Näytä tavallinen näkymä : Shimano Alcera 3x8 ketju hyppii uusillakin osilla
sitkutin
04.11.2015, 20.26
Alkoi tuossa ketju hyppimään pienimmällä takarattaalla, joten päätin viimein laittaa uutta osaa ja vaihdoin koko taka pakan ja ketjun molemmat uusiin (mallia Biltema). Osat meni hyvin sisään, vaihtajan säädöt kohdalleen ja vaihteet napasahtavat hyvin päälle.
Nyt vain koeajolle.. ei perkele! Pyörä on vielä huonompi kuin aluksi, kun nyt ketju hyppii myös muillakin rattailla. Ei tarvitse olla kuin lievästi loiva nousu, niin hirveä rutina takaa ja polkimet lyövät tyhjää puoli kierrosta isommillakin rattailla. Kevyellä kuormalla ei hyppimistä tapahdu. Minkä säädön olen unohtanut?
Muuten, toinen asia, meni osia puhdistettaessa ne vaihtajan pienet rattaat sekaisin ja unohdin niiden alkuperäisen sijainnin, kumpi tulee ylemmäksi ja kumpi alemmaksi, rattaat vähän erikokoiset? Kokeilin molemmilla eri tavoilla, mutta ketjun hyppimiseen tai mihinkään muuhunkaan ei ollut havaittavaa vaikutusta.
BB Holland
04.11.2015, 21.20
Noita ohjurin rissojahan on vähän erilaisia mutta se ylempi on tärkeämpi. Esim tässä kuvassa vasemmanpuoleinen on ylempi.
http://bicycles.stackexchange.com/questions/15143/which-pulley-is-which-on-my-shimano-stx-rc-derailleur
kuovipolku
04.11.2015, 21.21
Liian pitkä eli lyhentämätön uusi ketju voi tehdä samaa kuin venynyt vanha ketju eli hyppivät pahaa ääntä pitäen aina kun veto ei ole kevyttä ja tasaista eli erityisesti ylämäessä.
Jos vanha ketju on vielä tallella, helpointa lienee laskea linkit, mutta googlaamalla vaikkapa "ketjun oikea pituus" löytyy neuvoa (mikäli et saa niitä tähän).
sitkutin
04.11.2015, 21.31
Noita ohjurin rissojahan on vähän erilaisia mutta se ylempi on tärkeämpi. Esim tässä kuvassa vasemmanpuoleinen on ylempi.
http://bicycles.stackexchange.com/questions/15143/which-pulley-is-which-on-my-shimano-stx-rc-derailleur
Toisin kuin tuossa kuvassa, niin minulla on molemmat rattaat hyvin saman näköiset, samanlainen hammastus, molemmissa aivan identtinen liukulaakeri tappi, toinen ratas on vain isompi (enempi hampaita). Mitä olen googletellut, niin nämä rissat ovat näköjään useasti samankokoiset, missään ei ole kuvaa erikokoisista.
sitkutin
04.11.2015, 21.37
Liian pitkä eli lyhentämätön uusi ketju voi tehdä samaa kuin venynyt vanha ketju eli hyppivät pahaa ääntä pitäen aina kun veto ei ole kevyttä ja tasaista eli erityisesti ylämäessä.
Jos vanha ketju on vielä tallella, helpointa lienee laskea linkit, mutta googlaamalla vaikkapa "ketjun oikea pituus" löytyy neuvoa (mikäli et saa niitä tähän).
Vanha ketju lensi isoon romulaatikkoon, jossa nn kappaletta muita vanhoja ketjuja. Sen tunnistaminen sieltä taitaa olla aika mahdoton.
Lyhensin uuden ketjun niin tiukalle kuin mahdollista, eli kun ketju on isoimpien etu- ja takarattaiden päällä.
Mitä olen googletellut, niin nämä rissat ovat näköjään useasti samankokoiset, missään ei ole kuvaa erikokoisista.
Se ero onkin rissapyörän välyksessä. Ylemmässä tulee olla pieni välys akselinsa suuntaisesti. Alemmassa sitä ei kuulu olla.
Itsellä kävi ihan samalla tavalla, ketjut ja pakka vaihdettu ja yhä hyppi. Osoittautui että myös eturatas oli kulunut, ja uusi ketju hyppikin sillä. Tuntumasta en erottanut hyppiikö edessä vai takana
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
sitkutin
04.11.2015, 23.33
Se ero onkin rissapyörän välyksessä. Ylemmässä tulee olla pieni välys akselinsa suuntaisesti. Alemmassa sitä ei kuulu olla.
Olet oikeassa, siellä on pieni välys jota en ollut aikaisemmin tajunnut, minun tapauksessa pienemmässä pyörässä. Kiitos tiedosta. Kokeilin tosin molemmin päin, eikä mikään havaittavasti muuttunut, vaihteet toimivat silti, ketjun hyppimiseen ei myöskään vaikutusta.
sitkutin
05.11.2015, 00.06
Itsellä kävi ihan samalla tavalla, ketjut ja pakka vaihdettu ja yhä hyppi. Osoittautui että myös eturatas oli kulunut, ja uusi ketju hyppikin sillä. Tuntumasta en erottanut hyppiikö edessä vai takana
On tässä varmasti eturataskin kulunut, mutta ei se kyllä siinä hypi, vaan selvästi takana ja erityisesti pienillä rattailla, mutta kovempaa polkaistaessa isommillakin. Ei kai sen kuluma voi takapään hyppimiseen vaikuttaa?
Ketjun lyhennys menee niin että iso/iso ja +kaksi lenkkiä, liian lyhytkään ei toimi... Yleensä fiksu vaitaa myös eturattaat tai sitten ainakin kuluneimman samalla kertaa...
Tulihan siihen varmasti laitettua kasiketju, eikä ysi? Noissa Bilteman pakkauksissa ei ole ihan maailman selvimmät pakkausmerkinnät.
BB Holland
05.11.2015, 10.19
Ysiketjuhan kyllä toimii kasipakalla mutta vika voi tavalla tai toisella olla siinä mitä tuli ostettua.
Onko pakka tarpeeksi kireällä?
sitkutin
05.11.2015, 11.11
8-rattaiselle on ketju, pakka on tiukalla ja ketjun pituus on oikea. Ketju istuu oikein nätisti rattaille, ei ota viereisiin rattaisiin kiinni tai muutakaan takertelua. Taitaa vaan olla Bilteman romut hieman huonoja, tai sitten tuossa vaihtajassa on jokin muu tekniikka hajonnut josta en ymmärrä mitään. Jos nyt koetan tätä varovasti sisäänajaa vielä muutaman hetken, ei oikein muuta osaa enää tehdä.
Ei vaan viitsisi suurta omaisuutta tähän sijoittaa, kun muutenkin kyseinen halppispyörä inhottaa ja pian olisin uutta katsomassa. Ajatus oli korjata pienellä budjetilla edes siten, että voi myydä fillarin pois ehjänä.
Sori nyt rautalanka mutta miten erotat hyppääkö se ketju edessä vai takana?
sitkutin
05.11.2015, 13.35
Sori nyt rautalanka mutta miten erotat hyppääkö se ketju edessä vai takana?
Siten että pistän ketjun isoimmalle eturattaalle, jotta ketjun nopeus on hidas ja helposti havaittavissa, kurkkaan kulkusien välistä alas ja taakse, polkaisen kunnolla ja näen kuinka ketju pysyy eturattaalla, mutta takana pomppii.
sitkutin
05.11.2015, 14.09
Ei tällä ajamisesta tule yhtään mitään.
Vanhaan verrattuna vielä sen huomasin, että helpommin pomppii, jos ketju on vähääkään "ristissä", vai mikä on se oikea termi. Minulla on ollut yleensä sellainen ajotyyli, että alkuperäisellä pakalla pidin paljon etuvaihtajaa pysyvästi isoimmalla rattaalla ja hyvin kelpasi sen kaverina ajaa mäkiä ylös takaratas vaikka kaikkein suurimmalla. Nyt uudella pakalla ja tuolla samalla vaihtamistyylillä pomppii selvästi, joten on aivan pakko pudottaa etuvaihtajaa pienemmälle, ennenkuin lähtee siirtymään takavaihtajalla isommille rattaille. Kaksi pienintä takaratasta pomppii helposti, vaikka mitä tekisi tai mikä tahansa eturatas olisi käytössä.
Minulla ei ole näistä vaihtopakoista yhtään kokemusta, joten onko näillä halvoilla Biltema-osilla edes mahdollista saada hyppimätön ketju?
Polkupyörän ketju
114 LENKKIÄ. 1/2" X 3/32"
Enint. 8-osaiselle takahammaspyörästölle; 21–24-vaihteisiin pyöriin.
5.99 EUR
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000018121
Rataspakka
Shimano CS-HG31. 8-os. 24-vaihteisiin pyöriin.
12 EUR
http://bike-team.pl/wp-content/uploads/2014/12/Kaseta-SHIMANO-ACERA-CS-HG31-8-RZ-32-ZEBY-01.jpg
Takavaihtajassa liika vähän jännitystä? Joskus tuli vastaan, jossa takavaihtajan jousi oli sen verran kuoleentunut, että ketjut oli aivan löysällä, vaikka ketju oli oikean mittainen.
BB Holland
05.11.2015, 15.06
Ihanan halpojahan noi on ja kyllä Shimanon 8-pakka pitäisi olla varma peli ellei ne ole paljon huonontuneet. Ketjusta en tiedä tuo viittaa 7/8 ketjuun eli ts 8-ketjuun. 9-ketjuhan tuossa pelittää varmasti 8-ketjun ohella. Mites liitoskohta jäikö jäykäksi?
kuovipolku
05.11.2015, 16.35
Takavaihtajassa liika vähän jännitystä? Joskus tuli vastaan, jossa takavaihtajan jousi oli sen verran kuoleentunut, että ketjut oli aivan löysällä, vaikka ketju oli oikean mittainen.
Tämmöinen tapaus on tuttu sikäli että itse vahvasti epäilin sitä (osa)syyksi omaan ketjuhyppelyyni ja googlaamalla selvisi sen verran että jouselle on mahdollisesti olemassa kaksi paikkaa eli reikää vähän samaan tapaan kuin cantileverjarrujen jouselle. Internet väittää että hieman kuoleentuneen jousen saisi reikää vaihtamalla toimimaan. Haulla löytynee ammattiohjeetkin mutta nähdäkseni tässä
https://www.youtube.com/watch?v=1sZS49JmXK0saman homman
Antti Salonen
06.11.2015, 17.25
Jäykkää ketjun niveltä veikkailisin, todennäköisimmin liitoskohdassa. Pienillä takarattailla ketju lepää pienellä määrällä hampaita pomppii siksi todennäköisemmin. Seiso pyörän vieressä ja pyöritä kampia taaksepäin niin näet helposti, jos ketju ei jostain kohdasta taivu luonnollisesti.
BB Holland
07.11.2015, 12.00
Ja toihan notkistuu seuraavasti: ota ketjusta kaksin käsin ote, kohota se nenäsi eteen ja vääntele sivuttain. Kyllä notkistuu, eikä ole ketjulle vaaraksi.
Yksi tekijä voisi olla vääntynyt vaihtajankorvake
Läskimasa
08.11.2015, 10.20
Vai hyppiskö vapaaratas yli? Tai vaihtaja säädetty liian kauas pakasta/ketjut ei ota kuin varttikierroksen rattaisiin?
sitkutin
09.11.2015, 09.01
Itsellä kävi ihan samalla tavalla, ketjut ja pakka vaihdettu ja yhä hyppi. Osoittautui että myös eturatas oli kulunut, ja uusi ketju hyppikin sillä. Tuntumasta en erottanut hyppiikö edessä vai takana
Sori nyt rautalanka mutta miten erotat hyppääkö se ketju edessä vai takana?
Taidatte kaverit olla ihan oikeassa, en ole enää yhtään vakuuttunut että osaan erottaa tuntumasta, tai edes nähdä, että kummassa päässä ketju pomppii, joten eturatas taitaapi olla syyllinen.
Alkaa olla jo sen verran kylmä ja eturauhanen arka, että tämän vuoden fillaroinnit on tehty ja pitkä talvi aikaa vaihtaa nuo eturattaat.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.