Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen maastopyörä hakusessa

Hei fillariasiantuntijat!
Tarkoitus olisi hankkia varmatoiminen maastopyörä ympärivuotiseen työmatka-ajoon sekä satunnaisille metsälenkeille (lähinnä polkujen ajoa). Aiempaa pyöräkokemusta on vain ns. "peruspyöristä", jollaisella olen nytkin työmatkani hyvillä keleillä ajanut (Helkaman Kulkuri). Jonkin verran olen ajanut tuolla myös kevyessä metsämaastossa, mutta eipä oikein siihen sovellu :)
Sen verran olen jo aiheeseen tutustunut, että valinta osuu 29 tuuman takajäykkään/täysjäykkään malliin. Budjetti on liukuva noin 1200e maksimiin asti - mitä halvemmalla toki saa riittävää laatua, sen parempi, sillä varusteitakin pitää ostaa kaveriksi.
Periaatteessa olen nyt havainnut kaksi hyvää vaihtoehtoa; joko ostan täysjäykän Pinnacle Ramin Onen (http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/ramin-one-2015-mountain-bike-ec071312) tai vaihtoehtoisesti sijoitan enemmän etujoustolliseen malliin, jossa todennäköisesti on myös paremmat muut osat.
1. Jos ostan tuon Ramin Onen, onko runko hyvä päivityksiä ajatellen (esim. joustokeula)? Kuinkas osien laatu?
2. Mitä takajäykkiä maastopyöriä kannattaisi katsella lähemmin ja mistä? Olen tutustunut alustavasti Bike Discountin valikoimaan, mutta valitettavasti sopivia runkokokoja on harvasta mallista tarjolla :( (käsittääkseni 20" olisi minulle sopiva). Asun Espoossa, joten tästä läheltä (pääkaupunkiseutu) voi toki suositella myös kivijalkaliikkeitä, jotka myyvät maastopyöriä. Tuntuvat vaan pyörät olevan huomattavasti kalliimpia kivijalasta ostettuna kuin vaikkapa Bike Discountista tilattuna.
Pituuteni on 183cm ja jalan sisämitta 86cm.
Käyppä vaikka ridemooressa konalassa koeajamassa pari mallia ja juttelemassa sopivista vaihtoehdoista?
Tieto lisää tuskaa.... ;)
Ramin One on toiminut itellä ihan mainiosti, mutta tiettyä huoltolistaa on kyllä kertynyt, eli:
-Gripit vaihtui välittömästi lock-on mallisiin. En ala pelleilemään noilla kumikortongeilla
-Satulatolppa ei vaan pysynyt ylhäällä, ellei kiristänyt kuusiokololla pikalinkun sijaan. Hommasin kunnon Truvativin tolpan, joka pysyy erinomaisesti pelkällä linkulla
-SRAM GXP keskiö kesti vain vuoden. No, 30 euron osa, ei kai voi valittaa. Vaihdoin äskettäin ja taas päästellään.
-Pultteja syytä kiristää. Pitkään naksui kammet, mutta kampien ja rattaan välisten pulttien kiristys auttoi. Kannattaa käydä kaikki mutterit lävitte
Muutoinhan en voisi keksiä parempaa pyörää kun taikasana on "ympärivuotinen" työmatka-ajo. Tulee niitä päivä kun on 30 senttiä auraamatonta loskalunta ja siitä olisi tarkoitus ajaa läpi. Tämä kelpaa. Jäykkä alukeula on oikeastaan ainoa vaihtoehto, ellei halua upottaa tonneja hiilarikeulaan, vaikka se on todella epämukava, niinkuin kaikki alukeulat on itellä olleet.
Jossain vaiheessa voimansiirtoa olisi tarkoitus päivittää vähän laajempaan suuntaan, sillä huonoilla talvikeleillä ylämäissä joutuu tekemään vähän turhan paljon töitä, kun puhutaan kuitenkin pakollisesta työmatkasta, eikä mistään huvikseen kuntoilusta.
Tankoa olen myös kaventanut. Työmatkalla ultraleveästä maastotangosta ei ole mitään hyötyä, vaan silkkaa haittaa. Kolme senttiä kustakin päästä pois ja johan rauhoittui ja mukavoitui ohjaamo.
Voimansiirto ja jarrut ja kaikki muukin on muutoin toiminut niinkuin pitää. Erityismaininta satulasta, joka sattuu omaan pyllyyn sopimaan todella hyvin. Leveät nastarenkaat vielä puuttuu, mutta varmaan tilaan kun kelit käy mahdottomiksi ajaa pelkällä kumilla.
Rungosta sinällään en osaa sanoa juuta tai jaata, kun en harrasta runkojen vertailua. Se on maastopyörän runko, eli se on matala ja se on tehty alumiinista. Kyllä se on pitänyt osat oikeilla paikoillaan. En tiedä mitä siltä pitäisi vaatia. Tuo 2015 väritys on melko kauhea, eikä tämä 2014 sininen, mikä itselläni on, ole tyylikkäimmästä päästä.
Kilometrejä olen kerryttänyt ehkä noin 3500. Voimansiirron osissa ei juuri mitään huomioitavaa kulutusta. Sääli, sillä ei viitsisi päivittää ennenkuin tuo kuluu kunnolla.
edit: Olen 176cm pitkä ja minulla on M -koko. L olisi ollut ehkä hieman sopivampi, sillä stemmi on nyt jo 100mm ja satula lähes ääriasennossaan.
edit2: Korjaus, tässä on teräskeula. Joka tapauksessa varmaan keulan kulma ja yleisergonomia aiheuttaa sen että se on tolkuttoman kovan tuntuinen. En haluaisi tietää millainen olisi alukeula tässä. Kivulias, kuvittelisin.
orc biker
27.09.2015, 23.51
Tarkoitus olisi hankkia varmatoiminen maastopyörä ympärivuotiseen työmatka-ajoon sekä satunnaisille metsälenkeille (lähinnä polkujen ajoa). 
Radoniin on helpompi laittaa takalokari, kun vaihtajan piuha tulee alakautta. Samoin Radonia on kivempi nostaa vaakaputken alta, kun piuhat ovat piilossa. Muuten ihan sama, kumman ostaa. Ramin One on paljon huonompitasoinen pyörä. 9 vaihdettakin sopii huonosti monipuoliseen ajoon. 
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-9.html
 (https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-9.html)http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70/
Maasturissa kun vähän pudottaa edestä paineita niin keulakin pehmenee.
Orc, eiks nuo alapuoliset vaijerinviennit ole vähän riskaabeleja jos metsässä rymistellään?
Tulipa käytyä edellisellä viikolla testailemassa pyöriä eri liikkeissä, ja Cube tuntui aika hyvältä. Osaako joku sanoa, mitä merkittävää eroa on Cube LTD Prolla (2016 malli, http://www.cube.eu/en/products/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-pro-2x-blackline-2016/) ja Radonin ZR Team 8.0:lla (http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-80/)? Ensimmäistä saisi kohtuuhyvään hintaan ihan suomalaisesta liikkeestä (hintaero saksaan mitätön), toisen joutuisi tilaamaan ulkomailta. 
Valinta voisi osua näiden kahden välille, tai sitten vaihtoehtoisesti kuulisin mielläni lisää mahdollisista vaihtoehdoista - pyöriä kun tuntuu olevan melkein loputon suo erilaisilla komponenteilla... Canyonit vaikuttavat kiinnostavilta, mutta toimitus menee liian pitkälle.
Radonissa on Reba, Cuutiossa vähän "huonompi" jousto. Tuo nyt ekana itselle pisti silmään.
En ole kyllä silveriäkään kokeillut, jäi vaan mieleen niistä lukiessa, että oli suht painava vrt muihin.
Ei taida 2016-mallisessa Radon ZR Team 8.0:ssa enää olla Rebaa. Edellisvuotisessa oli ja hintakin oli satasta halvempi.
Mun silmään noissa kahdessa ei ole juuri muuta eroa kuin tuo keula, mutta Cubessa se on parempi(Recon Silver TK Air vs. (XC?)30 29).
Entäs tämä: http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-LTD-Pro-29-blackline-2015/c-WG001036/a-A018125 ? Fun-cornerista on vielä kuulemma monesti saanut alennusta sähköpostilla kysymällä.
Tjaa, minä valitsisin ehdottomasti noista Reban. Recon Gold olisi sensijaan tosi mielenkiintoinen.
Mitä noi reconin silver keulat oikeesti ovat? Tiedoissa lukee air/coil. 
Onko siinä siis sekä jousi, että ilma? 
Lähinnä, Onko ne säädettävissä myös kevyelle kuskille? Sukulaispoika on hankkimassa 700 euron hintaluokasta myös maasturia ja kyseli mielipidettä mutta en minä noista rebaa alemmista malleista tiedä mitään.
Halvimmissa on tosiaan xc30 ja siinä jousi joten liiallinen jäykkyys vakiona lienee ongelma?
seppo_taalasmaa
13.10.2015, 10.58
Onko saatavissa vielä 2015 mallia LTD:stä Suomesta? R-tech:ltä taitaa saada. Vois myös irrota uutta mallia paremmalla hinnalla.
Suuri kiitos kaikille vastauksista, eiköhän tästä kohta saa pyörän ostettua!
Entäs tämä: http://www.fun-corner.de/index.php/en/Cube-LTD-Pro-29-blackline-2015/c-WG001036/a-A018125 ? Fun-cornerista on vielä kuulemma monesti saanut alennusta sähköpostilla kysymällä.
Hmm, tuohon hintaan vuoden 2015 malli vaikuttaa kyllä myös kiinnostavalta. Mitä kokeneemmat on mieltä, onko järkeä maksaa ~200e enemmän vuoden 2016 mallista? 2015 mallissa parempi keula, mutta 3x10 (vrt. 2x11) ja takavaihtajassa ei tätä XT:n "kytkinominaisuutta", eli ketju tärisee enemmän. Onko muita merkittäviä eroja joita kannattaa ottaa huomioon?
Kommetteja edellisiin kysymyksiin, anyone?
Suuri kiitos kaikille vastauksista, eiköhän tästä kohta saa pyörän ostettua!
Hmm, tuohon hintaan vuoden 2015 malli vaikuttaa kyllä myös kiinnostavalta. Mitä kokeneemmat on mieltä, onko järkeä maksaa ~200e enemmän vuoden 2016 mallista? 2015 mallissa parempi keula, mutta 3x10 (vrt. 2x11) ja takavaihtajassa ei tätä XT:n "kytkinominaisuutta", eli ketju tärisee enemmän. Onko muita merkittäviä eroja joita kannattaa ottaa huomioon?
Juuri Cube LTD-Pro 2015 hankkineena ja pitkät keskustelut myyjän kanssa  käyneenä 2015 vs. 2016 malleista voin suositella tämän vuoden mallia.  Pyöräähän voi päivitellä osien suhteen jos käyttö sitä vaatii. Tämäkin  tulee halvemmaksi kuin ostaa lähtökohtaisesti huonompi ja päivittää  siihen osia.
seppo_taalasmaa
15.10.2015, 21.57
Juuri Cube LTD-Pro 2015 hankkineena ja pitkät keskustelut myyjän kanssa  käyneenä 2015 vs. 2016 malleista voin suositella tämän vuoden mallia.  Pyöräähän voi päivitellä osien suhteen jos käyttö sitä vaatii. Tämäkin  tulee halvemmaksi kuin ostaa lähtökohtaisesti huonompi ja päivittää  siihen osia.
Täällä kohta 2 LTD pro :ta kun saksan maalta niitä saa alle kahdeksan sadan.
Itsellä ollut nyt maastopyöräkuume kohta vuoden päivät ja ajattelin josko nyt jouluna investoisin ja ostaisin viimein pyörän. Foorumia tullut kovasti selailtua ja olen päätynyt jäykkäperään, käsitykseni mukaan parempi vaihtoehto aloittelijalle.. Nyt sitten olisi pyörän valinnan aika ja itsellä kaksi vaihtoehtoa: kona
http://www.konaworld.com/honzo_dl_al.cfm
Cube
http://fun-corner.de/en/mountainbikes/2288-cube-litening-c68-slt-zeroblack-2015.html?search_query=Cube+ltd+sl&results=6#/58-frame_size-19
Pyörät ilmeisesti hieman eri tyylisiä? 
Mutta mistä tuon hinnan ero eli miksi kona kalliimpi? Cubessa parempi osasarja ainakin? Keuloista en tiedä vielä juurikaan? Mutta cube ilmeisesti kevyempikin? 
Molemmista olen löytänyt ihan hyvää palautetta ja tällä hetkellä vaaka taittuisi konaan, koska ilmeisesti hieman enemmän tarkoitettu vaikeaan maastoon?
Osaisiko joku asioista enemmän tietävä kertoa mulle enemmän pyöristä ja hieman vertailla niitä? Koska itse en vielä niin paljon näistä tiedä..
Kiitos jo kovasti etukäteen!
Mulla on tuon honzon halvemman version edeltäjä Taro, ja en voi kuin suositella. Pyörä menee mistä vaan, ja on tukevampi kuin nuo xc-pyörät. Jos mielessä on enemmän pururata- ja hiekkatie- kuin maastolenkit, on taas Cube todennäköisesti parempi vaihtoehto geometriansa puolesta. Konassa maksaa laadukas runko, ja jonkin verran myös merkki.
Lähtökohtaisesti täällä aina suositellaan pyörää osien hinta-/laatusuhteen perusteella ja siinä saksalaiset vievät voiton. Jos se ei ole mitenkään tärkeä kriteeri niin Kona on ihan hyvä valinta.
Täältä saisi Konan ihan testiin suht edullisesti:
http://www.bikeshop.fi/Kona_2016_testipyorat/ekauppa/pKONATESTI16/&listpos=3
Ehkä itse tulisi juuri enemmän ajeltua niitä polkuja kuin pururatoja ja ton konan sais tuolta bikeshopista siihen vajaaseen 1800e hintaan jos sinne rekistöröityisi kun tulee se -15% alea vai oonko oikein ymmärtänyt?  Ja onko mitään hajua tosta konan painosta? Ja onko tuo keula hyvä? Ja kuinka hyvä toi sitten toi deore osasarja on kun ainaki mitä olen lueskellut niin shimano xt ja slx sarjat ilmeisesti hyviä, mutta deoresta ei o sanottu oikeen juuta eikä jaata..?
Onhan noi osat pyörän hintaan nähden vähän heikot mutta sinänsä kyllä ajamiseen riittävän hyvät. Jos on eka pyörä niin mikset ota Konaa pariksi päiväksi koekäyttöön, hinta 30 euroa. Näkisit edes vähän miltä tuntuu ajelu.
Jäykkä alukeula on oikeastaan ainoa vaihtoehto, ellei halua upottaa tonneja hiilarikeulaan, vaikka se on todella epämukava, niinkuin kaikki alukeulat on itellä olleet.
Olet siis vaihtanut keulan, minkä keulan ostit?
Jossain vaiheessa voimansiirtoa olisi tarkoitus päivittää vähän laajempaan suuntaan, sillä huonoilla talvikeleillä ylämäissä joutuu tekemään vähän turhan paljon töitä, kun puhutaan kuitenkin pakollisesta työmatkasta, eikä mistään huvikseen kuntoilusta.
Itse toivoisin Raminiin isompaa eturatasta niin voisi päästellä vielä kovempaa asfaltilla.
Harvoin tulee pientä vaihdetta käytettyä.
Tuo 2015 väritys on melko kauhea, eikä tämä 2014 sininen, mikä itselläni on, ole tyylikkäimmästä päästä.
2015 malli on omaan silmään täydellinen, näkyy ja erottuu! Ei mikään tylsän värinen.
Mutta nämähän ovat mielipide kysymyksiä.
Heitä latuman kuva fillaristasi tuonne Ramin topicin puolelle :)
Olet siis vaihtanut keulan, minkä keulan ostit?
Itse toivoisin Raminiin isompaa eturatasta niin voisi päästellä vielä kovempaa asfaltilla.
Harvoin tulee pientä vaihdetta käytettyä.
2015 malli on omaan silmään täydellinen, näkyy ja erottuu! Ei mikään tylsän värinen.
Mutta nämähän ovat mielipide kysymyksiä.
Heitä latuman kuva fillaristasi tuonne Ramin topicin puolelle :)
En oo vaihtanut. Ei tohon tarkoitukseen viitsi 
Lähetetty minun XT1562 laitteesta Tapatalkilla
Aivan joo, sain sen käsityksen vaan tuosta viestistäsi kun puhuit alukeulasta ainoana vaihtoehtona kun noissa Ramineissahan se on terästä.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.