PDA

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen jeesustelutopikki vol3

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 [56] 57 58 59 60 61

J.Kottenberg
03.03.2019, 09.47
Tuota noin. Prosenttilaskuhan ei nyt mene ihan näin. Ensinnäkin, jos vuokraksi on sovittu tietty prosentti arvosta ja arvo nousee, vuokrakin nousee luonnollisesti samassa suhteessa. Ei siihen sen kummempia yllätyksiä tai prosenttien nostoja tarvita. Toisekseen, jos esimerkin vuokra 5% nousee puolella prosentilla, siitä tulee 5,025%. Jos se nousee puolella prosenttiyksiköllä, silloin siitä tulee 5,5%. Noin muuten samaa mieltä vuokratonteista, jos itselle tekisi (tai ostaisi) pysyvää kotia niin vaikea olisi vuokratonttiin henkisesti taipua.

Ei menekään. Kyllä minä sen tiedän. Mutta monet ymmärtävät esimerkiksi prosentuaaliset muutokset kuvaamallani tavalla. Tai uskotaan kaverin kertomaan, joka ei tajua asiasta mitään. Tai ei itse välitetä perehtyä asiaan vähääkään.

Tähän perustuu lukuisten "lankaan lentäneiden" valitus kuinka on kustu silmään.

Jos kaikki ihmiset osaisivat, ja viitsisivät, tehdä vähän laskelmia käyttämällä vaikkapa vain lyijykynää, ruutulehtiötä ja laskinta (pyyhekumi on myös hyvä olla) olisi paljon, todella paljon, vähemmän talousvaikeuksia ja nyyhkytarinoita.
Mutta kun eivät osaa (tai viitsi), niin tällä moni tekee rahaa ihan mukavasti.

pätkä
03.03.2019, 10.07
Salkkumiehet laittavat asiat kuntoon.

..."Kuinkahan monta vuotta olemme saaneet kuunnella, miten autuasta yksityisen sektorin toiminta on. Julkinen puoli on jäykkää ja sääntöjen kankeuttamaa ja tekee usein tappiota. Kutsutaan siis yksityinen sektori apuun, niin kaikki sujuu kuin tanssi – postista vanhustenhuoltoon ja junista lastensuojeluun.Jos olet yksi niitä, jotka ovat nielaisseet tämän unelman, mitä jos loisit silmäyksen Englantiin, jossa tämä kehitys alkoi jo 1980-luvulla. Enkä parempaa esimerkkiä tiedä kuin Thames Water, vesiyhtiö, joka vastaa siitä, että kaikille lontoolaisille tulee puhdasta vettä ja että viemärit toimivat..."

https://yle.fi/uutiset/3-10668673

tempokisu
03.03.2019, 11.37
Aamulehdessä oli juttu "pienellä palkalla" -- täh? noi mitään pienellä palkalla ole, se yksikin sai 1700e/kk , ja naisellä oli yhtenä kuukautena tilanne että käteen jäi vain 890e/kk ja tällä naisella oli myös ukko, jonka palkalla elettiin. Olisivat haastatelleet tällaista todella pienellä palkalla kituvaa. Mä kyllä laitoin tekstarin ( tuskin julkaistaan, nimellä meni..) ...siellä Aamulehdessä joku myös valitteli että terveyskeskuksista lääkärit lähtee "kovapalkkaisiin yksityisaseman hommiin". Joo tosi kovapalkkaista yksityisaseman työtä...kovaa tää kyllä on. Katsotaan kohta onko myös "autuasta" - mä sanon että helvettikin on tähän meidän puljuun verrattuna hieno paikka. Ja se helvetin pääpaholainen kalpenee kun verrataan Rouva Aurinkoisen aiheuttamaan kiusantekoon ja kärsimykseen.
"En tarvi uutta takkia joka vuosi..." joo en tarvi minäkään, olisiko viimesin takki ostettu 15 vuotta sitten?

Joo olen tehny laskelmia, mutta ei ole auttanut.

PK1
03.03.2019, 21.14
Minua kyllä näin vannoutuneena (nikotiinittomana) sähköröökimiehenä jeesusteluttaa tällainen virkamiesnillitys.
Missäs ne norminpurkutalkoot on, hä?
Linkissä siis kerrotaan että Helsinki yrittää kieltää elintarvikemakuaineiden myynnin sähkötupakkakaupoilta.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/750142-sahkotupakka-ei-saa-maistua-hyvalta-makunesteiden-myynti-yritetaan-kieltaa?fbclid=IwAR17dq40UqD4YS1wZmAP25ksbAyCX3gZI fTbr7WtAMJhIZICfbVoBEtPfsQ

spaceman
03.03.2019, 21.22
Aamulehdessä oli juttu "pienellä palkalla" -- täh? noi mitään pienellä palkalla ole, se yksikin sai 1700e/kk , ja naisellä oli yhtenä kuukautena tilanne että käteen jäi vain 890e/kk ja tällä naisella oli myös ukko, jonka palkalla elettiin.

Varmaankin huomasit että jokaisella jutussa esiintyneellä oli, tai oli ollut, alaikäisiä huollettavia? Vaikka miten laskisi niin kasvava lapsi tai nuori on todelinen rahan musta aukko.

tempokisu
04.03.2019, 08.33
^ on mulla suhteessa silti vähemmän palkkaa. Mä maksan yksin kaikki laskut ja menot, yv on sama asuu täällä 1 tai neljä.

Tervehtiminen työpaikalla:
– Jos ihminen kävelee aamulla viiden huoltomiehen ohi, eikä sano edes huomenta, vaan kysyy missä treenisukset ovat, se kertoo, miten pieni huollon arvostus on tietyillä urheilijoilla. Se on muutamien naisten ongelma. Tämä meidän hevosmiestiimi osaa käyttäytyä, Marjetta sanoo.
Työkaverien tervehtimisen pitäisi kuulua jokaisen yhteisön toimintakulttuuriin.

Malli "meidän työpaikka"

tempokisu
04.03.2019, 12.57
! Minäkin kiinnostuin kun luin iltiksesta miten eläkeläinen sai kätevästi 200e kuukaudessa lisää käyttörahaa. Höh, sehän oli vaan Freedom Rahoituksen mainos. Eläkeläisellä oli useita luottokortteja ja yksi kulutusluotto, mutta yhdistämällä lainat eläkeläinen sai 7000e lainaa ja jotenkin ihmeellisesti muka säästi 200e kuukaudessa. Mä sanon että häviät jo siinä vaiheessa kun otat niitä lainoja. Elää mieluummin tulojen mukaan kun lainoja ottaa.
Mä uskon että koko eläkeläis-tarina on keksitty, ja vain pelkkä Freedom Rahoituksen mainos.

Sama juttu niitten hienojen tuhansien eurojen sänkyjen kanssa. Yhtäkkiä Kerttu Niskanen pystyy hiihtään paremmin kun sai Iivolta vinkin että osta uusi hieno sänky. Ei auttanu kuitenkaan, ehkä sänkyfirmalta tuli joku bonus Niskasille.

Concorde
04.03.2019, 14.29
Mä olen silti sitä mieltä, että sängyn laadussa ei kannata säästää vaan ostaa niin hyvä, kuin talous kestää. Siinä kuitenkin viettää neljänneksen-kolmanneksen elämästään.

MRe
04.03.2019, 14.44
^Sängyissä, kuten ei muissakaan kulutushyödykkeissä, hinta välttämättä korreloi lopputuloksen kanssa. Meillä on Unikulmasta ostettu sänky & "fitatut" patjat. Vaimo halusi jo parin vuoden päästä uuden patjan ja haettiin sitten jostain kaupasta joku "älyvaahtomuovi"-patja. Noin puoleen hintaan siitä, mitä Unikulma olisi veloittanut uusista jousista omaan patjaansa.

Itse olen nukkunut nyt reilun puoli vuotta jollain Askon (tms) patjalla ja selkäkivut hävisi. Mihinkähän saisi tuon Unikulman patjan hävitettyä...

LJL
04.03.2019, 15.17
Meillä wifven kanssa parisängyssä Ikean sänkykehikko parhaalla/kalleimmalla sälepohjalla, keskihintainen Futon-patja ja villapetari. Aevan täydellinen yhdistelmä, todella kova (hyvällä tavalla) ja edullinen. Ainut huono puoli että Futonia pitää välillä rullailla ja sen on aika raskasta hommaa 200x180 patjalla

Concorde
04.03.2019, 15.21
Täällä myös liputetaan älvaahdon nimeen. Made in Tampere Ortoformia. Puoleen hintaan futoneista, mutta vähintään yhtä hyvä.

mgcc
04.03.2019, 18.54
Mummielestä tuhannenviidensadankahdenkymmenenyhdeksän kilpparin salakuljettaminen matkatavaroissa pitäisi kieltää.

LJL
04.03.2019, 19.24
Mummielestä tuhannenviidensadankahdenkymmenenyhdeksän kilpparin salakuljettaminen matkatavaroissa pitäisi kieltää.

Se pitää kuitenkin sallia sillä edellytyksellä että ilmastointiteippiä laitetaan helkkaristi. Erittäin paljon enemmän, niin ei ole mitään ongelmaa tullissa, sanovat vaan se että ei näitä jaksa erkkikään kaikkia avata.

Hartsa69
04.03.2019, 19.42
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/750974-valtuutettu-espoossa-lidlin-myyja-leimasi-meidat-varkaiksi-tonnikalapurkin-tahden

onkos niin että joku muu saa loukkaantua jos kaupassa halutaan tarkistaa kassi, mutta kantasuomalainen ei..

OJ
04.03.2019, 20.11
Täällä myös liputetaan älvaahdon nimeen. Made in Tampere Ortoformia. Puoleen hintaan futoneista, mutta vähintään yhtä hyvä.
Tuli selkä kipeäksi pelkästä ajatuksesta.

mgcc
04.03.2019, 20.14
Kassia ei tarvitse kassalle avata eikä vartijoillekaan. Paikalle voi kutsua poliisin joka hoitaa homman.

bici74
05.03.2019, 00.25
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/750974-valtuutettu-espoossa-lidlin-myyja-leimasi-meidat-varkaiksi-tonnikalapurkin-tahden

onkos niin että joku muu saa loukkaantua jos kaupassa halutaan tarkistaa kassi, mutta kantasuomalainen ei..Minä kyllä loukkaantuisin aivan saatanasti jos stevari-partio tulisi aiheetta syyttämään tonnikalapurkin pöllimisestä ihan vaan siksi että kassahenkilö väittää nähneensä jotain. Poliisi paikalle ja videot tarkistukseen, sen jälkeen ilmoitus poliisille jostain laittomuudesta (en tiedä mikä on oikea termi) jos aihetta on. Ei voi, eikä saa, olla niin että kenenkään kauppareissu päättyy noin vain siksi että joku kassahenkilö väittää nähneensä jotain. Eli tsekataan videot ja haastatellaan asianomaiset...jos mitään arveluttavaa ei näy niin rikosilmoitusta peliin.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

tempokisu
05.03.2019, 03.35
^ tästä on aikaa, kävin tavaratalossa ja kesken kaiken kännykkä soi, kaivoin kassista ja vastasin. - olin jo menny ulko-ovesta ulos, kun vartija hyökkäsi ja olin kuulemma varastanut jotain. ?? joku asiakas oli tehnyt ilmoituksen. Ei ollut mitään salattavaa niin annoin tutkia mun kassin. Onneksi ei sentään mitään "lähempää" tarkastelua suoritettu.
Nolotti kuitenkin.

Jaa että kuka tahansa voi kiusallaan tehdä ilmoituksen "epäilyttävästä asiakkaasta" joka laittoi jotain kassiinsa. Ehkä.

tempokisu
05.03.2019, 03.42
Mä olen silti sitä mieltä, että sängyn laadussa ei kannata säästää vaan ostaa niin hyvä, kuin talous kestää. Siinä kuitenkin viettää neljänneksen-kolmanneksen elämästään.

Minulla on vanha sänkyni opiskeluajoilta, ruma valkoinen parisänky :D ihan hyvä tämä on. Nukun yleensä 3-4 tuntia päivässä eli ei ihan kolmannesta eikä neljännestäkään elämästäni. Joo talouteni ei kestä minkäänlaisen uuden sängyn hankkimista, ei ole käynyt mielessäkään että pitäisi saada uusi sänky. Keittiöön pitäisi saada isompi matto joka pysyy paikallaan ( nyt on pieni tekoplyyshimatto, menee aina kuprulle) , mutta ei nyt sitäkään raski.

marmar
05.03.2019, 07.29
Minä kyllä loukkaantuisin aivan saatanasti jos stevari-partio tulisi aiheetta syyttämään tonnikalapurkin pöllimisestä ihan vaan siksi että kassahenkilö väittää nähneensä jotain. Poliisi paikalle ja videot tarkistukseen, sen jälkeen ilmoitus poliisille jostain laittomuudesta (en tiedä mikä on oikea termi) jos aihetta on. Ei voi, eikä saa, olla niin että kenenkään kauppareissu päättyy noin vain siksi että joku kassahenkilö väittää nähneensä jotain. Eli tsekataan videot ja haastatellaan asianomaiset...jos mitään arveluttavaa ei näy niin rikosilmoitusta peliin.

Aika herkkä aihe tuntuu olevan. Itse olen täysin päivastaista sorttia. Mua ei haittaa pätkääkään jos joku tarkistaa olenko varastanut jotain. Pikemminkin olen tyytyväinen, että kynnys on riittävän matalalla. Myylävarkaat käy mun kukkarolla (ei se kauppias niitä varastettuja tavaroita maksa viimekädessä). Jos tarkastuskynnys on niin alhaalla, että huteja tulee, niin ihan sama. Mut on 2 kertaa tarkastettu. Ekan kerran 12-kesäisenä, ei löytynyt mitään. Tosin mun seurassa oli samanikäinen kaveri, joka oli varastanut juuri 5 min aikaisemmin jotain, minkä oli jo ehtinyt kuljettaa kassan ohi ulos ja tuli mun kanssa uudestaan kauppaan. Eli epäily ei ollut ihan täysin aiheeton. Kassa oli tuttu ja myöhemmin sanoin, että en ole koskaan varastanuit mitään, johon kassa totesi, että ei me sua niin paljon epäitykkään, mutta sitä sun kaveriakaan ei voinut yksin tutkia.

Toisen kerran 18 vuotiaana, kun olin juuri aloittanut insinööriopinnot ja olin ostamassa elämäni ensimmäistä salkkua. Pitihän sitä tutkia tarkkaan mitä on ostamassa ja vartija oli ollut kyttäämässä mun touhuja ja hyökkäsi sitten heti kassan jälkeen ja halusi avata salkun.

Eipä noista kummastakaan mitään traumaa jäänyt, eikä edes harnmitusta aiheettomasta tutkimisesta. Ekasta kerrasta jäi mieleen harmitus, kun kuulin syyn, että myöhästyivät eivätkä saneet kiinni.

Ihan sama juttu puhallusratsian kanssa. Ei mua harmita vaikka poliisi puhalluttaa mua, vaikka en koskaan juo mitään.

Ite näen, että nämä tarkastukset on meidän rehellisten etu ja mitä enemmän varkaita tai rattijuoppoja saadaan kiinni sitä vähemmän joutuu maksamaan hävikkilisää tuotteissa ja sitä turvallisempaa tuolla liikenteessä on.

J.Kottenberg
05.03.2019, 13.26
Minä kyllä loukkaantuisin aivan saatanasti jos stevari-partio tulisi aiheetta syyttämään tonnikalapurkin pöllimisestä ihan vaan siksi että kassahenkilö väittää nähneensä jotain. Poliisi paikalle ja videot tarkistukseen, sen jälkeen ilmoitus poliisille jostain laittomuudesta (en tiedä mikä on oikea termi) jos aihetta on. Ei voi, eikä saa, olla niin että kenenkään kauppareissu päättyy noin vain siksi että joku kassahenkilö väittää nähneensä jotain. Eli tsekataan videot ja haastatellaan asianomaiset...jos mitään arveluttavaa ei näy niin rikosilmoitusta peliin.

Aahhh, niin tuttua että. Valvonnan pitäisi kaikkialla olla tiukkaa, tietenkin siksi että rikollisuus saataisiin pidettyä vähäisenä ja rosvot vastuuseen. Mutta auta armias jos valvonta hiukkaakaan osuu itseen tai haittaa niin ollaan valmiita tekemään kaikki mahdollinen(ja mahdoton) että valvonta, kuka sitä milloinkin tekeekin, saisi saisi niin kynsilleen ja korvilleen että tuntuu ja muistaa takuulla ikuisesti. Parasta vielä jos saa valvovan tahon julkisesti nolattua ja nöyryytettyä sekä korvauksia päälle. Aaahhh että tekee eetvarttia.
Mistäkö tiedän???? (en kuitenkaan ole/ole ollut stevari)

bici74
05.03.2019, 15.27
Aika herkkä aihe tuntuu olevan. Itse olen täysin päivastaista sorttia. Mua ei haittaa pätkääkään jos joku tarkistaa olenko varastanut jotain. Pikemminkin olen tyytyväinen, että kynnys on riittävän matalalla.

Kyllä tämä tapaus näyttää silkalta kiusanteolta, sikälimikäli Ilta-Sanomien versioon on luottamista: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006023361.html. Eli että siellä on sitten myyjät hihitelleet tapaukselle. Siksi olisi kiva tarkistaa tapauksen kulku jostain videotallenteelta joka sitten paljastaa miten se tonnikalapurkki liikehti ja oliko aihetta epäillä. Tottakai varkaat saa ja pitääkin ottaa kiinni mutta jos myyjä ihan vaan vittuillakseen tekee moisia vääriä ilmoituksia niin kyllä mua haittaisi. Kovasti.

Ihan sama juttu puhallusratsian kanssa. Ei mua harmita vaikka poliisi puhalluttaa mua, vaikka en koskaan juo mitään.

Sama täällä, ei noi ratsiat haittaa. Haittaisiko se jos joku soittaa poliisille ja kertoo nähneensä sun juovan votkapullosta moottoritiellä ajaessasi? Ja sut pysäytetään ja puhallutetaan ja paperit katsotaan...ihan vain siksi että joku ei tykännyt vaikka sun ohituksesta paria kilometriä aiemmin.

Ite näen, että nämä tarkastukset on meidän rehellisten etu ja mitä enemmän varkaita tai rattijuoppoja saadaan kiinni sitä vähemmän joutuu maksamaan hävikkilisää tuotteissa ja sitä turvallisempaa tuolla liikenteessä on.

Juu, mutta tällaiset kiusanteot eivät ole kenenkään etu. Lasken tämän tonnikalaepisodin kiusanteoksi IS:n jutun perusteella, totuutta emme tiedä.

bici74
05.03.2019, 15.37
Aahhh, niin tuttua että. Valvonnan pitäisi kaikkialla olla tiukkaa, tietenkin siksi että rikollisuus saataisiin pidettyä vähäisenä ja rosvot vastuuseen. Mutta auta armias jos valvonta hiukkaakaan osuu itseen tai haittaa niin ollaan valmiita tekemään kaikki mahdollinen(ja mahdoton) että valvonta, kuka sitä milloinkin tekeekin, saisi saisi niin kynsilleen ja korvilleen että tuntuu ja muistaa takuulla ikuisesti. Parasta vielä jos saa valvovan tahon julkisesti nolattua ja nöyryytettyä sekä korvauksia päälle. Aaahhh että tekee eetvarttia.
Mistäkö tiedän???? (en kuitenkaan ole/ole ollut stevari)

Ei, ei tarkoituksena ole valvontaa suorittavaa nolata tai nöyryytettyä. Jos myyjä on ihan vain vittuillakseen ilmoittanut nähneensä tonnikalapurkin menevän taskuun aiheuttaen turhan etsinnän ja näemmä myyjän mielestä huvittavan (ks. edellinen yltä postaukseni) tilanteen niin onhan joku pielessä. En tässä stevaria mistään syytä, myyjä tässä on se mahdollinen "syyllinen".

Smo
05.03.2019, 16.21
Ei riittäny sijaisasuntosauna majoitukseen

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/59bfc8b7-1915-4b74-b4ed-932217310ca7

Teuvo Hakkarainen on laskuttanut eduskunnalta kilometrikorvauksia 38 000 euroa - ajaa vuodessa kaksi kertaa maapallon ympäri

YT
05.03.2019, 16.50
^Parempi niin, että Teuvo on maailmaa kiertämässä kuin eduskunnassa.

PK1
06.03.2019, 07.23
Vähällä pääsee käräjäoikeudessa kun koittaa suistaa linja-auton tieltä huutaen samalla ählämiä.
Puolustuksen selitykset toki ovatkin vailla vertaansa :D

Salissa olleen median mukaan syytetyn puolustus perusteli oikeudessa bussimatkan tapahtumia sillä, että mies oli paniikissa, huusi Jumalaansa apuun ja horjahti kuljettajan päälle.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006024856.html?fbclid=IwAR1cD-_u5ipDfNlXUgTID9bfg7QisyeDvIoSisvj4y-xa3eK3kSSL7c93Gc

LJL
06.03.2019, 08.15
Vähällä pääsee käräjäoikeudessa kun koittaa suistaa linja-auton tieltä huutaen samalla ählämiä.

Salissa olleen median mukaan syytetyn puolustus perusteli oikeudessa bussimatkan tapahtumia sillä, että mies oli paniikissa, huusi Jumalaansa apuun ja horjahti kuljettajan päälle.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006024856.html?fbclid=IwAR1cD-_u5ipDfNlXUgTID9bfg7QisyeDvIoSisvj4y-xa3eK3kSSL7c93Gc

Joo tämän jutun selitykset oli kyllä hauskoja :D Mutta niin ne usein ovat myös vaille mediahuomiota jäävissä jutuissa. Vastaajallahan ei ole rikosprosessissa mitään totuudessapysymisvelvollisuutta tai näyttötaakkaa syyttömyydestään, eli sitä voi kertoa käytännössä ihan mitä vaan. Tuomioistuin sitten arvioi näytön uskottavuutta. Eräässä jutussa perusteluihin oli kirjattu humoristisesti vastaajan valehtelusta "vastaaja on käyttänyt täysimääräisesti oikeutensa olla pysymättä totuudessa" tjsp :)

Syyttäjän pitää aina pystyä näyttämään teonkuvaus toteen. Jos ei pysty, kuten tuossa allahu-jutussa ei ilmeisestikään pystynyt, ei voida näyttämättä jääneistä teoista tuomiotakaan.

tempokisu
06.03.2019, 08.26
Sama täällä, ei noi ratsiat haittaa. Haittaisiko se jos joku soittaa poliisille ja kertoo nähneensä sun juovan votkapullosta moottoritiellä ajaessasi? Ja sut pysäytetään ja puhallutetaan ja paperit katsotaan...ihan vain siksi että joku ei tykännyt vaikka sun ohituksesta paria kilometriä aiemmin.

Olin vuosia sitten ekaa kertaa Porissa ( itse ajaen), kirkkokonsertissa jossa veljeni johti orkesteria. Takaisin ajaessa en heti hoksannut mistä käännytään Tampereelle päin ja ajelin liikenneympyrän pari kertaa. Pimeetä, sadetta ja uusi reitti ja edellispäivänä ostettu uusi auto, joten ajelin varovaisemmin.
Poliisiauto tuli takaa, mä aattelin että "tilanne" mutta ne pysäyttikin mun. Joku oli tehnyt ilmoituksen "epävarmasta ajosta", kerroin ^ tilanteen. Kysyivät sitten olenko ollu tyytyväinen autooni ( olin) ja toivottelivat hyvää kotimatkaa.

MRe
06.03.2019, 09.20
Syyttäjän pitää aina pystyä näyttämään teonkuvaus toteen. Jos ei pysty, kuten tuossa allahu-jutussa ei ilmeisestikään pystynyt, ei voida näyttämättä jääneistä teoista tuomiotakaan.
Eniten näissä aina ihmetyttää puolustusasianajajan moraali. Kuinka hän voi mennä illalla kotiin ja katsoa itseään peilistä todeten mielessään, että taas tehtiin maailmasta hieman turvallisempi paikka meille kaikille.

Ja en ota tässä kantaa nyt syytetyn ihonväriin tai jumal-näkemykseen. Sama koskee muitakin oikeudenkäyntejä. Vaikka Aarnion.

JackOja
06.03.2019, 09.29
Puolustusasianajajakin tarvitsee voita leivän päälle ja lapsille muroja. Ei hän tarvitse moraalia. Asuntolainan lyhennyksetkin painaa kuukausittain päälle.

LJL
06.03.2019, 10.05
Eniten näissä aina ihmetyttää puolustusasianajajan moraali. Kuinka hän voi mennä illalla kotiin ja katsoa itseään peilistä todeten mielessään, että taas tehtiin maailmasta hieman turvallisempi paikka meille kaikille.

Ei Suomessa ole olemassa käytännössä pelkkiä puolustusasianajajia, eli että hoitaisi pelkästään rikosjutun vastaajien toimeksiantoja. Päämies on päämies, oli hän sitten jutun kantaja, vastaaja tai asianomistaja. Asianajajan kuuluu lain mukaan edistää päämiehen etua parhaansa mukaan. Jos itse olisin rikosjutussa vastaajana, niin viimeinen asia mitä toivoisin olisi "omantunnontuskissa" itkua tuhertava paska, joka ei tee palkkansa eteen kaikin voimin töitä eli koita voittaa juttua :rolleyes:

Esko
06.03.2019, 10.09
Vastaajallahan ei ole rikosprosessissa mitään totuudessapysymisvelvollisuutta tai näyttötaakkaa syyttömyydestään, eli sitä voi kertoa käytännössä ihan mitä vaan.

Vastaajalla ei ole, mutta puolustusasianajajalla käsittääkseni on. Eli hän ei saa esittää asioita jotka itse tietää valheiksi. Korjaa jos olen väärässä.

Ovat vain selitykset usein niin mielikuvituksellisia että ihmetyttää, jos ne ovat vastaajien itsensä keksimiä. Ilman puolustusasianajajan jollakin tavoin aktiivista roolia asiassa.

Siitä tonnikalapurkkiepisodista, kyllä itsekin pahoittaisin mieleni, jos aiheettoman etsinnän jälkeen ei pyydettäisi anteeksi. Vartijan homma on ensisijaisesti palveluammatti ja jos karkoittaa enemmän asiakkaita kuin näpistelijöitä niin kannattaisi harkita joko asenteen tai ammatin vaihtoa.

Oatmeal Stout
06.03.2019, 13.19
Eniten näissä aina ihmetyttää puolustusasianajajan moraali.
Siis ei syyllisille saa olla sama laki kuin syyttömille - puolustus varmistaa asiakkaansa oikeuksien toteutumisen. Huonolla moraalilla olevia liikkuu etenkin turvapaikkahakijoiden edustajin ei niinkään rikosoikeudessa.

Ohiampuja
06.03.2019, 13.20
Suuri korkohuijaus. Vai onko?

https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006024497.html

marmar
06.03.2019, 13.30

Ja en ota tässä kantaa nyt syytetyn ihonväriin tai jumal-näkemykseen. Sama koskee muitakin oikeudenkäyntejä. Vaikka Aarnion.

No olihan siellä läntisessä naapurissa esimerkki mökkinurtomiesten puolustamiseen erikoistuneesta asianajajasta, joka ei juuri muita asioita ajanutkaan. Kunnes aikaa kului ja asianajajan omaan mökkiin murtauduttiin. Siihen loppui mökkimurtautujien puolustaminen.

TimoS
06.03.2019, 13.45

Jos VM esittää ennusteen pessimistisesti eli olettaa korkojen nousevat, niin ketä on huijattu? Toimittajan skenaariot on huijausta kun niissä esitetään laskelmia joissa velanotto loppuu. Kun ei lopu. Ei loppunut nytkään ns. nousukaudella ja eikä varmasti jatkossakaan, etenkään jos SDP on vallassa.

pätkä
06.03.2019, 14.37

Oli varmaan lintsannut kotouttamistunnilta.

https://www.youtube.com/watch?v=_D643qnX3Zk

MRe
06.03.2019, 14.38
Asianajajan kuuluu lain mukaan edistää päämiehen etua parhaansa mukaan.
Käytännössähän tämä usein tarkoittaa, kuten tässäkin casessa, sitä että pyritään keksi... öh, siis löytämään se vaihtoehtoinen tapahtumien kulku ja saada sitten oikeus vakuuttuneeksi siitä, että näin olisi voinut olla. Ja jos syyttäjällä ei ole esittää mitään kovaa todistusta, niin pakkohan se vaihtoehtoinen asioiden kulku-skenaario on hyväksyä. Jos siinä ei esiinny kovinkaan paljoa enkeleitä, marsilaisia tai joulupukkia.

Jos itse olisin rikosjutussa vastaajana, niin viimeinen asia mitä toivoisin olisi "omantunnontuskissa" itkua tuhertava paska, joka ei tee palkkansa eteen kaikin voimin töitä eli koita voittaa juttua :rolleyes:
Niin, harvahan meistä tuomiota itselleen haluaa. Itse nostan hattua Breivikin puolustusasianajajalle. Hän selvisi mahdottomalta tuntuneesta tehtävästä hyvin ja järkensä ja kunniansa säilyttäneenä. Ja oikeus toteutui. Mutta siellä nyt ei näytöstä ollut puutetta.

MRe
06.03.2019, 14.41
Siitä tonnikalapurkkiepisodista, kyllä itsekin pahoittaisin mieleni, jos aiheettoman etsinnän jälkeen ei pyydettäisi anteeksi. Vartijan homma on ensisijaisesti palveluammatti ja jos karkoittaa enemmän asiakkaita kuin näpistelijöitä niin kannattaisi harkita joko asenteen tai ammatin vaihtoa.
Vartijalla tuskin tuossa kohtaa ollut tarvetta pyytää anteeksi. Pahoitella tapahtunutta kylläkin. Vartijalla ei ollut juuri muuta mahdollisuutta kuin suorittaa tarkastus, kun oli tehty ilmianto. Sen sijaan kassaneitien olisi pitänyt pyytää anteeksi tekemisiään. Toisaalta kun ei tiedä mitä oli tapahtunut ennen ja aiemmin, niin vaikea ottaa kantaa.

MRe
06.03.2019, 14.43

Käsi pystyyn kenelle tuli yllätyksenä, että tilastoja käytetään joihinkin omien (poliittisten) tarkoitusperien ajamiseen?

p bonk
06.03.2019, 15.14
^ Samalla tavalla poliittista tai muuta agendaa olisi myös se, että uskoo ikuisten nollakorkojen maailmaan ja tekee suunnitelmat sen mukaan. Tätä voi soveltaa omaan asuntolainaansa ja maksukykyyn eri korkotilanteissa.

Esko
06.03.2019, 15.18
Vartijalla tuskin tuossa kohtaa ollut tarvetta pyytää anteeksi. Pahoitella tapahtunutta kylläkin. Vartijalla ei ollut juuri muuta mahdollisuutta kuin suorittaa tarkastus, kun oli tehty ilmianto. Sen sijaan kassaneitien olisi pitänyt pyytää anteeksi tekemisiään. Toisaalta kun ei tiedä mitä oli tapahtunut ennen ja aiemmin, niin vaikea ottaa kantaa.

Onko anteeksipyyntö ja pahoittelu jotenkin merkittävästi eri asia ja miksi sen anteeksipyynnön pitäisi olla niin vaikeaa? Ei minulla ainakaan ole ongelmaa pyytää töissäkään anteeksi joltain sidosryhmäläiseltä vaikka se olisi joku muu työntekijä joka on mokannut, jos minä olen kuitenkin se, joka kyseisen henkilön kanssa on välittömässä kanssakäymisessä. Jos sitten joku olisikin jostain syystä halunnut tehdä kiusaa tarkoituksella niin senkään ei tarvitse näkyä sille sidosryhmäläiselle, vaan sellainen käsitellään sisäisesti kun ovi on kohteeksi joutuneen takana sulkeutunut.

pätkä
06.03.2019, 15.25
https://www.iltalehti.fi/talous/a/200a4e99-a71a-4b7a-a6de-6369cca9e348

Pauli Vahteran mukaan humanitäärinen maahanmuutto maksaa Suomelle 3,2 miljardia euroa vuodessa.

...Vahtera arvostelee sitä, etteivät hallitus ja virkamiehet ole pystyneet tai halunneet tehdä vastaavanlaista laskelmaa.– Suomessa on kymmeniä tuhansia hyväpalkkaisia virkamiehiä, jotka eivät ole pystyneet laskemaan yhteiskunnallisesti näin tärkeän asian, maahanmuuton, aiheuttamia kustannuksia julkiselle taloudelle.
– Eivät edes silloin kun selvittämisestä on sovittu hallitusohjelmassa. Paitsi aikaa, rahaa, henkilökuntaa ja tietotekniikkaa heillä on käytössään kaikki se tieto (data), jolla tämä olisi helppo laskea. Virkamiehiltä puuttuu tahto tai osaaminen, tai sitten heiltä on kielletty kustannusten selvittäminen.

Vahtera sanoo, että humanitäärisen maahanmuuton menot ovat 46 miljardia euroa 1990-2018.

spaceman
06.03.2019, 15.46
Vastaajalla ei ole, mutta puolustusasianajajalla käsittääkseni on. Eli hän ei saa esittää asioita jotka itse tietää valheiksi. Korjaa jos olen väärässä.

Ei kai se ole valehtelua jos sanoo vaikka että päämieheni kertoman mukaan hän oli juuri aikeissa kutsua poliisin paikalle tien varresta löytämänsä auton johdosta kun poliisi tuli syyttämään varkaudesta? Se on päämiehen kertomaa ja voi olla tai olla olematta totta. Lääkärintodistukset 3.2 promillen tuloksineen yms. tietysti ovat faktaa.

Eri asia on sitten pystyisinkö tai haluaisinko noin sanoa jos on ilmeistä että tämä päämies olisi oikeasti itse sen auton varastanut.

LJL
06.03.2019, 15.54

Ovat vain selitykset usein niin mielikuvituksellisia että ihmetyttää, jos ne ovat vastaajien itsensä keksimiä. Ilman puolustusasianajajan jollakin tavoin aktiivista roolia asiassa.

Olen kyllä koittanut olla foorumilla menemättä syvemmälle näissä, mutta... Sanotaan vaikka sen verran, että asianajajan lojaliteettivelvollisuus ja totuudessapysymisvelvollisuus on monitahoinen juttu. Puolustajan päävelvollisuus on valvoa syytetyn etua lain ja hyvän asianajotavan rajoissa, eli hän ei saa esim. tuoda aktiivisesti esille päämiehen intressien vastaisia seikkoja. Puolustajalla ei ole rikosprosessissa muuta kuin ns. negatiivinen totuusvelvollisuus, joka tarkoittaa ettei hän saa esittää vääriä eikä viranomaisia harhaan johtavia väitteitä, taikka valehdella tai kehottaa valehtelemaan. Asianajaja saa luottaa päämiehensä sanaan eikä hänellä ole velvollisuutta tarkistaa tietojen totuudenmukaisuutta. Puolustaja ei voi pääsääntöisesti luottamuksensuojan takia kertoa siitä, jos päämies on tunnustanut rikoksen mutta haluaa puolustajan silti kiistävän syytteen. Lojaliteettivelvollisuus edellyttää että päämiestä on yritettävä puolustaa. Jona tapauksessa puolustajan käsityksillä ole ratkaisevaa merkitystä asian ratkaisemisessa.

marmar
06.03.2019, 17.26
Asianajajia on monenlaisella moraalilla Itsellä on yhtenä erikoisena persoonana jäänyt mieleen eräs Turunen. Henkilön moraalikäsitykset olivat sellaisia että pyysin asianajotoimistoa tarjoamaan jotain toista henkilöä asiaamme hoitamaan.

Muutama vuosi tapaamisemme jälkeen kyseinen henkilö tuli kuuluisaksi rahojen kuljettamisesta polkupyörän peräkärryssä....

mgcc
06.03.2019, 17.54
Joku asianajaja oli oikeudenkäynnissä puolustanut jotain hameväkeä elintarvikseiden anastamisesta ja laukonut, että: eivät tavarat ole kadonneet vaan muuttaneet olomuotoa. Mistä päästään varsinaiseen aiheeseen: ovatko muumit valepukuisia amerikankampamaneetteja?

https://tekniikanmaailma.fi/tutkijat-loysivat-maailman-ainoan-elaimen-jolle-ilmestyy-peraaukko-vain-ulostaessa-nainko-anus-sai-alkunsa/

Jatkokysymykset nimimerkkille LJL aka "pipfelientusiasti".

MRe
06.03.2019, 19.03
kyseinen henkilö tuli kuuluisaksi rahojen kuljettamisesta polkupyörän peräkärryssä....
Hyötypyöräilijä siis...

LJL
06.03.2019, 19.05
https://tekniikanmaailma.fi/tutkijat-loysivat-maailman-ainoan-elaimen-jolle-ilmestyy-peraaukko-vain-ulostaessa-nainko-anus-sai-alkunsa/

Jatkokysymykset nimimerkkille LJL aka "pipfelientusiasti".

Kyllä!! :D Tätä uutista arvostin. Oletettavasti myös jollekulle eliölle salakavalasti ilmestyy pipfeli, kun pitää a) heittää vettä b) harjoittaa sukupuoliyhdyntää

marmar
06.03.2019, 19.35
Hyötypyöräilijä siis...

Tosin tämän ajon hyöty jäi vähän laihaksi lopulta. Avioero, monta vuotta elämästä ja hyöty korkeintaan 400€

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lahes-taydellinen-rikos-kymmenen-vuoden-takaa-taysin-poikkeuksellinen-tapaus-ei-unohdu-tutkinnanjohtajalta-poliisi-turvautui-erikoisiin-selityksiin-jotta-jattioperaatio-ei-paljastunut/7072362#gs.H1YtRrCf

Löysimme yhden muistitikun, joka onnistuttiin avaamaan, ja sieltä löytyi kolmen maastokätkön koordinaatit. Kaikki rahat löytyivät, vain 400 euroa jäi kateisiin.

Esko
06.03.2019, 23.04
Olen kyllä koittanut olla foorumilla menemättä syvemmälle näissä, mutta...

Äläs nyt viitsi. Kun nyt olet kerran palstan lakimieheksi profiloitunut niin seuraavaksi voisitkin antaa vähän vinkkejä verosuunnitteluun ja oikolukea yhden pohjavedenottomuistutuksen..

Sanotaan vaikka sen verran, että asianajajan lojaliteettivelvollisuus ja totuudessapysymisvelvollisuus on monitahoinen juttu. Puolustajan päävelvollisuus on valvoa syytetyn etua lain ja hyvän asianajotavan rajoissa, eli hän ei saa esim. tuoda aktiivisesti esille päämiehen intressien vastaisia seikkoja. Puolustajalla ei ole rikosprosessissa muuta kuin ns. negatiivinen totuusvelvollisuus, joka tarkoittaa ettei hän saa esittää vääriä eikä viranomaisia harhaan johtavia väitteitä, taikka valehdella tai kehottaa valehtelemaan. Asianajaja saa luottaa päämiehensä sanaan eikä hänellä ole velvollisuutta tarkistaa tietojen totuudenmukaisuutta. Puolustaja ei voi pääsääntöisesti luottamuksensuojan takia kertoa siitä, jos päämies on tunnustanut rikoksen mutta haluaa puolustajan silti kiistävän syytteen. Lojaliteettivelvollisuus edellyttää että päämiestä on yritettävä puolustaa. Jona tapauksessa puolustajan käsityksillä ole ratkaisevaa merkitystä asian ratkaisemisessa.

En tietysti odottanut että lakimies ilmoittaisi tunnustuksesta poliisille. Lähinnä halusin tietää, voiko lakimies jatkaa päämiehen edustamista jos saa täysin varmasti tietää, että päämies on rikoksen tehnyt mutta haluaa sen kiistää.

No muutama esimerkkicase:

Case 1:
Voro: Jos nyt tapahtui pikkuisen X1 tai vähän esim. X2 niin miten voisin selvitä sakoilla tai että tulisi vapauttava tuomio?
LM: Aika todennäköisesti häkki kyllä heilahtaa, sakoilla voisi ehkä selvitä jos Y ja vapauttava tuomio voisi olla todennäköinen jos Z.
Voro: No sattuipa sopivasti kun sehän olikin itse asiassa juuri tuo Z joka oikeasti tapahtui. Miten puolustus hoidetaan?

Case 2:
Voro: Olen syytön. Millä selityksellä saisin todennäköisimmin vapauttavan tuomion?
LM: Selityksellä X
Voro: X on se mitä tapahtui. Miten puolustus hoidetaan?

Case 3:
Voro: Olen syyllinen mutta haluan kiistää teon. Millä selityksellä saisin todennäköisimmin vapauttavan tuomion?
LM: Selityksellä X
Voro: Sanon sinulle että X on se mitä tapahtui. Miten puolustus hoidetaan?

Kaikki ok jos oma moraali kestää?

MRe
07.03.2019, 14.10
Jahs... Taitaa stylisti Teuvo Loman lähteä Siltsun kanssa pidemmälle matkalle. Mukaan ehkä Axl Smith ...?

Teuvo Loman tuomittiin törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeusrangaistukseenhttps://www.is.fi/kotimaa/art-2000006026617.html

OJ
07.03.2019, 20.52
Nyt on ollu melkoisesti ulinaa Greenpeacen tolppiin kiipeilystä. GP:n touhuista kovinta ölinää pitävät ovat olleet kovasti sitä mieltä, että esperiattendo keissit olivat valitettavia ja eduskuntatalon tolppiin kiipeilyssä kajottiin johonkin pyhään. Antaa mielenkiintoisen kuvan noiden arvomaailmaan.

mgcc
07.03.2019, 21.03
Jahs... Taitaa stylisti Teuvo Loman lähteä Siltsun kanssa pidemmälle matkalle. Mukaan ehkä Axl Smith ...?

Teuvo Loman tuomittiin törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeusrangaistukseenhttps://www.is.fi/kotimaa/art-2000006026617.html

Listaan Toukohousu Aalto, joka on hyvä ottaa messiin spanking masteriksi.

LJL
07.03.2019, 21.57
Listaan Toukohousu Laakso

Siinä olisi varsinainen Ryhmä Hau, "valmiina matkaan h..."

Concorde
07.03.2019, 22.59
Antaa mielenkiintoisen kuvan noiden arvomaailmaan.

Toi on sellainen hörhörahoitteinen oman edun tavoitteluporukka, että saa viitata kintaalla. Luonnon eteen noi ei juuri mitään tee, jos verrokkina on vaikka WWF.

Concorde
07.03.2019, 23.01
Ziisus, kun toi maikkarin puoluegalluppi näytti monilta osin uhkaavalta. Onneks tässä on vielä aikaa hetki.

LJL
07.03.2019, 23.02
Toi on sellainen hörhörahoitteinen oman edun tavoitteluporukka, että saa viitata kintaalla. Luonnon eteen noi ei juuri mitään tee, jos verrokkina on vaikka WWF.

Ei ollut ollenkaan ulosteella tuhrimista, viuhahtelua eikä edes vähän mellakointia. Jos olisivat heittäneet älästi pashaa ihmisten päälle niin olisin ehkä alustavasti arvostanut. Nyt niin on tehty vain 80-luvulla jossakin teatterissa, melko laimeaa.

OJ
07.03.2019, 23.23
Yritin ottaa enemmän kantaa noihin politiikan aktiiveihin, joiden mielestä Esperi ja Attendo olivat semmosia "oho...sori" keissejä ja eduskuntatalon tolpissa kiipeilevät apinat vähintään rikos ihmisoikeutta ja suvereenia valtiota vastaan.

Concorde
08.03.2019, 07.08
No joo, totta toikin.

Smo
08.03.2019, 10.00
Toi on sellainen hörhörahoitteinen oman edun tavoitteluporukka*

Tavoittelee omaa etua yrittämällä pelastaa maailmaa? :D

Siellä talon sisällä on sellainen verorahoitteinen oman edun tavoitteluporukka

MRe
08.03.2019, 10.01
Jahs... hallitus lähti kuin telkkä pöntöstä... hauki rannasta... kuppa töölöstä... paska Junttilan tuvan seinästä? No, ei jää kauhea ikävä.

Alku oli hyvä ja lupaava, mutta loppua kohden alkoi todellinen väri ja aatemaailma paistaa liikaa läpi. Kaipaamaan jäivät... ei kukaan?

Ei muuta kuin uutta koijaria pönttöön, tai jotain sinne päin.

LJL
08.03.2019, 10.13
Sanoisin jopa, että hallitus lensi kuin tukkimiehen pizza Jokisen suusta eväiden oltua pilaantunutta majoneesileipää

JackOja
08.03.2019, 10.14
Jeesus mitä Sipilä-pellen ylireagointia taas! Eroaisi nyt vielä kepun pj:n paikalta.

Iloitsin etukäteen vaaleista ja gallupeista, että päästäänpä Kepusta ja Sipilästä ja Soinista eroon... mutta tämähän menikin joutuisammin.

No eiköhän nykyinen hallitus jatka toimitusministereinä vaalien yli. Presidentti pyytää ja Sipilä suostuu :)

Ja sitten seuraavissa sote-spekuissa korkeintaan 5-9 sote-aluetta ja maakuntaa ja vähemmän valtaa kansainvälisille pääomasijoittajille.

MRe
08.03.2019, 10.23
^Toimitusministeriö on ainoa mahdollisuus, kun ei ylimääräisiä vaaleja pysty millään järjestämään nopeammin kuin mitä nyt on jo tulossa. Mutta aika altavastaajana Kepu nyt lähtee.

Valitettavasti seuraava pääministeri lienee Rinne... Tosin ei kyllä tule yhtään mieleen, että kuka sitten olisi vähemmin huono.

Maakunnista voitaisiin luopua kokonaan. Kukaan ei ole avannut, mitä hyötyä se ylimääräinen byrokratiakerros siinä tuo, paitsi että valtaa maakuntapäättäjille, jotka 99.9% ovat kepulaisia. Varsinkin kun tuohon maakuntamalliin kuuluu oleellisena osana se tulojen tasaaminen, eli kasvukeskukset lähettävät rahaa maaseudulle.

Sote tulee kyllä, siihen ei ole vaihtoehtoja, mutta sote ei vaadi maakuntia.

JackOja
08.03.2019, 10.44
^harmillinen homma on se, ettei tarjolla ole kuin huonoja vaihtoehtoja, kävi vaaleissa kuinka tahansa :(

Luultavasti demareilta sulaa vielä kannatusta ennen vaaleja. Nythän siihen sisältyy paljon mummojen säälipisteitä Rinteelle.

Maakuntauudistus toki pois kokonaan, mieluiten. Olisi ympäristöllekin parempi.

Marsusram
08.03.2019, 11.42
Viveca Lindfors: "Valtava pettymys!"
Jokerit: "Valtava pettymys!"
Sote: "Valtava pettymys!"
Brexit..

LJL
08.03.2019, 12.13
Viveca Lindfors: "Valtava pettymys!"
Jokerit: "Valtava pettymys!"
Sote: "Valtava pettymys!"
Brexit..

Helsinki-Tallinna-tunneliprojekti: "Valtava pettymys"
Teuvo Loman: "Valtava pettymys"
Jari-Matti Latvala: "Valtava pettymys"
Dannyn uusi tyttöystävä: "Valtava pettymys"
Toni Niemisen vaimo: "Valtava pettymys"
Ladan omistaja: "Valtava pettymys"

Ja mitä näitä on.

MRe
08.03.2019, 12.20
Helsinki-Tallinna-tunneliprojekti: "Valtava pettymys"
Äläs nyt...
Kiinalainen Touchstone-rahasto lähtee Tallinna-tunnelin rahoittajaksi 15 miljardilla eurolla

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006027415.html

Ladan omistaja: "Valtava pettymys"
Ooo... nappisilmälada. Ei petä koskaan.

JackOja
08.03.2019, 12.34
^kiinalaisilta hyväksytään miitä tahansa, kunhan ne antaa rahaa: "Valtava pettymys"

Concorde
08.03.2019, 13.16
Jeesus mitä Sipilä-pellen ylireagointia taas!

Vaikken kepua äänestäkään, niin olihan Sipilällä sentään yritystä hoitaa tätä maata raiteilleen. Kaikki himmelit ei toki olleet parhaita muuta kuin kepulle, mutta nykyhallitus taisi nostaa työllisyyttä enemmän kuin moni pääministeri ennen häntä.
Koomisinta tässä mielestäni ei ole Sipilän kommentointi vaan Rinteen, joka itkee Sipilän päätöstä sen jälkeen kun on itse vajaat 4 vuotta yrittänyt kampittaa hallitusta...

No, politiikkaahan tää on joten lähipäivinä lienee aika monta kola-poppari - hetkeä tiedossa. Ja niille, jotka osoittelee etusormella muita, niin kolme sormea kuitenkin osoittaa itseään... :D

MRe
08.03.2019, 13.22
Vaikken kepua äänestäkään, niin olihan Sipilällä sentään yritystä hoitaa tätä maata raiteilleen. Kaikki himmelit ei toki olleet parhaita muuta kuin kepulle, mutta nykyhallitus taisi nostaa työllisyyttä enemmän kuin moni pääministeri ennen häntä.
Osa työllisyyden kehittymistä johtuu maailmantalouden kehittymisestä. Mutta onhan se laskettava eduksi, etteivät onnistuneet ryssimään sitä nousua. Sitäkin on nähty.

Sipilän alku oli varsin hyvä, mutta näköjään kompastui samaan kuin keltainen ystävämme rapakon takaa: valtiota ei voi johtaa kuten yritystä. Lisäksi mitä pidemmälle mentiin, sitä enemmän kepulaisuus alkoi näkymään.

Kampinalle
08.03.2019, 13.23
Petteri Orpo Hesarissa: "Orpon mukaan nyt pitäisi isojen hallinnollisten rakenteiden sijaan keskittyä sosiaali- ja terveydenhoidon parantamiseen."

No shit, Sherlock! Olis vaan tajunnut tuon jo kolme vuotta sitten.

Concorde
08.03.2019, 13.51
Tavoittelee omaa etua yrittämällä pelastaa maailmaa? :D

Eiku tavoittelee omaa etuaan saadakseen lisää rahaa luonnon kustannuksella...

https://en.wikipedia.org/wiki/Eco-terrorism

The United States Federal Bureau of Investigation defines eco-terrorism as "...the use or threatened use of violence of a criminal nature against innocent victims or property by an environmentally-oriented, subnational group for environmental-political reasons, or aimed at an audience beyond the target, often of a symbolic nature.

Smo
08.03.2019, 15.12
Eiku tavoittelee omaa etuaan saadakseen lisää rahaa luonnon kustannuksella...

https://en.wikipedia.org/wiki/Eco-terrorism

No näytäppäs joku esimerkki missä luonto on kärsinyt noiden toiminnasta (ok minkit tms tarhaketut vapaana luonnossa saattaa olla vai onko muiden hommia mutta aika marginaalista vs kapitalismi ja ilmastonmuutos). Tai jos mietitään millainen roistohallitus siellä on. Hallitus on varmaan aiheuttanut enemmän taloudellista vahinkoa vuodessa kuin koko ekoterroristishow Suomen elinaikana.

pätkä
08.03.2019, 15.56
Nyt on ollu melkoisesti ulinaa Greenpeacen tolppiin kiipeilystä. GP:n touhuista kovinta ölinää pitävät ovat olleet kovasti sitä mieltä, että esperiattendo keissit olivat valitettavia ja eduskuntatalon tolppiin kiipeilyssä kajottiin johonkin pyhään. Antaa mielenkiintoisen kuvan noiden arvomaailmaan.

Hyvä etteivät kiipeilleet sentään eduskunnan pikkujoulujen aikaan. Känniörveltäminen olisi saattanut keskeytyä.

Concorde
08.03.2019, 15.57
No näytäppäs joku esimerkki missä luonto on kärsinyt noiden toiminnasta

Se imagohaitta, että nekin, jotka yrittävät tehdä töitä luonnon eteen, leimataan riinpiissin terroristeiksi. Vaikeuttaa hyvän tuottamista kun yksi seurue perseilee jatkuvasti.

pätkä
08.03.2019, 16.01
Pajamo sanoo: ohjeet on nyt päivitetty ja henkilöt ovat oikeasti olemassa.

https://pbs.twimg.com/media/D1EuS5yWkAAp2LA.jpg

MRe
08.03.2019, 17.25
^Toi on kyl hyvä ohje ja periaate... ei sitten tullut mieleen heti alussa?

Smo
08.03.2019, 18.42
Osa työllisyyden kehittymistä johtuu maailmantalouden kehittymisestä. Mutta onhan se laskettava eduksi, etteivät onnistuneet ryssimään sitä nousua. Sitäkin on nähty.

Suomen talous lähti nousuun EU maista viimeisenä ja työllisyyden paraneminen oli tilastojippo kun tunninkin viikkotyöllä luokiteltiin työllistyneeksi

Concorde
08.03.2019, 19.31
työllisyyden paraneminen oli tilastojippo kun tunninkin viikkotyöllä luokiteltiin työllistyneeksi

Kun on tunninkin töissä, niin siltä tunnilta muiden veronmaksajien ei tarvitse maksaa siitä joutenolosta ja toisaalta siltäkin tunnilta tekijä maksaa yhteiseen kassaan veroa. Eikä se oo hyvä asia?

Toisaalta verokertymä on kasvanut monta vuotta putkeen tällä hellituskaudella, samoin kuin veroaste on laskenut. Eli on ollut enemmän maksajia, jolloin muutamille ei tuu niin paljon kuormaa. Eikö sekin ole hyvä asia? (Data poimittu Tilastokeskuksen "jipoista". :D )

Barracuda
08.03.2019, 19.35
Ei tuota työllisyyden parantumista ole kovin helppo täysin turhentaa. Työpaikkojen määrä on lisääntynyt vaikka rakennemuutos samalla onkin joillakin aloilla tehnyt tuhojaan. Avointen työpaikkojen määrä on myös ollut nousussa etenkin pari viime vuotta. Eiköhän se ola kaikille hyvä että saadaan työllisyys kuntoon.

Elokuulta koko maa:

"
Kaikkiaan TE-toimistoissa oli elokuussa avoinna 104 400 työpaikkaa, mikä on 15 300 enemmän kuin vuosi sitten."

Helsingissäkin tuoreiden tilastojen mukaan

"
Helsingin seudun yritysten suhdannekehitys on suotuisaa. Liikevaihto kasvaa edelleen ja vuoteen 2015 nähden lisäystä tuli 17 prosenttia vuoden 2018 loppuun mennessä. Liikevaihdon arvo kasvaa kaikilla toimialoilla. Yritysten maksama palkkasumma on noussut 13,8 prosenttia verrattuna vuoteen 2015 ja henkilöstömäärä kymmenesosan vuoden loppuun mennessä."
Lähde: Tilastokeskus, suhdannepalvelu.

Smo
08.03.2019, 20.04
Taas sumutetaan

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006028304.html

Eduskunta hyväksyi siviili- ja sotilas*tiedus*telulakien sisällönUusien lakien myötä suojelupoliisi ja sotilastiedustelu ovat saamassa oikeuden puuttua Suomessa asuvien yksityisyyteen aivan uudella tavalla ilman rikosepäilyä.

pätkä
08.03.2019, 20.27
Vuosina 2015-18 työtunnit lisääntyivät 7,5 h työtunneiksi muutettuina niin, että syntyi 50880 uutta työpaikkaa. Ei siis syntynyt 100 000 - 120 000 työpaikkaa kuten hallitus kertoi.

https://a-lehdet-blogs.s3.amazonaws.com/uploads/sites/64/2018/12/tyotunnit.jpg

Smo
08.03.2019, 20.43
Hallituksen työttömyysihmeessä oli joulukuussa 2018 työttömiä 146 000, Työ- ja Elinkeinoministeriön työllisyyskatsauksessa 256500 työtöntä työnhakijaa

https://www.uusisuomi.fi/raha/270110-suomen-tyollisyysluku-hammastyttaa-tata-ei-kukaan-ekonomisti-osannut-ennustaa

Hämmästys leviää Suomen työllisyysluvusta: ”Tätä ei kukaan ekonomisti osannut ennustaa”

---

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161310/TKAT_Joulu_2018.pdf

Munarello
08.03.2019, 22.21
Taviksilla on taas yllin kyllin kavereita. Esim meidän täällä kaakon kulmilla asuvien uusin Paras Kaveri on feministipuolueen listalta eräs espoossa syntynyt, nykyisin helsingissä asuva muija, joka nyt on sattunut muutaman vuoden asumaan etelä-savossa haukivuorella. Nojoo, kyllähän minä ymmärrän, että uudenmaan vaalipiiristä voi olla vaikea päästä läpi. Eissatn.

tempokisu
09.03.2019, 04.01
No, hauskoja otsikoita Uutisvahtiin ainakin tuli:
"Apua, hallitus kaatui, sote kaatui - vaikuttaako se minun elämääni?" no ei vaikuta
" Eikö kukaan pässinpää ottanut ennakkoon huomioon tätä mahdollisuutta" kysyy Timo Soini :D
kyllä sitä jälkiviisautta nyt löytyy vaikka miten :D

p bonk
09.03.2019, 09.42
Tässähän käy nyt niin, että kuntien soteulkoistukset jatkuvat ja niiden avulla pyritään pääsemään eroon vanhoista kiinteistöistä ja sementoimaan palvelut pitkillä sopimuksilla, joista sitten kuntaliitoksen tullessa yhtymä maksaa. Samalla Rinne hahmottelee hallituspohjaa Sosdem+Vas+Vihr+RKP(jolle käy kaikki, jos Vaasan sairaala pysyy kaksikielisenä)+KD(jolle käy kaikki, jos alkoholin myyntiä ei enempää vapauteta). Seurauksena kaikki, jotka tienaavat yli 50 k€ per a velvoitetaan luopumaan verokortista tältä osin ja antamaan suoraan valtiokonttorin tilinumeron työnantajalleen. Tuohon voidaan lisätä Kepu ja tulos on sama, mutta tulojen raja-arvo voi vähän nousta. Pääomat pysyvät piilossa kaikissa tapauksissa.

MRe
09.03.2019, 09.47
Tässähän käy nyt niin, että kuntien soteulkoistukset jatkuvat ja niiden avulla pyritään pääsemään eroon vanhoista kiinteistöistä ja sementoimaan palvelut pitkillä sopimuksilla, joista sitten kuntaliitoksen tullessa yhtymä maksaa.
Eikös tätä rajaamassa ole se joku väliaikainen laki, joka rajoittaa noiden soppareiden tekemistä. Tai ainakin niissä pitää olla purkulauseke. Joka tosin sekään ei ole täysin ongelmaton.

Mutta "sote" etenee sairaanhoitopiirien muodossa.

---
Missäs se hyvä pössis ja yhteen tekemisen meininki nyt on...

Ulkoministeri Soini: Sipilä halusi ottaa keskustelun haltuun kaatamalla hallituksen

Valtiovarainministeri Petteri Orpoa Soini kuvailee kirjoituksessaan yllättyneeksi kuin tarhapöllö.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006029366.html

Nyt on sitten "gloves off" ja täysi härdelli. Plkoon toimitusministeriö tai ei, mutta tuo porukka ei tule enää saamaan yhtään mitään yhteistä päätöstä aikaiseksi. Soini nyt muutenkin täysin rampa ankka, kun on ilmoittanut ettei jatka eduskunnassakaan.

p bonk
09.03.2019, 09.50
^ Purkulauseke ei tosiaan ole ongelmaton, kun sitä laativat yhdessä ison yrityksen ja pienen kunnan juristit. Tilannetta voi vaikka verrata pankkimaailmaan, jossa jollain Nordealla lienee compliance-töissä jotain 1500 ihmistä ja Finanssivalvonnassa pankkia valvoo tähän verrattuna n. sadasosan kokoinen tiimi.

Jami2003
09.03.2019, 10.46
Vähän ihmetyttää tuo kiinteistöjen myyntivimma. Yleensä yksityissektorilla ulkoistuksia ei aloiteta sillä että myydään tuotantotilat alta pois.

(oikeasti ei ihmetytä ollenkaan kun tuolla myynti kikalla paikataan kivasti kunnan taloutta piittaamatta mitä tulevaisuudessa tapahtuu)

p bonk
09.03.2019, 10.52
^ Niillä vanhoilla terveyskeskuskiinteustöillä ei ole mitään arvoa. Oikeudesta liiketoimintaan siinä maksetaan. Parhaimmillaan tuloksena on paikallinen monopoliasema.

Jami2003
09.03.2019, 10.58
^ Niillä vanhoilla terveyskeskuskiinteustöillä ei ole mitään arvoa. Oikeudesta liiketoimintaan siinä maksetaan. Parhaimmillaan tuloksena on paikallinen monopoliasema.Olen pelkän uutisoinnin varassa ja muutenkaan ei ole jaksanut perehtyä sote-sotkuun. Mutta eikös tuo oikeus liiketoimintaan ole syntynyt nimenomaan tuon kiinteistön kautta. Ei kai ole pystytty mitään oikeaa oikeutta myydä kun ei ole mitään soteakaan olemassa.

Sinänsä rakennus on arvoton mutta jos käykin niin että kuntayhtymä joutuu jatkamaan epäselvän tilanteen takia siinä vuokralaisena vaikka kymmenen vuotta niin äkkiä se rakennus onkin ihan mukavasti tuottava. Takaisin maksu ruuvataan vuokrassa kuitenkin varmaan jonnekin 3 vuoden tienoille.

Smo
09.03.2019, 11.02
Vuosina 2015-18 työtunnit lisääntyivät 7,5 h työtunneiksi muutettuina niin, että syntyi 50880 uutta työpaikkaa. Ei siis syntynyt 100 000 - 120 000 työpaikkaa kuten hallitus kertoi.

Ja tänään Ykkösaamussa Sipilän mainoshaastattelussa keuli 140 000 työpaikalla. Patologinen valehtelija.

Barracuda
09.03.2019, 11.12
Koville se ottaa kun työllisyys paranee :)
Eikös tuo luku ole tilastokeskukselta jolla on kuitenkin jonkinlainen virallinen asema tilastojen tuottajana.

pätkä
09.03.2019, 11.51
Jos halutaan säästöjä ja vähentää sosiaalitukien varassa elävien ihmisten määrää, lienee parempi mittari syntyneiden täysipäiväisten työpaikkojen määrä. Mitään 100 000 - 140 000 työpaikkaa ei ole syntynyt.

Concorde
09.03.2019, 12.07
Ei se 8h ekvivalentti oo mikään absoluuttinen mittari, vaan verokertymällä on väliä. Jos joku tekee 5h päivä ja maksaa siitä vaikka 50te vuodessa veroja, niin on se enemmän yhteiskunnalle, kuin 3 tyyppiä, jotka maksaa 15te per nuppi.

Monet eivät edes halua tehdä täyttä viikkoa, eli on oma valinta.

Barracuda
09.03.2019, 12.12
Tjaa. Edellisen - tai siis nyt kaatunutta edeltäneen- hallituksen aikana työpaikkojen määrä romahti. Sekään ei nyt ole kovin hyvä meriitti ja selvästi niillä eväillä ei kannata suunnitella jatkoa. Hassua kyllä se hallitus ei luonut edes niitä julkisen puolen rahoittamia paikkoja vaikka kunnossapitovelkaa on infrassa ties kuinka paljon.

Nyt tilastokeskuksen mukaan työllisten määrä on lisääntynyt yli 140 000 välillä kesäkuu 2015 - kesäkuu 2018. Tuon verran on siis työssäkäyviä enemmän, eikö?
Onko se ristiriidassa sen kanssa mitä Sipilä sanoo: "Aamuisin töihin herää 140 000 suomalaista enemmän kuin hallituksen aloittaessa"

Minulle on ihan sama kuka tämän työlliyyden saa kuntoon ja millä ideologialla, en ole niihin millään lailla ripustautunut.

Mutta kyllä sekin tuntuisi kummalliselta että nyt ollaan kasvu-uralla ja sitten aloitettaisiin seuraavan hallituksen toimesta aivan uusin keinoin kun nämä mitä on käytetty ovat jotenkin periaattessa kelvottomia. Parempia kuitenkin kuin aiemmat näin niinkuin minkä tahansa työllisyystilaston ja painotuksen valossa. Vaiko eikö?

tempokisu
09.03.2019, 12.35
Ei se 8h ekvivalentti oo mikään absoluuttinen mittari, vaan verokertymällä on väliä. Jos joku tekee 5h päivä ja maksaa siitä vaikka 50te vuodessa veroja, niin on se enemmän yhteiskunnalle, kuin 3 tyyppiä, jotka maksaa 15te per nuppi.

Monet eivät edes halua tehdä täyttä viikkoa, eli on oma valinta.

No onhan tää vapaa-aikakin ihan kivaa...Mutta ei ole oma valinta, vaan ....virolainen ottaa päivät ensin, ja Rouva valitsee seuraavaksi päivät jolloin pulju on kiinni. Mulle jää jämät.
Eipähän tarvi veroja maksaa. Virolainenkin vie veroeuronsa varmaan Viroon.

Concorde
09.03.2019, 12.45
Nyt tilastokeskuksen mukaan työllisten määrä on lisääntynyt yli 140 000 välillä kesäkuu 2015 - kesäkuu 2018. Tuon verran on siis työssäkäyviä enemmän, eikö?
Onko se ristiriidassa sen kanssa mitä Sipilä sanoo: "Aamuisin töihin herää 140 000 suomalaista enemmän kuin hallituksen aloittaessa"

Värittömien tai sinivalkoisten lasien läpi ristiriitaa ei ole, mutta jos on punasävyiset lasit niin...

Mutta kyllä sekin tuntuisi kummalliselta että nyt ollaan kasvu-uralla ja sitten aloitettaisiin seuraavan hallituksen toimesta aivan uusin keinoin kun nämä mitä on käytetty ovat jotenkin periaattessa kelvottomia. Parempia kuitenkin kuin aiemmat näin niinkuin minkä tahansa työllisyystilaston ja painotuksen valossa. Vaiko eikö?

Juuriin näin. Ja toivottavasti vaalikarja ymmärtää sen tossa ens kuussa. Ei tosiaan tarvitse montaa hallitusta taaksepäin vertailla, että tietää millaisella joukkiolla tätä maata kannattais viedä eteenpäin huhtikuun jälkeen

Concorde
09.03.2019, 12.51
Mulle jää jämät.

Edelleenkin Kisu, jos lisähommat vaan lekuriosastolta maistuu, niin käy koputtelemassa vähän muitakin ovia. Aamulehti huutaa joka viikko lääkäripulasta Pirkanmaalle, joten tunteja luulis löytyvän kalenterin täytteeksi muualtakin. Lääkärikunnassa taitaa olla ennemmin sääntö kuin poikkeus, että hommia tehdään monessa paikassa ja välillä julkisille ja välillä oman firman kautta.

Smo
09.03.2019, 13.20
Tilastokeskuksen työttömyystilasto on suppealla otannalla tehty puhelinhaastattelu

https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2019/01/25/ihmeen-varjossa/ (https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2019/01/25/ihmeen-varjossa/)

"TEM:n työttömyysaste oli joulukuussa 2018 laskenut 9,7 prosenttiin, aktivointiaste oli puolestaan kasvanut 3,3 prosenttiin. Koska aktivoitavana olevat ovat myös työttömiä, niin TEM:n tilastossa todellinen työttömyysaste on 13 prosenttia eli 372 900 ihmistä. Tilastokeskuksen työttömyysaste on 5,4 prosenttia eli 146 000 ihmistä."

Smo
09.03.2019, 13.22
https://www.talouselama.fi/uutiset/tyollisyys-kasvussa-oecd-maissa-suomi-kilpailijamaita-jaljessa/90ddf747-89d3-3792-8614-662375b63531

Työllisyys kasvussa OECD-maissa – Suomi kilpailijamaita jäljessä

Barracuda
09.03.2019, 13.27
Siis väärin tilastoitu. Voi voi meidän tilastokeskusta.

Nuo Ruotsin tai edes Tanskan luvut ovat tosiaan hyvä tavoite, ollaan sen suhteen alkumatkalla mutta vähemmän kuin muutamam vuosi sitten.

Dr TuKo
09.03.2019, 13.29
Voit olla pornonäyttelijä tai polkupyöräilijä, mutta lupaa ei tule polkupyöräilevien pornotähtien "Porn Pedallers Cycling Club" -hyväntekeväisyysjoukkueelle:

https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/porn-pedallers-cycling-club-british-cycling-affiliation-revoked-409723

Luulisi, että polkemaan tottuneet näyttelijät saisivat pyöräillä ihan julkisesti.

Jami2003
09.03.2019, 14.11
Tilastokeskuksen työttömyystilasto on suppealla otannalla tehty puhelinhaastattelu

https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2019/01/25/ihmeen-varjossa/ (https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2019/01/25/ihmeen-varjossa/)

"TEM:n työttömyysaste oli joulukuussa 2018 laskenut 9,7 prosenttiin, aktivointiaste oli puolestaan kasvanut 3,3 prosenttiin. Koska aktivoitavana olevat ovat myös työttömiä, niin TEM:n tilastossa todellinen työttömyysaste on 13 prosenttia eli 372 900 ihmistä. Tilastokeskuksen työttömyysaste on 5,4 prosenttia eli 146 000 ihmistä."Saku Timonen on niin pesun kestävä punainen demari että yksinkertaisesti mitään hänelle kelpaavaa ei vasemmiston ulkopuolelta voi tulla. Tuo on sama asia kuin linkkaisi Jussi Halla-ahon kirjoituksia maahanmuutosta. Faktat voivat pitää paikkansa mutta tarkastelu näkökulma on valittu jo ennalta.

Concorde
09.03.2019, 16.01
Rinne käänsi takkiaan ennätysvauhtia : https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006029617.html

Ensin vajaa neljä vuotta kampitetaan ja nyt se sama malli olisi punaniskojen oma suunta. Jep.

Luumunen
09.03.2019, 17.07
Juu, Rinteeltä katosi nyrkkeilysäkki mitä moukaroida hallituksen erottua.

Luumunen
09.03.2019, 17.13
Saku Timonen on niin pesun kestävä punainen demari että yksinkertaisesti mitään hänelle kelpaavaa ei vasemmiston ulkopuolelta voi tulla.

Ennenkaikkea, Saku Timonen pesunkestävä punainen demarikriitikko. Oletteko kuulleet häneltä koskaan mitään rakentavaa vastaehdotusta kuinka asiat pitäisi hoitaa? Aivan, hyvin hiljaista on, eli sellaista ei ole kuultu koskaan.

pätkä
09.03.2019, 17.33
Syy soten kaatumiseen löytyy ratin ja penkin välistä. Onhan se joillekin valtava pettymys, että veronmaksajien rahoja jäi 5 mrd euroa sosialisoimatta.

MRe
09.03.2019, 18.55
^Kyllä löytyy, mutta ei Rinteellä sen parempia ideoita ollut. Olisi syytä olla, jos vallankahvassa aikoo roikkua kesän korvilla.

Jami2003
09.03.2019, 20.09
Ennenkaikkea, Saku Timonen pesunkestävä punainen demarikriitikko. Oletteko kuulleet häneltä koskaan mitään rakentavaa vastaehdotusta kuinka asiat pitäisi hoitaa? Aivan, hyvin hiljaista on, eli sellaista ei ole kuultu koskaan.

Määrittelit hänet vielä paremmin.

LJL
09.03.2019, 20.15
Seuraavan hallituksen tärkein tehtävä on olla merkittävästi vähemmän hanurista kuin kaksi edellistä. En tiedä miten se tehdään mutta toivotan kaikkea hyvää. Vasemmistolaisia jos on menossa paljon valtaan niin veikkaan että valtiontalous kusee käsille ja pahasti. Katsotaan miten ennustus osuu.

Jami2003
09.03.2019, 20.34
Lisäksi vasemmiston mennessä valtaan keskiluokan ja ylemmän keskiluokan verotus tulee kiristymään jälleen. Vaikka vasemmisto jauhaa mielellään siitä kuinka pienituloisten talous on kiristynyt, keskiluokka maksaa nykyiset juhlat suurelta osin eikä verotus ole muuta kuin jatkanut kiristymistä, oli sitten vasurit tai "oikeisto" vallassa.

LJL
09.03.2019, 20.42
Lisäksi vasemmiston mennessä valtaan keskiluokan ja ylemmän keskiluokan verotus tulee kiristymään jälleen.

Se on muuten erittäin munasta. Maksan jo riittävästi veroja mielestäni, mutta lisää täytyy, mm. jotta joku saamarin nuha-uuno voi ideologisista syistään jatkaa kotona lorvailua sen sijasta että menisi töihin. Samoin kvituittaa erittäin paljon maahanmuuton kustannukset, joita ei suostuta kunnolla laskemaan, jälleen kerran niistä kuuluisista ideologisista syistä. Mulkut.

https://i.ylilauta.org/15/043c1a6c.jpg

p bonk
09.03.2019, 21.51
Tuosta. Tulovero ei ole suurin verokertymän lähde (ainakin arvonlisävero ja kunnallisvero menevät ohi, en jaksa kaivaa tilastoja), mutta antaa se suuntaa.

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Verotuotot/Maksetut-tuloverot/

Aina joskus mietin, että jos tää koko systeemi pettää, vaihdan maisemaa Kööpenhaminaan tai Tukholmaan ja tulen viikonlopuiksi kotiin. Tuossa skenaariossa varmaankin päätyisimme sinne kaikki, ja taas olisi yksi lypsettävä vähemmän. En toivo tätä, mutta valitsen tuon tien, jos muuta ei voi.

pätkä
09.03.2019, 22.05
Verotusta on helppo käyttää lyömäaseena suuntaan jos toiseenkin.

https://www.creafulness.com/l/veronmaksajan-rahoilla/

taski63
09.03.2019, 22.12
Epäsuoria veroja en ole jaksanut laskea, mutta DINK-perheenä (toimihenkilö + akateemisesti koulutettu) tuloverotus on kyllä meillä laskenut jo monta vuotta. Logiikan siinä ymmärrän, mutta hiukan huvittaa kaava: mielistelyn vuoksi lasketaan veroja, ja sitten itketään ettei verorahat riitä.

PK1
09.03.2019, 23.00
Verotusta on helppo käyttää lyömäaseena suuntaan jos toiseenkin.

https://www.creafulness.com/l/veronmaksajan-rahoilla/

Noin laskien vaikuttaa siltä ettei tuntuisi missään vaikka kaikki jäisivät kotiin loisimaan.
On se työttömyyteen menevä raha kuitenkin 50% siitä mitä tuloveroista kertyy kaikkineen. Mun mielestä se on melko paljon.

marmar
09.03.2019, 23.03
Aina joskus mietin, että jos tää koko systeemi pettää, vaihdan maisemaa Kööpenhaminaan tai Tukholmaan

Voi olla, että lätäkön toisella reunalla pettää vielä aikaisemmin systeemi. Siellä on niin paljon loisia järjestelmää kuppaamassa, että edes eurosta erossapysyminen ei välttämättä pelasta.

marmar
09.03.2019, 23.10
Noin laskien vaikuttaa siltä ettei tuntuisi missään vaikka kaikki jäisivät kotiin loisimaan.
On se työttömyyteen menevä raha kuitenkin 50% siitä mitä tuloveroista kertyy kaikkineen. Mun mielestä se on melko paljon.

Oikea tapa laskea on juurikin tuo, että jos ei olisi työttömiä, niin tuloveron voisi puolittaa. Ja se tuntuisi jo todella paljon kukkarossa.

mgcc
10.03.2019, 00.17
Jäsen LJL tietänee varmasti, että verotus perustuu lakeihin. Ihan 10 pisteen kysymys: miten ja kenen toimesta lait säädetään Suomessa? 5 pisteen kysymys: miten tavallinen kansalainen voi yrittää vaikuttaa säädettäviin lakeihin? 0 pisteen kysymys: mistä itse käyttämästäsi verovaroin tuotetusta palvelusta tai asiasta voit luopua, jotta verotusta voitaisiin alentaa?

Köfte
10.03.2019, 00.28
Syy soten kaatumiseen löytyy ratin ja penkin välistä. Onhan se joillekin valtava pettymys, että veronmaksajien rahoja jäi 5 mrd euroa sosialisoimatta.

Aika monelta pettyneeltä KePulaiselta jäi hyvä maakuntavirka haaveeksi.

Ohiampuja
10.03.2019, 09.15
Oho. Tuolla palkkakehityksellä on sama mistä terveyspalvelunsa hakee. Mutta reilusti on kolmessa vuodessa 100 000 - 200 000 tienaavien määrä kasvanut.

Ehkä se oikeistohallitus onnistuikin tavoitteissaan...

Viime vuosien talousbuumi näkyy suomalaisten tuloissa: isoja palkkatuloja saavien määrä on kasvanut nopeasti https://www.hs.fi/paivanlehti/10032019/art-2000006030144.html?share=b1d3fd7bf4e7cd1af94215f54 551cb8f

Concorde
10.03.2019, 09.52
Oikea tapa laskea on juurikin tuo, että jos ei olisi työttömiä, niin tuloveron voisi puolittaa. Ja se tuntuisi jo todella paljon kukkarossa.

Jep. Pari tiukempaa hallituskautta ja voitais päästä taas lähemmäksi sitä, mutta nykygallupit ennustavat suunnan kääntyvän. Valitettavasti.

pätkä
10.03.2019, 10.08

Kirjoituksen tarkoituksena oli varmaankin pohtia sitä miksi luodaan mielikuvaa, että työttömät elävät juuri ansiotuloveroilla, kun näin ei ole. Ansiotuloverot eivät ole mitenkään korvamerkittyjä euroa työttömän tilipussiin.

Yhtä hyvin voisi väittää, että sähköverosta kuluu x määrä euroja työttömyyskorvauksiin. Työttömyyden puolittuessa myös sähköveroa voisi laskea. Petteri Orpo halusikin jo nostaa sähköveroa, jolloin tietysti sähköyhtiön nostaessa sähkön hintaa myös verokertymä kasvaisi kätevästi samalla.

oem
10.03.2019, 10.13
Valtio saa veroina takaisin ison osan tukieuroistaan.

Concorde
10.03.2019, 10.16
Tosta blogijutusta oli tarkoituksellisesti jätetty kunnallisvero pois, joka luonnollisesti perustuu tuloihin. Sen kertymä taitaa olla luokkaa 18Mrd ja vaikka sitäkin kaikki jotain tuloa saavat maksaa, niin työssäkäyvät kuitenkin eniten. Vaikkei siis korvamerkintää olekaan, niin ei siitä pääse vaan eroon, että työssäkäyvät (ja vientiteollisuus) maksavat niiden tuet, jotka töissä ei käy. Tavalla tai toisella.

Pekka L
10.03.2019, 10.22
Korkea välitön ja välillinen verotus pitää ostovoiman matalana, joka taas pitää työttömyyden korkeana.
Veroastetta laskemalla ostovoima kasvaa ja työpaikkoja syntyy itsestään. Sitten vaan tuet alas jotta motivaatio työllistyä kasvaa. Työllisyys kasvaa > verotulot kasvaa > työttömyyden kulut romahtaa.
Periaatteessa helppoa, käytännössä lienee mahdotonta.

Smo
10.03.2019, 10.45
Lisäksi vasemmiston mennessä valtaan keskiluokan ja ylemmän keskiluokan verotus tulee kiristymään jälleen. Vaikka vasemmisto jauhaa mielellään siitä kuinka pienituloisten talous on kiristynyt, keskiluokka maksaa nykyiset juhlat suurelta osin eikä verotus ole muuta kuin jatkanut kiristymistä, oli sitten vasurit tai "oikeisto" vallassa.

Mitäs luulet veroille käyvän kun soten "kolmen miljardin säästöt" realisoituu miljardimenoksi ja mihin mahtaa rahat mennä, paikataanko köyhiä lisää kurjistamalla? Mites nyt kun on taas parilla miljardilla myyty nestettä sun muuta ja niiden tuotto on pois valtion kassasta, mistä otetaan tilalle? Hakataan lisää metsää metsäteollisuudelle, hiilinielut tippuu ja taas tulee kustannuksia. Kuminaama-Orpo ekana työpäivänä YLE ykkösaamussa puolusti varakkaimman porukan veronkiertoon ja rikollisen rahan piiloitteluun soveltuvia hallintarekistereitä valehtelemalla "koska EU vaatii (moneen kertaan oli tullut selväksi ettei vaadi)", hallintarekisterit oli jo kuopattu mutta hallitus sai ujutettua ne läpi. Hallituksella oli mahdollisuus puuttua veronkiertoon ja yritysten verosuunnitteluun mutta se ei tehnyt sitä. Hallituksella oli mahdollisuus järkeistää yritystukia mutta se ei koskenutkaan niihin. Kaiken tuon joutuu muut firmat ja veronmaksajat kustantamaan. Hallitus ei ole keskituloisen eikä pienyrittäjän asialla ollut.

Smo
10.03.2019, 11.15
Sehän kävi äkkiä

Terveysalan yritykset vaativat sote-ulkoistuksia rajoittavien lakien purkamistahttps://www.hs.fi/talous/art-2000006029893.html

MRe
10.03.2019, 11.21
^Tuohan oli odotettua. Ja onhan tuossa logiikkaa, kun laki perustuu oletuksiin, jotka eivät enää ole relevantteja. Mutta jotain kontrollia kyllä pitää olla.

Barracuda
10.03.2019, 12.03
Oho. Tuolla palkkakehityksellä on sama mistä terveyspalvelunsa hakee. Mutta reilusti on kolmessa vuodessa 100 000 - 200 000 tienaavien määrä kasvanut.

Ehkä se oikeistohallitus onnistuikin tavoitteissaan...

Viime vuosien talousbuumi näkyy suomalaisten tuloissa: isoja palkkatuloja saavien määrä on kasvanut nopeasti https://www.hs.fi/paivanlehti/10032019/art-2000006030144.html?share=b1d3fd7bf4e7cd1af94215f54 551cb8f

Merkittävämpi huomio tuossa on että keskituloisten määrä on noussut vielä monta kertaa enemmän.
Iso keskiluokka on tientynlainen toimivan (Pohjoismaisen) yhteiskunnan edellytys.

HS:n jutussakin todetaan että keskiluokan osalta viime aikoijen kehitys on poikkeuksellista - pitkällä aikavälillä keskituloisten määrä on supistunut jatkuvasti kunnes siis nyt 2014-2017 kääntynyt merkittävään kasvuun.

Concorde
10.03.2019, 12.16
HS:n jutussakin todetaan että keskiluokan osalta viime aikoijen kehitys on poikkeuksellista - pitkällä aikavälillä keskituloisten määrä on supistunut jatkuvasti kunnes siis nyt 2014-2017 kääntynyt merkittävään kasvuun.

Hallitus ei ole keskituloisen eikä pienyrittäjän asialla ollut.
Hmm... Keskituloisten määrä ja asema on siis vaan taianomaisesti muuten parantunut viime hallituskaudella?

Kyllähän kuluneella hallituskaudella tehtiin paljon just niitä tarvittavia ja oikeita juttuja, että tää maa lähtis taas siihen paremman hyvinvointiyhteiskunnan suuntaan. Sitten taas, jos kassaa saadaan ylijäämäiseksi, niin on varaa jakaa taas takaisin niihin mistä kiristettiin. Kikyt varmaan veetutti monia, mutta eipähän tuo edellinen hallitus paljon muuta 2015 lupaillutkaan kuin kulukuuria ja sen myötä parantuvaa työllisyyttä, verokertymää ym. Ja noihan toteutui.

Ohiampuja
10.03.2019, 13.26
Mites tämä kokonaisuus menee, jos yleinen palkkakehitys on ollut vain muutamia prosentteja? Pitääkö pienituloisten määrän kasvaa samassa suhteessa?

Jami2003
10.03.2019, 14.39
Kirjoituksen tarkoituksena oli varmaankin pohtia sitä miksi luodaan mielikuvaa, että työttömät elävät juuri ansiotuloveroilla, kun näin ei ole. Ansiotuloverot eivät ole mitenkään korvamerkittyjä euroa työttömän tilipussiin.

Yhtä hyvin voisi väittää, että sähköverosta kuluu x määrä euroja työttömyyskorvauksiin. Työttömyyden puolittuessa myös sähköveroa voisi laskea. Petteri Orpo halusikin jo nostaa sähköveroa, jolloin tietysti sähköyhtiön nostaessa sähkön hintaa myös verokertymä kasvaisi kätevästi samalla.Onhan tossa selvä yhtälö. Joko maksat ansioveroa tai et. Siihen vaikutat suoraan työssä käymällä tai käymättömyydellä.

Sähkövero vertaus olisi osuva jos työttömät saisivat sähkön ilman sähköveroa. Mutta työtön saattaa maksaa sitä sähköveroa jopa enemmän kun on kotona käyttämässä sähköä sinä aikana kun toiset on töissä.

Harvoin muuten tulee esille että Suomessa yllättävän harva maksaa tuloista suoraan valtion veroa. Mediaani palkallakin leijonan osa menee kunnallisveroon.

Smo
10.03.2019, 14.57
Hmm... Keskituloisten määrä ja asema on siis vaan taianomaisesti muuten parantunut viime hallituskaudella?

Kyllähän kuluneella hallituskaudella tehtiin paljon just niitä tarvittavia ja oikeita juttuja, että tää maa lähtis taas siihen paremman hyvinvointiyhteiskunnan suuntaan. Sitten taas, jos kassaa saadaan ylijäämäiseksi, niin on varaa jakaa taas takaisin niihin mistä kiristettiin. Kikyt varmaan veetutti monia, mutta eipähän tuo edellinen hallitus paljon muuta 2015 lupaillutkaan kuin kulukuuria ja sen myötä parantuvaa työllisyyttä, verokertymää ym. Ja noihan toteutui.

Keskituloisten asema on parantanut talouskasvun johdosta jota hallitus ei täysin onnistunut pilaamaan.

Kassaan taas on "yllättäen" tullut Finnveran 1.5 Miljardin lainan palautus ja kun parilla Miljardilla myydään lypsylehmiä näyttää kassa paremmalta. Ilman noita oltais reippaasti pakkasella. Mutta lypsylehmien myymisen viisautta voi itse miettiä, jos sulla on osake jonka arvo nousee ja tuottaa osinkoa kannattaako myydä kun lainaraha on ollut valtiolle ilmaista.

m-52
10.03.2019, 15.16
Turhin vero mielestäni on kirkollisvero, jota on tullut maksettua ainakin 40 vuotta. Tuostahan kyllä pääsisi eroon eroamalla kirkosta, mutta en viitsi, kun lähipiiri ei oikein suhtaudu suopeasti ajatukseen.

Concorde
10.03.2019, 15.18
Keskituloisten asema on parantanut talouskasvun johdosta jota hallitus ei täysin onnistunut pilaamaan.

Kerrotko vielä miten se kuuluisa ulkomainen talouskasvu on parantanut sitä keskituloisen asemaa, kun se tekee saman tuntimäärän töitä ja jos jätetään (mielestäsi epäonnistuneen) hallituksen verokevennykset pois? Mä en ole ainakaan saanut yhtään ruskeaa kirjekuorta, jossa lähettäjänä olisi ollut mystinen jokumuu™ , vaan kaikki lisät on tulleet omien neuvotteluiden lisäksi veronkevennyksistä.

Barracuda
10.03.2019, 15.30
Mites tämä kokonaisuus menee, jos yleinen palkkakehitys on ollut vain muutamia prosentteja? Pitääkö pienituloisten määrän kasvaa samassa suhteessa?

Samaisen tilaston mukaan pienituloisten määrä on vähentynyt myös merkittävästi. Tuloluokissa 0 - 15000 euroa vuodessa ansaitsevia on 30 000 vähemmän kuin aikaisemmin.

Se mihin pitäisi puuttua on asumisen hinta kasvukeskuksissa. Vaikka talous on nyt saatu paremmalle uralle lisääntyy kotitalouksien velkaantuminen. Helsingin 6 tonnin neliöhinnat uudisrakennuksissa eivät ole tästä maailmasta ja johtavat talousahdinkoon.

pätkä
10.03.2019, 18.18
Tosta blogijutusta oli tarkoituksellisesti jätetty kunnallisvero pois, joka luonnollisesti perustuu tuloihin. Sen kertymä taitaa olla luokkaa 18Mrd ja vaikka sitäkin kaikki jotain tuloa saavat maksaa, niin työssäkäyvät kuitenkin eniten. Vaikkei siis korvamerkintää olekaan, niin ei siitä pääse vaan eroon, että työssäkäyvät (ja vientiteollisuus) maksavat niiden tuet, jotka töissä ei käy. Tavalla tai toisella.

Kyllä jutussa on kunnallisvero mainittu. Se jätetty pois työttömyysturvan osalta koska niitä työttömyysturvaeuroja kertyy vain valtiolle kertyvästä verotuksesta.

Työssä käyvät maksavat toki myös yritystukia jne.

Ohiampuja
10.03.2019, 18.42
Samaisen tilaston mukaan pienituloisten määrä on vähentynyt myös merkittävästi. Tuloluokissa 0 - 15000 euroa vuodessa ansaitsevia on 30 000 vähemmän kuin aikaisemmin.
Mikä tässä nyt ei täsmää? Tai mitä minä en nyt ymmärrä oikein?

Jos kaikilla menee paremmin kuin ennen ja pienituloistenkin määrä on laskenut, niin miksi samassa ajassa palkkojen keskinousu on vain nelisen prosenttia? Mikä sitä keskiarvoa laskee?

Barracuda
10.03.2019, 18.48
Kyllä jutussa on kunnallisvero mainittu. Se jätetty pois työttömyysturvan osalta koska niitä työttömyysturvaeuroja kertyy vain valtiolle kertyvästä verotuksesta.

Työssä käyvät maksavat toki myös yritystukia jne.

Valtionveroa maksaa palkkatuloista vain vajaa 1.5 miljoonaa verovelvollista ja valtionveron progressio on suhteellisen jyrkkää.
Siksi tuon kirjoitelman oletusarvot ovat jotensakin pielessä.

Barracuda
10.03.2019, 18.52

Jos kaikilla menee paremmin kuin ennen ja pienituloistenkin määrä on laskenut, niin miksi samassa ajassa palkkojen keskinousu on vain nelisen prosenttia? Mikä sitä keskiarvoa laskee?

Keskipalkka ei taida tilastollisesti nousta jos uusia työpaikkoja tulee pääosin alle keskipalkan.
Palkkasumma taas on ollut hyvässä nousussa, viime vuoden viimeisellä neljänneksellä noin 5% verrattuna edelliseen. Se kuvannee ylipäätään paremmin systeemissä liikkuvaa rahaa olettaen että työpaikkojen lisääntyessä raha menee entistä useammille, ei harvemmille.

pätkä
10.03.2019, 18.55
Valtionveroa maksaa palkkatuloista vain vajaa 1.5 miljoonaa verovelvollista ja valtionveron progressio on suhteellisen jyrkkää.
Siksi tuon kirjoitelman oletusarvot ovat jotensakin pielessä.

2017 valtion verokertymä ansiotuloista oli 5,5 mrd.

Barracuda
10.03.2019, 19.10
2017 valtion verokertymä ansiotuloista oli 5,5 mrd.

Niin ja sen maksaa se vajaa 1.5 miljoonaa verovelvollista ja progression myötä käytännössä keski- ja hyvätuloiset.
Suurempi ongelma tuossa kirjoitelmassa on että se unohtaa muut veroluonteiset maksut joilla työttömyysturva rahoitetaan.
Esimerkiksi myt aluksi työntekijän työttömyysvakuutusmaksu 1.5% ja työnantajan 2.05%.

Minusta melko lailla irvokasta esittää että

"Jos työttömiä olisi vaikka 200.000 henkilöä, niin Veronmaksajan maksama osuus yhden työttömän oleilusta olisi 50u€ (mikroeuroa). Yhden euron keräämiseen Veronmaksaja tarvitsisi noin 1.700 vuoden työuran."

Tuo lienee kirjoitettu siis hiukan kieli poskella tai sitten laskutaito on peräti hukassa.

tempokisu
10.03.2019, 19.14
Se on kyllä niin että raha menee rahan luo, se jolla on niin ahnehtii koko ajan vaan lisää, ja niiltä joilla ei mitään ole niin niiltä voi ottaa siitä mitättömyydestäkin aina vähän pois.

Ohiampuja, mun kaltaiset luuserit ja mitättömyydet sitä keskiarvoa laskee.

Smo
10.03.2019, 20.34

EK ei halua sellaiseen tilanteeseen koska silloin työvoiman hinta nousee. Työvoiman saatavuus saattaa olla myös Kokoomuksen pro maahanmuutto innoittajana.

spaceman
10.03.2019, 21.19
Se on kyllä niin että raha menee rahan luo, se jolla on niin ahnehtii koko ajan vaan lisää, ja niiltä joilla ei mitään ole niin niiltä voi ottaa siitä mitättömyydestäkin aina vähän pois.

Väite on toki faktaa mutta perustelut eivät ole. Sellainen jolle on jotain kertynyt, pystyy säästämään, sijoittamaan uudelleen ehkä isommalla riskilläkin kun pieni häviö ei romahduta peruselintasoa ja keskimäärin lienee vaurastumisesta kiinnostunut sekä on paremmin osaamista.

Niiden jotka laittavat Veikkauksen rahapeleihin 700 eur/kk kannattaisi istua alas, ottaa laskin käteen ja miettiä jotain todennäköisemmin voittoa tuottavaa sijoitusta.

spaceman
10.03.2019, 21.35
EK ei halua sellaiseen tilanteeseen koska silloin työvoiman hinta nousee.

En ole EK mutta tuskin he siellä ihan hengitystään pidätellen pelkäävät työttömyyden menevän nollaan. Se on jonkinlainen pohjoiskorealainen utopia. EK:n ihanne voisi olla nykyistä paljon joustavampi palkkaus ja myös pois potkiminen sekä jotain säätöä minimituntihintaan ja sivukuluihin tavalla tai toisella.

Yksi ongelma nyky-yhteiskunnassa on että sivukuluineen ihmisen palkkaaminen on kallista. Käsi ylös kuinka moni tekee kodin pikkuremontit enimmäkseen itse koska ulkopuolisen palkkaaminen on niin kallista. Ihan hyvätuloinenkin perhe saa paiskia pitkään hommia että pystyy maksamaan vaikka tonnin tilin kirvesmiehelle parin päivän hommasta. Sivukulujahan ovat verojen lisäksi mm. pakolliset työttömyysvakuutusmaksut: eli työttömyyden hoito.

Smo
10.03.2019, 21.46
Tuolla noita visioita on

https://www.satakunnankansa.fi/a/200730525

Ilman työttömiä talous hiipuu, sanoo ministeriön tutkimusjohtaja – "Rajan jälkeen työvoimasta alkaa palkkakilpailu"

Jami2003
10.03.2019, 21.50
^^ tämä. Jos dippainssien ja aivolääkärien kannattaa ottaa vapaata töistä tehdäkseen hartiapankilla taloa on joku pahasti pielessä.

spaceman
10.03.2019, 21.54
Korkea välitön ja välillinen verotus pitää ostovoiman matalana, joka taas pitää työttömyyden korkeana.
Veroastetta laskemalla ostovoima kasvaa ja työpaikkoja syntyy itsestään. Sitten vaan tuet alas jotta motivaatio työllistyä kasvaa. Työllisyys kasvaa > verotulot kasvaa > työttömyyden kulut romahtaa.
Periaatteessa helppoa, käytännössä lienee mahdotonta.

Kok-teesi on jo pidempään ollut että työn verotusta pitää saada alas ja kulutusverojen nostoilla kompensoidaan. No eihän sekään ongelmaton tie ole mutta ainakin periaatteessa kuulostaa reilummalta että ihminen itse päättää mihin rahansa laittaa. Palkansaaja ei ansiotuloverotusta pääse karkuun mitenkään. Kulutusta sentään voi jossain määrin itse ohjata.

Toinen heitto veroasteesta on ollut ihan tänä vuonnakin että kenenkään ei pitäisi maksaa palkastaan yli puolta yhteiseen kassaan. Ei kannata ihmetellä miksi puheet ovat koventuneet viime aikoina. Tuo tavoitetasokin on vielä aivan pöyristyttävän kova kulutaso.

spaceman
10.03.2019, 22.00
^ tämä. Jos dippainssien ja aivolääkärien kannattaa ottaa vapaata töistä tehdäkseen hartiapankilla taloa on joku pahasti pielessä.

Jos on taitoa niin rahallisesti ilman muuta kannattaisi. Enemmän lienee kyse kehtaamisesta ja miltä se työpaikan seuraavissa yt-neuvotteluissa näyttäisi jos on priorisoinut taloprojektinsa.

tempokisu
10.03.2019, 22.26
kenelle antasit työpaikan :D mä antaisin tolle tennarityypille, en varmana tuolle jolla on beessit korkokengät. Seuraavaksi paras ehdokas on toi jolla on aika lyhyet housut...

https://frontpage-s3.ilcdn.fi/4b51f388a71845eda778efa87492962b.jpg

Esko
10.03.2019, 22.56

Ohiampuja, mun kaltaiset luuserit ja mitättömyydet sitä keskiarvoa laskee.

Ei se asia siitä parane että joka päivä asiasta täällä valitat. Senkun downshiftaat vaan rohkeasti vaikka siihen kassatyöhön tai johonkin muuhun mielekkäältä tuntuvaan hommaan, varsinkin kun ilmeisesti downshiftaus ei edes tarkoita palkan putoamista vaan nousua. Aloita vaikka osa-aikaisena nykyisen työn ohella, kuvauksestasi päätellen pääosa tai mahdollisesti kaikki vuorot onnistuisivat aivan hyvin. Ja samalla jos vähän toisesta vinkkelistä katsotaan, niin mikäli ammattiosaaminen on niin ohutta kuin annat ymmärtää niin se ei varsinaisesti yllätä, että isojen tuntien saaminen onkin vaikeaa. Mihinkään työpaikkakiusaamisiin se ei toki oikeuta.

Itsellä on monta downshiftannutta ystävää ja tuttavaa. Yksi DI-ystävä opiskeli farmaseutiksi. Toinen (yli kymmenen vuoden jatkuvan stressin ja mm. parin avioeron jälkeen) hitsaajaksi, tosin syntyneiden allergioiden jälkeen taitaa nyt olla edessä puolipakosta pienempi upshiftaus. Kolmas DI-ystävä opiskelee par-aikaa opettajaksi. Neljännen kanssa juttelin juuri eilen, oli jo kovasti tuuminut vaihtavansa teollisuuden työt puolta huonommin palkattuihin lastenhoitohommiin mutta esimiehen vaihtuminen oli kai tehnyt töistä taas mielekkäitä. IT-johtajana toiminut kaveri taas lähti opiskelemaan eläinlääkäriksi; tämä ei nyt ole varsinaisesti downshiftaus mutta keski-ikäisenä tehty alanvaihto ~5 vuoden täysipäiväisillä opinnoilla kuitenkin. Yksi tekniikan lisensiaatti taas lähti aikanaan kirjastonhoitajaksi. Tällä listalla olleissa henkilöissä oli jo kummilapsen isää ja äitiä ja oman lapsen kummia eli mitään serkun kummin kaimoilla ei ole tarvinnut listaa täyttää. Jos nykyinen homma tuottaa vain katkeruutta niin ei muuta kuin rohkeasti kohti parempaa paikkaa.

tempokisu
11.03.2019, 00.29
^ siinä hommassa mitä teen, sen mä osaan. Virolainen tekee ihan täysin samaa hommaa, mutta asiakkaat jaetaan suhteessa 30-8 ( tai vähemmän mulle) ja päivät 9-2 ( ja ne 3 päivää ollaan suljettu) ja se on mun mielestä epäreilua. Jos ja kun ei puhuta, ei vastata tervehdykseen, niin on sekin typerää käytöstä.
En mä muuta olekaan ajatellut kun tasapuolista kohtelua, ei ole mielestäni liikaa pyydetty.

Ja kun mä oon vaan väsyny kaikkien sairauksienikin kanssa, yksi on että en voi kävellä enkä seistä pitempää aikaa jalkavamman takia ( jalassa ei virallisesti ole mitään, mutta pirun kipeä se on). Ei vaan ole voimia olla innostunu ja mainostaa itseäni että tässä teille hyvä työntekijä ( joka sitten ei voi kävellä, katsovat varmaan karsaasti käsi-ihottumaanikin joka ei vaan lähde pois). Oon mä hyvää kyytiä menossa kohti sitä parempaa paikkaa.

Jotkut onnistuu ja jotkut ei sitten vaan millään. Mä kuulun tuohon jälkimmäiseen luuseriryhmään.

Anteeksi että oon valittanu, anteeksi että oon olemassa.

OJ
11.03.2019, 00.41
Eli ei kannata opiskella dippadappa-inssiksi kun kuuppa leikkaa kiinni ennemmin tai myöhemmin? Mä olen tämän suhteen hoitanut omat hommani aika mallikkaasti eikä ole pienintäkään riskiä diplomi-insinööriydestä.

jos tuloverot alas ja kulutusveroilla kompensoidaan, niin onko jollain mennyt ohi sellainen pikkuseikka, että yleinen alv-prosentti on 24%!? Toisinaan näkee joidenkin myös purnaavan autoilun verotuksesta ja veronluonteisista maksuista.

Esko
11.03.2019, 01.17
^^ Anteeksi että yritin tsempata sinua pyrkimään parempaan elämään. Niin kuin on moni muukin yrittänyt.

-> OJ

No, jokainen voi tietysti halutessaan tehdä annetuista tiedoista omat johtopäätöksensä. On minulla toki muutamia sellaisiakin tuttuja, jotka eivät ole vielä vaihtaneet alaa, ja toisaalta sellaisia, jotka eivät erinäisistä syistä koskaan alalle asti edes päässeet.

MRe
11.03.2019, 09.40
Väite on toki faktaa mutta perustelut eivät ole. Sellainen jolle on jotain kertynyt, pystyy säästämään, sijoittamaan uudelleen ehkä isommalla riskilläkin kun pieni häviö ei romahduta peruselintasoa ja keskimäärin lienee vaurastumisesta kiinnostunut sekä on paremmin osaamista.

Niiden jotka laittavat Veikkauksen rahapeleihin 700 eur/kk kannattaisi istua alas, ottaa laskin käteen ja miettiä jotain todennäköisemmin voittoa tuottavaa sijoitusta.
Näin. Mulla oli aikanaan esimies siihen aikaan kun Nalle nurkkasi Sampoa. Esimies totesi, että kyllä Nalle hänenkin rahoistaan huolen pitää ja osti kahvikassarahoillaan siivun Sammosta niinikään. Sitten osinkojen irtoamisen jälkeen myi pois ja kuittasi sillä alkuvuoden voittojen verot vielä kotiin.

Silloin opin että mitä tarkoittaa, kun sanotaan että raha tulee rahan luo.

MRe
11.03.2019, 09.48
https://www.talouselama.fi/uutiset/terveysyritysten-on-nyt-hillittava-puheitaan-orpokin-yhtyi-terveysyhtioiden-vaateiden-arvosteluun

"Terveysyritysten on nyt hillittävä puheitaan” - Orpokin yhtyi terveysyhtiöiden vaateiden arvosteluun

Taisi pörriäisillä mopo keulia hieman liikaa ja nyt alkaa ystävät olemaan aika vähissä. Ja siellä tiedetään, että jos seuraava hallitus on SosDem, niin sieltä ei ymmärrystä eikä muutakaan oikein heru.

29er
11.03.2019, 10.45

Tuon luokan (0-15000) pienentyminen johtuu siitä että iso määrä pienituloisia eläkeläisiä on kuopattu eli heidän tulot eivät ole nousseet. Toki silti luulisi että se silti näkyisi palkkojen keskinousuna

spaceman
11.03.2019, 11.03
jos tuloverot alas ja kulutusveroilla kompensoidaan, niin onko jollain mennyt ohi sellainen pikkuseikka, että yleinen alv-prosentti on 24%!? Toisinaan näkee joidenkin myös purnaavan autoilun verotuksesta ja veronluonteisista maksuista.

Lähtökohtaisestihan kaikki on aina huonosti. :) Ihan tavallisten ihmisten ja ammatinharjoittajien verokorteissa tuppaa olemaan yli 30% ennakonpidätysprosentteja. Autoilussahan tuo painotus tietysti tarkoittaisi että käyttö maksaisi nykyistä enemmän ja omistaminen vähemmän.

tempokisu
11.03.2019, 11.18
Malli Pihlajalinna.

Muistisairas Vuokko eksyi miehen huoneeseen, jossa mies pahoinpiteli hänet. Vammat olivat kuolettavat ja Vuokko kuoli viikkoa myöhemmin sairaalassa.

Jutussa kuullaan myös Vuokon poikaa Veijo Kujalaa (https://www.is.fi/haku/?query=veijo+kujalaa). Hän kertoo muun muassa, että hoitokoti pyrki perimään äidin huoneen vuokran koko kuukaudelta, vaikka tämä oli kuollut. Poika sai kuitenkin hoitokodin hyvittämään vuokranmaksussa.

Pihlajalinnan Varsinais-Suomen aluejohtaja Paula Arvilommi sanoo Ylelle, että tapauksen jälkeen asioita on pyritty parantamaan.

Onko sellaista ns. terveysjättiä, jolla EI olisi ongelmia? tämän "vanhustenhoivan" kanssa?

MRe
12.03.2019, 09.40
Pohjois-Korea: Äänestysaktiivisuus nousi 99,99 prosenttiinhttps://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006031965.html

Nyt siellä on menossa vuosisadan ihmismetsästys, kun se viimeinen promille pitää saada kiinni ja ilmatorjuntatykin eteen. (valitettavasti taitaa olla vielä totta)

marmar
13.03.2019, 05.55
Taas on luoton rippeetkin oikeusjärjestelmään koetuksella.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8c2237fe-3bd4-4695-bc3a-6fcce474c04d

Mies kävi kiinni bussikuskiin ja huusi ”Allahu akbar!” Oikeus vapautti syytetyn, ja valtio voi joutua korvaamaan jopa kymppitonnin

Toteen näytettyä oli kuitenkin:
Huumausaineiden käyttörikos, jonka lisäksi terroristi käy bussikuskin kimppuun, terroritekoa estäneiden kimppuun ja lopuksi vielä vastusti poliiseja.

Muutaman satasen sakot ja kova palkka terroriteosta kouraan.

Toivottavasti syyttäjän valitus menee läpi ja palkkion sijasta annetaan tuomio.

J.Kottenberg
13.03.2019, 09.33
^Kyllä. Itsekin ajattelin että minkälaisen signaalin antaisi jos tuollaisesta terroriteosta selviää ilman rangaistusta ja käytännössä vielä seuraa rahapalkkio.
Jos näin käy, on jatkossa dösällä matkustelu ihan mielenkiintoista. Ainakin jos joku mamu hyppää kyytiin niin voi olla muu porukka vähän paineessa.

Esko
13.03.2019, 10.03
No, otsikko on raflaavampi kuin itse juttu. Sillä varauksella, että jutussa esitetyt asiat tosiaan pitävät paikkansa (monenlainen huonovointisuus, bussikuskin todistus että ei yrittänyt kääntää rattia jne.) niin kerrankin pitää myöntää, että vapauttava tuomiokin sopii omaan oikeustajuun. Ei ole kovin usein korkean julkisuuden oikeustapauksissa niin käynyt. Tällä kertaa usko oikeuslaitokseen ei siis itsellä horju.

kuovipolku
13.03.2019, 10.06
Jeesustellaan sen verran että tuskin se minkäänlaista signaalia kenellekään antaa.

Eli jos olet istunut tai seissyt bussissa, metrossa tai junassa itsemurhapommi-iskujenkin jälkeen reppua kantaneen arabimaista kotoisin olevan henkilön vieressä ilman että olet tuntenut kylmän hien alkavan virrata tai sinun on ollut pakko jäädä kyydistä seuraavalla pysäkillä, niin et aivan varmasti ole yhtään paineessa tämänkään jälkeen. Ja jos olet, olet varmasti "vähän paineessa", mutta tuskin sen enempää kuin olet ollut tähänkin asti.

Eikä yksikään mamu tai turvapaikanhakija tule tästä luettuaan tai kuultuaan sellaiseen ajatukseen että hyppäänpä tästä lääke- tai huumehöyryissä tai ihan ilmankin kulkuvälineeseen ja rupean riehumaan.

PS Jos joku sekopää arabin näköinen möykkää jotain kovaan ääneen, niin lienee todennäköistä että 95% niistä jotka luulevat saaneensa sanoista yhtään mitään selvää on aivan varma siitä että sekopää huusi nimenomaan "Allahu akbar!"

tempokisu
13.03.2019, 20.18
Minkälaisen vanhuuden haluat?

MINÄ HALUAN toimintaa, kulttuuria ja ihmisten seuraa. Haluan tarvittaessa hyvää hoitoa. Haluan syödä riittävästi laadukasta ja terveelistä ruokaa, sekä herkutella aina kun siltä tuntuu.
Haluan olla puhdas, hiukset kauniisti leikattuna ja kammattuna. Haluan että silmät, hampaat, korvat, kädet ja kynnet ja jalat ovat hyvin hoidettuja.
Haluan pukeutua pestyihin, siliettyihin ja ehjiin, mieluusti muodikkaisiin vaatteisiin. Haluan että voin hyvin ja näytän upealta.
Haluan että minua kuunnellaan, ja sanomisillani on merkitystä.

Jaana Ristimäki-Anttila, kansanedustajaehdokas ( ps).

Vaikka pääsisikin eduskuntaan, niin toi viimenen lause tuskin toteutuu....eikä varsinaisesti Jaanan asiaa edistävä tuo kirjoitus ollut. Tuli tunne että mikä ihmeen tärpästikkeli kekkeruusi yrittää olla.

Jopotuinen
13.03.2019, 21.05
Israelissa jokunen aika sitten olin lähdössä repun kanssa kauppakeskukseen, johon mennään metallinpaljastimen ja laukkujen läpivalaisun läpi. Kuinka tulinkaan tarkistaneeksi sivutaskun, sieltä ja löytyikin fileerausveitsi.
Joskus tulee aina jälkeenpäin mietittyä, että minkähän laisesta elämänkokemuksesta tuossakin jäi paitsi. Luulen kuitenkin, että tämän bussityypin selitykset ei ehkä olisi mennyt läpi.
Voi olla, että olisi monivaiheisempi tarina tähän kerrottavaksi, missä ei olisi edes Jeesus Marian hihkaisukaan siinä auttanut.

p bonk
13.03.2019, 21.18
Haminassa on oikein jättitankovastaava. Ja Kimmo Kiljunen nostamassa kuukausittaista 2200 euron korvausta osa-aikaisesta Lippumaailman asiantuntijan virasta. Näköjään verovaroilla voi tehdä mitä tahansa, kun tulosvastuuta ei ole ja rahoitusta ei tarvitse hankkia.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/haminan-kohuttu-jattilipputanko-jaa-pystyyn-kimmo-kiljuselle-maksettu-asiantuntijapalkkioita-jo-noin-50-000-euroa/?shared=1068055-32a37eac-4

bici74
13.03.2019, 21.22
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006033351.html

Voi jeesus sentään. Kenen on vastuu jos joku perheenjäsen sairastuu takkatulien polton johdosta Espoossa? Kielletään takat ja saunat, grillaaminen tietysti myös. Juhannus kokkoineen toki pannaan kans.

Kenellä on vastuu jos mulla katkeaa verisuoni päästä näitä urputuksia lukiessa?

p bonk
13.03.2019, 21.28
^ Tuohon voi ja pitää vastata, että asuinpaikan voi Suomessa valita vapaasti. THL nostaa tuon esiin aina lämmityskaudella. Kai sillä kerätään tutkimusrahaa. Kesällä paasaavat sitten nelosoluen ja lonkeron vähittäismyyntiä vastaan.

bici74
13.03.2019, 21.29
^Noinhan toi taitaa mennä [emoji23]

Munarello
13.03.2019, 21.30
No voi kiesus sentään, että meillä on täydellinen kansanedustajaehdokas listoilla Etelä-Savoa edustamaan. Espoossa syntynyt, nykyisin Helsingissä asuva feministipuolueen ehdokas, joka on kuulemma joskus muutaman vuoden asunut Etelä-Savossa Haukivuorella ja Mikkelissä. Voisin jo sanoa jotain törkeää, mutta jätän väliin. :D

LJL
13.03.2019, 21.38
No voi kiesus sentään, että meillä on täydellinen kansanedustajaehdokas listoilla Etelä-Savoa edustamaan. Espoossa syntynyt, nykyisin Helsingissä asuva feministipuolueen ehdokas, joka on kuulemma joskus muutaman vuoden asunut Etelä-Savossa Haukivuorella ja Mikkelissä. Voisin jo sanoa jotain törkeää, mutta jätän väliin. :D

Eikös tuosta selviä aika hyvin sillä että antaa äänensä jollekin toiselle ehdokkaalle

J.Kottenberg
13.03.2019, 21.40
Jeesustellaan sen verran että tuskin se minkäänlaista signaalia kenellekään antaa.

Eli jos olet istunut tai seissyt bussissa, metrossa tai junassa itsemurhapommi-iskujenkin jälkeen reppua kantaneen arabimaista kotoisin olevan henkilön vieressä ilman että olet tuntenut kylmän hien alkavan virrata tai sinun on ollut pakko jäädä kyydistä seuraavalla pysäkillä, niin et aivan varmasti ole yhtään paineessa tämänkään jälkeen. Ja jos olet, olet varmasti "vähän paineessa", mutta tuskin sen enempää kuin olet ollut tähänkin asti.

Eikä yksikään mamu tai turvapaikanhakija tule tästä luettuaan tai kuultuaan sellaiseen ajatukseen että hyppäänpä tästä lääke- tai huumehöyryissä tai ihan ilmankin kulkuvälineeseen ja rupean riehumaan.

PS Jos joku sekopää arabin näköinen möykkää jotain kovaan ääneen, niin lienee todennäköistä että 95% niistä jotka luulevat saaneensa sanoista yhtään mitään selvää on aivan varma siitä että sekopää huusi nimenomaan "Allahu akbar!"

Kyllä. Törkeästihän tuossa on sairaskohtauksen saanutta miesparkaa kohdeltu. Sivulliset karanneet päälle väkivaltaisesti. Sitten soitettu poliisit paikalle, jotka kävivät heti käsiksi. Ambulanssilla sairaalaanhan tuo sairastunut olisi pitänyt viedä hoitoa paniikkikohtaukseen saamaan. Voi hyvin olla että bussikuski on ollut ainoa luotettavan näköinen ihminen lähistöllä jonka turvalliseen olkapäähän kohtauksen saanut on rohjennut nojata ja näin hakea turvaa hädässään.
Ja mitä tekee poliisi, pidättää oikopäätä ja hakee sairaan vangitsemista oikeudessa sen sijaan että toimittaisi asianmukaiseen hoitoon. Ja kaiken päälle tuomari suostuu tähän vangitsemiseen. Ja ilmeisesti useita kertoja koska vangitsemisen edellytykset on oikeudessa kahden viikon välein aina todettava. Selvästi ovat poliisit ja pakkokeinotuomari aivan törkeitä rasisteja ja julmureita. Toivottavasti asia tutkitaan pikimmiten ja kaikki ihmisraukkaa väärin kohdelleet vähintään erotetaan. Kunnon korvaukset tietysti vielä päälle.

Sen signaalinhan tämä tapaus tarkemmin ajatellen antaa että ihmiset, maahanmuuttavat erityisesti, eivät voi luottaa suomalaiseen poliisiin sen enempää kuin oikeuslaitokseenkaan, koska ne ovat valmiita törkeisiin väärinkäytöksiin, varsinkin maahanmuuttajia kohtaan.

Smo
13.03.2019, 22.37
Valehtelevan rosvohallituksen hankkeet etenevät median keskittyessä vaaleihin, vaikka hallitus onkin "eronnut"

-Tiedustelulaki meni läpi.

-Ihmisten terveystietojen luovutuksen yritysten "kehittämistoimintaan" salliva laki meni läpi (kukaan ei ole kysynyt minulta lupaa antaa tietoni firmoille)

-Eduskunta hyväksyi tänään Kokoomuksen, keskustan ja sinisten äänin kaivoslain ympäristövaatimusten heikentämisen entisestään äänin 89-79.

(Kokoomuksen vaaliohjelmassa 2019 lukee "Päivitetään kaivoslaki vastaamaan nykyajan vaatimuksia huomioiden yhteiskunnan kokonaisetu.") mutta ilmeisesti äänestäjille saa valehdella.

J.Kottenberg
13.03.2019, 22.59
^Noinhan toi taitaa mennä [emoji23]

Aivan. Kysymysten sarjaa:"kuka vastaa ..." voi helposti jatkaa loputtomiin.

Kuten edellä todettiin, asuinpaikan voi, ja saa, jokainen valita vapaasti. Sillä keinolla pystyy aika pitkälle valitsemaan ja toisaalta välttämään monta asiaa. Mutta se kun pitäisi tehdä asialle jotain ihan itse, eikä saa tehtyä, kääntääkin ikävästi sormen osoittamaan itseä. Paljon helpompi asettaa kysymys niin että vaatii jotain muuta vastuuseen jostain huonoksi kokemastaan asiasta.

marmar
13.03.2019, 23.06
No, otsikko on raflaavampi kuin itse juttu. Sillä varauksella, että jutussa esitetyt asiat tosiaan pitävät paikkansa (monenlainen huonovointisuus, bussikuskin todistus että ei yrittänyt kääntää rattia jne.) niin kerrankin pitää myöntää, että vapauttava tuomiokin sopii omaan oikeustajuun. Ei ole kovin usein korkean julkisuuden oikeustapauksissa niin käynyt. Tällä kertaa usko oikeuslaitokseen ei siis itsellä horju.

On se hyvä, jos joku jaksaa vielä uskoa ko. laitokseen....

Tapahtumakuvaus tuoreeltaan:

https://www.aamulehti.fi/a/201343936

Uuraisilla hyökkäys tapahtui Koiviston Auton linja-autossa. Linja-auto oli matkalla Helsingistä Ouluun.

–Matkustaja on tarttunut kuljettajaa ranteesta, kun kuljettaja on ajanut valtatiellä. Tilannetta on edeltänyt kova ääni, jonkinlainen riitely tai huutaminen matkustamosta. Kuljettaja on reagoinut ääneen hiljentämällä nopeutta, kertoo Koiviston Auton toimitusjohtaja Mikko Markkula.

Linja-auton gps-paikannuksen perusteella on pystytty todentamaan, että linja-auton matkanopeus on ollut noin 85 kilometriä tunnissa. Ennen hyökkäystä kuljettaja oli hiljentänyt nopeutta siten, että se oli ollut enää noin 40–50 kilometriä tunnissa.

–Siinä vaiheessa henkilö on tarttunut rattiin ja kääntänyt ohjausta. Muut matkustajat puuttuivat asiaan ja taltuttivat tekijän. Mielikuvani kuljettajan kertomuksen perusteella on, että auto ei ollut suistumassa ojaan tai vastaantulevien kaistalle, mutta se ei ole ihan varma tieto.

Mun mielipide on, että sairaskohtaukset sun muut on myöhemmin keksittyä vaihtoehtoista tarinaa, jolla syötetään pajunköyttä tuomareille, jotka nielee sen kakistelematta.

Kuulustelut pitäisi aina tehdä tuoreeltaan, eikä antaa kuukausitolkulla aikaa keksiä hyvää vaihtoehtotarinaa asianajajan kanssa.

Toinen juttu on huumaavien aineiden käyttö. Sitä ei saisi käyttää lieventävänä asianhaarana, vaan raskauttavana. Tuolla annetaan myös signaali, että kun sekoitat pääsi kemikaaleilla, niin saat tehdä mitä lystää ilman rangaistuksen pelkoa.

MRe
14.03.2019, 09.23
Mun mielipide on, että sairaskohtaukset sun muut on myöhemmin keksittyä vaihtoehtoista tarinaa, jolla syötetään pajunköyttä tuomareille, jotka nielee sen kakistelematta.
No tämähän on se "vaihtoehtoinen tapahtumien kulku", mistä keskusteltiin aiemmin samassa yhteydessä kuin puolustusasianajajan moraalista. Joka on Joulupukin kanssa samassa kategoriassa.

Toinen juttu on huumaavien aineiden käyttö. Sitä ei saisi käyttää lieventävänä asianhaarana, vaan raskauttavana. Tuolla annetaan myös signaali, että kun sekoitat pääsi kemikaaleilla, niin saat tehdä mitä lystää ilman rangaistuksen pelkoa.
Eikös Suomessa ole iät ja ajat saanut lievempiä tuomioita kännihölmöilyistä? Jos nyt joku on juossut siinä puita tehdessä kirveen alle, niin ei kai se mun vika ole. Muija ja neljä lasta... ja naapurin Pena.

J.Kottenberg
14.03.2019, 09.59
^Niin, eihän tuossa bussijutussa mitään tahallisuutta tietenkään voi olla. Siis että olisi yrittänyt tappaa vääräuskoisia tai yrittänyt laajennettua itsemurhaa. Ihan vaan sairaskohtaus.
Näin oli varmaan Turun puukottajan kohdallakin. Ei vaan paniikkikohtaukseessaan osannut sanoa mitään. Oli varmaan ollut kuorimassa appelsiinia kun kohtaus iski ja käsi kouristui veitsen kahvaan. Oli sitten yrittänyt hakea turvaa lähimmäisestä mutta horjahti ja veitsi osui vahingossa. Tästä tämä veitsen osuman saanut hermostui ja alkoi huitoa ja sätkiä. Siinä hötinässä puukko osui vahingossa useamman kerran. Sama toistui kun kohtauksen saanut miesparka yritti edelleen hakea turvaa ja tukea muilta, mutta ei onnistunut kun kaikki vain hermostuivat ja torjuivat ja kävivät väkivaltaisiksikin. Silloinhan täytyy työntää ihmisiä kauemmaksi ettei vahingoitu. Ei vaan miespoloinen muistanut puukkoa kädessä, jolloin se sitten osui useampaankin. Siis puhdas vahinko koko juttu. Syynä sairaskohtaus ja kanssaihmisten ymmärtämättömyys vieraita kulttuureja kohtaan.
Hoitoahan tämä sairas olisi kipeästi tarvinnut. Taas rasistinen poliisi, syyttäjä ja oikeuslaitos vaan kylmästi kävi päälle ja sairaalle pätkäistiin elinkautinen vankeustuomio.
Ihan hirveätä. Sairaat ei saa hoitoa ja viranomaiset ovat asenteellisia rasisteja. Olisiko uusnatseja koko porukka todellisuudessa?

Ihan vaikeuksitta näinkin voi ajatella.

marmar
14.03.2019, 11.10
Eikös Suomessa ole iät ja ajat saanut lievempiä tuomioita kännihölmöilyistä? Jos nyt joku on juossut siinä puita tehdessä kirveen alle, niin ei kai se mun vika ole. Muija ja neljä lasta... ja naapurin Pena.

On ja asian pitäisi olla toisinpäin.

J.Kottenberg
14.03.2019, 11.35
On ja asian pitäisi olla toisinpäin.

Juuri näin. Koska on yleisesti tiedossa että alkoholi saa aikaan hallitsematonta käyttäytymistä, ja lisäksi sen nauttiminen on täysin vapaaehtoista. Ei siis ole minkäänlaista pakkoa juoda.
Vielä moitittavammaksi pitäisi katsoa laittomien aineiden vaikutuksen alaisena tehdyt teot. Jo hallitsemattomaan tilaan tulossa on menetelty lain vastaisesti.

Smo
14.03.2019, 11.37
Keskustalaisen pääministerin erityisavustaja siirtyy voitelemaan yrittäjäjärjestön lobbarina julkisia hankintoja tekeviä keskustalaisia kunnallispäättäjiä. Business as usual. Oliskohan vielä ledtadiolainen? :D

"Erityisenä kokonaisuutena on alueellinen vaikuttaminen ja julkisten hankintojen edistäminen"
Pääministeri Sipilän erityi*sa*vus*taja Tikkala siirtyy Suomen Yrittäjiin
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/paaministeri-sipilan-erityisavustaja-tikkala-siirtyy-suomen-yrittajiin-6.3.481948.f01d77bc62

mgcc
14.03.2019, 12.01
Reilujen kerho: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/55f5bb08-bbba-4462-b21d-3c0cf72d0d2b

Oatmeal Stout
14.03.2019, 12.31
Eikös Suomessa ole iät ja ajat saanut lievempiä tuomioita kännihölmöilyistä?
Ei, vanhaan hyvään aikaan ammattiautoilijoiden rikkeet liikenteessä saivat raskautuksen, koska olivat ammattilaisia - rattijuoppoudesta meni ammatti, koska lupa peruttiin.

p bonk
14.03.2019, 12.50
Keskustalaisen pääministerin erityisavustaja siirtyy voitelemaan yrittäjäjärjestön lobbarina julkisia hankintoja tekeviä keskustalaisia kunnallispäättäjiä. Business as usual. Oliskohan vielä ledtadiolainen? :D

"Erityisenä kokonaisuutena on alueellinen vaikuttaminen ja julkisten hankintojen edistäminen"
Pääministeri Sipilän erityi*sa*vus*taja Tikkala siirtyy Suomen Yrittäjiin

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/paaministeri-sipilan-erityisavustaja-tikkala-siirtyy-suomen-yrittajiin-6.3.481948.f01d77bc62

Jännittävää, että nämä entiset maalaisliittolaiset ovat noinkin suosittuja yrittäjäjärjestössä.

Esko
14.03.2019, 13.12
On se hyvä, jos joku jaksaa vielä uskoa ko. laitokseen....

Tapahtumakuvaus tuoreeltaan:

https://www.aamulehti.fi/a/201343936

Tuoreeltaan siis yhden tekohetkellä auton ajamiseen keskittyneen henkilön kokemana ja parin välikäden kautta lehdessä kerrottuna. Oikeudessa taas kuski todisti että ei yritetty kääntää rattia ja ne muut matkustajat jotka miehen taltuttivat olivat hänen kavereitaan. Itse voin uskoa, että kyseessä olikin käsistä karannut riita joka sai miehen hölmöilemään eikä radikalisoituneen henkilön toteuttama terrorismi ja laajennetun itsemurhan yritys. Hölmöilystä ja kaveriensa pahoinpitelystä hän sitten saikin myös rangaistuksen.

Kuten todettua niin kyllä se usko aina välillä on tahtonut horjua muttei nyt ehkä kuitenkaan tämän jutun kohdalla.

Kuulustelut pitäisi aina tehdä tuoreeltaan, eikä antaa kuukausitolkulla aikaa keksiä hyvää vaihtoehtotarinaa asianajajan kanssa.

Voi olla tietysti keksittyäkin, lehtitietojen varassahan tässä ollaan ja monissa lööppijutuissa paljon mielikuvituksellisemmat sadutkin ovat tuottaneet tulosta (sen "varteenotettavan epäilyn"). Varmaan hovi antaa aikanaan asiaan oman päätöksensä. Siitä ettei huumaavien aineiden käyttöä pidä katsoa lieventäväksi asianhaaraksi olen samaa mieltä. Kuten ei esim. sitäkään, että tuomittavalla on työpaikka, sellaisiakin tuomioita on lähivuosina nähty.

MRe
14.03.2019, 13.21
Ei, vanhaan hyvään aikaan ammattiautoilijoiden rikkeet liikenteessä saivat raskautuksen, koska olivat ammattilaisia - rattijuoppoudesta meni ammatti, koska lupa peruttiin.
No meneehän lentäjältäkin ammatti vastaavassa tapauksessa (kännissä lähdössä lentämään). Tai jos poliisi tekee pankkiryöstön. Multa menee nakkikioskitappelusta ammatti/työpaikka, koska ei enää mene laaja turvallisuusselvitys (laaja-supotus) läpi.

kuovipolku
14.03.2019, 14.01
Kuten todettua niin kyllä se usko aina välillä on tahtonut horjua muttei nyt ehkä kuitenkaan tämän jutun kohdalla.

Tai horjuisihan se usko, ei tosin oikeuslaitokseen vaan ihan muuhun, tämänkin jutun tai tässäkin ketjussa jälleen kerran ilmitulleen takia, ellei se usko olisi karissut jo aika päiviä sitten.

Oatmeal Stout
14.03.2019, 14.37
No meneehän lentäjältäkin ammatti vastaavassa tapauksessa (kännissä lähdössä lentämään). Tai jos poliisi tekee pankkiryöstön. Multa menee nakkikioskitappelusta ammatti/työpaikka, koska ei enää mene laaja turvallisuusselvitys (laaja-supotus) läpi.
Ei lentäjältä viety lentolupakirjaa vain duuni siinä missä aiemmin vietiin lupa ammattikuljettajuuteen. Duuni vs lupa harjoittaa ammattia on eri asia.

Esko
14.03.2019, 16.38
Multa menee nakkikioskitappelusta ammatti/työpaikka, koska ei enää mene laaja turvallisuusselvitys (laaja-supotus) läpi.

Tämä tosin vaatii lainvoimaista tuomiota tai vähintään meneillään olevaa rikostutkintaa. Ja viimekädessä työnantaja tietysti päättää itse, miten hylsyyn suhtautuu. Aika kauan sai Aarniokin pitää virkansa vaikka oli merkittäviä ja suoraan työhön liittyviä rikoksia tutkinnan alla. Uudesta työpaikasta lienee toki turha haaveilla, jos selvitys palaa hylsynä.

MRe
14.03.2019, 17.06
^Joo, kyllä siitä tuomio pitää tulla. Mutta eihän rattijuoppoudestakaan mitään seuraamuksia ole, jollei jää kiinni... :D

Käytännössä (jos mun tapauksesta puhutaan), niin aika varmasti sitä työpaikka lähtisi alta. Suurin osa asiakkaista olettaa, että ollaan rehellisiä ja nuhteettomia, kun heidän järjestelmiään ja heidän asiakkaittensa tietoja käsittelee.

Esko
14.03.2019, 18.44
^Joo, kyllä siitä tuomio pitää tulla. Mutta eihän rattijuoppoudestakaan mitään seuraamuksia ole, jollei jää kiinni... :D

Käytännössä (jos mun tapauksesta puhutaan), niin aika varmasti sitä työpaikka lähtisi alta. Suurin osa asiakkaista olettaa, että ollaan rehellisiä ja nuhteettomia, kun heidän järjestelmiään ja heidän asiakkaittensa tietoja käsittelee.

Siis langettava tuomio. Jos rattijuopumuksesta jää kiinni, tuomio harvemmin on vapauttava. Snägäritappelu voi mennä vaikka hätävarjeluna, jos ei itse aloita tai kovin pahasti vastapuolta pätki.

Mitä turvallisuusselvitykseen ylipäätään tulee niin niissäkin se oletus nuhteettomuudesta perustuu vain tietoihin, jotka ovat lain sallimissa rekistereissä. Voi sitä vaikka kaveerata äärijärjestön tai moottoripyöräjengin kanssa mutta jos ei löydy tuomioita tai käynnissä olevaa rikostutkintaa (tai muutakaan vastaavaa) niin ei se supotuksessa näy. Toki aika moni rekisteri niihin tarkistuksiin kyllä sisältyykin.

usko juntunen
14.03.2019, 19.58
Suurempi uutinen kuin Aarnion tapaus. Kitkerää, sanoi poliisipäällikkö kun pontikkaa maistoi.
https://kaupunkilehtikukko.fi/articles/article/pontikkaa-maistanut-poliisipaallikko-jatti-rikosilmoituksen-alkoholirikoksesta/

marmar
14.03.2019, 20.29
Vielä moitittavammaksi pitäisi katsoa laittomien aineiden vaikutuksen alaisena tehdyt teot. Jo hallitsemattomaan tilaan tulossa on menetelty lain vastaisesti.

Juurikin näin.

Jos kantasuomalainen känninen koskee auton hallintalaitteisiin tai häiritsee kuljettajan ajamista känninen syyllistyy rattijuoppouteen, mutta kun suojavärillinen allahu akbaria kiljuva tekee saman matkustajia sisältävässä bussissa, niin tuomarit viitta kinttaalla koko tapahtumaan, vaikka ihan minimissään pitäisi antaa tuomio huumeiden vaikutuksen alaisena matkustajia sisältävän bussin ajamisesta.

tempokisu
14.03.2019, 20.38
Maalaislääkäri Tapani Kiminkinen. Mä siis pidin ihan ok ukkelina, olin väärässä. Pervo ukkeli.
Vai että hoitajat avustamaan senioreita ( kuten esimerkiksi seniori-ikäistä maalaislääkäri Tapani Kiminkistä? ) seksissä. Just niin joo, yök. Jos ei hommat hoidu, ei jaksa ei pysty tai muu syy, niin sitten on ehkä ihan hyvä syy lopettaa semmoiset. Tai hankkii ite jonkun "avustajan".
Vai onko maalaislääkäri Tapani Kiminkiseltä työt loppu kun tarttee hakea julkisuutta typerillä jutuillaan.

Kaikella on aikansa ja kaikki myös loppuu aikanaan, se on luonnon laki.

MRe
15.03.2019, 09.13
En nyt jaksa alkaa lainailemaan, mutta miten ihmeessä jokaisesta ketjusta saadaan joku mamu-ketju? Varmaan seuraavaksi renkaiden litkutusketjussa julistetaan että rullahuulet on helppo litkuttaa, tms.

Viittaan nyt tähän ja tuohon Tallinnatunneli -ketjuun.

Kaikki. Maailman. Asiat. Eivät. Johdu. Maahan. Muutosta. Capisci?

p bonk
15.03.2019, 09.26
Katselin eilen vaalikeskustelua. Rahaa näyttäisi nyt olevan syydettäväksi joka paikkaan. Kuten aina ennen vaaleja.

Samalla mietin tuulivoiman tukea, jota on syydetty huolella tuottajille ja nyt homma alkaa toimia. Miksi piti tukea, eikö olisi voinut verottaa haitallisia toimintamalleja (fossiiliset, lähinnä hiili ja turve (joka ei kepulle käy)) ja sitten subventoida pahimpia kärsijöitä. Markkinat sitten hoitavat loput ja suoraa rahaa ei olisi tarvinnut antaa, eikä rahoittaa yhtiöiden katetta. Samaa voisi soveltaa muutenkin haittaveroin: sokeri, elintarvikkeet hiilijalanjäljen mukaan, polttoaine (pois lukien bio). Suoria tukia eivät poliitikot (tai kukaan muukaan) osaa määrittää niin, ettei jonkilaista markkinahäiriötä syntyisi.

Smo
15.03.2019, 10.14
^Rahan syytämisestä tulikin mieleen

Valtion kehitysyhtiössä Vakessa on koossa kaikki katastrofin ainekset

"Vaken ensiaskeleet huokuvat pelottavaa ymmärtämättömyyttä ja tosiasiallisesti veronmaksajien rahojen altistamista täysin kohtuuttomiin riskeihin."

"Kun startup-yrityksiin kohdistuvaan teknologiasijoittamiseen otetaan poliittiset intressit mukaan, lopputulos on tuhoon tuomittu."

"Jos valtio olisi oikeasti kiinnostunut uuden teknologisen osaamisen kehittämisestä, luontevin ratkaisu olisi purkaa Vake ja käyttää sen pääomat suomalaisten yliopistojen pääomittamiseen."

https://www.libera.fi/blogi/valtion-kehitysyhtiossa-vakessa-on-koossa-kaikki-katastrofin-ainekset/ (https://www.libera.fi/blogi/valtion-kehitysyhtiossa-vakessa-on-koossa-kaikki-katastrofin-ainekset/)

p bonk
15.03.2019, 10.47
^ Erittäin hyvin sanottu siellä Liberassa. Ongelma on juuri tuo, että Vakesta voi lapioida rahaa poiiittisesti sopiviin startupeihin kulloisenkin agendan mukaan. Sipilällä se oli mikä tahansa bioksi tulkittava. Jollain toisella joku muu agenda. Tyypillisesti aihe, jonka valtio voisi jättää markkinoiden hoitoon ja kannustaa verotuksen keinoin kotimaiseen omistukseen.

MRe
15.03.2019, 10.54
^^^Koska ainoastaan kansalaisia voidaan ohjata rangaistusveroilla. Yrityksiä taas ohjataan antamalla heille lisää rahaa.

Tai siltä se aika paljon tuntuu & näyttää. Mutta siis joo: rakennettaisiin tukien ja verotuksen avulla nollasummapeli. Hyvä idea.

Oatmeal Stout
15.03.2019, 12.51
Vai että hoitajat avustamaan senioreita ( kuten esimerkiksi seniori-ikäistä maalaislääkäri Tapani Kiminkistä? ) seksissä.
Samaa mieltä, kyllä se avustaminen olisi lääkärien hommaa.

tempokisu
15.03.2019, 13.00
Samaa mieltä, kyllä se avustaminen olisi lääkärien hommaa.

Sä varmaan kuvittelet olevasi vitsikäs, mutta olet vaan tyhmä, sori.
On kerran pyydettykin semmoiseen hommaan, ja olis varmaan jotain maksettukin mutta ei nyt todellakaan kiinnostanu. Eihän se ole ammatista kiinni, jos joku kokee että haluaa niin mikäs siinä. Tai onhan niitä jotain seksuaaliterapeutteja?

p bonk
15.03.2019, 13.12
^^^Koska ainoastaan kansalaisia voidaan ohjata rangaistusveroilla. Yrityksiä taas ohjataan antamalla heille lisää rahaa.

Tai siltä se aika paljon tuntuu & näyttää. Mutta siis joo: rakennettaisiin tukien ja verotuksen avulla nollasummapeli. Hyvä idea.

Verotuksella voi ohjata toivottuihon suuntiin. Sitten voidaan keventää verotusta, jos rasite on kohtuuton tai on suuri uhka menettää vientiteollisuutta, joka tätä lystiä rahoittaa. Pienituloisia on sitten tuettava, jotta jokseenkin ihmisarvoinen elämä on mahdollinen. Omalla työllä pitäisi kuitenkin aina pärjätä pelkkiä tukia paremmin. Ja ehkä jokin velvoittavakin elementti voi sopia johonkin osaan tätä.

Hyötypolkija
15.03.2019, 13.26
Epäsuoria veroja en ole jaksanut laskea, mutta DINK-perheenä (toimihenkilö + akateemisesti koulutettu) tuloverotus on kyllä meillä laskenut jo monta vuotta. Logiikan siinä ymmärrän, mutta hiukan huvittaa kaava: mielistelyn vuoksi lasketaan veroja, ja sitten itketään ettei verorahat riitä.

Tai sitten mielistellään, että lasketaan, mutta oikeasti ei lasketa. Muutaman edellisen vuoden aikana tosiaan omatkin ansiotuloverot laski vuosittain marginaalisesti, mutta tänä vuonna mentiin taas toiseen suuntaan eli lisäkerjuun puolelle. Veroa se on kunnallisverokin ja nyt vieläpä vaalien alla uskaltavat lähes yhdessä rintamassa mölistä maakuntaverosta. 10% maakuntavero ja lasketaan valtion veroa 1%-yksikkö, niin kovasti pitää pehmeitä höpistä, jos meinaa tuon saada veronalennukseksi käännettyä puheissa.

Niin ja pääomatuloveroa on nostettu, että ei ne tuloverot ole edes laskeneet viime vuosina, vaikka puheita on pidetty.

Aakoo
16.03.2019, 09.23
Jotkut hullut hyökkäsivät Uudessa Seelannissa kahteen moskeijaan ja murhasivat 49 ihmistä. Ihan älytöntä. Mietin jo, että onneksi on aika kaukana ja ei koske meitä, mutta harmikseni Hesarin toimittelija Ville Similä paljastaa totuuden: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006035900.html

Toisin kuin muslimien tekemissä terrori-iskuissa, jotka ovat aina yksittäistapauksia eivätkä missään nimessä liity islamiin uskontona, niin tässä onkin kyse maailmanlaajuisen muslimivihan ilmentymisestä. Similä yhdistää samaan soppaan kätevästi meemejä tekevän äärioikeiston, Breivikin ja Donald Trumpin, ja kertoo että kyseessä on pahin terrori-isku "vuosiin" (toki unohtaen kätevästi Pariisin, Nizzan ja Lontoon tapahtumat viime vuosilta yms. ).

Jeesusteluna voisin todeta, että suomalaisen lehdistön taso on romahtanut harmittavan alas viime vuosina, ja uutisina/analyyseinä saa nykyään lukea lähinnä toimittelijan omaa poliittista maailmankuvaa ilmentäviä kirjoitelmia.

tommi2
16.03.2019, 10.11
Jeesusteluna voisin todeta, että suomalaisen lehdistön taso on romahtanut harmittavan alas viime vuosina, ja uutisina/analyyseinä saa nykyään lukea lähinnä toimittelijan omaa poliittista maailmankuvaa ilmentäviä kirjoitelmia.

Nimenomaan. Sitten 90% ihmisistä ostaa tuon mielipiteen totena.

Smo
16.03.2019, 10.15
Niin sitä siellä ausseissakin analysoidaan. Montas Breivik tappo, alle sata?

Sydney Morning Herald

https://www.smh.com.au/national/white-broken-men-the-20190315-p514ml.html

Broken white men and the racist media that fuels their terrorism

"More specifically, Tarrant represents the dangerous convergence between broken white men and extreme right-wing media, bearing in mind that 100 per cent of all terrorist attacks carried out on US soil in 2018 were carried out by right-wing extremists, with the Southern Poverty Law Centre crediting a “toxic combination of political polarisation, anti-immigrant sentiment and modern technologies that help spread propaganda online”."

Aakoo
16.03.2019, 10.54
^Miten ihmeessä Breivikin tekoset vuodelta 2011 liittyvät tähän kyseiseen muslimeihin kohdistuneeseen terrori-iskuun?

Aussien analysointi ns. paikallisista tapahtumista ei ole merkki maailmanlaajuisesta muslimivihasta, vaan jos siellä sitä esiintyy niin kyse on paikallisesta ilmiöstä. Maailmanlaajuinen ilmiö vaatisi sitä, että tuota tapahtuisi usein ympäri maapalloa. Kyse on todellakin yksittäisestä teosta, ja Similän harhaanjohtavan tekstin taka-ajatuksena on tietenkin käyttää tätä leimatakseen kaiken islamiin tai muslimeihin kohdistuvan kritiikin äärioikeistolaiseksi vihapuheeksi. Mielestäni tämä on lähinnä poliittista vaikuttamista, eikä objektiivista tiedonjakoa.

Smo
16.03.2019, 11.04
^Miten ihmeessä Breivikin tekoset vuodelta 2011 liittyvät tähän kyseiseen muslimeihin kohdistuneeseen terrori-iskuun?

Aussien analysointi ns. paikallisista tapahtumista ei ole merkki maailmanlaajuisesta muslimivihasta, vaan jos siellä sitä esiintyy niin kyse on paikallisesta ilmiöstä. Maailmanlaajuinen ilmiö vaatisi sitä, että tuota tapahtuisi usein ympäri maapalloa. Kyse on todellakin yksittäisestä teosta, ja Similän harhaanjohtavan tekstin taka-ajatuksena on tietenkin käyttää tätä leimatakseen kaiken islamiin tai muslimeihin kohdistuvan kritiikin äärioikeistolaiseksi vihapuheeksi. Mielestäni tämä on lähinnä poliittista vaikuttamista, eikä objektiivista tiedonjakoa.

Luitko ton lainauksen? 2018 USA:ssa 100% terroristiteoista oli äärioikeistolaisten tekemiä.

Eikö Breivikkikin ollut äärioikeistolainen "broken white man"? Joka protestoi liberaaleja monikulttuurisia arvoja..

Tässä toinen lainaus, LUE SE JUTTU ennen kuin puhut "Aussien analysoinnista paikallisita tapahtumista"

"These kind of attacks are being carried out in increased frequency and ferocity in mosques, synagogues, and black churches throughout the Western world, with a notable common denominator: the gunmen are always white, male and fuelled by consumption of right-wing media."

"What we do know about Tarrant, however, at least based on his social media accounts, is his profile reads as the sum total of every counter-terrorism practitioner's and academic's fear, one that law-enforcement agencies throughout the Western hemisphere have long warned to be the No. 1 terror threat: right-wing extremism."

MRe
16.03.2019, 12.47
^TL:DR, mutta onhan se aika käsittämätöntä, että jotkut katsovat asiakseen hyökätä johonkin paikkaan, joka on täynnä siviilejä ainoana tarkoituksen tappaa mahdollisimman monta. Uskonnosta tai muusta riippumatta.

Luumunen
16.03.2019, 15.20
Toisin kuin muslimien tekemissä terrori-iskuissa, jotka ovat aina yksittäistapauksia eivätkä missään nimessä liity islamiin uskontona, niin tässä onkin kyse maailmanlaajuisen muslimivihan ilmentymisestä.

Näytät lukevan Hesaria, mutta et ole kuitenkaan lukenut sieltä islamistien tekemiä terrori-iskuja? Hmm, outoa koska kyllähän HS uutisoi niistä, mm. ISISin nimissä tehdyt iskut, Turun puukottaja jne.

Aakoo
16.03.2019, 15.59
Luitko ton lainauksen? 2018 USA:ssa 100% terroristiteoista oli äärioikeistolaisten tekemiä.

Eikö Breivikkikin ollut äärioikeistolainen "broken white man"? Joka protestoi liberaaleja monikulttuurisia arvoja..

Tässä toinen lainaus, LUE SE JUTTU ennen kuin puhut "Aussien analysoinnista paikallisita tapahtumista"

"These kind of attacks are being carried out in increased frequency and ferocity in mosques, synagogues, and black churches throughout the Western world, with a notable common denominator: the gunmen are always white, male and fuelled by consumption of right-wing media."

"What we do know about Tarrant, however, at least based on his social media accounts, is his profile reads as the sum total of every counter-terrorism practitioner's and academic's fear, one that law-enforcement agencies throughout the Western hemisphere have long warned to be the No. 1 terror threat: right-wing extremism."

Luin jutun, mutta kuten Hesarinkaan jutussa mitään faktoja ei väitteiden tueksi löydy siitä.. Ainakin kotimaisissa, eurooppalaisissa ja jenkkien uhka-arvioissa islamilainen jihadismi muodostaa No. 1 terrorismi-uhan. Se, että iskut ovat vähentyneet johtuvat niiden estämiseksi tehdystä onnistuneesta työstä eikä siitä etteikö uhkaa olisi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jihadistit murhasivat lähes 400 ihmistä Euroopassa 2015-2017 kymmenien iskujen tuloksena.

Näytät lukevan Hesaria, mutta et ole kuitenkaan lukenut sieltä islamistien tekemiä terrori-iskuja? Hmm, outoa koska kyllähän HS uutisoi niistä, mm. ISISin nimissä tehdyt iskut, Turun puukottaja jne.

Jos nyt en ihan väärin muista, niin mm. Turun iskujen jälkeen Hesarissa oltiin enemmän huolissaan "rasisimin lisääntymisestä" kuin varsinaisesta terrori-iskujen uhasta.

Luumunen
16.03.2019, 16.24
Jos nyt en ihan väärin muista, niin mm. Turun iskujen jälkeen Hesarissa oltiin enemmän huolissaan "rasisimin lisääntymisestä" kuin varsinaisesta terrori-iskujen uhasta.

Oikeesti, kannattaako tällaisia kommentteja vakavissaan esittää? Sun subjektiivinen epämääräinen muistikuvako kertoo kuinka Hesari uutisoi ja arvotti tapahtuneen?

MRe
16.03.2019, 17.17
Luin jutun, mutta kuten Hesarinkaan jutussa mitään faktoja ei väitteiden tueksi löydy siitä.. Ainakin kotimaisissa, eurooppalaisissa ja jenkkien uhka-arvioissa islamilainen jihadismi muodostaa No. 1 terrorismi-uhan.
http://bfy.tw/MmMv

3. linkki ylhäältä.

https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2018-10-30/real-terrorist-threat-america

Ja siis tähän meni 3 sek. Varmaan enemmän aikaa käyttämällä löytyy lisääkin. Mutta: False News. Sad.

Aakoo
16.03.2019, 22.08
Oikeesti, kannattaako tällaisia kommentteja vakavissaan esittää? Sun subjektiivinen epämääräinen muistikuvako kertoo kuinka Hesari uutisoi ja arvotti tapahtuneen?

Hesarihan varoi viimeiseen asti puhumasta Turun iskusta terroritekona, ja uutisoi "puukotuksesta". Lisäksi pari päivää iskun jälkeen ilmestyi tällaista löperöä rasismiuutista: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005336689.html, kuka suomessa oikeasti uhkaa tappaa jonkun random ulkomaalaisen, haloo? Sinähän voisit etsiä vuorostaan jonkun muslimien tekemän terrori-iskun jälkimainingeissa julkaistun analyysin, jossa todetaan että nämä iskut johtuvat "muslimien maailmanlaajuisesta vihasta länsimaalaista yhteiskuntaa, ihmisiä ja arvoja kohtaan"? Eihän tuollaista julkaistaisi koskaan, vaikka pitäisikin paikkaansa. Kuitenkin tämän eilisen osalta sai tällaista lehdestä lukea toisin päin käännettynä.

http://bfy.tw/MmMv

3. linkki ylhäältä.

https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2018-10-30/real-terrorist-threat-america

Ja siis tähän meni 3 sek. Varmaan enemmän aikaa käyttämällä löytyy lisääkin. Mutta: False News. Sad.

Oi kun sinä olet kätevä. Sitten kun katselee kotimaisia (http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161182/23_2018_Kansallinen%20terrorismintorjunnan%20strat egia%202018-2021_netti.pdf), Euroopan Unionin (https://www.europol.europa.eu/activities-services/main-reports/european-union-terrorism-situation-and-trend-report-2018-tesat-2018) tai Yhdysvaltojen (https://www.dni.gov/files/ODNI/documents/2019-ATA-SFR---SSCI.pdf) virallisia uhka-arvioita, niin ei niissä yhdessäkään nosteta äärioikeistoa ykköstason uhkaksi vaan nimenomaan jihadismi siellä patsastelee ykköstilalla. Hyvin kuvaavaa on, että vasemmiston ja anarkistien tekemisistä löytyy Interpolin arviossa enemmän tavaraa, kuin äärioikeiston. En toki lainkaan sano, etteikö kaikkeen ääriainesten tekemisiin tuli puuttua samalla pieteetillä.

LJL
16.03.2019, 23.59
Poliittisesti kiihottuneilla on nyt tukevasti tikkari ojossa ja henkiset yrjöt lentää. Ehdin taas kerran kyllästyä. Oli miten oli, ei ole lupa mennä tuosta noin lahtaamaan aseetonta ihmistä, saati useampia, mistään syystä. Sota ja itsepuolustus ovat oma juttunsa mutta muuten en ole sillä kannalla että ketään pitäisi ruveta tekemään hengettömäksi, kyllä elämää pitää kunnioittaa. Kun kunnioittaa omaansa kunnioittaa myös muiden. Tyrmässä on tilaa niille jotka eivät osaa sen mukaan toimia.

Luumunen
17.03.2019, 07.59
Hesarihan varoi viimeiseen asti puhumasta Turun iskusta terroritekona, ja uutisoi "puukotuksesta". Lisäksi pari päivää iskun jälkeen ilmestyi tällaista löperöä rasismiuutista: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005336689.html.
Hesari uutisoi yleensä kiihkottomasti faktoihin perustuen sen perusteella mitä asiasta tiedetään.
Vai löperö rasismiuutinen! Siinähän kerrottiin asiallisesti mitä Turun puukoniskun jälkimainingeissa tapahtui.

Jami2003
17.03.2019, 08.33
"Täällä ilahdutan minä" – koiria on jo kymmenillä aloilla, ja Ranen työpaikka on hotellissa
#uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-10676149

Jeesustellaan vaihteeksi muusta. Vaikka mulla on lemmikkejä ollut, myös koiria, menee ravintolat ja hotellit yms paikat pannaan missä koirat pyörii jaloissa. Kaiken huippuna kallis ravintola Rukalla missä omistajan koira pyöri syönnin aikana pöydän alla. Siis mittee fiddua. Jos maksan palvelusta niin en halua niin kotoisaa meininkiä että lemmikit häiritsee.

Seuraava trendi on varmaan tuoda vauvat työpaikoille...

F. Kotlerburg
17.03.2019, 09.14
^tuo kyllä vituttaa. Meilläkin ulistaan toimistokoiran perään. Itse en ainakaan halua mitään karvapalloa pyörimään jalkoihin. Vähiten siksi, että olen vähän allerginen.

Sitten kun tuosta sanoo, että pitäisikö vähän harkita ja kysellä muiltakin niin oot ilonpilaaja ja eläinvihaaja.

tempokisu
17.03.2019, 09.37
^ ei todellakaan kiinnosta mennä semmoiseen paikkaan jossa on se "terapiakoira" ( = tappajasusi) kuulemma on esimerkiksi kirjastoissa ja just niissä vanhusten hoivakodeissa. Jotenkin oletetaan että kaikki varmasti tykkää ihan älyttömästi. Ei tykkää, osa pelkää.

Tai että kitisevät vauvat tuodaan kirkkoon tai konserttiin. Tai ravintolassa ( tai konsertissa tms.) äiti alkaa imettää vauvaansa, oli se miten viaton ja luonnollinen tapahtuma tahansa, moni vaan ei tykkää.

LJL
17.03.2019, 13.40
Matti Nykästä siteeratakseni jos joku on varmaa niin se on aivan varmaa, että tulee kalabaliikkia, jos toimistokoira tulee ja siitä ei pidetä, ja näin ollen se räjäytetään dynamiitilla. Siitä ei kenenkään tuottavuus varsinaisesti nouse, ottaen huomioon mm. iso jysäys kesken työpäivää, siivous, ehkä poliisi, yleinen hälinä jne.

taski63
18.03.2019, 11.06
Periaatteessa terapiaeläimet on ihan bueno juttu, mutta siinä pitää tosiaan ottaa huomioon allergikot, foobikot yms. En itsekään haluaisi mitään hurttaa jalkoihin pyörimään, vaikka en eläimiä vihaakaan. Mutta kissa saisi tulla torkkumaan tuohon telakoidun läppärin päälle milloin tahansa.

Minäkään en tykkää kitisevistä (olisikin vain kitinää, eikä korvia riipivää suoraa huutoa) penskoista julkisissa tiloissa. En tietenkään voi niitä kieltää, enkä kieltäisi vaikka voisinkin, mutta pitää minun ei tarvitse... Imettäminen on itse asiassa hyvä homma, onpahan ipana sen aikaa hiljaa. Takavuosina (keskiluokkaisilla) briteillä oli periaate "lapset saavat näkyä, mutta eivät kuulua" :D

tommi2
18.03.2019, 11.47
Voi vitsit kun olis toimistokoira. Mä leikkisin vaan sen kanssa koko työpäivän :D. No, ehkä se ei sovi kaikkialle, mutta en tykkää myöskään näistä toimistoäijistä/muijista, jotka esittää modernisoitua valitusvirttä ilman säveltä aina kun kunnon väki haluaisi vaikka ruokailla tai tehdä töitä.

JackOja
18.03.2019, 12.03
...en tykkää myöskään näistä toimistoäijistä/muijista...

Mää vaihtaisin toimistoihmiset toimistokoiriin vaikka heti.

Ei maar, olen lueskellut kohta loppuun Thomas Eriksonin oppaan "Idiootit ympärilläni" ja alan vähitellen ymmärtää.

Smo
18.03.2019, 12.12
Oi kun sinä olet kätevä. Sitten kun katselee kotimaisia (http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161182/23_2018_Kansallinen%20terrorismintorjunnan%20strat egia%202018-2021_netti.pdf), Euroopan Unionin (https://www.europol.europa.eu/activities-services/main-reports/european-union-terrorism-situation-and-trend-report-2018-tesat-2018) tai Yhdysvaltojen (https://www.dni.gov/files/ODNI/documents/2019-ATA-SFR---SSCI.pdf) virallisia uhka-arvioita, niin ei niissä yhdessäkään nosteta äärioikeistoa ykköstason uhkaksi vaan nimenomaan jihadismi siellä patsastelee ykköstilalla. Hyvin kuvaavaa on, että vasemmiston ja anarkistien tekemisistä löytyy Interpolin arviossa enemmän tavaraa, kuin äärioikeiston. En toki lainkaan sano, etteikö kaikkeen ääriainesten tekemisiin tuli puuttua samalla pieteetillä.

Rasistisen presidentin omaavan maan uhka-arviot ovatkin erittäin vakuuttavia :D Yhdysvaltojen uhkakuvathan palvelevat maan sota- ja öljyteollisuutta, viimeisimpänä Venezuelan show.

https://yle.fi/uutiset/3-10692326

USA uhkaa kansainvälistä oikeusistuinta pakotteilla, jos sen sotilaiden tekemiä mahdollisia sotarikoksia aletaan tutkia

MRe
18.03.2019, 13.11
Mutta kissa saisi tulla torkkumaan tuohon telakoidun läppärin päälle milloin tahansa.
Valitettavasti tapahtuu myös ei-telakoidun kanssa. Tee siinä sitten töitä. Varsinkin kun tämä kyseessä oleva yksilö suhtautuu äärimmäisen huonosti mihinkään edes puolittain negatiiviseen palautteeseen. Hän kun on mallia rescue ja pyydystetty n. 2.5 vuotta sitten luonnosta supiloukolla. Emo ja neljä pentua, joista nyt kaksi asustaa meillä.

MRe
18.03.2019, 13.13
Ei maar, olen lueskellut kohta loppuun Thomas Eriksonin oppaan "Idiootit ympärilläni" ja alan vähitellen ymmärtää.
Hyvä kirja. Mikä väri? Mulla on sini-punainen...

JackOja
18.03.2019, 13.18
...Mikä väri? Mulla on sini-punainen...

Sininen pienellä vihreällä twistillä :)

tempokisu
18.03.2019, 17.02
Ahaa, juuri tullut tieto että "pieru on pepun puhetta" - älä siis väheksy peppusi sanomisia ...

Smo
18.03.2019, 22.57
Muistaako kukaan kun meillä vielä joskus oli Liikennevirasto?

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/politiikka/bernerin-uusi-liikennekonserni-huteria-saastohaaveita-paperit-salataan-poimi-intressiyritysten-pomoja-hallitukseen/?shared=1068393-d093117a-999&fbclid=IwAR2Ain3Py9XVQr57IV2aCZ76p7dzQXta8PtFslOeO 2sjFFbm2VXtWy6G_hU

Bernerin uusi liikennekonserni: huteria säästöhaaveita, paperit salataan, poimi intressiyritysten pomoja hallitukseen

Traffic Management Finlandin puheenjohtaja ei usko, että taustayhtiöt hyötyisivät avainhenkilöidensä istumisesta uuden valtionyhtiön hallituksessa.

Ohiampuja
19.03.2019, 08.50
Tuo pikaluisteluhalli kuulostaa hyvälle. Kyllä Suomessa yksi kunnon halli saisi olla.

Kaksi Helsinkiin kaavailtua jääurheilun suurhanketta etenemässä https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006039465.html?share=599e8f07b61d49d5bd54e4f5e 8025c8b

LJL
19.03.2019, 09.34
^ Jos ei nyt ala menestystä tulla niin rangaistuksena koko pikaluistelumaajoukkue laitetaan kuuntelemaan päättymättömällä kasetilla, kun Pekka Koskela oksentaa hiekkakuoppareeneissä. Taustamusiikkia soittaa Kalervo Kummola nokkahuilulla

lansive
19.03.2019, 13.07
Tuo pikaluisteluhalli kuulostaa hyvälle. Kyllä Suomessa yksi kunnon halli saisi olla.

Vaan menepä ehdottamaan hallia, jossa ajettaisiin polkupyörällä ympäri vuoden.

marco1
19.03.2019, 13.41
Eikös Ohiampuja ollut jo lakkauttamassa hiihtolatuja huonojen talvien vuoksi, miten tuohon ajatusmalliin sopii sisähalli talvilajille?

MRe
19.03.2019, 13.54
Vaan menepä ehdottamaan hallia, jossa ajettaisiin polkupyörällä ympäri vuoden.
Liikuntamylly? Ja eikös Espoossakin pääse ajamaan? Tosin en tiedä että onko koko ajan käytössä.

Ohiampuja
19.03.2019, 14.35
Eikös Ohiampuja ollut jo lakkauttamassa hiihtolatuja huonojen talvien vuoksi, miten tuohon ajatusmalliin sopii sisähalli talvilajille?
Nyt en kyllä täysin ymmärtänyt? :)

marco1
19.03.2019, 14.45
Nyt en kyllä täysin ymmärtänyt? :)

Olet kommentoinut jossain hiihto-aiheessa latujen ylläpidon lopettamisesta ilmastonmuutoksesta johtuen, siihen viittaus.
Luistelu varmaan tarvitsisi hallin ja se velodromikin olisi hyväksi, olisko peräti samoja käyttäjiä molemmilla.

lansive
19.03.2019, 14.57
Liikuntamylly? Ja eikös Espoossakin pääse ajamaan? Tosin en tiedä että onko koko ajan käytössä.

Tuolla perusteella ei pikaluisteluun tarvita omaa hallia, kun maa on täynnä jäähalleja. UCI:n lajeista taitopyöräily lienee ainoa, johon soveltuvia homekouluja ja muita latoja on riittämiin. Lajilla ei tosin ole täällä harrastajia vaikka puitteet olisivat kunnossa. Ihme nillitystä pyöräilyväeltä.

MRe
19.03.2019, 15.14
Ihme nillitystä pyöräilyväeltä.
Niin, eikös täälläkin useammassakin ketjussa kehuta, kuin pyöräillä voi kelillä kuin kelillä. Päättäjät lukee näitä ja toteaa, että asia hoidossa...

Mut joo, ei kai siinä mitään. Kerää kimpan ja pari rahoittajaa, niin äkkiäkö sitä on halli pystyssä.

Nuo kaksi jäähallia tulee kyllä tarpeeseen, kun tähän asti on menty jääkiekon ehdoilla niin puitteiden kuin ajankin osalta. Lisäksi nuo vapauttavat sitä jääaikaa myös lätkälle.

OJ
19.03.2019, 15.49
Vuonna 2013 tolla samaisella urheilurakentamisen listalla oli se yksi velodromi, eli suunnitelmat voivat vielä muuttua. Onkohan jääurheilun puolella samanlaista vastustusta kuin fillaripiireissä.

No mutta, ilmastolakko on saatu lusittua alta pois, niin voi taas hyvillä mielin ajella mopoautolla urheilemaan jäähdytetylle areenalle.

Oatmeal Stout
19.03.2019, 16.57
Kerää kimpan ja pari rahoittajaa, niin äkkiäkö sitä on halli pystyssä.
Kustannus arvio 22 M€, joten ilmoittele kun ...

Ohiampuja
19.03.2019, 17.25
Olet kommentoinut jossain hiihto-aiheessa latujen ylläpidon lopettamisesta ilmastonmuutoksesta johtuen.
Olen tarkoittanut tykitystä ja keinotekoista (koneellisesti jäähdytettyä) latuverkostojen ylläpitoa suurten massojen harrastamisen vuoksi. En niinkään maajoukkueen harjoitusolosuhteita. Ehkä kaksi täysimittaista luistelurataa Suomeen mahtuisi. PK seudulle ja Seinäjoelle. :)

MRe
19.03.2019, 17.31
^^Ei mulla ole tuollaiselle tarvetta. Kenellä on, niin tuumasta toimeen ja sillai.

Tahdostahan se vaan on kiinni. Olen jo täälläkin mainostanut ex-luokkakaveriani, joka osti Kotkasta paperitehtaan.

kuovipolku
19.03.2019, 18.49

Kaksi Helsinkiin kaavailtua jääurheilun suurhanketta etenemässä https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006039465.html?share=599e8f07b61d49d5bd54e4f5e 8025c8b

A blast from the past:

http://www.kouvo-partanen.fi/kuvat/MYLLYPURO.jpg

Tällainen oli arkkitehtitoimiston näkemys tulevasta hallista silloin kun hallia edellisen kerran puuhattiin eli vuonna 2007 kun Suomen Taitoluisteluliiton ja Suomen Luisteluliiton yhteisestä rakennushankkeesta "jota liitot ovat yhdessä suunnitelleet vuodesta 2002 alkaen" tiedotettiin: https://www.luisteluliitto.fi/2007/11/22/myllypuron-jaaurheilukeskus/

Mutta toisin kävi eli kuten joskus kerroin Helsingin kuvarastiketjussa:
Silloin 2000-luvulla elettiiin näet suomalaisittain varsin menestyksekästä aikaa niin taitoluistelussa kuin pikaluistelussa ja Myllypuron urheilupuistoon puuhattiin kovasti luisteluhallia. Sitä varten oli perustettu yhtiö, laadittu hankesuunnitelma, saatu halli mukaan yleiskaavaan Matokallion puolelle ja viety asiaa eri tavoilla eteenpäin. Suomeen oli sitä paitsi myönnetty sprinttereiden MM-kisat vuodeksi 2010 ja sitä varten tietenkin piti olla kansainvälisen mittapuun mukainen halli. Mutta ajat muuttuivat, Helsinki ei lähtenyt halliin mukaan rahoittajaksi ja osakkaaksi, opetusministeriö ei ottanut hanketta budjettiinsa eikä yksityiseltä puoleltakaan löytynyt tarvittavia yhteistyökumppaneita, joten ei tullut hallia eikä tullut kisojakaan."

https://is.mediadelivery.fi/img/658/4546a24a54cd44408b35118e366bad54.jpg

Malmin hanketta on puolestaan puuhattu samalle paikalle jonne Marko Vauhkonen (https://www.is.fi/muutlajit/art-2000000974526.html) ehti ennen liian varhaista kuolemaansa suunnitella velodromia. Hän teki suunnattomasti töitä unelmansa eteen eikä piitannut joskus pelkästään pienisieluisuudesta tai epämääräisestä kateudesta johtuvalta vaikuttaneesta vastustuksesta, mutta hankkeen toteutumiselle ei siitä huolimatta koskaan saatu riittäviä edellytyksiä.

Onko jääpalloväki sitten suuremmassa määrin sellaista että kaikkien intressit ovat hankkeen suhteen yhteneväisiä ja kyetään puhaltamaan yhteen hiileen jää nähtäväksi. Kaupungin, valtion tai sponsorien rahaa tuskin on tulemassa yhtään helpommalla tai avokätisemmin.

MRe
19.03.2019, 19.00
^Saiskohan Velodromin keskelle jäätä (siis Velodromi kiertäisi jäätä, ei olisi keskellä sitä)? Mutta siis ei mulla ole mitään sitä vastaan, jos tänne velodromi tulee. Vielä kun saisi pyörävuokraamonkin, niin olisi kiva mennä kokeilemaan.

LJL
19.03.2019, 19.15
^Saiskohan Velodromin keskelle jäätä (siis Velodromi kiertäisi jäätä, ei olisi keskellä sitä)? Mutta siis ei mulla ole mitään sitä vastaan, jos tänne velodromi tulee. Vielä kun saisi pyörävuokraamonkin, niin olisi kiva mennä kokeilemaan.

Olisi hyvä, että velodromin keskellä olisi tulinen pätsi. Sinne heitetään rillaantumaan kaikki jotka ajaa 60min alle 40km tai jotka kaatuvat. Myös ne jotka käyttävät ilmaisua "silleesti"