Näytä tavallinen näkymä : Jarrulevy hinkkaa Formulan jarruissa - liikaa jarrunestettä?
Vaihdoin tuossa hiljattain jarrunesteet Formulan jarruihin ja käytin vaihdon yhteydessä vanhoja jarrupaloja, jotka olivat jo aika kuluneet. Ilmeisesti tästä syystä nestettä tuli järjestelmään liikaa ja kun vaihdoin tilalle uudet käyttämättömät jarrupalat niin tilaa jarrulevyille ei oikein jäänytkään.
Tuloksena se, että levy hinkkaa jarrupaloja ja jarrukahvassa ei minkäänlaista modulaatiota.
Tein nesteiden vaihdon vain takajarrulle, etujarruun vaihdoin pelkästään uudet jarrupalat ja siinä tilaa jarrulevylle oli oikein hyvin. Luin jostain, että syy voisi tosiaan olla siinä, että käytin kuluneita jarrupaloja nesteiden vaihdon yhteydessä. Ilmeisesti tilanteen saisi korjattua ottamalla hivenen nestettä systeemistä pois. Miten tämän voisi tehdä kaikista parhaiten niin, että ilmaa ei pääse sisään?
FillaRilla
24.10.2015, 22.43
Vaihdoin tuossa hiljattain jarrunesteet Formulan jarruihin ja käytin vaihdon yhteydessä vanhoja jarrupaloja, jotka olivat jo aika kuluneet. Ilmeisesti tästä syystä nestettä tuli järjestelmään liikaa ja kun vaihdoin tilalle uudet käyttämättömät jarrupalat niin tilaa jarrulevyille ei oikein jäänytkään.
Tuloksena se, että levy hinkkaa jarrupaloja ja jarrukahvassa ei minkäänlaista modulaatiota.
Tein nesteiden vaihdon vain takajarrulle, etujarruun vaihdoin pelkästään uudet jarrupalat ja siinä tilaa jarrulevylle oli oikein hyvin. Luin jostain, että syy voisi tosiaan olla siinä, että käytin kuluneita jarrupaloja nesteiden vaihdon yhteydessä. Ilmeisesti tilanteen saisi korjattua ottamalla hivenen nestettä systeemistä pois. Miten tämän voisi tehdä kaikista parhaiten niin, että ilmaa ei pääse sisään?
Joko ilmaruuvia hieman auki, kun samaan aikaan kevyesti puristat jarrukahvasta. Pikku ruittaus tulee tälläin ilmaruuvista nestettä ulos rättiin, joka on siinä hollilla sopivasti, tai letkun kautta pulloon. Tai avaat kahvan puoleisesta päästä kannen säiliöstä, josta imaiset lääkeruiskulla hieman nestettä pois. Muista asettaa kahva vaakatasoon, ennenkuin kannen avaat.
Marsusram
24.10.2015, 23.42
Aina jarrupaloja vaihdettaessa kannattaa painaa männät sisään. Sitten pumppailee kahvasta, niin asettuu.
FillaRilla
25.10.2015, 21.45
Motskareiden jarrujen kanssa käynyt useinkin niin (ei aina itselle, vaan myös muiden vehkeitä ropatessa) että palojen kuluessa alkaa nestepinta laskea, jolloin laitetaa lisää tavaraa säiliöön (tarpeelista, koska etenkin offroadkäytössä saattaa vajaa nestemäärä aiheuttaa ilman imaisun järjestelmään). Sitten kun tulee aika vaihtaa palat, ei ylimääräinen neste mahdukaan järjestelmään, voi jopa käydä niin (on käynyt), ettei jarrulevy edes mahdu palojen väliin. Eli kysyjä lienee oikeilla jäljillä omassa diagnoosissaan.
Männät painettiin kyllä sisään niin monta kertaa ruuvimeisselillä, että siitä se ei jäänyt kiinni. Sama prosessi oli etu- ja takajarrujen kohdalla - etujarussa tilaa tuli hyvin jarrupaloille, takajarrussa taas ei.
Itsellä oli myös alun perin mielessä tuo lääkeruiskulla nesteen imaisu. Jarrukahva siis varmaan pitäisi olla sellaisessa asennossa, jolloin säiliö osoittaa suoraan kattoa kohti? Tällöin kahva siis tulee vertikaaliin asentoon, kun se normaalisti on vaakatasossa?
Mitä FillaRilla tarkoitat tuolla ilmaruuvilla? Mulla on (varsinkin suomenkieliset) termit aika huonosti hallussa.
Ilmaruuvi = bleeding screw.
Jarruneste formuloissa on dottia, joka kerryttää ilmankosteudesta itseensä vettä, joten jarrunesteen määrä voi ajan mittaan lisääntyä sitä kautta. Mun 2012 malliselle Radonille kävi juuri näin, kun olin kesäkuussa vaihtamassa uusia jarrupaloja takajarruun. Palat kyllä sopi paikalleen, mutta levy ei eikä tilaa tullut ennen kun nestettä vajutti vähemmäksi. Toki vaihdoin samalla vaivalla kokonaan uudet nesteet jarruun ja ilmasin koko keksinnön.
Ok. Otan tuolta hiukan nestettä pois joko ruiskulla tai kahvaa painamalla ilmaruuvin ollessa auki.
Nesteitten vaihto ja ilmaus tuli just tehtyä niin sitä ruljanssia ei kyllä jaksa heti uudestaan.
noniinno
27.10.2015, 21.13
^^ Jospa kuitenkin oli imaissut ilmaa? Ihmettelen kyllä, jos ohjeen mukaan ilmattuihin jarruihin pääsee jostain liikaa nestettä. Jos männät ovat olleet sisään painettuina ja ilmauspalikalla varustettuna ilmauksen aikana, ei liikaa nestettä voi päästä systeemiin mitenkään. Ilmakuplathan puolestaan painuvat kasaan, joten se saattaa aiheuttaa "liikaa nestettä" illuusion.
Ilmaruuvi = bleeding screw.
Jarruneste formuloissa on dottia, joka kerryttää ilmankosteudesta itseensä vettä, joten jarrunesteen määrä voi ajan mittaan lisääntyä sitä kautta. Mun 2012 malliselle Radonille kävi juuri näin, kun olin kesäkuussa vaihtamassa uusia jarrupaloja takajarruun. Palat kyllä sopi paikalleen, mutta levy ei eikä tilaa tullut ennen kun nestettä vajutti vähemmäksi. Toki vaihdoin samalla vaivalla kokonaan uudet nesteet jarruun ja ilmasin koko keksinnön.
Kappas, sama vika kun mullakin. Kyseessä 2012 vuoden radoni ja meinasin takapalat vaihtaa, mutta eihän levy mennyt enää paikoilleen. Piti laittaa vanhat palat paikoilleen, kun ei ollut iltayöstä enää motivaatiota rassata sen enempää. Pitää syyshuollos varmaan vaihtaa nesteet samalla, tai sitten vaan vajuuttaa hieman. Tuntuma jarrussa on kyllä pysynt erittäin hyvänä koko ajan, enkä oo siinä huomannu eroa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.