Näytä tavallinen näkymä : 69er ym viritykset
Bulkkaaja
30.10.2015, 13.21
Aloitetaas tälläinen virallinen sekakiekko topic! 46er, 69er, B9er ym, joustolla tai ilman
Tilaustahan tälle varmasti on koska maastopyörän ainoa oikea kiekkokoko vaihtuu ihan muodin mukaan, toiset tykkää toiset ei ja pyörät vaihtuu eikä mikään oikeen lopulta ole hyvä. Perinteisellä konservatiivisella linjalla edessä ja takana on täysin sama rengas ja vanne vaikka etu ja takarenkaalla on maastopyöräilyssä täysin eri tehtävä, joten ei ihme ettei pyörä toimi ihan täydellisesti... Nykyisen 27,5" välikoon myötä combot ovat lisääntyneet ja oikean yhdistelmän löytäminen sitäkautta on helpottunut kun kaikkea oikeasti on saatavilla eikä vain on off tyyliin 26" ja 29" jossa kokoero on aika jyrkkä.
Aihetta sivuavia keskusteluja löysin muutaman mutta ei oikeen ole lähtenyt tällä foorumilla, maailman foorumeilla näistä compoista näyttää olevan juttua joten kyllä täälläkin varmaan muutama löytyy.
Pyörävalmistajista Litevillellä on tarkkaa dataa miksi maastopyörässä erikokoiset kiekot edessä ja takana on se win/win combo
http://www.liteville.de/t/25_579.html
Ja onhan näitä virityksiä ollut amerikan myyntimiehilläkin.
Henk koht kokemukset:
Prätkällä metsässä ajaneena en ole sisäistänyt miksi kiekot fillarissa olisi saman kokoiset, ajan vain täysjäykillä joten joustoviritykset on jäänyt testaamatta mutta äärimmäisen hyväksi omaan ajoon olen sekakiekot todenut.
Yksi asia mielestäni on valmistajilta jäänyt huomaamatta, eli etu ja takarengas ei voi olla saman levyisiä, takana pitää olla leveämpi rengas. Tämä siksi koska suuremmalla kehällä on enemmän kosketuspintaa saman levyisillä renkailla ja pito tuntuu tasapainottomalta.
Ajo-ominaisuuksista en lähde enempää vielä veistämään mutta nyt fatbike buumin aikaan voin sanoa että 29+ edessä (3") ja takana 4" läski (26") tekee läskistä ihan eritavalla ajettavan pelin, toimii jopa alamäessä menettämättä oikeastaan mitään!
noniinno
30.10.2015, 15.15
Tuollainen on joskus ollut omistuksessa. Eli 26"/29" ja yksi eturatas ennen kuin 1x?? välityksiä oli edes keksitty. Tykkäsin laitteesta kovasti. Nyt taakse laittaisin 650b+ kiekon ja olis varmaan kova peli vieläkin. Harmi kun tuli hukattua tuo...
https://lh3.googleusercontent.com/-zIBYsM69bZo/T3dISSufiyI/AAAAAAAAE8s/rlrxByuHw0c/s512-Ic42/2685106949_bb7d789ae8_b.jpg
Bulkkaaja
30.10.2015, 16.16
Kolme eturatasta on toinen asia mitä en koskaan ole ymmärtänyt, no jossain nopeissa maastureissa tarvitsee kahden rattaan tuomaa lisäaluetta mutta muuten...
Varmaan makuasia tai paremminkin kuskin koosta kiinni mutta itselle pituuden puolesta M kokoisena on 29er takarengas julmetun iso, tarkempaa testiä ei ole mutta cyclocrossissa tuo vielä menee mutta en voi edes kuvittelevani ajavani 29+ pyörällä jotain jyrkkiä ja hitaita tekniikkapaikkoja ilman että istuisin takarenkaan päälle. Puhumattakaan minkä pituista takahaarukkaa nuo takarenkaina vaativat.... No kohta tulee 650B+ isosti ja korvaa nuo 29+ markkinat.
Jyrkissä ja hitaissa tiputuksissa eriparikiekot ovat ihan täyttä parhautta, etupäässä vähemmän ilmatilaa ei lösähdä niin paljoa, takapää tippuu nopeammin alas jolloin pyörä loivemmassa kulmassa jne
Yksihän mikä näissä tehdas eriparipyörissä on ollut on että ruman näköisinä eivät ole menneet kaupaksi, ja pakko myöntää että kyllähän ne hassuilta näyttävät, mutta muhkumpi takarengas kummasti tasoittaisi tilannetta.
http://d2plslj6xljffa.cloudfront.net/files/oo/rides/900x650_constW/1X8JVIZY-1.jpg
Bensakeuhko
30.10.2015, 16.26
http://ep1.pinkbike.org/p5pb12700100/p5pb12700100.jpg
Foesilta löytyy myös tuo Mixer missä on takana 27.5 ja edessä 29. Hienon näköinen pyörä mielestäni. Itse haaveilin jonkin aikaa tälläisestä http://lundberg247.fi/product_details.php?p=287 Olisi lähtenyt hyvään hintaan mutta sitten tulikin fatbike-kuume ja tulikin hommattua sellainen.
Tota Bulkkaajan ononea kokeilleena voi sanoa että toimiva pyörä toi on, ketterä ja läskin pehmeä mutta silti tarkka.
Älkää sanoko Bulkkaajalle että kehuin fillaria, ylpistyy kaveri kumminkin;)
maalinni
30.10.2015, 16.58
Suurin este noiden yleistymiselle lienee urpå ulkonäkö.
mhelander
30.10.2015, 17.02
Tämmönen on ollut vuodesta 2012 alla:
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/30/b6d62410ca9a7d89f52bbc39a6f49d2e.jpg
Onhan siinä edessä 26" ja takana joko 29er 2.1-2.3" tai 27.5x2.8" tilanteen mukaan. Erittäin hyvin toimiva ratkaisu tällaisessa mallissa ja käyttötarkoituksessa mihin tuli tehtyä.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Onneksi on vaihtoehtoja aloin jo miettimään nykyiseen 26" täysjäykkään isompaa etukiekkoa joten mukavaa kun talveksi projektia!
Bensakeuhko
30.10.2015, 21.04
Tämmönen on ollut vuodesta 2012 alla:
Onhan siinä edessä 26" ja takana joko 29er 2.1-2.3" tai 27.5x2.8" tilanteen mukaan. Erittäin hyvin toimiva ratkaisu tällaisessa mallissa ja käyttötarkoituksessa mihin tuli tehtyä.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Hienon simplistinen designi. Meneekö kuinka hankalaa polkua?
mhelander
30.10.2015, 21.30
Hienon simplistinen designi. Meneekö kuinka hankalaa polkua?
No on tuolla tullut ajettua SyöteMTB 120, Paksukumipolokasu 6h pari kertaa ja kolmena kesänä kaikki XC:t ja krossit mitä tässä lähellä on ollut tarjolla joihin on joutanut.
Eli lähinnä on kuskin taidoista, kunnosta ja alla olevista renkaista kiinni miten menee. Protolle tuli 20 tonnia ennen tämän evon tekemistä ja silläkin kohta tonni takana.
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Nojapyörät kai aivan oma luku pyöräkokojen suhteen... Ainakin tässä topicissa?
mhelander
30.10.2015, 22.12
No on niissä nykyään yleensä saman kokoiset pyörät, ainakin mun isopyöräisissä. Tämän teossa vaikutti persaukisuus enemmän, 26" joustokeulat on halapoja :D
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Bulkkaaja
30.10.2015, 22.19
Nojapyörä on kyllä aina aika viritys, ei turhaa halloweenina näitä frankkenstain pyöriä laiteta nettiin. Tarkoitus oli kuitenkin pysyä perinteisissä maastopyörissä kun on "hieman" oma skenensä nuo nojapyörät... Muistan kyllä joskus nähneeni olisko ollut cubelta vai miltä vastaavaa, hienon idean jolla 80mm jouston saattoi 29er maasturissa vaihtaa 120mm, vaihtamalla etukiekko 26".... Melkoista otbn hakemista perinteisessä pyörässä jossa paino etunojassa, toivottavasti se oli vain painajaisuni.
Vaatimattomasti on tuota omaa fat69eria tullut kehuttua täydelliseksi läskiksi mutta tosiaan kaikki testaajat ovat kehuneet, läskiin verrattuna ihan erilainen mutta silti läski.
...kaikki testaajat ovat kehuneet..
enkäoo :)
Vaatimattomasti on tuota omaa fat69eria tullut kehuttua täydelliseksi läskiksi mutta tosiaan kaikki testaajat ovat kehuneet, läskiin verrattuna ihan erilainen mutta silti läski.
Noniin jo ylpistyi...
Hei Bulkkis, ei se täydellinen läski ole, siinä on liian kapea eturengaskin. Mut sekasikiöksi ihan ajettava;)
Bulkkaaja
30.10.2015, 23.15
enkäoo :)
Tapauksessasi neutraali palaute on kehua :)
Noniin jo ylpistyi...
Hei Bulkkis, ei se täydellinen läski ole, siinä on liian kapea eturengaskin. Mut sekasikiöksi ihan ajettava;)
Makuasioita eikä täydellistä tietenkään olekkaan :) Mutta siinä on läskin ja 29+ hyvät puolet ilman läskin etupää "ongelmia" ja mitään ison takapyörän hirvi tunnelmaa eli molemmin paremmin.
Tietysti pyörää voi vaihtaa muodin mukaan, jossain tapauksissa tosin riittää pelkän etupyörän vaihto nyt kun on saatavilla kaiken moista kokoa.
Trekillä on näistä ollut hienoja versioita, olist kiva kuulla tarkemminkin miten ovat toimineet.
Instigator toimii hyvin konepyöräenduromaisella 24++/26 -kombolla. Muhkurengas on mukava ja muuten toimiva, mutta märkäpito kallionousuissa voisi olla hiukan parempi ja bikeparkin bermeissä muljuu epämääräisesti, jos renkaassa on trailiajoon sopivat löysät paineet.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16343&d=1438523811
Bulkkaaja
31.10.2015, 18.49
Instigator toimii hyvin konepyöräenduromaisella 24++/26 -kombolla. Muhkurengas on mukava ja muuten toimiva, mutta märkäpito kallionousuissa voisi olla hiukan parempi ja bikeparkin bermeissä muljuu epämääräisesti, jos renkaassa on trailiajoon sopivat löysät paineet.
24" renkaissa ei ihan samaa valinnan määrää ole kuin 26" kumeissa, esim maxxis mammoth on ollut liukkaallakin kalliolla pitävä (matala nappula ja leveä nappula keskellä)
Minkä levyisellä vanteella tuo rengas on? Kevennyspäissäni itsellä oli hiilarin kevyt 47mm trial vanne ja 4" rengas, ei toiminut, ylämäessä suti herkemmin ja muljas ikävästi kun takarengas hiukan sivuttain kohtasi maan. Mitään bike park ajoa ei tolla tullut kyllä ajettu mut sellaseen tietty lähtisin paineen noston kautta kun läski on todella herkkä paineesta. Kapeemmasta eturenkaasta tulee itsellä semmosta ongelmaa että sitä tulee sihdattua paikoista josta takaläski ei enää sovi ja 80mm vanteen kyljet on kovilla, jäykkäkylkinen rengas auttaa mutta tällä testillä itsellä 65mm vanne olisi varmaan oikea. Toisaalt levee rengas kapeel vanteel teki renkaan joustosta isommilla paineilla herkemmän jolloin sopisi paremmin kovaan ajoon.
Tuo harmi:n pyörä kyllä näyttää siltä että sitä viedään kuin konepyörää!
Onko tuossa Bulkkaajan Onnivannissa joku muu kuin orkkis keula? Sojottaa taaksepäin oudosti???
Bulkkaaja
01.11.2015, 11.50
Onko tuossa Bulkkaajan Onnivannissa joku muu kuin orkkis keula? Sojottaa taaksepäin oudosti???
Se on inbredin keula, 100mm napa edessä. Ja tosiaan voi olla että toinen jalka on aavistuksen vääntynyt, on jossain vaiheessa tarkotus päivittää... Keula on n 3cm lyhyenpi kuin alkuperäinen fatty keula, kompensoi et kulmat pysyis normaaleina.
24" renkaissa ei ihan samaa valinnan määrää ole kuin 26" kumeissa, esim maxxis mammoth on ollut liukkaallakin kalliolla pitävä (matala nappula ja leveä nappula keskellä)
Minkä levyisellä vanteella tuo rengas on? Kevennyspäissäni itsellä oli hiilarin kevyt 47mm trial vanne ja 4" rengas, ei toiminut, ylämäessä suti herkemmin ja muljas ikävästi kun takarengas hiukan sivuttain kohtasi maan. Mitään bike park ajoa ei tolla tullut kyllä ajettu mut sellaseen tietty lähtisin paineen noston kautta kun läski on todella herkkä paineesta. Kapeemmasta eturenkaasta tulee itsellä semmosta ongelmaa että sitä tulee sihdattua paikoista josta takaläski ei enää sovi ja 80mm vanteen kyljet on kovilla, jäykkäkylkinen rengas auttaa mutta tällä testillä itsellä 65mm vanne olisi varmaan oikea. Toisaalt levee rengas kapeel vanteel teki renkaan joustosta isommilla paineilla herkemmän jolloin sopisi paremmin kovaan ajoon.
Tuo harmi:n pyörä kyllä näyttää siltä että sitä viedään kuin konepyörää! Joo, 24" läskirenkaita ei ole kuin Speccu Ground control ja Veetire Mission. 24" vanteen leveys on 36mm. Speccu tuntuu paremmalta, tosin hiukan kapeammassa Missionissa olisi leveämmät ja matalammat nappulat. Eri paineita en ole kokeillut. 0.8bar tuntui vaan heti toimivalta poluilla eikä vanteet kuitenkaan kolise hyppyreissä tai kivikossa. Mut kokeillaan kovempia paineita kallioille.
Mulla ei ole ollut ongelmia kapean eturenkaan ja leveän takarenkaan kanssa kapeissa paikoissa. Kapea takavanne on hyvin renkaan suojassa. Enemmän pelkään takavaihtajan rikkoutumista kapeikoissa. Pyrin ajamaan kivien päältä aina kun se on taitojen puolesta mahdollista ja 180mm Domain edessä ottaa hyvin tärskyt vastaan.
Kokeilen nyt 69eria 26x2.4 zankimankilla ja 29x2.3 butcherilla. Pihatestissä ja terassin reunan yli kikkaillessa ei tuntunut hullummalta. Torstaina sitten kunnon ryskytystesti.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16899&d=1446579856
Ajoin parin tunnin ekp-lenkin 69er instigatorilla. Kelpo peli vauhdikkaaseen polkuajoon ja suoraviivaiseen esteiden ylitykseen. Vaikka välillä tuntui, että ketterä 26er on nyt pilattu 29erin hitaalla ja tunnottomalla ohjauksella.
Bulkkaaja
24.11.2015, 10.11
Aikas loivan näkönen keulakulma joka kuulunee tuohon laitteeseen, pelkästään kiekkokoosta en usko ohjauksen hitauden tulevan?
Sekakiekko läski toimi lumellakin vain 3" levyinen eturengas ei aiheuta ongelmaa, painohan mulla aika takana jolloin 4" läski kantaa enemmän kuormaa, toki lunta oli vain länsirannikon 4-8cm...
Bulkkaaja
28.12.2015, 14.46
Nostetaan sekakiekkiekko keskustelua koska fillarilehdessäkin oli 69er läskipyörä! (nro 7 2015 takasivu). Facebookin mukaan mad fat pyörää on testattu ainakin 26 edessä ja 29 takana joten kai ne kiekot jossainvaiheessa on olleet oikeinkin päin, saas nähdä millainen juttu 1nro:n on tulossa.
27.5+ onkin sitten oma lukunsa, taitaa toimia edessä ja takana mutta mitenhän toimisi jos takana 27.5+ ja edessä joku n 2.4" 29er kumi? Eipä ainakaan mitään boost keulaa tarvitsisi tuollainen combo.
Two-Shoes
29.01.2016, 18.13
En tiedä onko tää nyt ihan oikea topic asialle mutta kysytään nyt kuitenkin. Eli mistä vuosimallista eteenpäin noihin foxin 26 keuloihin mahtuu 27,5" kiekot?
Mietin että mahtaisiko olla mitään ideaa laittaa Orange Five:en 27,5 kiekko eteen ja 26 taakse. Kiekkojen hankkiminen kesäksi on jokatapauksessa edessä nykyisten tilalle. Enimmäkseen traili ja enduro ajoa tiedossa. Kyseessä 2011 vuoden malli.
Bulkkaaja
31.01.2016, 22.57
Foxien vuosieroista en osaa sanoa mitään mutta maailman foorumeilla noita näyttää lähes aina olevan hyvin sopivina. Niin ja se kiekko menee siihen 100% varmuudella, nimittäin kaverila on nyt testimielessä 27.5" kiekko 26" rokkarin reconissa, rengas toki vain 27.5x2.00.
"hyvin" no lähes yhtä hyvin kuin 26x2.4 meni tuo 27.5x2.0 tuohon keulaan, foxilla voi varmaan laittaa jonkin järkevän renkaankin.
Se pyörä odottelee kesää eikä sillä ole pahemmin testiä metsässä ajettu et voitaisiin sano miten toimii. Taakse jää 26 2.25" renkaalla koska se toimii hyvin, ainut oli etupään tökkäily herkkyys.
Bulkkaaja
28.07.2016, 23.40
tässä oma panokseni... 27.5+ etupää (2.8 trailblazer), läski takapää (3.8" knard), painaa höyhenenkevyet 16.2kg. no, Verenti Indulgence "muka 19kg fatbike" tässä lähtökohtana... löin muuten omat DH-rataenkat tällä aika kevyesti..
Nostetaas vähän tätä topicia ettei vallan unholaan jää. Itsellä täysjäykässä läskissä ny 27.5x3.25 edessä ja 26x4 takana, kyllä sillä täysjouston perässä pysyy, johtuu varmaan siitä kuin vain takana jarru...
Mutta hyvin nämä sekakiekot on testeissäkin pärjänneet. http://www.pinkbike.com/news/foes-mixer-trail-review-2016.html Lieneekö tässä seuraava trendi kun kaikki kiekkokoot on jo käyty läpi?
Oikeestaa 650B koon tulo 26 ja 29 väliin tasoittaa aika hyvin tilannetta, otsikon mukainen 69er on ehkä hieman liikaa eriparia mutta välikoolla päästään vielä paremmin toimiviin combo pyöriin.
Bulkkaaja
30.07.2016, 16.51
26er: 1:06
läski (jäykkä keula) : 1:05
27.5+ : 1:07
sekopyörä (kuvassa siis edellisessä postissani): 0:57
No tossa ei paljon selittelyä jää mikä hyöty on ollut! Toki joku vois vääntää että bluto ja läski eteen vertailuajaksi vielä...
Hyviä arviota näyttäs Foesin pyörille tulevan. Lähtisköhän jo 2018 jokin iso pyörämerkki tekemään combo pyöriä, esim trek?
http://www.singletracks.com/blog/mtb-reviews/final-review-the-foes-mixer-enduro/
Marsusram
07.08.2016, 00.41
Laitoin Marliniin 27.5+ kiekon taakse ja 29+ kiekon eteen.
http://lh5.googleusercontent.com/-XbsU-UuglY4/V6ZTPtdtksI/AAAAAAAAHg4/ilgMTjqNzp0YAiYMKYWXHfWZTwlHBDEygCL0B/w800-h450-no/DSC_0129.JPG
janne kuivakangas
08.08.2016, 00.38
Tykkää 👍😊
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
Marsusram
31.08.2016, 23.15
^miten kulkee?
Alkuun oli välitysten hakua, nyt kun sopivammilla 30/18 rattailla ajeli, niin pystyi pikku kinkareet polkemaan hyvin ylös. Muutenhan tuo vain rulllaaa vähän tylsän helposti joka paikasta läpi, sai näkemään plussan helppouden välikoon pyöränä. Ehkä tulee joku hankittua syysalesta, mutta sillä aikaa leikitään tuolla, sinkulana tulee sopivasti lisää haastetta.
Näin vilaikselta Trekin sähköpyörän, kuulemma 2019 mallia, näytti eturengas isommalta kuin takana ja oliko vielä plus kokoa? Saattoi myös olla harhanäky.
En päässyt kuskilta itseltään kysymään.
Onkos kukaan mitään rakennellut? Aatellut pistä 27,5:n eteen 29:n keulan ja kiekon. Pitäiskö keulasta ottaa suunnilleen sama ac-mitallinen kuin nyt on, sitten keula nousisi vajaa pari senttiä. Samalla joustomatkalla vanhaan verrattuna toi sitten tuplaantuisi.
Onkos kukaan mitään rakennellut? Aatellut pistä 27,5:n eteen 29:n keulan ja kiekon. Pitäiskö keulasta ottaa suunnilleen sama ac-mitallinen kuin nyt on, sitten keula nousisi vajaa pari senttiä. Samalla joustomatkalla vanhaan verrattuna toi sitten tuplaantuisi.Keulan nousu ei sinänsä haittaa, jos saat vielä tangon oikealle korolle, mutta satulakulma loivenee entisestään ja tämä ainakin ärsyttää minua suuresti, jos pyörä on lähtöjään ns vanhanliiton loivalla satulakulmalla oleva.
Bulkkaaja
09.04.2020, 14.29
Onpas tässä aiheessa ollut hiljaista vaikka dh ja enduro mestaruuksia on sekakiekkopyörillä voitettu ja sähköpuolella jonkinmoinen standardi jo.
Viimeisin oma viritys on modernissa 29er rungossa edessä 29x2,6 ja takana 27,5x3 ihan mukavalta on vaikuttanut.
Matalalla ohjaustangolla ja suoralla satulatolpalla saa kompensoitua keulan korkeus muutoksia tosiaan varsin hyvin.
Olikin näköjään 3 sentin korokerengasta kannattimen alla ja kannatin ylöspäin niin toi 40 millin korkeuden nousu taitaa mennä aika yksiin. Välillä jopa tuntuu että tanko voisi olla pikkasen korkeammalla ja nythän saisi hyvin säätövaraa. Ei kai tässä mikään voi mennä pahasti pieleen? Tommosta keulaa ainakin alkuun kattelin, ihan ok pitäisi olla mitä pikkasen nettiä selailin. Taitaa olla joku 2018 vuoden malli.
https://www.bike-discount.de/en/buy/rockshox-judy-silver-tk-29-solo-air-120-tapered-boost-960469
Bulkkaaja
12.04.2020, 20.45
Itellä on ollut takana aina leveämpi rengas vetopitoa silmällä pitäen kun sekakiekko sen mahdollistaa, edessä kapeempi niin tarkempi ohjautuvuus. Tollanen rengastus vähentää keulan nousua kun leveempi rengas on myös korkeampi. Mihin pyörään keula menossa ja millainen rengastus mielessä?
Trek Fuel EX9 27,5. Ei tohon taakse mene kovin leveää, 2,8:a piti joskus yrittää mutta jäänyt. Kattelin että voinkin kokeilla jäykkäperästä keulaa. Omasta mielestä siinä oli jotain 550 ac mutta nopeesti kun mittasin niin onkin jotain 530, kuitenkin aito 29+ -keula. Nyt siinä on plussakiekko mutta löytyy tavallinenkin 29. Voi olla että kokeilen eka plussakiekolla, aika erikoisen näköinen kyllä varmaan. Onhan toi varmaan tietyn rajan jälkeen totta että eteen kaposempi mutta tossa Trekissä oli alkujaan edessä leveämpi, taisi olla 2.35/2,25 eli ei nyt kauheasti eroa. Läskin leveyksiin kun mennään niin itsekin laittaisin varmaan plussakiekon läskiin eteen jos kesällä sillä ajelisin. Pitää kyllä joku kerta testata kun saan helposti sopivan lainaan.
Bulkkaaja
13.04.2020, 00.33
Täpärissä varmaan tuo 2.6" leveys on parhainmillaan, eikös se olle jopa muodikas? Omissa comboissa olen tykännyt siitä että rengaspaineet ovat edessä ja takana jotakuinkin samaa tasoa. Takana kun tuppaa olemaan enemmän painoa niin leveämmän renkaan isommalla ilmatila samalla paineella kantaa enemmän, mukavan tasapainoista. Samoilla renkailla oleva läski jossa haluaa eturenkaan joustavan kuten takana on omaan makuun kammottava, "itse ohjaavuudesta" puhumattakaan... Plussakeulan rake on varmaan isompi kuin tavallisen 29 keulan, silläkin on merkitys. No itellä ollut vähän mitä sattuu, yleensä isompi rengas mitä keulaan tarkoitettu ja "hyvin" toiminut, eli miksei toisinkin päin.. Luonnollisesti keulakulmakin näissä pyörii mukana mutta enpä sitten tiedä mikä on tärkein asiaan vaikuttava parametri. Jokatapauksessa sekakiekot on nykyisin ihan hyväksyttyjä ja nopeimmaksi todettuja.
Alla vielä linkki yhteen tuoreeseen mulet bike testiin.
https://www.youtube.com/watch?v=0--blTy-rCA
Joo ei nää niin vakavia ole. Mukava välillä vaan testailla kaikenlaista. Tossa täpärissä on esim nyt i19-vanteella 2,8-tuumainen rengas ja ei sillä kuulemma voi ajaa. Hyvin menee, onhan toi renkaan profiili vähän erikoinen. Voi olla että päädyn lopulta vaan leveämpiin kiekkoihin kunhan vaan saan soviteltua kuinka iso rengas tonne taakse menee. Läskillä ajelen talvet ja sulalle on 29 jäykkäperä joka venyy ihan plussaksi (taakse menee ehkä 2,8) sekä toi täpäri. Piti alkujaan jäykkäperään laittaa tavalliset 29 kiekot mutta nyt on vielä plussa edessä ja takana sitten tavallinen. Kattellaan.
Onpas tässä aiheessa ollut hiljaista vaikka dh ja enduro mestaruuksia on sekakiekkopyörillä voitettu ja sähköpuolella jonkinmoinen standardi jo.
Viimeisin oma viritys on modernissa 29er rungossa edessä 29x2,6 ja takana 27,5x3 ihan mukavalta on vaikuttanut.
Matalalla ohjaustangolla ja suoralla satulatolpalla saa kompensoitua keulan korkeus muutoksia tosiaan varsin hyvin.
Jos nyt ei deehoota aja niin liekö noilla tarpeellista leikkiä?
https://i.imgur.com/tzebmf3.jpg
No nyt on keula tulossa, katotaan mitä tulee. Uusi pyörä vastaavilla osilla, 3000. Keula 200 jonka saa hukattua suht samalla hinnalla jos ei oo hyvä.
pyoramies85
29.04.2020, 11.06
Cube c:68 slt 27,5 täpäri. Pitäisiköhän eteen laittaa 29" kiekko ja minkälevyinen rengas olisi hyvä että menisi kivasti juurakkopolkua eikä ennenkaikkea keulisi nousuissa? Takana on 27,5 2.8" nobby nic, keula on 29" reba, itse pyörä on siis bikediscountin hiilarirungosta kasailtu
Varmaan jos ja kun tässä ketjussa kyselet. 26 ei varmaan kauhean hyvin toimi... Mulla on 2,4-tuumainen niin menen sillä ainakin alkuun. Täpäri myös 27,5, ensi viikolla varmaan pääsen testaamaan kun saan keulan niin laittelen sitten ehkä jotain.
Cube c:68 slt 27,5 täpäri. Pitäisiköhän eteen laittaa 29" kiekko ja minkälevyinen rengas olisi hyvä että menisi kivasti juurakkopolkua eikä ennenkaikkea keulisi nousuissa? Takana on 27,5 2.8" nobby nic, keula on 29" reba, itse pyörä on siis bikediscountin hiilarirungosta kasailtu
Tuskin se 29” vähentää keulimista nousuissa, luulenpa että pahentaa. Leveys tuskin vaikuttaa asiaan, ellei ole niin leveä ja painava rengas, että painaa keulaa alas :D
Bulkkaaja
01.05.2020, 09.49
Leikkimisen sijasta sekakiekkoilu on vakavaa puuhastelua. Vakavuudeltaan voidaan verrata jopa läskipyörän rengaspaine keskusteluun:)
Mutta tosiaan renkaan leveys vaikuttaa renkaan korkeuteen, renkaan ulkohalkaisija on 2*renkaanleveys+vannekoko. No rengas ei profiililtaan ole täysin pyöreä toki joten tuo kaava ei anna aivan oikeaa tulosta. Mutta sillä vertailemalla voi todeta että 2.8" 27.5" renkaan ulkohalkaisija on sama kuin 2.1" 29". Joten eteen esim 2.25" vaikuttaisi sopivasti vähän isommalta renkaalta eteen. Toki renkaan joustaessa tuo ero vielä kasvaa jos ajattelee että rengas painuu esim kasaan yhden kolmasosan niin takana tuo matka leveämmästä ja korkeammasta rentaasta johtuen on pidempi.
Ylämäki ominaisuudet ei kyllä sekakiekolla parane, paitsi nyt jossain teknisissä paikoissa jos takarenkaana vähän muhkumpi rengas kuin edessä. Tasaisella ei oikeastaan ole eroa, alamäen sensijaan tuntuu loivemmilta, varsinkin terävät kulmat helpottuu.
Kokeilemallahan nämä asiat selviää, eli ei muutakuin testailemaan!
Coasting
01.05.2020, 10.19
Pitääpäs kommentoida kun on tullut vähän kokeiltua.
Ensin pitää sanoa että ainakin tuo ekan postin Liteville on ihan hiton hyvä ajaa. Niillä oli demoja Gardalla ja en tiedä mikä oli sekarengastuksen osuus mutta paras pyörä (alamäkeen) mitä olen ajanut.
Sitten oma kokeilu. Eli mulla oli täysjäykkä 26" MTB. Kun vaihdoin 29" etufillarin joka just meni samaan haarukkaan kun napsi vähän renkaan kylinappuloiden reunoja. Helpotti ajamista todella paljon. Ei tökännyt ja parantunut keulakulma rauhoitti ajamista.
Ja samalla pyörällä tuli kokeiltua Hesa City Triathonia eli kojakit alle ja 26" eteen sekä 29" taakse. Oli paitsi pöljän näköinen myös yllättävän kiikkerä. Tuo rengastus välitysten takia.
Nuo kokeet osoitti että keulakulman pienilläkin muutoksilla on isommat vaikutuksen kuin osasin odottaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.