PDA

Näytä tavallinen näkymä : 1x11 maantiepyörään



Jaegerhog
20.10.2015, 17.23
Onko kenelläkään? huonot ja hyvät puolet?

maalinni
20.10.2015, 17.47
Jos ajaa paljon tasaisella ja ei nytkään käytä pikkuratasta, niin miksi ei? Kevyempi ja vähemmän liikkuvia osia. Huonoa on ettei pääse enää sitä jyrkkää mäkeä ylös.

plr
20.10.2015, 18.01
Tulevat turhan harvat välitykset, jos aikoo pitää isoja ja pieniä välityksiä pyörässä. Omassa käytössä tarvitsen vaihteet nopeuksille vähän alle 10 km/h:sta (Pyynikin harjun ylitys porukkalenkin starttipaikalle yli 10% kylmiltään, jonka haluaa ajaa PK:na) vähän yli 70 km/h (keulilla Jumesniemen mäissä) saakka. Välissä pitää olla niin paljon vaihteita, että löytyy aina sopiva kadenssi.

supertele
20.10.2015, 19.31
Jos en ajaisi kilpaa, mulla olisi varmaankin 1x11 tai 1x10 maantiellä. Ajaahan toiset 1x1 välityksilläkin ja tuntuvat eteenpäin pääsevän.

Aakoo
20.10.2015, 19.34
Mitäköhän mahdollisia hyötyjä 1x11 tuo maantiepyörässä? Epäilen, että painonsäästökin jää aika vähäiseksi kun lisää 1x eturattaan ja maastopakan.

maalinni
20.10.2015, 20.50
Miksi maastopakka?

Aakoo
20.10.2015, 21.19
Varmaankin samasta syystä kuin maastopuolen 1x11 virityksiin laitetaan laajempaa pakkaa. Jäisi itsellä ainakin esim. 50x27 välityksillä mäet ajamatta. Toki jos tarkoitus on vain rullailla tasaisella, niin mikä ettei.

CamoN
20.10.2015, 21.35
Välimallin pakka 11-28 tai 11-32 voisi olla ihan käypänen maantiekäyttöön. Mutta kuten tässä on jo todettu, omista tarpeistahan se on kiinni ja maantiepyörällä on yleensä tarve ajaa melko laajalla nopeusalueella. Aika-ajopyörä ja cyclocross ovat otollisimpia kohteita 1x voimansiirrolle, vaikkakin keskenään aivan erilaiseen käyttöön tarkoitettu.

mhelander
20.10.2015, 22.54
Onko kenelläkään? huonot ja hyvät puolet?
Mulla on. Keväällä vaihdoin SRAM/Campy rojut virvelitehtaan 6800 sarjan vaihtajaan, 11-25 pakkaan, 52-hampaiseen QXL ketjurattaaseen ja Campy R11 ketjuun. TT-tangon päävaihtaja ohjaa.

Hyvin pelittää, sai etuvaihtajan rojuineen eläkkeelle...

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Coasting
21.10.2015, 09.41
Olen myös pitkään tuota miettinyt. Taisin jonkin postauksenkin reilu vuosi sitten kirjoittaa. Silloin kokeilin jättää Ultegran pikkurattaan pois (ja vaihtajan tietty) eikä ketju pysynyt rattaalla vaan tippui vähän väliä.

Force1 alkaa hissukseen olemaan saatavilla. Aika heikosti vielä rattaita.
Wolftoothilta saa myös Virvelikampiin rattaita joilta ei ketju tipu.

En kyllä varauksetta suosittele katupyörään. Mutta jos tietää mitä tekee ja haluaa niin on siitä etuja. Ellei etuja näe niin kannattaa suosiolla unohtaa. Enkä itse katupyörään edes harkitse mutta tuohon aika-ajoveloon kyllä.

sledgehammer
21.10.2015, 10.31
Tätä on tullut itsekin mietittyä. Hyvin harvon tulee ajettua "pikkurieskalla, niin varmasti just joku 50-52 eteen menis ihan hyvin. Eihän se mikään mäkipyörä sitten enää olisi, mutta onko sillä mitään väliä, jos niitä isoja mäkiä ei ole lenkkimaastoissa. Hyvin harvoin tulee tarvetta 53-11 välitykselle, niin muutaman piikin vähennys ei olis mikään dealbreaker.

Jaegerhog
21.10.2015, 16.35
Mielessä kävi tuo Shimanon MTB takarieska 11-42, eteen 50 tai 53.
42/50=0,84
vs.
28/34=0,82

Eli käytännössä samat välitykset.
Toinen juttu on sitten miten maantiepyörän 11-nopeuksisella kahvalla tuo maastotakavaihtaja toimii.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-xt-m8000-11-speed-cassette/rp-prod135828
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-xtr-m9000-shadow-11-speed-rear-mech/rp-prod119763

maalinni
21.10.2015, 18.01
Kalliiksi tulee 42-11 pakka, kun joutuu tosiaan takavaihtajankin uusimaan ja tietty eturattaaksi N/W. Luulisin, että kahva kuitenkin toimii maastovaihtajan kanssa. Ainakin Sramilla vastaava kombinaatio toimii.

OJ
28.10.2015, 23.07
Minä laittaisin 48 piikkisen eteen ja 11-28 taakse. Tolla menisi melkein kaikki mitä eteen tulee, mutta mäkisempään maastoon pitäisi laittaa 11-32. Perusajossa saattaisi riittää jopa 11-25.

48 piikkinen eturatas ei toki ole saatavilla kaupan hyllystä.

Coasting
29.10.2015, 09.55
Jos noita Force 1 kilkkeitä alkaa joskus löytymään hyllystä niin sitten löytyy joka tarpeeseen piikkejä:
https://www.sram.com/sram/road/products/sram-force-1-crankset#specs

OJ:n kanssa kyllä samaa mieltä välityksistä.

Jos muuten joku näkee Force1 kampia järkihintaan niin saa hihkaista.

JiiÄm
29.10.2015, 10.41
Joo 48 11-28/11 takapakalla voisi toimia hyvin. Itse ajelin käytännössä menneen kesän cx:llä 46 rattaalla ja takana 11-25/9, isompaa eturatasta kaipasi lähinnä isommissa/ pidemmissä alamäissä. Ylämäkiä tuolla kombolla jaksoi kiivetä hyvin.

Aakoo
29.10.2015, 13.34
Löytyyhän noita Sramin Rival/Force X-Sync eturattaita, kun tilaa vaan. Ainakin tuo Rival näyttää siltä, että voisi sopia ihan normi 110mm kampiin ulkonäönkin puolesta.

http://www.bike24.com/1.php?content=7&navigation=1&menu=1000%2C4%2C122&__qf_form-filter=&mid%5B70%5D=1&pgc%5B15796%5D%5B17713%5D=1

Coasting
29.10.2015, 14.06
Kiitokset. En ollut ainakaan johonkin aikaan tuolta katsonut.

Vielä sikahalpa Rival kammet + 50 hampainen ratas.
Ennen kuin tilaan niin mitä raati on mieltä kannattaako maksaa tuplahinta Force 1 (270,-) vai tyytyä Rival (129,-)?
Onko käytännön eroa muuta kuin painossa? Molempia saa 170 mm / 50 hammasta minkä haluankin.

CamoN
29.10.2015, 15.49
Ihan asialliset ne Rivalitkin on. Tosin en ole punninnut, vähän painavammat joka tapauksessa.

paaton
29.10.2015, 16.01
Cycloonhan on cnc-bikella kohtuu edullista rivalia kaupan.

http://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=41_100_715&products_id=15061

JackOja
29.10.2015, 16.03
^no jos noi speksit on ne mitä kaipaa.... 170, 38, PF30...

paaton
29.10.2015, 17.13
^no jos noi speksit on ne mitä kaipaa.... 170, 38, PF30...

No eipä nuo itselle oli, pitäisi olla 86, eli nuo sramin gpx kammet... Muuten tuolla on kyllä 175 tai 172.5 pituuttakin.

e150330
02.11.2015, 16.13
Taitaa tulla meikäläisen 20v-Ultegrasta 10v etuvaihtajan korvakeongelmien takia.

Kertokaas ummikolle, tarviiko minun muuta tehdä kuin ottaa etuvaihtaja pois yms., vai tarvitsenko tuon narrow wide -eturattaan / 1-kammet?

Kare_Eskola
02.11.2015, 17.57
Millaisesta korvakeongelmasta on kyse? Tuskinpa mitään ylipääsemätöntä?

Mutta joo, tarvitset narrow-wide -rattaan oikealla pulttijaolla. Laita se nykyisiin kampiin sisä -tai ulkopaikalle sen mukaan, kummalla tulee parempi ketjulinja normaaliajossasi. Saatat tarvita myös lyhyemmät kammenpultit. Niitäkin saa kaupasta.

e150330
03.11.2015, 10.51
Korvake murtui niittiliitoksesta; Tuntuu olevan korjaajat vähissä. Ajetaan näin kausi loppuun ja ensi vuonna 1x10, jos ei muu auta.

JackOja
03.11.2015, 11.01
Korvake murtui niittiliitoksesta...

Eikö vois laittaa jonkun adapterin tai muun värkin etuvaihtajaa varten. Sellaisia löytyy esim Problem Solversilta.

Vaikkapa:

http://problemsolversbike.com/products/braze_on_front_derailleur_adapter

Coasting
03.11.2015, 11.03
Otin kerran kokeeksi Ultegrasta vaihtajan ja pikkurattaan pois. Tippui ketju väähän väliä.
Hätäratkaisuna joku MTB ketjuohjuri.
Pultteihin laitoin vain prikat niin pituus ei ollut ongelma.
Jos satulaputki on pyöreä niin etuvaihtajan saa pannalla kiinni.

e150330
03.11.2015, 14.27
Eikö vois laittaa jonkun adapterin tai muun värkin etuvaihtajaa varten. Sellaisia löytyy esim Problem Solversilta.

Vaikkapa:

http://problemsolversbike.com/products/braze_on_front_derailleur_adapter

No mutta! Tällä viimeistään homma ratkeaa, tuhannet kiitokset!

Kare_Eskola
03.11.2015, 15.31
Noita adaptereja myy moni pyöräkauppa, myös kivijalat. Edellyttää toki että satulaputki on pyöreä, ja että saat niitinjämät pois alta. Osta oikean kokoinen.

e150330
01.12.2015, 11.50
Menee vahvasti off-topic:n puolelle, mutta päätin kokeilla itse vielä korvakkeen vaihtoa:

Biltemasta pop-niittari ja poralla vanhat niitit pois ja seuraavan koon niitit tilalle (kevyesti piti poranterällä kalvaa vanhoja reikiä). Olipa vaikeaa...