PDA

Näytä tavallinen näkymä : Camber vai Stumpjumper



Tctic
08.10.2015, 10.57
Nyt on ollut vuoden tuo nykyinen täpäri käytössä (cube ams 120 29er) ja se tekisi mieli vaihtaa uuteen 29 täpäriin. Canyonin päivitettyjä malleja vielä odottelen, mutta tämän hetken vahvimmat vaihtoehdot ovat nuo kaksi:
http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/camber/camber-comp-29
120/120 joustoa, ovh 2749€.
vai
http://www.specialized.com/fi/en/bikes/mountain/stumpjumper-fsr/stumpjumper-fsr-comp-29
135/140 joustoa, ovh 3299€.

Ajot ovat polkua, pururataa, hiekkatietä ja talvella tulee ajettua jopa ihan kelvilenkkejä. Stumppi olisi vähän monipuolisempi, mutta ei noiden välillä isoa eroa ole. Täällä ei pääse nauttimaan alamäkiajosta oikein missään muodossa, joten sinänsä suuremmalla joustomatkalla ei ole merkitystä. Kumman noista vaihtoehdoista ostaisitte?

Farina
08.10.2015, 12.58
Stumpy on aina Stumpy :) Olen täysin puolueellinen asian suhteen, mutta Stumpy on omaan makuun täydellinen pyörä kaikkeen mahdolliseen ajoon. Camberista ei ole kokemusta, mutta varmasti ihan hyvä pyörä sekin. Jäänyt ehkä vähän varjoon Spessun mallistossa, Epicin ja Stumpyn väliin. Lieneekö myytykään yhtä paljon kuin edellä mainittuja?

OVH:hoista kannattaa tingata kyllä aika rankasti. Useampikin Spessun myymälä löytyy Suomenmaasta ja nyt voi olla hyvä hetki kysellä tiukkojen hintojen perään.

supertele
08.10.2015, 16.31
Käyttökuvauksen perusteella miettisin jäykkäperää tai täysjäykkää.
140 mm joustoa kuulostaa pururadalle aika paljolta. Noh, mieltymyksensä kullakin.

Tästä oli varmaan paljon apua pohdinnassa...

nure
08.10.2015, 16.33
^Samaa mieltä, luulisi 120 milliä kummassakin päässä mainiosti riittävän ja jäykkäperällä ja täysjäykälläkin moiset ajelee mainiosti, tekniikka vain kehittyy.

Tctic
08.10.2015, 20.59
Ht ja täysjäykkä on kokeiltu ja ne ei olleet minun juttuni. Pitää vielä miettiä, että päivittäisikö cuben alustan -> sillä saisi tuolle lisäaikaa vuoden tai pari. Mitään varsinaista vikaa cubessa ei ole, mutta herkempi alusta ja vähän matalampi stand over olisivat mukava asia.

IncBuff
08.10.2015, 22.38
Käyttökuvauksen perusteella miettisin jäykkäperää tai täysjäykkää.
140 mm joustoa kuulostaa pururadalle aika paljolta. Noh, mieltymyksensä kullakin.

Tästä oli varmaan paljon apua pohdinnassa...Niin se pururatahan oli taas vaan yksi käyttöympäristö. Pyörähän kannattaa ostaa sen mukaan, missä ajelee eniten. Täysjäykässä on aika vähän joustoa polulle.

Itse ottaisin tuon Camberin, mutta se johtuukin taas omista rajoitteistani mm. alamäkeen mentäessä.

Tctic
09.10.2015, 07.40
Sen verran laskeskelin, että Cubeen päivittäisi paremman takaiskarin ja 140mm Piken keulalle 500-600€:lla (kun vanhat osat myy pois). -15 Camber Compin saisi 1900€:lla, mutta siihen pitäisi vaihtaa ihan kaikki osat runkoa lukuunottamatta, että se olisi mieleinen -> väliraha Cuben myynnin jälkeen 1300-1400€ (kiekot vaihtoon ja 120mm pike keulalle, muut osat varastosta).

nure
09.10.2015, 22.45
^Perustelut yleensäkin moiselle touhulle, vain pelkästään että täytyy saada uutta alle? Tosiaan hyvä syy päivittää kalustoa vaikka ei edes ole tarvetta...

Tapiol65
09.10.2015, 23.11
Stumpy on aina Stumpy :) Olen täysin puolueellinen asian suhteen, mutta Stumpy on omaan makuun täydellinen pyörä kaikkeen mahdolliseen ajoon. Camberista ei ole kokemusta, mutta varmasti ihan hyvä pyörä sekin. Jäänyt ehkä vähän varjoon Spessun mallistossa, Epicin ja Stumpyn väliin. Lieneekö myytykään yhtä paljon kuin edellä mainittuja?

OVH:hoista kannattaa tingata kyllä aika rankasti. Useampikin Spessun myymälä löytyy Suomenmaasta ja nyt voi olla hyvä hetki kysellä tiukkojen hintojen perään.

Komppaan edellistä eli Stumpy on aina Stumpy ja ainakin oma vuoden 2013 S-Works aivan unelmapyörä kaikenlaiseen menoon. En vaihtaisi kuin ehkä uudempaan samanlaiseen.

Tctic
10.10.2015, 17.12
Harrastukseen kuuluu mennä kaikki rahat, muuten se ei ole harrastus. Eikö se ole riittävä perustelu? :cool:

Greycap
10.10.2015, 17.44
Camberista ei ole kokemusta, mutta varmasti ihan hyvä pyörä sekin.

Niin on. Omani on tosin '12 eli viimeistä 26" kiekoilla saatavilla ollutta vuosikertaa mutten usko että uusi on ainakaan huonompi ja tuollakin ajaessa loppuu vielä kuski kauan ennen pyörää. Camberin omistuksen aikana on kokeiltu myös 26" jäykkäperä ja kaksi 29" jäykkäperää eikä sille vaan mitään mahda että kyllähän tuo on niistä paras heti kun alusta on jotain hiekkatietä hankalampaa. Joo toki, jos haluaa väkisin kurjuuttaa menemään kivikossa täysjäykällä niin en minä väitä etteikö sekin ole mahdollista, mutta jos menoon haluaa mukavuutta niin valinta on molemmista päistä joustava. Oma pisin tietä pitkin ajettu suoritus 115 km josta ehkä 30% asvalttia ja 70% soraa, pisin puhdas asvalttilenkki 62 km, että kyllä se helpommallakin alustalla hyvin toimii.

pturunen
10.10.2015, 17.50
Noista kahdesta Stumppi, varsinkin 2016 -mallista puhuttaessa. 140/135 mm ei ole liikaa joustoa. Revalation lukittuu ja Foxiin saa vivusta säädettyä joustot. Poljeskelin 2015 Stumpilla työmatkat läpi talven ilman ongelmaa. 2016 Stumpin geometria on kohdallaan ja siinä on pyörää myös nälän kasvaessa syntyviin haasteisiin. Uudessa Stumpissa taitaa olla hissitolppakin vakiona... Lisäjoustoa ei tarvitse, ennen kuin se on (jonka jälkeen ymmärtää tarvitsevansa^^)

Tctic
14.10.2015, 08.55
Tämä asia ratkesi. Ostin -15 Camber comp evon runkosettinä kun sellainen tuli käytettynä sopivaan hintaan vastaan. Cube meni kaupaksi viime viikonloppuna. Camberin keula on vaihdettu foxiin, mutta eiköhän sekin mene yhden talven. Eihän tuo -16 mallin veroinen tietty ole, mutta kun hinta oli sopiva, niin jostain pystyy tinkimään.