PDA

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen jeesustelutopikki vol3

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 [55] 56 57 58 59 60 61

Hartsa69
15.02.2019, 21.38
Ihan oma vika jos ei kestä kritikkiä.

Mutta kuka ja minkäikäinen tuo kalmankalpea vanhus on?
Liittykö jotenkin kirurgiaan, vai sairastaako jotain vakavaa sairautta?

https://cdn1us.denofgeek.com/sites/denofgeekus/files/styles/article_width/public/lotrmeatmenu_0.jpg?itok=SWN4DzKg

Tähän suuntaan varmaan aikomus mennä?

tempokisu
16.02.2019, 10.33
Toimeentuloon ei vaikuta muu kuin se kuinka hyvin menot kattavat tulot.

Kun on tarpeeksi pienet tulot niin vaikka miten karsisi menoja niin ei ne tulot oikein enää riitä. Pelkästään yhtiövastike, sähkö, vesi ja ruoka, pitää lääkkeitäkin joskus ostaa niin se on melkein siinä sitten. Yritä ite tulla toimeen 500e/kk siis pitemmän aikaa ja säästöistä ei ole kovasti varaa ottaa. Hyvä se on sanoa kun sulla ei ilmeisesti tällaista tilannetta ole ikinä ollutkaan, mutta mä en nyt enää oikein jaksa kitua.

MRe
16.02.2019, 10.55
^Joopa... itse olen (tällä hetkellä) ns. hyvin toimeentulevissa, mutta ei mulla ole harhakuvitelmia vähemmin toimeentulevien arjesta. Kun jotain 50 EUR hankintaa pitää suunnitella viikkoja.

Jopotuinen
16.02.2019, 11.44
Räknättiin Rouvan kanssa verkkopankin viimevuotisista rätingeistä, että meillä on menot n. 2500 €/kk.
Summa sisältää aivan kaiken mökkeilyt, veneilyt ja ulkomaan matkat mukaan lukien.
Omasta mielestä aika kohtuudella mennään. Nuo kaksi viimeksi mainittua muodostavat melko merkittävän kuluerän kuukausierässä, n. 200..250 €.
Veneen vois kyllä melkeen vaikka lahjoittaa pois, säästäis meinaan aika paljon. Taitaisi vuokravenekin tulla halvemmaksi ja vielä ilman kaikkea sitä vaivaa keväisin ja syksyisin :rolleyes:

Concorde
16.02.2019, 13.21
Yritä ite tulla toimeen 500e/kk siis pitemmän aikaa ja säästöistä ei ole kovasti varaa ottaa.

Kuten jo aiemmin ehdotin, vaihda työpaikkaa: https://www.aamulehti.fi/a/201418709?c=1535365112967

Tampereella on pulaa terveyskeskuslääkäreistä. Kaupungilla aloittelevan terveyskeskuslääkärin palkka on noin 5 000 euroa kuukaudessa, kun yksityinen voi tarjota jopa yli 8 000 euroa.

Lääkärinpaikkoja tulee helmikuussa hakuun kymmenkunta. Kaikki virat eivät ole uusia, vaan niillä paikataan aiemmin pois lähteneitä. Tällä hetkellä kaupungin kahdeksalla, omana toimintanaan pyörittämällä terveysasemalla työskentelee noin 90 terveyskeskuslääkäriä.

Uusien lääkäreiden palkkaus voi kuitenkin olla haastavaa.

–Sijaisia ja valmistuvia lääkäreitä on nyt ollut liikkeellä vähemmän kuin aiempina vuosina. Jos emme saa lisää lääkäreitä, pahin lääkäripula tulee kevään aikana olemaan Tammelakeskuksessa, Hervannassa ja myös Tipotiellä.

Olishan tuossa mielestän jo vähän porkkanaa vaihtaa...

tempokisu
16.02.2019, 14.19
^ olen sanonu tämän aika monta kertaa, mutta mun tiedoilla ja taidoilla ei ihan voi terveyskeskukseen mennä. Tai ei sinne vaan mennä, pitää luultavasti hakea. En mä siellä terveyskeskuksessa harjoitteluaikananikaan oikein pärjännyt, eikä tilanne ole nyt ainakaan parantunut kun nykyisessä työpaikassa sitä kokemusta ei oikein tule ns. oikeesti sairaitten ihmisten hoidosta.
Lähinnä harmittaa kun en sittenkään kehdannut sitä Alkon myyjän paikkaa hakea. Eniten mä kuitenkin haluaisin töihin KVVY:lle. Mutta en ole kehdannu sinnekään hakea, mä olen senverta reppana kuitenkin enkä osaa ns. mainostaa itseäni ( kun ei ole mitään mainostettavaa) , oon vaan että tarttisin töitä..
Suurin syy varmaan mun epäonnistumiseen oli anoreksia, ja sitten kun en ole tasan yhtään kiinnostunu lääketieteestä, en ole ollut ikinä. Valitsin väärin sen koulutusalani, mutta siinä vaiheessa kun huomasin että tää ei ole mun alaani, yritin hakea muualle opiskelemaan mutta en päässy. Aattelin sitten että tarvii se joku ammatti hankkia ja pinnistelin parilla välivuodella lääkiksen loppuun. En mä siellä mitään oppinu, suurin osa energiasta meni hengissä pysymiseen kun anoreksia pääsi todella pahaksi. Valmistuin sitten vähän omia aikojani, joten mitään valaakaan en ole vannonu että yritän toimia aina potilaan parhaan ja elämän hyväksi.

Vertauksena voisi olla että kun mä kerta osaan autolla ajaa niin siitä vaan voisin vaikka lähteä rallikuskiksi. No en voi. Ihan sama juttu mun taidoilla lähteä terveyskeskuslääkärin töihin, siellä esimerkiksi on myös päivystysvelvollisuus ja se tietäisi kyllä ....no ensin aika ikäviä tapauksia ja sitten potkut.

Jopotuinen
16.02.2019, 15.27
Onhan siellä niitä valelääkäreitäkin, jotkut kuuluu jopa olleen oikeita parempia.
Sekin on jo paljon, jos osaa puhua suomea, kun niitäkin on kun ei oikein osaa.
Myös joku ruumiinavaajakin voisi olla hyvä homma, jos hoitovirheen tai oikean diagnoosin tekemistä pelkää.

tempokisu
16.02.2019, 15.43
^ kiitos myötätunnosta, mutta mä olen ikävästi realisti. Varmaan olisi paljon hommia jota voisin tehdä, mutta kun jonkun tarvisi tällainen vanha ämmä ottaa sitten töihin...
Patologiaankin olisi tarvinu erikoistua ( enkä olisi kyllä pystyny, senverta tuntumaa alaan sain opiskellessa...oli melko raavaitten miesten hommaa, siinä oli työvälineinä mm. moottorisaha...).
Minähän siis teen lähinnä ajokorttitodistuksia ja jos on hengitystieinfektioita niin kyllä mä aika hyvin erotan onko korvatulehdus vai poskiontelontulehdus. Jos ei tiedä, uskallan senkin sanoa ja ohjaan vaikkapa alan erikoislääkärille.
Joo mutta en mä ole mitään lääkärinpaikkoja edes ajatellut, että vinkit niistä ei oikeastaan auta. Ai joo, kävin mä kahdessa paikkaa kysymässä; toisessa oikeesti naurettiin pois, ja toisessa riitti pelkkä sen pomon katse niin tiesin että jaha, ei sitten.

Concorde
16.02.2019, 16.07
Minähän siis teen lähinnä ajokorttitodistuksia ja jos on hengitystieinfektioita niin kyllä mä aika hyvin erotan onko korvatulehdus vai poskiontelontulehdus.

Eiks tossa oo jo yli puolet siitä, mitä terkassa tehdään...

No, jos lekurihommelit ei kiinosta (jota en siis tiennyt), niin en toki tyrkytä. Pirkanmaalla on tälläkin hetkellä vajaa 5000 vapaata työpaikkaa, eli eiköhän sieltä jotain omaan intressiinkin sopivaa löydy, jos alaa haluaa vaihtaa

tempokisu
16.02.2019, 16.21
^ ei tehdä ajokorttitodistuksia kun ehkä joskus jos on aikaa, ja pienet mitättömät ( tk:n käsitys) hengitystieinfektiolaiset ei pääse edes vastaanotolle kun hoitaja kääntää kotiin ohjein: juo lämmintä, ota buranaa, lepää.
Suurin osa ...melkein kaikki on semmoisia töitä joita en osaa. En mä voi cnc-koneistajaksi tai rakennustyömaalle, tai joksikin internet-osaajaksi mennä,. Kävely ei suju, että työssä ei voi olla kävelyä. Mutta ei suju myöskään puhelinmyynti kun en osaa valehdella.
En mä enää jaksa, kuolen pois niin kaikilla on helpompaa.

Mutta toi mikään näppärä vastaus ole "meillä ei ole koiraa" mä kerran laitoin viestiä että opettakaa koiranne tavoille kun haukkuvat joka kerta kun joku kävelee rappukäytävässä. Tyyppi laittoi viestiä "meillä ei ole koiraa" no mutta kun oli. Tuli vastaan koiransa kanssa pihalla ja kysyin että mikäs toi sitten on, rakki? Nyt on oppinu, kun tavataan niin se menee kauemmas ja pitää koiransa vieressä. Hyvä.

Oatmeal Stout
16.02.2019, 18.01
Tässä aistin jotain omahyväisyyttä.
Näin se on, menot kattavat reilusti tulot ja sillä sitä sateenvarjoaan on hyvä levitellä.

arctic biker
16.02.2019, 18.15
Näin se on, menot kattavat reilusti tulot ja sillä sitä sateenvarjoaan on hyvä levitellä.
Ei ny ollut tarkoitus ainakaan pahemmin fittuilla, sori. Tuossa omaishoidettavani kanssa tätä rahaa menee yllättävän paljon. Onnekseni Osuuspankissa on vararahasto josta 1500€ just siirsin käyttötilile niin saa nuo laskut maksettua. Piruko kun noita kertyykin. Ja melkoinen viive että saa OP siirrettyä tililtä toiselle, vatut.

Oatmeal Stout
16.02.2019, 19.17
Yritä ite tulla toimeen 500e/kk siis pitemmän aikaa ja säästöistä ei ole kovasti varaa ottaa. Hyvä se on sanoa kun sulla ei ilmeisesti tällaista tilannetta ole ikinä ollutkaan, mutta mä en nyt enää oikein jaksa kitua.
vajaan 700€/kk bruttotuloilla Kela saattaa antaa niin asumis- kuin toimeentulotukea. Toki sitä pitää hakea/pyytää siinä missä lähimetsistä sieniä ja marjoja paikallisten järvikalojen seuraksi.

Ei ny ollut tarkoitus ainakaan pahemmin fittuilla, sori. Tuossa omaishoidettavani kanssa tätä rahaa menee yllättävän paljon. Onnekseni Osuuspankissa on vararahasto josta 1500€ just siirsin käyttötilile niin saa nuo laskut maksettua. Piruko kun noita kertyykin. Ja melkoinen viive että saa OP siirrettyä tililtä toiselle, vatut.
Jos on luottokelpoinen, niin sataan pikavippifirmaan asiakaaksi vuorokauden sisällä, pikavippiä kaikista á 30k€ - ensi pitänee siirtää omaisuus pois omista nimistä ja hakeutua holhoukseen alaiseksi - ja reppureissaajaksi.
Mainoksena voin todeta, että Aktia tilitti myydyt rahastot seuraavana päivänä ja OP lupasi jo lokakuun viimeiseksi päiväksi tilille.

LJL
16.02.2019, 19.27
Jos on luottokelpoinen, niin sataan pikavippifirmaan asiakaaksi vuorokauden sisällä, pikavippiä kaikista á 30k€ - ensi pitänee siirtää omaisuus pois omista nimistä ja hakeutua holhoukseen alaiseksi - ja reppureissaajaksi.

Jotkut tekevät niin, että suorittavat ko. operaation puolisonsa verkkopankkitunnuksilla. Saa ainakin vähän "etumatkaa" kun ensisijaiset yhteydenotot velkojilta tulee sille jonka nimissä luotot ovat. Huonona puolena melko varmasti syyksiluettava maksuvälinepetos, joka aika pienilläkin summilla lipsahtaa törkeän puolelle.

Pekka L
16.02.2019, 19.37
Veneen vois kyllä melkeen vaikka lahjoittaa pois, säästäis meinaan aika paljon. Taitaisi vuokravenekin tulla halvemmaksi ja vielä ilman kaikkea sitä vaivaa keväisin ja syksyisin :rolleyes:
Boat = Blow Out Another Ton.

Ohiampuja
16.02.2019, 19.46
Siinä osuva kirjoitus tietämättömyydellä kehuskelusta. Tuohon brassaiĺuun törmää aina silloin tällöin.
https://www.satakunnankansa.fi/a/201461762?c=1528874183846&fbclid=IwAR1B-M3fpbIEn_Oi7-fQwAzmE6SF4kAij3H9VPw0v2U8_TVPPowxZMdbdBU

bici74
16.02.2019, 20.20
Siinä osuva kirjoitus tietämättömyydellä kehuskelusta. Tuohon brassaiĺuun törmää aina silloin tällöin.
https://www.satakunnankansa.fi/a/201461762?c=1528874183846&fbclid=IwAR1B-M3fpbIEn_Oi7-fQwAzmE6SF4kAij3H9VPw0v2U8_TVPPowxZMdbdBUKeitäköhä n nämä mainitut "mediavaikuttajat" ovat? Jotain helvetin somettajia vai peräti tubettajia? En itsekään Lindholmin orkesterin musiikista pidä mutta ei se mennyt keltään ohi 80-luvulla.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

LJL
16.02.2019, 20.33
Kysytään vaikka tässä topiikassa Pekka L:n aitoa porilaista mielipidettä: onko Yö paskaa vai ei? Vastaus otetaan absoluuttisena totuutena.

Jopotuinen
16.02.2019, 20.55
On se!..............

Pekka L
16.02.2019, 21.09
Ei se ole.
Harvoin pääsee laukomaan absoluuttisia totuuksia, joten olkaa hyvä.

Lyhyt perustelu. En suuremmin pidä Yöstä. Silti Suomessa on useita paljon paskempiakin, silti suosittuja bändejä. Minun mielestäni. Eikä toisaalta makuasioista voi kiistellä.
Tykkää jotkut kebabistakin (https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000005962023.html).

LJL
16.02.2019, 21.11
^ Kiitti! :D

Jami2003
17.02.2019, 06.43
Kukaan muusikko joka on niin kova treenaaja kuin Olli oli ei ole täysin paska.

Sitä paitsi perhe (huom perhe, en minä [emoji12]) kun seuraa vain elämät ja voicet niin Ollihan vaikutti niissä varsin symppikseltä.

Yö oli kova kun olin kuudennella luokalla. Toinen vaihtoehto olisi ollut tykätä Dingosta ja vieläkin olen sitä mieltä että noista kahdesta Yö on parempi.

Hartsa69
17.02.2019, 08.52
^ Minulla järjestys meni varmaan Eput - Hassisen Kone - Popeda; Yö ja Dingo ei kiinnostaneet silloin(kaan)

Smo
17.02.2019, 09.38
*

Otat pari kaveria venekimppaan niin työmäärä ja kustannukset pienenevät kolmasosaan

Concorde
17.02.2019, 10.12
Otat pari kaveria venekimppaan niin työmäärä ja kustannukset pienenevät kolmasosaan

Ja et saa venettä koskaa silloin käyttöön kun haluaisit... ;)

Malamuutti
17.02.2019, 10.55
vajaan 700€/kk bruttotuloilla Kela saattaa antaa niin asumis- kuin toimeentulotukea. Toki sitä pitää hakea/pyytää siinä missä lähimetsistä sieniä ja marjoja paikallisten järvikalojen seuraksi.

Plus sitten se, että tuossa mennään aika liki YEL-vakuutuksen pakollisuuden alarajaa. Hiinä ja hiinä saisiko sen pudotettua pois. Myös ALV:n alarajahuojennus tulee kyseeseen, jos ei koko ALV:tä saa pois. (Olen siis antanut itseni ymmärtää, että kyseessä on pienituloinen yrittäjän statuksella toimiva henkilö).

Jami2003
17.02.2019, 12.03
^ Minulla järjestys meni varmaan Eput - Hassisen Kone - Popeda; Yö ja Dingo ei kiinnostaneet silloin(kaan)Olet astetta vanhempi (kai, jos nicin 69 viittaa syntymä vuoteen, oma on 72). Ala-asteella oli vain Dingo ja Yö. Ylä-asteella tuli sitten Eput ja Hassisen kone. Popeda ei ollut koskaan kova omassa ikäryhmässä. Oisko ollu sitten vanhempien ikäluokkien musiikkia.

Eppuja ja Hassisen konetta kuuntelee vieläkin toisinaan nostalgia fiiliksissä. Yö oli sellaista ala-aste musiikkia jota ei jaksa enää kuunnella vaikka särkyneen enkelin hitti potentiaalin tunnistaakin vielä tänäkin päivänä.

Jami2003
17.02.2019, 12.06
Ja et saa venettä koskaa silloin käyttöön kun haluaisit... ;)Jeps. Kimppa omistus on varmin tapa saada kavereista ex-kavereita :D

Teettäähän se vaimokin kovasti töitä mutta ei siihen kimppa ole ratkaisu :D

kuovipolku
17.02.2019, 12.07
Räknättiin Rouvan kanssa verkkopankin viimevuotisista rätingeistä, että meillä on menot n. 2500 €/kk.
/.../
Omasta mielestä aika kohtuudella mennään.

Tähän voisi jeesustella tai ei voi olla jeesustelematta, että kahden aikuisen talouden jonka kaikki niin sanotut elämän suuret perushankinnat on tehty ja jossa asuinkulut eivät ole pääkaupunkitasoa - tähän muutama kysymysmerkki koska edellä luetellut ovat pelkkiä oletuksia - jolla on käyttää menoihinsa 30000 euroa vuodessa ei ehkä pitäisi kehuskella sillä että elää aika kohtuudella. Ei ehkä ole kyse ylenpalttisuudesta, mutta kulutusta, elintasoa tms on aina verrattava keskimääräiseen tai ehkä pikemmin siihen sen alle huomattavasti jäävään jossa varsin suuri osa ihmisistä elää ja joutuu elämään.

PS Eihän kommentissa varsinaisesti mitään kehuskelua ollut, mutta sellaisena sen voi lukea - ja jeesusteluketjussa mielestäni pitääkin!

tempokisu
17.02.2019, 12.10
^ mun nuoruudessa oli Terence Hill ja Bud Spencer, sekä Tähtien Sota ( ainoat oikeet alkuperäiset jaksot, ja ne on vieläkin hyviä) Abba ja Boney M. Jotkut tykkäsi Bay City Rollerseista, mutta minä en. Karmeita leveelahkeisia farkkuja, joissa usein oli lahkeissa skottiruutua ( BCR:n takia).

^^ kyllä se YEL pitää maksaa, mä maksan pienintä mahdollista. Toimeentulotukea en saa, koska omistan ( tosin vain osaksi, pankki omistaa 1/3) tämän asunnon ja autonkin. Ei mitään järkeä esimerkiksi myydä tätä kämppää, tästä ei saa mitään kun on erittäin huonokuntoinen, eikä autojenkaan arvo ole juuri mitään mutta mä tartten autoa. Olen ollut aikoinani toimeentulotuen asiakas, kammottavaa puljaamista ja aina oli jotain verukkeita millä toimeentulotukea ei tarvinnu mulle maksaa; esimerkiksi olen saanu suurehkon perinnön. Tosin en ollu saanu...

Kyllä tässä se 1v ja 8kk vielä menee, ja oletettavasti kesällä tulee veronpalautustakin.

Jopotuinen
17.02.2019, 12.32
^^ Räknän taustalla oli itseasiassa tarkastelu, kuinka pärjätä ennenaikaisella eläkkeellä. Sisäisissä keskusteluissa asia kun on vahvasti esillä. Rouvalla on hommissa henkinen ja fyysinen kuormittavuus vedetty aivan äärimmilleen, ettei vain tahdo jaksaa. Rouva olisikin valmis ryhtymään vaikka työttömäksi.

Omalta kohdalta taas eläköityminen jo pelkästään ajatuksena on puistattava.

Singer
17.02.2019, 14.14
hemmetti kun lähes kaikkiin ohjelmiin on tullut perinteinen niin "viihdyttävä jenkkiHUUTAMINEN!"
huutaminen on harvoin hauskaa.

HMK
17.02.2019, 15.35
Sama kyllä tympäisee täälläkin. Kai se kuuluu asiaan, kun eihän ne ohjelmat ole enää nimeltäänkään keskusteluohjelmia tai puheohjelmia, vaan talk show:ta, vaikka tehtäisiin suomeksi ja Suomessa esitettäväksi. Monesti saa ihmetellä, että joko se Trumppi kerkesi valtaamaan Suomen, vai ihan vapaaehtoisestiko tämä on tämmöiseksi muutettu.

Smo
17.02.2019, 16.05
Ja et saa venettä koskaa silloin käyttöön kun haluaisit... ;)

Meillä kyllä toimi ihan loistavasti. Jokaisella oli viikko-pari putkeen käytettäväksi seilaukseen kesäisin, yks seilas esim. Hki-Hanko-Saaristomeri ja sieltä johonkin rantaan. Toinen porukka autolla sinne ja porukan vaihto, pääsee suoraan sinne ja sitten sieltä pallloilua ja takaisin. Jää tuo ylmiääräinen miljoona kertaa nähty Hki-Hanko väli pois. Hkistä sitten päiväreissua kimpassa ja joskus jossain kisoissakin. Aika joustavat meiningit muutenkin, kun pystyi lomailee milloin huvitti. Jos meillä jokaisella olisi ollut oma vene olis iso homma säätää, korjata konetta, hioo ja maalata parikymmentä neliöö pohjaa ja Ullanlinnan rannassa olisi ollut kaksi venepaikkaa vähemmän muille kaupunkilaisille. Ainakaan mulla olis ollut siihen rahaa tai olisi mutten olisi siihen laittanut niin isoa osuutta kuluista.

tempokisu
17.02.2019, 17.13
^^ Räknän taustalla oli itseasiassa tarkastelu, kuinka pärjätä ennenaikaisella eläkkeellä. Sisäisissä keskusteluissa asia kun on vahvasti esillä. Rouvalla on hommissa henkinen ja fyysinen kuormittavuus vedetty aivan äärimmilleen, ettei vain tahdo jaksaa. Rouva olisikin valmis ryhtymään vaikka työttömäksi.

Omalta kohdalta taas eläköityminen jo pelkästään ajatuksena on puistattava.

No niin, Rouvasi antaa tänne vaan lisää töitä ( ja palkkaa kans) mulla on kokemusta ainakin henkisestä kuormasta eikä mikään voi olla pahempaa kuin mitä se nyt on. Kyllä työ aina työttömyyden voittaa, ellei sitten ole muuten rahaa olla oloneuvoksena. Mulla on enempi tekemistä kotona kun ns. töissä.

pätkä
17.02.2019, 17.53
https://www.aamulehti.fi/a/201448610?c=1522737894164

Ei varmaan tullut kellekään yllärinä? Jos maksetaan tasasta tuloa vastikkeetta kotiin, niin eihän se stressaa ja poistaa tarpeen aktivoitua mitenkään... Olisin osannut sanoa tuon tuloksen jo ennen kokeiluakin.

No, ei yllättänyt, että työllisyys ei parantunut. Perustuloa saanut työtön ei saanut rahaa sen enempää kuin ennenkään. Perustuloa vastaava summa vähennettiin työttömyysturvasta.

Perustulokokeilussa olisi pitänyt tehdä kaikki toisin.

https://www.vihrealanka.fi/juttu/”perustulokokeilussa-olisi-pitänyt-tehdä-kaikki-toisin”?fbclid=IwAR38vF4L2rkiYjxQbNDoKCjIatwjNscIh Pt_fUyrsDOB95m1YeZ5pCcX7tQ

Smo
17.02.2019, 18.42
^Jos arvotaan 2000 pitkäaikaistyötöntä niin ei ehkä saada ihan parasta kohderyhmää ...

Concorde
17.02.2019, 19.39
Perustuloa saanut työtön ei saanut rahaa sen enempää kuin ennenkään. Perustuloa vastaava summa vähennettiin työttömyysturvasta.

Eli se työttömän olisi pitänyt saada vielä enemmän vastikkeetonta rahaa? Tuloksset olisi kyllä sillä ollut vielä selvemmin samoja kuin nyt. Stressi olisi vähentynyt vielä enemmän ja aktivoituminen pudonnut tasan nollaan...

Eikös sen perstulon tarkoitus nimenomaan ollut se, että työtön voisi itse tekemällä saada lisää rahaa. No ei paljon tuntunut kiinnostavan.

Munarello
17.02.2019, 20.22
Yllättääkö se, ettei juuri ketään kiinnosta tehdä vittumaisia paskaduuneja minimipalkalla?

Concorde
17.02.2019, 20.23
Ei varmaankaan, mutta onneks se on omissa käsissä, kun miettii mihin kouluttautuu

tempokisu
18.02.2019, 00.50
Eikös sen perstulon tarkoitus nimenomaan ollut se, että työtön voisi itse tekemällä saada lisää rahaa. No ei paljon tuntunut kiinnostavan.

Yritin, ja 20 vuotta sitten yritin oikein kovasti mutta kun huomasi tilanteen toivottomuuden niin kyllä siinä toi inspriaatio loppuu. Hankkiuduin työkyvyttömyyseläkkeelle ( se oli maailman helpointa olla vaan masentunu eikä inspiroi..) ja jatkoin kilpapyöräilyharrastusta. Työkyvyttömyyseläkkeeni oli 900e/kk, mutta suurin hyöty oli se ettei tarvinnu käydä sosiaalitoimistossa nöyryytettäväna ja haukuttavana.

^ ei ole omissa käsissä minne kouluttautuu, jos ei valita koulutukseen niin aika vaikeeta, ja sitten jos ei resurssit riitä siihen ( omasta mielestä kiinnostavaan, kuten vaikka lentäjä tai poliisi...) koulutusohjelmaan. Ai joo mutta toihan oli että kun MIETTII mihin kouluttautuu, joo ajatella saa ite. Vielä.

Olli L
18.02.2019, 06.12
Concorde: "Ei varmaankaan, mutta onneks se on omissa käsissä, kun miettii mihin kouluttautuu "

Ihmisillä tahtoo olla tapana aliarvioida sattuman ja muiden avun vaikutusta elämäänsä, ja yliarvioida omaa vaikutustaan. Hesarissa oli puoli vuotta sitten juttu palomestarista, joka sanoi kovien asenteidensa ("se on vain itsestään kiinni") muuttuneen työssään. Hän kertoi palopaikasta, jossa oli tapahtunut henkirikos. Pieni lapsi oli juossut ensin hänen, sitten poliisin syliin. Eli varmaankin ympäristö, jossa kannustetaan opiskelemaan ja hyviin harrastuksiin?
Kukkahattutätivoivotteluun ei pidä sortua, mutta kyllä kodin ilmapiirillä ja taloudellisella tuella on suuri merkitys.

tempokisu
18.02.2019, 06.52
^ Kodin taloudellisella tuella on erittäin suuri merkitys, edelleen ainakin minulle. Ikinä ei pakotettu tai patistettu minnekään, ihmiset kuvitteli että vanhempani pakottaa mun hölkkäämään mutta pikemminkin yrittivät toppuutella. Aina on yritetty auttaa, mutta yhdessä sairauden vaiheessa vanhempani ( eikä kukaan muukaan) vaan tiennyt miten auttaa. Oma hoksaaminen oli ainut auttava asia.

Mutta seksitreffit.
"Rujo päätös seksitreffeille - iäkäs mies saapui etuajassa, kävi käsiksi ja raiskasi" - mikä käsitys sillä toisella osapuolella oli seksitreffeistä? En minäkään tiedä, mutta jotenkin arvelisin että on tarkoitus harrastaa seksiä.

LJL
18.02.2019, 06.59
Pieni lapsi oli juossut ensin hänen, sitten poliisin syliin. Eli varmaankin ympäristö, jossa kannustetaan opiskelemaan ja hyviin harrastuksiin?

Ei kai ole poissuljettua että ko. pikkulapsen elämä voisi nykyään tai tulevaisuudessa olla ihan raiteillaan, vaikka startti oli karu. Menestyneitä ihmisiä on tullut koko maailmanhistorian myös todella vaikeista olosuhteista. Ei sillä että olosuhteita kannattaisi ehdoin tahdoin vaikeuttaa, mutta kultalusikka suussa ei välttämättä ole sekään aina hyvä. Jokaiselle jaetaan alussa kortit käteen ja - jos Conccaa oikein ymmärsin - ei ehkä ole oman menestyksen kannalta paras strategia syyttää niitä kortteja vaan yrittää pelata niillä kulloisissakin olosuhteissa parhaansa mukaan. Elämä on epäreilua, mutta siitä hyvin harvoin kannattaa uhriutua. En ole kuullut monenkaan menestyneen yksilön valittavan esim. siitä että jos olisi ollut paremmat mahdollisuudet/vanhemmat/yhteiskunta jne. niin olisin menestynyt varmasti vielä paljon paremmin. Ulkoisia olosuhteita syyttävät usein ne jotka eivät ole saavuttaneet paljonkaan. Itse koen oppivani enemmän niiltä menestyneiltä.

J.Kottenberg
18.02.2019, 11.30
^

Mutta seksitreffit.
"Rujo päätös seksitreffeille - iäkäs mies saapui etuajassa, kävi käsiksi ja raiskasi" - mikä käsitys sillä toisella osapuolella oli seksitreffeistä? En minäkään tiedä, mutta jotenkin arvelisin että on tarkoitus harrastaa seksiä.

Arkijärjellä ajateltuna tosiaan vähän vaikea juttu. Lähtökohtaisesti tilannehan tosiaan on se että seksitreffeillä on tarkoitus harrastaa seksiä. Tämä lienee riidatonta. Edelleen voi ajatella että jos treffien sisällöstä ei ole tarkemmin sovittu, siis esimerkiksi kuinka toimitaan vaikkapa koskettelun suhteen ja mikä mikä on aikataulu eli kuinka nopeasti tai hitaasti edetään tai ovatko otteet helliä tai vähän rajumpia, kuten voi hyvin olla, niin aika vaikeaa minusta reklamoida. Siis vaikka syyttää raiskauksesta.
Nykyään kai pitäisi minuutin välein kysyä suostumuksellisuutta, tietysti puolin ja toisin, ja tämä pitäisi voida todistaa. Mutta sitten jos vaikka videoi tapahtuman, videohan on hyvä todiste, onkin äkkiä raastuvassa salakatselusta. Ei ole seksi enää välttämättä kovin ongelmatonta.

Luumunen
18.02.2019, 12.01
Arkijärjellä ajateltuna tosiaan vähän vaikea juttu. Lähtökohtaisesti tilannehan tosiaan on se että seksitreffeillä on tarkoitus harrastaa seksiä. Tämä lienee riidatonta. Edelleen voi ajatella että jos treffien sisällöstä ei ole tarkemmin sovittu, siis esimerkiksi kuinka toimitaan vaikkapa koskettelun suhteen ja mikä mikä on aikataulu eli kuinka nopeasti tai hitaasti edetään tai ovatko otteet helliä tai vähän rajumpia, kuten voi hyvin olla, niin aika vaikeaa minusta reklamoida. Siis vaikka syyttää raiskauksesta.
Nykyään kai pitäisi minuutin välein kysyä suostumuksellisuutta, tietysti puolin ja toisin, ja tämä pitäisi voida todistaa. Mutta sitten jos vaikka videoi tapahtuman, videohan on hyvä todiste, onkin äkkiä raastuvassa salakatselusta. Ei ole seksi enää välttämättä kovin ongelmatonta.

Sanoisin, että arkijärjellä ajateltuna juttuhan on ihan selvä, teko on raiskaus. Aina on oikeus muuttaa mieltään sitä mitenkään perustelematta eikä kaikkeen tarvi suostua, niinkuin nainen ei ollut suostunutkaan.

Concorde
18.02.2019, 12.51
Elämä on epäreilua, mutta siitä hyvin harvoin kannattaa uhriutua.

Juuri näin. Avataanpas tähän omaa perspektiiviä asiaan: Itse kasvoin taloudessa, jossa ensin juotiin pari pulloa kossua ja sitten haettiin autolla lähikaupasta kori kaljaa jälkkäriksi. Ja tämä siis vähintään viitenä päivänä viikossa. Joku voisi sanoa, että oli karut lähtökohdat, mutta kyllä niistäkin mielesti kohtuullisen tervepäisenä pääsi varttumaan. Laaja kaveripiiri, urheilu ja se asenne, ettei itse pysty vaikuttamaan täysin kuin omiin asioihin tuotti kuitenkin 9.3 keskiarvon päättötodistukseen. Lukiossa sairastuin lopuuelämän kestävään sairauteen, joka siinä tilanteessa lopetti kiekkouran, mutta ei se muita ovia sulkenut kun sen ei antanut tehdä niin. Ylioppilaskirjoitukset meni penkin alle, koska lukuloma meni evakossa, kun kotiin ei uskaltanut turpiin saamisen pelossa mennä lukemaan, mutta kun pääsykokeisiin pääsi satsaamaan, niin paikka korkeakouluun aukesi. Sen jälkeen taas historialla ei ollut mitään väliä. Se, että onko dippainssiksi valmistuminen sitten saavutus vai ei, siitä jokainen saa olla mitä mieltä haluaa. :D Kolmantena opintovuonna kävelin (kaikista Nokian houkutuksista huolimatta) Telen konttoriin ja ilmoitin, että tulisin töihin. Siitä se työura sitten lähti.

Olis tossa varmaan ollut monta paikka pahoittaa mielensä ja jäädä tuleen makaamaan, mutta olen päättänyt tehdä toisin. Kukaan muuhan sitä päätöstä ei mun puolesta olisi voinut tehdä. Niin ja oonhan mä pari kertaa meinannut kuollakin tässä matkalla (3 vuotiaana meinasin hukkua, kun ajoin fillarilla jäältä sulaan ja kerran on lasi viiltänyt kylkiuluita pitkin jätkän auki), mutta ne on ollutta ja mennyttä.

Edelleenkin olen sitä mieltä tuon oman polun voi rakentaa melkolailla haluamakseen, jos vain niin haluaa. Toki vaikkapa liikenneonnettomuudessa vammautuminen pakosti muuttaa vaikkapa urheilullisia suunitelmia, mutta senkään ei tarvitse estää huipulle pyrkimistä, jos oma pääkoppa ei ole esteenä.

Se, että Suomessa pystyy kouluttautumaan melko kivuttomasti aikuislukioissa/avoimessa korkeakoulussa (tai vaikka kansanopistossa) aika moneen uuteen suuntaan ja oman kokemuksen mukaan osaamisesta harvoin tarvitaan varsinaista tutkintoa (poislukien ne tieteenalat, joissa se on lakisääteisen pakollinen: lääkäri, juristi ym) vaan osaaminen ratkaisee. Multa ei ole esimerkiksi yhdessäkään työpaikassa 25 vuoden aikana kysytty tutkintotodistuksia vaan aina mut on valittu itse kertomani osaamisen perusteella. Samanlaista olen kuullut myös kavereiden osalta ja itse rekrytoidessani olen noudattanut samaa kaavaa.

Oatmeal Stout
18.02.2019, 13.02
En minäkään tiedä, mutta jotenkin arvelisin että on tarkoitus harrastaa seksiä.
Siis ketään, joka on ajatellut harrastaa vapaaehtoista seksiä ei voida raiskata? Enkäpä niin sitten on sielläpäin.

kuovipolku
18.02.2019, 13.23
Eihän sinua oikein voi käyttää esimerkkinä siitä miten huonot lähtökohdat voivat muodosta todellisia esteitä, mutta olet kuitenkin malliesimerkki yhdenlaisesta ihmisestä joka on kokemuksensa perusteella vahvasti sitä mieltä että jokainen on oman onnensa seppä ja että on viime kädessä ihmisen itsensä vika jos ei tartu avoinna oleviin mahdollisuuksiin.

Kuitenkin on olemassa tekijöitä joiden takia joku toinen siihen kykenee ja siinä onnistuu ja joku toinen ei. Ruotsissa tunnetaan käsite "maskrosbarn" joka suomeksi kääntyy typerästi "voikukkalapseksi" mutta sillä tarkoitetaan voikukan voimaa työntyä kukkimaan vaikka asfaltinraostakin:

"Maskrosbarn är barn som har det svårt hemma men som klarar sig ändå, ungefär som en maskros kan växa upp genom asfalten.
De barn som klarar sig trots alla svårigheter har i engelskspråkig facklitteratur benämnts "superkids", "stress-resilient", "invulnerables" eller "dandelion kids". På svenska har de i litteraturen förutom maskrosbarn, även kallats "osårbara barn" eller "stressmotståndskraftiga barn". "Barn som klarat sig exceptionellt bra, trots de vuxit upp med psykiskt sjuka föräldrar, har ofta haft någon vuxen utanför familjen som engagerat sig i barnet och kunnat hjälpa det."

Tuossa voi olla joku totuus, Ehkä sinullakin oli, jopa sinun sitä silloin tajuamatta, joku aikuinen, opettaja, tai joku joka oikealla hetkellä teki jotain oikein. Tai sitten sinulla yksinkertaisesti oli vaikkapa vain jonkun onnellisen geeniyhteensattuman ansiosta kyky säilyttää sellainen terve itsetunto tai tietoisuus siitä että on kuin onkin arvokas ihminen siinä missä muutkin.

Ei varmasti ole haitaksi muistuttaa että meillä on aina mahdollisuus tehdä valintoja ja valinnoillamme on aina seurauksensa, mutta vanha totuus siitä että ihmisellä on vapaa tahto vain asioissa joissa hän ei todellisuudessa ole vapaa pitää silti paikkansa.

"

J.Kottenberg
18.02.2019, 14.05
Sanoisin, että arkijärjellä ajateltuna juttuhan on ihan selvä, teko on raiskaus. Aina on oikeus muuttaa mieltään sitä mitenkään perustelematta eikä kaikkeen tarvi suostua, niinkuin nainen ei ollut suostunutkaan.

Tarkoitan sitä että on huomattava ero tilanteissa, jos on esimerkiksi mennyt hartaustilaisuuteen, tai seksitreffeille. On kohtuullista odottaa hyvin erilaista toimintaa näissä tilanteissa. Hartaustilaisuudessa ei voi odottaa olevan voimakas seksuaalinen tunnelma ja seksuaalisia tekoja. Seksitreffeillä tällaisia asioita on varsin todennäköisesti odotettavissa. Jos tämä tulee yllätyksenä täysi-ikäiselle ihmiselle, voidaan perustellusti epäillä että henkilö ei ole normaalijärkinen.

Mutta ei tämä mitään. Nykyisin ei yksilöllä ole enää juurikaan vastuuta itsestään. Vastuu siirretään aina jollekin toiselle tai johonkin muualle. Voi tehdä mitä hyvänsä tai mennä minne vain, ja mitään pahaa ei saa tapahtua. Tai jos tapahtuu (niinkuin usein kuitenkin tapahtuu) on syypää vain ja ainoastaan joku muu. Itsellä ei osuutta tapahtuneeseen.

Googol
18.02.2019, 14.35
Jos kyseessä todella on olleet seksitreffit tuntemattoman kanssa, niin ihan oma vika. Vähän kuin jättäisi turistikohteessa tavaransa vartioimatta vessassa käynnin ajaksi. Niiden varastaminen on silti rikos, mutta uhri saa syyttää vain itseään. Jos seksittömät treffit, kuten nainen väittää, niin ei ihan niin oma vika, tosin nettiseksipalstatutun kutsuminen suoraan kotiin on silti hyvin tyhmää.

JackOja
18.02.2019, 14.38
... Hartaustilaisuudessa ei voi odottaa olevan voimakas seksuaalinen tunnelma ja seksuaalisia tekoja...

Tänä päivänä ei siitäkään voi olla täysin varma jos on kyseessä vaikkapa katoliset tai babtistit. Puhumattakaan lukuisista pienemmistä uskonnollisista herätysliikkestä seksinnälkäisine "karismaattisine" johtajineen. Enkä olisi varma vanhoista kunnon protestanteistakaan. Ja entäpä muut uskonnot, joita ei uskalla edes mainita!

MRe
18.02.2019, 14.57
Vähän kuin jättäisi turistikohteessa tavaransa vartioimatta
Se kai näissä on juurisyynä. Että on jätetty tavara vartioimatta. Toki on sitten niitäkin, jotka menee aidasta läpi, vaikka kuinka lukee että trespassers will be shot.

LJL
18.02.2019, 14.59
Erittäinkin, jopa häiritsevän voimakas virtuaalinen håhåjj-huudahdus Concorden menestystarinalle! Mahtava juttu :)

Asiasta kukkaruukkuun. En itsekään tiedä mistä tuli mieleen. Ajatelkaa, että jos rysvä hyökkää niin romanit ovat varmasti aivan loistavaa porukkaa sodassa. Ei mitään nynnyilyä olisi varmasti luvassa, vaan mitä todennäköisimmin erittäin hulvatonta menoa. Semmoista kaivataan tositilanteessa

Concorde
18.02.2019, 16.04
...olet kuitenkin malliesimerkki yhdenlaisesta ihmisestä joka on kokemuksensa perusteella vahvasti sitä mieltä että jokainen on oman onnensa seppä ja että on viime kädessä ihmisen itsensä vika jos ei tartu avoinna oleviin mahdollisuuksiin.

Unohdit työteon. Oman onnnensa seppä saa niitä mahdollisuuksia, kun tekee sen eteen töitä. Mutta siinä oot oikeassa, että aika vähän jaksan uhriutua kenenkään kanssa. Jos ihminen on tyhmyyttään/laiskuuttaan/saamattomuuttaan tai muuten vaan omilla valinnoilla saanut itsensä johonkin epämukavaan tilanteeseen, eikä hällä ole järjellistä pläniä tilanteen muuttamiseksi, niin mun mielestä on aika turha asiasta valittaa.

Ehkä sinullakin oli, jopa sinun sitä silloin tajuamatta, joku aikuinen, opettaja, tai joku joka oikealla hetkellä teki jotain oikein.

Totta kai oli. Opettäjia, valmentajia, aikuisia sukulaisia ja ikätovereista koko kaveripiiri ja hyvin tajusin niiden merkityksen ja osasin jopa arvostaa sitä. Eihän siinä nyt kovin välkky tarvinnut olla huomatakseen, että kotiolot eivät olleen se normaali standardi. Mutta edelleen sama juttu vaikkapa ton kaveripiirin kanssa: se piti saavuttaa "työnteolla" eli luomalla niitä suhteita, olemalla kiinnostunut muiden jutuista, auttamalla tarvittaessa ym. Jos olisi istunut yksin koulun pihan nurkalla, niin siellä olisi saanut olla sen koko ala-asteen. Kukaan ei varmaan olis tullut hakemaan.

Ei varmasti ole haitaksi muistuttaa että meillä on aina mahdollisuus tehdä valintoja ja valinnoillamme on aina seurauksensa

Jep.

Erittäinkin, jopa häiritsevän voimakas virtuaalinen håhåjj-huudahdus Concorden menestystarinalle!

Matlokki nyt rauhottuu siellä... :D

Ei toi nyt todellakaan mikään sankaritarina ole. Vastaavanlaisia arjesta selviytyjiä tuolla on varmaan niemet ja notkot piukeena. Parasta tässä mulle on kuitenkin ollut se, että isäukon lopetettua viinan kanssa läträämisen, meidän välit palautui nopeasti loistaviksi. En "osaa" olla mitenkään katkera, koska se vasta turhaa hommaa onkin.

callahan
18.02.2019, 17.50
xesuss krai... xesus krai voi xessus, kunhan jeesustelin kun topicci on ;) ja xessus oli kiva tehä tänään asennushommia kivan työparin kaa :)

Luumunen
18.02.2019, 18.05
Tarkoitan sitä että on huomattava ero tilanteissa, jos on esimerkiksi mennyt hartaustilaisuuteen, tai seksitreffeille. On kohtuullista odottaa hyvin erilaista toimintaa näissä tilanteissa. Hartaustilaisuudessa ei voi odottaa olevan voimakas seksuaalinen tunnelma ja seksuaalisia tekoja. Seksitreffeillä tällaisia asioita on varsin todennäköisesti odotettavissa. Jos tämä tulee yllätyksenä täysi-ikäiselle ihmiselle, voidaan perustellusti epäillä että henkilö ei ole normaalijärkinen.

Mutta ei tämä mitään. Nykyisin ei yksilöllä ole enää juurikaan vastuuta itsestään. Vastuu siirretään aina jollekin toiselle tai johonkin muualle. Voi tehdä mitä hyvänsä tai mennä minne vain, ja mitään pahaa ei saa tapahtua. Tai jos tapahtuu (niinkuin usein kuitenkin tapahtuu) on syypää vain ja ainoastaan joku muu. Itsellä ei osuutta tapahtuneeseen.

Onneksi oikeuslaitos toimi tässä suoraviivaisesti lakien mukaisesti eikä ryhtynyt mihinkään mutku, mitä jos, entäpä sitten - saivarteluun. Mies sai tuomion raiskauksesta ja korvaukset päälle niinkuin asiaan kuuluu.

tempokisu
18.02.2019, 18.42
^^ ihan kiva Concorde että sä olet menestynyt elämässäsi. Mulla oli kiva koti ja kivat vanhemmat eikä koskaan mitään ongelmia, paitsi oman itseni kanssa. Elämä meni persiilleen vaikka olin koulussa kaikkien aikojen paras oppilas ja mulle ennustettiin Suurta Tulevaisuutta, ehkä tulisin olemaan nobelisti tai jotain.
Mä todellakin yritin parhaani, mutta kun yritin sitä sairaudenkin kanssa ( anoreksia) niin siinä tuhoutui yksi kivasti alkanu elämä.

Ja mä mitään seksitreffeistä tiedä, mutta mä olen sitä mieltä että tyttelissäkin oli vikaa tai sitten oli suunnitellukin jutun juuri noin. Sori, ei heru myötätuntoa. On mullekin käyny ikävästi yhden ukkelin kanssa, mutta siitä mitään viitti enempää. Ollutta ja mennyttä. Tosin pääsin kuittaamaan myöhemmin :p ja sain makoisat naurut.

PK1
18.02.2019, 18.51
Olen menossa syömään pizzaa, mutta paikan päällä totean että pizza on pilaantunut ja haisee paskalle ja kieltäydyn syömästä sitä. Onko minulla oikeus kieltäytyä syömästä sitä, vai saako pizzanpaistaja tunkea sen väkisin kitusiini koska olin kuitenkin menossa syömään?

MRe
18.02.2019, 20.22
^Totta kai saa. Miksi edes kysyt?

Mutta sen sijaan mihin ihminen tarvitsee viittä (samankaltaista) pyörää? No, yksi on kesäteloilla, toinen on tarkoitettu vain elokuisiin iltoihin, kolmas on projektivaiheessa, neljäs odottaa v*tuiksi menneen litkutuksen loppuunsaattamista ja viidennellä sitten voi jo ajaa jos noilta muilta jää aikaa...

LJL
18.02.2019, 21.11
saako pizzanpaistaja tunkea sen väkisin kitusiini

Pyysin tänään sihteeriäni buukkaamaan keskiviikon työmatkalle lennot Ouluun ja takaisin. En sano enempää ettei tule taas banaania

tempokisu
18.02.2019, 21.36
Mutta sen sijaan mihin ihminen tarvitsee viittä (samankaltaista) pyörää? No, yksi on kesäteloilla, toinen on tarkoitettu vain elokuisiin iltoihin, kolmas on projektivaiheessa, neljäs odottaa v*tuiksi menneen litkutuksen loppuunsaattamista ja viidennellä sitten voi jo ajaa jos noilta muilta jää aikaa...

Yksi on varattu kauniille kesäpäiville jos vaikka joskus olisi paremmassa kunnossa niin kehtaisi sillä ajellakin ( F)
yksi on kesäkurapyörä ei niin väliä vaikka kurastuu, yksi on entinen kesäkurapyörä mutta satulatolppa on juuttunu liian ylös niin tää on hätävarapyörä. Yksi on entinen tempopyörä josta tehtiin maantieversio. En oo raskinu ajella kun on tuubirenkulat. Yksi on cyclo eli talvipyörä.
Kaikilla on kyllä ajeltu aika paljon kuitenkin.

tempokisu
19.02.2019, 06.35
!!??!! kääk, Saara Aalto kertoo luistelutreenien ( Dancing On Ice, GB) ansiosta, tai niitten takia, takamuksensa vain kasvavan ja kasvavan, housut eivät mahdu jalkaan...

Ilmeisesti toi Viveca Lindfors ja kumpp. ei treenaa tarpeeksi kun ovat aika hoikkia ja pienipeppuisia :D

JiiPee
19.02.2019, 11.37
Ukko litisteli tyyppiä yliajon jälkeen vielä traktorin kauhalla ja nyt mietitään oliko se murha vai onnettomuus :rolleyes: voi tsiisus nyt taas...

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006006376.html

kuovipolku
19.02.2019, 12.50
Unohdit työteon. Oman onnnensa seppä saa niitä mahdollisuuksia, kun tekee sen eteen töitä. Mutta siinä oot oikeassa, että aika vähän jaksan uhriutua kenenkään kanssa. Jos ihminen on tyhmyyttään/laiskuuttaan/saamattomuuttaan tai muuten vaan omilla valinnoilla saanut itsensä johonkin epämukavaan tilanteeseen, eikä hällä ole järjellistä pläniä tilanteen muuttamiseksi, niin mun mielestä on aika turha asiasta valittaa.

Tähän sen verran etten unohtanut työntekoa vaan pidin sitä osana kykyä tarttua tarjolla oleviin tilaisuuksiin.

Mä olen kai hengeltäni sellainen vanhan ajan demari, jolle jonkinlainen työeetos ja käsitys kouluttautumisen ja miksei sivistymisen tärkeydestä ja halu ja pyrkimys niihin ovat aivan oleellinen osa sitä demariutta. Mutta mulle on mielestäni yhtä lailla selvää ettei se työeetos jne ole aina pelkästään yksilöstä itsestään lähtöisin ja että jo sen synnynkin tiellä voi olla monenlaisia yksilöstä itsestään riippumattomia syitä.

Mun eräänlaiseen demariuuteen kuuluu myös käsitys siitä että heikkoja pitää mahdollisimman monin tavoin auttaa tai heistä huolehtia jja että heikkouteen voi myös kuulua tyhmyys, laiskuus tai saamattomuus tai omista aikaisemmista valinnoista johtuva tilanne. Siitä mikä on mahdollista ja mikä ei voi olla erilaisia käsityksiä ja se on politiikkojen ja puolueiden ja tietysti vaaleissa heitä äänestävienkin kulloinkin ratkaistava ja ratkaistavissa olevakin asia.

Mutta yhteiskuntapolitiikan perustaksi ei mielestäni riitä eikä käy - ja nyt kärjistän - pelkkä oma kokemus siitä että kaikki on kiinni omasta halusta ja tahdosta ja työnteosta ja varma käsitys siitä että siltä joka ei vastaavaan kykene, ne puuttuvat vain omasta valinnasta tai omien valintojen takia

Ohiampuja
19.02.2019, 13.16
Kuovin kanssa samaa mieltä.

Hattua nostan Concorden tarinalle. Mutta jos noita samanlaisia taustoja laitetaan 100 kpl riviin, niin noin onnellisia loppuja tuskin on kovin montaa...

MRe
19.02.2019, 13.45
Ilmeisesti toi Viveca Lindfors ja kumpp. ei treenaa tarpeeksi kun ovat aika hoikkia ja pienipeppuisia :D
Itse asiassa kun noita luistelijoita (muitakin kuin rata-) katsoo, niin kyllä niillä on melkoisen rajut reidet & takamus. Mutta kun jo lähtökohtaisesti on sirorakenteinen ja kevyt, niin lihaksetkin on sitten siinä suhteessa. Saara taas ei taida olla ihan siellä luistelijoilta vaadittavassa alle 20 BMI:ssä.

MRe
19.02.2019, 13.46
Ukko litisteli tyyppiä yliajon jälkeen vielä traktorin kauhalla ja nyt mietitään oliko se murha vai onnettomuus :rolleyes: voi tsiisus nyt taas...
Itsepuolustusta. Vaarihan oli yrittänyt työntää fillarilla sen traktorin ojaan. Mut eiköhän tässä ole taas joku oman elämänsä sarjahurmaaja, kuten se yksi velikulta joka myi vain yhdensuuntaisia souturetkiä.

Concorde
19.02.2019, 15.18
Tähän sen verran etten unohtanut työntekoa vaan pidin sitä osana kykyä tarttua tarjolla oleviin tilaisuuksiin.

OK. Mun ajatusmallissa ero on seuraava: jos potkupallohyökkääjä odottaa paikallaan 16:n rajalla sitä, että joku syöttää just siihen kohtaan ja hän tekee siitä maalin, niin hän tarttuu tarjolla olevaan tilaisuuteen. Jos hän taas juoksee kilometrikaupalla pitkin peliä hakien itselleen sen vapaan maalintekopaikan, hän tekee töitä sen tilaisuuden saamiseksi ja siihen tarttumiseksi. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen tyyppiin ja tunnistan monia kavereitani molemmista tyypeistä.

Mun eräänlaiseen demariuuteen kuuluu myös käsitys siitä että heikkoja pitää mahdollisimman monin tavoin auttaa tai heistä huolehtia jja että heikkouteen voi myös kuulua tyhmyys, laiskuus tai saamattomuus tai omista aikaisemmista valinnoista johtuva tilanne.

Tossa korostuukin sitten se pläni ja pyrkimys. Heikkoja pitääkin auttaa, mutta vapaamatkustajia mun mielestä ei.

Mutta yhteiskuntapolitiikan perustaksi ei mielestäni riitä eikä käy - ja nyt kärjistän - pelkkä oma kokemus siitä että kaikki on kiinni omasta halusta ja tahdosta ja työnteosta...

Ja just ton takia mä en ole, enkä mene politiikkaan. Tykkään johtaa omalla esimerkillä ja se toimii tuottavalla puolella paljon paremmin. Mutta onneks meillä on yliopistot pullollaan erilaisia yhteiskuntatieteilijöitä, joilta politiikot voivat tilata ohjenuorakseen tulevaisuusraportteja ym kokonaisedullisesti... :D

LJL
19.02.2019, 16.37
^ Jälleen hienoa hoijj-osaston elämänviisautta, johon yhdyn. En kuitenkaan Conccaan, ne on ihan eri miehet semmoisia.

kuovipolku
19.02.2019, 18.41
Ja just ton takia mä en ole, enkä mene politiikkaan. Tykkään johtaa omalla esimerkillä ja se toimii tuottavalla puolella paljon paremmin. Mutta onneks meillä on yliopistot pullollaan erilaisia yhteiskuntatieteilijöitä, joilta politiikot voivat tilata ohjenuorakseen tulevaisuusraportteja ym kokonaisedullisesti... :D

Haluan vain kaiken varalta todeta että en ole yhteiskuntatieteilijä, en sosiologi enkä sosiaalipolitiikan tutkija - enkä ole ikinä edes käynyt mainittujen aineiden laitoksilla:cool: Sitä paitsi mä olen siinä käsityksessä ettei tutkimuksia eikä raportteja ole viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen tilattu muilta kuin taloustieteilijöiltä ja muilta ekonomisteilta - ja sen kuuluisan tulevaisuusraportinkin kirjoitti puhdas filosofi.

Smo
20.02.2019, 09.58
https://yle.fi/uutiset/3-10625498

Tuija Siltamäki: Miksi raha motivoi rikasta mutta passivoi köyhää?

Sosiaaliturvan ongelma ei ole se, että ihmiset olisivat laiskoja ja tyhmiä.
Ongelma on se, että nykyiset järjestelmät kannustavat jäämään kotiin ja nostamaan kaikki mahdolliset tuet, ettei vahingossakaan tee mitään väärin.Se jos mikä tekee meistä laiskoja, köyhiä ja tyhmiä.

Concorde
20.02.2019, 10.36
^ varmasti ihan totta.

Toi kirjoittaja valitteli, että ei saanut kesätöitä, kun haki samaan aikaan muiden kanssa. No, silloin se on tuurista tai suhteista kiinni. Kummipoika oli joitain kesiä sitten samassa tilanteessa, eli jäi yhtenä kesänä ilman kesätöitä. Sanoin hälle, että kun koulut alkaa syksyllä, niin mene sen paikallismarketin pomon puheille ja kysy, voitko auttaa ilta/viikonloppuhommina syksyn ja talven aikana, nyt kun kesäduunarit ovat poistuneet. Ei kovin iso ylläri, että hyllytys- ja varastotöitä löytyi kohtuullisen helposti. Sen jälkeen voitte kuvitella oliko seuraavana kesänä kesätöihin samaan paikkaan hankala päästä... Ei tarvinnut edes hakea, kun jo pyydettiin.

Se vaivan näkeminen niiden tilaisuuksien saamiseksi, juu nou. Moni asia helpottuu, kun oman ajatusmaailman vaihtaa reaktiivisesta proaktiiviseen.

MRe
20.02.2019, 10.46
Poika tuskaili aikanaan kesäharjoittelun kanssa, kun oli amiksessa sähköasentajalinjalla. Vaimo näki kehällä sähköasennusfirman auton ja sanoi, että soita tonne. Poika soitti ja pääsi harjoittelemaan kesäksi. Ja seuraavaksikin. Jatkoi sitten opiskeluja "inssiksi" (vai mitä vtun maistereita nää on nykyään) ja menee nyt vakituisena firmaan esimieheksi, kun siellä ei muita maistereita ole. Omistaja on jo puhunut firman jatkamisestakin, kun itse on jäämässä eläkkeelle....

tempokisu
20.02.2019, 11.08
Mä tiedän ilman teidän kehuskelujannekin ( miten helppoo on saada töitä kysyy vaan ja on aktiivinen...oon kysyny) että oon epäonnistunu, ja saamaton ja surkimus. Nuoren ammattimiehen ( tai naisen ) on ehkä hivenen helpompi saada töitä kun melko kokemattoman kuudettakymmentä käyvän ämmän. Olin minäkin kesätöissä monissa pirkanmaan terveyskeskuksissa, yö- ja viikonloppupäivystyksiä - ei pyydetty jälkeenpäin että tulisitko ihan oikeesti tänne töihin....kiva lukea silti että kuovinkin mielestä tällaisia heikompia pitäisi auttaa, eikä kiusata.

Oon mä kyllä mielestäni aika hyvin tähän asti selvinny, ja selvinny monista vakavista sairauksista, ja ponnistellu sängyn pohjalta ylöspäin. Mutta ei se tarkoita että jaksaa ikuisesti, jossain vaiheessa se raja tulee vastaan ja oon nyt tosi lähellä sitä rajaa.

Luumunen
20.02.2019, 11.14
[QUOTE=kuovipolku;2849047 - ja sen kuuluisan tulevaisuusraportinkin kirjoitti puhdas filosofi.[/QUOTE]

Siinä filosofien Tulevaisuusraportissa jäi eniten ihmetyttämään se kuinka nopeasti se tyrmättiin. Pari tuntia julkistamisen jälkeen eri medioissa ammuttiin täyslaidallinen sitä vastaan, miten kukaan oli edes ehtinyt lukea sitä, vai olivatko tyrmääjät saaneet sen etukäteen luettavaksi. Joka tapauksessa, täystyrmäyksen jälkeen ketään ei kiinnostanut koskea siihen pitkällä tikullakaan.

MRe
20.02.2019, 11.40
Mä tiedän ilman teidän kehuskelujannekin ( miten helppoo on saada töitä kysyy vaan ja on aktiivinen...oon kysyny) että oon epäonnistunu, ja saamaton ja surkimus. Nuoren ammattimiehen ( tai naisen ) on ehkä hivenen helpompi saada töitä kun melko kokemattoman kuudettakymmentä käyvän ämmän.
Jokaisen tilanne on toki erilainen, mutta itsekin kohta kuuttakymmentä käyvänä voisin todeta, että omassa nuoruudessa pääsi töihin kun meni tehtaan/sataman portille ja kysyi. Jos oli omat haalarit ja hanskat, sai aloittaa heti. Muuten vasta seuraavana aamuna. Mitään papereita tai muita ei kyselty. Aina oli sen verran maalaus/naulanpoisto/siivoushommia, että yksi teini upposi mukaan siitä vaan. Ja kahden viikon päästä sitten jo tehtiinkin "ukkojen" hommia, edelleen ilman mitään papereita tai tulityölupia.

Nykyään homma on hieman eri. Mihinkään ei pääse, jos ei ole papereita ja 20 vuoden kokemusta. 21-vuoden kokemuksella oletkin sitten jo liian vanha.

Malamuutti
20.02.2019, 12.17
Jokaisen tilanne on toki erilainen, mutta itsekin kohta kuuttakymmentä käyvänä voisin todeta, että omassa nuoruudessa pääsi töihin kun meni tehtaan/sataman portille ja kysyi. Jos oli omat haalarit ja hanskat, sai aloittaa heti. Muuten vasta seuraavana aamuna. Mitään papereita tai muita ei kyselty. Aina oli sen verran maalaus/naulanpoisto/siivoushommia, että yksi teini upposi mukaan siitä vaan. Ja kahden viikon päästä sitten jo tehtiinkin "ukkojen" hommia, edelleen ilman mitään papereita tai tulityölupia.

Jeps, itse kiertelin 16-vuotiaana kevytmoottoripyörällä maisemia kaveri takaistuimella ja kun löytyi sopivan näköinen työmaa, etsittiin sieltä valkokypäräinen äijä ja kysyttiin töitä. Vastaus: tulkaa huomisaamuna työvaatteissa seitsemäksi paikalle ja tuokaa verokortit mukana. Siinä sitten vissiin kuukauden verran purettiin valumuotteja, kiskottiin nauloja ja kannettiin lautoja ja muita esineitä ja mitä näitä vastaavia hommia nyt olikaan. Ei taida tosiaan nykyisin ihan noin onnistua.

Concorde
20.02.2019, 12.20
Oon mä kyllä mielestäni aika hyvin tähän asti selvinny, ja selvinny monista vakavista sairauksista, ja ponnistellu sängyn pohjalta ylöspäin.

Kirjoita kirja. Uskoisin, että aika monia kiinnostaa erilaiset ihmistyypit (säkin, kun oot "kympin tyttö" ja SM-voittaja/ennätyksien tekijä ym.) , heidän haasteet ja niistä selviytyminen ym. Kansalaisopistossa annetaan oppia kirjoittajille ja samalla ystäväverkostot kasvaa. Ties vaikka tekisit joulumarkkinoille bestsellerin ja joutuisit ostamaan niillä provikoilla sen ferrarin... ;)

MRe
20.02.2019, 13.00
Kuvankaunis ballerina kesytti ”yli 4 000 naista kaataneen” Mick Jaggerin – vannoo nyt olevansa muuttunut mies
https://www.is.fi/viihde/art-2000006007675.html

Siis kuvankaunis ballerina on nyt muuttunut mies?

Smo
20.02.2019, 15.48
Kuvankaunis ballerina kesytti ”yli 4 000 naista kaataneen” Mick Jaggerin – vannoo nyt olevansa muuttunut mies

https://www.is.fi/viihde/art-2000006007675.html

Siis kuvankaunis ballerina on nyt muuttunut mies?

On kyllä pahan näköiseksi ballerina mennyt

https://is.mediadelivery.fi/img/658/a234d30a97174a6e8a5c0fe624d5665b.jpg

Munarello
20.02.2019, 16.02
^^Olisiko taiteilijanimeltään Conchita Wurst?

Täydennän aiempaa kommenttiani: Yllättääkö se, ettei juuri ketään kiinnosta tehdä vittumaista paskaduunia minimipalkalla kun nykyisin on vaikeuksia saada lääkäreitä päivystykseen? (Tässä ei nyt mollata kisua) Esimerkiksi Lappeenrannassa on haettu päivystyslekureita Attendolta, mutta hekään eivät ole kyenneet niitä toimittamaan. Väittäisin, että turha on työtöntä syytellä ettei työ maistu. Ei se näytä maistuvan lekureillekaan, kun pitäisi mennä keskellä yötä istumaan päivystysasemalle. Mieluummin sitä varmasti tekisi 8-16 jotain leppoisan stressitöntä vastaanottoa kovalla palkalla jossain yksityisellä klinikalla?

tempokisu
20.02.2019, 17.38
^ joo en mä nyt tässä tapauksesa aattelekaan...., kun ei resurssit riitä päivystykseen, mutta aikoinani mä tykkäsin just yötyöstä - kun olen aina ollut huono nukkumaan niin sopi tosi hyvin, ja yötunneista napsahti tuplapalkka. Mieluusti tekisin vaikka vaan yöpäivystystä, jos siihen olisi tietoa ja taitoa, päivällä saisi sitten tehdä omia juttuja ( tai saa nytkin). Toi leppoisa työ ( ajokorttitodistuksia ja hengitystieinfektioita) on kyllä niin tylsää että voi vitsit. Jutustelu ajokorttitodistuslaisten kanssa on ihan mukavaa, mutta numeroitten kysyminen näkötaululta tuntuu tosi turhauttavalta. Se "oikea" mmse-testi on niin nöyryyttävä, etten ole kehdannu kysellä niitä kuin poikkeustapauksissa ( huomaa että nyt ei kaikki ole ihan kunnossa..)

En nyt todellakaan kirjoita kirjaa; no joskus sitä mietinkin mutta en enää kun se yksi episodi mun elämässä on sellainen että sitä ei julkisuuteen voi laittaa. Olen mä yhdessä kirjassa...öö oliko Juoksun hurma ja tuska? luvun verran, ja senkin kustannustoimittaja muokkasi ihan pskaksi. Omakustanteeseen ei ole varaa.
Mun suurimmat tavoitteet on vähän ....no en sanoisi madaltunu, ne on jalostunu! Mä haluan tänä syksynä mennä kaikkiin kututalkoisiin, Nakkilaan useampaan kertaan ( kuulemma ajan autollani liika vähän niin tarvii sitten ajella...) ja jos joskus on hieman enempi rahaa niin ostan oikeesti kultaisen nahkiaiskorun ( 660e, ihan on mahdollisuuksien rajoissa). Nahkeet jutut on hienointa mitä olla voi.

J.Kottenberg
20.02.2019, 21.51
Kyllä saa nykypäivänä lukea ihan hirveitä uutisia. Voi jeesussentään. Nainen oli ollut yökerhossa, mm alkoholia oli nautittu. Oli mennyt ystävänsä kanssa johonkin kämppään jossa oli dokailtu lisää ja vähän pössytelty pilveä päälle. Sitten lady oli mennyt samaan sänkyyn kahden miehen kanssa, ja yhtäkkiä kesken unien oli tajunnut että toinen herrasmies on yhdynnässä hänen kanssaan. Kyllä on mahdottomaksi maailma mennyt kun ei voi enää sammua silloin kun haluaa, missä vain ja ihan kenen kanssa vain, ilman että jotain ikävää voi tapahtua. Voi hirveätä. Onneksi yhdynnän toinen osapuoli tuomittiin raiskauksesta. Ihan oikein sille sialle. Toivottavasti istuu kauan linnassa ja joutuu vielä maksamaan isot korvaukset. Tuolla tavalla salakavalasti, alhaisesti ja todella törkeästi aivan täysin pahaa aavistamatonta kunniallista tyttörassua kohtelee.

mgcc
20.02.2019, 23.44
Ruotsalaisia näyttelijöitä pitäisi kieltää lain voimalla tappamasta vaimojaan.

tempokisu
21.02.2019, 06.44
...vähättelyä, haukkumista ( esim. idiootiksi, oletkos vähän päästäs pipi..) eli epäasiallista kohtelua, työyhteisöstä pois sulkemista, ...ja työntekijä sairastuu masennukseen ja voi jopa tehdä itsemurhan.
Just tästä oli aamuteeveessä, työnantajalle voi tulla kalliiksi jos asiaa ei tutkita. Niin joo, meillähän näistä asioista vastaava henkilö on sen kiusaajan aviomies, joten em. asia kuitataan "naisten juttuja". Minä koen sen julmana kiusaamisena ja törkeän epäasiallisena käytöksenä. Maksan tästä vielä ansionmenetyksenä, vaikka kiusaajan pitäisi tästä maksaa mulle korvausta. Palkkatyössä tämä olisikin helpompaa kun olisin jatkuvasti sairaslomalla syvän masennuksen takia.
Ihan kamalaa on sekin kun töissä ei voi puhua kenenkään kanssa, kukaan ei vastaa edes tervehdykseen ja jos jotain ilmoitusasioita on niin ne tulee epämääräisillä lappusilla käskymuodossa ( asian voisi helpommin ihan puhumalla kertoa mutta kun ei) onneksi osaan hoitaa tietyt vakiotietokoneongelmat itekin. En uskalla käydä veskissäkään kun joutuu meneen siitä ilmoittautumistiskin ohitte, pidättelen ja meen vasta kotona.

MRe
21.02.2019, 09.06
Kyllä saa nykypäivänä lukea ihan hirveitä uutisia.
Niin, sinänsä rangaistus teosta on mielestäni ihan ok. Samahan se on, jos lähdet ryyppyremmin mukaan, sammut ja sulta viedään lompakko ja putsataan tilit. Kyllä siitä voi rikosilmoituksen tehdä.

Mutta kokonaan toinen juttu on sitten tämä uhrin oma "myötävaikutus". Tästähän saadaan tännekin paskamyrsky, mutta kyllä minä myös peräänkuuluttaisin uhrin omaa vastuuta tekemisistään. Jos minä lähden yöllä Tallinnassa hortoilemaan tuhannen kännissä syrjäkujille, niin lopputulos on aika selvä ja saa olla iloinen jos selviää pelkällä rahan menetyksellä. Rikos on rikos, mutta turpaan on tullut ns. omasta aloitteesta.

Smo
21.02.2019, 10.57
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-no-tata-olikin-odotettu-kaikkien-passikuvat-halutaan-poliisin-kasvontunnistusjarjestelmaan/7291644

Kommentti: No, tätä olikin odotettu – kaikkien passikuvat halutaan poliisin kasvontunnistusjärjestelmään
Siellä se nyt oli. Vähän sitä on odoteltukin, mutta ehkä hieman yllättäen se oli kätkettynä keskiviikkona julkistettuun hallituksen listaan seksuaalirikollisuuden ja maahanmuuttajataustaisten rikollisuuden ennaltaehkäisyn ja torjunnan lisätoimista.

JackOja
21.02.2019, 11.01
^mulle ihan ok, en tee rikoksia.

J.Kottenberg
21.02.2019, 11.13
Niin, sinänsä rangaistus teosta on mielestäni ihan ok. Samahan se on, jos lähdet ryyppyremmin mukaan, sammut ja sulta viedään lompakko ja putsataan tilit. Kyllä siitä voi rikosilmoituksen tehdä.

Mutta kokonaan toinen juttu on sitten tämä uhrin oma "myötävaikutus". Tästähän saadaan tännekin paskamyrsky, mutta kyllä minä myös peräänkuuluttaisin uhrin omaa vastuuta tekemisistään. Jos minä lähden yöllä Tallinnassa hortoilemaan tuhannen kännissä syrjäkujille, niin lopputulos on aika selvä ja saa olla iloinen jos selviää pelkällä rahan menetyksellä. Rikos on rikos, mutta turpaan on tullut ns. omasta aloitteesta.

Niin, kyllä tuollaisessa, aiempana kuvaamassani seksuaalirikostapauksessa tekijän, eli naiseen yhtyneen miehen syyllistäminen on hieman ongelmallista. Kaikki on olleet humalassa, lisäksi vielä huumehöyryissä, eli hyvin epäkykeneviä normaaliin harkintaan. (tai edes tekemään luotettavia havaintoja tapahtumista) Nainen on voinut olla takapuoli paljaana jossain stringeissä. Edelleen on yleisesti tiedossa että sukupuolitarve on ihmisen perustarpeita, ja hyvin voimakas sellainen. On myös mahdollista että naisen omat äänet, liikkeet sekä muu kehonkieli ovat olleet houkuttelemassa tekoon.

Kaikenkaikkiaan tilanne vaikuttaisi olleen senkaltainen että tekijän tuomitseminen ylipäätään, ankarasta rangaistuksesta puhumattakaan, on aika ongelmallista. Kaukana, kovin kaukana, ollaan teosta jossa uhri ja tekijä eivät ole olleet tekemisissä toistensa kanssa ennen tekoa ja teossa käytetään väkivaltaa tai sillä uhataan, eli klassinen raiskaus, jos näin voi sanoa. Näissä teoissa ei syyllisyydessä olekaan samalla tavalla epäselvyyttä. Samoin kuin jos kohteena on lapsi. Vaikka eräs hovioikeus katsoikin lieventäväksi seikaksi sen että 10-vuotias ei ollut vastustellut tekoa riittävästi.

Mutta eipä nämä uudet "oikeuskäytännöt" todennäköisesti tule minua koskemaan. Aktiivisemmat naistenjahtausvuodet on jo menneet, ja rouva ei paheksu lähentelyä.

Smo
21.02.2019, 11.15

^lähinnä tuo tapa että yritetään muiluttaa noita lakeja tollain huomaamatta on se jeesusteltava juttu. Ja onhan toi taas askel kohti Kiinan tyylistä valvontayhteiskuntaa.

MRe
21.02.2019, 11.29
Eli sinua ei haittaisi, vaikka yhteiskunnan valvonta laajennettaisiin myös koteihin? Kamerat joka kotiin, joka huoneeseen. Loppuisivat murtovarkaudetkin kun samalla saataisiin kotiväkivalta kuriin. Vai hakkaako meistä joku muijaansa ja lapsiaan niin, että sen valvontaa pitäisi jotenkin vastustaa?

MRe
21.02.2019, 11.32
Ja onhan toi taas askel kohti Kiinan tyylistä valvontayhteiskuntaa.
Briteissä taitaa tällä hetkellä olla kattavin kameravalvonta julkisilla alueilla. Kiina on toki menossa samaan suuntaan, mutta takamatkalla.

Jos en nyt ihan väärin joskus sivukorvalla kuullut, niin eräs suuri Suomessakin toimiva IT-alan yritys on toimitanut UK:ssa johonkin kaupunkiin melkoisen kattavan reaaliaikaisen kasvojentunnistusjärjestelmän.

JackOja
21.02.2019, 11.57
Eli sinua ei haittaisi, vaikka yhteiskunnan valvonta laajennettaisiin myös koteihin?

Haittaisi. Mutta eihän tuossa linkitetyssä jutussa sellaista luvattukaan. Kyse oli ihan muusta.

Vai hakkaako meistä joku muijaansa ja lapsiaan niin, että sen valvontaa pitäisi jotenkin vastustaa?

En osaa sanoa. Luultavasti "meistä"/"teistä", ketä ikinä tarkoitatkaan, löytyy mainittuja hakkaajia. Uskon, että niitä(kin) on vakio-osuus jokaisessa satunnaisesti valitussa ihmispopulaatiossa (EDIT: no joo, tietenkin jos otamme populaation "vaimonhakkaajat", osuus on 100%).

Grr
21.02.2019, 12.33
Briteissä taitaa tällä hetkellä olla kattavin kameravalvonta julkisilla alueilla. Kiina on toki menossa samaan suuntaan, mutta takamatkalla.

On valitettavasti jo ihan nykypäivää, että Kiinassa kilahtaa kännykkään ilmoitus muutaman sekunnin viiveellä: "Kävelit päin punaisia. Sait sakot. Tiliäsi on jo veloitettu."

puppy
21.02.2019, 12.34
Sen vapauden kun kerran luovutat pelossa, et sitä koskaan saa takaisin ja maksat varmasti jossain vaiheessa raskaasti.

tommi2
21.02.2019, 12.57
Joo, saatan olla naivisti tai jotain, mutta minusta näitä "vapauksia" voisi luovutella hyvinkin, jos niillä säästetään viattomia ihmishenkiä. Ainakin itseäni vituttaisi urakalla, jos läheisiä/itse (tällöin vitutus taivaassa/helvetissä(missä varmaan vituttaisi muutenkin)) kuolisi jossain "iskussa" , mikä olisi tehostetummalla valvonnalla voitu estää. Olenko aivan väärässä, kun olen käsittänyt että monet valvonnan vastustajat sitten haluaisivat kuitenkin rajat kiinni ja mamuille seurantasirut?

JackOja
21.02.2019, 13.06
On valitettavasti jo ihan nykypäivää, että Kiinassa kilahtaa kännykkään ilmoitus muutaman sekunnin viiveellä: "Kävelit päin punaisia. Sait sakot. Tiliäsi on jo veloitettu."

Jos näin on niin sehän on ihan helvetin hyvä juttu, jeesus!

Olisi mainiota sitten tulevaisuudessa, että joillain kännykkäsovelluksilla saisi itse valituilla sopivilla asetuksilla sopivia proximity-varoituksia tyyliin: "300 metriä edelläsi kulkee tunnettu uskonnollinen fanaatikko", "anarkomarkot ovat asettuneet autiotaloon vasemmalla puolellasi", "tuomionsa kärsinyt rattijuoppo lähestyy ajosuuntaasi vastakkaisesta suunnasta 5 kilometrin päässä" tai "poroja tiellä"

Mahdollisuudet ovat valtaisat. Startupeille hirveesti duunia.

LJL
21.02.2019, 13.09
En osaa sanoa. Luultavasti "meistä"/"teistä", ketä ikinä tarkoitatkaan, löytyy mainittuja hakkaajia. Uskon, että niitä(kin) on vakio-osuus jokaisessa satunnaisesti valitussa ihmispopulaatiossa (EDIT: no joo, tietenkin jos otamme populaation "vaimonhakkaajat", osuus on 100%).

Näin on. Jos asia kiinnostaa, voi mennä seuraamaan istuntoja käräjäoikeudessa, siellä voi nähdä yllättävän tavallisia ihmisiä vastaamassa yllättävän vakaviin syytteisiin. Kenestäkään ihmisestä et voi päältä päin sanoa, kuka on rattijuoppo, kuka vaimon- ja/tai lapsenhakkaaja, kuka kuristaja, kuka raiskaaja, kuka lapsipornon levittäjä. Ainoastaan rappionarkkarit on melko helposti päältäpäin tunnistettava porukka jotka kaikki lähes poikkeuksetta tekevät rikoksia, johtuen luonnollisesti siitä että sitä kuuluisaa rahhoo täytyy jostain saada.

MRe
21.02.2019, 13.23
Olisi mainiota sitten tulevaisuudessa, että joillain kännykkäsovelluksilla saisi itse valituilla sopivilla asetuksilla sopivia proximity-varoituksia tyyliin: "300 metriä edelläsi kulkee tunnettu uskonnollinen fanaatikko", "anarkomarkot ovat asettuneet autiotaloon vasemmalla puolellasi", "tuomionsa kärsinyt rattijuoppo lähestyy ajosuuntaasi vastakkaisesta suunnasta 5 kilometrin päässä" tai "poroja tiellä"
Jenkeissähän seksuaalirikoksista tuomittujen rekisteri on julkinen asuinpaikkoineen. Joka on sitten ajanut tämän porukan asumaan muun yhteiskunnan ulkopuolelle.

Itse en ole ihan näin totalitaarisen yhteiskunnan kannattaja, varsinkin kun sen hyväksytyn ja hyväksymättömän raja elää koko ajan riippuen milloin mistäkin. Milloin joutuu vankilaan samaa sukupuolta edustavan kanssa suutelemisesta ja milloin taas siitä, että edustaa väärää puoluetta tai ajatussuuntaa.

Mutta tie helvettiin on päällystetty hyvillä päätöksillä. Ja kuten "puppy" tuossa ylhäällä totesi, niin luovutettua vapautta ei saa enää takaisin (ilman vallankumousta). Vapaus rapistuu kuin keskuspuisto: pikkuhiljaa ja aina perustuen rationaalisiin syihin ja perusteluihin. Kunnes sitä ei enää ole tai on vain niin vähän jäljellä, että loppu voidaan jyrätä kerralla pois.

tempokisu
21.02.2019, 13.56
Missä on se topicci jonne voi kommentoida MM-hiihtoja? ...joo siis varmaan ihan kiva että mahdollisimman monesta maasta saadaan joukkue kasaan...kuten vapaan hiihtotavan sprinttiin...mutta kenen mielestä on kiva katsoa kun Iranin ja Libanonin hiihtäjättäret tulee maaliin suunnilleen kävelemällä eikä sittenkään pysytä pystyssä. Ei herrajumala jos nää neitokaiset laitetaan 30km hiihtoon mukaan niin siinä tulee järjestäjille "aika pitkä päivä"....

Mutta vitsit noi pätkät jostain 1982?? kisoista oli mahtavaa katseltavaa. Mäkihyppy näytti ( jos ei ollu sumua...) tyylikkäältä, ja hiihto samoin. Kivat kisatrikoot joita ei oltu pilattu mainoksilla ja kivat tupsupipat.

marmar
21.02.2019, 23.28
Hometornin rakentamista:
https://yle.fi/uutiset/3-10657746

Rakennustöiden ajaksi talon 32. kerrokseen tehty vesijohto hajosi ja valutti vettä alempiin kerroksiin.

– Kyseessä on halkaisijaltaan 32 millimetrin vesiputki, josta vettä on tullut paineella tuntien ajan, SRV:n asuntoliiketoiminnan johtaja Antero Nuutinen harmittelee.

Nuutinen arvioi, että putken liitos on pettänyt ja päästänyt vedet valumaan työmaalle. Vahinko on rakennusyhtiö SRV:n tiedotteen (siirryt toiseen palveluun) mukaan laajuudeltaan merkittävä ja vaikuttaa myös kohteen valmistumisaikatauluun.

– Vaurioita näkyy miltei kauttaaltaan koko rakennuksessa. Toki ylemmissä kerroksissa vahingot ovat laajempia kuin ihan alhaalla. Alimmissa kerroksissa olevat asunnot ovat oikeastaan täysin valmiita, ja ylöspäin mennessä hieman keskeneräisempiä. Parkettia on asennettu muistaakseni noin kerrokseen 25 asti, Nuutinen kuvailee.

Tarvittavien korjauksien laajuus selviää ulkopuolisella asiantuntijalla teetettävän kosteuskartoituksen jälkeen. Vahingon aheuttamia kustannuksia voi vain arvailla.

Ohiampuja
22.02.2019, 07.35
Nämä vakavat rikosasiat on minusta kohtuu selkeitä.
Mutta mitäs jos tuo kontrollidata tai mikä lie masterdata lipeää pikkuhiljaa vaikkapa vakuutusyhtiöiden käyttöön. Saat ilmoituksen kotiin että vakuutusmaksusi nousee, koska olet ollut liian useasti endurokisoissa ja sinut on tunnistettu myös suljetun laskettelukeskuksen valvontakameroista vaikka alueella pyöräily on kielletty. Ja sinun on nähty ajavan myös fixi-pyörällä josta puuttuu vaaditut jarrut.

Ja sama data menee tietysti työnantajalle joka arvio uusiksi sinun luotettavuutesi.

Täällä kypärän käytöstä kinaaminen on sen jälkeen ihan pikkujuttu. :)

Smo
22.02.2019, 08.43
^niin ja kun alkaa pankkitili tyhjenemään kun menee keskellä yötä tyhjään risteykseen punaisia päin

Pekka L
22.02.2019, 08.49
Israel on laukaissut aluksen kuuhun. Kiva.
Mutta sen matka kestää 7 viikkoa?? Eli suoraa reittiä, jota se ei toki kulje, nopeus olisi reilu 300km/h. Vitä mittua?
Viettääkö se sapattia joka lauantai vai...
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006009999.html

JackOja
22.02.2019, 08.56
Israel on laukaissut aluksen kuuhun.

Luuleeko ne oikeasti löytävänsä natseja sieltä? Nehän on elokuvia!

...nopeus olisi reilu 300km/h. Vitä mittua?

Vähemmän co2-päästöjä ja ilmasto kiittää.

Pekka L
22.02.2019, 09.00
Äää... Se taitaakin toimia sähköllä.

MRe
22.02.2019, 09.34
Äää... Se taitaakin toimia sähköllä.
Niin, 300 km toimintasäteellä ja 16h latauksella ei suurempiin nopeuksiin päästä...

MRe
22.02.2019, 09.36
Nämä vakavat rikosasiat on minusta kohtuu selkeitä.
Mutta mitäs jos tuo kontrollidata tai mikä lie masterdata lipeää pikkuhiljaa vaikkapa vakuutusyhtiöiden käyttöön.
Tämä, ja kuten aiemmin kirjoitin, sallittu ja hyväksytty on vuosien saatossa muuttunut koko ajan. Eikä välttämättä koko ajan hyvään suuntaan.

Kun rakentaa totalitaarisen valtakoneiston, on se riski, että valtaapitävä ei tulevaisuudessa enää välttämättä toimi pohjoismaisten normien mukaan.

Smo
22.02.2019, 09.37
Voishan tuon naaman valvonnan rajoittaa rikoksesta epäiltyihin
--

Mahtaakohan Berneri SEB-pankin hallituksessa sitten junailla rahoitusta vastaperustamilleen Suomen Junayhtiöille jotka hakevat rahoitusta .. mm. pankeilta

LJL
22.02.2019, 09.49
Niin, 300 km toimintasäteellä ja 16h latauksella ei suurempiin nopeuksiin päästä...

Täytyy tunnustaa että en tiennyt kuuhun olevan vain 300km... Sehän on suunnilleen sama kuin menee Espoosta Fillariosaan ja takaisin.

MRe
22.02.2019, 10.12
Tämä on kaunis periaate, mutta kun ei toimi käytännössä. Jos lukee vaikka Aarnio-juttua, niin aika kevyin perustein on pakkokeinoja haettu ja käytetty. Täysin sivullisia oli joutunut seurantaan, vain koska joku "vinkkimies" oli pyytänyt tupakkaa kadulla. Siitä ei sitten ole enää pitkä matka siihen, että seuraavan jenkkimatkan ESTA tulee bumerangina takaisin, kun olet jossain rekisterissä. Tai tullissa kumihanska napsahtaa... "pls. bend over, sir"...

MRe
22.02.2019, 10.13
Täytyy tunnustaa että en tiennyt kuuhun olevan vain 300km... Sehän on suunnilleen sama kuin menee Espoosta Fillariosaan ja takaisin.
En minäkään tiennyt, mutta alunperin viittasin siihen Pekka L:n 300 km/h keskinopeuteen.

LJL
22.02.2019, 10.23
En minäkään tiennyt, mutta alunperin viittasin siihen Pekka L:n 300 km/h keskinopeuteen.

Aina oppii uutta fillari-lehden foorumilla!! :D

tommi2
22.02.2019, 10.48
Kuulennoilla käytetty kuu on Amerikassa.

LJL
22.02.2019, 10.57
Kuulennoilla käytetty kuu on Amerikassa.

Mutta jos sinne on vain 300km, niin se voi olla myös esim. Suomessa. Kuka tietää, mitä ihmisten takapihojen kätköistä löytyy. Onko joku käynyt vaikkapa Johannes Virolaisen halkovajassa? No niinpä.

JackOja
22.02.2019, 11.03
Mutta jos sinne on vain 300km..

Mistä sulle nyt on tullut toi 300km fiksaatio?

MRe
22.02.2019, 11.12
Eikös tämä ole aika perinteinen tapa (politiikassa): keksitään joku väittämä ja sitten keskitytään sen alasampumiseen. Ja toivotaan, että kaikki ovat jo unohtaneet sen alkuperäisen lähtökohdan.

LJL
22.02.2019, 11.12

300km vai kolmipyörä, 300km vai kolmipyörä?!? Kääk-kääk-pimpelipom

Anteeksi. Olen vaan niin innoissani, kun huomenna on Talvi-TdT.

LJL
22.02.2019, 11.17
Voitaisiinko hetkeksi siirtyä puhumaan aiheesta romanit ja sota? Helge ja Rainer varmasti eivät tottele käskyjä, mutta eivät tottele ituhipitkään ja varmasti hoitavat tappelemisen suurella hartaudella sekä iloiten. Luottaisin tässä asiassa heihin, ja mielellään kuulisi myös ihan romanien itsensä näkemyksiä tästä.

tommi2
22.02.2019, 11.41
Se on Israelin 300km, ehkä se on sama kuin Jumalan 7 päivää luomiseen (ei siis se lehti). Joku vellos muuten laski että alkuräjähdyksen gravitaatiolla 7 päivää olisi ollutkin maailman kehitykseen tarvittu ajanjakso kun aika kuluu sillain hassusti kovassa painovoimassa. Se vaikuttaa myös pituuteen, joten ehkä tässä se 300km onkin jumalallinen mitta? Uusi uskonto syntymässä ja LJL meidän profeetta?

300: The Religion. Pyhä kirja: 300 elokuva. Profeetta: LJL. Pyhiinvaellus fillarilla: 300km "kuuhun".

Minä kun en kuulu mihkään uskontokuntaan, niin jos perustatte tän, lupaan liittyä.

Esko
22.02.2019, 12.19
Israel on laukaissut aluksen kuuhun. Kiva.
Mutta sen matka kestää 7 viikkoa?? Eli suoraa reittiä, jota se ei toki kulje, nopeus olisi reilu 300km/h. Vitä mittua?

Miksei?

LJL
22.02.2019, 12.25
Uusi uskonto syntymässä ja LJL meidän profeetta?

Ottamatta kantaa tähän ehdotukseen, aavan meren tuolla puolen jossakin on maa.

Concorde
22.02.2019, 12.59
Kuinka vierautuneita ihmiset ovat luonnosta? Käytetäänkö vielä termiä "jäädä nalkkiin" ja eikö ihmiset tiedä mitä se oikeasti tarkoittaa?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fce74153-a147-415b-8833-69477a463e25

Kettuseksi sai hätääntyneen naisen soittamaan 112:een

JackOja
22.02.2019, 13.07
Kuinka vierautuneita ihmiset ovat luonnosta?

Erittäin vieraantuineita.

Käytetäänkö vielä termiä "jäädä nalkkiin"

Käytössä on. Nuorisolaisilla tosin ainoastaan ironisena läppänä.

ja eikö ihmiset tiedä mitä se oikeasti tarkoittaa?

Ei.

Pekka L
22.02.2019, 13.17
Miksei?
Sikäli kuin olen ymmärtänyt, maan painovoimakentästä ei poistuta säteen, vaan tangentin suuntaan. Samoin kuuhun ei ländätä ns. tasajalkaa, jos ilmaisu sallitaan näin hiihdon MM-kisojen aikaan, vaan ensin saavutaan kiertoradalle ja sieltä pudotetaan alas. Saa korjata jos olen väärässä...

LJL
22.02.2019, 13.21
Erittäin vieraantuineita

Itsekin kuulun varmaan tähän ryhmään, koska en ole varsinaista eräjormailua tai esim. onkimista kummempaa kalastusta harrastanut vuosiin. Nuorempana kyllä kun molemmat vaarit olivat kovia mettämiehiä. Mutta tuostakin asiasta olisi selvitty ilman biologian tuntemustakin ihan vaan rauhassa seuraamalla luonnon kulkua. Pätee myös moniin muihinkin asioihin kuin luontoa koskeviin, että kannattaisi hetki ihan vaan seurata ja odottaa mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, ja sitten vasta reagoida. Välitön hengenvaara on eri asia, mutta kolmen vierestä seuratun synnytyksen kokemuksella edes silloin ei välttämättä ole niin kiire kuin elokuvissa. Vaikka sairaalassa kyllä sanottiin 2/3 kerralla, että olisi sitä aiemminkin voinut tulla :)

lansive
22.02.2019, 13.36

Erityisesti ajatusrikoksesta epäiltyihin.

LJL
22.02.2019, 13.46
Erityisesti ajatusrikoksesta epäiltyihin.

Tai yleisesti ottaen rikollisen näköisiin ja oloisiin. Jotkut ihmiset näyttävät luonnostaan hyvin epäilyttäviltä. Osalle myöskin syyksiluetaan rangaistavia menettelyitä

https://fi-seiska-cdn-pro.seiska.fi/files/styles/article_page_image_770px_wide/s3/styles/web/2016/05/04/axl_smith_oikeus964.jpg?itok=8aLXxeag

Esko
22.02.2019, 13.53
Sikäli kuin olen ymmärtänyt, maan painovoimakentästä ei poistuta säteen, vaan tangentin suuntaan. Samoin kuuhun ei ländätä ns. tasajalkaa, jos ilmaisu sallitaan näin hiihdon MM-kisojen aikaan, vaan ensin saavutaan kiertoradalle ja sieltä pudotetaan alas. Saa korjata jos olen väärässä...

No ei kai se laukaisu- ja laskeutumisvaiheessa suora ole mutta siellä kivipallojen välisessä avaruudessa ei mitään mutkia kannata tehdä, jos ei ole pakko. Suoraa reittiä vaan perille.

telipyörä
22.02.2019, 14.17
Tuossa on video, kuinka satelliitti kiepahtaa maan ympäri muutaman kierroksen ennen kuun luokse pääsemistä.
http://www.spaceil.com/mission/

Pekka L
22.02.2019, 14.32
No ei kai se laukaisu- ja laskeutumisvaiheessa suora ole mutta siellä kivipallojen välisessä avaruudessa ei mitään mutkia kannata tehdä, jos ei ole pakko. Suoraa reittiä vaan perille.

Juu mut kun suoraan startista ei pysty kelaamaan riittävästi vauhtia maan painovoimasta irtoamiseen, niin vaikkei tekisi kuin yhden kierroksen maan ympäri ensin, tulee matkaa se +40Mm lisää. Toisekseen, semminkin kun kaikki osapuolet liikkuu eikä mikään ole paikoillaan, ei myöskään päde se pienin etäisyys maan ja kuun välillä.

Tässä vaiheessa vaaditaan sitten korkeampaa matematiikkaa.

LJL
22.02.2019, 14.34
Tuossa on video, kuinka satelliitti kiepahtaa maan ympäri muutaman kierroksen ennen kuun luokse pääsemistä.

Olisi ikävä teko ampua maata ja myös kuuta kiertävälle radalle kiusallaan esim. vanhoja Ladoja, jotka häiritsivät ja turhauttaisivat komentokeskuksen porukkaa ja laskisivat yleisestikin tunnelmaa avaruudessa. En tiedä mistä tuli mieleen

Concorde
22.02.2019, 14.51
Vaikka sairaalassa kyllä sanottiin 2/3 kerralla, että olisi sitä aiemminkin voinut tulla :)

Mistä ne tiesi koska sä tulit? Vai onko se edellisellä sivulla mainittu kotikameravalvonta tai tällä sivulla mainittu "Axel-valvonta" levinnyt jo teillekin? :D

LJL
22.02.2019, 15.05
Mistä ne tiesi koska sä tulit? Vai onko se edellisellä sivulla mainittu kotikameravalvonta tai tällä sivulla mainittu "Axel-valvonta" levinnyt jo teillekin? :D

Tähän ei voi todeta kuin että

https://meemi.info/images/thumb/0/0a/Kiva_hd.jpg/300px-Kiva_hd.jpg

Concorde
22.02.2019, 15.45
Erittäin vieraantuineita.

Olisko tässä tän paikka: https://www.vauva.fi/keskustelu/935333/ketju/reps_kops_naapuri_valittaa_hevosen_peniksesta

Esko
22.02.2019, 15.46

Oukkei, oli se reitti vähän monimutkaisempi kuin odotin. Hienosti käytetty linkoa.

Olisi ikävä teko ampua maata ja myös kuuta kiertävälle radalle kiusallaan esim. vanhoja Ladoja, jotka häiritsivät ja turhauttaisivat komentokeskuksen porukkaa ja laskisivat yleisestikin tunnelmaa avaruudessa. En tiedä mistä tuli mieleen

Itselle taas tuli mieleen laulu härästä ja kirpusta pellon laidalla. Muskin Tesla rinnastunee passelisti vanhoihin Ladoihin siinä vaiheessa, kun se seuraavan kerran saapuu maan kiertoradan korkeuksille.

Pekka L
22.02.2019, 16.18
Oukkei, oli se reitti vähän monimutkaisempi kuin odotin. Hienosti käytetty linkoa.
Silleen vähän hämmentävä tuo Happy hanukkah -porukan projekti, kun tietää että miehitetyillä kuulennoilla kuun kiertorata saavutettiin parissa vuorokaudessa startista.

MRe
22.02.2019, 16.34
Olisko tässä tän paikka: https://www.vauva.fi/keskustelu/935333/ketju/reps_kops_naapuri_valittaa_hevosen_peniksesta
:D Muistan kun pari vuotta sitten olin kesällä katsomassa Ypäjällä orivarsoja. Siellä ne aitauksessa juoksivat vallattomasti muna pystyssä ja aina välillä joku yritti homostella toisen kanssa. Yleensä seurauksena oli potkuja munille tai ainakin sinne päin.

Esko
22.02.2019, 16.57
Silleen vähän hämmentävä tuo Happy hanukkah -porukan projekti, kun tietää että miehitetyillä kuulennoilla kuun kiertorata saavutettiin parissa vuorokaudessa startista.

Siihen tuo härkä ja kirppu vähän viittasikin. Markkinatalouden ehdoin toimivan SpaceX:n pitää käyttää enemmän aivoja (tässä tapauksessa "ilmaista" gravitaatiolinkoa) kun taas valtiollisin resurssein toimiva taho voi jyllätä voimalla (pistää isolla raketilla enemmän polttoainetta haisemaan riittävän vauhdin saamiseksi). Toki ihmisten kanssa kiire on muutenkin vähän toisenlainen. Koneiden kanssa ei ole niin paljon väliä sillä, kestääkö matka päivän, kuukauden vai vuoden.

Jami2003
22.02.2019, 17.19
Olisko tässä tän paikka: https://www.vauva.fi/keskustelu/935333/ketju/reps_kops_naapuri_valittaa_hevosen_peniksestaKyllä hän joku (trolli?) valitti avarasta luonnostakin kun siellä eläimet vaan nai ja tappaa toisiaan :)

Jopotuinen
22.02.2019, 20.40
Niinpä. Hiljan tuli telkkarista jokin ohjelma, jossa metsästysseura kaatoi suden.
Mukana olut viherpiipertäjä itki valtoimenaan ruudussa, kuinka epäreilua oli iso joukko vastaan yksi susi.
Ei kai tiennyt, että näin se susilaumakin tekee.

bici74
22.02.2019, 20.41
Olisi ikävä teko ampua maata ja myös kuuta kiertävälle radalle kiusallaan esim. vanhoja Ladoja, jotka häiritsivät ja turhauttaisivat komentokeskuksen porukkaa ja laskisivat yleisestikin tunnelmaa avaruudessa. En tiedä mistä tuli mieleenKummeliporukalle sketsivinkki: Ladojen kokoontumisajo kuussa.

mgcc
23.02.2019, 01.24
Mummielestä äidin säilyttäminen tuppervaarapurkeissa pitäs kieltää.

tempokisu
23.02.2019, 09.51
Kodista karsittiin pois kaikki turha ( paitsi on tuolla roikkumassa vaatteita ja yksi peitonhelmakin repsottaa....) joo on siistiä, mutta näytää kyllä aika ankeelta. Miksi noin iso asunto ja pelkkää tyhjää? jos ne harrastaa voimistelua ja tanssia, on ainakin tilaa.

https://img.ilcdn.fi/rg6Bhv6yoZoZEhmUd8j9lHABnMY=/full-fit-in/612x/img-s3.ilcdn.fi/f3cba306b16e9e7333e75b1c29c7bf86a8d3a4e0eece5bddd3 2e746c2fde71ed.jpg

MRe
23.02.2019, 10.02
Niinpä. Hiljan tuli telkkarista jokin ohjelma, jossa metsästysseura kaatoi suden.
Mukana olut viherpiipertäjä itki valtoimenaan ruudussa, kuinka epäreilua oli iso joukko vastaan yksi susi.
Ei kai tiennyt, että näin se susilaumakin tekee.
Kyseinen viherpiipertäjä oli Kimmo Ohtonen, https://kimmoohtonen.fi/ Ja villi veikkaus, että tietää luonnosta ja eläimistä sen mitä täällä keskivertopyöräilijä. Pyöristä.

Itse näen eron sen välillä, että luontokappale saalistaa syödäkseen ja ihminen huvikseen. Oksennus tulee joka kerta, kun näen näitä idioottien "trophy"-kuvia jostain Keniasta. Menisivät edes niin kuin Masait miehuuskokeessa leijonan kanssa: mano-a-mano, aseena keihäs.

Nalho
23.02.2019, 10.52
Kyseinen viherpiipertäjä oli Kimmo Ohtonen, https://kimmoohtonen.fi/ Ja villi veikkaus, että tietää luonnosta ja eläimistä sen mitä täällä keskivertopyöräilijä. Pyöristä.

Itse näen eron sen välillä, että luontokappale saalistaa syödäkseen ja ihminen huvikseen. Oksennus tulee joka kerta, kun näen näitä idioottien "trophy"-kuvia jostain Keniasta. Menisivät edes niin kuin Masait miehuuskokeessa leijonan kanssa: mano-a-mano, aseena keihäs.

Televisiosta tuli eräohjelma jossa oli se Äijä koira ja metsästäjiä ja kalastajia. Ihan mukava ja leppoisa sarja. Sillä porukalla joka karhuja ynnä muita jahtasi oli jotenkin tympäisevää touhua.

tempokisu
23.02.2019, 10.57
^ Kimmo Ohtonen on ihana. Mä en erityisemmin inspiroitunut tuosta eräohjelmasta, neitokaiset kiljui kun viimestä päivää kun sai jonkun sorsan ammuttua tai kalan ongittua. Ei siinä nyt seota tarvi.

Concorde
23.02.2019, 11.03
Itse näen eron sen välillä, että luontokappale saalistaa syödäkseen ja ihminen huvikseen.

Tai syödäkeen tai suojellakseen tai...

Mutta joo, en siis itse kyllä metsästä, mutta arvostan niitä, jotka pitävät esim. hirvi ja varsinkin peurakannan kurissa.

Jopotuinen
23.02.2019, 13.43
No mitäs se susi sitten on, kun koko lammaskatraan vetelee kerralla hengiltä?

bici74
23.02.2019, 16.32
Mummielestä äidin säilyttäminen tuppervaarapurkeissa pitäs kieltää.Joo, ehdottomasti. Vielä enempi pitäisi kieltää sieltä tuppervaarapurkeista hiukopalan napsiminen.

Ajoin tänään noilla tapahtumapaikan kulmilla.

tommi2
23.02.2019, 16.35
Kummeliporukalle sketsivinkki: Ladojen kokoontumisajo kuussa.

Mulla on ollut 2 Ladaa. Yllättävän hyvä auto hintaisekseen, esim. mulla ensimmäinen maksoi 600mk, toisen sain ilmaiseksi.

bici74
23.02.2019, 22.46
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006012252.html

Supon toimintaa vahtii Supon virkavapaalla olevat päälliköt ja valtakunnassa kaikki hyvin...hmm...

MRe
24.02.2019, 09.30
Supon toimintaa vahtii Supon virkavapaalla olevat päälliköt ja valtakunnassa kaikki hyvin...hmm...
Joo, ja sit täällä(kin) ollaan sitä mieltä, että ei mitään ongelmia lisätä Supon valtuuksia, kun valvonta kunnossa. Knapella varmaan pysyvästi tenat jalassa, kun muuten olis ihmisten tyhmyydelle hekotellessa koko ajan kuset housuissa.

No, olihan meillä huumeparoni huumepoliisin johdossakin. Että pätevyys kohdallaan. Vielä kun saadaan PV:n komentajaksi joku Pietarin kadetti, niin saadaan idänsuhteetkin kuntoon.

DeCadence
24.02.2019, 13.38
Joko tämä Ylen uutinen oli täällä?

"Uusi nuorisoauto kauhistuttaa pyöräilyväkeä"

https://yle.fi/uutiset/3-10660093

MRe
24.02.2019, 15.40
^Valitettavasti... tuolla "Pyöräilyn uutisointi"-ketjussa.

J.Kottenberg
24.02.2019, 16.07
Vielä kun saadaan PV:n komentajaksi joku Pietarin kadetti, niin saadaan idänsuhteetkin kuntoon.

Onhan meillä ollut hyvin kuvaamasi suunnan ihmisiä huomattavasti ylempänäkin hierarkiassa. (nojoo, ei se kyllä sitten mitään hyvää tuottanut)

MRe
24.02.2019, 19.25
Onhan meillä ollut hyvin kuvaamasi suunnan ihmisiä huomattavasti ylempänäkin hierarkiassa. (nojoo, ei se kyllä sitten mitään hyvää tuottanut)
Joo, mutta ei edustanut silloin vallassa ollutta Pietarin regimeä, vaan sitä edellistä. Muutenkaan Tsaarin upseerit eivät kovin positiivisesti suhtautuneet bolshevikkeihin.

marmar
25.02.2019, 06.05
Joko tämä Ylen uutinen oli täällä?

"Uusi nuorisoauto kauhistuttaa pyöräilyväkeä"

https://yle.fi/uutiset/3-10660093

Sentään otskointi meni oikein. Koko kevytauto termi on naurettava, kun 7 hengen citymaasturitkin saa rekisteröidä "kevytautoksi" No eipähän tarvitse mönkkärin peräkärryssää kuomun alla piilossa kuskata kaveriporukkaa.

Just lauantaina tuli todettua kuinka ongelmallinen nopeus tuo on, kun Nissan Leaf körötteli akkua säästäen noita vauhteja. Rekat ei pääse helposti ohi, jonoa kerääntyy silmänkantamaatomiin. Jonon perältä lähtee joku aina ohi ja nopeudet nousee koviksi, kun "pitää" ehtiä yhdellä kerralla mahdollisimman monen ohi. En tiedä mikä pussi päässä kasvaneita ne oli, jotka vastoin kaikkien asiantuntijoiden lausuntoja nosti tuon nopeuden kuuteenkymppiin.
Tässä yksi lausunto asiasta, jonka päättäjät sivuutti täysin.

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/lausunto/liikenneturvan-lausunto-esitysluonnoksesta-nuorten-kayttoon-suunnitelluista

Jos mopoautojen virityksen yleisyys ei kerro virityshalukkuudesta, niin ruotsista voi hakea myös esimerkkiä miten noita rajoitettuja henkilöautoja viritetään.

Toivottavasti edes vakuutusyhtiöt laittaa kertoimet kohdalleen. Henkilöautoissa ne on jo aika hyvin. Lapsella uusi vakuutus oli yli tonnin vuodessa, kun itsellä sama vakuutus 125€/vuosi. Ikä, asuinpaikka, bonukset jne.

MRe
25.02.2019, 19.38
No nyt on Anna niin mielensä pahoittanut, kun radiossa sanottiin n-sana...

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/88650858-b1f8-479a-a9ee-a1ed5ba14852

tempokisu
25.02.2019, 19.45
Telkkarin lääkemainokset. Ja näitä varmaan moni oikeesti vielä uskoo.

* Ota Laxoberon illalla, vatsasi toimii aamulla...ummetuksen hellävarainen hoito. No ei tasan ole hellävarainen hoito ja jos otat Laxoberonin illalla niin vatsasi toimii yöllä etkä välttämättä ehdi...
* Ota aspirin se auttaa. Joo mutta kun ei auta.
* Ota Strepsils - se tappaa bakteerit - no kun ei todellakaan tapa bakteereja

Nämä mainokset pitäisi lailla kieltää

Concorde
25.02.2019, 19.57
* Ota aspirin se auttaa. Joo mutta kun ei auta.

Iltapaska väittää, että auttaa: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/6f02dfae-a51f-49ea-b342-29f3f19eaad2

Hyvin halpa pilleri onkin suitsutettu ihmelääke: Aspiriini voi ehkäistä vakavia sairauksia ja helpottaa kipua ylivertaisesti

travelleroftime
25.02.2019, 20.02
Nuo ylläolevat sekä moni moni muu "lääke" ovat oireiden verhoamista. Farmasiaa parhaimmillaan.

Kampinalle
25.02.2019, 20.03
^^ Ootko Kisu koskaan ajatellut, että vaikka joku asia ei ole sinulle hyväksi, se saattaa olla muille? Mä 50% todennäköisyydellä kuolisin yhteen Aspiriiniin, mutta miksi ihmeessä pillastuisin mainoksesta?

Pekka L
25.02.2019, 20.09
^Koska olet täysipäinen?

tempokisu
25.02.2019, 20.13
Se mainos oli migreenistä. Ota aspirin, se auttaa. Jokainen migreenipotilas tietää että ei auta, lievempiin kiputiloihin voi ehkä auttaa. Sori jos oli epäselkeesti kerrottu. Mä olen myös sitä mieltä että oireen/sairauden perussyy pitää hoitaa, ei pelkästään oireita. Voi apua, Aamulehti joskus uutisoi terveysasioista ihan puutaheinää - kuten että Sildenafil ( viagra) alunperin kehitettiin angiinan hoitoon.
Oho, se sana olikin angina pectoris...mä en luottaisi lehtien noihin juttuihin....

Mä olen aina kuvitellu että se olen mä kun on palstan negatiivisin jäsen. Olin väärässä, se on Pekka L.

LJL
25.02.2019, 21.03
No nyt on Anna niin mielensä pahoittanut, kun radiossa sanottiin n-sana...

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/88650858-b1f8-479a-a9ee-a1ed5ba14852

Just luettiin pojan kanssa Tintti Afrikassa eikä tullut yhtään paha mieli. Suosittelenkin lämpimästi myös Annalle, kaunis nimi muuten.

tempokisu
25.02.2019, 21.12
Sillä lailla, otetaanpa tähän Sanna sairaanhoitajan viikon ( viikon?!) ostokset, voisiko jostain säästää mun mielestä todellakin voisi...
Ensiksi toi "ruokakassipalvelu" täysin turhaa, samoin tässä tapauksessa veikkaukset. Siis viikossa Sanna sai kulumaan 1763,36 euroa, kääk!

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/palkka-tuli-1763-eu-meni-mihin-sannan-rahat-kuluvat-katso?utm_source=is.fi&utm_medium=referral&utm_content=sls-promobox&utm_campaign=tf-menaiset

(https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/palkka-tuli-1763-eu-meni-mihin-sannan-rahat-kuluvat-katso?utm_source=is.fi&utm_medium=referral&utm_content=sls-promobox&utm_campaign=tf-menaiset)

OJ
25.02.2019, 21.19
Loukkaantuminen on muotia. Olihan tässä viikonloppuna hirmuinen poru kun kiinteistovälittäjä twiittasi seuraavaa..."Jos mä ehdin käydä urheilemassa 4 krt viikossa, säkin ehdit. Jos et ehdi, prioriteetit ovat pielessä. Karua, mutta totta" Ei kauaa mennyt kun kahta duunia painavat 3-5 lapsen YH-äidit tulivat kertomaan, miten ei onnistu liikunta, ei sitten millään ja kiinteistovälittäjällekin tulee sama eteen heti jos lapsia siunaantuu. Kummasti noilla superkiireisillä YH-äideillä on aikaa roikkua somessa.

Aika paljon, tai siis käytännossä kaikki ruokaostokset eineksiä ton sairaanhoitajan tapauksessa.

Smo
25.02.2019, 21.45
Iltapaska väittää, että auttaa: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/6f02dfae-a51f-49ea-b342-29f3f19eaad2

Onko siis pieni, muutaman sentin hintainen pilleri, todellinen multilääke?

Muutaman sentin ihmepilleri maksaa meidän apteekkimonopolissa muutaman kymmentä

LJL
25.02.2019, 21.49
Muutaman sentin ihmepilleri maksaa meidän apteekkimonopolissa muutaman kymmentä [/FONT]

Penis enlargement pills -mainoksia tulee. Ihmepilleri voi tuoda muutamia senttejä, tai vastaavasti niitä viedä jos vaikka koko pipfeli pitääkin amputoida. Apteekkimonopolissa tulee melko varmasti mene vankilaan, mene suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta

bici74
25.02.2019, 21.56
Sillä lailla, otetaanpa tähän Sanna sairaanhoitajan viikon ( viikon?!) ostokset, voisiko jostain säästää mun mielestä todellakin voisi...
Ensiksi toi "ruokakassipalvelu" täysin turhaa, samoin tässä tapauksessa veikkaukset. Siis viikossa Sanna sai kulumaan 1763,36 euroa, kääk!

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/palkka-tuli-1763-eu-meni-mihin-sannan-rahat-kuluvat-katso?utm_source=is.fi&utm_medium=referral&utm_content=sls-promobox&utm_campaign=tf-menaiset

(https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/palkka-tuli-1763-eu-meni-mihin-sannan-rahat-kuluvat-katso?utm_source=is.fi&utm_medium=referral&utm_content=sls-promobox&utm_campaign=tf-menaiset)

Olihan tuossa 1500 euron verran "laskuja" joita ei tarvinne joka viikko maksaa. Kyllähän mullakin kerran kuussa käy tilillä pahempi kato, samoin kerran kuussa pärähtää tilille palkkapussi.

Ottamatta kantaa siihen onko 263 euroa viikossa paljon vai vähän mutta ei tuo ruokakassipalvelu välttämättä pöllömpi ajatus ole (itsekin tilaan aika ajoin kaupasta kotiinkuljetettuna). Kisu myös ottanee huomioon ettei Sannalla ole autoa...siksipä se on turha kapine etkä siksi sinäkään autoa tarvitse, vai?

Edit: tää olikin Sanna; Anna olikin se n-sanasta mielensä pahoittanut.

marmar
26.02.2019, 00.42
Olihan tuossa 1500 euron verran "laskuja" joita ei tarvinne joka viikko maksaa. Kyllähän mullakin kerran kuussa käy tilillä pahempi kato, samoin kerran kuussa pärähtää tilille palkkapussi.

Ottamatta kantaa siihen onko 263 euroa viikossa paljon vai vähän mutta ei tuo ruokakassipalvelu välttämättä pöllömpi ajatus ole

Sama täällä yhtenä viikkona kuukaudessa käy melkoinen kato, laskut ja lainanlyhennykset voi mennä yli 2000€, jos sattuu vakuutusmaksujen maksukuukausi.

Onhan tuo kahdelta henkilöltä ihan tolkuton summa rahaa ruokaan. Meillä ei mene henkeä kohti puolikaan tuosta, mutta mikäs siinä jos on rahaa mitä törsätä.

Nuo kuitit mistä näki sisällön, niin ei summalle löytyy selitys. Valmissalaattia, eineksiä, suklaata, jogurttia, jne.

Paljon halvemmalla söisi paljon terveellisemmin.

bici74
26.02.2019, 02.18
Sama täällä yhtenä viikkona kuukaudessa käy melkoinen kato, laskut ja lainanlyhennykset voi mennä yli 2000€, jos sattuu vakuutusmaksujen maksukuukausi.

Onhan tuo kahdelta henkilöltä ihan tolkuton summa rahaa ruokaan. Meillä ei mene henkeä kohti puolikaan tuosta, mutta mikäs siinä jos on rahaa mitä törsätä.

Nuo kuitit mistä näki sisällön, niin ei summalle löytyy selitys. Valmissalaattia, eineksiä, suklaata, jogurttia, jne.

Paljon halvemmalla söisi paljon terveellisemmin.

Lukaisin noita kuitteja ja oikeassahan olet. Hämmästyttää nyt se että mitäköhän se satasen ruokakassi sisältää? Koko ajan myös tehdään ruokaa mutta eväät haetaan silti joka päivä kaupasta...siinä sitä summaa kerrytetään pikkuhiljaa ja viikossa se on sitten se toinen satku.

Kävin tänään viikon ostokset hakemassa. 85€. Tähän päälle sitten 20-25€ vihannekset ja hedelmät torilta päälle. Meitä on 2+2, kakarat toki syövät päivällä koulussa. Hinnat ei suoraan Suomeen verrattavissa mutta einekset (ja limut ja karkit) loistavat poissaolollaan.

tempokisu
26.02.2019, 02.58
Aatellaan nyt semmoista keskivertoviikkoa, semmoinen isompi lasku lankeaa ehkä kerran kuussa tai harvemmin, ainakin minulla.
Minullekin soiteltiin ja kaupiteltiin tota ruokakassipalvelua, kärttyisänä sanoin että käyn kuule ihan ite kaupassa että soommoro. Eväätkin näytti Sannalla tosi kalliilta.
Ehkä mä katson tota eri tavalla kun on ihan hivenen pienemmät ostokset. Samoin lainan lyhennys ( satanen kuukaudessa)....

Pitäisikös soittaa iltikseen ja tekee jutun....:D en mä ymmärrä tota juttuakaan, änkesikö Sanna sinne ite vai toimittajako soitteli kotia....vai oliko tää mainos "Sannan ruokakassi"- kun semmoinekin ilmeisesti on. Huono mainos, jos se palvelu on noin kallista.

ps. no okei, saahan sitä päivässäkin tuhlattua vajaat 5000e jos tulee oikein pakottava inspiraatio ostaa se juttu. Mutta ne on semmoisia "kerran elämässä" juttuja...

OJ
26.02.2019, 03.48
Meillä menee alle puolet tosta esimerkin tapauksen ruokakuluista per nenä vaikka lasketaan ravintolalounaat mukaan ja lapsillekin pakataan eväät kouluun. Meillä ei sapuskasta yritetä säästää eikä eineksiä osteta muuten kuin grillimakkaraa kesällä eikä ruoka ole ainakaan Suomea halvempaa.

Concorde
26.02.2019, 08.11
350€ tossuissa pitää kulkea nauhat löysällä, koska softa ei toimi/päivity... :-/

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/2/21/18234615/nike-adapt-bb-fix-android-bug-firmware-update-patch

Tähänkö on tultu?

Vivve
26.02.2019, 08.36

Aika paljon rahaa Sanna sai kulumaan ruokaan. Meillä menee saman verran viikossa 4 hengen ruokaostoksiin. Eikä ihan hirveesti katella mitä ostetaan, ei toki mitään sisäfilettä lapata kärryihin. Tuolla ostoskäyttäytymisellä tili näyttää aika lailla 0€ ennen seuraavaa tilipäivää ellei Sanna ole saanut huomattavan hyvää työsopimusta :D

tempokisu
26.02.2019, 08.50
Mulla menee viikossa ruokaan noin 20e ( yhdelle hengelle, ja syön vähän). Töihin otan puolikkaan leipää, joskus termariin kaffetta kun meillä töissä kaffetta keitetään vain miespuolisille. Vesi on myös ihan ok juotavaa.

Mutta jeesustellaan sitten vaihteeksi iltapalaa. Vaikka olisi miten suositus ja hieno iltapala, niin ei pienituloinen mitään tuommoisia "kookospohjaisia chia-vanukkaita" tai mantelivoita ostele. Toi kolmas sopii vähävaraisemmallekin; leipää ja voita - tavallista voita. Tosin ainakin itelle se on vaan leipä, eikä mikään ihmeellinen unilääke-leipä.

Vaihtoehtoja terveelliselle sekä ravitsemuksellisesti ideaalille iltapalalle on monia. Tässä kolme vaihtoehtoa.

1. Nälän suuruudesta riippuen iltapala voi olla annos turkkilaista (tai kookospohjaista) jogurttia sekä marjoja, mangososeella päällystetty annos kookospohjaista chia-vanukasta tai vaikkapa mantelivoilla päällystetyt banaanin tai omenan viipaleet.
2. Nälkäisemmät voivat puolestaan herkutella vaikkapa pienellä annoksella linssipastaa, kurpitsansiemenillä sekä avokadolla päällystetyllä viipaleella täysjyväleipää, mangososeella tai hummukseen dipatuilla kurkku-, porkkana- ja selleritikuilla.

3. Jos kärsit univaikeuksista, voit helpottaa myös niitä ruoan avulla: ammattilaiset suosittelevat täysjyväleipää päivän viimeiseksi ateriaksi, sillä se vauhdittaa insuliinin tuotantoa sekä tuottaa näin tryptofaani-nimistä aminohappoa. Tryptofaanin tiedetään taas lisäävän nukahtamista helpottavan melatoniinin tuotantoa, joten saatat myös varmistaa itsellesi paremmat yöunet valitsemalla iltapalasi oikein.

Vivve
26.02.2019, 09.13
Syöt liian vähän

MRe
26.02.2019, 09.48
Nuo ylläolevat sekä moni moni muu "lääke" ovat oireiden verhoamista. Farmasiaa parhaimmillaan.
On olemassa oireenmukaisia lääkkeitä, joihin esimerkiksi kipulääkkeet kuuluvat. Niiden on tarkoituskin vain poistaa oire, ei itse syytä. Jos syöpäpotilaalle annetaan morfiinia, niin ei kai kukaan kuvittele, että se syöpä sillä paranee?

Mulla on nyt peukalonhanka iloisen kirjava torstaisen pannutuksen jäljiltä. Sormi tai mikään muukaan ei ole murtunut, mutta ei sillä mitään voi tehdä. Sen sijaan burana tulehduskipulääkkeenä hieman alentaa turvotusta ja vaimentaa kipua, että voi tehdä töitä. Mutta ei se peukku siitä sen nopeammin parane.

MRe
26.02.2019, 09.53
Noista ruokaostoksista. Eilen tuli töllöstä (käsi paketissa on aikaa katsella) joku soppamiehen vallankumous keittiössä tjsp. Siinä oli söpö hipsteripariskunta, jolla meni viikossa 130 EUR tupakkaan... Hei hoo ja rommia pullo...

Kyllähän tuollaisella reilulla parikymppisellä fysiikka ja naama kestää moisen röyhyttelyn (jos vaan pinkka kestää), mutta nelikymppisenä alkaa nikotiinit näkymään. Jos ei terveyden päälle niin välitä.

MRe
26.02.2019, 09.55
Se mainos oli migreenistä. Ota aspirin, se auttaa. Jokainen migreenipotilas tietää että ei auta,
Jos oli todella migreenimainos, niin voisi ilmiantaa valehtelusta tai virheellisestä mainonnasta vähintään. Migreeniin ei burana eikä aspiriini auta. Onneksi viimeisestä migreenistä on jo 10+ -vuotta, mutta joskus niitä oli tasaiseen tahtiin kerta pari kuussa. Muu ei auttanut kun mennä peiton alle pimeään ja hiljaiseen.

tempokisu
26.02.2019, 11.14
^ kyllä nimenomaan migreenistä, neitokainen otti aspirinin ja taas mennään. Mä tasan tiedän mitä on migreeni; jokunen vuosi sitten olin terveyskeskuksen ensiavussa ja pyysin Färkkilän tippaa kun se auttoi. Ensiavun lääkäri ei tienny asiasta mitään, kysyi että kirjoitanko Burana-reseptin, mä totesin että jos et kuule tiedä mikä on migreeni ja miten sitä hoidetaan niin kannattaisi opetella.
Soitin sitten töihin ja pyysin virolaiselta lähetettä Taysiin, mutta virolainen kieltäytyi jyrkästi ettei voi auttaa koska olen siellä töissä ??? että se siitä kollegiaalisuudesta. Ikävä kollega jos ei voi nyt toista ihmistä auttaa. Isä kuskasi sitten Mehiläiseen, jossa sielläkään ei osattu Färkkilän tippaa laittaa, sain onnettomuudekseni Tramal-injektion ja siitähän se pahoinvointi vaan yltyi. Kotia sitten ja laatta Panacodia naamariin, kylmäpussia otsalle ..... ja menihän se migreeni sitten jossain vaiheessa ohitte. Tarpeetonta kärsimystä kuitenkin.

Botox-hoito auttoi todella paljon - siis ennaltaehkäisevästi- , mutta nyt se on niin kallista että ei oikein pysty enää käymään. Oksikodoni-injektio auttaa myös aika nopeesti, mutta se on kielletty hoito migreeniin. Kerran sain terveyskeskuksessa, kun päivystämässä oli vieraileva kollega ja sattui olemaan vanha kurssikaverini. Ah, auttoi 10 minuutissa.

pätkä
26.02.2019, 13.32
https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006010897.html

Tätä nykyä yli neljäsosa Suomen valtion velasta ja lähemmäs kolmasosa valtion velkakirjamuotoisesta velasta on velkaa valtion omalle keskuspankille.

Virallisesti SP on toki vain yksi valtion velkoja muiden joukossa, joten valtio maksaa korkoja ja pääoman palautuksille Suomen Pankille siinä kuin muillekin velkakirjojensa haltijoille.

Mutta niin kauan kuin SP maksaa saamansa korkotulot voitonjakona takaisin valtiolle ja niin kauan kuin SP sijoittaa velkakirjojen erääntymisistä vastaanottamansa pääoman palautukset valtion uusiin samanlaisiin velkakirjoihin, on tämä osa valtion velasta yhtä tyhjän kanssa.

...Tämäkin taikatemppu voi onnistua vain sillä ehdolla, että tempun tekniikka pysyy riittävän visusti rahapolitiikan sumuverhon takana piilossa yleisöltä – ja erityisesti vaalein valittavilta talouspolitiikan päättäjiltä.

Muistakaa tehdä halvalla töitä, ellei jopa ilmaiseksi!

MRe
26.02.2019, 13.38
^Tuostahan oli juttua juuri pari päivää sitten jossain. SP ei pysty päättämään itse tuon velan nollaamista, mutta jos EU:n keskuspankki tekee Fed:it, niin yht'äkkiä meidän velkasaldo onkin taas luokassa mitätön.

pätkä
26.02.2019, 13.43
Nyt on pakko yksityistää, koska valtio velkaantuu. Myydään väylät sijoittajille, järvet ja pohjavedet eurolla Fortumille. Pullovettä saa kaupasta.

Loput Sipilän Fakelle.

Smo
26.02.2019, 14.00
^ja sit siirretään rahaa sinne. Sosiaalipuolelta eduskunnan ohi.

Älähdys Sipilälle ja Bernerille lisäbudjetista – ”Hallitus ohittaa törkeällä tavalla eduskunnan tahdon”

Hallitus esittää lisätalousarviossaan, että Valtion asuntorahastosta (VAR) siirretään 73 miljoonaa euroa hallituksen hiljattain perustamalle Suomen Rata -yhtiölle. Esitys on herättänyt kritiikkiä julkisuudessa.

https://www.uusisuomi.fi/raha/272981-alahdys-sipilalle-ja-bernerille-lisabudjetista-hallitus-ohittaa-torkealla-tavalla

tempokisu
26.02.2019, 17.46
Sori kun nyt taas tätä...just tuli mainos Microlaxista, ja vielä peräruiskeesta. Voi helvata, ja että "sopii koko perheelle". Voi sitä nyt ihan kirjaimellisesti äärihätätilanteessa käyttää, mutta ei ole mikään semmoinen vaihtoehto että jos nyt on vatsa kovalla niin apu on lähellä, laita Microlax peppuun ja olo helpottuu. Siitä voi alkaa semmoinen ummetuskierre että sen soisi vaan ehkä pahimmalle vihamiehelleen, tai - naiselleen. No ehkä Sipilälle ja Pernerillä ja yhdelle jonka nimeä en nyt tässä sattuneesta syystä mainitse ( arvaatte varmaan kuitenkin henkilön...)

Niin joo toi Pernerihän oli se pirulainen kun sai aikaan ajokorttiuudistuksen, ja sen myötä meni multa työt ( ajokorttitodistus ensimmäistä ajokorttia varten).

travelleroftime
26.02.2019, 17.56
Oksikodoni-injektio auttaa myös aika nopeesti, mutta se on kielletty hoito migreeniin. Kerran sain terveyskeskuksessa, kun päivystämässä oli vieraileva kollega ja sattui olemaan vanha kurssikaverini. Ah, auttoi 10 minuutissa.

Johan olisi kumma ellei apteekkilaatuinen heroiini tehoisi vaivaan kuin vaivaan.

Concorde
26.02.2019, 19.07
Tästä ennakkotapaus? https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006015642.html

Aika "jännä" kun kaikille tasapuolinen poissaolosääntö (nollapoissaoloilla bonukset) saadaan liitossa väännettyä syrjiväksi...

OJ
26.02.2019, 21.53
Paavo Väyrynen, joka on ollut politiikassa taukoamatta melkein 50-vuotta ja ministerinä kahdeksassa hallituksessa, on vaalipolulla julistamassa kumoavansa vanhan vallan. Sillä tavalla jeesus...

kuovipolku
26.02.2019, 22.53
Sanottaisiinko bonuksen maksuperustetta sitten toisia työntekijöitä enemmän kuin toisia suosivaksi?

Käytännössähän esimerkiksi terveydestään ja elämäntavoistaan jollain lailla huolehtivalla keski-ikäisellä miehellä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet päästä nollapoissaoloon kuin esimerkiksi pienten lasten vanhemmilla?

OJ
26.02.2019, 23.22
Ja kontakti Sipi-Juhaan tietenkin...Ja tämä ei ole mikään AY-liikkeen puolustuspuheenvuoro.

Concorde
27.02.2019, 07.19
Käytännössähän esimerkiksi terveydestään ja elämäntavoistaan jollain lailla huolehtivalla keski-ikäisellä miehellä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet päästä nollapoissaoloon kuin esimerkiksi pienten lasten vanhemmilla?

Varmaankin niin, mutta silti se on kaikille sama.

Sama analogia olisi, jos työnantaja lupaisi kaikille maratonin juokseville bonuksen ja yksi sanois olevansa vain 160cm pitkä ja toinen valittelis keuhkoahtaumaa. Ei se silti poistais sitä faktaa että kaikille on tarjottu tasapuolisesti samaa mahdollisuutta.

tempokisu
27.02.2019, 07.34
Pitäisi sitten varmaan aloittaa tupakointi ja lihoa 50kg niin sitten voisi olla Suuri Sankari kun on lopettanu tupakinpolton ja laihduttanu 50kg. Ainakin Aamulehdessä kovasti hehkuteltiin kun nainen oli laihduttanu 40kg. Miksei hehkuteta niitä jotka eivät ole hankkineet laihdutettavia kiloja...no yli 30 vuoteen vaan pysytty samassa painossa.
Maratonin voi kyllä juosta 160cm lyhytkin ihan hyvin, ellei jopa paremmin kuin pitkä ihminen.
Kaikki sairaudet eivät ole itse aiheutettuja, vaikka miten olisi yrittäny olla hyväkuntoinen yms. niin sairaus voi silti iskeä. Tuntuu että minä laiheliini joka aikoinani urheilin paljonkin, olen aika paljon kipeenä mutta pulleampi tupakoiva kollegani ei ole ikinä kipee, epäreilua.

VesaP
27.02.2019, 07.50
mutta pulleampi tupakoiva kollegani

Tuo on muuten ehdoton deal breaker jos lääkäri sattuu haisemaan tupakalle vastaanotolla. Pakkohan se on lusia ko kerta siellä kopissa jos kerta on mennyt mutta ainakin itse en moiselle lääkärille toista kertaa enää rahojani kanna. Onneksi on jo vakkarilääkärit keillä käy, oli vaiva about mikä tahansa, jokaiselle löytyy oma favourite Dr. Harmi vaan kun pari kirurgia alkaa olla silmämääräisesti niin vanhoja jo että kohta jäänevät eläkkeelle, sit pitäs löytää jotkut uudet hyvät.

tempokisu
27.02.2019, 08.39
^ virolainen ei vielä niin paha, mutta meillä oli eräs eläkeläinen ja kun tehtiin sitten niin että tämä eläkeläinen tekee 2 tuntia ennen minun vuoroani - mä en yksinkertaisesti voinut olla siellä huoneessa kun tupakinhaju oli ihan infernaalinen. Sanoin pomolle että joko tai, ja olin tässä tosi ehdoton. Sen erän mä sitten voitin.
Joo tosi harmi että minunkin kaksi suosikkilääkäriäni ( hammas- ja "henkilääkäri" ( ei psykiatri) jolle esimerkiksi purin töissä olleita outoja/ketuttavia/hämmentäviä tilanteita) jäivät eläkkeelle muutama vuosi sitten.

kuovipolku
27.02.2019, 09.35
Varmaankin niin, mutta silti se on kaikille sama.

Sama analogia olisi, jos työnantaja lupaisi kaikille maratonin juokseville bonuksen ja yksi sanois olevansa vain 160cm pitkä ja toinen valittelis keuhkoahtaumaa. Ei se silti poistais sitä faktaa että kaikille on tarjottu tasapuolisesti samaa mahdollisuutta.

Esimerkistäsi tuli mieleen Pekkaniska, jossa tosiaan edelleenkin maksetaan Pekka Niskan vielä eläessä käyttöönotettuja kuntobonuksia (http://www.pekkaniska.com/tietoa-meista/kuntobonukset/). Maratonille löytyy näköjään vaihtoehtoja myös sille jonka jalka ei hölkkäämistä kestä ja varmaan se työkykyinen mutta keuhkoahtaumasta kärsivä kykenisi johonkin niistä. Mutta yllätyksekseni - se kai on pakko myöntää:cool: - suurimman (510 €/vuosi) bonuksen maksuperuste on: "ei poissaolopäiviä töistä".

Eli ainakin siinä mielessä joko Teollisuusliitossa liikutaan melko heikolla pohjalla tai ei olla johdonmukaisia ja pidetä yhdestä linjasta kiinni. Molempi huonompi.

Esko
27.02.2019, 10.19
Esimerkistäsi tuli mieleen Pekkaniska, jossa tosiaan edelleenkin maksetaan Pekka Niskan vielä eläessä käyttöönotettuja kuntobonuksia (http://www.pekkaniska.com/tietoa-meista/kuntobonukset/).

Ei Pekka Niska (kai?) kuollut ole, se oli poika Janne Niska. Erona Niskoilla ja tuolla Lapwallilla näyttää olevan myös se, että käsittääkseni Niskojen firmoissa omistaja/johto ja työntekijät vetivät hyvässä hengessä yhtä köyttä ja työviihtyvyys oli huipussa kun taas Lapwallilla ihan tarkoituksella haetaan riitaa ja konfliktia, jutussakin on useampi asia (teko ja oire) mainittu. Miksi ja miten tuollainen työkulttuuri on päässyt syntymään, se ei jutusta selviä.

Ilja Janitskin... Voi Paavo minkäs teit. :(

tempokisu
27.02.2019, 11.34
Kaupassa asiointi, kassajonossa asiointi.

Kuulemma solvaukset ja loukkaavat kommentit kaupan kassa- ja muita työntekijöitä kohtaan on lisääntynyt. Joo niin varmaan, mutta joskus se myyjäkin voisi vähän miettiä.
Ei oteta kantaa asiakkaan lihavuuteen/laihuuteen tai kokoon: Kuule, jos sä menisit tuonne lasten osastolle ( 30-vuotiaalle naispuoliselle ihmiselle, kiitti pirusti vaan en menny ostaan lasten alusvaatteita) tai kassalla että onpas sulla pienet ostokset. ( sivumennen, ei ole mielestäni asiallista sairaskertomus-sanelussakaan ottaa esille asiakkaan vaatetusta tai ulkonäköä tai kokoa jos se kyseinen käynti ei liity siihen millään tavalla...)

Mun mielestä on kuitenkin järkevää että aletaan pakata niitä ostoksia heti, eikä odotella että kaikki on menny ja sitten vasta ihmetellään että mitenkös nää mahtuu...otetaan rahapussi tai kortti jo valmiiksi saataville, tosin meitä jotka maksetaan toisinaan ihan rahalla, ei se niin pahaa ole jos oikeanlaisten kolikkojen etsimiseen menee se puoli minuuttia.
Tästä kyseisestä aiheesta linkki:

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006015567.html

kuovipolku
27.02.2019, 12.11
En - luullakseni - sotkenut tässä isää ja poikaa (tai heidän yrityksiään), mutta jostain kumman syystä olin siinä käsityksessä ettei Pekka Niska ollut aivoinfarktista ja koomaan joutumisestaan selvinnyt Mutta olisihan tuonkin asian oikea laita ollut nopea ja helppo tarkistaa vaikka Wikipediasta: "Niska sai heinäkuussa 2009 aivoinfarktin, jonka seurauksena hän vajosi kolmeksi kuukaudeksi koomaan ja sokeutui kolmeksi vuodeksi. Hän on kuitenkin sittemmin toipunut."

Kauppalehden juttu (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-yritys-selvisi-omistajan-kuolemasta/5bdf0c2b-d724-3c64-84d4-e13ca78c0341) vuodelta 2015.

p bonk
28.02.2019, 02.41
Niin kiire, että unohdin jeesustella tätä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006014539.html

Otsikointi on kummallinen, kun siinä väitetään Helsingin hamuavan valtaa, kun se ei myy tonttejaan, vaan vuokraa ne ja hakee tasaista tulovirtaa.

Jutun mielenkiintoinen anekdootti on kuitenikin se, että Soten yhteydessä kiinteistövero siirrettäisiin kunnilta johonkin yhteiseen jakovaraan. Ei ihme, että Kepu haluaa maakunnat ja sitä kautta kyntensä kiinni keskuskaupunkien rahoihin.

Mites kiinteistövero maa- ja metsätalousmaalle?

marmar
28.02.2019, 08.21
Niin kiire, että unohdin jeesustella tätä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006014539.html

Otsikointi on kummallinen, kun siinä väitetään Helsingin hamuavan valtaa, kun se ei myy tonttejaan, vaan vuokraa ne ja hakee tasaista tulovirtaa.

No onhan se valtaakin, kun voi sanoa vuokra-ajan jälkeen, että maksa tai vie tönös pois, meillä on parempi maksaja tontille.

Eipä tuo vuokratonttikuvio ole mua koskaan haitannut, talojen myynti-ilmoituksissa skippaan heti kaikki puhtaat vuokratontit ja jos olisin tonttia hankkimassa, niin antaisin vuokraajan pitää tonttinsa. Hieman eri juttu sitten tontit, joissa on kiinteä vuokra ja sen jälkeen kiinteä lunastushinta ilman mitään yllätyksiä.

Mutta eiköhän tähänkin päde sama juttu kuin moneen muuhunkin, ei se ole tyhmä joka pyytää. Mulle ihan sama, vaikka helsingistä ei saisi millään rahalla mitään omistusasuntoa tai tonttia. En ole koskaan harkinnutkaan muuttavani Helsinkiin ja jos joskus joku pakottava tarve tuli, niin vuokrakämppä vain pakolliseksi ajaksi.

Mutta Helsingin pitäisi myös pysyä tontillaan, eikä niellä väkipakolla vuokramaaksi naapurien maata :mad:

Koko kiinteistöverosta olen sitä mieltä, että se pitäisi lopettaa kokonaan, kaikilta, kerrassaan typerä keksintö. Ja sotesta nykymallilla, näyttää siltä, että kaatuu ja hyvä niin.

MRe
28.02.2019, 08.47
Jutun mielenkiintoinen anekdootti on kuitenikin se, että Soten yhteydessä kiinteistövero siirrettäisiin kunnilta johonkin yhteiseen jakovaraan. Ei ihme, että Kepu haluaa maakunnat ja sitä kautta kyntensä kiinni keskuskaupunkien rahoihin.
Tämä on se maakuntamallin pihvi: Kepu hamuaa kasvukeskusten rahoja maaseudun elävöittämiseksi. Tai minimissään omien kannattajiensa taskuun.

Munarello
28.02.2019, 09.04

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006006376.html

"Pyöräilijän päälle ajaneen traktorikuskin murhasyyte kaatui – tuomittiin törkeästä kuolemantuottamuksesta"
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006016915.html

Olettaisin, että käräjäoikeuden päätöksestä tullaan valittamaan?

J.Kottenberg
28.02.2019, 09.20
No onhan se valtaakin, kun voi sanoa vuokra-ajan jälkeen, että maksa tai vie tönös pois, meillä on parempi maksaja tontille.

Eipä tuo vuokratonttikuvio ole mua koskaan haitannut, talojen myynti-ilmoituksissa skippaan heti kaikki puhtaat vuokratontit ja jos olisin tonttia hankkimassa, niin antaisin vuokraajan pitää tonttinsa. Hieman eri juttu sitten tontit, joissa on kiinteä vuokra ja sen jälkeen kiinteä lunastushinta ilman mitään yllätyksiä.
.

Vantaalla vuokratonttien vuosittainen vuokra määräytyy niin että kaupunki päättää tonttiensa vuosittaisesta arvosta. Ja vuokra on 5% tästä arvosta. Sopparit, ainakin oman asuinpaikan, on tehty 50 vuodeksi. Tontin voi milloin vain lunastaa omaksi maksamalla sen hetkisen hinnan. Joka ei siis ole sama kuin vuokrasopimuksen tekohetkellä.

Se, onko talo omalla vai vuokratontilla, ei jälleenmyyntihintaan lähellekään tontin arvoa vastaavasti vaikuta. Joten viisaasti ovat tehneet ne jotka ovat tontin vuokranneet, rakentaneet talon ja parin vuoden asumisen jälkeen myyneet sen hyvällä voitolla. Nyttemmin olen kuullut taloja ostaneiden harmittelevan kallista tontin vuokraa.

Ei tuon tontin, "vuokra vai oma", ratkaisu aikoinaan kovin vaikeaa ollut. Katselin pitkiä korkoja, joista pystyi vetämään sen johtopäätöksen että tontin ostohinnan suuruisen pankkilainan korko on todennäköisesti varsin pitkään paljon pienempi kuin tontin vuokra, joten lopun pystyi säästämään ja käyttämään muuhun. Arvio näyttää osuneen oikeaan.

MRe
28.02.2019, 09.25
Tästä ennakkotapaus? https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006015642.html

Aika "jännä" kun kaikille tasapuolinen poissaolosääntö (nollapoissaoloilla bonukset) saadaan liitossa väännettyä syrjiväksi...
Täss iltiksen artikkelissa on hieman avattu sitä mikä meni pieleen:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006017545.html

MRe
28.02.2019, 09.27
Ei tuon tontin, "vuokra vai oma", ratkaisu aikoinaan kovin vaikeaa ollut. Katselin pitkiä korkoja, joista pystyi vetämään sen johtopäätöksen että tontin ostohinnan suuruisen pankkilainan korko on todennäköisesti varsin pitkään paljon pienempi kuin tontin vuokra, joten lopun pystyi säästämään ja käyttämään muuhun. Arvio näyttää osuneen oikeaan.
Me olemme omassa rivitaloyhtiössä laskettu, että lunastamalla tontin omaksi ei säästöä juuri synny, enemmän päinvastoin, kun laskee kiinteistöveron ja vuokran erotuksen. Tosin meillä on Hitas-tontti.

Jami2003
28.02.2019, 10.03
Täss iltiksen artikkelissa on hieman avattu sitä mikä meni pieleen:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006017545.htmlJännä nähdä esiin tuodut asiat syrjivänä mutta sitten yksinyrittäjien vs työntekijän työttömyysturva ja eläke taas ei ole syrjivä. Ja tuotahan liitot vahtivat haukan lailla.

Itse asiassa työttömyyskassan jäsenyys vaatimuskin ansiosidonnaisessa on erittäin syrjivä kun työttömyyskassat kustantaa vain murto osan maksuista. Ja tätäkin liitot vahtivat tarkkaan.

Smo
28.02.2019, 10.28
Me olemme omassa rivitaloyhtiössä laskettu, että lunastamalla tontin omaksi ei säästöä juuri synny, enemmän päinvastoin, kun laskee kiinteistöveron ja vuokran erotuksen. Tosin meillä on Hitas-tontti.

Espoossa oli vanha "autiotalo" myynnissä, pienen tontin (2000m2?) vuokra Espoon Keskuksen nurkilla olisi ollut 600€/vuosi eikä muka tulisi korotuksia mutta jostain toisaalta (vai oliko hki) että saattaisi pompata moninkertaiseksi.

Tietty jos mennään nykyhallituksen tyyliin niin kiinteistöpuoli yhtiöitetään ja sitten jossain vaiheessa "rahapulassa" myydään pääomasijoittajille jotka alkaa hinaamaan hintoja ylös Caruna-tyyliin ja rahat menee veroparatiisiin.

J.Kottenberg
28.02.2019, 10.53
Tietty jos mennään nykyhallituksen tyyliin niin kiinteistöpuoli yhtiöitetään ja sitten jossain vaiheessa "rahapulassa" myydään pääomasijoittajille jotka alkaa hinaamaan hintoja ylös Caruna-tyyliin ja rahat menee veroparatiisiin.

Tuo ei äkkipäätä tosiaan nykymenossa kuulosta ollenkaan mahdottomalle. Sen verran uskomattomia liikkeitä on tehty. Ja kun voi hyvin (siis tosi hyvin) olla niin että poliitikoilla on salkuissaan, tai lähipiirin salkuissa tukevat viipaleet ko yhtiöistä.

Jouko_T
28.02.2019, 13.30
Asumisesta pitää melkein aina maksaa vuokraa. Omistusasunnosta maksetaan kunnalle vuokraa. Kunta ei kehtaa sitä vuokraksi kutsua, vaan kiinteistöveroksi.
Ilman vuokraa voi Suomessa asua vain puolustusvoimain parakissa, vankilassa ja mielisairaalassa.

Niin, ja maksetaanhan omasta autostakin vuokraa valtiolle - sitä kutsutaan ajoneuvoveroksi.
Mitä muita piilovuokria onkaan olemassa? Koiravuokra onkin kait jo poistunut.

MRe
28.02.2019, 13.32
Ei kyllä ymmärrä... välillä (tai useimmiten) itsesensuuri menee liian pitkälle.

Varsinkin kun lukee sen haastattelun artikkelin lopussa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006017893.html

marmar
28.02.2019, 17.13
Vantaalla vuokratonttien vuosittainen vuokra määräytyy niin että kaupunki päättää tonttiensa vuosittaisesta arvosta. Ja vuokra on 5% tästä arvosta. Sopparit, ainakin oman asuinpaikan, on tehty 50 vuodeksi. Tontin voi milloin vain lunastaa omaksi maksamalla sen hetkisen hinnan. Joka ei siis ole sama kuin vuokrasopimuksen tekohetkellä.

Se, onko talo omalla vai vuokratontilla, ei jälleenmyyntihintaan lähellekään tontin arvoa vastaavasti vaikuta. Joten viisaasti ovat tehneet ne jotka ovat tontin vuokranneet, rakentaneet talon ja parin vuoden asumisen jälkeen myyneet sen hyvällä voitolla. Nyttemmin olen kuullut taloja ostaneiden harmittelevan kallista tontin vuokraa.

Juu kyllähän kaikki menee yleensä alkuun hyvin, mutta itse kaipaan ennustettavuutta. Tuollainen milloin tahansa lunastushan ei ole mikään puhdas vuokratontti, vaan eräänlainen valinnavapaustontti, jonka voi ostaa omaksi. Helsingissähän rutistaan siitä, että tonttia ei voi lunastaa omaksi.

Tuo kaupunki "päättää tonttiensa hinnasta" olisi minulle iso punainen vaate, jos hinnanmuutoksen tiedottamisen jälkeen ei olisi enää mahdollisuutta lunastaa vanhalla hinnalla omaksi. Se antaisi kaupungille periaateessa ihan vapaat kädet hinnoitella tontttinsa ja tonttivuokrat ihan miten lystää. Yksi poliittinen päätös ja hinnankorotukset on mitä sattuu.

Noita vie tönös pois ja vuokran kymmenkertaistamis nyyhkytarinoita saa aina lukea uutisista, mutta en jaksa sääliä tyhmää, joka on mennyt ostamaan talon tontilla, jonka vuokrasopimus on päättymässä 10 vuoden sisällä ja lunastusmahdollisuutta ei ole.

Jos tosiaan aikoo tienata rakentamalla talon ja myymällä sen muutaman vuoden päästä voitolla, niin silloin vuokratontti on ihan selvä valinta.

Edelleen ei se ole tyhmä joka pyytää, mutta jos maksaa, niin turha itkeä tontin kallista vuokraa tai talon purkukehotusta sitten julkisuudessa.

OJ
28.02.2019, 17.29
Noin niinkuin Helsinki, tai ihan väliton läheisyys, on kyllä mun asuinpaikka jos Suomeen joskus muutan, mutta asumismuoto ei kyllä tulisi olemaan OK-talo. Ei vaikka "halvalla" saisi.

MRe
28.02.2019, 17.46
En nyt ole kauheasti lukenut tapauksista, että kaupunki olisi laittanut purkamaan jonkun ok-talon vaikka vuokratontilla onkin. Poislukien nyt se yksi 100 vuotta vanha rötiskö.

mgcc
28.02.2019, 19.47
Mummielestä irakilaisia maahantulijoita pitäs kieltää kuristamasta vaimojaan. Sellainen ei ole kauniisti tehty.

marmar
28.02.2019, 22.54
En nyt ole kauheasti lukenut tapauksista, että kaupunki olisi laittanut purkamaan jonkun ok-talon vaikka vuokratontilla onkin. Poislukien nyt se yksi 100 vuotta vanha rötiskö.

Onhan noita, kun tonttien käyttötarkoitus muuttuu, niin sopimusta ei jatketa. Jos taas tontin käyttötarkoitus säilyy samana ja tontti on rakennettu kaavan rakennusoikeuden maksimiin, niin silloin vuokrankorotukset on se ylläri mikä voi tulla. Jos on tottunut vaikka, että kerrostaloyksiön osuus tonttivuokrasta on kympin ja se nousee sataseen, niin voi se vähän kirpaista, jos samaan aikaan tehdään vielä putkiremonttia, ikkunaremonttia, julkisivuremonttia...

Välillähän noita vuokratontteja tehtiin sen takia, kun ei tiedetty mitä alueella halutaan olevan 70 vuoden päästä. Sitten 50 vuoden päästä ok talot matalaksi ja kerrostaloa tilalle. Siinä saakin sitten keskustella kaupungin kanssa henkevästi rakennusten lunastusarvosta....

Smo
01.03.2019, 10.19
Mistä mahtaa olla tiedot peräisin? Tuota yritystä rahoittaa myös valtion omistama Teollisuussijoitus joka omistaa myös (Lestadiolaisomisteista?) KotiSunia joka pakkotyrkyttää niitä remontteja mm. ikäihmisille

Oletko saanut remontteja kaupittelevan puhelun? Tästä se johtuu – Kuluttaja: Tämä yritys myy tietojasi

https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/oletko-saanut-remontteja-kaupittelevan-puhelun-tasta-se-johtuu-kuluttaja-tama-yritys-myy-tietojasi-6759812

--

Härskit kotimyyjät: Rahat pois vanhuksiltaVanhuksille suunnattu kotimyynti käy yhä häikäilemättömämmäksi. Yksinäisille vanhuksille kaupitellaan jopa 50 000 euron remontteja, joita he eivät tarvitse.

https://kuluttaja.fi/artikkelit/harskit-kotimyyjat-rahat-pois-vanhuksilta/

LJL
01.03.2019, 10.29
Mummielestä irakilaisia maahantulijoita pitäs kieltää kuristamasta vaimojaan. Sellainen ei ole kauniisti tehty.

Se on tapakasvatuksen paikka ;)

MRe
01.03.2019, 11.11
Onhan noita, kun tonttien käyttötarkoitus muuttuu, niin sopimusta ei jatketa. Jos taas tontin käyttötarkoitus säilyy samana ja tontti on rakennettu kaavan rakennusoikeuden maksimiin, niin silloin vuokrankorotukset on se ylläri mikä voi tulla. Jos on tottunut vaikka, että kerrostaloyksiön osuus tonttivuokrasta on kympin ja se nousee sataseen, niin voi se vähän kirpaista, jos samaan aikaan tehdään vielä putkiremonttia, ikkunaremonttia, julkisivuremonttia...

Välillähän noita vuokratontteja tehtiin sen takia, kun ei tiedetty mitä alueella halutaan olevan 70 vuoden päästä. Sitten 50 vuoden päästä ok talot matalaksi ja kerrostaloa tilalle. Siinä saakin sitten keskustella kaupungin kanssa henkevästi rakennusten lunastusarvosta....
No joo, itse en tätä hirveänä ongelmana näe. Ja kyllä kannattaa katseet kääntää myös sinne omakotiasujan / taloyhtiön hallituksen puoleen, jollei olla seurattu että mitä tontinvuokrille lähiympäristössä on tapahtunut ja pyritä varautumaan siihen. Nythän monet näistä julkisuudessa olleista asioista on johtunut siitä, että vuosikymmenet on asuttu täysin ajastaan jälkeen jääneiden vuokrien kanssa ja sitten kun ne kerralla oikaistaan, syntyy kauhea poru.

Ja jos itse tosiaan näkee vuokratontissa ongelman, ei sellaista kannata hankkia. Sama koskee yleensäkin vuokralla asumista.

marmar
01.03.2019, 11.13
Mistä mahtaa olla tiedot peräisin? Tuota yritystä rahoittaa myös valtion omistama Teollisuussijoitus joka omistaa myös (Lestadiolaisomisteista?) KotiSunia joka pakkotyrkyttää niitä remontteja mm. ikäihmisille

Oletko saanut remontteja kaupittelevan puhelun? Tästä se johtuu – Kuluttaja: Tämä yritys myy tietojasi

https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/oletko-saanut-remontteja-kaupittelevan-puhelun-tasta-se-johtuu-kuluttaja-tama-yritys-myy-tietojasi-6759812

--

Härskit kotimyyjät: Rahat pois vanhuksilta

Vanhuksille suunnattu kotimyynti käy yhä häikäilemättömämmäksi. Yksinäisille vanhuksille kaupitellaan jopa 50 000 euron remontteja, joita he eivät tarvitse.

https://kuluttaja.fi/artikkelit/harskit-kotimyyjat-rahat-pois-vanhuksilta/

Yksi iäkäs tuttava pyöritti näitä aika huolella. Meni ensin tekemään yhden kanssa sopparin (olisko ollut kotisun) ~30 k€ hintaan. Sitten ajatteli, että olipa tuo pirun kallis, kysympä parilta muulta tarjouksen. Seuraava (olisko ollut LVIturva) antoi 5 k€ halvemman ja otti nimen valtakirjaan, jolla sai perua ensimmäisen kaupan. Kolmannen yrityksen kanssa sama juttu. No LVI turva ei antanut periksi vaan tuli uudella kierroksella mukaan viimeisellä edellistä edullisemmalla tarjouksella ja 3. kandinaatin kotimyyntisoppri peruttiin taas valtakirjalla. No 3. pienempi paikallinen toimija lähti vetämään hintaa vielä tämä viimeisen tarjouksen alle ja tarjosi taas mahdollisuutta perua valtakirjalla kaupat. En muista montako kierrosta tuli kaiken kaikkiaan.

Tässä vaiheessa tuttava alkoi kyselemään multa neuvoa, että mitä teen, kun tämä kolmas tulee huomenna, annako valtakirjan vai ei. Alkaa olla jo paha omatunto näiden juoksuttamisesta ja hintaero on aika pieni. Googlettelin 3. tekijän taustoja ja totesin sen ihan ok toimijaksi, jolla oli selkein tarjous epämääräisten yllättävien töiden osalta, joita sitten ilmenikin.

Totesin, että anna kotisunin ja lviturvan nuolla näppejä, ota halvin ja ehdoiltaan turvallisin. Äläkä pode pahaa omaatuntoa. Anna myyjien juosta se on niiden työ. Eikös se ole näppärää, kun vaan avaat kotona oven ja pistät nimen lappuun ja hinta tippuu joka kierroksella http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png

Loppuhinta jäi n. 50% lähtötasosta, lisätöiden jälkeenkin (kuvauksissa ilmennyt epäilty riski realisoitui). Valittu tekijä oli ainoa, joka kertoi sekä kirjallisesti, että oli selittänyt myös suullisesti ko riskin ja mitä se tarkoitttaa rahassa ja työssä.

Ehkä ratkaisevinta oli kuitenkin se, että isojen toimijoiden ehdot oli tällaisessa tapauksessa sellaiset, että myyjä ei ole ainakaan se joka ottaa turpiin, jos tulee yllätyksiä.

Eli sillä oli oikeasti käsitys mitä tehdään, miten ja mitkä on riskit ja osasi kertoa ne myös selvästi asiakkaalle. Noilla muilla oli myyntitykkiä, myyntitykin esimiestä, piiripäällikköä jne.

Naurettiin kyllä kotona, että aikamoista touhua, kun aina kaivetiin isompaa pomoa, jolla on natsat antaa enemmän alennusta.

No "pikkufirmassa" oli erittäin kokenut omistaja-toimitusjohtaja, joka kävi kohteen läpi ja toimi myö teknisenä työnjohtajana työn aikana. Ei tarvinnut enää neuvottelijan kysellä keneltäkään lupia alennuksiin ja pystyi käyttämään luovia tapoja kaupan kotiinsaamiseksi.... Kun hinta alkoi menemään liian alas, niin tarjosi sitten kaupanpäälliseksi lämmitysjärjestelmän huolto ja säätötöitä veloituksetta, joilla tuli muutakin kuin alkuperäinen juttu kuntoon ammattilaisen laittamana, asumismukavuus parani ja varmaan vähän energiaakin säästyy. Noita töitä asennusryhmän toinen asentaja teki väliaikoina, kun olisi muuten joutunut odottelemaan syystä tai toisesta. Eli työ ei maksanut tosiasiassa yrityksellekään mitään, vaan viimeinen "alennus" revittiin tehokkuutta parantamalla, katsomalla mitä muuta tämä talo kaipaa, jota voisi luppoaikana tehdä.

Eli loppupeleissä tuli hyvä diili ja onnistunut lopputulos. Uskoisin kyllä, että ko. hinnalla tekijäkin sai asiallisen korvauksen tehdystä työstä.

Oatmeal Stout
01.03.2019, 12.08
Tai sitten sitä ei saisi keskeyttää, hidastaisi väestönkasvua, jos ...

marmar
01.03.2019, 12.55
Tai sitten sitä ei saisi keskeyttää, hidastaisi väestönkasvua, jos ...

Taitaa noiden lopputulos olla pikemminkin väestöräjähdys.
Ei nuokaan niin tyhmiä ole, että lypsävän lehmän tappavat mutta kuritusta saavat, jos eivät anna tarpeeksi...

marmar
01.03.2019, 13.07
No joo, itse en tätä hirveänä ongelmana näe. Ja kyllä kannattaa katseet kääntää myös sinne omakotiasujan / taloyhtiön hallituksen puoleen, jollei olla seurattu että mitä tontinvuokrille lähiympäristössä on tapahtunut ja pyritä varautumaan siihen. Nythän monet näistä julkisuudessa olleista asioista on johtunut siitä, että vuosikymmenet on asuttu täysin ajastaan jälkeen jääneiden vuokrien kanssa ja sitten kun ne kerralla oikaistaan, syntyy kauhea poru.

Ongelma ei ole vuokratonteissa, vaan liian sinisilmäisissä ja hölmöissä vuokraajissa.
Jos kaavamuutos ajaa asuinalueen maantasalle, niin onhan se surkea juttu jos pieteetillä onhoitanut taloansa ja tonttiansa 50 vuotta. Mutta tieto ja suunnitelmat siitä pyörii vuosikymmenen ja maanvuokralaki suojelee myös vuokralaista, joten jotain sen tontin omistaja kiinteistöistä joutuu maksamaan jos sopimus ei jatku.

Vuokran taso on monimutkaisempi juttu, kun sitä tönöä on usein vaikeampi siirtää, kuin huonekaluja. Itse vuokralla asumisessa ei ole samoja ongelmia, koska vuokrakämpästä on helppo lähteä. Kamat kantoon ja kohti uutta, ilman merkittäviä kuluja.

Kyllähän noita kaavamuutos, tönöt matalaksi ja uutta tilalle tapahtuu myös kerrostalojen omistustonteilla. Niissäkin toki vanhan huoneiston arvo romahtaa, mutta lisähuoneistoilla ja niitä saaduilla rahoilla saa parhaassa tapauksessa upouuden tilalle. Vuokratontilla voi käydä kehnommin, jos kiinteistä todetaan purkukuntoiseksi, niin voi olla lunastusarvo aika heikko....

MRe
01.03.2019, 13.36
Ongelma ei ole vuokratonteissa, vaan liian sinisilmäisissä ja hölmöissä vuokraajissa. .
No, tämän on huomannut omassakin taloyhtiössä. Osalla porukkaa tuntuu olevan ihan perusasiat hukassa ja sitten koko elämän omaisuus ja varat kiinni kohteessa...

LJL
01.03.2019, 13.48
En huomannut että edellä olisi mainittu sitä, että maanvuokraoikeuden haltijalle kuuluvat omistusoikeudella vain tontilla sijaitsevat rakennukset. Jos kiinteistöön eli maapohjaan ja sillä sijaitseviin rakennuksiin on kirjattu lainhuuto, lainhuudon mukaisen omistajan omistusoikeus koskee paitsi rakennusta myös maapohjaa ja sen arvoa. Jos tonttimaan arvo sattuisi vaikkapa nousemaan, niin.

Concorde
01.03.2019, 16.09
1.7.2018 asti Taksissa oli enimmäishinnoittelu, eli taksilaki määräsi maksimihinnan. Alennusta sai antaa, eli halvemmalla ajaa, mutta harva teki niin. Paine oli siis hinnan ylärajalla ja ilmeisesti joku päättäjä luuli sen ylärajalla olevan paineen purkautuvan alaspäin, kun yläraja poistetaan (ainahan kaikessa käy niin...) No ylättäen se purkautui ylöspäin ja hinnat nousi. Ei yllätystä siis siinä.

Tampereen Aluetaksi on ekana ottanut askeleen takaisin kohti kuluttajan etuja, eli palauttivat maksimikilometrihinnan jota voidaan periä...

https://www.aamulehti.fi/a/201485006

Sama on tapahtunut myös Ruåtsissa ja Virossa, joissa ensin poistettiin rajat ja nyt on aloitettu taas reguloimaan. Ziisus, kun niiden muiden virheistä ei voida oppia vaan tehtävä samat perässä.

LJL
01.03.2019, 16.22
Ziisus, kun niiden muiden virheistä ei voida oppia vaan tehtävä samat perässä.

Kyllä muuten voi. Olen itse uutisia seurattuani visusti pidättäytynyt lähettämästä Johanna Tukiaiselle satoja tekstiviestejä, tai tarkemmin sanottuna yhtäkään tekstiviestiä. En ole myöskään syönyt poloniumia vai mitä se oli, ihan ihmeellisen näköiseksi meni se yksikin kaveri ja vissiin kuoli. Enkä osallistunut löylynheiton MM-kisoihin. Kaikista näistä olen muiden virheistä oppinut enkä ole tehnyt perässä!! Ja se on kannattanut.

mgcc
01.03.2019, 20.14
Dicksklaimeri, mulla ei ole pikkuhousufetissiä.

Noin niinku ihmetyttää artikkelin naisen asenne. Perneri ja joku muu pisniswoman olisi jo laittanut verkkokaupan pystyyn.

https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000006019681.html

Jos jollain on joku mieltymys ja ketään tai mitään ei vahingoiteta, niin mummielestä se on ihan jees.

Laroute
01.03.2019, 22.37
^ Minulla olisi yhdet käytetyt ja pesemättömät ajohousut nyt myytävänä! Otan tarjouksia vastaan. Lupaan yli tuhannen euron tarjoneelle ruskean raidan mukaan. Laitan vessapaperit mukaan pienestä lisähinnasta. Virtsatippoja on jo nyt!

Tarjouksia?

PS. Olen mies, joten kiirehdithän tarjouksesi kanssa, jotta tilaisuus ei mene sivu suun!

PS, PS. Ei perversseille! Ainoastaan asiallisiin tarjouspyyntöihin vastataan.

OJ
01.03.2019, 23.07
Mä voin sitten myydä käytettyjä ajohousuja ja kalsareita myos niille perversseille. Ajohousujen hinnat "pesemättomien kilometrien" mukaan ja kalsarit tuntien mukaan. Kalsareissa ketsuppi- ja/tai sinappitahrat lisähinnasta.

Köfte
01.03.2019, 23.34
Ei Pekka Niska (kai?) kuollut ole, se oli poika Janne Niska. Erona Niskoilla ja tuolla Lapwallilla näyttää olevan myös se, että käsittääkseni Niskojen firmoissa omistaja/johto ja työntekijät vetivät hyvässä hengessä yhtä köyttä ja työviihtyvyys oli huipussa kun taas Lapwallilla ihan tarkoituksella haetaan riitaa ja konfliktia, jutussakin on useampi asia (teko ja oire) mainittu. Miksi ja miten tuollainen työkulttuuri on päässyt syntymään, se ei jutusta selviä.

Ilja Janitskin... Voi Paavo minkäs teit. :(

Työ/yrityskulttuuriin tässä tapauksessa vaikuttaa vahvasti alueelle tyypillinen uskonnollinen liike.
Ko. intressejä omaavat yritykset ovat (varsinkin rakennusalalla) epäkunnostautuneet kyseenalaisella
toiminalla rakennusboomin riehannuttua.

Paavolla alkaa epätoivo kolkutella ovella?

Laroute
01.03.2019, 23.38
^ ^Heti tulee kilpailua tarjonnasta, kun yritän myydä hieman virtsapirskotteisia ajohousuja "ei pervesseille"! Heti vedetään koko arsenaali kalsareita myöten peliin ja ollaan valmiita myymään ties minkälaisille pervoille tahansa. Missä on perinteinen hyvän kauppatavan mukainen moraali?

Paljonko muuten maksaisi tuollaiset kalsarit, joissa on ketsuppi- ja/tai sinappitahrat. Ottaisitko vaihdossa käytetyt ajohousut joihin modaisin tupla ruskean raidoituksen. En tietenkään itselleni, mutta serkkupoika on kysellyt!

OJ
02.03.2019, 00.12
Mulle tehtiin moraalinohitusleikkaus jo pikkupoikana.

Laroute
02.03.2019, 00.53
^ Repesin!

Kävisikö noihin kalsareihin vaihdossa pilkkihaalarit, jonka hupussa on kakkaa? Siis, serkkupojan puolesta kysyn tätäkin.

MRe
02.03.2019, 09.06
Eikö Japanissa noita käytettyjä naisten pikkuhousuja saa ihan automaatista? Joka tapauksessa siellä noille on isot markkinat. Ja kuka tietää, kuinka kuumaa kamaa pikkukakkainen pilkkihaalari siellä olisi.

tempokisu
02.03.2019, 09.08
Perskutarallaa, tässä olisiko ns. markkinarako. Olisi todella paljon käytettyjä naisten pikkareita myynnissä :D siis paljon käytettyjä, ja näitä on paljon. Eri värejä ja materiaaleja, mm. pitsistä ja strinki-mallia.

H.Brooks
02.03.2019, 09.29
En tajuu. Eihän pikkarit maksa uutenakaan paljon mitään esim. Tokmannilla! 🤷🏿*♂️

H.Brooks
02.03.2019, 09.30
[QUOTE=H.Brooks;2851726]En tajuu. Eihän pikkarit maksa uutenakaan paljon mitään esim. Tokmannilla! 🤷🏿*♂️

Jopotuinen
02.03.2019, 09.49
Iltapaskoissa oli jotain juttua nuista. Mukaan täytyy tulla aitoustodiste, ei valokuva housuista jaloissa. Sehän ei nyt toki iso vaiva ja hintahan oli varsin hyvä, oliskos ollu 50€ tjsp ja kysyntä oli kova.

Siitä vaan uusi ura!

callahan
02.03.2019, 09.57
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006020687.html

Petelius aikoo näemmä vielä mennä "eläkettä" nostamaan eduskunnasta...no on siellä tyhmempiäkin.

joo ei ole vielä valittu mutta eiköhän tuo sinne pääse maineellaan ja tunnettavuudellaan...

Concorde
02.03.2019, 10.22
Petelius aikoo näemmä vielä mennä "eläkettä" nostamaan eduskunnasta

No, olisihan siellä sitten joku vihreä, joka tuntee muutakin luonnosta kuin Harakan ja Urpiaisen...

PK1
02.03.2019, 11.14
Perskutarallaa, tässä olisiko ns. markkinarako. Olisi todella paljon käytettyjä naisten pikkareita myynnissä :D siis paljon käytettyjä, ja näitä on paljon. Eri värejä ja materiaaleja, mm. pitsistä ja strinki-mallia.

Ideana on että ne pikkarit myös tuoksuvat sille raolle, eli ovat ns suoraan käytöstä otettuja.
Kyllä niillä varmasti rahoittaa nukkekauppaa lääkärin ammattia paremmin.

tempokisu
02.03.2019, 12.30
^ mikä tahansa työ on paremmin palkattua kun tämä mun ns. työ, en mä tätä enää työnä pidä vaan vitsinä, ja työpaikkakiusaamisena. Kunhan vaan joku ottaisi tällaisen vanhan ämmän töihin, mutta eipä taida ottaa.
^^ joo toi valokuva on jo liikaa pyydetty, mutta kyllä näistä ...öö...näkee että käytetyt on...

Mutta voi Matti Pitkoa. Se tämän lehden viimene "huumoria lopuksi" - oli lainattu kyllä Kari Suomalaiselta. Karin piirroksessa lääkäri kertoi vanhalle mummelille diagnooseja, joista mummeli ei ymmärtäny mitään ja totesi että hienoa, minä kun luulin että minä olen sairas. Matti Pitkon olisi edes tämä kannattanu kertoa, että ton sitten kopioitu Karilta tämä kevennys.

Jopotuinen
02.03.2019, 13.03
^Siis, ei sen kuvan tartte olla mitään pornöö.
Ihan vaan kuva lantion seudusta housut jalassa ja housuissa jokin yksilöllinen tunniste, vaikkapa nahkiaisen kuva ommeltuna. Samalla kuvasta varmistuu, ettei housujen etumuksessa ole mitään ”ei toivottua pullottavaa".
Herrasmiesmäisesti merkattuja tuotteitakin kun voi myös esiintyä, mutta niille on kai omat markkinansa.

MRe
02.03.2019, 17.48
^Toi olis kyl tosi upeeta: brändatyt käytetyt kalsarit.

J.Kottenberg
02.03.2019, 18.45

Noi vuokratontit on myös ihan näppärä apu kaupungille tai kunnalle jos rahantarve pääsee yllättämään. Tonttien arvon voidaan katsoa sopivasti nousseen, vaikkapa vain 5% ja samalla voidaan nostaa vaikkapa "vain puoli prosenttia" vuokraa. Eli vaikka 5% - 51/2%. Ihan kiva tulonlisäys, ja jollekin pieni menojen lisäys.
Jotenka kyllä vuokratontti voi tosiaan monenlaista pikku yllätystä sisältää.

Esko
02.03.2019, 22.26
Paavolla alkaa epätoivo kolkutella ovella?

Ei siellä listoilla ketään tunnettuja nimiä muuten ollutkaan, paitsi mies itse.. Toiseksi tunnetuinpana Börje Börgelsson, joka "joutui perumaan ehdokkuutensa". Paavohan alkoi jo jossain vaiheessa vaikuttaa pikkuisen hauskalta ja symppikseltäkin mutta siitä on jo aikaa, ehkä se johtui vain siitä että oli ollut poissa kotimaanpolitiikan huipulta ja täten kotimaan väännöistä ja uutisista. Se Börgelsson -episodi meni vielä hauskana läppänä joka ehti jo melkein unohtuakin, mutta tämä ei ihan heti unohdu. Surullista.

Noi vuokratontit on myös ihan näppärä apu kaupungille tai kunnalle jos rahantarve pääsee yllättämään. Tonttien arvon voidaan katsoa sopivasti nousseen, vaikkapa vain 5% ja samalla voidaan nostaa vaikkapa "vain puoli prosenttia" vuokraa. Eli vaikka 5% - 51/2%. Ihan kiva tulonlisäys, ja jollekin pieni menojen lisäys.
Jotenka kyllä vuokratontti voi tosiaan monenlaista pikku yllätystä sisältää.

Tuota noin. Prosenttilaskuhan ei nyt mene ihan näin. Ensinnäkin, jos vuokraksi on sovittu tietty prosentti arvosta ja arvo nousee, vuokrakin nousee luonnollisesti samassa suhteessa. Ei siihen sen kummempia yllätyksiä tai prosenttien nostoja tarvita. Toisekseen, jos esimerkin vuokra 5% nousee puolella prosentilla, siitä tulee 5,025%. Jos se nousee puolella prosenttiyksiköllä, silloin siitä tulee 5,5%. Noin muuten samaa mieltä vuokratonteista, jos itselle tekisi (tai ostaisi) pysyvää kotia niin vaikea olisi vuokratonttiin henkisesti taipua.