PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sopiva pyörätyyppi hiekkatielle?

Oravainen
20.09.2015, 17.25
Heips!

Eli siis etsiskelisin sopivaa pyörätyyppiä ympärivuotiseen käyttöön hiekkatielle, työmatkoihin lähinnä tarvitsisin. Tie ei ole soratie vaan hyvin tamppautunut melko sileä hiekkatie. Ylämäkiä on runsaasti ja matka on suuntaansa n. 8km.

Tosiaan olisi tarkoitus talvellakin ajella. Etsiskelin tietoa erilaisista pyöristä ja niiden ominaisuuksista, mutta olen täysin pihalla esim. jarrujen valinnasta ja renkaan koosta. Mitä eroa on hydraulisella ja mekaanisella jarrusysteemillä? Entä 26 ja 29 tuumaisilla pyörillä? :seko: Olisi kiva saada myös vinkkejä hyvistä pyöristä ja kaupoista. Hinta ei mielellään saisi ylittää kahta tonnia. Kannattaako tilata netistä ja ulkomailta vai ihan kotosuomesta?

Jos nyt yhdistäisin kaiken tiedon mitä olen saanut niin ihanteellinen pyörä käyttötarkoitukseeni olisi jäykkäperäinen 29-tuumainen maastopyörä hydraulisilla levyjarruilla. Menikö ihan metsään? http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/maastopyorat-29/felt-nine-6-2015/ Olisiko tuo ihan kelpo menopeli vai täysi susi? Pituuteni on 165cm ja painoni 59kg jos sillä on jotain merkitystä.

Ja nyt kun kerran aion ostaa kunnollisen pyörän joka ei heti hajoa käsiin, ajattelin suojata sen hyvin. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Lukot/Turvalukko-2000022565/ U-lukon meinasin hankkia, mutta kannattaako sen kaveriksi ottaa vielä jokin muu?

Niin ja jos tekstistä ei tullut ilmi niin mainittakoon vielä että olen nainen. :D

paaton
20.09.2015, 17.42
Kannattaa tarkistaa, että pyörästä löytyy kunnolliset kiinnikkeet lokasuojille ja tavaratelineelle.
Nuo ovat oikeasti tärkeitä työmatkapyörässä. Et myöskään halua maastureissa vakiona olevia leveitä renkaita, mutta nehän voi tietenkin vaihtaa kapeimpiin.

Minä ottaisin laadukkaan hybridin työmatkalle.

paskalokki
20.09.2015, 18.48
Hydraulisissa levareissa kulkee neste, mekaanisissa kulkee vaijeri mikä kiristää jarrua. Ympärivuotiseen käyttöön en itse ostaisi hybridiä kuten paaton tekisi, vaan 29" renkailla olevan täysjäykän tai jäykkäperän. Painolla ei ole merkitystä koon valinnassa, mutta jalan pituudella on.

nure
20.09.2015, 19.03
Tuo Felt järkyttävän hintainen osiin verrattuna. Monasti mainittu että tuo 29" saattaa olla hankala koko pienelle mutta en osaa sanoa pitääk paikkaansa. Saksanmaata suosittelen vahvasti tilauskohteeksi...
Oletko vatma että tarvit maastopyörän, tulee kyllä toimeen täysjäykälläkin...

paskalokki
20.09.2015, 19.23
Pinnacle Ramin Onea uskaltaisi suositella helposti, mikäli siinä olisi lokareiden ja tavaratelineen kiinnityksille paikkoja, ei taida olla ensimmäistäkään vaan. Kai niitä jotain mountteja toisaalta olisi.

IncBuff
20.09.2015, 19.36
Kannattaa tarkistaa, että pyörästä löytyy kunnolliset kiinnikkeet lokasuojille ja tavaratelineelle.
Nuo ovat oikeasti tärkeitä työmatkapyörässä. Et myöskään halua maastureissa vakiona olevia leveitä renkaita, mutta nehän voi tietenkin vaihtaa kapeimpiin.

Minä ottaisin laadukkaan hybridin työmatkalle.Mitä luulet hyötyväsi hybridin kapeammista kumeista hiekkatieajossa?

-jamo-
20.09.2015, 19.45
Kovaksi tamppautunut hiekkatie ei hirmusti asfaltista eroa, joten maasturin leveästä renkaasta ole mitään hyötyä.

Suosittelen ostamaan pari vuotta vanhan vähän käytetyn hybridin tai fitnesspyörän 300-400€. Jos tarvetta parempaan ilmenee niin vuoden päästä saat myytyä melkein samalla hinnalla ja tiedät sitten melko tarkasti mitä haluat/tarvitset. Älä suotta tuhlaa rahojasi heti uuteen fillariin jos et ole täysin varma siitä, että haluat sillä ajaa useita vuosia.

paaton
20.09.2015, 19.45
Mitä luulet hyötyväsi hybridin kapeammista kumeista hiekkatieajossa?

Kovapintaiset hiekkatiet ovat aika yleisiä, monasti pinta on parempaa kuin huono asfaltti. Kevyemminhän tuollainen 300gr/35mm rengas hyvällä pinnalla rullaa, mutta tosiaan saahan sen vaihdettua maasturiinkin.

latuman
20.09.2015, 20.15
Taikasana "ympärivuotiseen" triggeröi aivoni. Tarvitset täysjäykän 29 tuumaisen maastopyörän 1x9 voimansiirrolla. Pinnacle Ramin One on pyörän merkki ja malli ja kauppana Evan's Cycles. 500e fillari. Maastopyörän geometria pitää painopisteen matalalla ja on tukevan tuntuinen ajaa. Talveksi isot läskit nastarenkaat myös.

Isokehäinen rengas koska vaivaton etenemään. Täysjäykkä koska yksinkertainen. Samasta syystä eteen vain yksi ratas, taakse yhdeksän. Vähemmän huollettavaa, eikä tarvita ylimääräistä tommoiseen ajoon kuitenkaan.

Itse kokemuksesta voin sanoa että maastorenkaaseen verrattuna ei hybridin ~35mm rengas tuo mitään suurempaa rullaavuusmuutosta. Enemmänkin epämukavampi ja vähemmän tukeva. Samaten hybridit on itellä muutaman kilsan jälkeen alkanut täristämään inhottavasti käsiä. Ne on jotenkin niin jäykkiä pyöriä toteutukseltaan, että en oo koskaan pitänyt.

Kun on joutunut pakon edestä ajamaan työmatkaa fillarilla, ei enää vois vähempää kiinnostaa paino, rullaavuus, tai muut tämmöiset joutavat asiat. Se luotettavuus ja "pysäyttämättömyys" tuntuu todella hyvältä kun on aamulla 20cm sohjoa jonka läpi pitäisi ajaa ja auramiehet vielä nukkuu.

Pinnacle Ramin Onea uskaltaisi suositella helposti, mikäli siinä olisi lokareiden ja tavaratelineen kiinnityksille paikkoja, ei taida olla ensimmäistäkään vaan. Kai niitä jotain mountteja toisaalta olisi.

Jos jaksaisin, kävisin katsomassa, mutta ei siinä taida olla semmosia. Se on se "heikkous", kun ei ole suunniteltu kuitenkaan työmatkapyöräksi pohjimmiltaan. Kyllähän tietenkin jälkiasennustuotteita ja pikakiinnikkeitä kaupoista löytyy, kun etsii.

kpyora
20.09.2015, 20.51
Toimii mikä tahansa, jopa maantiepyörä toimisi, jos talvi ei toisi vaatimusta nastoista. Kuinka hyvin tiet aurataan vaikuttaa valintaan. Jos talviolosuhteet ovat vaikeat, niin "29", mutta jos paikkakunnala nähdään aura säännöllisesti, cyclocrossari, touringpyörä, gravel grinder jne ovat hyviä vaihtoehtoja. Velosport toi maahan jokin aika sitten ison määrän työmatkakulkineiksi speksattuja Marin Lombardeja (http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_lombard_l-p-23341-141/). Jäljellä on vain isoja kokoja, mutta hinta ei todellakaan päätä huimaa.

Huonoa tuossa Marinissa on kokoalumiinisuus. Jos hinta ei hirvitä, niin esimerkiksi Kona Rove (http://www.konaworld.com/rove_st.cfm)voisi olla hyvä vaihtoehto. Teräsrunkoinen pyörä on keskimäärin mukavampi ajaa kuin alumiininen. Brittien verkkokaupoissa on sitten lukuisia teräsrunkoisia vaihtoehtoja myös tuota Konaa edullisemmin.

Nana
20.09.2015, 21.15
Minä valitsisin tuollaiseen ajoon kevyehkön maasturin jäykällä tai lukittavalla keulalla. Silloin olisi mukavampaa edetä myös talvisissa sohjo-olosuhteissa. Maasturi on minusta oikealla rengasvalinnalla ihan pirun nopea hiekkateillä ja useimmissa maasturirenkaissa on sen verran kuviota, ettei ylämäkiin hyydy vaikka sora olisi irtonaisempaakin. Cyclo tms olisi myös ihan hyvä, riippuen siitä mikä itseä miellyttää, ajoasento muuttuu melko erilaiseksi käyräsarvisessa, osa tykkää, osa ei.

IncBuff
20.09.2015, 21.49
Kovapintaiset hiekkatiet ovat aika yleisiä, monasti pinta on parempaa kuin huono asfaltti. Kevyemminhän tuollainen 300gr/35mm rengas hyvällä pinnalla rullaa, mutta tosiaan saahan sen vaihdettua maasturiinkin.
Eipä tuollaisia 300gramman renkaita vakiona ole missään hybridissä. Yleensä ne on jopa maasturin kumeja painavampia ja sekään ei pidä paikkaansa että kapeampi rullaisi paremmin.

deee
20.09.2015, 22.25
Osta pyörä jossa on suora tanko. Paljon helpompi pitää kontrolli talvella huonosti ajetuilla lumisilla teillä. Täysjäykän hybridin ostaisin itse. Semmoisen mihin mahtuu vähän leveämpi nastarengas talveksi.

Nana
20.09.2015, 23.06
^^ Jep, ja kevyimmät Svalpe Thunder Burtit painaa alle 400g. Noi on kyllä kaikki semisti slickit maastokumit, Thunder Burt, Spessu Fast Trak, Continental Race-King jne. tosi nopeita ja kevyitä ajaa, mutta pitoakin tuollaisiin olosuhteisiin löytyy varmasti paremmin kuin hybridirenkaista.

Ulkorengas
20.09.2015, 23.08
Latumanin kanssa samaa mieltä, tosin rengaskooksi 27,5", koska kuski on 165 cm.

Käytännössä jäykkää voi olla vaikea löytää, ehkä myös ilman etuvaihtajaa, joten sopiva malli löytyy ihan tavallisesta jäykkäperäisestä maasturista. Jättää sitten etuvaihtajan pois, jos siitä alkaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Rove olisi muuten hyvä, mutta talvella voi olla sen verran huonoja kelejä, että ajaminen voi olla välillä melkoista urheilua ja siksi riski kulkuneuvon vaihtumisesta pyörästä autoon on iso.

Jumo
20.09.2015, 23.40
Ylämäkiä on runsaasti ( varmaan sitten myös alamäkiä) ☺

Silloin voin 1x9 vaihteinen käydä raskaaksi, varsinkin talvella.

Enempi vaihteita sinnä mielessä parempi.

paskalokki
21.09.2015, 00.53
Ylämäkiä on runsaasti ( varmaan sitten myös alamäkiä) ☺

Silloin voin 1x9 vaihteinen käydä raskaaksi, varsinkin talvella.

Enempi vaihteita sinnä mielessä parempi.

Ei pidä paikaansa, kunhan katsoo isoimman takarattaan olevan sopiva siihen tiukimpaan nousuun.

nure
21.09.2015, 07.17
^Pelkästään polkijasta kiinni, itse moisella ajan ympäri vuoden sen kummemmitta ongelmitta. Ei mielestäni kannata unohtaa laadukkaita käytettyjä 26" pyöriä...

anssijokunen
21.09.2015, 12.28
Koska muiden neuvominen on hauskaa, niin tässä omakin mielipide asiaan;

- 26" maasturi - "becouse you are girl" ja mittaa vain tuo 165
- mielellään jäykällä etukeulalla, mutta jos ei löydy niin lukittavalla tai vaihtaa keulan
- osta käytettynä - niitä saa huomattavan edullisesti - esim. Fillaritorilta
- älä osta u-lukkoa, on hankala käytössä, kokemusta on - vaan kangaspäällystetty ketjulukko, jonka saa kätevästi reppuun aukinaisena ja sieltä nopeesti pois ja pyörä kiinni helpommin johonkin tolppaan tai sen voi ripustaa pyörän tangon ympärille tai vaikka kaulaan jos haluaa... on ollut käytössä u-lukko mutta nyt tuollainen ketjulukko - jos joku u-lukkoa kaipaa niin täältä saa edullisesti...
- levyjarrut ehdottomasti - neste tai vaijeri , ei väliä jos saat pyörän sisälle kuivumaan, niin vaijeri ehtii kuivua eikä jäädy
- ensi keväänä, kesällä tai syksyllä sitten katselee uuden jos ajamisen intoa riittää ja on paljon viisaampi ja osaa itse tehdä valinnan..
- nastarenkaat ehdoton talvella, on huomattavasti mukavampi ja turvallisempi ajella jäisellä tienpinnalla
- 1x9 riittää hyvin, mutta kun yleensä kaikissa on ne kaksi eturatasta niin ei sitä isompaa ole pakko käyttää

Jaa, mikäkö minä olen ketään neuvomaan - no, oon tehnyt pari huonoa pyöräkaupaa ( mut ei se mitään) kun en oo tiennyt tarkkaan mitä haluan tai tarvitsen ja olen ajanut nyt työmatkaa pääsääntöisesti ympärivuotisesti vuodesta 2010 - ok kelillä 18km suunta, huonolla kelillä 8km suunta - onneksi pystyn valitsemaan - viimeaikoina 30-40 km aamuisin töihin kun hankin hiilikuiturunkoisen maantiepöörän ja lyhemmän kautta kotiin 8 tai 18 km. Ensi talveksi projektina täysjäykkä 29" 1x10 tai myös sinkula tuli yhtäkkiä vaihtoehdoksi kun sellainen olisi käytettynä kaupan, tietäisi sitten millaista sellaisellakin on ajella - viisastuis....

kpyora
21.09.2015, 13.31
Eipä tuollaisia 300gramman renkaita vakiona ole missään hybridissä...

Noista hybrideinä myytävistä pomppukeppitrkkingeistä kannattaa pysyä kaukana. Mitään syytä ostaa "jousto"-keulaa tuohon käyttöön en keksi.

Joku tuossa mainitsi talviajon. Ne halpis "jousto"-keulat ovat talvella tasan yhtä jäykkiä kuin kiinteä alumiinikeula, eli hirveitä kivirekiä. Jos vaikeiden aurausolosuhteiden takia päätyy 29":iin, niin silloin hyvälaatuinen kuitu- tai teräskeula on paras vaihtoehto.

Itse ostin juuri tuollaiseen käyttöön tyttärelleni Pinnacle Arcosen halvemman kakkos version. Se meni juuri alle tonniin. Nyt kolmonen näyttää olevan halvin (http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/arkose-three-2015-womens-adventure-road-bike-ec115106). Tuohon saa mahtumaan nastat jäisiä kelejä varten, mutta todennäköisesti ei sellaisia nastoja, jotka olisivat hyvät lumisissa olosuhteissa.

paaton
21.09.2015, 13.54
Noista hybrideinä myytävistä pomppukeppitrkkingeistä kannattaa pysyä kaukana. Mitään syytä ostaa "jousto"-keulaa tuohon käyttöön en keksi.

Joku tuossa mainitsi talviajon. Ne halpis "jousto"-keulat ovat talvella tasan yhtä jäykkiä kuin kiinteä alumiinikeula, eli hirveitä kivirekiä. Jos vaikeiden aurausolosuhteiden takia päätyy 29":iin, niin silloin hyvälaatuinen kuitu- tai teräskeula on paras vaihtoehto.

Itse ostin juuri tuollaiseen käyttöön tyttärelleni Pinnacle Arcosen halvemman kakkos version. Se meni juuri alle tonniin. Nyt kolmonen näyttää olevan halvin (http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/arkose-three-2015-womens-adventure-road-bike-ec115106). Tuohon saa mahtumaan nastat jäisiä kelejä varten, mutta todennäköisesti ei sellaisia nastoja, jotka olisivat hyvät lumisissa olosuhteissa.

Puolison radon scarttiin tuli rockshockin pomppukeppi, eikä hän halua sitä pois vaikka ehdotinkin asiaa. Tavaran kuljetus etukorissa on paljon helpompaa joustokeulan kanssa ja saahan sen ylämäkeen lukkoon. Meillä tuolla korissa on koira.

nure
21.09.2015, 13.56
U-lukolla saa kyllä pyörän helposti tolppaan kiinni, mielummin laadukas kuin Biltsutasoinen. Muuten Anssi puhuu kyllä asiaa ja käytetyistä voi tehdä löytöjäkin...

IncBuff
21.09.2015, 14.14
U-lukolla saa kyllä pyörän helposti tolppaan kiinni, mielummin laadukas kuin Biltsutasoinen. .
Se Biltsutasoinen vaan on yhtä hyvä kuin ne muka-laadukkaammatkin...

anssijokunen
21.09.2015, 14.43
Ny sitten hiukan dissataan u-lukkoa. Hankin sellaisen uuteen hienoon maasturiini ja myös sellaisen telineen jolla sen sai kätevästi kiinni pyörän runkoon ajon ajaksi. Koin kuitenkin hankalaksi kaivaa aina avainta taskusta irrottaakseni lukon pyörän telineestä ( oli muuten yllättävän hankalaa kun lukon haitat oli hiukan kääntyilleet ja lukko oli pyörässä kiinni!) ja hiukan hankalaksi myös etsiä sellaista tolppaa mihin fillarin sai helposti kiinni - u-lukko kun ei nimittäin juuri taivu. Kun sitten vielä kelien mukaan ajelin kahdella eri pyörällä, niin telinettä en enää viitsinyt vaihdella pyörästä toiseen ja u-lukon joutui ahtamaan selkäreppuun silloin kun sellainen oli selässä. Aina reppua en selässä pidä ja kun sellainen kerta oli ettei lukko ollut mukana, niin tietty rengas räjähti. En voinut jättää pyörää lukitsematta matkalle joten erinäisiä hankaluuksia ja ajanhukkaa siitäkin seurasi. Silloin tuli mitta täyteen u-lukosta ja hankin Abuksen kangaspäällystetyn ketjulukon ja siihen olen ollut erittäin tyytyväinen. Se on nykyään AINA mukana kun pyöräilen, joko repussa aukinaisena josta se on nopea ottaa ja tempaista pyörä kiinni johonkin tolppaan - ei tarvi edes avainta kaivaa taskusta tai jos reppua ei ole selässä, niin lukko kulkee kätevästi ohjaustankoon kiedottuna mukana. Se on helppo pujotaa tai pudottaa vaikka vain puoliksi aukinaiseen reppuun tai johankin sivutaskuun ja se on HALVEMPI kuin u-lukot. U-lukkokin minulla siis on mutta makaa autotallissa käyttämättömänä....

Ja nyt puhutaan nimenomaan KETJULUKOSTA ei mistään jäykästä vaijerista ja tämä siis vain mun mielipide.

Abuksen sivuja tuossa äkkiä vilkaisin ja huomasin, että niitä KANGASpäällystettyjä ketjulukkoja on saatavana paljon ohkasempiakin ja siten vielä helpompikäyttöisiä ja kevyempiä kuin omani, lisäksi eri värejä - taidampa tilata uuden ja antaa vanhan Nalkulle ( vaimolle)...

RaleK
21.09.2015, 14.45
Meinasin vastata cycloross, älä edes harkitse muuta, mutta ketjussa hyviä kommentteja suoratankoisen puolesta. 8km mäkiselle työmatkalle edelleen pidän cx:a parhaana vaihtoehtona, kulkee kevyesti hiekalla ja ajoasento maantiepyörään verrattuna pystympi eli mukavampi. Älä osta ainakaan liian isoa, makuasia sitten ostatko suositusten mukaisen vai hiukan pienemmän. Pienirunkoinen on helpompi hallita liukkaalla tai pehmeällä alustalla, ongelmana on että putkelta (seisaallaan) ajaessa polvet voi osua ohjaustankoon. Kannattaa myös tarkistaa ostaessa osuuko kengänkärki etupyörään kun käännät ohjaustangon sivuun. Haittaa varsinkin lukkopolkimilla ajaessa. Cycloon saa tarvittaessa paksut nastarenkaat, lokarit ja tavaratelineen, sekin kannattaa ostaessa kysyä myyjältä että varmasti onnistuu. Levyjarrut on hyvät mutta mekaaniset tuppaa jäätymään, varsinkin takajarru jonka vaijeri kulkee kuoressa tangosta takanapaan, Hydraulinen parempi tässä suhteessa. Levyjarrujen ongelma ainakin minulla on että niitä pitää jatkuvasti säätää, varsinkin käyrässä droppitangossa jossa jarrukahvan liike pienempi eli säätö pitää olla juuri oikein että jarru jarruttaa eikä kuitenkaan laahaa. Suoratankoisessa säätötarve on mun kokemuksen mukaan vähäisempi. Jos ostat maasturin en suosittele työmatka-ajoon mitään joustohaarukkaa tai rukoa, ne vain painaa ja maksaa eikä hyödytä yhtään. Itse käytän lukitukseen pientä u-lukkoa ja lisäksi ketjulukkoa jolla pyörä kiinni johonkin kiinteään. Bilteman lukko ilmeisesti pärjäsi poliisin testissä yllättävän hyvin, näin olen kuullut. Se on tosin aika painava ja iso.

paaton
21.09.2015, 15.11
Olmo mies kirjoittaa asiaa. Cyclo ei vaan ole enää suosiossa foorumilla. Varsinkaan talvella sellaisella ei voi ajaa. Leveät renkaat, suora tanko, 9-vaihdetta ja 15kg painoa. Noilla on näppärä kavuta mäkiä ylös.

anssijokunen
21.09.2015, 15.20
Talviajosta cyclolla ei oo kokemusta, mutta muuten on kyllä droppitangolla ajosta - on myös kokemusta talviajosta maasturilla nastarenkailla. Droppitangolla varmasti pärjää, mutta kyllä valintani talviajoon on suora tanko ja kunnon leveät nastarenkaat - ihan turvallisuuden ja pyörän hallittavuuden takia, varsinkin äkkitilanteissa. Taitaa muuten kunnon nastarengas kestää paremmin kevät-talvisilla tappajasepelillä päällystetyillä kevyenliikenteen väylillä - kokemusta siitäkin...

via
21.09.2015, 16.42
hiekalla selviää kyllä kapeammallakin renkaalla, talvella tarvitaan sitten nastat - maantiekäyttöön paras jarru on rullajarru, tunteeton säänvaihteluille ja käytännössä huoltovapaa, ainoa huolto on laittaa rasvaa kun alkaa äännellä, ja taas menee tuhansia, matalampi pyörä on parempi hankalissa talviolosuhteissa, ajan itsekin ympäri vuoden, merkeistä en tiedä mitään mutta teräspyörä joka on täällä mainittukin olisi mukavampi, ja suht suoralla tangolla

kova hiekka on verrattavissa hyvin asfalttiin pintana, kuoppia vaan saattaa olla enemmän - mulla on kapeahkot renkaat ympäri vuoden, umpihankea on mun reiteillä hyvin vähän, jää on paljon haasteellisempi keväisin

anssijokunen
21.09.2015, 17.01
Tarkemmin mietittyäni tuli mieleen, josko tässä nyt neuvoissa hiukan liikaa painotetaan tuota talviajoa - suurin osa talvestakin on aika hyvää olosuhdetta, varsinkin jos talvet jatkuu tämmöisinä kun on viime vuodet olleet. Kait se ihanne olisi kaksi pöörää; cyclocrossi pääsääntöiseen ajoon ja sitten se 26 jäykkä nastarenkainen maasturi pahimpiin keleihin joita on kuitenkin paljon vähemmän 1 - 3 kuukauden aikana - juu ja se kangaspäällysteinen ketjulukko... tuolla budjetilla kun sais molemmat varsinkin maasturin käytettynä - ja sais kokemusta molemmilla ajosta

RaleK
21.09.2015, 17.20
Viime talvena cyclolla pärjäsin hyvin hepon lenkeillä, jopa peilijääkeleillä kun kävelijät meni keskuspuiston jäisillä ja märillä reiteillä hiljaa hiipimällä niin hepo ajeli 20km/t ongelmitta samoilla osuuksilla. Viime talvena lipat kahdesti, toinen cx:lla ja toinen hybridillä. Hybridillä tosin kilsoja enemmän joten tilastollisesti hybridi pysyy paremmin pystyssä tässä otoksessa. Ja hybridilipat ihan siitä syystä että en viitsinyt laittaa taakse nastarengasta. Liukkkaita kelejä Helsingissä lopulta aika vähän ja nekin painottuu kevääseen kun tamppaantuneet reitit alkaa sulaa ja jäätyä vuorotellen (päivä-yö). Päädyt sitten kumpaan tahansa niin leveät renkaat kannattaa ottaa ettet niin helposti kaadu jäätyneisiin uriin. Jos oikein haluat innostua niin ota kahdet kiekot, toiseen leveät ja toiseen kapeat renkaat. Kiekot vielä viitsii vaihtaa olosuhteiden mukaan, renkaidenvaihto kelin mukaan on useimmille, myös minulle liikaa.

via
21.09.2015, 17.34
ei tainnut aloittaja mainita missäpäin pyöräily tapahtuu, laajassa maassamme talvet ovat kovin erilaisia ja -pituisiakin, autojen hiomista jääurista pelastaa vain varovaisuus, ei renkaiden koko - matalalla pyörällä saa jalan nopeammin tueksi, auran jättämissä leveys toki auttaa mutta vain jonkin verran

Ulkorengas
21.09.2015, 17.36
Cycloon saa tarvittaessa paksut nastarenkaat,

Riippuu siitä, mikä on paksu. Lokareiden kanssa 35 mm leveämpää ei juurikaan mahdu ja tuo ei mielestäni ole huonosti auratulla tai epätasaiseksi jäätyneellä pinnalla ihanteellinen ratkaisu.

Talvikäytön lisäksi sorateitä lanataan ja sorastetaan silloin tällöin ja irtosoralla ajaminen alle 2" renkaalla on pelkkää kärsimystä. Tien liikennemääristä riippuu, kauanko kestää, että tien pinnasta tulee taas sileä. Hiljaisemmilla teillä tuohon voi mennä parikin viikkoa. Keväällä pinta on puolestaan pehmeä, jolloin 35 millisellä ajaminen on raskasta. Itse siis valitsisin hiukan leveämmän renkaan kesäksi ja talvikäyttöä ajatellen pitäisi tila riittää n. 2,1" nastarenkaalle.

Salsa Fargo voisi olla kiinnostava vaihtoehto, se lienee yksi harvoista kippurasarvisista, jossa rengaskoko ei tule ongelmaksi. Toki 165 cm kuski joutuu valitsemaan pienen rungon ja tällöin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, miten 29 rengas pienen rungon kanssa pelaa yhteen. Surlyllä on 27,5" kokoinen Straggler, jota ehkä voisi harkita, jos maantiepyörä kiinnostaa suoratankoista enemmän.
http://surlybikes.com/bikes/straggler_650b
http://salsacycles.com/bikes/fargo

kpyora
21.09.2015, 18.34
...Abuksen sivuja tuossa äkkiä vilkaisin ja huomasin, että niitä KANGASpäällystettyjä ketjulukkoja on saatavana paljon ohkasempiakin ja siten vielä helpompikäyttöisiä ja kevyempiä kuin omani, lisäksi eri värejä - taidampa tilata uuden ja antaa vanhan Nalkulle ( vaimolle)...

Väitän, ettei ole olemassa kevyttä ja oikeasti toimivaa lukkoa. ;)

Riippuu siitä, mikä on paksu. Lokareiden kanssa 35 mm leveämpää ei juurikaan mahdu ja tuo ei mielestäni ole huonosti auratulla tai epätasaiseksi jäätyneellä pinnalla ihanteellinen ratkaisu...

Itselläni on crossarissa 32 mm A10:t ja ne riittävät aivan mainiosti etelärannikolla ihan muutamaa talvipäivää lukuunottamatta, kunhan alueella aurataan edes tyydyttävästi.

Salsaa komppaan yhtenä mahdollisuutena.

paaton
21.09.2015, 19.00
Oletteko päässeet testaamaan etujousitettua fargoa poluilla?

anssijokunen
21.09.2015, 21.04
Väitän, ettei ole olemassa kevyttä ja oikeasti toimivaa lukkoa. ;)

joo, eihän se keveys yleensäkään ole mikään hyvä asia kun lukoista puhutaan - samaa mieltä, mutta tässä tapauksessa riittävä

nure
22.09.2015, 09.35
^Testien mukaan ei taida riittävää edes olla, kaikki aukenee mutta jos hyvää hakee niin New Yorkille pointsit.

Ulkorengas
22.09.2015, 10.23
Itselläni on crossarissa 32 mm A10:t ja ne riittävät aivan mainiosti etelärannikolla ihan muutamaa talvipäivää lukuunottamatta, kunhan alueella aurataan edes tyydyttävästi.

Nyt onkin tarpen pohtia valintakriteerejä eli miten painotetaan pyörän ominaisuuksia eri olosuhteissa.

Jos ajaa esim. 90% matkasta sileällä, kovapohjaisella pinnalla, kannattaako hyväksyä kapean renkaan heikot ominaisuudet huonommissa olosuhteissa. Vai kannattaako valita pyörä, joka toimii hienosti epätasaisella ja/tai pehmeällä pinnalla. Jos valitsee jälkimmäisen ominaisuuden, joutuuko luopumaan hyvien olosuhteiden ominaisuuksista liikaa eli tasapaino noiden välillä pitää hakea. Työmatkapyörässä tämä seikka korostuu, koska reitinvalinnassa on vähän vaihtoiehtoja, samoin aikatauluissa. Lenkkeily on eri asia.

Itse ajan krossarilla kestopäällystettyä/soratietä suhteessa n. 70-80/20-30%. Ainakaan noilla prosenteilla en vaihtaisi 35 mm rengasta kapeampaan, vaikka 32 milliseen verrattuna eri rengastyyppien erot voikin olla isompia kuin nimellismitta. Johan kapealla renkaalla pian kestopäällysteenkin viat alkaisi harmittaa. Nyt voi lähes aina lasketella isomatkin mäet suht huolettomasti ilman pelkoa päällysteen halkeamista yms. jutuista. Sileällä sorallakin rengas toimii hienosti, mutta raiteen sivussa oleva irtosora on myrkkyä.

Simonsson
22.09.2015, 10.41
Nyt onkin tarpen pohtia valintakriteerejä eli miten painotetaan pyörän ominaisuuksia eri olosuhteissa.

Jos ajaa esim. 90% matkasta sileällä, kovapohjaisella pinnalla, kannattaako hyväksyä kapean renkaan heikot ominaisuudet huonommissa olosuhteissa. Vai kannattaako valita pyörä, joka toimii hienosti epätasaisella ja/tai pehmeällä pinnalla. Jos valitsee jälkimmäisen ominaisuuden, joutuuko luopumaan hyvien olosuhteiden ominaisuuksista liikaa eli tasapaino noiden välillä pitää hakea. Työmatkapyörässä tämä seikka korostuu, koska reitinvalinnassa on vähän vaihtoiehtoja, samoin aikatauluissa. Lenkkeily on eri asia.

Itse ajan krossarilla kestopäällystettyä/soratietä suhteessa n. 70-80/20-30%. Ainakaan noilla prosenteilla en vaihtaisi 35 mm rengasta kapeampaan, vaikka 32 milliseen verrattuna eri rengastyyppien erot voikin olla isompia kuin nimellismitta. Johan kapealla renkaalla pian kestopäällysteenkin viat alkaisi harmittaa. Nyt voi lähes aina lasketella isomatkin mäet suht huolettomasti ilman pelkoa päällysteen halkeamista yms. jutuista. Sileällä sorallakin rengas toimii hienosti, mutta raiteen sivussa oleva irtosora on myrkkyä.

Pohdinta on tarpeeton koska leveämpi rengas on aina parempi. Se rullaa huomattavasti paremmin pinnasta huolimatta ja on paljon mukavampi ajaa. Nopeus ja mukavuus samassa paketissa. Oma esimerkkitapaukseni on läskipyörä jonka hyvin rullaavilla renkailla maantiepyöräilijät jäävät lenkeillä kauas taakse. Vielä vuosi sitten samat ajajat menivät minusta ohi kun ajoin itsekin maantiepyörällä jossa oli heikosti rullaavat renkaat ja epämukava ajoasento. Siksi voin suositella lämpimästi ostamaan läskipyörän. Jos ratkaisuu tuntuu liian radikaalilta niin ei hätää. Myös maastopyörien renkaat rullaavat hyvin. Cyclocross kannattaa unohtaa epämukavan ajoasennon takia.

via
22.09.2015, 11.04
ajoasennosta sen verran että pystyssä on kätevämpi ajaa ympäri vuoden - nykyajan maastopyörissä on myös paljon tarpeettomia huollettavia ja painoa lisääviä osia, mm jouset, joita ei maantiellä tarvita

toisaalta yksinkertaista ja tasokasta uutta pyörää on markkinoilta vaikea löytää eli suosittelen katselemaan käytettyjä - hinta lisää härpäkkeiden määrää ketjuvaihteisten kyseessä ollen, useimmat ns urheilulliset pyörät on ketjuvaihteisia

Ulkorengas
22.09.2015, 11.25
Pohdinta on tarpeeton koska leveämpi rengas on aina parempi.

Ole varovainen. Oravainen on suht tuore palstatuttavuus, eikä välttämättä tunnista huumoriasi.

Ajoasennosta kuitenkin ihan vakavasti ottaen kommentti. En ymmärrä puheita cc:n ajoasennon epämukavuudesta. Toki joillekin se sitä voi olla esim. selkävaivojen takia, mutta mikään ko. pyörätyypin yleinen ominaisuus se ei mielestäni ole. Pystyssä asennossa (esim. suoratankoinen maasturi tai hybridi) ainakin itse koen, että painopiste on taaempana ja siten tien epätasaisuudet täristävät enemmän satulassa. Myös polkimille nousu pienten kuoppien takia ja putkelta ajaminen on cc:llä luontevampaa. Oma lukunsa on taas ohjaustangon leveys, mikä suoratankoisella pyörällä maantietä ajettaessa tekee purjemaisen fiiliksen. Ja ainakin minulla kädet ovat luontevammassa asennossa kippurasarvisella kahvoilta ajettaessa (peukalo osoittaa eteenpäin) kuin suoralla tangolla, jossa ranteita pitää kääntää 90 astetta sisäänpäin. Kokeilkaa vaikka seistä rentona kädet sivuilla. Missä asennossa kädet on? Minulla ne on samassa asennossa kuin käyrällä tangolla ajettaessa.

Suoran tangon ainoa etu on mielestäni vakaampi hallittavuus, jolla on merkitystä huonolla tiellä (epätasainen, liukas tms.) tai maastossa ajettaessa. Oravainen joutuu nyt arvioimaan, onko tällaisia olosuhteita niin usein, että suora tanko on hänelle kokonaisuutena parempi. Toki kovin epärealistinen ajatus ei ole se, että ostaa nyt yhden pyörän (esim. maasturi) ja viimeistään vuoden kuluttua sille kaveriksi cc:n. Tai päinvastoin.

kmw
22.09.2015, 12.06
https://lh3.googleusercontent.com/-SZ4S-AYivYw/VgD7-buv11I/AAAAAAAAFeI/Zlc1BGQurrM/s912-Ic42/IMG_20150910_224016.jpg

Mun ikioma ja hyvin rakas Surly Straggler. Imho aikas täydellinen hiekkatiepöörä. 2x9 (34*46/11-32), SLX-jarrut, 41mm Knard. Kehtaan suositella.

Eeva
22.09.2015, 12.33
Cycloon saa tarvittaessa paksut nastarenkaat,

Riippuu siitä, mikä on paksu. Lokareiden kanssa 35 mm leveämpää ei juurikaan mahdu ja tuo ei mielestäni ole huonosti auratulla tai epätasaiseksi jäätyneellä pinnalla ihanteellinen ratkaisu.

Yleisen pilkan ja häpeänkin uhalla :) kerron, että oma talvityömatkapyöräilyni tyssäsi jokunen vuosi sitten siihen, että en pysynyt hybridillä pehmeässä lumessa pystyssä. Alla oli 1,6":n Marathon Winterit. Liukkailla ajaminen ei ollut ongelma, mutta lumisateen jäljiltä auraamaton pyörätie kyllä.

En tiedä (vielä), mutta kuvittelen, että leveämpi olisi parempi.

Olen/olin varmasti keskimääräistä kömpelömpi, mutta huomiona vain aloittajankin kannalta, että näinkin voi käydä.

kmw
22.09.2015, 12.36
Lumisohjopöpperö on hankalaa ihan kaikille, pl. läskipyörät. Ei kannata Eeviksen noloilla :-)

via
22.09.2015, 12.43
Marawinterit eivät kuulemma ole kovin hyvät lumirenkaat - ajelen itsekin kyllä sellaisilla kun vaihtoehtoa ei ole, neitseellisessä lumessa marakin menee hyvin mutta autojen tai ihmisten tallaama ja sotkema on kauhistus, siis ennen auraa

Eeva
22.09.2015, 12.59
OK, helpotti vähän. :o Kyllä tuosta vähän kuittailua taannoin tuli. Tulevana talvena on tarkoitus ajaa maastopyörällä (lähinnä lenkkiä), saa nähdä miten se sitten sujuu. Ice Spiker Prot on jo valmiiksi hankittuna.

via
22.09.2015, 13.13
tangoista vielä - mä ajelen ns viiksitangolla, vaimollani on vanhassa jousittamattomassa teräsmaasturissa kapeahko suora tanko nousukahvoilla, joissa hänen kätensä lepäävät paljon, päivitin sen voimalinjan ja vanteet juuri 700 eurolla kun ei löytynyt sopivaa uutta avorunkoista - nettikauppaan hän ei suostunut sillä hän halusi kokeilla ennen päätöstä, hän on 164 cm ja nykyinen runko on 15" Schwinn

plr
22.09.2015, 13.14
Cyclocross kannattaa unohtaa epämukavan ajoasennon takia.

Henkilökohtaisia eroja varmasti on, mutta maantiepyörä ja cyclocross-pyörä ovat nimenomaan suunniteltuja mukavuuspyöriksi. Niillä ajetaan pitkiä lenkkejä.

Puskis
22.09.2015, 16.27
26'' tuumaisista vois ainakin olla Surly Troll ja Disc Trucker, sekä On-One Inbred.

Kiovan Dynamo
22.09.2015, 16.36
Itse myin muutama vuosi sitten cx-pyörän tarpeettomana pois, kun menee paras krossikausi aina ihan muissa puuhissa. Nyt viimeisimmät soratielenkkipyörät ovat olleet:
2014 syksyllä rakennettu Salsa Mamasita (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2014/09/sut-vanha-rouva-viela-tielle-kammetaan.html)
Tänä syksynä rakennettu Santa Cruz Highball (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2015/09/elama-ei-ole-pelkkaa-tahtisadetta.html)

Näistä mukavuus-, rullaavuus-, ajettavuusasioissa en aivan pääse aiempien kirjoittajien kanssa yhtä syvälliselle analyysin tasolle, mutta renkaina on ollut Thunder Burtia, Furious Frediä ja Rocket Ronia kesäkeleillä ja saman firman Ice Spiker Prot talvella, enkä ole ainakaan vielä tähän päivään mennessä kokenut olevani mitenkään jaloissa työmatkallakaan, vaikka se on pääosin aivan asfalttia. Salsa oli talvellakin aivan asiallinen ajettava, enkä usko tämän uudemmankaan olevan kovasti huonompi.

Vaikea keksiä, mikä laite olisi nopeampi alkuperäisen kysymyksen soratielenkeillä ja muussa sekalaisessa ajossa.

via
22.09.2015, 17.04
tähän lokasuojat ja tarakka, valot http://www.nummenpyora.fi/tuotteet/fitness-pyorat/trek-zektor-three-stagger-2015/ tai muu vastaava

Ulkorengas
23.09.2015, 08.19
Jos valinta kohdistuu suoratankoiseen, Kona Big Rove on kiinnostava vaihtoehto. Toki suhteellisen kallis, mutta muuten lupaavan tuntuinen.

http://www.konaworld.com/big_rove_st.cfm

Pekka Sirkiä
23.09.2015, 15.45
...tosiharrastaja ei voi ajatellakaan, että ajelisi samalla pyörällä kesät talvet --> pitää olla vähintään a) kevätpyörä, b) kesäpyörä, c) syksypyörä ja d) talvipyörä... Okay, kyse on siis aloittelijasta, jolloin selviää a) kesäpyörällä (= maantiekiitäjä) ja b) talvipyörällä (= esim. kolmivaihteinen, 28 mm leveä rengas, vaihtovanteilla nastarenkaat).

J.k. Pysty ajoasento talvipyörässä (b) suoralla ohjaustangolla ja nousukahvoilla tuo kivasti vaihtelua kesän maantieajon jälkeen myös syksyn/kevään hiekkatielenkeillä. (Maastofillaria en suosittele, jos et aja maastossa.) Cc on myös mahdollinen, joskin talvipyöränä hankala ketjuvaihteen vuoksi, ja miellyttävämpää on muutenkin ajella maantiekauden jälkeen pystymmässä asennossa. Lokasuojat ja tarakka laajentavat hiekkatielenkkeilyn (siis edelleen b:llä) myös asiointiajoihin ja työmatkoihin ;)

Kiovan Dynamo
23.09.2015, 15.54
Pysty ajoasento talvipyörässä
[ ] On
[x] Ei ole

nousukahvoilla
[ ] On
[x] Ei ole

Maastofillaria en suosittele
[x] On
[ ] Ei ole

ketjuvaihteen
[x] On
[ ] Ei ole

Lokasuojat ja tarakka
[ ] On
[x] Ei ole

Nopea tarkistus tuohon mun talvipyörään, eipä onnistunut rakentaminen kovin hyvin intternettispekseihin. Kannattaakohan enää edes yrittää ajaa tuollaisella?

Pekka Sirkiä
23.09.2015, 16.16
...harvempi onnistuu talvipyöräilyssä täydellisesti... aika moni kuitenkin riittävän hyvin :)

J.k. Ketjuvaihde on ok, jos on lämmin säilytystila velolle ja viitsii/jaksaa/haluaa rattaita & ketjuja putsailla/öljyillä talvellakin. Kätevää on myäs, jos on vaihtokiekot nastarenkailla. Tarakka ja lokasuojat lähinnä niille meistä, jotka haluvat säilyä ulkoasultaan siisteinä sadekelillä, esim. puku päällä ja reppu selässä :D

nure
23.09.2015, 18.17
Trekin hinnassa Trek-lisää, jos ei tarvi olla avorunko niin vastaavanlaisen Canyonin saa paremmilla osilla huomattavasti edullisemmin... https://www.canyon.com/fi/urban/urban/urban-4-0-sl.html