PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suuntavilkut



Velogi
13.10.2015, 19.01
Sen verran tuore aihe Suomessa nämä pyörän vilkut, että oma säikeensä lienee paikallaan.

Selvittelin hieman minkälaiset pyörän suuntavilkkujen pitäisi olla, mistä niitä saa ja miten niitä tulee käyttää;
https://www.youtube.com/watch?v=uX5dj40PwRY&list=PLsDJucv3JYFWDpnuWS3fOVHbnr17iZ2Lx

Joko jollakin löytyy vankempaa kokemusta?

Oatmeal Stout
13.10.2015, 19.13
Pari-kolme vuotta käyttänyt
https://www.youtube.com/watch?v=v5ejzUk0_9A, ajatus hyvä, mutta laatu kohtuu huonoa - haurastuu pakkasella ja painonapit murtuvat.

Velogi
13.10.2015, 19.18
Pari-kolme vuotta käyttänyt Tacx lumos, ajatus hyvä, mutta laatu kohtuu huonoa - haurastuu pakkasella ja painonapit murtuvat.

Kippurasarven pää on kyllä hyvällä paikalla näkyvyyden suhteen. Erottuuko etuvilkku "ajovalosta" kun ovat niin lähekkäin?

nure
13.10.2015, 21.39
^Niinpä, tuskin eroittuvat niin että kukaan tajuaa mistä kyse...

Isä nitro
13.10.2015, 21.59
Nuo Tacxin Lumokset on ehdottomasti hellyttävin pyöräilyyn liittyvä varuste. Tuo vilkku on vitsi, samoin valoteho. Mutta ne luovat kuskille pimeinä iltoina kodikkaan tunnun. Ja paras valo on tietysti se, joka on aina mukana.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

rjrm
13.10.2015, 22.40
Valot näyttää taivaalle, linssi keräs kosteutta, valot on tiellä koko ajan kun pyörän laittaa jonnekin..m kiva idea mutta toteutus ei ole hyvå.

Hääppönen
14.10.2015, 01.21
Nuo Tacxin Lumokset on ehdottomasti hellyttävin pyöräilyyn liittyvä varuste. Tuo vilkku on vitsi, samoin valoteho. Mutta ne luovat kuskille pimeinä iltoina kodikkaan tunnun. Ja paras valo on tietysti se, joka on aina mukana.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sivuavasti samaa mieltä hellyttävyydestä. MUTTA, uskomaton lumoteho muihin tiellä liikkujiin. (En käytä vilkkuina, pelkästään ajovalon lisänä huomiovaloina). On yksi jos toinenkin vastaantulija jäänyt selvästi tuijottelemaan ja ihmettelemään Lumokseja... :D

nure
14.10.2015, 07.25
^Juu, yksikään valo tässä pimeydessä ei tosiaan ole pahasta!

Oatmeal Stout
14.10.2015, 11.39
^Niinpä, tuskin eroittuvat niin että kukaan tajuaa mistä kyse...
Paremmin pimeässä kuin se perinteinen käden sivulle vienti ja aamusumussakin ihan ok - tai sitten minä vain kohtaan niitä kohteliaita autoilijoita.
Parempia voisi tehdä, mutta niitä odotellessa ...

Hapro
24.08.2016, 20.37
Oliko niitä kunnollisia suuntavilkkuja polkupyörään tarjolla? Mietin, että ne vois olla kätevät, jotta vois pitää risteyksessä molemmat kädet jarruilla ja silti muut näkis selvästi mihin suuntaan olen kääntymässä. Vois sujuvoittaa liikennettä.

lysmy
25.08.2016, 00.00
Jokin tämmöinen voisi olla toimiva http://www.cycl.bike/. Riittävän leveällä, näkee itse kun on päällä eikä ehkä jäisi päälle. Tuo on aika simppelikin, ei mitään johtoja tai ylimääräisiä kontrollereita, paitsi tietysti tuo painallus itse vilkusta.

oem
25.08.2016, 08.14
Näkyminen auringon paisteessa vaatis enemmän tehoa mutta ajatus hyvä.

Nikolas Ojala
12.12.2023, 00.16
Elvytetäänpä tätä ketjua hieman.

Onko havaintoja hyvin toimivista suuntavilkuista?

Nixuu
12.12.2023, 01.30
Ei löytynyt markkinoilta valmiita hyviä ratkaisuita, joten rakensin sähköpyörääni vilkut itse. Vilkut itsessään on toki valmiit kaupalliset tuotteet. Ne on tarkoitettu moottoripyöriin. Edessä tangonpäävilkkuina on tuollaiset https://motogadget.com/products/mo-blaze-disc . Takana on taas tuollaiset https://www.kellermann-online.com/en/atto-dark/153.100

Ohjaus tapahtuu pyörän muitakin toimintoja hoitavalla arduinolla. Vilkkujen käyttökytkimet on jarrukahvoissa. Kun työntää jarrukahvaa lyhyesti eteenpäin niin kyseisen puolen vilkut aktivoituu 5 sekunniksi (ajan toki voi ohjelmoida miksi haluaa). Jos taas jarrukahvaa työntää pikkaisen pidempään pysyy vilkku päällä kunnes se kuitataan vastakkaisen puolen jarrukahvasta pois. Kun vilkku on päällä ilman ajastinta, aktivoituu myös pieni äänimerkki, jotta kuulen vilkun olevan päällä. Eikä se siis voi unohtua vahingossa päälle.

Vilkut on olleet käytössä päivittäin jo muutaman vuoden ajan. Ei ongelmia ja mukavat käyttää koska ovat helposti "käden ulottuvilla", sanantarkasti. Näkyy hyvin myös päivällä / kesällä. Kavereilta kysynyt, että näkyykö hyvin kun ajavat perässä. Hyvin näkyy!. Vilkkuja tullut käytettyä usein myös ihan maastossa kun vetää letkaa porukkalenkillä. Mukavasti voi näyttää tulevat käännökset ajoissa ja pitää kädet tangolla kokoajan. Takanatulevat tietävät hyvin mihin suuntaan ollaan seuraavasta risteyksestä / polulta kääntymässä.

Tuossa videon alussa näkyy myös "hätävilkku toiminto", jonka ihan huvikseen koodasin mukaan myös. Toki jos pitää pysähtyä jonnekkin maantienlaitaan syystä tai toisesta niin voihan niistä olla hyötyä. Tähän asti ei ole tarvinut.

Tuossa näkyy videota toteutuksestani:


https://www.youtube.com/watch?v=tOrhXVyt9mc

Ja tuossa toinen:


https://www.youtube.com/shorts/PwfTpKAAv0M
https://www.youtube.com/watch?v=tOrhXVyt9mc

Koheltaja
12.12.2023, 06.59
Nyt on hieno toteutus

nure
12.12.2023, 22.18
Lähtökohtaisesti vilkut pitäisi saada vähintään puoli metriä pyörän äärimitoista ulos että autoilija tajuaa yhtään mitään. Paljon tehokkaampi olisi vilkkupanta ranteeseen ja perinteinen suuntamerkki.

navajokoira
13.12.2023, 01.08
Moottoripyörissä kuitenkin riittää kun vilkuilla parikymmentä senttiä väliä?

nure
13.12.2023, 01.34
^Voit ihan vapaasti koittaa miten autoilijat reagoi... Joskus vain ihmettelee miksi pyöräilijät pilaa mainettaan tuollaisella tyypillisellä ettei esim. suuntamerkkiä ilman elektroniikkaa voi antaa?

Ei millään pahalla mutta on porukasta kummia nössöjä tullut!

Singer
13.12.2023, 02.59
heikompiakin esityksiä on ollut, kuten takavalo, jossa oli heikohkot nuolet takavalossa, eteen oli sarvien päähän omat laatikot. kytkinlaatikko vuoti ja toimi kun tahtoi, samoin hehkulampun kotelot.

Koheltaja
13.12.2023, 07.06
Periaattessa riittää ihan hyvin 360 astetta näyttävät tangonpään vilkut koska ne näkyy takana kulkevalle todella hyvin, takavilkut saa vaikka runkoon takanavan yläpuolelle jos kokee ne tarpeellisiksi. Minkälaiset jarrukahvat sulla on ja miten on kytkimet toteutettu?

navajokoira
13.12.2023, 07.27
^Voit ihan vapaasti koittaa miten autoilijat reagoi... Joskus vain ihmettelee miksi pyöräilijät pilaa mainettaan tuollaisella tyypillisellä ettei esim. suuntamerkkiä ilman elektroniikkaa voi antaa?

Ei millään pahalla mutta on porukasta kummia nössöjä tullut!

Autoilijat reagoi ihan normaalisti kun mopoikäisenä ajelin pari vuotta mopolla jossa oli vilkut. Minkälaista kokemusperäistä tietoa sinun mielipiteittesi taustalta löytyy?

Kertoisitko myös miten suuntavilkut pilaavat maineen, ja siis kenen silmissä? Lämmitetyssä kopissa liikkuva autoilijako paheksuu teknistä apuvälinettä?

Singer
13.12.2023, 07.37
pilaahan se ja aiheuttaa harmistusta autoilijassa, joka ei ole vielä löytänyt sitä vilkkua omasta autosta ;P

Steve Baggy
13.12.2023, 08.49
^Voit ihan vapaasti koittaa miten autoilijat reagoi... Joskus vain ihmettelee miksi pyöräilijät pilaa mainettaan tuollaisella tyypillisellä ettei esim. suuntamerkkiä ilman elektroniikkaa voi antaa?

Ei millään pahalla mutta on porukasta kummia nössöjä tullut!Tuo vehje kun kuitenkin mielestäsi polkupyörä :rolleyes:

MRe
13.12.2023, 09.42
Paljon tehokkaampi olisi vilkkupanta ranteeseen ja perinteinen suuntamerkki.
Tämä olisi varmasti se paras vaihtoehto.

nure
13.12.2023, 10.27
Autoilijoiden näkökulmasta en oikeastaan voi sanoa mitään kun kokemus puuttuu mutta lahinnä pointti se että miksi tehdä asioista hankalia kun kädenheilautus riittää?

Goomikko
13.12.2023, 10.29
Oletteko tosissanne että panta ranteessa on parempi suuntavillku kuin esim Nixuun pyörässä olevat vilkut.

navajokoira
13.12.2023, 10.35
Vasemmalle kääntyminen:

1) oikea käsi irti tangosta
2) vasemman käden vilkkupanta päälle
3) oikea käsi takaisin tankoon
4) suuntamerkki vasemmalla kädellä
5) vasen käsi takaisin tankoon
6) oikea käsi irti tangosta
7) vasemman käden vilkkupanta pois päältä
8) oikea käsi takaisin tankoon

vs.

1) Tökkää vasenta jarrukahvaa vähän eteenpäin

Hääppönen
13.12.2023, 10.35
Jep, hienoahan se on ajaa liikennesäätöjen vaatimalla tavalla risteyksessä kääntyessä koko ajan kädellä suuntaa näyttäen jäisellä ja iljanteisella alustalla. (Vai onko tämä aivopieru jo poistettu tieliikennelaista?). Ei taida onnistua kuin huippuosaaja nurelta sääntöjen mukainen toiminta.

navajokoira
13.12.2023, 10.45
Jep, hienoahan se on ajaa liikennesäätöjen vaatimalla tavalla risteyksessä kääntyessä koko ajan kädellä suuntaa näyttäen jäisellä ja iljanteisella alustalla. (Vai onko tämä aivopieru jo poistettu tieliikennelaista?). Ei taida onnistua kuin huippuosaaja nurelta sääntöjen mukainen toiminta.

Ei päässyt lopulliseen lakiin asti tuo hassutus.

Nixuulta ehkä hienointa DIY-sisältöä mitä tämä foorumi on vähään aikaan nähnyt.

Kuminauha
13.12.2023, 12.39
Kiinanmaalta (aliexpress) näyttää löytyvän ihan toimivan näköisiä ladattavia, langattomalla kauko-ohjaimella varustettuja tekeleitä.

Nikolas Ojala
13.12.2023, 13.52
Kyllähän tuo on liikenneturvallisuuden kannalta hyvä idea että kädet pysyvät ohjaustangolla samaan aikaan kun antaa suuntamerkkiä muille kulkijoille. Autoissakin tämä on hoidettu hienosti suuntavilkun viiksellä, jotta otetta ei koskaan tarvitsisi irrottaa ratista. Moottoripyöriinhän tarvittava tekniikka on luotu jo aikapäiviä sitten. Minun mielestäni sama periaate sopii polkupyöriin myös.

Jos pyörässä on leveä ohjaustanko, välttämättä vilkkuja ei tarvitsisi muualle sijoittaakaan kuin ohjaustangon molempiin päihin. Vilkku saattaa jäädä katveeseen juuri siinä suunnassa johon ei ole kääntymässä. Muihin suuntiin se näkyy hyvin.

Ehkä jotain nousukahvaa voisi hyödyntää siten että nousukahvan päässä olisi myös LED. Näin vilkku saisi näkyvyyttä myös sinne toiseen suuntaan.

MRe
13.12.2023, 15.42
Vasemmalle kääntyminen:

1) oikea käsi irti tangosta
2) vasemman käden vilkkupanta päälle
3) oikea käsi takaisin tankoon
4) suuntamerkki vasemmalla kädellä
5) vasen käsi takaisin tankoon
6) oikea käsi irti tangosta
7) vasemman käden vilkkupanta pois päältä
8) oikea käsi takaisin tankoon

vs.

1) Tökkää vasenta jarrukahvaa vähän eteenpäin
vs. se valopanta syttyy kun heilauttaa kättä. Voi toki tuntua vaikealta.

Totta on, että käsi on irti ohjaustangosta sen ajan kun suuntamerkkiä näytetään. Mutta niin se on kesälläkin.

Koheltaja
13.12.2023, 17.25
Tulevaisuudessa vilkut tulee yleistymään sähköpyörissä: https://www.ebike24.com/blog/ebike-indicators-busch-mueller-turntec

nure
13.12.2023, 19.52
Veikkaampa että valopannan virrankulutus niin pientä ettei moista besserwisser protokolaa tarvi noudattaa... Mutta eihän kaikki kaikkea hallitse, itsellä ei ollut ongelmia.

Goomikko
13.12.2023, 20.41
Oisko linkkiä valopantaan? Rupes kiinnostamaan ja uusavuton ei itse löydä sitä netistä.

Nixuu
13.12.2023, 21.48
Periaattessa riittää ihan hyvin 360 astetta näyttävät tangonpään vilkut koska ne näkyy takana kulkevalle todella hyvin, takavilkut saa vaikka runkoon takanavan yläpuolelle jos kokee ne tarpeellisiksi. Minkälaiset jarrukahvat sulla on ja miten on kytkimet toteutettu?

Hope Tech 3 E4 jarrut / kahvat. Niissä on tuollaista "vapaaliikettä" eteenpäin. Siihen sitten vedenkestävillä mikrokytkimillä rakennettu tuo toiminnallisuus. Epoksilla mikrokytki paikalleen ja sopiva "tappi" painamaan mikrokytkintä kun sen työntää eteen.

Tuossa joku vanha video aiheesta, kun joku kysyi vastaavaa aikanaan. Valitettavasti siinä ei kunnolla näe niitä itse kytkimiä

https://youtube.com/shorts/XdgQ822l2rU?si=yONjw48Yjtu01uxc

nure
13.12.2023, 23.44
Goomikko, veikkaan että jonkin pienen koiran kaulapanta vois olla passeli. Mielikuvituksella ei ole rajoja!

Goomikko
14.12.2023, 00.09
Goomikko, veikkaan että jonkin pienen koiran kaulapanta vois olla passeli. Mielikuvituksella ei ole rajoja!
Koiran kaulapannat tuskin syttyy kättä heilauttamalla

Koheltaja
14.12.2023, 06.55
^^^ Tänks Nixuu. Kahvat oli se tärkein tieto, pitää laittaa tilaten ja jollain aikavälillä tehdä toteutus.

nure
14.12.2023, 11.13
^^Haittaakos vaikka kokoajan palaisikin, ei yksikään valo pyörässä ole liikaa...

navajokoira
14.12.2023, 12.31
Käsissä koko ajan vilkkuvat hätävilkut ei äkkiseltään vaikuta "tehokkaalta" ratkaisulta, jonka avulla autoilijat tajuaisi pyöräilijän aikeet paremmin kuin kiinteästi asennettuja moottoripyörän vilkkuja käyttämällä. Mutta olen kyllä valmis kohtaamaan ymmärrykseni rajat, ja kiinnostuneena katselisin kun joku demonstroi tätä ylivertaisuutta vallitsevissa ajo-olosuhteissa.

Nikolas Ojala
14.12.2023, 20.34
Koiran kaulapannat tuskin syttyy kättä heilauttamalla

Luulin että hot dog syntyi juuri siten. Mutta kaikkea sitä oppii.

nure
14.12.2023, 22.13
Navajo, periaatteessa paras olisi jos samassa "aisassa" vilkun kanssa olisi myös takavalot jolloin vilkku äärirajalla toimisi/näkyisi auotoilijan tajuun menevänä ilmaisuna...

Benny
14.12.2023, 22.37
Autoilijoiden näkökulmasta en oikeastaan voi sanoa mitään kun kokemus puuttuu mutta lahinnä pointti se että miksi tehdä asioista hankalia kun kädenheilautus riittää?

Puhuu mies, joka hifistelee rakentamiensa pyörien kanssa melkeimpä hulluuteen asti :)

Koheltaja
15.12.2023, 07.01
^^On aika hämmästyttävää miten autoilijat ymmärtävät moottoripyörien vilkkuja, vaikka etu/takavalo ei ole samassa varressa vaan pyörän keskilinjalla.

nure
15.12.2023, 10.55
Benny, mun pyörissä ei ole yhtään ainutta ylimääräistä härveliä ja ei nuo nyt mitään hifistelyn tuotteita ole.

Koheltaja, sitä samaa ihmettelen, joskus tuntuu että ainoat autoilijat jotka ymmärtää pyöräilijöitä on jotka sitä itsekin harrastaa.

MRe
15.12.2023, 11.13
Käsissä koko ajan vilkkuvat hätävilkut ei äkkiseltään vaikuta "tehokkaalta" ratkaisulta, jonka avulla autoilijat tajuaisi pyöräilijän aikeet paremmin kuin kiinteästi asennettuja moottoripyörän vilkkuja käyttämällä.
Kuka sanoi, että niiden tulee vilkkua? Mutta jos ajatus ahdistaa, asentaa sitten pyöräänsä juuri sellaiset suuntavilkut kun haluaa. Jos haluaa.

Benny
15.12.2023, 13.23
Benny, mun pyörissä ei ole yhtään ainutta ylimääräistä härveliä ja ei nuo nyt mitään hifistelyn tuotteita ole.

Koheltaja, sitä samaa ihmettelen, joskus tuntuu että ainoat autoilijat jotka ymmärtää pyöräilijöitä on jotka sitä itsekin harrastaa.

Kai tuo on sitä harrastamista. Jonkun mielestä on turhaa vaihtaa eturattaan pultit kevyempiin, kun taas toisen mielestä suuntavilkkujen virittely sähköpyörään on hölmöläisen hommaa :)

Asiallisesti rakennetut vilkut on Nixun härvelissä :)

Steve Baggy
15.12.2023, 13.33
Kuka sanoi, että niiden tulee vilkkua? Mutta jos ajatus ahdistaa, asentaa sitten pyöräänsä juuri sellaiset suuntavilkut kun haluaa. Jos haluaa.Onko ne vilkkuja jos ne ei vilku?

navajokoira
15.12.2023, 13.56
Benny, mun pyörissä ei ole yhtään ainutta ylimääräistä härveliä

Oho, mikä on flatbar gravelin paino nyt ilman vaihteita ja vapaaratasta?

nure
15.12.2023, 19.28
Benny, en arvostellut kenenkään "härveleitä" ja en edes muista koska on ollut eturattaissa turhia pultteja painoina...

Navajo, paha sanoa vapaarattaan painosta, ihan DT:n ja Newman peruskamaa ja mitähän nuo XX1 sähköisenä painaakaan... Tällä hetkellä koko paino jonkin verran alle kahdeksan kiloa muistaakseni, nyt kaikki energia kulunut tuon SuoraTankoMaantiepyörän kehittelyyn...

JackOja
15.12.2023, 19.38
^^^ Tänks Nixuu. Kahvat oli se tärkein tieto, pitää laittaa tilaten ja jollain aikavälillä tehdä toteutus.

Kantsii kokeilla ne nykyiset kahvat. Äsken lenkillä testasin, että Avid X0:ssa on vapaaliike. Säätämössä tsekkasin vielä täpärinkin, että XTR 9010:ssa myös.

Koheltaja
15.12.2023, 20.05
^Tarttee vielä katsoa omat kahvat kun pääsen pyörän luokse, muistaakseni joustoa eteen ei ole. Sitten pitäisi vielä saada inspis rakentamiselle.

Steve Baggy
15.12.2023, 20.50
Shimanon kahvoissa näyttää olevan aika reilukin liike eteen. M8100 kokeiltuna, kun täpäri roikkuu työhuoneen seinällä.

Nikolas Ojala
15.12.2023, 22.57
Suuntavilkku voi olla myös sellainen karvalakkimalli, jossa on kaksi toisistaan täysin erillistä vilkkupiiriä paristoineen, ja molemmille vilkuille on oma painokytkin. Vilkku on päällä niin kauan kun kytkintä painaa. Näin vilkku ei myöskään jää vahingossa päälle. Kytkinten tulee olla jatkuvasti sopivasti vaikkapa peukalon ulottuvilla. Lienee riittävän kätevää jos oikeaa vilkkua käytetään oikean käden peukalolla ja vasempaa vilkkua vasemman käden peukalolla.

SBIAN
16.12.2023, 11.52
Kohta on laki että pyörässä on oltava vilkut kun aikansa värkätään. Joo ja kuka luottaa sitten pelkkään vilkkuun kun auto tulossa takaa ja aikoo kääntyä, surman loukku koko ajatus.

Nikolas Ojala
16.12.2023, 12.34
Kohta on laki että pyörässä on oltava vilkut kun aikansa värkätään. Joo ja kuka luottaa sitten pelkkään vilkkuun kun auto tulossa takaa ja aikoo kääntyä, surman loukku koko ajatus.

Minun mielestäni oleellista vilkussa on se että pyöräilijä voi pitää molemmat kädet ohjaustangossa kiinni myös näyttäessään suuntamerkkiä. Nykyäänhän liikennesäännöt velvoittavat pyöräilijää näyttämään suuntamerkkiä vaikka mitään vilkkuja ei olisikaan.

Niin että kumpi näistä vaihtoehdoista on pyöräilijän kannalta parempi?

Goomikko
16.12.2023, 12.44
Joo ja kuka luottaa sitten pelkkään vilkkuun kun auto tulossa takaa ja aikoo kääntyä, surman loukku koko ajatus.
Ei pyöräilijä, kävelijä, autoilija, moottoripyöräilijä ei kukaan luota pelkkään vilkkuun. Ei ainakaan pitäisi luottaa.

SBIAN
16.12.2023, 13.08
Vilkku kertoo aikomuksesta eli kertoo toiselle varautua siihen että kääntyy vilkun suuntaan. Eli mitä merkitystä tuolla on pyörässä jos ei sillä ole mitään merkitystä ottaen huomioon että pyöräilijä on aina alta vastaavassa tilanteessa jos onnettomuus käy, eli antaako vilkku pyörässä jonkin turvallisuuden tunteen pyöräilijälle joka on oikeasti todellista harhaa vai mistä on kysymys?? Tuo pyörän valo pakko on oikesti turvallisuutta tuova kunhan vaan jokainen asentaisi valot pyörään ja käyttäisi niitä mutta vilkku on jo tosiaan yliampuva ja toisealta turvallisuutta vaarantava tekijä.

Moottoripyörän vilkku verrattuna polkupyörään on olennaisesti eri asia vaikka vilkut ovatkin kummassakin tapauksessa hyvin lähetysten toisiaan niin moottoripyörä liikkuu muun liikenteen tahdissa ja käyttää tiellä liikkuessa ei niin tien reunaa kun pyöräilijän tulee käyttää jolloin autoilijan on pakko huomioida moottoripyöräilijä paremmin kun polkupyöräilijä jolloin vilkun käytökin on paremmin huomioitavissa verrattuna polkupyöräilijään.

Toivottavasti tämä vilkuasia ei etene eduskuntaan lakialoitteen muodossa:)

Steve Baggy
16.12.2023, 13.13
^olen 100% varma, että muutaman diy-virittelijän esimerkin ansiosta vilkut on polkupyörissä pakollisia viimeistään 2025.

SBIAN
16.12.2023, 13.23
Sittenhän ei puutu muuta kuin pakkorekisteröinti ja vuosikatsastus:)

Nikolas Ojala
16.12.2023, 13.25
Moottoripyörien suuntavaloista laki sanoo:



1. Moottoripyörässä tulee olla kummallakin puolella yksi eteenpäin ja yksi taaksepäin ruskeankeltaista vilkkuvaa valoa näyttävä suuntavalaisin. Pyörän eri puolilla olevien valaisimien keskinäisen etäisyyden tulee olla edessä vähintään 0,30 m ja takana vähintään 0,24 m sekä etäisyyden valonheittimestä tai takavalaisimesta vähintään 0,10 m. Valaisimien tulee olla vähintään 0,35 m ja enintään 1,20 m korkeudella, ei kuitenkaan ohjaustangon ylintä kohtaa korkeammalla.
...
4. Suuntavalojen tulee syttyä ja sammua 1-2 kertaa sekunnissa. Suuntavalaisimen tulee olla E-hyväksytty säännön numero 6 tai 50 mukaisesti. Kuljettajaa varten tulee olla suuntavalojen toimintaa osoittava vihreä vilkkuva merkkivalo.

Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870875#Pidm46434450615616

Lisäksi laissa on määritelty eri valaisinten värit.



9. Tässä päätöksessä tarkoitettujen valaisimien ja heijastimien antaman tai näyttämän valon värin tulee sijaita trikromaattisella koordinaatistolla alla mainituilla alueilla. Värin mittauksessa käytetään valonlähdettä, jonka värilämpötila on 2856 K, kun valaisimessa käytetään hehkulamppua, ja 6774 K, kun valaisimessa käytetään kaasupurkauslamppua.



Edelleen vähän jäljempänä on myös "ruskeankeltainen" määritelty:



c)Ruskeankeltainen: ,,keltaiseen päin y?0.429
,,punaiseen päin y?0.398
,,valkoiseen päin z?0.007

Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1987/19870875#Pidm46434450451824

Veikkaanpa että komponentteja haeskelevalle insinöörille olisi helpompaa (liiankin helppoa ehkä) jos nuo olisi ilmoitettu aallonpituuksina. Onneksi sentään kauppiaat ovat sen verran fiksuja että ilmoittavat värin myös selkokielisesti, esimerkiksi "oranssi" tai "kellanruskea". Oletan että laissa vaadittu "ruskeankeltainen" olisi aika lähellä kauppiaan ilmoittamaa väriä "kellanruskea".

Steve Baggy
16.12.2023, 13.26
^^Kyllä. Rekisterikilpi pakolliseksi ja kamerat valvomaan niin saa valtio lisätuloja jalkakäytäväpyöräilijöiden ja ajoradalla tarpeettomasti rinnakkain ajavien spandexrakettien sakottamisesta.

Nikolas Ojala
16.12.2023, 13.36
Minulla on hassu tapa lainata toisinaan itseäni. Niin teen myös tälläkin kertaa:




Nykyäänhän liikennesäännöt velvoittavat pyöräilijää näyttämään suuntamerkkiä vaikka mitään vilkkuja ei olisikaan.

Nikolas Ojala
16.12.2023, 13.40
Liikenneturvan viimekeväiseen kyselyyn vastanneista peräti 86 prosenttia tiesi, että myös pyöräilijän tulee näyttää kääntyessään suuntamerkkiä.

Luku on hieno, mutta valitettavasti se ei heijastu tien päälle, sillä Liikenneturvan tekemien seurantojen mukaan polkupyöräilijöistä vain runsas kymmenesosa oikeasti käytti suuntamerkkiä kääntyessään.

– Pyöräilijöidenkin olisi hyvä viestiä enemmän omista aikeista muille liikkujille, ja suuntamerkin näyttäminen on yksi helppo tapa tehdä tämä.

Lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailijat-ovat-pahasti-pihalla-liikennesaannosta-jonka-rikkomisesta-autoilijoita-juuri-moitittiin-lahes-90-prosenttia-ei-noudata/8274742

Nixuu
16.12.2023, 13.47
1. Moottoripyörässä tulee olla kummallakin puolella yksi eteenpäin ja yksi taaksepäin ruskeankeltaista vilkkuvaa valoa näyttävä suuntavalaisin. Pyörän eri puolilla olevien valaisimien keskinäisen etäisyyden tulee olla edessä vähintään 0,30 m ja takana vähintään 0,24 m sekä etäisyyden valonheittimestä tai takavalaisimesta vähintään 0,10 m. Valaisimien tulee olla vähintään 0,35 m ja enintään 1,20 m korkeudella, ei kuitenkaan ohjaustangon ylintä kohtaa korkeammalla....

4. Suuntavalojen tulee syttyä ja sammua 1-2 kertaa sekunnissa. Suuntavalaisimen tulee olla E-hyväksytty säännön numero 6 tai 50 mukaisesti. Kuljettajaa varten tulee olla suuntavalojen toimintaa osoittava vihreä vilkkuva merkkivalo.




Nämä olikin itsellä tiedossa. Ja muuten menee itselläni noiden määräysten mukaisesti, paitsi takana keskinäinen etäisyys on vain 0.15m. Leveämmälle toki saisi, mutta tulisi ikävästi pyörän takapään sivulinjasta ulos. Ja olisi hyvin alttiina hajoamiselle maastossa kaatumisissa. Tuossa ei mielestäni ole mahdollisuutta erehtyä kumpaan suuntaan vilkut osoittaa. Koska tosiaan tangonpäävilkut tukee tuota suunnan näyttämistä takavilkkujen lisäksi.

En pidä tuota suurena ongelmana muutenkaan, koska tosiaan polkupyörissä noin tarkkoja sääntöjä ei ole. Ja tosiaan kaikki muut säädökset täyttyy. Edessä keskinäinen etäisyys on melkein 0.8m, korkeus maasta asettuu rajojen sisään. Vilkut on e-hyväksytty ja tieliikennekäyttöön tarkoitetut. Vihreä valo vilkkujen toimintaa osoittavana löytyy jne.

Nixuu
16.12.2023, 13.56
Lähde: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailijat-ovat-pahasti-pihalla-liikennesaannosta-jonka-rikkomisesta-autoilijoita-juuri-moitittiin-lahes-90-prosenttia-ei-noudata/8274742

Jep, tuolla kun seuraa pyöräilijöiden toimintaa niin aika harva näyttää kääntymismerkkiä. Ja usein jos näytetään on se nopea huitaisu. Mielestäni vilkuilla näytetty (joita käytän joka risteyksessä, koska käyttö on niin vaivatonta ja helppoa) on paljon selkeämpi. Sekä tosiaan näkyy riittävän aikaisin ja tarpeeksi pitkän aikaa.

Välillä noiden käsillä annettujen käsimerkkien kanssa saa arpoa, että onkohan tuo näyttänyt käsimerkkiä aiemmin ennenkuin saavuin risteykseen ja jos näyttikin niin en toki sitä enää voi tietää, eikä siitä ole mulle mitään hyötyä. Sitten jos itse olenkin risteyksessä kääntymässä vasemmalle, ja odotan oikealta tulevaa pyöräilijää jonka oletan tietenkin jatkavan suoraan ajosuunnassaan, koska mitään merkkiä ei näy. Niin onhan se ärsyttävää, kun sitten käännytäänkin sinne mistä itse olen tulossa, tai kulkusuunnassaan esim oikealle. Eli aivan turhaan tuli odotettua risteyksessä, koska sitä merkkiä ei vain osata näyttää.

Lisäksi tasa-arvoisissa risteyksissä (joita melkeinpä kaikki kevyen liikenteen risteykset ovat) monella on vaikeuksia ymmärtää väistämissääntöjä. Puhun siis pyöräilijöistä. Mutta tämä toki alkaa olemaan jo offtopiccia.

nure
16.12.2023, 14.04
Itse annan suuntamerkin liikenteessä, ryhmittyessä ja myös kelvillä kääntyessä. Tyhjissä risteyksissä en turhan vuoksi käsiä heiluttele.

Autoilijoita en paljoakaan kunnioita ainakaan pyöräilijöiden huomioinnin suhteen mutta huomannut sosiaalisessa mölymediassa heidänkin suhtautumisen olevan vastaavaa joten suht tasoissa ollaan!

Nikolas Ojala
16.12.2023, 14.13
Lainaan myös tämmöistä tähän:


Kääntyminen
Kun käännyt, ryhmity kaistan reunaan.
Pääsääntö on että risteyksessä oikealle käännyttäessä käännytään mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa ja vastaavasti vasemmalle käännyttäessä käännytään välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealle puolelle tai yksisuuntaisen ajoradan vasempaan reunaan.
Jos ajoradalla, jonne ollaan kääntymässä, on samaan ajosuuntaan useampia ajokaistoja saa kääntyä omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalle kaistalle, muu liikenne huomioon ottaen.
Näytä kädellä aina suuntamerkki, kun käännyt – myös pyöräteiden risteyksessä!Lähde: https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot (https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot#v%C3%A4ist%C3%A4miss%C3%A4%C3%A4nn %C3%B6t-ja-k%C3%A4%C3%A4ntyminen)

Nixuu
16.12.2023, 14.16
Itse annan suuntamerkin liikenteessä, ryhmittyessä ja myös kelvillä kääntyessä. Tyhjissä risteyksissä en turhan vuoksi käsiä heiluttele.

Autoilijoita en paljoakaan kunnioita ainakaan pyöräilijöiden huomioinnin suhteen mutta huomannut sosiaalisessa mölymediassa heidänkin suhtautumisen olevan vastaavaa joten suht tasoissa ollaan!

Tarkistat siis kaikki suunnat muiden kulkijoiden varalta, ennenkuin teet päätöksen siitä näytätkö suuntamerkkiä, sekä vilkaiset aina taaksesi. Tämä on hyvä juttu. Itse olen sen verran laiskempi ja näytän suuntamerkkiä joka risteyksessä, vaikka olisi tyhjä.

Lisäksi toki tulee näytettyä suuntamerkki kun siirryn kelvillä sivusuunnassa. Eli kun lähden ohittamaan pyöräilijää ja uudelleen kun palaan paikalleni ohituksen tehtyä. Lisäksi vilkku päälle oikeaan, kun pysähdyn kelvin reunaan esim katsomaan jotain puhelimesta tms. Ja taas vilkkua päälle kun lähtee liikkeelle jne.

nure
16.12.2023, 19.35
^Eikös tuo ympäristön seuraaminen ajaessa/liikenteessä ole ihan perusoletuksia? Kelvillä on hyvä ottaa huomioon muutkin kulkijat, siitä hatunnosto!

Nixuu
16.12.2023, 20.03
^Eikös tuo ympäristön seuraaminen ajaessa/liikenteessä ole ihan perusoletuksia? Kelvillä on hyvä ottaa huomioon muutkin kulkijat, siitä hatunnosto!

Lähinnä siis pointtina oli, että katsotko tosiaan aina taaksesi kun saavut risteykseen? Jos et niin et voi tietää onko joku takanasi ja tällöin et omien sanojesi mukaan näytä suuntamerkkiä. Itse voin myöntää, että en jokaisessa risteyksessä katso taakseni. Varsinkin jos risteyksiä on muutama peräkkäin ja käännyn kulkusuunnassai oikealle. Esim alikulkujen molemmissa päissä.

Sinä taas saat vilkuilla taakse usein. Siksi mieluummin valitsen sen, että näytän suuntamerkkiä aina.

Myös oikealle kääntyessä, jolloinka ei tule varsinkinkaam aina katsottua taaksepäin

nure
17.12.2023, 19.54
^Kyllä seuraan liikennettä KOKO ajan sen seassa ajaessa ja aika harvoin mistään takaa kukaan yllättäen tule ja ei noita risteyksiä niin usein sentään ole että niska kipeäksi tulisi. Garminin tutka voi olla erinomainen valinta jos takaa tulevat ahdistaa.

Alikulut sitten aivan eri juttu, niihin ajaessa luonnollista olla aina varovainen koska ei kulman taakse näe.

Marsusram
17.12.2023, 21.36
Suuntamerkkiä on parasta näyttää aina mainituissa tilanteissa, jolloin siitä tulee tapa ja pyörän hallinta toisella kädellä tulee rutiiniksi. Käden nostamista ei tarvitse edes ajatella, mutta saattaa pelastaa henkesi kun joku jääkin huomaamatta 360° suunnista. Rutiinin vuoksi ei enää jää muistijälkeä yksittäisestä kääntymisestä näytinkö suuntamerkkiä. Vasemmalle kääntyessä tulee tarkastettua takaa tuleva liikenne ja sovitettua nopeus niin että osuu sopivaan rakoon, suuntamerkkiä ei pidä näyttää ennen rakoa tai autoilijat tekevät tilanteen vaikeaksi. Välillä jo taakse katsominen saa autoilijan pysäyttämään, jolloin aikaa kuluu arpoessa.

nure
18.12.2023, 00.46
Ja taitaahan on myös ettei se vaikka olisi miljoona vilkkua poista vastuuta liikenteen seuraamisesta, vain hyväuskoinen kuvittelee saavansa niillä autoilijoiden kunnioituksen ja kelveillä vielä vähemmän.

Nikolas Ojala
18.12.2023, 16.23
En spekuloi suuntamerkin näyttämisen vaikutuksilla liikenneturvallisuuteen. Tehköön joku vaikka tutkimuksen siitä aiheesta, tai ehkä sellainen on jo tehtykin.

Omasta näkökulmastani oleellista on se että laki velvoittaa näyttämään suuntamerkkiä. Tästä ei voi edes väitellä, kun se on ilmiselvä fakta. Tällöin jää vielä kysymys: Mikä olisi polkupyöräilijälle paras tapa näyttää suuntamerkkiä?

Aihetta voi lähestyä vaikka näin: Miten erilaisten suuntamerkkien paremmuusjärjestys määritellään, eli millä perusteilla voitaisiin sanoa jotain suuntamerkkiä paremmaksi kuin jotain toista?

nure
18.12.2023, 20.11
^Tod.näk. aika mahdotonta määritellä paremmuutta, ainoastaan mielipiteitä ja makuasioita joista harvoin pääsee yhteisymmärrykseen.

SBIAN
18.12.2023, 20.16
Tämä asia ei ole ollenkaan niin suoraviivainen että vilkut pyörään, jos ajatellaan lapsia esimerkiksi ja millaisia pyöriä vilkkupakko koskisi, maastopyörät jolla ajetaan osittain myös tiellä jne...
Miten vilkkuja niiden toimintaa valvottaisiin että ne on kunnossa, sakottamallako jos ei toimi tai niitä ei ole ollenkaan jne...

Muistan lapsena kun kun piti saada pyörään sellainen torvi josta lähti samanlainen ääni kuin isioista rekoista ja silloin vikut pyörään olis ollut kyllä jotain tosi hienoa ja tietenkin sellaiset josta olisi kuulunut vielä sellainen naksuttava ääni kuin autoistakin kuuluu.

Siis tätä ei voi ajatella niin että se joka haluaa vilkut pyörään voi sellaiset asentaa vaan se on niin että se tulisi pakolliseksi kaikille, nyt kun elämme sääntöjen Suomessa niin pian lähtee ajatus lentoon ja pyörässä on olta rekisteri, jarruvalot, pelit jne.

Nixuu
18.12.2023, 20.23
Tämä asia ei ole ollenkaan niin suoraviivainen että vilkut pyörään, jos ajatellaan lapsia esimerkiksi ja millaisia pyöriä vilkkupakko koskisi, maastopyörät jolla ajetaan osittain myös tiellä jne...
Miten vilkkuja niiden toimintaa valvottaisiin että ne on kunnossa, sakottamallako jos ei toimi tai niitä ei ole ollenkaan jne...

Muistan lapsena kun kun piti saada pyörään sellainen torvi josta lähti samanlainen ääni kuin isioista rekoista ja silloin vikut pyörään olis ollut kyllä jotain tosi hienoa ja tietenkin sellaiset josta olisi kuulunut vielä sellainen naksuttava ääni kuin autoistakin kuuluu.

Siis tätä ei voi ajatella niin että se joka haluaa vilkut pyörään voi sellaiset asentaa vaan se on niin että se tulisi pakolliseksi kaikille, nyt kun elämme sääntöjen Suomessa niin pian lähtee ajatus lentoon ja pyörässä on olta rekisteri, jarruvalot, pelit jne.

Itsellä ei ole ollut ongelmia tuon kanssa. Tulee siis ajettua pyörällä paljonkin maastossa. Ja juu on tullut kaaduttua moneen kertaan. Aluksi epäilinkin, että noi tangonpäävilkut hajoaa ekaan kaatumiseen. Edelleen on ehjät kymmeniä kaatumisia myöhemmin. Vaikka tosiaan ne aika usein ottaa maahan / kalliioon kaatuessa. Ja tykkään leveästä ohjaustangosta, jota noi vielä hieman leventää, joten joo välillä ne osuu / hipaisee puita, kun ajaa ahtaassa paikassa. On kestänyt nekin oikein hienosti.

navajokoira
18.12.2023, 20.39
Mä en kyl koe mitään ongelmaa ajatella tätä just niin, että se joka haluaa vilkut pyörään voi sellaiset asentaa. Ei tämä nyt mikään uusi keksintö ole…

https://i.postimg.cc/28GRffCR/IMG-0874.jpg

MRe
18.12.2023, 20.42
Jos ei etu- ja takavaloja saada säännöstenmukaisiksi, niin miten sitten jotkut vilkut?

Nixuu
18.12.2023, 20.44
Jos ei etu- ja takavaloja saada säännöstenmukaisiksi, niin miten sitten jotkut vilkut?

Tuolle olisi helppo ratkaisu. Kopioidaan suoraan saksalainen stVZO tänne meille. Helppoa ja kätevää. Ja jos valot ei ole asianmukaiset niin sakkoja. Ja niiden summaa pitää toki nostaa nykyisestä, ja niiden sääntöjenmukaisuutta pitää valvoa nykyistä enemmän.

nure
19.12.2023, 01.04
^Sääntösuomi rulettaa, jos ei halua vilkkuja niin se lailla pakotetaan. Seuraavaksi joku toope vaatii turvakaaret ja turvatyynytkin pyörään...

Nixuu
19.12.2023, 01.50
^Sääntösuomi rulettaa, jos ei halua vilkkuja niin se lailla pakotetaan. Seuraavaksi joku toope vaatii turvakaaret ja turvatyynytkin pyörään...
Tuosta voisi aloittaa:

https://m.media-amazon.com/images/I/91N1k4MFD4L._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

navajokoira
19.12.2023, 02.18
Jos oikeasti olisi tehokas valvonta ihan vaan suuntamerkin näyttämiselle, niin veikkaan että vilkut yleistyisivät aika paljonkin kaupunkipyörissä.

En pidä tällaista valvontaa erityisen toivottavana tai tarpeellisena sinänsä.

MRe
19.12.2023, 10.43
Tuolle olisi helppo ratkaisu. Kopioidaan suoraan saksalainen stVZO tänne meille. Helppoa ja kätevää. Ja jos valot ei ole asianmukaiset niin sakkoja. Ja niiden summaa pitää toki nostaa nykyisestä, ja niiden sääntöjenmukaisuutta pitää valvoa nykyistä enemmän.

Jep. Samaan syssyyn sitten vankeutta ei-katulaillisilla pyörillä ajaville. Eikä mikään ohjelmallinen rajoitin riitä, vaan jos moottori ja pyörä ei ole tyyppihyväksytty liikenteeseen, niin ajoneuvo valtiolle ja kaveri linnaan.

Nixuu
19.12.2023, 11.05
Jep. Samaan syssyyn sitten vankeutta ei-katulaillisilla pyörillä ajaville. Eikä mikään ohjelmallinen rajoitin riitä, vaan jos moottori ja pyörä ei ole tyyppihyväksytty liikenteeseen, niin ajoneuvo valtiolle ja kaveri linnaan.

Sopii, mutta muista, että sinunkin (sähkö)pyöräsi ovat tuollaisia. Kaikki myynnissä olevat sähköpyörät ovat tuollaisia. Softalla ne rajoitetaan. Ei siellä ole mitään fyysistä osaa rajoittamassa (kuten esim mopoissa tai skoottereissa). Eli sähköpyöräily nykyisen kaltaisilla pyörillä loppuu samantien.

MRe
19.12.2023, 11.24
Mulle käy kyllä, että ne rajataan paremmin. Mutta on pieni ero, onko kilowatin vai neljän moottori.

Nixuu
19.12.2023, 11.31
Mulle käy kyllä, että ne rajataan paremmin. Mutta on pieni ero, onko kilowatin vai neljän moottori.

Käytännössä neljän kilowatin nimellistehoisia moottoreita ei pahemmin ole käytössä. Itse en tiedä yhdelläkään olevan. Sen sijaan niitä 1kw nimellistehoisia motteja kylläkin on monella, ja niistä voidaan täysin laillisesti ottaa piikkinä vaikka 5kw. Samoin kuin se 250w nimellistehoinen moottori Boschissa/Shimanossa jne ei ole se 250w vaan piikkinä sieltä otetaan yli 600w, joissakin lähempänä 700w jne. Nykymuodossaan vain nimellisteholla on merkitystä (ja toki nopeudella). Ja piikin kestoa ei ole määritelty. Mutta tämän toki tiesitkin ja tämä menee kyllä jo hyvin vahvasti aiheen vierestä.

MRe
19.12.2023, 11.35
^no, ne boschit ja shimanot on erikseen hyväksytetty EU:n kriteerien mukaan. Veikkaan, että harva kiinasta moottorin tilannut käy sitä erikseen hyväksyttämässä, joten niiden laillisuudesta ei ole mitään takeita.

Menee ohi aiheen, mutta ennen kuin vilkut säädetään pakollisiksi ja sitä aletaan valvomaan, on muutakin liikenteessä liikkuvaa mitä pitäisi valvoa. Mutta resurssit ei riitä kaikkeen, enkä tiedä pitäisikö riittääkään.

Nixuu
19.12.2023, 11.49
^no, ne boschit ja shimanot on erikseen hyväksytetty EU:n kriteerien mukaan. Veikkaan, että harva kiinasta moottorin tilannut käy sitä erikseen hyväksyttämässä, joten niiden laillisuudesta ei ole mitään takeita.

Menee ohi aiheen, mutta ennen kuin vilkut säädetään pakollisiksi ja sitä aletaan valvomaan, on muutakin liikenteessä liikkuvaa mitä pitäisi valvoa. Mutta resurssit ei riitä kaikkeen, enkä tiedä pitäisikö riittääkään.
Mistähän tuo tuli ? Itse en ainakaan toivo, että vilkut tulisi pakollisiksi. Mutta toivon, että stVZO standardin mukaiset valot tulisi. Ja niiden oikeaan käyttöön velvoitettaisiin. Joka päivä tulee vastaan pyöriä, joissa valot säädetty niin, että ne häikäisee. Ja toki niitä pimeitä pyöriä myös (niitä toki enemmän). Kummatkin kun saisi pois niin oltaisiin jo pitkällä.

Goomikko
19.12.2023, 13.06
Kunhan nyt saadaan ensin pyöräilykypärä pakolliseksi ja sen käyttämättä jättäminen rangaistavaksi.

harmis
19.12.2023, 18.32
Kunhan nyt saadaan ensin pyöräilykypärä pakolliseksi ja sen käyttämättä jättäminen rangaistavaksi.
Tästähän on jo puolet toteutunut:-)

nure
20.12.2023, 00.54
Jos autoilijat ajaa valoilla jotka häikäisee niin miksei pyöräilijäkin voi autoilijaa Lupinella muistuttaa valotehoista?

taski63
20.12.2023, 08.54
Jos autoilijat ajaa valoilla jotka häikäisee niin miksei pyöräilijäkin voi autoilijaa Lupinella muistuttaa valotehoista?
Itse asiassa kerran työmatkalla tein noin Ilomantsintiellä, kun vastaan tuleva paku ei vaihtanut lähivaloille. Heilautin lamppua vähän ylöspäin, ja voilà - vaihtoi pätkille. Eikä ollut edes Lupine tms. vaan kiinalainen halpistuikku :D

Itsekin voisin vilkkuja harkita jos järkeviä (=riittävän helppoja ja edullisia) ratkaisuja olisi saatavilla; oma hybridi on aika kiikkerän oloinen, meikäläisen motoriikalla olisi turvallisempaa pitää molemmat kädet tangolla tietyissä tilanteissa. Nixuu:n toteutus on kyllä hieno, virtuaalinen hatunnosto paneutumiselle.

Suiza
24.12.2023, 11.35
Onko ketjun aloituksessa oleva vilkullinen "pyörä" polkupyörä? Jos se on joku muu kuin polkupyörä, eikö siinä pidä ollakin vilkut?

zort
24.12.2023, 14.41
Mä en kyl koe mitään ongelmaa ajatella tätä just niin, että se joka haluaa vilkut pyörään voi sellaiset asentaa. Ei tämä nyt mikään uusi keksintö ole…

https://i.postimg.cc/28GRffCR/IMG-0874.jpg




Mulla oli tuollaiset pyörässä junnuna eli 70-luvulla. Oli hienot. Taisi vaan olla vähän väliä jotain kosketusongelmaa kun johdot ja liittimet oli mitä oli. Tai en tarkalleen muista mikä oli ongelma mutta ei ne pitkää aikaa pyörässä olleet kun otin pois.


Sent from my iPhone using Tapatalk