Näytä tavallinen näkymä : jäykkäperä 27,5 900-1300 eur
Amatoori
21.10.2015, 11.11
Moi,
Tuollaista etsiskelen. Hinta/laatu mielessä parhaalta vaikuttaisi hintaan 1100 eur tarjous tämä:
http://www.univega.com/de/modelle/2015/hardtail-27r/vision-80-30-g.html
Kahteen asiaan kaipaisin apua:
1-Olen 178cm, lahjemitta 83 cm. Laskurit antaa kokoja 17-19 tuumaa.
Mutta sitten runkogeometria, mistä tiedän mikä on hyvä ? Olen siis maastopyöräilyssä täysin
noviisi, mutta en haluaisi ostaa uutta pyörää aivan heti ainakaan.
2-merkki. Tunnetummat merkit, siis muut kuin tuo yllä (Univega) vaikuttavat vastaavilla
spekseillä hieman kalliimmilta. Kannattaisiko maksaa tuo ero kuitenkin ?
Kiitos / Esa
seppo_taalasmaa
21.10.2015, 13.16
Esa miksi haluat 650B jäykkäperän ? Eikä tuo XC 30 ole kyllä parasta mitä rahallesi voit tontulla saada. Pyörien geometriasta oppii vain koeajamalla ja aiheeseen tutustumalla.Tuo 18" on varmaan sulle sopiva. Tärkeää ei ole niinkään tuo voimansiirron/jarrujen taso kunhan ne ovat tasoa deore tai parempaa. Keulaan lähtisin panostamaan, koska tämä tulee näkymään selkeästi maastoajossa. Tossa ois esim. reballa http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/etujousitetut-pyorat/ltd-pro-27-5-2015.html (http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/maastopyorat/etujousitetut-pyorat/ltd-pro-27-5-2015.html)
Keskiäkäinen lohjalainen
21.10.2015, 14.44
Moi,
Tuollaista etsiskelen. Hinta/laatu mielessä parhaalta vaikuttaisi hintaan 1100 eur tarjous tämä:
Mutta sitten runkogeometria, mistä tiedän mikä on hyvä ? Olen siis maastopyöräilyssä täysin
2-merkki. Tunnetummat merkit, siis muut kuin tuo yllä (Univega) vaikuttavat vastaavilla
Kiitos / Esa
Minäkin liityn haluamasi kiekkokoon ihmettelijöiden joukkoon. Jäykkäperissä sinun kokoisellesi ykkösvalinta on aika perinteisesti 29-tuumainen. Esim. tällainen:
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html
Canyon tarjoaa nykyisin vain pieniä kokoja 27.5-tuumaisilla kiekoilla. Tuossa on aika paljon parempi keula kuin Univegassa ja hintaa satasen vähemmän.
Amatoori
21.10.2015, 15.30
Moi, kiitos !
Kokoasia: Logiikkani oli että jos ammoiset ajat on 26" ollut hyvä, 29" olisi jo niin paljon suurempi että jotain haittaakin jo pakosti, ketteryys kärsisi.
Lisäksi mulla on iänkaiket ollut 28" hybridi ja ajattelin ettei rengas olisi hyvä olla sitä suurempi.
Toisaalta aluksi katselin nimenomaan 29" pyöriä ja ihan aluksi fatbikeja. Että ei tämä juuri kokemukseen perustu ja tämä oli logiikka
+mainospuheet että 27,5 yhdistäisi molempien kokojen hyvät puolet...
Tuo keula-asia vs. voimansiirto/jarrut pointti oli myös erittäin arvokas, nythän olin ajatellut että Shimanolta XT:t pitäisi olla ja keula mikä vaan Rockshox/Fox kunhan ei ole Suntour.
Pitää ajatella toisin päin: Asetan lähtökohdaksi Fockshox Reba (tai samanhintainen Fox??, Manitou ??) ja muu liikkuva mekaniikka vähintään deore.
Koeajo tietty pitää tehdä, olen vaan ollut vähän skeptinen, että mitä siitä saa irti jos jossain kaupan pihassa vähän käy polkemassa.. Ja muutenkin vielä rajaamassa vaihtoehtoja.
Mutta täytynee mennä kauppaan missä on 27,5 ja 29 pyörät niin varmaan esim. tästä asiasta jotain saa irti.
Esa
Itse oon samoissa mitoissa ja päädyin 27,5-tuumaiseen, tosin täpäriin. Oikeastaan ihan sama kumpaa kokoa otat, jokainen nyt vaan kehuu sitä mistä itse tykkää. Sen pyörän liikkumisen/liikkumattomuuden suurin este on siellä satulan päällä.
Millaista ketteryyttä se ajelu sitten vaatisi, eli millaiseen käyttöön? Ei uudet takajäykät 29:t kyllä mitenkään liian kömpelöitä ole.. Ei ne renkaat sitä kömpelyyttä pelkästään tee vaan ylipäätään geometria ja muut mitat. (ja 28 vanteet niissäkin on:))
Tuon canyonin grand canyonin geometria esimerkiksi on mielestäni hyvä yleiskäyttöön, kohtuu pysty asento. Kokeilemalla sen silti tietää parhaiten mikä itelle sopii, eli kokeilee jotain pyörää vaikka ja ottaa selvää sen mitoista ja mikä toimi ja mikä ei..ja siinäkin tosiaan käyttö eli tartteeko olla pystyä vai kurottavaa asentoa.
Aiheesta luulis kyllä löytyvän paljon keskustelua täältäkin.:)
Itse oon samoissa mitoissa ja päädyin 27,5-tuumaiseen, tosin täpäriin. Oikeastaan ihan sama kumpaa kokoa otat, jokainen nyt vaan kehuu sitä mistä itse tykkää. Sen pyörän liikkumisen/liikkumattomuuden suurin este on siellä satulan päällä.
Täpärihän onkin taas eri keskustelu, vaan siinä oot harvinaisen oikeassa, että ei niitä huonoja vaihtoehtoja tässäkään ole. Kunhan keulasta on iloa, osat toimii ja pyörä on ees suht oikeaa kokoa niin loppunautinto on ajajasta kiinni.
Tietysti, itsellä edellinen pyörä kakskutonen jäykkäperä eikä suurempaa eroa isompiin ollut kuin oikeastaan oikeasti vaikeassa maastossa. Kivikot ja dropit omalta osalta. Paras pyörä ei välttämättä ole semmonen missä on parhaat speksit vaan semmonen millä tulee eniten ajeltua. Jos ei vaikka väri miellytä niin semmonenkin voi vaikuttaa ajohaluihin. Osta se missä suunnilleen speksit on riittävät ja mikä itseä miellyttää, on syynä sitten rungon muotoilu, väri tai joku muu asia.
seppo_taalasmaa
21.10.2015, 16.41
Moi, kiitos !
Kokoasia: Logiikkani oli että jos ammoiset ajat on 26" ollut hyvä, 29" olisi jo niin paljon suurempi että jotain haittaakin jo pakosti, ketteryys kärsisi.
Lisäksi mulla on iänkaiket ollut 28" hybridi ja ajattelin ettei rengas olisi hyvä olla sitä suurempi.
Toisaalta aluksi katselin nimenomaan 29" pyöriä ja ihan aluksi fatbikeja. Että ei tämä juuri kokemukseen perustu ja tämä oli logiikka
+mainospuheet että 27,5 yhdistäisi molempien kokojen hyvät puolet...
Tuo keula-asia vs. voimansiirto/jarrut pointti oli myös erittäin arvokas, nythän olin ajatellut että Shimanolta XT:t pitäisi olla ja keula mikä vaan Rockshox/Fox kunhan ei ole Suntour.
Pitää ajatella toisin päin: Asetan lähtökohdaksi Fockshox Reba (tai samanhintainen Fox??, Manitou ??) ja muu liikkuva mekaniikka vähintään deore.
Koeajo tietty pitää tehdä, olen vaan ollut vähän skeptinen, että mitä siitä saa irti jos jossain kaupan pihassa vähän käy polkemassa.. Ja muutenkin vielä rajaamassa vaihtoehtoja.
Mutta täytynee mennä kauppaan missä on 27,5 ja 29 pyörät niin varmaan esim. tästä asiasta jotain saa irti.
Esa
No Fox käy myös tietty (budjetti ei riitä). Manitouta en itselleni ostaisi. Ovat käsittääkseni laadukkaita ja hyvintoimivia, mutta Rockshox:n hyvät service manuaalit ja varaosa saatavuus houkuttelee (huolsin eilen omaa rebaani). Rockshox:ssa houkuttelee myös pop lock (Fox:ssa useammin CTD säätö keulan kruunussa), joka on ainakin omassa ajossa kovassa käytössä (keulan etälukitus tangosta )
Suosittelisin oikeasti, että ajat useampaa pyörämallia ja mallista molempia rengaskokoja jos mahdollista. Itse koen, että 29" pyörän edut (rullaavuus, pito,vauhti, monipuolisuus) toimivat hyvin myös siirtymäajossa ja siksi se on parempi vaihtoehto. Ajan usein esim 60km lenkkejä, jossa väkisinkin tulee 30km kevlejä tai pikkuteitä, joten on järkevää panostaa pyörän vahvuuksiin myös näillä osa-alueilla. Esim. Läskipyörän suurimpia heikkouksia on juuri yksipuolisuus ja se, että ei tee mieli polkee pitkiä siirtymiä, jolloin reitit yksipuolistuvat ja monet lenkit jää tekemättä kun siirtymä tuntuu epämiellyttävältä kotisohvalta katsottuna. Katsottuna asiaa toisin, en kiistä ettei 160mm AM täpäri toimi loistavasti kivikkoisella polulla, mutta kuka haluaa ajaa täpärillä 30km kevliä joka lenkillä.
Tärkeintä, että pyörä vastaa käyttötarkoitusta niin silloin sillä on kiva ajaa. Joten aloita miettimällä mihin käyttäisit pyörää. 29er jäykkäperä nyt on vaan monipuolisin pyörä. Tämän voi vaikka huomata siitä, että se on syrjäyttänyt lähes kokonaan 27,5 pyörät jäykkäperämarkkinoilta.
Tärkeintä, että pyörä vastaa käyttötarkoitusta niin silloin sillä on kiva ajaa. Joten aloita miettimällä mihin käyttäisit pyörää. 29er jäykkäperä nyt on vaan monipuolisin pyörä. Tämän voi vaikka huomata siitä, että se on syrjäyttänyt lähes kokonaan 27,5 pyörät jäykkäperämarkkinoilta.Nyt alkaa olemaan lopun osalta liian paljon vastuuta jo lukijallakin. Esim B-D 29 vs 27,5 142 mallia vs 109. Melkoinen syrjäytys, varsinkin kun 27,5 tuli kai viime vuodelle isommassa mittakaavassa mukaan. Alusta samaa mieltä. Sitten jollain keulan lukituksella normaalilla ajelijalla ei ole oikeastaan mitään merkítystä, kunnolliset nykyaikaiset keulat säädöissään eivät turhia notku lukitsemattomina. Edellisessä pyörässä oli pop-lock ja en käyttänyt sitä juuri lainkaan, en kokenut saavani siitä mitään käytännön hyötyä. Haittana sitten se, että kun joskus käytti niin usein se jäi päälle ja sitä huomaamatta ihmetyksenä kun meno poluilla oli nihkeää.
Edelleen, osta se mikä tuntuu hyvältä ja millä uskot ajelevasi. Vaikka ne speksit olisivat huonommat.
Moi,
Kiitos / Esa
Meniskö tämä 44:nen noilla mitoilla (on tosin 29 renkailla). Loppuraha kevennykseen ja ajovarusteisiin: http://www.alltricks.com/mtb/bikes/haibike-2014-hardtail-attack-rx-29-white-black-193-174029.html
Ketjun avaajan kohdan 1 perusteella hankkisin pyörän kivijalasta vaikka ihan hyvä toikin varmaan olisi.
Amatoori
22.10.2015, 23.24
Moi, ISO kiitos kaikille neuvoista, pääsen näillä hyvin eteenpäin.
Lisäksi katsoin vielä nuo videot, jälkimmäisessä summattu +/- molemmista rengaskoista.
https://www.youtube.com/watch?v=-YPbSU3hgTQ
https://www.youtube.com/watch?v=37SLaTWydug
Noi yrittää olla objektiiviset ja lopputulos myös niissä että molempi parempi, on ajomaastosta, tyylistä ja mieltymyksistä kiinni.
Noista voi olla hyötyä muillekin vastaavasssa tilanteessa oleville.
Lopputuloksena pidän nyt 29" todennäköisempänä vaihtoehtona itselleni,
ja siirryn tästä teoriaosuudesta koeajamiseen avoimin mielin.
t-Esa
Amatoori
12.11.2015, 22.19
Moi, olen päätymässä 29 rengaskokoon. Olen koeajanut kivijalkamyymälöissä 7 myyjän suosittelemaa pyörää joista 5 oli semmoisia että voisin ottaa minkä vaan mitä tulee ajotuntumaan. Mihinkään varsinaiseen maastoon en tietysti päässyt ...
Kun otan kriteereiksi värin, hinnan, speksit sekä testit jäljelle jää ensisijaisena vaihtoehtona Canyon Grand Canyon AL SL 6.9 ja toissijaisena Cube LTD.
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html
http://www.cube.eu/en/products/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-sl-2x-blackline-2016/
Canyonia en tietysti ole kokeillut, joten kaipaisin taas vinkkiä.
Mittani siis 178cm/85cm. Jalan sisämitan mittasin uudelleen ilman farkkuja, kasvoi hieman.
Eniten askarruttaa koko M vai L Grand Canyonista?
Omaa pohdintaaani:Vaakaputki ja reach mitoiltaan koeajamani "hyvät" pyörät vastaavat Canyonin L kokoa,
mutta sitten standover height onkin jo 84,1 cm...
M koon Canyonin stemmi on 80 mm, siihen tarvittaessa 10mm-20mm lisää ja oltaisiin noiden pidempien pyörien mitoissa...
Ja vielä toisaalta että ajoin myös Cube 17" vaikkei myyjä sitä oma-aloitteisesti suositellutkaan. On M Canyonia lyhyempi 7mm reach, eikä varsinaisesti tuntunut liian pieneltä sekään puistossa ajaessa, ehkä hivenen ...
kiitos etukäteen / Esa
t-Esa
Itse olen 179/84 ja Grand Canyonista en ostaisi tuota SL versiota lyhen reachin takia (M koko), mutta SLX versiossa on sitten jo sopivampi (21mm pidempi) reach. Tosin se menee yli sinun budjetin joten tässä tapauksessa katselisin muita merkkejä.
teeppä tuo pps canyonin sivuilla sillä saat määriteltyä oikean runkokoon itsellesi.
Ne se laskuri nyt ei huomioi mitään muuta kuin jalan sisäsauman mitan. Samaa kokoa suosittaa 160 cm pitkälle ja 190 cm pitkälle, jos inseamin pitää samana.
Juu se on ihan yhtä tyhjän kanssa käyttää sitä laskuria kun vain yksi mitta vaikuttaa.
Amatoori
25.11.2015, 10.53
Moi, kaikki lienee pidättäneet hengistystään odottaessaa mihin päädyn:)
Ostin melkein tälläisen kivijalasta alennuksella
http://2015.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-pro-29-blackline-2015/
Viime hetkellä kuitenkin huomasin että 2016 mallissa
http://www.cube.eu/en/products/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-sl-2x-blackline-2016/
on FIT4 keulan sisällä ctd sijaan sekä xt jarrut ja 400g kevyempi. Toki samalla ovh nousee 200 euroa.
FIT4:ää on kehuttu yleisesti paremmaksi netissä. Onko jollain käytännön kokemusta ?
Hinnan nousun myötä myös yllä mainittu Crand Canyon SLX AL tulee sitten vaihtoehdoksi,
Kona Honzo vaikutti myös hyvältä koeajossa. Toki pitäisi joustaa budjetissa.
Koska haluan 2x välityksen 2016 malleista kävisi myös tämä, mutta sen keula huononee 2015 mallista
http://www.cube.eu/en/products/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-pro-2x-blackline-2016/
Vai tietääkö joku että 2015 Cube LTD Pro:sta olisi olemassa myös 2x malli ? (en ainakaan ole löytänyt)
Talvella en pakosti pyörää tarvitse, joten kun jäljellä olevista 2015 malleista ei "täydellistä" löydy
voin hyvin ottaa aikalisän kevääseen. Ellei jotain hyvää tarjousta Reballa tule eteen.
Nyt tuntuisi kivijalasta saavan 2015 malleja erittäinkin edullisesti, jos vaan sopiva sattuu olemaan,
vaikka nettikaupoissa ei enää ole kuin äärikokoja. Erityishalvalla satunnaisia 2014 malleja myös.
t-Esa
Marsusram
25.11.2015, 19.49
:DTiedän kyllä että nälkä kasvaa speksatessa.
Parempi alkuun hankkia hyvä yleistyökalu "all-rounder" kuin johonkin kapeaan segmenttiin täydellisesti viritetty laite.
Ihan toimivia ne viime vuoden mallitkin ovat.
Hienouksia ei kumminkaan muutamaan vuoteen osaa kaivata kun erojen huomaaminen vaatii kokemusta ja taitoa.
Sitten niistä on jonkin aikaa hyötyä seuraavassa pyörässä, kunnes kuski on sen verran taitava että ajaa vaikka täysjäykällä sinkulalla.
Jos koeajosta jäi jotain hampaankoloon, kannattaa kokeilla jotakin muuta. Ennemmin kuin osaluetteloa korostaisin alle sopivuutta.
Älä turhaan ainakaan budjettia venytä ensimmäisen maasturin kohdalla. Ihan perusmaasturilla pärjää ihan hyvin ja siinä samalla hahmottuu paremmin minkätyyppistä lisää siihen kaipaa. Sitten voi myydä sen peruspyörän ja ostaa vähän paremman. Ei minusta ensimmäiseen yli 1000 kannata laittaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.