PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiejarrujen erot



maudicel
23.10.2015, 19.23
Täältä, jos jostain löytyy varmasti kokemusta maantiejarrujen eroista liittyen, paljonko renkaalle jää tilaa pyöriä.

Itsellä on sellainen tilanne, että kiekkojen päivitys on edessä ja ilman muuta haluaisin päivittää nykyaikaisiin, leveämpiprofiilisiin kiekkoihin.
Ongelma on vain sellainen, ettei fillari nykyisellä setupilla oikein myönny leveämpiin vanteisiin. Ongelma tuli vastaan jo siinä, kun vaihdoin perinteisiin (muistaakseni 13mm sisäleveys) kiekkoihin 25mm renkaat 23mm sijaan. Mahtuu kyllä pyörimään, mutta kiekkoa ei saa pyörästä pois, ellei tyhjennä rengasta ja ajossakin tilaa pystysuunnassa on 1-2mm. Jos siis löysennän jarruja hieman, että esim. saisin kiekon pois sitä tyhjentämättä, ottaa se silloin ajossa kiinni jarrulängenkaareen. Haarukka itsessään ei siis tätä rajoita, ellei satu olemaan niin, että jarrujen kiinnitysreikä (rake distance?) on liian alhaalla.

Pyörässä on siis kiinni Campan Athena dual pivot jarrut. Kun katsoo pyörää edestäpäin, ei jarrulängen ja renkaan välistä näy haarukkaa.

Auttaisiko tässä tilanteessa jarrujen vaihto toisiin? Jostain luin, että uudet esim. Chorukset olisi uudelleen suunniteltu niin, että niissä olisi enemmän tilaa. Kysyinkin Campalta tätä, mutta heiltä vastausprosentti on 0%. Kaiken maailman muuta shaibaa on kyllä aikaa postailla SOME-kanaviin.

Vai pitäisikö katsoa ihan toisen valmistajan jarruja. Jostain luin myös, että esim. Shimanon jarrut sijoittuisivat Campan jarruja hieman ylemmäksi haarukalla.

Olen kiitollinen kaikista neuvoista ja kokemuksista.

t. Joonas

Warlord
23.10.2015, 19.44
Sram lupailee 22- sarjojen (Rival/Force/Red) jarruihin mahtuvan Zippin carbonkiekot 28mm kumilla. Ja ne on leveitä kiekkoja.

Antti Salonen
23.10.2015, 23.46
Mahtuu kyllä pyörimään, mutta kiekkoa ei saa pyörästä pois, ellei tyhjennä rengasta ja ajossakin tilaa pystysuunnassa on 1-2mm. Jos siis löysennän jarruja hieman, että esim. saisin kiekon pois sitä tyhjentämättä, ottaa se silloin ajossa kiinni jarrulängenkaareen. Haarukka itsessään ei siis tätä rajoita, ellei satu olemaan niin, että jarrujen kiinnitysreikä (rake distance?) on liian alhaalla.
En ihan täysin hahmota... Rengas siis mahtuu pyörimään jarruissa, 1-2 mm väliä riittää kyllä maantiellä. Etkö saa kiekkoa irti rengasta tyhjentämättä, jos avaat jarrut Campan jarrukahvan päästä?

Mulla on omassa kisapyörässä melko leveillä kehillä (ulkoleveys reilut 24 mm) n. 26 mm leveä rengas takana, eikä ole ollut ongelmia uusien Centaur-jarrujen kanssa. Aikaisemmin oli nimellisesti 25-millinen mutta tosiasiassa 27,5-millinen GP 4000 SII takana, ja sen kanssa oltiin sitten jo rajoilla sekä jarrujen kanssa pystysuunnassa että takahaarukan kanssa sivusuunnassa. Kiekon irroittamisessa ei kuitenkaan ollut ongelmaa.

Edit: Jarrun kiinnityspisteen etäisyys haarukan dropouttiin vaikuttaa mahdollisesti paljonkin pystysuunnassa mahtumiseen, mutta jarruissakin on eroja. Campan Skeleton-jarruissa (kuten Athena) on nopean googletuksen perusteella ollut vähemmän tilaa kuin monissa muissa. Ehkä tätä on siis muutettu uudemmissa malleissa. Omat Centaur-jarrut ovat sitä Campan perinteisempää dual-pivot-mallia, ja niissä on enemmän tilaa.

missile
24.10.2015, 09.41
Mulla campan vanhemmat jarrut (taitaa olla noita dual pivot -malleja) kiekkoina khamsinit jotka nyt on vähän openproota leveämmät mutta eivät ihan nykymuodin läskivanteet kuitenkaan. Kiekko tipahtaa nätisti pois kun jarrukahvan "vapautusnupin" muistaa aukasta. Kakskolmoset openproolla tulee ilman vapautusnupin avaamista.
http://i39.photobucket.com/albums/e170/DerekJordan/Sandbox/0525_zpse6d21c67.gif

maudicel
24.10.2015, 11.02
En ihan täysin hahmota... Rengas siis mahtuu pyörimään jarruissa, 1-2 mm väliä riittää kyllä maantiellä. Etkö saa kiekkoa irti rengasta tyhjentämättä, jos avaat jarrut Campan jarrukahvan päästä?

Edit: Jarrun kiinnityspisteen etäisyys haarukan dropouttiin vaikuttaa mahdollisesti paljonkin pystysuunnassa mahtumiseen, mutta jarruissakin on eroja. Campan Skeleton-jarruissa (kuten Athena) on nopean googletuksen perusteella ollut vähemmän tilaa kuin monissa muissa. Ehkä tätä on siis muutettu uudemmissa malleissa. Omat Centaur-jarrut ovat sitä Campan perinteisempää dual-pivot-mallia, ja niissä on enemmän tilaa.

Kyllä, mahtuu pyörimään, kun jarrut ovat "ajoasennossa", eli silloin kun jarrunkahvan päässä oleva quick release tappi on kiinni. Jos avaan jarrut quick release tapista ja yritän ottaa kiekon irti, jää rengas kiinni jarrupaloihin. Pystysuunnassa on tosiaan tuo 1-2mm tilaa, kun jarrut on "ajoasennossa".
Jos siis löysennän vaikka vaijeria hieman niin, että saisin kiekon irroitettua, kun jarrut avattu kahvanpään tapista, ottaa ne sitten "ajoasennossa" pystysuunnassa kiinni jarrulänkeen.
Miten tämä onkaan niin vaikeaa selittää. :D

Mulla on juurikin nuo Campan Athena dual pivot skeleton jarrut.

maudicel
25.10.2015, 19.07
Edit: Jarrun kiinnityspisteen etäisyys haarukan dropouttiin vaikuttaa mahdollisesti paljonkin pystysuunnassa mahtumiseen, mutta jarruissakin on eroja. Campan Skeleton-jarruissa (kuten Athena) on nopean googletuksen perusteella ollut vähemmän tilaa kuin monissa muissa. Ehkä tätä on siis muutettu uudemmissa malleissa. Omat Centaur-jarrut ovat sitä Campan perinteisempää dual-pivot-mallia, ja niissä on enemmän tilaa.

Pitänee käydä Velosportissa hakemassa esim. Velocen dual pivotit kokeiluun.
Nuo Athenat ovat kyllä olleet hyvät jarrut. Sääli, ettei niiden suunnittelussa olla huomioitu liikkumatilaa pystysuunnassa.
Tai sitten kokeilen suoraan Sramia, tai Shimanoa. En vaan haluaisi sotkea, kun kaikki muu on pyörässä Italialaista. Luin tosiaan joltain ulkomaiselta foorumilta kokemuksia, että Ultegroissa olisi selvästi enemmän renkaalla tilaa pyöriä niiden toisenlaisen designin vuoksi.