Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vaihteet ei pelaa!!



Teemu Koskenlaine
07.11.2015, 16.19
Ostin tässä pari päivää sitten elämäni ensimmäisen niin sanotusti paremman pyörän!! tai pitäisi olla ainakin ihan kohtuullinen kampe! WHITE SC COMP FF hybridi... ja sitä tohkeissaan testaamaan... muuten pelaa hiennosti, mutta kun takavaihtaja on pienimmällä rattaalla, niin etuvaihtaja ei pelaa alkuunkaan. nakkasi kerran ketjunkin pois paikoiltaan!!! :( pyörän piti olla säädöissä valmiiksi, mutta ei tämä nyt siltä vaikuta! muuten vaihteet pelaa ihan hyvin... oisko viisaita kertomaan missä vika????

CamoN
07.11.2015, 17.48
Vika on etuvaihtajan säädössä. Etuvaihtajan asento suhteessa rattaisiin, liikealueen rajoitinruuvit ja vaijerin kireyssäätö tarkistamalla korjaantuu. Tukeutuminen ensisijaisesti etuvaihtajan asennusohjeeseen.

Polkupyörän ensihuolto myydään pyörään kaupanpäällisenä tai selvästi hinnaltaan alennettuna palveluna juuri sen takia, että silloin sisäänajetusta pyörästä saadaan kiinni kaikki tuon tyyppiset tehtaalla tapahtuneet huolimattomuusvirheet. Valmistajan brändin vahvuus, rungon materiaali/laatu ja komponenttien laatu ei välttämättä aina kättele kokoonpanolinjan kiireapulaisen taitojen kanssa.

Teemu Koskenlaine
08.11.2015, 10.20
kiitoksia... niin arvelinkin, että etuvaihtajan vika tuo on!! on vaan niin hitosti nuita ohjeita siihenkin hommaan, että menee jo sekaisin mitä pitää tehdä! oisko jollaki joku hyvä ohje, että tällainen amatööri tollokin osaisi homman hoitaa! sen verran olen etuvaihtajaa tutkinut, että minusta se on aivan liian alhaalla!!

Gibsy
08.11.2015, 10.37
Jos taitotaso on tätä luokkaa ja pyörä on vasta hankittu niin suosittelen viemään sen liikkeeseen säädettäväksi.

Läskimasa
08.11.2015, 11.11
oisko jollaki joku hyvä ohje, että tällainen amatööri tollokin osaisi homman hoitaa! sen verran olen etuvaihtajaa tutkinut, että minusta se on aivan liian alhaalla!!
http://bike.shimano.com.br/media/techdocs/content/cycle/SI/Alivio-Acera/FrontDriveSystem/SI_6R3FA_001/SI-6R3FA-002-ENG_v1_m56577569830671853.pdf

Ja tuskin se liian alhaalla on, ei se sitä ketjua nosta vaan siirtää, jolloin ketju nousee.

IncBuff
08.11.2015, 11.15
Jos taitotaso on tätä luokkaa ja pyörä on vasta hankittu niin suosittelen viemään sen liikkeeseen säädettäväksi.Kukaan meistä tuskin on ollut pyörämekaanikko syntyessään. Et edes sinä, joten eikö tämmöiset tyhjänpäiväisyydet ja päänaukomiset voisi jättää postaamatta ja keskittyä auttamaan aloittelijaa.

Park Toolin sivuilta löytyy tähänkin hyvä ohje http://www.parktool.com/blog/repair-help/front-derailleur-adjustment#article-section-1

Tuohan on XXL:n pyörä, joten ei ole yllätys ettei se ole säädöissään. Omani oli ainakin ihan miten sattuu kasattu.

Moska
08.11.2015, 11.28
Mutta eikö liikkeen kuulu tuo säätää, kerran toimivana myyty?

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

kaakku
08.11.2015, 11.29
Ei muuta kuin takaa ketju isoimmalle rattaalle ja edestä pienelle. Sitten ruuvimeisseli käteen ja etuvaihtajan L-ruuvia kiristämällä / löysäämällä säädetään vaihtajan häkin sisäreuna pari milliä ketjusta irti. Samalla on hyvä tarkistaa että vaihtajan häkin ulkoreuna on samassa linjassa eturattaiden kanssa.

Nyt ei ainakaan tipu ketju pois pikkurattaalta.

Sitten ketju isolle rattaalle edessä ja pienelle takana. Nyt jos ketju rallattaa edestä vaihtajan häkkiin, kokeillaan onko vika rajassa vai vaijerin kireydessä: mikäli peukalolla vaihdevipua työntämällä vaihtajan saa liikkumaan niin ettei hankaa, kiristetään vaijeria. Eli käännetään liipasimesta löytyvää säätörullaa vastapäivään / auki. Haetaan säätö, jossa vaihtajaan jää millin parin ylimääräinen liike muutta palautuu kuitenkin niin ettei hankaa ketjuun. Mikäli vaihtaja liikkuu liikaa ja ketju meinaa tippua rattaalta, kiristetään H-ruuvia. Jos vika ei ole vaijerissa eli vaihtaja ei liiku vaikka kuinka painaisi liipasinta, avataan H-ruuvia.

Lopuksi tarkastetaan että ketju liikkuu hyvin ylös ja alas vaihdettaessa. Vaihteen pitää vaihtua täsmällisesti ja nopeasti ilman turhia viiveitä tai että ylöspäin vaihtaessa täytyy ketjua "saattaa" peukalolla liiallisesti.
Jos hyrpiitissä on kolme eturatasta, vaijerin säädössä otetaan vielä huomioon että keskirattaalla kaikki välitykset toimivat ilman että ketju hankaa vaihtajaan.

Näillä luulisi ainakin jonkinlaiseen kuntoon tulevan. Tietty jos vaijeri on aivan liian löysällä pitää se kiristää irroittamalla vaijeri vaihtajasta. Tätä tehdessä kantsii vaan muistaa laittaa ketju pikkurattaalle ennen irroittamista ja kiristää pikasäädön rulla melkein kiinni että on säätövaroja.

Edit: Liikkeen setä toki tekee tämän parissa minuutissa jos tuntuu ettei itseltä onnistu. Aina ei mene kuin elokuvissa, mutta harjoittelemalla voi jopa oppia..

IncBuff
08.11.2015, 11.43
Mutta eikö liikkeen kuulu tuo säätää, kerran toimivana myyty?

Lähetetty minun D6603 laitteesta TapatalkillaTottakai, mutta voi olla helpompaa tehdä se itse, jos liike on kaukana tai sinne on jonoa.

Moska
08.11.2015, 11.45
Tottakai, mutta voi olla helpompaa tehdä se itse, jos liike on kaukana tai sinne on jonoa.
Nojoo, toki se on tosi ja eihän nuo mitään rakettitiedettä ole kun vähän perehtyy.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Läskimasa
08.11.2015, 13.16
^ Ja nimenomaan kannattaa perehtyä kun kuuluu pyörän perushuoltoon, vaikka ei ite teknisen alan ihmisiä oliskaan.

Ei kannata jättäytyä uusavuttomaks ja heti olla heivaamassa pyörää ulkopuoliselle.

Teemu Koskenlaine
08.11.2015, 15.34
kiitoksia kaikista vastauksista... kyllä tuon säätämisen haluais ihan itsekkin oppia! täytyy perehtyä asiaan ajan kans=). ihmisiähän ne pyöränkin huoltajat vain on!!!

Halloo halloo
08.11.2015, 19.40
Kärsivällisyyttä säätämiseen. Etene yksi asia kerrallaan ohjeiden mukaan.

maalinni
08.11.2015, 20.19
Ja ei siinä vaihtajassa ole kuin kaksi ruuvia mitä säädetään. Laske kuinka monta kierrosta säädät mihinkin suuntaan, niin voit aina palata alkuperäisiin asetuksiin.

Teemu Koskenlaine
09.11.2015, 11.42
moro taas... pyörän vaihteissa ei ilmeisesti ollut säädöissä mitään vikaa. vaihteita ei ilmeisesti saa käyttää äärilaidoissa?? ketju kulkee niin vinossa että ei vaihdakkaa sitten oikeen??? tai näin minulle yhdessä urheiluliikkeessä sanottiin!! pyörässä takana 8ratasta ja eessä 3!! onko näin?? =) olisi vissiin pitänyt vähän ottaa asioista selvää ennen kuin täälä alkoi kyselemää =(

kauris
09.11.2015, 12.19
Perusohje on, että edessä pienintä ei saa käyttää yhdessä takaa pienimmän eli eniten ristissä olevan kanssa ja toki toisinpäin edessä isointa ei käytettäisi takana isoimman kanssa. Usein se ei ole mahdollistakaan, ilman että vaihtajan häkki hankaa edessä ketjuun.

Tiukempi versio suosituksesta on se, että isoimmalla edessä ei käytettäisi kahta suurinta takaa, keskimmäisellä eturattaalla ei pienintä eikä suurinta takaa ja pienimmällä edessä ei pienintä ja tokapienintä takaa.

Toisaalta uusissa pyörissä, joissa on 11 lehteä takana ja vain 1 edessä, kaikkia vaihteita saa toki käyttää. Toki ketjut ja lehtien välit ovat kaventuneet mutta melko vinossa ketju kulkee ääripäissä. Lisää ketjun kulutusta mutta ei toki vaikeuta etuvaihtajan toimintaa jota ei ole :)

Teemu Koskenlaine
09.11.2015, 12.56
ok... vaihteet vaihtuu hyvin vaikka ovat ääripäissä kun peräilmassa niitä vaihtelee mutta kun ajaa niin silloin vaihtaa huonosti! mutta kyllähän silloin ketju kulkee aika rajusti vinossa! muuten vaihteet pelaa moitteetta... vaihtaa nopeasti yms...! mutta eipä ollut tietoa nuista ohjeista minulla aiemmin! edellisessä pyörässä kun oli vähemmän vaihteita niin ei ollut tuollaista ongelmaa!!

Teemu Koskenlaine
09.11.2015, 12.59
tässähän ehkä voi pikkuhiljaa alkaa oppimaankin pyöristä jotain:) toivottavasti!!!??

oem
09.11.2015, 13.25
Edellisen pyöräni ohjekirjassa oli mainittu "sallitut" ratasyhdistelmät. Nykyiselläkin tulee ajettua keskimäisellä eturattaalla ja vaihdetuksi suurimmalle ennen pienintä takaratasta. Ohjekirjaa en oo lukenu mutta rutiinilla menee.

CamoN
09.11.2015, 13.32
Allekirjoitan nuo kauriksen määrittelemät säännöt ja lisään vielä sen, että etuvaihtajan pitäisi kuitenkin toimia kaikissa tilanteissa riippumatta siitä millä takarattaalla ketju majailee. Eikä etuvaihtajan pitäisi missään tilanteessa heittää ketjua kokonaan pois rattaalta sisä- tai ulkopuolelle, sehän saattaa sattua oikein huonolla tuurilla ajajaa leukaan.

Omat useamman kuin yhden eturattaan voimansiirrot olen säätänyt siten, että ketjun mennessä reilummin ristiin se alkaa rahista etuvaihtajan häkkiin jo toiseksi laitimmaisella takarattaalla, jolloin harvemmin tulee vaihdettua sinne aivan äärimmäisille ketjulinjoille. Kokemukseni mukaan kaikissa tilanteissa täysin rahinaton ja ongelmattomasti vaihtava voimansiirto on monen asian summa, eikä se ole aina joka kokoonpanolla saavutettavissa. Vähän kuin asiallinen väli- ja yhdysmerkkien käyttö tekstiä tuottaessa.

Teemu Koskenlaine
09.11.2015, 14.21
sen ketjun putoilemisen olen saanut säädöillä korjattua!

Moska
09.11.2015, 14.25
sen ketjun putoilemisen olen saanut säädöillä korjattua!

Onhan rajoitinruuvit säädetty, ettei pelkällä vaijerinsäädöllä?

Teemu Koskenlaine
09.11.2015, 14.51
joo, ruuveista säädetty kans!

Teemu Koskenlaine
09.11.2015, 16.20
sellanen tuli tuosa vielä mieleen, että kaveri tilasi juuri samanlaisen pyörän, ja siinä on juuri sama vika/ominaisuus!!?

Jukkis
10.11.2015, 09.47
Tuohan on XXL:n pyörä, joten ei ole yllätys ettei se ole säädöissään. Omani oli ainakin ihan miten sattuu kasattu.

Nähtävästi pätee edelleen se, että jos ja kun ostaa äskäksällästä pyörän, se kannattaa hakea suoraan liikkeestä eikä tilata postimyynnistä. Kuten jo täällä pariinkin kertaan olen omista kokemuksistani kertonut, kesällä 2014 kun olin ostanut Fat1 Pron ja vein se ensihuoltoon, kertoi huoltovastaava pyörää noutaessani, että sulla on ollut tuuria kun pyörässä ei ollut isommin mitään säädettävää (poislukien liian lyhyt takavaihdevaijerin kuori ja tuoreimmista postauksistani tuttu takanavan keskitysongelma, jota tosin sitä ei missään vaiheessa sitten korjattukaan)
Huoltovastaava kertoi, että postimyyntpyörissä on ollut todella paljon ongelmia ja niitä sitten on ensihuolloissa urakalla parsittu. Asiointi tapahtui siis Tammistossa.

markkinn
10.11.2015, 15.35
Nähtävästi pätee edelleen se, että jos ja kun ostaa äskäksällästä pyörän, se kannattaa hakea suoraan liikkeestä eikä tilata postimyynnistä.

Älä yleistä.

XXL:stä tilattu pyörä pahvilaatikossa, kaikki säädöissään siihen asti kunnes ensihuoltoon vein. Siellä osasivat ruuvata vaihteet poskelleen vaikka niissä ei mitään vikaa ollutkaan.

Läskimasa
10.11.2015, 23.01
Paras kun tulee ihan palasina paketissa (niiku Salsa), saa ihan ite säädellä kohilleen alusta pitäen niin tietää miten mitäkii säädetään.
http://imagizer.imageshack.us/a/img905/9226/t6nw0Q.jpg