Näytä tavallinen näkymä : Kampien irroitus
Lapsen fillarin keskiön tietämiltä on alkanut kuulua naksahduksia. Naksahdus per kierros, vasemman kammen ollessa ala-asennossa. Käsin pyöritellen ei mitään erikoisempaa tunnu, mutta polkiessa siis naksuu. Ajattelin, että ottaisin kammet/laakerit irti ja tsekkaisin josko niissä joitain vauriota/löysyyttä olisi.
En ole koskaan kampia irroitellut, joten voisitteko viisaammat vähän neuvoa antaa? Shimanon Claris-kammet kyseessä. Tarvitseeko tuohon jonkun ulosvetäjän (Biltema, Motonet) ja työkalun laakerien irroitukseen?
http://imageshack.com/a/img907/5366/ZRfus9.jpg
Kammenulosvetäjä on tarpeen. Esim Biltemasta http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Kammen-ulosvedin-2000023875/
Kiitos. Ja laakeria varten ehkä tällainen Bilteman keskiölaakerin asennustyökalu (http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Tyokalut/Keskiolaakerin-asennustyokalu-2000023876/)?
Hylsy näyttää oikealta. Uuden laakerinkin saa todennäköisesti samasta kaupasta, mutta irroita vanha ensin ja mittaa akselin pituus. Laakeri saattaa olla kireällä ja jumissa, joten kannattaa olla varma oikeasta avaussuunnasta. http://www.parktool.com/blog/repair-help/bottom-bracket-service-cartridge-type#article-section-1
Varmistan vaan, tämän ehkä tiesit: kaikki nakseet tuntuu aina tulevan keskiöstä mutta eivät kuitenkaan sieltä useimmiten tule. Tsekkaa siis huolella myös muut kohteet (kampien pyöritys ilman ketjua, eturattaiden pultit, satulan kiskot, satulatolpan kiristin, ajaminen ilman käsiä, ajaminen persus irti satulasta, ...).
Juuri tuollaista Parktoolin ohjetta kaipasinkin. Kiitos troh, tällä pärjään varmasti :)
Jsavilaa
13.10.2015, 11.00
Ja tuossa näyttää olevan Octalink kammet+laakeri niin B-shopista ei laakereita löydy. Kammen irroitusta helpottaa noin 10cm pitkä ja 10mm paksu rautatappi joka muljautetaan akselin sisään.
Tarkistithan ettei oikeaan kampeen osu etuvaihteensiirtäjän vaijerin pää --> vasen alas = oikea ylös...osuma vaijeriin,naps...
Mut voihan se olla se laakerikin.
Heh, täytyy tosiaan vielä katsoa muut mahdolliset äänen syntymiskohteet. On joskus meinannut hermot mennä maantiefillarin napsunnan kanssa ja lopulta syyksi osoittautui satulapussukan sisällä olevan kuusiokolojen napsahdus vastakkain, vaikka mukamas olin ne huolellisesti pakannut ja onpa joskus puoli kesää kiusannut fillarin kilahtelu, joka olikin avainten osumista toisiinsa ajopaidan sisällä...
Pokimen laakerit tsekattu kanssa?
Täytyy tsekata polkimetkin.
Keskiölaakeri oli löysällä. Se kiristämällä naksunta poistui. Kiitos kaikille neuvoja antaneille.
Lainataas vanhaa ketjua, kuvan kampi pitäisi saada irti. Motonetissä kävin kampityökaluja kattelemassa mutta eipä niistä ole tähän apua, tai sitten on ajatuskin mulla pielessä. Noissa ulosvetäjissä on oikea kierre kampeen mutta liian pieni keskiön kierteeseen. Onko hyviä vinkkejä. Pyörä on vm 2016kona http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160306/14036d62f8da7d828f603b8c2ae75095.jpg
Lähetetty minun Che2-L11 laitteesta Tapatalkilla
Pyörällä ja autolla
06.03.2016, 13.48
Octalink kammet näyttää olevan tässäkin ja nelikanttiavaimella ei aukea eli tarvitsen sellaisen ulosvetäjän joka on tarkoitettu octalink kammille kuten esim tämä http://www.fillarikellari.fi/kammen-ulosvetaja-oct-isis-ccp-44c-park-tool
Tämä on nelikanttikeskiölle tarkoitettu http://www.fillarikellari.fi/kammen-ulosvetaja-nelisk-ccp-22c-park-tool?nosto=nosto-productpage-1
On olemassa myös ulosvetäjiä jotka sopii kaikkiin kampityyppeihin http://www.fillarikellari.fi/kammen-ulosvetaja-nelisk-octal-isis-spectra
Näyttää motonetissä olevan tuollainen millä saa sekä nelikantti että octalink kammet irti http://www.motonet.fi/fi/tuote/383872/PRO-Kammen-ulosvetaja
Tuota motonetin ulosvetäjää katselin, en vaan ymmärrä millä se nuo kammet irroittaa. No minäpä kipasen sen hakemassa niin sittenhän se selviää toivottavasti.
Lähetetty minun Che2-L11 laitteesta Tapatalkilla
Antti Salonen
06.03.2016, 14.23
Ulosvetäjä kierretään kiinni kampeen, ja ulosvetäjän kärjellä työnnetään akselin päätä vasten (= kampea irti akselista).
Kuvan OctaLink-akselissa taitaa olla kammenpulttia varten 15-millinen kierre, eli ulosvetäjän kärjen tulee olla sen verran iso, että se osuu kierteen ulkopuolelle. Iso osa ulosvetäjistä on tehty nelikanttiakseleille, joissa on 8-millinen kierre.
Esimerkiksi tällä irtoaa Octalink-kammet keskiöstä.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/383872/PRO-Kammen-ulosvetaja
Hienosti irtosi kampi tuolla linkitetyllä motonetin ulosvetäjällä, kiitokset jeesaajille.
Lähetetty minun Che2-L11 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.