PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ohjaustanko ei pysy paikallaan



tokmanni
18.09.2015, 22.02
Hei,

En nyt tiedä arvostetaanko Fillarifoorumilla tämmöisiä kysymyksiä, mutta kysyn kuitenkin. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu liikaa.

Ostin marketista halvan (varmasti laadukkaan) citypyörän, jonka kokosin itse. Nyt huomasin, että ohjaustanko liikkuu rengasta pidettäessä paikallaan vasemmalle ja oikealle suhteellisen pienellä voimalla. Olen kiristänyt tangon pultin niin kireälle kuin käsin saa, mutta se silti liikkuu. Tanko on siis yhdellä pultilla kiinni päältä.

Mikä avuksi?

noniinno
18.09.2015, 22.16
Kuva pyörän ohjaamosta auttaisi.

Nana
18.09.2015, 22.31
Jep, ilman kuvaa on mahdoton sanoa mikä siellä on löysällä. Tanko on kuitenkin varmaan kiinni stemmissä (ohjainkannatin), joka puolestaan pitäisi yleensä olla ainakin parilla ruuvilla kiinni + päällä oleva ruuvi.

Kiovan Dynamo
18.09.2015, 22.39
Jos se on "yhdellä pultilla kiinni päältä", niin onko se siis tällainen?

http://images.internetstores.de/products/8729/04/84dc38/Diverse_Ergotec_Dino-X_ohjainkannatin_SL_230mm__85mm_musta_hopea_01%5B1 470x849%5D.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true

Silloin siinä ei ole muuta kiristettävää, kuin tuo yksi pultti tuosta päältä ja sen pitäisi lopettaa heiluminen

Sitten taas, jos se on jotain tämän näköistä

http://sheldonbrown.com/images/headset-threadless.jpg

Niin tuosta päältä kiristäminen ei auta ohjaustangon kääntyilemiseen. Silloin pitää kiristää noita kahta pulttia, joissa lukee "Pinch bolts"

Pääseekö tällä alkuun?

JiiÄm
18.09.2015, 23.16
http://www.sheldonbrown.com/images/headset-threaded-small.jpg

tokmanni
19.09.2015, 00.20
Jos se on "yhdellä pultilla kiinni päältä", niin onko se siis tällainen?

http://images.internetstores.de/products/8729/04/84dc38/Diverse_Ergotec_Dino-X_ohjainkannatin_SL_230mm__85mm_musta_hopea_01%5B1 470x849%5D.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true

Silloin siinä ei ole muuta kiristettävää, kuin tuo yksi pultti tuosta päältä ja sen pitäisi lopettaa heiluminen

Tämmöinen, juu.

mpk
19.09.2015, 00.53
Avaimeen pidempi varsi, jos ei muuten kiristy.

arctic biker
19.09.2015, 06.58
Arvaan että keulan laakerit on hieman löysällä säädöllä. Siihen auttaa 32/34 millinen ja avuksi isompi, tommonen 40mm aukeava jakoavain tai sitten putkipihdit.

EsaJ
19.09.2015, 08.59
Ei ohjainlaakerilla ole tämän asian kanssa tekoa. Kannattimen pystyosa sukeltaa suoraan haarukan kaulaputken sisään. Avaa se kannattimen päässä olevaa pulttia ja nosta ulos se kannatin haarukan kaulaputkesta. Mahottomasti ei tarvii avata, kunhan jännite katoaa pultista, siinä kohdassa napauta vasaralla 6koloavaimen päähän, jolloin se kiilapala löystyy kannattimesta (jos edes on jumissa). Olen nähnyt tapauksia, missä kannattimen kiilapala ei ole asettunut oikein, vaan kiilautuu siten, että vaikka kuinka kiristää ei kiristy kunnolla. Ota vaikka kuva ja laita tänne, millanen hässäkkä tuli sieltä ulos..

Hääppönen
19.09.2015, 09.49
Yksi ongelman aiheuttaja voi olla, jos et ole työntänyt ohjainkannatinta tarpeeksi syvälle (eli ohjainkannattimessa merkki, mihin saakka pitää vähintään olla emäputken (rungon pystyputki) sisällä).

J.Kottenberg
19.09.2015, 11.00
Tuommoisen vinoon sahatun akselin pätkän sijasta on ollut joskus sellainen rakenne jossa ohjainkannattimen putken pää oli parin sentin matkalta neljästä kohdasta halkaistu ja kartiomainen mutteri kiilasi putken tiukasti haarukkaputken sisään.

Tällä vanhalla systeemillä oli kiinnitys paljon jämäkämpi. Yhdessä markettimaasturissa, taisi olla Sarda, oli tämmöinen uudempi ja ei sitä oikein lujaksi voinut sanoa vaikka veti pultin kiinni niin että seuraavaksi pettää kierre tai katkeaa pultti. Ajelinkin sillä vain rauhallisempaa työmatkaa. Maastoon ei ollut kelvollinen.

nure
19.09.2015, 20.23
^Noilla kyllä aikoinaan ajettiin paljon maastossa ennen aheadia, kestää kyllä...

TERU
19.09.2015, 22.23
Kaiken tuo kestää, eikä tarvi vetää kovin kireälle, tai oikeastaan ei saa kiristää liikaa, avaus ja säätö voi olla työlästä. Alapään kiilamutteri on herkkä ruostumaan, siihen kunnolla vaseliinia uudekseltaan, niin ei ruostu haarukkaputkeen pysyvästi kiinni.