PDA

Näytä tavallinen näkymä : Umpinaiset napavaihteet?



Libond
05.10.2015, 19.09
Mitäs mieltä olette napavaihteista (siis se missä ne on sen keskiön sisällä) että onko ne hyvät? (Nexus kyseessä)

maalinni
05.10.2015, 19.40
Riippuu mistä puhutaan; Nexus vai Rohloff (http://www.pyorahuolto.com/shop/rohloff-navat/rohloff-speedhub) ?

Libond
05.10.2015, 21.13
Aa sori en tajunnu sanoo ni Nexuksesta on kyse.

nure
05.10.2015, 22.26
Makuasia, Rohloffin laittaisin, Nexusta en... Kuuluu toisenlaisiin pyöriin mitä suosin mutta toisaaltaan jokaisen oma asia. Korjaus nöösille, ne ovat takanavan sisällä, ei keskiön, keskiön yhteydessä olevat sitten aivan eri juttu...

Libond
06.10.2015, 15.46
Aa kun mä en oikeen tunne näitä termejä ;D

skela
07.10.2015, 14.03
Eivätkös kaikki muut napavaihteet ole avonaisia paitsi öljyvoidellut Rohloff Speedhub 500/14 ja Shimano Alfine 11?

Esimerkiksi vanha kunnon Sachs Torpedo H3111S päästää ylimäääräiset rasvat pois vasemman puolen kahdesta reiästä. Se on minun suosikkini arkipyöriin. Ei kelpaa varkaille ja kestää vuodesta toiseen. Ainoa huoltotoimenpide on purku ja kasaus parin vuoden välein, kun kolmosvaihteelle vaihtaminen vaikeutuu, sekä vaihdevaijerin uusiminen silloin tällöin. Vaijereita sentään vielä saa jostain.

skela
07.10.2015, 14.09
Niin joo, keskiövaihteitakin on: Pinion (http://pinion.eu) (vaatii omanlaisensa rungon) ja Truvativ HammerSchmidt (https://www.sram.com/truvativ/products/truvativ-hammerschmidt-am-crankset). Keskiöön oli myös kolmirattainen Suntour B.E.A.S.T., jollainen minulla oli joskus käytössä yhdessä Torpedo 3×7:n (sittemmin SRAM DualDrive, nykyään SRAM DD3 (https://www.sram.com/sram/urban/family/dd3)) kanssa. Siinä oli siis yhteensä 3×3×7=63 vaihdetta.

Torpedo 3×7 oli ihan mukava, samoin kuin aiemmin käyttämäni Sachs Commander 2×6. Yhdistää ketju- ja napavaihteen hyvät ja huonot puolet. :)

nure
07.10.2015, 16.38
Yhdellä Nikolailla ajanut missä oli tuollainen Pinionin boxi, upea kapistus mutta hintava.

heikkivierela
07.10.2015, 17.06
Mulla on Alfine11 ollut muutaman vuoden työmatkakäytössä. Öljyt vaihtuu niinkuin Volkkarissa eli säännöllinen lisääminen riittää.
Toimii ihan ok, kunhan malttaa vaihtamisen ajaksi keventää polkemista oikein reippaasti.
Mutta kovaan maastoajoon en itse ainakaan tuota laittais, tuntuu jotenkin niin heppoiselta. Joskus kun laittaa vähän enemmän tehoja niin vaste tuntuu vähän kuminauhamaiselta. Vaikea selittää, mutta ei herätä luottamusta

Veivaaja
13.10.2015, 15.02
Yllättävän kestäviä ovat:

Ajelin viitisentoista vuotta sitten kesän (ainakin tuhat kilsaa) tandemilla, jossa oli Shimanon seiska, ja hyvin kesti, vastaisista odotuksistani huolimatta. Tiettääkseni pyörä palveli myöhemmin monta vuotta vuokrauskäytössä.

Käytössä on ollut viitisen vuotta Shimanon kahdeksanvaihteinen napavaihde. Pyörä on ollut vähäisemmällä käytöllä, kun noita pyöriä on muitakin. On kuitenkin kestänyt hyvin, ja tarvitsee vähän huoltoa, kun rattaat ovat suojassa. Kaupunkiajoon voin ainakin suositella. Vaijerin säädön suhteen on syytä olla tarkkana; jos vaihteen vaijerin säätö on pielessä, hajoaa kuulemma helposti. Tietääkseni ainoa korjaus on koko vaihdenavan vaihto.

adrianus
14.10.2015, 00.08
Edellisessä "arkipyörässä" oli Alfine 8 ja nykyisessä Alfine 11. Molempiin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Tosin toi Alfine 11:n 5000 kilometrin öljynvaihtoväli tuntuu aika pitkältä, perustuen ulos tulleeseen öljyn määrään 1000km ensihuollossa.

Alfine 8 -kiekko palvelee nyt poitsun pyörässä ja hyvin tuntuu toimivan luultavasti vähän huolimattomammassakin (vaihdot veto päällä) käytössä.

Maastovehkeisiin näitä en minäkään kyllä laittaisi.


Sent from my iPad using Tapatalk

Sulevi
26.05.2016, 21.02
Omassa jokapäivän ympärivuoden pyörässäni on Rohloff, nyt 40000+ km. En varmasti vaihda avovaihteisiin. Pinion kyllä kiinnostaa. Kumpi lie lopulta parempi...