PDA

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen jeesustelutopikki vol3

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 [52] 53 54 55 56 57 58 59 60 61

marmar
15.11.2018, 05.35
Supo saattaa tutkia 11 kansanedustajan taustat perin pohjin – osa edustajista pelkää seurauksia
"Toinen epävirallisempi syy on, että tiedusteluvaliokuntaan haluavat kansanedustajat pelkäävät, että heidän taustoistaan paljastuu Supon selvityksessä asioita, jota eivät kestä päivänvaloa."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000005899720.html (https://www.is.fi/politiikka/art-2000005899720.html)

Ei ole mikään yllätys, että nimenomaan epämääräisillä taustoilla olevat pyrkii tällaisiin tehtäviin. Ei tuo laajakaan turvallisuusselvitys niin kummoinen ole, etteikö sitä voisi antaa tehdä, jos taustat kunnossa.

Concorde
15.11.2018, 16.12
Viinasen kirjoitus on täyttä roskaa.

Joo, ei toi äijä mitään politiikasta tai valtiontaloudesta tiedäkään...

marmar
16.11.2018, 06.34
Vaihteeksi positiivisia uutisia AY järjestöistä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005901258.html

SAK:n jäsenmäärä syöksyssä – liiton verkkosivuilla aivan eri todellisuus

J.Kottenberg
16.11.2018, 20.01
Ei ole mikään yllätys, että nimenomaan epämääräisillä taustoilla olevat pyrkii tällaisiin tehtäviin. Ei tuo laajakaan turvallisuusselvitys niin kummoinen ole, etteikö sitä voisi antaa tehdä, jos taustat kunnossa.

Joo, eipä ole ihme että on vähän kylmä rinki pakoventtiilin ympärillä jos vähän tarkemmin selvitellään. Saattaisi monta "Tiitisen listaa" tulla päivänvaloon.

Ai niin, eihän meillä Suomessa voi mitään epämääräistä poliitikoilla olla. Nehän on kaikki niin rehellisiä. Näkeehän sen vaikka nuorisosäätiöstä.

Singer
17.11.2018, 18.16
mitähän varten olen pitänyt ajokorttia mukana, kun se todistaa että on ajo-oikeus, mutta ei sitä kuka olen? kuitenkin ilman sitä voi saada sakot.

bici74
17.11.2018, 22.55
mitähän varten olen pitänyt ajokorttia mukana, kun se todistaa että on ajo-oikeus, mutta ei sitä kuka olen? kuitenkin ilman sitä voi saada sakot.Ajokortin perimmäinen ongelma on se ettei siinä ole mainittu kansalaisuutta. Siksi sitä ei monessa virallisessa yhteydessä hyväksytä. Täällä Espanjassa meillä ulkomaalaisilla, EU-kansalaiset mukaan lukien, oli kuvalliset residenssikortit mutta ne otettiin EU-kansalaisilta pois koska jossain ihmeteltiin että mikä ihmeen oikeus Espanjalla on myöntää kuvallisia henkilöllisyystodistuksia muiden EU-maiden kansalaisille. Jos jonkun korttiostoksen yhteydessä papereita kysellään niin ajokortin vilauttamisella pärjää...virallisemmassa tilanteessa sitten tarvitaan passi/henkkari (+ nykyinen residenssilappu joka ei yksinään kelpaa mihinkään). Olishan se kiva jos olisi yksi kortti jolla voi hoitaa henkilöllisyytensä, ajo-oikeutensa, KELA-systeemit jne...mutta siihen asti pinkka tsettejä lompakon täytteenä.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Köfte
18.11.2018, 00.28
^ Amerikan autovuokraamon Uncle Sam ällistyi vanhasta paperiajokortista.
Tovin kestäneen nettisession jälkeen pinkki laminaatti 35 vuoden takaisella
kuvatuksella olivat OK-kamaa. Sitä kansainvälistä ei edes kysytty.

Esko
18.11.2018, 00.30
Vaihteeksi positiivisia uutisia AY järjestöistä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005901258.html

Palaveerasin henkilöstökonsulttimme kanssa eilen ja hänellä oli vähän erilainen näkemys ay -aiheesta. Hän toivoi mahdollisimman paljon yhteistyötahoja, joiden kanssa voisi sopia asioista. Jos olisi luottamusmies, hänen kanssaan voisi tehdä paikallisia sopimuksia. Kun ei ole ketään joka voisi sopia työntekijöiden puolesta, mahdolliset sopimukset pitäisi tehdä kaikkien niitä koskevien kanssa yhdessä. Päivystyksistä (jotka eivät kovin montaa ihmistä koske) oli kai jotain sovittukin, mutta muusta ei ole yritettykään vaikka tarvetta kyllä olisi. Tämä toki alalla jolla paikallisen sopimisen mahdollisuudet olisivat parhaat mahdolliset ja kiinnostus mihinkään ay- tms. -toimintaan likipitäen olematon.

Jopotuinen
18.11.2018, 08.08
Mulla on yhdistetty kela ja henkilökortti, joka näyttääkin menneen vanhaksi 2016. Toiminut silti täydellisesti.

Maksatin sen aikanaan firmalla, koska jouduin antamaan passini sinne kaniin viisumin hakua varten. Eihän sitä ilman henkaria voi olla, eikä matkustaa EU sisällä. Näin sen perustelin. :rolleyes:

Henkkareiden, samoin kuin passin, 5 vuotta voimassaoloaika on silkkaa perseilyä. Näitä valmistavat tahot ovat lobanneet tämän voimassaoloajan. Kyseessä ei siis ole mikään EU johdannainen, vaan ihan on Suomi vetoinen juttu.

Mielestäni tosta 10 v passista oli jotain juttua jokin aika sitten, mutta se näyttää hiipuneen.

Siitäpä muistuikin, täytyykin tsekata nykyisen voimassa olo, tyystin oli unohtunut koko asia, Rouva kans :o

Edit:
Nii ja se passi maksaa luokkaa vitosen vähemmän kuin henkilökortti!

Jopotuinen
18.11.2018, 08.56
Mutta joo, retkeilyyn kortteja on turhankin paljon. Passin voimassaoloa tarkistellessa, laskeskelin passikukkaron saldoksi 14 kpl omia ja firman läpysköitä, creditit ja ajokortit mukaan lukien.

Brittish Airways läpyskää en löytänyt, mielestäni olisin heihin liittynyt Finskejä parempana. Molemmat toimivat samassa allianssissa, niin siellä ei Finskeiltäkään kertyneet pisteet vanhene. Multa Finskit ovat pisteitä ryövänneet, kun ei vaan ole sattunut heidän kyydityksiään vuosikausiin kohille. Olikohan se 3v kun pisteet vanhenee siellä, Briteillä ne säilyvät iäti.

Rouva varasi liput Norvegianilta ja liittyi jäseneksi, varmaan lähettävät sille myös jonkin kortin.

OKS
18.11.2018, 10.01
mitähän varten olen pitänyt ajokorttia mukana, kun se todistaa että on ajo-oikeus, mutta ei sitä kuka olen? kuitenkin ilman sitä voi saada sakot.

Ajokortin perimmäinen ongelma on se ettei siinä ole mainittu kansalaisuutta.

Posti toi vanhan paperisen tilalle uuden ajokortin perjantaina, maanantaina kävin tilaamassa. Tilaushetkellä virkailija sanoi, että kortti tulee noin kolmen viikon kuluttua, mutta tulikin sitten viikossa.

https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/suomessa-kaytossa-olevat-ajokorttimallit

https://ajokortti-info.fi/filebank/220-Ajokortti_ABC_-_etu.jpg?fb_bfn=129-Ajokortti_ABC_-_etu.jpg

OJ
19.11.2018, 16.44
...passin, 5 vuotta voimassaoloaika on silkkaa perseilyä. Näitä valmistavat tahot ovat lobanneet tämän voimassaoloajan. Kyseessä ei siis ole mikään EU johdannainen, vaan ihan on Suomi vetoinen juttu...
Voin kertoa, että tätä on tullut manattua. Passi kun pitää hakea naamatusten, niin täällä ulkomaan syrjäkylillä asuessa muuttuu homma melkoiseksi säätämiseksi ja ihanan kalliiksi. Mulla on treffit Vancouverin kunniakonsulaatin kanssa ensi viikolla kun se on lähin/kätevin paikka passin uusimiseen. Kätevä tarkoittaa 3h lento aamuviideltä Vancouveriin ja illalla 21:00 takaisin kotiin. Mikäs siinä, Vancouver on ihan kiva paikka, mutta olisin mä voinut lentoihin menevän C$400 käyttää johonkin muuhun. Onneksi Vancouverissa tämä homma onnistuu ilman yopymistarvetta.

Ja se kansainvälinen ajokortti on käsittääkseni silkkaa rahastusta, tai ainakaan täällä sitä ei yksikään viranomainen tunnista.

bici74
19.11.2018, 17.07
Voin kertoa, että tätä on tullut manattua. Passi kun pitää hakea naamatusten, niin täällä ulkomaan syrjäkylillä asuessa muuttuu homma melkoiseksi säätämiseksi ja ihanan kalliiksi. Mulla on treffit Vancouverin kunniakonsulaatin kanssa ensi viikolla kun se on lähin/kätevin paikka passin uusimiseen. Kätevä tarkoittaa 3h lento aamuviideltä Vancouveriin ja illalla 21:00 takaisin kotiin. Mikäs siinä, Vancouver on ihan kiva paikka, mutta olisin mä voinut lentoihin menevän C$400 käyttää johonkin muuhun. Onneksi Vancouverissa tämä homma onnistuu ilman yopymistarvetta.

Mua sylettää myös vaikka metrolla pääsen käytännössä ovelta ovelle. Ei edes se viiden vuoden sykli passille ja henkkarille vaan se helvetin hinta noille läpysköille. Passi 140 euroa, henkkari 90 euroa. Ja käytännössä tarvitsen molemmat.

Suurlähetystössä on tosin mukava käydä, siellä ei ole koskaan ketään muita ja itse lähettiläskin toivottelee hyvät huomenet jos samaan huoneeseen sattuu.

mgcc
19.11.2018, 17.45
Olihan se aika hupaisaa kun 5 vuoden passit tulivat, televiisorissa virkamies sanoi vakavalla naamalla, että passi hinta ei nouse vaan on sama kuin aikaisemmin. Sietämättömän typerää on myös antaa alennusta, jos passin ja henkilökortin ottaa samalla hakureissulla. Kun ne sitten samaan aikaan vanhenevat, niin ei kyllä tule se alennus mieleen vaan jotain ihan muuta, esimerkiksi vitutus, kun ei ole yhtään validia id-todistusta.

hsr
19.11.2018, 17.52
Tilattiin vaimolle uusi passi ja henkilökortti netistä myöhään maanantai-iltana, keskiviikkona oli passi noudettavissa K-marketissa ja seur. päivänä henkilökortti. Kuvassa toki piti käydä ensin. Minusta aika sujuvaa.

tempokisu
19.11.2018, 17.58
jaa-a, just tuli jotain ilmoitusta että osuuspankissa ajokortti ei enää käy henkilöllisyystodistuksena. Mulla kun ei ole muuta, mitäs sitten kuka mä sitten oon? En tarvi passia, semmoisen henkilökortin hakemiseen tarvii todistaa henkilölliyys - mutta ajokortti ei käy. No miten muka sitten? Ja mä en minnekään kuvaan mene, siitä tulee kamalan näköne. No ainakin siis tunnistettava.
No, nähtäväksi jää tarviinko mä elämässäni enää mitään kortteja.
Pankkikortti oli tosi ankeen näköne valkoinen. Mä piirsin siihen myrkkytussilla kaksi nahkiaista ( siihen päähän jota ei laiteta kortinlukulaitteeseen), heti pirteemmän näköne ja persoonallinen.
Miksi muuten yleensäkään tarvii montaa korttia, kätevintä olisi yhdistää kaikki tiedot vaikka siihen pankkikorttiin.

Hartsa69
19.11.2018, 20.48
^ Miullakin vain reilut 20 vuotta vanha ajokortti, sellanen rapistuva muovinen, passi joka on männy vanhaksi 2004.. :D Kuulemma pärs' kohtaisesti tunnistetaan henkilö paikallisella polliisikonttorilla tai jotain..

Jeesustellaan vähän leipomisohjelmasta joka par aikaa pyörii töllössä.. kun ohjelmassa on kaksi homppelia, heistä täytyy sitten mainita että he nimenomaan ovat homoja ja se kumppanikin näytetään, että tosi on :D

Akat saavat toteuttaa itseään kaikessa rauhassa oli sitten kumppani a b tai joku muu mikä..

spaceman
19.11.2018, 20.52
Miksi muuten yleensäkään tarvii montaa korttia, kätevintä olisi yhdistää kaikki tiedot vaikka siihen pankkikorttiin.

Niin sitä luulisi. Käytännön elämä vain ei oikein mene noin. Pitäisi päästä yhteisymmärrykseen _todella_ monista kaupallisista ja valtapoliittisista asioista jotta yhteen korttiin voisi teoriassa päästä. Ajatellaan nyt vaikka alkuun sitä että pitäisi sovittaa samaan standardiin USA:n, Kiinan ja Venäjän halut kansalaisten henkilökortista.... Ihan en henkeä pidätellen odottaisi tuloksia. Lisäksi tietysti nykypäivänä on monenlaista kilpailevaa identiteetin todistamis- ja maksuliikenneviritystä jotka toimivat puhelimella, tabletilla ja tietokoneella.

marmar
19.11.2018, 22.42
^ Miullakin vain reilut 20 vuotta vanha ajokortti, sellanen rapistuva muovinen, passi joka on männy vanhaksi 2004.. :D Kuulemma pärs' kohtaisesti tunnistetaan henkilö paikallisella polliisikonttorilla tai jotain..

Kyselemällä selvittävät henkilöllisyyden. Tietty jos on ajokortti tai vastaava, niin sillä pääsee alkuun ja sen jälkeen kysymyspatteristolla jatkuu nin pitkään, että tarpeeksi monta oikeaa vastausta tulee. Kaikenäköistä kyselevät. Joku satunnaisgeneraattori niitä kysymysiä varmaan arpoo. Kysymykset liittyy elämänhistoriaan, asuinpaikkoihin, osoitteisiin, kouluihin, muuttovuosiin, vanhenpien kotipaikkoihin, isovanhempien paikkoihin, ätien ja mahdollisesti isoäitien tyttönimiin, siskoihin, veljiin, jne.

Kohtuu pitkä ja mielestäni varsin luotettava prosessi tuo oli, kun joskus jouduin ekaa passia hakiessani käymään läpi. Melko mahdoton vieraan on tietää niin monelta elämän osa-alueelta oikeita vastauksia ulkoa.

Smo
19.11.2018, 23.43
Oli jännä kysely kun ajokortti oli mutta passi vanhentunut. Kait suurinpiirtein osasin oikein vastata. Saattoi kyllä olla vanha passi mukana.

Sit pitäs muistaa toi ajokorttilääkärintarkastus ...

tempokisu
20.11.2018, 00.45
Niin sitä luulisi. Käytännön elämä vain ei oikein mene noin. Pitäisi päästä yhteisymmärrykseen _todella_ monista kaupallisista ja valtapoliittisista asioista jotta yhteen korttiin voisi teoriassa päästä. Ajatellaan nyt vaikka alkuun sitä että pitäisi sovittaa samaan standardiin USA:n, Kiinan ja Venäjän halut kansalaisten henkilökortista.... Ihan en henkeä pidätellen odottaisi tuloksia. Lisäksi tietysti nykypäivänä on monenlaista kilpailevaa identiteetin todistamis- ja maksuliikenneviritystä jotka toimivat puhelimella, tabletilla ja tietokoneella.

Sano toi tämmöiselle kotikissalle.....jonka elämässä tabletit on syötävää.

lansive
20.11.2018, 13.49
Oli jännä kysely kun ajokortti oli mutta passi vanhentunut. Kait suurinpiirtein osasin oikein vastata. Saattoi kyllä olla vanha passi mukana.

Ei kai niiden pitäisi kysellä mitään jos on vanhentunut passi mukana? Näin ainakin minulle sanottiin kun uusin passia. Jouduin vastailemaan kysymyksiin, kun vanha passi oli pudonnut auton penkin väliin ja virkailija ei antanut lähteä hakemaan. Olisi pitänyt varata uusi aika tai jonottaa, joten pienempi paha oli vastailla niihin kysymyksiin.

Ohiampuja
20.11.2018, 14.46
Kohtuu pitkä ja mielestäni varsin luotettava prosessi tuo oli, kun joskus jouduin ekaa passia hakiessani käymään läpi. Melko mahdoton vieraan on tietää niin monelta elämän osa-alueelta oikeita vastauksia ulkoa.
Vaimolle hommattiin passi nimenvaihdoksen yhteydessä, niin pääsin kuuntelemaan sivusta sen tenttauksen. Säikähdin oikein kovasti, minä en olisi varmaan uutta passia saanut. :)

Vanhoja kotiosoitteita ja omien vanhempien tietoja kysyttiin kyllä niin tarkasti. Minulla kun on aika huono tai valikoiva numeromuisti, jotain XT osien painoja tai eturattaiden BCD lukuja muistan kyllä, mutta lasteni syntymäpäiviä en sitten millään. Toiset muistaa kaikkien vanhojen autojensa rekkarit, minä juuri ja juuri tämän nyt käytössä olevan. :)

Smo
20.11.2018, 14.56
Ei kai niiden pitäisi kysellä mitään jos on vanhentunut passi mukana? Näin ainakin minulle sanottiin kun uusin passia. Jouduin vastailemaan kysymyksiin, kun vanha passi oli pudonnut auton penkin väliin ja virkailija ei antanut lähteä hakemaan. Olisi pitänyt varata uusi aika tai jonottaa, joten pienempi paha oli vastailla niihin kysymyksiin.

Voi olla etten ollut älynnyt ottaa vanhaa passia mukaan mutta se olis ollut olemassa

tempokisu
20.11.2018, 15.50
Vaimolle hommattiin passi nimenvaihdoksen yhteydessä, niin pääsin kuuntelemaan sivusta sen tenttauksen. Säikähdin oikein kovasti, minä en olisi varmaan uutta passia saanut. :)

Vanhoja kotiosoitteita ja omien vanhempien tietoja kysyttiin kyllä niin tarkasti. Minulla kun on aika huono tai valikoiva numeromuisti, jotain XT osien painoja tai eturattaiden BCD lukuja muistan kyllä, mutta lasteni syntymäpäiviä en sitten millään. Toiset muistaa kaikkien vanhojen autojensa rekkarit, minä juuri ja juuri tämän nyt käytössä olevan. :)

Minulta ei onneksi voi kysyä lasten mitään tietoja. Vanhempieni syntymäpäivät muistan, mutta mikä vuosi?? Vanhojen autojen rekisterinumerot, isomazdalla on helppo mutta pikkumazdan aika vaikee, miten ne numerot meni 859?....sitä vanhemmista autoista ei ole enää edes muistikuvaa, paitsi se ihan eka auto NSU, sen rekisterinumero oli HMH-28. Ja mistäs se kysyjäkään tietää tiettyjä asioita, kunhan kysyy eli kannattaa vastata nopeesti ja varmasti. Vanhoja kotiosoitteita on 3, ja kyllä mä ne nyt muistan...tosin se eka Kenraalintie 12 on 47 vuoden takaa, eka kerros ja keskimmäinen asunto.
Toistaiseksi antaa olla.

bici74
20.11.2018, 17.42
Sit pitäs muistaa toi ajokorttilääkärintarkastus ...

Aikaa varatessasi muista myös tehdä toimiston likalle selväksi että et halua mitään virolaista lekuria vaan pirkkalaisen.

EDIT: muistui juuri mieleeni että tuo oma korttini happanee keväällä eli mulla myös lääkärintarkastus + kortin uusiminen piakkoin edessä.

mgcc
20.11.2018, 23.38
Kummallista kysyä vanhaa passia tai yleensä yhtään mitään kun kaikilta 5 vuoden passin hakeneilta on otettu sormenjäljet etusormista ja ne ovat tietokannassa. Sormi vain siihen lukijaan ja homman pitäisi olla selvä. Sivuhuomautuksena sellainen, että Suomi on ainoa maa jossa sormenjäljet ovat tietokannassa ja passissa, muilla mailla ne on tallennettu passiin. Suomen ratkaisu on sen takia, että poliisi voi jankuttaa tietokannan avaamista poliisin käyttöön. Jankutus jatkuu niin pitkään, kunnes homma toteutuu ja tietosuojavaltuutettu on vaihtunut.

Köfte
20.11.2018, 23.39

Hupaisa tapaus viime keväältä autovuoraamon tiskiltä Jenkkilässä. -83 vaaleanpunainen paperikortti
(toki laminaatin sisällä) aiheutti runsasta ällistelyä ja interwebin käyttöä:) Yli 30 vuotta uudempien
passin ja kansainvälisen ajoluvan täsmäävät tiedot tasoittivat tilanteen. Tuo vanha lämiskähän on
voimassa kotimaassaan normaalisti (minulla 2035 saakka) ja muuallakin (ainakin toistaiseksi),
ellei erikseen vaadita uudemman mallista ajo-oikeuden osoitusta.

tempokisu
20.11.2018, 23.49
^ se vaan että KAIKKI ajokortit menee uusiksi vuonna 2033, mutta tämä tuskin koskee minua enää...

bici74
21.11.2018, 01.20
Tilattiin vaimolle uusi passi ja henkilökortti netistä myöhään maanantai-iltana, keskiviikkona oli passi noudettavissa K-marketissa ja seur. päivänä henkilökortti. Kuvassa toki piti käydä ensin. Minusta aika sujuvaa.

Tää alkaa olemaan siinä sujuvan prosessin alueella. Vielä kun tuosta kuvassa erikseen käymisestä päästäisiin eroon niin homma toimisi mainiosti, mutta mistäs sitten valokuvausliikkeet katteensa saisivat? Parikymppiä passikuvasta on mielestäni hävyttömän kallista.

marmar
21.11.2018, 06.05
Tää alkaa olemaan siinä sujuvan prosessin alueella. Vielä kun tuosta kuvassa erikseen käymisestä päästäisiin eroon niin homma toimisi mainiosti, mutta mistäs sitten valokuvausliikkeet katteensa saisivat? Parikymppiä passikuvasta on mielestäni hävyttömän kallista.

Ei kai sitä kuvaa tarvitse liikkeessä ottaa:
https://www.lupakuvienvastaanotto.fi/Default.aspx

Tervetuloa lupahallinnon valokuvapalvelimelle
Tämän sivuston avulla voit toimittaa passikuvat poliisille ja Maahanmuuttovirastolle sähköisessä muodossa.

Palvelua voivat käyttää valokuva-alan yritykset sekä yksityishenkilöt, joilla on taidot ja välineet korkeatasoisten passikuvien ottamiseen.

Jopotuinen
21.11.2018, 06.49
Ei tartte käydä, kuvan voi ottaa itse ja lisätä sen verkkohakemukseen.
Ja jos tietokannasta löytyy riittävän tuore aikaisempi kuva henkkari/passi/ajokortti/joku muu, kuva kopioituu automaagisesti sähköiseen hakemukseen.

p bonk
21.11.2018, 14.51
Laadulla on tekijänsä. Suomalainen rakennusteollisuus:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005906677.html

p bonk
21.11.2018, 14.56
Ja Kela ja sen kilpailutukset. Taas. Jos kilpailutus tehdään 80:20 suhteella hinta:laatukriteerit, tarpeeksi alhaisen hinnan tiskiin lyövä vie homman kotiin. Laadusta riippumatta.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005906620.html

bici74
21.11.2018, 16.48
Ei kai sitä kuvaa tarvitse liikkeessä ottaa:
https://www.lupakuvienvastaanotto.fi/Default.aspx

Tosiaan joo, voi sitä Photoshoppailla kotonakin mutta eipä tuo kaikilta onnistu. Ohjeistus on melko kattava mutta luulen silti että kuvaa otettaessa/säädettäessä monelta menee sormi suuhun ja valokuvausliikkeen ovi käy.

Tähän liittyen: kehitys kehittyy ja nykyisin me ulkomaanelävätkin saamme hakea passia verkossa! Naamakuva serverille ja passia hakemaan. Disclaimerina tosin sanotaan että "poliisi ei toimita sähköisesti haettuja passeja ulkomaille" eli sen saa kipaista Suomesta hakemassa.

arctic biker
21.11.2018, 17.14
Tosiaan joo, voi sitä Photoshoppailla kotonakin mutta eipä tuo kaikilta onnistu. Ohjeistus on melko kattava mutta luulen silti että kuvaa otettaessa/säädettäessä monelta menee sormi suuhun ja valokuvausliikkeen ovi käy.

Tähän liittyen: kehitys kehittyy ja nykyisin me ulkomaanelävätkin saamme hakea passia verkossa! Naamakuva serverille ja passia hakemaan. Disclaimerina tosin sanotaan että "poliisi ei toimita sähköisesti haettuja passeja ulkomaille" eli sen saa kipaista Suomesta hakemassa.

Miksi vatussa? Jos ees lähimpään konsulaattiin? Sillai kiinnostaa että tytär asustaa Peniscolassa nyttemmin pysyvästi kun miehensä kanssa pitävät siellä hotellia.

tempokisu
21.11.2018, 17.19
^ tuossa katselin että aika edullisesti sen passikuvan saa jotain 12e ja kuva menee suoraan sähköisesti viranomaisille. En mä omasta naamastani saa mitenkään minkäänlaista kuvaa, tosin ei saa se valokuvausliikkeen tyyppikään nättiä ( se on mahdotonta ilman raskasta photoshoppailua...) mutta jos se nyt pakko on joku haudasta noussut sarjamurhaaja-kuva niin sittenpä on.
Mä aikoinani aattelin että vaihdatan koko ajokortin ( vanhaa aikaa vielä..) ja kävin passikuvassa valokuvausliikkeessä. Laitoin hiukset nutturalle ja meikkasin ja latoin hienot korvakorut...no siitä kuvasta tuli kun olisin todellakin haudasta noussut joku Draculatar. Jäi ajokortti uusimatta, nykyisessä on melko onnistunut kuva kun se on otettu hieman vinottain eikä kohtisuoraan.

Mitä mun pitikään alunperin jeesustella....? Jaa joo se "Black Friday" tai mikälie laajentunut "Black Weekend" tai "Black Week"....niin on, sysimusta perjantai ja viikonloppu; älä osta mitään!

Ja muuten tuli taas joku että maksa 9000usd tai laitan susta otetut videot kaikille feispuukki-kavereillesi ( ei ole feispuukkia eikä kavereita!) ....:D no siinähän laittelee....

bici74
21.11.2018, 17.38
Miksi vatussa? Jos ees lähimpään konsulaattiin? Sillai kiinnostaa että tytär asustaa Peniscolassa nyttemmin pysyvästi kun miehensä kanssa pitävät siellä hotellia.

Koska: "Poliisi ei toimita sähköisesti haettuja passeja ulkomaille. Edustustolla ei ole päätöksenteko-oikeutta sähköisissä passihakemuksissa. Koska edustusto ei ole päätöksentekovaltainen viranomainen sähköisissä hakemuksissa, eikä järjestelmä ole käytettävissä ulkomailla, kaikki ohjepyynnöt tulee lähettää Poliisille. Edustusto ei voi ohjeistaa sähköisissä hakemuksissa."

(lähde: http://www.finlandia.es/public/default.aspx?nodeid=36831&contentlan=1&culture=fi-FI)

Tuon linkin takaa toimintaohjeet ja aikataulut, saa myös laittaa tarvittaessa yv:tä. Yhdellä lähetystö/konsulaattikäynnillä hoituu mutta siltikin tyttärellesi tulee satojen kilsojen reissu; minimissään Alicanteen eli joku 400 km suuntaansa. En silti ymmärrä miksi K-kaupan kassa voi luovuttaa sähköisesti haetun passin mutta lähetystö/konsulaatti ei.

arctic biker
21.11.2018, 17.57
Messusin tyttärelle, aika usein tuo Suomessa käy ja kai passi toimii kun kun just oli Tokiossa visiteeramassa veljeään.

Oli tietoinen ,tuumas että Madridin reissu. Siinä saa uudenkarhea Dacia Duster kyytiä!

Munarello
21.11.2018, 18.27
Öh, eikös niitä passeja ja henkilökortteja voi valita kotimaassa ties mistä marketin asiamiespostista noudettavaksi niin aika meriselityksiltä noin äkkiseltään kuulostaa, ettei voisi ulkomailla niitä konsulaattiin saada? Jonkinlaista pelkoa, että menevät vääriin käsiin kenties?

arctic biker
21.11.2018, 18.32
www.diosestabien.com (http://www.diosestabien.com) tää on mainos. Vävyn ja tyttären hotelli. Foorumilla tutuista grandi66 siellä oli vieraana mennä talvena, toki privaattipuolella kun jotain isä touhusi.
Molemmin puolin tykkäsivät.
Sujuvasti Suomea, Saksaa ,Englantia, Ranskaa puhutaan ja vissiin Miian lukioruotsi on vielä ok.

p bonk
21.11.2018, 18.36
Nyt on muotisuunnittelu viety uudelle tasolle.

"Fendi’s £750 ‘vulva’ scarf makes wearers look like they’re being born"

https://i.guim.co.uk/img/media/17d2789fc5fe9f072ca010f6e95f80a0127a5ea6/1_0_2184_1311/master/2184.jpg?width=620&quality=85&auto=format&fit=max&
https://d3enniz247y0a9.cloudfront.net/website/var/tmp/image-thumbnails/120000/126781/thumb__article-header-square/Hero_Square_Fendi_scarf.jpeg
https://i.guim.co.uk/img/media/17d2789fc5fe9f072ca010f6e95f80a0127a5ea6/1_0_2184_1311/master/2184.jpg?width=620&quality=85&auto=format&fit=max&

bici74
21.11.2018, 21.35
Öh, eikös niitä passeja ja henkilökortteja voi valita kotimaassa ties mistä marketin asiamiespostista noudettavaksi niin aika meriselityksiltä noin äkkiseltään kuulostaa, ettei voisi ulkomailla niitä konsulaattiin saada? Jonkinlaista pelkoa, että menevät vääriin käsiin kenties?

Joo, meriselityksen makua. Lähetystö voi tunnistaa henkilöllisyyden passihakemusta jätettäessä muttei valmista passia noudettaessa.

Ja ennen tuli henkkari Suomesta normipostina tänne kotiosoitteeseen; avainkoodit ja kortti toki eri kuorissa mutta samana päivänä ne laatikosta löysin.

mgcc
21.11.2018, 22.41
New Dorkin Suomen konsulaatissa on ainakin siirrettävä passikone, joka tarpeen mukaan lähetetään muuanne USA:han.

bici74
21.11.2018, 22.55
New Dorkin Suomen konsulaatissa on ainakin siirrettävä passikone, joka tarpeen mukaan lähetetään muuanne USA:han.Juu, manner-Espanjassakin on sellainen. Pari kuukautta jossain ja sitten pari kuukautta toisaalla. Vaeltelee käsittääkseni kahden-kolmen paikan väliä. Kerran vuodessa viettää aikaa tietyssä paikassa tjsp.

Ohiampuja
22.11.2018, 21.31
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

"Suomi ei myönnä enää asevientilupia Saudi-Arabiaan ja Arabiemiraatteihin."
https://yle.fi/uutiset/3-10521521

Concorde
23.11.2018, 07.57
Perskuleen itänaapurit... https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4f0742be-04f2-401e-b913-9a13c4da28b2

Vakuutusyhtiöt ovat kuluvan vuoden aikana paljastaneet useita tapauksia, joissa Venäjältä tai muualta entisen Neuvostoliiton alueelta tullut auto on joutunut kolariin tai toisen auton kolhimaksi Suomessa.

Kolarin syyllisenä osapuolena on ollut suomalaisesta autovuokraamosta vuokrattu auto.

Kolarin ”syytön” osapuoli on vienyt vaurioituneen autonsa takaisin Venäjälle. Autovuokraamolle tai sen vakuutusyhtiölle on myöhemmin tullut venäläiskorjaamon lasku, joka on voinut olla jopa useita kymmeniä tuhansia euroja.

JackOja
23.11.2018, 08.10

Voi voi voi sentään. Toivottavasti asetehtaan lapsiperheet eivät nyt joudu ahdinkoon jos tulee lomautuksia. Tai lapsettomat joudu lykkäämään perheen perustamista epävarmassa taloudellisessa tilanteessa. Jos on vaikka talo rakennettu justiinsa ja kaikkea.

Maamme kaipaisi kipeästi lisää vientituloja ja veronmaksajia.

Joo pidän kohdemaan vallanpitäjiä ja muita saaman uskontokunnan edustajia brutaaleina barbaareina... mut asioissa on aina monta näkökulmaa :)

Oatmeal Stout
23.11.2018, 14.09

Jo toimitetut toki saavat varaosia ja huoltoa, ettei tositoimiin tulisi keskeytyksiä.

Pekka L
23.11.2018, 14.23
Julkisuudessa on viritelty esitystä, että teinien koulupäivät voisi alkaa myöhemmin kun mokomat eivät suostu menemään nukkumaan ajoissa.
Vaan kyllä ne herää kun on motivaatiota.
Tänään n. 5:30 kolme mopoautollista tulevaisuuden toivoja Gigantin ovella odottamassa ovien aukeamista:rolleyes:

Niin, siis ohi ajaessa bongattua... En jonottanut.

arctic biker
23.11.2018, 19.11
Voi voi voi sentään. Toivottavasti asetehtaan lapsiperheet eivät nyt joudu ahdinkoon jos tulee lomautuksia. Tai lapsettomat joudu lykkäämään perheen perustamista epävarmassa taloudellisessa tilanteessa. Jos on vaikka talo rakennettu justiinsa ja kaikkea.

Maamme kaipaisi kipeästi lisää vientituloja ja veronmaksajia.

Joo pidän kohdemaan vallanpitäjiä ja muita saaman uskontokunnan edustajia brutaaleina barbaareina... mut asioissa on aina monta näkökulmaa :)

Jaska kirjoittaa muuten aivan järkeä (imho) mutten suostu uskomaan että kaikki Islamin uskoa tunnustavat ovat brutaaleita barbaareita... Samoin kuin Jehovan todistajat ois aivan perseestä. En kuulu tuohon kirkkoon mutta ystävinä on muutama ihan vuosikymmeniä, aivan fiksuja ynnä avuliaita mun tuntemat ovat.

Jopotuinen
23.11.2018, 20.08
Mutta voihan se olla niinkin, ettei kukaan muukaan myy niille pyssyjä ja Suomi pelasti taas kerran.

LJL
23.11.2018, 21.36
En jonottanut.

En minäkään mutta wifve jonotti kun kävi ehdoin tahdoin juuri tänään Kik-Antissa vaihtamassa sodastreamin pullot... Järjetöntä hommaa. Ei alennusmyynneissä mitään pahaa ole mutta jotenkin melko överiksi mennyt Suomessakin tämä kulutushysteria. Varmaan jotkut samat primitiiviset vietit jyllää päässä kuin jos vaikka jossain nälänhädän riivaamalla seudulla jaetaan leipää tms, tarpeet kyseessä vaan ei perustarpeet :rolleyes:

taski63
23.11.2018, 22.26
Joo. Ei voinut kuin ihmetellä ryysiksen määrää paikallisessa automarketissa, kun käytiin rutiini viikonloppuostoksilla tarjoushaukkojen seassa.

slow
23.11.2018, 22.59
Melko ryhdikästä toimintaa Yhdistyneiden kuningaskuntain lainvalvojilta. Moporosvot nurin ja kiikkiin.

https://www.bbc.com/news/av/uk-england-london-46321715/thieves-knocked-off-mopeds-by-police-in-london

LJL
23.11.2018, 23.02
Melko ryhdikästä toimintaa Yhdistyneiden kuningaskuntain lainvalvojilta. Moporosvot nurin ja kiikkiin.

https://www.bbc.com/news/av/uk-england-london-46321715/thieves-knocked-off-mopeds-by-police-in-london

Tuohon kuuluisi Antero Mertarannan syvä rintaääni "noooooin"

Tässä oli monenlaista mustan perjantain suoritusta, Suomessa kumminkin aika rauhallista

https://youtu.be/lPJ3jll_oQU

OJ
23.11.2018, 23.49
No ei se ole musta perjantai eikä ihan tavallinenkaan perjantai Amerikan yhtyneissä valloissa jos ei ostostellessa tule jokusta raatoa.

OJ
24.11.2018, 04.24
Ja tällä viikolla opin, että Suomessa on laitettava vauvantekovaihde päälle eläkepyramidin pystyssä pitämiseksi. Hullumpi voisi kuvitella, että ehkä eläkepyramidi kaipaa muutosta.

Jami2003
24.11.2018, 11.48
Täytyypä ainakin harjoitella.

Ohiampuja
26.11.2018, 07.00
On se kun tällaiset tunnetut vasurit kuin Murto ja Kangasharju alkaa valittaa kapitalismin ongelmista. :rolleyes:

Minusta on mielenkiintoista lukea näitä tämänkaltaisia kirjoituksia, kun yllättävän monissa keskusteluissa saa heti kommari-leiman otsaansa jos hiukankin kritisoi kapitalismia.
Ja ihan kiva huomata ettei nämä omat ajatukset ihan metsään ole menneet, kun minua viisaammatkin pohdiskelevat tämän suuntaisesti. :o

Valkoinen talo laati sosialismista varoittavan raportin, mutta pankkiiritkin haistavat jo mätää markkinatalouden toiminnassa – Näin kilpailu jähmettyi ja palkat lakkasivat nousemasta.
https://www.hs.fi/talous/art-2000005911551.html?share=03fb13158ac2985a231e5fecc cea2b03

marmar
26.11.2018, 10.48
On se kun tällaiset tunnetut vasurit kuin Murto ja Kangasharju alkaa valittaa kapitalismin ongelmista. :rolleyes:

Minusta on mielenkiintoista lukea näitä tämänkaltaisia kirjoituksia, kun yllättävän monissa keskusteluissa saa heti kommari-leiman otsaansa jos hiukankin kritisoi kapitalismia.

Äärimmäisyyksiin mennessä molemmissa on ongelmia, toisessa ne on vaan suurempia.

Fiksut poimisi parhaat palat molemmista systeemeistä.

Pohjoismaissa sitä on vähän yritettykin, mutta kun kumpikin osapuoli haluaa myös mädät osat mukaan, niin homma menee ojastaa allikoon ja takaisin. Sitten systeemiä puukottaa vuoroin oikeisto, vuoroin vasemmisto ja homma pysyy edes jollain lailla tiellä, eikä kaikkein syvimpiin vesiin ole upottu.

Mutta jos pitäisi valita jompikumpi järjestelmä, niin valinta ei olisi vaikea. Itä- ja Länsi-Saksan asukkailla oli aikalailla nämä kaksi vastakkain ja vara valita kahden järjestelmän välillä.

Eipä siellä Saksan demokraattisessa tasavallassa (DDR, itä-saksa) ollut niin paljon hyvää, että olisivat joko
a) halunneet pysyä itsenäisenä
b) saaneet puhuttua oman järjestelmänsä myös läntisen järjestelmän tilalle

Ohiampuja
26.11.2018, 11.45
Mutta jos pitäisi valita jompikumpi järjestelmä, niin valinta ei olisi vaikea. Itä- ja Länsi-Saksan asukkailla oli aikalailla nämä kaksi vastakkain ja vara valita kahden järjestelmän välillä.
Kuka tietää millainen systeemi saksassa oikein on? Eikö sielläkin yhteiskunta valvo ja säätele yritysten toimintaa?

Osaako joku kertoa kuinka se niiden markkinatalous eroaa suomalaisesta versiosta?

Smo
26.11.2018, 12.01
Vapaata kapitalismia, kaverikapitalismia, valtion kontrolloimaa kapitalismia mitä näitä nyt on .. kommarivaltio Kiinahan on erittäin kapitalistinen.

Sieltä ne tuloo .. ensimmäiset geenimanipuloidut lapset

EXCLUSIVE: Chinese scientists are creating CRISPR babies

https://www.technologyreview.com/s/612458/exclusive-chinese-scientists-are-creating-crispr-babies/

JackOja
26.11.2018, 12.18
Sieltä ne tuloo .. ensimmäiset geenimanipuloidut lapset

EXCLUSIVE: Chinese scientists are creating CRISPR babies

Hyvä! Toivottavasti niihin manipuloidaan hyviä ruokailu- ym käytöstapoja.

Concorde
26.11.2018, 17.20
Tsiisus. Ei kait se ole hullu joka pyytää: https://cdon.fi/black_friday/seikkailumatka/

LJL
26.11.2018, 20.33
Tsiisus. Ei kait se ole hullu joka pyytää: https://cdon.fi/black_friday/seikkailumatka/

Vertaitkettävä reissun hinta tosiaankin

Jopotuinen
26.11.2018, 20.53
^Mutta jos kytisakelisi edullisen äkkilähdön

Smo
26.11.2018, 21.26
Tämä tuonne ylempään visiointiin

Yritykset tekevät voittoa ihmisten ilmaisen työn ansiosta – ja siksi niiden pitäisi maksaa osa voitoistaan meille kaikille, sanoo kommunismia kannattava kirjailija Pontus Purokuru

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005874941.html

marmar
26.11.2018, 23.16

Yritykset tekevät voittoa ihmisten ilmaisen työn ansiosta – ja siksi niiden pitäisi maksaa osa voitoistaan meille kaikille, sanoo kommunismia kannattava kirjailija Pontus Purokuru

Eiköhän se ole jokaisen oma asia tekeekö sitä ilmaista työtä vai ei. Itse en koe tekeväni ilmaista työtä, vaan työtä, josta saan vastineeksi palveluja.

Tämä mun toimintatapa vaan tuntuu jurppivan esim. facebookkia, kun se kokoajan kinuaa, että anna nyt sun sähköpostiosoite ja tyrkyttää kavereita.

Noilla tyrkyttämisillä se taas saa aikaan sen, että käyn siellä entistä harvemmin, aina en edes joka viikko. Mitä innokkaammin käy kimppuun sitä harvemmin käyn. Todellinen tarve on muutaman kerran vuodessa yhdistyksen tiedotteiden julkaisuja.

Googlekaan ei tunnu tykkäävän anonyymeistä surffaajista.

OJ
27.11.2018, 00.03

Ja tämän postin ansiosta voidaan laittaa jeesusteluketju kiinni koska tätä jeesusteltavampaa juttua ei varmaan ihan heti ole tulossa.

Joudun varmaan peruuttamaan tämän lausunnon viimeistään huomenna.

tempokisu
27.11.2018, 02.00
Vertaitkettävä reissun hinta tosiaankin

:D mun mielestä osallistujalle/osallistujille pitäisi maksaa toi summa ....

Smo
27.11.2018, 10.48
Eiköhän se ole jokaisen oma asia tekeekö sitä ilmaista työtä vai ei. Itse en koe tekeväni ilmaista työtä, vaan työtä, josta saan vastineeksi palveluja.

Tämä mun toimintatapa vaan tuntuu jurppivan esim. facebookkia, kun se kokoajan kinuaa, että anna nyt sun sähköpostiosoite ja tyrkyttää kavereita.

Noilla tyrkyttämisillä se taas saa aikaan sen, että käyn siellä entistä harvemmin, aina en edes joka viikko. Mitä innokkaammin käy kimppuun sitä harvemmin käyn. Todellinen tarve on muutaman kerran vuodessa yhdistyksen tiedotteiden julkaisuja.

Googlekaan ei tunnu tykkäävän anonyymeistä surffaajista.

Tossa jutussa oli aika paljon muutakin kaikenlaista tulevaisuusvisiota ja toisinajattelua

Jopotuinen
27.11.2018, 11.12
Tunnetut suomalaiset hakivat työtä romaninimillä ja omilla ansioluetteloilla laihoin tuloksin
Jos hakee toisen henkilön nimissä paikkaa, niin petoshan se siinä. Selvän vilungin ovat tuossa osaavat rekryt haistaneet ja siitä nyt sitten kauhea älämölö.

p bonk
27.11.2018, 11.14
^ Joskin tuonkaltaisen(kin) kommunismin ongelmana on se, että siinä pohditaan sitä, miten eräänlainen älymystö saa sen latten pöytäänsä voidaakseen laatia dogmiaan, eikä juurikaan sitä, mistä ruoka tulee pöytään, kuka sen kasvattaa, kuka investoi pääomia tuottaakseen tarvittavat tuotteet ja hyödykkeet (vesi, lämpö, sähkö) jne. Siinä voi käydä niin, että kyvykkäät tekevät ne itselleen ja kaltaisilleen ja vähemmän kyvykkäille ei jää paljoakaan. Vaihdantataloudessa tai anarkiassa ns. hyödyttömille ja vajaakuntoisille ei välttämättä jää senkään vertaa kuin nykyisissä hyvinvointivaltioissa.

Concorde
27.11.2018, 11.57
Lohkoketjut tulevat ja muuttavat big datan sisällön ja omistajuuden pysyvästi. Lähitulevaisuudessa sisällön tuottaja omistaa datansa ja voi päättää kelle sen jakaa ja kuinka paljon se data maksaa. Nykyiselläänhän ihmiset lahjoittavat sisältönsä ja joku muu tekee sillä rahaa.

Saman ajatuksen vois soveltaa veroihin, eli verotettava voisi päättää mihin hänen panostansa käytetään: koulutukseen, tienpitoon vai luksushomokommunismikirjaillisuuden tukemiseen...

p bonk
27.11.2018, 12.05
^ Mieluiten ei. Se johtaa siihen, että heikompiosaisista ei pidä huolta kukaan tai se jää hyväosaisten armopalojen varaan.

Hyvinvointivaltio on eräänlainen vakuutus sellaisia riskejä varstaan, joita harva meistä pystyisi kantamaan. Ja se takaa palveluita, joita yksityiseltä puolelta ei kerta kaikkiaan saa.

https://yle.fi/uutiset/3-10494450

LJL
27.11.2018, 12.25
Tunnetut suomalaiset hakivat työtä romaninimillä ja omilla ansioluetteloilla laihoin tuloksin

Luultavasti hakemukset kariutuivat liialliseen hojjj-sanan käyttöön

Concorde
27.11.2018, 14.57
^ Mieluiten ei.

Joo, vähän karrikoiden esitin, mutta en pistäisi yhtää sellaista järjestelmää vastaan, jossa osa verotuloista olisi ohjattavissa haluamaansa kohteeseen. Joku prosenttimäärä voisi olla myös välillisen maksajan määräysvallassa haluaako sen korvamerkitä tieteelle, taiteelle, urheilulle ym.

Veikkaan, että pienellä kansanvallalla monen byrokraatin hillotolppa kuivuisi melkoisen nopeasti.

LJL
27.11.2018, 15.10
Joo, vähän karrikoiden esitin, mutta en pistäisi yhtää sellaista järjestelmää vastaan, jossa osa verotuloista olisi ohjattavissa haluamaansa kohteeseen. Joku prosenttimäärä voisi olla myös välillisen maksajan määräysvallassa haluaako sen korvamerkitä tieteelle, taiteelle, urheilulle ym.

Veikkaan, että pienellä kansanvallalla monen byrokraatin hillotolppa kuivuisi melkoisen nopeasti.

Myös ns. perseilyn scoring-järjestelmä voisi toimia. Jos kyseisen hallinnonalan tai yleishyödyllisen yhdistyksen tai säätiön palveluksessa on tunnettuja kähmijöitä, esim. vaikka keskustapuolueen jäseniä, se saa perseilyscoringissa ihan hanurista olevat pisteet ja näin ollen verorahaa ei tule.

JackOja
27.11.2018, 15.11
^tuota kannatan lämpimästi. Voisitko ajaa asiaa?

LJL
27.11.2018, 15.17
^tuota kannatan lämpimästi. Voisitko ajaa asiaa?

Hmm, tunnenkin juuri sopivasti opiskeluajoilta erään kansanedustajan, mutta hän taitaa edustaa tässä suhteessa juuri sitä väärää puoluetta :D

Jami2003
27.11.2018, 17.05
Tossa jutussa oli aika paljon muutakin kaikenlaista tulevaisuusvisiota ja toisinajatteluaMielenkiintoiseinen ajatus että elintason parantuessa (=rahan painaminen) ja vaapa-ajan lisääntyessä (=16 tunnin työpäivä) kaupungillistuvassa maailmassa vähentäisi kulutusta ja hiilidioksidi päästöjä.

marmar
27.11.2018, 18.56

+1

Itse olen valmis hyväksymään nykyisen verotuksen tason, jos saisin päättää mihin verorahoja käytetään. Tai edes osan. Onneksi pienessä kaupungissa pystyy pelkästään juttelemalla ja osallistumalla vaikuttamaan asioihin. Kunnallistasolla ei taitaisi asuinkunnassani kovin moni asia muuttua. Tulen ihan hyvin juttuun myös sellaisten puolueiden poliitikkojen kanssa, mitä.en periaatteesta äänestä.

Sairaista ja vanhuksista ja aidosti heikompiosaisista pidettäisiin nykyistä parempaa huolta, mutta mm. terveet luuserit ns. laiskat paskat (ideologisesti työttömät) ja muut tukijärjestelmää hyväksikäyttävät joutuisi kärsimään.

Hyötypolkija
27.11.2018, 22.07
+1

Itse olen valmis hyväksymään nykyisen verotuksen tason, jos saisin päättää mihin verorahoja käytetään. Tai edes osan.

Tää olisi ideologisesti kannattava ajatus, mutta skeptikkona väitän, ettei toimi kuitenkaan.

Jos kaikki verorahat voisi itse ohjata, alkaisi hirveä markkinointikoneisto kalastelemaan milloin milläkin huuhaaverukkeella verorahoja. Ja jokainen someakin seurannut tietää, miten rationaalisesti ihmiset käyttäytyy. Tää on itse asiassa melkoinen kauhukuva. En usko tosin, että kovinkaan monet vähäosaiset jäisi ilman verokillinkejä, tunteisiin on helppo vedota. Kärsijät olisi muualla.

Jos taas vain osan veroista saisi itse korvamerkitä, se loppuosa ohjattaisiin kuitenkin niin, että lopputulos on ihan sama kuin nytkin.

Eli teki niin tai näin, mikään ei muuttuisi. Paitsi korvamerkintä vaatisi lomakkeet kolmena kappaleena ja 10000 byrokraattityövuotta lisää.

Muuten ihan kaunis ajatus.

JackOja
28.11.2018, 11.22
Öööhh... jeesus sentään!?

HS: Sarjaraiskaaja vaati tuomion lieventämistä kulttuuritaustansa takia (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005914160.html)

Al Mustafa valitti käräjäoikeuden tuomiosta ja haki siihen lievennystä vedoten muun muassa kulttuurieroihin. Miehen mukaan naisen ja miehen asema suomalaisessa yhteiskunnassa on erilainen kuin mihin hän oli synnyinmaassaan Syyriassa tottunut. Hän kertoi oikeudelle uskoneensa, että Euroopassa voi vapaasti harrastaa seksiä. Lisäksi mies kertoi, ettei tiennyt raiskauksen yrityksen olevan rangaistava teko.

kuovipolku
28.11.2018, 12.11

Ei mulla muuta, mutta siitä tulisi varmaan aika paksu, huvittava, raivostuttava, tyrmistyttävä ja mielikuvitusta kiihottava teos, jos kaikki tuomittujen (tai heidän lakimiestensä) esittämät tuomionlieventämisperusteet joihin he eivät itsekään usko mutta joiden he uskovat tai toivovan siitä huolimatta menevän läpi eli vaikuttamaan tuomiota lieventävästi kerättäisiin yksiin kansiin.

LJL
28.11.2018, 13.04

HS: Sarjaraiskaaja vaati tuomion lieventämistä kulttuuritaustansa takia (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005914160.html)

Ei oikeastaan olekaan sellaista ulkomaalaistaustaista vastaajaa, joka (= jonka ns. froteesukka-asiamies) ei mm. tätä korttia pelaisi. Eikä toivon mukaan sellaista tuomioistuinta, joka tälle antaisi edes 0,01% painoarvoa. Toki kukkahattutätejä on myös käräjäoikeudessa mutta eipä noita lakiin perustumattomia selityksiä tule huomioitavaksi.

samooja
28.11.2018, 13.13
luksushomokommunismikirjaillisuuden tukemiseen...

Mikä tämä on? PerusSuomalaista lokerointia?

JackOja
28.11.2018, 13.20
^minuakin kiinnostaisi mikä teos voisi toimia esimerkkinä mikäli kyseessä on yhdyssana.

Oatmeal Stout
28.11.2018, 13.25
Fobiat yhdistävä yhdyssana se on.

LJL
28.11.2018, 13.37
Fobiat yhdistävä yhdyssana se on.

Itse esimerkiksi en ole innoissani jostain homo-Mannerheim-animaatiosta, mutta en ole millään muotoa mistään fobioista kärsivä. Vaikka ei edes tiedetä mitä sana fobia tarkoittaa, niin kollektivistit (vasemmistolainen tai oikeistolainen lokero- ja vastakkainasetteluajatusmalli) haluaa leimata foobikoiksi milloin kenetkin tai minkäkin ryhmän milloin mistäkin asiasta, mutta loppujen lopuksi se on ihan paskapuhetta. Ei kaikki tykkää kaikesta ideologisesta paskasta huolimatta siitä, etteivät ole minkään fobian johdosta tätämieltä.

Oatmeal Stout
28.11.2018, 14.16
^Mikäli näin tiedät asian olevan, niin laita lista ko kirjallisuuten kuuluvista teoksista.^

LJL
28.11.2018, 14.20
^Mikäli näin tiedät asian olevan, niin laita lista ko kirjallisuuten kuuluvista teoksista.^

En lue mitään ideologisesti latautunutta proosaa tai tieteellisiä julkaisuja, enkä näin ollen valitettavasti voi. Resurssit eivät yksinkertaisesti riitä. Ehkä joku muu voi

Oatmeal Stout
28.11.2018, 14.31
Ahaa, ajattelin Sinun perehtyneen kommontointisi johdosta, mutta ovathan esimerkiksi Putinin kuvat ja Tom of Finlandin kuvat hyvin samankaltaisia ja Valdimirilla oli kytköksiä kommunismiin ja luksuselämään, niin ajattelin esimerkiksi Putinin elämänkerran olevat sellaista ja olisit perehtynyt siihenkin.

LJL
28.11.2018, 14.43
Ahaa, ajattelin Sinun perehtyneen kommontointisi johdosta, mutta ovathan esimerkiksi Putinin kuvat ja Tom of Finlandin kuvat hyvin samankaltaisia ja Valdimirilla oli kytköksiä kommunismiin ja luksuselämään, niin ajattelin esimerkiksi Putinin elämänkerran olevat sellaista ja olisit perehtynyt siihenkin.

Olen perehtynyt joihinkin asioihin, mutta mainitut asiat eivät niihin kuulu. En ole tietääkseni antanut ymmärtää että olisin perehtynyt. Sallittakoon lisättävän etten koe olevani erityisesti jotakin vailla siksi, että en ole.

Suosittelen esim. nokkahuilun soiton aloittamista, jos Tomppa-Putin alkaa liikaa innostuttaa. Ei, vaikkakin tämän kommentin johdosta niin voisi olettaa, en osaa soittaa enää nokkahuilua.

Oatmeal Stout
28.11.2018, 14.56
Mistä Sinulle tulee mieleen, että olisin kiinnostunut Tomista tai Vladimirista ja mikä on liikaa liittyen kiinnostukseen? Nokkahuilun soiton olen jo lopettanut, viiden erilaisen nokkahuilun.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/VariousRecorderFlutes.jpg

samooja
28.11.2018, 15.39
Olen perehtynyt joihinkin asioihin, mutta mainitut asiat eivät niihin kuulu. En ole tietääkseni antanut ymmärtää että olisin perehtynyt. Sallittakoon lisättävän etten koe olevani erityisesti jotakin vailla siksi, että en ole.

Suosittelen esim. nokkahuilun soiton aloittamista, jos Tomppa-Putin alkaa liikaa innostuttaa. Ei, vaikkakin tämän kommentin johdosta niin voisi olettaa, en osaa soittaa enää nokkahuilua.

Et ehkä koe, mutta niin sinua helposti tulkitsee kun lukee kirjoituksianne, että te olisitte asiaan suurella intohimolla vihkiytynyt. Olisiko aika tutustua solipsismiin?

Concorde
28.11.2018, 19.11

Tuosta aiemmin ollesta linkistä (https://www.hs.fi/nyt/art-2000005874941.html) napattua:

Syy haastattelulle on se, että tänä syksynä Purokuru on julkaissut ensimmäisen kokonaan oman teoksensa, esseekokoelman Täysin automatisoitu avaruushomoluksuskommunismi.

Multa vaan unohtu toi avaruus...

Esko
28.11.2018, 23.27
ovathan esimerkiksi Putinin kuvat ja Tom of Finlandin kuvat hyvin samankaltaisia ja Valdimirilla oli kytköksiä kommunismiin ja luksuselämään, niin ...

Onhan tuolla erilaisia kytköksiä juu. Tänään olin tilaisuudessa jossa yksi esitelmöitsijä mm. esitti oheisen kuvan ja totesi, että siinä on kaksi presidenttiä. Järjestäytyneen rikollisen moottoripyöräjengin presidentti, ja sitten yksi toinen presidentti.

https://www.kansanuutiset.fi/images/3218717-759x500.jpg

Nokkahuilun soiton olen jo lopettanut, viiden erilaisen nokkahuilun.

Toiseksi viimeinen huilu onkin tuosta selvästi tunnistettavissa. Viimeinen ei sitten ilmeisesti kuvaan asti edes selvinnyt.

Oatmeal Stout
29.11.2018, 12.29
Toiseksi viimeinen huilu onkin tuosta selvästi tunnistettavissa. Viimeinen ei sitten ilmeisesti kuvaan asti edes selvinnyt.
Muovisia puupuhaltimia ei viitsi näyttää.

samooja
29.11.2018, 13.57
Tuosta aiemmin ollesta linkistä (https://www.hs.fi/nyt/art-2000005874941.html) napattua:

Multa vaan unohtu toi avaruus...

Ihan kauheaa kuraa. Ei tuollaista pysty edes lukemaan. Kuka kummallinen olento käyttää kauramaitoa kahvissa, kun mukavat ja tasapainoiset hyvin toimeentulevat tietävät että soija toimii paremmin kahvissa. Eik

tempokisu
29.11.2018, 14.51
^ köyhä juo kaffensa mustana, ei sokeria eikä mitään muutakaan. Ja kannattaa keittää enempi kaffetta kerralla, 4 seuraavana aamuna sen kaffen voi vaan lämmittää. Suodatinpussiakaan ei tarvi joka kerta vaihtaa, lisää vaan vähän kaffejauhetta ja sama suodatinpussi ( ja osa kaffejauheesta) riittää pidempään.

Ja muuten jos satut saamaan kirjeen jossa postimerkkiä ei ole leimattu, sen voi käyttää uudelleen. Vaikka vähän repeytyisi, siltikin menee ihan täydestä jos siinä ei ole leimaa.
Onneksi veskipaperia ei vielä tarvi uudelleen kuivattaa ja käyttää, mutta ei sekään nyt kovin kaukana ole tässä tilanteessa...

slow
29.11.2018, 16.59
Hopeavesipoppoo saa sitä mitä tilasivat. Kiesus sentään etten Darwinia kohta kutsuisi tienoille.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005915918.html

hsr
29.11.2018, 17.10
Jotenkin en osaa ottaa tuota tuhkarokkoa vakavasti. Kun olin lapsi, kaikki sairastivat sen eikä kokemuspiirissäni ole yhtään vakavaa vammautumista saati kuolemaa tuhkarokon takia. Ikävä tauti oli kyllä. Mutta niin se maailma muuttuu, tauti joka vielä 70-luvulla oli pakollisena sairastettava lastentauti nostattaa nyt hirveän haloon.

veke
29.11.2018, 17.33
Jotenkin en osaa ottaa tuota tuhkarokkoa vakavasti. Kun olin lapsi, kaikki sairastivat sen eikä kokemuspiirissäni ole yhtään vakavaa vammautumista saati kuolemaa tuhkarokon takia. Ikävä tauti oli kyllä. Mutta niin se maailma muuttuu, tauti joka vielä 70-luvulla oli pakollisena sairastettava lastentauti nostattaa nyt hirveän haloon.
Yleistyneistä ja Suomessa eroon päästyistä tubista ja poliosta ... Nekin tulleet takaisin.

arctic biker
29.11.2018, 18.12
Itseäni ihmetyttää nää rokotusvastaiset, omaishoidettavani sai influenssapiikin ja kun vähän kinusin niin Sari sairaanhoitaja hoksi jotta on hällä yksi ylimääräinen jemmassa... Tään ny vähän vakavampaan tautiin pitäisi tehota. Ekan kerran tuon rokotuksen sain.

tempokisu
29.11.2018, 18.45
^ no mä otin kerran, ja toista kertaa en ota. En ole ikinä ollu niin kipeä ja päällepäätteeksi tuli vielä suolistotulehdus perin ikävin seurauksin. Joo ja samaa minäkin olen ihmetelly että miten niin vaaralline tuhkarokko; siinähän se meni kuten myös vesirokko ja sikotauti.

arctic biker
29.11.2018, 18.54
Jaa, keskiviikkona sain piikin eli milloin nää sivuvaikutukset pitäs tulla???

arctic biker
29.11.2018, 19.01
päällepäätteeksi tuli vielä suolistotulehdus ©tempokisu. Lääkärituttavani oli ylen hämmästynyt kun kysyin onko moinen mahdollista... Siis rokotuksesta.

marmar
29.11.2018, 20.37
Jaa, keskiviikkona sain piikin eli milloin nää sivuvaikutukset pitäs tulla???

Eiköhän ne tuntien tai max vuorokauden kuluessa tuu. Äiti joutui sänkypotilaaksi 3 päivää rokotukseen takia. Toisaalta influessan iskiessä saattaisi niin iäkkäältä lähteä henki, joten eiköhän tuokin ole pienemmän pahan tie.

Itsellä ainoa sivuvaikutus oli teipattu tyyny pistoskohdan päällä muutaman tunnin....

kuovipolku
29.11.2018, 21.30
Itseäni ihmetyttää nää rokotusvastaiset, omaishoidettavani sai influenssapiikin ja kun vähän kinusin niin Sari sairaanhoitaja hoksi jotta on hällä yksi ylimääräinen jemmassa... Tään ny vähän vakavampaan tautiin pitäisi tehota. Ekan kerran tuon rokotuksen sain.

Tässä asiassa noudatetaan ilmeisestikin hyvinkin erilaista politiikkaa eri kunnissa tai sairaanhoitopiireissä. Helsingissä rokotteen saa automaattisesti ja sitä suorastaan tarjotaan niin omaishoitajille kuin riskiryhmään kuuluvien lähipiirillekin. Oma kokemus siis on että vaikkei olisi mukana kuin saattajan ominaisuudessa niin kohta kysytään kelakorttia ja käsketään käärimään hiha.

Aika monena talvena kerkesin rokotteen saada - tai ottaa, olisinhan toki voinut kieltäytyä - ja sen evidenssin perusteella voisin väittää ettei minkäänlaisia sivuvaikutuksia esiinny ja eikä talven aikana tarvitse potea edes tavallisia muutaman päivän nuhakuumeita. Mutta luotetaan enemmän laajempaan ja tilastoituun tietoon ja tutkimukseen...

Rokotuksenvastustuksessa voi olla kyse myös jonkinlaisesta tarpeesta elämänhallintaan tai siihen että tuntee voivansa omilla valinnoillaan ja henkilökohtaisilla ratkaisuillaan vaikuttaa omaan elämäänsä ja terveyteensä. Siis enemmän kuin "uskomalla" koululääketieteen keinoihin, virallisiin tai viranomaisten suosituksiin jne. Ja sitten ehkä myös tämä salaliittoteoriapuoli, jossa asioiden takana nähdään jotain muuta kuin "virallinen tieto" tai "valtamedia" haluaa meille kertoa, ja jossa samoin lienee kyse siitä että ihminen kokee että hallitsee jollain tapaa omaa elämäänsä toisin kuin ne jotka eivät osaa tai uskalla nähdä virallisen totuuden läpi.

Mutta tämähän on tällainen psykologisoiva selitys jonka ei tarvitse olla mitenkään tyhjentävä ja joka ei välttämättä läheskään jokaisessa tapauksessa osu oikeaan, mutta ehkä sentään joidenkin.

Vivve
29.11.2018, 21.34
^ no mä otin kerran, ja toista kertaa en ota. En ole ikinä ollu niin kipeä ja päällepäätteeksi tuli vielä suolistotulehdus perin ikävin seurauksin. Joo ja samaa minäkin olen ihmetelly että miten niin vaaralline tuhkarokko; siinähän se meni kuten myös vesirokko ja sikotauti.

Niin no... Viime vuonna kuoli n. 110 000 ihmistä tuhkarokkoon maailmassa. Pääasiassa lapsia. Mun mielestä aika turhia kuolemia kun ne vois helposti estää rokotuksilla.

mgcc
29.11.2018, 22.14
Tätäkään ette tienneet:

Marraskuun 29. ja 30. päivän välisenä yönä radiohiljaisuus päättyi ja Punalippuisen Itämeren laivaston sähköttäjät lähettivät koko yön sanaa ФАКЕЛ

OJ
29.11.2018, 22.24
Ei varmaan tarvitse ihmetellä rokotusvastaisuutta jos jotkut lääkäritkin suhtautuvat rokotteisiin nuivasti.

kuovipolku
29.11.2018, 23.24
Lääkäritkin ovat ihmisiä, eivät aina niin rationaalisia ja joskus jopa tavallista etevämpiä rationalisoimaan oman inhimillisen epärationalisuutensa.

Eiväthän rokotukset ole tässä suhteessa mitenkään poikkeuksellinen asia; toisin ajattelevia, eri mieltä olevia tai nuivasti suhtautuvia ei tarvitse lääkärien keskuudesta kovin kauaa etsiä, oli kyseessä mikä tahansa sairaus tai muu lääketieteen piiriin kuuluva asia. Osa heistä on yksityisajattelijoita, osa puoskareiksi luokiteltavia, osa tavallisia vaihtoehtoihmisiä tai salaliittoteoreetikkoja - ja osa on aidosti jonkin uuden oivalluksen tai jopa käänteentekevän löydön äärellä.

kuovipolku
29.11.2018, 23.25
Tätäkään ette tienneet:

Marraskuun 29. ja 30. päivän välisenä yönä radiohiljaisuus päättyi ja Punalippuisen Itämeren laivaston sähköttäjät lähettivät koko yön sanaa ФАКЕЛ

Mistäs tämä tähän jeesusteluketjuun tuli ja miten niin emme tienneet? Eihän tämä olisi kuin yhden pisteen kysymys missä tahansa sotahistoriavisassa.

tempokisu
30.11.2018, 02.40
Ei varmaan tarvitse ihmetellä rokotusvastaisuutta jos jotkut lääkäritkin suhtautuvat rokotteisiin nuivasti.

Mä olen täällä ihan vaan Pirkkalan pikkunahkiaisena eli tavallisena ihmisenä...sen verta vähän on noita töitä, se nekin 95% ajokorttitodistuksen kirjoittamista, että sitä....( mikäs se hieno sana oli..) ! ammatti-identiteettiä ei ole muodostunu.
Siihen, etten ota influenssarokotetta on kyllä aika hyvä peruste, en todellakaan halua enää semmoista sepsikseen johtanutta tulehdusta enää, anteeksi jos se on itsekästä.

En mä muuten mitenkään rokotusvastainen ole, ainoastaan itelleni en ota tuota influenssarokotetta. Nyt siis.

Gaastra
30.11.2018, 08.34
Ainahan yksittäisille ihmisille saattaa tulla rokotuksista sivuoireita, mutta kun tarkastellaan suuria massoja niin:

https://i1.wp.com/www.skepticalraptor.com/blog/wp-content/uploads/2013/02/Vaccine-infographic.jpg?w=600&ssl=1

LJL
30.11.2018, 09.30
Vähän asian vierestä mutta mistä helvatasta voisi saada tiedon siitä, että mitkä rokotukset ovat voimassa. Olen viimeksi ehkä armeijassa saanut jotain rokotuksia v. 2006. Toivottavasti en kuole.

tempokisu
30.11.2018, 09.46
^ ei sulla semmoista korttia ole johon ne on merkattu? mulla on ...tai oli, heitin pois. Mutta mä lupaan että me molemmat kuollaan. Valitettavasti sitä tarkkaa sun kuolinaikaa en osaa ennustaa...mutta ennemmin tai myöhemmin se tapahtuu. Mulla ehkä ennemmin.

TERU
30.11.2018, 10.08
Jäykkäkouristerokote on hyvä uusia noin kymmenen vuoden välein, niin ja tuo influenssarokote vuosittain, jos on tällainen vanha, TK piikittää molemmat haluttaessa, molemmat tuli tuossa eikä kummempaa onkelmaa noista.🤗

ElBike
30.11.2018, 13.00
Lapsena joka toinen veti aina antibioottikuureja. Jotkut tuntui olevan kuurilla jatkuvasti ja silti fillaroivat innokkaasti jopa kilpaa ja kyselivät perjantaisin "voinko mä olla näin kännissä kun on antibiottikuuri päällä". Nykyään suositellaan ettei antibiootteja määrättäisi juuri lainkaan. Lapsena perunaa piti syödä joka aterialla, maitoa juoda vähintään kaksi litraa ja juustoa päälle. Yhtäkkiä ihmisen elimistö muuttuikin ja viralliset ravintosuositukset suosittavatkin entistä vähemmän hiilihydraatteja ja enemmän proteiinia - eikä maitokaan ole elimistölle välttämätöntä.

Kaikessa rokotusvastaisuudessa on todennäköisesti kyse siitä että valtio ja isot lobbaajat ovat yhteistyössä saaneet ajettua välillä jos jonkinlaista ihmisen terveyteen liittyvää väitettä läpi. On vihdoin havaittu ettei kaikki meille syötetty propaganda olekaan välttämättä oikein.
Rokotusvastaisuus voi selittyä myös sillä, kun selvittää minkälainen bisnes kausirokotus on lääketehtaille ja miten esim. Suomessa on valittu rokotusohjelmaan vain yhden valmistajan tuotetta. Selityksiä löytyy niin luotettavuuden kuin aikataulujen saralta, muttei siitä miten hyvä valitsijakomission seminaarimatka Bahamalle oli. Rokotusvastaisuus voi selittyä myös sillä, miten todettiin lääkäreiden suosittelevan potilailleen "alitajuntaisesti" lääkkeitä, joihin he olivat saaneet "koulutuksen" lääkeyritysten järjestämillä koulutusmatkoilla esim. Teneriffalla. Tottakai sitä tuttua lääkevalmistetta suosittelee, vaikka se olikin kilpailevia kolme kertaa kalliimpi.

En väitä ollenkaan etteikö rokotteet olisi saaneet aikaan monen sairauden katoamisen yhteiskunnasta. Noilla rokotusvastaisilla vain saattaa olla mielessä iso kuvio ja miten ihmisten terveydellä tehdään valtavia rahoja. Maailmassa riittää sairauksia - joihin lääkeyhtiöt yrittävät keksiä rokotteen ja tietenkin markkinoida asian siten että kaikki kannattaa rokottaa sen vuoksi. Esim. liikenteessä tapahtuu paljon rattiin nukahtamisia. Saattaisi olla tarvetta rokotteelle joka pitäisi ihmisen hereillä ja pirteänä :)

Ja itse en ottanut influenssarokotetta. Vesirokot, sikotauti, yms. on sairastettu pienenä ja sen jälkeen oltu todella terve. Paitsi sen kerran kun otin influenssarokotuksen, sairastin niin kauhean influenssan kuumeineen, särkyineen, kolotuksineen, jne... etten uskalla kokeilla uudelleen. Lapseni sen sijaan on rokotettu kun en kehdannut asiasta nostaa meteliä arvauskeskuksessa. En nyt sitten osaa sanoa, onko jatkuvat flunssat - joita päiväkodista tulee estynyt esimerkiksi sillä että lapsi olisi kerran - kaksi vuodessa kunnolla kipeä ja kuumeessa ja vahvistuneen vastustuskyvyn avulla lopun aikaa ei nokka vuotaisi. Nyt tuntuu että juuri kun yksi flunssa lähtee, tulee joku toinen, mutta kuumetta ei sentään nosta.

En ole rokotusvastainen, mutta olen epäileväinen.

MRe
30.11.2018, 13.18
En väitä ollenkaan etteikö rokotteet olisi saaneet aikaan monen sairauden katoamisen yhteiskunnasta. Noilla rokotusvastaisilla vain saattaa olla mielessä iso kuvio ja miten ihmisten terveydellä tehdään valtavia rahoja.
Toisaalta taustalla saattaa olla myös halu ja vakaa usko vastustaa kaikkea mitä valtiovalta edustaa. Tukea näille vaihtoehtokäsityksille (ja kaikelle muullekin) kun saa aika helposti kun sitä vain etsii.

Samaan laariin menee nämä paleot ja muut. Eikä asiassa auta, kun yleinen establishmentkin menee näihin aika-ajoin mukaan. Rokotevastaisuus taisi saada kunnolla tuulta siipiensä alle siitä mönkään menneestä sikainfluenssakampanjasta, joka jätti joillekin elinikäiset vammat.

Itse olen sairastanut yhden kunnon influenssan tässä männävuosina ja se oli niin "kivaa", että sen jälkeen olen nuo rokotukset ottanut kuuliaisesti. Ja influenssa on eri asia kuin flunssa, joita jokainen meistä sairastanee useampia vuodessa. Flunssiin kyllä pätee siedätyshoito, mutta ei se kaikkiin toimi. Kuten vaikka jäykkäkouristukseen. Jonka uusin kuuliaisesti aina kun on tarvis. Johtuen jo tästä pyöräilyharrastuksesta ja siitä, että talossa on kaksi kissaa.

Muutama vuosi sitten kun tein Kenian reissun ja rokottaminen jäi ns. kalkkiviivoille, niin silloin olo oli kuin neulatyynyllä. Olisko noita parin kuukauden aikana tullut otettua toistakymmentä eri piikkiä.

ElBike
30.11.2018, 13.55
Todennäköisesti rokotusvastaisuus on myös vastustusta valtiovaltaa vastaan. En usko että kyse on pelkästään rokotusta itseään vastaan vaan vastustetaan sitä että joku "määrää" mitä rokotuksia pitäisi ottaa.
Se, miksi jotkut vastustaa valtiovaltaa, on jo ihan oma keskustelu. Netistä löytyy kyllä semmoista hihhulointia esim. juuri rokotusten vastustajilta että itseäni alkaa naurattaa. Silti välillä näkee joidenkin ottavan nämä väitteet nielemättä tosissaan. Pelottavaa.

Mielestäni jokaisen pitäisi saada itse päättää rokotuksistaan, mutta tässä vaiheessa hyökkää rokotemyönteiset kimppuun ja väittää että minä ja sukulaiseni tartuttaisimme polion ja fenguekuumeen ja mitä niitä nyt olikana heidän lapsiinsa ja tappaisivat ne - vaikka heillähän piti olla ne rokotukset kunnossa. Eikä he halua maksaa meidän sairauskulujamme. Unohtaen että se influenssahan tappaa - joten kuluiksi jäisi huomattavasti pienemmät hautauskulut ainoastaan.

tempokisu
30.11.2018, 15.15
Laitetaan jakoon punaisia ämpäreitä, joka 50. ämpärissä on yllätyslahja. Johan on jonoa rokotukseen...

OKS
30.11.2018, 17.14
Jäykkäkouristerokote on hyvä uusia noin kymmenen vuoden välein, niin ja tuo influenssarokote vuosittain, jos on tällainen vanha, TK piikittää molemmat haluttaessa, molemmat tuli tuossa eikä kummempaa onkelmaa noista.珞

Influenssapiikillä kävin tänään ja jäykkäkouristuspiikin sain reilu kuukausi sitten, kun lipsautin kirveellä sormenpäästä siivun pois.

TERU
30.11.2018, 17.31
Influenssapiikillä kävin tänään ja jäykkäkouristuspiikin sain reilu kuukausi sitten, kun lipsautin kirveellä sormenpäästä siivun pois.

Uuh, tunnen empaattista kipua tuosta myös, puuhommissa litistyi oma oikeankäden etusormi sen verran, että hermovauriota tuli, palelee herkästi eikä muutenkaan normaaliksi ole palautunut. Sormenpäissä on rutosti hermoja!

LJL
30.11.2018, 17.31
...heillähän piti olla ne rokotukset kunnossa

Vauvoilla ei heti ole suojaa. Pieni issue

arctic biker
30.11.2018, 18.17
Vähän asian vierestä mutta mistä helvatasta voisi saada tiedon siitä, että mitkä rokotukset ovat voimassa. Olen viimeksi ehkä armeijassa saanut jotain rokotuksia v. 2006. Toivottavasti en kuole.

Tää Sari oikeesti myös Sari ja sh kertoi jotta laittaa johonkin rekisteriin, en kuullut aivan oikein. Se että onko armeijan aikaiset terkkarissa tiedossa tai mun kun 16vuoden sisällä kun olen asunut Raumalla ,Rovaniemellä ja täällä Kiteellä niin onko tiedot päivittyneet. Heti kun Saria nään niin kysyn. Varsin pätevä tyvär ja Kiteen kotihoitoporukan päällikkö.

LJL
30.11.2018, 18.20
Tää Sari oikeesti myös Sari ja sh kertoi jotta laittaa johonkin rekisteriin, en kuullut aivan oikein. Se että onko armeijan aikaiset terkkarissa tiedossa tai mun kun 16vuoden sisällä kun olen asunut Raumalla ,Rovaniemellä ja täällä Kiteellä niin onko tiedot päivittyneet. Heti kun Saria nään niin kysyn. Varsin pätevä tyvär ja Kiteen kotihoitoporukan päällikkö.

Great! Tämähän oli oikeasti hyödyllistä :)

arctic biker
30.11.2018, 18.27
Jotain parikymmentä vuotta sitten kun täällä käymäseltään olin ja tunaroin oikein kunnolla ruosteisen ja paskasen raudan kanssa. Siinä sitten jollain kyydillä kirkolle ja terkkariin, paikattiin vamma ja kyselyä rokotuksesta, no sain piikin. Nyt Sari lupasi katsoa mun rokotushistoriikin.

Jopotuinen
30.11.2018, 18.54
Jokunen vuosi sitte hommissa määräaikaishuollossa totesivat, jotta polio ja jäykkäkouristus ovat väheksissä. Nyt en tasan tarkkaan muista kuinka nuihen kanssa lopulta kävi. Sillä hetkellä jäykkis olisi ollut loppu Suomesta johtuen jostain lääkefirman toimituspulmista. Kummallista.

Luulen, että molemmat ovat mulla nyt puutteena, poliosta en ole varma, kun hangottelin vastaan. Saattovat myöhemmin tuikatakin, mutta jäykkäkouristus nyt ainakin taitaa olla puutteena. Rokotuskortti!

JackOja
30.11.2018, 18.56
Kanta.fi. Siellä löytyy.

Jopotuinen
30.11.2018, 19.33
Tommosesta ennen kuulutkaan, täytyy käydä vilasemassa, mitä tietää. Pankkitunnistuksen vaatinee.

Mahtaako kuitenkaan tietää henkilöhistoriaa menneiltä vuosilta. Mehiläinen pyysi joskus lupaa liittää historia tietokantaansa.
En antanut lupaa, koska en luota kaupallisiin järjestelmiin, joihin sisältyy henkilötietojen myyntiä ja suoramarkkinointia.

Tai jos kyseessä onkin vaikkapa työpaikan vaihto ja tulokkaan terveystarkastuksessa taustatiedoista ilmenee jotain raskauttavaa?
Systeemin seuraava askel on, että tietojensa luovutuksen evänneet hylätään automaattisesti.

Syytä on huomata, että vaikka tuossa kohden olisikin kuinka terve, niin se ei takaa sitä, että näin myös olisi jatkossa. Tietojen jakamisen peruminen saattaa olla yllättävän konstikasta, ellei mahdotonta.

Ei pidä antaa pirulle sitä pikkusormea, vaikka kuinka nuo niitä Seireenien lauluja Mehiläinen tai Pulssi laulelisivatkin. Hyeenoita ovat sisimmältään ja haluavat hoitaa terveistä ihmisistä sairaita.

OJ
30.11.2018, 19.33
Mielestäni jokaisen pitäisi saada itse päättää rokotuksistaan, mutta tässä vaiheessa hyökkää rokotemyönteiset kimppuun ja väittää että minä ja sukulaiseni tartuttaisimme polion ja fenguekuumeen ja mitä niitä nyt olikana heidän lapsiinsa ja tappaisivat ne - vaikka heillähän piti olla ne rokotukset kunnossa. Eikä he halua maksaa meidän sairauskulujamme. Unohtaen että se influenssahan tappaa - joten kuluiksi jäisi huomattavasti pienemmät hautauskulut ainoastaan.
Kaikki eivät voi ottaa rokotuksia ja heille laumaimmuniteetti on elintärkeä. Laumaimmuniteetti alkaa heikkenemään merkittävästi kun rokotekattavuus laskee alle 95% ja eri tautien epidemiat alkavat yleistymään. Ja tietty pienet lapset ovat riskiryhmässä myos. Tietty jos on niin itsemääräämispäissään että haluaa olla rokottamatta, niin se on nykymaailmassa mahdollista vaikka se osaltaan lisää epidemian mahdollisuutta.

Tai jos kyseessä onkin vaikkapa työpaikan vaihto ja tulokkaan terveystarkastuksessa taustatiedoista ilmenee jotain raskauttavaa?
Systeemin seuraava askel on, että tietojensa luovutuksen evänneet hylätään automaattisesti.
Meillä oli duunissa kamppis missä sai antaa verta jotain diagnoosia varten. Sen verran "against the man" olen etten lähtenyt luovuttamaan verta ja antanut tietoja firman tietopankkiin. Olivat ne kaksi syopädiagnoosia tehneet sen avulla, eli ei hyodyton kampanja, mutta mä käyn mieluummin omalla lääkärilläni.

Laroute
30.11.2018, 21.15
Kohta saatta olla niin, että esittäessäsi henkilökortin/passin, niin korttiasi katsova viranomainen ottaa sinusta kuvan ja vertaa sen yhdenmukaisuutta esittämääsisi asiakirjaan ja sinuun. Viranomainen katsoo sinuun ja toteaa "Keskimääräisesti näitä kahta dokumenttia ja kasvojasi katsoen vaikutat siltä henkilöltä, jota olet esittänäväsi. Terve tuloa maahamme/ turvallista matkaa".

Siinähän on tapahtunut kolminkertainen varmistus, että sinä saatat olla se henkilö jona kuljeskelet huoletonna ympäri maailamaa.

Köfte
30.11.2018, 21.23
OJ kaivertaa taas vaihteeksi asiaa.

"Kaikki eivät voi ottaa rokotuksia ja heille laumaimmuniteetti on elintärkeä. Laumaimmuniteetti alkaa heikkenemään merkittävästi kun rokotekattavuus laskee alle 95% ja eri tautien epidemiat alkavat yleistymään. Ja tietty pienet lapset ovat riskiryhmässä myos. Tietty jos on niin itsemääräämispäissään että haluaa olla rokottamatta, niin se on nykymaailmassa mahdollista vaikka se osaltaan lisää epidemian mahdollisuutta".

marmar
30.11.2018, 22.03
OL3 käyttöönotto siirtyy taas jälleen kerran. Monesko kerta? Piti valmistua viimevuosikymmenellä. Valmistuu vasta ensivuosikymmenellä.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/olkiluoto-3-n-kayttoonotto-siirtyy-vuoteen-2020-olemme-pettyneet-6751182

Olkiluoto 3:n käyttöönotto siirtyy vuoteen 2020 - "Olemme pettyneet"

tempokisu
01.12.2018, 12.39
Sillä lailla, annetaan asiakkaiden/potilaiden ottaa ne näytteet kotona. Tampere aikoo lähettää kaikille 60-62-64 ja 66v ikäisille kotiin näytteenottovälineet ulosteen veritestiä varten.
Systeemiä laajennetaan vähitellen myös ad 74-vuotiaisiin.

Mä vaan että mitenköhän se näytteenotto otetaan, siis ulosteesta, vai verestä? ( en todellakaan tiedä) tekeeköhän kaikki sen testin ihan oikeesti? Jos ikäihmisten ajokykyä niin kovasti epäillään, niin mä epäilen että miten ikäihmiset sen näytteen ottaa, saattaa olla vaikee nuoremmillekin. Tai ehkä jopa vastemielinen.

No eipä siinä mitään, viimeksi kun menin ensiapuun niin mitään apua en saanu, onneksi oli omat lääkkeet kotona ja ne auttoi. Ite pitää kaikki tehdä.

^^ mä kävin laittaan kiellon joka asiaan mitä siellä kannassa oli. Tosin voi olla turhaa, en mene enää ikinä Acutaan enkä Taysiin ja laitoin asiasta myös infoa että sinne ei viedä.

Nalho
01.12.2018, 14.44
Ei se näytteenotto nyt maailman vaikeinta hommaa ole. Paketissa on välineet viiteen näytteeseen. Ulostekikkareesta otetaan mukana tulleella pahviliuskalla otos. Siitä sipaistaan kolmeen paikkaan kohdelapussa joka suljetaan paperipussiin jossa on henkilötiedot. Tämä kerran päivässä. Kun koko setti on koossa niin valmiiksi painettuun kuoreen saatetietojen kanssa ja postiin.

Eli varsinainen paska juttu jonka pystyy tekemään jokainen joka kykenee takapuolensa pyyhkimään.

arctic biker
01.12.2018, 17.10
Kanta.fi. Siellä löytyy.
Kiitos Jaska vinkistä. Olin tuolla käynyt mutta autuaasti unohtanut. Noo nyt annoin suostumukseni elinsiirroille sikäli kuin kuin mun sisuskalut kellekään enää kelpaa.
Vuos sitten 70v serkkuni kuoli äkillisestiä ja melkein kaikki hältä meni uusiokäyttöön. Aiemmin olen antanut luvan jotta terveystietoni ovatten sillai julkisia että ne joilla on pääsy niin siitä vaan. Rokotushistoriikki ,sitä en löytänyt. Ma tullee Sari niin kysyn.

Spassiiba JackOja.

mgcc
01.12.2018, 18.00
Mehiläisen järjestelmään voi syöttää omia tietoja mm. rokotukset, jos vain muistaa. Terveystalo on laittanut omakantaan ainakin influenssarokotukset viime vuosilta. Miksi ei laittaisi kun kirjaamisesta peritään ns. kantamaksu 1,50 ja terveystalo saa tuosta 0,70 euroa.

Köfte
01.12.2018, 18.23
Aikoinaan ihmettelin yli 20 vuoden tietojen katoamista; selitys oli uusi tietokanta,
johon ei ajettu vanhoja "epäaktiivisia" potilastietoja kuormituksen vähentämiseksi.
VMP. Taas säästettiin, kiva?

tempokisu
01.12.2018, 22.24
Ei se näytteenotto nyt maailman vaikeinta hommaa ole. Paketissa on välineet viiteen näytteeseen. Ulostekikkareesta otetaan mukana tulleella pahviliuskalla otos. Siitä sipaistaan kolmeen paikkaan kohdelapussa joka suljetaan paperipussiin jossa on henkilötiedot. Tämä kerran päivässä. Kun koko setti on koossa niin valmiiksi painettuun kuoreen saatetietojen kanssa ja postiin.

Eli varsinainen paska juttu jonka pystyy tekemään jokainen joka kykenee takapuolensa pyyhkimään.

Entä jos on kova vatsa, että toimii vaan kerran viikossa....no mä en ottaisi, jotain rajaa nyt sentään.
Mäkin haluaisin että vanhat rikokset vanhentuu, mutta ei vanhene ei sitten millään. Ja ne estää mua saamasta asiallista hoitoa; yksityiselle mulla ei ole rahaa.

No sitten tuli vaan mieleen tuosta koomikkojen "Saikkua kiitos"-esityksestä ( luin asiasta) ....
Lääkärikäynneistä on maailman helpointa tehdä komediaa, ei niitä tapauksia tarvi edes keksiä kun tositapauksia on paljon. Paras Pekka Peltokallion potilastapaus on kun laiha ukko ja vaimonsa tuli lääkäriin, vaimo lykkäsi lääkärin eteen pinon reseptejä ja sanoi että mitä ihmettä tehdään laihan ukon kanssa kun kaikkea on jo kokeiltu mies vaan ei liho...lääkäri siihen että onko ruokaa kokeiltu.

Nalho
01.12.2018, 23.34
En ota sen kummempaa kantaa kenenkään henkilökohtaiseen suolentoimintaan, kunhan vain totean kuinka se näytteennotto noin suurin piirtein toimii.

marmar
03.12.2018, 22.51
Jotenkin tuntuu siltä, että holhous on mennyt aika pitkälle.

https://yle.fi/uutiset/3-10537927

Tiet ovat liukkaita monin paikoin – Liikennevirasto varoittelee, pelastuslaitos kehottaa välttämään autoilua

Rekoille tuo voi olla paha, mutta henkilöautolle ihan ok keli. Yli 200 km noilla "liukkailla" teillä tuli tänään ajeltua ja aika normaali talvikeli siellä oli. Nastoja ei kaivannut.

Yks rekka oli jumissa melkein tasaisella. Ulkomaaneläviä, mahtoikohan rengastus olla missä kunnossa?

Suolausta ja aurausta vähennetty edellisvuosista. Korvataanko varoituksilla kunnossapito? Kun tallatun lumen ja kylmän tien päälle sataa vesi, niin kyllähän se kitkakertoimia pudottaa, mutta ihan nopeusrajoitusten mukaan pystyi ajelemaan suurimman osan ajasta. Välillä oli lyhyitä pätkiä tien tukkona jotain kokemattomia tai huonoilla renkailla ajavia, jotka körötteli 5 alle sallitun.

Sivutuuli oli niin kova, että ei huvittanut ohikaan lähteä. 5 minuuttia tuli 100 kilometrin matkalle hyvään sulan, kuivan asfaltin talvikeliin lisäaikaa. Itse tykkään vähemmästä suolasta. Ei ole ilma sakeanaan paskasumua ja jokaisen vastaantulleen rekan jälkeen näkyvyys nollassa.

Hyvähän se on, että käsketään pysyä pois, niin ei törpöt tuki teitä. Toivottavasti kaikki, jotka epäilee että kalusto tai kuski ei ole kelin vaatimalla tasolla pysyy pois.

mgcc
03.12.2018, 23.01
Ehkä ihmiskunnan on aikakin hiipua ja kadota:

https://www.is.fi/viihde/art-2000005920207.html

"Nepalilainen Yagya Bahadur Katuwal, 35, on noussut kotimaassaan julkisuuteen erikoisen kykynsä ansiosta.

Yagya väittää, että hän on ainoa ihminen maailmassa, joka pystyy nuolemaan omaa otsaansa. Lisäksi hän uskoo, että hänellä on maailman pisin kieli."

Ohiampuja
04.12.2018, 07.35
"Ystäväni Sami Heiskanen, entinen huippuhiihtäjä, suksialan yrittäjä, sanoi jo 10 vuotta sitten, että hän aavisteli ongelmia lajille, kun tajusi junnukisojen parkkipaikoilla olevan liian hienoja autoja, Holopainen kertoo.

– Joo, kun vedetään Audi Q7:n hydraulinen takaovi auki kuin laivan keulanokka, ja sieltä otetaan aggregaatti hurisemaan, että saadaan voiteluvälineet ja koneharjat toimimaan. Ja siitä 11-vuotias tytär lähtee hiihtämään puolentoista kilometrin lenkkiä, Sorjanen kuittaa."

https://yle.fi/urheilu/3-10534214

Sama pätee myös pyöräilyyn...

p bonk
04.12.2018, 15.09
Taas vaihteeksi kepulainen poliitikko (ketjuun voi liittää Väyrysen, Ahon, Sipilän ja Nokian Ollilan (muistanette tuohtumuksen kapeista hartioista Ylioppilaslehdessä), jolta Aho lienee saanut oppia ja jolla on ainakin löyhä keputausta) hermostunut saamastaan mediahuomiosta. Itse kuitenkin tunki Hesarin haastateltavaksi. Ns. mediapeliä:

Verkkouutisten (Kok) juttu (https://www.verkkouutiset.fi/nain-helsingin-sanomat-vastasi-esko-aholle-juttukohusta/)

Minusta pikemminkin on oltu yllättävän hiljaa siitä, että entinen pääministeri istuu venäläispankin hallituksessa.

Kepun lehden (https://www.suomenmaa.fi/uutiset/expaaministeri-esko-aho-tuohtui-helsingin-sanomien-venajajutusta-ja-lahetti-avoimen-kirjeen-toimituksille-34kokemus-oli-hammentava34-6.3.446220.e7f1de0a7b) uutisointi toisen sävyinen ja ennen kaikkea sen kommenttiraita huokuu pyhää vihaa ns. etelän mediaa kohtaan.

Oatmeal Stout
04.12.2018, 15.26
Missä lajissa? Radalla tai maantiellä ei moista ilmiötä näy, kiekkoja kierrätetään perheen/seuran sisällä, mutta ... avaudu ihmeessä lisää.

Ohiampuja
04.12.2018, 20.37
Joku aika sitten luin juttua uusista Foxin jousituksista. Digitaalisesti ohjatut härvelit oli noin 2000-3000 euroa kipale.

Ja minusta se on hiukan arveluttava kehityssuunta jos maastopyörät alkaa maksaa tavallisen auton verran. Siinä tavallinen "työläisperhe" putoaa helposti kelkasta ja maastopyörällä kilvan ajo muuttuu vain rahamiesten harrastukseksi. ;)

arctic biker
04.12.2018, 21.14
"Ystäväni Sami Heiskanen, entinen huippuhiihtäjä, suksialan yrittäjä, sanoi jo 10 vuotta sitten, että hän aavisteli ongelmia lajille, kun tajusi junnukisojen parkkipaikoilla olevan liian hienoja autoja, Holopainen kertoo.

– Joo, kun vedetään Audi Q7:n hydraulinen takaovi auki kuin laivan keulanokka, ja sieltä otetaan aggregaatti hurisemaan, että saadaan voiteluvälineet ja koneharjat toimimaan. Ja siitä 11-vuotias tytär lähtee hiihtämään puolentoista kilometrin lenkkiä, Sorjanen kuittaa."

https://yle.fi/urheilu/3-10534214

Tuossa et juuri ohiammu. Seurannut yhtä perhettä jossa nuorempi ny 17v vielä hiihtää ja isä kehuu kuinka monta tuhatta euroa meni taas suksiin. Ynnä sitten tykötarpeisiin. Tulosta ei ole tullut minkäänlaista , no toivon että tulevaisuudessa olen väärässä.

Jami2003
04.12.2018, 21.14
Onneksi kuitenkin maastopyöräilyn sm tason kisoissa kalusto on melko värikästä. Palkinto pallille on ajettu tonninkin vehkeillä.

Hiihdon ongelma on se että kelit vaatisi monenlaisia suksia eikä sm tasollakaan hiihdetä pareilla yhtä kautta kauempaa. Tutun tyttö hiihtää sm tasolla (ei siellä kärjessä) ja 7-8 parit suksia menee talvessa.

arctic biker
04.12.2018, 21.22
Taas vaihteeksi kepulainen poliitikko (ketjuun voi liittää Väyrysen, Ahon, Sipilän ja Nokian Ollilan (muistanette tuohtumuksen kapeista hartioista Ylioppilaslehdessä), jolta Aho lienee saanut oppia ja jolla on ainakin löyhä keputausta) hermostunut saamastaan mediahuomiosta. Itse kuitenkin tunki Hesarin haastateltavaksi. Ns. mediapeliä:

Verkkouutisten (Kok) juttu (https://www.verkkouutiset.fi/nain-helsingin-sanomat-vastasi-esko-aholle-juttukohusta/)

Minusta pikemminkin on oltu yllättävän hiljaa siitä, että entinen pääministeri istuu venäläispankin hallituksessa.

Kepun lehden (https://www.suomenmaa.fi/uutiset/expaaministeri-esko-aho-tuohtui-helsingin-sanomien-venajajutusta-ja-lahetti-avoimen-kirjeen-toimituksille-34kokemus-oli-hammentava34-6.3.446220.e7f1de0a7b) uutisointi toisen sävyinen ja ennen kaikkea sen kommenttiraita huokuu pyhää vihaa ns. etelän mediaa kohtaan.
Toivottavasti paikallisen Esson Baarin vastineella Teboililla tuo Hesari löytyy!

Ohiampuja
04.12.2018, 21.22
Matti Heikkinen sitä taisi sanoa että huipulla homma menee kohta överiksi. Jotkut välinerajat pitäisi laatia. Vaikka mallia F1 moottorit ja vaihdelaatikot.

Joka hiihtäjä kauden alussa leimaisi vaikkapa 20 paria suksia joilla pitäisi hiihtää koko talvi. :)

arctic biker
04.12.2018, 21.44
Hesari ystävällisesti minut kahdeksi viikoksi kutsui ilmaiseksi, otin tarjouksen vastaan. Joskus maailman aikaan tuo printtilehtenä tulikin. Silloin ei netistä mitään tiedetty tai jotain pientä oli mullakin. Voi niitä aikoja kun sunnuntain Hesari oli varsin vankka pakkaus, luettavaa kuin mainoksia piisas. Hyvä kun postiluukusta mahtui.

OJ
04.12.2018, 23.59
Joku aika sitten luin juttua uusista Foxin jousituksista. Digitaalisesti ohjatut härvelit oli noin 2000-3000 euroa kipale.

Ja minusta se on hiukan arveluttava kehityssuunta jos maastopyörät alkaa maksaa tavallisen auton verran. Siinä tavallinen "työläisperhe" putoaa helposti kelkasta ja maastopyörällä kilvan ajo muuttuu vain rahamiesten harrastukseksi. ;)
Ei tarvitse mennä edes maasturointiin ja Foxin digidigeihin kun pyoräily on kaikkea muuta kuin edullista. Tämä siitäkin huolimatta, että monet seurat kierrättää kolhoosin 20-vuotiasta levykiekkoa. Maantien yhteislähdossä voi painella tukka putkella vaikka olisi alla joku 500 euron käytetty fillari, mutta lähes kaikki muu pyoräily on varustevaativampaa.

Oatmeal Stout
05.12.2018, 13.16
Tuossa et juuri ohiammu.
Q7:sta saisi myös 230v virtaa suoraan, joten mihin aggregaattia tarvitaan?
Rahan käytöllä monikin leuhkiin, kun ei tarvitse kuitteja esittää.

Munarello
06.12.2018, 15.25
Päivän paraatia katsellessani jeesustelin mielessäni, että paljonkohan maksoi tämä varttitunnin patsastelu. Muutaman sadan metrin ajon jälkeen romut rekkoihin ja takaisin kasarmille. Koptereita näkyi ehkä muutaman kymmentä sekuntia paikan päällä taivaalla, mutta upeinta oli kun hornetit vilahtivat tv-kuvassa ehkä kokonaisen sekunnin verran. :D No, laittoivat ne sentään kalustoa kansan pällisteltäväksi.

https://pic.useful.fi/HyMc-i8kN.jpg

Hartsa69
06.12.2018, 15.53
^ Halpaahan se vielä on .. moneen muuhun hyysäämiseen verrattuna.. myökii kadun varrella kytättiin, vaan ei Hornetteja nähty lainkaan..

https://youtu.be/o8jj-gA_u4w

tempokisu
06.12.2018, 17.36
^ hienoja. Saisi riittää toi paraati, ja sitten olisi vaikka konsertti ( kuten silloin kun juhlittiin Tampere-talossa). Mä olen joskus ollut Linnan Juhlien pukunäytöksen suuri fani, mutta nyt pidän sitä täysin turhakkeena, ja vielä kun oikein muotiasiantuntija selostaa kättelevien ihmisten asuja, ja kaikenmaailman samisyköt ruotii pukuja seuraavana aamuna telkkarissa. pyh.
Aiemmin kävin heti aamulla ostamassa iltalehdet niitten pukujen takia, nyt ei voisi vähempää kiinnostaa. Katson mä sen kättelyn ainakin osaksi, mutta taidan kutoa samalla nukelle villapaitaa.

OJ
06.12.2018, 17.47
No nyt on nähty natsiliput marssin keulilla Helsingin kaduilla ja on nähty tavikset ja poliitikot puolustamassa natsilippujen kanssa marssivia koska sananvapaus.

tempokisu
06.12.2018, 18.59
^^....siitä huolimatta on ny pakko todeta että Jenni Haukion asu on yksinkertaisesti ruma, ihan kamala. Ja näkee myös että huonosti ommeltu saumat.

Hartsa69
06.12.2018, 19.03
Ihan sama muuten, mutta onneksi täällä Naiset saa pitää mitä lystää, ettei pakoteta mustaan kaapuun..

tempoilija
06.12.2018, 19.06
Ristus notta on Ella Kanninen menny pahaan kuntoon.

Pekka L
06.12.2018, 19.17
Kunnosta tiedä mutta pitkät oli päällä.

mgcc
06.12.2018, 22.28
https://www.eranetti.fi/wp-content/uploads/2018/11/Kiinalaiset-l%C3%A4hett%C3%A4v%C3%A4t-tavaransa-Suomen-Postin-kustannuksella-ja-usein-ilman-veroja.pdf

Postin vai mikä itellapatella se nykyään onkin, ei voi syyttää rahanmenosta pelkästään kiinalaisia. Suurin syy on postin johdon johdolla tehdyt ulkomaanpisnispäätökset, jotka säännönmukaisesti kusevat. Hei jätkät, tulkaa pois, siellä on oikeat pisnismiehet vastassa.

pohjola
07.12.2018, 14.30
Universal Postal Union, UPU mistä trumppa yrittää ulos tai neuvotella sopimuksen uusiksi siinä sopassa suomi ja posti on kuin hyttysen kusi itämeressä :eek::( https://www.vox.com/2018/10/19/17996378/trump-china-universal-postal-union-treaty

OJ
07.12.2018, 18.04
Vaikuttaa vähän siltä, että UPU:n jäsenet ovat nukkuneet ratissa vuosia tai vuosikymmeniä ja nyt on tullut hätä housuun. Valmistautukaa maksamaan korkeampia postimaksuja jos tämä tästä mihinkään liikahtaa.

pohjola
08.12.2018, 06.55
Maailman postiliitto eli UPU. UPU:n Kiinan välinen sopimus tehty 60 - luvulla ja silloin Kiina luokiteltu kehitysmaaksi

marmar
09.12.2018, 08.46
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005926435.html

Eduskunta on takseille kultakaivos: Vuoden 2018 lasku jo yli 470 000 euroa!

Jopotuinen
09.12.2018, 09.13
No, eihän toi tee kuin taksista 2350 € ja kilometrikorvauksia 780 €, eli 3130 €/nuppi. Ei sillä kyllä vielä palkattaisi jokaiselle omaa safööriä.

Toki, onha siellä sitten ne ministeriautot kuljettajineen.

marmar
10.12.2018, 06.32
No, eihän toi tee kuin taksista 2350 € ja kilometrikorvauksia 780 €, eli 3130 €/nuppi. Ei sillä kyllä vielä palkattaisi jokaiselle omaa safööriä.

Toki, onha siellä sitten ne ministeriautot kuljettajineen.

Voisi sitä kimppakyytiäkin harrastaa. Ja myös osata ennakoida, että maanantaina on työpäivä:rolleyes:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005927230.html

Juna kulkee joka tunti, edustaja nostaa silti 151 euroa autoilusta
Kansanedustaja Sari Tanus (kd) puolestaan laskutti helmi-toukokuussa 14 edestakaista matkaa Tampereelle, jonne kulkee juna noin kerran tunnissa.

– Voi katsoa, kuinka moni tamperelainen edustaja toimii sote-valiokunnassa. Ja voi katsoa aamun junayhteyksiä.

– Jos ei ole hyvissä ajoin etukäteen varannut lippua, aamun tietyt junavuorot ovat umpipukaten täysiä. Valiokunta on alkanut usein aikaisin aamusta kahdeksalta, ja kun ei ole ollut paikkaa junaan, on pakko ollut lähteä ajamaan, Tanus perusteli.

marmar
11.12.2018, 20.20
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005929191.html

Coca-Cola –rekka aiheutti aivan käsittämättömän liikennekaaoksen Oulussa – ilmaista limua joutui jonottamaan tuntikausia, liikennepäivystäjäkin ällistyi

– Puoli Oulua ihan sekaisin ja ruuhkautunut, kun jossain jaetaan vähän ilmaista limukkaa.

tempokisu
12.12.2018, 08.50
Tuossa kaupassa käydessäni luin iltapskalehtien otsikot, että kouluihin ruokailupakko. Opettajat valvomaan että kaikki oppilaat tulee syömään ja syö.
No tota onkohan se annoskokokin määritelty että näin paljo sun on pakkko syödä. Mitäs jos joku ei vaan tule, miten se pakkosyöminen toteutetaan, sidotaanko tuoliin ja syötetään väkisten...
Mun tarvii tunnustaa että oli aika kun olin ekana ruokajonossa ja odotin ruokatuntia kun oli nälkä. Sitten oli aika että kävin ruokatunnin ( tai sen puolikkaan tunnin) aikana lenkillä ja välttelin syömistä minkä pystyin.

VesaP
12.12.2018, 11.28
"Lisäksi Amazonin kerrotaan sopineen yhteistyöstä Postnordin kanssa."

OUNOUUUUUU!!!! Toivottavasti ei tarkoita Saksan Amazonista tilattaessa että DHL vaihtuisi "#¤"¤"#¤"#¤"#¤"#¤ Postnordiin. :mad::mad:

JackOja
12.12.2018, 11.47
Voi jeesus, eikö meille riittäisi Kepu-roistot? Demaritkin osaavat: taksimatkoja kolmessa kuukaudessa viidellä tonnilla! (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005929658.html)

tempokisu
12.12.2018, 12.41
^^ mä en erityisemmin tykkää tuosta DHL-kuljetuksestakaan, juuri tuossa katselin että nahkee paita olisi Finland 6.12. ja "will be delivered shortly" - ei ole tullu, ja minne tulee tuleeko kotiin vai pitääkö käydä hakeen R-kioskilta... hakisin mieluummin tutusta postin toimipisteestä. Yksi nukkekin on tulossa DHL-kuljetuksena, ja tästä ei ole mulla edes mitään seurantanumeroa...nähtäväksi jää milloin tulee vai tuleeko.

p bonk
13.12.2018, 10.54
Voi jeesus, eikö meille riittäisi Kepu-roistot? Demaritkin osaavat: taksimatkoja kolmessa kuukaudessa viidellä tonnilla! (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005929658.html)

Tottakai osaavat. Käsi tukevasti toisten lompakoilla.

Lisäksi STM:n virkamiehet, jotka edelleen elävät siinä vahvassa uskossa, että valtio tietää aina paremmin miten pitää olla ja elää ja tyhmiä kansalaisia pitää suojella. Siispä kerätään valtiolle kaikki tulot ja jaetaan ne sitten taas takaisin erilaisten periaatteiden mukaan. Ajatusmalli, joka on vasemmistossa ja keskustassa erittäin yleinen.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/alkoholin-etamyynnista-tuli-uskomaton-show-josta-vastaa-stm-osapuolille-on-viisasta-ettei-lahde-henkilosotaan/

p bonk
13.12.2018, 10.59
"Lisäksi Amazonin kerrotaan sopineen yhteistyöstä Postnordin kanssa."

OUNOUUUUUU!!!! Toivottavasti ei tarkoita Saksan Amazonista tilattaessa että DHL vaihtuisi "#¤"¤"#¤"#¤"#¤"#¤ Postnordiin. :mad::mad:

Aaarggh!

tempokisu
13.12.2018, 11.13
:D Alkot auki aattona, eli jouluaattona. No hyvähän se on...

Mutta en mä ihan turhaan ole peloissani noista autoista ( kuskeista siis lähinnä kuitenkin...) jotka tönää tai meinaa tönätä suojatietä ylittävää. Juuri tuossa uutisissa oli että suojatietä ylittämään lähteny ja auton tönäsemäksi joutunut mies kuoli saamiinsa vammoihin. Ja tämä siis Tampereella. Tulipa kiva joulu sille autoilijalle....

VesaP
13.12.2018, 12.15
Tulipa kiva joulu sille autoilijalle....

Vielä paskempi joulu sille jonka se teilasi kuoliaaksi.

LJL
13.12.2018, 12.38

Kuolema kuittaa eli kvittaa kvitutuksen. Ai niin mutta tämähän ei ollut kvitutus-topiikka. Mutta oli miten oli, jos kuolee ei sillä tavalla varmaan ei ole väliä onko joulu vai juhannus.

Concorde
13.12.2018, 12.57
En tiiä kuuluisko tää tänne vai gee-klupiin, mutta...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e554cece-7ace-4703-959b-fff031c3cb0d

Jopotuinen
13.12.2018, 13.23
No perhana! Tytöt, tulkaa ja pusertakaa!

tempokisu
13.12.2018, 13.36

No hän ei pääse asiasta enää kertomaan enkä mä usko että "siellä" kamalaa on, mutta mä uskoisin että omaisille kammottava paikka, ja erityisesti sille autoilijalle koska toi syyllisyyden taakka vasta raskas on. Kuten kuuluukin.

spaceman
13.12.2018, 14.40
Tottakai osaavat. Käsi tukevasti toisten lompakoilla.

Lisäksi STM:n virkamiehet, jotka edelleen elävät siinä vahvassa uskossa, että valtio tietää aina paremmin miten pitää olla ja elää ja tyhmiä kansalaisia pitää suojella. Siispä kerätään valtiolle kaikki tulot ja jaetaan ne sitten taas takaisin erilaisten periaatteiden mukaan. Ajatusmalli, joka on vasemmistossa ja keskustassa erittäin yleinen.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/alkoholin-etamyynnista-tuli-uskomaton-show-josta-vastaa-stm-osapuolille-on-viisasta-ettei-lahde-henkilosotaan/

Ihmisissä yleisemminkin tuppaa olemaan sellainen ominaisuus että omaa etua suojellaan, tässä tapauksessa työpaikkaa. Jos ajatellaan että vaikkapa alkoholi poistuisi valtion erityisvalvonnan ja verotuksen ikeestä, mitä ne virkamiehet siellä jatkossa tekisivät? Voisi alkaa huolestuttaa ettei nyt vain yt-neuvotteluja ihan todellisella irtisanomisriskillä stm:ssä...

VesaP
13.12.2018, 14.58
No perhana! Tytöt, tulkaa ja pusertakaa!

Nostaisitko poliisijutun jos joku vielä läpsyttelis sua tisseillä kuten tuolle oli tapahtunut. Entä jos joku ***keri tai nämä 17v maahanmuuttoayrittävät poikalapset läpsyttää makkaraansa suomalaisen naisen tisseille luvatta? Pitäähän se nyt pienet jutut sallia, pysyy mieli virkeänä!!

Hartsa69
13.12.2018, 18.34
Hah, Trafin pestistä 'irtisanoutunut' :D

Oatmeal Stout
13.12.2018, 21.37
Kiesus, joku tietää tai omaa kokemuksia tuonpuoleisesta - luulisi vainaan omaisilla olevan se paskempi joulu, mutta pitänee uskoa kokemuksen syvää rintaääntä.

Oatmeal Stout
13.12.2018, 21.40
En tiiä kuuluisko tää tänne vai gee-klupiin, mutta...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e554cece-7ace-4703-959b-fff031c3cb0d
Siis tuon takia yli 60v haluaisivat työskennellä alle 30v seurassa mieluummin kuin oman ikäistentä.

Jouko_T
13.12.2018, 23.15
Erikoislääkäri ESS:n mielipidekirjoituksessa: ”Työpaikkojen ilmapiirit kohenisivat, jos otettaisiin käyttöön kaikille sallittu ystävällinen taputtelu peffalle”

Siis tuon takia yli 60v haluaisivat työskennellä alle 30v seurassa mieluummin kuin oman ikäistentä.

Nih. Noissa kuusikymppisissä naikkosissa saattaa jo olla sen verta reheviä, että kun maanantaina takapuolelle läpsäisee, niin vielä perjantaina hyllyy.

LJL
13.12.2018, 23.21
Nih. Noissa kuusikymppisissä naikkosissa saattaa jo olla sen verta reheviä, että kun maanantaina takapuolelle läpsäisee, niin vielä perjantaina hyllyy.

Jos lyö rehevää sihteeriä tissiin, lyöjä itse voi kimmota seinään taikka avokonttorissa lentää ilmassa useiden metrien päähän. Siksi se ei kannata

tempokisu
14.12.2018, 00.01

Ei pidä paikkaansa, mä todellakin työskentelisin mieluummin hieman aikuisimpien kanssa kun 20-vuotiaiden tyttösten.

marmar
14.12.2018, 05.58
Kaveri sai pienen rangaistuksen hämäristä puuhista. Yön pimeinä tunteina on saattanut muutamankin kerran käydä mielessä, että kannattiko. :)

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005931727.html

CNN:n mukaan mies oli ehtinyt olla hormiputkessa kaksi päivää ennen löytymistään.

– Aivan ensimmäiseksi voimme vahvistaa, että tämä mies ei ole joulupukki, eikä hänellä ollut laillista lupaa olla siellä, sheriffin tiedottaja Ray Kelly kertoi CNN:lle miehen pelastumisen jälkeen.

JackOja
14.12.2018, 07.46
Jeesus, mitä mä just luin? Espoossa havitellaan jonkin sortin lasten puuhamaata Karhusaareen (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005931108.html?ref=HSLocalNews). Tässä on takana varmasti joku liikemiesryhmä, joka haluaa kääriä isot rahat, takana. "Lapsille" kaiketi siksi, ettei herättäisi vastustusta :) Viimeisiä rakentamattomia ranta-alueita Espoossa.

Ja havainnekuvassa ihquja autonomisia sähköautoja :rolleyes:

https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/f958655786fa402bb1b9f45c2d41d000.jpg

EDIT: ei jumaleisson, näillähän on nettisivutkin täkynä, https://www.lastenmaailma.net/

29er
14.12.2018, 09.51
Jeesus, mitä mä just luin? Espoossa havitellaan jonkin sortin lasten puuhamaata Karhusaareen (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005931108.html?ref=HSLocalNews).

Voi että mä toivon että toi teilataan heti alkuunsa. Kierrän usein tuon saaren rantoja fillarilenkilläni. Mukavan rauhallinen ranta vaikka Länsiväylä on toisella reunalla

VesaP
14.12.2018, 11.19
^ ja ^^ Mut hei, aatelkaa, LAPSET ja KANSAINVÄLISESTI KIINNOSTAVA! Ja "Länärille" toki 20 km/h rajoitus että melu on matalaa ettei lapsosia häiritä ja kameratolppia 50m välein siihen 5km matkalle.

Ari H
14.12.2018, 11.59
^&^^&^^^
Ja länsimetron asema vieressä.

JackOja
14.12.2018, 12.21
^&^^&^^^
Ja länsimetron asema vieressä.

Ei ole vieressä, yli kilometri matkaa ja siksihän tuonne ei kukaan julkisilla kulje.

Pekka L
14.12.2018, 15.24
Mitä sanoo foorumin suvakit?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c2640498-3233-4d76-b2ef-af2fc9d0d473

samooja
14.12.2018, 15.53

Aika lokeroiva kysymys, eli tähän kun vastaa on suvakki? Leimattu idiootiksi. Mitäs itse sanot?

kuovipolku
14.12.2018, 16.11
Julistaudun sivun viralliseksi suvakiksi ja sanon että onpa jumalaton pötkö kirjaimia ja numeroita.

Pekka L
14.12.2018, 17.01
Aika lokeroiva kysymys, eli tähän kun vastaa on suvakki? Leimattu idiootiksi. Mitäs itse sanot?

Että kysymys oli kaikessa yksinkertaisuudessaan tietoisesti muotoiltu.
Ja että luvut on aika kovia.

callahan
14.12.2018, 17.37
Että kysymys oli kaikessa yksinkertaisuudessaan tietoisesti muotoiltu.
Ja että luvut on aika kovia.

Kovat luvut! Ei noita pitäisi suomeen päästää, ei edes mihinkään ammattiin. Liian iso kulttuuriero sun muu. Lisäksi ovat oudon näköisiä ja tokko oppivat suomea. Ausseilla on helppoa, laittavat vaan nauruun vai mikäs se saari olikaan maahan pyrkivät pakolaiset, viesti kantautuu varmasti perille jottei siihen maahan kannata pyrkiä loisimaan.

LJL
14.12.2018, 19.42

En tiedä olenko suvakki mutta vaikka en olisi, niin kommentoin sen verran että käräjäoikeuden juttulistalla sexurikosten vastaajien nimet tuntuivat olevan usein hieman vieraamman kuuloisia

Smo
15.12.2018, 11.03
Hah, Trafin pestistä 'irtisanoutunut' :D

Bernerit tiesi asiasta jo pari kuukautta sitten mutta tietty valehtelee

https://yle.fi/uutiset/3-10555990

Bernerillä ja kansliapäälliköllä täysin eri kertomus Trafi-sotkusta – Kansliapäällikkö: Kuulimme ongelmista jo lokakuussa

2015 tämän Sipilän mailmalta tilaaman yksityistäjä-Bernerin esittämä junaliikenteen yksityistäminen torpattiin. Kaksi vuotta myöhemmin hallitus toi saman asian tiedoksi päätöksenä vaikka sen tilaaman selvityksen mukaan palvelutaso huononee ja kustannukset kasvaa. Persreikäkakkiaiset.

arctic biker
15.12.2018, 16.19
Jestamandeera, miten sitä ennen kuukkelia mitään mistään tiesi???

p bonk
17.12.2018, 09.50
Voi että mä toivon että toi teilataan heti alkuunsa. Kierrän usein tuon saaren rantoja fillarilenkilläni. Mukavan rauhallinen ranta vaikka Länsiväylä on toisella reunalla

Sama. Ja tuo ei ole liikenteellisesti mitenkään muuten saavutettavissa, kuin yksityisautolla.

Hypoteesi: ensin tuohon valmistuu lastenmaailma ja sitten se ei menesty ja se muuttuu hotelliksi tai jonkun oligarkin tai muun uusrikkaan palatsiksi.

tempokisu
17.12.2018, 11.39
Kiesus, joku tietää tai omaa kokemuksia tuonpuoleisesta - luulisi vainaan omaisilla olevan se paskempi joulu, mutta pitänee uskoa kokemuksen syvää rintaääntä.

No minulla oli kesällä hyvin lähellä, joku rajatilakokemus, pyörryin ja kun siinä lattialla makasin niin oli tosi rauhallinen ja lämmin, pelottavan rauhallinen ja lämmin olo. Kun pääsin konttaamaan niin mittasin verenpaineeni ja oli 55/36 eli aika lähellä.... Mutta tämä tapahtui ennen Nakkilan nahkiaismarkkinoita, joten siihen ei voinu jäädä. Nostin jalat ylös ja yritin olla hereillä.
Että en usko että "siellä" on ollenkaan kamalaa, on rauhallista ja hyvä olla.

OKS
17.12.2018, 19.49
Sama. Ja tuo ei ole liikenteellisesti mitenkään muuten saavutettavissa, kuin yksityisautolla.

Hypoteesi: ensin tuohon valmistuu lastenmaailma ja sitten se ei menesty ja se muuttuu hotelliksi tai jonkun oligarkin tai muun uusrikkaan palatsiksi.

Kuvan perusteella tuonne pääsee veneellä, ihan kuten Airiston Helmeenkin. :rolleyes:

p bonk
18.12.2018, 20.47
^ Ja on kätevän matkan päässä Helsingistä, kuten Porkkala aikoinaan.

tempokisu
19.12.2018, 09.33
höh, lehdet ja telkkari on jouluruokamainoksia pullollaan, ja sitten Aamuteeveessä joku ravintoihminen varoitteli lähestulkoon kaikesta, miten on vaarallista syödä lihaa, kalaa, sokeria, kermaa ja niitä laatikkoruokia. Jotain ihme ituja vaan ja hunajaa.
Mä en kyllä ymmärrä koko jouluruokahömpötystä ( enkä mitään muutakaan jouluhössötystä..), mutta toi haastattelu oli kyllä aika persiistä. Ei perunalaatikko maistu miltään jos se on jotain terveys-perunalaatikkoa joka pitää syödä kylmänä ilman voisilmää/voisilmiä. Se ravintoihminen nimittäin suositteli että syödään kylmänä.

pätkä
19.12.2018, 09.58
Roskakoriin joutaa porvarihallituksen poliitikkojen usein viljelemä mielikuva työttömyydestä elämäntapana.
Vai mitä sanotte siitä, että 23 prosenttia ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saaneista suomalaisista oli vuoden 2017 lopussa ammattiasemaltaan johtajia (3 290), erityisasiantuntijoita (46 824) ja asiantuntijoita (34 509)? Heitä oli yhteensä 84 623.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/82de531c-f321-45a5-904d-1c291a2957d6

Concorde
19.12.2018, 12.21
Luin tuollaista juttua: https://www.aamulehti.fi/a/201365374?c=1522737894164

Jotenkin silmäänpistävä oli näiden kahden kappaleen sisältö:

Mies uhkaili uhriaan 4. kesäkuuta. 6. kesäkuuta hän otti mukaansa moran ja vesurin ja meni naapurinsa asunnolle. Oven takana hän huuteli, että haluaa tulla sopimaan asioita.

Kun naapuri avasi oven, mies sanoi: "Katso mikä tämä on" ja löi miestä puukolla rintaan. Uhri ehti sanoa: "Mitä helvettiä sinä teet?" Hyökkääjä jatkoi puukottamista, vaikka uhri yritti paeta asuntoon.

Uhri kuoli useisiin pisto- ja viiltohaavoihin.

ja

Hovioikeus kuitenkin katsoi, ettei hakijan syyksi luettu rikos ollut lajissaan erityisen moitittava.

Okei, jannu istuu >13vuotta, eli on siinä jo sovitettukin, mutta mitenkä vesurilla ja puukolla tappaminen ei ole "erityisen moitittavaa"?

MRe
19.12.2018, 12.52
^Kai se pihvi on sanassa "lajissaan". Eli tappona ei ollut erityisen raaka tai pidentänyt uhrin kärsimyksiä tarpeettomasti. Kliininen tappo.

Jopotuinen
19.12.2018, 13.02
Kun tappaa toisen siististi ja turhaa tuskaa aiheuttamatta, niin silloin on jo tekoa keventävät osat kasassa ja tuomioon voi odottaa 50% alennusta edellyttäen kuitenkin, että edellisestä taposta on kulunut vähintään 3 v. Sitä useammin toimivat katsotaan ammattilaisiksi, eikä alennusta myönnetä.

taski63
19.12.2018, 14.01
^ Juu, mutta "ammattilaisen" kannattaa rötöstellä kaikkea muuta, tukkualennusta saa kuitenkin...

LJL
19.12.2018, 14.38
^ Juu, mutta "ammattilaisen" kannattaa rötöstellä kaikkea muuta, tukkualennusta saa kuitenkin...

Jos akateemista innostusta riittää enemmänkin, kannattaa tutustua oikeuskirjallisuudesta aiheeseen nimeltä lainkonkurrenssi. Siitä on paljon hyviä kirjoituksia. Toki lopputulos on käytännössä tuo sanottu mutta siihen liittyy tekoaikojen ja eri tuomioiden osalta paljon monimutkaista hauskaa. Jos menee käräjäoikeuteen töihin niin saa niitä virkavastuullaan iloisesti setviä.

MRe
19.12.2018, 14.44
Kun tappaa toisen siististi ja turhaa tuskaa aiheuttamatta, niin silloin on jo tekoa keventävät osat kasassa ja tuomioon voi odottaa 50% alennusta edellyttäen kuitenkin, että edellisestä taposta on kulunut vähintään 3 v. Sitä useammin toimivat katsotaan ammattilaisiksi, eikä alennusta myönnetä.
Ei kai tuomioon mitään alennusta tullut? Sama tuomio kuin ennenkin: elinkautinen. Henkilö vain armahdettiin 13v jälkeen. Jokainen voi katsoa taaksepäin 13 vuotta ja miettiä olisiko sen ajan voinut käyttää järkevämmin kuin vankilassa istuen.

MRe
19.12.2018, 14.49
"Lapsi pahoinpideltiin Juvanpuiston koulussa Espoossa – Rehtori: ”Kaikkien osapuolten kannalta erittäin ikävä tapahtuma”"

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005940518.html

Lyhyesti: kaksi alle 10-vuotiasta lasta (poika ja tyttö?) tapelleet keskenään ja tyttö kaadettu. Joutui käymään / käytetiin sairaalassa ja oli siellä yön yli tarkkailussa.

No, ikävä tapahtuma kaiken kaikkiaan, mutta en minä nyt henkilökohtaisesti osaa näitä lasten keskinäisiä nahisteluja laskea "pahoinpitelyksi". Ehkä pitäisi, en tiedä. Eri asia, jos olisi ollut ns. sakinhivutusta tai selvästi ikäeroa.

Tietysti ei vanhojen aikojen ole syytäkään palata, mutta ennen sitä tapeltiin koulun pihalla harva se välitunti. Tosin eipä sitä tullut tyttöjä lyötyä. Muutenkin taisin olla enemmän saamapuolella, mutta sairaalaan en kyllä päätynyt.

Hartsa69
19.12.2018, 18.41
joka pitää syödä kylmänä ilman voisilmää/voisilmiä. Se ravintoihminen nimittäin suositteli että syödään kylmänä.

Niin, kuuma ruoka kuulemma on vaarallista kun syöpäriski (suun?) lisääntyy.. Mutta mitäpä ei olisi vaarallista syödä..

Just ny ei kiinnosta jouluruoat yhtään, toki voi olla syynä se että töissä niitä saa laittaa muutenkin?

Hyvät perinteiset laatikot pitää olla, ei mitään battaattimössöjä tms. Ja Karjalanpaisti, sen kinkun lisäksi, toki ilmankin pärjäisin..

Ohiampuja
20.12.2018, 09.53
Aamulla kuuntelin radiota kun siellä haastateltiin tätä Tero Toivolaa joka väitteli Kainuun tervakapitalismista. Ja olipas mielenkiintoista juttua, enpä tiennyt että Kainuussa tervapolton historia on samanlaista "riistämistä" kuin palmuöljyplantaasien tilanne on jossain Indonesiassa tänä päivänä.
Minuun kolahti kun jutussa puhuttiin velan valtasuhteesta. Eli velka ei ole ainoastaan taloudellinen asia, vaan siihen liittyy aina jonkin tasoinen valtasuhde. Olen aina hiukan vierastanut niitä ajatuksia, että velka ja velalla pelaaminen olisi fiksua. Ja lainojen nopea takaisin maksaminen on jotenkin tyhmää ja junttia. Ja nyt tunnistin tuosta velan valta-käsitteestä itseni ja oman ajattelutapani. Tätä pitääkin tutkia hiukan lisää. :)

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvinvointiyhteiskunta/tervakapitalismi-mullisti-kainuulaisten-elaman-1800-luvulla

Hyötypolkija
21.12.2018, 00.12
Roskakoriin joutaa porvarihallituksen poliitikkojen usein viljelemä mielikuva työttömyydestä elämäntapana.
Vai mitä sanotte siitä, että 23 prosenttia ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saaneista suomalaisista oli vuoden 2017 lopussa ammattiasemaltaan johtajia (3 290), erityisasiantuntijoita (46 824) ja asiantuntijoita (34 509)? Heitä oli yhteensä 84 623.

Todellinen ongelmakin on, se on ihan totta. Mutta kyllä niitä elämäntapatyöttömiä siihen malliin kuitenkin riittää, että yleisen oikeustajun ja talkoomotivaation ylläpitämiseksi olisi ihan suotavaa, että elämäntapatyöttömiä potkittaisiin pyrstölle.

Tai no, ei noiden seuraaminen hirveästi omaan työmotivaatioon vaikuta, kysehän on varastamisesta. Herättää siis lähinnä hetken v**utusta, kun kuulee tuoreimmat elämänkoulun opetukset. Mutta jos asialle ei edes yritetä tehdä mitään, voi motivaatio työntekoon alkaa jo rakoilemaan. Varkauksia pitää ainakin yrittää estää ja selvittää.

mgcc
21.12.2018, 00.56
Nuo varastamisjutut voit lopettaa heti alkuunsa, ettet nolaisi itseäsi enenpää.

tempokisu
21.12.2018, 03.33
Niin, kuuma ruoka kuulemma on vaarallista kun syöpäriski (suun?) lisääntyy.. ..

Jos olen jotain oppinu niin ainakin sen että syömisen takia ei tartte enää kärsiä, ei se "terveysintoilu" mihinkään terveeseen johtanu vaan just päinvastoin. Onneksi mun suosikkiruokani Poprilli-makkara on 0.98euroa neljän pötkön paketti ja sillä syö melkein viikon. Harmi kuitenkin että tykkään myös tomaatista ja ne on 3.90e kilo ja se on kallista.

Jopotuinen
21.12.2018, 08.08
Olikohan kuuman kanssa kyse suunsa polttamisesta vesikelloille, mitä joskus tapahtuu joidenkin ruokalajien kanssa?

Jopotuinen
21.12.2018, 08.12
^^ Harvakseltaan nakkeja, mutta silloin kun, niin Kivikylän tai Liiterin wanhan ajan palvattuja keittoihin tai muihin sotkuihin.

tempokisu
21.12.2018, 08.29
Olikohan kuuman kanssa kyse suunsa polttamisesta vesikelloille, mitä joskus tapahtuu joidenkin ruokalajien kanssa?

kunhan halusi kiusata, ettei ruoka maistuisi liian hyvälle. Jokainen tietää että makkara ja maksalaatikko on parempaa lämmitettynä, mutta kyllä mä olen joskus kylmänä syöny suoraan siitä laatikosta, eipähän tule syötyä liikaa että riittää koko viikoksi.
Mun eväillä ei tule myöskään mitään "joulukiloja" kuulemma ihmiset syö niin paljo että joulunaikana tulee 5kiloa painoa lisää. Ihan älytöntä. No, pomon rouva kun ahmii ne suklaakonvehdit niin toivottavasti tulee jokunen joulukilo.

Barracuda
21.12.2018, 08.43

Vahva termi.

Mutta toisaalta voi pohtia onko työnteko yhteiskunnallinen velvollisuus silloin kun henkilö on täysin työkykyinen ja työnteko olisi mahdollista mutta valinta on elää yhteiskunnan tuella. Vai onko kyseessä muiden maksama "mahdollisuus".

Kysehän ei ole varsinaisesta työttömyydestä joka on oikea ja olemassa oleva ongelma johon pitää olla kunnolliset tukivälineet.

Hyötypolkija
21.12.2018, 11.18

Vai niin. Voi tietty kysyä, nolaako joku itsensä ennemmin silloin, jos ei ymmärrä, milloin on kyse varastamisesta. Paljastaen kenties samalla oman arvomaailmansa? Jos täysin työkykyisenä ei vaan halua töitä tehdä ja perus työttömyystukien lisäksi saa itselleen vinguttua vielä todella hienoja ja arvokkaita "bonuksia", joihin valtaosalla työssäkäyvistä perheistä ei edes ole varaa, ei tuossa ole enää mitään eroa varastamiseen. Kyse on vielä yhteisestä verokassasta varastamisesta, minkä pitäisi olla todella rangaistavaa, kuten tiedämme, jos yrittää vaikka jotain pientä verovilppiä tms. talousrikollisuutta. Yksityisiltä henkilöiltä tai yhteisöiltä voi toki näpistellä pientä päänsilittelyä vastaan, mutta periaatteessa sekin rinnastetaan varastamiseen.

Ehkä vois miettiä, tarviiko ihan kaikkia ulkomaanmatkoja, joululahjapleikkareita, iphoneja ja emmaljungia kuitenkaan muilla maksattaa, jos ei vaan viitsi töihin itse mennä. Kiitos.

Itse en ole työttömänä ollut, mutta vaimo oli pitkään, joten olen läheltäkin nähnyt mitä se on. Ihan hänelle kuuluneen peruspäivärahan ja ansiosidonnaisen ruinaaminen etenkin niin, että se tulisi edes suunnilleen ajallaan, on jo suoritus sinänsä. Siis jos siinä samalla oikeasti hakee töitä ja pitää muutenkin itsensä aktiivisena helpottaen puolison työssäkäyntimahdollisuuksia, hoitaen yleishyödyllisiä luottamustoimia ja kouluttautuen uudelle alalle. Siksikin nuo kaiken mahdollisen yhteiskunnalta kuppaavat tuntuu käsittämättömiltä tapauksilta. Sen tarmon ja osaamisen kun suuntaisi jonnekin muualle, saisi kyllä töitä tehdä.

Vaikka en elämäntapatyöttömyyttä ymmärrä, on se itselle kuitenkin ihan sama, jos se tapahtuu minimikustannuksin yhteiskunnalle (tukia perustarpeiden verran, mieluiten edullisella paikkakunnalla). Maksimivahingot taas pitäisi n***ia uudelleen. Siinä ylittyy jo selvästi raja, milloin on kyse varastamisesta. Ja selvennettäköön vielä, että tiedän noita ihan oikeasti tosielämästä, enkä vaan ole lukenut nettipalstoilta.

Concorde
21.12.2018, 11.37
^ asiaa.

Itsellänikin on tuttavapiirissä henkilö, joka työssäkäydessään asui isänsä kämpässä ilmaiseksi ja työttömäksi jättäydyttyään (ei siis jäätyään) haki jos jonkinmoista vuokratukea samaan kämppään. Ei ne vuokrat edelleenkään isälleen mene, vaan aiemman elämäntyylin ylläpitoon työttömysskorvauksen lisänä.

Vaikka tuttu kaveri onkin, niin ei noin...

marmar
21.12.2018, 11.42

No kyllä se niilläkin on eräänlainen elämäntapa. Nimittävät paskaduuneiksi oikeitä töitä ja makoilevat mieluummin kotona. Ei haluta muuta kuin koulutusta vastaavaa työtä. Alanvaihto ei nappaa, muutto työn perässä ei nappaa, ei haluta nähdä vaivaa uudelleen kouluttautumiseen.

TimoS
21.12.2018, 13.03
https://www.alko.fi/ juuri nyt;

Huollamme parhaillaan sivua / Vi uppdaterar sidan för tillfället / We are maintaining the siteParas sesonki ja erään vuotena paras verkkokauppa. Vain monopoli kykenee tähän.

p bonk
21.12.2018, 14.01
^ Ei se verkkokauppa mitään kykene toimittamaan kuitenkaan ennen ensi vuotta. Toimitusaika muistaakseni 4 päivää ja lisämaksusta 2. Ilmeisesti edelleenkään ei onnistu etukäteismaksu jonkun tietyn myymälän valikoimista ja nouto parin tunnin päästä samasta paikasta. Olisi aika hyvä palvelu toimiessaan.

Singer
21.12.2018, 14.17
katsastuksessa urputetaan navista tuulilasin laidassa, entä sitten taksissa? jokainen voi katsoa taksin laiteviidakkoa ohjaamossa, joista hyvä osa on tuulilasissa kiinni.

Smo
21.12.2018, 14.35
^ Ei se verkkokauppa mitään kykene toimittamaan kuitenkaan ennen ensi vuotta. Toimitusaika muistaakseni 4 päivää ja lisämaksusta 2. Ilmeisesti edelleenkään ei onnistu etukäteismaksu jonkun tietyn myymälän valikoimista ja nouto parin tunnin päästä samasta paikasta. Olisi aika hyvä palvelu toimiessaan.

Ainoa asia mikä muinoin olis Alkon paleveluissa ollut jännää olisi muinoin ollut tialta Nötön saaren kyläkauppaan viiniä ja napata se sieltä purkkarilla (tai kajakilla) mutta ei olisi tainnut ehtiä aikatauluun tuolloin

arctic biker
21.12.2018, 18.37
Jeesus , olen minäkin työn perässä ajanut tommosen 900km, eihän se reilun vuodentoista reissu maksanutkaan kuin yhden ihmissuhteen ja lopulla kinttaalla mun mielenterveyden. No aikaa tuosta ja tajusin lähteä. Työttömyyteen, en rikkaana elänyt mutta kuiten henkisesti jotakuinkin terveenä. UGH.
Vaikka Marmar usein kirjoittaa järkeä niin oma kokemus on "hieman" toinen.

OKS
21.12.2018, 19.54
Työllistämistä tämäkin. :)

https://www.youtube.com/watch?v=uSLENxoP3Qg

marmar
21.12.2018, 23.07
Pienillä paikkakunnilla on todellistakin työttymyyttä. Ymmärrän kyllä, että jos toisella on työpaikka, niin muutaminen ei tule kyseeseen. Silloin voi käydä niin että vain työttömän nimi vaihtuu. Pyydän anteeksi, jos loukkasin jotakuta aidosti työtöntä, joka ei luokittele osaa duuneista paskaduuneiksi, vaan on valmis ottamaan työtä vastaa, jos sitä saa.. Viesti oli tarkoitettu kommentoimaan noita johtajatason työttömiä. Työhaastatteluissa olen törmännyt käsittämättömiin luusereihin, jotka sanoo suoraan, että ei nappaa, mutta työkkäri pakotti ja koulutuksena DI:n paperit ja tarjottu palkka ainakin 7 kertaa peruspäiväraha. Muta kun sitä ansiosidonnaista oli vielä nostamatta muutama kymmenen päivää ja tämä vapaan pitäminen on ollut niin hauskaa.
Mutta täällä asutuskeskuksissa tilanne on eri. Töitä riittää, jos ei ole nirso. Tiedän liiankin monta, joita ei vaan nappaa, kunnes työkkäri pakottaa palkattomaan työkokeiluun. Hups, yhtäkkiä löytyikin palkallinen työpaikka, ainakin osa-aikaisena.

Yksi lapsistani, joka on tainnut periä tuilla en elä asenteen isältään. Välillä kokeili ansiosidonnaista, mutta pinna paloi lappusten täyttöön, erosi liitosta, ilmoitti työkkäriin, että pitäkää tunkkinne ja teki välillä 5 työtä samaan aikaan ja oli tyytyväinen. Kunnes yksi työnantajista nappasi täysipäiväiseen tyhön ja muille heittää vieläkin joskus iltaisin ja viikonloppuisin keikkaa.

OJ
21.12.2018, 23.16
Miten se tyoton on ammattiasemaltaan johtaja, erityisasiantuntija tai asiantuntija? Eiko ne ole kaikki tyottomia? Kaverin puolesta kyselen kun se on vahan tyhmempaa sorttia eika aina ymmarra ihan puoliakaan.

Paaosin olen saanut kayda melko mukavissa toissa, mutta omalle kohdalle on myos osunut noin vuoden patka tyottomyytta. Eihan vuosi ole juuri mitaan, mutta tyottomana ollessa se tuntuu pitkalta ajalta vaikka kyseinen tyottomyys oli oma valinta. En tieda kuinka kauan olisi ihmissuhde tyottomyytta kestanyt, mutta ensimmainen palkka tuntui aika hyvalta vaikka se melko olematon olikin.

marmar
21.12.2018, 23.41
Miten se tyoton on ammattiasemaltaan johtaja, erityisasiantuntija tai asiantuntija? Eiko ne ole kaikki tyottomia? Kaverin puolesta kyselen kun se on vahan tyhmempaa sorttia eika aina ymmarra ihan puoliakaan.

Nuo ammatit oli työttömän itsensä ilmoittamia, eli niitä mitä itse olivat mielestään ammatiltaan.

Joku erityisasiantutija voi olla hyvinkin pätevä.kapealla sektorilla, mutta jos sektori kuoli rakennemuutoksessa alta pois, niin alan työpaikan saanti on mahdotonta. Jos minkään muun alan homma ei kelpaa, eikä halua kouluttautia, niin työtönhän se on eläkeikään asti, ilman.toivoakaan työllistymisestä.

Vai luuleeko joku, että esim. ferriittirengasmuistin asiantuntijana tai ompelijana voisi vielä elättää itsensä.

OJ
22.12.2018, 00.22
Kunhan nasaviisastelen. Tosin tyoton johtaja vaatii silti pienta mentaalijumppaa.

Kaytan housuja ja paitoja ompelijan modattavana ja ompelijoita on kaksi kavelymatkan paassa kotoa. Toisinaan myos pudotan pesulapalveluita kaipaavat vaatekappaleet ompelijalle, josta ne toki kuskataan pesulle jonnekin muualle. Taalla ei tosin ole suutareita vaikka niita viela Suomen luonnossa tapaakin. Mulla on kolme paria kenkia, jotka kaipaisivat kantalappuja yms. korjauksia, mutta joutuu varmaan itse opettelemaan noi korjaushommat.

marmar
22.12.2018, 09.20
Kirjoitin hieman epäselvästi. Ei ompelu ammattina ole kadomnut, mutta harvemmin niitä ferriittirengasmuisteja enää ommellaan. Olisko 90-luvun alkupuolella ollut viimeinen kerta, kun noita suomessa tehtiin. Sai kuulemma "hetken" metsästää, jo sillloin, että löysi. Lopulta löytyi jostain ompelimosta. Mutta työtön tuostakin olisi tullut jos ei olisi piirikorttien ja kuparilangan sijaan huolinut kangasta ja ompelulankaa.

Joo suutareita löytyy kyllä. Ja niiden palveluita käytän ihan kertakäyttökulttuurin vastustamisen takia ja jotta ammatti säilyisi. Nillä on käytössä liimoja, joita ei yksityishenkilöt saa ostaa, joten senkin takia tulos on istettuna parempi.

Mulla irtosi hiihtomonosta pohja hieman reunasta joskus kauan sitten kaatuessa. Mietin, että mahtaako tuo kahden hankalan ruiskupuristamalla liitetyn kappaleen liimaus onnistua. Annoin suutarille mahdollisuuden yrittää ja kiinni on pysynyt. Maitokaupan aineilla ei olisi ollut mitään toivoa tuollaisessa paikassa.

Pitkästi toistasataa euroa säästyi.

tempokisu
22.12.2018, 09.58
Oivoi, olimme jo unohtaneet kuka on Annimari Korte. Piti sitten tehdä jotain että muistettaisiin, kohahduttaa....ja nyt ooo, hyytävää...Annimari Korte pulahti jääkylmään avatoon bikineissä. aijoo, huippuaituri Annimari Korte.
Hyytävää, uskomatonta...moinen temppu sai kuulemma fanit haukkomaan henkeään.

Tervetuloo Loukonlahdelle, tää on jokapäiväistä meilläpäin, sinne ne pulahtaa avantoon bikineissään mummot ja pelkissä uimahousuissaan papat.

Mä en ymmärrä koko avantouintia, yritin aikani sitä harrastaa mutta ei auttanut mihinkään, päinvastoin olo vaan huononi ja flunssa iski herkästi.

Concorde
22.12.2018, 11.15
Mä tiedän, että mä oon analoginen sielu tässä digimaailmassa, mutta en mä kyllä voi ymmärtää, että kaikki pitää laittaa verkkoon. Katso livenä, kun kinkku paistuu... Katso livenä 24h, mitä tapahtuu Prismassa yöllä... Ziisus.

Niin ja sitten oli se liukuhihnalive joku vuosi sitten.

Äh, taidan lähteä lenkille. Voi olla että sitä ei joku somedude ymmärrä ollenkaan. Siis -10C ja sataa lunta ja joku haluaa ulos...???

JackOja
22.12.2018, 12.25
...
Äh, taidan lähteä lenkille. Voi olla että sitä ei joku somedude ymmärrä ollenkaan. Siis -10C ja sataa lunta ja joku haluaa ulos...???

Eihän se edes voi yrittää ymmärtää ellet laita nettiin, jäbä.

Jouko_T
22.12.2018, 13.24
Katso livenä, kun kinkku paistuu...

Tuollaiset on hätähousuille: "Mulle heti ja nyt!" Kunnon livekameran ääressä ehtii rauhoittumaan.

"Käytännössä kokeessa siis mitataan pien viskositeettia seuraamalla, kuinka nopeasti lasisuppiloon asetettu piki valuu huoneenlämmössä lasisen suppilon lävitse. Kokeen pitkäkestoisuudesta kertoo jotain se, että tähän mennessä pikipisaroita on tippunut suppilon lävitse kahdeksan, eli yksi kerran noin kymmenessä vuodessa. "

https://smp.uq.edu.au/files/94/outreach-pitch-drop-students-small.jpg

https://smp.uq.edu.au/pitch-drop-experiment

Concorde
22.12.2018, 13.46
No ton eessä kyllä rauhoittuu... Ja tämäkin vielä:

In the 86 years that the pitch has been dripping, various glitches have prevented anyone from seeing a drop fall.

mgcc
22.12.2018, 15.38
Mulla on kolme paria kenkia, jotka kaipaisivat kantalappuja yms. korjauksia, mutta joutuu varmaan itse opettelemaan noi korjaushommat.

Kaikilla pitäisi olla Singer 29K.