Näytä tavallinen näkymä : Helmiä sioille? (Ultegra-kiekot peruscrossariin)
Pitäisi saada uudet alkuperäisvanteita paremmat kiekot kesärenkaille, vanhat kiekot siirtyvät nastarengaskäyttöön. Haluaisin samalla tukea kotikylän kivijalkaa, sieltä ehdotettiin Shimanon Ultegra 6800:aa.
Pyörä on viitisen vuotta vanha Focuksen crossari valmistajan omilla kiekoilla, 105-osilla ja cantilever-jarruilla. Käyttö on kaikkea maantiestä kivikkojuurakkoon jossa vauhti on kylläkin hyvin verkkaista. Kuski 85kg, renkaat ovat 35mm Continental cyclocross speedit nyt ja jatkossakin.
Eli. Meneekö kalliit kiekot tässä käytössä ihan hukkaan vai otanko suosiolla jotkut halvemmat Shimanon mallistosta?
Miksi menisivät, eiks päivityksissäolekkin tarkoitus parantaa laatua?
kuovipolku
03.10.2015, 18.31
Mulla on ihan vastaavassa (paitsi että olen 20 kg kevyempi) käytössä niiden edeltäjät enkä ole hetkeäkään uhrannut ajatukselle että alla pitäisi olla jotkut halvemmat. Tosin jos ajaisin työmatkoja etelän kurasohjossa ja suolavesilätäköissä, voisin kenties tuumatakin kannattaako semmoisella ajolla kuluttaa vanteiden jarrutuspintoja.
6800-malli on ymmärtääkseni kiistatta parempi ja myös kestävämpi, joten ainoat syyt hankkia jotkut toiset voisivat olla:
- vanne on nykysuuntaukseen nähden kapeahko maantievanteeksikin eli etenkään leveämmät renkaat eivät löydä niillä ihannemuotoaan (mutta on eri asia haittaako se)
- vanteen keskiosa (jonne renkaan reunat pitäisi asennusvaiheessa saada työnnetyksi) on sekin kapeahko ja Tubeless Ready-vanteena sen reunat ovat korkeahkot, joten tiukkojen tai muuten vaikeasti asennettavien renkaiden kanssa puuhastelu voi olla tavallista haastavampaa (mutta jos minä ole saanut vanteelle niin 23 mm Durano Plussan kuin 35 mm Marathon Winterin, se ei voi olla mikään ongelma)
Kare_Eskola
04.10.2015, 10.06
Laittaisin vannejarrukrossariin sellaiset kiekot joiden kehä on helppo vaihtaa kun se sorvautuu loppuun. Kun vielä vannejarruilla ajelin (paskakelissä kisaa ja kommuuttia ja lenkkiä), kehät vaihtuivat parin vuoden välein. Ylivertainen yhdistelmä oli Shimano 105/Ultegra -napa, DT Comp -pinnoja 32, Mavic Open Pro -kehä ja kokenut kiekonrakentaja.
Toki jos ajaa lähinnä nätissä kelissä eikä sorvaile kehiä mutametsissä, niin valmiskiekot varmasti toimivat. Ja Shimanon kartiokuulalaakerinapojen laatu 105:sta ylöspäin on huikea.
Hyviä kommenteja ei noihin kahta sanaa. Kokemus juuri noista kiekoista tämän kesän ajoista. Kauniiden kesäsunnuntaiaamujen ajoon hankittu al-maantiepyörä sai alleen nuo keväällä ja orig.kiekot menivät alaspäin arkipyörään. Hyvin ovat toimineet ja mukavat on saundit olleet. Arvostan myös Shmanon napatekniikkaa, vähällä huollolla ihmisiällä mitaten ikuiset, kunhan ei vettä laakereihin ujuta eikä aja kireillä säädöillä. Hyvät kiekot nastarengaskiekkojen rinnalle, renkaiksi käy 23...35 mm ja on sisärenkaattoman mahdollisuus jatkossa. Shimanon jarrupalat niin ei vanteet kulu ennen aikojaan.
arctic biker
05.10.2015, 19.06
Hyviä kommenteja ei noihin kahta sanaa. Kokemus juuri noista kiekoista tämän kesän ajoista. Kauniiden kesäsunnuntaiaamujen ajoon hankittu al-maantiepyörä sai alleen nuo keväällä ja orig.kiekot menivät alaspäin arkipyörään. Hyvin ovat toimineet ja mukavat on saundit olleet. Arvostan myös Shmanon napatekniikkaa, vähällä huollolla ihmisiällä mitaten ikuiset, kunhan ei vettä laakereihin ujuta eikä aja kireillä säädöillä. Hyvät kiekot nastarengaskiekkojen rinnalle, renkaiksi käy 23...35 mm ja on sisärenkaattoman mahdollisuus jatkossa. Shimanon jarrupalat niin ei vanteet kulu ennen aikojaan.
+1
Ja tässähän kävi sitten perinteisesti... helmistä suosituksista huolimatta tämä possu ei ottanutkaan niitä Ultegrakiekkoja, kun olisivatkin olleet tilaustavaraa. Sen sijaan mukaan tarttui ylijäämähyllystä Fulcrum CX 6.0:t, jotka lienevät saman tasoiset vanhojen ensiasennuskiekkojen kanssa. Kaapissa on nyt siis käyttövalmiit kiekot nastarenkailla odottamassa lunta ja pakkaskelejä. Talvipyöräilyn aloittamisen paineet nousivat ja kynnys laski samalla kertaa :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.