PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä Shimanon osasarja on "riittävän" hyvä naisen 10km/pv työmatkapyöräilyyn?

Mimosa
07.10.2015, 22.49
Olen etsimässä 500-700(800)€ hintaluokan hybridiä työmatkojen (yht n. 10km/pv) polkemiseen. Valinnassa olen muiden ominaisuuksien ohella kiinnittänyt huomiota vaihteiston laatuun, sillä aiemman pyörän kanssa olen joutunut tuskailemaan vaihteiston toimimattomuuden kanssa muutaman vuoden ajon jälkeen.

Kysyisinkin minkä sanoisitte olevan ok laatuinen vaihteiston osasarja em. tarpeeseen?

Olen rajannut vaihtoehtoni seuraaviin:
http://shop.larunpyora.com/tuote/focus-lost-lagoon-3-0-he/
http://shop.larunpyora.com/tuote/focus-wasgo-1-0-dt/
http://shop.larunpyora.com/tuote/wasgo-2-0-dt/

Lost Lagoonissa Shimano Deore takavaihtaja, joustohaarukka, 690.
Wasgo 1.0 Alivio, joustohaarukaton, 690.
Wasgo 2.0 Acera, joustohaarukaton, 600.
En tarvitse joustohaarukkaa. Tällainen pyörä on ymmärtääkseni kevyempi polkea ja mukavempi kantaa portaissa (1krs). Onko nuo Wasgojen vaihteet ok, vai olisiko Deore Lost Lagoon (joustohaarukalla) parempi valinta.
Vai olenko valinnut vaihtoehtoni ylipäänsä väärin? Pitäisikö katsoa vielä laadukkaampia osasarjoja, jos ei halua tuskailla vaihteiden kanssa muutaman vuoden päästä (olettaen että rasvaa ja huoltaa säännöllisesti)?

Jaskari
07.10.2015, 23.24
Vaihteiden toiminta/toimimattomuus on yleensä kaikesta muusta kiinni kuin siitä osasarjasta. Niin halvat kuin kalliitkin vaihteet toimii huonosti kun vaijerit tahmaa ja voimansiirto ajettu loppuun (90% vaihdeongelmista). Se itse vaihdesysteemin toiminta on niin triviaali ja komponentit suoratankoiseen halpoja että en keskittyisi siihen osasarjaan yhtään.

Puskis
07.10.2015, 23.49
Lost Lagoonissa ei näytä olevan muuta Deorea kuin takavaihtaja. Lisäksi pyörä on 24 vaihteinen, mikä herättää vähän kysymyksiä komponenttien vuosikerrasta. Alivion ja Aceran pitäisi kyllä toimia monta vuotta, kun niitä viitsii välillä huoltaa ja säätää.

Noista pyöristä halvimmassa taitaa olla paras hinta-laatusuhde, jos hinnat on nuo nettisivulla ilmoitetut. Ei silti mitään kovin erikoisia tarjouksia mun mielestä.

marmar
08.10.2015, 00.04
Lost Lagoonissa ei näytä olevan muuta Deorea kuin takavaihtaja. Lisäksi pyörä on 24 vaihteinen, mikä herättää vähän kysymyksiä komponenttien vuosikerrasta.
24 vaihteisessa on ainakin halvat kulutus
osat.

janne kuivakangas
08.10.2015, 01.25
Deore on ihan ok mnee hyprid is Aceran liipasimet ihan hyvin ☺

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

nure
08.10.2015, 07.00
Unohda joustohaarukka ainakin tuossa hintaluokassa ja tuon tyyppisessä pyörässä.

Ulkorengas
08.10.2015, 09.44
Käsittääkseni vaihteistojen osien erot ovat toiminnan täsmällisyydessä, huollontarpeessa ja varmaan kilometrien kestävyydessäkin. Puhdistus ja öljyäminen pitää kaikissa hoitaa ajallaan. Mutta kun usein eri sarjoista osia sekoitetaan, mikä merkitys on kokonaisuudessa vivuilla ja mikä vaihtajilla? Takavaihtaja on usein kohtuu laadukasta sarjaa, muut osat selvästi vaatimattomampia. Onko takavaihtaja todellisuudessa tärkein osa käyttäjän kannalta vai onko vipujen merkitys yhtä iso? Vai onko tuossa jälleen kyse puhtaasti markkinoinnista?

latuman
08.10.2015, 10.34
En kyllä ole koskaan vertaillut huonoja Vs. "hyviä" osasarjoja. Enemmän ongelmia olen kuullut kalliimpien osien suhteen, mutta eiköhän se johdu vaan siitä että niillä ajetaan paljon ja porukka ottaa lajin tosissaan. Kaikilla on joku naapurin pena joka ajaa shimanon nimettömällä halvalla osasarjalla 10 vuotta "ongelmitta" kun vähän öljyää välillä. Olen tullut siihen tulokseen että yksilötapaukset poislukien ne kaikki toimii yhtä hyvin tai huonosti.

Halvimmassa pyörässäni on Alivion osat. Ei luottamuksellista eroa ainakaan Deoreen tai Deore XT:hen. Ehkä 90% valinnasta tekisin, jos pitäisi pyörä koota, ulkonäön perusteella. Esim SLX:n osasarja on mun mielestä tosi nätti. SRAMin jotkut punertavat osat kans on mageita.

jarit
08.10.2015, 11.09
Hyvien osasarjojen hyvyys perustuu osaltaan siihen että niihin kaadetaan fyrkkaa ämpärillä ja sen jälkeen ne pidetään puhtaana & säädöissä. Mikään ei estä huoltoa myös edullisimmille osasarjoille :)

Vaimoni ajaa 14km/pv työmatkaa tuollaisella. Onhan tuo hieman raskas, mutta toistaiseksi se on ollut kaikin puolin toimiva laite.
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=936

Leewi
08.10.2015, 12.15
https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-ane-hybridipyora-15/p/1108149_1_style Tolla ajelisin myötätuuleen, mikään ei selitä hintaeroa focukseen.

nure
08.10.2015, 16.31
Paljon kiinni millä tottunut ajamaan mutta muutaman Alivio/Acera pyörän huoltanut ja aivan toimivia paketteja... Ei tuollaiseen ajoon XT:tä tarvi mutta ei kai se pahaakaan tee...

Ulkorengas
09.10.2015, 07.00
Hyvien osasarjojen hyvyys perustuu osaltaan siihen että niihin kaadetaan fyrkkaa ämpärillä ja sen jälkeen ne pidetään puhtaana & säädöissä. Mikään ei estä huoltoa myös edullisimmille osasarjoille :)

Tekniikan Maailman pyörätesteissä tuli vastaan ilmiö, jossa 600 euron maasturien osat kaipasivat viikon mittaisessa testissä jatkuvaa säätöä, kun taas 1500 euron maastureiden osille ei tarvinnut tehdä juuri mitään. Toki maasturit joutuvat testissä kovemmalle kuin työmatkapyörät, mutta eiköhän tuo osien eroista jotain kerro. Voi olla, että Aceran tai ainakin Alivion tasoiset osat on riittävän hyviä työmatkalla.

Padex
09.10.2015, 14.58
Kokemuksen syvähköllä rintaäänellä sanon, että osta mieluimmin 27-vaihteinen pyörä. On jouheampi vaihteensiirto, ei tartte säätää niin paljon.

Itse ostin tarjouksesta 24-vaihteisen hybridin, en tykännyt vaihteistosta. Halvahkolla saa päivitettyä kyllä parempaan.
Nämä päivitn Altus-sarjan tilalle. Tuli aivan eri pyörä, 8 vaihteinen ja kiva polkea.

- RD-M591 takavaihtaja
- 9 ketju
- Alfine kampisarja
- 11-34 takapakka

Mutta ennenmmin se 27 vaihteinen kuin 24 vaihteinen ;)

Nana
09.10.2015, 15.26
Halvimmassa pyörässäni on Alivion osat. Ei luottamuksellista eroa ainakaan Deoreen tai Deore XT:hen. Ehkä 90% valinnasta tekisin, jos pitäisi pyörä koota, ulkonäön perusteella. Esim SLX:n osasarja on mun mielestä tosi nätti. SRAMin jotkut punertavat osat kans on mageita.

Työmatkoille tai muuten vähempiin ajoihin halvemmat kelpaa ihan mainiosti, mutta itse olen, nyt kun päässyt vertailemaan Altusta ja Deore/XTtä havainnut selvää eroa luotettavuudessa. Edellisellä pyörälläni (Alivion) vaihteita oli näillä kilometrimäärillä säädelty jo 3 eri kertaa, Tällä nykyisellä (Deore/XT SHDW) ei kertaakaan.

Padex
09.10.2015, 15.35
Satuin Wiggleä selaamaan, niin eikös tällainen olisi aika paljon parempi ja vaan 499,-

http://www.wiggle.co.uk/charge-grater-2-2015/

Greycap
09.10.2015, 15.45
Arkiajoon todellakin riittää ihan mikä vaan. Lähipiiristä löytyy pyörä jossa takavaihtajan virkaa hoitaa Altus (heti Tourneystä seuraava?) ja jolle on annettu kolmen vuoden ajan aivan säälimättömästi sikaa ehtaan "kovaa ajoa ja huonoa huoltoa" tyyliin kelistä riippumatta, suurin osa kilometreistä varmaan tullut syksyn ja kevään välillä eli olosuhteetkin on olleet sieltä pahimmasta päästä. Toimii edelleen kuin junan vessa. Tällä hetkellä siitä on jo ketju ja varmaan rattaatkin siinä kunnossa että ketjua ei enää kannata vaihtaa vaan kaikki ajetaan kerralla loppuun ja sitten katsotaan mitä korjataan vai annetaanko olla ja työnnetään koko värkki kerralla paaliin.

Ari H
09.10.2015, 16.52
Jos ja kun matkaa on 10 km/pv eli viisi kilsaa per sivu, niin itse kyllä ottaisin kappavaihteisen; ei paljon tarvitse säätää. Se ostaisinko 3, 5 vai 7 -vaihteisen riippuu reitin mäkisyydestä. Itse asiassa ajelen noita pikkumatkoja Tunturi Arcadella (7-v).

Nana
09.10.2015, 17.07
Minulla oli 3 vuotta käytössäni suht edulinen hybridi koiralenkkeihin, työmatkoihin yms., eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia vaihteiden kanssa, vaikka vaihteet olivat varmasti luokkaa Acera-Altus-Alivio. Altus on ihanan kevyt vaihtaa ja siksi tosi mukava tuollaiseen ajoon. En usko, että häiritsevässä määrin noin vähillä ajoilla joutuu säätämäänkään mitään vähemmillä ajoilla. Erot tulee selvemmin esiin kun kilometrejä kertyy enemmän ja vaihteita käytetään paljon.
Mulla menee muuten sekasin noi Altus ja Alivio, kumpikohan mulla olikaan :D Miksi pitää olla noin samantyyliset nimet? Anyway, ei noin lyhyille ajoille kannata ressata vaihteista, laittaa sen verran pyörään kun hyvältä tuntuu ja ostaa pyörän oman maun mukaan. Citypyörillä ja vastaavillakin ajelee 5km/suunta matkat, ovat tosin osa aika painavia ja raskaita polkea, joten mukavampia ne kilometrit ovat jos pyörä on vähän kepoisempi.

^^ Okei, kyllä ne ilmeisesti kestävät sitten kovempaakin ajoa. En tiedä kuinka omilla Altuksilla olisi käynyt. Olisiko säätämisen tarve ajan kanssa lakannut vai olisiko joku vaijeri tms pitänyt vaihtaa, että pysyisivät paremmin säädöissä. Muuta ongelmaa niissä ei ollut.

nure
09.10.2015, 17.24
Alkaa aika mennyttä aikaa olemaan tuo kolme ratasta "Hybrideissä", kahdella ja jopa yhdellä tulee toimeen aivan mainiosti. Nöösi väittää että ysi toimii paremmin kuin kasi mutta tuskin löytyy sen selkeämpiä perusteluja moiselle ellei takapakan rattaiden erot ole kovin suuria, pelkästä säädöstä kyse toiminnassa. Toisaaltaan kasi alkaa olemaan jo historiaa mutta ei mielestäni estä mitenkään pyörän hankintaa jos muuten miellyttää.

harmis
09.10.2015, 18.33
Mulla on työmatkapyöränä sinkula. Ei tarvi säätää ikinä. Matkaa n.9km suuntaansa. Jos ei isoja mäkiä ole matkalla niin ei silloin vaihteita tarvi. Muta jos ne vaihteet on oltava niin altus/alivio on ihan riittävän hyvä tuollaiseen ajoon.

Almarro
09.10.2015, 18.45
Itse tulee 8-lehtisellä Acera/Deore setillä suhailtua työmatkat, hyvin on pyyhkinyt. Ei tuolla kolmella etulehdellä oikein mitään virkaa ole, itsellä se pienin 28 täysin käyttämättömänä nämä vuodet.

Nana
09.10.2015, 19.09
Minä kuvittelin menettäväni jotakin kun kolmerattaisesta varastetusta pyörästä siirryin kaksirattaiseen, mutta enhän minä siitä edellisestäkään käyttänyt kuin keskimmäistä ja isointa, tämä nykyinen toimii siis paremmin kuin hyvin. En tiedä pärjäisinkö yhdelläkin, kun sellaista en ole kokeillut, mahdollisesti.

kpyora
09.10.2015, 19.42
Tuo pomppukeppiversio ainakin pois. Nuo kaksi muuta ovat sitten tuollaisia kootut kertomukset paketteja osien osalta. En näe niissä mitään oleellista eroa: huono ja vähän huonompi. Toimivat aikansa.

Jos olisi mahdollista valita, ottaisin tuollaiseen käyttöön halpis Shimanoista 2200 sarjan, mutta Suomessta sitä on vaikea saada. Täällä suositaan valitettavasti noita A-malleja.

...niin itse kyllä ottaisin kappavaihteisen...

Ketjuvaihteinen on helpompi huoltaa ja hoitaa. Napavaihde vaatii yhtä paljon huoltoa kuin ketjuvaihdekkin, mutta huolto on vaikeampi tehdä, joten en suosittele moista.

IncBuff
09.10.2015, 19.44
Mä oon ajanu nyt hyötyajot eli työmatka, kauppareissut yms. pyörällä jossa on Claris-osasarja. Aivan toimiva peli ja tuskinpa nuo nykyiset maastosarjatkaan on kovin paljoa heikompia.

via
09.10.2015, 21.02
Rohloff on käytännössä huoltovapaa ja kestää vuosikymmeniä / 100.000 km - maksaa vain, ketjuvaihteen käyttö edellyttää ajattelua - vaimoni on toimari mutta ei tahdo millään muistaa kummalta puolen vaihdetaan mitä ratasta, ja mitä merkitystä niillä on, Rohlossa ja Nexuksessa, mm kaikki on samassa kahvassa

pepper
09.10.2015, 21.32
Tuo pomppukeppiversio ainakin pois. Nuo kaksi muuta ovat sitten tuollaisia kootut kertomukset paketteja osien osalta. En näe niissä mitään oleellista eroa: huono ja vähän huonompi. Toimivat aikansa.

Jos olisi mahdollista valita, ottaisin tuollaiseen käyttöön halpis Shimanoista 2200 sarjan, mutta Suomessta sitä on vaikea saada. Täällä suositaan valitettavasti noita A-malleja.

Ketjuvaihteinen on helpompi huoltaa ja hoitaa. Napavaihde vaatii yhtä paljon huoltoa kuin ketjuvaihdekkin, mutta huolto on vaikeampi tehdä, joten en suosittele moista.

Mitähän luulet hyötyväsi liki halvimmasta maantievaihtajasta vs halvimman pään maastovaihtaja, pelkkää paskanjauhantaa...

Padex
10.10.2015, 00.39
...oli tuo edellinen viesti.

Mimosa
10.10.2015, 11.11
Kiitos kommenteista.
Joku totesi, että ei pitäisi tuijottaa pelkästään osasarjaa. Tiedän että asia ei todellakaan ole näin yksinkertainen, mutta naisena pyöräkaupoilla olen jaksanut perehtyä vain rajalliseen määrään asioita. Minun lähtötasolla tähänastisissakin asioissa on ollut jo sisäistettävää :)
Alkuperäisessä viestissä minun oli tarkoitus kysyä, onko jotain muuta olennaista mihin minun kannattaisi pyörän hankinnassa kiinnittää huomiota takavaihtajien osasarjojen lisäksi. Tässä viittaan muihin teknisiin osiin, joiden laatu ymmärtääkseni määrittää pyörän laadun (saa korjata, kuten kaikessa muussakin). Vivut, vaijerit jo vilahtivat keskusteluissa. Mutta muutoin näkemys tuntui olevan että tähän tarpeeseen valitsemani hintaluokan pyörät saattaisivat olla ok, ja voisin valita pyörän ilman perusteellisempaa paneutumista.
Taustana pyörähankinnalle voisin kertoa vielä sen että olen rajannut valintani tämän tason pyöriin, koska joudun huonojen säilytysmahdollisuuksien vuoksi säilyttämään pyörää ajoittain ulkona alttiina sateelle. Joten vaikka kiinnostusta cyclocrossiin tai muutoin laadukkaampaan kulkupeliin olisi, olen todennut että tämän tason pyörä olisi järkevämpi valinta.
Napavaihteinenkin on käynyt mielessä, mutta Kalliossa ajoittain asioivana olen kokenut että ne mäet vaativat enemmän vaihteita (onko näin?). Tai enemmän ytyä reisiin. Tosin jonkun kommentoijan kommentin jälkeen en tiedä olisiko sellainen sittenkään niin helppohoitoinen kuin olin ajatellut.
Valinnassa tulee huomioida se että olen 180+ nainen, joten useimmiten minulle tarjotaan pyöriä miesten rungoilla. Olen ihan sinut vaakasuoran tangon kanssa, ja useimmissa koeajamissani pyörissä ajoasentokin on ollut hyvä. Olen koeajanut kommenteissa mainittua xxl:n white hybridiä (miesten rungolla). Tämä karsiutui pois syystä X, mutta voisin miettiä tämän ottamista takaisin vertailulistalle.
Tai toki jos mielessäsi on jokin muu vaihtoehto, otan ehdotuksia vastaan ilomielin.
Larun vaihtoehdoista mun mutu oli että halvin olisi vaihtoehdoista paras. Mutta jäin miettimään osasarjan laatua, koska joku kauppias (omine motiiveineen) oli kertonut minulle omanlaistaan näkemystä asiasta ('kaikki alle deoren...'). Siksi päädyin tänne kysymykseni kanssa.
Miksi 27 toimii paremmin kuin 24? 3*9 pariton määrä on parempi kuin 3*8 parillinen?

Malamuutti
10.10.2015, 11.16
Tervehdys foorumille uudelta käyttäjältä. Jos pyörää ei ole vielä ole valittu, ulkomailta tilaaminen ei pelota ja koko passaa, tämä Corratec (http://www.ebay.de/itm/Corratec-Shape-Urban-One-Lady-48cm-Fahrrad-Trekking-City-Bike/171806815166?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%2 6asc%3D20140107083420%26meid%3D1e1f32b9cb5c4e838e3 2ccac4112ecc0%26pid%3D100011%26rk%3D2%26rkt%3D2%26 sd%3D181455753347) voisi olla soiva valinta suht laadukkailla komponenteilla varustetuksi työmatkapyöräksi.
Itselläni on vastaava miesten malli, jota olen modannut omaan käyttööni sopivammaksi ja olen ollut hyvin tyytyväinen laitteen peruslaatuun.

Muoks. Meni viesti ristiin alkuperäisen kysyjän kanssa ja nyt vasta huomasin viestissä mainitun +180 cm pituuden - linkin pyörä on aivan liian pieni.

kpyora
10.10.2015, 13.22
Mitähän luulet hyötyväsi liki halvimmasta maantievaihtajasta vs halvimman pään maastovaihtaja, pelkkää paskanjauhantaa...

Tieajoon sopivammat välitykset. Ota paperipussi päästäsi ja katsele vähän, mitä muualla maailmassa myydään. Pohjoismaihin tehdään ihan omia malleja, koska täällä kauppiaat jostain syystä haluavat myydä maastovaihteita myös tiellä käytettäväksi, vaikka ne sopivat huonosti tuohon käyttöön.

Jos pyörästä sanotaan, että se on ns. Nordic malli, se kannattaa pääsääntöisesti kiertää kaukaa. Ainoa poikkeus ovat eräät Shimanon napavaihteet, joissa Nordic tarkoittaa yritystä käyttää tiivisterenkaita.

...mihin minun kannattaisi pyörän hankinnassa kiinnittää huomiota takavaihtajien osasarjojen lisäksi.

Kuten jo tuossa todettiin, niin osasarjaan ei kannata hirveästi tuijottaa tuossa hintaluokassa. Ne ovat huonoja tai erittäin huonoja, mutta niillä pärjää, kun jaksaa huoltaa ja säätää.

Mitä tahansa polkupyörää, missä tahansa hintaluokassa ostettaessa järjestys on sama: runko (koko ja toimivuus), haarukka, kiekot, satula, polkimet, putkiosat ja osasarja. Eli ensin katsotaan että runko on kyseiseen käyttöön ok ja sitten tarkastetaan koko. rungon jälkeen katsotaan etuhaarukan ominaisuudet. Onko se riittävän hyvä, jne.

Alumiinirunko on keskimäärin kovempi ajettaessa kuin teräsrunko. Kuidusta voidaan tehdä sekä että. Koko on oleellinen. Korkeutta on helppo säätää, mutta väärän pituisessa pyörässä ei ole kuin joitakin kymmeniä millejä varaa säätää stemmiä vaihtamalla. Jos rahat eivät riitä teräsrunkoiseen, niin katso että edes etuhaarukka on joko terästä tai kiutua, niin että se absorboi kunnolla tärinät. Noissa halpiksissa ns. "joustohaarukat" ovat yhtä pintakovia kuin aluhaarukat. Eli kaikki tulee läpi käsille.

...Siksi päädyin tänne kysymykseni kanssa. Miksi 27 toimii paremmin kuin 24? 3*9 pariton määrä on parempi kuin 3*8 parillinen?

Helsingissä ei ole sellaisia mäkiä, että sen vuoksi tarvitsisit vaihteita. Moni Kallion hipsteri ajaa fixillä. :) Jos haluat käyttää vaihteita, niin tiellä tielle tehty sarja olisi fiksumpi valinta. Välitykset ovat lähempänä toisiaan. Eli 2*10 tai 2*11 on parempi kuin nuo kolmella etulehdellä olevat, joista käytännössä se pienin on tiellä tarpeeton. Maastovaihteista kaupunkipyörissä SRAM:n 1*11 esimerkiksi on ehkä harkinnan arvoinen. Samoin SRAM*n versiot vanhoista Sachs'n napavaihteista voivat olla harkinnan arvoisia. Takapakan valinnassa tulee ottaa huomioon toki voimasi.

- teräsrunko tai ainakin teräshaarukka
- 2, 3, 2*10 tai 1*11 vaihteet jos vaiteita ollenkaan
- oikea koko
-

Woodcutter
10.10.2015, 15.01
Kiitos kommenteista.
Olen koeajanut kommenteissa mainittua xxl:n white hybridiä (miesten rungolla). Tämä karsiutui pois syystä X, mutta voisin miettiä tämän ottamista takaisin vertailulistalle.
....
Tai toki jos mielessäsi on jokin muu vaihtoehto, otan ehdotuksia vastaan ilomielin.

Jos koeajoit tuon linkatun Sc compin xxl:ssä niin mainitsemallasi budjetilla puljun paras vaihtoehto on Sc lite: https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-hybridipyora-15/p/1095674_1_style
Noita on foorumillakin kuvissa pyöriny, joten ehkä joku omistajakin löytyy kommentoimaan.

Moska
10.10.2015, 17.42
Mulla on hybridissä 9*3 vaihteinen deore. Yleensä etuvaihtaja on isoimmalla ja en muista milloin on pienin ollut käytössä. Toiminnassa ei ole ollut mitään valittamista.

Maantiepyörässä 10*2 vaihteinen 105 ja siinäkin hitaimmat vaihteet melkeen turhia. Toimii myös hienosti.

Z3/Tapatalk

kpyora
10.10.2015, 23.37
Käy kokeilemassa Pelagon (http://www.pelagobicycles.com/bicycles/women.html) Capri SRAM:n kolmivaihteisella ja Airisto. Helsingissä on paljon kiveyksiä, mikä kannattaa ottaa huomioon koeajossa. Toiset rungot ja haarukat päästävät kaiken läpi, toiset suodattavat paremmin. Ne ovat yli budjettisi, mutta niitä kannattaa verrata halvempiin vaihtoehtoihin. Tiedät ainakin, mikä muuttuu hinnan muuttuessa.

jussi 163
12.10.2015, 11.40
Päivittäin menee noin 25km työmatkaa.pyörässä on:
Aceran vaihteet, Alivion takavaihtaja ja jarrut.
Hyvin toimii ja huolto ei tule kalliiksi.

Padex
13.10.2015, 08.20
Mullakin Alivion vaihtajat kyllä toimivat, mutta Deoren takavaihtaja toimii vielä paremmin. Niin hyvin, ettei "paremmasta" väliä.

3x8-Alivioissa oli pari ärsyttävää piirrettä. Vaihteet eivät vaihtuneet sutjakasti, niitä piti säädellä, ketju hankasi etuvaihtajan häkkiin. 1x8 Deorella ja Alfinen kampisarjalla on sutjakka,ei tarvii säädellä, eikä kapeempi 9-ketjukaan nyt hankaa Alfinen ketjusuojaan pienimmällä takarattaalla. Onnellista polkemista vain. Investointina tuo Deoren takavaihtaja ei ole kallis, pari kymppiä.

Veivaaja
26.01.2016, 14.07
Koska kysymys taisi koskea itse asiassa pyörän sopivuutta yleensä työmatkalle:

Oikea koko on aina tärkein lähtökohta. Komponentit kestävät, jos niitä käytetään ja huolletaan oikein. Jos tietää olevansa laiska huoltaja, napavaihteet ja levy/rumpujarrut ovat vähän helppohoitoisempia. Niitä pystyy itse lähinnä putsaamaan ja rasvaamaan. Lokasuojat ja ketjusuoja (niitä on yleensä vain napavaihteisissa) vähentävät jonkin verran huoltotarvetta (ja pitävät ajovaatteet puhtaampina).

Jos ajoa kertyy enemmän, tulee jossain vaiheessa tarve vaihtaa pyörää tai komponenetteja. Joten suosittelen aloittamaan työmatkapyöräilyn ja vähän perehtymään huoltamiseen. Sopivan pyörän valinnassa joku tuttu pyöräilijä auttaa mielellään.

Hyviä ajoja!