Näytä tavallinen näkymä : Missä voi korjauttaa, dura ace sti kahvan kun vaijeri katkennut sisään
pitkät matkat special
07.10.2015, 15.47
Hei missä tai kuka voi, korjata tosiaan Shimano dura acen kahvan sti, kun vaijeri katkennut, sisään ja kaikkia muruja ei saatu pois kahvaa purkatta, elikkäs yhde vaihde trenaa syystä johtuen...Elikkäs nyt pitäis saada korjaaja , joka kohtuu hintaan purkaa (paljonkohan maksaa noin?) ammattitaidolla, voitelee sti kahvan.
Löytyykö Tampeereen suunnalta, korjaajaa? Vai joutuuko lähettämään kauemmaksi?
(En itse ala purkamaan, vaikka youtubessa ohjeita)
Kiitos neuvosta etukäteen.
Siellä kahvan pohjassa on ruuvilla kiinni kaksi muovilevyä jotka poistamalla pääsee paremmin käsiksi kahvan räikkäsysteemiin. Auttoi ainakin itellä kun vaijerin pää jäi jumiin väärään paikkaan kahvassa.
http://si.shimano.com/pdf/dm/DM-ST0002-04-ENG.pdf#page=23
pitkät matkat special
07.10.2015, 18.30
Minulla on vanhempi 7800 kahva siinä ei ole tarkistusluukkuja tuossa kohtaa...
Kyllä tuollaiset perushommat kannattaa opetella ettei tarvi sinkuloida...
pitkät matkat special
08.10.2015, 10.32
Totta puhut! Mutta vien liikkeeseen kahvassa on enemmän liiikkuvia osia, kuin koko pyörässä, vartoan, kun joka neuvoo oikean liikkeen (käsientärinän takia (ei ole krapula) en saa koottua sti kasaan) purettua ehkä saisin, mutten tosiaan kasattua...
Jos tuossa on sivusta ulos tulevat vaijerit niin katkenneen osan saa ulos purkamatta. Sopivalla piikillä ensin kaivaa vaijerin jämät osoittamaan suoraan ulos ja sitten painetaan piikki mötikkään ja vedetään varovasti ulos. Piikillä voi myös joutua auttamaan sisäkalujen liikettä, jotta saadaan suurin vaihde päälle.
Vai onko vaijerin päässä oleva lyijymötikkä hajonnut? Jos on niin sitten ei auta kuin purkaminen.
pitkät matkat special
08.10.2015, 17.59
Jos tuossa on sivusta ulos tulevat vaijerit niin katkenneen osan saa ulos purkamatta. Sopivalla piikillä ensin kaivaa vaijerin jämät osoittamaan suoraan ulos ja sitten painetaan piikki mötikkään ja vedetään varovasti ulos. Piikillä voi myös joutua auttamaan sisäkalujen liikettä, jotta saadaan suurin vaihde päälle.
Vai onko vaijerin päässä oleva lyijymötikkä hajonnut? Jos on niin sitten ei auta kuin purkaminen.
Juu piikillä on kaiveltu, kaikki mitä irti saa, mutta nytten muista hajosiko lyijymötikkä vai saatiinko ulos kun kahva on ollut hyllyssä jo useamman vuoden, nyt päätin, että sille voisi tehdä jotakin kun, on muuten täydellinen dura acen sarja. Jätän tän kahvan jonkun pro mekaanikon huoleksi, jahka sellainen löytyy Suomesta, jään odottamaan ilmottautumisia!
pitkät matkat special
10.10.2015, 10.30
Ei sitten löydy Suomesta sti kahvan huoltaja liikettä?!
Voihan niitä muutama olla (varmaan osapuilleen kaikki liikkeet jotka Shimanon paremman pään maantiesarjoja myy) mutta en pidättäisi henkeä odottaessani että kovin moni osallistuu tarjouskilpailuun tällaisen sosiaalisen valtamedian alamarginaalissa.
pitkät matkat special
10.10.2015, 10.51
Odotankin, että joku aktiivi osaisi vinkata liikkeen....
Vinkataanko rovaniemeltä vai helsingistä? Odottelen tässä että kysyjällä olisi hieman aktiivisuutta itse...
pitkät matkat special
10.10.2015, 18.18
Vinkataanko rovaniemeltä vai helsingistä? Odottelen tässä että kysyjällä olisi hieman aktiivisuutta itse...
Eiköhän se mene samalla postimaksulla kumpaankiin suuntaan tietty olisi kiva jos löytyisi Tampereelta, niin voisi itse viedä suoraan. :)
pitkät matkat special
10.10.2015, 18.20
Eiköhän se mene samalla postimaksulla kumpaankiin suuntaan tietty olisi kiva jos löytyisi Tampereelta, niin voisi itse viedä suoraan. :)
Tietty sitä voisi alkaa soittelemaan liikkeitä lävitse, mutta luulisi täällä jonkun tietävän suoraan... :)
pitkät matkat special
10.10.2015, 18.24
...Arvelin että, jollakin fillarin 100.000 kävijästä sama vika, vielä kun sattuisi olemaan palstoilla...kun ei ole kovin yleinen vika....
FillaRilla
13.10.2015, 00.37
...Arvelin että, jollakin fillarin 100.000 kävijästä sama vika, vielä kun sattuisi olemaan palstoilla...kun ei ole kovin yleinen vika....
No on varmasti melko yleinen vika meillä kaikilla, jotka ei osia malta ajoissa vaihtaa eikä tunnista oireita kun vaijeri alkaa rispaantua... Itellä vasta loppukesällä työmatka- kauppa- eli baaripyörästä vaijeri antautui. Oli tosin edullista maastomallia, joten poissaanti ei ollut ongelma. (On kyllä maantiepyrissäkin pari kertaa käynyt.) Mutta noin periaatteessa homma voi käydä kelle vaan, jos oireet ennen katkeamista ei soita hälykelloja.
Samalla tavalla räpeltämällä se korjaamokaverikin sen vaijerin pätkän sieltä varmaan kaivaa. Itse en ainakaan alkaisi mokoman takia alkaa kaffaa enemmälti purkamaan. Yritä nyt vielä vaan ihan ite. Jos luovutat, vie mihin vaan korjaamoon, jotka vaihdepööriä korjaa. Tampereeltakin varmaan löytyy...
pitkät matkat special
13.10.2015, 09.48
No on varmasti melko yleinen vika meillä kaikilla, jotka ei osia malta ajoissa vaihtaa eikä tunnista oireita kun vaijeri alkaa rispaantua... Itellä vasta loppukesällä työmatka- kauppa- eli baaripyörästä vaijeri antautui. Oli tosin edullista maastomallia, joten poissaanti ei ollut ongelma. (On kyllä maantiepyrissäkin pari kertaa käynyt.) Mutta noin periaatteessa homma voi käydä kelle vaan, jos oireet ennen katkeamista ei soita hälykelloja.
Samalla tavalla räpeltämällä se korjaamokaverikin sen vaijerin pätkän sieltä varmaan kaivaa. Itse en ainakaan alkaisi mokoman takia alkaa kaffaa enemmälti purkamaan. Yritä nyt vielä vaan ihan ite. Jos luovutat, vie mihin vaan korjaamoon, jotka vaihdepööriä korjaa. Tampereeltakin varmaan löytyy...
itselläni eka vaijeri katkesi varottamatta 2600km ajon jälkeen ja toinen takakavaijeri 100km myöhemmin varottamatta....kyllä ne olisi tämän perusteella hyvä vaihtaa 2500km välein kun niin sama verran kestää...
pitkät matkat special
13.10.2015, 09.54
vaihtoehto B) Mahdollista, että kahvassa jotakin terävää kun katkoo vaijeria noin lyhyen ajon jälkeen.
----
Jep Jep tarvii viedä valtuutettuun Shimano huoltoon Treelle
kuovipolku
13.10.2015, 10.46
FWIW ensimmäisissä eli vuonna 2013(?) markkinoille tulleissa Dura-Ace 9000 kahvoissa oli ns. tyyppivika joka aiheutti vaijerin katkeamisia ajetun 2000-3000 kilometrin jälkeen. Paranneltu versio sai numeron 9001.
(Aihe on varmasti ollut esillä foorumilla ennenkin ja käyttäjät tietävät paremmin kuin tällainen satunnainen hipotekniikkauutisten seuraaja.)
pitkät matkat special
13.10.2015, 11.24
Tämä oli tärkein vihje kiitos en korjauta kun minulla vielä vanhempaa mallia, harmi vaan kun kahvat kuin uudet ei naarmuja ja vaihtaminen täsmällistä.
Taidan kaatua uusien puoleen, vaikka aika tyyrit nuo Dura-Acet...
Varsinkan kun en kilpaile enään niin halvemmatkin kahvat kelpaa esim. Ultegra... :)
Antti Kuitto
13.10.2015, 14.34
Kysyppä www.tonitoni.fi Toinen Toni on toiminut aiemmin tosi pitkään Shimanon teknisenä spesialistina, osannee purkaa kahvan suurinpiirtein silmät kiinni ja kädet selän takana. :)
pitkät matkat special
14.10.2015, 15.21
Arvasin, etä Veteraania tässä tarvitaan, ennen kuin jotain rupaa tapahtumaan, kiiitos linkistä Antti !
Aiheeseen ainakin hieman liittyen:
Kannattaako vaijeriremontin yhteydessä voidella kahvat (shimano 5700) sisältä ongelmien tms ennaltaehkäisemiseksi? Jos kannattaa, niin esimerkiksi millä? Ulkomaisilla sivuilla on varsin eriäviä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Olisiko kenties täälläkin...niitä perusteluineen arvostaen.
pitkät matkat special
11.11.2015, 08.59
Aiheeseen ainakin hieman liittyen:
Kannattaako vaijeriremontin yhteydessä voidella kahvat (shimano 5700) sisältä ongelmien tms ennaltaehkäisemiseksi? Jos kannattaa, niin esimerkiksi millä? Ulkomaisilla sivuilla on varsin eriäviä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Olisiko kenties täälläkin...niitä perusteluineen arvostaen.
Kannattaa, Teflon vaseliinillä liikkuvat metalliosat jotka koskettavat toisiaan yleensä kaikki paikat mihin ei hiakka ja lika pääse kuten Esim. Mahdollisesti navat jollei kuulalaakeroitu. Sitten öljyä ketjuihin koska helpompi puhdistaaa kun , jos ketjut rasvaisi vaseliinillä, elikkäs
sisäosat teflon vaseliini ja ulko osat teflonöljy, näissä Teflon öljyissä on hirvittäviä (samaten kun varmaan rasvoissakin...riippuu paljonko Teflonia käytetty) eroja muistan ennen Porvoon ajoja kun, hotellin autotallissa laitettiin kuiviin ketjuihin Pedroksen teflonöljyä kaikukin muuttui erilaiseksi kissanpehmeäksi hyrräykseksi, mutta tämä lähinnä "kisaöljy" kalleutensa takia....
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.