PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuinka lyhyt stemmi on vielä järkevästi ajettavissa?

Sanna04
19.10.2015, 10.37
Tuttu innostui pyöräilystä ja osti cyclocrossin. Alkuhuumassa ja hyvän tarjouksen perässä osti ehkä aavistuksen liian ison, mitä nyt pitäisi korjailla stemmiä lyhentämällä ja satulatolpan kanssa kikkailemalla. Kyseessä 52 cm pyörä, kuskille jossain kaupassa eri merkin pyörää sovitettiin 47 cm sopivaksi. Pyörässä on nyt 100 mm stemmi, mutta kuinka lyhyeksi tuon voi vielä laittaa, että pyörä on ajettavissa? Itsellä ei ole kokemusta lyhyistä stemmeistä, joten miten ajettavuus muuttuu sen lyhentyessä ja miksi? Tuleeko muutos siitä, että tangon painopiste tulee lähemmäs kuskia? Pyörä kiikkeröityy? Liikkeessä oli puhuttu jopa muutaman sentin stemmistä, mutta se lienee turhan lyhyt crossariin? Pyörän käyttötarkoitus on oletettavasti vielä jonkun aikaa enemmän hiekkatiet ja helpot polut kuin mikään varsinainen cc-rymistely.

-jamo-
19.10.2015, 10.43
Ohjaus tulee ärhäkämmäksi, eli etupyörä kääntyy enemmän saman mittaisella käden liikkeellä, koska tanko on lähempänä ohjainakselia. Hahmottuu mielessä paremmin, jos kuvittelee vaikka puolen metrin stemmin versus 1 sentin stemmi.

oem
19.10.2015, 11.14
Pyörä kääntyy saman verran kuin ohjaustanko. Pitkällä stemillä tanko kääntyy samalla sivuille rungosta.

Tctic
19.10.2015, 11.15
Minulla on 80mm maantiepyörässä (olen kankea ja tanko on pitkällä reachilla) ja se on vielä ihan ok, joku 60-70mm voisi olla minimi maantiellä, maastossa menee niin lyhyt kuin vain stemmi antaa periksi.

kauris
19.10.2015, 11.18
Voit hyvin kokeilla vaikka 8 sentin stemmiä. Lisäksi ohjaustangon voi vaihtaa reachiltään lyhkäsempään eli sellaseen, jossa ne vaihtajankahvat ovat hieman lähempänä.

Warlord
19.10.2015, 11.57
Mulla toimi hyvin maantiepyörässä rauhallisen ohjauskulman kanssa 80mm stemmi, stongassa reachiä 77mm.

Nana
19.10.2015, 12.23
Minulla on maastopyörässä 69cm ohjaustanko ja tällä hetkellä 50mm stemmi. Hyvin toimii. Aion jossain vaiheessa lyhentää stemmiä vielä lisää.

Tctic
19.10.2015, 12.34
Maasto on ihan eri asia kuin maantie. Maantiellä kapea tanko ja kovin lyhyt stemmi yhdistelmä voi mennä vähän turhan äkkinäiseksi ajaa.

Nana
19.10.2015, 12.51
^ varmasti, mutta kyllä varmaan cycloista, joilla ajetaan myös hiekkateitä ja kevyitä polkuja, voi stemmiä ainakin jonkinverran lyhentää ilman, että alkaa vaikuttaa ohjaukseen negatiivisesti.

CamoN
19.10.2015, 13.08
Pyörän käyttötarkoitus on oletettavasti vielä jonkun aikaa enemmän hiekkatiet ja helpot polut kuin mikään varsinainen cc-rymistely.

158,5cm vaimon 49cm Tarmacissa on muistaakseni 70mm stemmi. Runko voisi hyvin olla kokoa pienempi, eli käytännössä naisten mallin maantiepyörä. Stemmi ei ole mitenkään ideaali, mutta ajettavissa ja suhteessa pyörän kokoon ihan järkevän mittainen.

missile
19.10.2015, 13.09
Josko palveleva kivijalka antais kokeilla eri mittaisia ennen hankintapäätöksen tekemistä. Tohon vaikutaa niin moni asia että absoluuttista vastausta on paha antaa.

paternoster
19.10.2015, 14.54
Moni ajaa hiekkabaanaa niin maasturilla kuin syslolla mutta eipä nyt sotketa niiden tankoja tahi kannattimia. Itse vahvan keskivartalon ja vähemmän notkean selän omaavana tein jonkun mielestä ehkä radikaalin oloisen kokeilun teräsroveni kanssa ja vaihdoin alkuperäisen 90mm stemmin 60 milliseen enkä ole kokenut ohjausta vielä lainkaan turhan kiikkeräksi tai nopeaksi. Ajoni sijoittuvat hiekkateille, metsäautoteille, poluille ja välillä paikoin kivien ja juurakoidenkin väliin. Mutta kuten moni muukin asia tämäkin lienee kokijakohtaisesti vaihteleva seikka. Kuten jo edellä mainittiin kivijalka luultavasti antaa testikappaleita ja jos ja kun ympäriltä harrastajia löytyy niin löytyy vuorenvarmasti myös ylijäämäosia koestettavaksi.

Toki jos yberlyhyellä stemmillä ja satulatolpalla kikkailemalla saadaan aikaan kiikkerä ja hankalasti ajettava pyörä pitänee moisesta vain kannustaa hankkiutumaan eroon ja lunastamaan jostakin oikean kokoista runkoa.

IncBuff
19.10.2015, 15.23
Kyllä se paljon on myös pyörän geosta kiinni, että minkä mittainen stemmi pelaa. Esim. Roveen ei tulisi mielenkään laittaa yli 100mm stemmiä.. 90mm taitaa olla se vakio ja lyhempikin kävisi.

Halloo halloo
19.10.2015, 15.47
Kannattaa myös pitää mielessä, että liian iso pyörä on liian iso. Jos sitä ei saa järkevästi stemmillä korjattua, niin sitten täytyy niellä tappio ja laittaa myyntiin.

arctic biker
19.10.2015, 15.59
Kannattaa myös pitää mielessä, että liian iso pyörä on liian iso. Jos sitä ei saa järkevästi stemmillä korjattua, niin sitten täytyy niellä tappio ja laittaa myyntiin.

Onhan se noin, omilla mitoilla normimaantie/cyclorosspyörissä kun vaakaputki on 530-545 mm niin hyvä juttu. Noitten kanssa pärjää. Yks maantierunko omaa 575mm vaakaputkea ja onhan se pitkä. Toisaalta kunnei silloin muuta ollut niin äkkiähän tuohon tottui. Kokeilin kyllä 75mm kannattimen kanssa eikä se ny kovin kiikkeräksi mennyt. Sitten kun pääsin näihin ns oikean kokoisiin niin Maverick jäänyt paitsioon, runkona oottaa suoraa tankoa ja kasaamistaan. Vaan saattaa tulla pyörärievulla aika pitkäksi!

VesaP
19.10.2015, 16.31
Kyseessä 52 cm pyörä, kuskille jossain kaupassa eri merkin pyörää sovitettiin 47 cm sopivaksi. Pyörässä on nyt 100 mm stemmi

Erimerkkisten pyörien vaakaputken pituus voi vaihdella vaikka olisi "saman koon" pyöriä, mutta noin muuten jos 52cm pyörää ja 47cm pyörää verrataan keskenään, niin onhan tuo niin järkyttävä ero ettei tuota millään stemmi/satulaputki kikkailuilla enää järkeväksi ajettavaksi saa. Tai ajaahan sitä vaikka Shimanoilla, mutta noin muuten tietysti. Toisinpäin menisi helpommin, eli "liian pienestä" tehdä sopivan kokoinen. Mutta ei pienentää. Liian pieni olis ärhäkkä, nopee, kevyt, sähäkkä. Liian iso on vaan ööö...liian iso.

Jos kyseessä olisi yhden koon kikkailu stemmillä (tyyliin 52 --> 50) niin se vielä menis, mutta ei 52 --> 47!

Suosittelen dumppaamaan ko pyörän ja hankkimaan oikean kokoisen pyörän. Muuten voi koko harrastus loppua kun alkaa viduddaa särkevät paikat kun ajoasento on viturallaan kokoajan väkisin. Pahimmassa tapauksessa kehittyy polviin tai selkään esim joku hiivatin rasitusvamma tms kun ei ole optimaalinen asento.

Edit: Kuinka pitkä on ystäväsi? Itse 179cm ja oma Ridleyn cyclo muistaakseni 51.5 ja trainericycloridley 48 kooltaan. Kummatkin on sopivia käyttöönsä. Tuo jälkimmäinen justiinsa sähäkän ärhäkkä kun se on pultattu kiinni Turbo Muiniin. :)

Hääppönen
19.10.2015, 16.38
Tämä vastaa jo kaupunkitarinan kehitystä. Lyhyen stemmin mahdottomuutta ajamiseen levitetään estoitta. Kuinka moni on koittanut lyhyttä stemmiä maantiepyörässä? Aloitellessaan pyöräilyharrastusta the Naisen pyörässä taisi olla lyhimmillään 45mm stemmi. Ei tullut vikuria kääntyilijää pyörästä tottumattomankaan ajossa. :D:cool:

VesaP
19.10.2015, 16.40
Maantiepyörä (cyclo siis myös jolla kuitenkin ajetaan vain tiellä lokarit ja sivulaukut paukkuen) on ruma alle 10cm stemmillä. 9 ehkä menis jos toisen silmän sulkee kun kattoo mutta että siitäkin lyhyempi! Hyi!

Nana
19.10.2015, 16.52
Höpsis, mulla on cyclossa ensiasennus stemminä 8cm stemmi ja hyvin sopii. Pyörä on pienikokoinen ja siro kaikin puolin, kyllä näin pieneen voisi vielä hieman lyhyemmänkin laittaa ja hyvin pienikätinen varmasti joutuisikin, että ylettää kahvoille.

Sanna04
19.10.2015, 17.04
Edit: Kuinka pitkä on ystäväsi? Itse 179cm ja oma Ridleyn cyclo muistaakseni 51.5 ja trainericycloridley 48 kooltaan. Kummatkin on sopivia käyttöönsä. Tuo jälkimmäinen justiinsa sähäkän ärhäkkä kun se on pultattu kiinni Turbo Muiniin. :)

Muistelisin osuvan haarukkaan 167-169 cm.

arctic biker
19.10.2015, 17.04
No nää pyörägeometriat on venyviä käsitteitä, Nana maasturissani on effektiivinen vaakaputki 590 ja 110mm kannatin. Vois olla lyhkäisempi mutta kun CrossCheck 50cm tuli keväällä niin pientä kannatinpulaa oli. Varsin mukava ajettava. Emme siis sotke suoratankoisten ja kippurasarvisten mitoituksia, ne on ihan eri planeetalta.

Cyclo/maantietangon reachkäsite toki kannattaa ymmärtää. Droppi myös

arctic biker
19.10.2015, 17.07
Maantiepyörä (cyclo siis myös jolla kuitenkin ajetaan vain tiellä lokarit ja sivulaukut paukkuen) on ruma alle 10cm stemmillä. 9 ehkä menis jos toisen silmän sulkee kun kattoo mutta että siitäkin lyhyempi! Hyi!

Ehkä kieli poskella kirjoitettu mutta jos vakavissaan niin hyi ja heh.

Kare_Eskola
19.10.2015, 17.08
Pyöräilyn vasta aloittanut kokee pyörän usein liian pitkäksi, vaikka se olisi aivan sopiva. Stemmin sijasta tarkistaisin muita asioita.

1) Laita satula vaateriin tai nokka ihan vähän pystyyn. Tämä auttaa keskivartalon tukeen ja vähentää painoa käsillä.
2) Laita satulaa taakse. Jos satulaa siirtää eteen, painoa tulee käsille ja pyörä tuntuu entistä pitemmältä.
3) Säädä ohjaustangon tai kahvojen kulmaa tai vaihda tanko. Kompaktistonga lyhentää kahvaotetta kätevämmin kuin stemmin lyhentäminen. Kahvojen sijainti stongalla vaikuttaa ajoasennon tukeen.
4) Opettele oikea ajoasento. Olkapäät eteen, kyynärpäät koukkuun, keskivartalon tuki. Tuntuu aluksi oudolta, sitten hyvältä.
5) Totuttele. Ajoasento pitenee aivan varmasti vuosien myötä, kun keskivartalon tuki paranee.

sledgehammer
19.10.2015, 17.33
5) Totuttele. Ajoasento pitenee aivan varmasti vuosien myötä, kun keskivartalon tuki paranee.
Tää on kyllä ihan totta. Mulla runko on kasvanut pituutta 2cm ja stemmi 3cm. Alkuun koitin korjata ajoasentoa lyhentämällä ohjaamoa ja sitten lopulta kävi niin, että sitä pitikin pidentää entisestään. Tuota kiikkeryysjuttua en kyllä oikein allekirjoita. Mulla on ollut monessa maantiefillarissa alle 100mm stemmejä ja ihan siivosti ovat niillä kulkeneet. Uskaltaisin väittää, että homma riippuu eniten haarukan kulmasta. Mitä enemmän kulmaa, sitä vakaampi kulkija ja sitä vähemmän pituus vaikuttaa vakauteen. Just pari päivää sitten ajoin pojan ratapyörällä (specialized langster), jossa on 60mm stemmi ja ihan mukavasti se suuntansa piti. Pojalle piti kutistaa filaria niin pinenksi kuin mahdollista. Saatiin kyllä askareltua semmonen kokoonpano, että pääsee harrastamaan.

Nana
19.10.2015, 17.44
Tottakai ajoasento vaatii totuttelua käyräsarvella, mutta uskoisin silti, että minun kokoiseni ja etenkin pienemmät joutuvat silti joskus lyhentelemään myös stemmejä. Eihän se sitä tarkoita, ettei sitä pidempää stemmiä voi joskus laittaa takaisin jos ajoasentoa saa venytettyä tottumalla, mutta juuri cyclon hankkineelle jo käyräsarvisen ajoasento vaatii varmasti vähän aikaa, että siihen tottuu, ei ole järkeä ajaa itselle hankalan tuntuisessa asennossa.

ja siis tuon maasturini stemmin pituuden laitoin vain esimerkiksi, kun otsikko on miten lyhyt stemmi on vielä järkevästi ajettavissa, varmasti pyörätyyppi vaikuttaa myös siihen miten lyhyttä kannattaa laittaa, mutta esim 90mm minimit on vähän överiä jos lyhyempiä on cycloissakin jo ensiasennuksina.

Kare_Eskola
19.10.2015, 18.08
Uskaltaisin väittää, että homma riippuu eniten haarukan kulmasta. Mitä enemmän kulmaa, sitä vakaampi kulkija ja sitä vähemmän pituus vaikuttaa vakauteen.

Uskallat väittää ihan höpöjä ja vieläpä epäselvästi. Sanot "enemmän kulmaa", kun tarkoitat loivempaa kulmaa, joka on vakiintuneen ilmoitustavan mukaan numerona pienempi.

Polkupyörän ohjausgeometrian "vakaudessa" on monia muuttujia. Emäputken kulman kanssa yhtä tärkeä on haarukan rake, josta yhdessä emäputken kulman kanssa lasketaan trail, joka kertoo ajotuntumasta paljon. Olennainen tekijä on myös wheel flop. Siitä vaan googleen bicycle steering geometry.

Warlord
19.10.2015, 18.34
Kannattaa huomioida myös se, että jos tanko tulee liiaksi taakse on vaara että polvet osuu tangon suoraan osaan. Tätä voi kompensoida pidemmällä stemmillä ja lyhyemmällä reachillä tangossa. Kahvat pysyy yhtä kaukan kun lyhentää reachiä saman verran kuin pidentää stemmiä.

nure
19.10.2015, 19.09
Kulmaa voi myös nostaa ettei polviin lyö mutta vääränkokoisen pyörän perusongelma on se ettei siitä saa koskaan kunnollista. Toisaaltaan joka tapauksessa stemmin pituus pitkälti makuasia...

supertele
19.10.2015, 19.24
Kuten mainittu rungon koko vs ilmoitettu koko vaihtelee merkeittäin, mutta ei 52 cm runko kuulosta erityisen isolta jos kuski on n. 168 cm.
Karen ohje 5) on varmasti osuva.

Lapapunnerruksia iltaisin, niin saa käsiin lisää pituutta :)

sledgehammer
19.10.2015, 19.57
Uskallat väittää ihan höpöjä ja vieläpä epäselvästi. Sanot "enemmän kulmaa", kun tarkoitat loivempaa kulmaa, joka on vakiintuneen ilmoitustavan mukaan numerona pienempi.

Polkupyörän ohjausgeometrian "vakaudessa" on monia muuttujia. Emäputken kulman kanssa yhtä tärkeä on haarukan rake, josta yhdessä emäputken kulman kanssa lasketaan trail, joka kertoo ajotuntumasta paljon. Olennainen tekijä on myös wheel flop. Siitä vaan googleen bicycle steering geometry.
No sanotaan sitten moottoripyörätermejä lainaten caster kulmaa. Joka tapauksessa, mitä edempänä etuvanteen akseli on emäputkesta, sitä suuntavakaampi konstruktio on lähtökohtaisesti.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

nure
20.10.2015, 06.57
Mun mielestä 52cm taas kuulostaa hyvinkin suurelta kun 180 senttinen kuski ajaa 54-56 senttisellä rungolla, tietenkin muutkin mitat vaikuttaa.

vuohi
20.10.2015, 08.08
Jos oikein muistan niin vaimolla on 65mm tai 70mm stemmi maantiepyörässään ja on se ainakin parempi ajaa kuin liian pitkällä ohjaamolla. Tietenkin pyörän muu geometria ja kuskin mieltymyksen vaikuttavat eli tähän ei ole varmaan mitään yhtä ja oikeaa vastausta.

JiiÄm
20.10.2015, 09.07
Muistelisin osuvan haarukkaan 167-169 cm.

Minä olen 168cm/79cm inseam ja itselle sopivat pyörät on olleet yleensä kokoja 48-50cm/ XS-S. Ohjainkannattimet väliltä 90-130mm.

Antti Salonen
20.10.2015, 10.32
Kuten mainittu rungon koko vs ilmoitettu koko vaihtelee merkeittäin, mutta ei 52 cm runko kuulosta erityisen isolta jos kuski on n. 168 cm.
Samaa sanoisin, mutta tietämättä muita mittoja on vaikea sanoa varmasti. Jalkojen ja käsien pituus vaikuttaa liikaa.

Itse 169,5-senttisenä ajan 51-52 cm maantierungoilla, 130 mm stemmeillä. Näin siksi, että jalka on vain 78 cm mutta kädet ovat taas aika pitkät. Pienemmät rungot olisivat auttamatta liian lyhyitä.

Toisaalta 168-senttisillä naisilla on keskimäärin monta senttiä pidemmät jalat. Keskiarvo on luokkaa 83 cm. Tällöin kuskin ulottovuus eteenpäin on väkisinkin paljon pienempi ellei satu olemaan apinan kädet. Reseptinä on nimenomaan pieni eli lyhyt runko (kuten myyjän suosittelema 47 cm), jossa on sen verran pitkä emäputki, että tanko tulee riittävän lähelle satulan tasoa ilman armotonta prikkahelvettiä.

VesaP
20.10.2015, 13.41

52 ei ole 168 senttiselle erityisen iso? No, näkemyksiä on monia. Mun pyörät tosiaan olleet 51.5 - 53 ja olen itse 179 joten 52 kuulostaa 168 senttiselle gianttiselta. Ja traineripyöränä nyt 48 koon pyörä ja täysin soiva sekin kun vaihtoi "ylipitkän" eli 11cm stemmin 10cm stemmin paikalle.

supertele
20.10.2015, 14.04
No joo. Otetaan vähän takas - voihan se olla vähän reilu.
Meidän talouden 165 senttinen kuski ajaa 49 cm rungolla ja satulatolpan pituudesta päätellen runko on ennemmin liian pieni kuin liian iso. Stemmi on 9 cm.
Pyörä on omistajansa ensimmäinen droppitangolla ja asento tuntui aluksi turhan pitkältä. Nyt muutaman vuoden jälkeen varmasti menisi pidempikin runko - varsinkin kun ajo on pitkälti päällystettyä ja hiekkatietä.

litku
20.10.2015, 15.16
Minä olen 168cm/79cm inseam ja itselle sopivat pyörät on olleet yleensä kokoja 48-50cm/ XS-S. Ohjainkannattimet väliltä 90-130mm.

Meillä täysin samat mitat. Maantie Canyonissa runko XS stemmi 100mm. Konan CX-pyörässä runko 49cm ja stemmi 80mm. Todella hyvin istuu :))

JiiÄm
20.10.2015, 22.31
Meillä täysin samat mitat. Maantie Canyonissa runko XS stemmi 100mm. Konan CX-pyörässä runko 49cm ja stemmi 80mm. Todella hyvin istuu :))

Kappas :) . Mulla taas on S-kokoinen Ultimate 100mm kannattimella (voisi olla hyvin vielä 110mm) ja Feltin CX taas 50cm, johon vaihdoin joku aika sitten 90mm stemmin takaisin kun virittelin sitä muutenkin syysmoodiin.