PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nishiki -hybridi RH-80-V vuodelta 2007

nishiki_man
22.09.2015, 21.28
Hei,

Minulla on tuo yllä mainittu Nishikin hybridi eli malli on RH-80(V).

Pyörä on toiminut hyvin jo 8 vuotta. Nyt kun puhdistin ketjuja ja rattaita niin pyörään ilmestyi outo rutina. Ruhina-Rutina (hrrrr-rrrrr) kuuluu kun polkupyörällä ajaessa ei polje polkimia vaan antaa mennä vaikka alamäessä tai tasaisella omalla vauhdilla.

Kävin yhdessä pyöräkorjaamossa jossa ei osattu neuvoa. Menin toiseen ja siellä välittömästi minua neuvottiin, että syynä on vioittunut vapaaratas. Voiko vapaaratasta vioittaa ns. ulkoapäin puhdistaessa polkupyörää. Pesin polkupyörän fairyllä käyttäen pesusientä eli en mitään painepesua tms. Lisäksi puhdistelin ketjut ja rattaat käyttäen öljyä ja puuvillakangasta. Lisäksi otin rattaista sinne kertyneen mustan lian pois hankaamalla rattaita lattapäisellä ruuvimeisselillä. Niistä lähti paljon pois mustaa tahnaa.

Pyöräkorjaaja sanoi että ketjut ovat vähän venyneet mutta eivät vielä pahasti. Hän sanoi että vapaaratas tulisi vaihtaa uuteen. Voiko tuota vapaaratasta huoltaa mitenkään ulkoapäin esim. öljyllä tai muuten? Vai onko se jotain rakettitiedettä?

Lisäksi toinen ongelma joka kyseisessä pyörässä on että nuo vaihtajavivut jotka on molemmilla puolilla alimmaisina lyövät usein tyhjää. Eli niitä saa niin sanotusti rämpätä edestakaisin ennen kuin ottavat jotenkin kiinni ja sitten kykenee vaihdetta vaihtamaan. Kosteus kuulemma tekee tuollaista vikaa. Laitoin sinne kosteuden poistajaa ja öljyä mutta vika ei poistunut.

Paljonko kannattaa tällaisen polkupyörän täyshuollosta maksaa? Täyshuoltoa ei ole koskaan aiemmin tehty. Suurimmat remontit tähän asti ovat olleet vaihteiden säätö, talvirenkaiden alle laitto, jarrupalojen vaihto, ketjusuojan laitto.

Olen polkupyörään tosi tyytyväinen ollut. Ainoa isompi miinus tulee noista vannejarruista. Talvella olen kaatunut pari kertaa kun jarruja tarvittaessa ne eivät enää toimikaan kun on uutta lunta kertynyt jarrujen kohdalle. Tai sitten jarrut ovat kokonaan jäässä. Olen silloin unelmoinut levyjarruista.

Eli voikos tuota vapaaratasta itse huoltaa jotenkin helposti? Ja minkä asteinen vapaaratasvika tuossa on nyt kun se ainoastaan antaa tuota hurina-nurina-jurnutusta mutta esimerkiksi polkimet ei pyöri vielä pakosta minnekään kun esim. alamäkeä menee alas. Ainoastaan tuo outo ääni tällä hetkellä oireena. Onko pyörällä turvallista ajaa?

Ja mitä mieltä ylipäätänsä olette tästä pyörämallista Nishiki hybridi RH-80-V.

Kiitoksia tiedoista.

Marsusram
22.09.2015, 23.35
Johan tuolla vapaarattaalla on aikaa ajettukin, luultavasti kulunut ja jossain vaiheessa voi veto loppua rusahdukseen. Sama kuin jos autosta leviää kytkin, turvallisuus paranee kun ei saa lisää vauhtia.
Saman purkutyön ja enemmän joutuu huoltaessa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37343-Vapaarattaiden-huolto-ohjeita-%28Campagnolo-Shimano-DT-Mavic-jne-%29)tekemään kuin uuteen vaihtaessa.
Voi sitä avata ja voidella, mutta kannattaako tekohengittää kun koko navan saa muutamalla kympillä (esim LX (https://www.bike-components.de/en/Shimano/LX-HR-Nabe-FH-T670-p34224/)) ja vapaarattaan parilla (sopivuus mallin mukaan, esim. M530 napaan (https://www.bike-components.de/en/Shimano/Freilaufkoerper-8-9-10-fach-fuer-Deore-FH-M530-ab-2005-p31489/)).

Vaihteiden toimivuuteen vaikuttaa se missä kunnossa ovat vaijerit ja niiden kuoret, onko kosteutta, ruostetta tai likaa välissä. Vaijerien voitelu auttaa.
Jos ei itse pysty tai ei ole työkaluja, on paras teettää huolto. Yleensä hinnoiteltuja vakiohommia.

latuman
23.09.2015, 10.19
Aina kun putsaan ketjun ja hinkkaan rattaista paksun töhkän pois, mulla alkaa voimansiirto pitää semmosta kahinaa niinkuin ois yltäpäältä hiekassa. Se loppuu aika nopeesti kun ajelee, eli ei varmaan omalla kohalla mitään vakavaa. Outoa vaan.

docweird
23.09.2015, 15.06
Voiko vapaaratasta vioittaa ns. ulkoapäin puhdistaessa polkupyörää. Pesin polkupyörän fairyllä käyttäen pesusientä eli en mitään painepesua tms.

Paljonko kannattaa tällaisen polkupyörän täyshuollosta maksaa? Täyshuoltoa ei ole koskaan aiemmin tehty. Suurimmat remontit tähän asti ovat olleet vaihteiden säätö, talvirenkaiden alle laitto, jarrupalojen vaihto, ketjusuojan laitto.
Vapaarattaassa on kasa kuulalaakereita vaseliinissa. Mahdollista että vuosien saatossa tuo on kadonnut kulutuksen ja sateen voimasta ja viimeisetkin voitelut lähtivät jos sinne sattui menemään reippaasti Fairyä joka poistaa rasvaa / öljyä tehokkaasti.

Koko voimansiirron (ketjut, etu- ja takarattaat, vaihdevaijerit, keskiö taakse) laittaa perusosilla (Alivio/Acera voimansiirto + esim. Deoren vaihtajalla) uusiksi noin satasella jos itse tilaa osat esim. saksasta ja tekee työn itse (osat suomesta niin hinta on lähempänä tuplat). Tuohon kun laskee työn hinnan, veroja, jne. niin aika yleistä on että lompakko kevenee 250-350 eurolla, helposti. Kalliimmilla osilla luonnollisesti enemmän.

Jos on aika, tilaa ja hieman mielenkiintoa niin ei tuo rakettitiedettä ole (pl, ehkä pinnaaminen jonka jättäisin muille) ja siinä säästää pitkän pennin kun tekee itse. Toki kannattaa se keskimmäinenkin laakeri (bottom bracket) tarkistaa samalla kun kamat on leviänä.

nishiki_man
23.09.2015, 20.31
Kiitoksia vastauksista. Onko teillä sitten hyviä nettikauppoja ulkomailla tiedossa josta saisi halvalla osia tuohon Nishikiin? Yksi taisi olla jo jossakin viestissä mainittuna mutta onko muita?

Sellainen kysymys vielä: Onko kenelläkään käytössä polkupyörässä gps-chippiä jotta jos varastetaan voisi käydä itse hakemassa polkupyöränsä takaisin vaikka pesäpallomailan kanssa? Käyttääkö ihmiset noita gps-chippejä ja mistä niitä saa halvalla ja miten ne ylipäätänsä toimii? Täytyykö ladata vai mitenkä homma toimii?

Sillähän tosiaan voisi löytää polkupyöränsä takaisin omaan kotiin jos gps-chip olisi vaikka pudotettuna runkoputkeen piiloon. Kellään kokemuksia?

docweird
24.09.2015, 10.35
Viimeksi itse tilailin täältä:
https://www.4thebike.de/

Sitten myös esim:
http://www.bike-discount.de/
(Esim. sama LX-napa pari eur halvemmalla kulujen takia - itse kun katselin BB/polkimet/ketjumitta -satsia niin näytti olevan 39eur vs 49eur tuo Bike Discount vs Bike Components hinnat)

4thebike:ssä on suuremmat postikulut (15 eur suomeen), kun taas hinnat tuntuvat olevan hieman pienemmät, varsinkin kalliimmissa kamoissa.

nure
24.09.2015, 16.31
Chainreaction toimittaa yli 50€ tilaukset postimaksutta.

nishiki_man
25.09.2015, 16.55
Sain muutamia neuvoja. Minulla oli ongelma, että Nishiki-RH-80 vaihdevivut ikään kuin löi tyhjää. Sitten kun monta kertaa niitä lyötätti niin joskus löysi pykälän ja tieto siirtyi etu- tai takavaihtajalle. Minulle kerrottiin, että minun kannattaa löysyttää vaihdinvivun kahvaa ja sitten eri asennossa ollessa irrottaa sellainen ristipäämuovitulppa jonka jälkeen pääsee suihkuttamaan ohutta öljyä sinne. Kuulemma kosteus ja lika kerryttää sinne kitkaa jonka vuoksi siellä vaihdinvivun sisällä olevat rattaat eivät pyöri kunnolla. No minäpä tein noin. Minulla ei ollut sitä wd-40 öljyä mutta käytin omaa aseöljyspraytä joka on ohutta ja poistaa myös kosteutta voidellen samalla. Tuon kikan kun tein niin vaihdevivut toimivat kuin uudet. Ilmestyi myös selvä naksahdusääni takaisin jonka olin jo unohtanut kun en tiedä monta vuotta se on ollut jo poissa. Pyörä ostettu vuonna 2007 heinäkuussa. Eli tuolla tavoin nuo vaihdevivut tuli kuntoon. Yksinkertainen vika. Yksi korjaamo jo ehdotti 80 euron vaihtoruljanssia vivuille...

Sitten minua kiinnostaa se, että voiko tuo minun vapaaratasvika johtua pelkästä vapaarattaan voitelun pois karkaamisesta. En ole pessyt pyörää koskaan painepesulla mutta silti minua tuo vaihtoehto jäi vaivaamaan koska vika ilmestyi sen jälkeen kun olin pessyt ja puhdistanut polkupyörän huolellisesti. Fairyä, vettä ja puuvillakangasta. Ketjuja ja rattaita puhdistin myös. Vaihdevipujen korjauksen jälkeen minua kiinnosti tuo vapaaratas. Laitoin pyörän kyljelleen maahan niin että takarataspakkapuoli oli päällimmäisenä. Aloin suihkuttaa määrätietoisesti aseöljyä pienimmän rattaan lähettyviltä josta akselikin menee sisälle. Noilla main siis suihkuttelin öljyä ja pyörittelin polkimia kumpaankin suuntaan. En tiedä onko tuo mahdollista oikeasti mutta minulle kävi tuossa hommassa silleen että tuo vapaaratasrutina hävisi käytännössä kokonaan kun ajoin koeajoa tuon suihkuttelun jälkeen. Pakko oli todeta että jotenkin se on mahdollista että tuo ohut öljy yltää vapaarattaaseen ilman pyörän purkua. Onko tuo teistä mahdollista vai miten selitätte tämän? Lisäksi haluaisin tietää, että jos se on mahdollista niin miten saisin sinne vapaarattaalle vielä vähän enemmän voitelua ilman että pitää ryhtyä purkamaan sellaista mihin ei kyvyt riitä?

TERU
25.09.2015, 17.18
Vapaarattaan kunnollinen voitelu edellyttää takanavan purkamisen, samalla sinne voi laittaa uudet vaseliinitkin kun ne on nyt pilautuneet ohuella öljyllä.

Pura napa uusilla työkaluilla, puhdista laakerit ja kuula huolellisesti, irroita vapaaratas, sisäpuolelta sinne pääsee valuttamaan ohutta ölyä, kuuliin vaseliinia niin navan laakereihin kuin vapaarattaaseenkin, kasaa huolellisesti sopivalle kireydelle, ei yhtään välystä muttei yhtään liian kireälle. Ei kovin vaikeata mutta tuottaa paljon tyydytystä.