Näytä tavallinen näkymä : 29er täysjäykkää kasailemassa, aloittelijalle apuja kiitos
Judgment
29.10.2015, 19.08
Etsin tuossa pitkään 29er fillaria tuloksetta ja pääydyin kasailemaan osista. Työkalujen, litkujen, taitojen ja ajanpuutteen vuoksi vien liikkeeseen kasattavaksi, mutta pyrin tilaamaan täysin keskenään yhteensopivat osat aluksi kasaan. Runko, kuitukeula ja voimansiirto on nyt hankittuna. Seuraavaksi pitäisi tilata keskiö, ohjainlaakerit ja kiekot, joiden valintaan tarvitsisi hieman apuja. Olen muutamia tunteja mtbr foorumeita lueskellutkin aiheesta mutta tuntuu olevan paljon ristiriistaista tietoa yhteensopivuudesta.
Eli aluksi tuo ohjainlaakerointi. Kyseessä pitäisi olla "semi-integrated" -mallin runko, keulan puolesta (mitä tarkoittaneekaan), tapered -muotoilulla. Tässä kuvat rungosta ja keulasta:
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0182_zpsq2zu8mud.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0181_zpsl2ba2g8g.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0179_zpsbnrnnhi3.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0180_zpsbwh8vtti.jpg
Millaiset ylä- ja alalaakerit tuohon kannattaisi tilata? Voi linkkaillakkin, mielellään saksalaisista nettikaupoista.
Sitten, keskiölaakerointi, kuvat kampien akselista ja rungosta alla:
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/20151013_192744_zps3wjgqaqa.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/20151013_192710_zpsqeb70fvp.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0186_zpstf0tgbt1.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0190_zpsajyuhxvy.jpg
Jostain luin, ettei shimanon keskiöt kävisi näihin Sramin kampisarjoihin, sillä Sramit ovat "epäsymmetrisiä akselin halkaisijan osalta". Mahtaako pitää paikkaansa? Tähänkin voisi suositella sopivaa, kestävää keskiölaakerointia, noita Truvativejä oli ainakin haukuttu, joita usein käytetään Sramin kampien kanssa. Toisaalta satoja euroja maksava keraaminen laakerointi on jo sitten ylilyönti.
Sitten kiekot. Ajattelin tilata kiekot mittatilaustyönä bikestacja.pl:stä. Sain tarjouksen sähköpostiin, jossa oltiin laskettu hinta kiekoille napojen osalta 15mm thru bolt etukiekolla ja 135x5 takakiekolla. Etukiekon osalta tuo pitäisi olla ainakin OK, kun keulan mukana tullutta linkku/akselia katsoo (kuvat alla). Takakiekko onkin sitten kysymysmerkki, kun ei nuo tarjotut mitat tunnu täsmäävän. En haluaisi mitään adaptereita käyttää välissä, tuleeko tässä tilata 140x10 tjsp navalla tuo takakiekko, ainakin mitat kertoisivat tällaista? (Kuvat alla). Lisäksi, tuo keulan mukana tullut linkku/akseli on kovin painava (118 grammaa). Titaaninen painaisi noin 80 grammaa vähemmän. Mikäli haluan vaihtaa tuon, niin tilaanko foxille vai rokkarille sopivan akselin?
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0193_zpsybt0ek0c.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0178_zpsjrm3zgs2.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0191_zpspiyp3hes.jpg
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0192_zpsymbvavgs.jpg
Viimeisenä kysymyksenä sitten renkaiden valinta. Tähän tuskin on yhtä ja oikeaa vastausta, mutta ehdotuksia kaivattaisiin. Leveämmät renkaat painavat enemmän, mutta ne myös mahdollistavat alemmilla paineilla ajamisen ja enemmän ajomukavuutta, joka lienee tärkeää täysjäykässä. Onko siis 2,4"-2,6" leveä rengas minulle paras, kerta tulen ajamaan fillarilla lähinnä talvella lumella ja kesällä irtosoralla? Olisiko nastarenkaat täysin järjetön ostos? Aikaisempien talvipyöräilykokemuksien perusteella Xking 26" 2,2" renkailla, olisi nastarenkaita tarvinnut ehkä vain 10 päivänä vuodessa ja niillä olisi jäänyt pari kaatumista pois. Lisäksi, tubelessit ovat päivän sana, joten ajattelin pistää sellaiset alle. Mikä olisi hyvä litku talviajoon yli 20 asteen pakkasille? Kuinka usein litkua tulee lisätä renkaisiin?
Kare_Eskola
29.10.2015, 19.25
Olennaista tässä projektissa on yhteistyö fillarin kasaavan liikkeen kanssa. Oletko jo päättänyt mihin viet? Tiedätkö jo miten siellä projektiisi suhtaudutaan? Jos tilaa verkosta kasan osia ja menee niiden kanssa pyöräkauppaan, se ei kaikissa tapauksessa ole paras avaus luottamukselliselle liikesuhteelle. Itse asiassa sitä voidaan perustellusti pitää vittuiluna.
Jos liike sattuu olemaan hyvä ja myötämielinen, sinun kannattaa ilman muuta kysyä nuo kysymykset kyseisestä liikkeestä. He tietävät parhaiten ja heti, ja heiltä saattaa löytyä tarvittavia osia hyllystä.
Jos et uskalla kysyä kysymyksiä liikkeestä, et uskalla viedä sinne kyllä pyörääsikään.
Tekisit paljon, paljon viisaammin, jos ostaisit valmiin pyörän hyvästä kaupasta ja vaihdattaisit siihen osia sopimuksen mukaan. Toinen vaihtoehto olisi kasata pyörä ihan itse - oppisit paljon enemmän. Nykyisellä suunnitelmallasi saat molemmista menetelmistä huonoimmat puolet - et opi mitään, et saa halvalla ja teet kuitenkin virheitä.
Judgment
29.10.2015, 19.36
Olennaista tässä projektissa on yhteistyö fillarin kasaavan liikkeen kanssa. Oletko jo päättänyt mihin viet? Tiedätkö jo miten siellä projektiisi suhtaudutaan? Jos tilaa verkosta kasan osia ja menee niiden kanssa pyöräkauppaan, se ei kaikissa tapauksessa ole paras avaus luottamukselliselle liikesuhteelle. Itse asiassa sitä voidaan perustellusti pitää vittuiluna.
On tiedossa jo paikka. Olen huollattanut fillareita aikaisemminkin ja luotto OK. Kerroin projektista liikkeessä hinta-arviota selvittäessäni ja noita valmiita pyöriä speksaillessa ja ottivat ihan mielellään haasteen vastaan. Keskustelimme tuosta osien vaihdattamisestakin mutta olisi silti paukkunut budjetit yli rajusti. Satasen pintaan epäilivät kasauskuluja, mikäli kaikki osat ovat yhteensopivia.
...Satasen pintaan epäilivät kasauskuluja, mikäli kaikki osat ovat yhteensopivia.
Melko edullinen tuntiliksa. Meneehän tuohon muutama tunti jos huolella tekee.
Itse sun kannattaisi kasata silti.
Tiedän etten ole yhtään avuksi, mutta onpahan hämmentävä tilanne. Näyttää pysyvän elektroninen työntömitta kourassa ja titaaniset akselit on mainittu, muttei muka saada pyörää kasaan. Kovin erikoista.
Laittaisin itse tässä kohtaa Googlen asialle, lukisin lisää noista standardeista (esim. Park Toolin sivuilta löytyy periaatteelliset asennusohjeet melkein mille vaan) ja tilaisin palikoiden ohessa sieltä Saksasta tarvittavat työkalut. Näköjään se on jo selvinnyt että sieltä ne tavarat halvalla saa, pelkkää säästöä.
Olipas Karelta aika kärkäs lähestymistapa. Laskutettavaa työtähän se kasaaminenkin on ja ainahan sen tuntihinnassa voi halutessaan "hyvittää", jos menetetty komponettikauppa jäi tekemättä. On munkin bemari Saksasta, mutta kovin mielellään paikallinen merkkiliike sitä huoltaisi. Niille töhöille en vaan sitä kirveelläkään vie.
Asiaan: jos kysyjää vähänkään kiinnostaa, niin se itse kasaaminen saattaa olla tosi mukava kokemus! Ainakin lopulta, kun haasteet on voitettu ja koeajolenkki heitetty.
Jami2003
29.10.2015, 21.14
Joo itse kasaan vain. Toisiinsa sopivien osien speksaaminen on se pyörän kasaamisen vaativin homma ja kun sen on kunnialla saanut tehtyä ei ole mitään järkeä jättää itse kasaustyötä tekemättä. Ja jos osat eivät sovi toisiinsa, ei niitä saa sopimaan sen enempää alan liike.
Siis ei sinulla ole aikomusta kasata pyörää vaan teettää se ulkopuolisella, siis jää kaikki tuon homman ilo ja ylpeys kokematta.
Judgment
29.10.2015, 21.50
itse kasaaminen saattaa olla tosi mukava kokemus!
Kasailin maantiepyörän täysin itse, laakerointia, kampien kiinnitystä ja kiekkoja lukuunottamatta. Kuvailisin kokemusta lähinnä ahdistavaksi. Momenttiavaimien lainailussa oli jo oma vaivansa. Puhumattakaan hiilikuituosien sahauksesta ja hiomisesta ilman ruuvipenkkiä hengityssuojainten kanssa, vaijereiden pujottamisesta tai tuubien liimailusta. Mielummin maksan sen satasen kun tappelen uudelleen vuorokautta. Tässä 29er projektissa pitäisi hankkia lisäksi eri viskositeettisia rasvoja, eri jäykkyyksisiä ruuvilukitteita, jarrujen ilmaussarja, sekä työkalut kampien ja laakereiden kiinnittämiseen.
twentyniner
29.10.2015, 22.14
Miten olenkaan pärjännyt kaikki nämä vuodet Teboilin 5e vaseliini tuubilla :)
Jarruja ei tarvitse ilmailla, eikä se nyt muutenkaan mitään työkaluja tarvitse. Eikä noiden pressfit ohjainlaakereiden asentaminen ole mitään rakettitiedettä, pyyhkäisee vain mahdollisen maalin pois hiomanauhalla ja poksauttaa kehät paikalleen vaikkapa vanerinpalan avulla. Kierteellisen kampisarjan asentaminen tosiaan vaatii sen 9e motonetin avaimen, mutta sen jälkeen asentaminen on kyllä uskomattoman helppoa.
Aika kädetön tuo Judqment.
Ihme pään aukomista, mutta joo. Satanen kuulostaa kyllä halvalta, jos sillä tekevät kaiken tuon.
Iglumies
30.10.2015, 07.13
Hyvä siitä tulee.
Sramin GXP keskiö toimii ihan hyvin, pikalinkullinen tai 10mm läpiakseli taakse, ohjainlaakeri mittojen mukaan, ja mieti titaaniakselia sitten kun pyörä on kasassa.
ei kaikilla oo käsiä... on toi pyörän kokoominen sen verran haasteellinen että en itte aloittais vaan ottasin ammattilaisen mukaan
Eli aluksi tuo ohjainlaakerointi. Kyseessä pitäisi olla "semi-integrated" -mallin runko, keulan puolesta (mitä tarkoittaneekaan), tapered -muotoilulla. Tässä kuvat rungosta ja keulasta:
Mikä tuo runko oikestaan merkiltään malliltaan?
Oman kokemuksen mukaan ohjainlaakerin löytää parhaiten, kun katsoo tarvittavan laakerin speksin rungon tiedoista.
esim. Bike-Components listaa tuo laakerit ihan fiksusti, laakeri voi olla malliltaan esim. IS42/28,6 - IS52/40, joten tuon tiedon mukaan on sitten helppo hakea budjettiin sopiva laakeri haluamastaan verkkokaupasta.
Sitten, keskiölaakerointi, kuvat kampien akselista ja rungosta alla:
Siis sulla on jo kammet valmiina, mutta runkoon kierrettävä BSA-laakerit puuttuu? Laakerin mallikin selviäisi varmaan parhaiten rungon spekseistä.
Mittojen mukaan toi taitaa olla BSA 73 -keskiö, mutta en oo kyllä tästä ihan 100% varma.
Jos ei parempaa tietoa tai yhteen sopivuuslistaa oo tarjolla, niin pysyisin itse Sramin laakerissa, olisko esim. tämä (https://www.bike-components.de/en/Truvativ/GXP-Innenlager-p26280/) sopiva? Nähän ei maksa kun pari kymppiä, joten hyllyyn voi ostaa yhden varalle.
Sitten kiekot.
Tässäkin kannatatis mennä rungon/keulan speksien mukaan. Keula taitaa olla 15mm (korjattu) thru axle ja perä 135QR, kuvien mukaan perä on tosin ~140mm leveä, joten onko tuossa nyt sitten leveempi takapää?
Jarruja ei tarvitse ilmailla, eikä se nyt muutenkaan mitään työkaluja tarvitse. Eikä noiden pressfit ohjainlaakereiden asentaminen ole mitään rakettitiedettä, pyyhkäisee vain mahdollisen maalin pois hiomanauhalla ja poksauttaa kehät paikalleen vaikkapa vanerinpalan avulla. Kierteellisen kampisarjan asentaminen tosiaan vaatii sen 9e motonetin avaimen, mutta sen jälkeen asentaminen on kyllä uskomattoman helppoa.
Jos liike tekee tuon kokoomis homman noin satasella, niin mielestäni se on erittäin halpa hinta koko fillarin kasaan laittamisesta. Mikään homma ei oo mahdoton tehdä kotona, mutta kyllä sitä monen palikan kanssa saa hetken tuumailla.
Pressfit laakerin asennus on hyvä tehdä kerrasta oikein kunnon työkaluilla
Kyllä ne jarrutkin on ihan fiksu ilmailla sen jälkeen kun letkut on pätkitty sopiviksi
Keskiölaakeri kannattaa vetää kiinni momenttiavailemme, joskin ilmankin pärjää.
Maasturiin kannattaa varmaan laittaa renkkaat tubelessina, jossa on oma kikkailunsa myös.
Kasaamiseen tarvittavat työkalut saa varmasti alle tuon 100€ vaikka samalla hommaisi Bilteman momenttiavaimenkin, mutta eihän se ole keneltäkään harrastajalta pois jos joku tässä maassa vielä ostaa palveluita ja tukee paikallista yrittäjää?
Tässäkin kannatatis mennä rungon/keulan speksien mukaan. Keula taitaa olla 20mm thru axle ja perä 135QR, kuvien mukaan perä on tosin ~140mm leveä, joten onko tuossa nyt sitten leveempi takapää?
Minusta tuo keula kyllä vaikuttaa 15mm thru axlelta ja perä on kyllä 135mm. Rungossa ei ole kiinni korvaketta, joka tulee tuonne haarukan sisäpuolelle ja kaventanee perää sen 5mm, joten siksi tuo kuvaa hämää.
Minusta tuo keula kyllä vaikuttaa 15mm thru axlelta ja perä on kyllä 135mm. Rungossa ei ole kiinni korvaketta, joka tulee tuonne haarukan sisäpuolelle ja kaventanee perää sen 5mm, joten siksi tuo kuvaa hämää.
Olet muutan aivan oikeassa, hyvä huomio.
twentyniner
30.10.2015, 12.56
Nopealla vilkaisulla RCZ:n runko?
Judgment
30.10.2015, 13.12
Nopealla vilkaisulla RCZ:n runko?
http://www.rczbikeshop.com/default/rcz-2015-frame-race-29-sl-disc-black-anodised-red-size-18.html
Tällainen kyseessä joo.
twentyniner
30.10.2015, 13.25
Itselläni oli joskus tuollainen jäykkänä "citymaasturina", ihan kelpo peli.
Perusrunkoon perusosat ja ei tuo kovasti kevene titaani pikalukolla tai akselilla... Toisaaltaan oman täysjäykäykän runko painaa noin 1600g ja koko pyörä alle 8 kg ja on lukot titaania ;-) Ja takuulla itse koottu ilman momenttiavainta...
Judgment
02.11.2015, 20.49
Minusta tuo keula kyllä vaikuttaa 15mm thru axlelta ja perä on kyllä 135mm. Rungossa ei ole kiinni korvaketta, joka tulee tuonne haarukan sisäpuolelle ja kaventanee perää sen 5mm, joten siksi tuo kuvaa hämää.
http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0196_zps4ayixiod.jpg
Mutta tuo vaihtajan korvakehan tulee haarukan ulkopuolelle.. ?
Iglumies
02.11.2015, 20.56
Jokatapauksessa perä on tarkoitettu 135mm navalle, 10mm läpiakselilla tai pikalinkulla.
Judgment
02.11.2015, 21.28
Siis sulla on jo kammet valmiina, mutta runkoon kierrettävä BSA-laakerit puuttuu? Laakerin mallikin selviäisi varmaan parhaiten rungon spekseistä.
Mittojen mukaan toi taitaa olla BSA 73 -keskiö, mutta en oo kyllä tästä ihan 100% varma.
Jos ei parempaa tietoa tai yhteen sopivuuslistaa oo tarjolla, niin pysyisin itse Sramin laakerissa
Joo eipä taida ilman kikkailuja sopia kuin Sramin Truvatikin keskilöt. Ei-vedon-puolella akselin halkaisija on vain 22mm, näemmä noi Sramin kampien akselit kiinnittyvät tuosta uritetusta osasta keskiöön tolta puolelta: http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=102485
Judgment
03.11.2015, 02.45
Olisiko nastarenkaat täysin järjetön ostos? Aikaisempien talvipyöräilykokemuksien perusteella Xking 26" 2,2" renkailla, olisi nastarenkaita tarvinnut ehkä vain 10 päivänä vuodessa ja niillä olisi jäänyt pari kaatumista pois. Lisäksi, tubelessit ovat päivän sana, joten ajattelin pistää sellaiset alle. Mikä olisi hyvä litku talviajoon yli 20 asteen pakkasille? Kuinka usein litkua tulee lisätä renkaisiin?
Stanin normilitku piisaa: Stan's Tire Sealant will stay liquid in a mountain bike tire with a thin casing for 2-7 months on average. Riding in arid climates or storing the bike in a hot area will requires more frequent monitoring of sealant levels. Special anti-freeze agents allow the sealant to be used in environments as cold as -30° F.
Ei noin kovassa pakkasessa tule varmasti poljettua. Tällä hetkellä kääntymässä kahteen rengassettiin (talvi+kesä). Tuohon sitaattiin viitaten ei välttämättä tartte lisätä litkuja pahemmin muuta kun renkaiden vaihdon yhteydessä tai kovilla helteillä.
Judgment
03.11.2015, 10.22
Oman kokemuksen mukaan ohjainlaakerin löytää parhaiten, kun katsoo tarvittavan laakerin speksin rungon tiedoista.
esim. Bike-Components listaa tuo laakerit ihan fiksusti, laakeri voi olla malliltaan esim. IS42/28,6 - IS52/40, joten tuon tiedon mukaan on sitten helppo hakea budjettiin sopiva laakeri haluamastaan verkkokaupasta.
Noniin, eli mittojen mukaan ZS44/28,6 - ZS56/40 pitäisi olla käyttööni sopiva. Nuo tuumakoot ovat kyllä hämääviä. 1,5" kun ei ole 40mm vaan 38,1mm.
Joo eipä taida ilman kikkailuja sopia kuin Sramin Truvatikin keskilöt....
Jos Sram/Truvativ GXP-lakrut ei kelpaa niin laita Chris Kingin tai Hopen keskiö. Niihin kumpaankin saa GXP-adapterit. Ja saa keraamisilla laakereilla.
viimeinenlenkki
05.11.2015, 12.07
itse kasaaminen on mielestäni koko homman idea,onnistuu kun jaksaa vain tehdä huolella.toki työkalut on oltava saatavilla ettei tartte lähtee kyliltä ettimään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.