PDA

Näytä tavallinen näkymä : Oikean Satulan valinta

seppo_taalasmaa
01.11.2015, 23.52
Hei, miten valitsen oikean satulan. Olen koittanut kotikonsteilla mittailla istumaluiden leveyttä ja se on siinä 115mm paikkeillla. Ajossa siis XC jäykkäperä. Onko satulan valinnassa oikoteitä onneen vai pitääkö vain koittaa montaa ja koittaa löytää sopiva.

Olen ajanut orkkis satulalla ja siihen tottunut, mutta parin tunnin lenkin jälkeen on ihan turha edes yrittää ajaa seuraavana päivänä. Voisin siis olettaa, että tämä ei ole normaalia ja perusteet paremman satulan hankkimiselle ovat olemassa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Onko Tampereen seudulla mahdollista koittaa mitoittaa sopivaa satulaa jossain ?

Netistä olen katsonut Sellen satulaa:

http://www.bike-discount.de/en/buy/selle-italia-c-2-gel-flow-black-32145

Nana
02.11.2015, 00.34
Istuinluiden mittaus ja sopivanoloisten satuloiden koeistuminen, mikäli mahdollista. Ei varmaan sen kummempia keinoja ole. Sitten on peffasta, sekä ajoista ja makutottumuksista kiinni miten pehmusteet kokee. Itse pidän maantiellä melko kovista penkeistä, mutta maastossa nykyinen X-Caliberin mukana tullut hyvin pehmustettu tuntuu mukavammalta, mutta leveys täytyy olla sopiva omalle takamukselle, muuten pidemmillä lenkeillä hankautuu tai tuntuu muuten hankalalta.

miku80
02.11.2015, 01.18
Kyllä jokaisesta hyvin varustetusta alan liikkeestä luulisi löytyvän välineet joilla mitata istuinluiden leveys ja mahdollisesti myös testisatuloita jotta pääsee testailemaan tositoimissa sopiiko joku jakkara omalle ahterille ennen ostopäätöstä..

nure
02.11.2015, 07.11
On aivan henkimaailman asioita, tuskin kannattaa kenenkään neuvoilla puhtaasti satulaa valita niin henkilökohtainen kapistus tuo persus on. Vuosien aikana kymmeniä testannut ja käyttänyt ja vain muutama merkki ja tyyppi jäänyt mieleen.
Esim. tuo kysyjän ehtottaman Sellen huippumalli lähti vaihtoon alle aikayksikön täysin sopimattomana ja vaihtui Tuneen.

TERU
02.11.2015, 12.51
Sama satula ilman halkiota on käytössä talviajossa. Hyvin neutraali satula, pitäis tuolla pärjätä. Hyvän satulan saa jo tuolla hinnalla, jos kevytkin pitää olla, hinta kolminkertaistuu. Minulle on sattunut vain sopivia satuloita, joitakin jopa muiden hyllyttämiä käytössä. Satulassa pitäis istua jokseenkin takana, jotta istuinkyhmyt asettuvat satulan tukevimpaan takaosaan eikä satula saa olla liikaa pehmustettu.

seppo_taalasmaa
02.11.2015, 22.36
Täytyy varmaan tilata sitten edullisempi esim charge scoop ja koittaa sillä.

Analog Kid
02.11.2015, 22.46
Chargen jakkarat kulkee nykyään nimellä Fabric. Ja niitä löytyy ihan Sportaxista kokeiltavaksi ja sopuhintaan. Itsellä ainakin Scoop Radius on ensimmäinen satula jossa ei pidemmässä ajossa istuinluut kipeydy. Nyt on toiseen pyörään tilauksessa samanlainen.

seppo_taalasmaa
03.11.2015, 10.37
Chargen jakkarat kulkee nykyään nimellä Fabric. Ja niitä löytyy ihan Sportaxista kokeiltavaksi ja sopuhintaan. Itsellä ainakin Scoop Radius on ensimmäinen satula jossa ei pidemmässä ajossa istuinluut kipeydy. Nyt on toiseen pyörään tilauksessa samanlainen.

Kysymys kuuluu miksi Sportax myy tuollaisa fabric merkkistä kun charge on puolet halvempi ? Esim veloshop.fi

adelaine
03.11.2015, 16.36
Tässä ihan ok artikkeli:
http://www.cervelo.com/en/engineering/ask-the-engineers/the-four-and-a-half-rules-of-road-saddles-.html

Toki kannattaa lukea varauksella, mutta ainakin sen jälkeen tiedostaa, mihin kaikkeen voi kiinnittää huomiota.
Mutta itsellä ainakin toi istuinluiden leveys + 20mm toimii.

Edit: Itse lisäisin noihin sääntöihin vielä sen, että haluaako satulan nousevan takaosastaan, eli satulan sivuprofiilissa näkyy takana pieni "hyppyri".

BB Holland
04.11.2015, 20.37
Suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että asiaan voisi saada mittaamalla selkoa. Minulla on ollut käytössä aika erilaisia penkkejä, aikas kapeita ja vähän leveämpiä ja pehmustetumpia. Mukavin satulani taitaa olla Bontrager Ka by Selle San Marco, jonka joskus puolisattumalta nappasin Annankadulta. Retromallinen, sikakevyt, eivätkä halunneet paljoa. Perhana, ebayssä on tuommoinen. Olispa rahaa.

Kokeilla nuo pitäisi. Ja jos on ajotaukoa takana, ne tuntuu kaikki nihkeiltä.

seppo_taalasmaa
07.11.2015, 18.25
Pitääkö satulaa hoitaa jotenkin jos kyseessä on nahkasatula ? Vaimokkeella Selle diva gel flow jossa nahkapinnoite, ja näyttää aika kuivalta muutaman lenkin jälkeen.

kuovipolku
07.11.2015, 20.46
Jooei.

Selle Italian sivuilta en löytänyt ns. virallista ohjetta, mutta esim Selle SMP:llä on oma tuote (http://www.sellesmp.com/smp4bike/en/products/accessories) tarkoitusta varten - jos sellaista katsoo tarvitsevansa tai haluaa käyttää. Ja miksei se voisi auttaa satulan pintaa säilymään pitempään uuden näköisenä. Veikkasin että hyvältä luottosuutarilta saa jonkun vastaavan aineen (jolle löytyy muutakin käyttöä).

Oma satula on saanut pintaansa nirhaumia ja se on muutenkin kuluneen näköinen, mutta uskon nahan kestävän yhtä pitkään kuin satulan rakenteenkin.

via
07.11.2015, 21.23
olen istunut arkiajoni Brooksilla, kesäloman pitemmät keikat parinkympin pehmeällä ja leveällä geelillä, päivässä olen silloin istunut 6-8 tuntia pari kolme viikkoa, Brooks on ollut alla nelisen vuotta sitä ennen vallan (ympäri vuoden) nuilla pehmeillä - ajoasentoni on suht pysty, se ehkä vaikuttaa asiaan. ennen pehmeää satulaa yritin muutaman vuoden kovilla talkin ja vaseliinin avulla. säämiskähousut on toki olleet aina siinä välissä.

nyt käytössä on pari pyörien mukana tullutta erimallista Brooksia, joita en siis ole itse valinnut