Näytä tavallinen näkymä : Apua! Mistä löydän hintatiedot?
En jaksa sen tarkemmin alkaa kirjoitelmaan mutta lyhykäisyydessään huoltoyhtiö vei meidän pihasta meidän kolme fillaria luvatta, muutama kesäesa oli ottanut oikeuden omiin käsiin.
Nyt ilmoittivat että pyöriä ei enää ole ja mun pitäisi kertoa pyörille joku hinta. Yksi pyöristä oli jopon tyylinen retro-merkkinen ja siitä ei nyt niin ole väliksi mutta sitten nämä kaksi muuta :( toinen oli varmaan 10-15 vuotta vanha ihana kevyt sininen konan maasto? Pyörä johon oli laitettu etujouset ja jarrut uusiksi ja toinen oli musta bmx GT pyörä jossa muoviset vanteet, tietääkseni pyörä oli 80-luvulta ja odotti käyttäjäänsä, poikaani joka vielä liian pieni pyörään.
Haluaisin mieluummin noi pyörät takaisin mutta se ei kai ole enää mahdollista :/ saako tuollaisia pyöriä enää mistään ja mihin hintaan?
Kiitos mahdollisesta avusta 😘
Nyt ilmoittivat että pyöriä ei enää ole ja mun pitäisi kertoa pyörille joku hinta....
Siksikö, että suorittavat sinulle korvauksen luvattomasta poistosta?
Yksi pyöristä oli jopon tyylinen retro-merkkinen
50€
....varmaan 10-15 vuotta vanha ihana kevyt sininen konan maasto? Pyörä johon oli laitettu etujouset ja jarrut uusiksi
Jos oli perustason alumiinipyörä niin 50-100€. Teräsfillarista kunnon mukaan hieman enemmän. Jos on säilytetty pihalla niin kunto oletettavasti huono.
...ja toinen oli musta bmx GT pyörä jossa muoviset vanteet, tietääkseni pyörä oli 80-luvulta...
50-100€
...saako tuollaisia pyöriä enää mistään ja mihin hintaan?
Jopot ja jopon tapaiset? Kyllä. Uuden Jopon hinta vajaa 400€, kopiot halvempia.
Sinisiä "kevyitä" maastopyöriä? Kyllä. Hinta muutamista satasista alkaen. Oikeasta keveydestä joutuu maksamaan enemmän.
BMX-pyöriä? Kyllä. Hinta muutamista satasista alkaen.
Tee rikosilmoitus varkaudesta.
Joo meillä on muutamia oikeitakin jopoja lapsilla siksi en tuosta ekasta pyörästä niin välitä. Oli sellainen varapyörä, mutta toi konan harmittaa koska pyörä oli aikanaan kallis ja siihen vaihdettu osaa. Eniten syö tuo vanha GT, en ole löytänyt mistään identtistä missä muoviset viisipinnaiset vanteet :( mistä mä sellaisen saan? Olisivat vieneet vaikka jonkun noista kolmesta uudemmasta BMX:stä, mut ei.
Ja siis joo hinnat siksi että voivat korvata. Yrittävät vielä tänään jäljittää niitä koska painostin ja sanoin että haluan ensisijaisesti pyörät takaisin....
Tuo jopon tyylinen oli muuten Montana nimeltään, Anttilasta ostettu.
Siis pyörät vietiin pihasta ilman minkäänlaista ilmoitusta tai ennakkovaroitusta? Eikö se ole varastamista, rikosilmoitusta vaan kehiin?
Sitäpaitsi olen käsittänyt että jos taloyhtiö siivoaa esim. pyöräkellaria niin siitä pitää antaa ilmoitus etukäteen ja vaikka sieltä vietäisiin jotain romuja pois, niin ei niitä silti saa heti mennä hävittämään.
Kyllä, tuo mainitsemasi on normaali käytäntö, nyt oli mennyt joku vituiksi ja pyörät viety mun ikkunan alta. Työnjohto eu ollut tyytyväinen kloppien hommaan
No sitä suuremmalla syyllä ilmoitusta eteenpäin. Ei noin vaan voi toimia. Jos joku tuntematon veisi pyörän niin ei mulle ainakaan kelpaisi että pyörän vienyt alkaisi itse kysellä millä summalla korvataan, vaan pyörä ensisijaisesti takaisin, ja varkaus muutenkin poliisiasia.
Bansku81
19.10.2015, 11.24
No eiköhän tuollainen asioista sopiminen ja korvaaminen ole kaikkein järkevin tapa toimia. Yhteys virkavaltaan vasta sitten jos ei sopimukseen päästä. Ei se poliisikaan niitä vanhoja pyöriä takaisin tuo, poltettaisiin vain turhaan taas yhteiskunnan euroja.
Mutta miten korvataan pyörä, jota ei ehkä enää saa mistään?
En minäkään jaksaisi alkaa tappelemaan asiasta, poliisilla muutakin tekemistä... Mutta se vanha BMX 😫 Löysin muuten yhden pyörän mikä ulkonäöllisesti vastaa minusta sitä ja se oli tunturin BMX, saako sellaisia enää mistään?
Itse en kyllä tyytyisi mihkään 200€ korvaukseen noista pyöristä.
Tässä just pohdin että mihin mun pitäisi tyytyä.
Käyttö- ja tunnearvon rahallinen määrä on vaikeammin määriteltävissä kuin ns. käypä arvo.
Toisen roska on toisen aarre.
Eli mun pitäisi sinusta tyytyä tuohon 200 euroon, minusta kyllä Arvo on korkeampi jopa ilman käyttö- ja tunnearvoakin.
Minusta korvausrahan pitäisi olla sen verran, että saat sillä vastaavan tai edes sitä lähelle olevan tilalle. Mitä huonommat mahdollisuudet vastaavan saamiseen on, sitä enempi pitäisin tärkeänä tarpeeksi suuren korvauksen saamista, jotta voisi sitten edes pala palaselta rakentaa itselleen vanhaa vastaava pyörä. Pyörien siivoajien olisi tullut ottaa selvää millä tavalla toimia ennen kuin tekevät, ja varsinkaan jos pyöriä ei saa enää takaisin on vahinko erittäin suuri.
Enkä minä osaa mitään pyöriä kasata eli ei auta vaikka saisinkin jopa osat haalittua. Täytyy nyt miettiä tätä hommaa, harmittaa vaan tosi paljon.
Sanoiko työnjohto asiaan mitään, onko sieltä puolelta tullut mitään ohjeita kirjallisena miten toimia?
GT:n kasari/ysäri bmx pyörät ovat yllättävän kovissa hinnoissa ainakin rapakon toisella puolella. Ebay linkki (http://www.ebay.com/itm/Vintage-1990s-GT-Performer-Bike-BMX-Freestyle-Old-School-original-pegs-/191621242923).
Työnjohtaja oli asiallinen ja myönsi että tällainen kämmi on sattunut. Sanoi että yrittävät tänään vielä metsästää pyöriä mutta minun tulisi laittaa sähköpostia mikä on se summa minkä pyöristä haluan.
Meidän fillari oli juuri tuo minkä lucky linkkasi! Tismalleen sama! Aivan identtinen satulaa, stongaa ja vanteita myöten.
Olen tästä melkein satavarma, varmistan asian vielä muilta.
Lähtisin kokeilemaan 500€. Rahallista arvoa noilla fillareilla ei ole, käyttöarvo on mikä on. Tuo 500€ menee kuitenkin kun vastaavat fillarit ostaa tilalle, lisäksi firma on virheen myöntänyt.
Eli 500 eurolla saisin ostettua tuollaiset fillarit meille takaisin? Käytettynä siis toki.
akvavitix
19.10.2015, 13.00
Jos ebaystä ostaa tuon BMX:n vajaalla 600$, niin kyllä kokonaissumma pyöristä noussee jo 700€ huitteille ainakin. Tietysti tilanteeseen vaikuttaa se, että sinäkään et saisi "hyötyä" tapahtuneesta, eli arvo pitäisi laskea pyörien todellisen kunnon eli käyvän arvon mukaan. BMX:n tapauksessa arvo on tosiaan suht helppo osoittaa; ovathan nuo keräilytavaraa. Konan osalta jos on muistissa vaihdettujen osien hinta ja siihen joku satku pyörästä. Jopo-klooniin en osaa ottaa kantaa.
Lähtisin kokeilemaan 500€. Rahallista arvoa noilla fillareilla ei ole, käyttöarvo on mikä on. Tuo 500€ menee kuitenkin kun vastaavat fillarit ostaa tilalle, lisäksi firma on virheen myöntänyt.
+1, kun korvaamisen peruste on myönnetty, ilmoittaa määrän mielummin ylä- kuin alakanttiin. Kiistäköön korvausvelvollinen vaatimuksen, jos pitää sitä liian suurena (tällekin olisi olemassa suomen kielen sana: paljoksua), ja ehdottakoon itse sopivampaa summaa.
Väärin on huoltomiehet toimineet jos ilman ilmoitusta veivät pyörät, vaadi ne takaisin tai jtn rahallista hyvitystä. Mutta semmonen vinkki aloittajalle, että jos sinulla on itsellesi arvokkaita (rahallisesti tai tunnearvolta) pyöriä niin älä hyvä ihminen jätä niitä pihalle josta kuka vain voi ne varastaa milloin vain. Minulla oli tunnin pyörä lukittuna pihalla ja se vietiin.
Jos sillä on sinulle arvoa säilytä se sisällä. Varkailta ei kuitenkaan yleensä saa enää pyöriä takaisin, hyvityksistä puhumattakaan.
Jos mun vanha pyörä varastetaan, niin saan uuden tilalle, en käytettyä, eiks ni? Eli samalla logiikalla:
anttila-jopo= 200-300e?
Konan alumiinimaasturi= 600e
gt bmx= 200-300e?
Eli n. tonni pitäis saada, muuten rikosilmoitus. Ihmeellinen huoltoyhtiö.
^Tuskin vakuutusyhtiö on uuden pyörän hintaa tyrkyttämässä jos kaksikymmentä vuotta vanha raato varastetaan pihalta. Kaiketi noi pitäisi korvata ihan todellisen markkina-arvon perusteella, fillaritoriltahan tuollaisten hintoja voi katsella ja haarukoida.
Läskimasa
19.10.2015, 13.46
Huoltoyhtiö ei ole vakuutusyhtiö, heidän moka, heidän häpeä, joten reilu ylisuurikin korvaus on luonteva. Perustelut kehiin ja jotain 700€ pyyntiä koko kasasta.
^Tuskin vakuutusyhtiö on uuden pyörän hintaa tyrkyttämässä jos kaksikymmentä vuotta vanha raato varastetaan pihalta. Kaiketi noi pitäisi korvata ihan todellisen markkina-arvon perusteella, fillaritoriltahan tuollaisten hintoja voi katsella ja haarukoida.
Jep, no laittaisin tossa kovat pyynnöt, virheistä joutuu maksamaan. Meikäl ekat viisi vuotta ilman ikävähennyksiä pyörän arvossa, mutta juu, eipä nekään riittäisi tässä tapauksessa. :D ajatusvirhe siis meikältä.
Aika kämästä vaan saada muutama satanen ja ettimällä ettiä vastaavia "raatoja", olivat kuitenkin käyttökuntoisia pyöriä.
^Jos noin vanha pyörä varastetaan niin tuskin saat vakuutuksestakaan mitään...? Mä veisin kyllä jutun virkavallalle...
supertele
19.10.2015, 16.01
En ole siviilioikeuden asiantuntija minäkään, mutta uskoisin, että helpommin ja nopeammin rahansa saa pois sopimalla, varsinkin jos huoltoyhtiöstä on osoitettu kyvykkyyttä järkevään keskusteluun. Mun oikeustaju sanoisi, että jos korvauspäätöstä haetaan oikeuslaitoksesta, pyörien korvausarvo olisi sama kuin niiden vakuutusarvo. Tunnearvosta tuskin on paljon iloa.
Hieman yläkanttiin hinnat voi toki ilmoittaa, mutta 15 vuotta vanhan maasturin arvo ei kyllä todellakaan ole 600 €! :D
Koko läjästä 500 € tuntuisi ehkä maksimikorvaukselta - ehkä max 700 € voisin itse yrittää ehdottaa.
Tomas.Sa86
19.10.2015, 16.02
Jos mun vanha pyörä varastetaan, niin saan uuden tilalle, en käytettyä, eiks ni? Eli samalla logiikalla:
anttila-jopo= 200-300e?
gt bmx= 200-300e?
Olen periaatteessa samaa mieltä, oma vakuutusyhtio ei korvaa pyörän käyttöarvona vaan korvaa pyörästä vastaavan uudenveroisen summan, ehkä hieman alakanttiin mahdollisesti (tälleen ite olen ymmärtänyt ehdot).
Rikosilmoituksen ite en osaa ite sanoa mitä tekisin, kuitenkin pyri samaan summa jolla saat vastaavat pyörät hankittua uusina.
tunkkari
19.10.2015, 18.10
Jos huoltoyhtiö suostuu korvaamaan pyörät, niin mistä ihmeessä tässä ollaan tekemässä rikosilmoitusta??? Pahasta mielestä vai??? Pyydä vaan roheesti 700€ ja jos korvaavat, niin ole tyytyväinen. Elvistele täällä isosti ja kateelliset kiemurtelee tuskissaan.
Jos tarjoavat 500€, niin ole pitkin hampain tyytyväinen heille ja hymyile vasta kotona.
Jos eivät ala korvaamaan mitään järjellistä, niin sitten voit alkaa puhumaan virkavallasta. Sitä kautta jäät kyllä korvauksessa aika vähille. Huoltoyhtiö sinällään tuskin haluaa virkavalta asiaa tästä, kun auliisti tunnustavat mokansa.
Toki niinkin jotta jos pyytää liikaa niin voi mennä vakuutusyhtiön kanssa (huoltoyhtiön vastuuvakuutuksen) keskusteluksi ja silloin ei tunteella jne oli mitään merkitystä, uuden hinta ja siitä ikäpoistot . Sopimalla ja sovittelmalla pääsee todennäköisesti paljon parempaan lopputulokseen kuin "ahneudella". Ja ei ole kyseessä varkaus kun on "vahingossa" tuhonnut/hukannut toisen omaisuuden ja tarjoutuu sen korvaamaan. Tyypillinen ikävähennys polkupyörillä vakuutusyhtiöissä on luokkaa 10%. Siitä voi lähteä arvoa haarukoimaan eli ihan liikoja ei kannata odotella jos menee vakuutusyhtiön kanssa jutteluksi. :(
Laitoin nyt huoltoyhtiölle viestiä ja kysyin josko pyöriä olisi löytynyt, varsinkin sitä GT:tä
Tohinassa siis katosi Konan fire mountain, Montanan retro sekä GT:n BMX. Kerroin hinnat mitä olin netistä löytänyt ja kysyin heiltä mikä heistä olisi sopiva summa mikäli pyöriä ei löydy.
Harmittaa vieläkin ihan vietävästä tuo GT.
Marsusram
19.10.2015, 19.54
Sinisenä Kona Fire Mountain oli mahdollisesti teräsrungolla 1997 mallia (http://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/12392-1/97Page22.jpg), eli hyvää 18v retrokamaa sekin, jos osia vaihtaessa ei oltu pilattu. Näitä on vielä näkynyt ajossa.
Se Montana jopoklooni noista oli vähiten arvokas. Lähinnä käyttöarvo.
Se mitä vakuutus korvaa vakuutuksenottajalle, on tuossa vakuutuksenottajan (huoltoyhtiö) ja vakuutusyhtiön välinen asia, eikä omalla kotivakuutuksella ja ikävähennyksillä ole sen kanssa mitään tekoa. Vahingon aiheuttaja korvatkoon vahingon kärsineelle niin että vastaavaa pystyy hankimaan tilalle, ei välttämättä aivan samanlaista.
Just tuo kuvan sininen Kona meillä on/oli.
Veikkaan, että omavastuut ylittää pyörien arvon, joten vakuutusyhtiö ei asiaan puutu. Mutta liikaa ei kannata ahnehtia. Kuitenkin 700 voi olla hyvä lähtökohta.
nih..
Pitkäaikainen ulkosäilytys kyllä vähentää tehokkaasti pyörän arvoa. Pyörää ei ole tehty kestämään jatkuvaa kosteutta, pakkasta yms ympäri vuorokauden. Vaikka pyörä olisi vain lyhyitä aikoja ulkona siihen voi sisään kertyä vettä joka kuluttaa pikkuhiljaa runkoa, mutta jos se on ulkona aina se vuosien saatossa kyllä menee aika huonoon kuntoon. Luulisi, että tämmöinenkin vaikuttaa hinta-arvioihin jotenkin.
Jos asiasta jotakin positiivista haluaa löytää niin ehkä ihan hyvä siinä mielessä, vaikka harmittaakin, että veivät pyörät, sillä voit saada niistä ainakin jotakin huoltoyhtiöltä. Pyöriä varastetaan paljon ja niitä ei saa takaisin enää. Säilytä siis seuraava aarteesi turvallisessa paikassa. Siten se pysyy myös paremmassa kunnossa, sillä pyörä, joka on ulkona vuosia odottanut vaikka lapsen kasvamista ei ole enää siinä kunnossa kuin se oli sinne jätettäessä ja voi olla hänelle jo vaarallinen ajettava kun hän lopulta sillä voisi ajaa.
seppo_taalasmaa
19.10.2015, 23.08
Kyllä itse lähtisin tapauksen kimppuun aika agressiivisesti neuvotellen. Jos olet säilyttänyt pyöriä ulkona ja huollot on vähän laiminlyöty niin eipä pyörien rahallinen arvo ole kovin käypä. Tulisi miettiä tarvitko nyt pyöriä todella näitten tilalle ja sitten suunnata vaan kunnon korvausvaatimusta tai vaihtoehtoisesti rikosilmoitusta huoltoyhtiön suuntaan. 500e kuulostaa ihan hyvältä.
anttila-jopo= 200-300e?
gt bmx= 200-300e?
Ymmärtääkseni et saa uutta, vaan uuden vastaavan, eli hommassa otetaan huomioon pyörän ikä. Eli siis sinulle korvataan menettämäsi pyörän arvo, ei uuden pyörän arvo.
niin muutimme tasan vuosi sitten ja nuo fillarit hain noin puoli vuotta sitten edellisen asunnon pyörävarastosta tuohon pihalle. Sisälle/parvekkeelle ei mahtunut säilöön koska täällä on jo esim jopot. Ajattelin nyt syksyllä kun pyöriä ei enää tarvitse viedä ne kaikki isoon kettinkiin kiinnitettynä tuonne viereisen talon pyörävarastoon jossa pyöräkellarimme on.
Täytynee odotella huoltoyhtiön vastinetta.
Kiitos kaikille niille jotka ottivat kantaa ja ohjailivat mua löytämään oikeat nimet pyörille
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.