PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuntoiluun sekä laihduttamiseen maastopyörä

39syncro
29.09.2015, 18.15
Elikkä siis kertokaapas aloittelialle mikä pyörä se kannattaisi ostaa. olen noin 175pitkä ja 108kiloa painava mies. tarkotuksena olisi laihdutella tässä ajansaatossa noin 20kiloa. maastopyöräily on alkanut kiinnostamaan tosisaan mutta nyky maastopyöristä ei hirveänä kokemusta ole. olen käynyt kokeilemassa 29tuumasta felttiä runko oli 20tuumanen ja hyvältähän se tuntu. aika paljo herättänyt mielenkiintoa tuo fatbike joten en ole uskaltanut ostaa normi maastopyörää vielä. fatbiken hintahaitari on aika suuri mutta tämmöselle läskille vois läskipyörä sopia paremmin? hintahaarukkaa olen miettinyt että pyörä täytyisi saada noin 800eurolla. voiko tuohon hintaan saada jotain kohtuu läskipyörää vai täytyykö tyytyä normi maastopyörään. kokemuksia tosiaan on aika vähä maastopyöristä. nyknen pyörä on ihan tavallinen helkama kulkuri jolla mettäpoluille ei ole juurikaan asiaa. vaimon markettipyörällä olen muutaman kerran metsässä käynyt mutta se on minulle liian pieni. innostus on kyllä aika kova kyseistä harrastusta kohtaan. tähän mennessä harrastukset on ollut pääosin moottoriurheiluun liittyvää. kuten moottorikelkkailu ja crossinkin olen omistanut nyt suunnitelmissa luopua nuista hommista nykyisen taloustilanteen vuoksi.

Eli pääpirteittäin kumpi olisi minulle parempi normi maastopyörä vai fatbike. entä runko koko?

latuman
29.09.2015, 18.51
Koeajo on aina vähän hankala. Kyllä 20 tuumanen kuulostaa aivan törkeän paljon liian isolta sulle. Oon 176 ja ~17,5" runko on sopivin. Ehkä 18. Kyllä se ekan tunnin aikana kertoo että mihin sattuu jos on väärän kokonen pyörä alla.

Helpoin vastaus on että valitse bike-discount.de:stä sopivan hintainen Radonin jäykkäperäinen maasturi ja sillä selvä. Koeajo ois aina ihan jees. Kivijalassa on kallista, netissä ei niinkään. Läskipyörällä en oo ajanut, mut vähän tuntuu semmoselta leppoisalta retkipyörältä, vaikka sama se on mikä fillari on alla kun polkee vaan. Kyllä niillä kaikilla hien saa. Ei vaan taida järkevän laatuista läskiä saada alle tonnilla.

nure
29.09.2015, 19.58
Leppoinen ei ole oikea määritelmä jos haetaan painonpudotusta. Koko tosiaan max. 18"...

39syncro
29.09.2015, 20.21
kokeilin muistaakseni eka pienemmällä rungolla olevaa mutta myyjä suositteli mulle sitä 20tuumasta budgetsportissa. voi olla että se ois ollut liian iso. en ole vielä kerennyt pyörä liikkeisiin ihmettelemään ja kokeilemaan.

latuman
29.09.2015, 20.52
Sehän se pitää ostaa mikä on sopivimman kokoinen, mutta täällä muualla maailmassa tuumakoko pyörii sun kohdalla pääsääntöisesti 17 ja 18 välimaastossa.

nure
29.09.2015, 22.16
Ehä kannattaa aloittaa kaupanteko ammattimaisemmassa pyöräliikkeessä...

Jumo
30.09.2015, 00.02
Paino ei pyörällä putoa, paino pudotetaan syömistä kontrolloimalla. Paino putoaa kun kuluttaa enemmän kun syö ☺

Kunto toki paranee kuntoilemalla.

Fätbikeä ( kunnollista) ei taida tuohon hintaan saada, Canyonin Grand Canyon tai Radonin joku vastaava etujousto. Voi olla että "virallisesti" olet noihin liian painava mutta kestää ne kun et hyppimään niillä rupea.

kpyora
30.09.2015, 00.08
... budgetsportissa...

Pyöräily ei ole putiikin vahvuusalueita. Jopa XXL:ssä on asiantuntevampia pyörämyyjiä. Ostan kaikenlaista liikunta asua yms. sieltä, mutta kaupanteko pyöräkamoista on päättynyt aina lyhyeen.

Tällä sivustolla on erilaisia laskureita, joita kannattaa kokeilla ennen kuin lähtee kaupantekoon. Saa jonkinlaisen kuvan, ettei tule pissityksi öögaan. Vähän pienen pyörän kanssa tulee toimeen, mutta liian isolla rungolla ei voi ajaa.

pturunen
30.09.2015, 00.31
Joopa joo. Laihduttamisen tueksi on toki hyvä hankkia joku liikuntalaji, mutta tuskin saat pyöräilemällä kiloja katoamaan mihinkään. Lihasmassaa kannattaa hankkia rasvan polttamisen tueksi ja keskittyä ruokavalioon. Tietysti säännöllisyys on hyvä asia ja harjotteluun sitoutuminen, ja jotenkin tuntuu siltä ettei tuon budjetin pyörä tarjoa riittävästi elämyksiä motivaation ylläpitoon kun pahin alkuinto on ohitettu ja taidot siinä samalla kasvaneet. Kristallipalloon katsomalla ennustan, että hankit luultavimmin toisen pyörän, jos maastoajoa alat harrastamaan tosissasi.

nure
30.09.2015, 06.57
Paino kyllä putoaa liikunnalla jota pyöräilykin on kun siihen yhdistetään oikeaoppinen ravinto, ei kylläkään lyhyillä lenkeillä mutta kuitenkin...

Kiitos, Jumo, aamulla silmät ristissä...

Jumo
30.09.2015, 08.05
Paino kyllä putoaa liikunnalla kun siihen yhdistetään liikunta jota pyöräilykin on, ei kylläkään lyhyillä lenkeillä mutta kuitenkin...

Haluat varmaan muotoilla tuota lausettasi hieman ☺

Itse aloitin ketjun aloittajan painosta muutama vuosi ja muutama pyörä sitten ( ja muutama tuhat kilometriä). Paino nyt -15 kg joten hidasta on, ruokailutottumukset olisi korjattava. Tosin kehon koostumus muuttunut, olo parempi ja liikunnasta nauttii.

Ei muuta kuin pyöräkaupoille ja polkemaan, älä stressaa siitä onko se ostamasi maasturi paras mitä budjetillasi saat, jos kärpänen puraisee niin muutaman vuoden päästä tiedät haluatko parempaa. Enemmän harmittaa jos nyt ostat kalliin , vääränlaisen pyörän.

Motorsporttiin verrattuna tää on halpaa hupia... Enskakotari lähti tallista ja ensi talven umpihankireissujen hinta puistattaa jo nyt

Keskiäkäinen lohjalainen
30.09.2015, 09.55
Eli pääpirteittäin kumpi olisi minulle parempi normi maastopyörä vai fatbike. entä runko koko?

Normivastaus: 29-jäykkäperä Saksasta. Sellaiset kestävät 120-kiloisen kuskin ja ovat monikäyttöisiä.

Siis tämmöinen: http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-463482/wg_id-117

Ski
30.09.2015, 10.09
Miksi ostaisit netistä?
Mikset kierrä muitakin pyöräkauppoja ja koeaja ja kysele myös sieltä.
Missäpäin asut?

Itse suosittelisin 29 etujousitettua 800-1000€ maastopyörää.

Pidä innostus ajamiseen yllä aloittamalla lyhyemmillä ja mukavilla retkillä sorateille, poluille tai reiteille missä et ole ennen käynyt.

Pidennä matalan sykkeen retkiäsi vaikka pyörätieverkosto ja kuntopolkuja hyväksikäyttäen, että lenkit pitenee jo reippaasti yli tunnin.

Älä syö ja juo energiageelejä tai urheilujuomia turhaan.

Syö vähemmän vaaleaa leipää.

Jos haluat Fatbiken, nosta budjetti 1500-2000€ ja osta Trek Farley [emoji1]

39syncro
30.09.2015, 10.42
Paljon on tullut näkemyksiä asiasta. tarkennetaan asioita sen verran että ei ole tarkoitus pelkästään polkupyörällä laihduttaa. 5vuotta sitten painoa oli 135kiloa. nyt painoa on 108kiloa joten on tässä jotaki pitänyt tehdäkkin jo. tarkoituksena on ollut maastopyöräilystä saada itselleen säännöllinen urheilu laji. Raahen suunnilla asustelen eli oulusta pyöräni lulltavasti haen.

Ande749
30.09.2015, 10.56
Kyllä pyöräillessä paino putoaa, kunhan vähän pitää tolkkua syömisessä ja ajelee noita jo mainittuja, yli tunnin lenkkejä.

Ottaen huomioon käyttötarpeen pyörällesi, arvelisin, että esimerkiksi Larun pyörässä myytävänä oleva Onza-merkkinen paksupyörä toimisi oikein hyvin. Sillä ajelee mielekkäästi juuri painonpudotukseen tarvittavia lenkkejä kuten polkuja, pururatoja ja erilaisia metsä- ja sorateitä. Siihen tarkoitukseen ei tarvitse keveintä, kalleinta tai muuten eksoottisinta pyörää mitä markkinoilta löytyy. Se lienee ainoa saatavilla oleva edullinen paksupyörä, ajoittain siellä täällä 300€ myynnissä näkyviä suomen latu / mad croc -sirvilöitä en minäkään hankkisi.

Kunhan sitten kunto kasvaa ja painokin luultavasti putoaa, alkaa todennäköisesti muodostua enemmän näkemystä, millaisen pyörän mahdollisesti haluaisi entisen tilalle/lisäksi.

Ski
30.09.2015, 11.03
Paljon on tullut näkemyksiä asiasta. tarkennetaan asioita sen verran että ei ole tarkoitus pelkästään polkupyörällä laihduttaa. 5vuotta sitten painoa oli 135kiloa. nyt painoa on 108kiloa joten on tässä jotaki pitänyt tehdäkkin jo. tarkoituksena on ollut maastopyöräilystä saada itselleen säännöllinen urheilu laji. Raahen suunnilla asustelen eli oulusta pyöräni lulltavasti haen.

Wow onneksi olkoon huimasta painonpudotuksesta jo nyt!!
Suosittelen hyvän laadukkaan pyörän ostamista koska vaikuttaa että taidat jatkaa liikkumista vielä pitkään!

Ajele tsekkaan Oulun Pyöräliikkeistä laadukkaat pyörät ja varaa aikaa jotta kerkeät koeajaa ja jutella.

Tässä pätee se että elä osta huonoa, se tulee kalliiksi.

IncBuff
30.09.2015, 11.32
Vai ei pyöräilemällä painoa putoa. Kaikenlaisia asiantuntijoita sitä pyörii.

pturunen
30.09.2015, 12.31
Onneksi kävit toteamassa asian.

Jumo
30.09.2015, 14.04
Vai ei pyöräilemällä painoa putoa. Kaikenlaisia asiantuntijoita sitä pyörii.

No ei putoa jos ei kontrolloi syömistä, jos syö enemmän kun kuluttaa nii lihoo ja sama päinvastoin.

( tai epäkorrektimmin sanottuna "Suu on suurempi ko per**reikä niin lihoohan sitä")

Alkuperäinen postaaja on jo hyvällä tiellä ja tietää tämän.

pturunen
30.09.2015, 14.15
Maastopyörä nimenomaan maastoajossa on siitä huono laihdutusväline, että sen kanssa helposti pitää harjoituksen intensiteetin tehokkaan laihdutuksen kannalta turhan alhaisena. Tekniikan puute metsäpoluilla johtaa usein hitaanpaan vauhtiin ja sitä kautta laskeneeseen intensiteettiin. Toisaalta pidempään maastoajoon tarvitaan hyvää kuntoa ja lihaskestävyyttä ja siitä seuraa vääjäämättä lihaskipuja ja vammautumisia. Totta kai (maasto)pyöräilemällä laihtuu enemmän kuin tekemättä mitään, mutta ei se ole tehokkain liikuntalaji laihdutukseen aloitusvaiheessa. On epärealistista olettaa, että kaikilla laihduttajilla olisi (osittaen em. syistä) mahdollisuus viikoittain tehdä useampia parin tunnin lenkkejä optimoimaan rasvanpolttoa. Saman tehon saa 20 min HIIT-treenauksellakin. Edelleen ehdotan lihasmassan lisäystä tukemaan laihtumistoimintaa (lihas polttaa pääasiallisesti rasvaa levossa) ja siihen fillarointi sitten kaveriksi aerobista kuntoa ja yleistä mielialaa nostamaan. Plussaa pyöräilylle tulee toki jänteden ja nivelien pienemmästä rasituksesta, joka on monesti liikakiloja kertyneille riskitekijä liikuntaharrastusta aloittaessa.

MTBVespa
30.09.2015, 14.26
Kyllähän maastoajon intensiteetti KASVAA, eikä suinkaan laske, optimaalisen rasvanpolton kannalta liian suureksi. Jos nyt mitään optimaalista intensiteettiä rasvanpolton kannalta on olemassakaan.

Eeva
30.09.2015, 15.29
Pitkällä aikavälillä (eli sillä millä oikeasti on mitään merkitystä) parasta liikuntaa painonhallinnan kannalta on sellainen, mitä tulee harrastettua säännöllisesti. Oman lyhyen kokemukseni perusteella maastopyöräily vaikuttaa olevan aika hauskaa, joten näkisin että sillä on ihan hyvät mahdollisuudet jäädä pysyväksi harrastukseksi. :)

Tsemppiä aloittajalle!

IncBuff
30.09.2015, 15.59
No ei putoa jos ei kontrolloi syömistä, jos syö enemmän kun kuluttaa nii lihoo ja sama päinvastoin.

( tai epäkorrektimmin sanottuna "Suu on suurempi ko per**reikä niin lihoohan sitä")

Alkuperäinen postaaja on jo hyvällä tiellä ja tietää tämän.No ei kyllä mikään muukaan liikunta laihduta jos lappaa paskaa naamaan entiseen tahtiin.

TheMiklu
30.09.2015, 16.14
Läskipöörää minä silti suosittelisin. Toisalta alkuun pääsee aika hyvin noilla saksalaisvalinnoillakin + tietty liikkeissä vierailemalla. Parhaassa tapauksessa myyvät fillarin sieltä!
Muista, että nyt sijoitat itseesi kun sijoitat pyörään.

Multa löytyy erilaista pöörää testattavaksi saman pituiselta äi'ältä. Ja ajoseuraa porukkalenkuroiden muodossa sitten kun sosiaalisempaa menoa kaipaa :D

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

orc biker
30.09.2015, 21.15

Jos ihminen ei liho, vaan on lihava, niin pelkkä liikunnan lisääminen aiemmilla syömisillä laihduttaa. Tuo "ei pelkällä liikunnalla voi laihtua" on ihan humpuukia. Ajaa vaikka 2-3 h päivässä aiempaan verrattuna lisää, niin varmasti laihtuu muuttamatta mitään muuta, jos ei aiemmin paino ollut tukevassa noususuunnassa. Fiksua tietysti on pohtia syömisiä, mutta tässä ketjussa on ihan ihme juttuja siitä, ettei pyöräilemällä muka laihtuisi. Kaikella laihtuu, kun tekee tarpeeksi.

Moska
30.09.2015, 21.37
Omalla kohdalla on paino tippunut vaikka oon syönyt enemmän kuin normaalisti. Limsoja en juuri juo, valkeaa sokeria meillä ei ole ja suola on vuorisuolaa. Muuten taitaa olla aika perus huttua.
Keväällä aloin tosissaan pyöräilyn ja silloin puntarissa oli 78, tänään ajokamppeissa alle 70.

Z3/Tapatalk

Jumo
30.09.2015, 21.52
Jos ihminen ei liho, vaan on lihava, niin pelkkä liikunnan lisääminen aiemmilla syömisillä laihduttaa. Tuo "ei pelkällä liikunnalla voi laihtua" on ihan humpuukia. Ajaa vaikka 2-3 h päivässä aiempaan verrattuna lisää, niin varmasti laihtuu muuttamatta mitään muuta, jos ei aiemmin paino ollut tukevassa noususuunnassa. Fiksua tietysti on pohtia syömisiä, mutta tässä ketjussa on ihan ihme juttuja siitä, ettei pyöräilemällä muka laihtuisi. Kaikella laihtuu, kun tekee tarpeeksi.

Tekemällä ei laihdu, vaan syömällä vähemmän ( vä-hem-män) kun kuluttaa.

Tahtoo liikkuessa tulla nälkä, siksi sitä syömisen määrää tulee liikkuessakin kontrolloida.

39syncro, osta fillari ja ajamaan, me jatketaan pilkunnussimista täällä ketjussa vielä.

Eeteeku
30.09.2015, 22.25
Osta sellainen pyörä mikä tuntuu/näyttää/on sun juttu. Mielekkäällä pyörällä huvittaa ajaa.
Mulle se on läski vaikka en mitään retkiajoa ajakaan. 1-3h:n rymistelyjä tyhmänrohkeilla ( taitotasoon nähden) reiteillä. Samalla hintaa olisi saanut varsin hyvän täysjouston joka toimisi noissa paikoissa varmaan paremmin. Mutta väitän että vähemmän olisi kilometrejä tullut poljettua..
Kokolailla puoli vuotta sitten aloitin pyöräilyn; 3. Fillari menossa ja -10kg 😇

Juipp4
30.09.2015, 22.30
Lisäät kulutusta->laihdut.
Lisäät kulutettavaa->lihot.

Eikä jumo se vähemmän syöminen aina ole se juttu. Joillan riittää kun syö fiksusti, vaikka määrä olisi sama kuin ennen. Silti laihtuu.

orc biker
30.09.2015, 22.51
Tekemällä ei laihdu, vaan syömällä vähemmän ( vä-hem-män) kun kuluttaa.

Jouduinko johonkin sketsiin? Tekeminen lisää kulutusta. Ei ole pakko syödä vähemmän, jos kuluttaa enemmän.

Tahtoo liikkuessa tulla nälkä, siksi sitä syömisen määrää tulee liikkuessakin kontrolloida.

Se on yksilöllistä. Vasta tulin pitkältä lenkiltä ja ruokahalu on normaalia vähäisempi, kuten se minulla usein on tällaisessa tilanteessa.

seppo_taalasmaa
30.09.2015, 23.12

Perus maastopyörä 29er tietty. Läskipyörän polkeminen on aika rankkaa jo hyväkuntoisellekkin. Yllä esitetyt saksanpyörät on tosi hyviä. Oulussa pyörä-suvala tuntuu olevan oiva liike. Pyörään kannattaa laittaa sen verran että saat kunnon keulan ( Rockshox/ Fox ilmakeulat esim, Rockshox recon, reba, sid tai FOX, CTD, evolution,) Toinen asia mitä haluat on oikea koko eli noin 18" sulle. Ja kolmas on riittävän hyvät osat. Hyvät osat kestävät paremmin ja vaativat vähemmän säätämistä. Shimano Deore, SLX, XT ovat hyviä ja SRAM:lta X5, X7, X9 jne.

Kun ostaa kunnon pyörän niin harrastaminen on kivampaa ja sitä tekee enemmän eli liikut enemmän ja innostaa oikein lähteä polkemaan.

IncBuff
30.09.2015, 23.38
Perus maastopyörä 29er tietty. Läskipyörän polkeminen on aika rankkaa jo hyväkuntoisellekkin.
Kakkamyräkkää odotellessa.. :rolleyes:

TemMeke
01.10.2015, 07.54
Elikkä siis kertokaapas aloittelialle mikä pyörä se kannattaisi ostaa.

aika paljo herättänyt mielenkiintoa tuo fatbike

Jokuhan sen tässä jo sanoikin, että kannattaa ostaa se pyörä, mistä itte tykkää ja millä tulee ajettua. :)

Mut itse ostin vähän samoista lähtökohdista fättiksen. Oon tykänny. Oon ajellu. Suosittelen koittamaan, mut en ostamaan koittamatta.

Jumo
01.10.2015, 07.54
Jouduinko johonkin sketsiin? .

Testiin, aiheena luetun ymmärtäminen

Btw. failasit , sulla on niin kova kiima tingata vastaan että et malta ajatuksella lukea mitä kirjoitettiin.

Lue nyt vielä kerran ajatuksella mun eka viesti tähän ketjuun (vihje, sen lauseen perässä on hymiö).

orc biker
01.10.2015, 09.11
Btw. failasit , sulla on niin kova kiima tingata vastaan että et malta ajatuksella lukea mitä kirjoitettiin.

Sinä kirjoitit ihan selvästi, että paino ei putoa pyörällä (mikä on loogista tulkita pyöräilyksi, eikä itse välineeksi), vaan syömällä. Seuraavassa kappaleessa vahvistit vielä ajatuksesi toteamalla, että kunto toki kasvaa kuntoilemalla, esittäen näin implisiittisesti, että aiemmin mainittu ei kasva. Ei tässä ole mitään epäselvää. Luen yhtä hyvin kuin kirjoitan ja kirjoitan ilmeisen hyvää suomea toisin kuin sinä.

Lue nyt vielä kerran ajatuksella mun eka viesti tähän ketjuun (vihje, sen lauseen perässä on hymiö).
Se on virke, vaikka et osannutkaan laittaa siihen tarvittavaa välimerkkiä. Eikä sen perässä ole hymiötä, vaan jokin tihru, josta ei saa mitään selvää.

Itse asiaan. Jos ei tiedä, mitä haluaa, niin 29er on lähtökohtaisesti varmempi ja halvempi veikkaus. Fatbike on kuitenkin vähän marginaalisempaan käyttöön tai ainakin marginaalisemmalle kohderyhmälle suunnattu vekotin. 29er on perusvarma valinta.

Jumo
01.10.2015, 09.57
Sinä kirjoitit ihan selvästi, että paino ei putoa pyörällä (mikä on loogista tulkita pyöräilyksi, eikä itse välineeksi), vaan syömällä..

Tuossa on se mun lause:

" Paino ei pyörällä putoa, paino pudotetaan syömistä kontrolloimalla. Paino putoaa kun kuluttaa enemmän kun syö ☺"

Ollaan siis samaa mieltä että kirjoitin selvästi että paino putoaa syömisen määrää kontrolloimalla ? ( riippumatta siitä ostiko minkälaisen pyörän ja paljonko sillä ajaa)

Ihan sama miten paljon kuntoilet niin paino nousee jos syöminen ei ole kontrollissa. Ja kääntäen, vaikka et liikkusi pätkääkään mutta rajoitat syömistä paino putoaa.

Eri mieltä ollaan siitä että pyöräily (tai kunnon kohottaminen ylipäätänsä) jotenkin automaattisesti johtaisi painon putoamiseen. (energian kulutusta se toki lisää)

Siitäkin olemme samaa mieltä että 29" on varma valita ( + että siitä saa hyvän arkipyörän renkaat vaihtamalla jos joskus haluaa paremman maastopyörän tai jos maastopyöräily ei ookkaan se oma juttu)

latuman
01.10.2015, 17.25
Kaiken urheillessa kuluttamansa voi syödä takaisin.

kpyora
01.10.2015, 22.25
...Ei ole pakko syödä vähemmän, jos kuluttaa enemmän...

Jotta tuo ei mene liian helpoksi, niin jos aikoo laihduttaa liikunnalla, niin pitää syödä riittävästi, jotta jaksaa treenata. :D

pohjola
01.10.2015, 22.56
läskin nasta renkaat on kalliit yli 500€

pturunen
01.10.2015, 23.43
^jää vähemmän rahaa syömiseen sitten.

Marsusram
02.10.2015, 00.04
Onhan se pyörälenkillä vietetty aika pois jääkaapilta. Eli pitkä pienitehoinenkin lenkki voi laihduttaa. :)
Korvaamalla napostelun muulla tekemisellä voi saada syömisen kontrolliin.
Tämän muun tekemisen pitää vaan olla mielekästä ja kivaa. Osta siis sellainen pyörä jolla tulee vietettyä tarpeeksi aikaa lihapatojen ääreltä.

mutanaama
02.10.2015, 01.49
Elikkä siis kertokaapas aloittelialle mikä pyörä se kannattaisi ostaa. olen noin 175pitkä ja 108kiloa painava mies. tarkotuksena olisi laihdutella tässä ajansaatossa noin 20kiloa. maastopyöräily on alkanut kiinnostamaan tosisaan mutta nyky maastopyöristä ei hirveänä kokemusta ole. olen käynyt kokeilemassa 29tuumasta felttiä runko oli 20tuumanen ja hyvältähän se tuntu. aika paljo herättänyt mielenkiintoa tuo fatbike joten en ole uskaltanut ostaa normi maastopyörää vielä. fatbiken hintahaitari on aika suuri mutta tämmöselle läskille vois läskipyörä sopia paremmin? hintahaarukkaa olen miettinyt että pyörä täytyisi saada noin 800eurolla. voiko tuohon hintaan saada jotain kohtuu läskipyörää vai täytyykö tyytyä normi maastopyörään. kokemuksia tosiaan on aika vähä maastopyöristä. nyknen pyörä on ihan tavallinen helkama kulkuri jolla mettäpoluille ei ole juurikaan asiaa. vaimon markettipyörällä olen muutaman kerran metsässä käynyt mutta se on minulle liian pieni. innostus on kyllä aika kova kyseistä harrastusta kohtaan. tähän mennessä harrastukset on ollut pääosin moottoriurheiluun liittyvää. kuten moottorikelkkailu ja crossinkin olen omistanut nyt suunnitelmissa luopua nuista hommista nykyisen taloustilanteen vuoksi.

Paljon on viestejä tullut ja osassa ihan asiaa. Kun ositn ensimmäisen "kunnon" fillarin, sen hinta taisi ollA 1200€, Sillä tuli ajettua useita tuhansia kilometrejä. Sen jälkeinen fillari taisi maksaa 1500€, ja taas ajettiin tuhansia kilsoja. Sit joku naksahti ja ostin noin 6k€:n fillarin, jolla ajelin tuplasti edellisiin nähden, juustoa molemissa päissä yli 160mm. Mutta kun ostin läskin (3000€), niin edellisellä fillarilla on tullut ehkä 50km/ vuosi ja läskillä satoja tunteja ja kilometrejä edellistäkin enemmän.

Eli helppoa tietä ei ole. Se fillari mikä sulla sillä hetkellä on, on se paras liikuttaja. Jos haluat parempaa, niin osta änkyttämällä tai hyvä käytetty.

marmar
02.10.2015, 11.11
Elikkä siis kertokaapas aloittelialle mikä pyörä se kannattaisi ostaa. olen noin 175pitkä ja 108kiloa painava mies. tarkotuksena olisi laihdutella tässä ajansaatossa noin 20kiloa. maastopyöräily on alkanut kiinnostamaan tosisaan mutta nyky maastopyöristä ei hirveänä kokemusta ole. olen käynyt kokeilemassa 29tuumasta felttiä runko oli 20tuumanen ja hyvältähän se tuntu. aika paljo herättänyt mielenkiintoa tuo fatbike joten en ole uskaltanut ostaa normi maastopyörää vielä. fatbiken hintahaitari on aika suuri mutta tämmöselle läskille vois läskipyörä sopia paremmin? hintahaarukkaa olen miettinyt että pyörä täytyisi saada noin 800eurolla. voiko tuohon hintaan saada jotain kohtuu läskipyörää vai täytyykö tyytyä normi maastopyörään.

Melkein sanoisin, että kyllä tuolla hinnalla kannatta tyytyä 29 maasturiin ja hankkia siihen mahdollisimman pulleat renkaat. Jos tonniin saat budjetin venymään, niin sitten läskiä voi harkita, 1500 saa jo ihan hyvän. Käytettyjä vois toki koittaa bongata.

Mulla on molemmat, 29 jäykkäperä ja läski ja ei niissä nyt niin oleellista eroa raskaudessa ole. Läski kulkee rullaavilla renkailla (esim jombo jim) ihan hyvin 25+ matkanopeuksia asfaltilla. Läski häviää 25 nopeudessa ehkä noin 1 km/h normimaasturille. Hitaammissa vauhdeissa ero on aivan marginaalinen. Pehmeällä alustalla läski rullaa paljon kevyemmin. Jo sateen pehmittämillä neulasränneillä läski hakkaa rullaavuudessa kapearenkaisen mennen tullen. Toisaalta se on täysjäykkä ja painavampi. Jos läskiin laitta joustokeulan, niin hinta ja paino pomppaa entisestään, joten ei se läski paremmasta rullaavuudesta huolimatta välttämättä nopeampi ole. Ilman joustokeulaa olevalla läskillä saa olla aika ajomies, että pahemmalla alustalla pärjää vauhdikkassa menossa jäykkäperälle, täpäristä puhumattakaan.

Mutta jos ajot on omaksi huviksi, eikä nopeudella ei niin väliä, niin läski on hauska peli. Läskissä on yleensä niin paljon välityksiä, että kyllä sen läskin sinne mäen päälle saa poljettua siinä missä muutaman kilon kevyemmän maasturinkin.

Tuolla budjetilla katselisin 29" maasturin perään, muta en niin vahvasti että koita päästä ajamaan todelliseen ympäristöön molempia peräjälkeen, niin voit muodostaa oman käsityksen.

Läskissä on kalliimmat kulutusosat esim. renkaat (etenkin nastarenkaat). Toisaalta täysjäykässä ei ole keulan huollosta murheita ja ei ne kuluvien osien kulut nyt niin dramaattisia ole tuntia tai kilometriä kohden että niiden takia kannatisi jättää ostamatta.

Sopivaa käytettyä voi koittaa bongata. Järkevän hitaiset kiertää hyvin, joten kannatta olla nopea, jos sopiva sattuu kohdalle.

marmar
02.10.2015, 11.13
läskin nasta renkaat on kalliit yli 500€

Saa niitä alle 200€/kpl ihan suomesta (http://www.bikeshop.fi/VeeTire_Snowshoe_XL_nastoilla_/ekauppa/pTR0302/&listpos=11) Eikä tarvi vielä edes tingata.

Aaron5
02.10.2015, 12.25
Läskipyörä ehdottomasti, muuten tuskin ajat talvella, jos jonkun muun laitat. Varsinkin jos vasta aloitat pyöräilyä, niin herkästi jää jatkamatta kun ilmat kylmenee ja lumet tulee.
itse aloitin sähköavusteisella etujousto maasturilla, joka vaihtui sitten kuukaudessa läskipyörään. Laitoin sitten kaveriksi 29" etujousto maasturin, sillä kun on pari reissua nyt käynyt, niin kyllä varmaan talveksi jää varastoon.
Läskillä kun käy polkuja ja mäkiä koluamassa, niin aina oikein odottaa, että milloin taas pääsisi uudestaan ja lunta odotan innolla. Läski ei ole raskas ajettava, yllättävän kevyt ajettava hiekkatiellä ja jopa asfaltilla ja eikös se tarkoitus ollutkin kuntoilla. Itsellä Trek farley5 ja oikein tyytyväinen olen kyllä valintaan, renkaat siinä on 4,7tuumaa leveät, varmaan talvellakin ovat oikein loistavat.

TemMeke
02.10.2015, 12.32
Jos tonniin saat budjetin venymään, niin sitten läskiä voi harkita, 1500 saa jo ihan hyvän. Käytettyjä vois toki koittaa bongata.

Käytettyjä on näkyny tänä syksynä yllättävän paljon Fillaritorilla, tosin ne alle tonnin hintapyynnillä olevat myös menee aika nopsaan. :)

oem
02.10.2015, 12.43
Toisaalta kuntoiluun riittää aika tavallinenkin pyörä. Lokarit, tarakka jne. ja nastarenkaat jos tarvii.
Jos ei aina tule lähdetyksi harrastamaan, voi hyötypyöräilyä tai lenkkejä ajaa vaikka joka päivä.

Pexxi
02.10.2015, 13.15
Eli helppoa tietä ei ole. Se fillari mikä sulla sillä hetkellä on, on se paras liikuttaja. Jos haluat parempaa, niin osta änkyttämällä tai hyvä käytetty.Tässä nyt oikeastaan se tärkein. Osta se mihin nyt on varaa ja jos homma kiinnostaa niin parin vuoden päästä sitten parempaa. Nyt syksyllä saa vielä aika edulliseen hintaan.

Oulunjulli
02.10.2015, 15.12
Pitääpä laittaa oma koekmus aiheesta: Kymmenisen vuotta sitten tuli lounassetelit, helppo duuni eikä juuri lainkaan liikuntaa, paino parhaimmillaan 105kg. Sitten Suvalassa oli 26" jäykkä kerT maastopyörä 250€, ostin ja sain lapsenomaisen innostuksen aiheeseen. Puolessa vuodessa lähti reilu 10kg, ajoa ei mitenkään kauheasti mutta syömistä tuli syynättyä paljon enemmän. Parisen vuotta ja 8000km myöhemmin täpäri alle, painosta pikkuhiljaa toinen kymppi pois. Sitten alkoikin varustelukierre, nyt on jo kolmas täpäri kierrossa, läski, täysjäykkä ja cyclokin. Sillä Trekillä poika vetelee keuloja. Oma paino 82-86kg aika vapautuneella syömisellä ilman mitään kisakonetavoitetta.

Ääni 29" etujoustolle alkuun, ainakin jos asuu taajamassa ja vähänkään arvelee ajelevansa kylilläkin tai muuta hyötymenoa. Ei mene ainakaan hukkaan ostos.

paaton
02.10.2015, 16.19
Aloitin kanssa tälle kesää pyöräilyn. Tarkoituksena ainoastaan kunnon parantaminen.
Ruokailutapoja en ole muuttanut lainkaan, eli munkkeja haetaan leipomosta entiseen malliin.
Paino on kuitenkin tippunut 78kg=>72.5kg ja kunto parantunut selvästi.

Mukava ylläri oli huomata, etteivät polvet ehkä olekkaan vielä kuluneet 25v seisomatyöstä.
Vielä viime talvena olin ongelmissa, kun en jaksanut seistä täyttä päivää töissä polvien kipeytyessä.
Nyt jalkoihin on ilmestynyt lihaksia outoihin paikkoihin, eivätkä polvet kipeydy enää lainkaan.

Minä ostaisin mahdollisimman kevyen ja laadukkaan fillarin, jotta se polkemisen keveys ja hauskuus säilyy.
Jäykkäkeulainen maasturi tai cyclo, kiekoilla jotka kestävät painosi.
Jos pyörä ei etene, niin se alkuinnostus loppuu lyhyeen ja pyörä päätyy kellariin. Tästäkin on kokemusta, kun koetin muutama vuosi sitten aloittaa harrastuksen uudella 17kg painavalla hybridilla.

Arskav
02.10.2015, 18.38
Pyörällä harvemmin paino putoaa ajaessa..korkeintaan osia vaihtamalla😛

Lähetetty minun GT-I9195 laitteesta Tapatalkilla

Matti Heikkinen
02.10.2015, 19.09
kyllähän se paino putoaa pyöräilemällä kun ajaa riittävästi,3-4 viikon lenkki Vantaa-Pohjois-Norja-Vantaa keskim. 110 km päivämatkoilla pudotti 4-5 kg vaikka paino oli suunnilleen normaali,tuli kyllä takaisin kuukaudessa kotona

Arskav
02.10.2015, 19.22
Mikä on matin selän laita?

pturunen
02.10.2015, 22.06
Keskimäärin 110 km / päivä? Ja sen ajaa jokainen laihdutuksesta polkupyörällä haaveileva? Realismi alkaa taas karata käsistä. Tämä ei varmasti ole paras foorumi laihdutusvinkkien etsimiseen.

Mitä pyörään tulee, niin oleellinen on jo mainittu: hanki sellainen pyörä, että sillä tekee mieli ajaa alkuinnostuksen jälkeenkin. Osta siis asiallinen peli, ei markettipyörää. Läski on jees, jos se on sinun juttusi. Testaa se kuitenkin ensin, sillä siihen liittyy omat ongelmansa self steeringistä ainaiseen säätöön rengaspaineiden kanssa. Toisaalta se voi olla se peruspyöräilystä erilaisena hommana juuri sinulle sopiva laji innostaen ylläpitämään liikuntaharrastusta.

orc biker
02.10.2015, 22.43
Keskimäärin 110 km / päivä? Ja sen ajaa jokainen laihdutuksesta polkupyörällä haaveileva? Realismi alkaa taas karata käsistä. Tämä ei varmasti ole paras foorumi laihdutusvinkkien etsimiseen.

Ei tuollainen tosiaan onnistu edes suurimmilta osalta harrastajista. Ei pysty palautumaan ilman välipäiviä. Nopealla pyörälläkin reippaasti ajaen tuo on kolme ja puolisen tuntia. Jollain hybridillä neljä ja puolisen tuntia. Selvästi enemmänkin, jos on paljon tuulta tai mäkeä, koska ei tuota tosiaan kovaa vedetä joka päivä. Jos aloittelija vetää tuollaisen lenkin, niin tarvitaan ainakin kaksi välipäivää. Jos vetää kovasti, niin enemmänkin tai muuten alkaa väsymys kertyä reisiin.

Oulunjulli
02.10.2015, 23.13
Jos pyörä ei etene, niin se alkuinnostus loppuu lyhyeen ja pyörä päätyy kellariin.

Tuota minäkin koitin hakia, ja siksi läskin kanssa ainoana pitää ollaa varovainen.
110km päivä saattaapi onnistua päätoimisella retkipyöräilijällä, mutta ei kuntoilumielessä jonkin verran kelloa vasten ajettuna omien arjen askareiden päälle.

Fat Boy
03.10.2015, 07.53
Aloittajalle, osta se 29" kesäksi ja aja sillä kelkalla talvet.. Tai osta puoli-ilmainen mutta silti laadukas 26" jäykkäperä käytettynä niin saat pienellä hankintahinnalla tuntumaa lajista ja tiedät hitusen paremmin mimmoisen fillarin ostat sitten kun uutta tekee mieli. Lisäksi, uutta tekee mieli jossain vaiheessa kuitenkin, niin vaihtuupa sitten selkeästi parempaan.

nih..

39syncro
03.10.2015, 21.48
halpa ja hyvä 29" jäykkäperä on luultavasti minun valinta tarkemman mallin ja merkin tiiäs sitte kun pääsen katsoon/testaan. viikolla työ kiireet ja viikonkoppuna tottakai kuumeessa. kiinnostavaa on ollut seurata ja kuulla mielipiteet. läskipyörä tietysti kiinnostaa mutta ei mahdu mun pudjettiin.

Greycap
03.10.2015, 22.33
En tiedä mistä aurinkokunnasta on revitty nämä "läski kulkee asvaltillakin siinä missä 29er" jutut mutta joko a) ihmisillä on huonot 29erit tai b) ne läskit on jotain aivan ylimaallista. Tai sitten se vertailu-29er on joku hissienduroreki jossa renkaat on kovuudeltaan luokkaa 40a ja nappulat kyljellään olevan sokeripalan kokoisia.

Itse kävin tuossa taannoin kokeilemassa Trek Farley 5:n joka ainakin kuullun perusteella on läskiksi viimeisen päälle pätevä peli. Renkaissa oli painetta ehkä vähän liikaakin parhaiden maasto-ominaisuuksien kokemiseksi mutta oli ne asvalttipätkät silti tervanjuontia. Ei puhettakaan että olisi pystynyt käyttämään edes numeraalisesti samaa vaihdetta kuin omassa XC-maasturissa jossa on 11-28 pakka ja tuossa sentään 11-36 eli joka vaihde suurinta lukuunottamatta on jo luonnostaan kevyempi, käytännössä se meni niin että paikkaan johon tavismaasturilla ajaa 36-13 tai 36-14 välityksellä piti läskillä olla 36-17 tai jopa 36-19 ja silti tuntui vielä selvästi siltä että tekemistä oli. Pyörien laadussakaan tuskin mitään mieletöntä eroa on, oman listahinta oli 1999€ ja Farleyn lapussa lukee 1899€ eli silläkään ei pysty perustelemaan.

Ei sillä, hauska pelihän se läski oli heti kun asvaltti loppui. Ostan heti kun Suomesta katoaa päällystetyt tiet tai tulee ikuinen lumitalvi mutta sitä ennen se ei ainakaan minun yleispyörän virkaa kykene täyttämään.

seppo_taalasmaa
03.10.2015, 23.03
En tiedä mistä aurinkokunnasta on revitty nämä "läski kulkee asvaltillakin siinä missä 29er" jutut mutta joko a) ihmisillä on huonot 29erit tai b) ne läskit on jotain aivan ylimaallista. Tai sitten se vertailu-29er on joku hissienduroreki jossa renkaat on kovuudeltaan luokkaa 40a ja nappulat kyljellään olevan sokeripalan kokoisia.

Itse kävin tuossa taannoin kokeilemassa Trek Farley 5:n joka ainakin kuullun perusteella on läskiksi viimeisen päälle pätevä peli. Renkaissa oli painetta ehkä vähän liikaakin parhaiden maasto-ominaisuuksien kokemiseksi mutta oli ne asvalttipätkät silti tervanjuontia. Ei puhettakaan että olisi pystynyt käyttämään edes numeraalisesti samaa vaihdetta kuin omassa XC-maasturissa jossa on 11-28 pakka ja tuossa sentään 11-36 eli joka vaihde suurinta lukuunottamatta on jo luonnostaan kevyempi, käytännössä se meni niin että paikkaan johon tavismaasturilla ajaa 36-13 tai 36-14 välityksellä piti läskillä olla 36-17 tai jopa 36-19 ja silti tuntui vielä selvästi siltä että tekemistä oli. Pyörien laadussakaan tuskin mitään mieletöntä eroa on, oman listahinta oli 1999€ ja Farleyn lapussa lukee 1899€ eli silläkään ei pysty perustelemaan.

Ei sillä, hauska pelihän se läski oli heti kun asvaltti loppui. Ostan heti kun Suomesta katoaa päällystetyt tiet tai tulee ikuinen lumitalvi mutta sitä ennen se ei ainakaan minun yleispyörän virkaa kykene täyttämään.

5/5 omat läskikokemukset ovat olleet juurikin farley ja DD30 ja kyllä ne jäävät todella kauas 29er reaktiivisuudesta ja vauhdista. 29er ja sitten vaikka parilla eri renkaalla. Kevyellä xc kisarenkaalla ja raskaalla metsämöyhijällä saa jo samasta pyörästä aika erilaisia ominaisuuksia irti.

latuman
04.10.2015, 10.38

Eiköhän se syy ole sama kun kautta kuluttajan historian on ollut: Siitä on maksettu paljon rahaa, siinä ei voi olla mitään vikaa. Jos kehujen perusteella valitsisin tietokonetta, ostaisin varmaan Applen, vaikka tiedän jo ennakkoon sen olevan väärä valinta. Kiihkoileva kultti on sitäkin kovaäänisempi.

TemMeke
04.10.2015, 12.17
Maastopyöräilijä sanoo, ettei läskillä voi ajaa asfaltilla ja läskipyöräilijä sanoo, että ihan hyvin voi. Maantiepyöräilijä sanoo, ettei maastopyörällä voi ajaa asfaltilla ja maastopyöräilijä sanoo, että ihan hyvin voi. Eiköhän niillä kaikilla voi ajaa asfaltillakin, itse ainakin ajelen ja ihan yhtä hyvin, vaikka läski on kolmikon halvin pyörä. :)

Jos kelloa vastaan ajetaan, niin sitten tietty ei voi ajaa kun maantiepyörällä. Vaikka läskin ja 29erin eteneminen asfaltilla riippuu paljon rengastuksesta, niin ei ne silti kumpikaan maantieohjuksia oo. Ei tää sen kummallisempi juttu oo.

Poy
04.10.2015, 13.22
Ensikertalaiselle jäykkäperäinen maastopyörä on ihan hyvä valinta aloittaa harrastus, jos ei heti halua panostaa läskiin.
Itse en ole ostanut läskiä asfaltilla ajeluun, niin en sitä hirveästi ala puolustelemaan. Noin 200m kotiovelta lähtee pariinkin suuntaa polkua, niin ei välttämättä tarvi paljo polkea asfaltilla. Esim. Oulussa jos mene joen toiselle puolen, niin on pakko polkea asfaltilla. En koe raskaaksi. Talvella työmatka-ajossa lumella läski meni yhtä nopeasti tai nopeampaa kuin 26" jäykkäperä 2,3 nastarenkailla.
Täpärikuski kaveri lähetti eilen viestiä, että pitää ostaa uudet renkaat kun ei oikein rullaa pehmeässä maastossa (syksyn sateet). En ole huomannut läskillä.

Arskav
04.10.2015, 15.17
Kyllähän nyt järkikin kertoo ettei lähes viiden tuuman rengas voi rullata niin hyvin kuin puolta pienempi! Se on toinen juttu onko sillä mitään väliä. Kummallakin voi ajaa tiellä ja metsässä! Läski kulkee paremmin vaikea kulkuisessa, kaponen taas helpohkossa..siitä sitten valitseen kumpi mielyttää itseään enemmän.

orc biker
04.10.2015, 16.03
Kyllähän nyt järkikin kertoo ettei lähes viiden tuuman rengas voi rullata niin hyvin kuin puolta pienempi!

Ei järki, vaan intuitio... joka on väärä. Muiden muuttujien ollessa identtisiä leveämpi rengas rullaa paremmin ihan alustasta riippumatta. Toki hyvällä alustalla ero on merkityksetön ja käytännössä muut muuttujat eivät identtisiä ole, mutta noin se menee. Leveys ei ole ongelma, jokin muu voi ollakin.

Arskav
04.10.2015, 16.08
Okei. Eli periaatteessa viiden tuuman maantie gummeilla maantie pyörässä vois pärjätä ihan tasaväkisesti normi renkaiden kans! Tieten jos muut muuttujat olis identtisiä!

Fat Boy
04.10.2015, 16.35
Ja höttöisessä lumessa, jossa kaikenlaiset renkaat kulkee pohjaa myöten, on kevyempää tallata 5" leveä kouru kuin 2" levyinen ränni. Tai sitten ei.

nih..

stumpe
04.10.2015, 16.45
Jahas, nää on näitä ketjuja kun saa laittaa popparit tulille. :D

Itse en ainoaksi pyöräksi kyllä läskiä todellakaan ottaisi. Vaikka laittais rullaavat kumit, niin ne halvat läskit painaa 15-18kg, eli paljon.

29er jäykkäperä n. 400-500g kumeilla, on monipuolinen laite! Helppoon maastoon, sorateille ja asvaltillakin hyvä.

IncBuff
04.10.2015, 16.49
Miten se menikään tuolla toisaalla kun rullaavuudesta puhuttiin.. Ei sillä ole mitään väliä maastopyörässä ja oma ongelma jos ei ole reisiä polkea sitä pyörää.

pohjola
04.10.2015, 16.57
Kyllähän läski kumi rullaa kun on painetta vielä. kun keksis sellasen vehkeen että sais lisättyä ja pienenettyä tangosta kummin paineita

pepper
04.10.2015, 18.18
Käytännössä jos unohdetaan nyt se renkaan muodon muutos(mikä ei ole enää merkityksellinen noilla renkailla, koska käytännössä sitä ei OIKEILLA paineilla tapahdu) leveä rullaa huonommin koska kosketuspinta on suurempi.
Ja takuulla se maantiepyörän rengas rullaa paremmin kuin yksikään maasturin tai muu leveä rengas, painetta vaan pitää olla reilusti jotta rengas pysyy ns pyöreänä.
Toki verrokkina ei voi käyttää esimerkiksi auton renkaita koska siinä kaikki leveys renkaasta on kosketuksissa tiehen(jolloin kapean renkaan rullaavuus on moninkertainen leveään verrattuna)

latuman
05.10.2015, 10.32
Ei järki, vaan intuitio... joka on väärä. Muiden muuttujien ollessa identtisiä leveämpi rengas rullaa paremmin ihan alustasta riippumatta. Toki hyvällä alustalla ero on merkityksetön ja käytännössä muut muuttujat eivät identtisiä ole, mutta noin se menee. Leveys ei ole ongelma, jokin muu voi ollakin.

Rengaspaineen ollessa sama. Mites monta baaria läskipyörissä on jos verrataan keskiverto maantiepyörän renkaaseen? Pumpataan molempiin 8 baria niin yhtä hyvin pitäs periaatteessa rullata. Poislukien kuvio, tietty

Highlander
05.10.2015, 12.22
Ajelin tuossa eilen läskillä 40 km lenkin hiekkateitä ja asfalttia...keskinopeus oli gps mukaan n. 23 km/h. Keskisyke oli samaa luokkaa kuin ajaisin maantiepyörällä n. 29-30 km/h keskarilla yksin:o Hyvin se leveämpikin rengas silti rullaa...jostain syystä ilmanvastus vain kasvaa merkittävästi enemmän vastatuuleen:rolleyes:

oem
05.10.2015, 12.29
Turvallisempaa ajaa 23km/h keskinopeutta, varsinkin talvella.

marmar
05.10.2015, 13.00
Okei. Eli periaatteessa viiden tuuman maantie gummeilla maantie pyörässä vois pärjätä ihan tasaväkisesti normi renkaiden kans! Tieten jos muut muuttujat olis identtisiä

Kyllä se vierintävastuksen ero on niinmarginaalinen, että voisi pärjätäkkin, jos ajaisi tyhjiössä ;)

Jotenkin tuntuu, että ilmanvastuksen vaikutus unohdetaan joka käänteessä. Puhutaan vierintävastuksesta. mutta todellisuudessa tarkoitetaan ilmanvastusta ja toisinaan myös painoa. Ensimmäisellä on merkitystä matkanopeuden suhteen ja jälkimmäisellä kiihtyvyyden suhteen, mutta kummallakaan ei ole suoraa yhteyttä vierintävastukseen.

CamoN
05.10.2015, 13.41
Jos kehujen perusteella valitsisin tietokonetta, ostaisin varmaan Applen, vaikka tiedän jo ennakkoon sen olevan väärä valinta. Kiihkoileva kultti on sitäkin kovaäänisempi.

Koska ketju karkasi jo hakoteille, otan vapauden kommentoida vaikka tähän lausuntoon.

Kotiini ostettiin edellinen pöytäkone melko tasan kuusi vuotta sitten, 2009 syksyllä. Heti kättelyssä asensin rakenteelliset maksimit työmuistia. Viime vuonna vaihdoin perinteisen kiintolevyn SSD:hen kun niiden hinnat tippuivat siedettäviksi ja vanha levy vaikutti olevan arkiaskareiden suurin pullonkaula. Samalla koneesta hävisi ainut melunlähde ja se on nykyään kevyessä käytössä äänetön. Kuuden vuoden aikana olen maksanut käyttöjärjestelmäpäivityksistä 30€ tai 60€, en muista tarkalleen. Kone on edelleen kuin uusi ja sillä hoidetaan edelleen samoja töitä kuin aikaisemminkin, raskaimmillaan työt ovat valokuva- ja videoeditointia.

Onneksi iMacia ei hankittu pelikoneeksi, koska sellainen se ei ollut ostaessa eikä se ole vielä sellaiseksi muuttunut. Muuten varsin hyvä laitos, joka on maksanut kakkosella alkaneen hintalappunsa jo kauan sitten takaisin.

latuman
05.10.2015, 13.49
Koska ketju karkasi jo hakoteille, otan vapauden kommentoida vaikka tähän lausuntoon.

Kotiini ostettiin edellinen pöytäkone melko tasan kuusi vuotta sitten, 2009 syksyllä. Heti kättelyssä asensin rakenteelliset maksimit työmuistia. Viime vuonna vaihdoin perinteisen kiintolevyn SSD:hen kun niiden hinnat tippuivat siedettäviksi ja vanha levy vaikutti olevan arkiaskareiden suurin pullonkaula. Samalla koneesta hävisi ainut melunlähde ja se on nykyään kevyessä käytössä äänetön. Kuuden vuoden aikana olen maksanut käyttöjärjestelmäpäivityksistä 30€ tai 60€, en muista tarkalleen. Kone on edelleen kuin uusi ja sillä hoidetaan edelleen samoja töitä kuin aikaisemminkin, raskaimmillaan työt ovat valokuva- ja videoeditointia.

Onneksi iMacia ei hankittu pelikoneeksi, koska sellainen se ei ollut ostaessa eikä se ole vielä sellaiseksi muuttunut. Muuten varsin hyvä laitos, joka on maksanut kakkosella alkaneen hintalappunsa jo kauan sitten takaisin.

Eihän siinä nyt teknisesti mitään erikoista ole. Kuusi vuotta sitten rahalla pystyi ostamaan tälle päivällekin sopivan tietokoneen, oli se Mac tai PC. Enemmän ne ristiriidat tulee ohjelmistosta, niiden valikoimasta, ja niinkuin mainitsit pelaamisesta. Joitain rautajuttujakin on, mitkä on applella tehty vaikeaksi vain siksi koska ne voi.

CamoN
05.10.2015, 22.53
Joitain rautajuttujakin on, mitkä on applella tehty vaikeaksi vain siksi koska ne voi.

No juu, se on ihan totta että osataan Applellakin tehdä paskoja vehkeitä ja silti pyytää ihan samaa hintaa kuin niistä paremmin loppuun asti mietityistä paketeista. Näkeehän sen vaikka puhelimista - nelosessa oli "grip of death", kutosessa "bendgate". Ostin tietysti vitosen.

Ja sama analogia lienee siirrettävissä polkupyöriinkin, mutta pyörissä niiden huonojen puolien pulpahtaminen esiin voi tapahtua koeajon aikana tai vasta vaikka ensimmäisessä vuosihuollossa. Ihan sellaiset tyypilliset tyhmäilyt kuten keskiön alta puuttuva valumareikä saattaa kuluttaa rospuuttopyörässä keskiölaakereita loppuun vähän väliä. Jossain tonnin pyörässä sellainen on ja toisessa taas ei.

latuman
05.10.2015, 22.56
Mikä pyörämerkki on polkupyörien Apple?

Lähetetty minun Nexus 5 laitteesta Tapatalkilla

paaton
05.10.2015, 23.36
Miten se menikään tuolla toisaalla kun rullaavuudesta puhuttiin.. Ei sillä ole mitään väliä maastopyörässä ja oma ongelma jos ei ole reisiä polkea sitä pyörää.

Joo, ja leveä rengas rullaa paremmin katupyörässäkin. Fatin rengas on oikeastaan uber hyvä rullaamaan. Ylipainokin on vain ylivoimaa.

seppo_taalasmaa
05.10.2015, 23.46

Santa Cruz ? Yeti ? Köyhän näkökulmasta pyörät näyttävät hienoilta ja brandin arvo on vahva. En tosin usko että vaikk viiden tonnin tallboy pystyy lunastamaan hintalappuaan metsän puolella. Toisaalta sillä vitosella saa jo vaikka hiilikuituisen jäykkäperän ja siihen päälle vielä kohtuullisen täpärin.

Applehan on helppokäyttöinen ja "kiva". Todellista suorituskykyä ei siitä masiinasta irti saa. Ei ainakaan ilman tähtitieteellistä hintaa. 2 vuotta sitten ostin läppäriä aktiiviseen käyttöön. Läppärissä 2x2GB Nvidian näyttistä 16GB keskusmuistia, hybridikovalevy, Intel i7 2,6Ghz neljäytiminen jne. maksoi runsaan tonnin. Pyysin applelta tarjousta vastaavasta koneesta. 4200€ kertyi hinnaksi johon kuului 128GB SSD. Ei yllättänyt . Apple tahkoaa hirveää katetta samoilla kiinassa tehdyillä komponenteilla ja housuntaskuissa taipuvilla puhelimilla.

TemMeke
06.10.2015, 07.42

FINNPOWER? (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44673-FINNPOWER%99-F-uusi-py%F6r%E4-H%E4rm%E4st%E4)

Lähettelin työnantajan tietämyskoneelta selaimella.