PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyöräilyn sadevarustus

pturunen
21.09.2015, 21.28
Äkkiseltään tällaista topiikkia ei söörtsillä tullut vastaan. Vaatimukset ovat varmaan vähän erilaiset kuin normaalissa katuajossa. Varusteiden tulisi kestää ainakin kevyttä osumaa ja kuskin liikehdintä pyörän päällä on suurempaa vaatien varusteilta sopivaa leikkausta ja yleistä designiä.

Ajatuksena olisi lopettaa kermaperseily ja mennä lenkille myös huonommassa säässä. Viimeksi sunnuntaina tuli kastuessa kylmä, kun olin parilla ajopaidalla ja normishortseilla liikkeellä.

Enduralla on jos jonkinlaista vermettä, mutta onko niistä kenttäkokemusta maastoajossa?

mutanaama
21.09.2015, 21.52
Mulla on sortseina yläfemmasta hankitut MT500 ja pitkinä enduran pitkät vedenpitävät housut. Rotseina kaikkea mahdollista, Alturan night vision on kestänyt useamman vuoden ilman ongelmia, pikku sateella toimii hyvin myös softcell.
Kypärän alla useimmiten buffa, mut jos on kylmä ja sateen mahdollisuus, niin päässä sealskinzin skullcap. Hanskoina kaikkea mahdollista, useimmiten kuitenkin kolme paria, siirtymille paksuimmat ja lämpimimmät.
Jos ei kastu läpi, niin hikoaa.
Kengät ympäri kesän sidin kesäsellaiset, vedenpitävät sukat tarpeen mukaan.

pturunen
21.09.2015, 22.09
Tuossa tulikin yksi kelailemani optio eli vettäpitävät shortsit. Voisi olla suhteellisen ilmava ratkaisu ja persukset pysyisivät kuivina. Oliko sulla Mutis nuo pitkät myös MT500-malliset?

Sealskinzin hanskoja vetelin käteen kaupassa ja DragonEye vaikutti suhteellisen asialliselta. Probleema oli kokohaitarissa: XXL (12) oli selvästi väljä (ei toisaalta huono linerin mahtumisen kannalta) ja XL (11) liian pieni sormista. Tilaa vai tarkkuutta?

Tietääkö kukaan flättikengille sopivia suojia? Voisin kuvitella, että polkimien piikit asettavat omat haasteensa materiaaleille.

mutanaama
21.09.2015, 22.22
Noi sortsit on aika istuvat, siirtymillä ei tule vesi lahkeesta sisään. Lahkeensuissa kiristettävät kuminauhat.
Pitkissä housuissa ei lue kuin endura, joten mallista ei täyttä varmuutta. sivuissa pitk't vetoketjut ja tarrat kiristystä varten.
Ota hanskoihin mieluummin tarkkuutta.
Flättikengätkään ei tarvii suojaa jos käytät vedenpitäviä sukkia.

paaton
21.09.2015, 22.26
Toimiiko nämä vedenpitävät väljät housut oikeasti?
Yritin kovasti olla käyttämättä sukkiksia, mutta varsinkin vesisateella siitä ei tullut kyllä yhtään mitään.
Lepattaa, liimautuu ihoon, ei hengitä, on kuuma ja lopputuloksena kastutaan kuitenkin sisäpuolelta.

Nyt ostin craftin osittain vettäpitävät pitkät bibsit, mutta nekin ovat vielä yli 10asteen lämmössä liian kuumat. Toimivat kuitenkin selvästi paremmin työmatkalla, mitä goren gore-tex housut.

Sateisille cyclo lenkeille ajattelin varustautua lämpimillä lyhyillä bibseillä, irtolahkeilla ja hihoilla, sekä vedenpitävällä liivillä. Otan kyllä mieluusti neuvoja vastaan, jotta hutiostokset jäisivät mahdollisimman vähiin.

Tank Driver
21.09.2015, 22.28
Tässä mitään sadevaatteita. Minä vedän sateella päälleni fleecehupparin ja froteehousut. Tai norjalaisneuleen. Mikään ei tuoksu yhtä hyvältä kuin maastopyöräilijä märässä villapaidassa.

mutanaama
21.09.2015, 22.34
Sä vedät sateella peiton päällesi ja jatkat nukkumista.

nure
21.09.2015, 22.41
Jos vauhti kasvaa niin kaikki sadeasut syvältä, itse pidän ainakin juuri sellaisia kermaperseilynä. Melkein parempi olla ulkoa- kuin sisältä päin märkä.

pturunen
21.09.2015, 22.41
Flättikenkien ongelma on läpikastuessa, että kestävät kuivua jopa pari päivää (Freerider Elements -malli). Siksi aloin visioimaan suojaa pintaan.

Bansku81
21.09.2015, 22.41
Itse paininut samojen ongelmien kanssa ja vastaan tulee aina että vedenpitävät ovat liian kuumat tai muuten huonosti hengittävät. Nyt on kokeilussa housuina Castellin nanoflex bibsit joiden päällä foxin tai tld:n shortsit. Takki on vielä haussa, mutta märässä metsässä ajaessa, oksien kastellessa olen käyttänyt craftin vedenpitäviä irtohihoja ajopaidan alla. Tai Haglöfsin vettähylkivää hengittävää ohutta takkia. Kenkinä flateille ei ole vedenpitäviä jos ei kelpuuta tavallisia vedenpitäviä lenkkareita. Itse ajan fiveten impacteilla ja sealskinz sukilla. Laitoin tänään tilaukseen fiveten c4 dot kit pohjaa, jotka ajattelin asentaa tai asennuttaa Merrellin goretex kenkiin.

Nana
21.09.2015, 22.45
Mulla on toistaiseks vain Lidlin sadetakki. Halpa, vedenpitävä, irrotettava huppu ja taskuja. Hiostaa kyllä jos kovaa menee mutta kovassa sateessa harvoin menee järin kovaa. Kompressiosäärystimet kuivuu nopeasti ja niitä mahtuu tarvittaessa varapari mukaan. Pidemmille lenkeille jotkut semisti vettäpitävät housut olis jees.

P Turunen, jos sinulla on jonkinlainen rättipatteri niin siinä kuivuu mm tunnissa Freeridersit. Eteen pitää laittaa jotain että pysyvät siinä, mutta toimii.
IMO sadevarusteet on varusteita muiden joukossa, ei mitään kermaperseilyä 😊

Tank Driver
21.09.2015, 22.54
Sä vedät sateella peiton päällesi ja jatkat nukkumista.

Vedän sua kohta pataan.

petjala
21.09.2015, 23.23
Flättikenkien ongelma on läpikastuessa, että kestävät kuivua jopa pari päivää (Freerider Elements -malli). Siksi aloin visioimaan suojaa pintaan.

Hep! Puhallinmalliset kengänkuivaimet pelastaa. Tai siis kuivattaa kengän yön aikana ja levittää hirveen suonsilmäsammakonkutulöyhkän koko asuntoon. Sanomalehtipaperi on myös aika hyvä vesi-imuri. Kengät täyteen sanomalehteä suihkun/saunan ja iltapalan ajaksi ja sit tyhjiin kenkiin kuivuri hurisemaan yöksi. Aamulla mitä ilmeisimmin kuivat tossut jalkaan. (Tai sit jos on märät, niin ne Seal Skinzit ekaks jalkaan. Karmean hintaiset, mutta oikeesti mukavat rönttäkelillä.)

mutanaama
21.09.2015, 23.26
Vedän sua kohta pataan.

[ot]Sä sieltä peiton alta mitään uskalla kuitenkaan.

Noi kenkäkuivamet on mullakin, suosittelen. Kenkiin on olemassa eri valmistajilla paksteereja tappavaa ainetta, joka vähentää kuoleman tuoksua jalkineissa. Tarttis varmaan ruiskuttaa hanskoihinkin.

Tank Driver
21.09.2015, 23.37
Simmottis kengänkuivaimi kantsis etti metsurintavarakaupast. Kuivattavat vähän märemmätkin saapikkaat.

nure
22.09.2015, 09.41
Fläteillä joskus ajelin joilakin edellisilla GoreTex vaelluskengillä ja toimivat hyvin pitäen jalat kuivina, lisäksi tukee hyvin nilkkaa vauhdissa.

Ski
22.09.2015, 11.02
https://www.prisma.fi/fi/prisma/melissa-16540008-kenkien-kuivain

JackOja
22.09.2015, 11.08
Ääni Enduran MT500-sortseille. Kesäkelillä ne ja kevyt Goretex-takki ja vedenpitävät sukat pelastaa. Kylmemmällä sortsien kanssa irtolahkeet.

Lumisateella riittää softshell-takki ja housut.

lansive
22.09.2015, 11.46
Ääni Enduran MT500-sortseille.

Iso ääni Enduran MT500 shortseille. Minulla on itse asiassa MT500 shortsit, 3/4 pitkät ja pitkät housut. Lisäksi on täysin vedenpitävät Gridlockit, joita voi käyttää kaatosateessa jos ei aja lujaa. Shimanon Goretex kengät hoitaa syyskeleillä vedenpitävyyden jaloille.

zaca
22.09.2015, 12.17
Ostin ylävitosesta viime viikolla Race Facen Agent winter -shortsit ja parin ajokerran perusteella tuntuvat todella mukavilta persauksen pysyessä kuivana.

arctic biker
22.09.2015, 16.37
Oma sadekampesysteemi perustuu kohtalaiseen vaelluskokemukseen, idealla ettei kamppeita pääse illalla kuivattamaan tai mitä ny päällä kuivaa.
Takkina Mavicin tokaparas tai kallein, housuina Vauden perusdroppantsit. Kengät myös Vaudelta ja säärystimet Pearl Izumilta. Hanskoja valikoima Enduraa ynnä muita. Kypärän sadehuppu Vaudelta.

Mieluummin kastun omasta lämpimästä hiestä kuin marraskuuun hyisestä vesisateesta. Toki nuo väärtien kehumat MT500shortsit on olleet ostoslistalla varsin kauan...

arctic biker
22.09.2015, 16.55
Nää ajokenkien kengänpäälliset on oma lukunsa, mulla on neopreenia ja täysin vettäpitävää. Kummasti vaan sieltä tieltä vettä roiskuu jotta minusta oikeasti vettäpitävät kengät ynnä säärystimet on aikas hyvä juttu.

Kiovan Dynamo
22.09.2015, 17.00
Ostin ylävitosesta viime viikolla Race Facen Agent winter -shortsit ja parin ajokerran perusteella tuntuvat todella mukavilta persauksen pysyessä kuivana.

Näitä olen itsekin katsellut, kaikki lisäkommentit olisivat tervetulleita! Minkä kokoinen kaveri olet Zaca ja minkäkokoiset RF:t laitoit?

To_Ok
22.09.2015, 18.12
Kesällähän ei tarvita mitään sadevermeitä, mutta näin viileämmällä ilmalla sateessa heitän yleensä neopreenisuojat kenkien päälle, Icepeakin vettä pitävän softshellin niskaan ja joskus jostain ostetut merkkiä X edustavat lähes täysin vettä pitävät pitkät housut jalkaan. En ole nähnyt tarvetta hommailla mitään kummempia merkkituotteita. Sillä mennään mitä kaapista on löytynyt. Tärkeintä itselleni on, että jalat ja torso pysyy suht lämpimänä.

zaca
22.09.2015, 18.34
Näitä olen itsekin katsellut, kaikki lisäkommentit olisivat tervetulleita! Minkä kokoinen kaveri olet Zaca ja minkäkokoiset RF:t laitoit?

Tosiaan vasta kahden lenkin kokemuksella shortseja arvioin, mutta molemmat olivat melko kuraisia syyslenkkejä. Näiden parituntisten kuralenkkien perusteella pitivät kosteuden ja kuran hienosti ulkopuolella.

Leikkaus on mukavan rento polvisuojien mahtuessa hyvin shortsien alle. Omat mittani ovat 184/84 ja L-koko on sopiva vyötäröltä sekä lahkeet yltävät juuri polvilumpion alapuolelle.

Vyöräröllä ihoa vasten on kevyt toppaus miellyttävästi antamassa lämmön tuntua ja lahkeiden viimeisimmässä 15cm:ssä on sadesuojus pitämässä reisiä kuivana.

MacKonte
22.09.2015, 18.37
Syyslenkkien housuina on NorthWaven sateenpitävät, takkina Pearl Izumin neonkeltainen kypäräsuojalla ja jalassa kenkien päällä Shimanon suojat. Housujen alla on Pearl Izumin lyhyet bibsit. Vain käsineet kastuu...

Laerppi
23.09.2015, 10.47
Tietääkö kukaan myydäänkö Lahessa missään Enduran pyöräilyvaatteita?

pturunen
23.09.2015, 17.21
Alkoi kiinnostaa nuo Enduran shortsit. Millaisia kokoja olette MT500-shortseissa käyttäneet? Ilmeisesti Enduralla M-koko on normaalin (tai nykyisin hoikan) kropan koko. Tämä perustuen jonkun verkkokaupan Enduramallien mittoihin. Race Facen kohdalla M on shortseissa minulle liian pieni (lahje kinnaa) ja L taasen teltta (vyötärökiristys ei riitä).