PDA

Näytä tavallinen näkymä : SRAM vs Shimano maasto-osien vertautuvuus?

kukkanen
05.11.2015, 14.14
Miten vertautuu SRAM:n osasarjat Shimanon osasarjoihin maastopuolella? Harkinnassa olisi fillari SRAM XO -osilla. Omaa kokemusta on lähinnä Shitmanon osista, joten kuulisin mielelläni kokemukseen perustuvia arvioita siitä, millaista toiminnallista tasoa tuo XO tarjoaa "Shimano-asteikolla"

Perustuen ko. osasarjan sijaintiin SRAM:n tuoteportfoliossa, hatarasti päättelisin sen olevan ehkä samoilla haminoilla Deore XT:n kanssa... vai onko tietäjillä muuta tietoa?

Lisäkysymyksenä: ko. fillarissa olisi SRAM kierrettävät kahvavaihtajat: kuinka vaikeaa on ollut muilla tottua sellaisiin perinteisten liipasinvipujen jälkeen?

Kiitos kaikista vinkeistä!

JackOja
05.11.2015, 14.18
Aaa... taasko tätä kysytään.

X0 on niinkuin likimain XTR. Toiminnallisesti äijävehkeitä verrattuna Shimanon sipsutteluun. Vaihteet vaihtuu kunnon asenteella, vaikka onhan XTR sillai hienostuneemman oloinen toki.

Gripparit on on ihan huippuvehkeet. Mutta ei ole ongelma ellet totu, voit vaihtaa liipasimiin.

Muutenhan Sramin palikat on ylipäätäänsäkin huomattavissa määrin parempia kuin Shimanon vastaavat. Ainakin itse ajelen paljon mielummin mun SRAM-fillareilla kuin Shimanoilla varustetuilla.

Makuasia.

Läskimasa
05.11.2015, 14.32
Lisäkysymyksenä: ko. fillarissa olisi SRAM kierrettävät kahvavaihtajat: kuinka vaikeaa on ollut muilla tottua sellaisiin perinteisten liipasinvipujen jälkeen?
Liipasimiin ei totu, gripparit rules mullakin. Vaihdoin Sramin triggerit hetimmiten grippareihin uudesta pyörästä.

P.S ko. X7 triggerit f.torilla kaupan

nure
05.11.2015, 16.26
Viimeiset yli 20v ollut gripparit käytössä ja ei tosiaan mihinkään muutu. Toisin päin sopeutuminen voi sitten kyllä vaatia kriisiryhmän perustamisen...

TANUKI
05.11.2015, 16.52
Suurin ero juuri Sramin jykevyyden jälkeen taitaa olla se, että Sramin molempia vipuja käytetään peukaloilla. Shimanon taas etusormella sekä peukalolla. Sramit ovat myös omassa käytössä kestäneet paremmin kiviin kolhimista jne. Ainoa negatiivinen mitä olen huomannut on se, että X0 tuppaa kuluttamaan vaihdevaijeria vaijerin mutkan kohdilta. Ei mikään iso vika, mutta vaijerin kuntoa kannattaa tarkkailla. X9 taitaa muuten vastata Shimanon XT:tä, jos en ihan väärässä ole? Hieman kalliimpi, mutta ite tykkään enemmän.

BB Holland
05.11.2015, 17.08
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö Xo ollut joskus Sramin paras sarja? On pitänyt vähän vakoilla kun olen katsellut Sramilla varustettua pyörää sillä silmällä ja oli vähän yllätys kun yläpäähän oli lisätty kaikenlaista äksää. Sitä kun on mieltänyt että Sram alkaa Deoren tasoisesta niin nyt niillä on 7 sarjaa. Ei mulla ole kokemusta kuin Shimano-yht sopivista Rocket-vivuista ja ne naksuu liikaa mun makuun. Uudet sShimanot on enempi samantyylisiä, luulin että vipu on rikki kun piti niin helvatisti painaa toiseen suuntaan. Mutta odotan mielenkiinnnolla mitä on pyörän mukana tulossa.

Greycap
05.11.2015, 19.14
Muutenhan Sramin palikat on ylipäätäänsäkin huomattavissa määrin parempia kuin Shimanon vastaavat. Ainakin itse ajelen paljon mielummin mun SRAM-fillareilla kuin Shimanoilla varustetuilla.

On sillä hintaerolla syytä parempi ollakin. Toisessa omassa SLX-vipu ja XT-vaihtaja, 39€+67€ = 106€ vs toisessa X7-vipu ja X9-vaihtaja, 35€+100€ = 135€ eli kolmenkympin ero satasen ostoksissa. Hinnat hi5bikes.fi kun muualta ei enää vertailukelpoisia kaikille tarvittaville löytynyt.

JackOja
05.11.2015, 19.34
Ai niissä tuollaisia eroja? Ite oon aina etsiskelly alinta mahdollista hintaa ja X0 ja XTR olleet suunnilleen samoissa.

CamoN
05.11.2015, 20.45
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö Xo ollut joskus Sramin paras sarja?

Ulkomuistista veikkaisin että XO oli 3x10-kultakaudella SRAM:n keihäänkärki. XX toi tullessaan 2x10:n, ja XX1 sittemmin 1x11:n.

Raati näyttää olevan kovasti SRAM:iin kallellaan ja niin olen minäkin. Mielestäni maasto-osissa tuntumaero ei ole niin selvä kuin maantiellä, mutta olen monesti mielessäni verrannut Shimanon ja SRAM:n tuotteita kirurgiveitseen ja sissipuukkoon. Kumpikin on tunnetusti terävä esine ja kumpikin sopii tietynlaiseen käyttöön hyvin. Ruoste tai veri ei vähennä sissipuukon käyttömukavuutta samalla tavalla kuin kirurgiveitsessä, mutta toisaalta sissipuukko ei yllä edes puhtaana samanlaiseen hienostuneisuuteen.

nure
05.11.2015, 22.40
Hintavertailu ei ehkä ollut kyseessä kun kysyttiin aiheesta, itsellä 1x9:ssä toisessa pyörässä X9 väännin käskee X5:sta takana ja toimii kuin ihmisen mieli, paremmin kuin vanhat XTR:t ja hintaa paketille tuli aikoinaan 55€ jos hinnoista nyt puhutaan...

kukkanen
06.11.2015, 09.26
Kiitos kaikille vastauksista. Varsin vakuuttava tulos kunnianarvoisalta raadilta.

JackOja
06.11.2015, 09.50
Turha se on etukäteen murehtia jos nuo fillarin mukana tulee. Jos ei tykkää niin laittaa X0-kaman myyntiin* ja vaihtaa Shimanoa tilalle.

*mä lunastan kammet, takavaihtajan sekä gripparit.

BB Holland
07.11.2015, 12.57
Ihmettelen vähän onko näissä mitään eroja enää. Kaikkihan noi kuitenkin toimii eiks vaan. Sehän on selvä että grippari on eri juttu. Joskus kokeillut 7v gripparia ja se oli todella kurja, uudempaa olis kiva kokeilla. Nyt mennään offariksi, mutta laittoivat pajalla uuden levyjarrun vanhan Hopen tilalle. Kun missään ei ole merkintöjä, piti kaivaa selville mikä se on ja sehän on Acera. Veloittivat asennuksineen 80e, mutta Saksanmaalla 26e. Ja paljon parempi kuin Hope. Tilasin just parin talvijoustopyörään. On nämä erot tänä päivänä myyntimiesten keksintöjä.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen - edellä kerrotun perusteella vaikuttaa siltä, että XO on edelleenkin Sramin paras. Siellä on vaan uutta koodia vaihteiden mukaan ??? Eihän se nyt niin voi mennä, että vaihteiden lukumäärä muuttuu niin se on heti uusi osasarja. Shimanohan voi tietysti ampua itseään toiseenkin jalkaan, toimia just toisin päin ja jättää xtr:n vain sähkövaihteisiin.

Sinska
07.11.2015, 19.58
Raati näyttää olevan kovasti SRAM:iin kallellaan ja niin olen minäkin. Mielestäni maasto-osissa tuntumaero ei ole niin selvä kuin maantiellä, mutta olen monesti mielessäni verrannut Shimanon ja SRAM:n tuotteita kirurgiveitseen ja sissipuukkoon. Kumpikin on tunnetusti terävä esine ja kumpikin sopii tietynlaiseen käyttöön hyvin. Ruoste tai veri ei vähennä sissipuukon käyttömukavuutta samalla tavalla kuin kirurgiveitsessä, mutta toisaalta sissipuukko ei yllä edes puhtaana samanlaiseen hienostuneisuuteen.

Viiltävän terävästi ilmaistu ks. Osavalmistajien erot...