PDA

Näytä tavallinen näkymä : SLX vs. XT jarrut

Kiituri
24.09.2015, 14.48
Mikä on käytönnössä uusissa versioissa noiden jarrujen ero tuntuman ja tehokkuuden suhteen?

slow
24.09.2015, 15.07
Käytännössä noiden mallien välillä ei mikään. XT:t ovat hieman kevyemmät ja hieman enemmän säädettävät mutta SLX tarjoaa mielestäni rahoille paremmin vastinetta.

Jos kaipaa suurempaa jarrutustehoa niin kannattaa katsella nelimäntäisiä jarruja. Simpalta esimerkkeinä edullisempi Zee ja hieman arvokkaampi Saint. Ja sitten paljon muiden merkkien malleja.

SLX:llä pärjää normaalissa metsämöyrimisessä enemmän kuin hyvin.

Kiituri
24.09.2015, 15.41
Zee:n tiedänkin ja olen ymmärtänyt niiden olevan hyvät. Nyt vaan yritän arpoa kahden Canyon Dude mallin välillä joiden ainoa ero omalta kantilta jarrut SLX-XT.
Pyörissä on 180/160mm jarrulaikat. Onkos SLX-XT eroa sen suhteen jos vaihdettava pidon vuoksi adapterit ja 200/180mm laikat?

IncBuff
24.09.2015, 15.54
Käytännössä noiden mallien välillä ei mikään. XT:t ovat hieman kevyemmät ja hieman enemmän säädettävät mutta SLX tarjoaa mielestäni rahoille paremmin vastinetta.

Päteekö tämä myös uusien M8000-sarjan XT-jarrujen kanssa? SLX:stähän ei vielä uutta mallia ole tullut. M785 XT:ssä ja vastaavassa SLX:ssähän ei tosiaan paljoa eroa ole.

Kiituri
24.09.2015, 16.01
Mitä muuten se parempi säädettävyys tarkoittaa? Onhan SLXssä kai etuvedon säätö?

Greycap
24.09.2015, 16.04
M675 SLX vs. M785 XT on omilla havainnoilla näin. Materiaaleista tai painosta en sano mitään.

Kahvan erot: XT:ssä on kahvan etäisyyden pikasäätö ja vapaaliikkeen säätö, SLX:ssä vain ensinmainittu. Tosin se on tehty niin että vapaaliikkeen säätöruuvin paikalle on kierretty peitelevy jonka voi korvata sopivalla ruuvilla (en tiedä kokoa, en ole tehnyt) ja hoplaa, SLX:ssäkin on vapaaliikkeen säätö. Kyseisellä modauksella vapaaliikettä saa lisää muttei vähempää, minimiin ruuvattu XT ja peukaloimaton SLX on samalla säädöllä.

Satulan erot: XT:ssä on paloja paikallaan pitämässä jousisokkavarmistettu ruuvi, SLX:ssä tavallinen taivutettava metallisokka. Jekku piilee siinä että myös SLX-satulaan on koneistettu sen ruuvin kierteet, ruuvit maksaa Bike-Discountissa 1,50€ kappaleelta ja lopputuloksena on sama satula kuin XT:ssä.

Jarrupaloissa voi sitten olla eroja tai yhtä hyvin olla olematta, minun XT:t tuli jäähdytysrivoitetuilla sintteripaloilla ja SLX:t tavallisilla resiinipaloilla mutta tällä hetkellä ne resiiniset on noissa XT:issä.

msktv
24.09.2015, 17.05
Itse kesällä pähkäilin saman asian kanssa, lopulta päädyin SLX ja ekan kerran ajaessa tuli tunne että syteen meni jarrujen kanssa.
Mutta muutaman lenkin jälkeen jarrut vasta toimimaan.
Itselläni on 203mm edessä 160mm takana ja hyvin riittää pysäyttämään 100kg pyöräilijän ja välillä muksun peräkärrissä.
Hinta/laatu suhde omasta mielestä todella hyvä.

t3mppu
24.09.2015, 17.33
Mä tein Zeehen tuon etuvedon säädön, epäilisin SLX:ään menevän samalla tavalla.
Modilla nimenomaan sai poistettua etuvetoa (free stroke).

Kyseessä ei ole peitelevy vaan ruuvi, joka ei ole tarpeeksi pitkä vähentämään etuvetoa.
Siinä on kantana 2 reikää, johon sopii tuollainen haarukka.

Kierre on muistaakseni M4 ja pultin kantaa piti hieman sorvailla (porakone + viila), jotta se mahtui paikoilleen.
Punaisella tussilla merkattu tuon alkuperäisen kierreosan pituus.

mtbr forumilla oli ohjeena, että tuota voi kiertää 2-2½ kierrosta sisään ja kuulemma jos kiristää liikaa/voimalla niin voi murtua joku osa, joka ei vissiin kuitenkaan juuri vaikuta toimintaa.
http://forums.mtbr.com/brake-time/shimano-zent-812550.html

Teipissä oleva alimman punaisen ja sinisen viivan välinen ero on poistuneen etuvedon määrä.
Tuon siirtää kahvaa lähemmäs tankoa, joten säädön jälkeen ruuvasin kahvan takaisin normaalille etäisyydelle.
Lopputuloksena reach on sama, mutta jää enemmän tilaa jarrukahvan ja tangon väliin.

http://t3mppu.kapsi.fi/fillari/shimano_zee_free_stroke_adjuster.jpg

Greycap
24.09.2015, 18.45
Jaa-a, ei noissa minun SLX:issä ainakaan ole minkään sortin "tyhjät pois" aluetta vaan heti kun kahva liikkuu alkaa männätkin liikkua. Olisiko sitten mallikohtaisia eroja.

Jamppe
24.09.2015, 22.02
Tuolla säädöllä käytännössä männät siirtyvät lähemmäs jarrulevyä, eli sitä kautta kahvan vapaa liike pienenee. Todennäköisemmin saa kuunnella kihnutusta mitä lähempänä palat ovat. XT:ssä tuo säätö on valmiina, heti alussa säädin palat mahdollisimman lähelle ja sen jälkeen säätöön ei ole tarvinnut koskea.

Antza44
25.09.2015, 00.30
Zee:n tiedänkin ja olen ymmärtänyt niiden olevan hyvät. Nyt vaan yritän arpoa kahden Canyon Dude mallin välillä joiden ainoa ero omalta kantilta jarrut SLX-XT.
Pyörissä on 180/160mm jarrulaikat. Onkos SLX-XT eroa sen suhteen jos vaihdettava pidon vuoksi adapterit ja 200/180mm laikat?
Jos viittaat -15 mallin joustokeula Dedeihin ja et anna arvoa kalliimman hiilikuitu tangolle ja satulatolpalle, niin tuo 400€ lisä panostus menee kyllä aika hyväntekeväisyyteen. Hyvin ainakin minun läski pysähtyy yhdellä sormella 180mm SLX jarruilla. Enkä ole noitakaan saanut lämmöstä hukkumaan, mutta jos oikeen alamäki ajoa ajaa, niin suurin etu tulee Xt:n jäähdytetystä paloista ja peremmista levyistä ja nekin voi päivittää, myös SLX jarruihin.