Näytä tavallinen näkymä : Flättitekniikka?
brilleaux
14.10.2015, 16.12
Jostain pervessistä syystä tekis mieli käydä epämukavuusalueella; kokeilla Flättejä lukkojen sijaan.
Lukoilla on ajettu kai viimeiset 15-20v, eli neuvot tekniikasta flättikokeiluun olis tervetulleita.
Kuinka säästän sääriluuni ja pallini?
Ei mulla lukoista ole pahaa sanaa, tekis mieli vaan kokeilla ja ehkä oppiakin jotain uutta.
Tosiasiassa jo ajatuskin maastoon menemisestä ilman lukkoja hirvittää.
Mutta kiinnostaisi myös selvittää miksi niin monet kehuvat flättejä; löydänkö sen punaisen langan tästä.. :P
Normipolkimilla oon meinannu teloa itteni jo ihan kelvillä..
Muistaa vaan keulaa tai pyörää nostaessa ettei polkimet tule jalkojen mukana. Itse olen telonut välillä ihan taluttaessakin jalkojani polkimiin. Jos vaikka seisoo pyörän päällä jalat maassa voi jalkaa siirtäessään sen pamauttaa polkimiin. Ahtaissa mutkissa nyt pitää muutenkin varoa millä vaan polkimilla, etteivät kolahda juuriin/kiviin.
En halua enempää sotkeutua aiheeseen, mut googlaa/lukase "flat pedal manifesto", ihan hyvää juttua aiheesta. :)
Volvospede
14.10.2015, 16.33
Jostain pervessistä syystä tekis mieli käydä epämukavuusalueella; kokeilla Flättejä lukkojen sijaan.
Lukoilla on ajettu kai viimeiset 15-20v, eli neuvot tekniikasta flättikokeiluun olis tervetulleita.
Kuinka säästän sääriluuni ja pallini?
Ei mulla lukoista ole pahaa sanaa, tekis mieli vaan kokeilla ja ehkä oppiakin jotain uutta.
Tosiasiassa jo ajatuskin maastoon menemisestä ilman lukkoja hirvittää.
Mutta kiinnostaisi myös selvittää miksi niin monet kehuvat flättejä; löydänkö sen punaisen langan tästä.. :P
Normipolkimilla oon meinannu teloa itteni jo ihan kelvillä..
No jos sä tosissaan meinaat kokeilla niin ois hyvä olla kunnolliset kengät. Mä erehdyin kokeilee shimanon kengillä jotka tarkoitettu lukkojen kanssa toimivaks, myyjä toki sano että onhan siinä se peitelevy ja voi ajaa flättipolkimilla... no ihan superliukkaat oli tietysti ja joka polkasulla vitutti.
Ei oo sittemmin kertaakaan jalka lipsunu polkimilta fivetenin popoilla ja polkimet on joktu 20€ halpikset, mut ihan hyvillä piikeillä. Mikään ajotilanne eikä temppuilu oikeesti vaadi lukkoja ja oikeesti on ollu hauska ajaa lukoitta niin voi leikkii vaikeis paikoissa pykälää pidemmälle kuin lukoilla. Suosittelen kokeilee!
Ei kai kukaan ole perustellut miksi flätti olisi parempi/huonompi kuin lukot... Itselläkin kierii kaapissa odottaen niitä pakkasia joilla ei ajokengillä enää tarkene.
Volvospede
14.10.2015, 18.50
Ei kai kukaan ole perustellut miksi flätti olisi parempi/huonompi kuin lukot... Itselläkin kierii kaapissa odottaen niitä pakkasia joilla ei ajokengillä enää tarkene.
No molemmissa lienee hyvät ja huonot puolensa ja lienee makuasia kumpaan sit tykästyy. Turha kait sitä on hirveenä perustella ja vääntää, vaik joskus se tuntuukin olevan tän foorumin idea. Mä oon nykyään ihan flättipoljin kannattaja kun edut on mulle niin paljon suuremmat kuin haitat vs lukkopoljin. Tai siis mun käytössä lukkojen puutteesta ei ole haittaa, vain hyötyä. Ja kokemusta lukoista on jotain 15-20v.
Jostain pervessistä syystä tekis mieli käydä epämukavuusalueella; kokeilla lukkoja flättien sijaan.
Fläteillä on ajettu kai viimeiset 15-20v, eli neuvot tekniikasta lukkokokeiluun olis tervetulleita.
Kuinka säästän leuka- ja solisluuni tekemättä OTB:ta?
Ei mulla fläteistä ole pahaa sanaa, tekis mieli vaan kokeilla ja ehkä oppiakin jotain uutta.
Tosiasiassa jo ajatuskin vaativaan maastoon menemisestä lukoilla hirvittää.
Mutta kiinnostaisi myös selvittää miksi niin monet kehuvat lukkoja; löydänkö sen punaisen langan tästä.. :P
Täällä oli tänäkesänä näinpäin. Aina ennen fläteillä mutta ajattelinpa kokeilla pitkästä aikaa lukkojakin.
Muutaman ajokerran jälkeen ruuvasin taas flätit takaisin. Lukkoina erittäin löysille säädetyt multireleaset.
- mitä pahempi paikka, sen enemmän rohkeus ajaa niistä loppui. Kapeat harjanteet, liukkaat juurakot, kivikot, jäiset kalliot.. nou nou.
- muutaman kerran nollavauhdista kyljelleen ilman irtoamista ja ilkeäntuntuisia vääntymisiä polvessa.
- pari tyhmää otb:ta kun se eturengas tökkäsi johonkin eikä fillaria saanutkaan heitettyä jalkojen välistä kuten fläteillä aina.
+ onhan se hienoa kun bunnyhoppi onnistuu helposti
+ ylämäkitehoa tulee lisää rutkasti
+ simppeleillä poluilla ja siirtymillä onhan nuo ihan jees.
MacAskill ja Akrigg ajaa fläteillä. Miksen siis minäkin. Succismiesten touhuja tuollaiset lukkopolkimet :)
Maastossa tulee ajettua pääasiassa FiveTen Freerider + hyvillä piikeillä olevilla fläteillä ja joskus satunnaisesti SPD-lukoilla. Ainakaan itse en ole huomannut että flatit ja lukot vaatisi mitenkään eri poljin tekniikkaa tai varovaisuutta, ellei ole jollain muovipolkimilla ja sandaaleilla ole liikkeellä. Jos pyörää on tottunut repimään lukkojen varassa ylös, voi fläteillä olla parempi harjoitella hetki tasaisella ennen maastoon lähtöä.
Volvospede
14.10.2015, 19.03
Bunnyhop (ja muutekin trikit mitä ny tulee mieleen) pitäis onnistuu fläteillä tai tekniikka vaatii hiomista. :-)
Pieni satulan paikan ja korkeuden muutos on tarpeen kun vaihdan flätteihin. Säärisuojat hyvä laittaa mutta pitävät kengät ovat pakolliset.
pturunen
14.10.2015, 19.18
MacAskill ja Akrigg ajaa fläteillä. Miksen siis minäkin. Succismiesten touhuja tuollaiset lukkopolkimet :)
Amen to that!
Joo, pitävät kengät on tärkeät. Jos et vielä tiedä haluatko jatkossakin ajaa fläteillä, ei ole pakko ihan heti hommata Five-teniä tms, mutta on pakko laittaa jotkut mahdollisimman hyvin pitävät kengät, esim sisäpelikengät usein pitää tosi hyvin.
Ajan itse lyhempiä ajoja usein normilenkkareillakin, portaita yms. Pito ei ole niin hyvä kuin Freeridersissa, mutta riittävästi lyhkäsemmillä ajoilla jos ei ihan täysillä paahda tai polvenkorkuisessa juurakossa. Itselläni on riittävän kovassa pomputuksessa irronnut ainakin jonkinverran kaikki kengät, mutta Freeridersilla se ei ole aihettanut vaaratilanteita, kenkä pysyy sen verran paremmin kuitenkin paikoillaan.
ja toistan jonkun jo mainitsemaa lukkopoljinkengistä. Älä missään nimessä aja sellaiset jalassa poluilla fläteillä, useimmat liukuvat ihan hirveästi ja pitävää kohtaa saa hakemalla hakea koko ajon ajan. Shimpat on ainoat, joilla uskaltaisin pakon edessä ajaa fläteillä, niissä on karheampi pohja kuin muissa mitä olen kokeillut.
brilleaux
14.10.2015, 20.54
Hyviä neuvoja. Pitää ottaa vaarin. Ja paneutua huomenna aiheeseen lisää. Teoriatasolla siis.
Mulla on työmatkakenkinä FiveTenin Ravenit klosseilla, uskaltaisko noilla kokeilla alkuun?
Pohja on kyllä kovahkon oloinen...ja tasainen...
Fatboyn flätit on varastossa paketissa, pitänee kurkata millaiset ne on ihan livenä. :P
Edit: ja jos aletaan vihjailemaan lukkojen olevan succismiesten touhuja niin enhän mä niillä voi ajaa! ;)
pturunen
14.10.2015, 22.33
Edit: ja jos aletaan vihjailemaan lukkojen olevan succismiesten touhuja niin enhän mä niillä voi ajaa! ;)
Ajaako yksikään succismies fläteillä?
Mutta oleellinen on ne kengät. 5.10:t (vaikka Freeriderit) ja asialliset polkimet alle ja kokeilemaan. Alkuun on vaikea hyppiessä pysyä polkimilla, mutta se asettuu harjoittelemalla.
Ihan samaa millä ajetaan mutten lukkoja vaihda kovinkaan helposti, en vain ole keksinyt mitään hyötyä fläteistä ellei tuota kenkien kylmyyttä mutta tarvittaessa kai löytyy lämpimämpikin ;-)
Muutaman vuoden osin olosuhteiden pakosta ajellu fläteillä, kyllä niillä tuntuu pärjäävän jos ei ole kiire ja varoo maastossa .. vähän orpo olo kyllä jos vauhtia tulee lisää ryminäpoluilla. Enkä kyllä saa pyörää ilmaan, pitänee reenata. On ollu sukkiksetki joskus :D
Tässä vähän vertailua flättipolkimilla ajosta eri kengillä omien kokemusteni pohjalta:
-Lasken juurakkoista, kivikkoista mäkeä lukkopoljinkengillä (Northwave Angel) ilman klosseja toki. Kenkä on todella liukas ja kova. Haen ajaessa pitoa, yritän etsiä pienet röpelöisemmät kohdat, joista poljin saa edes jonkinmoisen otteen. Vaikea rentoutua, sillä tunnen, ettei kenkä ole tukevasti polkimessa. Noin puolessavälissä mäkeä kivikkoisen mäen aikaansaama pompotus saa toisen jalkani lipeämään, horjahdan eteenpäin menettäen pidon toisellakin polkimella ja lennän pyörän päältä kivikkoon.
-Ajan juurakkoista polkua, sekä mäkeä lenkkarit (tavalliset Merrelit) jalassa. Alamäessä vauhdin kasvaessa tunnen kovemmissa pompuissa kengän elävän polkimella, satunnaisia pieniä lipeämisiä tulee kun ylitän isompia juuria tai kiviä, mutta tunnen kuitenkin pääsääntöisesti kengän pitävän, ainakin näillä hyvin piikikkäillä Hurtleilla. Voin ajaa huomattavasti rentoutuneemmin kuin lukkopolkimilla, kun ei tarvitse kokoajan hakea pitoa, mutta toisaalta esim. kovempivauhtisissa alamäissä kaipaan hieman lisää pitoa.
- Lasken kivikkoista/juurakkoista mäkeä 5-10 Freeridersit jalassa. Kengänpohja "imeytyy" polkimeen ja kenkä todella tuntuu pysyvän polkimella, sitä ei liu'utella polkimella edestakas, ennemminkin nostetaan ja siirretään toiseen kohtaan jos asentoa vaihdetaan. Kengät unohtuvat yleensä polkujen juurakoissa, sillä pitoa on yleensä riittävästi isompienkin juurten/muiden tärisyttäjien ylitykseen, joten niihin ei tarvitse erikseen keskittyä. Tämän alamäen kivikossa tunnen Freeridersinkin elävän polkimella, se ikäänkuin irtoaa hieman ja palaa takaisin, irtoaa ja nappaa taas kiinni, mutta liike on sen verran pientä verrattuna esim lenkkareilla (lukkiskengistä puhumattakaan) ajoon, ettei eläminen aiheuta lipsumisia, tai edes pelkoa jalan lipeämisestä.
Ajaa sitten fläteillä tai lukoilla niin kumpiinkin tottuu ajan myötä ja samalla tavalla varmaan pärjää maastossa.
Eipä itsellä ainakaan mitään ongelmia fläteillä, eikä irtoa kenkä pahassakaan ryminässä.
Joskus iski piikit lihaan vähän väliä, mutta nyt kun on oppinut paremmin niin ei ole pahemin sattunut mitään pariin vuoteen.
Mitään neuvoa ei ole tekniikkaan antaa, mutta kyllä sen oppii ajaessa.
Viime syksynä kylmyyden lisääntyessä laitoin läskiin flätit ja tykästyin niihin niin etten niitä enää lukkoihin vaihtanut. No tuossa kesällä möin läskin pois mutta tilalle hankitussa jäykkäperässäkin oli aluksi flätit. Oli taas opettelua maastossa kun vaihdoin lukollisiin polkimiin. Hankalat paikat on mielestäni parempi ajaa fläteillä kun jalalla on helpompi ottaa maasta tukea tarvittaessa. Kengän pohja kun on riittävän pehmeää materiaalia niin ei ne helpolla vahingossa irtoa polkimilta. Kohta täytyy vissiin taas flätit laittaa takaisin kun kylmät kelit tulee.
Joo, ei hyvät kengät helpolla irtoa. Minulla ei ole kertaakaan sillä tavalla irronneet 5-10:t, että olisi jalka livennyt tai edes kuski säikähtänyt. Kun on hyvät polkimet ja hyvä kengät niin ne on kyllä luotettava yhdistelmä.
Fläteillä polkiessa muuten jalkapalloilijoiden säärisuojat on aika kätsyt. Oon itte polkenu kunnon piikkiflättipolkimilla yli 10 vuotta, sääret on siinä mallissa ettei oikein tykkää enää iskuista. Kesällä pamautin säären ihan täysiä polkimeen, tuli sellanen patti jalkaan ettei voinu hetkeen polkea. Muutenkin ihan hyvät tommoset säärisuojat, ei kangista ajamista yhtään, ei niitä edes huomaa että on jalassa.
Lukoilla en oo ajanu, mutta en usko että haluaisinkaan. Tykkään kun jalat voi *elää* polkimilla. Ihan kunnolla elää siis. Ja sähköpyörällä jos menee niin fläteillä saa vapauden ja samalla lukkojen pyöritysvoiman, kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Niin joo, kenkinä sisäpelikenkät. Ne on sen verran pehmeet että ovat aika mukavat fläteillä.
brilleaux
15.10.2015, 07.58
.. Itselläkin kierii kaapissa odottaen niitä pakkasia joilla ei ajokengillä enää tarkene.
Tarkeneminen ei ole ongelma; Wölveillä pysyy kyllä lämpöisenä lukoillakin. :)
Miinuspuolena lukoista tulee ensimmäisenä mieleen toi kiinnittyminen talvella lumessa, se nyt ainakin korjaantuis fläteillä.
Spessun polkimet näyttää ihan toimivilta; ruuveja töröttää ihan kivasti ympäri poljinta.
brilleaux
15.10.2015, 08.38
Tässä oli mun mielestä hyviä ohjeita dummylle:
https://www.youtube.com/watch?v=Y31azZdx1gI&ab_channel=JamesWilson
Talven tullen vaihdan eggbeaterit Nukeproof electron komposiittipolkimiin ja pyöräilykengät Jalaksen phantom drylockeihin. Nuoska ei tunnu tarttuvan muovipolkimiin. Pehmeä pohjainen maihari pitää hyvin polkimella, on mainio kävellä teknisissä tunkkauspaikoissa ja suojaa hyvin säärtä yhdessä pitkien polvareiden kanssa.
Verska-Vesa
15.10.2015, 13.23
Fläteillä ajamiseen tarvittavan nilkkatekniikan oppii väkisinkin, kun harjoittelee bunnyhoppaamaan niillä.
Useimmiten pärjää kuitenkin, kun maata pitkin ajaessa (ei polkiessa) kantapäät osoittaa hiukan alaspäin, mutta toisinaan taas etujalan kantapää on hyvä olla alaspäin ja takajalassa varpaat alaspäin, jolloin jaloilla saa painetta molempiin suuntiin ja kuski pysyy hyvin pyörän matkassa tai pyörä kuskin matkassa, kummin päin sen haluaakaan ajatella.
Bunnyhopatessa ja muuten perää nostaessa täytyy toki hetkellisesti molempien jalkojen varpaat osoittaa alaspäin, jotta perän saa ilmaan.
Mutta turha noita on miettiä, ajamalla ja kikkailemalla sen tekniikan oppii niin, ettei sitä tarvi ajatella.
Hissihommiin tekis kyllä mieli kokeilla flättejä kunnon kenkien kanssa mutta ei kehtaa sitä varten hommata. Tietysti kaupunkitsygäilykin voisi saada uuden ulottuvuuden kun olis kunnon kengät fläteille.
brilleaux
15.10.2015, 15.00
Kävin juuri ruuvaamassa flätit paikalleen, ja poistin klossit FiveTenien pohjasta.
Josko kotimatkan selviäisi hengissä aluksi.
Minä ajoin kevään ja kesän fläteillä, jotta taas palautuisi mieleen miten ilman lukkoja ajellaan. Niken fläteille tarkoitetut kengät ja Nukeproof Electronit olivat varusteina. Ei tullut mieleenkään kokeilla millään muulla kuin oikeasti flättikäyttöön tarkoitetuilla kengillä.
Kun ekan kerran ajoin läskillä kivikkoon niin siinähän meinasi pyörä tippua alta kun ei muistanut liikehtiä maaston mukaan pyörän kyydissä. Kammet kolisivat koko ajan kun yritti passata pahoissa paikoissa asentoa nostamalla etummaista jalkaa. Vähitellen sitä taas oppi noidenkin kanssa toimimaan vaikka pahuksen vaikealta tuntui alkuun. Keulimistakin tuli harjoiteltua kun sekin taito unohtuu varsin tehokkaasti noin 30 vuoden aikana. En vielä oppinut, mutta uskalsipa paremmin kokeilla kuin lukkojen kanssa.
Suosittelen kokeilemaan, jos ei muuta niin vaihtelun vuoksi.
brilleaux
16.10.2015, 08.00
Näyttää vähän siltä, että tosikokeiluun maastossa pääsee vasta ensiviikolla.
Mutta mitä nyt työmatkalla tein huomioita niin noi FiveTenin Ravenit ainakin pysyy polkimella.
Itseasiassa käsittämättömän hyvin; takapään saa jopa ilmaan, brittityylin bunnyhoppikin nousi varmaan sentin korkeudelle. Ja olen vielä hengissä.
Kyllä tää tästä, uskon. (y)
Bansku81
16.10.2015, 10.42
Tekniikassa vika jos ei fläteillä saa tehtyä bunnyhoppia.
brilleaux
16.10.2015, 10.54
No eiköhän tekniikassa ole aina vika, jos ei jokin onnistu? ;)
Toki jos en pääse juurakosta ajamalla läpi tai kivikkomäkeä ylös, syytän renkaita.
Bansku81
16.10.2015, 11.45
Joo tosiaan.. Saa valita syyttääkö pyörän- vai omaa tekniikkaa :)
Volvospede
16.10.2015, 12.23
Minkälainen on brittityylinen bunnyhop? :) Kuulostaa jotenkin ettei olis paras mahdollinen suoritus, mutta odotan innolla mikä se on oikeasti!
brilleaux
16.10.2015, 12.43
Kohdasta 1:17 ;)
https://www.youtube.com/watch?v=nxF1Nsrc6S0&ab_channel=BikeRadar
brilleaux
16.10.2015, 12.52
Tässä on asiallinen pätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=Df8TVTQyNk8&ab_channel=JamesWilson
Volvospede
16.10.2015, 13.53
Noi kengät on salaa liimattu polkimiin! :) brittityyli on selkeesti alkeellisempi kuin amerikan tyyli. Onneks tuli pentuna harjoteltua noi jutut jo bmx pyörällä. Nyt pitää vaan oppia nimet kaikelle mitä osaa..! :):)
Sama treeni kuin lukkiksillakin alkuun, eli yhdellä jalalla pyörittäminen, toimii myös fläteillä. Sitä kun hetken käyttää että keksii miten päin pitää nilkan olla että saa polkimesta otetta, alkaa homma sujua. Sen Vihdintien viimeisen mäen ennen Pitskun liikenneympyrää saan veivattua Saint+5-10 yhdistelmällä yhdellä jalalla ylös. En siitä kyllä nauttinut, mutta mielestäni oiva osoitus miten hyvin toimiva flätti- hyvä kenkä kombo pelaa. Harrastelin ekat pari vuotta lukoilla, mutta yhden flättikokeilun jälkeen katsoin peiliin, osoitin kuvaani sormella ja totesin: "sie olet flättimiehiä". Yksi reikä jalassa, koitin kerran huonoja vähäpiikkisiä flättejä ja fillari pääsi karkuun hypyssä.
Molemmilla menee, mutta lukoilla en osaa kaatua SH-51 klosseilla. Käytän SH-56 klosseja. Esim. tilanne vasen jalka irti lukolta ja oikea jalka kiinni lukossa, mutta pyörä kaatuukin jostain syystä oikealle kyljelle. Jalka joutuu niin vammaseen asentoon ettei irtoa. 56:lla voi vetästä yläviistoon ja kenkä irtoaa missä asennossa vaan. En ole montaa kesää polkenut lukoilla niin voi johtua siitäkin. aloitin maastopyöräilyn kuitenkin fläteillä. 56:lla ei kuitenkaan ole koskaan (muistaakseni) irronnut polkiessa.
Taas jos fläteillä lentää sarvien yli, niin jaloilla voi ottaa vielä vastaan, kun lukoilla jalat on polkimissa kiinni.
brilleaux
17.10.2015, 09.02
Sama treeni kuin lukkiksillakin alkuun, eli yhdellä jalalla pyörittäminen, toimii myös fläteillä. Sitä kun hetken käyttää että keksii miten päin pitää nilkan olla että saa polkimesta otetta, alkaa homma sujua.
En ole vielä keksinyt kun kahdesti kokeilin...mission impossible. ;)
Tota brittityylistä hyppyä tulee toki käytettyä maantiepyörällä katukivetyksen tai yllättäen eteen tulleen kuopan yli hyppäämisessä. Niissä vauhdeissa ei ehdi ajoitella ensin etupyörää ilmaan ja sitten erikseen takapyörää.
Tuossa "oikeassa" hypyssä on myös ajoitus ja maaston muodot se vaikein tällaiselle ei niin prolle. Pihalla tai tasaisella polulla onnistuu hyppäämään yleensä melko korkeallekin. Kuitenkin joskus sekin menee pieleen, kun esim eturengasta nostaakin aavistuksen liikaa niin, että on lähellä mennä jo yli. Tällöin paino jää liian pitkäksi aikaa taakse eikä takapään nosto onnistukaan suunnitellusti. Tähän kun metsässä joutuu tositilanteessa yhdistämään sen oikean esteen, jonka kohdalla tarkalleen on onnistuttava, ja vaikka ennen estettä ponnistamista häiritsevät kivet/ juuret/ painanteet, onkin homma jo pikkasen vaikeempaa :)
brilleaux
21.10.2015, 08.53
Ensimmäinen parituntinen fläteillä maastossa takana. Kirjoitan tätä; olen siis hengissä.
Homman teki astetta haastavammaksi takarengas; on tällä hetkellä kera sisurin. Eli paineet oli totuttua korkeamalla ja pompotus kovempaa.
Tarkoituksella lähdin juurakkokivikko-linjalle ja itseasiassa olin yllättynyt ajamisen helppoudesta ja rentoudesta.
Toki näin alussa piti pääkopassa olla tietty hokema aika-ajoin jotta jalat pysyi siellä missä pitääkin. :)
Kunhan saan tietyt asiat iskosttetua selkärankaan, luulen että saan ajamisesta irti entistä enemmän fläteillä.
Kerrassaan positiivinen kokemus tämä. (y)
Pari niistä huomiona:
-Tekniset ylämäet tuntui nousevan helpommin. Yksi aiemmin ajamatonkin nousi nyt. Helposti.
-Kovempivauhtisessa teknisessä alamäessä ajaminen on jotenkin vaan helpompaa, varmempaa ja vakaampaa.
Brittityylinen bunny hop on myös yleensä tyylikkäämpi, jos on satula jossain ohjekirjan korkeudessa. Normaalilla satulankorkeudella ameriikanhyppy yleensä täräyttää satulan perseeseen siina pyörän ylösnyhtäisyvaiheessa. Parempi on penkki vähän alempana.
Brilleaux'n pitää näköjään antaa keksiä hyvät jutut ite ;). Turhaan oisin taas puuttunut siihen hyvin flättipoljinkriittiseen kommenttiin. Jalat pysyy fläteillä hyvin, kun muistaa pitää painoa jaloilla kaikissa tilanteissa. Kaikki paino penkissä & käsillä -> jalat kuin kuukävelyukkelit leijumassa.
brilleaux
21.10.2015, 10.21
Brilleaux'n pitää näköjään antaa keksiä hyvät jutut ite ;). Turhaan oisin taas puuttunut siihen hyvin flättipoljinkriittiseen kommenttiin. Jalat pysyy fläteillä hyvin, kun muistaa pitää painoa jaloilla kaikissa tilanteissa. Kaikki paino penkissä & käsillä -> jalat kuin kuukävelyukkelit leijumassa.
No itepäinen muuli kun olen, mitä muuta voi odottaa. ;)
Edit: Tuosta painosta jaloilla; penkkiä laskin heti aluksi hiukkasen, jalat pysyy paremmin paikallaan.
Ja polkimen paikka saa olla tosiaan yllättävänkin "keskellä" jalkaa vs. lukot. Jotenkin miellyttävämpi polkeakin noin..
Pari niistä huomiona:
-Tekniset ylämäet tuntui nousevan helpommin. Yksi aiemmin ajamatonkin nousi nyt. Helposti.
-Kovempivauhtisessa teknisessä alamäessä ajaminen on jotenkin vaan helpompaa, varmempaa ja vakaampaa.
Luulis että ylämäet olis nimenomaan lukoilla helpommat. Enempi polkuvoimaa, tasainen pyöritys-->pyörä ei sudittele tiukassa nousussa niin helposti.
Ja eiks lukoilla alamäet oo kans vakaampia kun kengät kii polkimissa? :D IMO.
^^ asiaan varsinaisesti mitenkää liittymättä, juuri tuon fiiliksen takia lie monissa uusissa "enskalukkokengissä" saa klossin paljon taakemmas kun "ennenvanhaan"
Perun tässä olleen kommentin ja siirrän klosseja taaksepäin lukkokengistä.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/21/192f62eaa2384770ace3970af49ee212.jpg
Vasen jalka näköjään vähän vaeltaa, oikea on keksinyt paikallaanolemisen merkityksen.
brilleaux
21.10.2015, 11.21
Luulis että ylämäet olis nimenomaan lukoilla helpommat. Enempi polkuvoimaa, tasainen pyöritys-->pyörä ei sudittele tiukassa nousussa niin helposti.
Niin luulis. Mäkin luulin. ;)
Antaa tietäjien selittää; kohdasta 2:20 eteenpäin. Pakko olla taipuvainen uskomaan tuohon.
https://www.youtube.com/watch?v=Y31azZdx1gI&ab_channel=JamesWilson
Ja eiks lukoilla alamäet oo kans vakaampia kun kengät kii polkimissa? :D IMO.
Kengät tuntuu olevan yhtälailla kiinni polkimissa fläteillä. ;)
Jalan sijoittelu flättipolkimilla kai vaan antaa paremmat lähtökohdat hyvälle balansille...mene ja tiedä.
Sama kai jos ne klossit sais tarpeeksi taakse..
Kuitenkin tuntuu toimivan ainakin mulle. :)
EDIT: Ja fläteillä saan unohtaa sen lukkiutumisen vaikeuden talvella kun poljin+klossi on täynnä jäätynyttä nuoskalunta ja yrittää pysyä siinä pyörän päällä..
Flätit kokeilussa tokaa kertaa ,katsotaan mitä tästäkin seuraa.
Piti käydä ostamassa parempi pohjaiset kengät kuin Sievin turvapläägät .
Btw.Shimpan mt200 maastopopoissa klossit saa todella taakse vs muut.Parhaat lukkiskengät ever.
Minulle henk.kohtaisesti lukkopolkimet teknisessä maastossa ovat vasemman jalan vuoksi poissuljettu vaihtoehto, sillä tuota jalkaa ei saisi enää edes totuttamalla irroittamaan lukkoja riittävän nopeasti ja siinä kävisi ennemmin tai myöhemmin huonosti.
Noin yleisesti pidän flättien plussapuolena sitä, että jalka voi liikkua, asentoa voi vaihtaa halutessaan, lukkopolkimilla tekniikka katoaa täysin jos lukkomekanismi jäätyy/hajoaa tms., fläteillä tästä ei tarvitse huolehtia, poljin toimii aina samalla tavalla. Lisäksi tekniikka, jonka oppii fläteillä ei ole riippuvainen lukoista, kuten lukkopolkimilla opittu ja toimii siksi millä vain polkimella, jalan saa nopeasti käytettyä maassa tarvittaessa jne.
Ketjureaktio
21.10.2015, 13.16
Pari sivuhuomiota:
- Shimanon Saint-poljin kerää tuohon tarpeettomaan keskiosan platformiin jäätä joten niillä ei välttämättä pääse eroon ongelmasta joka voi johtua vääränlaisista lukkopolkimista/tekniikasta talvella (toki lukkareilla on enemmän ohjelmaa jäänpoiston kanssa talvella)
- Älkää ajako fläteillä ilman säärisuojia, esim. pitkät polvarit tai polvarit + futissuojat. Kyse ei ole tekniikasta vaan todennäköisyydestä että joskus lipsahtaa, ja kun lipsahtaa, toinen kampi painaa mukavasti takakautta toisen polkimen etusääreen, ja sitä en halua ikinä enää kokea ilman suojia. Google tietää hienoja kuvia tästä esim. kuvahaulla "flat pedal shin accident"
brilleaux
21.10.2015, 13.26
Google tietää hienoja kuvia tästä esim. kuvahaulla "flat pedal shin accident"
Kuvat riitti vakuuttamaan. Hyvät ja edulliset futissuojat?
EDIT: Taitaa mennä G-Formin hommiksi. Saa tekosyyn uusia polvarit samalla.
https://varuste.net/G-Form+Pro-X+Knee-Shin+polvi-s%C3%A4%C3%A4risuojat?_tu=58347
Mulla ois thai boxing-säärisuojat :D pitäs leikata jalkapöytä osa irti.
Joo, se ihan oikeasti tekee kipeää kun ne piikit pamahtaa sääreen ja ne on täynnä likaa ja voi aiheuttaa tulehduksia lisäksi. Minä tulin viimeksi yhdellä jalalla polkien kotiin, kun säären löin polkimeen, osui kai hermoonkin kun oli vähän aikaa ihan käyttökelvoton jalka.
^^ Tokihan jäätä voi kertyä myös flätteihin, mutta niissä ei ole lukitusta joka siitä kärsisi. Ne on helpompi vain potkia pois. En tiedä vielä Hurtleista keräävätkö, pian sen varmaan näkee, mutta pidän tämmöisistä, joissa jotakin pintaa myös keskellä, vaikka keräisikin vähän jäätä.
Miten te muuten ajatte noilla poluilla, missä ahtaita paikkoja ja korkeaa kiveä tai juurta mutkissa yms? Itse ainakin joka kerta kun yritän vähän lisätä vauhtia näissä lyön vaan polkimen johonkin kiveen. Tietysti eri asia sitten kun on 10v tahkonut samoja polkuja ja osaa ulkoa missä kohtaa mikäkin kivi on, mutta itse osun ihan varmasti ahtaissa paikoissa kiviin jos kovempaa ajan.
Bansku81
21.10.2015, 14.27
Luulin että mulla on jaloissa jotain vikaa, kun vasen kenkä kulunut ulkosyrjältä ja oikea sisältä, mutta joko se on yleistä tai petjalalla on sama vika :)
Säärisuojat on hyvät, mutta ei ole taas tullut useampaan viikkoon niitä käytettyä. Täytyy taas saada muistutus Holzfelleristä sääreen että muistaa laittaa :D
brilleaux
21.10.2015, 14.42
Fillariosasta G-formit 99e. Painoin enteriä.
Muthan saa nimittäin itkemään jo luunapilla sääriluuhun.
Kohta on POCin VPD 2.0 polvarit kaupan. ;)
Sääriluu on niitä paikkoja, missä jo hyvin mitättömän näköinen mustelma/haava tuntuu yleensä ihan kiitettävästi kolahtaessaan. Säärestä harvoin vuotaa, ainakaan luun kohdalta verta mitenkään merkittävästi (toisin kuin esim suusta), mutta, kuten myös kämmensyrjässä, iho on todella ohutta, ei ole juurikaan rasvakerrosta suojana ja ilmeisesti joku luukalvon hermotus reagoi aika äkäisesti näihin tälleihin.
Lääkäri joskus selitti minulle, kun olin tiputtanut ison vaasin jalkapöytäni päälle, että vaikkei luu murtuisikaan, se voi kipuilla ihan hyvin siksi, että luukalvon hermotus tms. saa tälliä, vaikkei luu itse rikkoudu.
Minä ajattelin hommata pyöräily säärisuojien lisäksi jotkut halvahkot futissuojat a la Stadium tmv. Siellä oli paljon parinkympin tms suojia.
^^ Tohon kulumiseen vaikuttaa varmaan paljon ajotyyli. Jalkoja ei välttämättä pidä samassa asennossa polkimilla, toista voi liikutella enemmän jne.
Tank Driver
21.10.2015, 15.38
Saintien jäätymisongelma on todellinen. Kesällä ihanista ihanin pedaali, mutta talvella tarvitsee reppuun vasaran ja taltan.
Itsellä kyllä paukkuu polkimet kivikoihin ajaa sitten fläteillä tai lukoilla kun vauhtia on riittävästi. Näkyvät kivet kyllä pystyy huomioimaan mutta kun kanervikossa tai heinikossa on piilossa jotain niin niihin sitten napsahtelee, nykyään noita kyllä pystyy jo arvailemaan aika hyvin mutta kun riittävästi on tavaraa maastossa niin kaikkea ei vaan kerkeä huomioimaan.
Fläteillä omalta osalta suurimmat ongelmat verrattuna lukkoihin on kivikot joissa polkimia pitää pyöräytellä mahtumaan väleihin. Lukoilla onnistuu helpommin kun molemmilla jaloilla pystyy tekemään sitä pyöräyttelyä, fläteillä vaan toisella. Tekniikkakysymys varmaankin vaan, pitää jatkossa vähän keskittyä tohon.
Talvella kannattaa olla joku puukalikka repussa niin sillä saa hyvin pamautettua jäät irti, viime talvi oli tosi hankala ton lumen polkimiin kertymisen osalta. Potkimallakin saa jotenkin mutta samalla kengät äkkiä hajalle eikä saa semmosta nopeaa täräystä aikaiseksi.
Joo, en sillä sanonutkaan, että fläteillä kiviin osuisi helpommin, yhtälailla ne paukkuu kaikki jos on paukkuakseen. Tuli vaan kivikoista ajeluista mieleen, kun olen joskus noilla ahtailla poluilla pähkäillyt, että miten niitä ylipäätään ajetaan kovempaa.
Kampia tulee käänneltyä usein noita ajellessa ja siksi vauhti ahtaissa mutkissa on pakko olla sen verta hidas, että ehtii kivet havaita ja kammet asetella, jos ei polkuja ulkoa osaa.
Itse en kyllä ole havainnut ero kampien asettelussa lukoilla ja fläteillä. Kun fläteillä on pakko muutenkin pitää kontakti polkimeen tasaisena ja molemmat jalat tulee ikäänkuin väkisin mukana vaikka oikea/vasenjalka voittoisesti niitä kääntäisikin. Minä pidän yleensä silloinkin yhtä paljon painetta molemmilla polkimilla.
Ei kait osumia opi koskaan välttämään, koska vauhtia oppii pitämään korkeampana nopeammin kuin ehtii havainnoimaan ja asettelemaan polkimiaan. Mutta sen mitä oppii, oppii ajamalla, sitä ilman keskittymistäkin tulee välteltyä osumat isoimpiin kiviin ja pienemmillä ei ole niin väliä. Piilossa olevat sitten on pahempia, mutta eipä niille mitään voi. Moisesta on lähteny mun kovin pannutus, kun poljin osui varpujen seassa olevaan kantoon varsin ottavassa asennossa. Siitä lähti aika huolella tangon yli ja muutaman metrin päässä painovoima teki tehtävänsä. Toinen olkapää ja tankoon osunut polvi muistutteli tällistä jonkin aikaa, mutta pyörä säilyi ehjänä, kengän kärki halkesi (lukkopopot ja polkimet)
nih..
Hankalahan niitä on vältellä. Tilannenopeutta kun on, voi pahan röykyn kohdalla vetää hetkeksi kammet vaateriin ja jatkaa taas kun ei ole ulokkeita kampien tiellä. Jos ei ehdi, antaa kolista, esteille noustessa polkimella saa potkaistua vauhtiakin, jos sattuu piikit osumaan reunaan.
Minulla tuntuu menevän polkimet per 1,5 vuotta, jonkun verran niihin vaihtelen piikkejä, mutta lopulta on niin monesta tullut jengat ylös että joutavat roskiin.
Joo, mutta kun aika usein ne kivikolaukset pysäyttää sen vauhdin seinään ja aiheuttaa, joko jalan tippumisen ja polkimen uppoamisen sääreen tai pyörän päältä lennon riippuen vähän mihin kohtaan ja missä vauhdissa osuu.
Pahimmat oppii välttämään kun aikansa ajelee.. Joskus joutuu ajamaan pätkän niin, että käyttää vain toista poljinta ja vemputtaa polkimia edestakaisin, jos polkimilla ei oo tilaa mennä alas.
nih..
Joo, varmasti. Olen minäkin jo tottunut kampia kääntelemään ja lähinnä noita kosketuksia tulee uusilla poluilla ja silloin kun yrittää ajaa liian kovaa, eikä ehdi asetella kampia kivien kohdalla. Olis kyllä mukava kun lähimaastoissa olisi myös vauhdikkaita polkuja, missä ei korkeaa juurakkoa/kivikkoa ja voisi ajaa kovempaa, kanttaillen ja muutenkin kokeilla vähän erilaisia tekniikoita. Tykkään kyllä juurakoista, mutta vaihtelu on mukavaa, siksi tuntuikin varmaan niin mahtavalta lasketella välillä jätemäkeä alas eri reittejä Malminkartanossa.
brilleaux
22.10.2015, 08.18
Saintien jäätymisongelma on todellinen. Kesällä ihanista ihanin pedaali, mutta talvella tarvitsee reppuun vasaran ja taltan.
Kokemuksia Spessun Bennies pedaalien (http://www.leisurelakesbikes.com/content/images/thumbs/0017542_specialized_bennies_platform_pedals.jpeg) talvikäyttäytymisestä?
Tiedän varautua oikeilla välineillä. ;)
Tank Driver
22.10.2015, 08.51
Jos multa kysyt niin ei ole kokemuksia. Äkkiä kuvasta katsoen ei ihan avarin rakenne. Mutta odota rauhassa lumikelit ja kokeile. Ei Saintkaan joka kelissä jäätä kerää.
Kokemuksia Spessun Bennies pedaalien (http://www.leisurelakesbikes.com/content/images/thumbs/0017542_specialized_bennies_platform_pedals.jpeg) talvikäyttäytymisestä?
Ei kokemuksia tuosta mutta ylipäätään suosittelisin nimenomaan tuollaisia malleja joissa nuo kuusioruuvit on vaihdettavissa "ylä"puolelta.
ns. läpipulttiset pinnit on veemäisiä vaihdettavia kun pinninpäät ovat kivistä hakkautuneet vinoon..
Noita lukkoruuveja saa lisäks pulttiliikkeistä halvalla varalle ettei tartte mitään spesific-ruuveja tilailla..
brilleaux
22.10.2015, 10.21
Fillariosasta G-formit 99e. Painoin enteriä.
Tilaus sisään siis eilen varttia vaille 2
Ja matkahuollossa tänään noudettavissa klo 8.00. :eek:
Kohtalaisen räväkkää toimintaa! (y)
Mitkäs olis hyvät ja kohtuuhintaiset flätit? Vaimon pyörässä on saintit ja ne on ihan asiallisen oloiset mutta jos ne ei kerran talvella toimi niin mitkäs sitten?
brilleaux
22.10.2015, 12.35
Saiskos tällä tunnesiteisistä talvisaappaista ajokelpoiset?
Kokemuksia?
https://varuste.net/Five+Ten+Stealth+C4+Dot+Kit+-+XL?_tu=67004
Wölvithän on jo, tosin niiden pohjan soveltuvuudesta fläteille ei tietoa. Vielä.
Talven jäätymisongelmia ajatellen tuli hankittua läskiin hieman avoimemmat polkimet, kun edeltävässä mallissa oli hieman jään/lumen keräyksen kanssa ongelmia. Aikaisemmin ollut 10 piikkisiä flättejä, mutta näköjään 6:llakin piikillä pitoa tuntuu löytyvän samalla lailla.
Näistä ainakin rakenteen puolesta pitäisi lumen poistua hyvin ja vielä näin kesäkeleillä kengatkin pysyy hyvin polkimilla:
http://www.rosebikes.fi/tuote/rose-pro-242-pedals/aid:717332
Ketjureaktio
22.10.2015, 13.22
Mitkäs olis hyvät ja kohtuuhintaiset flätit? Vaimon pyörässä on saintit ja ne on ihan asiallisen oloiset mutta jos ne ei kerran talvella toimi niin mitkäs sitten?
Näihin olen ollut tyytyväinen: http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=56734;menu=1000,2,142,91;p gc%5B78%5D=263;page=5;orderby=2
Saiskos tällä tunnesiteisistä talvisaappaista ajokelpoiset?
Kokemuksia?
https://varuste.net/Five+Ten+Stealth+C4+Dot+Kit+-+XL?_tu=67004
Wölvithän on jo, tosin niiden pohjan soveltuvuudesta fläteille ei tietoa. Vielä.
Eilisellä porukkalenkille heiluteltiin kenkiä joissa oli vissiin juurikin tuota irtopohjaa käytetty, oli jotkut Merrelin gore-tex vaelluskengät.
pturunen
22.10.2015, 21.47
Nämähän olivat Fatboyssa Expertissä (20155) vakiona? Ihan hyvin pelasivat talvella imo. Ei ollut ongelmaa lumen tarttumisesta niillä kerroilla kun hangessa kunnolla rämmin läskillä. En tosin viime talvena havainnut ongelmaa täpärissä Sainttienkaan kanssa. Johtunee osittain lumen suhteellisen vähäisestä määrästä Stadissa viime talvena.
brilleaux
23.10.2015, 08.14
Juu ne vakiopedaalit. Kiitos tiedosta. :)
Tuli tilattua xpedo utmost 16 flätit. Näytti olevan aika avoin keskiosa joten vois toimiakkin lumella. Nyt vaan opettelemaan ajamaan fläteillä kun lukoilla tullu pelkästään ajettua...
brilleaux
24.10.2015, 14.35
Tekninen parin tunnin hidasvauhtinen limajuurakkokivikkojumppa takana ja en todellakaan taida palata enää lukkoihin. :)
Toinen huomio; noi G-formin polvisäärisuojat on ihan huikeet. aim in lööv.
Vahva suositus. (y)
^^Aika avoimen oloiset ainakin perus Utmostit. Xpedolla on tosi laadukkaita polkimia. Omat Xpedoni on sekä kevyet, että kestävät ja molemmin puolin on 10 vaihdettavaa piikkiä. Itsellä tällä hetkellä niistä osa poistettuna, ja 6-7/puoli jäljellä ja hyvin toimivat noinkin.
Xpedohan on kai Wellgon ns. competicion line, kevyempiä ja muutenkin laadukkaampia tarvikkeita aktiivikäyttöön.
Tässä muutama viikko sitten vedin maastofillarilla lipat. Etupyörä luisti alta ja kaikki tapahtui nanosekunnissa ettei kerinnyt mitään tekemään. Kenkä ei irronnut lukosta joten pohkeeseen tuli kiertoa, vääntöä, venytystä ja iskua. Seurauksena pohjerevähdys. Jotenkin ihmeessä pääsin metsästä pois vaikka jalka ei ottanut alle ollenkaan. Tämän episodin jälkeen vaihdoin flätit takaisin eikä ne ainakaan ennen ensi kesää tuosta vaihdu :D
Eipä ole ollut Sainteista pahaa sanottavaa, viime vuoden kesältä asti olleet käytössä ja hyvin niillä talvikin meni ilman ongelmia. Piikit pidensin ennen lumien tuloa enkä ole sittemmin muistanut lyhentää vaikka kesällä varmasti lyhyemmätkin riittäisi. En näe omallakaan kohdalla paluuta lukkoihin mitenkään ajankohtaisena, yhden kesän niillä ajoin ja hyödyt ei olleet niin suuret että olisivat voittaneet haitat selvästi.
Tank Driver
24.10.2015, 16.31
Mä olen tänä kesänä palannut lukkoihin useiden vuosien jälkeen. Molemmissa on puolensa, vispilöissä neljä. En pysty luonnehtimaan kumpi parempi, mutta flättikenkä on hitosti mukavampi tunkata ja jalkautua. Pitäisi varmaan vaihdella välillä päikseen, mutta olen sangen laiska räpläämään jatkuvasti. Vahva mutu on, että talvella ajetaan fläteillä, mutta eipä tuo ole kiveen hakattu.
Hieman päivitystä säärisuoja-asiaan, kun siitä täällä oli puhetta. Futissuojista voi olla nykyään vaikea löytää maastopyöräilyyn soveltuvia, sillä trendi siellä on "keveys edellä, mahdollisimman pieni, josta revitään kaikki irtoava irti". Futissuojakeskustelua vilkaistessani tämä näkyi myös kommenteissa: "Mahdollisimman kevyet, loukkaantumisia ajatellaan sitten myöhemmin, nilkkasuojat revitään irti jos semmoset on" jne.
Tämä näkyy käytännössä kaupan hyllyllä siten, ettei siellä ole kuin noin puolet säärestä suojaavia suojia. Ei niillä tee mitään maastossa. Edes koittamani m-kokoinen suoja ei suojannut kuin puolet säärestäni, vaikka kokoni on xs.
Marsusram
25.10.2015, 21.42
Säärisuojista joko G-formit tai suunnistajan kevyet suojat. Jalkapallolla ei maastossa tee mitään.
Harmi kun VJ-sportin hyvin istuvia suunnistajan säärisuojia ei enää löydä. WOL suojia on suunnistajankaupassa (http://www.suunnistajankauppa.fi/product_catalog.php?c=84).
Saintit toimii kyllä talvellakin, en ole saanut paakkuuntumaan. Piikkiruuveissa on prikat jotka saa pois jos haluaa enemmän ulkonemaa.
Eilen asentelin nuo xpedo utmostit mutta taitaa tänään mennäkkin vaimon pyörään ja siitä tulee saintit tilalle kun utmostit oli minun mielestä liian pienet. Varmaan kaks senttiä kapeammat kuin Saintit, muuten kyllä hyvänoloiset flätit.
brilleaux
03.11.2015, 11.49
Fläteistä pikkuhiljaa kartutellaan lisää kokemuksia; tuo alamäkeen meno tuntuu vaan yllättäen hyötyvän fläteistä enemmän ja enemmän.
Meno on hallittavampaa ja varmempaa. Erittäin suuri yllätys allekirjoittaneelle edelleen.
Samoin paikallaan kikkailut ja keuliminen saaneet selkeää etua.
Tai sit tässä mennään plasebolla. ;)
Sama se, homma toimii. (y)
pturunen
03.11.2015, 14.58
^sinänsä ei yllätä, tuskin kovinkaan moni DH-skenessä lukoilla ajaa. Flätillä on (tähän vahva imo) jalan sijoittuminen polkimelle luonnollisempaa kuin lukoilla. Shimanon kengissä en koskaan saanut siirrettyä klossia riittävän taakse. Jäi sellainen olo, että lukkokenkien valmistajan mielestä optimaalinen kontaktipiste on päkiän alla. Oma kokemus on, että itselle optimi on vähän lähempänä kengän keskikohtaa, päkiän ja keskikohdan välissä. Oma gain on ollut parempi balanssi ja tuntuma sekä poljinvoima.
brilleaux
03.11.2015, 15.14
että itselle optimi on vähän lähempänä kengän keskikohtaa, päkiän ja keskikohdan välissä. Oma gain on ollut parempi balanssi ja tuntuma sekä poljinvoima.
Samat fiilikset.
Verska-Vesa
03.11.2015, 15.59
tuskin kovinkaan moni DH-skenessä lukoilla ajaa.
Kyllä melko moni kisakuski ajaa lukoilla DH:ta. Olisko jopa suurempi osa kuin fläteillä? Jotkut jopa vaihtelee radan, olosuhteiden ja päivän fiiliksen mukaan.
Harrastekuskeilla ja friiraidaukseen keskittyvillä tuntuu olevan pääasiassa flättejä.
Mutta ei kannata tuijottaa, mitä muilla on, vaan ajaa sillä mikä parhaalta tuntuu. Itse totesin vuosia sitten lukkopoljinten vievän ilon ajamisesta, enkä oppinut koskaan täysin hyödyntämään niitä pyörityksessä, joten käytän nykyään pelkkiä flättejä, niin DH:ssa, enskakisoissa, maastolenkillä kuin työmatkallakin. "Tosipyöräilijöiden" mielestä ajan varmasti väärin, mutta en välitä. Jotkut taas jopa hyppii dirtillä lukkopoljinten kanssa, sekin on "väärin", mutta mitäs väliä sillä on jos ajo sujuu?
pturunen
03.11.2015, 18.54
^taas tuli todistettua, ettei pitäisi huudella ilman omakohtaista kokemusta. Olen muodostanut näkemyksen lähinnä muutamia kymmeniä ulkomaalaisia Redbull Rampage ym. härokisoja Youtubesta seuranneena. I stand corrected.
Jos mulla ei olisi vasen nilkka niin sökö kun on irrotuksen suhteen käyttäisin välillä lukkoja. Joskus olisi kiva nostella pyörää ihan lukoilla, pompata pupuhyppy lukoista nykäisemällä jos ei muuten onnistu jne mutta toisaalta, juuri hankalissa paikoissa, missä herkemmin tuleekin tehtyä virheitä, laskettua keula vinossa tms ja menetettyä tasapaino jalan nopea maahanlasku on kullanarvoista.
Jyrkässä ylämäessäkin lukoilla saa enemmän tehoja, mutta toisaalta fläteillä voi polkea pidempään kun jalan saa vauhdin hyytyessä nopeammin alas, joten summasummarum, mitä nyt kukakin arvostaa ja kokee itselleen paremmaksi, molemmissa on puolensa. Lukoilla saa tietyissä jutuissa tehoja ja helpotusta, mutta fläteillä uskaltaa pidempään yrittää kun irtautuminen on nopeampaa.
brilleaux
05.11.2015, 08.43
Jyrkässä ylämäessäkin lukoilla saa enemmän tehoja,
No mun pikaiset kokemukset kertoo juuri päinvastaista. :) Yleensäkin fläteillä tuntuu saavan paremmin tehoja polkemiseen.
Tasamaallakin. Jos lukoilla pyörää "nostelee" on tekniikka väärä. Se nousee samanlailla fläteilläkin. :)
^ Sun hehkutuksen innoittamana posti toi eilen flättipolkimet, saa nähdä kuinka käy :-?
^ Sun hehkutuksen innoittamana posti toi eilen flättipolkimet, saa nähdä kuinka käy :-?
Jos kaipaa kunnon pitoa, kandee harkita jotain fläteille tarkoitettua kenkää, esim. five-ten:llä on flättipedaaleille tarkoitettuja malleja.
Varmaan jotkut skeittikenkätkin menee, jos haluaa säästää.
Mä ajelin aluks fläteillä ihan lenkkareilla joissa oli hyvä pito, ero pidossa ja tukevuudessa oli melkoinen kun kokeilin tollaisia fläteille tarkoitettuja kenkiä :)
Joo, katellaan niitä sitten myöhemmin. Äsken lenkin fläteillä heitin ja en todellakaan pettynyt, mutta ei nyt mitään Wow! fiilistäkään jäänyt. Kaikki mäet ja mutkat tuli ajettua mitä lukoillakin...Tosin oli vetoapuna tuo malamuutti juniori :)
brilleaux
26.11.2015, 09.41
Varaston perältä löytyi kokolailla mainio flättikenkä välikeleille, Jalaksen Drylock turvakenkä.
Pohjan pito polkimella on kokolailla mainio ilman C4-mattoakin. (y)
Lisäksi kenkä on uskomattoman mukava jalassa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2015-11-26%2006.48.07.jpg
Minä olen kanssa käyttänyt syyskeleillä Jalaksen turvamaihareita, toimii fläteillä melkein yhtähyvin kuin 5 tenin freeridet.
Ompas täällä typeriä mielipiteitä flättipolkimien puolesta, jotka kaikki todennäköisesti nivoutuvat siihen että kirjoittaja ei osaa ajaa teknisessä tai liukkaasa maastossa ja pelkää ettei saa jalkoja polkimista irti :)
brilleaux
27.11.2015, 10.12
Osuit harvinaisen oikeaan.
Volvospede
27.11.2015, 10.41
Jalaksen talavituruvasaappaat ollu ajossa viime talvena täälläkin. Toimii! Noi nauhamalliset vähän pelottaa, jos menee nauhat umpisolmuun eikä saa niitä enää ikinä auki eikä pois jalasta.
J.Kottenberg
27.11.2015, 10.42
Ompas täällä typeriä mielipiteitä flättipolkimien puolesta, jotka kaikki todennäköisesti nivoutuvat siihen että kirjoittaja ei osaa ajaa teknisessä tai liukkaasa maastossa ja pelkää ettei saa jalkoja polkimista irti :)
Tässä on erittäin hyvä selitys asialle.
-osaamattomuus
-pelkuruus
-typerä mielipide=tyhmyys
Voisiko johonkin seksuaalivähemmistöön kuulumisen ja/tai psyykkisen sairauden kenties vielä liittää flättipolkimia puoltaviin näkemyksiin?
Sitä vaan meinaan että muita syitähän ei mitenkään voi olla? Eihän?
Mie oon kyllä sen verran yksinkertainen kaveri, että en tuntenut noita flättejä oikein omikseni, joten palasin lukkojen pariin...
Volvospede
27.11.2015, 14.35
Lukkopoljinmiehillä ei ole ongelmia teknisessä maastossa, koska ne taluttaa siellä. hih!
Lukot on ihan hyvä apu, jos ei saa muuten jalkoja pysymään polkimilla... Vähän niinkuin apupyörät, jos ei muuten pysy pystyssä... Tosin sarkasmitutka hieman piippaili tuossa muutama posti sitten.
Välillä tulee kaatuiltua lukoilla ja välillä fläteillä, jostain syystä vain omiin mieltymyksiin sopii paremmin kaatuilu fläteillä. Ihme itkua tälläkin foorumilla asiasta kuin asiasta miten toiset ajaa väärin...
brilleaux
27.11.2015, 15.01
Tässähän ketjussa tais mennä ihmeen pitkään ennenkuin itku alkoi? :rolleyes:
Siis ihan merkillisen kauan, odotin jo toisesta viestistä eteenpäin jotain nasevaa ja tyylitöntä lukkopolkimien puolustelua ;)
No miulla on apupyörien lisäks vielä se työntötanko, josta vaimo lykkää vauhtia kun ei voimat riitä ;)
Omalta kohdalta en koe itkeväni, enkä puolustelevani kumpiakaan, ihan siis oman kokemukseni perusteella valintani tein. Toki flätit on edelleen varastossa ja odottavat niitä paukkupakkasia jolloin kaivetaan sorelit kaapista, kun muilla ei tarkene. Enkä koe alemmuuden tunnetta, vaik välillä työnnänkin pyörää ;)
pturunen
27.11.2015, 18.06
Flättipolkimille tarkoitetut kengät ovat paremman näköisiä...
Siis ihan merkillisen kauan, odotin jo toisesta viestistä eteenpäin jotain nasevaa ja tyylitöntä lukkopolkimien puolustelua ;)
Ei täällä mitään lukkopolkimia ole yritetty puolustella. On tuotu vaan esille millä perustein niitä flättejä "puolletaan".
Mielestäni koko homma kiteytyy seuraavasti:
Maastopyöräilijän tulisi osata perustaidot niin hyvin, että pärjää fläteillä kaikissa olosuhteissa ja pystyy pompottamaan pyörää, hyppäämään jne... Lisäksi tulisi osata käyttää lukkopolkimia niin hyvin, että niillä voi ajaa tarvittaessa märässä kivikossa. Tällöin voi ajaa kummilla polkimilla milloinkin sattuu huvittamaan.
Tosiasiahan on, että lukoista on kyllä aidosti hyötyä aina kun pitää pystyä polkemaan tehokkaasti. Minkä takia niitä käytetäänkin kaikissa maastopyöräilykilpailuissa trialia lukuunottamatta. Lisäksi itse koen, että esimerkiksi kova vauhtisessa dh-jyristelyssä lukot antavat enemmän varmuutta ajoon kun se jalka tosiaankin pysyy polkimessa paikallaan. Toisaalta fläteillä on helpompi kikkailla, keulia ja tehdä jotain trial juttuja. Ja ei sen takia, että se poljin irtoaa nopeasti. Vaan sen takia, että jalka voi olla polkimella vähän eri asennoissa tilanteen mukaan.
Meitsi kun ei osaa ajaa kumpaisillakaan,niin kombit on nyt käytössä ;)
Mää ajan niillä joilla on mukava ajaa ja tykkään ajaa. Siksi lukkoja ei tule. Osaamattomuudella ei ole mitään liittymistä asiaan, ehkä jotkut haluavat niin uskoa mustavalkoisuudessaan.
Kirppikseltä löyty täysjäykkä lukkiksilla varustettu maasturi niin oli kyllä kiva ajella lukoilla pitkästä aikaa, pysy jalat polkimilla ja ylämäkeenkin jaksoi .. olis kyllä timanttia huonosti rullaaville nastarenkaille
brilleaux
07.12.2015, 09.16
Tosiasiahan on, että lukoista on kyllä aidosti hyötyä aina kun pitää pystyä polkemaan tehokkaasti.
Omiin lyhkäisiin kokemuksiin perustuen rohkenen olla eri mieltä tästä.
Fläteillä polkeminen on kyllä yhtä tehokasta kuin lukoilla. Jos ei jopa tehokkaampaa. IMO.
Mihin perustat tuon "tosiasian"?
Tuli pitemmän tauon jälkeen kumpaankin maasturiin ruuvattua flätit paikalle ja kyllä tuossa polkimemisessa tulee takkiin aika selvästi ja varsinkin kovemmissa kiihdytyksissä huomaa selkeesti..
Oli taas hienoa huomata kuinka paljon näppärämpi mankeli on käsitellä esim tiukoissa mutkissa kun jalka pääsee vapaammin liikkumaan polkimella..
Kummassakin polkimissa on puolensa ja varmasti riippuu täysin kuskista kumpi on kenellekkin se parempi vaihtoehto..
Ulkorengas
11.12.2015, 06.47
Maastopyöräilijän tulisi osata perustaidot niin hyvin, että pärjää fläteillä kaikissa olosuhteissa ja pystyy pompottamaan pyörää, hyppäämään jne... Lisäksi tulisi osata käyttää lukkopolkimia niin hyvin, että niillä voi ajaa tarvittaessa märässä kivikossa. Tällöin voi ajaa kummilla polkimilla milloinkin sattuu huvittamaan.
Tosiasiahan on, että lukoista on kyllä aidosti hyötyä aina kun pitää pystyä polkemaan tehokkaasti. Minkä takia niitä käytetäänkin kaikissa maastopyöräilykilpailuissa trialia lukuunottamatta. Lisäksi itse koen, että esimerkiksi kova vauhtisessa dh-jyristelyssä lukot antavat enemmän varmuutta ajoon kun se jalka tosiaankin pysyy polkimessa paikallaan. Toisaalta fläteillä on helpompi kikkailla, keulia ja tehdä jotain trial juttuja. Ja ei sen takia, että se poljin irtoaa nopeasti. Vaan sen takia, että jalka voi olla polkimella vähän eri asennoissa tilanteen mukaan.
Kuka on maastopyöräilijä?
Katsot asiaa omasta näkökulmastasi, mutta sinulle helppo maasto ja helpot temput voi olla minulle ja monille muille liian vaikeita. Tai vastaavasti kuinka paljon pitää pystyä pompottamaan, hyppäämään jne. Tällöin asiat skaalautuu eri tavoin. Itse ainakin lähes joka kerta haen maastosta omaan osaamiseeni suhteutettuna vaikeita paikkoja ja pääsääntöisesti niistä en jalkautumatta selviä. Lukkojen kanssa en niistä halua ajaa, koska lukot rajoittaisi sitä, mihin uskaltaisin ajaa. Tällöin lukoista en hyötyä saa. Toki jos maastossa tyytyisin ajamaan paikoissa, joista selviän jalkautumatta tai jossa ehdin lukot irroittaa, allekirjoittaisin kommenttisi. Vaan kun yhtä ainoaa oikeaa tasoa ei tässä asiassa ole, joten olen kanssasi eri mieltä.
Kisat voi olla oma juttunsa. Itse en mihinkään seuraan kuulu enkä kisoihin edes aio osallistua ja kelloakin maastossa katson vain sen verran, ettei kotijoukoilta tule moitteita ylipitkästä lenkistä. Helpoilla poluilla lukot voi olla ok, mutta en näe mitään pointtia pyrkiä noilla osuuksilla maksimaaliseen vauhtiin ja kärsiä vaikeammilla osuuksilla. Tavoitteena on nauttia ajamisesta ja treenata juuri sen verran, kuin arjesta kivuttomasti aikaa siihen irtoaa. En toki ole osaamiseltani tai fyysiseltä kunnoltani läheskään sillä tasolla kuin moni muu. Sen en silti anna haitatata harrastusta, enkä aio lisätä satsauksia osatakseni ne perustaidot, jotka jonkun mielestä "maastopyöräilijän" pitää osata.
pturunen
11.12.2015, 11.27
Miksi ihmeessä pitää tavuakaan lukoista kirjoittaa flättitekniikkaa käsittelevään ketjuun?
Five Ten + asiallinen piikkipoljin pitää siinä missä lukkokin. Hypyt ym. onnistuvat fläteillä kun tekniikka on hallussa. Jos eivät onnistu, niin voidaan todeta olevan teknisiä puutteita. Jos lukoista flätteihin testimielessä vuosien lukkopoljeskelun jälkeen niin tuskin heti saadaan samanlaista tuntumaa pidosta tai muista parametreistä. Tekniikka alkaen jalan asennosta on erilainen. Minua kiinnostaa flättitekniikka, josta haluan lukea flättitekniikkaketjussa.
Kysymys: koska jalan sijoittumiskohta flättipolkemille on vähän lukkoa taempana, tulisiko tämä kompensoida myös satulan siirrolla taaksepäin?
^Mistä nyt katsotaan mikä on edessä ja takana mutta minusta ajoasento siirtyy pikkusen eteenpäin fläteillä. Omissa speduissa klossit on niiin takana että flätteihin siirtyessä muutos on aika pieni mutta pikkusen tönäsen satulaa eteenpäin. Satulan korkeutta säätelen aika usein muutenkin polvien vuoksi mutta se on mukana säädöissä.
brilleaux
11.12.2015, 13.19
Aloittelevana flättipolkijana ensimmäisenä laskin satulaa hiukan.
Jalan paikka polkimella mulla näemmä hakeutuu pikkuhiljaa aika paljonkin eri kohtaan kuin lukoilla.
Polkimen akseli reilusti päkiän takana. Lukoilla oltiin ehken päkiän kohdilla.
Satulan etäisyyteen en ole vielä paneutunut, samassa kohdassa kuin lukoilla se on vielä toistaiseksi.
EDIT:Huomiota taas fläteistä vs. lukot: omalla kohdalla teknisessä alamäessä lonkan seutu+(ylä)reidet oli lukoilla kovilla, lihakset kuin tulessa.
Fläteillä ei minkäänmoista "väsähtämistä". Paljon helpompi elää ja olla pyörän selässä.
pturunen
11.12.2015, 17.08
Brilleauxin kanssa samoilla linjoilla. Oma räpylä asettuu myös päkiän alta taemmas flätillä kuin lukoilla. Tasaisemman lihaskuormituksen näkee hyvin kun siirtää fläteillä jalan paikkaa eteen "lukkoalueelle": reisi kuormittuu enemmän ja vaikeissa teknisissä nousuissa hapottaa helpommin. Luonnollisempi poljinasento fläteillä on turhan kliseinen väite, mutta ehkä joku pieni totuus tuossa on empiirisesti havaittavissa.
Ehkä voisin kuvailla flättipolkemista pyörittämisen sijaan jollain tavalla eteenpäin työntämisenä: jalan ollessa taempana, polkimeen kohdistuvat newtonmetrit ovat tehokkaammat? En tiedä onko tämä ajatus yhtene mekaniikan lakien mukaan.
[QUOTE=pturunen;2468953]Miksi ihmeessä pitää tavuakaan lukoista kirjoittaa flättitekniikkaa käsittelevään ketjuun??[/QUOTE
^Niinpä ;)
Ei mitään järkeä väitellä kumpi on parempi, flätti vai lukko. Sama kuin väittelisi siitä kumpi on parempi, punainen vai sininen tai mikä on paras rengas, kun yksiselitteistä totuutta ei ole, vaan jokaisella on omansa.
[QUOTE=pturunen;2468953]Miksi ihmeessä pitää tavuakaan lukoista kirjoittaa flättitekniikkaa käsittelevään ketjuun??[/QUOTE
^Niinpä ;)
:) Samaa mieltä saa olla, mutta vastaan ei voi sanoa. Bmw foorumi?
Mistähän se tosiaan johtuu, jos jalat hapottaa lukoilla ylämäessä helpommin?
Jokos tämä (http://www.bikeradar.com/gear/article/the-idea-of-a-smooth-and-effecient-pedal-stroke-45868/) artikkeli on tullut luettua..
pturunen
11.12.2015, 23.34
En vaan pysty keksimään mitä lisäarvoa tähän ketjuun tulisi lukkojen ylistämisviesteistä, jos aiheena on flättitekniikka. Turhaa vänkäämistä, tuskin kukaan vaihtaa polkimia jonkun toisen viestin takia? Nämä eri mieltä olevat kommentit ovat informaatiosaastaa ilman mitään lisäarvoa.
Ulkorengas
12.12.2015, 07.30
Aiemmin esitetty kysymys otsikon ulkopuolelle menevän poljinratkaisun käsittelemisestä tässä yhteydessä on aiheellinen. Ylistäminen on turhaa, mutta asioiden vertaaminen johonkin toiseen yleisesti tunnettuun ratkaisuun monesti helpottaa erojen havainnollistamista.
Aihe on sikäli kiinnostava juuri tuon vertailun takia, että keskustelussa "Oikea pyöritystekniikka haastettu" ainakin minulle jäi käsitys siitä, että yleisen mielipiteen mukaan ns. oikeaan pyöritystekniikkaan kuuluu jonkinlaista polkimen nostamista. Nyt kun puhtaan flättitekniikasta, ei nostaminen tietenkään onnistu ja ehkä juuri tämä aiheuttaa tietynlaiseen tekniikkaan tottuneille ongelmia. Itse olen ollut aina sitä mieltä, ettei nosto kuulu polkemiseen, vaan pitää pyörittää (edelleen kovin vaikeata löytää asiaa hyvin kuvaavaa lyhyttä ilmaisua, sori siitä). Ehkä tämän takia fläteillä polkeminen on minulle luonteva ratkaisu nimenomaan maastossa. Kaksi tekijää ovat oleellisia: Paino polkimilla ja tietynlainen rauhallisuus tai vakaus pyörän käsittelyssä, jotta riski jalan lipsahtamiseen polkimelta vähenee.
brilleaux
12.12.2015, 09.12
ja tietynlainen rauhallisuus tai vakaus pyörän käsittelyssä, jotta riski jalan lipsahtamiseen polkimelta vähenee.
Mun pyörän käsittelyssä ei juuri vakaudesta voi puhua ;)
Oikeanlaisella kengällä+polkimella tuntuu jalka pysyvän polkimella lähes siinä missä lukoillakin.
Ja on mulla lukotkin irronnu monasti kovemmassa menossa. Vaikka melko tiukalla on olleetkin.
Se vasta tilanteita aiheuttaakin..
J.Kottenberg
12.12.2015, 11.15
[QUOTE=tinke77;2469112]
Mistähän se tosiaan johtuu, jos jalat hapottaa lukoilla ylämäessä helpommin?
Itsellä ainakin syy voi olla se että polkemistekniikka on mitä sattuu ja lukoilla voi nostamalla saada selvää lisätehoa polkemiseen ja silloin ei reisi saa yhtään huilia niinkuin fläteillä saisi, varsinkin kun putkelta koettaa jotain mäkeä runtata.
Ei toi hyvä polkemistekniikka, siis vaikka oikeaoppisen pyörittämisen hallitseminen väsyneenäkin, mikään ihan yksinkertainen juttu ole vaikka ei monimutkaiselta ajatuksen tasolla tunnukaan.
Itsellä ainakin syy voi olla se että polkemistekniikka on mitä sattuu ja lukoilla voi nostamalla saada selvää lisätehoa polkemiseen ja silloin ei reisi saa yhtään huilia niinkuin fläteillä saisi, varsinkin kun putkelta koettaa jotain mäkeä runtata.
Ei toi hyvä polkemistekniikka, siis vaikka oikeaoppisen pyörittämisen hallitseminen väsyneenäkin, mikään ihan yksinkertainen juttu ole vaikka ei monimutkaiselta ajatuksen tasolla tunnukaan.
Niinhän tuo minustakin menee. Nostella ei saisi, mutta kyllä ainakin itse noin pääsen jyrkkiä ja mutaisia mäkiä selvästi paremmin ylös.
Reisissä ei jerkku riitä ilman nostelua, eikä tekniikka riitä tasaiseen ja sutimattomaan pyöritykseen ilman nostelua. Juurakko mäessäkin takanen sutaisee takuulla, jos runttaat vain kovaa.
Sen nostellun mäen päällä saakin sitten läähättää hetken, mutta onneksi aikaa on. Flateilla ajavalla kaverilla kestää sen mäen taluttelu sopivasti kauemmin :)
Polun tukko
12.12.2015, 12.31
Minä ajelin fläteillä pitkään ja välillä aina kokeilin lukkoja,mutta otin pois kun en saanut varmuutta niillä ajoon.
Nyt männä kesänä "pakotin" itseni opettelemaan lukoilla ajon. Hc kivikot pelottaa vieläkin mutta alamäki ajaminen endurossa on paljon vakaampaa ja turvallisen tuntuista,kun tietää että jalat pysyy pedaaleilla. Flätteinä oli saintit ja rf atlakset eli piikeissä löyty mutta lipsui ne silti välillä..
Pyörittää en varmasti osaa mutta tärkeintä on se että tunnen oloni nyt kotoisaksi lukoilla..
Molempi parempi,pääasia että ajaa.
Mun pyörän käsittelyssä ei juuri vakaudesta voi puhua ;)
Oikeanlaisella kengällä+polkimella tuntuu jalka pysyvän polkimella lähes siinä missä lukoillakin.
Ja on mulla lukotkin irronnu monasti kovemmassa menossa. Vaikka melko tiukalla on olleetkin.
Se vasta tilanteita aiheuttaakin..
Tämä just. Kyllä minä ainakin olen kuullut vaikka miten paljon kokemuksia miten vaikka Eggbeaterit irtoaa, kun kivi osuu polkimeen alhaaltapäin ja irtoaa varmasti yhtälailla alamäessä kovassa vauhdissa kuin muuallakin jos sopivasti osuu. Ei mikään poljin ole satavarma. Itse henk.kohtaisesti mieluummin olen fläteillä tilanteissa, joissa menetän syystä tai toisesta pyörän kontrollin. Minulla vaikuttaa myös se, että toinen jalkani ei toimi lukkojen kanssa, koska mennyt tapaturmassa rikki, mutta voi hyvin olla, että käyttäisin flättejä vaikka se olisikin kunnossa.
brilleaux
12.12.2015, 15.08
Niinhän tuo minustakin menee. Nostella ei saisi, mutta kyllä ainakin itse noin pääsen jyrkkiä ja mutaisia mäkiä selvästi paremmin ylös.
Reisissä ei jerkku riitä ilman nostelua, eikä tekniikka riitä tasaiseen ja sutimattomaan pyöritykseen ilman nostelua. Juurakko mäessäkin takanen sutaisee takuulla, jos runttaat vain kovaa.
Sen nostellun mäen päällä saakin sitten läähättää hetken, mutta onneksi aikaa on. Flateilla ajavalla kaverilla kestää sen mäen taluttelu sopivasti kauemmin :)
Fläteillä "työnnetään" poljinta, ikäänkuin jalkaprässissä.
Kannattaa katsoa toi aiemmin linkkaamaani "opetusvideo". :)
Ite saan fläteillä nousuihin paremmin poweria. Myös teknisiin.
Fläteillä ei ole pakko runtata.
Se, kenellä kestää mäen nousu kauemmin, on kyllä kiinni aivan muusta kuin polkimien mallista. ;)
Henkilökohtaisia juttuja. Jokaiselle toimii oma tyylinsä, ja välineensä.
Itse olen erittäin tyytyväinen että päätin astua pois mukavuusalueelta ja kokeilla flättejä.
Voiko joku käsi sydämellä vannoa että pyörittää lukoilla maastossa :D Se kun on maantielläkin välillä haastavaa tällaiselle amatöörille. Kyllä se maastossa on ihan polkemista, oli lukot tahi ei. Itse käytin tuota "työntämistä" lukoillakin kun mäet nousi sillai helpommin kuin nostelemalla. Fläteillä tämä "pyörittäminen" onnistuu ihan yhtä hyvin kuin lukoillakin mikäli tossu pitää hyvin nastoilla.
pturunen
12.12.2015, 19.35
Saint ei ole mielestäni mikään ideaali esimerkki hyvistä flättipolkimista. Jalka pysyy Sainteissa piikit pitkiksi säädettyinä selvästi huonommin kuin esim. Boomslangien kanssa. Testattu on.
Hääppönen
12.12.2015, 20.11
Vaikka lukkopolkimet-sana on pannaan julistettu tässä keskustelussa, totean silti sen, että lukkopolkimien ansiosta on enemmänkin saanut revittyä itsensä läpi paikoista, joihin fläteillä olisi takuuvarmasti jämähtänyt. Pyörityksellä ei ole mitään tekemistä tässä asiassa.
Myrtillus
13.12.2015, 19.32
Voiko joku käsi sydämellä vannoa että pyörittää lukoilla maastossa :D Se kun on maantielläkin välillä haastavaa tällaiselle amatöörille. Kyllä se maastossa on ihan polkemista, oli lukot tahi ei. Itse käytin tuota "työntämistä" lukoillakin kun mäet nousi sillai helpommin kuin nostelemalla. Fläteillä tämä "pyörittäminen" onnistuu ihan yhtä hyvin kuin lukoillakin mikäli tossu pitää hyvin nastoilla.
Tuskin sitä pyörittämiseksi voi sanoa, mutta jotain sinnepäin.... Kerran talvipakkasella ruuvasin flättipolkimet kiinni ja lähdin ajelemaan huopakumisaappaat jalassa. Eka ojan ylitys päättyi todella surkeasti, sillä toinen jalka sojotti taivasta kohti ja putosin tangolle. Kai sitä sitten tuli vaistomaisesti keulimisvaiheessa nostettua ja työnnettyä toista poljita :)
Vertti83
13.12.2015, 20.15
Ite saan fläteillä nousuihin paremmin poweria. Myös teknisiin.
Fläteillä ei ole pakko runtata.
Itse havainnoin joskus hieman samansuuntaista, mutta uskoakseni löysin syyn tälle; Fläteillä ajaessa jalka on todennäköisesti keskempää pedaalia kuin lukoilla, jolloin pohkeelle tulee vähemmän rasitusta ja ne "joustaa" vähemmän jolloin voima välittyy paremmin polkemiseen, siis silloin kun nimenomaan runtataan kunnolla. Ratkaisuksi tähän löytyi Spessun 2fo -lukkokengät, joissa klossit saa erittäin taakse. Kun klossit on takana niin jalka on about samassa kohdassa kuin luontaisesti fläteilläkin polkiessa. Kevyempää pohkeille ja vakauttaa menoa myös alamäessä, saattaa hiukan syödä tehoa tasamaa polkemisessa...
Disclaimer: Ylläoleva spekulointi täysin mutua, vailla tutkimustuloksia, mutta toisenkin pohdinnan jälkeen tuo vaikuttaisi aivan loogiselta tapahtumaketjulta...
Luin taannoin kirjasta, että kuskin on syytä (ei kuitenkaan pakko jos ei napostele) hallita pyörä fläteillä kaikissa mahdollisissa teknisissä ajotilanteissa.
Jos kuski kokee selvästi saavansa teknisissä paikoissa (lue pomputtelu, hyppyytys, nostot tms..) etua lukkopolkimista, on syytä treenata puutteellista poljintekniikkaa fläteillä (muttei edelleenkään pakko jos ei napostele), jotta saavutetaan edellisen kohdan tavoitteet..
Kun kuskista tuntuu, että pyörä tottelee fläteillä ilman kenkien lipsumista kaikissa tilanteissa, voi hän halutessaan ruuvata lukkopolkimet kiinni ja nauttia paremmasta voiman välittymisestä ja kohentuneesta ajovarmuudesta haastavissa paikoissa (lue ns täysiä kivikossa). Kyseisessä kirjassa mainittiin myös, että kuski saanee lukkopolkimista etua myös puristaessaan väsyneenä ns viimeisiä mehuja jaloistaan. Tässä vaiheessa ei kuskin kuuluisi juurikaan pohtia kummat polkimet ovat teknisessä mielessä paremmat, sillä molemmilla pitäisi edetä samat paikat yhtenevällä menestyksellä. Tasapainoinen ajoasento ja riittävän painava poljintuntuma pitävät huolen siitä, ettei tapahdu hassuja/ikäviä lukkojen irtoamisia/irtoamatta jäämisiä hypyissä tai muissa haastavissa paikoissa. Vastaavasti näillä käyttöohjeilla ei pitäisi tapahtua myöskään sääriluuta raastavia jalkojen lipsahduksia flättipolkimilla.
Poljinten vaihtoon menee rauhallisella tahdilla noin 2 minuuttia. Hyvät spesifit kengät on syytä olla molemmille alustoille. Mikäli oman tekniikan hiominen/haastaminen kiinnostelee, kannattaa antaa molemmille poljinvaihtoehdoille mahdollisuus. Itse ajan enimmät ajot fläteillä ja lukitsen itseni lukkopolkimiin riittävän usein välttävän lukkistuntuman ylläpitämiseksi. Tämä metodi toimii omasta mielestäni hyvin - minulle. Joku toinen kuski ajaa samat paikat samalla vauhdilla ja omalla ainutlaatuisella tyylillään jalat pääsääntöisesti tukevasti lukoissa. Ja taitavat kuskit jättävät minut iloisesti jälkeensä poljinvalinnasta ja maaston teknisyydestä riippumatta.
Lopulta kukin saa/joutuu itse päättää mitkä polkimet sopivat itselleen parhaiten. Kisakuskit optimoivat kokemustensa pohjalta varmastikin omat polkimensa nopeutta, henkilökohtaista ajotyyliään ja toimintavarmuutta silmälläpitäen. Sunnuntaikuskille sitten kuuluu jalkojen alle jotain joka häntä juuri kyseisenä hetkenä miellyttää.
Niin, Brian Lopesille (http://brianlopes.com) ja Lee McCormackille (http://www.leelikesbikes.com) kiitos kyseisen kirjan (http://www.leelikesbikes.com/mastering_mountain_bike_skills_2nd_edition) kirjoittamisesta. Viisaita ajatuksia mielenkiintoisista aiheista on kiva lukea silloin, kun ei just napostele lähteä kehittämään ajotaitojaan ainoalla oikealla tavalla, eli polkemalla.
PS. James Wilsonilla (http://www.bikejames.com/strength/the-flat-pedal-revolution-manifesto-how-to-improve-your-riding-with-flat-pedals/) on myös mielenkiintoisia valmennuksellisia näkemyksiä painottuen flättipoljinten suosimiseen. Nyt ei muuta kuin painettua sanaa tankkaamaan ja sitten taas huomenissa foorumille inttämään:)
Luin taannoin kirjasta...
Tämä kyllä kuulostaa oikeasti järkevältä.
Joskus pienenä poikana kun pyörällä opettelin ajamaan, sanottiin että kun sen kerran oppii,niin osaa koko ikänsä...vissiin vieläkään oppinu mitään,kun näitä juttuja lukee. Pyöräily on vaikea laji :)
Joskus pienenä poikana kun pyörällä opettelin ajamaan, sanottiin että kun sen kerran oppii,niin osaa koko ikänsä...vissiin vieläkään oppinu mitään,kun näitä juttuja lukee. Pyöräily on vaikea laji :)
Noinhan se on joka harrastuksessa ja oikeastaan töissäkin. Jos tuntuu, että osaa jotain niin silloin on jo kehittyminen loppunut.
orc biker
14.12.2015, 01.49
Poljinten vaihtoon menee rauhallisella tahdilla noin 2 minuuttia.
Minulta menee ainakin 20 min. Ensin haen työkalun ja rasvan ja etsin jostain rätin. Ei oikein kuitenkaan löydy sopivaa käytettyä, niin otan lopulta vanhan tiskirätin. Otan polkimet irti ja katson, että voisi vähän hiekkoja pyyhkiä kierteistä ja niitä hinkkailen siinä hetken. Sitten laitan uutta rasvaa ja kierrän kiinni. Vien työkalut pois. Jynssään kädet rasvasta ja liasta puhtaaksi, jos en käyttänyt kertakäyttöhanskoja. Luulen, että tuohon menee n. 20 min rauhallisesti. Voisihan sen toki vetää riehumalla varikkopysähdystahtiin aika nopeasti, mutta olen huomannut, että ihmisten aika-arvot ovat hyvin ylioptimistia useimmiten, kun toiminta on harvemmin sellaista viimeisen päälle täysillä tekemistä. Auton renkaatkin aina ihmisiltä vaihtuvat kuulemma 15 minuuttiin, mutta minulta menee ainakin tunti: kannan renkaat varastosta, otan surkean tunkin, jota saa veivata kädet verillä... ... ... kannan toiset renkaat varastoon.
orc biker
14.12.2015, 01.57
Kyllähän fläteillä pitäisi ajaa välillä. En ymmärrä, miten ennen jalat yhtään kestivät polkimilla ihan lenkkareilla ja peruspolkimilla. Nykyisin pienikin pudotus lähettää jalat ilmaan, kun on niin tottunut lukkoihin, että ei osaa enää myötäillä. Mutta tosin ennenkin joskus kolahti sääri aika kipeästi, koska kyllä noihinkin välineisiin pitäisi panostaa tai ei se pito koskaan millään tekniikalla tule erityisen hyväksi. Kaikki kengät eivät oikein toimi hyvin tuossa ja polkimissakin saisi olla ihan terävät piikit, eikä sitä normaalia perus aaltokuviota.
Joo, ei pelkkä tekniikka estä esim kivikosketuksia ahtaissa mutkissa. Pitäisi ajaa aina varovasti, ettei koskaan mikään osu polkimeen ja se taas on tylsää.
Onhan noissa monissa ihan hyvät piikit. Tässä Hurtlet, mitkä minulla on. Noissa pysyy tiiviisti kenkä, ellei kuski aja siihen kiveen poljin edellä :D ja näihin esim on erilaisia piikkejä, teräväkärkisiä, tämmöisiä tasaisia (reunat on kyllä terävät iholla) ja jotain muitakin vielä, niitä voi maun mukaan vaihdella alkuperäisten tilalle.http://images.singletracks.com/blog/wp-content/uploads/2010/10/xpedo2.jpg
brilleaux
14.12.2015, 08.50
Jos tuntuu, että osaa jotain niin silloin on jo kehittyminen loppunut.
Täysin samaa mieltä.
Miksi ihmeessä pitää tavuakaan lukoista kirjoittaa flättitekniikkaa käsittelevään ketjuun?
Siksi koska ihmiset esittävät selvää osaamattomuuttaan ja ennakkoluuloja omien legendojensa faktoina.
Tosiasia on että sellaisilla polkimilla ajetaan mistä itse pidetään, mutta ihan turhaa lytätä lukkoja sen takia että itse kaatuu niiden kanssa kivikossa tai flättejä ettei tykkää polkemisen tehohäviöstä.
markettipyörämies
15.12.2015, 21.57
Flätit laitoin ekaa kertaa pitkiin aikoihin talven takia. Ajattelin, että olis lämpimämpi kyyti kuin lukkiksella. Olin väärässä, ainakin welgon isoilla halppisfläteillä tulee nopeammin kylmä kuin lukkiksilla ja kesäkengillä + suojilla.
Ite oon niin tottunut lukkiksiin, että tarvin niitä autossakin.
brilleaux
16.12.2015, 07.56
Ite oon niin tottunut lukkiksiin, että tarvin niitä autossakin.
Juuri tän takia mä halusin kokeilla flättejä. Päästä pois mukavuusalueelta, kokeilla uutta. :)
Yllätyin kyllä positiivisesti.
Ja toisekseen autolla ajaminenkin on helpompaa.
brilleaux
05.01.2016, 12.23
Pakkasille omaan makuun mitä mainioin flättikenkä. Sorel 1964 PAC Nylon.
Pitää polkimella kuin FiveTen ja on lämmin. Mukavuudesta puhumattakaan.
http://image.rakuten.co.jp/928wing/cabinet/sneaker_others2/img56050769.jpg
Tankille kiitokset vinkistä. (y)
Laitetaas nyt tähän, kun ei osuvampaa löytynyt. Eli, ostamissani Five-Ten Freeriderseissa oli minulle ihan liian pitkät nauhat, joten vaihdoin ne lyhyempiin samantien ja nyt onkin yhdet upouudet, pitkät Freeriders-kengännauhat tyhjänpanttina. En viitsisi poiskaan heittää, joten jos joku haluaa varalle nauhat kenkiinsä (sopii myös korkeampivartisiin, sillä nauhat melko pitkät) minulta saa hakea nuo ilmatteeksi pois.
Nauhat ovat väriltään harmaat.
brilleaux
15.02.2016, 09.00
Spessun poljin testattu suojalumella. Silikonia on suihkutettu. Seuraava ehdokas?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/104819247/2016-02-15%2006.21.30.jpg
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-flat-pedals-black-68949/wg_id-432
pturunen
15.02.2016, 11.03
^tuskin löytyy poljinta, joka ei nuoskaa keräisi. Kaiken järjen mukaan piikit purevat silti Soreliin vaikka vähän lisäpainoa onkin kertynyt?
brilleaux
15.02.2016, 11.13
Kyllä nuoskaa kertyy välistä siihen malliin ettei pure piikitkään enää.
Toki kun kaakaota siemaillessa Leathermanilla naputtelee tahtia niin taas mennään.
Spessun poljin testattu suojalumella. Silikonia on suihkutettu. Seuraava ehdokas?
Näiden kanssa ei ole ainakaan lumi aiheuttanut koskaan ongelmia. Muutenkin puree kenkään kun tauti ja tuntuu kestävän hyvin rajujakin kiviosumia. Ei tosin mitkän maailman herkimmät pyörimään, kun toisessa päässä on liukulaakeri, mutta muuten ihan pätevät hintaansa nähden.
http://www.ebay.com/itm/Wellgo-Xpedo-Face-Off-XMX-15MC-Bike-Pedals-MTB-BMX-Magnesium-9-16-Titanium/131190217630?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%2 6asc%3D34859%26meid%3Df248480b83224676b2c1850489a9 ef06%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D2614 15670977
Kyllä nuoskaa kertyy välistä siihen malliin ettei pure piikitkään enää.
Toki kun kaakaota siemaillessa Leathermanilla naputtelee tahtia niin taas mennään.
Lauantain lenkillä SixPack Racingin Menacet toimivat hienosti. Kertaakaan ei tarvinnut tyhjennellä, kun taas muita polkimia pysähtelivät napputelemaan.
Tässä esimerkkikuva kun on taas kieritetty hangessa ja nostettu pystyyn --> poljin puhdas.
http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/02/sixpack_menace_pedal_not_clogged_from_snow-768x284.jpg (http://t3mppu.kapsi.fi/wp-content/uploads/2016/02/sixpack_menace_pedal_not_clogged_from_snow.jpg)
Mulla on aikaisemmin ollut exustar flatit ja nuo menacet on ulkomitoiltaan vähän isommat ja muutenkin "ilmavat".
Suosittelen Xpedon Utmost 14 -polkimia, niiden kanssa minulla on ollut vähiten jäätymisongelmaa.
Varmasti tuollaiset Menacen kaltaiset hyvin avoimet polkimet pysyvät parhaiten auki, kun ei ole niin paljoa pintaa lumella ja jäällä tarttua. Minulla on varalla yhdet avoimet muovipolkimet jos Xpedo Hurtlet alkavat tukkeutua, mutta ilmeisesti en ole suojakelillä onnistunut niitä riittävästi lumeen upottamaan, kun en ole kertaakaan vielä pysähtynyt millään kelillä polkimia putsaamaan. Olen joskus lenkin jälkeen kopauttanut vähän lunta sieltä, mutta ei ne ole tukkoon menneet kertaakaan. Syytä en tiedä, kun kuvio ei ole avoin ja olen ajellut aika syvässäkin hangessa + tuonut kengissä lunta niihin. En silti suosittelisi Hurtleja hommaamaan jos erityisen tukkeutumatonta poljinta etsii, nämä nyt vaan omat kokemukset, kun ihmettelin itsekin mikseivät ole enempää lunta keränneet.
pturunen
09.03.2016, 18.31
Oliko tämä jo esillä:
http://www.bikeradar.com/gear/article/the-idea-of-a-smooth-and-effecient-pedal-stroke-45868/
Tuossa muutamia selkeitä terveysetuja flättipolkimista ainakin artikkelin kirjoittajalle. Samankaltaisista vaivoista kärsivien ehkä kannattaa testata asiaa.
brilleaux
15.03.2016, 11.26
Nyt on 5kk fläteillä ajoa takana ja pelkkää positiivista sanottavaa.
En palaa lukkoihin.
Omalla kohdalla tuntuu olevan saavutettu selkeästi tehokkuutta polkemiseen.
Sekä tasamaalla että eritoten ylämäissä.
Vaivoja ei nyt juuri koskaan ole ollu muutenkaan. Satunnaisia alaseljän kipuja lukuunottamatta.
Niitä on ollu fläteillä tasan 0.
Minkälaisia kenkiä porukka käyttää flättien kanssa?
pturunen
18.03.2016, 00.17
5.10 Freerider
Five ten freeriderit on IMO ehdottomasti parhaat kengät flättien kanssa. Impactit hyvänä kakkosena, mutta jämäkämpi pohja ei yllä tuntumassa freeriderien tasolle. Spessun 2fo on myös hyvä ja pitävä, mutta todella jämäkkä joten poljintuntuma ei ole paras mahdollinen.
orc biker
18.03.2016, 02.14
Oliko tämä jo esillä:
http://www.bikeradar.com/gear/article/the-idea-of-a-smooth-and-effecient-pedal-stroke-45868/
Tuossa muutamia selkeitä terveysetuja flättipolkimista ainakin artikkelin kirjoittajalle. Samankaltaisista vaivoista kärsivien ehkä kannattaa testata asiaa.
No, eihän niillä lukoilla kuulukaan vetää kuin harvoissa ja valituissa paikoissa, koska se vetäminen laskee taloudellisuutta. Ja mitä vaivoihin tulee, niin lihasepätasapainohan niitä aiheuttaa, eikä takareisien käyttö, joka tukee parempaa lihastasapanoa, koska pyöräily on kuitenkin turhan etureisipainotteinen laji. Eihän lihas siitä kärsi, että se tekee työtä ja saa treeniä tietysti järkevissä levon ja tekemisen suhteissa, mutta kuitenkin. Nuo alamäkihurjastelut jalan irrottamisineen kaarteissa sikseen, mutta muuten lukoillahan kuuluu ajaa samoin kuin fläteilläkin suurin osa ajasta. "Pyörittäjät" ovat ihan hakoteillä, jos viittaavat sillä siihen, että voimaa pitäisi tuottaa jatkuvasti ylös ja alas mennessä. Ainoastaan haettaessa maksimaalista tehoa tai mahdollisimman tasaista tehoa esim. huonosti pitävässä ylämäessä kannattaa pyörittää polkimia eli vetää myös ylöspäin mennessä.
Eli kummallakin kuuluu polkea ihan samoin, joten vaivojenkaan ei pitäisi siten olla niistä kiinni. Ihmisillä on vain väärä käsitys siitä(kin, huoh), että lukoilla kuuluu vetää. "Ostin lukot, nyt olen niin paljon nopeampi ja polkeminen on niin paljon tehokkaampaa!" Lukot tuovat vain edun/haitan, että jalat pysyvät helpommin kiinni, sekä mahdollisuuden erilaiseen tehon tuottoon tietyissä erikoistilanteissa. Jos ihminen siis käyttää niitä oikein. Mikään niissä ei pakota vetämään jalkaa ylös, joten ei niistä pitäisi ylimääräisiä vaivojakaan seurata. Tietysti yksi ongelma voi tulla siitä, jos lukkopolkimen "float" on liian pieni, eikä jalka pääse siten liikkumaan luonnollisesti, mutta silloin kannattaa etsiä laajemmalla liikeradalla olevia polkimia.
Siis tämän tiedostaminenhan on hyvä asia kaikille fläteistä tykkääville. Niihin voi siirtyä ihan huoletta pelkäämättä, että antaa siinä vastineeksi pois paljon muuta.
brilleaux
18.03.2016, 07.45
Five ten freeriderit on IMO ehdottomasti parhaat kengät flättien kanssa.
Ihka uudet Freeriderit odottelee kaapissa kesää. (y)
Ihan Suomen varustenetistä 83,90e
Mä ajelin aluksi ihan lenkkareilla tms. urheilukengillä missä oli hyvä pito kävellessä / juostessa.
Sitten sovitin tutun ylimääräisiä ja vanhoja 5.10, olivat liian pienet käytettäväksi, mutta mahtuivat jalkaan ja kokeilin kontaktia polkimeen, olin myyty :)
Seuraavalla viikolla hakemaan 5.10 Freerider Contactit yläfemmasta ja voi sitä juhlaa. Mielestäni jalat pysyivät ennenkin hyvin kunnollisia flättejä käytettäessä, mutta ero oli silti huomattava.
Kerran unohdin ajokengät kotiin ja 5.10 tottuneena olikin aika kamalaa ajaa niillä samoilla kengillä kuin ennen ;)
Syksyllä noi ei enää ollut kauheen mukavat, kun hyvä hengittävyys verkkokankaan läpi päästää vastineeksi myös vettä läpi. Nollakelien saapuessa nuo alkoivat myös olla aika viileät.
Ratkaisuna ostin Freerider Elements "syyskengät", jotka pitivät jalat paremmin kuivana ja lämpimänä, kun vesi ja viima ei tuule suoraan varpaille.
Sitten kun on kunnolla vettä / sohjoa / lunta / pakkasta niin vedän jalkaan Jalaksen mustanaamiot (Jalas Phantom -kalvomaiharit). Pito ei toki ole ihan 5.10 tasoa, mutta kuitenkin riittävän hyvä ja samalla pysyy jalat kuivana ja lämpimänä :)
pturunen
18.03.2016, 13.07
Mulla on syksyllä sateessa ja talven pikkupakkasissa nuo Elementsit yhdistettynä Lizardskinsin kengänsuojiin.
Mulla on syksyllä sateessa ja talven pikkupakkasissa nuo Elementsit yhdistettynä Lizardskinsin kengänsuojiin.
Valotatko vähän lisää millaiset kengänsuojat?
Mä oon koittanut miettiä kans tuollaista ratkaisua, mutta luullut, että suurinosa noista suojista on tarkoitettu klosseille ja peittää ison osan kengän pohjaa, eli joko heikentää pitoa tai menee p*skaksi kun hierotaan flätin nastoja vasten.
pturunen
18.03.2016, 15.24
Tällaiset:
http://shop.lizardskins.com/collections/mtb/products/dry-fiant-insulated-shoe-cover
Varmaan ne menevät paskaksi ajan kanssa, mutta en noita ostanut tarkoituksen antaa perinnöksi. Toistaiseksi ovat kestäneet ja vaihtuvathan renkaatkin ajosta riippuen vuoden-parin välein ja hintakin on sama :)
Mä ajelin aluksi ihan lenkkareilla tms. urheilukengillä missä oli hyvä pito kävellessä / juostessa.
Sitten sovitin tutun ylimääräisiä ja vanhoja 5.10, olivat liian pienet käytettäväksi, mutta mahtuivat jalkaan ja kokeilin kontaktia polkimeen, olin myyty :)
Seuraavalla viikolla hakemaan 5.10 Freerider Contactit yläfemmasta ja voi sitä juhlaa. Mielestäni jalat pysyivät ennenkin hyvin kunnollisia flättejä käytettäessä, mutta ero oli silti huomattava.
Kerran unohdin ajokengät kotiin ja 5.10 tottuneena olikin aika kamalaa ajaa niillä samoilla kengillä kuin ennen ;)
Syksyllä noi ei enää ollut kauheen mukavat, kun hyvä hengittävyys verkkokankaan läpi päästää vastineeksi myös vettä läpi. Nollakelien saapuessa nuo alkoivat myös olla aika viileät.
Ratkaisuna ostin Freerider Elements "syyskengät", jotka pitivät jalat paremmin kuivana ja lämpimänä, kun vesi ja viima ei tuule suoraan varpaille.
Sitten kun on kunnolla vettä / sohjoa / lunta / pakkasta niin vedän jalkaan Jalaksen mustanaamiot (Jalas Phantom -kalvomaiharit). Pito ei toki ole ihan 5.10 tasoa, mutta kuitenkin riittävän hyvä ja samalla pysyy jalat kuivana ja lämpimänä :)
Missä noita myydää; tai oikeastaan missä voi sovittaa?
Kiitos.
Mulla myös 5-10 Freeridersit
Niitä myyvät ainakin Varuste.net ja Hi5 Bikes
Kyllähän lukkiksia porukka yleensä pyörittää eritavalla kuin flättejä. Eihän muuten heillä olisi ongelmia kokeiltaessa flättejä vuosien lukkisajelun jälkeen. Fläteillä on pakko pitää kontakti polkimeen tasaisesti, lukoilla ei.
5-10 Freeriderit täälläkin käytössä (ja kivat kengät muutenkin, tosin mutasina ne on siviilissä vähän räädit, mutta mitä sitten?).
Märkään keliin vedän Seals Skinz -vedenpitävät sukat jalkaan ja kylmmemmällä vielä merinosukat alle, ovat näin sopivat pikkupakkasiinkin...
pturunen
18.03.2016, 20.49
Freerider contact on sitten selvästi kapeampi lestiltään kuin perus-freerider. Freerider vxi on jossain noiden välimaastossa. Käytän 5.10:n kengissä kokoa 44 tai 44.5, vaikka normaalisti kengät ovat kokoa 43.
Freerider contact on sitten selvästi kapeampi lestiltään kuin perus-freerider. Freerider vxi on jossain noiden välimaastossa. Käytän 5.10:n kengissä kokoa 44 tai 44.5, vaikka normaalisti kengät ovat kokoa 43.
Erikoista, mulla on viis-kympit about samaa kokoa (42) kuin muutkin kenkät, mutta jalat on kyllä aika yksilöitä. Mullakin on kengät on yleensä sen 42, mutta lenkkarit on 43 ja maiharit 41.
.
Contactin sovitin ja ostin yläfemmasta, elementsejä ei löytyny maasta, niin piti tilata ulkomailta. Otin saman kuin Contact ja hyvin on sopinu jalkaan :)
Kannattais tuijottaa mielummin noissa kengissä senttikokoja koska sentti on aina sentti, oli sitten valmistaja mikä tahansa..
Onkos muuten Freeriderit sisämitoiltaan / muodoltaan lähellä Impactia? Spitfiret ainakin oli ihan hanurista omaan lättäjalkaan.
Impactit on toimineet aivan loistavasti muuten, mutta ovat ehkä hitusen liian massiiviset.
Freerider contact 43 ja yhdellä (mieluusti suht ohuella) sukalla ok kesäajoihin. Paksummalla sukalla jo hieman turhan tiukka. 43,5 olisi optimi omaan jalkaan kesäksi
Freerider Elements 44 lämpöpohjallisella ja tähän mahtuu tuplasukka (sealskin + ohut villasukka)
Impact High 44,5 ja mahtuu tuplasukka ja toimii myös ihan kunnon pakkasella
Olen paljon saarnannut lukkopolkimien ihanuudesta fillaroiville tuttaville mutta tätä ketjua lukiessa iski perverssi himo ruuvata maantiepyörään flätit lukkojen tilalle.
Lukoilla on kyllä sinänsä kiva polkea, mutta ärsyttää kun klosseilla ei voi juurikaan kävellä ja jokaisen pysähdyksen jälkeen joutuu hapuilemaan jalan polkimeen. Liekö kukaan lähtenyt tälle tielle ja vaihtanut maantiefillariin flätit? Talven olen polkenut hybridillä ja fläteillä, eikä loppujen lopuksi polkeminen niin erilaista ole lukoilla ja fläteillä.
^ Vaihdoin fitness-fillariini flätin, kun olin riittävän monta kertaa kaatunut työmatkalla. Sitä oli lähes aina äkkijarrutuksen jälkeen kyljellään. Flättien kanssa on henkisesti paljon helpompaa. Ei tarvitse kokoajan jännittää josko joku hyppää eteen.
Varjopuolena on, että joko käytät lukkoja tai et; eli kuntolenkllä ei sitten ole lukkoja.
Täytyy varmaan ensimmäinen maantiepyörälenkki ajaa kokeeksi sekavarustuksella, toinen poljin normi SPD-SL ja toinen flätti ja verrata jalkojen fiilistä toisiinsa.
Hiekkahentunen
31.03.2016, 16.08
Varjopuolena on, että joko käytät lukkoja tai et; eli kuntolenkllä ei sitten ole lukkoja.
Olen uusi mtb-harrastaja vaikkakin aina olen pyörällä ajanut ja joskus -80 luvulla minulla oli jonkun aikaa sellaiset häkit remmillä polkimissa:p
Mutta anyway jännää että löysin vasta nyt tämän threadin. Nimittäin minulle on uskoteltu ettei ole mitään ellei aja lukoilla! Kuitenkin syksyllä kun ostin Konan täysjouston vaihdoin aina työmatkalle flätit ja lukot maastoon. Tammikuussa ostin paksupyörän ja vasta viime viikolla eka kerran ajoin lukoilla sillä. Mukava kuulla että voi olla pro ilman lukkojakin vaikkain olo MINULLA oli ihan PRO paksulla fläteillä ja Konalla työmatkoillakin:cool:
pturunen
31.03.2016, 16.44
^jännä, miten muiden sanomisista tulee helposti totuuksia. Lähdin flättitielle ihan omaehtoisesti, vaikka lukkoja yritettiinkin syöttää joka tuutista. Tällä hetkellä flättipoljin tuntuu järkevältä valinnalta, mutten sylje lukkojenkaan suuntaan. En vaan keksi, mitä lisäarvoa niistä omaan ajoon saa. Flättipolkimilla voi ajaa normikengilläkin ja 5.10-tossuilla räpylä pysyy polkimella kovassakin ajossa. Omalta kannalta win-win ilman kompromissin tuntua.
Liikuva shikaani
23.04.2016, 20.02
Uudet 5.10-tossut odottaa nurkassa että polkimet saapuu, osin tämän ketjun innoittamana lähden myös kokeilemaan josko fläteillä uskaltaisi astetta haastavempiin paikkoihin. Toiseen tsykään jää vielä lukot niin on helppo verrata.
Liikuva shikaani
02.05.2016, 22.15
Nyt on muutama lenkki ajettu ja taytyy sanoa että mielikuva fläteillä ajosta ei ihan pitänyt paikkaansa, luulin että fläteillä ei jyrkkää nousua pääse tehokkaasti ylös kun ei voi vetää poljinta mutta enpä tuossa juuri eroa huomannut lukkoihin, tämä siis plussaa.
Vastaavasti luulin että haastavissa teknisissä paikoissa flätit olisi helpommat kun jalat irtoaa varmemmin, yllättäin tämä olikin ongelma koska jalat putoaa polkimilta helpommin eikä esim pysty(osaa) nopeasti vetämään kampea taaksepäin kivikossa osumien välttämiseksi saati hypäyttämään pyörää. Ajatuskin kovavauhtisesta kivikko/juurakko alamäestä hirvittää että pysyykö jalat polkimilla.
En epäile hetkeäkään etteikö nuo ongelmat olisi harjoittelemalla poistettavissa mutta en tiedä haluanko ruveta treenaamaan uutta tekniikkaa kun tuntuu että siinä on aika matka edessä ja hyödyt tuntuu jäävän lopulta aika olemattomiksi.
pturunen
02.05.2016, 23.48
^5.10:n kävelyominaisuuksia ei millään klossikengällä voiteta :)
brilleaux
03.05.2016, 08.34
En epäile hetkeäkään etteikö nuo ongelmat olisi harjoittelemalla poistettavissa mutta en tiedä haluanko ruveta treenaamaan uutta tekniikkaa kun tuntuu että siinä on aika matka edessä ja hyödyt tuntuu jäävän lopulta aika olemattomiksi.
Mä olin ajanu lukoilla kai sen 20vuotta ja siirtyminen kävi kyllä yllättävän kivuttomasti. :)
Kaiken A ja O on ne kengät ja polkimet. Ainakin mulle. :)
Ja sitä pyörää ei edelleenkään hypäytetä lukkojen avulla.
Se loikkii fläteillä ihan yhtä lailla. :)
Mutta kaikki ei sovi kaikille. Itse olen tyytyväinen kun siirryin hetkeksi epämukavuusalueelle ja otin flätit käyttöön.
Nyt ollaan taas mukavuusalueella.
seppo_taalasmaa
03.05.2016, 09.34
Itse ajoin koko syksyn ja talven avopolkimilla ja nyt taas lukoilla. Molemmissa hyviä puolia, flätit parantavat ajotekniikkaa ja pyörän käsittelytaitoa ja lukot voimantuottoa ja intensiteettiä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.