PDA

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen jeesustelutopikki vol3

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 [41] 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62

JackOja
08.12.2017, 14.52
No, voisihan joku vuosi olla sellainen että Linnan Juhliin kutsuttaisiin just ei-menestyneitä ja ei-ansioituneita, jos on vaan vaikka sinnitellyt ja ikinä minnekään juhliin ole asiaa.

Ketkä niistä?

LJL
08.12.2017, 14.53
Ketkä niistä?

Kisu thö Palstöönahkainen tietysti

Fat Boy
08.12.2017, 15.52
Kyllä se jotenkin pitää ansaita. Ehdotan siis Saulille, kun kuitenkin tätä luet. Kutsu ensi vuonna porukka eri foorumeiden kiivaimpien kirjailijoiden joukosta. Täältäkin kun luet off-topicin jatkotarinat läpi, saa kirjoittajista jo aika hyvän porukan keskustelemaan sivistyneesti pikku tuubassa toimittajien kanssa.

Mitäpä vielä?

bici74
08.12.2017, 23.11
^sen verran vielä että boolia voi varata tupla-tripla -satsin.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

tempokisu
09.12.2017, 04.56
^ ehdottomasti, ja pieniä nahkeita coctail-paloja.......( hyvin luitte kerrankin rivien välistä) toimittajien kanssa ei kannata keskustella, nimittäin he muotoilee juttuunsa ne haastattelut "oman näkemyksensä" mukaan.
Rupatellaan vaan keskenämme ja Saulin kanssa voi vaihtaa pari sanaa.
Että varmana tunnistatte, hankin hopeisen asun ja sivuilla on 7 mustaa "pistettä". Ja korut joissa on sitä "asennetta".

Mutta Juha Sipilä-raukka. Kertoo rentoutuvansa ja tuulettavansa autotallissaan, sitten kun sote on valmis ja työllisyys hoidettu.
Ei pääse ikinä rentoutumaan. :D eikä käy sääliksi.

tommi2
09.12.2017, 12.37
^joo ei mullakaan, ei ketään poliitikkoa tai yleensä julkkiksia. ite hinkuuvat tollaseen hommaan ja sitten valittavat. eilen katoin jotain kauheeta ohjelmaa, Mökkireissu tais olla nimi, pätkän ja Jussi69:ä pidettiin harvinaisena muusikkona, kun hän ei valita rundeista yms. . sanoi ite että jos kyrsii, niin sit pitää vaihtaa hommaa.

mgcc
09.12.2017, 15.21
Koskahan linnanjuhlista alkaa tulla #miituu-viestejä viimeisen 50 vuoden ajalta?

tempokisu
09.12.2017, 16.19
^joo ei mullakaan, ei ketään poliitikkoa tai yleensä julkkiksia. ite hinkuuvat tollaseen hommaan ja sitten valittavat. eilen katoin jotain kauheeta ohjelmaa, Mökkireissu tais olla nimi, pätkän ja Jussi69:ä pidettiin harvinaisena muusikkona, kun hän ei valita rundeista yms. . sanoi ite että jos kyrsii, niin sit pitää vaihtaa hommaa.

Eih, mökkireissu, mulle riitti pelkkä mainos....radio Aallon toimittaja ehdotti ( ja saa kuulemma kopsata idean) että olisi semmoinen ohjelma jossa muusikot esittäisi edesmenneitten muusikoiden biisejä...no sehän on se mökkireissu.

Täytyy tunnustaa, nuorena...tai lapsi mä silloin vielä 18-vuotiaanakin olin...oli unelma että olisin julkkis, ja Juoksijasuuruus. Saisin nimeni lehteen ISOLLA ja pääsisin telkkariin, ja Linnan Juhliin. Suunnittelin pukuakin, sellaista isoa näyttävää valko-kultaista kuningatarpukua ( voi häpee ja naurua). No, sain nimeni ISOLLA lehtiin ja kokoaukeaman juttuihin, ja pääsin ( idiootti kun menin...) telkkariin.
Huomasin suureksi pettymyksekseni, että toimittajat kirjoittaa sen oman näkemyksensä välittämättä mitään siitä mitä itse kerroin asiasta. Sama telkkarissa, piruvie piti vastata kuten toimittaja halusi, ja kun kritisoin tai sanoin vastaan, ne kohdat leikattiin pois.
Minä idiootti suostuin kerran myös roskapskatoimittaja Santtu Silvennoisen juttuunkin. Kun sain sen jutun luettavakseni niin meinasin kuolla kauhusta - pelkkää pskaa. Äkkiä Pirkkalais-lehden toimitukseen että tätä juttua ei julkaista kun tarvii käydä töissä ja kaupassakin....kuulemma kun olen "julkkis" ja toimittajalle on jo maksettu...juttu kuitenkin saatiin peruttua.

Ei piruvie, missään tapauksessa en halua olla julkkis. Ainut jos jonkun tekemisen takia saa kunniaa, mutta muuten ei. Viime kesänä suostuin Antero Raevuoren haastatteluun koska toimittaja oli mukava ja kohtelias, ja sain kirjoittaa sen jutun osaksi itse ( korjasin asiavirheitä). Halusin myös kertoa, miksi se juoksu-ura loppui ja miten sitten kävi.
Viimeisimmissä lehti/tv-haastattelussa nimittäin mut nähtiin "selviytyjänä ja voittajana" oli kuulemma valmis haastamaan Pia Sundstedtin ( se oli sitä aikaa...) ja olin tosi iloinen ja ystävien ympäröimä ja hyvin selvinnyt anoreksiasta yms. Mikä oli ihan pskaa tietoa.

Onneksi nyt on nahkiainen o o O O ja ikää ja näkemystä senverta että pystyy nauramaan omille idioottimaisille virheilleen, ja oppimaan niistä jotain.

Mutta jos ja kun se leipätyö ...ei inspiroi...sitä niinvaan vaihdeta hommaa. Jonkun pitää se pskahomma kuitenkin tehdä, ja jollain pitää elääkin. Voi että kun olisi Suomessa nahkiaisten suojelu-tutkimuslaitos, mä haluisin sinne töihin ja olisin siinä työssä varovaisesti sanottuna erittäin hyvä.
Ihmettelen kovasti kun nuoret terveet miehet hakee armeijasta lykkäystä - kun ei inspiroi. Tai työ ei kelpaa - kun tämä ei ole mun juttuni. Elämässä pitää tehdä asioita jotka nyt ei ihan inspiroi, niitä inspiroivia juttuja voi tehdä sitten vapaa-ajalla.

tommi2
09.12.2017, 16.36
^joo, kai aika useat haluavat nuorena "olla jotain". mä ite etsin tätä punk- ja metalliyhtyeiden kitaristina. en ollut sitten tarpeeksi rock, meinasin tosin 27-vuotiaana kaksi kertaa kuolla, että jotain rockia oli varmaan... sehän on se (no kyllä te kaikki tiedätte) rock-tyyppien virallinen kuolinikä. ja ei, että ole kuulleet yhdestäkään yhtyeestä jossa olen soittanut. kerran päästiin punk-kokoelmakasetille, pari keikkaa kasisalilla.

tempokisu
09.12.2017, 16.53
^ minulle annettiin kuolemantuomio noin 35-vuotiaana kolmasti "ei elä yli viikonlopun"....( anoreksia, masu-yleisinfektio) tiesin yhdessä vaiheessa itsekin että nyt on tiukka paikka. Ajattelin kuitenkin että eihän se elämä voi olla pelkkää kipua, työttömyyttä, kiusaamista ja sairastelua...en mä voi lähteä mukanani elämästä vain tällaisia muistoja. Halusin mukaan jotain hyviäkin muistoja.
- jos olisin tienny, että sitä samaa se tulee olemaan jatkossakin...olisin luovuttanu. No, piruuttanikin halusin että taysin lääkärit on väärässä...
Ja oli vuonna 2007 myös tiukempi tilanne, silloin selvisin hyvin paljolti Cristal Snow:n "Scarred" biisin ja videon avulla. En ollu valmis lähtemään vieläkään.

Mutta nyt jos tarjotaan menolippua, niin mä otan. Vai pelastaako nahkiaiset mun nyt?

Greycap
09.12.2017, 17.15
Ai että montako kertaa viikatemies on vetänyt avopaikasta ohi?

1. Synnyin alle kaksikiloisena viisi viikkoa etuajassa. Ei mitään ongelmia.
2. Keskosilla on usein ongelmia vatsan alapeitteiden kanssa, niin myös minulla. Nivustyrä, oli tarkoitus leikata vuoden ikäisenä, en ehtinyt kuin neljän kuukauden ikään kun suolisto veti itsensä solmuun, koko sisältö yläkautta ulos ja minä siniseksi ja tajuttomaksi. Kuulemma jos olisi päästy sairaalaan vasta tuntia myöhemmin ei olisi tarvinnut enää leikata. Mutta ehdittiin.
3. Edellisen kohdan vaatima hätäleikkaus, kesti kahdeksan tuntia ja potilaalla siis painoa joku kolme kiloa siinä vaiheessa. Kova kirurgi on ollut.
4. Kahdeksanvuotiaana tapaturmaisesti oikeasta jalasta sääriluu kahdesta kohdasta ja pohjeluu yhdestä kohdasta poikki. Ai mikä veritulppariski? Sellaisesta edes kerrottu.
5. Yläasteikäisenä joku tuntemattomaksi jäänyt pöpö, kuume vähän vajaa 42 useiden päivien ajan. En usko enneuniin mutta sen yhden näkemäni jäljiltä luulen että sinä yönä olisi voinut matka päättyä - mutta ei päättynyt.
6. Armeijassa vähän tilannetta puiden hakkuuta aloitellessa, jossain Joensuun perämetsässä ranne kirveen terään niin että vain pintanahat auki, verisuonen seinämä näkyi haavasta. Terä osui matkalla nahkahanskaan ja metalliseen kellon rannekkeeseen. Hyviä hidasteita.
7. Kolme vuotta sitten sairastuminen vaikeinta mallia olevaan nivelpsoriasikseen, sitä psyykkisen tuhon määrää mikä ehti tapahtua ennen diagnoosia kun joka paikkaan sattui eikä juuri mitään pystynyt tekemään. Oli kahdesta ihmisestä kiinni etten todennut että tämä oli tässä.

Luulen että tämä maailma ei pääse minusta ihan helpolla eroon.

tempokisu
09.12.2017, 17.25
^ ikävä kyllä sama juttu. Mikäs pahan tappais....

Pekka L
10.12.2017, 10.11
TV:ssä näytettiin kun jengi kuuntelee Hifk-Kärpät ulkoilmapelin alussa Finlandiaa pipo päässä. Sama jengi varmaan pamlaa jargonia "pelin kunnioituksesta"...

tommi2
10.12.2017, 11.52
^pitääkö virallisesti Finlandian aikana ottaa hattu päästä? onko se tapana, jos ei virallisesti. olen vissiin välttynyt ko. kappaleen julkikuuntelulta, kun en ole törmännyt.
joku virren säkeistö oli laulettava seisten ja olin yksissä valmistumisjuhlissa, missä kaikki nousivat seisomaan, kun rehtori tuli sisään. sitä pidin outona

puffe
10.12.2017, 12.50
Ei taida olla tämä kaveri penaalin terävin kynä?

"Venäläinen kehonrakentaja kehitti lähes 60-senttiset hauikset: Ruiskutti itseensä kotitekoista mönjää, nyt uhkaa amputaatio"

Jos amputaatio vie kädet, niin toivottavasti löytyy joku joka käy pyyhkimässä per...

http://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/201712102200593440_bs.shtml

Pekka L
10.12.2017, 14.37
^pitääkö virallisesti Finlandian aikana ottaa hattu päästä? onko se tapana, jos ei virallisesti. olen vissiin välttynyt ko. kappaleen julkikuuntelulta, kun en ole törmännyt.
joku virren säkeistö oli laulettava seisten ja olin yksissä valmistumisjuhlissa, missä kaikki nousivat seisomaan, kun rehtori tuli sisään. sitä pidin outona
No lähdetään vaikka siitä että pelaajat kuunteli laulun ilman kypärää. Ihan sama mitä protokolla sanoo. Kunnioitusta.
Finlandiaa on sitä paitsi ihan vakavasti ehdotettu kansallislauluksi. Onhan se n.100x hienompi kuin Maamme, joka on kaiken lisäksi ollut jo Suomea aiemmin Viron kansallislaulu.

tommi2
10.12.2017, 14.48
^oukei, siis on tapana.

tempokisu
10.12.2017, 15.39
^^ oli aika kun opettaja tuli luokkaan - rehtorista nyt puhumattakaan - ja noustiin seisomaan. Vastatessa opettajan kysymykseen ei enää tarvinnu nousta, mutta oli sekin aika kun noustiin.
Ainakin jouluvirren viimeisessä säkeistössä noustaan seisomaan " Nyt Jumallalle kunnia..."
Mutta ihmiset voisi opetella laulaan sen "Maamme"-laulun yhden kohdan eri painotuksella, sillä nyt se tulee lähes poikkeuksetta "soi saaaaaana kultainen". Onhan se Saana-tunturikin hieno, mutta kun se sana on "sana".
Toi hatun päästä nostaminen on vain miehille, naiset saa pitää hattua...

tommi2
10.12.2017, 15.46
^joo kansakoulussa mäkin nousin jopa vastaamaan aina, kerran kiroilin, suu pestiin saippualla. hienoja aikoja :D

tempokisu
10.12.2017, 20.04
Onkohan noi Tähdet, Tähdet- ohjelman tuomarit lahjottu ylistämään? JannikaB Nightwishin solistiksi....älkää hei viittikö
Laulajista kuulemma tulee esiin aivan uusia puolia joista kukaan ei ole aiemmin tiennyt mitään. Joo, koska kukaan ei ole aiemmin tiennyt näitten JannikaB:n ja Elias Kaskisen olemassaolosta, tai minkälaista musiikkia he esittää omina kappaleinaan. ( se muuten selviää kohta, esittävät jonkun oman biisinsä).
Ohjelman tekohumoristiset "kulissien takana"-kohtaukset on pitkästyttäviä ja typeriä.

Ei näitä jaksa edes katsoa. Yritin pari Idolsin jaksoa katsoa, ei napannu. Finaalia katsoin alun ja totesin että ihan kamalia. Kaikkia TT jaksojakaan en ole jaksanu katsoa.

ok, sen verta voi myöntää että Elias Kaskinen on ihan hyvä, jättäisi vaan esityksistä ne jotkut puujalkahuumorikohdat ( piimä esimerkiksi) pois. JannikaB:n musiikista tai esityksistä en ole tykännyt yhtenäkään kertana.

Köfte
11.12.2017, 11.33
Sähkömopon ja fillarin sekasikiö; painoa 45 kg!?
Hikihän tuolla tulee jo sähkölläkin (2 kW) polkiessa?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/polkupyoran-ja-sahkomopon-yhdistava-hybridi-on-pateva-kaupunkikulkine/XU48Yxv8?ref=iltalehti:362d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal

tempokisu
12.12.2017, 00.25
Jos auto- ja muut urheilijat sekä kulttuurivaikuttajat olivat linnan juhlissa hyvin edustettuina, tavallisten duunareiden ryhmä loisti taas kerran poissaolollaan - paikalla ei näkynyt tehdastyöntekijöitä, kaupan myyjiä tai rekkakuskeja, jotka mahdollistavat sen, että muut voivat mm. kulttuuriväki, juhlia - ja jos joku väittää, että olihan paikalla joitakin ay-johtajia, voin väittää, että he ovat kuitenkin tavalliseen duunariin nähden kuin toisesta maailmasta.

Täysin samaa mieltä. Aamulehdessä yleisönosaston tekstarilähettäjä myös ehdotti että vaihdetaan; Linnaan kutsutut Hurstin ruokajonoon ja päinvastoin.

noniinno
12.12.2017, 07.02
Sähkömopon ja fillarin sekasikiö; painoa 45 kg!?
Hikihän tuolla tulee jo sähkölläkin (2 kW) polkiessa?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/polkupyoran-ja-sahkomopon-yhdistava-hybridi-on-pateva-kaupunkikulkine/XU48Yxv8?ref=iltalehti:362d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternalKauppalehden toimittajalle pisteet: "Metsäautoteilläkin saa ajaa, ja maanomistajan luvalla voi kurvailla vaikka pystymetsässä."

Yleensä kun annetaan kuva tämäntyyppisten juttujen yhteydessä, että metsässä saa ajaa aina ihan tuosta vaan. Maanomistajan luvista ei yleensä mainintaa löydy.

Hartsa69
12.12.2017, 13.58
Ruokalan palautelapussa: "Suolasirottimessa on liian isot reiät" :rolleyes:

tempokisu
13.12.2017, 10.00
Pia Jardi väläytti Helsingin Sanomien (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005487767.html) haastattelussa, että suurmoskeija voitaisiin toteuttaa myös jossain muualla kuin Helsingissä.

No just, Tamperehan on tunnettu (suuruuden)hulluista hankkeistaan, että Tampereelleko sitten....

Jopotuinen
13.12.2017, 10.18
Radikaa..., eikäku, ratikalla suoraan moskeijaan, nääs :D

bici74
13.12.2017, 10.47
Radikaa..., eikäku, ratikalla suoraan moskeijaan, nääs :D

Ja mielellään vielä siten että se ratikka on tupaten täynnä teini-ikäisiä lastenvaunuissa :p

Jami2003
13.12.2017, 11.27
Pia Jardi väläytti Helsingin Sanomien (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005487767.html) haastattelussa, että suurmoskeija voitaisiin toteuttaa myös jossain muualla kuin Helsingissä.

No just, Tamperehan on tunnettu (suuruuden)hulluista hankkeistaan, että Tampereelleko sitten....Lähi-idässä on monta hyvää paikkaa suurmoskeijalle.

Concorde
13.12.2017, 16.40
Some on saatanasta: https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/entinen-facebook-pomo-katuvaisena-lopettakaa-some-kaytto-6691731

Itse taisin kirjoittaa pari vuotta sitten, että jonkin ajan päästä on "muodissa" olla tavoittamattomissa/hukassa joku tunti valveillaoloajasta, esim lähtemällä lenkille ilman älykännyä tai muuta GPS-laitetta, joka tallentaa sun sijantia. Kyllä se kohta tulee, kun isompi kansanosa tajuaa ton ostokarjan ohjailun periaatteet

tempokisu
14.12.2017, 02.49
^ :D hienoa, mä olen muodikas. Mukana on vaan avaimet taskussa kun ajan senverta pientä rinkulaa enää.

Mutta ei vitsit, eikö ihmiset tiedä ( tai ymmärrä, mutta olisi aviomiehen pitäny kertoa..), jos on otettu miljoonia lainaa niin sitä lainaa pitää maksaa takaisinkin...
"Aamukahvi väärään kurkkuun; Jounin kaupan Michele Kaulanen sai pankilta kauhean yllätyksen - 3,6miljoonaa euroa lainasaamisia erääntyy".
Kovasti sitä rehvastellaan, ja sitten valitellaan iltikselle kun tuli kamalat mätkyt ja lainat erääntyy.
Sama muuten huutokauppakeisarissa. Ensin "tuli voittoa....500 euroa...750euroa"...ja sitten kun sai jostain romusta vaan kympin, niin "ei tällä etelänmatkoja maksella".

Ohiampuja
14.12.2017, 06.58
Tässä lisää tarinaa somen ongelmista.

Facebookin ex-johtaja ja muut sosiaalisen median kehittäjät myöntävät luoneensa hirviön, jota he eivät osaa pysäyttää: ”Kukaan ei pysty enää keskittymään” https://www.hs.fi/teknologia/art-2000005488580.html?share=dc496de21d2642a2b3aa49c60 7b7dc49

Concorde
14.12.2017, 08.01
Somemaailma on siitä jännä, että sieltä voi ostaa miljoona seuraajaa rahalla, sen jälkeen postata johonkin sopivaan teiniryhmään jotain a) paljasta pintaa b) realityä c) muuta kepeää ja pam. yhtäkkiä gravitaatio siinä seuraajien määrässä alkaa ruokkimaan itse itseään ja tästä tyypistä tuleekin "mediavaikuttaja" ilman, että ne oikeat seuraajat kunnolla kyseenalaistavat mitään. "Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä..."

Sen jälkeen jotkut kepeät kommentit ovatkin yht'äkkiä laajalti jaettuja totuuksia ja jättävät lukuhelppoudessaan oikeat asiat taka-alalle. Samalla se suosittuus tulee jotekin kilpailtavaksi ominaisuudeksi lapsesta asti, kuten tällä viikolla uutisoitiin: https://www.aamulehti.fi/hyvaelama/mita-jos-kukaan-ei-tykkaa-jo-8-vuotiaat-vertailevat-instagram-seuraajiaan-somessa-pitaa-olla-suosittu-entista-nuorempana-200589935/ (toivottavasti juttu näkyy kirjautumatta)

Onhan toi huolestuttavaa. Samoin kuin se, että nuorilla alkaa olla vaikkapa 10+ sivun lukeminen jo hankalaa keskittymisen kannalta, kun on totuttu liikaa pelkkiin statuspäivityksiin.

Ei tätä tietty voi yksilötasolle yleistää, mutta isommassa kuvassa suunta on huono.

Jami2003
14.12.2017, 10.33
Some on paha mutta on siinä jotain hyvääkin. Esimerkiksi vaikkapa pitkänmatkanpyöräily ei ikinä olisi näin suosittua ilman somea. Ja näitä esimerkkejä voi ottaa lähes mistä vaan.

Puhumattakaan maista joissa sananvapaus on kortilla. Jos Pohjois-Korea ikinä kaatuu ilman laajaa kansainvälistä hässäkkää on kiitos somen. Tosin tällä hetkellä näyttää että myös sotilaallista selkkausta saa kiittää samasta asiasta.

Concorde
14.12.2017, 11.52
Joo, varmaan somesta löytyy myös apuja syrjäytymiseen jos joku online-kanava kuuntelee.

Eniten ehkä kuitenkin huolestuttaa medialukutaidon vähentyminen. Jos vaikka otetaan esimerkiksi toi P-Korea, niin ihmisiä tuntuu kiinnostavan jonkun näyttelijän/laulajan mielipiteet Somessa enemmän, kuin varsinainen faktoihin perustuva journalismi. Se että ne essonbaarin jutut luetaan nykyään liian helposti totuuksina ei ainakaan helpota sitä, että porukoilla kone kiertää ihan turhasta ja sitten mielensäpahoittajat alkavat myrkyttää seuraavien tuulessa heilujien mielipiteitä.

Jopotuinen
14.12.2017, 12.28
^ :D hienoa, mä olen muodikas. Mukana on vaan avaimet taskussa kun ajan senverta pientä rinkulaa enää.

Kuin myös. En kanniskele luuria kuin pakon edessä. Virkaluurin jätän aina pulpetille kotia lähtiissä, vaikka sitä joudunkin sen kuukausittaisen veron pulittamaan.
Ja FF ainoa käyttämäni säännöllinen some, muita sitten muutama kerta vuodessa.

Fillarin mittarin patterikin on tyhjentynyt jo useampi vuosi sitten, kun mitäpä sen näyttämällä.

spaceman
14.12.2017, 14.04
Somemaailma on siitä jännä, että sieltä voi ostaa miljoona seuraajaa rahalla, sen jälkeen postata johonkin sopivaan teiniryhmään jotain a) paljasta pintaa b) realityä c) muuta kepeää ja pam. yhtäkkiä gravitaatio siinä seuraajien määrässä alkaa ruokkimaan itse itseään ja tästä tyypistä tuleekin "mediavaikuttaja" ilman, että ne oikeat seuraajat kunnolla kyseenalaistavat mitään. "Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä..."

Sen jälkeen jotkut kepeät kommentit ovatkin yht'äkkiä laajalti jaettuja totuuksia ja jättävät lukuhelppoudessaan oikeat asiat taka-alalle. Samalla se suosittuus tulee jotekin kilpailtavaksi ominaisuudeksi lapsesta asti, kuten tällä viikolla uutisoitiin: https://www.aamulehti.fi/hyvaelama/mita-jos-kukaan-ei-tykkaa-jo-8-vuotiaat-vertailevat-instagram-seuraajiaan-somessa-pitaa-olla-suosittu-entista-nuorempana-200589935/ (toivottavasti juttu näkyy kirjautumatta)

Onhan toi huolestuttavaa. Samoin kuin se, että nuorilla alkaa olla vaikkapa 10+ sivun lukeminen jo hankalaa keskittymisen kannalta, kun on totuttu liikaa pelkkiin statuspäivityksiin.

Ei tätä tietty voi yksilötasolle yleistää, mutta isommassa kuvassa suunta on huono.

Peukutan tätä kommenttia. :)

Onhan se surkeaa että kaikista asioista yritetään vääntää mustavalkoista kyllä/ei eikä edes olla kiinnostuneita mitä niiden kahden ääripään välillä on. Maailmassa taitaa lopultakin olla hyvin vähän asioita jotka ihan kompromissittomasti ovat tai eivät ole. On harmaan sävyjä mutta jos ääripäät eivät halua edes kuulla niistä sävyistä, kovin syvällisestä ymmärryksestä tai kiinnostuksesta ei voida silloin puhua. Jos joku ajattelee että natojäsenyys/keskustapuolue/nuorten muoti/vero-optimointi/sosiaaliturva/vaurastuminen tai mikä vain asia on ainoastaan hyvä tai huono niin kovin kapeaa on. Järkevää keskustelua ei synny kun kumpikin porukka on nyrkkeilykehän omassa kulmauksessaan. Tällaistahan se somemaailma on kun yritetään tiivistää monimutkaisiakin asioita muutamaan lauseeseen tai jopa vain yhteen peukalonkuvaan. Ja että ei vaikuttaisi kapeakatseiselta niin kommentoin että toki somessa on positiivistakin kuten nopea tiedonvälitys, ihmisten osallistuvuus jne. On vain niin että aivan kaikkea ei pysty eikä pitäisi yksinkertaistaa äärimmäisyyksiin saakka ja hallitsematon tiedonjako avaa hyvät apajat ihan minkä tahansa väitteen leviämiselle kulovalkean tavoin.

Hyötypolkija
14.12.2017, 15.13

Onhan se. Opettajat ovat tuota asiaa valitelleet jo ainakin 10 vuotta, mutta vasta nyt siihen aletaan julkisesti edes jollain tavalla heräämään.

Somesta on vaikea keksiä kovin paljon hyviä puolia, tai ainakin kokonaisvaikutus jää vahvasti pakkasen puolelle. Mutta kuten muutkin jo todenneet, on siitä ajoittain jotain hyötyäkin. Jos ajatellaan somea vielä laajemmin ja kaikkia nykyisiä sähköisiä viestimiä, hyötyjä on jo paljon enemmänkin. Niiden käyttö vaan vaatii taitoa keskittyä olennaiseen, ajatella ja itsekuria/-hillintää. Tuo ei onnistu edes kaikilta aikuisilta, niin miten voisi olettaakaan lapsilta ja nuorilta. Modernit viestimet ja some ei ole mihinkään katoamassa, joten ainoa oikea ratkaisu on lasten ja nuorten somekäytön rajoitus.

Rajoituksista on vastuussa kaikki vastuulliset kasvattajat vanhemmista opettajiin ja päiväkotien hoitajiin yms. Tuossa on vielä paljon tekemistä teknokiima-Suomessa. Nyt ollaan vieläkin siinä kiimassa, että kouluissa vaan lisätään modernia tietotekniikkaa ja niiden (viihde)käyttö lisääntyy, koska laitteille pitää saada käyttöä. Ja nuoren sometusta niska kyyryssä on paljon kivempi katsella, kuin vaivautua kuuntelemaan sen nuoren someaddiktin raivokohtausta, kun ei nytheti pääse laitteelle nököttämään. Pahinta on, että tässä ollaan jo luovuttamassa myös "korkeammalta taholta". Lukion opetussuunnitelmissa luonnontieteiden oppimäärä vaan kutistuu ja (vai koska?) aikaa menee sähköisten yo-kokeiden vaatiman tietotekniikan ja ohjelmien käytön opetteluun. Sekin vähä, mitä siellä enää luonnontieteitä opiskellaan, tarkoittaa aika pitkälti erilaisten kikkojen ja temppujen opettelua, miten hankalakäyttöisen pienoistietokoneen avulla joku tehtävä ratkaistaan. Lukion pitäisi olla vielä yleissivistävä koulu ja siellä ainakin luonnontieteissä opetellaan vielä ihan perusasioita. Siihen ei todellakaan kuulu avuttomalla tietokoneella kikkailu. Insinöörit ehtii kyllä myöhemmin opiskeluissaan oppimaan niiden oikeasti toimivien ja tehokkaiden laskentaohjelmien käytön, varsinkin jos ensin osaavat perusteet itse. Tämä nykymeininki olisi ihan uskomatonta hölmöilyä, ellei tietäisi olevansa Suomessa...

Nimittäin tuo onkin aika pitkälti se kuva, millainen "modernin huipputeknologian maa" Suomi on. Valtaosalle sitä edustaa lähinnä kiinanpoikien kasaaman laitteen sovellusten käytön osaaminen. Todellisen teknologisen osaamisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jotenkin tuntuu, että siihen kykenee päivä päivältä harvempi. Diginatiivien ryntäystä odotellaan kuin kuuta nousevaa. Ei kannata. Sellaisia on jo, mutta oma kokemus näin työnantajana myös modernin teknologian puolella on, että diginatiivi osaa kyllä käytellä näppärästi ohjelmia, mutta kun tulee eteen pulma, jonka ratkaiseminen vaatisi oikeasti tekniikan osaamista (taustalla olevien ilmiöiden ymmärtämistä), homma tyssää todella helpon tuntuisiin tilanteisiin kuin seinään.

tempokisu
14.12.2017, 15.47
Nuorten "käsialasta" on useimmiten vaikea saada selvää, kun joutuvat kirjoittamaan käsin ajokorttitodistukseen vaadittavaan esitietolomakkeeseen nimensä, osoitteensa ja sitten se "allekirjoitus"..kaksi kertaa on tullut vastaan tilanne että nuori ei edes tiedä mikä on numerokellotaulu ja mitä ne viisarit on?

Sitten "oikeakielisyys" ja kielioppi. Tänne foorumille voi kirjoittaa omillakin säännöillä, mutta koulun koevastauksissa ja ylioppilaskokeiden vastauksissa ei. Ja miten reagoi opetussuunnitelma ( tai ylioppilaslautakunta..) koska se kielioppi tuntuu olevan niin kovin vaikeata tietyille oppilaille omaksua, niin nyt ollaan luopumassa oikeakielisyys-vaatimuksesta. Erittäin huono suuntaus, jos ei osata > niin alennetaan vaatimuksia.
Luovutaan tärkeiden kädentaitojen ja perustietojen opettamisesta kun opetetaan jotain tietokonejuttuja. Kyllä ne oppilaat oppii ne tietokonejutut muutenkin.

marco1
14.12.2017, 16.12
^^ Oikea huoli diginatikoista. Käävät luulee että nuoriso osaa oikeasti vaikka oikeasti hallussa on vaan muutama temppu.

Oma diginatiivini osasi kyllä tehdä esityksen chromebookilla ihan mainiosti mutta ei oikein oivaltanut mikä sen esityksen tarkoitus oli... Ja jos oman asian esittäminen yleisölle muistetaan olevan se pääasia niin silloin välineeseen ei kannata liikaa keskittyä.

Hyötypolkija
14.12.2017, 16.20
Erittäin huono suuntaus, jos ei osata > niin alennetaan vaatimuksia.

Mutta sehän on niin helppoa, kun aletaan vaatia vähemmän, niin ei tarvitse alkaa porata. Vai miten se nykyäikkä menikään...

Vieläkin muistan elävästi, kun noin 20 vuotta sitten istuin TKK:n sähkön ruokalassa itsekseni ja jäin kuuntelemaan viereisen pöydän proffan seurueen mielenkiintoista keskustelua heidän järjestämänsä kurssin vaatimuksista. Hetken jo keskityin syömiseen, mutta yhtäkkiä havahduin, kun proffa jyrähti kovaan ääneen, että "EI per**le näitä vaatimuksia voi enää yhtään helpottaa, kohta ei osata enää yhtään mitään!". Mikähän on tilanne tänä päivänä, en oikeastaan halua edes tietää. Tuolloin alkoi rahan saanti olla kiinni tulosperusteisesti valmistuneiden määriin sidottu ja ylempää oli sitten heitä käsketty helpottamaan kurssin läpäisyä. Silleen se hyvä tulee hei...

Concorde
14.12.2017, 16.27
Diginatiivien ryntäystä odotellaan kuin kuuta nousevaa. Ei kannata. Sellaisia on jo, mutta oma kokemus näin työnantajana myös modernin teknologian puolella on, että diginatiivi osaa kyllä käytellä näppärästi ohjelmia, mutta kun tulee eteen pulma, jonka ratkaiseminen vaatisi oikeasti tekniikan osaamista (taustalla olevien ilmiöiden ymmärtämistä), homma tyssää todella helpon tuntuisiin tilanteisiin kuin seinään.

Ja monesti tietotekniikalla yritetään ratkoa ongelmia, joita ei pitäisi olla alunperinkään. Opetetaan jotain chatbottia arvaamaan vastauksia vaikkapa mobiilikäyttäjän ongelmiin sen sijaan, että panostettaisiin pari napsua aikaisemmin siihen UX-puoleen tai hyvin laadittuun käyttöohjeistukseen niin, että sitä botille esitettävää kysymystä ei edes tulisi. Tosin tähänkin vaikuttaa ihmisten didilaiskuus, jossa käyttäjä ei vaan viitsi etsiä kysymykseensä vastausta vaan olettaa, että joku tarjoilee sen ilman eforttia

Itse en ole rekrynnyt kovin nuoria tekijöitä, mutta olen sellaista tehneiltä kavereiltani kuulut, että myös ihan tavalliset sosiaaliset taidot (vaikkapa verkostoituminen käytävillä ja afterwork-jutut) alkavat olla heikkenemään päin.

tempokisu
14.12.2017, 16.33
^ no, anteeksi, mutta hivenen huvittaa kun nuoret laittaa lomakkeen kohtaan:
asuinkunta: pirkanmaa
paikka ja aika: ( meidän pulju) 14.15 ( kellonaika, joka katsotaan siitä älypuhelimesta)

Mitäh? "verkostoituminen käytävillä ja afterwork-jutut" - mitäs ne on???? :D nahkiainen ei halua mihinkään verkkoon vaan luigerrella vapaana. Mä fillaroin töitten jälkeen kotia.

Kampinalle
14.12.2017, 16.55
Mikäli 50 vuotta sitten olisi ollut fillarifoorumi, siellä olisi jeesusteltu, kuinka osaamattomia ja tärviöllä nuoret ovat. Kuten olisi tehty 100 vuottakin sitten :)

Pekka L
14.12.2017, 17.10
Kampinalle missasi pointin aika totaalisesti.

bici74
14.12.2017, 17.20
^ no, anteeksi, mutta hivenen huvittaa kun nuoret laittaa lomakkeen kohtaan:
asuinkunta: pirkanmaa
paikka ja aika: ( meidän pulju) 14.15 ( kellonaika, joka katsotaan siitä älypuhelimesta)

Tämä on päivän paras, ehdottomasti :-)

spaceman
14.12.2017, 18.03
Mikäli 50 vuotta sitten olisi ollut fillarifoorumi, siellä olisi jeesusteltu, kuinka osaamattomia ja tärviöllä nuoret ovat. Kuten olisi tehty 100 vuottakin sitten :)

Tietenkin, ne nuorethan ovat aina vanhempien ikäluokkien mielestä tärviöllä ja naiiveja koska ovat optimisteja. :)

spaceman
14.12.2017, 18.29
Lukion opetussuunnitelmissa luonnontieteiden oppimäärä vaan kutistuu ja (vai koska?) aikaa menee sähköisten yo-kokeiden vaatiman tietotekniikan ja ohjelmien käytön opetteluun.

Jos koulussa on viikkotunteja jotain 25-35 välillä ennen ja nyt samalla kun opiskeltavien aineiden kirjo koko ajan laajenee, jotain samalla karsitaan. Vaikka "ne nuoret" olisivatkin paremmilla eväillä varustettuja koulu-uran alkaessa kuin aiemmin, ei se ero ketään kuuhun vie.

Toisaalta on tietysti niinkin että kaikkien oppilaiden sovittaminen tasan samaan muottiin ei tuota kansakunnalle parasta tulosta. Jos jollekulle kaikenlainen matematiikka on tervan juontia mutta vaikkapa musiikkitunnilla silmät loistavat, ei siitä kaverista silloin varmaankaan matemaatikkoa tule vaikka miten kovasti opetettaisiin derivointia vihon, kynän ja liitutaulun kanssa. :)

Concorde
14.12.2017, 19.13
Ja aiheeseen sopiva pätkä:

https://youtu.be/Sq9ZBzKQAsM

Ohiampuja
14.12.2017, 20.28
Tässä hyvä Face kirjoitus jonka olen itsekin huomannut. Aika harva kaveri siellä enää juttuja kirjoittelee. Melkein se on pelkkää kuvien ja linkkien jakamista. Ja niitä pirun tyhmiä tägää kaveri höpinöitä.

Minulla Facebook on käytännössä enää muutamien yhdistysten tiedotusten seuraamista varten. Ei siellä mitään henkilökohtaista tule kirjoitelua.

Kolumni: Facebookin uutisvirta on tullut tiensä päähän, se on itse asiassa pahin mahdollinen roskakuilu – koska oikea viestittely tapahtuu ihan muualla https://www.hs.fi/nyt/art-2000005489738.html?share=7109814ceb659f266f0d631f0 3fac600

Hyötypolkija
14.12.2017, 21.38
Toisaalta on tietysti niinkin että kaikkien oppilaiden sovittaminen tasan samaan muottiin ei tuota kansakunnalle parasta tulosta. Jos jollekulle kaikenlainen matematiikka on tervan juontia mutta vaikkapa musiikkitunnilla silmät loistavat, ei siitä kaverista silloin varmaankaan matemaatikkoa tule vaikka miten kovasti opetettaisiin derivointia vihon, kynän ja liitutaulun kanssa. :)

Juuei, mutta eipä tuo ollut lähelläkään se pointtini. Luonnontieteitä voi lukiossa lukea about sen verran kuin haluaa. Noin on ollut jo iät ajat. Mutta se määrä, mikä niitä kenellekin satutaan opettamaan, pitäisi opettaa niin, että siitä on jotain hyötyä. Se että opetetaan vaikka apina painamaan sen jo vuosia sitten ajastaan jälkeen jääneen kämmentieturin nappeja järjestyksessä abc, että saadaan derivaali tai integraatta laskettua, ei opeta apinaa derivoimaan, eikä varsinkaan ymmärtämään derivoinnista mitään. Vielä vähemmän se opettaa loogista ajattelua, ongelmanratkaisukykyä, totuuden etsimistä, eikä myöskään innosta ketään luonnontieteiden pariin. Tuosta tekniikan itsetarkoituksellisesta käytöstä ei ole mitään hyötyä edes niille tuleville insinörteille, koska heille lukion luonnontieteet ovat vasta aivan perusasioita, joille pohja osaamiseen rakentuu. Ei voi innovoida mitään, jos ei ymmärrä. Tai siis kuka tahansa ihmisten käyttäytymistä tunteva voi innovoida jonkun fantsun apin, jolla ratsastaa pari kuukautta. Niitä täällä Suomessa pian pelkästään tehdäänkin, jos kukaan ei mistään mitään ymmärrä. Kyllä muualta löytyy ne osaavat tyypit tarvittaessa.

Vähän ihmettelen kommentteja nuorten parjaamisista. Eihän täällä nuoria ole moitittu, lähinnä tehty havaintoja, jotka valitettavasti on totta, vaikka miten ei tykkäisi. Syyllisiä siihen on kyllä ihan selkeästi vanhemmat ihmiset, jotka koulutuksen ja muun ympäristön ovat nuorille luoneet. Ja se ei tasan tule korjaantumaan nykymenolla, kun ylimmät päättäjät ovat lyhyen matikan AAA-kerhoa, joiden käsitys huipputeknologiasta on älyluuria tökkimällä aikaansaatu twiitti. Valitettavaa, koska tuossa on kyse "pikkuisen" tärkeämmästä asiasta kuin nuorison paljaista nilkoista tms. vanhusten kauhistelemista nuorisoperinteistä.

Sen saman 10 vuoden ajan, kun älylaitteet ja some ovat olleet koululaisten käytettävissä, on seiskan oppilaat hävinneet luonnontieteistä(kin). On paljon todella hyviä ja paljon ala-arvoisia. Tykkään/en tykkää. Samalla myös siinä isommassa määrässä arvosanoin mitattuna hyvistä oppilaista on paljon niitä, jotka ovat näennäisesti hyviä, mutta perusasioiden ymmärrys on uskomattoman heikkoa. Teknologia mahdollistaa tämän, mutta mitään hyötyä tuollaisesta "osaamisesta" ei ole ja jossain vaiheessa opiskeluissa edistyminen käy mahdottomaksi. Mitä hyötyä niistä seiskan oppilaista sitten olisi nykymaailmassa, kun todella pieni osa porukasta tekee sen lisäarvoa tuottavan työn? No toki elämä helpottuisi aika ajoin, kun ei olisi ihan kujalla joka kaupan kassalla jostain mystisistä eurosenttiprosenteista, mutta hyvä esimerkki on yksi entinen lukion luokkakaverini. Oli esim. matikassa 6-7:n oppilas, mutta opiskeli DI:ksi ja on tänä päivänä ison firman teknologiajohtaja ja tuottaa ihan hlvetisti veroeuroja sossun mällättäväksi. Arvaan, että reitti olisi ollut aika toinen, jos olisi vaan dropannut, kun en nyt tykkää.

^Ohiampuja, mutta niin vaan oli Facebookin arvo hypekuplassaan muutaman biljaaardin luokkaa hetki sitten. Sitä se tekniikka on. Kouluihin ei vielä edes ole hommattu riittävästi iPadeja (niin Android-pasha ei koulumaailmassa kestä) ja ne ovat jo nyt jääneet ajastaan jälkeen. Vanhimpiin iOS-päivitykset varmaan jo lopetettu. Matikassa aikanaan hyväksytyt kämmentietokoneet (CAS-laskin) olivat vanhentunutta tuubaa jo tullessaan. Sähköiset yo-kirjoitukset, no siinä sitä riittääkin sähellystä, mikä tekniikka käy tänään, mikä ei enää huomenna. Ja jonkun pitää nekin laitteet ja it-palvelu aina maksaa. Ainoa jokseenkin järkevä perustelu sähköisille yo-kirjoituksille on kustannussäästö, mutta kun sitäkään ei taida syntyä vielä vuosikymmeniin. Sitten onkin jo unohtunut, oliko tällä joku muukin tarkoitus kuin kustannussäästö...
Ex-Nokian Suomessa on yhä vallalla modernin tietotekniikan yli-ihannointi. Ei vaan ole vielä mennyt perille, että mitään Nokiaa ei enää ole, joten Kiinan elektroniikkahikipajojen itsetarkoituksellisen tukemisen voisi lopettaa. Mitään ei menetetä - päinvastoin.

tempokisu
15.12.2017, 03.42
Tämä on päivän paras, ehdottomasti :-)

Lisätään tähän vielä mainitsemani lomakkeen kysymyskohta: käytättekö kuulolaitetta? Yllättävän moni nuori rastittaa "kyllä".....eh, kun kysyn että todellako, niin nämä otaksuu että ne kuulokkeet joilla kuunnellaan esim. musiikkia on "kuulolaite"....

Jopotuinen
15.12.2017, 07.31
Kuulokkeet ovat kuuntelulaite.
Lomakkeen laatija katsokoon peiliin!

marco1
15.12.2017, 09.50
Aikaisempaan facebook-keskusteluun vielä sen verran että eniten siinä ahistaa että se on monen tapahtuman ja kerhon ainoa yhteydenpitokanava ja fb-rekisteröitymättömille tiedot näkyvät todella huonosti.
OK, se on tietysti ilmainen ja helppo kanava mutta ei toimi joka käyttöön.

Ari H
15.12.2017, 11.45
^ Samaa olen havainnut - "Lisä tietoa / ilmoittautuminen naamakirjassa"

tempokisu
15.12.2017, 12.16
Kuulokkeet ovat kuuntelulaite.
Lomakkeen laatija katsokoon peiliin!

Toi vahvennettu on niin totta. Huomaa aika nopeesti että lomakkeiden laatijat ei ole testannu niitä käytännössä.
No, se ajokorttitodistuksen esitietolomake on laadittu yli 70-vuotiaille, kysymyksinä on mm. ( en muista ihan tarkkaa sanavalintaa näin kotosalla) onko poliisi antanut teille ajokieltoa terveyssyistä, oletteko nukahtaneet autoa ajaessanne ( ja myös kysymyksiä onko tiettyjä sairauksia) - ja nämä samat kysymykset on siis autokouluun vasta menijöille.
Pituus ja paino on joka lomakkeessa, ja oikeesti aika harvassa paikassa niillä nyt on merkitystä.
Huono kysymys, jossa on tarkoitus kysyä silmälaseista, on: onko teillä näkövaikeuksia päivänvalossa/hämärässä/ näettekö kaksoiskuvia. Kaikilla on näkövaikeuksia jos on tarpeeksi hämärää. Parempi kysymys olisi kysyä käytättekö silmälaseja. No sen kysyn sitten itse, tai jos asiakkaalla on lasit siinä niin kysyn onko luku/kauko/moniteho ja jos osaa kertoa lasien vahvuuden ( joskus sen näkee jo itsekin että vahvat on..)
Lomakkeessa kysytään kolme alkoholikysymystä, hyvin summittaisia.
Oletteko olleet lääkärin tutkittavana 3 viime vuoden aikana, milloin ja miksi? Onko teille tehty leikkauksia tai muita lääketieteellisiä toimenpiteitä? - tarkoittaako tuo jälkimmäinen kysymys koko elämää, vai 3 viimeisintä vuotta, en minä tiedä.
Viimeinen kysymys, luetelkaa käytössänne olevat lääkkeet kattaisi monta aiempaa kysymystä.
-no, totuus on että ei sillä esitietolomakkeella niin väliä, esimerkiksi jos ei ymmärrä suomen kieltä, ei nämä ajokortin vaihtajat lomaketta edes täytä...pelkkä muodollisuus se on.

Moni niitä ikääntyneiden ajokorttitodistukseen kuuluvan lisälomakkeen kysymyksiäkin ....naureskelee, aika monta kertaa joutuu vaan toteamaan että en minä näitä ole laatinut, nämä on pakollisia kysymyksiä. Eikä näistä ole mitään ohjeistusta annettu, suosittelen asiakkaita vastaamaan "omantunnon mukaan".

Fat Boy
15.12.2017, 14.10
Aikaisempaan facebook-keskusteluun vielä sen verran että eniten siinä ahistaa että se on monen tapahtuman ja kerhon ainoa yhteydenpitokanava ja fb-rekisteröitymättömille tiedot näkyvät todella huonosti.
OK, se on tietysti ilmainen ja helppo kanava mutta ei toimi joka käyttöön.Meillä kerho meni tuohon pakon edessä. Eli ilmainen ja helppokäyttöinen, erityisesti kuvien jakamisessa. Ei tartte olla erillistä ylläpitäjää, jonka tavallinen nettisivusto vaatisi. Rahalla saisi helppoutta sinnekin, mutta vähät rahat pitää käyttää tarkkaan ja mieluusti itse asiaan.

Tosin, ei se ärsytystä poista, etenkin kännykällä selatessa, puhelin tyrkyttää facebook-appia joka käänteessä.

Jokin vastaava, ilmainen ja helppokäyttöinen systeemi olisi kiva, joka pohjautuisi tavallisen nettisivun käyttöön.

Mitäpä vielä?

noniinno
15.12.2017, 17.01
^ Nettisivu wordpressilla ja kirjoittajatunnukset kirjoittajalle, webhamsterilla ylläpito-oikeudet. Facebook on mulle no-go, vaikka pakosti joudun sinne jotain postailemaankin.

Jami2003
15.12.2017, 18.56
Teeppä ja ylläpidä WordPressillä interaktiivista kerhosivustoa mikä vielä tavoittaa 80-90 prosenttia kerholaisista. Ei tule onnistumaan :)

Hoidan kohderyhmän tiedotukset suljetussa fabo ryhmässä josta typistetyt informatio pläjäykset saa vielä whatsappiin että näkee nekin jotka eivät fabossa ole, toki karsitusti.

Hakkaa tiedotuskanavana tämä parivaljakko mennen tullen kaikki muut vaihtoehdot. Toki nettisivut sitten löytyy mutta sinne saa postaa rauhassa mitä uutisia tahansa eikä kyllä kuule juuri kukaan.

marmar
15.12.2017, 20.00
^ Nettisivu wordpressilla ja kirjoittajatunnukset kirjoittajalle, webhamsterilla ylläpito-oikeudet. Facebook on mulle no-go, vaikka pakosti joudun sinne jotain postailemaankin.

Mulla ei ole lärvikirjaan tunnuksia, eikä ole aikomusta luoda. Jos se on ainoa kanava jakaa tietoa, niin pitäköön tunkkinsa oli taho mikä tahansa.

Joskus harmitti, kun olisi voinut ostaa lähiruokaa sitä kautta, mutta olen tottunut ajatukseen, että nekin myyjät saa olla ilman mun rahoja. Tai no kyllä sieltä joskus vaimon tunnareilla hankitaan jotain, mutta enemmän tulisi ostettua jos olisi joku muu kanava. Nyt niistäkin rahoista hyötyy S ja K ketjut.

Googlelle tais olla joku yhteisöille ilmainen kanava myös.

Jopotuinen
15.12.2017, 20.02
Heh, ja sillon ku mää olin nuori, niin käytettiin sähköpostia :)

noniinno
15.12.2017, 20.56
No saahan wordpressin lisäpalikoilla vaikka facen ja ig:n ja vaikka keskustelufoorumin. Mutta joo on tuo fb ihan kätevä, mutta itse en sitä käytä "siviilissä" vaikka melko säännöllisesti kerhon asioista tiedotankin. Seuran jäsenhallintaohjelmasta lähtee kätevästi viestit sähköpostiin kuin kännykkäänkin. Tuonkin saisi lisäpalikkana wordpressiin.

tommi2
15.12.2017, 21.05

sä et ole sitten niin vanha mitä mä luulin :D

Ohiampuja
15.12.2017, 21.20
Paljonkos täällä on uuden alkoholilain kannattajia ja vastustajia? :)

Iglumies
15.12.2017, 21.30
27.952 kappaletta.

Pekka L
15.12.2017, 21.45
Kauhulla odotan maaliskuuta, kun mun maksa poksahtaa.

tempokisu
15.12.2017, 22.13

No mä vastustan. S-marketissa on hyllyt täynnä erilaisia olusia, ja kun kerran piti sen nahkiaisen kyytipojaksi ( se kala vaatii olusen) niin ilman lukulaseja, mitä mä otan? mikä % näissä on? Alkossa voi kysyä neuvoa myyjältä helposti. Alkot on käsittääkseni kaikki jonkun ruokakaupan yhteydessä, että saahan sen väkevämmän pullon kuitenkin samalla reissulla.

Mutta eipä mitään. Nämä kaikki sotet sun muut systeemit on vain askel kohti heikomman ihmisaineksen eliminoimista. Alkoholia on helpompi saada, Alkot on auki pitempään....tullaan sairaiksi mutta hoitoa on vaikeempi saada. Ja se on kalliimpaa, kaikki asiakasmaksut nousee kun koittaa se päivä että julkiselle ja yksityiselle on sama hinta, noin 70euroa.
Mä en odota kauhulla sitä päivää kun menolippu lyödään kouraan, se on siunaus ja helpotus.

PK1
15.12.2017, 22.50
Kaikki Alkot ovat ehkä ruokakauppojen yhteydessä, mutta kaikki ruokakaupat eivät ole Alkojen yhteydessä. Siinä se ero!

puffe
15.12.2017, 23.23
Mä en odota kauhulla sitä päivää kun menolippu lyödään kouraan, se on siunaus ja helpotus.

Jos kuitenkin hindulaisuus ja jälleensyntyminen onkin se oikea juttu ja joudutkin palaamaan takaisin vaikka hamsterina tai nahkiaisena?
Tai mitäs sitten, suurena ei matkailun ystävänä sinä synnytkin uudestaan ulkomaille?

Köfte
15.12.2017, 23.50
Facebook on mulle no-go, vaikka pakosti joudun sinne jotain postailemaankin.

Sama täällä, väkipakolla jouduin liittymään FB-käyttäjiin, kun jotkut instanssit käyttävät tiedotuskanavanaan.
Muutaman kerran on tullut lätistyä jonkun vanhan tutun kanssa pari riviä --> luuri tai @.

Smo
16.12.2017, 00.04
Mutta ameriikan meininkillä on vapaa internetti uhattuna

https://www.theguardian.com/technology/2017/dec/14/net-neutrality-fcc-rules-open-internet

Köfte
16.12.2017, 00.15
Mutta ameriikan meininkillä on vapaa internetti uhattuna

https://www.theguardian.com/technology/2017/dec/14/net-neutrality-fcc-rules-open-internet

Tuota kuupailin jo aamu(päivän) uutistarjonnasta. "Operaattori voi rajoittaa sivustoille pääsyä".
Albaniassakin taitaa nykyään olla vapaa netti? P-Koreaa ei lasketa.

marmar
16.12.2017, 07.09

Mikä lasketaan nuoreksi? <18v vai <21v vai <30v vai joku muu?

Jos se on tuo eka, niin mulla ei ollut silloin sähköpostiakaan vielä. 21vuotiaana oli, mutta aika monella muulla ei. Tiedostotkin siirrettiin pääsääntöisesti lankamodeemilla koneesta toiseen soittamalla, kun vastaaottajalla joku ei ollut sähköpostia tai se ei pystynyt käsittelemään isoja megatavujen tiedostoja.

Olen nähnyt ajan jolloin 286 oli kova juttu. Ja siihen aikaan ei mulla ollut sähköpostia

Jopotuinen
16.12.2017, 07.21
Dataa läpsytelly ajalta hiukan ennen VIC20, C64 edeltäjää. Joskus 79/80 taitteessa.
Ikinuori ja alle 100 v, koska siihen mennessä on vainaa, ellei jokin ole mennyt pieleen.

tempokisu
16.12.2017, 07.23
^ Riippuu sanojan iästä, mulle 30 -vuotias on nuori ( ja olen joskus sanonut potilaalle että en minä näin nuorelle kirjoita...) "Minä olen jo 30 - vuotias!" - johon totean että tiedän, nuori.

Menin töihin 39-vuotiaana, silloin töissä ei ollut tietokonetta, ihan paperikansioilla mentiin ja ajanvaraus oli ruutuvihkossa. Minulla taisi olla kännykkä, ja toisena töissäolovuotena ostin tietokoneen ja uuden sellaisen litteän telkkarin. Sitä ennen kun ei ollut niihin varaakaan.

Jopotuinen
16.12.2017, 08.22
Meille tuli hommiin jossain vaiheessa 286 PC:t, päälliköille ekaks tietenkin.
Oma pomo ihmetteli tovin, että mitä vittua hänelle tommonen, tilaakin vie pöydältä.
Käski hakemaan sen omalle pulpetilleni.

Niitä aikoja tuli eka sähköposti.

tommi2
16.12.2017, 08.32
No jos vic 20 on tuttu niin olet sen ikäinen kun oletinkin. Funtsin että oletko kolkyt ja risat :D
Btw minne päin kanariaa olet lähdössä?

marmar
16.12.2017, 08.32
Dataa läpsytelly ajalta hiukan ennen VIC20, C64 edeltäjää. Joskus 79/80 taitteessa.
Ikinuori ja alle 100 v, koska siihen mennessä on vainaa, ellei jokin ole mennyt pieleen.

Mun eka tietokone oli VIC20 millä ei vielä sähköpostia luettu, vaikka se teknisesti olisikin ollut mahdollista ;)

marmar
16.12.2017, 08.40
Meille tuli hommiin jossain vaiheessa 286 PC:t, päälliköille ekaks tietenkin.
Oma pomo ihmetteli tovin, että mitä vittua hänelle tommonen, tilaakin vie pöydältä.
Käski hakemaan sen omalle pulpetilleni.

Niitä aikoja tuli eka sähköposti.

Mun kokemuksen mukaan vasta 90 luvun puolivälin jälkeen sähköposti oli niin yleinen että se kelpasi yhteydenpitovälineeksi.

jarit
16.12.2017, 09.27
Se oli 1984, kun jengi pelasi C64lla ja itsellä ei ollut mahkuja siihen. Tuolloin kirjoitin ekat koodirivit Apple 2lla koulussa.

Jopotuinen
16.12.2017, 09.36
^^ Vuosia muista, eka sähköposti oli vain putiikin sisäisessä verkossa.
Eka taulukko sovellus oli muuten Lotus123, varsinainen numeroiden murskaaja - silloin!

Concorde
16.12.2017, 10.04
Mulle on ihan sama millä prosentilla kaljaa myydään ja missä, kun en sitä juo. Viiniä maistelen silloin tällöin ja sekään ei muuttuisi vaikka sen saisi marketin eteisessä olevan alkon sijasta sieltä marketin sisältä. Ziisus mitä vouhotusta tämäkin.

Bittisektorilla homma alkoi -85 C64:llä, siitä Amiga/386/Pentium(!)/jne ja nyt ollaan 7 generaation Corei7-maailmassa 32gigrammin kera ja ziisus kun ei oo yhtään ikävä noita hitaampia koneita ;)

YT
16.12.2017, 10.30
Telmac 1800 oli eka kone.

Jopotuinen
16.12.2017, 11.51
Hommissa eka 2D CAD sovellus oli Anvil1000, jonka pyörittämiseen riitti 286 kone. Myöhemmin tuli 3D sovellus Anvil5000.

Mutta toi tonninenhan käy ja kukkuu edelleen keposena 2D versiona!
http://www.anvil1000md.com/about-anvil/

Nykyisin on kaluina AutoCAD ja CATIA.

Kyllähän nuo koneet nyt jo joltensakin hyrräävät. Josain vaiheessa oli vaan toi softa ja prosessori kehitys sellaisessa keskinäisessä kilvan juoksussa, että joka kerta kun työasema ja softat päivitettiin uusiin ja tehokkaampiin, hommat alko sujua hitaammin.
Nyt on pulmana kaikki muu IT hörhöjen jutut, kuten SAP jne. suljettuineen rajapintoineen. Tämmöiset sovellukset ovat kuin syöpä, ulottavat etäpesäkkeensä kaikkialle ja hoito on äärettömän kallista, kunnes homma tukahtuu omaan mahdottomuuteensa.

Suosittelen kuitenkin hommaamaan salkkuun IT osakkeita, tätä kuplaa ei puhalla puhki mikään.

tempokisu
16.12.2017, 12.43
joudutkin palaamaan takaisin vaikka hamsterina tai nahkiaisena?

Nahkiainen, kyllä. Iso komea merinahkiainen ( vaikka Pacific Lamprey), ja takuuvarmana nappaan kaulasta enkä päästä irti.
Sitähän tässä koko ajan pedataan...ja olisi kohtuullistakin; nahkiainen pelasti mun, ja mä voin hyvin antaa sieluni nahkikselle. Elämä elämästä.

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/OMA%20KARTANO/2Lamprey-t-shirts.jpg?img=smaller

tästä tuli nyt liian tunteellista...

OJ
16.12.2017, 17.30
Tosi hipsterit poistuivat sosiaalisesta mediasta jo kauan sitten. Nyt on keski-ikäisten aika seurata vanhoja trendejä. Minäkin sulkisin FB-tilin, mutta se vaan on melko kätevä sosiaaliseen etäkanssakäymiseen eikä korvaavaa systeemiä oikein ole tarjolla.

Mutta oletteko yrittäneet opettaa milleniaalia SAP:n loppukäyttäjää? En ole yleensä itsetuhoinen, mutta aina kun joutuu milleniaali-SAP jumppaan, niin kaikenlaiset vaihtoehdot vaikuttavat ihan käyviltä kärsimyksen lopettamiseksi. Ja minä olen itsekin milleniaali, ainakin jonkin määritelmän mukaan.

Ohiampuja
16.12.2017, 20.10
Viiniä maistelen silloin tällöin ja sekään ei muuttuisi vaikka sen saisi marketin eteisessä olevan alkon sijasta sieltä marketin sisältä. Ziisus mitä vouhotusta tämäkin.
Alkoholilaissa on ihan hyviä juttuja, niin kuin pienien panimoiden ulosmyyntioikeudet ja muut vastaavat. Mutta sitä nelosen ja limuviinojen änkemistä kioskeihin ja huoltsikoille en ymmärrä. Minun mielestä alkoholin ostaminen on ihan tarpeeksi helppoa, minusta sen saatavuus on ihan hyvä näin. Eli en tajua mitä etuja sillä oikein saadaan, jos asiantuntijoiden mukaan haitat voi olla huomattavat.

Ps. Miksi panimoala on tyytyväinen jos kerran oluen kokonaiskulutus ei tule nousemaan. :)

Pekka L
16.12.2017, 20.22
^Ymmärtäisit paremmin jos lähimpään Alkoon olisi 100km. Tästä on nyt tehty sellainen numero Arkadianmäellä. Tavallinen peruspentti kohauttaa hartioitaan ja toisin kuin THL maalailee piruja, niin juuri mitään ei käytännössä tapahdu.
Tai "tapahtuu". Nelosoluen hinta tippuu, Viron tuonti vähenee ja aina niin varma tilasto kertoo kulutuksen kasvaneen. Smör oss.

Ohiampuja
16.12.2017, 20.44
^Ymmärtäisit paremmin jos lähimpään Alkoon olisi 100km.
Tämä on totta, se pitää myöntää. :)

usko juntunen
16.12.2017, 20.56
Alkaako Alkossa loppuunmyynti milloin? Vinkkejä vaikka alennusmyynti-topic:cool:
Varmaan myös paikallisella panimolla on "vararahasto" alkoholihaittojen hoitoon. Sillä vaan että ko. puljun tj on hoitanut tämän asia lobbausta ihan kiitettävästi:rolleyes:

#Olvi (https://twitter.com/search?q=%23Olvi) tj Lasse Aho ”Suomalaisten juomatottumukset ovat olleet muutoksessa jo pitkän aikaa. Alkoholin kulutus on laskussa nuorilla ikäluokilla. Näyttää siltä, että määrän sijasta panostetaan yhä enemmän laatuun." https://t.co/lfGsQlS4wD #Kauppa (https://twitter.com/search?q=%23Kauppa) @KauppalehtiFi (https://twitter.com/KauppalehtiFi)

http://www.iisalmensanomat.fi/news/olvi-katkaisi-alavireisen-tuloskunnon-%E2%80%89liiketoiminta-jalleen-kasvussa/
(http://www.iisalmensanomat.fi/news/olvi-katkaisi-alavireisen-tuloskunnon-%E2%80%89liiketoiminta-jalleen-kasvussa/)http://www.panimoliitto.fi/lasse-aho-panimo-ja-virvoitusjuomateollisuusliiton-puheenjohtajaksi/

mgcc
16.12.2017, 21.17
Panimoala on tyytyväinen sen takia, että maksimivahvuus nousee 5,5 %:iin, mutta tölkkeihin ja pulloihin voi laittaa vaikka entistä keskaria. Maksimia ei saa ylittää, mutta mikään alc-%:n alarajaa ei ole.

Ohiampuja
16.12.2017, 21.25
Maksimia ei saa ylittää, mutta mikään alc-%:n alarajaa ei ole.
Sitä alarajaa vahtii tämä viinanhimoinen kansa. ;)

Ohiampuja
16.12.2017, 21.30
Nousipa aikamoinen hälinä tästä Hesarin tiedustelulaitos-jutusta. Jatkoa odotellessa... :)

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005492284.html

Köfte
16.12.2017, 21.40
Nelosoluen hinta tippuu, Viron tuonti vähenee ja aina niin varma tilasto kertoo kulutuksen kasvaneen. Smör oss.

Jep. Ja tästä seuraa luonnollisesti veronkorotuksia, kun huomaavat muutenkin verotulojen kasvaneen tällä saralla.
Taas lähtee Baltian tuonti uuteen nousuun...

Concorde
16.12.2017, 21.44

Onkohan tää jossain luettavissa hesaria tilaamattomille? Vois olla ihan mielenkiintoinen juttu.

mgcc
16.12.2017, 22.43
Petteri Järvinen, joka on ollut riesanamme aivan liian pitkään, on löytänyt pointteja: http://pjarvinen.blogspot.fi/2017/12/turha-salamyhkaisyys-ei-ole-suomen.html

Yleisesti ottaen sotilastiedustelusta ja muusta vastaavasta on kirjallisuutta pilvin pimein. En usko, että suomalaiset käyttäisivät muista maista poikkeavia menetelmiä. Tietysti, jos joku on salaiseksi leimattua, niin sen paljastaminen on melkein yhtä paha rikos kuin ylinopeus.

Smo
16.12.2017, 23.08
Onkohan tää jossain luettavissa hesaria tilaamattomille? Vois olla ihan mielenkiintoinen juttu.

Tää varmaankin näkyy jos ei ole viiden artikkelin kiintiö täynnä, varmaan joku nato pv tiedustelu puffi koko homma

Miksi Helsingin Sanomat julkaisi artikkelin Viestikoekeskuksesta ja käytti salaisia asiakirjoja?

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005492988.html (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005492988.html)

Samanlaista pelailua kun laitettiin alkoholiveropäätös ulos just ennen lomia ja sillä peitettiin että samaan aikaan tehtiin työttömyysturvan aktiivimalli joka rankaisee työttömiä.

Köfte
16.12.2017, 23.20
"Samanlaista pelailua kun laitettiin alkoholiveropäätös ulos just ennen lomia ja sillä peitettiin
että samaan aikaan tehtiin työttömyysturvan aktiivimalli joka rankaisee työttömiä".

Määräaikaisessa hirressä roikkuvana tavasin kauhulla vaatimuksia.
Ne 9€/päivä "paikallissopimukset" tulevat lisääntymään.

marmar
17.12.2017, 05.16
Nousipa aikamoinen hälinä tästä Hesarin tiedustelulaitos-jutusta. Jatkoa odotellessa... :)

Syystäkin nousi.

Mitään uutisarvoista tai tavallista kansalaista hyödyttävää tuossa ei ollut. Eli kansalaiselle uutisarvoltaan nolla, mutta oli tuolla julkistettu sellaisia yksityiskohtia, että jos samaa aineistoa ei ole jo vuodettu rajan taa, niin siellä joku taputtaa karvaisia käsiään innoissaan.

Tavallinen kasalainen ei varmuudella tajua edes mitkä kohdat tuosta oli sellaisia.

Mun mielestä putkaa, linnaa, vankeutta maanpetoksesta sekä toimittajille, että vuotajille.

Journalistista perustetta noiden asioiden julkaisulle ei ole.

Jami2003
17.12.2017, 08.42
^ samaa mieltä. Tässä on lehdistöä myöten jauhettu niin paljon siitä että sananvapaus ei poista vastuuta että nyt on aika näyttää asia käytännössä.

Salaiseksi julistetun materiaalin julkaisusta pitäisi aina seurata automaattisesti vankeutta julkaisijalle ja vuotajalle. Sakot eivät ikinä riitä kun kyllä niille maksaja löytyy.

Singer
17.12.2017, 16.33
Tuon kaltaisia yksikköjä on kaikilla eikä siinä mitään "salaista" ole eli ei mitään uutta, siis turha uutinen ja vielä turhempi älämölö "salaisuuden vuotamisesa".
Jos kerrotaan yksityiskohtaisesi miten urkitaan ja on joku uusi tapa jota ihan kaikki ei vielä tiedä, niin se on asia erikseen.
Jokainen valtio on vakoillut aina kaikkia jollain tapaa ennen ja tulevaisuudessa.

29er
17.12.2017, 18.50
Mulle on ihan sama millä prosentilla kaljaa myydään ja missä, kun en sitä juo. Viiniä maistelen silloin tällöin ja sekään ei muuttuisi vaikka sen saisi marketin eteisessä olevan alkon sijasta sieltä marketin sisältä. Ziisus mitä vouhotusta.

Jos ei asia koske itseään, niin miksi jeesustella?
Kannatan uutta lakia koska uskon sen olevan hyväksi pienille panimoille. Lisää yrittäjiä ja työpaikkoja.
Ja toivon että oluen ja lonkeron kuljettaminen ulkomaille ja sitten takaisin tänne vähenee.
P.S. kaljassa on prosentteja hyvin vähän tai ei yhtään

marmar
18.12.2017, 05.45
Tuon kaltaisia yksikköjä on kaikilla eikä siinä mitään "salaista" ole eli ei mitään uutta, siis turha uutinen ja vielä turhempi älämölö "salaisuuden vuotamisesa".

Ensimmäisestä samaa mieltä, jälkimmäisestä en.
Et taida ymmärtää mitä tarkoittaa turvaluokka 1 materiaali ja sen käsittelysäännökset.
Et taida myöskään ymmärtää mitä tarkoittaa suomen kansainväliselle maineelle tällaisen materiaalin vuotaminen.
Et myöskään taida ymmärtää miten paljon vahinkoa tällainen voi aiheuttaa jo kansainvälisesti arvioituna poikkeuksellisen hankalassa lainsäädännössä toimiville tiedusteluviranomaisten työlle, kun yhteistyökumppaneiden luottamus kärsii.

Mutta tänään meinas tulla aamujomat näppikselle:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005494078.html

Aiemmin päivällä Halminen kertoo vasaroineensa hallussaan olevan tietokoneen kovalevyä tuhotakseen lopullisesti sen sisältämät tiedot. Tämä aiheutti Halmisen mukaan savua, jonka vuoksi hän kutsui palokunnan paikalle. Palokunnan mukana tuli myös poliisipartio. Poliisipartio kutsui apuvoimia saatuaan selville, kuka Halminen on.

Halmisen työkoneella on lukuisten juttuprojektien materiaalia. Halminen on tietoturvallisuuteen erikoistunut toimittaja, joka on kirjoittanut Helsingin Sanomiin myös esimerkiksi Pohjoismaisesta vastarintaliikkeestä. Hän on ollut töistään myös Bonnier-palkinnon ehdokkaana.

Jos jollekulle ei auennut miksi, niin tässä tiivistetysti pointit:

Halminen on tietoturvallisuuteen erikoistunut toimittaja
Teettää satoja tuhansia kopioita laitomasti hankitusta korkeimman turvaluokituksen materiaalista ja levittää ne ympäri maailmaa
Ei salakirjoita läppärinsä tietoja asianmukaisesti
Tajuaa mitä on tullut tehtyä ja joutuu paniikkiin ja alkaa vasaroimaan konetta sisätiloissa
Kutsuu viranomaiset paikalle selvittämään aiheuttamaansa sotkua
itkee julkisuudessa yhdessä päätoimittajansa kanssa kuinka julma maailma on.

Päätoimittaja kehtasi vielä kehua, että haltuun saatua materiaalia on säilytetty asianmukaiseti. Luuleekohan päätoimittaja Suomalaisia idiooteiksi, joile voi syöttää mitä tahansa pajunköyttä.
Hesarin kommenttipalstaa lukiessa täytyy kyllä antaa pointsit siitä, että ei lähtenyt laajassa mittakaavassa sitä sensuroimaan.

Ohiampuja
18.12.2017, 06.27
Pakko myöntää että minuakin huvitti tuo tietokoneen moukarointi niin että palokunta tarvitaan paikalle. Aikamoista Pro-meininkiä.

Mutta tuolta voi lukea lisätietoa niistä Katakri luokituksista ja vaatimuksista. Tämä ei ole salaista :)

https://www.defmin.fi/puolustushallinto/puolustushallinnon_turvallisuustoiminta/katakri_2015_-_tietoturvallisuuden_auditointityokalu_viranomaisi lle

Ohiampuja
18.12.2017, 06.39
Päätoimittaja kehtasi vielä kehua, että haltuun saatua materiaalia on säilytetty asianmukaisesti.
Mitähän tuo asianmukainen säilyttäminen tarkoittaa, noiden Katakri-speksien mukaan kun rakennetaan niin kolmos luokkakin on jo kallis ja hankala toteuttaa. Ykkös-taso liki mahdoton.
Ps. Jos tosiaan turvaluokka 1:n materiaalia on vuotanut, niin voin kuvitella millaisen hälinän se aiheuttaa. Sen käyttöön oikeutettu piiri on aika pieni.

marmar
18.12.2017, 06.49
Mitähän tuo asianmukainen säilyttäminen tarkoittaa, noiden Katakri-speksien mukaan kun rakennetaan niin kolmos luokkakin on jo kallis ja hankala toteuttaa. Ykkös-taso liki mahdoton.
Ps. Jos tosiaan turvaluokka 1:n materiaalia on vuotanut, niin voin kuvitella millaisen hälinän se aiheuttaa. Sen käyttöön oikeutettu piiri on aika pieni.

Kuten Presidenttimmekin totesi, ykkösluokkaa on vuotanut.

HS:n nettiversioon ja käsittääkseni myös painettuun mediaan on otettu suoria kopioita asiakirjoista, joissa tämä leima (leima näkyy kopioissa, tuohon kuvaan se on oletettavasti lisätty kuvankäsittelyohjelmalla).

https://hs.mediadelivery.fi/img/978/618d0e99d5ef4b4797c4f41c74d7b0c2.jpg

CamoN
18.12.2017, 06.59

TLL II ja TLL III -materiaalin säilyttäminen edellyttää käytännössä joko virkamiehen jatkuvaa valvontaa, tai sähköisesti kulkuvalvottua tilaa jossa on asianmukainen kassakaappi. Sähköinen materiaali edellyttää lisäksi juuri tätä nimenomaista tarkoitusta varten kryptattua muistivälinettä. En osaa sanoa miten TLL I eroaa.

Toimittajan kannalta oikea toimintamalli olisi ollut toimittaa materiaali keskusrikospoliisille kohdatessa materiaalia ja tunnistaessa sen turvaluokittelu. Säilytysvaatimukset eivät ole varmasti täyttyneet. Päätoimittajan huomio lähdesuojan vaarantumisesta kotietsinnässä on tässä suhteessa vähintäänkin huvittava, kun ei sen materiaalin säilytyspaikka ole voinut olla siellä kodissa. Eikä sitä tuhota vasaralla hakkaamalla.

marmar
18.12.2017, 07.00
Hesarin kommenttipalstaa lukiessa täytyy kyllä antaa pointsit siitä, että ei lähtenyt laajassa mittakaavassa sitä sensuroimaan.

Pitihän tuota koittaa, saa nähdä joudunko syömään sanani. Tunnissa ei ole kommenttini päässyt sensuurijonosta läpi.

Voi olla, että osastolla ruuhkaa, kun nyt tippuu vasta enne klo 2 kirjoitettuja kommentteja läpi...

Tuota ykköstasoa ei muuten voi saada ulkopuoliset toimijat. Toivottavasti tekijä(t) saadaan kiinni.

Metsämuija
18.12.2017, 07.58
Mikä lasketaan nuoreksi? <18v vai <21v vai <30v vai joku muu?

Jos se on tuo eka, niin mulla ei ollut silloin sähköpostiakaan vielä. 21vuotiaana oli, mutta aika monella muulla ei. Tiedostotkin siirrettiin pääsääntöisesti lankamodeemilla koneesta toiseen soittamalla, kun vastaaottajalla joku ei ollut sähköpostia tai se ei pystynyt käsittelemään isoja megatavujen tiedostoja.

Olen nähnyt ajan jolloin 286 oli kova juttu. Ja siihen aikaan ei mulla ollut sähköpostia

Itse sain ekan sähköpostiosoitteen aika tarkkaan 18vuotiaana. Sitä luettiin Unix-koneelta tietokoneluokista. Opiskelijoiden tietsikat alkoivat yleistyä joitakin vuosia sen jälkeen. Pöytäkoneet, ei ollut varaa läppäriin. Oli luksusta saada oma 486 tms, iskä osti. Joku käytöstä poistettu serveri se oli ja käyttiksenä windows NT. Koodit väännettiin emacsilla (mikä ihmeen graafinen käyttöliittymä?) ja luksusta oli ettei harkkatöitä tarvinnut tehdä enää koululla. Noloa tunnustaa että mä en koskaan oppinut käyttämään koodatessa hienompia sovelluksia. Jos jotain pientä täytyy lapselle opettaa, mä käytän vieläkin perusnotepädiä...

286 oli hieno kone. Isä sai sellaisen läppärin jossain vaiheessa ja siinä oli minusta Lotus123. Kirjoitin kuitenkin ekat "koodinpätkät" Microbee-koneella, joka oli meidän eka tietsikka. Siinä oli joku pieni sisäinen muisti ja muutamia ohjelmia (taulukkolaskenta, kirjoitusohjelma, komentotulkki (basicin kaltaista koodausta), kortisto-ohjelma). Ohjelmat ja sun muut tallennettiin c-kasetille. Olen ollut varmaan sinnikäs kun olen kankkinut jotain kirjoja kirjastosta ja yrittänyt koodata. Basicin koodit nimittäin eivät kaikilta osin suoraan toimineet siellä. Ei ollut kuukkelia silloin...

Concorde
18.12.2017, 09.44

Aikoinaan teleoperaattorilla hommissa mulla oli turvaluokitusta sen verran, että pääsyä löytyi mitä ihmeellisimpiin luoliin tässä maassa. Erääseen niistä rakennettiin vuosituhannen alkuvuosina Ruotsin valtiolle jonkinmoinen backup-tietovarasto, ymmärtääkseni vero/kela/sotu - henkiselle tiedolle (ei siis puhuta militääritiedosta). Voin kertoa, että se tietovarasto oli ns. serious business: kolmen teleoperaattorin kuidut kolmesta eri suunnista, noin puolilmetriset terässeinät, kaksi peräkkäistä ovea, joissa biometriset ja visuaaliset tunnistautumiset ym. ym. Ja tämä siis sen lisäksi, että ko. huone oli kymmeniä metriä kiven sisällä ja usean kulunvalvontaoven takana jo alkujaan.

Voin vaan kuvitella sen nextin levelin, kun aletaan puhumaan sotilaallisesta tiedosta...

LJL
18.12.2017, 10.10
Aiemmin päivällä Halminen kertoo vasaroineensa hallussaan olevan tietokoneen kovalevyä tuhotakseen lopullisesti sen sisältämät tiedot. Tämä aiheutti Halmisen mukaan savua, jonka vuoksi hän kutsui palokunnan paikalle.

Toimittajan olisi ensin kannattanut katsoa ohjeita Hydraulic Press Channelistä

https://youtu.be/FrbQqh0rBIo

Smo
18.12.2017, 10.21
Voin vaan kuvitella sen nextin levelin, kun aletaan puhumaan sotilaallisesta tiedosta...

Tai sit suutarin lapsilla ei ole kenkiä :)

Luulen että Hydraulic Press Channel olisi selvinnyt tästä paremmin ja komeammilla räjähdyksillä. Pelkkä savu.. Aika meh.

Tässä on tällainen false flag.. kovalevyllä ei ollut mitään raskauttavaa ja toimittaja on moukaroinut sitä että saatas lisää tarinaa .. tai sit ei paljoa ymmärrä tietotekniikasta

Salaisuus joka ei ollut salaisuus
http://timoekman.puheenvuoro.uusisuomi.fi/247788-salaisuus-joka-ei-ollut-salaisuus

JackOja
18.12.2017, 10.35
Aikoinaan teleoperaattorilla hommissa mulla oli turvaluokitusta sen verran, että pääsyä löytyi mitä ihmeellisimpiin luoliin tässä maassa. Erääseen niistä rakennettiin vuosituhannen alkuvuosina Ruotsin valtiolle jonkinmoinen backup-tietovarasto, ymmärtääkseni vero/kela/sotu - henkiselle tiedolle (ei siis puhuta militääritiedosta). Voin kertoa, että se tietovarasto oli ns. serious business: kolmen teleoperaattorin kuidut kolmesta eri suunnista, noin puolilmetriset terässeinät, kaksi peräkkäistä ovea, joissa biometriset ja visuaaliset tunnistautumiset ym. ym. Ja tämä siis sen lisäksi, että ko. huone oli kymmeniä metriä kiven sisällä ja usean kulunvalvontaoven takana jo alkujaan.
...

Saatko sä nyt siis kertoa tuollaista?

Ohiampuja
18.12.2017, 10.42
Nykyään näitä turvaluokiteltuja tiloja rakennetaan aika paljon. IT alan ja teleoperaattoreiden turvavaatimukset ovat kiristyneet ja itseasiassa aika moneen paikkaan nykyään pitää väsätä näitä alemman luokitukset tiloja. Yksi syy on kaikenlaisen alihankinnan lisääntyminen. Vaikka yritys itse ei olisikaan millä suojattavalla alalla, niin joku firman asiakas saattaa olla ja sitä kautta näiden vaatimusten tarve lisääntyy.

Mutta tämän rakenteellisen turvallisuuden lisäksi erittäin tärkeässä roolissa on yrityksen turvallisuusjohtaminen ja turvallisuuskulttuuri. (Koska ihminen on aina se heikoin lenkki, kuten tästä Hesari-jutustakin nyt nähdään.) Ja kolmas varmaankin isoin juttu nykypäinä on sähköinen tietoturvallisuus. Sitä höpinää on Katakrissakin sivukaupalla, ja sen yksityiskohdista minä en ymmärrä mitään. :)

Vaikka joskus on ollut mukana projekteissa joissa näitä luokiteltuja tiloja on rakennettu, niin nyt käyttöönoton jälkeen en pääse lähellekkään moisia paikkoja. Eikä minun tarvitsekkaan. ;)

Ja näitä tiloja saa muuten myös moduleina, esim rahankäsittelyn tarpeisiin. Tässä esimerkki jos vaikka haluaa kunnon pyörävaraston itselleen...
http://www.finnturva.fi/tuotteet/katakri-tempest/elementtirakenteiset-huonetilaratkaisut/ (http://www.finnturva.fi/tuotteet/katakri-tempest/elementtirakenteiset-huonetilaratkaisut/)

Ps. Tuossa katakrissa käsitellään vain 2-4 luokan tiloja, koska käsittääkseni 1-luokan tiloja ei ole missään valtionhallinnon ulkopuolella. Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin 1-luokan aineisto kuuluu pelkästään PV ja Suomen valtion terävimmälle kärjelle. :cool:

LJL
18.12.2017, 10.45

Kuten yllä viitattu kirjoitustyyliltään yläasteen ainekirjoitusta taitavasti imitoiva blogisti totesi, ketään ei kiinnosta

Concorde
18.12.2017, 10.46

Noissa oli NDA, joka on jo wanhentunut. En silti näe tarpeelliseksi kertoa missä se on... Hyvin voi olla myös mahdollista, ettei koko tilaa enää ole edes olemassa. Kuten Ohiampuja tossa kirjoittaakin, noita on varmaan nykyään joka niemessä ja notkossa, joten datan siirtäminen ei ole temppu eikä mikään...

marmar
19.12.2017, 07.46
Tai sit suutarin lapsilla ei ole kenkiä :)

Tässä on tällainen false flag.. kovalevyllä ei ollut mitään raskauttavaa ja toimittaja on moukaroinut sitä että saatas lisää tarinaa .. tai sit ei paljoa ymmärrä tietotekniikasta

Salaisuus joka ei ollut salaisuus

http://timoekman.puheenvuoro.uusisuomi.fi/247788-salaisuus-joka-ei-ollut-salaisuus

Jos Timo Ekman ei näe eroa wikipedian artikkelin ja hesarin julkaisemien salaisten dokumenttien tietojen välillä, niin menee samaan kastiin kuin toimittajien älykkyys ja tuo kovalevyn moukarointi ja tietojen "tuhoaminen" sillä tavalla tai vielä alemmas. Wikipedian muokkkaaja on sentaään osannut sensuroida tärkeitä kohtia pois hesarin julkaisemasta materiaalista.

Jos kerran ko dokumentit eivät sisältäneet lisää wikipediaan, niin miksei siteerattu wikipediaa ja kerrottu, että tiedot on varmistettu riippumattomista lähteistä ja pitänyt turpansa kiinni koko hallussa olevasta salaisesta materiaalista. Kansalainen olis saanut tuosta wikipedian artikkelista ja julkisista tarjouspyynnöistä ja muusta julkisesta materiaalista (PV:n julkisesta selonteosta ym.) koostetusta artikkelista ihan riittävästi ja monen jatko artikkelin verran tietoa ILMAN MITÄÄN LAITTOMUUKSIA. Nyt laittomuuksiin syyllistyttiin joko tyhmyytään, laiskuuttaan tai huomion keräämistarkoituksessa.
Todennäköisemmin nuo kaikki kolme yhdessä.

Olen edelleen sitä mieltä, että linnaan vaan koko sakki, niin oppii pitämään turpansa kiinni kun on sen aika.

Sinänsä kiinnostavaa, että kuka tuo vuotaja on. A-studiossa Kanerava kertoi, että ykköstason materiaalia ei saa haltuunsa edes pääministeri, puolustusministeri tai ulkoministeri. Saavat lukea ja heille kerrotaan asioista, mutta dokumenti viedään pois tilaisuuden jälkeen.

Jäljelle jää enää armeijan ylin johto ml. rouva presidentti. Minusta silmiinpistävää on, että vuoto on jatkunut pidempään ja vuodetut ykkösluokan dokumentit on halosen presidenttikaudelta...

Rikostutkinta tuo toivottavasti vuotajan julkisuuteen.

tempokisu
19.12.2017, 09.02
Ei jessus kun "Teuvo Hakkarainen suuteli väkisin Tuula Haataista" eduskunnan pikkujouluissa - on pääutislähetysten aiha.
- - -anteeksi, mutta Laura on kyllä niin herkkänahkainen kermapeppu että pressan työt ei vaan sovi. Mene pumpulitehtaalle töihin, naisten osastolle.

Kampinalle
19.12.2017, 09.33
^ Kisu, mitäköhän uutisia olet tällä kertaa lukenut....?

puffe
19.12.2017, 10.03

En ymmärrä minäkään. Mites Tuula ja Laura nyt tähän juttuun liittyy?
Onkohan nyt avattu Hakkaraisen innoittamana putelli?

Concorde
19.12.2017, 11.12
Jännä juttu, kun tehdään juttu otsikolla "Suomen salaisin paikka" ja käytetään materiaalia, jonka käyttö on erikseen laissa kriminalisoitu, niin siten ihmetellään, kun pa*ka pärskyy tuulettimessa.

Pykälä turvallisuussalaisuuksien rikkomisesta on siitä poikkeuksellinen, että pelkkä turvallisuusperusteella lyöty leima asiakirjassa riittää kieltämään tietojen julkaisemisen myös mediassa

Vaari-vainaani tapasi sanoa, että "Helsingissä on paljon viisasta porukkaa, mutta yllättävän vähän niitä, joilla on järki päässä" Toi taitaa päteä myös tähän hesarin Snowden-fanittaja-toimittajaan...

Olen edelleen sitä mieltä, että linnaan vaan koko sakki, niin oppii pitämään turpansa kiinni kun on sen aika.

Tässä olen samaa mieltä. Sananvapaus on tärkeää, mutta siinä vaiheessa kun mennään tarkoituksella laittomuuksiin, niin pitää osata ottaa myös seuraamukset vastaan.

Hartsa69
19.12.2017, 14.48
Ei jessus kun "Teuvo Hakkarainen suuteli väkisin Tuula Haataista"

Taisi olla joku Veera.

tempokisu
19.12.2017, 16.34

Täh...kuka se sitten oli :D näin hyvin mä politiikkaa seuraan. No joku silmälasipäinen neitokainen kuitenkin, vai oliko silmälasit? . Ei kuitenkaan Merja Kyllönen...Teuvo sentään meni varmaan oikein..Mä nyt jotenkin luin että Tuula Haatainen..oliko jotkut uutiset peräkkäin sitten vai mitä. Joka tapauksessa, en mä lähtisi rikosilmoitusta tekeen moisesta, haistattelisin ja näyttäisin kansainvälistä sormimerkkiä. Se oli kuitenkin asian pointti, oli sitten kyseessä ketkä tahansa että kaikenmaailman asioista sitä rikosilmoitusta tehdään.
Ottakee naiskansanedustajat mallia Anu Saagimista; kerran vuodessa saa antaa mennä...

No, hieman pienemmät piirit. Joskus..12 vuotta sitten oli firman pikkujoulut, olin ystävystynyt silloisen toimistotyöntekijän kanssa ja sovittiin että jos sä tuut, niin mäkin tuun. Mentiin sitten, pieni 6 hengen porukka. Olin omalla autolla niin oli hyvä syy olla menemättä jatkoille ( ja oli kiire aamulenkille..) kuulemma pomo oli halaillut tätä ystävätärtäni, siinä mitään kummoista ollu.
Mutta niin vaan muuttui ystävättäreni olo työpaikalla niin tukalaksi että itkien tuli mulle kertoon ja pakko oli lähteä pois. Mikä oli harmi minunkin mielestäni, kiva kun oli aikuinen ihminen siellä vastaanotossa ( ja laittoi tasapuolisesti asiakkaita, myös minulle siis ).
Että niin se maailma muuttuu ja tasan ei käy...

Munarello
19.12.2017, 17.40
Teuvo osoittaa jälleen armotonta pelisilmää tekemällä jotain, mitä ei todellakaan olisi kannattanut tehdä juuri nyt.

pturunen
19.12.2017, 18.29
Teuvo alkaa olla niin nähty. Enemmän vituttaa, että joku äänestää tuota pelleä ja saa kulkea vapaana.
Ehdottomasti syyte, sillä tuo täyttää kaikki häirinnän merkit.

tempokisu
19.12.2017, 19.13
No mitä pitäisi...olisi pitäny tehdä koulukiusaajille jotka: repi talvihatun rikki, käytti toisen oppilaan päätä nyrkkeilysäkkinä ja näillä oli nyrkkeilyhanskatkin, rikottiin suksien siteet just hiihtokisa-aamuna ( ei auttanu, isä tuli korjaan ja voitin..) ja uhattiin tappaa ( ja paljon muutakin).
Ei mitään tehty. Kiusattu vaan kärsi, ja kyllähän noi asiat vaikutti.

Kiusaamista tapahtuu edelleen, joka paikassa paitsi kouluissa niin työpaikoilla ja sairaalassakin. Piruvie "puutun peliin", mitä siinä joku Jari Mentula tai Kiira Korpi tulee muka puuttumaan peliin. Omahyväistä minäitte-julkisuuskuvan kiillotusta vaan, tosiasiassa mikään muu kun minä itte ei kiinnosta.

puffe
19.12.2017, 19.28
Täh...kuka se sitten oli :D näin hyvin mä politiikkaa seuraan. No joku silmälasipäinen neitokainen kuitenkin, vai oliko silmälasit? . Ei kuitenkaan Merja Kyllönen...Teuvo sentään meni varmaan oikein..Mä nyt jotenkin luin että Tuula Haatainen..oliko jotkut uutiset peräkkäin sitten vai mitä. Joka tapauksessa, en mä lähtisi rikosilmoitusta tekeen moisesta, haistattelisin ja näyttäisin kansainvälistä sormimerkkiä. Se oli kuitenkin asian pointti, oli sitten kyseessä ketkä tahansa että kaikenmaailman asioista sitä rikosilmoitusta tehdään.
Ottakee naiskansanedustajat mallia Anu Saagimista; kerran vuodessa saa antaa mennä...

Aika onneton toi sun korjausliike sepusteesi suhteen, taidat olla oman elämäsi teuvohakkarainen :-)

ps.
Veera Ruoho ei ollut pikkujouluissa, vaan töissä.
Oletkohan lukenut juttua edes kokonaan tai sitten et ole ymmärtänyt mitä Anu Saagim tarkoitti.

marmar
19.12.2017, 19.46
Vaari-vainaani tapasi sanoa, että "Helsingissä on paljon viisasta porukkaa, mutta yllättävän vähän niitä, joilla on järki päässä" Toi taitaa päteä myös tähän hesarin Snowden-fanittaja-toimittajaan...

Osuvasti sanottu:

https://yle.fi/uutiset/3-9982435
Ylen väite:

Verkkosivuillaan ja vuosiraportissaan FRA kertoo itsestään käytännössä kaiken vastaavan tiedon, jonka Helsingin Sanomien juttu kertoi Viestikoekeskuksesta. Ja paljon enemmän.

Se mitä sain FRA:n aineistosta irti FRA ei kerro esim. radiotiedustelulaitteistonsa teknistä suorituskykyä (mm taajuusalue), joka on erittäin tärkeä salattava tieto.Helsingin sanomat kertoi taas Suomen signaalitedustelukaluston teknisen suoruituskyvyn :mad:

Nyt kun vihollisella on tiedossa taajuusalue, jota suomi pystyy kuuntelemaan vihollisen ei tarvitse kuin viestiä tärkeät asiat ko. taajuuden ulkopuolella ja Suomen tiedustelu ei tiedä asiasta yhtään mitään.
Linnatuomion lisäksi hesarin yrityksenä voisi laittaa maksamaan suorituskyvyn noston 100 miljoonaa voisi riittää alkuun...

Toisin sanoen FRA tarinoi yleistä jokaiselle asiantuntijalle itsestäänselvää löpinää sivutolkulla ja HS julkaisee turvallisuuden kannalta kriittisiä suorituskykytietoja.
On siinä melkoinen ero, jota toimittajaparat ei tajua, vaikka asiaa on monessakin paikassa koitettu vääntää rautalangasta.
Toimittajat voisi lopettaa jo itsensä nolaamisen ja jatkuvan pajunköyden syöttämisen, joka menee varmasti 99% lukijoista täydestä läpi.:mad:

Sanotaan, että ei korppi korpin silmää noki pitää tässäkin tapauksessa harvinaisen hyvin paikkaansa.

Omalta osaltani median arvostus painuu päivä päivältä syvemmälle pakkasen puolelle.

tempokisu
19.12.2017, 19.53
taidat olla oman elämäsi teuvohakkarainen :-)

.

Joo, tämä pitää paikkansa varmaankin :D Tosin mä en ahdistele ketään, enkä käy pikkujouluissa...tai missään muualla kun kaupassa, joskus vähän töissä käväsen ja joskus lenkillä tai kuvailemassa tuossa lähirannassa.
Mutta menetetty tapaus ja Luojan virhepainos, tiedän sen hyvin itsekin. Ei sitä kuule voi kauhalla vaatia kun on pikkulusikalla annettu.

Singer
19.12.2017, 20.17
^^ mitäs arvellaan, että saadaanko yhtään vuotajaa kiinni, kun sen asian tutkinta on kuitenkin salainen, loppupäätelmä salainen sekä toimenpiteet salaisia?
tahtoisin toki olla väärässä, mutta ei tarpeeksi ylhäällä olevat itseään paljasta.

Munarello
19.12.2017, 20.28
^^ Eihsääh. Sanoit, että mielestäsi _kansanedustajan_ suorittama väkisinpussailu menisi pikku vittuilulla ja kesottelulla unohduksiin ja heti seuraavaksi kerrot, kuinka ystäväsi on joutunut vaihtamaan työpaikkaa esimiehen taholta tulleen seksuaalisen ahdistelun vuoksi? Ei sitä näköjään todellakaan voi kauhalla vaatia jne, ja onneksi useimmat muut ovat nykyisin toista mieltä tämmöisistä ahdisteluasioista.

marmar
19.12.2017, 20.45
^^ mitäs arvellaan, että saadaanko yhtään vuotajaa kiinni, kun sen asian tutkinta on kuitenkin salainen, loppupäätelmä salainen sekä toimenpiteet salaisia?
tahtoisin toki olla väärässä, mutta ei tarpeeksi ylhäällä olevat itseään paljasta.

Periaatteessa jos sääntöjä on noudatettu tuon pitäisi olla kohtuu helppo nakki ainakin 1 ja 2 tason dokumenttien osalta. Tiedossa pitäisi olla 100% dokumenttien kanssa tekemisissä olleista henkilöistä aikaleimoineen. Käytäntö on saattanut olla eri. Tästä käytännöstähän puolustusministeri pyysi selvitystä.

Mitä enemmän vuodettuja dokumentteja saadaan yksilöityä sitä todennäköisempää kiinnijäänti on.

Jos sääntöjä on noudatettu ja vuodettuja 1 ja 2 tason dokumentteja on riitävästi hyvässä lykyssä kaikkia vuodettuja yksinään käsissään pitäneitä on vain yksi.

Ihmettelen poliisin rikostutkintaa, kun toimittajille annetaan päivätolkulla aikaa tuhota todistusaineistoa. Haisee pahasti siltä, että syyllisiä ei edes yritetä saada kiinni.

spaceman
19.12.2017, 21.35
^^ Eihsääh. Sanoit, että mielestäsi _kansanedustajan_ suorittama väkisinpussailu menisi pikku vittuilulla ja kesottelulla unohduksiin ja heti seuraavaksi kerrot, kuinka ystäväsi on joutunut vaihtamaan työpaikkaa esimiehen taholta tulleen seksuaalisen ahdistelun vuoksi?

Ei tainnut käytännössä olla mitään muita vaihtoehtoja kuin rikosilmoituksen teko. Jos on kansanedustaja ja poliisi, ei oikein ole uskottavuutta kummassakaan noista ammateista jos ei olisi tehnyt ilmoitusta. Toinen juttu on sitten se minkälaista poliittista teatteria tästä erinäisten tahojen toimesta rakennetaan kun on ilmaisia pisteitä jaossa. Toivottavasti Veera Ruoho (perheineen) kestää sen roinan jota Hakkaraisen kannattajat hänen päälleen kaatavat. Sääliksi käy kun hän joutuu tässä vähän niinkuin esitaistelijaksi.

Munarello
19.12.2017, 21.43
"Hakkaraisen kannattajat" kuulostaa noin niinkuin kaikenkaikkiaan miten sen kauniisti sanoisi aika mäntiltä porukalta. Joten juu, samaa mieltä.

pturunen
19.12.2017, 22.50
Hakkaraista ei tarvitse ymmärtää eikä sympatisoida ollenkaan. Vika on systeemissä (eli siinä, että äänioikeus on syntymäoikeus eikä siihen kelpoisuutta tarvitse osoittaa millään tavalla), joka päästää tuollaiset sisään kansanedustajan hyvin vahvan työsuojan (lue suojatyön) turvaan. On se ihme, kun sama kaveri saa vuodesta toiseen jollain kansan mandaatilla sählätä ja rikkoa lakia. "Kyllä kansa tietää". V*tut se mitään tiedä, suurin osa Hakkaraista äänestävistä hankkii "tietonsa" somesta, ja loppumutu on iskostettu isän remmin myötä alitajuntaan. Demokratia toimi niin kauan kun äänestämässä kävivät vain ne, jotka osasivat ajatella itse ja ottivat asioista selvää. Lopppukansa ajeli rinkiä autolla ja puristelivat viinäpäissään tyttöjä tisseistä höröttäen isoon ääneen. Taitaa kuulua "Vituttaako?" -ketjuun tämä vuodatus. Vituttaa. Poistun takavasempaan. Jatkakaa.

bici74
19.12.2017, 23.43
^hyvä aloitus pidemmällekin puheenvuorolle, jatka ihmeessä valitsemassasi ketjussa. Hakkaraisen piti olla hetken esillä mutta huolestuttavasti tämä nyt jatkuu vuodesta toiseen. Äänioikeus ja lasten teko pitäisi saattaa luvanvaraisiksi, joku soveltuvuuskoe tms ehtona.

Jami2003
20.12.2017, 05.45
Sitä mää vaan vallan ihmettelen että pikkujoulu ryyppäjäiset on työmaalla missä duunit on samaan aikaan käynnissä.

Fat Boy
20.12.2017, 06.08
No, onhan samalla työmaalla ennenkin touhuttu päissään ihan työn merkeissäkin..

Mitäpä vielä?

tempokisu
20.12.2017, 06.19
:D no, harva ( tai en minä ainakaan...) ei tiennyt koko Veera Ruohosta mitään, mutta nyt (myös minä :D) tiedän että eduskunnassa on tämänniminen henkilö. Ja oli silmälasit...

pturunen
20.12.2017, 08.37
Jaa, tuo ei ollutkaan Teuvon ensimmäinen kerta, kun käydään käsiksi naiskolleegaan. Mielenkiintoista, miten suomalaisilla poliitikoilla ei tunnu olevan minkäänlaista tulosvastuuta. Oriolan toimitusjohtaja sai potkut täysin mönkään menneestä tietojärjestelmäpäivityksestä. Poliitikko sen sijaa saa rikkoa kaikki lupaukset, joilla on äänensä hankkinut ja sisään päästyään törttöillä miten huvittaa. Ihmettelen tosiaan, miten persuja äänestävät pystyvät itselleen perustelemaan tuon hahmon palkanmaksun ja samaan aikaan kitisevän verovarojen käyttämistä humanitäärisiin tarkoituksiin.

Concorde
20.12.2017, 09.49
Liki parikympppiä ylinopeutta, repsikka roikkuu ulkona, kummallakaan ei turvavyötä ja tietty se kännykkä... Ziisus noita pommeja tuolla tien päällä...

https://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/200369613-800x_.jpg

https://twitter.com/DPasterstein/status/943065617992683520/photo/1

Jopotuinen
20.12.2017, 10.46
Ja polliisipomo hukkuu idiooteiksi ja käskee ilmoittamaan polliisille.
Jos pollarin arvio osui kohdalleen näistä, niin varmaan siten lampsivat asemalle tunnistettaviksi. :D

Concorde
20.12.2017, 10.50
Tai sitten siellä asemalla on ruuhkaa, kun kaikki valkoisen mopoauton omistavat ilmoittautuvat luullen että jäivät hölmöilyistään/ylinopeudesta kiinni...

Smo
20.12.2017, 10.53
Toi näyttää ihan turvalliselta vs Espoossa vastaan tulevat tai ohittavat kolme päällä ilman valoja ja kypäriä kovempaa vauhtia mopolla liikkuvat. manskullakin jengi roikku autoista kun Suomi voitti lätkässä kultaa, ihme jeesusteluu

Mut

Paskaa joulua, toivottaa hallitus

"Ensimmäistä kertaa meillä on laki, joka rankaisee kansalaisia siitä, että elinkeinoelämä ja valtiovalta eivät pysty tarjoamaan heille työtä eivätkä viranomaiset palveluja."

http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/12/19/paskaa-joulua-toivottaa-hallitus/

JackOja
20.12.2017, 10.58
"Ensimmäistä kertaa meillä on laki, joka rankaisee kansalaisia siitä, että elinkeinoelämä ja valtiovalta eivät pysty tarjoamaan heille työtä eivätkä viranomaiset palveluja."

Eilen uutisissa ministeri Orpolta kysyttiin miten tästä taantumasta noustaa ja saadaan Suomi nousuun ja talous kuntoon ja hän vastasi: "Pitää saada ihmisille työpaikkoja".

No uittu jeesus joo joo, toi on sanottu monta kertaa ja kaikki tuon tajuaa. Olisipa joskus vastaus konkreettisempi, tyylliin "aiomme tehdä tätä ja näin ja näin jotta saamme työpaikkoja".

Concorde
20.12.2017, 12.32
Eilen uutisissa ministeri Orpolta kysyttiin miten tästä taantumasta noustaa ja saadaan Suomi nousuun ja talous kuntoon ja hän vastasi: "Pitää saada ihmisille työpaikkoja".

No uittu jeesus joo joo, toi on sanottu monta kertaa ja kaikki tuon tajuaa. Olisipa joskus vastaus konkreettisempi, tyylliin "aiomme tehdä tätä ja näin ja näin jotta saamme työpaikkoja".Eilen tuli myös uutisissa, että Suomen talouskasvu on tänä vuonna yli 3 pinnaa ja hyvältä näyttää seuraavatkin vuodet.

Mollissa on yli 15tuhatta avointa työpaikkaa ja esim. länsiranta (Pori, Rauma, Uusikaupunki) tuskailee työvoimapulan kanssa. Tampereen nurkilla on haastavaa löytää IT-alan osaajia tarpeeksi ja voin kuvitella, ettei se ole muissakaan yliopistokaupungeissa liian helppoa ole...

lansive
20.12.2017, 13.55
12 viikkoa ja työtön metsuri Kainuusta on IT-konsulttina Tampereella.

Vai olikohan Juhana Vartiainen sittenkin oikeassa kun sanoi, että nykyisistä työttömistä 10% voi oikeasti työllistyä enää mihinkään=

marco1
20.12.2017, 15.34
^Vuoden harjoittelupaikkahan tuossa on vasta tienattu.
Sinänsä alanvaihtajista on erittäin positiivisia kokemuksia, ysärillä moni työkaveri tuli IT-alalle jonkun muun alan koulutus pohjalla. Kurssituksen ja työharjoittelun jälkeen heistä moni pääsi alalla eteenpäin hyvinkin nopeasti.

marmar
20.12.2017, 15.39
12 viikkoa ja työtön metsuri Kainuusta on IT-konsulttina Tampereella.

Vai olikohan Juhana Vartiainen sittenkin oikeassa kun sanoi, että nykyisistä työttömistä 10% voi oikeasti työllistyä enää mihinkään=

Tuskin prosentti noin pieni on. Kaikista ei ole konsulteiksi ja muutenkin osalla on vaikeampaa työpaikansaanti (ikärasismi, ulkonäkörasismi ym) seikat voi vaikeuttaa työnsaantia. Samoin vääränlainen koulutus / työkokemus. Monesti tulkitaa ylikoulutetuksi ja sitä kautta pakon edessä paikkaa hakevaksi, joka ei sitoudu työhön, vaikka aidosti haluja olisikin.

Olen läheltä seurannut montaakin tapausta ja ei se niin helppoa ole.

Toisaalta ei nuo vaatimukset omasta aktiivisuudesta kohtuuttomia ole.

Jonkun määräaikasen vuokratyöorjapaikan kautta tuon vaatimuksen pystyy aika hyvin täyttämään, jos kaikki työ kelpaa.

Munarello
20.12.2017, 18.55
Toisaalta monesti näkee sitäkin, että johonkin perus it-pönkän hommiin vaaditaan vähintään amk-tutkintoa. Aika paljon noissa lähitukihommissakin on insinöörejä, mikä kuulostaa ainakin omaan pirtaan aika hemmetinmoiselta ylikouluttaumiselta. Vai miten joku binäärikoodin taitaminen auttaa siinä, että jamppa käy nostamassa läppärin paketista pöydälle? :D

Concorde
20.12.2017, 20.41
Vai miten joku binäärikoodin taitaminen auttaa siinä, että jamppa käy nostamassa läppärin paketista pöydälle? :D

Ei se varmaan siihen auta, mutta jos se kone pitää liimata vaikka useampaan erilaisia trusteja sisältäviin domainiin/AD:hen siten, että sillä on erilaiset online ja offline-profiilit, niin silloin koulutuksesta alkaa olla jo hyötyä. ;)

bici74
20.12.2017, 21.22
Ei se varmaan siihen auta, mutta jos se kone pitää liimata vaikka useampaan erilaisia trusteja sisältäviin domainiin/AD:hen siten, että sillä on erilaiset online ja offline-profiilit, niin silloin koulutuksesta alkaa olla jo hyötyä. ;)Mut ei siihen insinöörin koulutusta tarvita, IMHO.

Disclaimer: en ole insinööri.

Concorde
20.12.2017, 21.56
Mut ei siihen insinöörin koulutusta tarvita, IMHO.

Totta. Tän vois tiivistää vaikka näin: kaiken jo keksityn pystyy kuka tahansa oppia tekemään.

bici74
20.12.2017, 22.29
Totta. Tän vois tiivistää vaikka näin: kaiken jo keksityn pystyy kuka tahansa oppia tekemään.Vähän tökerösti kenties sanoin mutta aika paljon noita ylikoulutettuja on tullut nähtyä. Parhautta tietysti olisi jos kaikki saisivat tehdä koulutukseen ja ennenkaikkea osaamiseen soveltuvaa duunia mutta tämä on toki utopiaa.

Joku winkkarin ja AD:n säätäminen vaatii osaamista jota kurssilla ja tekemisen kautta opitaan mutta ei siihen insinöörin koulutusta pohjalle tarvita. Ei siitä tietysti haittaa ole.

LJL
20.12.2017, 22.40
Vaikka itse olen kai verrattain korkeasti koulutettu en tiedä silti usein töissä mitä pitäisi tehdä. Enkä kyllä siviilielämässäkään. Selvää alikouluttautumista.

paaton
20.12.2017, 22.48
Yksinkertaisella ihmisellä on elämä helppoa. Töissä otetaan aamulla kuva lokerosta, katsotaan siitä ohjeet ja painetaan vihreää nappia koneen kyljestä.
Napin painamisen välillä syödään, juodaan kahvia ja surffaillaan netissä. Kotiin päästyä painetaan nappia puhelimesta ja poljetaan trainerilla. Väliajalla taas syödään, surffataan netissä ja uutena juttuna nukutaan :)

tempokisu
21.12.2017, 00.59
juodaan kahvia ja surffaillaan netissä. , surffataan netissä ja uutena juttuna nukutaan :)

plus että pelataan pasianssia töissä.

Mutta niin monet kerrat oon todennu että kellä on, heille annetaan ja kellä ei ole, heiltä voidaan kätevästi viedä siitä vähästäkin pois.

Viittaan tällä hallituspuolueiden äänestykseen evätä tuki ruoka-apua jakavilta yhdistyksiltä. Ite korotellaan omia palkkoja ja puliveivataan sitä sun tätä - itselle lisää rahaa.
Köyhät kuolkoon nälkään.
Hallitukselle nahkiaisen puremia ja Juicen "Sika"-jouluähkyä

OJ
21.12.2017, 03.19
Jeesus...jos aina tietäisi mitä töissä pitäisi tehdä, niin sittenhän se olisi helppoa. Tai onhan tää mun duuni aika simppeliä. on vaan pidettävä huoli, että sisään tuleva rahamäärä on isompi kuin ulos virtaava rahamäärä ja että noiden erotus on tilikauden lopussa vähintään se, mitä tuli luvattua noin 15 kuukautta aikaisemmin. Sitten tohon päälle ne muut annetut tehtävät ja vastuut ettei tule aika pitkäksi.

fiber
21.12.2017, 07.24
^ Kuulostaa valtiovarainministerin tehtäväkentältä.

tempokisu
21.12.2017, 07.33
Jeesus...jos aina tietäisi mitä töissä pitäisi tehdä, niin sittenhän se olisi helppoa. .

Tuskin kukaan kaikesta kaikkea tietää. Mielestäni jos ei tiedä, on reilua ja oikein kertoa se - esimerkiksi potilaalle - ja ohjata oikeaan paikkaan, eikä lähteä tumpuloimaan.
Hankala sekin tilanne toisinaan on kun tietää, mutta potilas vaatii täysin perusteetonta "hoitoa" ja siinä yrittää selittää että näin ei asiaa hoideta. Viimeksi eilen joutui aika napakasti sanomaan mikä on asian järkevä hoito, ja potilaan vaatimus on perusteeton, ja se vaadittu "hoito" ei edes tähän auta. Jotkut ihmiset mieltää että yksityinen paikka on "kauppa" jonne mennään "kauppalistan kanssa" ja koska käynnistä maksetaan niin silloin saa vaatia mitä vaan. Ei sen potilaspalkkion pidä olla niin elintärkeä että sen eteen "myy sielunsa" ja etiikkansa.
Yleensä on kyse uni-rauhoittava-vahva kipulääke-asioista, mutta koskee usein myös vaikkapa kortisoni-injektiota ja antibiootteja.

Concorde
21.12.2017, 09.40
Parhautta tietysti olisi jos kaikki saisivat tehdä koulutukseen ja ennenkaikkea osaamiseen soveltuvaa duunia mutta tämä on toki utopiaa.

Muutaman sadan luetun CV:n ja muutaman kymmenen rekryn tuomalla kokemuksella itse olen monesti ihmetellyt, kuinka jollain tietyllä koulutuksella on päätynyt tietylle urapolulle. Tietty Tampereen alueella iso hakijajoukko noudattaa samaa kaavaa (TTY -> Nokia Mobile), mutta joukosta löytyy myös poikkeaviakin urapolkuja. Yksi mieleenjääneistä oli: lukio -> suntio -> koulu -> pappi -> koulu -> insinööri -> Nokia -> startup-yrittäjä

Koulutus itseisarvona antaa kuvan hakijan kapasiteestista, mutta kyllähän vaativimpiin tehtäviin se työkokemus on se mikä merkkaa.

tempokisu
21.12.2017, 09.56
Vähän tökerösti kenties sanoin mutta aika paljon noita ylikoulutettuja on tullut nähtyä. Parhautta tietysti olisi jos kaikki saisivat tehdä koulutukseen ja ennenkaikkea osaamiseen soveltuvaa duunia mutta tämä on toki utopiaa.

Joku winkkarin ja AD:n säätäminen vaatii osaamista jota kurssilla ja tekemisen kautta opitaan mutta ei siihen insinöörin koulutusta pohjalle tarvita. Ei siitä tietysti haittaa ole.

Parhautta olisi jos saisi tehdä sellaista työtä josta on kiinnostunu ja joka on mielekästä. No, jonkun nämä ajokorttitodistuksetkin on tehtävä niin tehdään sitten. Koko sen homman on saanu ite ihmetellä, ei tällaisia ollut silloin kun olin koulussa, eikä silloin kun ite suoritin autokoulun ( onneksi). Myönnän että tuntuu joskus hivenen turhauttavalta kysellä numeroita numerotaululta ja pyytää aikuisia ihmisiä piirteleen kelloja....hyvästä ja näppärästä konekirjoitustaidosta on kyllä työssä erittäin paljon hyötyä.

Ei minua haittaisi ollenkaan vaikka olisin huoltamon myymäläpuolella töissä, tai jos siellä KVVY:llä tarttettaisiin jotain työntekijää...

pturunen
21.12.2017, 10.22
Suomessa tuijotellaan turhan paljon tutkintonimikkeeseen ja muutenkin suhtaudutaan HR:ään pakollisena menoeränä siinä piilevän potentiaalin sijaan. Tänä päivänä duunit eivät ole enää sellaisia, että niitä voi rutiinisti hoitaa. Työssä oppiminen, uuden kehittäminen ja soveltaminet alkavat olla arkipäivää alalla kuin alalla. Tyypistä se lopulta on kiinni, mutta itse en ylikoulutustermiä tunne. Lähkökohtaisesti korkeakoulututkinto on osoitus ajattelukyvystä, toisin kun ammattikoulututkinto ja ajattelukyky on se, mikä kiinnostaa.

H. Moilanen
21.12.2017, 15.52
Tyypistä se lopulta on kiinni, mutta itse en ylikoulutustermiä tunne.
Korkeakoulutetun henkilön palkkaaminen duunari-tason hommiin on harvoin pitkäkestoinen työsuhde. Eli sinällään ylikoulutus on olemassa. Jos kavennetaan kenttää ja puhutaan toimihenkilöistä tai ylemmistä toimihenkilöistä, silloin ylikouluttautuminen terminä hämärtyy tai poistuu.

pturunen
21.12.2017, 16.06
Joo ja ei. Kuinka usein duunarihommat ovat ns. pitkäkestoisia työsuhteita? Moni heittää keikkaa toisen työn ohella. Tiedän toisaalta tyyppejä, jotka tykkäävät tehdä käsillä töitä ja ovat vaihtaneet asiantuntijatehtävistä esim. puusepäksi. Tuskin on motivaationpulasta silloin kiinni, vaikka ala vaihtuukin. Lähtökohtaisesti Suomessa joku vinouma on olemassa, jos työnantajapuolen asennoituminen on työnhakijaa kohtaan tasolla "et kummiskaan ole tosissasi".

plr
21.12.2017, 16.18
.. esim. länsiranta (Pori, Rauma, Uusikaupunki) tuskailee työvoimapulan kanssa.

Suomen sisällä muutto on kallista. Jos myyt 300 000 € omakotitalon ja ostat samanhintaisen toisaalta, niin varainsiirtoveroa tulee 12 000 €. Päälle lisäksi kaikki muut muuttokulut. Menee pitkään - jopa vuosia - tienata pelkkiä varainsiirtoverorahoja eli käytännössä useinkaan ei ole kannattavaa muuttaa ketterästi töiden perässä. Olen varma, että verotus ohjaa tässäkin asiassa muuttoliikettä ja valtion tahtotila selvästi on ettei haluta ihmisten liikkuvan ketterästi.

JackOja
21.12.2017, 16.59
Suomen sisällä muutto on kallista. Jos myyt 300 000 € omakotitalon ja ostat samanhintaisen toisaalta...

Eikö monesti mene vielä niin, että myyt "tappiolla" lähtökunnassa 120 000€ omakotitalon ja ostat 300 000€ kaksion.

OKS
21.12.2017, 18.29
Kuinka usein duunarihommat ovat ns. pitkäkestoisia työsuhteita? ... Tiedän toisaalta tyyppejä, jotka tykkäävät tehdä käsillä töitä ...

Hep.

Oatmeal Stout
21.12.2017, 18.53
Näin, eihän Microsoftin Master of Windows/Office -koulutus kestä kuin kolme vuotta per tuote ja MoW on ihan hyvä pohja toimia AD:n kanssa, koska ymmärtää miten valtuudet leviävät useamman AD:n kanssa työasemille ja mitä se vaikuttaa työskentelyyn.

Metsämuija
21.12.2017, 19.24
Kyllä ylikoulutusvaara on. Esim tekniikan tohtoriksi väitellyt ei ole uskottava hakija enää täysin samoihin hommiin kuin esim dippainssinä olessaan. Suhdannevaihtelut taas voivat johtaa siihen että entinen erikoisosaamisalue ei ole enää kuranttia. Ei ole helppoa ei.

p bonk
21.12.2017, 21.53
^ Opponoin. Tiimissä on yksi. Jos hakisi nykyiseen työhön dippainssin rinnalla, palkkaisin heti. Toisaalta voi olla, että palkkaisin saman henkilön muutenkin maisteritasoisena.

Nassetäti
21.12.2017, 21.59
Vai maisteritasoisena.:) Tännä nyt on taas malliesimerkki miten ihminen tekee valintoja täysin tietätämättä mitä on tekemässä saati mitä mahtaakaan saada.

pturunen
21.12.2017, 22.18
Uskoisin sen jotain todistavan, että on on väitellyt. Kapasiteettia tällaisella henkilöllä löytyy vaikka persut koettavatkin saada kansan vakuuttuneeksi päinvastaisesti.

OJ
21.12.2017, 23.45
Paluumuuton suunnittelun kaltaiset mielenterveyden oireet lähtevät varsin nopeasti kun lukaisee muutaman nettivoorumin.

bici74
21.12.2017, 23.52
Paluumuuton suunnittelun kaltaiset mielenterveyden oireet lähtevät varsin nopeasti kun lukaisee muutaman nettivoorumin.Onneksi on fillarifoorumi jolla järjen ääni edelleen kuuluu myös off-topicissa. Täällä on ilmeisen normaalia porukkaa moneen muuhun voorumiin verrattuna (itseni jäävään tietysti).

Nassetäti
22.12.2017, 09.25
Kuka nyt normaali haluaisi olla. Etsitään normaalia maisteria, joka siten on todistanut jotain koska on väitellyt. Onkohan joku olemassa, joka ei ole jaksanut turhaan koullun penkkejä kuluttaa, ja elellä asunto- ja opintotukiloilla, sekä kerryttänyt isänmaalle opintovelkaa. Mie voisin sellaisen järki-ihmisen vaikka palkata, jos on utelias ja oppimiskykyinen töidenkin suhteen.

p bonk
22.12.2017, 09.33
Yksi järjen äänen lähde. Kemppinen. Tällä kertaa salassapidosta.

http://kemppinen.blogspot.fi/2017/12/nama-nappaimet.html

Concorde
22.12.2017, 09.52
^ no nyt oli järkevää tekstiä. Pitääkin laittaa toi blogi satunnaiseen seurantaan.

Nassetäti
22.12.2017, 10.27
Mitähän järkevää tuossa mahtoi olla?
Eikös liiketoiminnan tehtävänä ole tehdä omistajille mahdollisimman paljon voittoa. HS toimii tämän periaatteen mukaisesti ja asioista mitään tietämättömät poliitikot jeesustelevat. Ei se kuulkaas niin mene, etteikö varsinkin salaisista asioista oltaisi kiinnostuneita. Varsinkin jos ei hoida työtehtäviään tunnollisesti ja asianmukaisesti.

H. Moilanen
22.12.2017, 11.29
Joo ja ei. Kuinka usein duunarihommat ovat ns. pitkäkestoisia työsuhteita?
Metalli-, auto- ja sähköalalla huomattavasti useammin kuin esimerkiksi kaupan tai mäkkärin kassalla. Toisaalta, tässäkin on voimakas ero sukupolvien välillä; eipä taida nykyisistä kaksikymppisistä monikaan tehdä 40 vuoden uraa yhdellä työnantajalla.

Tiedän toisaalta tyyppejä, jotka tykkäävät tehdä käsillä töitä ja ovat vaihtaneet asiantuntijatehtävistä esim. puusepäksi. Tuskin on motivaationpulasta silloin kiinni, vaikka ala vaihtuukin.
Hutikoulutusta tulee aina jonkin verran ja alanvaihtajia on aina. Näillä on yleensä esittää tuoretta, uuden alan koulutusta ja varsin usein hakemus tai CV on tehty uuden alan koulutus edellä.

Lähtökohtaisesti Suomessa joku vinouma on olemassa, jos työnantajapuolen asennoituminen on työnhakijaa kohtaan tasolla "et kummiskaan ole tosissasi".
Joo, on se kummaa kun väitellyttä tohtoria ei oteta vakavasti hakijana osuuskaupan kassahommiin. Jos joku väitellyt tohtori haluaisi tehdä kassatyötä puhtaasti rakkaudesta lajiin, tohtorin tutkinto ei yleensä ole luettavissa CV:stä.

Jami2003
22.12.2017, 11.40
Mitähän järkevää tuossa mahtoi olla?
Eikös liiketoiminnan tehtävänä ole tehdä omistajille mahdollisimman paljon voittoa. HS toimii tämän periaatteen mukaisesti ja asioista mitään tietämättömät poliitikot jeesustelevat. Ei se kuulkaas niin mene, etteikö varsinkin salaisista asioista oltaisi kiinnostuneita. Varsinkin jos ei hoida työtehtäviään tunnollisesti ja asianmukaisesti.Joo mutta osakeyhtiölaki ei aja muiden lakien yli.

pturunen
22.12.2017, 11.45
Mistähän se kaupan kassa tässä tuli kuvioihin mukaan jos alanvaihdosta puhutaan? Tarpeetonta kärjistämistä tuo, kaupan kassan työtehtäviä on turha verrata esim. puusepän tehtäviin. Siellä ei juuri itsensäkehittämiseen ole mahdollisuuksia, toisin kuten perinteisessä käsityöläishommissa. Miksi muutenkaan pitää puhua hutikouluttamisesta, mieltä saa ja pitääkin muuttaa. Pelkästään suhdanteet ohjaavat alanvaihtoa, joten miksi älykäs ihminen jäisi laakereilleen lepäämään. Itse ainakin maksan mielelläni verovaroja uudelleenkouluttamiseen sen sijaan, että tuen kortistossa loikoilua.

No mielipiteitä nämä (onneksi) ovat. Niillä ei juuri muuta arvoa ole.

JohannesP
22.12.2017, 15.33
https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_789,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-9991476.jpg

En ole telakka-ammattilainen, mutta jostakin syystä hieman hirvittäisi olla tuollaisen 16,5t kg rakennelman lähettyvillä tutkimassa uppoamissyytä mikä pysyy pystyssä muutamalla hepposella rautatankorakennelmalla joiden leviäminen sivuille on varmistettu kuormaliinalla. Näyttää et melko pienellä työntekijän virheellä tuon saisi maihin. Pelkästään sen pohjalta oppimalla miten isommissa pörssiyhtiöissä otetaan kantaa työturvallisuuteen raskaiden taakkojen yhteydessä ja tässä sentään työssä onnettomuuksien asiantuntija (onnettomuustutkintakeskus).

plr
22.12.2017, 15.40
Ehkä Onnettomuustutkintakeskus yrittää saada omakohtaista kokemusta onnettomuuksista.

OJ
22.12.2017, 17.01
Tietojen julkaisu ja hallussapito hesarin toimesta on yksi asia. Sitten on lisäksi varsinainen tietojen vuotaminen (kuka ja miten) ja lisäksi virkamiesten onneton sohlaaminen tämän asian tiimoilla. Suurin ongelma taitaa olla rajatun joukon arvovallan mureneminen ns. amatoorien toimesta. Joku voisi jopa väittää, että vastatiedustelu/-vakoilu on mokannut tai jopa melko kädetontä sakkia. Jos turvallisuudesta vastuussa olevat henkilot eivät ole tehtäviensä tasalla, niin ei sitä voi korjata sananvapauteen kajoamalla...jos maanpuolustuksen korkealla paikalla on vieraan vallan vakoilija, niin sitä ei korjata vaikka koko mediakentälle lyodään kapula suuhun.

Ja tosta Onnettomuustutkintakeskuksen kuvasta. Kun vertaa miten meidän duunitouhuissa varmistetaan maksimissaan kahden tonnin painoisia massoja, niin "vähän" heppoiselta näyttää. Esimerkiksi...meillä varmistetaan AINA kahdella eri tavalla, eli jos yksi pettää, niin aina on toinen tapa varmistamassa.

Jami2003
22.12.2017, 17.36
Aika hepposelta näyttää tuet mutta onhan noita sentään useammat, tuolla perällä näkyy vielä jopa kahdet samalla puolella. Vähimmillään noita veneitä pidetään kolmella pisteellä. Tuossa useampi pitää pystyssä ja itse paino kölillä mitä ei normaali vene aina kestä.

JiiPee
22.12.2017, 18.02
Ihme jeesustelua, noi kutterithan on itsestään oikenevia :D ehehläps

Jopotuinen
22.12.2017, 19.32
Aika hepposelta näyttää tuet mutta onhan noita sentään useammat, tuolla perällä näkyy vielä jopa kahdet samalla puolella. Vähimmillään noita veneitä pidetään kolmella pisteellä. Tuossa useampi pitää pystyssä ja itse paino kölillä mitä ei normaali vene aina kestä.

Kyllä kestää. Ja paino juurikin kölin päällä.
3x kolmiotuki per puoli näkyy olevan, eli kolmanneksen yli normin.

Ymmärsin jostain. että kaikki kannen alla oleva osastoitu ja suljettavissa vedenpitävin luukuin. Tässä tapauksessa luukut ovat olleet auki, ainoa käypänen vaihtoehto uppoamiselle. Mitä ohjeistus sanoo käytännöistä, en tiedä.
Olisivatko ehkä kumollaan ollessaan avanneet luukkuja ja pelastautuneet sinne ilmataskuun, kunnes?
Tuolla Englannin suunnalla telakoivat purkkareita ulkosalla masto pystyssä ja kölinsä päällä. Lisäksi muutama vinopölkky sivutukena. Jos esim. purkkarin kölin päälle tulevaa kuormaa kuvittelee keventävänsä sivutalloilla, ne tulevat rungosta läpi.
Kaikki kuorma kölille.

JohannesP
22.12.2017, 20.36
Itseäni tuossa epäilyttää nuo keulapukit ja mitä jos toinen murtuisi, liina pettäisi tai kuinka helposti ylipäätään tuollainen pukki pääsee liukumaan hiotulla märällä betonilattialla. Kaksi pystympää pukkia siellä on takana, mutta olisiko niistäkään apua.

Tai sit vaan joku vähän trukilla hipasee tai pumppukärryllä tulee vauhdilla ja sattuu osumaan toiseen keulapukkiin ja vähän liikahtaa ja painoa siirtymään köliltä.

Ehkä he kuitenkin tietävät siellä miten hommat hoidetaan.

Jami2003
22.12.2017, 20.57
Paino on koneiden takia peräpäässä jossa niitä tukiakin tuossa on. Toi paatti pysyy pystyssä vaikka noi etutuet ottais tosta pois.

Purkkarin pitää laittaa kölille kun se purkkarissa kaiken voiman ottaa vedessäkin mutta aika moni moderni moottorivene ei kanna köliltään vaan nimenomaan sivutuilla pitää ottaa voimat.

Mutta oikeestihan veneet ei paina juuri mitään (nehän kelluukin [emoji3]) ja esim tuollainen 10-20t vene pysyy ylhäällä kolmella A4 kokoisella lapulla jos on itse kantavalla rungolla kuten esim tuo. Ja on noi meren voimat sellaisia että jos lappu tulee kyljestä läpi niin tämä poika jättää ainakin sellaisen veneen laituriin.

Jopotuinen
23.12.2017, 13.02
Laivat kelluvat, koska ne on valmistettu kevyestä laivateräksestä, tietysti.

Concorde
23.12.2017, 14.19

Mä oon siis saanut valeoppia, kun luulin, että Mereen Arkin noste-neste-noste olis ollut se juttu... Damn... Kelluuttakos se laivateräs puulaivojakin? :D

tempokisu
23.12.2017, 14.23

juu, ja lentokoneet lentää koska ne on lentopeltiä ne koneet :D puulaivat kelluu koska siellä miehistö on laivarautaa.

Jopotuinen
23.12.2017, 16.24
Puulaivat kelluu, koska ne on tehty puusta, tietysti.
Archimedes, se nyt ei vaan tiennyt sitä.

Kisu aivan oikeilla väljillä lentskarin suhteen. Se on sitä lentoalumiinia.

tempokisu
23.12.2017, 16.49
Mun tietojen ( luotettava lähde) mukaan lentokoneet on lentopeltiä ja laivat laivarauhaa.
Ennen oli miehet rautaa, puuta oli laivat (hii-ohoi) puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa (hii-ohoi...( masentuneella äänellä seuraava) hii..ohoi)

Jopotuinen
23.12.2017, 17.12
Olen laivuri ja täyttä rautaa, siksi en voi juoda vettä. Siksi merimiehet sitä rommia.
Veden juonti kun ruostuttaa sisältä päin. Jo pieni tilkka vettä näkyy ruostetahroina kalsareissa :o

Metsämuija
23.12.2017, 21.17
^ Opponoin. Tiimissä on yksi. Jos hakisi nykyiseen työhön dippainssin rinnalla, palkkaisin heti. Toisaalta voi olla, että palkkaisin saman henkilön muutenkin maisteritasoisena.

On hommia, joissa on TT ja DI tekemässä samoja töitä rintarinnan ja se ei ole ongelma. Mutta esim jos olet hankkiutunut hyvinkin propellihattuaiheesta tohtoriksi, se voi kummasti haitata pääsyä esim ei-teknisempiin hommiin kun kaikki profiloivat sinut propellihatuksi. Todennäköisesti työhistoriasikin tukee propellihattua eli on haasteellisempaa todistaa että olisit motivoitunut johonkin muuhun. Cvtä usein luetaan kyllä hyvinkim rajoittuneesti kun tarjontaa on eunsaasti. Työnantajan markkinat

Metsämuija
23.12.2017, 21.26
Kuka nyt normaali haluaisi olla. Etsitään normaalia maisteria, joka siten on todistanut jotain koska on väitellyt. Onkohan joku olemassa, joka ei ole jaksanut turhaan koullun penkkejä kuluttaa, ja elellä asunto- ja opintotukiloilla, sekä kerryttänyt isänmaalle opintovelkaa. Mie voisin sellaisen järki-ihmisen vaikka palkata, jos on utelias ja oppimiskykyinen töidenkin suhteen.

Maistereita en tiedä, mutta teknillisellä puolella kyllä aikoinaan moni selvisi hyvinkin ilman opintolainaa. Eikä opinnoissa nyt niin kauan mennyt. En minäkään sitä koskaan hakenut. Toki piti luentoja paljon skipata, tehdä sen sijaan töitä töitä ja käydä vain laskuharjoituksissa ja tenteissä. Onneksi ei juurikaan paikallaolopakkoa ollut. Hankin jopa oikeuden jatkaa tohtoriksi, mutta 10 vuoden jälkeen luovuin siitä. En mä jaksanut lopulta työn ja harrastuksien jälkeen opiskella enää tosissaan. Jos opinnot olisi liittynyt suoraan töihin, tilanne olisi varmaan eri.

tempokisu
24.12.2017, 02.58
Otin opintolainan, mutta turvaksi. Maksoin sen heti valmistumiseni jälkeen pois sieltä kuleksimasta. Säästin kaikki opiskelujen ohessa ansaitsemani markat; ja niistä oli hyötyä kun piti maksaa kaksi masuleikkausta á 24 980mk. Sinne ne säästöt sitten menikin. Jos opiskelusta jotain hyötyä oli niin ainakin tiesin mikä on vaivan nimi ja osasin hakeutua oikeaan hoitopaikkaan. Sillä hetkellä se tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta, olisin voinu valita toisinkin mutta silloin oli vielä eri tavalla elämänhalua.

Kihti
24.12.2017, 13.16
... Cvtä usein luetaan kyllä hyvinkim rajoittuneesti kun tarjontaa on eunsaasti. Työnantajan markkinat
Kyllähän cv kannattaa kirjoittaa sen mukaan mitä töitä on hakemassa. Itse olen it-alalla ja rekryprosessissa mukana olleena tiedän ettei sitä tohtorin tutkintoa ehkä kannata laittaa cv:een jos hakee rivikoodarin paikkaa. Työkokemus painaa enemmän kuin tutkinnot (varmaan joka alalla). Siitä päästäänkin oikeaan ogelmaan - eli miten saada työkokemusta, kun kukaan ei palkkaa siihen ensimmäiseen työhön.

tempokisu
25.12.2017, 06.47
^ kihti ( t. toinen kihti), tuo oli juurikin mun ongelma; kun työkokemusta ei ollut, ei töitäkään annettu. Usein esitin kysymyksen, että miten ihmeessä saan työkokemusta, kun en saa sitä työtäkään? hivenen vaikeeta. Sinänsä kahden henkeä uhanneen sairauden voittaminen olisi voinut käydä ansiosta....mutta lähinnä rikoksiksi ne luokiteltiin.
Huvitti jostain lukemani "ohje" että cv:n ( ja mikä sekin oikeastaan on...) ei pitäisi olla yli kahden sivun mittainen...eh, jos olen oikein ymmärtänyt tuon cv:n, mulla tulee yksi lause siihen.....

No mutta kuitenkin, olen ihan samaa mieltä Timo Soinin kanssa että toi "ensitreffit alttarilla" on ihmisyyden pilkkaa, ei rakkaudelle ja yhteiselolle ole mitään pyskologista tieteellistä tms. selitystä...se vaan kolahtaa jos on kolahtaakseen ja siinä mitkään analyysit merkkaa mitään. Nyt sitten meinataan että laitetaan ihmispoloiset lapsentekoon tuntemattoman kanssa. Joo voi ihmiset isesseen tehdä mitä tykkää, mutta pitääkö se laittaa telkkariin? Toki sitä neloskanavaa ei tartte katsoa, mutta tuntuu että noita parisuhde ja pariutumis- ohjelmia pukkaa joka kanavalta. Napakymppi on ehkä ainoa jossa se tehdään ( tai tehtiin) ei-niin-vakavasti kuten pitääkin.

spaceman
25.12.2017, 15.31
Huvitti jostain lukemani "ohje" että cv:n ( ja mikä sekin oikeastaan on...) ei pitäisi olla yli kahden sivun mittainen...eh, jos olen oikein ymmärtänyt tuon cv:n, mulla tulee yksi lause siihen

CV:hen pitäisi saada kirjailtua tiivistetysti haetun työpaikan kannalta oleelliset asiat. Jotkut ovat sitä mieltä että sivu on maksimi, toisen mielestä kaksi sivua. vaikea on kuvitella että ainakaan yli kolmea sivua olisi CV ellei erikseen ole pyydetty tekemään romaania. Varsinaisen ammatillisen pätevyyden ja työkokemuksen lisäksi useimmiten myös aikaansaannoksia aikaisemmissa työpaikoissa kannattaa mainita sekä kertoa itsestään jotain työntekoon liittyvää positiivista: esim. aiemmat näytöt työskentelystä stressitilanteissa tai tiimityössä jos haettavassa työpaikassa on sellaista odotettavissa.

CV:ssä sana on vapaa mutta kannattaa tosi paljon miettiä mitä sinne laittaa. Niillä sivulla-kahdella pitäisi vakuuttaa työnantaja jota et ehkä ole koskaan aiemmin tavannut. Nykyään myös LinkedIn-profiili voi olla pätevä CV tai ainakin lisätiedon tuoja. Muista laittaa nettilinkit mukaan CV:hen jos toivot niitä käytettäväksi. Työnantajan ei sovi käyttää netin tietoja ellet itse ole niitä tuonut esiin.

tempokisu
25.12.2017, 18.56
CV:hen pitäisi saada kirjailtua tiivistetysti haetun työpaikan kannalta oleelliset asiat. Jotkut ovat sitä mieltä että sivu on maksimi, toisen mielestä kaksi sivua. vaikea on kuvitella että ainakaan yli kolmea sivua olisi CV ellei erikseen ole pyydetty tekemään romaania. Varsinaisen ammatillisen pätevyyden ja työkokemuksen lisäksi useimmiten myös aikaansaannoksia aikaisemmissa työpaikoissa kannattaa mainita sekä kertoa itsestään jotain työntekoon liittyvää positiivista: esim. aiemmat näytöt työskentelystä stressitilanteissa tai tiimityössä jos haettavassa työpaikassa on sellaista odotettavissa.

CV:ssä sana on vapaa mutta kannattaa tosi paljon miettiä mitä sinne laittaa. Niillä sivulla-kahdella pitäisi vakuuttaa työnantaja jota et ehkä ole koskaan aiemmin tavannut. Nykyään myös LinkedIn-profiili voi olla pätevä CV tai ainakin lisätiedon tuoja. Muista laittaa nettilinkit mukaan CV:hen jos toivot niitä käytettäväksi. Työnantajan ei sovi käyttää netin tietoja ellet itse ole niitä tuonut esiin.

Kiitos asiallisesta vastauksesta, mutta huomaan että olet täällä uusi ja et aivan honannu mun pointtia.
Kun sitä työkokemusta ei ole kun yhdestä työpaikasta, en ole saanu mitään aikaan ja stressitilanne on lähinnä sitä kun töitä ei ole ( tulet työpaikalle, ja huomaat että jaha 2 asiakasta että mitäpä tässä tehdään sitten loppuaika.....) ikinä en ole tiimissä töitä tehny, yksikseni vaan.
LinkedIn-profiili ????? nettilinkit, ei mulla ole kun se valokuvaussivu ja se ei ehkä nyt asiassa auta...

Meinasin tällä nyt sitä että kun työkokemusta suhteessa ikään ei juurikaan ole eikä mitään ansioita, ikää on jo aika paljo niin aika hankala tilanne saada muita töitä. Ei voi kun toivoa että meidän pulju pysyy pystyssä ja on edes vähän töitä minullekin, ja sitten että Luoja armahtaisi kohtuupian. Joskus sitä oli haavena että olisi iso palkka ja voisin auttaa vanhempiani, mutta nyt se on vain että kun tulisi toimeen...

puffe
25.12.2017, 22.39
Joskus sitä oli haavena että olisi iso palkka ja voisin auttaa vanhempiani, mutta nyt se on vain että kun tulisi toimeen...

Mutta sullahan on antaa paljon parempaa kuin raha. Ikäihmisillä on tota kremppaa ja muuta vaivaa, niin sehän on lottovoitto, kun tytär on lääkäri. Ei tarvitse mennä jokaisen kolotuksen takia terkkariin jonottelemaan, kun heillä on käytössä oma perhelääkäri. Ja jos et ole jonkun vaivan spesialisti, niin osaat ainakin suoralta kädeltä ohjata oikean gurun pakeille. Tietysti asia on eri, jos he ovat terveyden perikuvia.

tempokisu
26.12.2017, 03.31
Mutta sullahan on antaa paljon parempaa kuin raha. Ikäihmisillä on tota kremppaa ja muuta vaivaa, niin sehän on lottovoitto, kun tytär on lääkäri. Ei tarvitse mennä jokaisen kolotuksen takia terkkariin jonottelemaan, kun heillä on käytössä oma perhelääkäri. Ja jos et ole jonkun vaivan spesialisti, niin osaat ainakin suoralta kädeltä ohjata oikean gurun pakeille. Tietysti asia on eri, jos he ovat terveyden perikuvia.

Toivottavasti toi oli vitsi, mutta oli kyllä kirjaimellisesti tautisen huono sellainen.
Niistä asioista mitä vanhemmillani on, ...tarvii rehellisesti sanoa että ei tietoakaan, ja olen jäävi sitä ajokorttitodistustakin kirjoittamaan. Onneksi on "oikeita lääkäreitä" jotka osaa ja tietää.

eh....tarvii tähän lisätä että kyllä se olen minä kun on eniten sairastellu ja tarvinnu autokyytiä jos jonnekin.

spaceman
26.12.2017, 16.58
Kiitos asiallisesta vastauksesta, mutta huomaan että olet täällä uusi ja et aivan honannu mun pointtia.

Kyllä ihan hyvin mielestäni olen kartalla. Viestini oli tarkoitus olla yleispätevä infopläjäys CV:stä.

Lääkärin palvelukset olisivat erittäin toivottuja monissa yleishyödyllisissä järjestöissä jos CV:hen lisää rivejä haluaa. Näyttäisi kivalta jos siellä lukisi vaikka jotain SPR-toiminnasta tai urheilutapahtuman ensiapuhommista. Vaikka ei olisi ihan Ilkka Tulikouran maine niin ei haittaa niitä ilmaispalveluiden kinuajia.

Jos tavoitteekseen ottaisi CV:n saattamisen paremmalle tolalle niin todennäköisesti sinne niitä rivejä alkaisi ennen pitkää tulla.

tempokisu
27.12.2017, 01.18
Kyllä ihan hyvin mielestäni olen kartalla. Viestini oli tarkoitus olla yleispätevä infopläjäys CV:stä.

Lääkärin palvelukset olisivat erittäin toivottuja monissa yleishyödyllisissä järjestöissä jos CV:hen lisää rivejä haluaa. Näyttäisi kivalta jos siellä lukisi vaikka jotain SPR-toiminnasta tai urheilutapahtuman ensiapuhommista. Vaikka ei olisi ihan Ilkka Tulikouran maine niin ei haittaa niitä ilmaispalveluiden kinuajia.

Jos tavoitteekseen ottaisi CV:n saattamisen paremmalle tolalle niin todennäköisesti sinne niitä rivejä alkaisi ennen pitkää tulla.

Tuota...en oikein usko että olisin kovin hyödyllinen missään ensiapuhommissa. Olen elämässäni tehny 13vuotta töitä ...kolme päivää viikossa tai vähempi töitä, lähinnä flunssapotilaita ja ajokorttitodistuksia. Joku haava joskus ( ei viiteen viime vuoteen) ommeltu. Koulussa aikoinaan en oppinut mitään toimenpiteitä, kun ei annettu edes yrittää; olin "aika" hentoinen enkä mitenkään reippaan oloinen. Enemmän mulla on kokemusta potilaana olosta...
Nykynen työpaikka on aivan hyvä, ainut vaan että kun töitä olisi enemmän.
Mutta ei tästä nyt sitten enempää. Yritän tulla toimeen, eipä tässä elämässä muutenkaan ole enää mitään erityistä saavutettavaa tai tavoitteita. Hyvä tavoite on että pärjäilee.

tempokisu
29.12.2017, 04.39
höh...Iltalehden toimittaja Tommi Parkkonen kirjoitaa aika negatiiviseen sävyyn..."Koko kansan Niinistön" tukijoina rikkaita vuorineuvoksia, monimiljonäärejä, sote-firmoja...
No hyvähän se on että rikkaat tukevat, kun meillä köyhillä ja pienituloisilla ei nyt ole ylimääristä rahaa antaa Sauli Niinistön pressanvaalikampanjaan. Meillä on vain äänemme annettavana. Ja joka ääni, köyhänkin ääni, on tärkeä!

Jopotuinen
29.12.2017, 08.22
Voi Jessus sentään ja Ave Maria ainakin kolmeen kertaan, sillä kyllä nyt taivas putoaa uuden alkoholilain myötä!

Äskön uutistenlukija kerto, että uuden alkoholilain myötä täytyy palkata lisää polliiseja. Joukkojen vahvistustarpeeksi ovat Puskassa laskeneet 170 pollaria :D

Melkoista Jeesustelua on ollu koko kaljalain käsittely. Pohjimmillaan tuossa on kuitenkin vain kyse verojen keruusta ja Alkon monopolista. Siihen juurikin perustuu kaljalain ja 10% alkoholiveron korotuksen välinen kytky. Kun 4-kalja tulee maitokauppoihin nelosen hinta tipahtaa roimasti, Alkon hillitömän katteen sulaessa näiden tuotteiden osalta.

Alkon kate on monopolinsa turvin muhkea ja halutessaan voivat veronkorotuksesta huolimatta, vaikka pudottaa hintojaan. Nelosen kohdalla näin tulee käymäänkin.

Alkoholivero viineissä on ollut 6 € litra, eli 4 € puteli.
Esim. kympin putelista on hankinta 1 €, vero 4 €, kate 2,5 € ja ALV 2,5 € = 10 €, josta valtion osuus 9 €.
kahden kympin putelin voikin jo hinnoitella vaikkapa: Hankinta 5 €, vero 4 €, kate 6 € ja ALV 5 € = 20 €, josta valtion osuus 15 €.
Ja toi Alkon kate, on se asia, johon pohjaten halutaan kieltää tai vaikeuttaa viinien nettihankinta.

Juicen sanoin: Raittiushenkilöt raittiustuoleissaan, on sinusta mukamas huolissaan. Ja vitut, vaan ne verot.

Mahtoikohan muuten Arkadianmäen väki edes itse oivaltaa, että tulivat luoneeksi 170 uutta työpaikkaa ja ilmeisen vahingossa?

Mutta joo, että alkoholiveronkorotuksen tuotolla voidaan palkata aiemmin poispotkittuja pollareita takaisin hommiin, on hyvä uutinen. :)

tommi2
29.12.2017, 10.37
niin, jos nyt osasin laskea prosenttilaskun oikein, nyt on mahdollista ostaa 17% enemmän alkoholia/pullo kun ennen (ei siis 17 tilavuusprosenttia vahvempaa ;) ). jostain luin että arvioivat alkoholin kulutuksen nousevan 16%, mikä tarkoittaisi sitä, että vain vahvin A-olut myy kaupassa, kaikki vaihtavat siihen. tässä ei ole edes huomioitu, että keskivertokuluttaja on saattanut tähänkin asti ostaa jotain Alkosta.
eli kuluttaja, joka nautti ennen 10 olutta, nauttiikin nyt salakavalasti 11.7 oluen verran alkoholia. kyllähän tuo ero tekee sen että tekee mieli mennä kadulle riehumaan ja siitä sairastuu ja kuolee varmaan jo tammikuun aikana. tai sitten ei.

elcondorpasa
29.12.2017, 11.04
Jos pitäisi lyödä vetoa alkoholin kulutuksen kasvusta, niin laittaisin rahani tutkimukseen perustuvalle arviolle.

Ja jos alkoholin kulutus kasvaa, niin kyllä se sairaus- ja muissa haittatilastoissa näkyy. Oli sitten kuinka vahva mielipide tahansa.

tommi2
29.12.2017, 11.11
^ehkä tilapäisesti. jos funtsin itseäni, ostan noin 6 puolen litran tölkkiä olutta viikossa, nyt varmaan tulee ostettua nelosta, ihan vaan kun sitä saa. no, tämä olut ei ole kuitenkaan koko kulutukseni, menee viiniä ja teräviä jonkun verran, käyn pubissa silloin tällöin, näihin tämä uutuus ei vaikuta. lisäksi arvioisin, että tämä uutuudenviehätys häviää kuukaudessa-parissa.

tämä siis henkilökohtaisesta näkövinkkelistäni. mites nämä densot, jotka kittaavat Citumarketin kulmalla Pirkka-olutta? jos vahva olut ei ole halvin päihtymiskikka, he tuskin ostavat sitä.

eli tutkimus olettaa, että on olemassa vain marketolutta kuluttava valtava ihmisryhmä, joka vaihtaa täysin vahvaan olueen. tai vaihtoehtoisesti kaltaiseni kuluttaja innostuukin "nyt sitä saa" hengessä ostamaan enemmän.

mutta kuten sanoit, mielipiteitä ja spekulaatioitahan nämä. nähtäväksi jää mitä tapahtuu.

H. Moilanen
29.12.2017, 11.22
jos vahva olut ei ole halvin päihtymiskikka, he tuskin ostavat sitä.

Jos vahva olut olisikin paras hinta/känni-suhteeltaan, tämä tarkoittaisi lyhyempää elinkaarta ja sitä kautta positiivista vaikutusta haittakustannukset sarakkeeseen.

Singer
29.12.2017, 11.36
ei vaikuta uusi maailmanlopun alkoholilaki paljoa oluenkulutukseeni, ehkä muutama pullo viikossa ja prosentit on mitä on merkistä riippuen eli joutuu usein hakeen alkosta joka tapauksessa.
Pitää kai hakea pullo "krusovitsia" illan varalle

Smo
29.12.2017, 11.46
höh...Iltalehden toimittaja Tommi Parkkonen kirjoitaa aika negatiiviseen sävyyn..."Koko kansan Niinistön" tukijoina rikkaita vuorineuvoksia, monimiljonäärejä, sote-firmoja...
No hyvähän se on että rikkaat tukevat, kun meillä köyhillä ja pienituloisilla ei nyt ole ylimääristä rahaa antaa Sauli Niinistön pressanvaalikampanjaan. Meillä on vain äänemme annettavana. Ja joka ääni, köyhänkin ääni, on tärkeä!

Saavat pikkuinvestoinnilleen hyvän tuoton. Hyvähän se on että Presidenti on ison rahan puolella. Nimittihän Niinistö Sipilän kanssa jutskattuaan Sotea vetäneen Tuomas Pöystin oikeuskansleriksi valvomaan ettei kukaan turhaan valita perustuslain vastaisesti väkisin läpi viedyn Soten puutteista.

Sama meno on muuallakin, YLE lopettaa vuodenvaihteessa erittäin suosittuja kulttuuriohjelmia kuten Kultakuume ja jotain kymmeniä vuosia tulleita euroopasta kertovia ohjelmia ym.

OPM lopettaa yllättäen kirjastojen kulttuurilehtien ostotuen vuodelle vuodelle 2018, 200 000€ (tällä vaimennetaan hallitusta kritisoivaa ääntä). Saa nähdä tuleeko mökkiosaston kirjastoihin enää kulttuurilehtiä tämän jälkeen.

Hallitus myöntää miljoonien tuen MTV3 uutisille, toukokuussa puhuttiin miljoonasta ja nyt ainakin kahdesta. Nämä rahat kiertää konsernilainoina veroparatiisin kautta ulkomaiselle omistajalle. Mutta saapahan hallitus oman uutiskanavan. Samaan aikaan kotimaiset mediatuottajat ovat hätää kärsimässä.

https://www.journalisti.fi/ajankohtaiset/viisi-miljoonaa-vuodessa-veroparatiisiin/

Sit on työttömien rankaisusäädöt ym, kaikki verhoillaan sihen että olut vahvenee alle prosentilla joka tarkoittaa yhtä kulausta lisää/tölkki tai pullo/pari lisää mäyräkoiraan.

Hyötypolkija
29.12.2017, 13.06
Joskus kohut huvittaa enemmän, kun ei kosketa itseä millään tavalla. Nelosolut maistuu ihan paskalle, en käytä lainkaan, vaikka saisi ilmaiseksi. Enkä ole ainoa mielipiteeni kanssa. Pistää siksi vähän hymyilyttämään hirveä kohina.

Kaliani juon kolmosena ja välillä sorrun viinaksiin, kunnes krapula taas opettaa vähäksi aikaa pysymään kaliassa. Vaikka kalja onkin humaltumistarkoitukseen parasta, on se myös parasta saunajuomaa ja siihen sitä lähinnä tulee käytettyäkin.
Viimeksi 18-vuotiaana taisin laskea laivan tax-freessä, että tuossa kaljassa on paras hinta/alkoholi suhde. Sitten kasvoin aikuiseksi.

Smo mainitsi YLE:n. YLE:n budjetti vaan paisuu tolkutonta tahtia, mutta missä se näkyy? Lisäksi YLE:n rahoittaa nykyään entistä harvempi, eli ne harvemmat maksaa tolkuttomasti enemmän. Niin, mistä ne maksaa? V**uttaa maksaa eniten, kun ei koe saavansa mitään vastineeksi. Siksi YLE pitäisi rahoittaa valtion budjetista, eikä millään erillisellä verolla. Ja YLE:n pitäisi keskittyä vain ydintoimintaansa. Itse hyväksyisin siihen lähinnä lähetysverkon ylläpidon kustannukset, max. 10 Meur vuodessa nykyisen kohta miljardin sijaan. Mutta ehkä sillä voisi lisäksi puolueettomat uutiset ja jotain ajankohtaisohjelmaa rahoittaa myös. Kunhan pysyttäis alle 100 miljoonan. Ai, ei saa vaikuttaa vai? No enpä sitten maksakaan.

Ai niin, mutta ei se niin mene pohjattomien kulunielujen Suomessa. Puren vaan hammasta ja rutistan nyrkkiä kovempaa. My Finland!

Smo
29.12.2017, 19.40
Smo mainitsi YLE:n. YLE:n budjetti vaan paisuu tolkutonta tahtia, mutta missä se näkyy? Lisäksi YLE:n rahoittaa nykyään entistä harvempi, eli ne harvemmat maksaa tolkuttomasti enemmän. Niin, mistä ne maksaa? V**uttaa maksaa eniten, kun ei koe saavansa mitään vastineeksi. Siksi YLE pitäisi rahoittaa valtion budjetista, eikä millään erillisellä verolla. Ja YLE:n pitäisi keskittyä vain ydintoimintaansa. Itse hyväksyisin siihen lähinnä lähetysverkon ylläpidon kustannukset, max. 10 Meur vuodessa nykyisen kohta miljardin sijaan. Mutta ehkä sillä voisi lisäksi puolueettomat uutiset ja jotain ajankohtaisohjelmaa rahoittaa myös. Kunhan pysyttäis alle 100 miljoonan.

Hallitus meni muinoin viisaudessa yksityistämään lähetysverkon joka ennen oli rahasampo ja nykyään kulu Ylelle kuten kaikille muillekkin kanaville koska siitä tuli Carunan tyylinen luonnollinen monopoli ja lähetysmaksut ovat aika karut. Ajan henkeen sen ovat ostaneet ulkomaiset pääomasijoittajat ja veroja siitä ei meille tule. Luulen että Ylessä on edelleen aika paljon tehotonta keskijohtoa koska itse tekijöitä on pistetty paljon pihalle ja tuotantoa ulkoistettu tuotantoyhtiöille, tuokin yllättäen maksaa. Tuolla 2016 kulurakenne, 476 miljoonaa on vielä aika kaukana Miljardista.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/02/18/miten-yle-kayttaa-rahansa

Jopotuinen
29.12.2017, 20.52
^ Juu se oli idioottimaista kyllä, keitäs muuten silloin oli hallituksessa, kun TV:n lähetysverkko myytiin, nyt en muista?

Ohiampuja
29.12.2017, 21.39
Aika hyvä ohjelma kuntoiluriippuvuudesta.
https://areena.yle.fi/1-2649364

Smo
29.12.2017, 21.51
^ Juu se oli idioottimaista kyllä, keitäs muuten silloin oli hallituksessa, kun TV:n lähetysverkko myytiin, nyt en muista?

Lipponen?

Sipilä: "Mitä jos YLE loppuu ... tai maikkari, entäs sitten? Heh heh heh"

https://www.youtube.com/watch?v=dSUzrskrntE

puffe
29.12.2017, 23.01
V**uttaa maksaa eniten, kun ei koe saavansa mitään vastineeksi.

Et siis koskaan katso YLE:n tv-lähetyksiä, kuuntele YLE:n radiokanavia tai plärää YLE:n nettisivuja?
Sitten täytyy kyllä myöntää, että sinua rangaistaan oikein olan takaa YLE-maksulla.

OJ
29.12.2017, 23.28
Jeesus! Just hianoa Suami-jeesustelua ton bissen prosenttien kanssa...ja uittu...ne myy kuitenkin samaa kolmosta mutta eri etiketilla.

Jopotuinen
30.12.2017, 06.51
Tässä hyvä kirjoitus alkoholismista ja alkoholilaista.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005491495.html

Ja tämä marginaaliryhmä ohjaa koko valtaväestöön kohdistuvaa alkoholipolitiikkaa.
Itselle myös aivan sama onko nelosta kaupassa vai ei. Tarkan markan poikana (tai olen vain juoppo) ostan olueni yleensä €/ltr, aivan siinä kuin vaikkapa pyykinpesunestettä eilen.
Eilen tarttuikin Liiteristä jotain suomalaista 4,5 % olutta 6 pikkupurkkia, 2,05 €/ltr. Voi olla kuraakin, en ole vielä maistellut.

Sellainen toteutumaton toive tuohon lakiin, jotta olisivat sallineet samon tehen sen rajan 8 %. Tämä olisi avannut markkinoita kevyemmille viineille, joiden osalta Alkon tarjonta lienee varsin vaatimatonta. Blue Nunna ei maistu ja kuohareista en välitä.
Espanjalaisten valmiit sangriat kesähelteellä, vaikkapa. No, eihän niiden sekoittelu suurta vaadi, mutta olishan se kohtuullisempaa heittää yksi litran pönikkä ostoskassiin, 3 ltr laatikkoviinin sijaan.

Metsämuija
30.12.2017, 09.28
CVn pituus onkin mielenkiintoinen juttu. Jos sen pitäisi olla aikajana työ- ja opiskeluhistoriasta sekä taidoista niin että lukija myöskin ymmärtää mitä henkilö on tehnyt, kaksikin sivua on vähän ellei fontti ole kärpäsenkakkaa. Siis jos on vähänkään työkokemusta....

Concorde
30.12.2017, 09.47
^ Se riippuu paljolti siitä, kuinka paljon on hyppinyt työnantajalta toiselle. Mulla on 23v työkokemusta ja mun CV mahtuu yhdelle sivulle. Tosin mulla on ollut vain 3 työnantajaa (joissa 6 eri tehtävää) ja kolme eri tutkintoa. En mä kyllä lähde siinä erittelemään mitään alle puolen vuoden projekteja omille riveilleen, vaan ne kuitatataan samalla "useita muita kansanivälisiä projekteja" - rivillä. Aika isolla telalla siinä saa vetää, kunhan muokkaa sitä lappua tarvittaessa niin, että kuhunkin työpaikkaan vaadittavat osaalueet nousee esille. CV:hän ei ole staattinen lappu vaan se räätälöidään jokaiseen hakuun erikseen.

Meille rekryttiin alkusyksystä uusi tyypi ja siinä yhteydessä tuli luettua 50+ CV:tä läpi. Pahimmat niistä olivat kuusi(!)sivuisia! Ei pystynyt lukemaan kuin pari "uusinta" sivua ja silmäillä koulutukset. Lopun runoilu oli mulle ainakin ihan turhaa.

Jopotuinen
30.12.2017, 10.31
Heh, mun työura 30+mahtuu CV:llä yhdelle riville. Olen siis rekryjen påp!
Vaan ihan kiusallanikaan en lähde siihen sitä toista riviä hommaamaan. :rolleyes:

tempokisu
30.12.2017, 12.40
^ kiitos samoin, tämä minunkin "työura" ( heh...sanakin naurattaa) mahtuu yhdelle riville. Mutta voisihan sen niinkin nähdä että ilmeisesti on pidetty työntekijä kun on saanut jatkaa, meillä on vain kaksi työntekijää jotka on jaksanu sitkeesti näin pitkään. Jos oot vaihtanu työpaikkaa vuoden välein niin jotain ongelmia ollu?

Mutta ilmeisesti Mika Paatelainen on Mika-Matti Paatelaisen isä? Mika-Matti on suunnilleen mun ikäinen, ex- jalkapalloilija. No mutta kuitenkin, tuntuuhan tämä nyt ihan älyttömältä että kun 73-vuotias on tehnyt kirjanpitorikoksen, törkeän sellaisen ja hämäriä liiketoimia, niin satojentuhansien eurojen korvaukset ja ehdotonta vankeutta 3 vuotta. - kukaan ei kuollut, mitään kammottavaa ei tapahtunut.
Mutta kun tappaa ihmisen tai raiskaa 10-vuotiaan niin eh..katsellaan jos olisi muitakin pikkurikoksia niin tulee helpotuksia...noh, jos ehdollista vuosi ja maksa nyt vaikka tuhannen euroa ( jos sulla on). ¤#%###

Kihti
30.12.2017, 12.50
Samaa mieltä ^^^ mutta talousrikosten tuomioita ei pidä laskea vaan väkivaltarikosten tuomioita koventaa. Toisaalta ei ole mitään näyttöä, että kovemmat tuomiot ehkäisisivät rikoksia, mutta pitää niitä uhrejakin ajatella.

JohannesP
30.12.2017, 12.59
Niinhän se vaan menee et usein tapaukset joissa on valtio on toisena osapuolena niin niissä rangaistuksetkin ovat suhteessa kovia. Varsinkin vielä jos valtio on menettänyt tuloja niin sitä vakavampi rikos.
Esimerkkitapauksilla ja niiden tuomioilla hyvä pelotella ettei kannata yrittää valtion kirstusta varastaa.

plr
30.12.2017, 13.44
Toisaalta ei ole mitään näyttöä, että kovemmat tuomiot ehkäisisivät rikoksia, mutta pitää niitä uhrejakin ajatella.

Ei kai itsestäänselvää asiaa tarvitse näyttää toteen. Jos henkilö on vankilassa lukkojen takana, niin sinä aikana hän ei suurella todennäköisyydellä tee vakavia rikoksia. Ei ainakaan sellaisia, jotka kohdistuvat vankilan ulkopuolella oleviin ihmisiin. Vankila ehkäisee erittäin tehokkaasti rikosten tekemistä, kun rikollinen on vankilassa.

Smo
30.12.2017, 13.55
Niinhän se vaan menee et usein tapaukset joissa on valtio on toisena osapuolena niin niissä rangaistuksetkin ovat suhteessa kovia. Varsinkin vielä jos valtio on menettänyt tuloja niin sitä vakavampi rikos.
Esimerkkitapauksilla ja niiden tuomioilla hyvä pelotella ettei kannata yrittää valtion kirstusta varastaa.

Ja samaan aikaan itse hallitus säätää sikariportaalle hallintarekistereitä ja "tehokkaan katumisen" tai veronkiertäjän rangaistusta pienentäviä lakeja

Jopotuinen
30.12.2017, 14.21
Noista rangaistuksista minua ihmetyttää usein se seikka, että jos vaikka tirvasee toista turpiin, sillein oikein kunnoilla, niin oikeudessa rikolliselle voidaan määrätä maksettavaksi uhrille korvauksia kipeilystä 500 € ja sakkoja tyyppiä 1500 €.

Lisäksi sakot ovat ulosottokelpoisia, uhrille puolestaan maksettavat korvaukset ilmeisen ei.

Valtio siis kuittaa tapauksesta isomman rahan, vaikka ei itse saanut turpiin. Uhrin osaksi jäi pelkästään nuolla haavojansa.

Metsämuija
30.12.2017, 18.47
Konsulttipuolella taas pitää kyetä esim kertomaan mitä oikeasti on tehnyt ja millaisella laajuudella/vastuulla. Pelkän tittelin kertominen ei auta. Tosin asiakkaille yleensä tehdään tosiaan valikoitu kokemuslistaus, jotta cv ei olisi liian pitkä. Siispä tämä ns virallinen cv oikeasti onkin rakenteeltaan älytön, kun projektit ovat usein lyhyitä mutta niitä sitten on paljon. Aukottoman kokemuksen listaamisessa ei ole järkeä (jos sen kuvailee muutenkin kuin otsikolla tai "kansainvälinen projekti". Nuo eivät kerro mitään). 20 vuodessa ehtii tehdä vaikka mitä ja roolikin muuttuu varmasti vaikka sinulla olisi titteli sama vaikka 4 vuotta.

arctic biker
30.12.2017, 19.58
Nuo CV:t enää kiinnosta mutta Jeesus sentään hain yhtä betoniporanterää muovilootasta , kylmä talli ja siellä kärpänen siiviään levitteli. Ny on sentään teoriassa talvi.

Jopotuinen
30.12.2017, 23.38
Ja joulukuussa liiskasin toimistossa yhen iholle pyrkineen nälkäsen itikan.

Köfte
31.12.2017, 00.08
Tuttavaperheessä löytyi pesuhuoneen viemäristä torakoita.
Harrastavat&jalostavat Gekkoja; ruokatarhan karkulaiset
napsittiin kohtuu joutuisasti:rolleyes:

tempokisu
31.12.2017, 06.46
20 vuodessa ehtii tehdä vaikka mitä ja roolikin muuttuu varmasti vaikka sinulla olisi titteli sama vaikka 4 vuotta.

:D eihän tälle voi kun nauraa; sama titteli ollu 25 vuotta ja on siinä ehtiny jokusen kilometrin fillaroida, sairastellut olen koko ajan - mutta mitään en osaa, kun epäonnistua. Siinä mä olenkin sitten tosi hyvä.

Snapcazz
31.12.2017, 10.00
Kirjailija Hannu Raittilan puheenvuoro: Älypäätelaitteet pelottavat satojatuhansia suomalaisia, ja heidän on päästävä pankkiin tai bussiin ilman niitä – se on ihmisoikeuskysymys
HS 31.12. -17

Mitenkä osaamattomuus ja uuden pelko voi olla ihmisoikeuskysymys?
Käytännössä kyseessä on ennakkoluulo uutta tekniikkaa kohtaan. Kyllä tässä elämässä on kaikkien pitänyt oppia muutakin uutta ja ihmeellistä kuin älylaitteen käyttö.
Vai ovatko muutkin ennakkoluulot ja uuden pelko ihmisoikeuskysymyksiä, tyyliin "en halua pakolaiskeskusta meidän kuntaan, koska pelkään vieraita kulttuureita enkä osaa puhua heidän kieltä?"

Fat Boy
31.12.2017, 12.00
Mietippä omalle kohdallesi uuden oppimista, kun muistit heikkenee ja ikää on 70, eikä mitään kokemusta tietokoneista tai vastaavista. On melkoinen määrä ihmisiä, joille tuo on yksinkertaisesti mahdotonta.

Mitäpä vielä?

Smo
31.12.2017, 12.15
Ei kait nyt vaihdannan välineisiin tai liikkumiseen pitäisi mitään kolmansien osapuolien laitteita tarvia, lukee varmaan jossain perustuslaissakin. Jokuhan voi vaikka asua korpimökissä ilman sähköä.

PikkuPatleetti
31.12.2017, 12.16
Voi Hesus, pankkien ja muiden käyttö pitäisi ihan esteettömyyden vuoksi olla mahdollista käteisellä rahalla ja joissa asiakastoimenpide olisi suoritettavissa ihan livenä. Tiettyjen asiakasryhmien kohdalla kyse ei ole vain pelosta. Näin on esimerkiksi kehitysvammaisten kohdalla, joille ei syystä tai toisesta voida antaa haltuun pankki- tai muita kortteja. Näiden asiakkaiden kanssa käydään mukana pankissa tai valtakirjalla, vaikka pankki sijaitsisikin viereisessä kunnassa.
Ja ei, en lukenut artikkelia.

puffe
31.12.2017, 12.47
Mietippä omalle kohdallesi uuden oppimista, kun muistit heikkenee ja ikää on 70, eikä mitään kokemusta tietokoneista tai vastaavista. On melkoinen määrä ihmisiä, joille tuo on yksinkertaisesti mahdotonta.

Hyvin kiteytetty Fat Boy, näinhän se juurikin menee!

Jami2003
31.12.2017, 13.12
Tulee mieleen tuttavan mummon, 80+ vuotta ja lievä dementia, labrassa käynti.

"Teidän pitää mennä sinne internettiin ja varata sieltä se laboratorio aika. Ei tänne voi enää tulla ilman ajanvarausta." ohjeistaa hoitaja.

Voi ziisus.

Ohiampuja
31.12.2017, 13.53
Meillä vaihtui töissä IT service deskin toimittaja ja samalla myös palvelun puhelinnumero muuttui. Mutta sitä ei muistettu kertoa meidän puhelinkeskukselle.

Soitin puhelinkeskukseen ja pyysin IT tukeen kun tietokone jumahti. Puhelu kääntyi siihen vanhaan numeroon jossa vastaaja ilmoitti että numero ei ole enää käytössä. No soitin uudestaan keskukseen ja kerroin että teillä on käytässä se vanha numero, että korjatkaa se uuteen, joka minulla on tässä nyt teille antaa.

Keskus vastasi että ei onnistu, se pyyntö pitää tulla sieltä palveluntarjoajalta. Pyysin sitten että yhdistäkää minut sinne uuteen numeroon, niin pyydän heitä tekemään sen korjauspyynnön. Sekään ei onnistunut, koska heillä ei ole lupa yhdistää vieraisiin numeroihin.

Kätevää tämä kirjava palveluiden ulkoistus. :)

Snapcazz
31.12.2017, 14.54
Pakko myöntää, että en minäkään tuota artikkelia lukenut.
Ja olen täysin samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa seniori kansalaisten sekä (liikunta-, näkö-, kehitys-...) vammaisten oikeudesta saada esteetöntä palvelua. Itse kannatan maksutonta julkista liikennettä kaikille eläkeläiskortin haltijoille ja jo mainituille erityisryhmille.
Jeesustelin enemmänkin sen ihmisryhmän käytöksestä jotka periaatteesta vastustavat (tieto-) tekniikan lisääntymistä palvelujen kustannuksella. Eivät halua käyttää päätelaitteita mutta eivät myöskään halua maksaa palvelusta.
Ja mikä siinä käteisellä maksamisessa on muka niin vaivatonta? Ei se ainakaan pankki/luottokortilla maksamista helpompaa ole. Sen kun heilauttaa korttia maksupäätteen päällä tai muistaa neljä numeroa oikeassa järjestyksessä. Ainakin kauppiaan, kassan ja bussikuskin mielestä käteinen on hankala, kallis ja vaarallinen maksuväline säilyttää ja liikutella.

Singer
31.12.2017, 15.08
^jokseenkin samaa mieltä, mutta voin maksaa pankkikortilla melkein missä vain, mutta ei erityisissä tapauksissa kuten HSL:n busseissa, ei vaan käy.

villef
31.12.2017, 15.22
Ruotsissahan edes suurimmassa osassa pankkeja ei tee mitään käteisellä, kun eivät uskalla enää sellaista konttoreissa säilyttää.. Ja tuon lähimmän Handelsbankenin konttoriin (jossa käteistä säilyttävät) ei meinaa insinööri päästä sisään, sen verran vaikeaksi on ovisysteemi tehty.. Ei käy täkäläisiä eläkeläisiä kateeksi...

Lähetetty minun Lenovo TB2-X30F laitteesta Tapatalkilla

tempokisu
31.12.2017, 17.28

No, 70-vuotiaat on nykyisin aika hyväkuntoisia ja mitä olen seurannut niin useimmat käyttää älypuhelinta ( ja minä en sitä hommaa osaa...). Sitten on myös erittäin hyväkuntoisia seiskymppisiä jotka ei ole ikinään käyttänyt tietokonetta, kuten mun äiti ja äitini sisko, naapurin rouva....ja todellakaan mitään dementiaa ole. Mikä juttu tuo on että kaikilla muka on dementia, ei ole. Muistit voi heikentyä nuorillakin .....ainakin useimmiten juuri nuoret jättää tulemati vastaanotolle eikä ilmoita perumisestaan...vanhemmat ihmiset muistaa kyllä tulla.

Uutta oppii jos sitä tarvii välttämättä ja on kiinnostunut. Tosin kymmensormijärjestelmän oppiminen jos koskaan ei ole kirjoituskonettakaan käyttäny...voi olla seiskymppisenä hieman hitaampaa.

Jopotuinen
31.12.2017, 19.21
Mun mutsi on 80+ vuotta ja ajelee sujuvasti autolla 50+ vuoden kokemuksella.
Pää terävä kuin partaveitsi, kuluttaa aikaansa koiran ja kirjojen parissa. Lukee murha-dekkareita luokkaa 100 kpl vuodessa ja pyydystää murhaajan aina itse.
Viimeksi puhelimessa kun kerroin Rouvan pomon mulkeroista käänteistä, käski mutkitta myrkyttämään hänet. :D

Mutta, ehdoton ei älypuhelimelle tai tietokoneelle. Kännykän saaminen oli muutaman vuoden väkipakkoprojekti. Leskeksi jäätyään opeteltiin erikseen pankkikortin käyttö.

Ohiampuja
31.12.2017, 20.15
No, 70-vuotiaat on nykyisin aika hyväkuntoisia ja mitä olen seurannut niin useimmat käyttää älypuhelinta.
Se hyväkuntoinen vanhus ei ole tässä ongelma, vaan juuri se huonokuntoinen jonka pitäisi asioida Kelan, sosiaalitoimen tai sairaanhoidon kanssa.

tempokisu
31.12.2017, 20.57
^ hyväkuntoinen seniori, ikäihminen, kiitos....en mä käytä esimerkiksi omista vanhemmistani "vanhukset"-nimitystä.