PDA

Näytä tavallinen näkymä : Virallinen jeesustelutopikki vol3

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 [38] 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

tempokisu
27.08.2017, 10.41
Joka kansallisuudesta tai rodusta yms. löytyy monenlaisia ihmisiä, hyviä ja vähemmän hyviä. Isovanhempani olivat venäläisiä alunperin, rehellisiä työteliäitä ihmisiä. Meidän puljun otsonihoitaja on venäläinen, ja on todella mukava ihana ja sydämellinen ihminen. Olen aina ihaillut ortodoksisten kirkkojen arkkitehtuuria ja kirkkojen sisäpuolella on kaunista, paljon katseltavaa. Inhottavaa kun sanotaan "ryssän kirkoksi". Sipulikirkko on ihan ok nimitys.
Varmasti on ollut mukaviakin saksalaisia.. On niitä suomalaisiakin epärehellisiä ja ilkeitä ihmisiä, ja sitten on rehellisiä ja mukavia. Norjastakiin tulee varmasti terveitä urheilijoita, ei ne kaikki astmaisia hiihtäjiä ole :D

Ja onpa nyt ollut F-kaupan omistajan perheen talo esillä monessa paikassa; ensin oli video Aamulehdessä, sitten tehtiin puutarhaa "Piha ja puutarha kuntoon (tjsp)"- ohjelmassa telkkarissa, ja nyt esitellään taloa "Suomen kaunien koti-ohjelmassa".
Katsoin sen Aamulehden videon, ja vähän noita muitakin ( jos olisi näytetty autoja...ei näytetty) minä en kovasti tykkää valkoisest, ja valkoista kokonaan sisälläkin. Mutta kellarin autotalli, josta autot tulee hissillä ylös on kiva; pihaterassi vaan nuosee....ja alka putkahtaa ulos keltainen pieni (vanhanmallinen) Ferrari.

( kaikki kotien omistajat ovat selkeesti parempituloisia tai muuten hyvävaraisia. Tekisivät kivoin kämppä tuloluokka alle 60 000e vuodessa -osan, voisi enempi samaistua )

Concorde
27.08.2017, 11.20
Ziisus näitä lisääntymistalkoita.

Tässä on aikamoinen dilemma, koska pallolla on jo nyt ihan liikaa porukkaa, mutta isossa kuvassa tarkastellen "väärät" ihmiset lisääntyy. Ehkä vähän arjalainen lause, mutta länsi syytää rahaa aasiaan ja afrikkaan, jotta siellä vauvatehtaillut lapset saadaan pidettyä hengissä luonnonvalintaa vastaan. Samaan aikaan koulutettujen ja siksi (ehkä) genetiikaltaan edullisemman väestönosan lisääntymishalut ovat pienenemään päin (koska tietoisuus pallosta ym.) Tässä lukee Idioluutio (http://www.imdb.com/title/tt0387808/) all over it...

Kun miettii, mikä on viime aikoina ollut "se juttu" , niin se on some ja kaikki sen kerrannaisilmiöt, joka ei suoranaisesti vie evoluutiota oikeaan suuntaan vaan tyhmentää ihmisä. Porukka ihailee jotain perse/realitymallia sen sijaan, että fanitettais vaikka tiedemiehiä/-naisia.

Silti, propsit niille, jotka jaksavat lisääntyä ja hoitavat ruutunsa mallikkaasti. Suomessa tapahtuvana tuo on isossa kuvassa tarkasteltuna (koulutustaso ym.) tälle pallolle kuitenkin ehkä hyvästä.

Ehkei me ollakaan vielä hävitty tätä peliä?

Nassetäti
27.08.2017, 11.31
Samaan aikaan koulutettujen ja siksi (ehkä) genetiikaltaan edullisemman väestönosan lisääntymishalut ovat pienenemään päin (koska tietoisuus pallosta ym.)

Haha! Ehkä puheeksi kannattaa ottaa lisääntymishalujen puutteeseen jokin muu seikka kuin tietoisuus pallosta ym.

tempokisu
27.08.2017, 17.09
mutta isossa kuvassa tarkastellen "väärät" ihmiset lisääntyy.

Kun miettii, mikä on viime aikoina ollut "se juttu" , niin se on some ja kaikki sen kerrannaisilmiöt, joka ei suoranaisesti vie evoluutiota oikeaan suuntaan vaan tyhmentää ihmisä. Porukka ihailee jotain perse/realitymallia sen sijaan, että fanitettais vaikka tiedemiehiä/-naisia.

Silti, propsit niille, jotka jaksavat lisääntyä ja hoitavat ruutunsa mallikkaasti. Suomessa tapahtuvana tuo on isossa kuvassa tarkasteltuna (koulutustaso ym.) tälle pallolle kuitenkin ehkä hyvästä.

Ehkei me ollakaan vielä hävitty tätä peliä?

a. no joku porukka ihailee, ja on porukka kun naureskelee. Ihailen itse ihmisiä jotka ovat teoillaan saavuttanu jotain mutta mun sydäntäni lähellä on taide ja valokuvaus, arvostan myös lahjakkaita muusikoita kuten Tuomas Holopainen. Kaikkein eniten kuitenkin kavereita joihin voi luottaa ja jotka on tukena silloinkin kun on murheita.

b. mä olen nimenomaan hoitanu "ruutuni" mallikkaasti koska en ole lisääntynyt, se on ollut onneksi sekä oma että Luojan tahto.

c. sen näkee sitten..

*** Tuossa Arto Nybergin ohjelmassa käydään läpi mm. "Tänään Kotona"-ohjelmaa ( jostain 80-luvulta). Olisi ihan hyödyllinen ohjelma nykyihmisillekin, vinkkejä miten vaikka veritahrat saa pois valkoisesta vaatteesta, tai jos nuken käsi on ajan saatossa värjääntynyt kankaasta, helppoja ja yksinkertaisia ruokaohjeita ( ei mitään Kokkisotaa tai Jamie Oliverin kokkausta, kenelläkään tuskin on sellaista tarveaine-maustevarastoa tuossa vaan käden ulottuvilla..) sama juttu se Kokkikakkonen-ohjelma. Rauhallista menoa eikä mitään sekuntipeliä ja ruoan haaskausta ( ne kokkisota yms. ohjelmat ). Voitaisiin vaikka opetella numerokellotauluakin :D

pätkä
27.08.2017, 17.58
Bernerin liikenneverkkotyöryhmän viimeisin neronleimaus - vaihdetaan vanhoihin autoihin uudet moottorit, niin päästöt vähenevät.

http://www.talouselama.fi/uutiset/ei-ole-mitaan-jarkea-vaihtaa-viiden-tonnin-autoon-uutta-moottoria-autoliiton-toimitusjohtaja-on-hakeltynyt-liikenneverkkotyoryhman-ajatuksenjuoksusta-6671122

Fat Boy
27.08.2017, 18.21
Bernerin ollessa vähänkään asiassa mukana, ei enää juuri yllätä. Jos juttu pitää paikkansa, niin olisi kiva tietää, minkä alan asiantuntijoista työryhmä koostuu.. Vai onko vaan kerätty kavereita kasaan nostamaan kokouspalkkioita vailla mitään ymmärrystä itse asiasta. Mutta, on myös mahdollista, että toimittaja on ymmärtänyt asian väärin ja keksinyt loput päästään..

tempokisu
27.08.2017, 22.49
Siis näitä kun lähettää sitten jutun lehteen. Kamala tilanne, juuri ehdin alta pois kun karhu hyökkäsi suoraan kohti. - pelästynyt hemmo ehti kuitenkin kuvata tapahtuman.
Uutisissa joku asiantuntija mietti että koulussa pitäisi opettaa ensiaputaitoja ja elvytystä, kuulemma nyt ei osata tehdä mitään ja tärkeintä on että tapaus kuvataan ensin. Sitten mennään ehkä katsomaan josko uhri tarvii apua ja pitäisikö soittaa 112.
Vai soitetaanko seiskaan, nyt olisi hyvä tuore juttu ja kuvaa kans.
:mad::mad:

noniinno
28.08.2017, 05.20
Bernerin ollessa vähänkään asiassa mukana, ei enää juuri yllätä. Jos juttu pitää paikkansa, niin olisi kiva tietää, minkä alan asiantuntijoista työryhmä koostuu.. Vai onko vaan kerätty kavereita kasaan nostamaan kokouspalkkioita vailla mitään ymmärrystä itse asiasta. Mutta, on myös mahdollista, että toimittaja on ymmärtänyt asian väärin ja keksinyt loput päästään..
Tämähän on suoraan Kataiselta apinoitua. Esitellään ensin liuta älyttömiä esityksiä jotta se vähiten älytön voitaisiin muljauttaa nopeutetusti läpi ja kerätä vielä propsit (kunnes oikeasti tajutaan mitä tapahtui).

marmar
28.08.2017, 06.15
Tämähän on suoraan Kataiselta apinoitua. Esitellään ensin liuta älyttömiä esityksiä jotta se vähiten älytön voitaisiin muljauttaa nopeutetusti läpi ja kerätä vielä propsit (kunnes oikeasti tajutaan mitä tapahtui).

Hiukan eri malilla vois toimiakkin. (Bio)kaasuautoiksi muuttamista voisi tukea vapautamalla sarjat ja asennustyön alvista ja itse auton käyttövoimaverosta.

LJL
28.08.2017, 06.33
Bernerin liikenneverkkotyöryhmän viimeisin neronleimaus - vaihdetaan vanhoihin autoihin uudet moottorit, niin päästöt vähenevät.

Valtion virkamiehen käyvät yöllä vaihtamassa kaikkiin rekisterissä oleviin autoihin alibabasta tilatun yksisylinterisen diesel-moottorin jossa on 10 hevosvoimaa. Myös rekkoihin.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1KBI.JVXXXXXsXpXXq6xXFXXXx/air-cooled-model-YM186FSE-10hp-small-hand-start-single-cylinder-diesel-engine.jpg

Ohiampuja
28.08.2017, 07.19
Vielä tuosta Turun puukotuksesta.

Olen kyllä hämilläni kun luen juttuja tuosta ihmisten kuvaamis-innosta, että oikeasti hätätilanteessa ei mennä ekana auttamaan,vaan ekana kuvataan. Minusta siinä on ihmisessä jotain perustavan laatuista mennyt pieleen.

Niin tänään luin netistä nuoresta naisesta joka meni ottamaan selfietä ruumiin viereen. Ja se on minusta jo todella kuvottavaa. En pysty käsittämään.

lansive
28.08.2017, 08.54
Ei tainnut Amerikka ollut vielä "löytynyt" viime vuosituhannen alussa. Sit toiseks, Suomen suuriruhtinaskunnasta ei otettu pakolla väkeä Venäjän armeijaan. Suomalaiset maksoivat tästä ns. sotilasmiljoonia: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sotilasmiljoonat

Sata tai tuhat, ei se niin tarkkaa ole, sanoi Trumpin Aku.

Ei siellä peräkylällä mistä meidän suku on lähtöisin liene ollut mitään tietoa kutsuntalakoista tai sotilasmiljoonista. Noista ajoista kun on ihan kirjalliset dokumentit henkilöiden itsensä kirjoittamina ja niissä lähtönsä syitä ovat valaisseet. Mutta nythän on todistettu, että turhaan siis lähtivät käymään Amerikassa kun oikeasti ei ollut mitään riskiä joutua armeijaan. Käynkin heti kertomassa heille kun seuraavan kerran vien kynttilöitä kirkkomaalle.

Jopotuinen
28.08.2017, 09.21
Onhan tämä autoverotus ja vanheneva kalusto kaikkiaan aika erikoinen kuvio.
Ensin on verotuksellisin keinoin ohjataan pidättäytymään uudemman ajokaluston hankinnasta ja sitten kun kalusto edelleen vanhenee, aletaan autoilijoita syyllistämään tapahtuneesta.
Nyt sitten on keksitty esittää TUEN maksamista vanhojen autojen päivittämiseksi kaasuautoiksi (yllätyksettömästi apurahakäpälä ojennettiin Kepun leiristä).
Mutta sillähän sitä autokantaa taas nuorennetaan.
Onkohan Maailmassa yhtäkään asiaa, mitä Kepu voisi tehdä ilman apurahan nyhtämistä?

Jatkan entisellä kotterolla, 150 €/v vakuutukset + käyttömaksu 300 €/v. Ja kun auton arvon aleneminenkin käytännössä enää muutamia kymppejä vuodessa, ihan kohtuuhintaistahan tuo on, vaikka miten laskisi.

samooja
28.08.2017, 09.29
Haedon yleensä kirjoittaa järkeviä tekstejä joita arvostan, ehken viimeisin meni överiksi minunkin mielestä. Toisaalta ystäväni Samooja reagoi turhan kärkevästi. Rauha maassa ja hyvää tahtoa kaikille.

Kyllä minä yritin sarkastisen proosan kautta ilmaista asiani, mutta pieleen meni.

JackOja
28.08.2017, 09.47
Vielä tuosta Turun puukotuksesta....

Se oli terrori-isku.

HS: Turun puukotuksissa on asian kiertelyä, jos emme käytä sanaa terrorismi – maltillisen valtavirran on uskallettava puhua suoraan tai Suomi on entistä haavoittuvampi
(http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005340934.html)

kuovipolku
28.08.2017, 09.47
Kun kerran jeesustellaan, niin jeesustellaan kunnolla: ei muuten kannata tehdä mitään oletuksia tai ei ainakaan kovin yksioikoisia oletuksia siit mitä asioista tiedettiin tai ei tiedetty vaikka asuttiin ja elettiin peräkylillä. Ja toisekseen ihmiset olivat ennenkin aivan yhtä kovia säätämään totuutta mieleisekseen ja selittelemään tekemisiään ja tekemättä jättämisiä parhain päin.

PS Hemmetin hieno juttu että Ameriikan kirjeitä on säilynyt jälkipolville! Ei nimittäin ole läheskään päivänselvä asia että on ymmärretty tai edes voitu säilyttää ja vielä onnistuttu...

Jopotuinen
28.08.2017, 10.11
Maakuntahimmeleitä odotellessa, maakuntarata (http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708252200348182_pi.shtml)!

JackOja
28.08.2017, 10.33
...(Bio)kaasuautoiksi muuttamista voisi tukea vapautamalla sarjat ja asennustyön alvista ja itse auton käyttövoimaverosta.

Sitähän Maa-ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk) ehdottaa (http://www.is.fi/autot/art-2000005337044.html).

"...päästövähennysten nimissä tulee lisätä sekä kotimaista biotuotantoa että sille käyttöä"

p bonk
28.08.2017, 11.12
Rohkeasti verovaroja säästämättä. Ensin 40 miljoonaa rataan, jota ei juuri käytettä. Sitten vielä 60 (sähköt 40, silta 15 ja toleranssi 5, kun kumminkin menee yli) miljoonaa lisää, jotta rataa ehkä joku käyttäisi. Vähän isompi kepulainen siltarumpu.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708252200348182_pi.shtml

Ohiampuja
28.08.2017, 11.20
Se oli terrori-isku.
Korvataan sana puukotus sanalla terrori-isku. Mutta viestini asia pysyy samana, ihmisten älyttömäksi mennyt innostus kuvata kaikkea. Mutta jatkoin tätä höpötystä jo tuolla valokuvaus topicissa...

p bonk
28.08.2017, 13.21
HSL ylpeänä esittää opasteet, joiden mukaan ilmeisesti uloskäynti metroasemilta ohjataan suku- tai etunimen mukaan. Itse hahmotan ja tunnen kaupungin kartan ja katujen mukainen opastus on parempi. Vrt olen menossa Mannerheimintien suuntaan ja ennen sinne opastettiin. Nyt pitää erikseen etsiä kartta, jossa kerrotaan, minkä kirjaimen suunnassa se on.

http://hs.mediadelivery.io/img/658/d74204e05e48454fb19bc6d8835a6a56.jpg

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005343012.html

marco1
28.08.2017, 13.50
^Periaatteessa tuo uloskäyntien merkintä kirjaimilla on ihan kätevä juttu, suurin osa pysäkeistä on toki niin pieniä ettei noita tarvitse.
Mutta koska kyseessä on HSL niin oletan kuitenkin parhaiden vaiheiden olevan vasta tulossa (ratikkanumeroiden tapaan). Ehkä kyltitys joka on merkitty kirjaimilla sisällä ja numeroilla ulkona tai vaikkapa kellonajan mukaan muuttuvat uloskäynnin tunnukset?

arctic biker
28.08.2017, 15.21
Kyllä minä yritin sarkastisen proosan kautta ilmaista asiani, mutta pieleen meni.
Sarkasmin ymmärtämisessä ja käyttämisessä lienen foorumin huonoin. Ainakin Bonkin mielestä joka ei tänne ees enää kirjoita. Joten Samooja kirjoita sinä vaan, minun ymmärryksestä niin tarvii välittää.

alli
28.08.2017, 19.58
Ehkä kyltitys joka on merkitty kirjaimilla sisällä ja numeroilla ulkona tai vaikkapa kellonajan mukaan muuttuvat uloskäynnin tunnukset?

VR harrastaa vähän vastaavaa. Laiturinäytöissä esimerkiksi sanotaan vaunujen numeroinnin alkavan pienemmästä numerosta veturin päässä, kun saapuvassa junassa ykkösvaunu onkin junan viimeinen. Pahasuinen savolaisnainen ripitti konduktööriä kesällä asiasta kuulteni.

Kerran menin junaan, jonka numerointi oli vaihdettu sen seistessä laiturilla, joten aikaisemmin tulleet istuivat siis ihan erinumeroisessa vaunussa kuin missä luulivat olevansa. Seuralaiseni alkoi jo kuumeta, onneksi tilanne sitten saatiin selvitettyä, kun tarkistettiin vaunun numero väliköstä.

veke
29.08.2017, 14.41
Anteeksi Te hyvä Herra, mutta että murteella kirjoittaminen, sekö oikeuttaa sarkasmin? Suomalainen on lukihäiriöinen vaikka laadukasta peruskoulua kävisi.

En minä muuten tässä tekisi itsestäni pilkan kohdetta, mutta kun isoäitini oli niitä harvoja jotka selvisivät Pogromista ja sitten ja sitten päätyivät Suomeen, tänne missä ihmiset on ihmisiä. Isästä en viitsi sanoa mitään, koska on vaikea sanoa oliko hän Norjalainen, Ruotsalainen vaiko vain ihan tavallinen Saamen Suomalainen, mysteeriksi jäi koko ukko, tiedä vaikka olisi ollut Jenkki.

Koen tuon mainitsemasi historian jo kuluneen sen verran, että on vain syvää typeryyttä ylläpitää isien ja muiden sota harhoja joita kokivat Neuvostoliiton kanssa, sota jossa me emme olleet. Mutta taksissa en tahtoisi jutustella lontoota, enkä linja-autossa jota maustetaan kielellä jota en tunne.

Mä olen sitä mieltä, kun tässä näitä mielipiteitä jaetaan, että kun tuntee historiansa tuntee juurensa.

Luot illuusiota nilsiläisestä pellavapäästä joka nousee tylystä, katkeran kyynisestä muita soimaavasta kielestä kuin Väinämöisen kanteleen kieliltä nousivat urhoolliset säkeet joilla tanssii Suomen kansan pelastus.

Ette olisi eronneet kirkosta sankoin joukoin, sillä te aiheutitte tämän vamman suomi-neidon turvalliselle kohdulle, josta jokainen huippu insinööri ja tarmokas duunari on syntynyt.

Minä kuitenkin olen vain herkkä ja hauras runopoika, joka syö kasviksia ja tykkää maalata vesiväreillä riettaita kuvia lumotun lammen pintaan.

Joten varo herjasi kanssa koska sen aiheuttamat mielikuvat voivat viedä yöunet. Saatan alkaa myös kammota ja säikkyä jokaista vakavasti otettavaa pyöräilijää, enkä uskalla enää mennä töihin saati osallistua kulttuurin tappo talkoihin.

Eiku oikeasti älkää olko niin vakavia, seuraavan kerran kun tapaatte venäläisiä menkää reilusti vaan ravistamaan kättä ja voimallisesti mahti äänellä julistakaa RYSSÄ PERKELE. Varmaan saatte ison moskovalaisen suukon poskelle ja reilun halin.

Minä jatkan tällä kapealla ja ahdasmielisellä polulla, jossa saan jatkuvasti ihmetellä miksi tytöt on niin ihania ja anteliaita, etten taida päästä kotiin ajoissa kun aina joka paikassa aina joku nainen on mun kimpussa.

Menkää kirkon penkille saatana, nyt on pyhäpäivä! Mä lähden koirien kanssa metsään.

Oikein hyvää päivän jatkoa.

jk. jäi sellainen kuva, että Neuvosliitto oli hyvä juttu ja venäläinen on huono ja paha.

Kullakin on se oma mielipide, se on kuin se ###### - ja ainoa oikea ja hyvä.
Helepottiko yhtään?
Jos jäi paineita vielä, niin mieluusti pura täällä ennemmin kuin reaalielämässä. Ja allekirjoittaneeseen. Ihan vapaasti.

samooja
29.08.2017, 14.53
Kullakin on se oma mielipide, se on kuin se ###### - ja ainoa oikea ja hyvä.
Helepottiko yhtään?
Jos jäi paineita vielä, niin mieluusti pura täällä ennemmin kuin reaalielämässä. Ja allekirjoittaneeseen. Ihan vapaasti.

Ota iisisti, mäkin otan.

Mä en ole jolla on kauhea hätä ja tahtotila vain aukoa naamaria ja olla dorka eiku sarkastinen:D

veke
29.08.2017, 16.59
Ota iisisti, mäkin otan.

Mä en ole jolla on kauhea hätä ja tahtotila vain aukoa naamaria ja olla dorka eiku sarkastinen:D

Tällä ikää otankin - kyse oli, jotta ååkkå nää ottanu ja saanu höllättyä pipååsi ?

usko juntunen
29.08.2017, 18.02
http://www.ksml.fi/kotimaa/Turun-puukotuksen-p%C3%A4%C3%A4ep%C3%A4illyn-oikea-nimi-ja-ik%C3%A4-julki/1034236
Onkohan tämän seikan selvittämiseen kysytty Li:n suostumus?
https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/ika%20andersson-45823

Eipä tartte ihmetellä miksi vasemmistoliiton kannatus "hieman" laahaa. Eipä siinä, jokuhan hänet lie tuonne äänestänyt.

Concorde
29.08.2017, 19.06
^ kyllähän tässä asiassa ollaan oltu poliittisesti aika hiljaa. Kukaan ei uskalla oikein sanoa kansan rivien ajatuksia, saati olla esim. maahanmuuttomyönteinen julkisesti.

Tyypillistä poliittista "vastuunkantoa".

samooja
30.08.2017, 08.18
Tällä ikää otankin - kyse oli, jotta ååkkå nää ottanu ja saanu höllättyä pipååsi ?

En ole hipsteri, pipo ei kuulu asusteeseen eikä rehottava parta, saati epäsiisti olemus. Rento kuin valurauta kun olen niin hatussa lukee *asevalmistaja*.

Kyse oli että älkää sekoittako Ryssiä ja Neukkuja, ovat eri lajia.

Kun oikeasti jokainen meistä odottaa sitä hetkeä jolloin pääsemme/joudumme lähtemään kotoa puolustamaan maatamme suomalaisilta jotka koittavat parhaansa mukaan muuttaa hallituksen kykyä tehdä päätöksiä, jakaa verorahoja ja tehdä lakeja.

Että onhan se hönttiä suojella laitonta toimintaa meidän verovaroilla.

Viimeisin jeesustelun aihe on tämä: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005345630.html

JackOja
30.08.2017, 08.57
Viimeisin jeesustelun aihe on tämä: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005345630.html

Mjoo-o... pyritään "estämään radikalisoituminen" päästämällä jonon ohi? Mitä ihmettä, eivätkö he jo ole radikalisoituneita kun ovat lähteneetkin?

Jopotuinen
30.08.2017, 09.19
Kiessus! Suomi on liittynyt ISISiin??

Kanttaisiko sittenkin konsultoida vaikkapa Australiaa ennen täysjäsenyyden hakemista.

Snapcazz
30.08.2017, 12.52
http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201708302200359323_u0.shtml

"Kirkkonummelaisen Petteri Goltzin palkka romahtaa noin 2 400 eurosta noin 900 euroon, kun Posti vaihtaa lehdenjakajien työehtosopimuksia".

Tuskin Petterin uusikaan työsopimus mahdollistaa työnteon alle normaalin postinjakelijan tuntipalkan?
Miten on mahdollista, että mies on saanut 2400€ kuussa kun työtunteja on alle 90/kk (hatusta ja kokemuksesta vedetty hyvin varovainen arvio)?

H. Moilanen
30.08.2017, 13.12
^Ylen uutinen aiheesta (https://yle.fi/uutiset/3-9800860) vastaa korkeaan palkkaan:

Suurin syy rajuun pudotukseen on niin sanottujen takuupalkkojen poistaminen. Takuupalkat ovat kiinteitä palkanlisiä, joita Posti on antanut työntekijöilleen vuosien varrella esimerkiksi yrityskauppojen yhteydessä, kun työehdot ovat muuttuneet. Takuupalkoilla on haluttu taata se, että kenenkään palkka ei laske.

Concorde
30.08.2017, 13.54
HSL ylpeänä esittää opasteet...

Ja suunnittelija astui omaan kuoppaansa: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005346290.html

Ulos - adios! - kyltti on pakko olla suosikki ja päässee someen tulavaisuudessa aika monta kertaa...

http://hs.mediadelivery.io/img/658/755f9d8d3c154ec8baaba40cd756db18.jpg

Pekka L
31.08.2017, 07.19
Ruotsalainen kriminologi esittää teorian sukellusvenesurmasta.
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005346138.html

"...hän sanoo ja korostaa, että henkirikokset yksityisessä omistuksessa olevissa sukellusveneissä ovat hyvin harvinaisia."
No shit Sherlock.
Jos joku vielä ihmettelee että Palmen murha on selvittämättä, niin tuossahan se selittyy. Tutkintaa hankaloittaa huomattavasti se tosiasia, että Ruotsin pääministerien murhat ovat niin ikään erittäin harvinaisia.

Concorde
31.08.2017, 07.33
^ heh...

Toisaalta yksityisissä sukellusveneissä tapahtuu prosentuaalisesti hirveä määrä paloittelumurhia...

Ohiampuja
31.08.2017, 07.35
Mitäs meidän Canadan-toimitus kuittaa tästä uutisesta? :)

http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005346012.html

mgcc
31.08.2017, 08.51
Henkirikokset eivät julkisestikaan omistetuissa sukellusveneissä ole kovin yleisiä.

Ohiampuja
31.08.2017, 09.17
Tässä muutama kunnon siltarumpu. :)

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005346405.html

tempokisu
31.08.2017, 14.38
^ heh...

Toisaalta yksityisissä sukellusveneissä tapahtuu prosentuaalisesti hirveä määrä paloittelumurhia...

Eikös se ollut että ....kun vesillä ollaan niin "asioita tapahtuu" tai jotain sinnepäin. Vesillä, tai sukellusveneen kanssa vedessä, syvässä vedessä.

mrrw
31.08.2017, 15.04
Kiessus! Suomi on liittynyt ISISiin??

Kanttaisiko sittenkin konsultoida vaikkapa Australiaa ennen täysjäsenyyden hakemista.

muuten onks isis keskiölaakeri isis-terrorijärjestön omistuksessa vielä? nimimm.torvi:p

tempokisu
31.08.2017, 18.08
Anteeksi, mutta voisiko jo Dianan antaa "levätä rauhassa". Tästä on jauhettu ja muisteltu ja spekuloitu jo vaikka miten kauan, "missä olit kun Prinsessa Diana kuoli" kaikki muistaa - no en muista yhtään missä olin, kotona varmaan. Kaikki sympatia syömishäiriöön myös sairastuneelle, mutta antaisitte jo olla. 20 vuotta vanhojen asioiden voisi jo antaa olla.

ja voi herrajumala, Maisa Torppakin voisi jo antaa noitten "uutistensa" olla, vaikka omana tietonaan. Pitkääkö sitä joka päivä nyt jotain "uutta ja jännää" saada iltikseen. Eilen ( tai edellispäivänä sama se) oli että ostettiinpa tuosta rantatontti Jari-Matin kanssa, ja nyt sitten joo että minulla oli salasuhde...ei mikään ihme ettei ne Jari-Marin rallit suju, ja ihan on pariskunnan oma vika. Ei kai sitä voi keskittyä kun nainen torppailee koko ajan.

mgcc
31.08.2017, 19.08
Missä olit kun Diana kuoli?

- nukkumassa.

Missä olit kun Estonia upposi?

- nukkumassa.

Jopotuinen
31.08.2017, 20.31
^^+^ kompsis...

bici74
31.08.2017, 21.13
^ heh...

Toisaalta yksityisissä sukellusveneissä tapahtuu prosentuaalisesti hirveä määrä paloittelumurhia...Erityisesti välttelisin itsekötösteltyjä, yksityisiä sukellusveneitä. Riski joutua paloittelumurhan uhriksi on suuri.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

p bonk
31.08.2017, 21.33
Tässä muutama kunnon siltarumpu. :)

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005346405.html

Niinpä. Mietin aamulla samaa. Nythän sinne Sipilän seudulle rakennetaan yksi silta lisää ja syvennetään väylää, mutta nelostien Kirri-Tikkakoski-välille ei riitä rahaa.

Ja tässä taas on tuettu ihan normaalisti huippu-urheilua. Sattumalta vain ovat kiinteistöjohtajan lapsia ja tukijat rakennusliikkeitä. Ja muuan Forma-Futura.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005346509.html

JackOja
31.08.2017, 21.41
...
Ja tässä taas on tuettu ihan normaalisti huippu-urheilua. Sattumalta vain ovat kiinteistöjohtajan lapsia ja tukijat rakennusliikkeitä. Ja muuan Forma-Futura.

Se on maan tapa, ei korruptiota.

Jami2003
01.09.2017, 06.24
Onko se huippu-urheilua jos huipulla ei urheilla :)

JackOja
01.09.2017, 08.25
Anteeksi, mutta voisiko jo Dianan antaa "levätä rauhassa". Tästä on jauhettu ja muisteltu ja spekuloitu jo vaikka miten kauan... 20 vuotta vanhojen asioiden voisi jo antaa olla.

Samaa mieltä.

...Nythän sinne Sipilän seudulle rakennetaan yksi silta lisää...

Nyt mä vasta heräsin tähän ja tajusin :eek: Pitäähän messiaan saada muistomerkkinsä. Lisäksi kotipaikkakunnan miljonäärikaverien työ- ja/tai mökkimatkat saadaan sujuvammaksi.

Farina
01.09.2017, 09.31
Nyt mä vasta heräsin tähän ja tajusin :eek: Pitäähän messiaan saada muistomerkkinsä. Lisäksi kotipaikkakunnan miljonäärikaverien työ- ja/tai mökkimatkat saadaan sujuvammaksi. Kyseinen pengertie + silta maksaa itsensä takaisin n. 12 vuodessa, mikä on infrahankkeelle ihan kohtuullinen takaisinmaksuaika. Lauttaliikennöinti maksaa 6M€ per vuosi ja molemmat käytössä olevat lautat ovat täysin "valmiita". Mitähän tommoinen uusi lautta mahtaisi maksaa? Riittääkö 30-40M€? Kannattaako ostaa siis uudet lautat, vai tehdä pengertie ja silta 76M€:lla?

Toki tähänkin hankkeeseen liittyy politiikkaa, mutta virassa ollut liikenneministeri on luvannut rahoituksen siltaan jo 1970-luvulla. Hanketta on vaan työnnetty eteenpäin vuosikymmenet ja voi rauhassa miettiä, että kuinka paljon rahaa on mennyt hukkaan uusia lauttoja tilaillessa ja liikennöintikuluja maksaessa.

JackOja
01.09.2017, 09.38
^totta kai hyvä juttu oikeasti, että vihdoin asiaan saadaan päätös. Myönnän, että mulla on taipumusta ärsyyntyä kaikesta mihin kepu ja etenkin Sipilä koskee :)

Smo
01.09.2017, 10.03
^Joo

Sipilä järjesti kaverilleen poliittisen lahjaviran
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708292200357380_pi.shtml

JackOja
01.09.2017, 10.07
^no niin, sillälailla! Jeesus!

LJL
01.09.2017, 11.18
^Joo

Sipilä järjesti kaverilleen poliittisen lahjaviran

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708292200357380_pi.shtml

Onhan toi melkoista suhmurointia, mutta ehkä hieman naiivia olettaa, etteikö isojen puoluiden ja ammattipoliitikkojen sisäinen/keskinäinen peli ole nimenomaan tuollaista. Se on aikojen alusta asti ollut tuollaista ja tulee aina olemaan. Suurin insentiivi lähteä politiikkaan mukaan lienee nimenomaan nämä tämäntyyppiset virat, joihin ei tavan työntekijällä ole mitään asiaa. Siihen alusta asti pyritään, siihen päästään ja siellä ollaan. Kun tällainen päätös on tehty, on voittaja. Moni "huippupoliitikko" ei kuitenkaan pääse virkoihin, ja itkee sitä kuinka vaikeaa on saada töitä politiikan ulkopuolelta. Niinpä. Silloin on häviäjä. Riskit ovat tavallaan aika kovat, mutta palkinnot suuret. Pelkkä naamakerroin voi ratkaista.

Mitä tulee tuohon Takkulan työkokemukseen, niin vaikka olisi ammattipolitiikan ulkopuolista työkokemusta vain vähän, niin se ammattipoliitikon ura nimenomaan on ollut preppausta tähän hommaan. Kompetenssi varmasti riittää, eli juo kahvia ja sanoo "joo"

H. Moilanen
01.09.2017, 11.42
^Eihän tuo eroa tavallisen kuolevaisen työelämästä muutoin kuin kuukausipalkan osalta. Ylennyksiä ja muita etuuksia myönnetään muilla kuin osaamiseen liittyvillä perusteilla - ihan normisettiä yrityksen yhtiömuotoon, omistuspohjaan tai henkilöstön nuppilukuun katsomatta. Asiasta nouseva kohu ei yleensä ylitä uutiskynnystä, sillä ketäpä kiinnostaisi jonkun neva-hööd jannun työpaikalla tapahtuvat suhmuroinnit.

Smo
01.09.2017, 11.44
Kompetenssi varmasti riittää, eli juo kahvia ja sanoo "joo"

Joo.

LJL
01.09.2017, 12.03
^Eihän tuo eroa tavallisen kuolevaisen työelämästä muutoin kuin kuukausipalkan osalta. Ylennyksiä ja muita etuuksia myönnetään muilla kuin osaamiseen liittyvillä perusteilla - ihan normisettiä yrityksen yhtiömuotoon, omistuspohjaan tai henkilöstön nuppilukuun katsomatta. Asiasta nouseva kohu ei yleensä ylitä uutiskynnystä, sillä ketäpä kiinnostaisi jonkun neva-hööd jannun työpaikalla tapahtuvat suhmuroinnit.

Sekin on totta. Ja toisaalta varmasti sekä politiikassa että yksityissektorilla voi menestyä ja saada paljon hyvääkin aikaan omilla lahjoilla ja vahvuuksilla, eli ns. oikeat tyypit pärjää.

Jami2003
01.09.2017, 14.05
Toi Takkulan paikka on kuitenkin tuomarina tilintarkastusistuimessa jonka pitäisi valvoa poliitikkojen eu tason suhmurointia. Jolloin olisi kiva että;

A) ei ole poliitikon taustaa eikä poliitikko kavereita

Ja

B) ymmärtäisi jotain talous- ja kirjanpito lainsäädännöstä.

Takkula ei täytä kumpaakaan kohtaa.

Hyötypolkija
01.09.2017, 15.50
Kyseinen pengertie + silta maksaa itsensä takaisin n. 12 vuodessa, mikä on infrahankkeelle ihan kohtuullinen takaisinmaksuaika. Lauttaliikennöinti maksaa 6M€ per vuosi ja molemmat käytössä olevat lautat ovat täysin "valmiita". Mitähän tommoinen uusi lautta mahtaisi maksaa? Riittääkö 30-40M€? Kannattaako ostaa siis uudet lautat, vai tehdä pengertie ja silta 76M€:lla?

Kalliit botskit! En sinänsä epäile, etteikö julkisen hankinnan hintalappu voi olla tuota luokkaa. Mutta ei se tie&siltakaan ilmainen ole ylläpitää. Kun tuollaista tietä puuhataan, niin siellähän on varmaan niin kova liikenne, että vuosittain pitää päällyste kuitenkin uusia. :D

Tuo siltarumpulista oli kyllä hyvä. Olinkin aina ihmetellyt, kuka on saanut Varkauden ympäristöön 5-tien niin mahtipontiseksi olemattomalla liikennemäärällä. Aika dramaattinen ero, kun vertaa melkeinpä mihin tahansa muuhun pätkään 5-tietä Mikkelistä pohjoiseen. Suhmur-suhmur vaan kuulunut.

Mitä noihin poliittisiin virkanimityksiin tulee, olen edelleen sitä mieltä, että noihin "huippuvirkoihin" pitäisi säätää esim. 6ke/kk kattopalkka. Sillä rahalla saisi aivan varmasti paljon osaavampia ja innokkaampia nuoria tekijöitä jonkun ikälopun poliittisen broilerin sijaan. Koskee oikeastaan kaikkia julkisen puolen "pomotason" hommia. Tuulettuisi verorahojen maksimaaliset pumppaajat ja korvautuisi tekijöillä.

Esuli
01.09.2017, 18.12
http://www.is.fi/matkat/art-2000005350218.html
Se on muuten maailman kaunein paikka Piikakivi Pihlajavedellä.

Jopotuinen
01.09.2017, 19.09
Manne-luodon sillan takaisinmaksuaika perustuu arvoituun budjettihintaan, ei toteutuneisiin kustannuksiin, joka yleensä tuplat.

p bonk
01.09.2017, 21.09
^ Juuri noin.

Köfte
01.09.2017, 21.35
^ Asujaimisto kauhistelee talvisia olosuhteita; ilma on pakkasella, tuulta riittävästi,
meri on sula -> silta/tie ovat lipsakkaassa uusiutuvassa jäässä. Suola ei ehkä ole
oikea vaihtoehto? IMO olisin panostanut lauttailuun. Ympäristöihmisillä saattaa olla
muitakin näkökohtia.

pätkä
02.09.2017, 09.25
Hailuoto tarvitsee sillan koska sinne rakennetaan myös prisma, abc ja kodin terra.

Jopotuinen
02.09.2017, 13.10
Miksi minulla on sellainen vahva Déjà-vu, että tuonne olisi silta kertaalleen jo rakennettu?
Silloin paikallisilla oli kauhea hätä turisti- ja taivastelijavyörystä, rikollisuutta unohtamatta, tuhoten saaren idyllisen rauhan.
Ehkäpä se oli jokin toinen luoto sitten.

Jopotuinen
02.09.2017, 16.11
Bernerin uudistukset.
Vaan kuinkas sitten kävikään… (http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005350827.html)
Ja vastuun kantaa...öö…veronmaksaja?

Aakoo
02.09.2017, 16.43
Hailuodon silta kustantaa vaivaiset 100k€ per asukas, kun ei kuitenkaan pysytä budjetissa. Nythän olisi aivan loistava tilaisuus kokeilla rahoitusta tietullien kautta. Esimerkiksi asukkailta tonni vuodessa ja kesämokkiläisiltä vaikka viisi hunttia. Kerta-ajelun hinta voisi olla vaikka parikymppiä laaki.

Köfte
02.09.2017, 20.59
Hailuoto tarvitsee sillan koska sinne rakennetaan myös prisma, abc ja kodin terra.

Aika oiva salaliittoteoria, en tosin hämmästyisi, jos noin saattaisi tapahtuakin...:)

mrrw
03.09.2017, 15.16
Aika oiva salaliittoteoria, en tosin hämmästyisi, jos noin saattaisi tapahtuakin...:)

ei onnistu kun tukia ei tule ja mielestäni parempi kun ei tule siltaa sinnehän ryntäis heti kaikenmaailman grynderit ja rauha olisi mennyt :cool:

Smo
04.09.2017, 15.48
Meillä on näitä hyväntahtoisia setiä jotka tilaa tällaisia aina vaan parempia systeemejä. Ja kun sitten syntyy yhä uudelleen ”pieniä ongelmia” niin vastaus on tottakai:
"Ensi viikolla tilanteeseen on luvattu helpotusta. Järjestelmään lisätään kysymys, onko lippu tulostunut vai ei, johon kuljettaja klikkaa kyllä tai ei. "
Mitäs sitten kun nämä samat hyvää tarkoittavat sedät rupeaa kohta tarkkailemaan kaikkien kansalaisten tietoliikennettä tällä samalla pätevyydellä. Miten mikään voisi mennä vikaan?

HSL:n bussien lipunmyyntijärjestelmään on sysätty miljoonia – nyt ”haamulippuja” suoltavaan laitteeseen tehdään parannus, joka hidastaa myyntiä entisestään

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005352568.html

Historiaa:

Tieto lupaa: VR-katastrofi ei toistu Helsingin busseissa

http://www.is.fi/digitoday/art-2000001740198.html

Julkaistu: 25.1.2012 14:46 , Päivitetty: 25.1.2012 15:18

Harhailija
04.09.2017, 20.56
Löysin tällaisen hauskan ketjun, hyvät iltanaurut sai :) Toivottavasti ei oo repostaus.

"Taloyhtiössäni on yksi tälläinen kortsumies. Kuiva, laiha, ryppyinen kapakala, n.50v. Aina vihaisen näköinen, ei koskaan vastaa jos tervehtii. Naama irvessä pyöräilee hulluna kesät talvet. Asuu yksin, en ihmettele lainkaan."

"Aviomieheni muuttui sellaiseksi. Koskaan et voi tietää, ap."

"Näillä on potenssiongelmia. Ei jatkoon. Potenssiongelmat ovat sitten kaikkien muiden ongelmien juurisyy."

http://www.vauva.fi/keskustelu/2932458/treffailemani-mies-paljastui-sellaiseksi-pyorateiden-suhahtajaksi?changed=1501244883

Ari H
05.09.2017, 15.38
^ En ole laiha.

kuovipolku
05.09.2017, 17.32
^^ Eikä mua tervehdi kukaan meidän taloyhtiössä.

r.a.i
05.09.2017, 19.05
^En käytä kortsuja.

OJ
05.09.2017, 19.44
Ai ihan pahin "ihmis-/miestyyppi"? Vauvavoorumi on puhunut.

Köfte
05.09.2017, 19.48
"Aviomieheni muuttui sellaiseksi. Koskaan et voi tietää, ap."

"Näillä on potenssiongelmia. Ei jatkoon. Potenssiongelmat ovat sitten kaikkien muiden ongelmien juurisyy."

Kah, Rouva juuri kannusti aikoinaan takaisin harrastuksen pariin,
enkä ole kuullut hänen
valittaneen potenssiongelmista; toisaalta olen
jo yli 50 v. rasvainen kapakala. MAMIL kyllä toki, mutta en irvihampain.

vauva.fi - keskustelu olisi oivaa huumoria, jolleivat olisi niin tosissaan.

OJ
05.09.2017, 20.08
Jeesus viekoon jos olisi pariutunut jonkun mamman kanssa ja se olisi sitten muuttunut vauvavoorumilaiseksi.

bici74
05.09.2017, 21.19
^älä muuta sano.

Köfte
05.09.2017, 21.45
Jeesus viekoon jos olisi pariutunut jonkun mamman
kanssa ja se olisi sitten muuttunut vauvavoorumilaiseksi.

Älä nyt vielä nielaise ;saattaa tarttua:

"Aviomieheni muuttui sellaiseksi. Koskaan et voi tietää."

marco1
05.09.2017, 21.46
^^^Kansainvälinen ilmiö, briteillä on mumsnet ja ja varmaan teillä on kans joku maplebeavermotherfoorumi. :)

Munamankeli
06.09.2017, 11.54
Kiesus, muka vain viidennes menee suoraan ohi? Arvaan että vähintään puolet menee suoraan johonkin muuhun kuin aiottuun kohteeseen. Jollei se kohde sitten ole Tampellan kranaatinheitin tai AMG-Mersu tai YK-lähettilään paksu tilipussi. En koskaan anna pennin jeniäkään keräyksiin, mutta harmitaa maksaa veroja viherhörhöjen omantunnon puhdistamiseen. Paras kehitysapu on omatoimisuus.

https://www.finnwatch.org/fi/uutiset/465-kyseenalaisia-sijoituksia-kehitysyhteistyoerahoilla
"Finnwatch paljastaa tuoreessa raportissaan, että Suomen kehitysyhteistyörahoja on sijoitettu Finnfundin rahastojen kautta muun muassa fossiilisiin polttoaineisiin, lihantuotantoon ja yksityiskouluihin. Finnwatch pitää lähes viidennestä sijoituksista Suomen kehityspolitiikan linjausten valossa kyseenalaisena."

Jami2003
06.09.2017, 11.59
^ kaikki avustukset vääristää jotain ja väärinkäytetään jollain tavoin

^^ ^^^ kannattaa paritella mammafoorumilaisen kanssa succikset jalassa jos pelkää mammafoorumius on tarttuvaa sorttia.

OJ
06.09.2017, 17.25
^^^Kansainvälinen ilmiö, briteillä on mumsnet ja ja varmaan teillä on kans joku maplebeavermotherfoorumi. :)
älä pelottele!

bici74
06.09.2017, 17.54
Mikä ihmeen aivopieru tämä on?

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005355475.html

Siis että jokamiehen kiinniotto-oikeutta laajennettaisiin siten että kaikki saisivat ottaa kiinni epäilemiään laittomasti maassa olevia. Ihan v*tun jees koska tuon nojalla voit ottaa kiinni kenet vaan, missä vaan ja koska vaan. Eihän suomalaisen näköinen ja/tai suomea puhuva ole välttämättä Suomen kansalainen joten kaikki ovat epäiltyjä. Ja ulkomaalainenkin saa ottaa suomalaisen kiinni koska epäilee.

Jesus sentäs kuinka typeriä sitä ministeriön taholta ehdotellaankin.

Smo
06.09.2017, 20.49
Kiesus, muka vain viidennes menee suoraan ohi? Arvaan että vähintään puolet menee suoraan johonkin muuhun kuin aiottuun kohteeseen. Jollei se kohde sitten ole Tampellan kranaatinheitin tai AMG-Mersu tai YK-lähettilään paksu tilipussi. En koskaan anna pennin jeniäkään keräyksiin, mutta harmitaa maksaa veroja viherhörhöjen omantunnon puhdistamiseen. Paras kehitysapu on omatoimisuus.

https://www.finnwatch.org/fi/uutiset/465-kyseenalaisia-sijoituksia-kehitysyhteistyoerahoilla
"Finnwatch paljastaa tuoreessa raportissaan, että Suomen kehitysyhteistyörahoja on sijoitettu Finnfundin rahastojen kautta muun muassa fossiilisiin polttoaineisiin, lihantuotantoon ja yksityiskouluihin. Finnwatch pitää lähes viidennestä sijoituksista Suomen kehityspolitiikan linjausten valossa kyseenalaisena."

Hallitushan ei pidä Finnwatchista ja vei sen rahoituksen mutta antoi Finnfundille enempi kuin mitä ne pyysivät

https://www.finnwatch.org/fi/uutiset/326-jaerjestoeiltae-leikataan-49-miljoonaa,-finnfundille-ohjataan-100-miljoonaa

Mutta Hallitushan osaa, kuten uusi Nokia osoittaa

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005355923.html

Talvivaaran kaivos muutti lähijärvet suola-altaiksi, joiden pohjat ovat kuolleet – Tutkimus paljastaa kaivostoiminnan johtaneen ”ekologiseen romahdukseen”

p bonk
06.09.2017, 20.50
Talvivaara.

Jutusta käy ilmi myös se, miksi elinkeinoja ja ympäristöä ei saisi valvoa samasta instanssista.

"Terrafame haluaa johtaa suurimman osan jätevesistä purkuputken kautta Nuasjärveen. Yhtiön mukaan putki ratkaisee kaivoksen vesitaseongelmat. Sekä hallinto-oikeus että KHO olivat sitä mieltä, että asiasta olisi pitänyt tehdä ympäristövaikutusten arviointi eli yva. Sitä ei ole aiemmin tehty, koska Kainuun ely-keskus oli ollut sitä mieltä, että yva-menettelyä ei tarvita. Hallinto-oikeus piti ely-keskuksen päätöstä lainvastaisena."

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005355923.html

Siinä eivät nälkämailla ympäristöarvot paljoa paina, jos Kepu saa ydinalueelleen yhdenkin työpaikan.

http://www.kaleva.fi/mielipide/vieras/talvivaarassa-nakyvat-keskustan-kadenjaljet/612042/

"Ympäristöhallinnon myllerrys alkoi Matti Vanhasen (kesk.) toisen hallituksen aikana, jolloin alueelliset ympäristökeskukset lakkautettiin. Hanketta ryhtyi kesällä 2007 lähes ensi töinään vetämään hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi (kesk.), joka kuvasi hanketta ”historialliseksi”. Ympäristöministerinä oli Paula Lehtomäki (kesk.). ”Uudistuksella” lakkautettiin ympäristöministeriön alueorganisaatiot ja ne sulautettiin maakunnallisiin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksiin eli ely-keskuksiin. Ympäristöasioita ohjaava ja rahoittava ministeriö vaihtui työ- ja elinkeinoministeriöksi, jota tuolloin johti elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.). Näin keskustapuolueen ikiaikainen unelma heikentää ympäristöministeriötä toteutui."

Jopotuinen
07.09.2017, 08.46
Mutta Talvivaarassa onkin jälleen tapahtunut IHME!
Sitä ympäröivien vesistöjen saastuminenhan on moneen kertaan todisteltu täysin mahdottomaksi.

samooja
07.09.2017, 09.33
Länsimetro, mikset sä jo tuu.

Talvivaara on parasta mitä Suomelle on koskaan tapahtunut sitten Osaran aukeiden.

Opitaan uutta.

Talvivaaran tapauksessa on niin paljon hyvää materiaalia, kuinka tehdään asiat oikeasti oikein jossain muualla. Olihan se vähän kallis mutta erittäin opettavainen kokeilu.

Ehkä joku pätevä insinööri keksii hyvän tavan lopettaa siististi ja kivuttomasti nimenomaan ympäristöä huomioiden Talvivaaran köyhän metallin hyödyntäminen.

Aina voi pitää meteliä, mutta voi myös keksiä ratkaisuja tai unohtaa historia.

Ohiampuja
08.09.2017, 07.59
ERP ja SAP

Olipa taas ikävä lukea kuinka Oriola ja Suomen lääkehuolto yskii SAP-projektin takia. Mikä ihme siinä on kun tuo SAP on päässyt tuohon asemaan tuolla maineella...

Oriola
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/laakejakelu-ontuu-yha-laaketukku-oriola-on-talla-viikolla-fimean-silmatikkuna-6674451
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/laaketukkuri-oriola-kiistaa-ohjelmisto-ongelmat-sap-siirtymaa-testattiin-huolella-silti-meni-pieleen-6674714

Suomen PV
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/112051-ihmeellinen-sotku-puolustusvoimissa-%E2%80%93-%E2%80%9Dpalkat-jaavat-tulematta%E2%80%9D

Helsingin kaupunki
http://www.is.fi/digitoday/art-2000001742428.html

Canyon
http://road.cc/content/news/174360-canyon-responds-storm-customer-criticism-over-late-orders

BMW
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2013-08-21/Uusi-tietoj%C3%A4rjestelm%C3%A4-petti-heti-%E2%80%93-BMWt-jonottavat-varaosia-Saksassa-3314927.html

FoxMeyer
http://www.uta.edu/faculty/weltman/OPMA5364TW/FoxMeyer.pdf

Mutta on tällä listalla muitakin kuin SAP...
http://www.tivi.fi/CIO/2011-12-22/Vuoden-2011-noloimmat-erp-mokat-3188864.html
http://meritconsulting.blogspot.fi/2012/02/epaonnistunut-erp-hanke-johti.html

Tämän 2008 tehdyn lopputyön voisi joku tehdä uusiksi...
https://www.tritonia.fi/fi/e-opinnaytteet/tiivistelma/3006/SAP+toiminnanohjausj%C3%A4rjestelm%C3%A4n+ongelmat +ja+eroavuudet+eri+yrityksiss%C3%A4

buhvalo
08.09.2017, 08.20
Once in lifetime aallolla voitettiin darwin awards.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709082200379929_u0.shtml

---

Harmi ettei täällä ole tuollasia tuulia, ihan lyömättömiä strava kommeja olisi tyrkyllä. :)

p bonk
08.09.2017, 08.30
Sitä ympäröivien vesistöjen saastuminenhan on moneen kertaan todisteltu täysin mahdottomaksi.

Ihme olisi, jos Kepu ja MTK joskus suhtautuisivat ympäristöön muutenkin kuin hyödynnettävänä raaka-ainevarastona.

tempokisu
10.09.2017, 03.50
Psykologi Minna Martin ( Aamulehti) ei mitä ilmeisimmin ole itse koskaan kunnolla jännittänyt, eikä tiedä millaista se on. Kunhan puhuu positiivista.
Jännittämisellä on kuulemma paljonkin positiivisia vaikutuksia; se auttaa erottamaan mitkä asiat ovat todella tärkeitä, se aktivoi, parantaa suoritusta, lisää energiaa ja innostaa.

Voi jeesus. Jännittäminen - nostaa verenpainetta ihan älytömiin lukemiin, samoin syke nousee, lihaksista tuntuu katoavan voima ja ajatuskin lamaantuu ja ihminen menee ihan paniikkiin ja mistään ei tule mitään. Ei todellakaan inspiroi.

ilmora
10.09.2017, 10.28
Tulevaisuutemme legoakkoina ja -ukkoina: (http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005360834.html)

"MUOVISAASTE leviää maailman vesistöissä. Aiemmin on kerrottu, että sitä on miljardien ihmisten juomassa hanavedessä (http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005356466.html). Nyt uusi tutkimus osoittaa, että myös merisuola on mikroskooppisten muovinpalojen saastuttama, kertoo brittiläinen The Guardian -lehti (https://www.theguardian.com/environment/2017/sep/08/sea-salt-around-world-contaminated-by-plastic-studies).

Yhdysvaltalaisen yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan muovia on päätynyt merisuolaan ainakin Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Kiinassa. Euroopassa asiaa on tutkittu Britanniassa, Ranskassa ja Espanjassa.

Merisuolan kautta mikromuovia kulkeutuu laajalti ympäristöön ja tutkijoiden arvioiden mukaan ravintoketjussa ihmisravintoon saakka."

Jouko_T
10.09.2017, 14.20
Nyt uusi tutkimus osoittaa, että myös merisuola on mikroskooppisten muovinpalojen saastuttama, kertoo brittiläinen The Guardian -lehti (https://www.theguardian.com/environment/2017/sep/08/sea-salt-around-world-contaminated-by-plastic-studies).

Elintarvikkeiden puhtaus? Mikä on puhtainta? Eiköhän se ole se, joka valmistettiin miljoonia vuosia ennen ihmistä, ja varastoitiin satojen metrien syvyyteen maan sisään.
Vuorisuola.

Mistä sitten löytyisi varmasti saasteista sapuskaa? Meristä.
Ne saasteet, joita ihmiset tuottaa, tuupataan viemärien kautta meriin.
Ajatelkaapa niitä Euroopan, Aasian ja Afrikan jokia, jotka laskevat Välimereen. Ja maita, joiden läpi nuo joet virtaa. Monessako on jätevesien puhdistamoita?

Välimeri on vielä siitä erikoinen, että siitä haihtuu enemmän vettä, kuin joet tuovat, eli saasteet rikastuvat.
Mitäpä, jos tuota saastelientä vielä rikastettaisiin? Haihduttamalla vesi kokonaan pois. Sitten laitetaan jäännös .... ruokaan.
Terveellisenä merisuolana.

Mistä suomalaisten merisuola tuodaan? Osa Tunisiasta. Ja minkä meren rannalla Tunisia onkaan ...?
Joten puhtain ja saastunein elintarvike on - suola.

Concorde
10.09.2017, 15.30
ERP ja SAP

En tuohon viimeisimpään viitsi ottaa mitään kantaa, mutta yleisesti SAP-projekti täydessä laajuudessaan on ihan jäätävän kokoinen projekti isollekin yritykselle. Sen ajaminen läpi onnistuu kyllä suunnitelmallisesti , kunhan projektin johdossa on ihmisiä, jotka ovat projareina ajaneet isoja konserniuudistuksia läpi ja tietävät mitä se vaatii. Jos sinne menee mukaosaavaa porukkaa, niin silloin se homma menee monesti hampaa irvessä milestoneista/gateista kiinni pitämiseen tuloksesta välittämättä.

Ja tietty päästä päähän testiä pitää tehdä jokunen kuukausi wanhan järjestelmän datalla, jotta voi oikeasti sanoa että uusi toimii halutusti. Tässä vaiheessa yleensä oikastaan liikaa.

Mä oon monesti verrannut projektia talon rakentamiseen. Jos loppuvaiheessa on aika ja raha lopussa, niin silloin kaikki mikä jää näkyviin joudutaan tekemään vähän sinne päin.

mutanaama
11.09.2017, 00.38
Slow And Painful, tai vaikka Shutup And Pay. Onneksi omassa firmassa ymmärsin lyödä jarrua ajoissa, enkä menettänyt kuin jonkun kympin. Eihän toi paska toiminut edes alussa, saati sitten siinä vaiheessa kun piti tuoda vanhat tiedot uuteen.
Eilen kävin K-raudassa, josta ollaan ostettu tavaraa vuosia. Myyjällä (ja tietty mulla) meni aikaa tunti siihen, että nähtiin kuinka paljon olin maksanut liimasta vuosi sitten.

Kun yrityksen johto vieraantuu asiakkaistaan ja omista duunareistaan niin, että pitää ottaa kolmas osapuoli rahastamaan. Jos oma kompetenssi yrityksen corebusineksesta jätetään jonkun sapin haltuun, niin fine, jos tilillä on milli ylimääräistä.
Meille suomalainen Exact teki paremman järjestelmän muutamassa viikossa, ja ilman toiminnan katkoksia.

Concorde
11.09.2017, 07.28
Se on käytännössä sama, onko vastassa MS AX, Nav tai SAP, niin aina painitaan elefantin kanssa. Kotimatiset pienet toimijat ovat osoittautuneet ketteriksi noin keskimäärin.

Jopotuinen
11.09.2017, 09.04
se homma menee monesti hampaa irvessä milestoneista/gateista kiinni pitämiseen tuloksesta välittämättä.

Tämä. Enempi sääntö kuin poikkeus.

Oatmeal Stout
11.09.2017, 14.27
Elintarvikkeiden puhtaus? Mikä on puhtainta? Eiköhän se ole se, joka valmistettiin miljoonia vuosia ennen ihmistä, ja varastoitiin satojen metrien syvyyteen maan sisään.
Vuorisuola.
Tutki joskus huviksesi raskametallien määrät vuorisuolassa ja pohdi sitten Puhtainta ja Terveellisintä uudestaan.

haedon
11.09.2017, 15.50
Kyllä se on jeesus sentään niin että mitä vaan suuhunsa laittaa niin henki lähtee sen vuoksi ennemmin tai myöhemmin:).

mrrw
11.09.2017, 18.10
"Riverdance" :D:o:):seko::mad::p

tempokisu
11.09.2017, 19.24
Kyllä se on jeesus sentään niin että mitä vaan suuhunsa laittaa niin henki lähtee sen vuoksi ennemmin tai myöhemmin:).

Toivon näin....mutta syön aamulla puuroa kun se on vaan niin hyvää ja pitää nälän pitkälle iltapäivään, joskus koko päivän.
Mutta oma kokemukseni on että henkil lähtee kun suuhunsa EI laita mitään, tai ehkä hapankorppupalan puolikkaan päivässä....

Jouko_T
11.09.2017, 20.22
Tutki joskus huviksesi raskametallien määrät vuorisuolassa ja pohdi sitten Puhtainta ja Terveellisintä uudestaan.

Eihän raskasmetalleja oltu vielä edes keksitty silloin, kun eurooppalainen vuorisuola valmistettiin.
"...suola on vuorisuolaa, joka on peräisin Pohjois-Euroopan alla 0,5 - 5 km:n syvyydessä olevasta suolakerrostumasta. Suola on peräisin ajalta, jolloin osa mantereesta oli meren peitossa."

Entäpä terveysvaikutteinen vuorisuola?
"Himalajan suolan mittauslista sisältää myös haitallisia metalleja kuten alumiinia, hopeaa, elohopeaa, lyijyä ja kadmiumia. Siinä mainitaan myös maametallit kuten gadolinium, gallium, germanium. Listassa on myös radioaktiivisia alkuaineita kuten cesium, radium, uraani ja plutonium!
...
Ne ovat louhimisen aikana seokseen sattuneita epäpuhtauksia."

Muuten, tuo "vuorisuolakin" on merisuolaa! Veden haihduttaminen vain on suoritettu vähän aikaisemmin, kuin merisuolan.

p bonk
12.09.2017, 14.38
Ja kas, valtio kuittaa tarvittaessa suolaantuneiden järvien laskut.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/talvivaaran-pilaamien-jarvien-puhdistus-jaakin-valtiolle-puhdistuksen-piti-alkaa-viime-vuonna-mutta-toisin-kavi-6675353

Kaivosyrittäjä nauraa matkalla pankkiin.

29er
12.09.2017, 15.15
Toivon näin....mutta syön aamulla puuroa kun se on vaan niin hyvää ja pitää nälän pitkälle iltapäivään, joskus koko päivän.

Mun vatsalaukussa kaurapuuro ei kauaa viihdy. Nälkä tulee puuropäivinä jo reilusti ennen kuin lounaspaikat aukeaa (10:30).

Hartsa69
12.09.2017, 15.22
itse en syö aamulla mitään, lounaan aikaisintaan klo 10, usein menee iltapäivän puolelle, toki maistelujen jälkeen ei tee mielikään syödä joten syön sitten 16-17.

Jopotuinen
13.09.2017, 10.04

Mutta tämä taas ei ole IHME
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709122200388827_u0.shtml

Smo
13.09.2017, 21.08
Ihme olisi, jos Kepu ja MTK joskus suhtautuisivat ympäristöön muutenkin kuin hyödynnettävänä raaka-ainevarastona.

Kuulin jotain huhuu et tänään olis Suomen biotalous voittanut ja metsät & päästöjen vähennys hävinnyt jossain EU-kuvioissa.

Jaa ihan lehdessäkin. Saa nähdä miten menee.

Suomen metsätaloudelle voitto pelätyssä äänestyksessä – EU-parlamentin kanta mahdollistamassa laajat lisähakkuut

http://www.hs.fi/talous/art-2000005365971.html

"Parlamentin kannan mukaan jäsenmaiden täytyy ylläpitää tai kasvattaa hiilinieluja vuosisadan jälkipuoliskolla."

"Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (http://www.hs.fi/haku/?query=kimmo+tiilikainen) (kesk) oli myös tyytyväinen äänestystulokseen."

plr
14.09.2017, 07.40
Jos halutaan sitoa hiiltä metsien avulla mahdollisimman paljon, niin metsiä pitää hakata koko ajan. Kaikki hakattu puuaineen hiili ei päädy ilmakehään, vaan sitä poistuu kierrosta eri tarkoituksiin. Uudet kasvavat puut metsissä sitovat lisää hiiltä. Oleellista olisi saada fossiilisten hiilipohjaisten aineiden, kuten kivihiilen ja öljyn, poltto pienemmäksi. Tähän tuskin tilastoja katsoessa on vielä innokkuutta maailmassa.

JackOja
14.09.2017, 08.24
Mun mielestä EU päätti ton asian hyvin. Korostan vielä, että olen luonnonystävä. Jotain järjen valoa sieltä hallinnosta vielä löytyy.

Joku vielä jossain sanoi, että jos Hautalaa harmittaa niin asia on luultavasti maamme kannalta hyväksi.

Ohiampuja
14.09.2017, 09.24
Kaikki hakattu puuaineen hiili ei päädy ilmakehään, vaan sitä poistuu kierrosta eri tarkoituksiin...Ja tässä on minusta Suomen ongelma. Se hiilen sitoutuminen siihen puuhun ei paljon auta, jos minä poltan sen pois Octaviassa biodieselinä. Siitä puusta pitäisi tehdä sellaisia härpäkkeitä joilla olisi mahdollisimman pitkä elinkaari. Ei mitään MV-lehteä. :)

LJL
14.09.2017, 09.34
Se hiilen sitoutuminen siihen puuhun ei paljon auta, jos minä poltan sen pois Octaviassa biodieselinä.

Oliko niin että ei koko maapallon kannalta paljon haittaa, jos polttaa sen ihan vaan bensana

Nassetäti
14.09.2017, 09.49
Korostan vielä, että olen luonnonystävä.

Nassetäti on myöskin luonnonystävä. Elelen täysin luonnossa ja luonnon armoilla, joskin vippaskonsteja käyttäen. Nassetäti on sitä mieltä, että mahdolliset siivoukset saa hoitaa mahdolliset jälkipolvet. Luonto on minun.

Smo
14.09.2017, 10.40
Mun mielestä EU päätti ton asian hyvin. Korostan vielä, että olen luonnonystävä. Jotain järjen valoa sieltä hallinnosta vielä löytyy.

Joku vielä jossain sanoi, että jos Hautalaa harmittaa niin asia on luultavasti maamme kannalta hyväksi.

Ainakin jotkut tieteilijät on eri mieltä

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005140565.html

YT
14.09.2017, 11.05
Puu kasvaessaan sitoo kasvihuonekaasuja, mutta luonnollisen kuoleman kohdatessa se alkaa vapauttaa niitä. Puiden elämä tulee päättää ihmisen toimesta ennenkuin ne alkavat tuhota maailmaa.

Jopotuinen
14.09.2017, 11.07
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2706109#post2706109)

Mutta tämä taas ei ole IHME
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201709122200388827_u0.shtml

Mutta mikäs IHME se tämä taas sitten on, vai onko kyseessä sittenkin jokin VASTAIHME, kö:seko:
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005367250.html

Jopotuinen
14.09.2017, 11.10
^^ Juurikin näin. Tuolla ovat kauaskatseisesti hävittäneet metsänsä jo aikoja sitten.

Nassetäti
14.09.2017, 11.12
Minkäköhän vuoksi jotkut kaupunkilaiset viherpiipertäjät mesoavat jostain Talvivaarasta? Eiköhän tuo "saastutus" ole varsin pientä siihen nähden minkälaisen sotkun nämä viherpiiperäjät saavat toiminnallaan aikaan.

ilmora
14.09.2017, 11.14
Viimeisimmässä Suomen Luonnossa oli pääkirjoituksessa (http://www.suomenluonto.fi/sisalto/artikkelit/paakirjoitus-tuhannet-tummuvat-jarvet/) sellainen näkökulma tuohon metsien reippaaseen hakkuuseen, että se lisää valumia vesistöihin ja vesistöjen rehevöitymistä sekä samentumista. Jos keskitytään vaan johonkin hiilinielunäkökulmaan niin helposti jää muut seuraamukset miettimättä. Ja kyllähän nykysuomalainen metsänhoito myös heikentää niitä metsiä juurikin sillä, että monimuotoisuutta karsastetaan. Liikenne maaseudulla on myös lisääntynyt metsän käytön muuttuessa ja kalusto on järeämpää, joten sitä soisi myös enemmän rahaa siihen tiestön ylläpitoon jos ja kun volyymia halutaan kasvattaa ja tukkilautat ovat niin sou last season.

Metsä se on pitkälti ollut lähipiirissäkin se tulonlähde, kun maatalous tuottaa vain velkaa nykymenolla, mutta näin ruohonjuuritasolla kokemus on myös hieman eri kuin päättäjien kiillotetuissa pöydissä. Taloudellisesti jopa metsänhoitokin voi olla kannattamatonta mikäli suurinta osaa töistä ei tee itse, vaan ostaa ulkopuolisilta.

LJL
14.09.2017, 11.18
Mutta Talvivaarassa onkin jälleen tapahtunut IHME ... IHME ... VASTAIHME

Ihme 2 - Vastaihme 1. Vastaihme hävisi

haedon
14.09.2017, 12.03
Ei niitä metsiä sen enempää hakata lähitulevaisuudessa mitä nyt, vaikka eeuussa kuinka sallivammaksi muututtaisiin. Ensinnäkin pitäisi olla nykyistä melkein tuplasti suurempi puun tarve teollisuudella. Metsät kasvavat meillä 100 miljoonaa kuutiota vuodessa ja niitä hakataan 60 miljoonaa kuutiota. Tätä kasvua on ollut jostain 80-luvun alusta saakka.

Sitten jos joku väittää metsien muuttuvan monotonisiksi ja päästöjen lisääntyvän niin nekin on nykyisin täyttä puppua ja perua jostain 60-70-luvun metsänhoidosta. Nykyisin vesistöjen reunoille täytyy jättää vyöhykkeitä ja uusiin ojituksiin tehdään saostusaltaita yms. Mitä yksilajisuuteen tulee niin koivun ja muiden lehtipuidenkin osuus kasvaa koko ajan kokonaistilavuudessa ja metsänomistajille on annettu entistä suurempi vapaus metsänkasvatukseen. Taimikoissa ja nuorissa metsissä näkeekin entistä kirjavampia kasvatustapoja ja puulajeja. Erityisen tärkeistä elinympäristöistä puhumattakaan.

Hiilinielukikkailun sijaan pitäisi puhua itse ongelmasta eli siitä miten kulutusta hillitään ja järkevöitetään.

ilmora
14.09.2017, 12.12
Jaa että puppua? (https://yle.fi/uutiset/3-9820831) :seko:

Soita ojitettiin aiemmin, kun aikanaan puita hakattiin enemmän kuin metsät kasvoivat ja tarvittiin lisää puuntuotantoa.

Nyt näiltä 1960–80 -luvuilla ojitetuilta soilta hakataan puuta entistä enemmän, kun puun tarve kasvaa metsäteollisuuden investoitua uusiin tuotantolaitoksiin muun muassa Äänekoskelle.

Ojitusalueen hakkuu on LUKEn Mika Niemisen mukaan hyvin intensiivinen toimenpide. Samaan aikaan tehdään avohakkuu ja maanpinnan käsittelyä sekä kunnostusojitusta.

– Tutkimukset ovat selvästi osoittaneet, että nämä lisäävät hyvin paljon kuormitusta. Esimerkiksi kangasmaiden hakkuisiin verrattuna moninkertaisesti, enimmillään jopa kymmenkertaisesti lisäävät niitä ravinnepäästöjä.

Avohakkuiden sijaan LUKEn tutkijat selvittävät nyt siirtymistä jatkuvapeitteiseen metsänhoitoon, jolloin maaperää ei muokata yhtä rajusti.

Nykyiset vesiensuojelumenetelmät ovat joko tehottomia tai eivät kovin hyvin sovellu alavien suomaiden ojavesien puhdistamiseen.

– Tämä jatkuvapeitteinen kasvatus on tällä hetkellä tärkein tavoitteemme vähentää metsäojitusten haitallisia ympäristövaikutuksia, toteaa Mika Nieminen.

Tutkijoita huolestuttaa, että vesistökuormitukset voivat tulevaisuudessa kasvaa entisestään.

haedon
14.09.2017, 12.45
[QUOTE=ilmora;2708101]Jaa että puppua? (https://yle.fi/uutiset/3-9820831) ...[/QUOTE
Jutustahan käy ilmi että ne vanhat ojitusalueet ovat ongelma. Minä juuri sanoin että nykyisin ne suunnitellaan ja tehdään niin että päästöt ovat vähäisemmät.

ilmora
14.09.2017, 12.57
Jutustahan käy ilmi että ne vanhat ojitusalueet ovat ongelma. Minä juuri sanoin että nykyisin ne suunnitellaan ja tehdään niin että päästöt ovat vähäisemmät.

Kyllä, mutta nykyhetken hyvät käytännöt palkitsevat vasta paljon myöhemmin ja tämän päivänkin käytäntöjä tarkastellaan siitä näkökulmasta, että ne ovat olleet riittämättömiä. Kuormitusarviot on tehty alikanttiin ja kun se metsäomaisuus halutaan realisoida NYT niin ongelma on syntynyt. Siinä voi olla vaikea suostutella omistajaa maltillisempaan hakkuuseen vesiensuojelun nimissä. Varsinkin jos sieltä metsästä haluttaisiin saada rahat vaikka siihen uuten kattoon tai autoon.

Nassetäti
14.09.2017, 13.10
Metsät kasvavat meillä 100 miljoonaa kuutiota vuodessa ja niitä hakataan 60 miljoonaa kuutiota. Tätä kasvua on ollut jostain 80-luvun alusta saakka.

Mihinköhän se loppu katoaa?

lansive
14.09.2017, 13.27
Mihinköhän se loppu katoaa?

Hiilinieluun

haedon
14.09.2017, 13.30
Kyllä, mutta nykyhetken hyvät käytännöt palkitsevat vasta paljon myöhemmin ja tämän päivänkin käytäntöjä tarkastellaan siitä näkökulmasta, että ne ovat olleet riittämättömiä. Kuormitusarviot on tehty alikanttiin...
Mutta joka tapauksessa metsätalouden kuormitukset ovat merkityksettömät, jos verrataan yhdyskuntien, teollisuuden ja maatalouden kuormitukseen. Mm hiili on vähintäänkin neutraali pitkällä aikavälillä, fosfori noin 5% ja typen osalta noin 4% osuus päästöistä vesistöön. Vaikkapa maatalouden typen ja fosforin päästöt ovat kymmenkertaiset. Toki se on helppo osoittaa yhteiskunnassa sormella muualle vähemmän olennaiseen sen sijaan että ratkaistaisiin ne suuremmat päästölähteet ja ongelmat.

haedon
14.09.2017, 13.35
Hiilinieluun
Kummelimaisesti: "Erittäin hyvin sanottu siellä perällä":D.

ilmora
14.09.2017, 13.43
Toki se on helppo osoittaa yhteiskunnassa sormella muualle vähemmän olennaiseen sen sijaan että ratkaistaisiin ne suuremmat päästölähteet ja ongelmat.

Ainoa on helppoa osoittaa sormella jonnekin muualle ja jossain aina suurempi ongelma. Ei ole mitään järkeä kuitata metsätalouden päästöjen kasvua (tai väärin arviointia oikeastaan) sillä, että maatalous ja teollisuus tuottaa enemmän, vaan pitää mielessä kokonaiskuva ja pyrkiä niiden päästöjen vähentämiseen kaikilla osa-alueilla niiden kasvattamisen sijaan.

Ja ei - henk.koht. mulla ei ole mitään metsätaloutta vastaan. Se on aina kotiinpäin. Varsinkin kun tuo vehnä kohta homehtuu tuonne peltoon näillä keleillä ja metsä on varmaan taas ainoa, joka tätä tilaakin elättää. Pidempijänteistä ja laajempaa harkintaa sitä vain usein toivoisi tapahtuvan. Volyymia halutaan usein kasvattaa, mutta millä hinnalla?

Kampinalle
14.09.2017, 14.39
Taloudellisesti jopa metsänhoitokin voi olla kannattamatonta mikäli suurinta osaa töistä ei tee itse, vaan ostaa ulkopuolisilta.

Samaa mieltä kanssasi metsätaloudesta ylipäänsä, mutta tuohon lainaamaani väitteeseen tahtoisin kyllä jotain perustetta. Muutakin kun sen, että taimikonhoito ja ensiharvennus vie rahaa enemmän kun tuo. Jos miettii koko puuston kiertoaikaa, niin kohtuullisen hyvin on tullut kusetetuksi, jos tappiota saa aikaiseksi.

LJL
14.09.2017, 14.55
Monikaan asia ei ole kestävällä pohjalla, mutta niin on eletty ennenkin ja niin eletään tulevaisuudessakin. Ei tarvi olla suurikaan ennustaja-akkeli/-ukkeli sanoakseen, että juuri mikään ei muutu, varsinkaan päästöihin olennaisten/vaikuttavien seikkojen osalta. Se varmistetaan keskittymällä lillukanvarsiin. Eräänä aamuna vaan havaitaan että "jaahas, ei ole pakkasta koko planeetalla ja jääkarhutkin kuoli. Otetaanpas uikkarit esiin"

ilmora
14.09.2017, 15.10
Samaa mieltä kanssasi metsätaloudesta ylipäänsä, mutta tuohon lainaamaani väitteeseen tahtoisin kyllä jotain perustetta. Muutakin kun sen, että taimikonhoito ja ensiharvennus vie rahaa enemmän kun tuo. Jos miettii koko puuston kiertoaikaa, niin kohtuullisen hyvin on tullut kusetetuksi, jos tappiota saa aikaiseksi.

Riippuu aina siitä missä vaiheessa metsät ovat ja miten vanhoja. Erittäin kannattavaa se on mikäli perii metsiä, jotka hyvin hoidettuja ja puustoa on eri ikäistä ja eri laatua, mutta taimikoiden ja keskeneräisten metsänhoitohankkeiden kanssa saa odottaa aika kauan, että pääsee omilleen ja uudelle metsänomistajalle voi tulla yllätyksenä miten paljon rahaa metsänhoitoon voi kulua verojen lisäksi. Siinä justiinsa voi tehdä merkittäviä säästöjä mitä enemmän voi siitä metsästä huolehtia itse. Olisi ehkä pitänyt ilmaista tarkemmin. :D

haedon
14.09.2017, 15.13
Mennään jo kauaksi aiheesta, mutta ei tuo ensiharvennus enää miinusmerkkistä ole ja jos sen onnistuu tekemään nmk:sena niin tulot tuplaantuu. Muuten noita menoeriä tosiaan tulee taimikkovaiheessa perkauksesta ja/tai taimikonhoidosta, riippuen tekeekö itse vai ostopalveluna ja myöskin niiden ajoitus ratkaisee enempi vähempi.

Muuten tuosta metsätalouden kannattavuudesta yleensä metsälötasolla olen kirjoittanut satakunta sivua lopputyössä ja havaitsin sen olevan kannattavaa;).

ilmora
14.09.2017, 15.23
Muuten tuosta metsätalouden kannattavuudesta yleensä metsälötasolla olen kirjoittanut satakunta sivua lopputyössä ja havaitsin sen olevan kannattavaa;).

Itse en omista metsää henk.koht., mutta pähkäilen veljen kanssa aina eri ratkaisuja tai päädyn sinne taimia istuttamaan. :D Serkku peri aika vahvasti hakattua metsää ja siinä voivat tuotto-odotukset hieman laskea ja varsinkin perintöveron jälkeen. Ehkä sitten eläkepäivillä voi hymyilyttää.

lansive
14.09.2017, 15.34
Serkku peri aika vahvasti hakattua metsää ja siinä voivat tuotto-odotukset hieman laskea ja varsinkin perintöveron jälkeen.

Ei kai tuollaisesta paljon perintöveroa mene, kun hakattuna maapohjan arvo on lähes negatiivinen? Erityisesti jos uudistustyöt on vielä tekemättä. Verottajalla toki on aina oma käsityksensä asiasta. Monestakin asiasta.

LJL
14.09.2017, 15.39
Ei kai tuollaisesta paljon perintöveroa mene, kun hakattuna maapohjan arvo on lähes negatiivinen? Erityisesti jos uudistustyöt on vielä tekemättä. Verottajalla toki on aina oma käsityksensä asiasta. Monestakin asiasta.

Perukirjan arvolla menee pääsääntöisesti, useiden satojen tuhansien heitto suhteessa käypään arvoon voi verottajaa kiinnostaa tai sitten ei.

ilmora
14.09.2017, 15.54

MHY laati arvion perukirjaan ja vero myös suurempi kun ei rintaperillinen.

plr
14.09.2017, 16.38
.. ratkaistaisiin ne suuremmat päästölähteet ja ongelmat.

Tässä on se iso kuva, vaikka onkin muutaman vuoden takainen. Siitä käy ilmi, että hiili(dioksidi)päästöt ovat valtavat, kun öljyä, kivihiiltä ja maakaasua poltetaan kiihtyvällä vauhdilla ilmakehään. Näiden polttamista on vähennettävä tai kehitettävä erittäin tehokas keino poistaa ilmakehästä hiiltä. Jokainen voi miettiä mikä on valtavan hiilikasan päällä istuvan 1,5 miljardin asukkaan Kiinan into esimerkiksi puolittaa kulutuksensa, kun ei ole korvaavaa energianlähdettä ja pitäisi elintasoa nostaa lännen tasolle.

https://www.eia.gov/todayinenergy/images/2016.05.12/main.png

haedon
14.09.2017, 16.42
MHY laati arvion perukirjaan ja vero myös suurempi kun ei rintaperillinen.
Olen laatinut noita metsäarvioita kuolinpesille ja arvo niihin on laitettu huomattavasti alakanttiin:D. Monasti kuolinpesät/perilliset päätyvät myymään tilan pois joko heti arvion perusteella tai sitten hakkaavat ensin ja myyvät sitten. Jos metsätilasta on käytetty aiemmin metsävähennykset niin silloin käteen ei välttis paljoa jää.

haedon
14.09.2017, 16.48
... Jokainen voi miettiä mikä on valtavan hiilikasan päällä istuvan 1,5 miljardin asukkaan Kiinan into esimerkiksi puolittaa kulutuksensa, kun ei ole korvaavaa energianlähdettä ja pitäisi elintasoa nostaa lännen tasolle...
Tätä peilaten oli surkuhupaisa ilmoitus Kiinalta vähän aikaa sitten alkaa siirtymään sähköautoihin, koska sähköhän siellä tuotetaan milläkäs muulla kuin hiilellä.

ilmora
14.09.2017, 17.35
Olen laatinut noita metsäarvioita kuolinpesille ja arvo niihin on laitettu huomattavasti alakanttiin:D.

Tässä tapauksessa metsäarvio oli puolestaan yläkanttiin ja kiinteistön arvo irtaimistoineen taas alakanttiin. Vero sen mukainen. On se Suomen valtio kyllä aika velikulta.

veke
14.09.2017, 18.01
----
Metsä se on pitkälti ollut lähipiirissäkin se tulonlähde, kun maatalous tuottaa vain velkaa nykymenolla, mutta näin ruohonjuuritasolla kokemus on myös hieman eri kuin päättäjien kiillotetuissa pöydissä. Taloudellisesti jopa metsänhoitokin voi olla kannattamatonta mikäli suurinta osaa töistä ei tee itse, vaan ostaa ulkopuolisilta.

Toi on niin totta; metsäyhtiöiden mielestä puu on liian kallista, vaan metsämaan omistaminen ei kannata, kun tuotto on niin alhainen.

mgcc
14.09.2017, 19.26
Puusellussa on kuitenkin tulevaisuus. Muovia löytyy jo suolistakin ja puuvilla on tuhonnut mm. Araljärven, eikä sen viljely ole hurjan ympäristöystävällistä.

Smo
14.09.2017, 19.38
Nanoselluloosaa kiesus? :)

Kampinalle
14.09.2017, 19.56
Jessus, ei enää ole olemassa sellua, eikä sellutehtaita: on vihreää biotaloutta ja biolaitoksia!

p bonk
14.09.2017, 20.54
Tätä peilaten oli surkuhupaisa ilmoitus Kiinalta vähän aikaa sitten alkaa siirtymään sähköautoihin, koska sähköhän siellä tuotetaan milläkäs muulla kuin hiilellä.

Hys. Sähkö tulee pistorasiasta ja se on aina puhdasta tuuli- ja aurinkosähköä. Tai näin ainakin sähkösopimuksien myyjät uskottelevat.

marmar
14.09.2017, 22.26

Eikös Kiinassa ole jonkisortin ydinvoimaloiden rakennusbuumi menossa..

haedon
15.09.2017, 06.53
Eikös Kiinassa ole jonkisortin ydinvoimaloiden rakennusbuumi menossa..
Joo ja aurinko- sekä tuulivoiman:D. Pakko ollakin jos sähkönkulutuksen nousu jatkuu edes vähänkin samansuuntaisena. Hiiltä ja ydinvoimaa tarvitaan jatkossa nousevan kulutuksen lisäksi säätövoimaksi, joten hiilen kulutus tuskin laskee merkittävästi ainakaan seuraavana vuosikymmenenä.

elcondorpasa
15.09.2017, 07.16
Hys. Sähkö tulee pistorasiasta ja se on aina puhdasta tuuli- ja aurinkosähköä. Tai näin ainakin sähkösopimuksien myyjät uskottelevat.

Sähkön alkuperän ilmoitusvelvollisuudesta voi lukea täältä: https://www.energiavirasto.fi/sahkon-alkupera

Tarkemmin uusiutuvana myydystä energiasta voi lukea täältä: https://www.energiavirasto.fi/sahkon-alkuperatakuu

Smo
15.09.2017, 08.00
Joo ja aurinko- sekä tuulivoiman:D. Pakko ollakin jos sähkönkulutuksen nousu jatkuu edes vähänkin samansuuntaisena. Hiiltä ja ydinvoimaa tarvitaan jatkossa nousevan kulutuksen lisäksi säätövoimaksi, joten hiilen kulutus tuskin laskee merkittävästi ainakaan seuraavana vuosikymmenenä.

Exponentiaalinen aurinkoenergiaboomi, vähän nopeammin nousee aurinkovoimalat kuin paikalliset Olkiluodot

tempokisu
15.09.2017, 08.29
Jörn Donner Aamuteeveessä: "..sitten kun minä olen...porkkana, niin minä tapan ee..tapatan itseni. Ja hyi Suomea kun palauttavat pakolaisia sinne kotimaahansa ammuttavaksi.."

Köfte
15.09.2017, 10.53
Taas vaihteeksi tietojärjestelmäpäivityksen seurauksia:

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oys-joutuu-karsimaan-leikkauksia-ensi-viikolla-syyna-viiveet-tavarantoimituksissa/770602/

p bonk
15.09.2017, 14.21
Länsimetro. Taas. Ei ikävä kyllä yllätä.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005368660.html

LJL
15.09.2017, 14.44
Länsimetro. Taas. Ei ikävä kyllä yllätä.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005368660.html

Aika paljon metro tökki eilen Ruoholahti-Sörnäinen-välillä aamulla ja iltapäivällä, kun länsimetroa koeajettiin. Ehkä kuitenkin parempi kun eivät toimimattomana aloita.

p bonk
15.09.2017, 16.17
^ On. Mutta että saavat sotkettua uudella osuudella vanhan liikennöinnin. Se on jo suoritus.

Jopotuinen
15.09.2017, 16.31
IT-puolen kaiffareilla on tapana sanoa, että kun homma on 90 % valmis, niin hommista on tehty vasta 10 %.

p bonk
15.09.2017, 17.49
Kun betonin notkeana pitävän lisäaineen vaikutus onkin pysyvä.

https://yle.fi/uutiset/3-9834132

LJL
15.09.2017, 18.49
Mutta että saavat sotkettua uudella osuudella vanhan liikennöinnin. Se on jo suoritus.

Se on sitä. Tosiaan torstaina kautta aikojen ensimmäistä kertaa kokeiltiin aikataulun mukaista liikennöintiä Matinkylään saakka, niin molempiin suuntiin vuorovälit kaksinkertaistui, esim. Hakaniemessä metro seisoi ovet auki 5min ja lähti lopulta nykien liikkeelle. Tuntui olevan kaikki sekaisin.. Tietty ymmärrettävää testausvaiheessa mutta ei se hyvältä noin loppukäyttäjille vaikuta

p bonk
15.09.2017, 19.07
^ Lupaa hyvää metron kuljetuskyvylle tulevaisuudessa, kun tunarit päättivät rakentaa länteen lyhyemmät asemat. Ne varmaan vielä laajennetaan helvetilliseen lisähintaan tulevaisuudessa.

LJL
15.09.2017, 19.44
^ Lupaa hyvää metron kuljetuskyvylle tulevaisuudessa, kun tunarit päättivät rakentaa länteen lyhyemmät asemat. Ne varmaan vielä laajennetaan helvetilliseen lisähintaan tulevaisuudessa.

Ehdotan että vanhat asemat mielummin valetaan turhaksi jääneen 1/3 osalta täyteen betonia :D Varmasti halvempaa eikä tule kenellekään kiusausta laittaa niihin jotakin mautonta monikulttuuritilataidetta

p bonk
15.09.2017, 22.28
Ehkä metrosta lopulta tulee osa keskustatunnelia ja autot siirretään sinne. Länsiväylä muutetaan pyörätieksi.

PK1
15.09.2017, 23.14
Länsimetro on kyllä malliesimerkki surkeasta projektijohtamisesta jota tehdään yhteiskunnan rahoilla. Kukaan ei ole vastuussa ryssittiin kuinka pahasti tahansa, ja tosiasioita ei myönnetä ennen äärimmäistä pakkoa, kuten vuosi sitten käyttöönoton viivästyminen. Maksaja kun on tiedossa on hyvä perseillä ja laskuttaa :D

p bonk
16.09.2017, 16.03
^ Ja erityisesti varmaankin hymyilyttää heitä, jotka ovat tehneet liiketoimintasuunnitelmansa metron liikennöinnin alkamisen mukaan. Veikkaan, että näistä ylimääräisistä kuluista käydään vielä oikeutta pitkään.

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201709152200396397_u0.shtml

tempokisu
17.09.2017, 05.10
Tampereen maraton ja SM/Finlandia maraton järjestetään samana päivänä?
Ja toimittajan ilmaus....Tampereen maratonin naisten sarjan voittoon kipitti huippuajalla 2.47...:D ei kipittänyt, ei ole huippuaika.

Hartsa69
17.09.2017, 06.08
Kipittämistähän se on jos suoriutuu paremmin kuin viime vuoden paras kipittäjä...

tempokisu
17.09.2017, 17.56
^ voisi laittaa ihan että juoksi. Vai onko siellä muka Aamulehden toimittaja ollu mittaamassa askelpituutta, kipitys on sellaista pientä askelta - ja nopeasti. Maraton 2.47 ei ole edes nopeasti.
No olisi sitten laittanu että hölkkäsi aikaan 2.47. Se aika ei alita edes vuoden 1984 olympiarajaa, niin ei se kyllä ole kun hölkkää silloin. Ja asia on tasan näin, sitä voi uskotella itelleen jotain muuta mutta ei se siitä oikeasti muuksi kun hölkäksi muutu. Noin 2.30 ajat on jo juoksua.

Varsinaista jeesustelua Aamulehdeltä tasa-arvon nimissä lopettaa ilmaukset eduskunnan puhemies - on muka puheenjohtaja. Ei saa puhua esimiehestä, palomiehestä, lautamiehestä...se loukkaa - ketä? Vakiintuneita nimityksiä joista tuskin kukaan pahoittaa mielensä. Mitäs noi sitten on - esihenkilö, palohenkilö, lautahenkilö :D pomo, pelastus...henkilö, maallikkotuomari... voi jeesus.
Samantein voisi sitten jättää noi mun mielestä halventavat "kirmata, kipaista" - ilmaukset kirjoitettaessa naisten juoksu-urheilusta. Miesmaratoonari juoksee sen maratonin keskimäärin kuitenkin nopeemmin kuin nainen, eikä koskaan miesmaratoonari "kipitä tai kirmaise". stana mua harmittanu toi naisten/tyttöjen "kipittäminen"-ilmaus jo yli 30 vuotta. Sitä kun itse yritti parhaansa, vaikka se hölkkää olikin, niin ei missään nimessä kipittämistä. Kirmaisusta puhumattakaan, ja näitä ilmauksia käytettiin tosi usein.

Aamulehti voisi ite muuttaa nimensä....Aamupaperikasaksi, puissa on lehdet. Lisäksi kun koko paperinivaska on muuttunut enimmäkseen mainoksia ja jonninjoutavaa "hyvä olo ja terveys" yms. sivuiksi. Uutisia saa etsiä sieltä mainosten seasta. Luvattiin että sisältö ei pienene vaikka koko puolittuu. Kyllä se sisältökin enemmänkin kun puolittui, tuossa on vanhoja kunnon isoja Aamulehtiä jäljellä muistona, ja kaikkea muuta paitsi mainoksia on enemmän.
Miksi sitten tilaan? No jotain pitää olla aamupuuron kanssa luettavaa, ja Helsingin Sanomat on vielä huonompi vaihtoehto.

Smo
18.09.2017, 10.09
Pari jeesusteluu

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005369932.html

http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/09/18/niinhan-me-luulemme/

Metrosta en edes viitsinyt avautua kun olen sen jo niin moneen kertaan tehnyt .. tai no :D

http://kasperstromman.com/2017/09/16/syy-lansimetron-myohastymiselle-loytyi-uloskayntien-kirjainkoodit-aiheuttavat-testaajille-paanvaivaa-miten-taalta-paasee-pois/

lansive
18.09.2017, 11.23
Pari jeesusteluu

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005369932.html

Kerrankin järkevästi toimittu verottajalta. Tuossahan oli taustalla se, että parin vuoden aikana kun noita oli tutkittu niin yhdestäkään tapauksesta ei löytynyt mitään laitonta. Kateelliset naapurit vain olivat tehneet perättömiä ilmiantoja tai muuta sellaista. Enää kun ei verottaja voi toimia kuten takavuosina, että tutkimatta lätkäistään arviovero, josta voi valittaa ja saada palautuksen kun se on ensin maksettu. Siinä sitten menee taas jonkun työaika kun selvittelee olematonta lahjoitusta.

spaceman
18.09.2017, 15.17
Kerrankin järkevästi toimittu verottajalta. Tuossahan oli taustalla se, että parin vuoden aikana kun noita oli tutkittu niin yhdestäkään tapauksesta ei löytynyt mitään laitonta. Kateelliset naapurit vain olivat tehneet perättömiä ilmiantoja tai muuta sellaista. Enää kun ei verottaja voi toimia kuten takavuosina, että tutkimatta lätkäistään arviovero, josta voi valittaa ja saada palautuksen kun se on ensin maksettu. Siinä sitten menee taas jonkun työaika kun selvittelee olematonta lahjoitusta.

En ole lakiasiantuntija mutta epätasa-arvoiseltahan verottajan toiminta kuulostaa. Toinen juttu on sitten se mikä on kansantaloudellisesti järkevää. Verottajankin aika maksaa. Jos ajatellaan että yksi veroviranomainen tienaisi vaikka 3000 eur/kk bruttona, sivukuluineen työnantajalle kai jotain 5000 eur/kk ja siihen päälle vielä toimiston ylläpito, IT-systeemit, pihojen hoito yms. Ihan tällä matematiikalla kovin pientä vilppiepäilyä ei kannattaisi tutkia ellei tapaus ole etukäteen arvioituna selvä huijaus. Mutta mutta, jos ihmiset tottuvat siihen että pienet vilpit menevät aina läpi, moraalihan siinä on kohta kadoksissa. Juu, ei mene kuukautta yhden pienehkön asian tutkimiseen mutta saannon ollessa huono, käytetty aika on valtiolle tappiota kuitenkin.

marco1
18.09.2017, 15.22
Verottajalla on jo 5000 ihmistä töissä, montako haluatte lisää? Luulisi että tutkimusten painopisteet vaihtelevat silloin tällöin joten ei kai noilla julkisuuteen päästetyillä tiedoilla enää tee mitään.

J.Kottenberg
18.09.2017, 16.12
Harmaata taloutta on aina, vaikka olisi millainen valvonta ja kyttäys hyvänsä. Mutta jos kyse on jostain luokkaa:"se sai varmaan kakstonnia siitä pimeänä/se varmaan teetti sen kahellatonnilla pimeästi" niin kansantaloudellisesti kyse on kovin vähämerkityksellisistä jutuista.

Sitäpaitsi ei ne rahat yleensä mihinkään betonivalun sisään mene, vaan rahojen saaja todennäköisesti elää vähän paremmin, siis kuluttaa vähän enemmän. Käyttää palveluita=työllistää, ostaa tavaroita=työllistää ja maksaa alvia jne, joten jos yksi välivaihe jää verottamatta niin mitä sitten???

Työstä pitäisi ylipäänsä verottaa kevyemmin että innostettaisiin ihmisiä tekemään enemmän, eikä vaan just sen verran että selviää, ja kyttäämään jos joku vaikka tekee vähän firaabelia. Kaikenlainen tekeminen kun yleensä generoi lisää tekemistä ja näin tukee kansantaloutta.

Jami2003
18.09.2017, 16.45
Joo Suomessa verotus ja sen vahtiminen on mennyt monin paikoin niin yli että taloudellinen hyöty valtiolle on negatiivinen - mihin tietenkään ei pitäisi pyrkiä.

p bonk
19.09.2017, 08.55
Sipilä on huomannut tutkimuksen arvon. Ainakin, jos tutkijat on sopivasti valittu.

”Olen huomannut, miten tärkeää tutkimukseen perustuva tieto on”, Sipilä sanoi.

http://www.hs.fi/talous/art-2000005373069.html

Jopotuinen
19.09.2017, 09.25
^Tuohan kuulostaa oikein hyvältä, kukahan sen maksaa?

LJL
19.09.2017, 09.28
^Tuohan kuulostaa oikein hyvältä, kukahan sen maksaa?

Artisti

Hartsa69
19.09.2017, 15.03
Ei saa puhua esimiehestä, palomiehestä, lautamiehestä...se loukkaa - ketä?

Täytyy äkkiä vaihtaa "pyykkipoika" joksikin muuksi..

Jami2003
19.09.2017, 16.55
Helsingissä on kokonainen tiedekunta kuin naistutkimus. Mihin se vaihdetaan?

Smo
19.09.2017, 17.11
Entäs miestutkimus, kiasus!

Ja voi kiasus, Espoolaislukiossa opiskelijat salakuljettanu ja juonu viinaa ja tullu vielä humalaan! Ei vaan sillo ku me oltiin nuoria ... eiku

"Opiskelijat salakuljettivat viinaa vesipulloissa espoolaislukion retkelle – sitten saman lukion nuoret humaltuivat koululla järjestetyissä juhlissa"

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005373690.html

p bonk
19.09.2017, 17.17
Kepulaisten omalletunnolle ei sovi nelosoluen ja oikean lonkeron myynti maitokaupoissa. Ympäristön pilaaminen on sen sijaan ihan ok.

https://yle.fi/uutiset/3-9839831

tommi2
19.09.2017, 18.40
Entäs miestutkimus, kiasus!

Ja voi kiasus, Espoolaislukiossa opiskelijat salakuljettanu ja juonu viinaa ja tullu vielä humalaan! Ei vaan sillo ku me oltiin nuoria ... eiku

"Opiskelijat salakuljettivat viinaa vesipulloissa espoolaislukion retkelle – sitten saman lukion nuoret humaltuivat koululla järjestetyissä juhlissa"

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005373690.html

tuntuu tosiaan että nykyään pääsee lehteen jos pierasee bussissa...

Markku Liitiä
20.09.2017, 08.26
Helsingissä on kokonainen tiedekunta kuin naistutkimus.

Missä oppilaitoksessa moinen tiedekunta on? Ei ainakaan Helsingin yliopistossa. Naistutkimusta taidetaan muuten nykyään nimittää sukupuolentutkimukseksi. Kyseisen oppialan maisteriohjelma Helsingin yliopistosta kyllä löytyy.

Jami2003
20.09.2017, 08.38
Missä oppilaitoksessa moinen tiedekunta on? Ei ainakaan Helsingin yliopistossa. Naistutkimusta taidetaan muuten nykyään nimittää sukupuolentutkimukseksi. Kyseisen oppialan maisteriohjelma Helsingin yliopistosta kyllä löytyy.Tiedekunta oli vähän liioittelua. Ainakin Oulusta löytyy naistutkimus

http://www.oulu.fi/naistutkimus/

lansive
20.09.2017, 08.39
Kepulaisten omalletunnolle ei sovi nelosoluen ja oikean lonkeron myynti maitokaupoissa. Ympäristön pilaaminen on sen sijaan ihan ok.

Kyllähän kepun ympäristöministeri yritti estää maaseudun luonnon pilaamisen tekemällä paskalain avulla asumisesta mahdotonta.

Pohjoispohjanmaan edustaja jos äänestää puolesta niin seuraavien vaalien jälkeen ainoa luottamustoimi on urheiluseuran hallituksessa kun siellä ei eräs tunnettu liike vaikuta. Etelän edustajilla on helpompaa kun voi äänestää oman mielipiteen mukaan.

Smo
20.09.2017, 12.16
Sipilän suuri pettymys: isopalkkaiset eivät innostuneet palkkatalkoisiin
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201709202200405663_pi.shtml (http://www.iltalehti.fi/politiikka/201709202200405663_pi.shtml)

Pekka L
20.09.2017, 12.22
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005375025
"Oikeus antoi asiassa ratkaisunsa kesällä 2014: mies tuomittiin hätävarjeluna tehdystä törkeästä pahoinpitelystä ja kahdesta muusta törkeästä pahoinpitelystä neljän vuoden ja 8 kuukauden ehdottomaan vankeuteen"

Menikö multa jotain ohi, vai onko nyt 2019?

lansive
20.09.2017, 14.22
Menikö multa jotain ohi, vai onko nyt 2019?

Ei kun sitä pysäyttäneeltä poliisilta meni ohi, koska kuulemma joutuu vielä vankilaan eikä krematorioon.

Ohiampuja
21.09.2017, 11.09
Tätähän se Anttonen on puhunnut pidemmän aikaa. Paha on mennä noita väitteitä kumoamaan, kuulostaa aika realistiselta...

http://www.talouselama.fi/uutiset/bensakeisari-haluaa-pelastaa-maailman-poraa-7-kilometrin-reikaa-espooseen-ja-haluaisi-kieltaa-lyhyet-lennot-mutta-sahkoauton-mika-anttonen-teilaa-6676099

Smo
21.09.2017, 12.37
Ei tässä enää tarvi mitään huumoriohjelmia

Postin uusi aluevaltaus – työntekijät huolehtimaan kuolevista vanhuksista
https://www.lapinkansa.fi/kotimaa/postin-uusi-aluevaltaus-tyontekijat-huolehtimaan-kuolevista-vanhuksista-200408381

tempokisu
21.09.2017, 12.42
^ on kyllä sysimustaa huumoria, toi kuva on ... oikeasti aivan järkyttävä!!!! Postin logon kanssa..huh.
Ja sitten vielä Turussa, juurikin kun siellä turkulaisessa hoidokodissa oli vanhusten kaltoinkohtelua että onko heillä sopimus Postin kanssa...

Markku Liitiä
21.09.2017, 12.55
Jos Posti handlaa saattohoidon yhtä huonosti kuin melkoisen osan muista palveluistaan, tuo voi olla kannattavakin bisnes - ainakin jos Posti onnistuu neuvottelemaan sen tehtäväksi urakkapohjalta. Päivä tai kaksi, niin mummo kuin mummo on vainaa!

Nassetäti
21.09.2017, 13.23
Päivä tai kaksi, niin mummo kuin mummo on vainaa!

Saattohoitokilpailussa vaarit ovatkin se vähemmän sitkeä pala. Vielä ehkä kannattaisi koko bisnesidea hoitaa ns. avaimet käteen periaatteella. Ehkä jonkin eläkkeitä maksavan sijoitusyhtiön kuvioihin koko ketju eläkkeellä siirtymisen hoitamisesta mahdollisimman nopeasti kirkkomaahan olisi hyvä liiketoimintamalli. Tehokkuutta, tehokkuutta.

puffe
21.09.2017, 13.30
Saattohoitoon voisi yhdistää myös tulevan vainajan roudaus maksikirjeenä hautaan asti.

Markku Liitiä
21.09.2017, 13.38
Älä, älä! Karmea ajatus, että avaa postilaatikon ja siellä on Postin väärään osoitteeseen jakama ruumis. Ja vielä jos maksikirje on seilannut jossain pari viikkoa.

LJL
21.09.2017, 14.12
Karmea ajatus, että avaa postilaatikon ja siellä on Postin väärään osoitteeseen jakama ruumis.

Jos ruumis ei meinaa suosiolla mahtua postiluukusta, se voidaan toisen uuden aluevaltauksen, eh-nimittäin postille ostetun hydraulic press channelin liiketoiminnan kautta työstää kätevästi litteämpään muotoon. *liiiiiisk*

Päivä tai kaksi, niin mummo kuin mummo on vainaa!

Em. palvelu voidaan tarjota paitsi kuolleille, myös eläville asiakkaille.

Markku Liitiä
21.09.2017, 14.22
Ja lopputulos tuosta kaikesta on se, että kun posti esimerkiksi eilen jaettiin meille iltakuuden kieppeillä, se tulee jatkossa iltakahdeksalta. Iltaunisempi ehtii mennä nukkumaan ennen kuin päivän posti kolahtaa lodjuun.

tempokisu
22.09.2017, 00.35
^ Sopii, kun luen "aamun" lehden näin varhaisaamupuurolla, ja se on eilisen aamun lehti. En mä pääse lenkille jos odottelen lehteä ja syön aamupuurot vasta silloin.

Mutta lehdestä poimittua. Aamulehden yleisönosastolla poptorin Erkki Puumalainen...eka lausehan kuulostaa äkkiseltään luettuna siltä että päihdekierrettä tarvitaan lisää, että taiteilijat jaksavat urhoollisesti taistella yrittäessään viimeseen asti pelastaa maamme kaikelta pahalta. Siis kaikki lauseet kuulostaa ihan oudoilta.

"Taiteilijoiden päihde- ja lääkekierre on vakava puute hyvinvointivaltiomme rakenteissa. - - Paine pysyä voittajana on valtava, sillä usein koko elämä on annettu tälle työlle. Artistin eksistenssi nojaa mynnissä oleviin levyihin ja sen promootioon. Koska tarjonta koko ajan kapenee, levyt ja lippujen hinnat kohoavat pilviin ilman markkinamekanismeja.
Taiteilijat ovat oman elämänsä taistelussa hieman samalla tavoin kuin veteraanit aikanaan."

Voi jeesus.

J.Kottenberg
22.09.2017, 08.04
Jos Posti handlaa saattohoidon yhtä huonosti kuin melkoisen osan muista palveluistaan, tuo voi olla kannattavakin bisnes - ainakin jos Posti onnistuu neuvottelemaan sen tehtäväksi urakkapohjalta. Päivä tai kaksi, niin mummo kuin mummo on vainaa!

Tuo uusi aluevaltaus, tai sen yritys, kertoo minusta aika paljon siitä missä tilassa ja tilanteessa posti oikeasti on.

Se, mitä oikeasti tapahtuisi jos postin jakelijat sekaannutettaisiin saattohoitoon, on niin karmeaa etten edes halua ajatella.

Herra Kevorkianin, tuttavallisemmin "tohtori kuolema" aikanaan tarjoaman tyyppisille palveluille tulisi luultavasti paljon kysyntää koska paljon parempihan on lähteä kivuttomasti kuin "postin laadukkaassa saattohoidossa".

Tietystihän postin palveluista voi valittaa vaikkapa puhelimitse. Itsellä ennätys jonottamisesta, 1h 48min. Oli flunssapäivä ja aikaa, niin ajattelin että katsotaan kauanko menee kun pääsen kadonnutta pakettia kyselemään. Toivottavasti saattohoidettavat jaksavat tämmöistä.

Jami2003
22.09.2017, 10.54
Hauska toi uutisointi postista mutta täytyy rehellisyyden nimissä muistaa että kyseessä on postin ostama yritys joka palveluista kilpailee. Posti ei ole ainut iso konserni jolla on tytäryhtiöitä jotka toimivat mitä kummallisimmilla toimialoilla.

J.Kottenberg
22.09.2017, 12.00
Aivan, mutta helposti ollaan tilanteessa että "kun se postinjakaja kuitenkin käy siellä niin voihan se samalla..." Varsinkin kun niitä ensin "koulutetaan".

Mutta ei varmaankaan näin. Tämä tulee muodostamaan laadultaan täysin poikkeavan saarekkeen postin palveluissa. Näinhän se on. Eikö olekin?

Smo
22.09.2017, 13.23
Kannattas postin mennä noihin pakolaispisneksiin ja muihin rahajuttuihin. Voishan noi posteljoonit kokata käydessään.

LJL
22.09.2017, 13.56
Kannattas postin mennä noihin pakolaispisneksiin ja muihin rahajuttuihin. Voishan noi posteljoonit kokata käydessään.

Tulee mellakka jos/kun postitäti kokkaa, täytyy itse saada paistaa kepapit.

Smo
22.09.2017, 14.01
Tulee mellakka jos/kun postitäti kokkaa, täytyy itse saada paistaa kepapit.

Meinasin et vois vaikka mulle kokata käydessään

LJL
22.09.2017, 14.30
Meinasin et vois vaikka mulle kokata käydessään

Aa. Luulin että pakolaisbisnes ja kokkaus liittyi yhteen. Mutta se voisi olla rakentava ratkaisu mellakkaan, että kun ei pakolainen saa itse kokata, eikä vastaanottajakeskuksen tädit kelpaa. Siispä otetaan kolmas neutraali osapuoli kauhan varteen - postitäti. Paketit jaettuaan hän riisuu keltaisen sadeviittansa, niistää nenänsä ja ryhtyy valmistamaan tuhannelle hengelle pizzaa. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Smo
22.09.2017, 14.49
Joo mä vaan koitin keksiä uusia liiketoiminta-alueita. Tukkeutuneen pöntön vois avata ja korjata Windows-ongelmat, saman sarjan hommia

tommi2
22.09.2017, 16.11
posti vois postata mun puolesta kommentteja tänne.

Jami2003
22.09.2017, 16.46
Aa. Luulin että pakolaisbisnes ja kokkaus liittyi yhteen. Mutta se voisi olla rakentava ratkaisu mellakkaan, että kun ei pakolainen saa itse kokata, eikä vastaanottajakeskuksen tädit kelpaa. Siispä otetaan kolmas neutraali osapuoli kauhan varteen - postitäti. Paketit jaettuaan hän riisuu keltaisen sadeviittansa, niistää nenänsä ja ryhtyy valmistamaan tuhannelle hengelle pizzaa. Kaikki ovat tyytyväisiä.Pysytäämpä sukupuoli neutraalina. Postihenkilö kokkaa....

LJL
22.09.2017, 17.48
Pysytäämpä sukupuoli neutraalina. Postihenkilö kokkaa....

Ei taas tätä. Se on hirvittävintä paskaa mitä internet päällään kantaa

tommi2
22.09.2017, 18.53
^ älä vain sano että ostat lapsillesi sukupuoliepäneutraaleja leluja, kuten autoja tai nukkeja tai pue tyttöjen ja poikien väreihin, puhumattakaan ettei poika saisi myös leninkiä. harmaa muovailuvaha on parasta ja senkin käyttöä on valvottava.

juttelin tässä just yhden tyypin kanssa että esim. Call of Duty peli ottaa tasa-arvot vakavasti ja siinä voi pelata tummaihoisella naisnatsilla. niin sitä pitää.

LJL
22.09.2017, 18.59
^ älä vain sano että ostat lapsillesi sukupuoliepäneutraaleja leluja, kuten autoja tai nukkeja tai pue tyttöjen ja poikien väreihin, puhumattakaan ettei poika saisi myös leninkiä. harmaa muovailuvaha on parasta ja senkin käyttöä on valvottava.

Ehdotan, että kuten kaikkialla muuallakin netissä, fillarifoorumilla julistetaan sallituksi ainoastaan seuraavat aiheet a) feminismi b) homot c) uskonto d) transvestiitti e) sähköpyörät f) politiikka g) maahanmuutto ja muuten tummaihoiset h) lapset ja eritoten niiden kasvatus i) koirat ja eritoten niiden kasvatus, sekä kirsikkana kakun päälle j) raha ja eritoten se kuinka paljon kullakin on varoja, velkoja ja tuloja. Tärkeintä on, että kaikenlainen huumori kielletään, ja tappouhkauksia aletaan mielellään lähetellä yksityisviestein ja muutenkin. Nettipoliisi Fobba voidaan kutsua jo nyt keskuuteemme koska pian häntä tarvitaan.

Näillä eväillä fillarifoorumi nousuun ja keskusteluun ryhtiä. Kaikkea valvoo tempokisu, joka ylennetään moderaattoriksi

tommi2
22.09.2017, 19.03
kyllä! ja edellisten lisäksi määritellään muutama sallittu mielipide politiikasta, musiikista ja elokuvista yms. muita juttuja ei kuunnella !

LJL
22.09.2017, 19.07
Ja edelliseen lisäyksenä, kaikille mina ei ummarta ironia -heimoon kuuluville, en oikeasti toivo että ko. jauhettaisiin täällä kyllästymiseen asti syystä että tämä foorumi on toistaiseksi melko ihastuttava saareke/henkinen vessa pahassa internetissä, missä pääsääntöisesti voi välttyä hyvin tehokkaasti kaikelta tuolta paskalta. Joskus pienet lipsahdukset sallittakoon mutta pääasiassa jatkettakoon samalla vanhalla hyväksihavaitulla linjalla, se on alustavasti mahtavata.

Ehkä se johtuu siitä että täällä naiset ja miehet ovat urheiluhenkisiä eivätkä valita ja riitele kaikesta kuin vajakit.

LJL
22.09.2017, 19.10
kyllä! ja edellisten lisäksi määritellään muutama sallittu mielipide politiikasta, musiikista ja elokuvista yms. muita juttuja ei kuunnella !

Ai niin unohtui tämä tärkeä asia, eli toisinajattelu, mitä se nyt kulloinkin mahtaa olla, kiellettävä heti. Oikean mielipiteen päättävät Tempokisu ja Liitiä vetämällä sormikoukkua

kyytimies
22.09.2017, 19.11
https://yle.fi/uutiset/3-9845996 johan on nyt kun riistetään keski-ikäiseltä ihmiseltä elävä yhteys omaan lapsuuteen. Lienee tarpeetonta sanoa että paheksun syvästi, historia on teidät tuomitseva. Ilkiöt!

p bonk
22.09.2017, 19.44
Vekkulan purku on kyllä ehdottoman tuomittavaa.

p bonk
22.09.2017, 19.46
Meilläpäin Posti selvästi kokeilee uusia jakelutapoja. Tänään tuli aamu- ja iltapäiväposti. Tosin aamupäiväpostissa oli torstain posti ja iltapäiväpostin mukaan ei ehtinyt koko perjantain posti. Taitaa olla firma melkoisen sekaisin.

LJL
22.09.2017, 20.08
Meilläpäin Posti selvästi kokeilee uusia jakelutapoja. Tänään tuli aamu- ja iltapäiväposti. Tosin aamupäiväpostissa oli torstain posti ja iltapäiväpostin mukaan ei ehtinyt koko perjantain posti. Taitaa olla firma melkoisen sekaisin.

Sabotoiko/alisuorittaako siellä henkilöstö tarkoituksella vai mikä voi olla syynä? Tuskinpa pelkästään Kiinan valtion subventoimat kirjelähetykset saavat varmasti yhden maailman täsmällisimmin toimivista postilaitoksista sukeltamaan näin massiivisesti.

Nopealla googlauksella tämä vaikutti melko uskottavalta kuvaukselta mitä siellä tapahtuu: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005005755.html

Jami2003
22.09.2017, 20.20
Pitää olla oikeastaan tyytyväinen että posti keskittyy saattohoitoon ja nurmikon leikkaamiseen. Ajatella jos posti alkaisi hoitamaan myös sähköpostin jakamisen. Kyllä menisi koko Suomi sekasin.

Tarkemmin ajateltuna ehkäpä Tapatalk kuuluu posti konserniin.

p bonk
22.09.2017, 20.28
Sabotoiko/alisuorittaako siellä henkilöstö tarkoituksella vai mikä voi olla syynä? Tuskinpa pelkästään Kiinan valtion subventoimat kirjelähetykset saavat varmasti yhden maailman täsmällisimmin toimivista postilaitoksista sukeltamaan näin massiivisesti.

Nopealla googlauksella tämä vaikutti melko uskottavalta kuvaukselta mitä siellä tapahtuu: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005005755.html

Tuo voisi hyvinkin olla selitys. Myös lauantaijakelu on ollut kokeilussa. Ja usein se posti on jaettu vasta neljän jälkeen, mikä jakajien työajoilla lienee ylitöitä. Sen taannoisen lakon aikaisten ulostulojen perusteella kujalla on sekä johto että ammattiliitto.

p bonk
22.09.2017, 20.31
Ja nämä pojat ne osaavat. Summa kutsuvieraiden hirvijahtiin ei ole suuren suuri, mutta kertoo siitä, miten todellisuudesta vieraantunutta talousvaikeuksissa olevan firman johto on. Talvivaara, mikä muukaan.

https://yle.fi/uutiset/3-9846697

Köfte
23.09.2017, 00.45
Näin sähkölämmitteistä (alunperinkin energiapihiä ja puuavusteista) omakotitaloa
asuvana kummastelen edelleenkin tätä e-todistuskummajaista/sähkön käytön rankaisua.
Öljylämmitteisen tönön laskennallinen kerroin on 1, kun taas sähköisen vastaavasti 1,7.
Fossiilinen polttoaine muuttuu asumiskäytössä hyväksi ja sähkö pahaksi vs. liikennnekäyttö.
Mikähän logiikka tässä mahtanee olla taustalla?

tommi2
23.09.2017, 12.02
mä olen ihmetellyt tota sähköauton hyvyyttä pitkään. lisäksi akuthan on ilmeisesti melkoista ongelmajätettä. pelottaa että on samanlainen fiasko kun energiansäästölamppu.
hauska nähdä että pakotetaanko normikansalainen luopumaan auton omistuksesta. "hauska" sanaa käytetään tässä kyynisesti...

Köfte
23.09.2017, 14.48
^ Ei näennäisesti, mutta vaihtoehdoiksi jäävät vain hybridit ja täyssähköt.
Toisella kädellä sitten panostetaan biodieseliin, minkä Jeesuksen tähden?

Jami2003
23.09.2017, 18.05
Kiina meinaa siirtyä sähköautoihin alle kymmenessä vuodessa. Suomesta yksi iso avolouhos hip hurraa.

Köfte
23.09.2017, 19.47
Turskathan tukevat ketterästi sähköautoilua öljyrahoillaan.
Moraalisen selkärangan saa kuvitella haluamaansa paikkaan.

Concorde
24.09.2017, 08.49
Ehdotan, että ... j) raha ja eritoten se kuinka paljon kullakin on varoja, velkoja ja tuloja.

Käykö verot?

Ziisus, kun tässä yritetään ymmärtää jo lypsylehmääkin...

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201709242200413377_pi.shtml

p bonk
24.09.2017, 10.11
Valtion tuloverohan kerätään näin:

https://www.akavalainen.fi/files/13831/613/Veronmaksajien-ja-maksetun-valtion-asiotuleveron-jakauma-tuloluokittain-2013.png

Sitä eivät pienituloiset maksa. Kunnallisveroa alkaa mennä jostain reilu 14 tonnin vuositulosta:

https://www.veronmaksajat.fi/globalassets/tilastot/kunnallisveron-osuus-palkkatulosta-2017.pdf

Eikä pidäkään koskea. Tämä nyt kannattaisi muistaa tässä tuloerokeskustelussa. Valtiolla ja kunnalla ei ole mitään omaa rahaaa, vaan se otetaan pois veroa maksavien palkoista ja jaetaan erilaisiin, useimmiten hyödyllisiin tarkoituksiin. Välillistä veroa (alv, kiinteistövero, autovero, varainsiirtovero, ns. haittaverot) maksavat sitten kaikki kulutuksessaan nettopalkasta. Josta verojen jälkeen on ensin otettu veroluonteiset maksut (eläke, sairausvakuutus jne.).

pätkä
25.09.2017, 18.07
Länsimetroon vedettiin kenenkään tilaamatta 2,5 kilometriä salaojaa - Destia yritti laskuttaa työstä 30-kertaisen hinnan.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005382109.html

Jouko_T
25.09.2017, 19.55
Valtion tuloverohan kerätään näin:

Onpa hyvä ja selkeä kuva. Jos ansaitsee "vain" 25 000 euroa vuodessa, niin valtion tuloveroa ei peritä.
Kuvan mukaan näitä "valtionverottomia" on 74%.
Mutta sitten on tuo kunnallisvero, ja monet "veroluonteiset" maksut:

Tulot 25 000 eur/v

Valtionvero 0%
Kunnallisvero 11%

Veroluonteiset maksut:

Työntekijän eläkemaksu:
17-52-vuotiaat 6,15 %

Sairausvakuutusmaksut:
Palkansaajien sairausvakuutusmaksu 1,58 %
Palkansaajan päivärahamaksu 1,58 %

Työttömyys- ja tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusmaksu:
Työntekijän maksu 1,60 %

Veroja ja veronluonteisia maksuja yhteensä 21.91 %.
Mikä tekee euroina 5477.5 eur/v.
Käteen jää: 19 522.5 eur/v joka tekee 1627 eur/kk.

Eiköhän tuohon vielä saa asumistuen ja ehkä myös toimeentulotukea. Riittääkö elämiseen?

samooja
26.09.2017, 12.37
Ehdotan, että kuten kaikkialla muuallakin netissä, fillarifoorumilla julistetaan sallituksi ainoastaan seuraavat aiheet a) feminismi b) homot c) uskonto d) transvestiitti e) sähköpyörät f) politiikka g) maahanmuutto ja muuten tummaihoiset h) lapset ja eritoten niiden kasvatus i) koirat ja eritoten niiden kasvatus, sekä kirsikkana kakun päälle j) raha ja eritoten se kuinka paljon kullakin on varoja, velkoja ja tuloja. Tärkeintä on, että kaikenlainen huumori kielletään, ja tappouhkauksia aletaan mielellään lähetellä yksityisviestein ja muutenkin. Nettipoliisi Fobba voidaan kutsua jo nyt keskuuteemme koska pian häntä tarvitaan.

Näillä eväillä fillarifoorumi nousuun ja keskusteluun ryhtiä. Kaikkea valvoo tempokisu, joka ylennetään moderaattoriksi

Ette te edes tunnista ataria vaikka se polttais tötsyä teidän kanssa. JA kiitos kun ette ole aivan pässi.

samooja
26.09.2017, 12.44
Eniten Suomalaista yhteiskuntaa sabotoi työelämässä Amerikassa keksityn lahkon jäsenet.

Iglumies
26.09.2017, 13.14
Kapitalistit?

LJL
26.09.2017, 14.16
Kapitalistit?

Kyllä kysymyksessä täytyy olla Studio Julmahuvissakin tunnetuksi tulleet pashaistit

https://youtu.be/PHaMs2s0xsQ

tempokisu
27.09.2017, 03.34

:D :D :D sitten kyllä kielletään toi lastenkasvatus ja koirat...lastenkasvatusaiheet siis, ja koirat voidaan kieltää ihan kokonaan. Niiden tilalle tulee nuket ja kissa-aiheet. Ja nahkiais-aiheet.

t. tempokisu, tuleva ylimoderaattori ( autsis kun sattuu kylkeen mutta ei voinu olla nauramatta)

Hyötypolkija
28.09.2017, 20.51
Käteen jää: 19 522.5 eur/v joka tekee 1627 eur/kk.

Eiköhän tuohon vielä saa asumistuen ja ehkä myös toimeentulotukea. Riittääkö elämiseen?

Kyllähän tuo riittää ilman mitään tukia ja pitäisi riittää pk-seudullakin(ei ole kauaa, kun riittikin), mutta jotkut pässit jostain syystä haluaa kisailla, kuka saa eniten puhallettua kuplarahaa asuntoihin, niin tukihommiksi menee täällä. Onneksi on itsellä aika mukava työ, niin jaksaa harrastella, muuten tuon hölmöilyn seuraaminen olisi ajanut täältä jo pois. Aivan järjetöntä veivaamista.

Ja sitä samaa on Espoon päivähoitomaksujen laskentaperusteet. Kilometrikorvauksetkin pitää ilmoittaa, koska ne on Espoon kaupungin mielestä ilmeisesti sitten tuloa ainakin osittain. Mit.vit.? Olen ymmärtänyt, että ne olisi sinänsä fiksu eli vähäbyrokraattinen tapa huomioida työvälineen (auto) käytöstä johtuvat kulut. Mulla ainakin auton käyttö maksaa ja paljon maksaakin. Kilometrikorvausten pitäisi olla sitten säädetty sille tasolle, että ne keskimäärin kattaa ne kulut, eikä ole mitään ylimääräistä tuloa keskimääräisellä, turvallisella autolla liikkuvalle. Ei ole Espoon kaupungin tehtävä päättää, onko näin. Toki tuollainen sooloilu tällä hetkellä on helppoa, kun km-korvauksetkin on joutunu tapetille, koska joku perkele saattaa niillä tienata, jos ajaa paljon ja suorittaa sen jollain ropposella - tehdessään TÖITÄ. Virkamiesten tapa ratkaista tämä elämää suurempi epätasa-arvon asia on muutaman euron viilaaminen isolla virkamiestyön määrällä. Koska julkisen puolen työ ei maksa mitään. Siellä maailmassa raha tosiaan nostetaan seinästä.

p bonk
29.09.2017, 21.34
Näinköhän Fortumin Uniper-kauppa pääsee samaan sarjaan Soneran Umts-seikkailun kanssa. Ostetaan Saksasta hiilivoimaa, Nordstreamia ja samalla Venäjä-riippuvuutta. Niillä rahoilla, jotka saatin, kun IVO ja Neste yhdistyivät ja sitten taas irroitettiin toisistaan ja sitten rakenteellinen alueellinen monopoli sähköverkot myytiin ulos ja syntyi Caruna.

Köfte
29.09.2017, 21.53
^ Ja "artisti" = kuluttaja maksaa... Eikös Caruna saanut sanktioita
yksipuolisesta sopimusrikosta?

Jopotuinen
30.09.2017, 08.42
^^ Sonera tuli myös mieleen. Nyt voisi olla se hetki irrottautua osuuksista.
Eikös Saksassa ollut jokin yltiöpäinen hanke irrottautua hiilivoimasta kokonaan, vai muistanko jotenkin väärin?

p bonk
30.09.2017, 10.04
On. Energiewende. Siinä suljettiin ja suljetaan ydinvoimaloita. Hiilestä ja kaasusta ei päästä eroon, ennen kuin tuulen ja auringon tuottama energia osataan varastoida. Ts. ne tarvitaan säätövoimaksi. Voi tietysti olla, että saksalaisten on henkisesti helpompi aikanaan sanoa ulkomaiselle firmalle, että hiilen käyttö on sitten tästä päivästä alkaen kielletty. Ja se ulkomainen firma joutuu maksamaan paikalliset kalliit irtisanomiset.

oppes
30.09.2017, 13.20
Tänään tuli kelvillä ohiteltua tuollainen sähköpotkulauta. Kyydissä kaksi alle kymmenvuotiasta tyttöä (koulusta tulossa / reput selässä). "Matkustaja" istui kuskin jaloissa pitäen kiinni emäputkesta. Kummallakaan tytöistä ei tietenkään ollut kypärää. Vauhtia oli oman kompuutterin mukaan rapsakat 27km/h. Menee nyt topiikin mukaan J**sustelun puolelle, mutta kyllä mä ihmettelen vanhempia, jotka pennuille moisia hankkii ja ei edes viitsi vaivautua valvomaan, että kypärä on edes mukana... :(

Hyötypolkija
01.10.2017, 12.36
Voi tietysti olla, että saksalaisten on henkisesti helpompi aikanaan sanoa ulkomaiselle firmalle, että hiilen käyttö on sitten tästä päivästä alkaen kielletty. Ja se ulkomainen firma joutuu maksamaan paikalliset kalliit irtisanomiset.

Olipas onni, kun myin Fortumin osakkeet pois heti, kun karut siirtoverkkokaupat tuli julki. Sen putkan johdolta on näköjään viimeinenkin järjen valo sammunut. Soneraa tai Nokiaa ei enää kukaan muista, jotain tylsii ikivanhoi juttui...

Ehkä on valtion budjetin kannalta sittenkin ihan hyvä, että omistuksia vähennetään. Käännän takkini sen suhteen. Hölmöilyn määrä yllättää aina.

ilmora
03.10.2017, 13.25
Kuntalainen ei tykännyt saamastaan palautteesta, pahoitti mielensä ja aikoo nyt muuttaa pois Sysmästä (http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2404557):

"Aalto sai palauteviestin Sysmän kunnanvirastossa tilaajana työskentelevältä Jukka Nurmiselta. Hänen vastauksensa Aallon ehdotuksiin oli lyhyt ja ytimekäs:

“Moi,
Älä jauha paskaa, persaukisia suhareita on nähty jo tarpeeksi.
Jukka”

"Esitys aivan yliammuttu"

Nurminen istuu SDP:n valtuutettuna Sysmän kunnanvaltuustossa. Hän myöntää lähettäneensä edellä mainitun viestin Aallolle.
- Aallon esitys huonekalutehtaan perustamisesta kuntouttavan työtoiminnan oheen on aivan yliammuttu. Hän perusteli, että kaikkien työttömien kustannusten saaminen pois kunnan harteilta olisi idean takana.

Tyrmäsit idean varsin suorasukaiseen tyyliin?
- Joo, minulla on pitkä historia näissä asioissa. Kun tuollainen viesti pamahti viikonloppuun, alkoi hieman hermostuttaa, että eiköhän tällaiset tarinat voisi jättää väliin.

Oliko Aallon viestissä jotain epäasiallista? Millainen se oli sävyltään?
- Nimenomaan semmoinen, että hän ei halua omaa rahaansa käyttää hankkeeseen vaan maksajina ovat muut. En keksi muita maksajia kuin kunta, ja tämä ei kunnan toimialaan kuulu tällainen homma."

bici74
03.10.2017, 19.40
^noin kai ei saisi vastata vaikka esitys olisi täydellisen perseestä (kuten ilmeisesti tässäkin tapauksessa), mutta kyllä täällä ainakin hymy nousi huulille [emoji1]

Jopotuinen
04.10.2017, 11.00
Jessus sentään, niin ovat tutkimattomat Herrain (KESK) tiet .

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710032200435327_u0.shtml

JackOja
04.10.2017, 11.36

Noo, ei Sipilöitä niin paljoa ole etteikö voisi olla sattumaa :rolleyes:

Smo
04.10.2017, 12.54

Aihetta sivuten

http://www.iltalehti.fi/talous/201710032200433400_ta.shtml

Karu raportti paljastaa, miten lepsusti yritystukia maksellaan: tukea huippukannattavalle yritykselle, jolla oli jo rahoitus

Hartsa69
04.10.2017, 15.53
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kilttina-pidetty-poliisikoira-puri-metsasta-loytynytta-naista-kasvoihin-ja-kasiin-nainen-tuskin-pystyy-kertomaan-tapahtuneesta/6605392#gs.l3vdlLc

Poliisin mukaan koiraa on nuhdeltu puremisen vuoksi.

tommi2
04.10.2017, 15.58
^jos ei lopettamassa olla, niin kaipa toi on paras rangaistus. tosin koira ei varmaan enää tajua mistä sitä nuhdellaan.

Hartsa69
04.10.2017, 17.45
Öööh- eikun e-urheilu.. mitä se on? Varmaan sitä joka kuuluu seinän takaa tehosteäänillä "VOI V***U"
Tuli vaan mieleen uutislähetyksessä käsitellystä.. eslin hemmokin tuumi vaan, että se on nykypäivää, hyvä juttu.. kai se sitten on? Counter Strike vaan ja menoksi..
on niin urheilullista, niin urheilullista..

bici74
04.10.2017, 18.39
Vaihteeksi rasistikortti heilunut lipuntarkastustilanteessa: http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710042200438421_u0.shtml

Vaikka tarkastaja on jo työnsäkin puolesta m*lkku, on silti ihmeellistä että neljän porukalla saa vetää käytännössä ilmaiseksi railakkaasti turpaan ja latoa tappouhkauksia. 500€ per lärvi ja 3-4 kuukautta ehdollista.