Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Fizik Arione ja setback/offset

Tomos
04.11.2015, 17.38
Onkos kellään muulla tullut vastaan sellaista ilmiötä tuon Arionen kanssa että se tarttee kaverikseen 0-setbackillä/offsetilla olevan tolpan?

Mulla on ollut pari muutakin satulaa kiinni tuossa maantiepyörässä ja tämän kesän ajelin Flitellä, ja niissä molemmissa on riittänyt tuo vakio 25mm setbackilla oleva tolppa. Mutta ilmeisesti tuo Arione on niin paljon kapeampi ja levenee pienemmällä kulmalla että jos haluaa istua siellä leveämmälläkin osalla niin sitä pitää tuoda eteenpäin ihan reilusti. Tai tuolta se ainakin tuntuu, ja tuon vuoksi pistin nyt halvan 0-offsetin kannattimen tilaukseen. Mietin vain että onko tuo nyt sitten merkki haitarin ja satulan täydellisestä yhteensopimattomuudesta vai ihan validi toimenpide. (Tosin eihän tuon kokeilu tokikaan hirveitä maksa, joten...)

Nufan
04.11.2015, 21.32
Samanlaisia tuntemuksia täällä. Ei tosin ollut kovinkaan kauan, kun siirryin Fizikin Antares malliin.

CamoN
04.11.2015, 22.23
Minäkin voin allekirjoittaa tuon, että kapeampi satula tulee yleensä vietyä edemmäs jotta se sopiva istumakohta olisi oikeassa paikassa. Eli ei kannata lukkiutua mihinkään "minulle sopii vain takajätöllinen tolppa, piste" -mantraan koska satulan vaihto voi vaatia rajatapauksissa myös tolpan vaihdon.

Tomos
04.11.2015, 23.36
Samanlaisia tuntemuksia täällä. Ei tosin ollut kovinkaan kauan, kun siirryin Fizikin Antares malliin.

Mielessä on kyllä käynyt sekin että olisko tuo antares sitten ollut sopivampi. Onko se miten samankaltainen Arionen kanssa? Istumistuntumalta siis.

Tuossa Arionessa on kuitenkin paljon juttuja mistä tykkään: se on tasainen (eli ei sellainen riippumatto-tyylinen missä on vain yksi paikka istua), sen nokallakin pystyy istumaan hyvin siinä missä esim Fliten nokalla ei vaan kärsi istua yhtään kun se kaivautuu lihaan heti, ja sen lisäksi tuo Arione jotenkin antaa jaloille paremmin tilaa liikkua. Tuota on vaikea selittää mutta se tuntuu jotenkin siltä että pyöritys onnistuu paljon vapaammin ja vaivattomammin.

Minäkin voin allekirjoittaa tuon, että kapeampi satula tulee yleensä vietyä edemmäs jotta se sopiva istumakohta olisi oikeassa paikassa. Eli ei kannata lukkiutua mihinkään "minulle sopii vain takajätöllinen tolppa, piste" -mantraan koska satulan vaihto voi vaatia rajatapauksissa myös tolpan vaihdon.

No hyvä :) Olen vain tavaillut tässä internetiä ja vähän joka puolella sanotaan sitä että tolpassa on oltava setbackia tai muuten tulee vanha kehno ja syö harhaoppisen pään. Itsellä ainakin tuntuu tosiaan tuon Arionen kanssa siltä että jos satulan korkeus on sopiva ja polvet on KOPSissa (ei aleta väittelemään siitä että onko KOPSilla meriittejä vai ei, itselleni se tuntuu sopivan), niin se satula on vaan liian takana maksimisäädöissäänkin ja koko ajan joutuu istumaan sillä kapealla osalla. Äkkiä alkaa tulemaan tuossa tilanteessa mielikuva että teenköhän nyt vain jotain väärin tämän kanssa niin ajattelin kysyä muidenkin kokemuksia asiasta.

SSGT-92
04.11.2015, 23.49
Kokeiles kääntää se set-back tolppa "ympäri" ,jos säätövara riittää,pääset kokeilee sitä "suoraa" tolppaa.Hölmön näkönen se on käännettynä,mut kokeilee pääsee.Jos on ok,sit hommaat sen tolpan.
Pyöräsi kuva topiciss jollain tollai käännettynä,kertoi syynkin sille.

huotah
05.11.2015, 00.19
Arione on paitsi kapeampi niin myös pidempi kuin useimmat muut satulat. Arionen pituus on 300mm vs. Flite 275mm. Eli jos mittaa setbackiä joidenkin käyttämällä tyylillä "yläkorkista satulan kärkeen" niin eri satuloiden setbackit asettuvat eri kohtiin vaikka ko. mitta säilyy samana. Satulan setback pitäisi tietysti mitata aina vertailukelpoiselta kohdalta, esim. satulan 80mm leveästä kohdasta. Siinäkin tapauksessa tietysti eri satulat varmasti tuntuvat muotoilusta johtuen vähän erilaisilta.

Tomos
05.11.2015, 00.23
Kokeiles kääntää se set-back tolppa "ympäri" ,jos säätövara riittää,pääset kokeilee sitä "suoraa" tolppaa.Hölmön näkönen se on käännettynä,mut kokeilee pääsee.Jos on ok,sit hommaat sen tolpan.
Pyöräsi kuva topiciss jollain tollai käännettynä,kertoi syynkin sille.

... liian vaikeata ilmeisesti tämä pyörän säätäminen mulle kun en itse tuota keksinyt :D Huomenna vois mittailla ja katsoa että onnistuuko.