PDA

Näytä tavallinen näkymä : pyörä talveksi?



sasii
22.09.2015, 21.15
Moikka,

Osaako joku viisampi neuvoa tietämätöntä ihmistä. Elikkä haluaisin ostaa pyörän, mutta en tiedä millainen pyörä sopii parhaiten minulle. Tarkoituksena olisi ajaa ympärivuoden pyörällä, asun pk-seudulla ja koulu matkaa kertyy päivittäin n. 50km + ylimääräiset lenkit (salille tai kauppaan).
Hybrid tai maantiepyörä ei ihan kiinnostaa, koska tarkoitus on ajaa myös metsässä ja kallioissa. Eli kumpaa te suosittelisitte näistä: etujousitettu vai täysijousitettua? Näin opiskelijana, minulla ei ole hirveen iso budjetti. Ja mitä seikkoija kannattaa ottaa huomioon, talvella? huollot ym..
Kiitos jo etukäteen!

Ski
22.09.2015, 22.03
Jep tervetuloa foorumille. Vaikea yhtälö, mutta varmasti ratkaistavissa.
Budjettihan se vähän vaikuttaa, toisille vähän on paljon, ja päinvastoin.
Oletko käynyt kiertään paikalliset pääkaupunkiseudun kaupat ja kysynyt neuvoa, koeajoja ym sieltä ?
Veikkaisin että täysjäykkä 28/29 leveähköillä renkailla varustettu teräspyörä voisi olla hyvä. Tai vastaava hyvällä etujoustolla.
No, varmaan muutkin vielä antaa vinkkejä. :)

eagle
22.09.2015, 22.49
Täysjäykkä voisi olla hyvä, ilmaiskarit ja keulat eivät tykkää kovista pakkasista. Lisäksi huoltovapaampi kun ei ole vaimennuksia.

latuman
23.09.2015, 10.32
Pinnacle Ramin One. Ei mulla muuta.

Kiituri
23.09.2015, 11.29
Täysjäykkä voisi olla hyvä, ilmaiskarit ja keulat eivät tykkää kovista pakkasista. Lisäksi huoltovapaampi kun ei ole vaimennuksia.
Mulla on nyt ollut kahdeksisen vuotta Cube jossa Foxin iskarit. Täytyy tunnustaa että pumppuja ei ole huollatettu kertaakaan. Takaiskari toimii edelleen loistavasti mutta keula on vähän tahmea (moskaa täynnä) mutta mutta ilman ne pitää niin hyvin että kerran tai kaksi vuodessa riittää paineiden tarkistus ja säätö.
Pyörällä on ajettu joka talvi. Tokihan pumput on hyvin hyvin tahmeat talvella, ainakin etu pummpu. takapumppu notkistuu lämmetessään.

Oman kokemuksen perusteella en hahmota miksi iskarit ei kestäisi talvea ja ainakin Foxin tapauksessa tuntuvat kestävän jopa huoltamatta. Eri asia tosiaan on sitten se että toimiiko ne huoltamatta kuin uutena. vanhan pyörän iskareita en vaan viitsi huollattaa kun iskari huollot alkaa olla kohta pyörän arvo.

MacKonte
23.09.2015, 13.16
Jos opiskelijan budjetti on tiukka (kuten aikanaan opiskelijana oli...), voisi hyvä käytetty olla sopivassa hintaluokassa. Vanhoihin laatupyöriin innostuneena löysin Fillaritorilta pari vuotta sitten Cannondale F900 - täysjäykän maasturin 26x2.25" renkailla ja sillä olen ajanut kesät ja talvet hiekkateitä, metsäpolkuja ja mitä vastaan on tullut. Kaveri kokeili kesällä pyörää uutukaisen Trekin 29:n jälkeen ja hämmästeli vanhuksen jämäkkyyttä ja keveyttä. Vanhan hankkiminen edellyttää tietenkin, että työkalut pysyy jollain lailla käsissä, vaikkakaan ostohetken perushuollon jälkeen ei ole tarvinnut normaalivoitelujen lisäksi muuta pyörälle tehdä.

oem
23.09.2015, 13.39
Käytetyn huoltoon osaa kyllä upota rahaakin. Toki asiantuntemus ja tuurikin auttaa.

supertele
23.09.2015, 13.44
Ei missään tapauksessa täysjoustoa, jos
1) Ajo on pääasiassa hyötykäyttöä ja/tai
2) Budjetti on pieni

Mikä on opiskelijan budjetti?

MacKonte
23.09.2015, 14.53
Käytetyn huoltoon osaa kyllä upota rahaakin. Toki asiantuntemus ja tuurikin auttaa.

Rahaa upposi renkaisiin ja parempaan satulaan yhteensä 80€ pyörän hinnan päälle. Muu kulu oli omaa työtä ja harrastuksessa sille ei lasketa hintaa :)

Jos ostaa täysin raadon, rahaa uppoaa toiseen potenssiin...ja osaaminen auttaa tietysti tässäkin.

Ulkorengas
23.09.2015, 15.47
Pinnacle Ramin One. Ei mulla muuta.

Kilpailevana ehdotuksena heitän Kona Big Rove AL. Omakohtaista kokemusta tuosta pyörästä ei ole, mutta pyörää pääsee kokeilemaan Suomessa ja hintakin on alennusten jälkeen maltillinen.

sasii
23.09.2015, 23.19
Ei missään tapauksessa täysjoustoa, jos
1) Ajo on pääasiassa hyötykäyttöä ja/tai
2) Budjetti on pieni

Mikä on opiskelijan budjetti?

Minulla on 17v jalkapallo tausta ja harrastan sitä edelleen. Olisi tarkoitus ylläpitää lihaskunto pyörämällä just kouluun ja muihin paikkoihin. Lähinnä pyöräilystä tulisi harrastus.Kuten mainitsin hakusessa olisi pyörä, jolla voi ajaa asfaltilla ja myös maastossa. Kysymys kuulu, kestääkö jouset talven pakkasta? Ja miten etujousitettu eroa täysijousituksesta? Onhan se myöskin tärkeä, että pyörä on mukavaa ja hyvä ajaa!
Tällähetkellä budjetti olisi n. 600-1000€. Tarkoituksena olisi just osta käytetyn pyörän, näin ensipyöräksi.

Marsusram
24.09.2015, 00.04
Aloitusviestistä jo sai kuvan että melko hyväkuntoisesta on kyse, kun 50+ km päivässä ei pelota. Fudiksesta saatu keskivartalon lihaskunto myös mahdollistaa hyvän maasturin hallinnan. Täysjäykkääkin uskaltaa silloin suositella kun tietää että ajajalla on kuntotaustaa. Jokapäiväiseksi kulkineeksi yksinkertaisemmat ovat vähähuoltoisempia.
Nykyiset joustohaarukat kyllä toimivat talvellakin, kunhan ei sorru halpoihin purkkavaimennettuihin jotka jäykistyvät, öljyvaimennus toimii talvellakin.
Tarvitsevat hyvin toimiakseen puhtaanapitoa, tiivisteiden voitelua ja ehkä kerran vuodessa öljynvaihtohuolto.
Täpärillä ajetaan enemmän penkistä, takajäykkä mahdollistaa paremmin putkelle nousemisen.
Jos ajaa paljon ja lujaa maastossa, niin täpäristä on siihen hyötyä, takajäykällä tai täysjäykällä taas joutuu ajamaan aktiivisemmin ja tasapainoillessa lihaskunto paranee.
Tiellä täpäristä ei ole hyötyä, jäykkäperä on kevyempi polkea.
Rennompi kannonkierto kuulostaa paremmin toista lajia tukevalta kuin kovempi kuluttava rymyäminen. (Joka sekin on hauskaa, mutta riskialttiimpaa.)
Siksi olen etujousitetun kannalla tuohon tarkoitukseen ja budjettiin.

PetriV
24.10.2015, 21.04
Enpä oikein löytänyt parempaa ketjua, niin ajattelin tähän jatkaa koska haussa on pyörä talveksi pääasiallisesti reilun 4km työmatkan polkemiseen.

Pidemmät polkemiseni teen kesällä luotettavalla cycclocrossarilla, mutta ny pitäisi saada hommattua muutaman sadan luotettava pyörä, jonka uskaltaa jättää lukittuna kadullekin. Budjetti on max. 400€ ja sillä hintaa ei mitään ihan priimatavaraa saa, mutta XXL Sportissa oli Whiten hybridi 399€: https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-hybridipyora-15/p/1108146_1_style

Mitä ammattilaiset sanovat, onko hintansa väärti? Puheissa myyjän kanssa osasarja on ihan ok ja jäykkäkeula parempi kuin saman hintaluokan joustot. Itselläni vähäinen asiantuntemus koskee lähinnä cycclo ja maantiepyöriä. Hinta-laatusuhde vaikuttaa näin ummikonkin silmään hyvältä.

noniinno
25.10.2015, 08.26
^ hyvältä näyttää. Tämä myös ihan käypänen: Norco Indie 3 | Sportax
http://www.sportax.fi/product/71/norco-indie-3

White on osiltaan vähän parempi, Norcossa puolestaan ainakin teoreettisesti mukavampi teräskeula.

AK-87
26.10.2015, 17.21
Eikös tuommoinen talvinen 4km/suunta taittuisi paremmin 29erilla? Siis maastorenkailla. Muutoin nyt ei paljonkaan ole väliä mitä palikoita fillarissa on. Toki itsekin on tullut ajettua talviset hyötyajot "hybridillä", 42mm nastoilla. Mutta jos helpolla haluaa päästä ja hankkia soveltuvinta mahdollista kalustoa, niin 29er se sitten kyllä olis.

Alla vaikkapa yksi vaihtoehto, jos vaihteeton kelpaa:

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/59561-on-one-inbred-29-sinkula-kaupunkimaastopy%C3%B6r%C3%A4/

Viltro
27.10.2015, 00.26
Enpä oikein löytänyt parempaa ketjua, niin ajattelin tähän jatkaa koska haussa on pyörä talveksi pääasiallisesti reilun 4km työmatkan polkemiseen.

Pidemmät polkemiseni teen kesällä luotettavalla cycclocrossarilla, mutta ny pitäisi saada hommattua muutaman sadan luotettava pyörä, jonka uskaltaa jättää lukittuna kadullekin. Budjetti on max. 400€ ja sillä hintaa ei mitään ihan priimatavaraa saa, mutta XXL Sportissa oli Whiten hybridi 399€: https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-hybridipyora-15/p/1108146_1_style

Mitä ammattilaiset sanovat, onko hintansa väärti? Puheissa myyjän kanssa osasarja on ihan ok ja jäykkäkeula parempi kuin saman hintaluokan joustot. Itselläni vähäinen asiantuntemus koskee lähinnä cycclo ja maantiepyöriä. Hinta-laatusuhde vaikuttaa näin ummikonkin silmään hyvältä.
Tätä itse myös suunnittelin työmatka pyöräilyyn kun budjetti on aika minimaalinen täällä myös. Xxl sivuilta luettuna renkaat vaihtoon (ainakin kesällä) kun original renkaissa aika paljon kuviota.. Ensi viikonloppuna jos ehtisi käydä liikkeessä kokeilemassa mikä koko sopii 177cm pätkälle.

PetriV
04.11.2015, 20.48
Tuli tuossa kuun vaihteessa hommattua tuo Whiten pyörä. Nyt jokusen kilometrin ajamisen jälkeen voi vähän kommentoida... Pyörä on kankea ja painava, ainakin verrattuna omaan cyccloon, myöskään ajoasentoa ei saa yhtä hyväksi. Myöskin renkaat ovat todella raskaat polkea ja ne eivät juuri rullaa. Isoin miinus pyörässä on kuitenkin säädettävän ohjainkannattimen (oikea termi?) löystyminen. Onhan noista kuultu negatiivista kommenttia, mutta eihän uuteen pyörään voi muutamassa päivässä ja alle 20km tulla useamman millin klappia?! Pitää koittaa itse säätää ja jos sama löystyminen jatkuu, niin pitää kuskata takaisin XXL.

Raskaus ja erilainen ohjattavuus ovat tottumuskysymyksiä ja renkaatkin voi vaihtaa, mutta tuo ohjainkannatin ärsyttää huolella. Pitäisi ehkä ostaa koko ohjaimisto uusiksi, tulisi ainakin itselle sopiva. Nämä viat kun unohtaa, niin onhan tuo kai hintaansa nähden hyvä pyörä.

Lanssi
04.11.2015, 21.30
Eikös tuommoinen talvinen 4km/suunta taittuisi paremmin 29erilla? Siis maastorenkailla. Muutoin nyt ei paljonkaan ole väliä mitä palikoita fillarissa on. Toki itsekin on tullut ajettua talviset hyötyajot "hybridillä", 42mm nastoilla. Mutta jos helpolla haluaa päästä ja hankkia soveltuvinta mahdollista kalustoa, niin 29er se sitten kyllä olis.

Alla vaikkapa yksi vaihtoehto, jos vaihteeton kelpaa:

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/59561-on-one-inbred-29-sinkula-kaupunkimaastopy%C3%B6r%C3%A4/

Pakko tulla hehkuttamaan tota mun myynnissä olevaa pyörää. Rullaa ku jyrä, ja on muutenkin nopee ja mukava pyörä. Sinkuloilla on tullut ajettua perusajot jo monta vuotta, vaihteet sit maastoon. Ei tarvii miettiä vaihteiden jäätymistä tai lumesta tukkeutumista. Pyörästäni en nytkään välttämättä haluaisi luopua, mutta läskiin menee rahaa. Oma työmatka on sen verran lyhyt, että tuo pyörä on siihen "liian hyvä". ;)