PDA

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen jeesustelutopikki vol3

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 [43] 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

OJ
22.01.2018, 19.32
Eihän sitä löydetä, se rakennetaan omalle rantatontille omilla piirustuksilla ja vaimon kertomilla spekseillä. :)

Ps. Muutama vuosi sitten kuuntelin saunaillassa kun nuoret insinöörit jutteli poreallaslaitteiden maahantuojista ja niiden hinnoista. Jäi sellainen kuva että pitääkö jokaisella trenditietoisella DI:llä olla kotona oma poreallas. Keskustelun sävy oli sellainen kuin olisi jostain välttämättömyyshyödykkeestä puhuttu. :)
No kyllä jokaisen itseään kunnioittavan suomalaisen miehen on oma kämppä rakennettava ja kun itselleen tekee niin vain paras alkaa olemaan lähellä riittävän hyvää. Sitten onkin pari satasta asuntolainaa ja autojakin pitää olla ainakin kaksi kun tontteja on niin nihkeästi saatavilla toimivan joukkoliikenteen piiristä.

Tai otetaan tota tonttien saatavuutta vähän takaisin...onhan noita etuovi.comissa, esimerkiksi Puistolan aseman kupeesta 450 nelion tontti sopivaan 144 tuhannen hintaan...mutta eihän tommonen ole hyvä paikka omalle talolle...

Eikä kannata kun muuttaa jonnekin muualle täältä sosialistien kekkoslovakiasta.
Valkkaa kohdemaa allekirjoittanutta paremmin...

Concorde
22.01.2018, 19.42
Ja sitten voi olla myös niin, että se verotus on Suomessa nimenomaan järkeistetty.

Ja sen takia siellä tarvitaan 5000-6000 työntekijää? Jä tämä siis valtiolla. Kuntien veroihmiset sitten lisäksi. Ja vielä kun tuohon lisää sen määrän yrityksissä olevia verojuristeja, jotka yrittää selvittää noita himmeleitä, niin ollaan jo aika merkittävässä määrässä resurssija, jotka voitaisiin vapauttaa johonkin yhteiskunnallisesti tuottavampaan*) kuin poikkeuksien poikkeuksien etsimiseen ja kyttäämiseen.

*) ihmisen kuppaaminen on toki valtiolle rahallisesti tuottavaa, mutta yhteiskunnallisesti ei.

spaceman
22.01.2018, 21.42
Yhteiskunta nyt toimii sillä tavalla, että kukin osallistuu ylläpitoon kykyjensä mukaan.

Korjaus: Suomessa yhteiskunnan on ajateltu perustuvan progressiiviseen verotukseen ja laajaan julkiseen sektoriin. On muunkinlaisia valtioita, jotkut tosi surkeita ja osa toimivia.

Ei yhteiskuntamalli mikään fysiikan laki ole vaan kansalaisten ja heidän valitsemiensa poliitikkojen valinta.

Jouko_T
22.01.2018, 22.06
Niin, näistä elossa pysymisen kustannuksista ...

Äh!
Taisin tuoda aika huonosti esiin hengissä pysymisen kustannukset nyky Suomessa.
Jos/kun omistatte omakotitalon ja auton, niin sen jälkeen joudutte maksamaan "hengitysveroa" noin 100 euroa kuukaudessa!
Sellaisesta omaisuudesta, joka EI TUOTA MITÄÄN. On vain pakollinen sijoitus, jotta et palellu kuoliaaksi, tai kuole nälkään.

Jouko_T
22.01.2018, 22.21
Sellaisesta omaisuudesta, joka EI TUOTA MITÄÄN. On vain pakollinen sijoitus, jotta et palellu kuoliaaksi, tai kuole nälkään.

Tämän hetkinen tieto täkäläisistä elinolosuhteista:

Havaintoaika: 22.1. 22.00
-32 °C
2 m/s (tuulen nopeus)
Tuntuu kuin: -37°

bici74
22.01.2018, 23.43
Tämän hetkinen tieto täkäläisistä elinolosuhteista:

Havaintoaika: 22.1. 22.00
-32 °C
2 m/s (tuulen nopeus)
Tuntuu kuin: -37°

Huisaatana, nyt Kultahipun baariin lämmittelemään!

Jouko_T
23.01.2018, 00.03
Huisaatana, nyt Kultahipun baariin lämmittelemään!

Just joo!
Maksa ekstraa siitä, että elät siellä.

bici74
23.01.2018, 00.33
Just joo!
Maksa ekstraa siitä, että elät siellä.

Njoo, on käytännössä ainoa paikka jonka Ivalossa tunnen...siksipä kommenttini. Ähäkutti, eipäs olekaan, olen käynyt Aslakissa elävissä kuvissa joskus 90-luvun alkupuolella.

Ohiampuja
23.01.2018, 06.23
Tästä päätellen firman tuotto ei ole olematon:
"Oman yrityksen pyörittäminen päivätyön sivussa on Matin mukaan edelleen välttämättömyys, jotta perhe pysyy hengissä."
Tuosta jutusta ei kyllä selviä että paljonko Matin vuosituloista tulee siitä omasta yrityksestä ja paljonko palkkatyöstä. Eli niillä oman yrityksen verokikkailuilla ei välttämättä pysty tilannetta korjaamaan, eikä vaimon palkkaamisella yritykseen töihin.

Mutta paljonkohan ne perheen vuosiansiot ovat olleet silloin kun meni hienosti, silloin kun se jutussa mainittu kännykkäveturi oli iskussaan? Tuplaten vai kenties enemmän?

Jos se on ollut huomattavasti suurempi, niin Matin valinnathan ovat olleet aikoinaan ihan kohtuullisia jos kerran 100 000 nyt juuri ja juuri riittää. Mutta kuinkahan ihmiset oikeasti toimivat jos vuosipalkka on esim 200 - 400 k€? Laitetaanko koko raha liikkumaan, vai rakennetaanko ympärille "kohtuullinen" esim 150 000 euron tuloja vastaava elintaso ja laitetaan esim 100 000 euroa vuodessa talteen laskusuhdanteen varalle.

mpk
23.01.2018, 06.58
Mutta kuinkahan ihmiset oikeasti toimivat jos vuosipalkka on esim 200 - 400 k€? Laitetaanko koko raha liikkumaan, vai rakennetaanko ympärille "kohtuullinen" esim 150 000 euron tuloja vastaava elintaso ja laitetaan esim 100 000 euroa vuodessa talteen laskusuhdanteen varalle.

Jos tarkoitat liikkumaan laittamisella kulutusta, niin varmasti sellaistakin tapahtuu - ainakin aluksi. Tyypillisesti kulutukseen käyttämätön raha sijoitetaan kohtuullisen matalan riskin ja tuoton sijoituskohteisiin, toiset paremmin ja toiset huonommin.

mpk
23.01.2018, 07.27
Mutta kuinkahan ihmiset oikeasti toimivat jos vuosipalkka on esim 200 - 400 k€? Laitetaanko koko raha liikkumaan, vai rakennetaanko ympärille "kohtuullinen" esim 150 000 euron tuloja vastaava elintaso ja laitetaan esim 100 000 euroa vuodessa talteen laskusuhdanteen varalle.

Jos tarkoitat liikkumaan laittamisella kulutusta, niin varmasti sellaistakin tapahtuu - ainakin aluksi. Tyypillisesti kulutukseen käyttämätön raha sijoitetaan kohtuullisen matalan riskin ja tuoton sijoituskohteisiin, toiset paremmin ja toiset huonommin.

marmar
23.01.2018, 08.15
Mutta paljonkohan ne perheen vuosiansiot ovat olleet silloin kun meni hienosti, silloin kun se jutussa mainittu kännykkäveturi oli iskussaan? Tuplaten vai kenties enemmän?

Jutun perusteella voisi päätellä, että ei kovinkaan paljon. Siinähän mielestäni annettiin vähän ymmärtää, että silloin rahat riitti, mutta nyt tekee tiukkaa. Todennäköisesti hetkellisessä romahduksessa elintasoa on ylläpidetty lisävelalla, joka on johtanut siihen, että nyt kaikki menee mitä tulee, kun nuokin lisävelat pitää maksaa pois.

Vaikea tuota tilin tyhjyyttä on muuten selittää.

tempokisu
23.01.2018, 08.52
ooh! Mikko Kuustosella on kaksi ovelaa vinkkiä joilla pääsee eroon puhelinmyyjästä :D

– Mulla on kaksi suosikkikeinoa. Toinen on se, että kun myyjä pitää alkumonologia, etsin radiosta kohdan, missä on vaan kohinaa. Laitan sitä koko ajan kovemmalla ja sanon, että linja huononee.

Kuustonen sanoo olevansa erityisen ylpeä toisesta keinostaan, jonka hän oli keksinyt autoa ajaessaan.

– Toisen, mistä olen erityisen ylpeä, keksin kerran autossa ja ajoin oikein parkkiin sitä varten. Myyjällä oli vuolas juttu menossa, kun aloin hakata rintaani ja sanoin, että tää kopteri on just nousemassa! Kuustonen virnuilee.

Minullakin on tosi ovela keino: sanon että en osta, maksa, anna rahaa tai vaihda mitään ( liittymä, vakuutukset, sähköyhtiö..) ja laitan luurin kiinni. Ei niitä myyjän opeteltuja puheita tarvi jäädä kuunteleen, kun monet valittaa että se puhe vaan jatkuu ja pakkomyydään.

Concorde
23.01.2018, 09.05
Joo ja kun puhelinmyyjälle on kohtelias (kuten nyt kaikille kuuluisi ollakin) ja kieltäytyy perustelun kera, niin koskaan ei ole tarvinnut jäädä vänkäämään eipäsjuupasta. Ei se sen vaikeempaa ole.

TERU
23.01.2018, 10.19
Saa noilta myyjiltä myös ihan käypiä tipsejä, kun jutustelee heidän kanssaan, hyvä pitää mielessä keskustelun aikana ettei vahingossa tilaa/osta mitään sellaista, mitä ei ole aikonutkaan ostaa. Myyjät nauhoittavat keskustelun. Olen aloittanut osallistumiseni keskusteluun, kun huomaan ettei lehtimyyjästä ole kyse sanomalla, että voidaanhan tässä rupatella, mutta en osta mitään. Töykeä en ole lehtimyyjillekään enkä luuria korvaan lyö, hupaisaa kuinka moneen kummallisuuteen olenkaan osallistunut noissa lehtimyyjien aloituksissa, kun en mihinkään noista ole syyllistynyt.🤗

JackOja
23.01.2018, 10.22
Yksi hyvin toimiva vaihtoehto on tehdä markkinointikielto.

Jouko_T
23.01.2018, 11.27
Njoo, on käytännössä ainoa paikka jonka Ivalossa tunnen...siksipä kommenttini. Ähäkutti, eipäs olekaan, olen käynyt Aslakissa elävissä kuvissa joskus 90-luvun alkupuolella.

Täällä on niin kylmää, että aikakin on jähmettynyt kulussaan. Aslak lienee samassa kuosissa, kuin sinun siellä käydessäsi. Tosin pyöritettävä filmi taidettiin viime viikolla vaihtaa uudempaan.
Niin, ja vaatekauppakin taisi jo lopettaa. Mistä nyt saa 60-luvun vetimiä?

"Ovensuusta sisään kurkistaessa edessä on kasoittain vaatteita kaikissa mahdollisissa kuoseissa ja kangaslaaduissa, jotka muistuttavat niistä muotivirtauksista, joita on ollut sitten vuoden 1960."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/795699/93vuotias+yrittaja+myy+harvinaista+Suomimuotia
https://www.youtube.com/watch?v=7pJD-omJYU8

Hinnatkin olivat 60-luvulta. Hintalapussa olevat markat vain muunnettiin virallisella kursseilla euroiksi.

Löytyy tältä perältä vieläkin vanhempaa rojua. Niin vanhaa etten kehtaa peiliin katsoa.

H. Moilanen
23.01.2018, 11.50
Jos/kun omistatte omakotitalon ja auton, niin sen jälkeen joudutte maksamaan "hengitysveroa" noin 100 euroa kuukaudessa!

Auton kustannukset saa nollaksi, niiltä päiviltä kun sitä ei käytä, poistamalla auton liikennekäytöstä ja katkaisemalla vakuutuksen. Pelkkä liikennekäytöstä poisto muuttaa vakuutuksen sellaiseksi, jonka kustannus on joitekin kymmeniä senttejä per päivä, mutta kattaa myös auton varastamisen ym.

Köfte
23.01.2018, 12.21
Oho! Tulevaa sotehimmeliä kohtaan esitetään epäilyksiä.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801232200688890_pi.shtml

Viuh
23.01.2018, 12.22
Auton kustannukset saa nollaksi, niiltä päiviltä kun sitä ei käytä, poistamalla auton liikennekäytöstä ja katkaisemalla vakuutuksen. Pelkkä liikennekäytöstä poisto muuttaa vakuutuksen sellaiseksi, jonka kustannus on joitekin kymmeniä senttejä per päivä, mutta kattaa myös auton varastamisen ym.

Ei se auton kustannus nollaan mene kuitenkaan, vaikka ne maksut suoranaisesti katkeavatkin. Pääomakustannus pitää aina huomioida ja auton arvo alenee joka päivä.

Eikä liikennekäytöstä poisto ja takaisin liikennekäyttöön otto taida onnistua ilman kustannuksia jos sen haluaisi tehdä esim. muutaman kerran viikossa.

Hienosti lähti kyllä jeesustelu lentoon pienellä provolla...

H. Moilanen
23.01.2018, 12.35
Ei se auton kustannus nollaan mene kuitenkaan, vaikka ne maksut suoranaisesti katkeavatkin. Pääomakustannus pitää aina huomioida ja auton arvo alenee joka päivä.

Eikä liikennekäytöstä poisto ja takaisin liikennekäyttöön otto taida onnistua ilman kustannuksia jos sen haluaisi tehdä esim. muutaman kerran viikossa.

Pääomakustannuksen voi itse valita. Pääomakustannus ei myöskään ole luettavissa viittaamassani viestissä mainituksi "hengitysveroksi". Pääomakulua syntyy joka tapauksessa ihan kaikesta omaisuudesta.

Liikennekäytöstä poistaminen maksaa Trafin verkkopalvelusta 5 euroa, käyttöönotto on maksutonta. Riippuen auton vakuutusturvasta ja veron suuruudesta, poistamisen kulun kuolettamiseen voi riittää jo kahdenkin päivän mittainen liikennekäytöstäpoisto.

Concorde
23.01.2018, 13.40
Väestöliiton mukaan lapsi saa nykyään vanhemmaltaan keskimäärin noin 7 minuuttia päivässä aktiivista läsnäoloa. Siis ilman, että katsotaan samalla jotain ruutua tai vahditaan junnua esim. siivouksen yhteydessä. 7 minuuttia. Päivässä. Ziisus.

JackOja
23.01.2018, 13.47
^kerrottiinko jutussa paljonko vanhemmat saavat lapsiltaan tuota aktiivista läsnäoloa, onko sama 7 minuuttia?

Concorde
23.01.2018, 13.57
Ei, mutta todennäköisesti saman verran.

En tiedä oonko vaan niin analoginen sielu digitaalisessa maailmassa, mutta muistaisin, että omassa lapsuudessani niihin ulko-/sisäleikkeihin/-peleihin, satujen lukemisiin, kokkailuihin, koneittein rassaamisiin ym, mitä tehtiin vanhempien kanssa , meni yli 7 min / päivä...

JackOja
23.01.2018, 14.19
...omassa lapsuudessani niihin ulko-/sisäleikkeihin/-peleihin, satujen lukemisiin, kokkailuihin, koneittein rassaamisiin ym, mitä tehtiin vanhempien kanssa , meni yli 7 min / päivä...

Näinhän se oli, mutta silloin ei ollut somea eikä hilavitkuttimia.

marmar
23.01.2018, 14.35
Ei, mutta todennäköisesti saman verran.

En tiedä oonko vaan niin analoginen sielu digitaalisessa maailmassa, mutta muistaisin, että omassa lapsuudessani niihin ulko-/sisäleikkeihin/-peleihin, satujen lukemisiin, kokkailuihin, koneittein rassaamisiin ym, mitä tehtiin vanhempien kanssa , meni yli 7 min / päivä...

No itse olen nuoret alle 12v lasten kanssa arkisin yli 0,5 h/päivä niinä päivinä, kun en ole työmatkoilla. Viikonloppuisin sitten enemmän päivästä riippuen usein koko päivä (>12h) pääsääntöisesti ilman kännyköitä ja tietokoneita.

Vanhempien lasten kanssa vähemmän, kun haluavat olla usein omin nokkinensa, mutta menee sekin keskiarvo viikkotasolla yli 0,5 h/pvä (kotona asuvat siis). Kotoa poismuuttaneiden osalta pitää laskea pidemmän ajan keskiarvoa, mutta taitaa sekin vuositasolla mennä yli tuon 7 minuutin, jos jakaisi ajan tasaisesti koko vuodelle...

Ja äidin aika sitten osittain päälle, osittain yhteistä aikaa.

3D tulostimen myötä tietokoneet on välillä mukana, mutta silloin yleensä lapsi piirtää ja minä katson/neuvon vierestä. Seuraava askel lienee ohjelmoitavat Lego robotit jotka on 9 vuotiaan pojan toivelistalla aika korkealla.

Mutta en pidä sitä kännykkää tai PC:tä pahana, jos lapsi suorittaa ja minä katson ja neuvon vierestä. (kännykkä astunee kuvioihin mukaan, koska legoroboja voi ohjata ja ohjelmoida myös sillä)

Markku Liitiä
23.01.2018, 14.44
Minä taas muistelen, että lapsena oltiin (puhun lähinnä 60-luvusta) mahdollisimman paljon kaverien kanssa ja pahimpia sadepäiviä lukuun ottamatta aina ulkona. Kotona käytiin lähinnä syömässä. Vedettiin sapuskat naamaan mahdollisimman nopeasti ja sitten taas pihalle. Kun nukkumaanmenoaika lähestyi, mutsit rupesivat huutelemaan jälkikasvuaan sisälle. Ekaan huutoon ei reagoitu, eikä toiseen, mutta kolmanteen kyllä jottei tullut satikutia.

Taaperovuodet olivat tietysti asia erikseen. Ja vanhemmilta toki sai tukea ja apua aina tarvittaessa.

Pekka L
23.01.2018, 14.49
Tsiisus, mun lapsuudessa isä rakensi kämppää ja silloin kun ei rakentanut, oli ulkomaan komennuksella tienaamassa rahaa siihen kämppään. 7 min isältä olisi tuntunut liki joululta.
Niin, sitä tehtiin ilman lainaa ja n. 5 vuotta. Oli kyllä yli 300m2, että senkin vuoksi kesti tehdä pitkästä tavarasta.

No, mä lähden kohta pojan kanssa hiihtämään, olenhan keskivertoa parempi isä.

Pekka L
23.01.2018, 14.50
V1ttu että tää luuri pelittää.

lansive
23.01.2018, 14.56
Nykyajan nuoriso on ollut huonoa viimeiset kaksi tuhatta vuotta.

Onneksi me vanhat jäärät kasvoimme kieroon ihan eri syistä kuin nykyajan nuoret ja lopulta meistäkin tuli pääsin yhteiskuntakelpoisia yksilöitä. Eikä laskettu läsnäoloaikoja muuta kuin koulussa.

tempokisu
23.01.2018, 15.19
Minä taas muistelen, että lapsena oltiin (puhun lähinnä 60-luvusta) mahdollisimman paljon kaverien kanssa ja pahimpia sadepäiviä lukuun ottamatta aina ulkona. Kotona käytiin lähinnä syömässä. Vedettiin sapuskat naamaan mahdollisimman nopeasti ja sitten taas pihalle. Kun nukkumaanmenoaika lähestyi, mutsit rupesivat huutelemaan jälkikasvuaan sisälle. Ekaan huutoon ei reagoitu, eikä toiseensa, mutta kolmanteen kyllä jottei tullut satikutia.

Taaperovuodet olivat tietysti asia erikseen. Ja vanhemmilta toki sai tukea ja apua aina tarvittaessa.

Mä muistan että olin paljon yksin sisällä ja yksin ulkona. En viihtyny missään polttopallo yms. tyyppisissä - paloin heti enkä saanu ketää poltettua. Halusin leikkiä rauhallisesti nukeilla tai istua "ajamassa isän autoa".
Kouluaikoina: tein aamulle pienen lenkin ja luin vielä läksyt, koulussa ja takaisin kotiin lukemaan läksyjä. Lukiossa sama mutta enemmän lukemista ja välillä juoksulenkki.
Jos joku tuli kyseleen "ulos" niin piilouduin ettei vaan näe että olen kotona ja leikin nukeilla. Ei inspiroinu diskot tai "olla kartsalla" ( mitä se sitten tarkoittikin, en halunnu edes tietää).
Yhtäläistä että vanhemmat auttoi aina; kuskattiin hiihto-hölkkäkisoihin ja äiti kuulusteli läksyjä. Autettiin mitä pystyttiin kun olin sairas, mutta ei siinä kenenkään apu oikeastaan auttanu kun on jäärpäinen.
Oli unelma että joskus olisin Suuri Urheilija - no ei toteutunu. Unelma oli myös että saisin hyvän ammatin ja työn että pystyisin vastavuoroisesti auttamaan vanhempiani, mutta kävi toisinpäin.

Nyt yrittää vaan selvitä vielä pari vuotta. Sitten voisi jo olla aika.

tempokisu
24.01.2018, 08.29
No just. Nyt se tutkimus liikunnan ja elämässä menestymisen kanssa oli oikein telkkarissa. Tarkastelipa mitä muuttujia mitenpäin tahansa niin aina tuli se sama tulos.
Liikunnalliset kiinnittyy työelämään paremmin, työnantaja palkkaa mieluusti liikkuvan ihmisen > Ei ole pitäny paikkaansa mun kohdalla.
Liikunnallisten ansiotulot on isommat > Ei ole pitäny paikkaansa mun kohdalla. Verkostoituvat ja luo sosiaalisia suhteita enempi > Ei todellakaan pidä paikkaansa mun kohdalla. Ovat terveempiä > Ei todellakaan ole pitäny paikkaansa, mun kohdalla.

Kyllä mä olen erittäin poikkeus tuosta "tosi kattavasta, mielenkiintoisesta ja kyllä se näin on- tutkimuksesta".

Jami2003
24.01.2018, 18.17
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yrittajien-tyottomyyskassa-epailee-tuhannet-ihmiset-ovat-vakuuttaneet-itsensa-vaarassa-kassassa/6321374#gs.i4zsqAQ

"Yrittäjäkassassakin peruspäivärahaa vastaava osuus tulee valtiolta, mutta lopusta rahoituksesta se vastaa itse. Osuus on noin 40 prosenttia eli huomattavasti suurempi kuin palkansaajakassoissa."

Reilu meininki. Näin sitä kannustetaan yrittämiseen. Pitäisikö vaihteeksi yrittäjien mennä lakkoon. Ai niin mutta yrittäjien lakkoilua ei mafia rahoitakaan.

marmar
24.01.2018, 22.49
https://yle.fi/uutiset/3-10039322

Nuorten traktoriautot tulevat ensi vuonna – On melko todennäköistä, että niitä viritetään, arvioi Trafi

No kyllä on sinisilmäistä sakkia. Itse sanoisin, että on 100% todennäköisyys, että noita viritetään.
Kun katsoo mopoautojen jatkuvaa idioottimaista käytöstä tuolla liikenteessä, niin kyllä tuolla saadaan paljon turvattomammaksi liikenne ja nimenomaan sivullisten kannalta.:mad:

Mopoauto sentään pärisee ja rämisee, sekä kiihtyy viritettynäkin niin hitaasti, että
Sen alta ehtii pois.

J.Kottenberg
24.01.2018, 23.16
https://yle.fi/uutiset/3-10039322

No kyllä on sinisilmäistä sakkia. Itse sanoisin, että on 100% todennäköisyys, että noita viritetään.
Kun katsoo mopoautojen jatkuvaa idioottimaista käytöstä tuolla liikenteessä, niin kyllä tuolla saadaan paljon turvattomammaksi liikenne ja nimenomaan sivullisten kannalta.:mad:

Mopoauto sentään pärisee ja rämisee, sekä kiihtyy viritettynäkin niin hitaasti, että
Sen alta ehtii pois.

Samaa mieltä. Joku keksii aina, ja luultavasti vielä nopeasti, kuinka mitäkin systeemiä voi virittää ja netissähän tieto hetkessä leviää kaikille. Poliisi ei vähillä voimillaan ehdi liikennettä niin paljoa valvoa, että olisi merkittävää kiinnijäämisriskiä. Tulee mielenkiintoista menoa teille ja kaduille.
Yksi hyvä syy lisää maastopyöräilyyn.

tempokisu
25.01.2018, 06.15
Olympialaisiin lähtee Suomesta 97 urheilijaa ( osa turisteja tosin).
Samoihin kisoihin lähtee 98 taustaryhmäläistä ( johtajia, valmentajia, huoltajia, lääkintähenkilökuntaa, kisapappi yms..)

Ohiampuja
25.01.2018, 06.48
Mitä Kisun on tarkoitus tässä jeesustella? Oliko tarkoitus pilkata urheilijoita turisteiksi?

tempokisu
25.01.2018, 07.32
^ Taustajoukon määrää verrattuna urheilijoiden määrään. No, anteeksi mutta jos on kovin hankala mäkihypyssä saada yhtäkään ukkoa toiselle kierrokselle. Tosin joukkue taisi olla yhdessä kisassa kahdeksas - mikä olisi hyvä sijoitus jos joukkueita olisi ollut hieman enemmän kuin se kahdeksan. Toinen melkoisen turha joukkue on miesten ampumahiihtojoukkue. Siis joukkueena näitä ryhmiä nyt meinaan.

Olen joskus kilpaurheillu, vaikkakin vain kotimaan tasolla. En mä halunnu lähteä sellaiseen kisaan jossa ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä. Pari kertaa houkuteltiin mukaan ( semmoinen kortteliajo ja rata) en menny toiste.
En ymmärrä sitäkään että sitä "kisarajaa" yritetään ja yritetään ...ja vielä kerran yritetään saada että vaan pääsee kisoihin. Se kisarajan saavuttaminen pitäisi olla rutiinisuoritus. Nythän Anne Kyllönen saa vielä kerran yrittää, mun nähdäkseni on saanu jo monta kertaa yrittää ja ei vaan kulje.

Smo
25.01.2018, 08.17
Kuvakilpailua.. kuvassa on kylläkin saatunut, myrkyllinen ja pästöistä kuuluista Salon Orijärven suljettu kuparikaivos :D Suomen olemus jees

"Suomen-kuvien sarjan voitti Kristjan Kongo (https://www.hs.fi/haku/?query=kristjan+kongo) ilmakuvalla saaristosta. ”Kuvaan on saatu vangittua Suomen olemus”, raati perustelee."

https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/29540ef91f014e2b9a93e92336a42a40.jpg.webp

JackOja
25.01.2018, 08.23
...Tulee mielenkiintoista menoa teille ja kaduille.
Yksi hyvä syy lisää maastopyöräilyyn.

Ei siellä maastossakaan turvassa olla jos mopoautoista vetää analogiaa.

lansive
25.01.2018, 09.14

Oi. Nuoriso keksii jotain noin radikaalia. Mopoa tai mopoautoa ei kukaan onneksi ole tähän mennessä keksinyt virittää.

Kun katsoo mopoautojen jatkuvaa idioottimaista käytöstä tuolla liikenteessä, niin kyllä tuolla saadaan paljon turvattomammaksi liikenne ja nimenomaan sivullisten kannalta.

Suurin osa näyttää ajavan ihan siististi, eikä herätä mitään huomiota. Tilanne on ihan sama kuin perusautoilijalla, joka ei huomaa 999:ää kunnolla ajavaa pyöräilijää, mutta muistaa sen yhden, joka törttöili viime viikolla.

Ohiampuja
25.01.2018, 09.53
^ Taustajoukon määrää verrattuna urheilijoiden määrään. No, anteeksi mutta jos on kovin hankala mäkihypyssä saada yhtäkään ukkoa toiselle kierrokselle. Tosin joukkue taisi olla yhdessä kisassa kahdeksas - mikä olisi hyvä sijoitus jos joukkueita olisi ollut hieman enemmän kuin se kahdeksan. Toinen melkoisen turha joukkue on miesten ampumahiihtojoukkue. Siis joukkueena näitä ryhmiä nyt meinaan.
Minusta tämä ei ole ihan näin yksinkertaista. Vaikka menestystä ei olisi tiedossa, niin jo juniorityönkin takia on hyvä olla esimerkkejä. Vaikkapa nyt se ampumahiihto, miltä se näyttäisi jos sinne menisi Mäkäräinen yksistään? Ja pitäähän ne tulevaisuuden toivot jotenkin totutttaa isoihin kisoihin. :)

Tuo taustajoukkojen määrä varmaan kasvaa, kun lajit teknistyy ja muuttuvat vaativimmaksi. Jos vertaa siihen että Juha Miedon aikana hiihtäjät voitelijat itse omat suksena...

tempokisu
25.01.2018, 10.40
:D onneksi mun ei tarvitte valita o-joukkuetta. En mä nuorista urheilijoista mitään sanonu, vaan siitä johtoportaasta. Enkä naisten ampumahiihtäjistä, tottakai sinne kansii myös Mari laittaa ja koko joukkue. Mutta ei miesten joukkuetta.
Tosi hyvä että Johanna Matintalo pääsi kisoihin, kun sitä tuossa parissa jutussa harmitteli että epäreilua kun ei saanu näytön paikkoja.

Mutta mitäs pahaa siinä on jos urheilija ite voitelee suksensa; sitä minäkin tein ja silloin se tuli nappiin tehtyä - kun yhden ainoan kerran annoin seuran "voiteluekspertin" laittaa, niin eihän siitä mitään tullu. Ukko ei suostunu ymmärtämään että näin kepeelle hiihtäjälle se on vaihtoehdot; pitoa ( violetti) tai liisteriä. No olisihan tuo ihan kiva uusi laji - urheilija ite voitelee suksena ja hiihtää :D
Pyöräilykisa-aikoina olin ainut nainen joka yksin ajeli kisoihin, laitteli fillarit ja ajoi. Kaikilla muilla naisilla oli joko miesystävä tai isä huollossa.
Mutta hei 1 taustahenkilö per kisailija ja Krista Pärmäkoskea kohti 2 huoltohenkilöä....

Pakko tähän väliin mainita; 1984 oli Los Angelesin o-kisat. Olisin aivan varmasti alittanu maratonin rajan 2.45, mutta tuli istuinkyhmyn murtuma, enkä päässy näyttökisaan. Kun nyt myöhemmin miettii, en olisi lähteny koko kisoihin kuitenkaan. Ensinnä, olisi pitäny lähteä 2 vko aikaisemmin kun mitä se oma kisa olisi ollu - ei käy. Ja kun mahdollisuuksia menestyä ei olisi kuitenkaan ollut ( mukana Joan Benoit joka voitti, Grete ja Ingrid....) mitä sitä pelkän matkustelun takia olisi sinne menny turistiksi kun muutenkaan toi matkustelu ei insprioi.

Mutta ihan kiva näin yökyöpelipenkkiurheilijan kannata noin o-kisat. Seuraan kuitenkin vain hiihtoa ja taitoluistelua. Ja toivon menestystä taitoluistelussa Carolina Kostnerille. Pahus kun "nortti" ei nyt päässy kisoihin, oli mun suosikkini. Björgen on sitten toinen suosikkini, anteeksi suomalaiset. Ai joo mäkihyppy, siinä olisi ihan mahtavaa jos Kasai ja Ahonen olisi palkintopallilla!!

Hartsa69
25.01.2018, 10.47
Olympialaisiin lähtee Suomesta 97 urheilijaa ( osa turisteja tosin).
Samoihin kisoihin lähtee 98 taustaryhmäläistä ( johtajia, valmentajia, huoltajia, lääkintähenkilökuntaa, kisapappi yms..)

Onko näillä nyt joitain tavoittetakin..?

tempokisu
25.01.2018, 11.00
....Jani Sievinen oli lääkärin vastaanotolla. Varmaan joku tosi nuori lääkäri, koska suositteli Janille uintia ja kysyi osaako Jani uida? :D :D

Mun mitaliveikkaus o-kisoista, Suomelle 3 mitalia peruslajeista, ja 1 uusista ( lumilautailut yms. joita en ole seurannut enkä tiedä yhtään mitään...)

Ohiampuja
25.01.2018, 12.39
Mutta mitäs pahaa siinä on jos urheilija ite voitelee suksensa.
Ei siinä pahaa ole, mutta tyhmää se on tänä päivänä. Ei siinä tahallaan kannata tasoitusta antaa.

OJ
25.01.2018, 16.13
Eihän tossa omien kamojen huoltamisessa ole mitään kummallista. Kun minä käyn kuntoilemassa, niin mun pitää käydä ostamassa palautumiskaljatkin itse. Mun mielestä tämä on aika kohtuutonta.

marmar
25.01.2018, 20.29
Oi. Nuoriso keksii jotain noin radikaalia. Mopoa tai mopoautoa ei kukaan onneksi ole tähän mennessä keksinyt virittää.

Viritetty mopo painaa muutanan kymmenen killa ja kulkee viritettynä 120 km/h. Mopoauto painaa muutaman 100 kiloa ja kulkee vititettynä jotain 70 km/h.

Traktorimopo painaa 1500 kg ja kulkee edellisiä halvemmalla ja helpommalla virityksellä yli 200 km/h.

Tähän saakka ovat virityksillään vaarantaneet oman turvallisuutensa, jatkossa muiden.

Mielestäni tuossa on melkoinen ero.

Munamankeli
25.01.2018, 21.05
....Jani Sievinen oli lääkärin vastaanotolla. Varmaan joku tosi nuori lääkäri, koska suositteli Janille uintia ja kysyi osaako Jani uida? :D :D

Lehtijutun mukaan venäläinen lääkäri, joten ei mikään ihme jollei tunne takavuosien suomalaista urheilijasuuruutta.

Concorde
26.01.2018, 11.38
Sosiologian tohtori ihmettelee, että hyvin palkattua työtä ei löydy... https://www.aamulehti.fi/uutiset/inari-aaltojarvi-kituutti-vuosia-surkealla-palkalla-yliopiston-patkatoissa-nyt-tyoton-tohtori-avautuu-tuttavani-jarkyttyivat-kun-kerroin-mita-tienaan-200687005/

Kannataiskohan se sosiologia/filosofia/antropologia vaihtaa siellä opintojen alkupäässä tekoälyyn, cleantechiin tai vaikka biolääketieteeseen, niin vois jotain yliopistokuplan ulkopuolistakin kiinnostaa?

tempokisu
26.01.2018, 12.10
Lehtijutun mukaan venäläinen lääkäri, joten ei mikään ihme jollei tunne takavuosien suomalaista urheilijasuuruutta.

:D ihme että ymmärsi yhtään mitään. Olin kerran tk:n hammaslääkärissä, venäläinen naislääkäri joka ei ymmärtäny yhtään mitään mitä kerroin. Kysyin sitten voisiko hän vaikka tarkastaa onko reikiä.
No siihen tarvitaan röntgenkuvat, ei muuten näe. ?? kyllä joka ainoassa tarkastuksessa mitä oon ollu, hammaslääkäri on osannut tarkastaa hampaat ja kirjannut tiedot.
Kyseinen hammaslääkäri suositteli varata uuden ajan, totesin että tänne en toiste tule.

Kun voiteli ite suksensa ne tuli itelle sopiviksi hiihtää. Tasoitusta siinä antaa kun sukset lipsuu ( olin niin kepee että minkään suksen keskiosa ei ottanu kunnolla latuun kiinni ).

Eikä niitä töitä välttämättä löydy, oli koulutus tai titteli mikä tahansa. Jokaisella ihmisellä on oma tarinansa ja kaikki tekee virheitä. Joka paikkaankaan ei opiskelemaan siitä vaan mennä, eikä töihinkään.
Tässä on yksi pska esimerkkinä pelkistä vääristä valinnoista.

Jeesustelen tähän samaan hengenvetoon myös tätä tapausta jossa 7-vuotias poika nukahti bussiin - siis koko koululuokallinen oppilaita bussissa, että on ollu aika sikeetä unta....outo tarina ja todennäköisimmin joku tai jotkut nyt ei kerro ihan totuutta. Olisihan se Pirkkalan bussinkin pitäny pysähtyä jos joku vilkuttelee pysäkillä.

Ja miksiköhän kyseinen poika on laitettu kuvaan ( tai miksi on valittu se kuva) alusvaatteisillaan ja paljain jaloin, opettaja vieressä on normaaleissa sisävaatteissa??

arctic biker
26.01.2018, 14.07
Minusta tämä ei ole ihan näin yksinkertaista. Vaikka menestystä ei olisi tiedossa, niin jo juniorityönkin takia on hyvä olla esimerkkejä. Vaikkapa nyt se ampumahiihto, miltä se näyttäisi jos sinne menisi Mäkäräinen yksistään? Ja pitäähän ne tulevaisuuden toivot jotenkin totutttaa isoihin kisoihin. :)

Tuo taustajoukkojen määrä varmaan kasvaa, kun lajit teknistyy ja muuttuvat vaativimmaksi. Jos vertaa siihen että Juha Miedon aikana hiihtäjät voitelijat itse omat suksena...

Kyllä huoltoporukkaa oli jo Mietaan aikana. http://www.kaleva.fi/urheilu/tervahiihto/puusuksi-laskettiin-hautaan-30-vuotta-sitten/364576/

Olli L
26.01.2018, 18.40
Sosiologian tohtori ihmettelee, että hyvin palkattua työtä ei löydy... https://www.aamulehti.fi/uutiset/inari-aaltojarvi-kituutti-vuosia-surkealla-palkalla-yliopiston-patkatoissa-nyt-tyoton-tohtori-avautuu-tuttavani-jarkyttyivat-kun-kerroin-mita-tienaan-200687005/

Kannataiskohan se sosiologia/filosofia/antropologia vaihtaa siellä opintojen alkupäässä tekoälyyn, cleantechiin tai vaikka biolääketieteeseen, niin vois jotain yliopistokuplan ulkopuolistakin kiinnostaa?

Joo, todella harmillista, etteivät insinöörit ole saaneet suunnitella yhteiskuntaamme.

Munarello
26.01.2018, 18.59
Ylen olympia-joukkueessa on pelkästään selostus/juontamis/lajiasiantuntija-tehtävissä viisikymmentä henkilöä. Siihen lisäksi vielä tekniikan ym väki. Kyllä minä tästäkin mieleni pahoitin, minun yle-verorahoilla siellä lomailevat hättänäm.
https://yle.fi/urheilu/3-9935457

Farina
26.01.2018, 21.14
^ No onpahan laadukkaasti toimitetut lähetykset sentään tarjolla. Painajaismaista olisi ajatella että mitä Maikkari keksisi lähetyksiin...

Kampinalle
26.01.2018, 22.17
^^ Onneksi YLEn väkeä menee kisoihin. Näistä kisoistahan se alkaa, kun oikeudet on myyty kaupallisille toimijoille, eli muutkin kanavat alkavat näyttää olympialaisia. Veikkaan, että jos jatkossa kaupalliset eivät jälleenmyy oikeuksia YLElle, niin me penkkiurheilijat kiljutaan kuorossa, kuinka surkeita "toimittajia" me joudutaan seuraamaan kisoista. YLE on todella hyvä urheilumedia ja pelkästään siksi mä ainakin olen iloinen YLE-veronmaksaja.

ilmora
27.01.2018, 10.33

Insinööri voi suunnitella vaikka miten hienon älylaitteen, mutta sosiologi osaa vastata siihen mikä tekisi siitä koukuttavan.

Jami2003
27.01.2018, 10.38
Insinööri voi suunnitella vaikka miten hienon älylaitteen, mutta sosiologi osaa vastata siihen mikä tekisi siitä koukuttavan.Ongelma taitaa olla se että yhtä sosiologia vastaamaan tarvitaan 10-1000 kertainen määrä insinöörejä toteuttamaan sitä koukuttavuutta.

Joka alalla on huiput hyvällä palkalla mutta koulutusmäärissä eikä varsinkaan nuoruuden ideologiassa oteta huomioon mikä se määrä on ja mikä todennäköisyys on sille että itse kuuluu tuohon joukkoon. Insinöörillä tai lääkärillä todennäköisyys kuulua ammatin kärkijoukkoon on isompi kuin sosiologilla tai vaikka taidehistorijoitsijalla.

ilmora
27.01.2018, 10.46
Ongelma taitaa olla se että yhtä sosiologia vastaamaan tarvitaan 10-1000 kertainen määrä insinöörejä toteuttamaan sitä koukuttavuutta.

Ei vain ne määrät, vaan myös suhtautuminen korkeakoulutukseen. Kun asenne on se, että alaa mitä ei ymmärretä tai jota ei edes tunneta, vain vähätellään, niin vaikeahan siinä on myös nostaa profiiliaan. Suomalaiset yritykset palkkaavat mielestäni ihmisiä liian kapeakatseisesti, sillä nimenomaan kun on kyse ihmisistä vaikka asiakasryhmänä tai HR-puolella työntekijöinä, niin sosiologi voi olla iso rikkaus juurikin siinä, että siinä tarkastellaan sekä ihmistä että yhteiskuntaa tai tiettyjä ihmisryhmiä.

Yliopistossa oli kyllä tosin vielä 10 vuotta sellainen ongelma, ettei se kyllä valmistanut myymään omaa osaamistaan yrityksille, vaan opiskelijat kamppailivat keskenään huipulle pääsemisestä ja tuo huipulle pääseminen tarkoittaa akateemista uraa. Juurikin se, että miten ja millä tavalla omaa osaamistaan voi soveltaa, niin siihen ei valmennettu.

Toisaalta pitää ottaa myös huomioon miten nopeasti yhteiskunta on muuttunut. Aamulehden artikkelin tutkijakin on katsonut aivan toisenlaista maailmaa silloin 20 vuotta sitten, kun on miettinyt mitä alaa opiskella.

Ja kun lukee artikkelin aivan loppuun asti:

Viimeisen työttömyysjaksonsa aikana Inari Aaltojärvi on joutunut tekemään ison identiteettityön. Hän on ollut pakko opetella markkinoimaan omaa osaamistaan ja astua ulos henkisestä tutkijan kammiosta.
Kolmenkymmenen avoimen hakemuksen ja puolen vuoden tuskaisen penninvenyttämisen jälkeen valoa on vihdoin näkyvissä.

Viikko sitten Aaltojärvi sai kuulla, että hänelle on avautumassa mahdollinen työpaikka isossa helsinkiläisessä viestintäfirmassa. Voi hyvin sanoa, että luvassa olisi oman alan töitä.
Työpaikan eteen piti tehdä ankara myyntityö. Aaltojärven pelastus oli hänen tutkimushankkeensa, jotka ovat helposti kaupallistettavia.

–Viestintäfirma sanoi suoraan, että he tarvitsevat minun osaamistani. Toisaalta kyseessä on iso ja vakavarainen yritys, joka tekee asioita rohkeasti omalla tavallaan, Aaltojärvi toteaa.

–Sitä vain jää miettimään, että millainen tilanne on esimerkiksi jonkin tarkasti rajatun luonnontieteen alan tohtorilla tai vaikkapa kirjallisuustieteen tohtorilla.

Jami2003
27.01.2018, 11.11
Näinpä. Julkisella puolella ei eri alojen työvoimaa varsinkaan näiden leikkauksien aikoina määräänsä enempää tarvita ja yksityisellä puolella Suomessa on äärimmäisen vähän sen kokoluokan yrityksiä jossa voidaan hyödyntää tiettyjä osaamisalueita. Sinänsä pidän yritysten syyttämistä älyllisesti laiskana. Jos asia on niin että yksityisellä puolella olisi jostain ammattitaidosta hyötyä mitä siellä ei osata hyödyttää niin ei muuta kuin yritystä perustamaan ja jos väite pitää paikkansa on menestys melkein taattu.

Mutta maailma muuttuu ja varmaan tiukempia aikoja koittaa myös insinööreille, lääkäreille ja lakimiehille yms. Yksinkertainen automatisoidaan (tai robotisoidaan jos siksi halutaan tekoäly prosesseja kutsua) ja alan huipulle pääsy alkaa vaatimaan samaa erottautumista kuin sosiologeilla. Puhumattakaan teknologian kehityksen perässä pysymisen ongelmasta....

ilmora
27.01.2018, 11.28
Sinänsä pidän yritysten syyttämistä älyllisesti laiskana.

Ei se ole älyllistä laiskuutta, vaan työnhaun tuomaa kokemusta. Itselläni on marginaalialan koulutus ja sekä toisen marginaalialan työkokemus, mutta erilaista osaamista vaikka miten paljon. Sen myyminen avoimeen työpaikkaan on hyvin vaikeaa, kun lähtökohtaisesti jo johonkin asiakasneuvojan tehtäviinkin haluttiin kaupallisen koulutuksen omaavia. Koulutuksenhan perusteella hakemukset rankataan. Vähän epäilin itsekin nykyisen työpaikkani suhteen, että varmaan suhtautuvat skeptisesti jos humanisti lähestyy ja sanoo, että voisin alkaa tehdä heille viestintää, mutta ottivat riskin ja tykkäävät siitä mitä teen. Ja nyt kun jalka on oven välissä niin on helpompi jatkaa eteenpäin.

Jami2003
27.01.2018, 11.49
[emoji106] hieno homma.

Joo no ei ehkä älyllistä laiskuutta mutta yrittäjänä vastustan vastuun säilyttämistä yrityksille [emoji3] markkinatalous hoitaa yritysten rankingin ja jos joku ammattiryhmä haluaa parempaa menestystä markkinataloudessa (=työnhaussa) pitää ammattiryhmän se tavalla tai toisella itse kyetä osoittamaan.

Ehkä kaikilla koulutus alueilla pitäisi kouluttaa myös markkinointia, yritystaloutta jne. Helpottaisi ehkä työnhaussa. Tai sitten ei.

ilmora
27.01.2018, 12.01
Ehkä kaikilla koulutus alueilla pitäisi kouluttaa myös markkinointia, yritystaloutta jne. Helpottaisi ehkä työnhaussa. Tai sitten ei.

Kaiketi tuota on tuotukin jossain määrin mukaan yliopistoissakin, mutta siitä seuraa vain dilemma siitä, että se kaventaa väistämättä myös niitä oman alan opintoja. Kaikki turhat HOPSit sun muut pitäisi karsia pois, sillä ne eivät edistä opintoja millään tavalla ja syövät aikaa, ja niiden tilalle heti alkuun selkeää opintojenohjausta, jossa tehdään jakoa, että joko lähdet kamppailemaan kapeasta kärjestä akateemiselle uralle tai julkisen puolen vähistä paikoista tai sitten suuntaat yksityiselle sektorille, ja annettaisiin myös valmiudet siihen.

Eniten kannustaisin myös yritysten HR-puolella laajempaan skaalaan palkkauksessa, sillä todennäköisesti kaikki yhden alan ihmiset tuovat ne samat yhden alan näkökulmat ja opit mukanaan, mutta joku aivan pakan ulkopuolelta voi tuoda paljon uudempaa ja laajempaa näkemystä sekä kokemusta ja viedä yritystäkin eteenpäin tavalla, jota ei ole ennakoitu. Samoin eri alojen julkinen dissaus pitäisi lopettaa. Kaikki koulutus on aina sijoitus ja tuo mukanaan eri kerroksia ihmiseen. En ehkä ole oman alan töissäni, mutta toisaalta pääsen myös hyödyntämään historian osaamistani ja toin sen mukanani. Samoin osaan hyödyntää toisen ammattini osaamistani ja taidealan harrastuksiani sekä kursseja. Mutta juurikin se, että mitä työelämä kaipaa vaikka kymmenen vuoden kuluttua on vaikea kysymys. Itse hyödyin nyt siitä, että some ja viestintä on niin kasvava sektori, mutta ei sitä osannut silloin lukioikäisenä ajatellakaan, että sisällöntuottokin voi olla tulevaisuudessa ammatti.

Mutta mikäänhän ei muuta sitä kylmää tosiasiaa, että avoimia työpaikkoja nyt vain on paljon vähemmän kuin työnhakijoita, kilpailu on kovaa, ja väistämättä osa ei ehkä työllisty koskaan, tai ainakaan pysyvästi.

noniinno
27.01.2018, 12.43
^ Hyvää kommenttia. Yritystaloutta ja markkinointia, siihen vaihtoehtoisesti hallintotieteitä. Voisi jo vähän miettiä suuntautumistaan jo koulun penkillä ja tulla rohkeasti ulos kaapista.

Concorde
27.01.2018, 13.29
Eniten kannustaisin myös yritysten HR-puolella laajempaan skaalaan palkkauksessa, sillä todennäköisesti kaikki yhden alan ihmiset tuovat ne samat yhden alan näkökulmat ja opit mukanaan, mutta joku aivan pakan ulkopuolelta voi tuoda paljon uudempaa ja laajempaa näkemystä sekä kokemusta ja viedä yritystäkin eteenpäin tavalla, jota ei ole ennakoitu.

Ideana ihan hyvä, mutta käytännössä pääsääntöisesti työntekijät palkataan tiettyyn funktioon. Viennin lähtiessä vetämään, työvoimapula iskee yleensä alihankintasektoriin ja jos vaikka ajattelee sitä Uudenkaupungin autotehtaalle alihankintana osia tekevää metallipajaa, niin siellä on ne käytännön työn tekevät, tuotannosta vastaavat, tukifunktiot (laskutus, reskontra) ja omistaja. Tuollainen erittäin tyypillinen suomalainen työnantaja katsoo sen sorvaajan osaamisen ja ehkä syyn siitä, miksi edellistä paikasta on lähdetty, mutta sen syvempää HR-politiikkaa siihen ei tarvita.

Itse olin 12 vuotta Soneralla töissä ja silloin hulluimpina vuosina taloon palkattiin jos jonkinlaista visionääriä ja poikkitieteellistää janttaraa. Tämä lähinnä siksi, että rahaa oli niin paljon (paperilla), ettei tiedetty mihin muuhunkaan sitä olis laitettu. Kuitenkin kaikki tekniset innovaatiot, joita nykymobiiliverkossakin on käytössä, tehtiin niiden kellareissa olevien propellipäiden toimesta. Kovasti oli halua talossa löytää jotain boksin ulkopuolelta että ensin keksittäis joku idea, sen ympärille tarve ja jos se osoittautuu halutuksi, sitten vasta tekniikka. Kyllä se ainakin sen 12 vuotta meni niin, että ensin keksittiin tekniikka tai sen lieveilmiö (kuten SMS) ja se laitettiin asiakkaille tarjolle ja jos se lähti vetämään, niin sen ympärille tehtiin kehitystyötä, taas kerran niiden propellipäiden johtamana.

Niistä "alan ulkopuolisista" tyypeistä jäi jälkeen mm. kirkasvaloseinillä ollut huone, jossa oli kaksi riipputuolia neuvotteluita varten. Maksoi ihan hemmeristi tehdä, kukaan ei sitä käyttänyt ja se purettiin romuksi hetki sen jälkeen. Sanomattakin oli selvää mistä kohdasta henkilöstöä lähdettiin sitten toimintoja tehostamaan.

Samoin eri alojen julkinen dissaus pitäisi lopettaa. .

Joo, kukin saa tehdä mitä tykkää ja sinänsä kaikkien omaa valintaa tulee kunnioittaa, mutta jossain pitää mennä esim. raja siinä, kuinka pitkälle ihmisten harrastuksia pitää rahoittaa yhteisin varoin. Esimerkkinä vaikkapa taiteilijat. Arvostan heidän osaamistaan omalla alallaan, mutta jos taide (on se sitten mitä tahansa) ei kiinnosta juuri ketään, niin pitääkö silti valtion rahoittaa sitä?

Jos joku tekee niin hienon elokuvan/kirjan/taulun , että ihmiset vapaaehtoisesti maksavat sen teoksen nauttimisesta, niin se on erittäin jees, mutta jos taidetta tehdään tiedostetusti esim. jollekkin marginaalille, niin silloin mielestäni tällaiselle "harrastajalle" ei meidän kaikkien tarvitsisi maksaa palkkaa verojen kautta. Monet sanovat, että kulttuurille ei voi asettaa hintalappua, mutta kun vaan voi.

Kaikki lajoitusvaroin tehdyt teokset ovat asia erikseen, silloin joidenkin tahojen itressit osuvat yksiin ja se on OK. Markkinataloutta, nääs.

ilmora
27.01.2018, 13.53
Voisi jo vähän miettiä suuntautumistaan jo koulun penkillä ja tulla rohkeasti ulos kaapista.

Kyllä peruskoulussa voisi jo paljon raadollisemmin tuoda esiin näitä ammatinvalintakysymyksiä. Mitä jos vaikka eri aloja alkaisi esitellä tyyliin "aika varma työllistyminen, tulotaso tämä, varaa tähän elintasoon". Remonttia tehdessä tulin kysyneeksi sähkäriltä miten päätyi alalle ja oli jo koulussa miettinyt missä aika varmasti raha liikkuu. Käytännöllinen mies. Kaikki siihen ei pysty, kun nuoria vain kehotetaan etsimään itseään ja kutsumustaan, ja itsellenikin suositeltiin koulumenestyksen perusteella yliopistoa ja historia-aineita. Markkinointi oli toinen mitä pohdin silloin ja ironista nyt päätyä sen pariin ja sorvata Photarilla materiaalia.

Muistaakseni ysiluokan ammatinvalintaa tehtiin vuonna 1995 ATK-luokassa Windows 3.1 ympäristössä jollain ihme kysymyssoftalla ja sitten printattiin paperi, jossa luki sopivat ammatit. Se on mulla jossain yhä tallessakin. :D Mutta en kyllä yliopistoa ikinä kadu. Se oli ehdottomasti tähänastisen elämäni parasta aikaa.

Concorde
27.01.2018, 13.59
Kyllä peruskoulussa voisi jo paljon raadollisemmin tuoda esiin näitä ammatinvalintakysymyksiä. Mitä jos vaikka eri aloja alkaisi esitellä tyyliin "aika varma työllistyminen, tulotaso tämä, varaa tähän elintasoon". .

Tää on totta. Monille nuorille saattaisi tulla jopa yllärinä, että rakennuspeltisepän hommissa on tulotaso parempi ja varmempi kuin tubettajalla...

ilmora
27.01.2018, 14.00
Joo, kukin saa tehdä mitä tykkää ja sinänsä kaikkien omaa valintaa tulee kunnioittaa, mutta jossain pitää mennä esim. raja siinä, kuinka pitkälle ihmisten harrastuksia pitää rahoittaa yhteisin varoin. Esimerkkinä vaikkapa taiteilijat. Arvostan heidän osaamistaan omalla alallaan, mutta jos taide (on se sitten mitä tahansa) ei kiinnosta juuri ketään, niin pitääkö silti valtion rahoittaa sitä?

Jos joku tekee niin hienon elokuvan/kirjan/taulun , että ihmiset vapaaehtoisesti maksavat sen teoksen nauttimisesta, niin se on erittäin jees, mutta jos taidetta tehdään tiedostetusti esim. jollekkin marginaalille, niin silloin mielestäni tällaiselle "harrastajalle" ei meidän kaikkien tarvitsisi maksaa palkkaa verojen kautta. Monet sanovat, että kulttuurille ei voi asettaa hintalappua, mutta kun vaan voi.

Kaikki lajoitusvaroin tehdyt teokset ovat asia erikseen, silloin joidenkin tahojen itressit osuvat yksiin ja se on OK. Markkinataloutta, nääs.

Milloin itse olet viimeksi maksanut taideteoksesta tai käynyt vaikka taidenäyttelyssä? Aika yleistä on se, että taide on jees, mutta mitään siitä ei haluttaisi kuitenkaan maksaa.

Köfte
27.01.2018, 14.57
Nykyiset työmarkkinat vaan ovat murrosvaiheessa, jotkut ammatit tulevat katoamaan,
toisten tarve lisääntyy. Tämäkin kannatta(isi) ottaa huomioon; kuka sitten ennustaa tuonkin
oikein taitaa olla aika vahvoilla.

OJ
27.01.2018, 16.31
Jos olisin tiennyt 10-vuotta sitten mitä tiedän nyt, niin minusta olisi tullut hissiasentaja.

Oatmeal Stout
27.01.2018, 16.47
Jos niitä rahoituksesta päättäviä kiinnostaa ja siksi rahaa virtaa niihin - taiteen arvo on kovin muuttuva ajan myötä ja mestaruus nyt tai sadan vuoden päästä voi olla eri taiteilijoilla.

tempokisu
27.01.2018, 17.07
Jos olisin tiennyt 10-vuotta sitten mitä tiedän nyt, niin minusta olisi tullut hissiasentaja.

voi voi, jos olisi 40 vuotta sitten tiennyt - niin olisin lykänny täytekakun sen mua lihavaksi haukkuneen ämmän naamaan ja kyytipojaksi kaffet rinnuksille. Käyty vielä seuraavana päivänä heittämässä kiviä niitten talon ikkunoihin ja päästetty autojen renkaista ilmat pihalle.
Jos olisin 23 vuotta sitten tiennyt, että sitä se tulee olemaan se elämä jatkossakin; köyhyyttä, sairautta, kiusaamista - niin olisin suosiolla lähteny.

Concorde
27.01.2018, 18.12
Milloin itse olet viimeksi maksanut taideteoksesta tai käynyt vaikka taidenäyttelyssä?

Taulun ostin kesällä viimeksi ja näyttelyssä ollut viimeksi marras-joulukuun vaihteessa.

Kyllä tuota kulttuuria tulee kulutettuakin, mutta olen todennäköisesti hyvin mainstream-kuluttaja, eli käyn esim. lähinnä niissä suosituissa näyttelyissä, koska niissä on vaan jotain suurta yleisöä kiinnostavaa. Ne myöskin todennäköisesti kannattavat taloudellisesti.

ilmora
27.01.2018, 18.50
Kyllä tuota kulttuuria tulee kulutettuakin, mutta olen todennäköisesti hyvin mainstream-kuluttaja, eli käyn esim. lähinnä niissä suosituissa näyttelyissä, koska niissä on vaan jotain suurta yleisöä kiinnostavaa. Ne myöskin todennäköisesti kannattavat taloudellisesti.

Ihmisillä on myös aika harmillisen väärä käsitys taiteen hinnasta juurikin joidenkin Juhani Palmujen ja lehtiotsikoiden vuoksi. Aika paljon taidelainaamoista saa hyvää taidetta ja kohtuuhintaan, mutta ihmiset ostavat sen sijaan sisustustauluja, jotka parin vuoden päästä viedään kirpparille koska ovat "so last season".

Taiteen tukemista ei voi myöskään keskittää mihinkään valtavirtaan, sillä esimerkiksi van Gogh oli muiden aikalaistensa tavoin hyvin inhottu omana aikanaan ja täysin marginaalitaiteilija, jonka taulut eivät kiinnostaneet ketään. Aika monen mielikuvia taiteentekemisestä myös muokkaavat erilaiset kohujutut kuten Teemu Mäen kuuluisa kissantappovideo (https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/04/kissantappovideon-ruumiinavaus), joka taitaa olla ennen kaikkea kritiikkiä 1990-luvun yhteiskuntaa kohtaan, mutta on esityskiellossa Suomessa, sillä elämme kummallisessa maailmassa, jossa väkivallan tulee olla viihdyttävää, ei ahdistavaa. Olisivatko ihmiset edes järkyttyneet, jos videolla olisi lyöty vaikka haukea halolla? Olisiko kultakaloja vessanpönttöön heittävää taiteilijaa ja tämän perheen henkeä uhattu?

Taiteen kenttä on omasta mielestäni niin laaja, että sen ei voi ajatella olevan vain pelkkiä sisustukseen sopivia tauluja, vaan toisinaan se on myös yhteiskuntaa ruotivia teoksia, joista emme pidä siksi, että se näyttää meille sen rumuuden, jonka haluaisimme kieltää.

noniinno
27.01.2018, 19.11
No jos ajatellaan taidetta ja kulttuuria ja verrataan urheiluun, niin yhteiskunnalla olisi aika lailla petrattavaa kulttuurin saralla mitä rahoitukseen tulee. Kulttuurin onnellisuutta ja hyvinvointia lisäävää terveysvaikutusta ei ole tietääkseni tutkittu likikään yhtä paljon kuin urheilun ja kuntoliikunnan vaikutusta kansanterveyteen. Jos olisi, saattaisivat tulokset yllättää.

Köfte
27.01.2018, 19.19
^ Jos olisi, esim. tv-tarjonta saattaisi poiketa kohtuullisen paljon nykyisestä.
Enkä tarkoita suinkaan urheilutarjonnan lisääntymistä.

Nassetäti
27.01.2018, 20.02
Monille nuorille saattaisi tulla jopa yllärinä, että rakennuspeltisepän hommissa on tulotaso parempi ja varmempi kuin tubettajalla...

Jaa putkimiehelläkö? No ei ne kauheasti toisistaa eroa, ja molemmissa on omat vittumaiset puolensa. Tosin harvemmalla ihmisella on noin rahaan fiksaantunut elämäntapa-ajattelu, koska joidenkin mielestä työn tai harrastuksen pitää olla sellaista, että sitä ensinnäkin viitsii tehdä. Mutta siihenhän sulle oli ratkaisuna se yhteiskunnan kannustin, jossa jokainen pakotetaan tekemään juuri sitä mitä ei halua, kunhan se ei koske minua itseäni.

Concorde
27.01.2018, 20.41
Aika monen mielikuvia taiteentekemisestä myös muokkaavat erilaiset kohujutut kuten Teemu Mäen kuuluisa kissantappovideo (https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/04/kissantappovideon-ruumiinavaus), joka taitaa olla ennen kaikkea kritiikkiä 1990-luvun yhteiskuntaa kohtaan, mutta on esityskiellossa Suomessa, sillä elämme kummallisessa maailmassa, jossa väkivallan tulee olla viihdyttävää, ei ahdistavaa. Olisivatko ihmiset edes järkyttyneet, jos videolla olisi lyöty vaikka haukea halolla? Olisiko kultakaloja vessanpönttöön heittävää taiteilijaa ja tämän perheen henkeä uhattu?

Ei varmaan, mutta kaikkia tuollaista "taidetta" tekeviä saisi muistaa eläinsuojelurikossyytöksellä.

Pitää muistaa tuosta väkivallasta faktan ja fiktion ero. Jos joku (idiootti) näkee taiteeksi sen, että joku luontokappale pitää tappaa "taiteen" nimissä, niin elämän realiteetit on pahasti pielessä. Sama se, onko se kala vai lehmä. Jos joku leffan kohtaus näyttää digitaalisen eläimen lopun, niin normaalijärjellä varustetun aikuisen tulisi ymmärtää sen ero oikeaan maailmaan. Ja niitä loppuja varten on se leffan lopussa oleva pienellä painettu teksti, jossa kerrotaan, että oikeesti kaikkea juuri näkemääsi ei tapahtunut.

Mutta edelleen mun ajatusmaailmaan ei mahdu se, että jos joku haluaa kritisoida yhteiskuntaa vaikka piirtämällä tai räpäyttämällä laineja, niin siitä vaan, mutta pitääkö 9x% yhteiskuntaan tyytyväisten osan kustantaa verovaroin sen muutaman prosentin angstisen purkauksen?

ilmora
27.01.2018, 20.53
Ei varmaan, mutta kaikkia tuollaista "taidetta" tekeviä saisi muistaa eläinsuojelurikossyytöksellä.

Enemmänkin Teemu Mäen teoksen kuusi sekuntia iskee juuri siihen kohtaan, josta vasta nyt 20 vuotta myöhemmin on alettu keskustella - kuten että eläinrääkkäystä tapahtuu jatkuvasti ympärillämme, mutta koska sitä ei videoida, joten sitä ei ajatella olevan olemassakaan. Kunnes jotkut aktivistit käyvät kuvaamassa matskua vaikka teurastamoissa ja vähän aikaa ollaan tuohtuneita ja pahoitellaan ja selitellään, että ihan normimenoa. Ihmismieli on jännä. Raja menee pörröisen kissan kuolemassa, mutta sitä ennen voidaan näyttää kuvakaupalla pornoa ja väkivaltaa, mutta se, että kissa tapetaan, siinä menee raja. Enkä sano, että teko ei olisi julma, mutta harvat kuusi sekuntia on missään yhteydessä saanut yhtä paljon keskustelua ja kohua aikaan ja tavallaan siinä on myös löydetty äärilaita - en usko että kukaan, koskaan, tuntee tarvetta toistaa sitä.

Aika monia asioita itsekin kustannan tässä yhteiskunnassa, asioita, joita en koskaan käytä, hyödynnä, enkä ymmärrä, mutta ei se ole multa pois. Kerään yhteiskunnalta ne hedelmät mitä haluankin poimia ja jätän muun muotoiset ja makuiset toisille.

Köfte
27.01.2018, 22.43
Taidemuseo taisi olla viimeksi Ateneumissa, kun Presidentinlinnan "somisteet"
olivat evakossa. Viime kesänä tuli kyllä nuohottua Berliinin museoita reippaastikin,
mutta paljon jäi vielä seuraavillekin tuleville retkueille.

OT Tykästyin kovinkin ko. kaupungin yleiseen olemukseen ja menneisyyden haamujen vertailuun.
Megalomaniaa lännestä ja idästä, elä siinä välissä sitten identiteettisi säilyttäen.
Velipojan appiukko on kanta-asukkaita, joten pätöisää opastusta saa kätevästi.
Miehen entisen työn puolesta pääsee tutustumaan myöskin ei-turistikohteisiin.
Toki hyödynnämme ystävällisesti kiittäen tarjottua mahdollisuutta. END OT.

Köfte
27.01.2018, 23.42
Tulli & Verottaja kyllä toimivat erittäinkin aktiivisesti, jopa menevät
oma-alotteisesti harmaalle alueelle. Mitenkähän tuo sama mentaliteetti
saataisiin valjastettua positiiviseen hyötykäyttöön?
Virastokuplat puhkomalla Suomi nousuun?

tempokisu
28.01.2018, 03.10
öö...nyt ei kyllä kannattaisi "syyllistää" aikuisia ihmisiä "jotka eivät tarjonneet apuaan" - jos näkee kolme lasta kävelemässä, niin ei tule ensimmäisenä mieleen että onkos teillä joku hätänä. Jos lapset sensijaan jotenkin ilmaisevat asian tai tulee kysymään anteeksi voitteko auttaa...niin varmasti jokainen auttaa kykyjensä mukaan. ( oletetaan että kaikilla on puhelin mukana, mutta esimerkiksi minulla ei läheskään aina ole..)
Noihin auttamisiin ei kyllä aina uskalla mennä mukaan; jokunen vuosi sitten olin varhaisaamulenkillä ja Valkeakoskella Vanhankyläntiellä...siellä oli auto ojassa ja neljän hengen porukka, kolme miestä ja yksi nainen, huusivat että voinko tulla auttaan. Olin Ferrarilla liikenteessä ja totesin että minusta ei ole apua auton työntämisessä ( luultavasti olisi ollu Ferrarin menoa). Kerran kolmostiellä joku virolaisen rekan kuski huusi auttaan ( ei mikään onnettomuus), en menny. En uskaltanu. Kerran kyllä autoin pientä poikaa laittamalla ketjut takas paikoilleen.

Ja just luin siitä pienituloisesta tohtorista Aamulehdessä. No sitähän se on minunkin palkkani....minä vaan en oikein pysty markkinoimaan "osaamistani" kun en oikein voi siinä asiassa palturiakaan puhua. Toki ymmärrän että mun osaamisella ei mitkään huipputulot ole mahdollisia, mutta olisi edes kohtuullisesti näitä perustason töitä; ei meillä ole ensiaputoimintaa tai erikoislääkäriosaamista muutenkaan.
Mielestäni valitsin opiskelualani järkevästi; olisi ollu hienoa olla joku taiteilija tms. mutta kun elääkin pitää. Nyt valitsisin jonkun käytännön työn, mutta nuorena oli myös fyysisiä rajoituksia anoreksian takia, niin ei siinä oikein autokorjaamoalalle ollut rahkeita. Tai lentäjäksi.

Kas, Aamulehti myös rivien välistä kehuen ihmetteli kuinka Rovaniemellä työmatkapyöräilijä veteli kolmen kilometrin matkan hyytävässä -25 asteen pakkasessa. Huh huh.
No se on matka kotoa S-marketille. Menee kyllä pakkasella kun pakkasella, eihän se nyt ole matka eikä mikään.

Nassetäti
28.01.2018, 11.17
mutta pitääkö 9x% yhteiskuntaan tyytyväisten osan kustantaa verovaroin sen muutaman prosentin angstisen purkauksen?

Tai työnantajan kustantaa palkan muodossa erilaisten mielipiteitten kirjoittaminen työajalla? Nassetäti vetäisi tässä kohtaa kyllä hyvin hyvin tiukkaa linjaa.

tempokisu
28.01.2018, 11.28
Mä olen kyllä ajatellut että "jonkunhan se tämäkin homma pitää tehdä", ja ajokortti on monille ihmisille tärkeä, voinhan minä sen homman tehdä. Koko ajokorttitodistuksia ei ollu silloin kun menin opiskelemaan, eikä siellä myöskään tällaista hommaa opetettu. Paljon näkee puutteellisesti täytettyjä erikoislääkärin kirjoittamia ajokorttitodistuksia, jotka eivät muuten siellä Trafissa kelpaa, ne lomakkeet pitää olla oikein täytetty. Väitän että tämän homman osaan hyvin, ja todistuksen kirjoittaminen käy nopeesti ( toisin kun kaksisormijärjestelmää käyttäen ).

Mutta Maisa Torppa, kovastihan neitokainen väitti vetäytyvänsä julkisuudesta. Ei onnistunu.
Ja tää kommentti:
- Mua naurattaa porukka (julkisuuden henkilöt) jotka kertovat 'paluusta koulunpenkille', kun menevät muutaman lauantain kestäville kursseille. Voin kertoa, että koulunpenkki tarkoittaa 35 h / vk istumalihaksien ja aivosolujen käyttöä, hän kirjoittaa.

No, veikkaan että suurinta osaa iltiksen lukijoitakin naurattaa, tuo kohta "aivosoluja"....anteeksi.

LJL
28.01.2018, 14.36
Tuleeko toinen kierros. Sitä ihmettelen mielessäin ma.

TERU
28.01.2018, 15.30
Ei tu, parempi äänestää kerralla oikein.

Jami2003
28.01.2018, 15.38
Joo kyllä joutuu taas Paavo pettymään. Pitäis oikeastaan päästää vaikka kuukaudeksi pressaksi jo pelkästään kovan yrittämisen takia.

YT
28.01.2018, 15.41
Eikös sille voisi rakentaa porukalla minecraftiin oman maan ja linnan hallittavaksi?

bici74
28.01.2018, 16.05
Eikös sille voisi rakentaa porukalla minecraftiin oman maan ja linnan hallittavaksi?Linnan? Eikö jalasmökki kelpaa?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

marmar
28.01.2018, 18.52

Toivottavasti ei, niin säästyisi köyhän valtion rahoja.

Vaikea kuvitella, että kukaan muu pystyisi haastamaan mittausten ykköstä.

Mittausten ykkönen on kuitenkin monelle se pienin paha

ilmora
28.01.2018, 22.03
Povaan kovaa folion menekkiä tulevalle viikolle.

http://i6.aijaa.com/m/00842/14516752.jpg (http://aijaa.com/UBZ96N)

Jami2003
28.01.2018, 22.17
^some sallii jo kuplan sisällä liikaa julkisuutta kaiken maailman kylähulluille. Ei kannata ulkopuolisten vielä levittää sitä...

marmar
28.01.2018, 22.51
Kantaa ottavaa taidetta, monikohan tästä ahdistuu....:)

https://www.youtube.com/watch?v=mS_I7AJwqsw&t=

Concorde
29.01.2018, 10.20
Ziisus, ny menee lujaa!

https://yle.fi/uutiset/3-10046730

Kuluttajien luottamusindikaattori oli tammikuussa mittaushistoriansa korkeimmassa lukemassa.

Tammikuinen arvo on 24,2, kun se joulukuussa oli tasan 24, kertoo Tilastokeskus. Vuosi sitten tammikuussa indikaattori oli arvossa 21.

Suomalaiset uskovat nyt oman taloutensa kohenemiseen ja työttömyyden laskuun. Myös säästämisen luotetaan onnistuvan.

LJL
29.01.2018, 11.17

Juu men nej sanottiin armeijassa.

Smo
29.01.2018, 12.00
Povaan kovaa folion menekkiä tulevalle viikolle.

Haaviston 3 muuttuu helpommin 8:ksi mutta salaliitto on varmaan syvemmällä äänestäjissä kun haluavat umpikapitalisti-Niinistön jatkamaan köyhien ja keskiluokan riistoa. Niinistöhän ehdotti aikoinaan jopa kirjastoihin lainamaksuja.

Concorde
29.01.2018, 12.12
salaliitto on varmaan syvemmällä äänestäjissä kun haluavat umpikapitalisti-Niinistön jatkamaan köyhien ja keskiluokan riistoa.

Pressahan ei tässä maassa mitään päätä, vaan ne vaalikarjan äänestämät kansanedustajat, mutta senhän sä jo tiesitkin?

Mun mielestä Sale on hoitanut ruutunsa ihan mallikkaasti ottaen huomioon minkä kokoisena maana Suomi on saanut istua samaan pöytään mm. USAn, Kiinan ja Venäjän päämiesten kanssa. Ja sehän se pressan ykköstehtävä on näin rauhan aikaan.

Smo
29.01.2018, 12.31
Pressahan ei tässä maassa mitään päätä, vaan ne vaalikarjan äänestämät kansanedustajat, mutta senhän sä jo tiesitkin?

Mun mielestä Sale on hoitanut ruutunsa ihan mallikkaasti ottaen huomioon minkä kokoisena maana Suomi on saanut istua samaan pöytään mm. USAn, Kiinan ja Venäjän päämiesten kanssa. Ja sehän se pressan ykköstehtävä on näin rauhan aikaan.

Hyvin se ulkopolitiikkaa hoitaa. Mutta on kuitenkin korporaatioiden eikä kansan puolella, nimittihän se esim. MR Soten eli Soten tekijän Tuomas Pöystin oikeuskansleriksi valvomaan perustuslain vastaisesti Soten tehnyttä Tuomas Pöystiä

https://jyrkivirolainen-oikeus.blogspot.fi/2017/05/47-uusi-oikeuskansleri-tuomas-poysti_24.html

Malamuutti
29.01.2018, 12.33
^some sallii jo kuplan sisällä liikaa julkisuutta kaiken maailman kylähulluille. Ei kannata ulkopuolisten vielä levittää sitä...

Jeps, olisi paljon parempi jos saisi tätä normitodellisuutta hieman valutettua tuonkaltaisiin kupliin...

Concorde
29.01.2018, 12.51
Hyvin se ulkopolitiikkaa hoitaa. Mutta on kuitenkin korporaatioiden eikä kansan puolella, nimittihän se esim. MR Soten eli Soten tekijän Tuomas Pöystin oikeuskansleriksi

Eikös pressa vaan vahvista muiden tekemät (tässä tapauksessa valtioneuvoston) ehdotukset. Eli tässä tapauksessa, kun se ei ole sitä muuttanut, niin se on kansan valitseman valtioneuvoston päätös.

Smo
29.01.2018, 13.00
Eikös pressa vaan vahvista muiden tekemät (tässä tapauksessa valtioneuvoston) ehdotukset. Eli tässä tapauksessa, kun se ei ole sitä muuttanut, niin se on kansan valitseman valtioneuvoston päätös.

Alunperin Oikeuskansleriksi piti tulla Oikeusministeriön nimittämänä Veli-Pekka Viljanen mutta Niinistö ei tykkää siitä niin Sipilä sääti ja tuli Pöysti. Joku demokraattisempi pressa ei ehkä olis vahvistanut Pöystin nimitystä, en tiedä miten noi menee

edit:

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005188405.html

Presidentti Niinistö torjui virkanimityksen – ministeriön ehdotus oikeuskansleriksi poistettiin valtioneuvoston käsittelystä, vaikka siitä oli jo kerrottu hakijoille

Ohiampuja
29.01.2018, 16.38
Kehtaako tässä jeesustella vaaleista? Kepu ja Demarit kaksi suurta valtapuoluetta noilla luvuilla. Tai että Huhtasaari sai saman verran ääniä kuin vasurinaiset yhteensä.

Juu, nämä oli henkilövaalit joo. Mutta eikö demarit parempaan pysty, kuitenkin kolme edellistä pressaa jonossa...

lansive
29.01.2018, 16.58
Juu, nämä oli henkilövaalit joo. Mutta eikö demarit parempaan pysty, kuitenkin kolme edellistä pressaa jonossa...

Ei ollut mitään intoa lähteä haastamaan Niinistöä, jonka suosio oli lähtöruudusta alkaen kova. Haastamalla ei voinut kuin hävitä, minkä Thorvalds sai huomata. Huhtasaarta tai Väykkää ei lasketa, koska änkyrä on änkyrä, eikä kummallakaan ollut mitään hävittävää, kun kummankaan kannattajissa ei maltti tai järki ilmeisesti ollut kovassa huudossa.

Eduskuntavaaleista tulee mielenkiintoiset.

marmar
29.01.2018, 17.03
Kehtaako tässä jeesustella vaaleista? Kepu ja Demarit kaksi suurta valtapuoluetta noilla luvuilla. Tai että Huhtasaari sai saman verran ääniä kuin vasurinaiset yhteensä.

En kyllä ymmärrä sitäkään, miten ne edelliset 3 sai niin paljon ääniä... Ehkä nyt on tullut kiintiö täyteen. Haaviston M**u, H**o ja maalmanparannus teesitkään ei purreet niinkuin viimeksi. Ehkä elämän realiteetit on iskeneet äänestäjiin.

Niinistölläkin on omat heikkoutensa, mutta kyllä Niinistön näyttö edelliseltä kaudelta on aika paljon parempi, kuin esim. edeltäjänsä.

J.Kottenberg
29.01.2018, 17.56
Mielipiteen sanominen Natoon liittymisestä oli varsin vaikea paikka monelle, paitsi ei Torvaldsille, joka suoraan kannattaa liittymistä.

Suomalaisten ajatukset Natoon liittymisestä ovatkin niin jakomielisiä(ymmärrämme että jos Venäjän ja Naton välille syntyy aseellinen yhteenotto, olemme me suomalaiset siinä mukana, halusimmepa tai emme. Mutta emme kuitenkaan "hyvän sään aikana" liity Natoon, joka takaisi avun saamisen vaan luotamme johonkin itse keksittyyn Nato-optioon jonka olemassaolosta eivät muut tiedä), että taitavasti täytyy asettaa sanansa että on samaa mieltä mahdollisimman monen äänestäjän kanssa.

Tässä on tekemistä viisaammallekin miehelle, ja myös naiselle.

arctic biker
29.01.2018, 20.33
Olen sitä ikäluokkaa joka vuoden -68 miehityksen muistaa, silloin mullakin kuulo ja näkökin tuonne itärajalle pelas. Olihan siellä naapurilla valmiutta rajan yli taas tulla.
Varmaan niitä asioita joita Sauli ei ikuna kysy Putinilta mutta me rajan pinnan asukit näemmä aina jotain ja muistamme myös.

Munamankeli
29.01.2018, 20.49

Hänellä oli homma loistavasti hallussa, mutta jäikö liian pitkäksi ajaksi yliopistolle?
"Maisteriksi valmistuttuaan Aaltojärvi pääsi mukaan käyttäjäkeskeisen tietotekniikan nelivuotiseen tutkimusprojektiin. Kuukausipalkka oli 1 800 euroa."
Mulla on sama tutkinto, eikä erikoistuminen ollut tuonne päinkään ja silti työllistyin teknologia-alalle. Saman alan hommissa jo parikymmentä vuotta. Käyttäjäkeskeisyydestä olisi saanut leivottua työhakemukseen vaikka minkälaisen tarinan.

Munamankeli
29.01.2018, 20.59
Koulutuksenhan perusteella hakemukset rankataan.
Ei useinkaan rankata, vaan kyllä se on 2-3 viimeistä työkeikkaa. Ne ratkaisevat, tutkitaanko paperia sen pidemmälle.
Mistäkö tiedän? Olen ollut tiskin toisella puolen lukuisissa hakuprosesseissa. Olen myös hakenut melko monta jobia ja päässyt haastatteluihin kohtalaisen hyvällä prosentilla.
Koulutus: VTT, sosiologia (tutkinnolla ei yhtään mitään tekemistä työtehtävien kanssa).
Työkokemus: vuosia IT-alalla.

tempokisu
30.01.2018, 00.03
^ "tutkinnolla ei yhtään mitään tekemistä työtehtävien kanssa" no niinpä, ei opiskeluaikana olisi kuvitellut että päädyn tietokonehommiin - siis lähinnä näpytteleen tietokonetta ja täytän lomakkeita. Yläasteella ja omatoimisesti opetellusta kymmensormijärjestelmästä on mun työssä ollut eniten hyötyä... allekirjoitukseni ja leima ovat myös aika arvokkaat joten allekirjoitukseni tulee kauniilla siistillä perinteisellä "kaunokirjoituksella", erottuu edukseen.
Mutta yhtään pahakseni pane tietokonenäpyttelyä; kun alunperin halusin opettajaksi niin nyt saan näyttää "karttakepillä" numerotaulua, pyytää piirtämään ohjeen mukaisesti, ja kirjoitella todistuksia.

Ohiampuja
30.01.2018, 06.51
No mitäs tästä sanotte. Minusta aika hyvin kirjoitettu tästä aktiivimallista. Jotenkin outoa jos yhteiskunta käyttää samanlaista keppiä siihen laiskaan 23 vee jätkään, kuin vaikkapa 51 vee YH äitiin.

https://www.talouselama.fi/uutiset/lakimiehena-minun-olisi-vaikea-tayttaa-aktiivimallin-vaatimukset-tyottomyyskassan-johtaja-ei-usko-aktiivimallin-tyollistavan/5c983f07-c543-38ac-8e66-3d400df83ef3

Jami2003
30.01.2018, 07.34
Onko Suomessa mitään asiaa jolle ei ole omaa yhdistystä.

(uutisissa haastateltiin aerosoli -yhdistyksen puheenjohtajaa)

tempokisu
30.01.2018, 08.11
^ sä kysyit, ja se vastaus on: nahkiainen ( ei löytynyt haullakaan...)

Metsämuija
30.01.2018, 08.25
No mitäs tästä sanotte. Minusta aika hyvin kirjoitettu tästä aktiivimallista. Jotenkin outoa jos yhteiskunta käyttää samanlaista keppiä siihen laiskaan 23 vee jätkään, kuin vaikkapa 51 vee YH äitiin.

https://www.talouselama.fi/uutiset/lakimiehena-minun-olisi-vaikea-tayttaa-aktiivimallin-vaatimukset-tyottomyyskassan-johtaja-ei-usko-aktiivimallin-tyollistavan/5c983f07-c543-38ac-8e66-3d400df83ef3

Tämä on totta. Minun alalla ei yksittäisiä tuntitöitä tunneta ja palkkaaminen parin tunnin hommaan on täysin utopistista. Yrittäjänä voisi kuvitella että parin viikon keikkoja voisi saada, mutta sittenhän kannattaa panostaa yrittäjyyteen ihan tosissaa, koska työpanoksen myyminen on ihan aikaa vievää hommaa. Koska olen teknologiamaailmasta, koulutukset voisivat olla pelastukseni. Tosin en tiedä millaiset koulutukset tähän lasketaan eli voisinko esim yliopistossa opiskella.

tempokisu
30.01.2018, 09.32
Huippu-urheilu on raskasta ja vaatii paljon, kyllä. Mutta en nyt ihan ymmärrä yhteyttä kun näytetään huippu-urheilija ( mainoksissa on ollut Eero Ettala ( anteeksi tuntematon suuruus) ja Laura Lepistö ( jo ex-huippu-urheilija)) reenaamassa eksoottisissa paikoissa, epäilen että on jotenkin tehtyä kuvaa kun on niin erikoisia paikkoja....mutta sitten se kovaa reenaaminen ja kovan reenin tuottama ilo yhdistetään - Pihlajalinnaan.
Ymmärtäisin jos näytetään kun tulee terveydellisiä ongelmia tai vammoja, ja ne hoituu siellä Pihlajalinnassa, mutta nyt jää yhteys vähintäänkin kyseenalaiseksi.

kuovipolku
30.01.2018, 09.44
https://www.marmai.fi/uutiset/eero-ettala-ja-laura-lepisto-ilmaisevat-urheilijan-tuskaa-pihlajalinnan-mainonnassa-6697670

Oatmeal Stout
30.01.2018, 11.01
^ sä kysyit, ja se vastaus on: nahkiainen ( ei löytynyt haullakaan...)
Niin, maksaa vain 4,96€ ja saa selville Nahkiaisten ystävien kohtalon. (http://yhdistysrekisteri.prh.fi/etusivu.htx)

LJL
30.01.2018, 11.06
Onko Suomessa mitään asiaa jolle ei ole omaa yhdistystä.

(uutisissa haastateltiin aerosoli -yhdistyksen puheenjohtajaa)

Aerosoli-yhdistyksen kokouksissa varmaan impataan ponnekaasua. Onkohan esim. paskayhdistys, ei sillä että haluaisin liittyä mutta olisi viihdyttävää kuulla, mitä yleishyödyllistä he ovat keksineet.

H. Moilanen
30.01.2018, 11.27
Käymäläseura Huussi liippaa läheltä. Toiminnasta löytyy kuvaelmia yhdistyksen sivuilta: http://www.huussi.net

Markku Liitiä
30.01.2018, 12.45
Entisessä työpaikassani soi kerran puhelin ja toisessa päässä oli Markku-yhdistyksen edustaja. Luulin, että miehen aikeena on houkutella meikäläistä jäseneksi ja ilmoitin hänelle, että tuollaiset yhdistykset ovat minusta aivan perseestä. Mies otti nokkiinsa ja lopetti puhelun. Vähän ajan kuluttua selvisi, että hän olikin soittanut kinutakseen Markku-yhdistyksen tulevasta tapahtumasta puffijuttua. Päätoimittaja nimittäin saapui ripittämään minua siitä, että olin käyttäytynyt sopimattomasti toimitukseen soittanutta asiakasta kohtaan.

LJL
30.01.2018, 14.23
Käymäläseura Huussi liippaa läheltä. Toiminnasta löytyy kuvaelmia yhdistyksen sivuilta: http://www.huussi.net

:D :D Karmivaa

tempokisu
30.01.2018, 14.52
Kyllä minulle riittää ihan oma nahkiais-inspiraatio ja palstan topicci :D

Mutta kaikesta sitä jaksetaan valittaa Aamulehden yleisönosastossa. Nyt yksi "poikkeuksellisesti nimimerkillä" ( ei kehdannu sittenkään nimellään...) valittaa kun taloyhtiön lipputanko on väärässä paikassa, esimerkiksi talon 16 yksiön ikkunat on pihan puolelle eikä näkyvyyttä lipputankoon ole! epäreilua! ja kirjoittajan mukaan usean talon yhteinen lipputanko ( no ei sekään kyllä kaikille näy...) lisäisi yhteisöllisyyttäkin. Just varmaan niin.
Mun vinkki: osta itelle sellainen pienoislippu, ja aina liputuspäivinä voi laittaa kotonaan näkyvälle paikalle.

ps. iltiksen otsikko "jalkakipu muuttui vaaralliseksi keuhkoveritulpaksi" .... "osoittautui" olisi ehkä se oikea verbi...

pps. mitäh? perjantaina kuljetusalan lakko - ja ruokahuolto vaarantuu, kaupan hyllyt saattavat tyhjentyä...joo ruokapula iskee ostakee hyllyt tyhjäksi
ppps. Toimittaja Laura Arffman ei saa haastatella enää miestään Anssi Pentsistä. No voi kamalaa, mitä pahaa siinä on? Ihan normaalisti on tähän mennessä haastatellut, mikä ongelma tässä nyt on? Kovin moni ei edes tiedä tästä suhteesta, ammattilainen osaa kyllä pitää koti- ja työasiat erillään.

Smo
30.01.2018, 22.03
Kela palkkaa sata työntekijää setvimään aktiivimallia
"Joudumme miettimään, mistä asiakas tietää olevansa lain tarkoittamassa työvoimaviranomaisen palvelussa ja miten hän saa sen tiedon meille".

Eli asiakkaan pitäs ilmottaa olevansa jossain, missä hän ei tiedä olevansa, mutta ei oikein tiedetä, miten tämä ilmoittaminen itsessään tapahtuu. Tällaisen pähkinän ratkaiseminen nyt vähintään maksaa kahdeksan miljoonaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10049747

Aktiivimallista paljastui yllättävä puute, jota kukaan ei ottanut huomioon: työllistyminen voi tyssätä, jos lasta ei saa nopeasti hoitoon
https://yle.fi/uutiset/3-10047394

tempokisu
31.01.2018, 07.24
jaha, telkkarissa ja aamulehdessä suositellaan pitään etäpäivä perjantaina. Voisi samantien julistaa kansalliseksi pakkovapaapäiväksi; kaikki ilmoittaa joko sinne työkkäriin tai työpaikalle että oon ny kotona tän päivän. Ai joo, mutta kun ketään ei ole siellä työkkärissäkään eikä töissä kun kaikki on kotona.

"työllistyminen voi tyssätä jos lasta ei saa hoitoon" - siinähän olisi sitten töitä kahdelle, työtön pääsee töihin ja toinen työtön saa lastenhoitotyötä. Tosin jos se palkka hupenee sitten lastenhoitajan palkkaan, niin tulos on sitten +- nolla...

Concorde
31.01.2018, 08.01
AKT haluaa varmistaa, että työttömät pysyy työttöminä. Muutenhan ne tulis häiritsemään liiton miehiä työhakemuksillaan. Poliittinen lakko my ass. Laittomaksi se pitäis julistaa ja vastaavat sanktiot perään.

Concorde
31.01.2018, 08.42
Nyt on Kisullekin töitä tiedossa, kun osaavia sijaisia tarvitaan: https://www.aamulehti.fi/uutiset/naislaakarien-kasvava-maara-lisaa-sijaisten-tarvetta-terveyskeskuksissa-kun-nuori-laakari-saa-viran-han-alkaa-suunnitella-perheen-perustamista-200707490/

Smo
31.01.2018, 09.10
"työllistyminen voi tyssätä jos lasta ei saa hoitoon" - siinähän olisi sitten töitä kahdelle, työtön pääsee töihin ja toinen työtön saa lastenhoitotyötä. Tosin jos se palkka hupenee sitten lastenhoitajan palkkaan, niin tulos on sitten +- nolla...

Sehän olis ihan kätevää, perheenvaihto: kaveri työlistää toisen käymään tiskaamassa ja pesemässä pyykit, joka taas työllistää kaverinsa hoitamaan lasta siksi aikaa. Palkasta tietty maksetaan ainoastaan pakolliset sivukulut ja loppupalkka menee jakamistalouden piikkiin/työaikapankkiin. Byrokratiahimmeli tyytyväinen ja työt tehty.

Ohiampuja
31.01.2018, 09.48
Tuolla rannekello-ketjussa oli höpinää hankintapäätösten taustoista. Munamankeli siellä toi esiin että kuinka paljon ulkoinen arvostus vaikuttaa ihmisten hankintapäätöksiin. Myöntävät sen sitten itselleen tai ei.

Mutta minä jäin tätä miettimään oikein pidemmäksi aikaa, että kuinkahan se asia oikein on. Tiedän kyllä että status-vaikutus on tietyissä esineissä, tai tietyillä ihmisillä hyvinkin suuri, mutta kuinka yleistä se oikein on?
Itse koen olevani aika vastakohta tuon kaltaiselle ajattelulle. En miettimälläkään löydä sellaista hankintaa jossa se ulkoinen arvostus olisi ollut jotenkin mukana, vai enkö nyt vaan tajua koko juttua?
Monenlaisia käytännön esimerkkejä löytyisi vaikka omasta pukeutumisesta, mutta niitä en kehtaa tässä tunnustaa. :o

Concorde
31.01.2018, 10.27
...loppupalkka menee jakamistalouden piikkiin/työaikapankkiin. Byrokratiahimmeli tyytyväinen ja työt tehty.

Tällaista vastaavaa verottajan edustaja käytti taannoin varoittavana esimerkkinä: muusikko soittaa timpurin häissä, ja timpuri tekee kaverille tästä hyvästä laiturin. Tää olis suunnilleen isoin nounou, minkä se kaveri telkussa keksi... Ziisus.

Oatmeal Stout
31.01.2018, 14.08
Tällaista vastaavaa verottajan edustaja käytti taannoin varoittavana esimerkkinä: muusikko soittaa timpurin häissä, ja timpuri tekee kaverille tästä hyvästä laiturin. Tää olis suunnilleen isoin nounou, minkä se kaveri telkussa keksi... Ziisus.
Perustuu siihen, että kaikilla on vastaavaan mahdollisuus ja siksi miljoonakavalluksista tai kymmenien miljoonien verokierroista ei tarvitse tuomita - siitä löytyy ainakin hovin ellei jopa korkeimman päätöskin.

Smo
01.02.2018, 11.48

Niin voi ne palkat maksaa mutta ne siis kumoaa toisensa kun summat on samankokoiset

https://www.aamulehti.fi/uutiset/tyoton-voi-tyollistaa-toisen-tyottoman-jouni-parviainen-kehitteli-ikioman-aktiivimallin-200692229/

Munamankeli
01.02.2018, 14.07
Tuolla rannekello-ketjussa oli höpinää hankintapäätösten taustoista. Munamankeli siellä toi esiin että kuinka paljon ulkoinen arvostus vaikuttaa ihmisten hankintapäätöksiin. Myöntävät sen sitten itselleen tai ei.

Mutta minä jäin tätä miettimään oikein pidemmäksi aikaa, että kuinkahan se asia oikein on. Tiedän kyllä että status-vaikutus on tietyissä esineissä, tai tietyillä ihmisillä hyvinkin suuri, mutta kuinka yleistä se oikein on?
Itse koen olevani aika vastakohta tuon kaltaiselle ajattelulle. En miettimälläkään löydä sellaista hankintaa jossa se ulkoinen arvostus olisi ollut jotenkin mukana, vai enkö nyt vaan tajua koko juttua?
Monenlaisia käytännön esimerkkejä löytyisi vaikka omasta pukeutumisesta, mutta niitä en kehtaa tässä tunnustaa. :o

Piti toki hieman kärjistää, jotta syntyy keskustelua, mutta tarkoitin sillä kaikenlaisia valintoja, ei siis pelkästään materiaa. Joillekin harrastus on keino viestiä ympäristölle omaa statusta ja arvoja. Toisille hieno auto on ainoa, millä kuvittelee tekevänsä eroa naapurin Perttiin.
Aiemmassa duunipaikassa hämmennystä herätti työkaverin vastaus kysymykseen, "millaisella autolla ajaisit, jos saisit valita ihan minkä tahansa?" Kaveri ei ymmärtänyt koko kysymystä ja vastasi, että ihan samalla kuin nyt mutta uudemmalla. Perhe ja harrastusvälineet mahtuvat, joten miksi vaihtaa? Toinen jankkasi, ”niin niin, mutta jos saisit ihan minkä tahansa”. Vastaus oli edelleen sama. Hänelle auto ei merkinnyt muuta kuin kuljetusvälinettä.

Ohiampujan tavoin aloin miettiä lonkalta vedettyä sosiologista heittoani. Jos muiden arvostuksella ja oman minäkuvan rakentumisella sosiaalisen yhteisön kautta ei olisi mitään väliä, olisinko tehnyt seuraavia:
- Opiskellut niinkin pitkään tai opiskellut lainkaan?
- Hakenut heti valmistumisen jälkeen töihin?
- Mennyt naimisiin?
- Hankkinut omistusasunnon?
- Oman auto?
- Kävisinkö edelleen töissä enkä hengailisi työttömänä?
- Kuntoilisin 5-6 kertaa viikossa?
Armeijan jätin väliin, mutta kaikki muut ovat seurausta sekä omista valinnoista että muiden odotuksista. Aiheesta on tehty monta kirjaa ja leffaa, mutta entäpä kun asiaa miettii omalla kohdalla?

Markku Liitiä
01.02.2018, 14.45
Jos et olisi hankkinut edellä mainitsemiasi asioita, vaan jättänyt opiskelut retuperälle, huidellut huoletonna, elellyt avoliitossa tai irtosuhteissa kommuunissa, ajanut tavarapyörällä Kelan ja työkkärin väliä ja kuntoillut lähinnä kulmakuppilassa, sosiaalinen yhteisösi olisi arvatenkin aivan toinen. Siinä yhteisössä sinua ja valintojasi arvostettaisiin ja minäkuvasi olisi rakentunut sitä kautta. Olisit siis tältä kannalta katsottuna ihan samassa jamassa kuin nyt! :D

Peikonhammas-vuoren huipulla Ankkalinnan kupeessa asuvan erakon valintoihin muiden odotukset eivät sen sijaan vaikuta, ainakaan ennen kuin Aku ja pojat kapuavat paikalle.

Ohiampuja
01.02.2018, 17.31
Piti toki hieman kärjistää, jotta syntyy keskustelua, mutta tarkoitin sillä kaikenlaisia valintoja, ei siis pelkästään materiaa... Ohiampujan tavoin aloin miettiä lonkalta vedettyä sosiologista heittoani...
Aivan oikein. Pakko myöntää että vaikka tällä foorumilla ollaan monesta asiasta eri mieltä, niin silti ja siitä syystä keskustelut on ihan asiallista. :)

tempokisu
01.02.2018, 17.43
No, pakko myöntää että sukulaiset ( ei omat vanhemmat) ja tuttavat ( lähinnä vanhempien) kovasti kyselivät ja totesivat että tottakai lääketieteelliseen. Kuvittelivat että se on mulle sopiva paikka ja ammatti. Lupasin ( myös itselleni) että jos tulee ne 6 laudaturia niin menen lääketieteelliseen. En lukenut pääsykokeisiin kun olin lukenut niihin lukiossa 3 vuotta. Jos en olisi ekalla kerralla päässy, niin toista kertaa en olisi yrittäny.
Kun opiskelut muuttuivat pelkästä kirjalukemisesta potilastyöhön kolmannella vuosikurssilla, tiesin että väärä ala. Mutta aattelin että joku ammatti pitää hankkia ja kun muualle en päässyt ( yritin taide ja viestintä, tiedotusoppi, suomen kieli, historia, fysioterapeutiksi ja kävin musiikkiterapeutin pääsykokeissakin - minnekään en päässy ) Peltokallion Pekka kovasti kannusti että jatkaisin vaan opintojani.

Mutta nyt jos jossain kysytään ammattia, niin en mainosta. Yritän kiertää, sanon orja tai neljäsosapäiväinen yrittäjä vuokrapaikalla. En ole ollenkaan ylpeä ammatistani.
En mä nyt enää välitä mitä muut ajattelee, kuljen vanhassa ja risassa tuulipuvussa ja pyöräkuteissa. Sentään kampaan hiukset töissä mutta muuten en mitään laittele ( siis meikkiä ja muuta turhaa).
Mutta toi kysymys, jos saisi minkä auton vaan - niin tottakai kesäautoksi Ferrari. On sillä vaan hianoa ajella. Ja muuten nämä mazdat jotka mulla jo on, nätit autot, luotettavat ja hyvät ajaa.

Hartsa69
01.02.2018, 18.58
^ Luulen että suurin osa työtovereista sanoisi myöskin autokysymykseen esim. "samanlainen mutta uuvvempi" tai "punainen"
Kiintoisaa olisi tietää kenen Aspen oli parkkipaikalla (tuskin meidän porukasta kellään :D )

Munamankeli
01.02.2018, 19.45
Jos et olisi hankkinut edellä mainitsemiasi asioita, vaan jättänyt opiskelut retuperälle, huidellut huoletonna, elellyt avoliitossa tai irtosuhteissa kommuunissa, ajanut tavarapyörällä Kelan ja työkkärin väliä ja kuntoillut lähinnä kulmakuppilassa, sosiaalinen yhteisösi olisi arvatenkin aivan toinen. Siinä yhteisössä sinua ja valintojasi arvostettaisiin ja minäkuvasi olisi rakentunut sitä kautta. Olisit siis tältä kannalta katsottuna ihan samassa jamassa kuin nyt! :D

Peikonhammas-vuoren huipulla Ankkalinnan kupeessa asuvan erakon valintoihin muiden odotukset eivät sen sijaan vaikuta, ainakaan ennen kuin Aku ja pojat kapuavat paikalle.

Hahaa, nyt osui napakymppiin. Olin nimittäin ennen nykyistä elämäntyyliäni melko lailla yllä kuvatun kaltainen. Nuori ja muka villi kun olin. Tosin irtosuhteet jäivät lähinnä itsetutkiskeluksi. Eikä fillarilla ajettua metriäkään.

Aku ja erakko on hienoa kamaa. Onkohan siihen haettua mielikuvaa Platonin luolasta?

marmar
01.02.2018, 19.48
Mihin tämä maailma on menossa :seko:

Muutama valkea hiutale ja:
https://yle.fi/uutiset/3-10054394

Bussiliikenne sekaisin, kymmeniä peltikolareita, rekat vaikeuksissa, junat ja lennot myöhässä – lumikaaos koettelee pääkaupunkiseutua

Jopotuinen
01.02.2018, 20.23
Tuossa oli nuista opiskeluista ylempänä.

Mun opinnot meni aikanaan silleen, että tein kotosalla sellaisen ilmoitusluontoisen tiedoksiannon, jotta mä en sitte lähe mihinkään opiskelulaitokseen mätänemään. Ja että musta tulee itse asiassa vauras rock stara jolta itse olevat myöhemmin arvostusta ja rahaa ruinaamassa.

Kesän toimettomana sohvalla maattuani, mutsi ilmoitti tehneensä nimissäni hakemuksen ja omakätisesti nimissäni allekirjoittaneensa ja jotta parin päivän päästä minun olisi mentävä pääsykokeisiin. Ja mikäli en niitä läpäisisi, omakätisesti hengiltä kuristavansa ja asian varmuudeksi myös pään irti leikkaavansa.

Ensimmäisen opintokuukauden jälkeen vapaalle palatessani ihmettelin, mihin on skitta kadonnut. Mutsi ilmoitusluontoisesti kertoi heittäneensä sen roskiin, koska musta ei sitten tullutkaan rock staraa, enkä heitä elättäisi! Mutta, saatana, eihän niin saa tehdä, ei saatana! Mutta niin se vaan teki. :mad:

Munamankeli
01.02.2018, 22.23
Ensimmäisen opintokuukauden jälkeen vapaalle palatessani ihmettelin, mihin on skitta kadonnut. Mutsi ilmoitusluontoisesti kertoi heittäneensä sen roskiin, koska musta ei sitten tullutkaan rock staraa, enkä heitä elättäisi! Mutta, saatana, eihän niin saa tehdä, ei saatana! Mutta niin se vaan teki. :mad:

A-studiossa oli äsken varttunut "työtön", jolla on vieläkin samanlainen asenne. Jos ei pääse mielihommaan, ei tee töitä lainkaan. Halusi taiteelliselle alalle. Mulla jäisi tuolla mallilla jokainen työhönlähtöaamu väliin. Mielipaha oli suuri, kun hallitus alkaa tehdä mutsin hommia: töihin vaikka lempeästi patistamalla.

Smo
01.02.2018, 22.40
Siperian lämpötilat pomppaa 70 astetta parissa viikossa

https://www.washingtonpost.com/news/capital-weather-gang/wp/2018/01/30/the-temperature-in-siberia-rose-more-than-100-degrees-in-two-weeks/

tempokisu
02.02.2018, 02.09
^ Luulen että suurin osa työtovereista sanoisi myöskin autokysymykseen esim. "samanlainen mutta uuvvempi" tai "punainen"
Kiintoisaa olisi tietää kenen Aspen oli parkkipaikalla (tuskin meidän porukasta kellään :D )

Mutta mietinny vähän, ai että se olisi HIANOO huristella muilta autoilta ( kiinteistölle saa ajaa, mä olen tätä selvittäny!) suljetulla tiellä punasella Ferrarilla ja jos sulla on Ferrari ( tai käy se mazdallakin, mutta siis jos sulla on varaa) voit parkkeerata 60 eurolla minne tahansa. Auto siihen Hämeenkadun varteen ( työpaikan edessä on vanhat parkkiruudut, siihen vaan) ja reteesti töihin, erityisesti tarvii miettiä toi pukeutuminen että ei missään tapauksessa mitään tyylikästä vaan vaikka vanhat verkkarit ja nahkee t-paita. Ah, ajatuskin lämmittää...
Toinen auto on sitten Hummeri, älkää mopoautorassukat siinä yhtään yrittäkö Hummeri tulee ja jyrää. Mutta sitten tarttisi hankia C-kortti.

Mitäs mun pitikään jeesustella....ai joo, aika kammottavaa kun kasiluokkalainen Miro joutuu ehkä tunnin koulumatkataipaleelle....
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801312200709752_u0.shtml

marmar
02.02.2018, 04.59
Mitäs mun pitikään jeesustella....ai joo, aika kammottavaa kun kasiluokkalainen Miro joutuu ehkä tunnin koulumatkataipaleelle....
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801312200709752_u0.shtml

Jos 6 km kävely (tai fillarointi) on ongelma, niin oliskohan syytä laukkauttaa koulukyyti loopuvuodeksi, jotta kunto vähän nousisi.

Aiheeseen liityen:
https://yle.fi/urheilu/3-10047809

Osa suomalaislapsista on niin heikkokuntoisia, että pelkkä kuntotestien yrittäminen on vaikeaa – "Tulokset ovat huolestuttavia"

marmar
02.02.2018, 05.06
A-studiossa oli äsken varttunut "työtön", jolla on vieläkin samanlainen asenne. Jos ei pääse mielihommaan, ei tee töitä lainkaan. Halusi taiteelliselle alalle. Mulla jäisi tuolla mallilla jokainen työhönlähtöaamu väliin. Mielipaha oli suuri, kun hallitus alkaa tehdä mutsin hommia: töihin vaikka lempeästi patistamalla.

Mitä enemmän tätä aktiivimallia julkisuudessa pyöritellään sitä enemmän kannatan sitä. Alkuun tuntui vähän ongelmallisselta, mutta kun aikaa on kulunut ja asiasta sauhuttu, niin en ole nähnyt yhtään hyvää syytä miksi ko. malli pitäisi kumota. Toki joillekin marginaaliryhmille syrjäseudulla voi tulla ongelmia, mutta ei niiden takia mallia kannata kumota.

Hakee muilla keinoilla sitten näihin ratkaisut.

Concorde
02.02.2018, 08.40
Mitä enemmän tätä aktiivimallia julkisuudessa pyöritellään sitä enemmän kannatan sitä.

Jotenkin narina siitä, että pitää tehdä jotain oman työllistymisensä eteen 6 tuntia kuukaudessa (siis vajaa työpäivä per kuukausi) tuntuu niin turhalta... Paivä-pari viikossa vois jo tuntua askareelta, mutta vajaa päivä kuussa... voi kyynel.

tempokisu
02.02.2018, 09.07
Jos 6 km kävely (tai fillarointi) on ongelma, niin oliskohan syytä laukkauttaa koulukyyti loopuvuodeksi, jotta kunto vähän nousisi.

No sä et siis tiedä että minulla on jalkavamma, vasen jalkaterä - noin 200m kävely vielä menee mutta sitten joutuu miettimään miten sen jalkansa asettaa ja joutuu ontumaan. Toinen vamma on nilkat; leikattu molempien nilkkojen jännetupet 3 kertaa, ja 2km kävelyn jälkeen nilkat kipeytyy siinä määrin että nilkkaa ei voi taivuttaa yhtään. Nyt aamulla yllätyin itsekin että lonkka oli niin kipee että vähän vaikeeta kaikki; liikkuminen ja pukeminen.
Nilkat mä ymmärrän mikä syy nilkoissa on taustalla, mutta jalkaterässä ei kuulemma ole mitään. Loukkasin sen 4 vuotta sitten ja sen jälkeen on kävely ollut vaikemapi asia.
Kyllä mä muuten fillaroida jaksan 20km, mutta ei ollut eilen mahdollista ajaa, ei edenny ja piti taluttaa.

Huono kunto mulla onkin, juurikin jalat ja verenpaineen ääriheittelyt. Palkkatyöläisenä olisin koko ajan sairaslomalla. Invalupaa ei mun jalkavammalla saa, vaikka mun mielestä pitäisi saada mutta kun siinä "ei ole mitään". Hyvin mä olen mielestäni selvinnyt ja sinnittellyt töihin, ja muutenkin mutta kun on vammanen niin ei kaikkeen pysty.

Ei tässä auta kun hakea pikkumazda takas tänne ja mennä sinne firman parkkipaikkakoloseen, peruuttelee sitten vaikka sentin kerrallaan ja käy katsomassa tilannetta että mistä mahtuu ja miten etenee.

ps. on varmaan tosi hauskaa naureskella ja pilkata jos toisella ihmisellä on sairautta tai vammaa. Minusta ei tunnu kivalta, ja tommoinen toisen vammalle naureskelu kertoo kyllä enemmän pilkkaajan omasta "vammasta".

Smo
02.02.2018, 09.23
Jotenkin narina siitä, että pitää tehdä jotain oman työllistymisensä eteen 6 tuntia kuukaudessa (siis vajaa työpäivä per kuukausi) tuntuu niin turhalta... Paivä-pari viikossa vois jo tuntua askareelta, mutta vajaa päivä kuussa... voi kyynel.

Vaikka tekisit pari päivää viikossa ei se riitä täyttämään aktiivimallin velvotteita jos et pääse töihin tai aktiivimallin velvoittamaan koulutukseen eikä kukaan halua pätkätyöllistä

ilmora
02.02.2018, 09.34
Puhumattakaan siitä, että palkan tulee olla TES:in mukainen ja yhdistelmä ei käy (http://toimistot.te-palvelut.fi/uusimaa/aktiivimalli). Se ei ole riittävää aktiivisuutta, jos käy sekä töissä että koulutuksessa:

Mitä minun käytännössä on tehtävä, jotta työttömyysetuuteni säilyisi ennallaan?
Säilyttääkseen työttömyysetuuden ennallaan työttömän työnhakijan on tarkastelujakson aikana joko

tehtävä 18 tuntia palkkatyötä (Palkan on oltava TES:n mukainen. Jos työehtosopimusta ei ole, niin tarkemmat tiedot vaadittavasta vähimmäispalkasta saat työttömyysetuuden maksajaltasi.)
ansaittava yritystoiminnassa yhteensä vähintään 23 prosenttia yrittäjän työssäoloehtoon vaaditusta kuukausiansiosta (vuonna 2018: 241 euroa) TAI
oltava viisi päivää TE-toimiston työllistymistä edistävässä palvelussa

Yhdistelmiä edellä mainituista aktiivisuuden osoittamisen tavoista ei voida laskea yhteen. Aktiivisuusedellytys on siis täytettävä esimerkiksi joko tekemällä työtä tai osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin, ei sekä että.

Mitä tapahtuu, jos yrityksistä huolimatta en tarkastelujakson aikana löydä työtä tai pääse TE-toimiston palveluihin?
Tällöin työttömyysetuus pienenee 4,65 prosenttia seuraavien 65 maksupäivän, eli noin kolmen kuukauden ajaksi. TE-toimiston palveluihin pääsyä arvioidaan aina palvelutarpeen mukaisesti, eli aktiivimallia koskeva laki ei tuo muutosta tähän. Keskustellaksesi oman työnhakutilanteesi edistämisestä voit myös jättää yhteydenottopyynnön Oma asiointi -palvelusi (https://asiointi.mol.fi/omaasiointi/?kieli=fi) kautta tai soittaa valtakunnalliseen puhelinpalveluumme (http://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpalvelut/puhelin_henkiloasiakas/index.html).

Ja paitsi että aktiivimalli vaikeuttaa Kelan toimintaa, sillä Kelahan sitä aktiivisuutta vahtii, eikä työkkäri, joka niistä työllistämistoimista huolehtii, niin työttömyyskassatkaan eivät kiittele lisääntynyttä työmäärää (https://www.proliitto.fi/uutiset/tyomarkkinat/kassan-johtaja-aktiivimalli-suututti-yksityissektorin-tyottomat):

– Nyt kuitenkin aktiivimalli tekee etuuden hyväksymisestä käsityötä ja se hidastaa kaikkien työttömien ansiopäivärahan maksua, Ruokola pahoittelee.
Työttömyyden sattuessa ansiopäiväraha on saatu maksuun ripeästi.

– Se, että työttömyysturvan maksu sujuu nopeasti, kannustaa ottamaan lyhyitäkin työpätkiä vastaan, sillä työtön ei joudu pelkäämään joutuvansa odottelemaan ansiopäivärahojaan kohtuuttoman kauan, johtaja Ruokola selventää.
Työttömän taloudessa pienetkin viiveet voivat johtaa isoihin vaikeuksiin, jos tilillä ei ole oikeana päivänä varaa esimerkiksi asunnon vuokran tai vastikkeen maksuun.

– Aktiivimalli tekee pakostakin etuuden hyväksymisestä käsityötä, ja se hidastaa kaikkien työttömien ansiopäivärahan maksua, Ruokola pahoittelee.

Työttömyyskassa Pron johtajan mukaan kaikkien työttömien on hyvä varautua siihen, että työttömyysetuuden maksatukseen saattaa tulla viiveitä, koska kassa joutuu selvittämään ja tarkistamaan aktiivitoimet viimeisen 65 päivän ajalta.
– Tämä koskee koko kassakenttää, ei vain prolaisia työnhakijoita.

Ohiampuja
02.02.2018, 10.21
Tuo Ilmoran posti on loistava. Ja tuosta syystä tämä aktiivimalli on perseestä. Teoriassa varmaan hyvä, mutta käytännössä surkea.

Ei kaikki työttömät ole noita laiskoja ja veteliä "nuoria" miehiä, sitä porukkaa onkin ihan hyvä vähän "kannustaa". Mutta se sama kannustus voi olla aika rasite 50-60 vuotiaalle naiselle, joka huomaa jääneensä jollain naisvaltaisella alalla ikä-rasismin uhriksi.

Concorde
02.02.2018, 10.45
Ei se varmaan täydellinen malli ole, mutta mun kritiikki osuu siihen omasta mielestä mitättömän pieneen työn osuuteen, mitä tossa vaaditaan ja sen ympärillä vellovaan kouhkaamiseen.

...ansaittava yritystoiminnassa yhteensä vähintään 23 prosenttia yrittäjän työssäoloehtoon vaaditusta kuukausiansiosta (vuonna 2018: 241 euroa)

Tarkoittaako toi, että pitää näyttää ansainneensa 0.23*241 = 55€ kuussa, että korvaukset tulee täysimääräisenä? Esim. lumitöillä sais varmaan ton tehtyä muutamassa tunnissa, kun lähtis kolan kanssa kiertämään naapurustoa. Ja jos se vaatimus on toi 241€, niin siihen vois mennä jo toinenkin päivä. Toisaalta, eipä tarvitsisi viedä rahojaan kuntosalillekaan.

Mutta onhan se nyt julkeaa tuollaista vaatia. Hävetkööt!

kuovipolku
02.02.2018, 10.52
ps. on varmaan tosi hauskaa naureskella ja pilkata jos toisella ihmisellä on sairautta tai vammaa. Minusta ei tunnu kivalta, ja tommoinen toisen vammalle naureskelu kertoo kyllä enemmän pilkkaajan omasta "vammasta".

Mistä sairaudesta tai vammasta kahdeksasluokkalainen Miro (joka linkatussa Iltalehden jutussa kertoi joutuvansa tänään kävelemään kuuden kilometrin koulumatkaansa "yli tunnin suuntaansa" ja vieläpä "pahimmassa tapauksessa kahdeksan asteen pakkasessa") kärsi?

PS Miten maailmassa kommentin terveiden koululaisten koulukyytien lakkauttamisen hyvistä puolista voi lukea kommenttina minään muuna kuin kommenttina terveiden koululaisten koulukyytien lakkauttamisen hyvistä puolista?

ilmora
02.02.2018, 11.18
Ei se varmaan täydellinen malli ole, mutta mun kritiikki osuu siihen omasta mielestä mitättömän pieneen työn osuuteen, mitä tossa vaaditaan ja sen ympärillä vellovaan kouhkaamiseen.

Enemmänkin työttömiä tulisi kannustaa juurikin siihen keikkatyönkin vastaanottamiseen, mutta byrokratian vuoksi se on vaikeaa. Tätä tulisi helpottaa sillä, että esimerkiksi tukien maksaminen ei viivästyisi jos tekee pari keikkaa kuukaudessa, sillä harvoin työttömällä on tuloissaan sellaista pelivaraa, että on varaa odottaa viikkotolkulla niitä tukia. Eikö tulojen valvonta voisi tulla myöhemmin ja vaikka vuoden päätteeksi kuten opiskelijoillakin?

Mutta juurikin tuo, että kaikesta pitää laittaa selvitystä niin työkkäriin, nyt Kelaan tai työttömyyskassoihinkin, tekee työn vastaanottamisesta vaikeaa. Ja jokainen joka on työkkärin tai Kelan kanssa viimeksi ollut yhteyksissä tietää, ettei tuo yritystoiminnankaan tekeminen ole yksinkertaista. Ajatus työttömästä lumilapion varressa on soma, mutta sisältää riskin, että työkkäri alkaakin tulkita yritystoimintaa kokoaikaisen työnhaun esteeksi ja silloin leikataan kaikki tuet.

Samoin rangaistaan siitä, että jokaista työpaikkaahan kohti on aina useampi kuin yksi hakija - jos ei sitä osa-aikatyötä onnistukaan saamaan, niin itsestä riippumattomista syistä tukea leikataan, vaikka aktiivisesti hakisikin sitä työtä. Aktiivimalli siis rankaisee työnhaussa epäonnistumisesta.

Ongelma todellakaan ei ole se vaadittu työnmäärä - kuten virheellisesti luulet - vaan sen vaaditun työn saaminen.

Smo
02.02.2018, 11.18
mun kritiikki osuu siihen omasta mielestä mitättömän pieneen työn osuuteen, mitä tossa vaaditaan ja sen ympärillä vellovaan kouhkaamiseen.

Mutta kun sitä mitättömän pientä työtä ei oo tarjolla ja Kelat sun muut hukkuu byrokratiaan. Varmaan tulis joku kansalaispalkka halvemmaks mutta sit loppus virkamiehiltä hommat

Mutta onko nyt silleen hassu tilanne että AKT:n lakko estää ihmisiä pääsemästä SAK:n mielenilmaukseen :D

Concorde
02.02.2018, 11.53
Mutta kun sitä mitättömän pientä työtä ei oo tarjolla

Ongelma todellakaan ei ole se vaadittu työnmäärä - kuten virheellisesti luulet - vaan sen vaaditun työn saaminen.

Eikö sitä työtä voi tehdä ilman, että joku tarjoaa sitä käteen / määrää siihen? Ei se itsensä työllistäminen yrittäjänä nyt niin hankalaa ole...

Markku Liitiä
02.02.2018, 11.57
Ei se itsensä työllistäminen yrittäjänä nyt niin hankalaa ole...

Niin meinaat, että kaikkien työttömien pitäisi perustaa itselleen firma, jotta pääsisivät täyttämään aktiivimallin ehdot? :D:D

ilmora
02.02.2018, 12.00
Ei se itsensä työllistäminen yrittäjänä nyt niin hankalaa ole...

Minkälaisen yrityksen kehottaisit vaikka työttömän, noin 55-vuotiaan savonlinnalaisen sihteerin perustamaan? Kun kerran ei ole niin vaikeaa ja tulotkin aivan varmat.

Concorde
02.02.2018, 12.15
Minkälaisen yrityksen kehottaisit vaikka työttömän, noin 55-vuotiaan savonlinnalaisen sihteerin perustamaan? Kun kerran ei ole niin vaikeaa ja tulotkin aivan varmat.

No vaikkapa kotiapua vanhuksille. Ihan kovin iso kynnys (paitsi ehkä henkinen) ei siinä pitäisi olla, että käy jollekin kaupassa tai siivoaa tai kolaa sen pihan. Sihteeri saattaa osata jopa käyttää tietokonetta ja opettaa vaikka ATK:n perusteita samalla sille mummulle, jonka kuitenkin pitää opetella nettipankin käyttö ennemmin tai myöhemmin. Kun yrityksen toimialaksi laitaa kaiken laillisen liiketoiminnan, niin ei kai siinä ole kuin mielikuvitus rajana. Mutta kyllä siinä sitä ovelta ovelle markkinointia tarvitaan. Ei se mummeli tuu sitä sihteeriä kotoa töihin hakemaan.

Niin meinaat, että kaikkien työttömien pitäisi perustaa itselleen firma, jotta pääsisivät täyttämään aktiivimallin ehdot?

Toinen vaihtoehto on, ettei tee mitään ja hyväksyy sen, että saa 30 eur vähemmän tukea kuussa. Nää on valintoja.

YT
02.02.2018, 12.20
Jos työtön ryhtyy yrittäjäksi, menettää hän työttömyyskorvauksen kokonaan.

Concorde
02.02.2018, 12.23
^ eikös sitä nyt tässä uudessa mallissa saa juurikin tehdä menettämättä sitä tukea? Jos tyytyy siihen 241€/3kk , niin lopun ajan voi tehdä muita hakemuksia, mutta jos bisnes lähteekin vetämään, niin voihan sitä alkaa tekemään rahaakin. Edelleen. Valintoja.

YT
02.02.2018, 12.25
^Se koskee jo valmiita yrittäjiä, jotka saa korvausta yrittäjien työttömyyskassasta.

Smo
02.02.2018, 12.33
Jos työtön ryhtyy yrittäjäksi, menettää hän työttömyyskorvauksen kokonaan.

Oon ymmärtänyt että jos on tarpeeksi sivutoimista ja hakee yrittämisestä huolimatta kokopäivätöitä niin vois saada korvauksiakin? Tai siis että ei ole estynyt ottamaan vastaan työtä yrittämisestä johtuen vaikka jotkuthan on tulkittu yrittäjäks soittoharrastuksien ym takia ja tulkinnan riippuvan sen hetkisen virkailijan mielestä

marmar
02.02.2018, 13.25

Artikkelissa ei kyllä kerrotu mitään mistään saisaudesta, sairaat on erikseen, mutta artikkelissa itkettiin kyllä aikaa ja matkaa.

Meilläkin kotona kolmasluokkalainen kinusi, että isä vie autolla kouluun, kun on niin paljon lunta ja tiet auraamatta. (Kyytiä ei ole, kun matka alle 5 km). Sanoin, että en vie, mutta voin tulla fillaroimaan kaveriksi. Alkumatka ajettiikin samaa matkaa ja todettiin, että kyllä se fillari kulkee hyvin 10 cm nuoskalumessakin. itseasiassa se oli pojan mielestä lopulta oikein hauskaa. Oli niin märkää lunta, että 27,5 maasturin rengaskin kantoi ja ajaminen sujui, vaikka oli raskasta. Itsellä Dillinger5, joka sekin selvitti tuon kelin ongelmitta.

Poika ajoi ekan kerraan 7 vuotiaana rengastien (~190 km) päiväreissuna. Viime kesänä juoksi mummolaan ja takaisin 7 km/sivu, eikä edes väsynyt, joten on ihan terveessä kunnossa on ja jaksaa kyllä jos ei laiskota. 6-vuotiaana ajoi kesällä ekan satasen. Pikkuveli ajoi viime kesänä 5-vuotiaana 40 km päiväretken. Halusi lähteä sataselle, mutta en päästänyt. Ensi kesänä sitten.

Kyllä terveen yläasteikäisen nuoren pitäisi pystyä kulkemaan 6km/sivu ilman kuljetusta kouluun. Mun mielstä tuon kolukyydin kilometrirajan pitäisi olla porrastettu iän mukaan.

ps.
Toista se oli ennen, kun olin lapsi, niin mulla oli 3 km/sivu matkaa ja sille matkalle lähetettiin vielä noutamaan kirja, jos oli unohtanut kotiin. Eikä tuosta mitää traumoja jäänyt. Menihän siinä edestakaisessa matkassa puolikas 45 minuutin oppitunnista, mutta oppipahan pitämään kirjat mukana....:)

marmar
02.02.2018, 13.44
No vaikkapa kotiapua vanhuksille. Ihan kovin iso kynnys (paitsi ehkä henkinen) ei siinä pitäisi olla, että käy jollekin kaupassa tai siivoaa tai kolaa sen pihan. Sihteeri saattaa osata jopa käyttää tietokonetta ja opettaa vaikka ATK:n perusteita samalla sille mummulle, jonka kuitenkin pitää opetella nettipankin käyttö ennemmin tai myöhemmin. Kun yrityksen toimialaksi laitaa kaiken laillisen liiketoiminnan, niin ei kai siinä ole kuin mielikuvitus rajana. Mutta kyllä siinä sitä ovelta ovelle markkinointia tarvitaan. Ei se mummeli tuu sitä sihteeriä kotoa töihin hakemaan.

Näitä töitä riittää, jos vaan viitsii nähdä vaivaa, eikä sitä ole pakko yritystä perustaa, käyttää jotain tämäntyylistä palvelua vaan:

https://www.eezy.fi/?gclid=CjwKCAiAtdDTBRArEiwAPT4y-zcK6ayazbUE4rdpAOfabGNbaIL9mlKIKt5hgUFUtJ0vJEdSqGS zaBoCCF8QAvD_BwE

Syrjäseudulla, jos naapurin mummolla /papalla on matkaa kauppaan, niin kilometrikorvaukset voi laskuttaa verottomana ja kun ikää tulee, niin se ikäihminen voi saada kunnalta / valtiolta avustusta henkilökohtaisen avustajan palkkaamiseen. Siinäkin kannattaisi sparrata sitä ikäihmistä, että hakee itselle kuuluvat etuudet.

Isommissa kaupungeissa on pula henkilökohtaisista avustajista. Paikkoja riittä tällä hetkellä jokaiselle, joka on oikealla asenteella liikkeellä.

Jos ottaa noista pätkätöistä sen 300€ kuussa, niin jää 10-kertaisesti plussalle, kuin mitä aktiivimalli rokottaisi.

Malli ei varmasti ole täydellinen, mutta mitä enemmän sitä vatvotaan, niin sitä enemmän näen siinä positiivisia puolia. Esille tuodaan ihan muita tekosyitä, kuin itse aktiivimallin ongelmia. Tässäkin ketjussa kaikki mallista esitetyt huonot puolet on ihan jotain muuta kuin aktiivimallin huonoja puolia. Laki on voimassa ja toivottavasti jääkin. Korjataan ennemmin sieltä missä asiat on rikki.

Yksi todellinen ongelma, jonka minä näen nykytilanteessa on riski siitä, että pätkätyöt saattaa siirtää korvauksen saantia ja tulovirta ei ole tasainen. Jos yhtään puskuria ei ole, niin tuo voi olla katastrofi. Mutta ei tätäkään pitäisi korjata niin, että pätkätyötä ei tehdä, vaan niin, että pätkätyö näkyy aina parantuneena tulovirtana, joko heti tai pienellä viiveellä, mutta notkahduksia ei saisi tulla, koska tiukalla elävälle pienituloiselle ne voi olla todella vaikeita.

Jos se 30€ leikkaus on katastrofi, niin 300€ lisätienestin pitäisi olla jo melkein lottovoitto:rolleyes:

tempokisu
02.02.2018, 14.08
Itsellä Dillinger5, joka sekin selvitti tuon kelin ongelmitta.

Poika ajoi ekan kerraan 7 vuotiaana rengastien (~190 km) päiväreissuna. Viime kesänä juoksi mummolaan ja takaisin 7 km/sivu, eikä edes väsynyt, joten on ihan terveessä kunnossa on ja jaksaa kyllä jos ei laiskota. 6-vuotiaana ajoi kesällä ekan satasen. Pikkuveli ajoi viime kesänä 5-vuotiaana 40 km päiväretken. Halusi lähteä sataselle, mutta en päästänyt. Ensi kesänä sitten.

Kyllä terveen yläasteikäisen nuoren pitäisi pystyä kulkemaan 6km/sivu ilman kuljetusta kouluun. Mun mielstä tuon kolukyydin kilometrirajan pitäisi olla porrastettu iän mukaan.

Joo joo terveet nuoret, kyllä minäkin 10 vuotiaana ajelin satasen fillarilenkkejä ja 75km laturetkiä ja aloitin juoksu...eikun hölkkäharrastuksen ja siinä sitten meni jalat. Kouluun mentiin joko kävellen, potkukelkalla, pyörällä tai hiihtäen.

Mutta mä olen kohta 53-vuotias jalkavammainan ja verenpainetautinen, sekä suolistovaivainen ämmä, joten jos et viittisi verrata terveeseen nuoreen mieheen. Tai ylipäätään kehenkään jolla on terveet jalat joilla voi kävellä vähän pidempää matkaa. Kyllä minäkin kyllä meidän lapset...mutta kun minä taas en pysty, en mä noille jalkavammoille mitään voi, ja verenpainekin elää ihan omaa elämäänsä näköjään. Tosi mieluusti tekisin pitkiä kävelylenkkejä, mutta kun en pysty.
Kun en ole teidän perheen jäsenten kaltainen terve hyväkuntoinen ihminen.

Markku Liitiä
02.02.2018, 14.32

Aiheeseen liityen:
https://yle.fi/urheilu/3-10047809

Artikkelissa ei kyllä kerrotu mitään mistään saisaudesta, sairaat on erikseen, mutta artikkelissa itkettiin kyllä aikaa ja matkaa.

Meilläkin kotona kolmasluokkalainen kinusi, että isä vie autolla kouluun, kun on niin paljon lunta ja tiet auraamatta. (Kyytiä ei ole, kun matka alle 5 km). Sanoin, että en vie, mutta voin tulla fillaroimaan kaveriksi. Alkumatka ajettiikin samaa matkaa ja todettiin, että kyllä se fillari kulkee hyvin 10 cm nuoskalumessakin. itseasiassa se oli pojan mielestä lopulta oikein hauskaa. Oli niin märkää lunta, että 27,5 maasturin rengaskin kantoi ja ajaminen sujui, vaikka oli raskasta. Itsellä Dillinger5, joka sekin selvitti tuon kelin ongelmitta.

ps.
Toista se oli ennen, kun olin lapsi, niin mulla oli 3 km/sivu matkaa ja sille matkalle lähetettiin vielä noutamaan kirja, jos oli unohtanut kotiin. Eikä tuosta mitää traumoja jäänyt. Menihän siinä edestakaisessa matkassa puolikas 45 minuutin oppitunnista, mutta oppipahan pitämään kirjat mukana....:)

Tempokisu, usko nyt jo, ettei marmar vertaa sinua yhtään mihinkään. Marmar kommentoi noissa molemmissa viesteissään Iltalehden uutista kasiluokkalaisesta Mirosta ja hänen todellisista tai kuvitelluista vaikeuksistaan päästä lakkopäivänä kouluun 6 kilometrin päähän. Ekassa viestissä marmar lisäksi linkkaa ylen juttuun, joka käsittelee nykylasten kehnoa kuntoa.

ilmora
02.02.2018, 14.38
Oon ymmärtänyt että jos on tarpeeksi sivutoimista ja hakee yrittämisestä huolimatta kokopäivätöitä niin vois saada korvauksiakin? Tai siis että ei ole estynyt ottamaan vastaan työtä yrittämisestä johtuen vaikka jotkuthan on tulkittu yrittäjäks soittoharrastuksien ym takia ja tulkinnan riippuvan sen hetkisen virkailijan mielestä

Lähinnä mikään ei saa estää ottamasta vastaan sitä mahdollisesti tarjottua kokoaikatyötä, eli jos vaikka vanhusten apuhommat olisivat omasta mielestä sivutyötä, eivätkä este työnhaulle tai sen vastaanottamiselle, niin jos työtä tarjotaan lyhyelläkin varoitusajalla ja toteaa, että silloin tiistaina pitäisi sitä Siiri-mummua kauppaan viedä niin aika todennäköisesti karenssia napsahtaa, kun ei olekaan työmarkkinoiden käytettävissä.

Juurikin näiden TE-toimistojen päätösten mielivallan vuoksi voisi miettiä, eikö TE-toimisto voisi oikeasti toimia työnvälittäjänä työlle, joka täyttäisi heidän vaatimuksensa?

Mutta nämä "kyllä työtä riittää" -toteamukset on aina vähän samaa laatua kuin Susanna Kosken kommentit, että kyllä metsissäkin raivattavaa riittää - mutta kuka maksaisi siitä tehdystä työstä? Eläkerahan turvin elävät yksinäiset mummut kun eivät taida olla sitä varakkainta osaa.

tempokisu
02.02.2018, 15.09
Tempokisu, usko nyt jo, ettei marmar vertaa sinua yhtään mihinkään. Marmar kommentoi noissa molemmissa viesteissään Iltalehden uutista kasiluokkalaisesta Mirosta ja hänen todellisista tai kuvitelluista vaikeuksistaan päästä lakkopäivänä kouluun 6 kilometrin päähän. Ekassa viestissä marmar lisäksi linkkaa ylen juttuun, joka käsittelee nykylasten kehnoa kuntoa.

öö...minä olin se joka sen Miron koulumatka-uutisen ensin laitoin - ja olin samaa mieltä että nuoren miehen pitäisi se tunteroinen jaksaa liikkua.
Sen jälkeen marisija naureskeli kun en pysty käveleen muutamaa kilometriä, kas kun menin hullu kertomaan että sain lonkkani kipeeksi pyörän taluttamisesta, kun toi kävely ei mulle sovi.
Oon kyllä liikkunut menneinä vuosina "aika paljon" fillarilla, ja sittenkin kun joutui luopumaan lukkopolkimista ja ajelen tavallisilla kengillä. Viime syksystä tuli kaatumisen takia lisäongelmia, ja tämä vuosi on alkanut tosi onnettomasti. Just joku 20km lenkki menee.
Oon nyt aika huonolla tuulella, että ei kannattaisi nyt enempää ärsyttää, riittää jo kiitos. Tiedän että oon vajavainen ja herkkä valittaan, ja nyt kaikki on perspskaa.

NAHKIAINEN SENTÄÄN o o o

pätkä
02.02.2018, 15.18
Näitä töitä riittää, jos vaan viitsii nähdä vaivaa, eikä sitä ole pakko yritystä perustaa, käyttää jotain tämäntyylistä palvelua vaan:

https://www.eezy.fi/?gclid=CjwKCAiAtdDTBRArEiwAPT4y-zcK6ayazbUE4rdpAOfabGNbaIL9mlKIKt5hgUFUtJ0vJEdSqGS zaBoCCF8QAvD_BwE

Syrjäseudulla, jos naapurin mummolla /papalla on matkaa kauppaan, niin kilometrikorvaukset voi laskuttaa verottomana ja kun ikää tulee, niin se ikäihminen voi saada kunnalta / valtiolta avustusta henkilökohtaisen avustajan palkkaamiseen. Siinäkin kannattaisi sparrata sitä ikäihmistä, että hakee itselle kuuluvat etuudet.

Isommissa kaupungeissa on pula henkilökohtaisista avustajista. Paikkoja riittä tällä hetkellä jokaiselle, joka on oikealla asenteella liikkeellä.

Jos ottaa noista pätkätöistä sen 300€ kuussa, niin jää 10-kertaisesti plussalle, kuin mitä aktiivimalli rokottaisi.

Malli ei varmasti ole täydellinen, mutta mitä enemmän sitä vatvotaan, niin sitä enemmän näen siinä positiivisia puolia. Esille tuodaan ihan muita tekosyitä, kuin itse aktiivimallin ongelmia. Tässäkin ketjussa kaikki mallista esitetyt huonot puolet on ihan jotain muuta kuin aktiivimallin huonoja puolia. Laki on voimassa ja toivottavasti jääkin. Korjataan ennemmin sieltä missä asiat on rikki.

Yksi todellinen ongelma, jonka minä näen nykytilanteessa on riski siitä, että pätkätyöt saattaa siirtää korvauksen saantia ja tulovirta ei ole tasainen. Jos yhtään puskuria ei ole, niin tuo voi olla katastrofi. Mutta ei tätäkään pitäisi korjata niin, että pätkätyötä ei tehdä, vaan niin, että pätkätyö näkyy aina parantuneena tulovirtana, joko heti tai pienellä viiveellä, mutta notkahduksia ei saisi tulla, koska tiukalla elävälle pienituloiselle ne voi olla todella vaikeita.

Jos se 30€ leikkaus on katastrofi, niin 300€ lisätienestin pitäisi olla jo melkein lottovoitto:rolleyes:

Paljonko näitä avustajan paikkoja on isommissa kaupungeissa vapaana, koska niitä riittää jokaiselle halukkaalle?

Markku Liitiä
02.02.2018, 15.20
^^
"Jos 6 km kävely (tai fillarointi) on ongelma, niin oliskohan syytä laukkauttaa koulukyyti loopuvuodeksi, jotta kunto vähän nousisi", marmar kirjoittaa. Lihavointi meikäläisen, typot marmarin.

Sinä et varmaan käytä koulukyytiä, joten koulukyyti nimenomaan viittaa yksiselitteisesti siihen, että marmar puhuu Mirosta. Mutta joo, tuskin tästä kannattaa enempää vääntää.

Ohiampuja
02.02.2018, 16.56
Minusta 6 km koulumatka on kyllä aika karu jos se pitää päivittäin esim kävellä. Sehän vie aikaa 2 tuntia päivässä.

Piti oikein googlesta tarkastaa että oma koulumatka oli 3.4 km, ja kyllä sekin harmitti pakkasessa polkea. Kävelystä nyt puhumattakaan.
Kuinka moni meni meistä aikuisista kulkee töihin omalla autolla tuota lyhyemmätkin matkat? Aikuiset ne vasta laiskoja on, ja niistä lapset mallinsa ottaa. :)

Jopotuinen
02.02.2018, 19.09
Rouvalle hommissa oli virolainen ihmetellyt tätä koko Suomen lakkotouhua.
Ei Virossa mitään tämmöistä, jos lakkoilua, niin se on sitten potkut ja muihin hommiin.

Mutta, hommiin sieltä! Sitä paitsi, hommissa ON mukavaa :)

marmar
02.02.2018, 19.47
Paljonko näitä avustajan paikkoja on isommissa kaupungeissa vapaana, koska niitä riittää jokaiselle halukkaalle?

Enemmän kun halukkaita, koska jatkuva pula. Välillä saa 4x palkkaa, kun on joku sairastapaus ja sijaista ei meinaa saada. Jaa että mistäkö tiedän, no siitä, että moni tuntemani on tehnyt pätkää paremman puutteessa, kunnes on saanut alan töitä ja aika innokkaasti sinne koitetaan välillä saada tekijöitä.

Jami2003
02.02.2018, 20.01
Olin Heinolan abc: llä samaan aikaan kuin muutama bussilastillinen lakkolaismielenosoittajia. Harvoin näkee samalla kertaa yhtä paljon tupakoivia, ylipainoisia, olutta ostavia matkustajia.

Olisi uskottavampaa jos mielenosoittajat edes suurin piirtein näyttäisi läpileikkaukselta suomalaisia normaaleja työssä käyviä ihmisiä.

marmar
02.02.2018, 20.02
Minusta 6 km koulumatka on kyllä aika karu jos se pitää päivittäin esim kävellä. Sehän vie aikaa 2 tuntia päivässä.

Piti oikein googlesta tarkastaa että oma koulumatka oli 3.4 km, ja kyllä sekin harmitti pakkasessa polkea. Kävelystä nyt puhumattakaan.
Kuinka moni meni meistä aikuisista kulkee töihin omalla autolla tuota lyhyemmätkin matkat? Aikuiset ne vasta laiskoja on, ja niistä lapset mallinsa ottaa. :)

Myönnän, että päivittäin kävellen on ehkä turhan pitkä. Kyllä fillari on tätäpäivää. Joo kyllä aikuisetkin saisi oppia liikkumaan enemmän fillarilla. Siinä olen samaa mieltä.

Munamankeli
02.02.2018, 20.22
Sinä et varmaan käytä koulukyytiä, joten koulukyyti nimenomaan viittaa yksiselitteisesti siihen, että marmar puhuu Mirosta. Mutta joo, tuskin tästä kannattaa enempää vääntää.

Ei ole ensimmäinen eikä varmasti viimeinen kerta, kun Tempokisu tulkitsee lainaukseen kohdistuvan kommentin osuvan häneen iteensä. Vinkiksi voisi antaa, että lukee tekstin ääneen, laskee kymmeneen, miettii sen jälkeen, kuka oli luetun pätkän subjekti? Sen jälkeen voipi sitten vastailla tai jättää vastaamatta.

LJL
02.02.2018, 21.17
Olin Heinolan abc: llä samaan aikaan kuin muutama bussilastillinen lakkolaismielenosoittajia. Harvoin näkee samalla kertaa yhtä paljon tupakoivia, ylipainoisia, olutta ostavia matkustajia.

Jos ne oli työttömiä jotka olivat menneet tukilakkoon?

Shimaani
02.02.2018, 21.35
...Olisi uskottavampaa jos mielenosoittajat edes suurin piirtein näyttäisi läpileikkaukselta suomalaisia normaaleja työssä käyviä ihmisiä.
Tsiisus - siis mielenosoittajatkin on väärin valittu. Lähestyn jo Kaurapuuro-oluen näkemystä yleisvaltakunnallisiin asiohin. Jatkakaa, olkaa hyvät.

Jami2003
02.02.2018, 21.55
Tsiisus - siis mielenosoittajatkin on väärin valittu. Lähestyn jo Kaurapuuro-oluen näkemystä yleisvaltakunnallisiin asiohin. Jatkakaa, olkaa hyvät.Tuskinpa niitä on valittu. Kyllä ne ihan valikoituu "minulla on paljon oikeuksia, vähemmän velvollisuuksia" tyyliin.

pätkä
02.02.2018, 22.17

Olisi uskottavampaa jos mielenosoittajat edes suurin piirtein näyttäisi läpileikkaukselta suomalaisia normaaleja työssä käyviä ihmisiä.

On ne järkyttävän näköisiä verrattuna valtakunnan terävimpään kärkeen.

http://hs.mediadelivery.io/img/some/lifestyle/89f3322ca6ff4d84beff4c5fd1e4436d.jpg

Jami2003
02.02.2018, 22.23
On ne järkyttävän näköisiä verrattuna valtakunnan terävimpään kärkeen.

http://hs.mediadelivery.io/img/some/lifestyle/89f3322ca6ff4d84beff4c5fd1e4436d.jpgVetikö röökiä ja olutta lavalla?

Köfte
02.02.2018, 22.35
^ Eihän nyt toki. Kääriytyi torkkupeittoonsa työhuoneessaan
rahvastapaamisen järkytyksestä toipumiseen:rolleyes: Virka-aikana, tietty.

pätkä
02.02.2018, 22.38
https://youtu.be/4b8Jh-cikLk

OJ
02.02.2018, 22.54
Epäilen jonkin sortin sukuvikaa. Mun nuorempi tytto ilmoitti haluavansa fillarinappulakouluun ensi kesänä. Päättelin, että on parasta laittaa fillarit pihavarastoon lukkojen taakse ettei tämä sairaus periydy nuoremmille polville. Tähän hymio perään, ettei mene alushousut kenelläkään solmuun ja vielä selvennyksenä, että tämä kommentti ei ole kohdistettu tempokisulle.

marmar
02.02.2018, 23.03
Epäilen jonkin sortin sukuvikaa

Saatta hyvin olla, kun tykkäävät ajaa maastossakin (kuten minäkin). Vähän oli eskariin menessä kaverit ihmetelleet, kun poika oli todennut kysymykseen mitä teit kesällä, että ajelin isän kanssa metsässä pyörällä:)

Köfte
03.02.2018, 00.00
Vaikeaa saada työntekijöitä? Vaikeaa maksaa palkkaakin työnteosta?
Eikö "työllistettyjä" ja tulevaisuudessa aktiivimallistettuja saa 9€/päivä?
Mikä sitoutuminen/arvostus työnantajaan/tekijään?
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005550939.html

Smo
03.02.2018, 01.59
^HS:n aiempaa propagandaa

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005536827.html

Lapissa olisi työpaikkoja tarjolla mutta tekijöitä ei löydy – Maailmankuulun iglukylän piti sulkea uusi ravintola ja matkamuistomyymälä
"LAPILLA on ongelma: työpaikkoja olisi mutta niille ei löydy tekijöitä. Asuntojen puute pahentaa työvoimapulaa.

Iglukylistään maailmalla tunnetuksi tullut Saariselän Kakslauttanen on joutunut jopa pitämään suljettuina 120 asiakaspaikan ohjelmapalveluravintolan sekä 400 neliömetrin matkamuistomyymälän, kun työntekijöitä ei ole löytynyt tarpeeksi."

IL Aiemmin:

"Jussi Eiramo on saanut myös runsaasti kielteistä julkisuutta. Suuri osa hänen työntekijöistään on ulkomaalaisia, jotka eivät tunne suomalaisen työelämän pelisääntöjä. PAM on joutunut puuttumaan muun muassa siivoustyöntekijöiden kahden euron tuntipalkkoihin ja aluehallintovirasto esimerkiksi työntekijöiden asiattomaan kohteluun.
Eiramo on luvannut parantaa tapansa, mutta Iltalehden saamien tietojen mukaan vielä viime talvena alueelta on karannut ulkomaalaisia työntekijöitä, joille on maksettu niin pientä palkkaa, ettei heillä ole ollut varaa paluulippuun kotimaahansa. Pienestä palkasta on peritty lisäksi asunto ja ruoka, joten tulotaso on ollut heikko.
Työvoimahallinto taas ei ole antanut karenssia niille suomalaistyöntekijöille, jotka ovat itse irtisanoutuneet."

http://www.iltalehti.fi/talous/201708312200364160_ta.shtml (http://www.iltalehti.fi/talous/201708312200364160_ta.shtml)

marmar
03.02.2018, 06.40
Eikö "työllistettyjä" ja tulevaisuudessa aktiivimallistettuja saa 9€/päivä

Turha toivo.

Aktiivimallissa pitää maksaa vähintään työehtosopimiksen minimi, joka on oheiskuluineen yli 15€/h.

Jami2003
03.02.2018, 11.24
Sinänsä toi aktiivi malli on ideana aika köyhä. Aika vähän on aloja jonne tosta noin vain voi palkata ihmisiä muutamaksi tunniksi ilman että näillä on alan koulutusta ja mahdollisesti tarvittavia lupalappuja ja lippuja...

Kihti
03.02.2018, 15.09
Turha toivo.

Aktiivimallissa pitää maksaa vähintään työehtosopimiksen minimi, joka on oheiskuluineen yli 15€/h.

Jos on työvoimakoulutuksessa niin "palkka" on 9€/pvä.

Smo
03.02.2018, 15.38
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005549554.html

Kommentti: Soten ympärillä pyörii armeijan verran kokoomustaustaisia terveysfirmojen lobbareita – jälleen yksi kansanedustaja livahti riveihin

Smo
03.02.2018, 15.39
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001110923.html

Caruna ei maksa käytännössä lainkaan veroja Suomeen – toimitusjohtaja: ”Normaalia suomalaista kirjanpitoa”

Concorde
03.02.2018, 15.42
Ei ne kaikki nuoret ihan patalaiskoja ole...

https://www.aamulehti.fi/uutiset/emma-siuvo-17-lahtee-vaikka-keskella-yota-auraamaan-kotikaupunkinsa-katuja-koulussa-ymmarretaan-kylla-tyota-pitaa-tehda-silloin-kun-sita-on-200717709/

OKS
03.02.2018, 18.55
Ei ne kaikki nuoret ihan patalaiskoja ole...

https://www.aamulehti.fi/uutiset/emma-siuvo-17-lahtee-vaikka-keskella-yota-auraamaan-kotikaupunkinsa-katuja-koulussa-ymmarretaan-kylla-tyota-pitaa-tehda-silloin-kun-sita-on-200717709/

Missä kaupungissa tuo Emma auraa lumia? Tekstissä puhutaan vain että kotikaupungissa.

mgcc
03.02.2018, 19.20
hmmm... Miten mimmi tekee "vaikka keskllä yötä" vaikka se on lailla kielletty?

Harhailija
03.02.2018, 19.42
Missä kaupungissa tuo Emma auraa lumia? Tekstissä puhutaan vain että kotikaupungissa.

17-vuotias Emma Siuvo viihtyy traktorissa. Tyttö on kasvanut 300 vuotta vanhalla maatilalla Tottijärvellä.

(https://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/200423408.jpg)https://fi.wikipedia.org/wiki/Tottij%C3%A4rvi

Oisko Nokia? :)

tempokisu
04.02.2018, 06.34
Köftiksen inspiroimana jeesustellaan Emma-gaalaa ja "pukuloistoa" punaisella matolla.
No ihan kammottavia riepuja; joku on unohtanu puolet puvustaan pois ja tulee alusvaatekorsetissa, sentään oli pinkit pitkät housut. Toisellakin oli pinkit pitkikset, mutta 4 numeroa liian isot ja jotain unohtui kuitenkin- sillä jaloissa oli aamutohvelit. Yksi kirjaili vähän koristeita pöytäliinaan ja eiku reikä keskelle ja pöytäliina päälle. Pari neitokaista poseeraa mekoissa jotka on tehty vanhoista verhoista. Joku oli ahtautunu tiukkoihin trikoisiin ja kertoi käyneensä "nesteenpoistossa" ennen gaalaa ( olikohan kuitenkin suolihuuhtelu tai lymfahieronta...)
Se yksi palkittu olisi saanu pitää suunsa kiinni.
Musiikkiesitykset oli ihan kamalia, ja lavasteet vielä naurettavampia erityisesti se valkoinen lakana yhden laulajattaren puvusta laskeutuvana.

Ja "prinssi" syntyi Suomeen. Nyt ollaan kilvat ompelemassa vauvanvaatteita prinssille. Just. Ommelkaa työttömien lapsille ja vähävaraisten lapsille vaatteita, kuningasparilla on varaa ostaa prinssille vaatteita muutenkin.
Äh, eilen piti "kohottaa malja" prinssille mutta mä näin uutisen vasta nyt...

Hyviäkin uutisia:
Keekistä kertova elokuva on haukuttu lyttyyn. OIKEIN, semmoiselle omahyväiselle keekkoilijalle.
Putouksesta putosi kuulemma "yllätysnimi" - no ei ole yhtään yllätys että joku noista putoaa, elen yöllä katsoin uusintana ja mun mielestä saisivat kaikki pudota. Yksikään putoaja ei ole yllätys.

jatketaan verenpaineella. Jaha, jälleen alennetaan rajaa. Se mikä oli äskön ihan normaali verenpaine 130/80, onkin nyt kohonnu. Samoinhan on käynyt kolesteriliarvoille, kohta pitäisi varmaan olla kokonaiskolesteroli 3. Ja voin sanoa että kun se on 1, niin ei siinä mikään hieno olotila ole.
Mä epäilen että näiden tutkimusten ( mikä olisi hyvä..) ja suositusten takana on lääkefirmat. Että ihmiset saataisin syömään enemmän verenpaine- ja varsinkin kolesterolilääkkeitä.
Moni ihan normaaliin elämään kuuluva alakuloisuus tai suru, luokitellaan "sairaudeksi" ja taas pitäisi saada lääkkeitä ettei itketä.....erityisesti ihmetyttää miten paljon nuorilla on näitä mieliala-ja rauhoittavia lääkkeitä käytössä. Kysymys kuuluu että miten pitäisi suhtautua ajokorttilaiseen, jolla on käytössä pariakin h-lääkettä ja kolmasti päivässä rauhoittava lääke. En minä päästäisi autoilemaan.

OKS
04.02.2018, 08.47

17-vuotias Emma Siuvo viihtyy traktorissa. Tyttö on kasvanut 300 vuotta vanhalla maatilalla Tottijärvellä.

(https://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/200423408.jpg)https://fi.wikipedia.org/wiki/Tottij%C3%A4rvi

Oisko Nokia? :)

Kiits. Työkaveri kotoisin samoilta seuduilta.

noniinno
04.02.2018, 09.19
Olen aina pitänyt Jörn Donneria mulquna. Eipä tarvetta muuttaa mielipidettä, kun iltapulusta luin kommentteja suhtautumisestaan omiin lapsiinsa.

Nassetäti
04.02.2018, 15.02

Kalliksi siis tulee. Aikaisemmin voi maksaa vain pari euroa päivässä ja tietty tarjota jotain tekemiseen tarkoittettuja välineitä. Ne sitten tekee jotain jotka viittii, jos ei kestä toimettoma kärvistelyä. Tokihan voi aina ottaa vaikka voorumiin internetin oman piikkiin, ja kulutella aikaansa jeesusteluun ja maailman tuhon spekulointiin. Öljy loppuu kohta ja laakeri leikkaa kiinni.

tempokisu
04.02.2018, 20.24
#¤% mitä pirua toi amisviiksinen rasvainen Mikael Gabriel tuolla x-faktorissa tekee, piruvie mitään ymmärrä. On kyllä niin rasvaisen öykkärin näköne että yököttää, pieni tatska on ok mutta siis kaikki kaula ja kädet...voi olla kivaa 50 vuoden kuluttua. Rokkikukko Michael Monroe näyttää ton tyypin vieressä herrasmieheltä ( jota kyllä onkin).

Ja muuten riittäisi jo toi Trivago-mainos, antakee ihmisten varata hotellinsa mistä tykkää, liikaa trivagoa pukkaa. Ja mitä pirua nää Suomen Selviytyjät kuskataan Filippiineille, olisihan se ohjelma voitu tehdä vaikka Utsjoella. Jaa mutta naiset ei sitten voi olla bikinisillään....ja sama muuten "Vain Elämää"-ohjelma, miksi ne tyypit pitää Epsanjaan kuskata?

p bonk
05.02.2018, 17.41
^ Ehkä ne viedään Espanjaan ja Filippiineille vain, jotta voisit ärsyyntyä siitä.

Concorde
05.02.2018, 21.47
Kyllä mä tiesin, että kulttuuria subventoidaan, mutta noi eruomäärät tuli yllärinä: https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/pirkanmaalaiset-kansanedustajat-vertaavat-tampereen-tyovaen-teatterin-valtionosuus-on-54-euroa-lippua-kohden-kansallisoopperan-183-euroa-per-lippu-200721888

Valtion rahoitusosuus on Tampereen Työväen Teatterissa yhtä lippua kohden 54 euroa, mutta Kansallisteatterissa tuki on 70 euroa lippua kohden, Svenska Teaternissa 122 euroa lippua kohden ja Kansallisoopperassa peräti 183 euroa lippua kohden.

Tais olla TTT:n vuosi-85 - saaga pitkään aikaan ainoa plussalle päässyt produktio. Se taisi myydä mökin täyteen vajaa 400 kertaa ja sen taisi nähdä liki 300t katsojaa. Mutta ne oli yksinkertaisesti hyviä...

p bonk
05.02.2018, 22.12
^ Siksi sanotaan, että kannattaa käydä oopperassa. Saa eniten vastinetta verorahoille.

Jouko_T
05.02.2018, 22.20
^ Siksi sanotaan, että kannattaa käydä oopperassa. Saa eniten vastinetta verorahoille.

Nih! Rahan arvon tuntevina foorumilaiset nyt rynnivät oopperaan. Kukapa nyt kieltäytyisi 2196 eurosta! Siis puhdasta säästöä siitä, että käy kerran kuukaudessa oopperassa.
Luovutan ilomielin oman osuuteni jonkun muun käyttöön. Kuka haluaa säästää 4392 rahayksikköä?

mpk
05.02.2018, 22.44
^
Kiitos, säästän mielelläni.

Sent from my iPad using Tapatalk

marmar
05.02.2018, 22.51
Kyllä mä tiesin, että kulttuuria subventoidaan, mutta noi eruomäärät tuli yllärinä: https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/pirkanmaalaiset-kansanedustajat-vertaavat-tampereen-tyovaen-teatterin-valtionosuus-on-54-euroa-lippua-kohden-kansallisoopperan-183-euroa-per-lippu-200721888.

Aika hurjia summia. Itse en käy teattereissa ja mun puolesta nuo vois vaikka lakkauttaa ja samalla rahamäärällä kehitellä jotain tehokkaampaa.

Jotenkin luulisin, että tällä saralla olisi enemmän annettavaa:

https://www.google.fi/search?q=luonnossa+liikkumisen+terveysvaikutukset&client=ms-android-huawei&prmd=imvn&source=lnt&tbs=qdr:m&sa=X&ved=0ahUKEwiVoqDx0o_ZAhVQhaYKHUWLC8w4ChCnBQgb&biw=360&bih=511

tempokisu
06.02.2018, 00.54
^ Ehkä ne viedään Espanjaan ja Filippiineille vain, jotta voisit ärsyyntyä siitä.

Mä en katso. En katso myöskään niitä Selviytyjiä, saa lukea iltiksesta jutut kuitenkin. Sanonko muuten mikä ärsyttää - kahdesta hampaasta lohjenneet palat ja toinen on vielä hampaan sisäpinnalla ienrajassa. Hammaslääkäriaika ensi keskiviikkona. Kirjaimellisesti ärsyttää "#¤ siinä jää vainelämääläiset ja selviytyjät toiseksi ärsyttämisessä.

Myöskään ooppera ei inspiroi. Baletti ja konsertit on hienoja, mutta ....ei nyt nekään inspiroi.

ilmora
06.02.2018, 08.27
Aika hurjia summia. Itse en käy teattereissa ja mun puolesta nuo vois vaikka lakkauttaa ja samalla rahamäärällä kehitellä jotain tehokkaampaa.

Jotenkin luulisin, että tällä saralla olisi enemmän annettavaa:

https://www.google.fi/search?q=luonnossa+liikkumisen+terveysvaikutukset&client=ms-android-huawei&prmd=imvn&source=lnt&tbs=qdr:m&sa=X&ved=0ahUKEwiVoqDx0o_ZAhVQhaYKHUWLC8w4ChCnBQgb&biw=360&bih=511

Mutta eihän tuo nyt ole tehokasta, kun luonnossa liikkuminen on ilmaista. Tietysti jos lakkautetaan koko kulttuurikenttä ja laitetaan rahat sen sijaan kolmemetristen aitojen rakentamiseen kansallispuistojen ympärille ja aletaan periä pääsylipputuloja, sekä peruutetaan jokamiehen oikeudet, niin sitten aletaan olla tehokkuuden ytimessä.

Ai niin ja unohdin, että työtön kultturiväki myös sitten työllistetään puistovahdeiksi. Win win. Verorahat tehokäyttöön ja lipputuloista sekä sakoista rahaa valtiolle. Sakothan tietysti annetaan yksityisillä mailla kävelystä, sillä luonnon eheyttävään vaikutukseen on lupa vain valtion puistojen kautta, jos ei omaa länttiä omista. Eikä kukaan voisi enää sanoa kulttuuriväenkään olevan aivan turhaa sakkia, sillä hehän vartioisivat arvokkaita terveyden ja hyvinvoinnin lähteitä.

Nassetäti
06.02.2018, 09.57
Itse en käy teattereissa ja mun puolesta nuo vois vaikka lakkauttaa

Nassetäti ei käy Turuus eikä siellä lähimallakaan, ja sen puolesta nekin voisi vaikka lakkauttaa.

tempokisu
06.02.2018, 10.01
Nassetäti ei käy Turuus eikä siellä lähimallakaan, ja sen puolesta nekin voisi vaikka lakkauttaa.

Hyvä älä tulekaan Turkuun häiritsemään, koska minä käyn Turun Kakskerrassa kesäisin. Että ei lakkauteta eikä varsinkaan Ruåtsin laivojen aamuvuoroja.

Ohiampuja
06.02.2018, 10.03
Ei helkkari, ei teatteria saa lopettaa.

Kaikki kulttuuri on hyvästä tässä pessimismin ilmapiirissä. Varsinkin kirjastot on ihan kuntien parasta palvelua. :)

JackOja
06.02.2018, 10.15
Urheilulta rahat pois myös.

Jeesuksenpaljon liikaa kaikenmaailman potkupallokenttiä, keilaratoja, jäähalleja, koululiikuntaa, partiotoimintaa, golfkenttiä, laskettelurinteitä, latuja ynnä muuta.
Pilaavat maiseman ja pitävät osan kansasta poissa koodaamisen opettelusta.

edit: lisäksi kaikenlainen urheilutarjonta on poistettava televisiosta ja penkkiurheilu asetettava hyödyttömänä lainvastaiseksi toiminnaksi.

Ohiampuja
06.02.2018, 11.04
Nyt päästiin ytimeen! :)

p bonk
06.02.2018, 11.55
Ihmiskunnalla ei taida olla toivoa. Rakennetaan olympialaisiin kertakäyttöinen stadion:

Kertakäyttöstadion, joka maksoi 60-80 miljoonaa euroa

Avajaisten yleisölle kylmyydestä voi tulla kuitenkin ongelma. Vastikään valmistunut olympiastadion sijaitsee varsinaisessa Pyeongchangissa muutaman kilometrin päässä Alpensiasta. Kylän keskelle on noussut yhtäkkiä ylväs valkoinen olympiastadion.
Ja lähes yhtä nopeasti se on myös poissa. Arviolta 60-80 miljoonaa euroa maksavaa stadionia käytetään vain neljä kertaa – juhlallisuuksiin olympialaisissa ja paralympialaisissa. Sen jälkeen pääosa siitä puretaan, ja jäljelle jää vain pieni katsomo ja museo.

https://yle.fi/urheilu/3-10058209

marmar
06.02.2018, 13.26
Ei helkkari, ei teatteria saa lopettaa.

Kaikki kulttuuri on hyvästä tässä pessimismin ilmapiirissä. Varsinkin kirjastot on ihan kuntien parasta palvelua. :)

En minä kulttuuria lopettamassa ole ja antaa teatterienkin elää, mutta kyllä tuki saisi jossian suhteessa käyttäjämääriin ja kuluihin olla.
Kirjastot on ihan ok ja mielestäni myös pienemmät tukisummat teatterille, mutta mielestäni se ei ole ok, että 198€ lipusta valtio maksaa 183€.

Vaikka kokonaispotti säilyisikin samana, niin toisella tavalla suunanttuna se saavuttaisi suuremman osan kansasta. TTT:ltä, joka on todistetusti jo valmiiksi paljon tehokkaampi, kuin muut verrokit tuossa. Jos jostain leikataan, niin mielestäni sitten leikattaisiin noista suurimmista tukisummista ja jaettaisiin se vaikka pienimmille ja saataisiin sitä väestönosaa palvelun piiriin, joka ei muuten siellä ole lainkaan.

marmar
06.02.2018, 13.30

Munkin puolesta Turku voitaisiin lakkauttaa ja osat liittää ympäristökuntiin, jotka osaa hoitaa asianasa paremmin. :rolleyes:

marmar
06.02.2018, 13.32
Urheilulta rahat pois myös.

Jeesuksenpaljon liikaa kaikenmaailman potkupallokenttiä, keilaratoja, jäähalleja, koululiikuntaa, partiotoimintaa, golfkenttiä, laskettelurinteitä, latuja ynnä muuta.
Pilaavat maiseman ja pitävät osan kansasta poissa koodaamisen opettelusta.

edit: lisäksi kaikenlainen urheilutarjonta on poistettava televisiosta ja penkkiurheilu asetettava hyödyttömänä lainvastaiseksi toiminnaksi.

Mihin haluaisit laittaa ne rahat?
Missä ne toisi kansanterveydelle paremman tuoton?

Smo
06.02.2018, 13.36
Kuvataiteen tuki on varmaan jotain prosentteja kulttuurituista ja uusien medioiden/töpselitaiteen tuki taas prosentteja kuvataiteen tuesta

JackOja
06.02.2018, 13.40
Mihin haluaisit laittaa ne rahat?
Missä ne toisi kansanterveydelle paremman tuoton?

Soteen tietty.

Ja sit vahnustenhoitoon ja kansalaisten ilmaisiin lääkkeisiin vaikkapa :)

Kyllä urheilla jokainen varmaan voi ilman valtion tukeakin ja vero- ja veikkausvaroin rakennettuja pytinkejä.
Tai keskitetään tuki johonkin sellaiseen missä kansakunnan on mahdollisuus "pärjätä". Ei jalkapalloon tai aitajuoksuun vaan ampumahiihtoon ja eukonkantoon.

Keitä tulevaisuuden maailmassa tarvitaan, koodaajia vai hiihtäjiä?

tempokisu
06.02.2018, 13.49
kansalaisten ilmaisiin lääkkeisiin vaikkapa :)

Kannatetaan!

Nahkiaisten ja ankeriaitten, ja norppien suojeluun, ja niitten elinympäristöjen ...mikä olisi sopiva sana, ei tuhota vaan pyritään saamaan luonnonolosuhteet suotuisiksi näille uhanalaisille eläimille.

Smo
06.02.2018, 14.47
Reilulla puolella Miljardilla ohjuksia ameriikoista? Onks pakko?

https://yle.fi/uutiset/3-10060367

JackOja
06.02.2018, 14.49
^eiks niitä sit tarvita?

Kysyn kun en ole perehtynyt.

Jättää Kruunuvuorensillat rakentamatta niin siinähän toi potti olis kasassa?

Smo
06.02.2018, 15.35
^eiks niitä sit tarvita?

En mä tiiä mut olis varmaan muutakin käyttöö rahoille

JackOja
06.02.2018, 15.41
En mä tiiä mut olis varmaan muutakin käyttöö rahoille

Olishan sitä vaikka mitä. Hitsi kun tietäis mitä toi Trumpin ja Putinin sakki aikoo vai aikooko mitään. Turhahan se on aseita ostaa jollei oo tappelua tulossa :seko:

OJ
06.02.2018, 16.48
^eiks niitä sit tarvita?

Kysyn kun en ole perehtynyt.

Jättää Kruunuvuorensillat rakentamatta niin siinähän toi potti olis kasassa?

Meinaat ettei toi projekti mukamas pysy siinä arvioidussa 350 miljoonan budjetissa? Ihme vastarannan kiiski! ;) Sopiva rangaistus hanketta puoltaneille kaupunginvaltuuston jäsenille olisi laittaa ne ajamaan fillarilla Yliskylästä Kolmikulmaan vaikkapa just tammi-helmikuussa. Jos ei muisti ihan vallan petä, niin jopa paljon lyhyempi Kulosaaren silta on varsin ikävä paikka talvikeleillä. Ja eiks ne ole suunnittelemassa Vartiosaaren rakentamista, eli vetää sen raitiolinjan sitten sinne Vartiosaareen saakka. Tai mitä vielä...laittaa Santahaminan varuskunnan kiinni, rakentaa sen saaren täyteen "halpoja" kämppiä ja vetää raitiolinjan Santahaminaan. Konsultointipalkkion voi maksaa suoraan mun tilille kiitos.

JackOja
06.02.2018, 17.09
Justiinsa eilen tuli vieläpä päätös, ettei Vartiosaarta saa rakentaa.

marmar
06.02.2018, 18.12
Keitä tulevaisuuden maailmassa tarvitaan, koodaajia vai hiihtäjiä?

Ehdottamasi koululiikunta.ja arkiliikuntaleikkaukset saattaisi johtaa siihen, että sydänsairaat ilmaisia pillereitä popsivat koodaajat tekee tehottomasti bugista koodia. Tietysti ennenaikainen kuolleisuus vähentäisi vanhustenhoitokuluja. Toisaalta yhä nuorempia kärrättäisiin pyörätuolissa, kun pillereitä popsimalla pysyy hengissä, muttei toimintakykyisenä.

Kiireinen koodari ei välttämättä jaksa lähteä rämpimään pimeään umpihankeen eräsuksilla, mutta lyhyempi keikka valaistulla koneladulla auttaa pitämään pollan kirkkaana ja työtehon korkealla.

Kilpaurheiluun rahojen laitto on oma lukunsa, mutta sun listalta suurin osa oli niitä mitkä karsii keskiverto koodarin liikkumista.

Jouko_T
06.02.2018, 19.59
Kiireinen koodari ei välttämättä jaksa lähteä rämpimään pimeään umpihankeen eräsuksilla, mutta lyhyempi keikka valaistulla koneladulla auttaa pitämään pollan kirkkaana ja työtehon korkealla.

Nyt kyllä tämä koira älähtää, kun kerran kalikka kalahtaa.
Ollessani Hämeenlinnassa koodarina, niin eräänä talvena harrastin seuraavaa. Töitten jälkeen ensin nokoset. Herättyäni nousi selkään armeijan satulareppu, päähän otsalamppu ja Ruåtsin armeijan ylijäämäsukset olalle.
Kävellen linnan kupeelle, josta Vanajan jäätä suksien kohti Aulankoa, jonka sivuitse sen takaisiin metsiin hiihtelemään.
Lenkit kestivät aina parista tunnista etiäpäin. Kunnes tuli se viimeinen ...

Oli flunssan poikasta, tai jotain ... ja ajattelin jotta ihan pienen ... ja lyhyen ... ja kevyen palauttelun tässä voisi... Jup. Melkein meni noin. Siis melkein, paitsi ...
Aulangon kohdalla alkoi röörit aukeamaan, jotta jos vielä vähän tuosta ... No kun kerran jo tässä olen, niin taidanpa kieppasta tuolta metsän kautta vielä tuon lenkin.
Parisen tuntia hiihdettyäni alkoi ilma nopeasti lämpenemään. Ei se mitään, mutta kun alkoi sataa räntää. Päällä märkä räntä ja alla pakkaslumi. Seurauksena viiden sentin paksuudelta lunta suksen pohjassa.

Sukset suosiolla olalle, täyskäännös, ja rämpimään takaisinpäin. Kun vihdoin pääsin Aulangolle, kello oli jo yli kymmenen, eikä edes takseja liikenteessä.
Kämpille asti oli lompsittava. Perillä olin puolen yön jälkeen, ja aika naattina.

Muutoinhan tämä olisi ollut ihan OK kestävyysharjoittelu, mutta sen seurauksena sain pöpöt pesiytymään - ainakin jalkalihaksiini. Hiihtelyt loppuivat siltä talvelta siihen.
Ja vieläkin, kun jalkojani alkaa kuumottaa, niin kohta alan aivastella ja pärskiä. Taitaa siellä solujen sopukoissa piileksiä jokin siirtokunta.

marmar
06.02.2018, 22.28
Nyt kyllä tämä koira älähtää, kun kerran kalikka kalahtaa.
Ollessani Hämeenlinnassa koodarina, niin eräänä talvena harrastin seuraavaa. Töitten jälkeen ensin nokoset. Herättyäni nousi selkään armeijan satulareppu, päähän otsalamppu ja Ruåtsin armeijan ylijäämäsukset olalle.
Kävellen linnan kupeelle, josta Vanajan jäätä suksien kohti Aulankoa, jonka sivuitse sen takaisiin metsiin hiihtelemään.
Lenkit kestivät aina parista tunnista etiäpäin. Kunnes tuli se viimeinen ...

Siksi kirjoitinkin ei välttämättä. Jos projekti on tiukassa vaiheessa, niin voi olla sen verran väsy päivän jälkeen, että olosuhteiltaan ennustettava lenkki, jonka kesto on ennalta tiedossa on mukavampi vaihtoehto.

Nassetäti
07.02.2018, 09.14
Mikä mahtaa olla koodari? Jokin koirarotuko?

TERU
07.02.2018, 09.57
Sehän on länsiylämaan sileäkarvain koskenkorvan noutaja.😁

Jouko_T
07.02.2018, 10.21
Mikä mahtaa olla koodari? Jokin koirarotuko?

Ammattislangia.
Tarkoittaa yrityksen talous- , tuotanto- ja henkilöstöhallinnon koordinoijaa. Toimitusjohtaja on hänen alaisenaan tekemässä rutiinityöt ja keittämässä kahvit.

marmar
08.02.2018, 08.31
https://yle.fi/uutiset/3-10054215

Nämä ovat yleiset syyt muuttaa pois lähiöstä Helsingissä: Humalaisten metelöinti ja monikulttuurisuuden tuomat jännitteet

Apulaispormestari Anni Sinnemäen (vihr.) mukaan Helsinki on onnistunut taittamaan asuinalueiden eriytymisen.

Sinnemäki voisi muiden monikulttuurisuutta kannattavien poliitikkojen kanssa näyttää esimerkkiä ja muttaa asumaan monikulttuurisille alueille, niin tulisi enemmän tasapainoa alueille.

Markku Liitiä
08.02.2018, 08.56
Nyt on taas intouduttu keskustelemaan kesäajan poistamisesta ja jopa aikavyöhykkeen vaihdosta. En pysty millään ymmärtämään monien ihmisten hillitöntä hinkua lyhentää (aika usein muutenkin lyhyttä) valoisaa ilta-aikaa. Minusta on esimerkiksi ulkoiluharrastusten kannalta kiva, että ulkona riittäisi etenkin syksyllä ja lopputalvesta valoa mahdollisimman pitkään. Moni muu näyttää haluavan lenkkeillä mieluummin pimeässä, en kyllä tajua!

Capu
08.02.2018, 09.10
Varmaan aika moni yhdistää kesä-/talviajan juuri noihin kellojen veivauksiin kaksi kertaa vuodessa. Olisi hyvä jos jäätäisiin jompaan kumpaan aikaan, mutta lopetetaan tuo kellojen veivaus, sehän tuossa lienee se suurin tavallista ihmistä riepova asia. Minulle ihan sama vaikka jäätäisiin pysyvästi kesäaikaan, nythän ns. normiaika(talviaika) on enää n. 5 kk / vuosi ja loput vuodesta on ns. kesäaikaa.

Markku Liitiä
08.02.2018, 09.24
Olisi hyvä jos jäätäisiin jompaan kumpaan aikaan, mutta lopetetaan tuo kellojen veivaus, sehän tuossa lienee se suurin tavallista ihmistä riepova asia.

Onhan siinä tietysti ihan suunnaton vaiva kellojen säätelyssä joka kuudes kuukausi. Jos ei ole teknisesti suuntautunut, viikkokin saattaa mennä ennen kuin ovat oikeassa ajassa. Moni katsoo juuri tuon takia telkkarista aina samaa kanavaa, kun vaihto riepoo ja on vaikeaa. :D:D:D

Nassetäti
08.02.2018, 10.10
Sinnemäki voisi muiden monikulttuurisuutta kannattavien poliitikkojen kanssa näyttää esimerkkiä ja muttaa asumaan monikulttuurisille alueille, niin tulisi enemmän tasapainoa alueille.

Nassetäti olisi kovin kiinnostunut alueesta, jossa kaikki olisi samoin. Juuri niin kuin Nassetäti haluaa. Tosin siinäkin on omat ongelmansa, kun mieli muuttuu vähän väliä. Välillä toivoo lumisadetta ja välillä aurinkonpaistetta. Ehkä Nassetäti siis muuttaa omalle pikku reviirilleen vaikkapa Kaarinan kansantasavaltaltaan, jossa polliisisetäkään ei uskalla käydä. Eikä varsinkaan lumiaura. Onkohan siellä kaikki sinisilmäisiä ja vaaleatukkaisia? Toistensa sukulaisia? Sielujen veljiä? Kloonattuja koodarirotuisia koiria?
Kellonkin voisi pitää Ruotsin kuninkaskungan ajassa.

TERU
08.02.2018, 10.30
Tuostapa tulin niin hyvälle tuulelle, että tämä kuuluisi aivan toiseen säikeeseen.

Nassella on sanallista Figerporia!

Concorde
08.02.2018, 11.19
Onhan siinä tietysti ihan suunnaton vaiva kellojen säätelyssä joka kuudes kuukausi.

Mun isä on ratkaissut tämän niin, että hänellä on kaksi rannekelloa, joista toinen luonnollisesti kesä- ja toinen talviajassa... Hän siis vaihtaa kelloa ranteeseen ennen kuin säätää niitä. Auton kello hänellä on aina vaan toisessa ajassa (en muista kumpana "kautena" nykyisen autonsa osti...) ja känny/läppäri vaihtaa itsekseen. Niin ja eläkeläisellä ei oo ihan niin justiinsa koska sitä aamulla heräilee.

No joo, pienen ihmisen "kapinointia" systeemiä vastaan :D

tempokisu
08.02.2018, 11.31
^ vielä helpompi tapa, en vaihda kellojen aikaa ollenkaan. Kaikki "menot" on vaan sitten tuntia myöhemmin ( mun aikaa) mutta suurimmaksi osaksi ei väliä tunti sinne tai tänne. Ei ole yhtään väliä milloin herään...yleensä aamukahdelta. En voi ymmärtää että ihminen heräilee vasta seiskalta tai jotain, tai että "voi kun saisi vielä nukkua"....kahdeksalta aamulla on mulle jo keskipäivä.
Eilen yksi potilas tervehti iltapäiväyhdeltä "huomenta"....ja toinen ihmetteli kun mennään niin "aikaisin" ( viideltä mä lähden kotia) jo kiinni. Siis se on jo ilta.

Ohiampuja
08.02.2018, 11.34
Kyllä bensa ja autoilukulut ylipäätään on Suomessa aivan perkeleen alihintaista. Siis kun sitä vertaa tavallisen toimihenkilön työ- ja palkkauskustannuksiin.

Törmäsin taas tapaukseen että yhdellä firmalla ei ole varaa palkata toimihenkilöä pohjois-suomeen, mutta siihen on varaa että määrätään tavallinen toimihenkilö ajamaan säännöllisesti asiakaskohteisiin useiden satojen kilometrien päästä. Ihan järjetöntä.

Concorde
08.02.2018, 12.35
^ ongelma ei ole alihinta vaan sen uuden työntekijän palkan sivukulut. Vaikka nopeasti näyttäisi siltä, että palkkaamalla joku lähemmäksi olisi kannattavaa, niin kun laskee siihen palkan, sen sivukulut, uuden työpisteen, sinne vakuutukset jne.jne, niin se verovapaa kilsakorvaus sille kauempana asuvalle tuleekin paljon edullisemmaksi. Puhumattakaan siitä, jos siitä uudesta työntekijästä pitää päästä tilanteen muuttuessa vaikka eroon...

Ohiampuja
08.02.2018, 13.52
En ota kantaa mistä se kannattavuus ero tulee. Se käytännön lopputulos on vaan minusta täysin järjetön.

Aika monesta suunnasta olen kuullut tarinaa että Suomi on jaettu kahteen vyöhykkeeseen. Ekaan kuuluu PK-seutu jonnekin Riihimäki Hämeenlinna akselille asti ja toinen onkin sitten koko loppu Suomi.

Itsekin olen ajanut työtehtäviä Tampereelta Mikkeliin. Ensin ajetaan autolla vajaa 4 tuntia, sitten 20 min palaveri ja kuitataan jonkun vuokralaisen luovuttamat avaimet ja taas ajetaan se nelisen tuntia takaisin. Noista sentään pääsee illaksi kotiin. :)

Mutta aika monessa firmassa se keskijohdon karsiminen on saanut aikaiseksi ihan järjettömän kokoisia vastuualueita.

PK1
08.02.2018, 14.53
Onhan siinä tietysti ihan suunnaton vaiva kellojen säätelyssä joka kuudes kuukausi. Jos ei ole teknisesti suuntautunut, viikkokin saattaa mennä ennen kuin ovat oikeassa ajassa. Moni katsoo juuri tuon takia telkkarista aina samaa kanavaa, kun vaihto riepoo ja on vaikeaa. :D:D:D

Ei kyse ole kellojen kääntämisen vaivasta, vaan nukkumisesta.
En tiedä miten joustavat ja liukuvat työajat foorumin moderaattorilla on, mutta jos herätys on aamuisin esimerkiksi kello viisi, niin kyllä siinä aikansa menee ennen kuin tuntuu luonnolliselta herätä tuntia aiemmin. Ja mennä nukkumaan myös aiemmin. Ja sama sitten toiseen suuntaan syksyllä, tosin se heräämisen myöhäistäminen on paljon mukavampaa kuin aikaistaminen.

Minulle on ihan sama mihin aikaan päädytään, kunhan se kellojen siirtely loppuisi.

Nassetäti
08.02.2018, 15.12
se verovapaa kilsakorvaus sille

Täyttä potaskaa. Kannattaa ottaa yhteyttä halvimpaan autovuokraamoon, niin ei tarvitse maksaa kilsakorvauksia.

Markku Liitiä
08.02.2018, 15.21
En tiedä miten joustavat ja liukuvat työajat foorumin moderaattorilla on, mutta jos herätys on aamuisin esimerkiksi kello viisi, niin kyllä siinä aikansa menee ennen kuin tuntuu luonnolliselta herätä tuntia aiemmin. Ja mennä nukkumaan myös aiemmin.

Työajat ovat sekä joustavat että liukuvat, mutta siitä huolimatta herään arkiaamuina klo 6.30. Toisaalta minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa herätä aikaisemmin tai myöhemmin, jos kesä/talviaikaan siirtyminen tai muu syy niin vaatii. Sama pätee nukkumaan menoon: jos vaikka telkkarista tulee jotain mielenkiintoista, valvon myöhempään, samoin viikonloppuina. Olen myös työurani aikana tehnyt noin 25 vuoden ajan kaksivuorotyötä, joka sekin onnistui ihan hyvin. Stressi tuli työn määrästä ja kiireestä, ei niinkään työajoista.

Yleisemmällä tasolla olen ihmetellyt, miksi niin monilla (ainakin jos yleisönosastoja on uskominen) pienikin heitto nukkumarytmiin tuottaa niin suurta tuskaa. Kai meitä on vain niin monenlaisia, kun jopa tutkijat kertovat kesä/talviaikaan siirtymisen lisäävän sydänkohtausten määrää.

tempokisu
08.02.2018, 16.18
No piruvie, tunti sinne tai tänne nukkumista meinaa yhtään mitään. Voi sen neljän tunnin nukkua melkein missä välissä vaan....ei tässä vähäunisuudessa muuta, mutta käy aika välillä pitkäksi kun ei ole mitään tekemistä....

Joo, meitä on monenlaisia:
"...tän Guccin ( tai joku tontyyppinen nimi...) takin just ostin, maksoi jotain viistuhatta euroa" ( tommosen olis voinu itekin customoida...) ja mä muuten ostin nukeille Ferrarin, maksoi jotain viistuhatta euroa :D

Concorde
08.02.2018, 18.15
Aika hyvin on toi Trumpin America first toiminut :

WASHINGTON (Reuters) - The number of Americans filing for unemployment benefits unexpectedly fell last week, dropping to its lowest level in nearly 45 years as the labor market tightened further, bolstering expectations of faster wage growth this year

https://ca.news.yahoo.com/u-jobless-claims-unexpectedly-drop-near-45-low-133609683--finance.html

Vaikka poliitikkona äijä ei oo kummoinen, niin bisnespuoli kyllä vetää...

OJ
08.02.2018, 18.24
Mutta aika monessa firmassa se keskijohdon karsiminen on saanut aikaiseksi ihan järjettömän kokoisia vastuualueita.
Kun aloitin hommat nykyisessä duunissa, niin maantieteellisellä vastuualueella oli kolme eri aikavyohykettä ja itä-länsi akselilla alueen halki ehtisi ajamaan kätevästi vuorokaudessa jos ei pysähdy muuten kuin tankille. Nykyään kaikki mun asiakkaat mahtuvat 400 x 800 km alueelle kun aikaisempaa on pilkottu vähän pienemmiksi paloiksi.

Mä olen samalla linjalla Liitiän kanssa, eli eniten kellon kanssa säätämisessä sylettää pimeät illat. Mä olen duunissa klo 7:30 enkä ennen duunia lähde ulkoliikkumaan ja pystyn ajamaan pimeässä duuniin. Toisaalta...just nyt ei valoisalla ehtisi kuitenkaan ulkoliikkumaan vaikka auringonlasku olisi tunnin myohemmin, eli ei väliä...täällä muuten siirretään kellot kesäaikaan jo Maaliskuun 11.

OJ
08.02.2018, 18.41
Aika hyvin on toi Trumpin America first toiminut :

https://ca.news.yahoo.com/u-jobless-claims-unexpectedly-drop-near-45-low-133609683--finance.html

Vaikka poliitikkona äijä ei oo kummoinen, niin bisnespuoli kyllä vetää...
Todella kova saavutus Trumpilta ottaen huomioon, että hän sai budjetin kasaan eilen.

OJ
08.02.2018, 18.45
https://yle.fi/uutiset/3-10054215

White flight...