PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jarrut väärinpäin

Läskimasa
02.10.2015, 00.12
Mietin tuossa tota uutta pyörää kasatessa jos laittais jarrukahvat niinkuin oon tottunut, etujarru oikeeseen kahvaan kuten moottoripyörissä ja pienemmissäkin skoottereissa.

Mikäs se on syypäänä että Euroopassa mantereen puolella kahvat on toisinpäin, joku DIN-normi? Englannissa tuntuuvat asentavan niinkuin ite tykkäisin?

Vanhassa Scotissa oli jarrut tolleen englantilaisittain ja samaan tottunut jo reilun 20 vuoden/muutaman kymmenen tkm aikana mitä mopoilla ja moottoripyörillä ajellut. En meinannu nyt läskin ostettuani kesän/500 km ajollakaan oppia että vasen on etujarru, jotenkin niin luonnotonta.

Antaako muotipoliisi sakot tai katotaanko mua muuten vaan kieroon jos asennan nyt kahvat englantilaisittain? 😏

Vaivanneeko ketään muuta jarrujen kätisyys?

mutanaama
02.10.2015, 01.40
Ei ainakaan itseeni ole häirinnyt, molempiin tottuu

petjala
02.10.2015, 01.41
^^jos tykkäät, niin laita prätkätyyliin, ei ammuta. Ite ajanu niin vähän ja niin hitailla mopoilla, että ihan luontevan tuntuinen fillarissa etujarru vasemmalla.

Kun käännät kahvat prätkä-/brittityyliin, et tarvii jakaa pyörääsi niin monelle koeajoon ;)

wex4
02.10.2015, 01.46
Olen pitännyt väärinpäin melkein alusta asti, sen jälkeen käänsin ku ekan kerran painoin kytkintä ja rajusti :)

YT
02.10.2015, 07.08
Minulla on polkupyörätyyliin eikä ole häirinnyt. Polkupyörällä ajaessa vasen käsi on enimmäkseen tangossa ja oikea käsi milloin missäkin, niin onpahan käsi lähellä jarrua valmiiksi. Moottoripyörällä taas oikea käsi on kaasulla koko ajan, niin siellähän sen jarrunkin on oltava. Jos olisin vasenkätinen, niin vaihtaisin polkupyörässä jarrut ristiin.

IncBuff
02.10.2015, 08.18
Olen pitännyt väärinpäin melkein alusta asti, sen jälkeen käänsin ku ekan kerran painoin kytkintä ja rajusti :)
Asiahan ei minulle kuulu, mutta mikä sai painamaan polkupyörällä ajaessa kytkintä?

oem
02.10.2015, 08.18
Minulla on etujarru moottoripyörässä oikealla ja vasemmalla on yhdistelmäjarru joka ottaa molempiin pyöriin. Polkupyörässä etujarru vasemmalla. Tuntuu että siihen tottunut mutta jos vaihtaisin oikealle, ei totutteluun menisi kuin hetki ja olisi luontevaa. Ajatellut ne kääntää mutta jäänyt aina tekemättä kun en oikein tiedä miten ja pitäisikö letkut vaihtaa vai miten...

IncBuff
02.10.2015, 08.26
Ajatellut ne kääntää mutta jäänyt aina tekemättä kun en oikein tiedä miten ja pitäisikö letkut vaihtaa vai miten...
Juu letkujen paikkaa vaihtamalla tai jotkut valmistajat käyttää sellaisia kahvoja että ne voi asentaa kummalle puolen vaan niin vaihtaa vaan kahvat puolelta toiselle koskematta mihinkään muuhun.