PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanhalla Tunturilla halki Euroopan, vinkkejä ensikertalaiselle

maakkonen
15.09.2015, 20.10
Hei kaikki, tässä kirjoittelee ensikertalainen foorumilla.

Olen jo useampana vuonna matkustellut pikkubudjetilla ympäri eurooppaa pakettiautolla, mutta seuraava matka on tarkoitus tehdä fillarilla.

Paljoa kokemusta pyöräilystä ei ole, koko ikäni olen polkenut kouluun/töihin, ja silloin tällöin pidempiä matkoja. 110km päivässä on tähänastinen "ennätys" ja se sujui kohtuullisen kivuttomasti. Mukaan lähtee tyttöystävä, jonka pyöräilyhistoria on samankaltainen.

Pyöräksi on valikoitunut jo olemassaoleva isoisän vanha Tunturi, 27" 10-vaihteinen retkipyörä arviolta 80-luvun alkupuolelta. Fillari on ollut mulla käytössä kolme vuotta, ja olen vaihtanut kuluvia osia sitä mukaan kun on tarvinnut. Työkalut pysyy kädessä hyvin ja huolto-opas löytyy myös.

Suunniteltu reitti on lentää Istanbuliin, polkea sieltä Cesmeen, ottaa laiva Ateenaan, ja polkea sieltä EV11-reitin mukaisesti Tallinnaan. Matka on tarkoitus aloittaa huhtikuun 2016 lopussa, ja se sitten jatkuu niin pitkään kunnes perille päästään tai pyörä hajoaa.. :)

Matkalla on tarkoitus nukkua suurimmaksi osaksi riippumatossa, ja tehdä ruokaa Trangialla. Mahdollisimman vähällä tavaralla pitäisi selvitä, pelkillä takalaukuilla (jotka löytyy nekin jo, hienot samaa aikakautta pyörän kanssa edustavat Savotta-laukut kirpputorilta).

Vinkkejä kaipailtaisiin siis, mitä kannattaisi ehdottomasti huoltaa pyörässä ennen matkaa, mitä ehdottomasti kannattaa ottaa mukaan, ja mitkä olisi ehdottomat lisävarusteet fillariin.

nure
16.09.2015, 09.58
Mietin vaan tuota riippumatossa nukkumista Euroopassa, oliko vitsi vai?

maakkonen
16.09.2015, 11.07
Ei ollut vitsi, miksi?

Eikä se suinkaan ollut se mitä täältä kysyin. Riippumatossa nukkumiseen en tarvitse neuvoja. Euroopassakaan.

Vaan fillariin ja pakattaviin varusteisiin ja pyörän huoltoon. Kertoakseni lisää taustatietoja, pyörään olen vaihtanut vuoden sisällä kaikki vaijerit, ketjut, takavanteen, takavaihtajan, molemmat sisä ja ulkokumit. Etuvanne on alkuperäinen mutta hyväkuntoinen. Runko on hyvässä kunnossa ja alkuperäinen satula vaikuttaa hyvältä. Remmipolkimet on myös ollut käytössä viimeisen pari viikkoa, ja tuntuvat hyviltä.
Suunniteltu kokonaismatka on n. 4000km, johon siis varataan ainakin 60 päivää, luultavasti enemmän.

Ja olen googlettanut asiaa, lukenut niin suomen ja englanninkielisiä blogeja, ja katsonut dokkareitakin. Ajattelin vain, josko täällä kysymällä saisi jotain extratietoa, mutta ilmeisesti on vaikeaa olla vakuuttava kysyjä.

Jouko_T
16.09.2015, 12.01
Ajattelin vain, josko täällä kysymällä saisi jotain extratietoa, mutta ilmeisesti on vaikeaa olla vakuuttava kysyjä.

Tärkein oppi, jonka muinoin sain kantapään kautta, oli takapyörän pinnojen kesto. Lopulta hermostuin jatkuviin katkenneiden pinnojen uusimisiin, ja kasautin uuden kiekon järeämmällä vanteella ja paksummilla pinnoilla.
No, painoa oli takaosassa ehkä liikaa, mutta kuitenkin.
Veikkaan sinulle samoja ongelmia, varsinkin jos pinnat ovat 80-luvun "laatua".

Sadeasuna lienee sadeviitta järkevin. Se on syytä olla riittävän painava, niin ettei jokainen ohi ajanut auto pölläytä sitä sivuun.
Minä en itse lähtisi riippumattomajoitukseen. Tarvitsisi ottaa mukaan myös puut, joihin se kiinnittää, sekä sade- ja ötökkäsuojat.
Minä saan selkäni kipeäksi riippumatossa yöpymisestä. Lisäksi nukun paremmin, kun saan kääntää kylkeä.

Mutta seksi siinä voisi olla ... hmm. erilaista.

Mtx
16.09.2015, 12.12
Menee nyt ihan ot:ksi mutta itse kannatan kyllä riippumatossa nukkumista. Vähänkin parempi ja riittävän kokoinen riiputin toimii oikein hyvin ja pakkautuu uskomattoman pieneen. Puita Euroopasta kyllä löytyy mihin nyörit saa kiinni kunhan ovat riittävän pitkät.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk

Esuli
16.09.2015, 15.43
Ennen lähtöä laita uudet kumit(630!?), rattaat ja vaijerit, ehkä myös polkimet. Sitten kestää 4 tonnia korjaamatta. Rihtauta myös takakiekko , semmosessa paikassa missä homma osataan.
Vaihda trangia primus sooloon.

29er
16.09.2015, 16.28
Tunturi, 27" 10-vaihteinen retkipyörä arviolta 80-luvun alkupuolelta.

Erikoinen idea lähteä tuommoiselle reissulle tuommoisella pyörällä. Onko syynä periaate vai finanssikriisi?

Lainaa kirjastosta Matti Rämön kirjoja. Ainakin osa hänen reissuistaan kulkee halki Euroopan. Ja Soininvaaran kirja myös; Tallinnasta Nizzaan. Ne on kaksi ääripäätä; toisella on mukana "kaikki" varusteet; toisella luottokortti. Ja kolmas vastaava kirjailija on Jukka Salminen.

maakkonen
16.09.2015, 20.59
Kiitos vastauksista!

Jos näistä kahdesta pitäisi valita, olisi syy kai periaate. On mulla tuossa uudempikin pyörä, 24-vaihteinen Insera hybridi, mutta kyllä tuo Tunska on monella tapaa parempi ja onhan siinä enemmän fiilistä :)

Riippumatossa nukkumisesta on kokemusta, ja itse nukun siinä kuin pieni vauva. Ticket to Moonin Doubleen mahtuu hyvin kaksi, laavukankaalla saa pidettyä sateen loitolla, ja pieni hyttysverkkokaan ei paljoa mukana paina. Verrattuna siis telttaan ja makuualustaan, on tuo merkittävästi kevyempi vaihtoehto.

Olen muutamia muita retkikeittimiä kokeillut, mutta aina palannut takaisin trangiaan, kun muut ei tunnu toimivan pienessäkään tuulessa hyvin. Trangia on mielestäni myös aika energiatehokas ja eipä se paljoa vie tilaa, kun sen sisään pakkaa kaikki ruokailuvälineet ja vaikkapa puuropussin.

nure
16.09.2015, 22.53
Jouko, pinnojen paksuus ei aina ratkaise, DT Revolution kestää miehen kokoisen alla alunippeleillä kunhan kiekko on hyvin tehty. Riippumatossa nukkumisesta mainitessa lähinnä kyse että missä saa ja uskaltaa nukkua, ei edes Eurooppa ole tänäpäivänä niin auvoisen ruusuinen että mihin vaan mattonsa ripustaisi...

Jouko_T
17.09.2015, 01.02
Jouko, pinnojen paksuus ei aina ratkaise, DT Revolution kestää miehen kokoisen alla alunippeleillä kunhan kiekko on hyvin tehty.

Juu, ei enää nykyään. Mutta 40 vuotta sitten halvin ratkaisu oli paksummat pinnat. Siksi huomautinkin 80-luvun pinnojen laadusta.

Nuorena nukkuu vaikka riippumatossa. Kokeilin minä muinoin sitäkin.
Jos tulee pakollinen sairastelu/remontti/sade/tms. rokulipäivä, niin mieluummin vietän sen kodassani (tai teltassa), kuin riippumatossa.
Samoin, jos mättää vettä, ja on leiriytynyt huit-hapeliin, ja pitäisi vaikkapa takanapa purkaa, niin senkin teen mieluiten teltassa, kuin riippumatossa.

Kyse on masokismin määrästä ja laadusta. Onhan toki teltan kuormankin (n. 2-3 kg) uurastaminen, vaikkapa kilometrin verran ylöspäin, erään sortin masokismiä.
Varsinkin, jos on tarkoitus päästä nopeasti mahdollisimman pitkälle - eli kello tikittää takaraivossa.

Itse pidän teltan suhteen, painoakin suurempana ongelmana, sen ja makuualustan vaatimaa tilaa. Alusta ja makuupussi olivat minulla etutelineellä.
Teltta painavampana takana. Edessä ei saisi olla liikaa painoa, jotta nopeat ohjausliikkeet hädän hetkellä onnistuvat.

Harryupp
17.09.2015, 05.23
Huom. Vanhoissa pyörissä oli jo ohennetut pinnat kiekoissa. Se on vain pula-ajan juttuja nämä galvanoidut tasapaksut pinnat. Eikä pinnat aina kestäneet koska vanteet olivat usein aika pehmeitä kun siirryttiin ohuempiin kromiteräsvanteisiin. Neuvoisin myös että käyttäisit kasettikiekkoa takana koska kasettinavoissa ei tapahdu akselin katkeamisia kovin usein. Tavaratelineet edessä mihin voit laittaa kevyttä kamaa on hyvä sijoitus.

nure
17.09.2015, 19.27
Mielestäni matkaan ei kuulu sen jännittäminen että kestääk varusteet tai ei, jännitystä kyllä riittää muutenkin. Kuormaisin ilman muuta eteen ja taakse, kumpaankin painopiste mahdollisimman alhaalla ja jakauma 40/60, enemmän taakse jolloin pyörästä ei tule liian kiikkerää.
Kannattaa tosiaan miettiä sitä yöpymistä, ei kaikkialla ole samat "Jokamiehenoikeudet" kuin kotimaassa ja useassa maassa yöpyminen muualla kuin leirintäalueilla saattaa jopa olla kiellettyä, tietääkseni...
Huolto-opas ja työkalujen kädessä pysyminen ei ole mikään autuus, puratko takanavan jos Harryn kertoma akselin katkeaminen tapahtuu ja onko mukana kaikki tarvittavat varaosat noinkin vanhaan malliin, saattaa olla hankalaa löytää jostain kyläpahasesta...

maakkonen
17.09.2015, 21.32
Lainopillista tietoa luonnossa nukkumisesta ei ole, mutta ainakin jokaisesta matkan tarkoituksena olevasta maasta olen lukenut pyöräilyblogeja, jossa on telttailtu "villillä" alueella. Aina voi esittää tyhmää turistia jos poliisilla on sanottavaa. En minä sellaisesta jaksa liikoja stressata.

Täytyypä tutkia tuota etutarakka-asiaa. Ideaali olisi, jos tavaraa on niin vähän että takalaukut puolityhjinä riittää. Mutta kyllä eräänlainen etutarakkakin löytyy joten täytyy testata sen käyttöä.

Yhdyn Jouko T:hen tuosta Teltan ja makuualustan painosta, ei minuakaan paino niin huoleta mutta onhan ne pirun ärsyttävän malliset kantaa. Luulenpa että tuon pakollisen sadepäivän voi sitten viettää vaikka bussikatoksessa, kahvilassa, tai vaikkapa sitten sen laavukankaan alla. Lämmintä pitäisi ainakin matkan aikana kyseisissä maissa olla joten jospa sateella heittää vaatteet pois ja ottaa suihkun :)

Takavanne (ja akseli) on muuten ihan uudet, ihan pari kuukautta sitten ostettu. Täytyy vain rihtauttaa se ennen lähtöä.

Esuli
17.09.2015, 21.45
Ne oli romuja nykymittapuun mukaan 7-80 luvun pyörät. Vaan kyllä niillä pitkiä reissuja tehtiin. Hyvää matkaa!
http://www.partioaitta.fi/primus-eta-solo

nure
17.09.2015, 23.08
^Tehtiin kyllä mutta muistan sen työkalu ja varaosa arsenaalin määrän kun Cressulla retkeilin, en toistaisi edes retromielessä. Maakkonen, poliisi ei tosiaan aina ole ystävä varsinkaan entisen itäblokin alueella, ennemminkin suurimpia rosvoja... Mutta toisaaltaan aivan oma asiasi ja onnea matkaan!

Olli L
18.09.2015, 08.05
Kannaisiko aluksi tehdä vähän maltillisempi reissu kotinurkilla? Olisi helpompi korjata ne väistämättä eteen tulevat virheet varusteiden ja pyörän valinnassa.

Jos 80-luvun pyörässä on vielä sen ajan välitykset, ne ovat tolkuttoman raskaat.

nure
18.09.2015, 08.27
^Jep, 10 vaihdetta ja keskieurooppa kuormatulla pyörällä...

El-Carpaso
18.09.2015, 10.31
Ihme valittamista.

Riippumatto/laavu on yksinäiselle kulkijalle huomattavasti parempi vaihtoehto kuin hemmetin painava teltta. Menee pienempään tilaan ja on kevyempi, vaikka olisi talvitarvikkeet mukana. Kyllä sitä fillaria saa fiksattua laavunkin alla. Ja metsässä yöpymisestä, niin jos sinne sniikkaa kuin sissi silloin kun kukaan ei näe, menee skutsiin riittävän syvälle ja kamppeet on riittävän maastovärisiä niin kukas sinne tulisi valittamaan? Kunhan ei nyt ihan jonkun levähdyspaikan kyljessä ole niin pitäisi pysyä aika rauhassa.

Mä en kaasuliettä ottaisi kun puukaasuliesi on yhtä tehokas ellei tehokkaampi. Wild Woodgas stove, yksi kattila ja trangian polttimo mukaan varajärjestelmäksi keventää ja pienentää pakkaamistilaa. Eikä lopu polttoaine ihan heti kesken kun vissiin kautta euroopan on risuja ja muutavaa palavaa sälettä löydettävissä. Jossain kohtaa Eurooppaa denaturoitu etanolikin muuttuu puhtaaksi pirtuksi. Alkoholia voi pitää pienen 0.5dl pullon mukana sadekelejä varten. Sit kannattaa kanssa olla polttoainealkoholia joku 0.33l pullo että saa trangiapolttimon päälle. Tietenkin puukaasulieden kanssa täytyy käyttää maalaisjärkeä paikan valinnassa eli en ehkä jossain andalusialaisessa rutikuivassa heinikossa alkaisi liekittämään. Tosin samahan se on etanolipolttimenkin kanssa, koska ainetta voi vahingossa läikkyä ja liekki on harmillisen näkymätön.
Lisäksi alusta kannattaa olla jotain palamatonta, koska tuollainen puukaasuliesi poraa aika nopeasti reikää puuhun tai muuhun palavaan materiaaliin. Kantapään kautta ensi kertaa kokeillessa :D

Takakiekko kannattaa viedä johonkin jossa se oikeasti osataan kiristää kunnolla eikä vaan vetää suoraksi.

Markku Liitiä
18.09.2015, 13.11
Mietin vaan tuota riippumatossa nukkumista Euroopassa, oliko vitsi vai?

Maakkonen, poliisi ei tosiaan aina ole ystävä varsinkaan entisen itäblokin alueella, ennemminkin suurimpia rosvoja...

Kun Nure aika usein heittelee näitä yöpymisturvallisuuteen liittyviä heittoja, tulee mieleen, että minkälaisella kokemuksella? Oletko itse paljonkin harrastanut metsäyöpymisiä yms. ulkomailla - tai kotimaassa?

Matti Rämö ja Jukka Salminen esimerkiksi viettävät reissuillaan suuren osan öistään teltassa eivätkä ole tulleet ryöstetyiksi. Kantsii ehkä muistaa sekin, että Suomessa surmatöiden määrä suhteutettuna väkilukuun on suurempi kuin useimmissa Euroopan maissa. Ja Suomessa nimenomaan hehkutetaan sitä, että jokamiehenoikeudella saa yöpyä ulkosalla, kun ei tuppaa ihmisten pihapiiriin.

arctic biker
18.09.2015, 17.51
Arvaakohan jotain kommentoida? Olen itse retkeilyä harrastanut pienen ikäni jotta noita telttaöitäkin on kertynyt niin talvella kuin kesällä ja muinakin vuodenaikoina. Suomen, Ruotsin ja Norjan Lapissa ynnä muutamalla pyöräreissulla täällä alempana. Ja kajakkireissut meinas unohtua.
Ihan minimissään teltassa 30vrk per vuosi. Kämppäyöpymiset sitten erikseen.

Keski-euroopan olosuhteita tuntematta niin riippumaton tuomitsen jonnekin syvälle. Ei oo yks eikö kaks kertaa kun kelit on suosineet parin vuorokauden kestokaatosateella jotta oli aivan mukavaa teltassa kääntää kylkeä ja absidin suojassa keittää vaikkapa kahveet. Antaa sataa, ei haittaa. Ja kaverin kanssa revittiin vaikkapa Sotaa ja rauhaa, siis tämän kirjan pokkaripainoksen sivuja. Lue sie tuo nippu niin minä jatkan tästä!

maakkonen
18.09.2015, 18.19
Jopas tuo riippumattoaihe herättää keskustelua. Minä pysyn kannassani sen suhteen, niin kuin teltan kannattajat saavat pysyä omassaan. Enkä suinkaan väitä, ettei teltta olisi parempi paskalla säällä.

Joo, mulle riittää 10 vaihdetta ja vanha pyörä, hyvin olen sillä kohtuullisen pitkiä matkoja ajanut, sekä ylä- ja alamäet. Varmaan mielipiteeni johtuu siitä, ettei ole kokemusta mistään paremmasta, ja olen siinä mielessä hyvässä asemassa. Jos pitää matkan varrella korjata tai ostaa osia, olkoon niin, tai jos koko laitos lahoaa alle niin sitten liftaan kotiin.

Jos haluaisin matkustamisen olevan helppoa, ottaisin pakettimatkan Teneriffalle :)

Näillä vinkeillä päästään jo pitkälle, täytyy käydä kirjastossa kysymässä noita kirjoja. Kiitos!

arctic biker
18.09.2015, 18.32
Noo , olen noilla vanhemman ajan pyörillä itsekin aikoinaan viikonloppureissuja tehnyt, enkä aivan vähän. Tällä järjellä en en enää lähtisi. Toki hyvää matkaa.

usko juntunen
18.09.2015, 19.36
Kannaisiko aluksi tehdä vähän maltillisempi reissu kotinurkilla? Olisi helpompi korjata ne väistämättä eteen tulevat virheet varusteiden ja pyörän valinnassa.

Jos 80-luvun pyörässä on vielä sen ajan välitykset, ne ovat tolkuttoman raskaat.
No joo, olihan ne "hieman" raskaita nousut tuon ajan vehkeillä:p Mutta kun ei paremmasta tienny, niin niillä mentiin.
Samaa mieltä myös tuosta ensimmäisestä lauseesta.
https://lh3.googleusercontent.com/-ZW1FEf9CcuU/Sa67Nx98FSI/AAAAAAAAcXU/fECztmZwvdY/s720-Ic42/SAKSA-SVEITSI-ITALIA-IT%2525C3%252584VALTA-85%252520011.jpg

Munarello
19.09.2015, 01.00
Harmi, ettei vielä ole heitetty ketjuun jämäsarjan joustokeuloja. Nyyhnuren totuuksia odotellessani..

El-Carpaso
19.09.2015, 13.33
Arvaakohan jotain kommentoida? Olen itse retkeilyä harrastanut pienen ikäni jotta noita telttaöitäkin on kertynyt niin talvella kuin kesällä ja muinakin vuodenaikoina. Suomen, Ruotsin ja Norjan Lapissa ynnä muutamalla pyöräreissulla täällä alempana. Ja kajakkireissut meinas unohtua.
Ihan minimissään teltassa 30vrk per vuosi. Kämppäyöpymiset sitten erikseen.

Keski-euroopan olosuhteita tuntematta niin riippumaton tuomitsen jonnekin syvälle. Ei oo yks eikö kaks kertaa kun kelit on suosineet parin vuorokauden kestokaatosateella jotta oli aivan mukavaa teltassa kääntää kylkeä ja absidin suojassa keittää vaikkapa kahveet. Antaa sataa, ei haittaa. Ja kaverin kanssa revittiin vaikkapa Sotaa ja rauhaa, siis tämän kirjan pokkaripainoksen sivuja. Lue sie tuo nippu niin minä jatkan tästä!

Etenkin vaeltaessa alkaa aika vikkelästi arvostaa sitä, että aika pitkälle talveenkin lämmin ja täysin vedenpitävä majoitusratkaisu makuupusseineen jne painaa yhteensä 3.7 kg. Monet teltat painaa yksin yhtä paljon. Fillarilla painolla ei ole niin suurta merkitystä, mutta kyllä siinäkin paino kertaantuu kun tarpeeksi kamaa ottaa mukaan. Plus, että riippumatto on ilmapatjaakin paljon mukavampi vaihtoehto. Jos rahaa laittaisi lisää, niin painoa saisi tietenkin entisestään pois varmaan kilon.
Tossa on siis
laavu
riippumatto + kiinnityskilkkeet
alushuopa
makuupussi
Jos laittaisin painoa vielä 300g lisää, niin olis sateensuojaa pienelle ryhmälle. Yksin ku olis saattais saada seinätkin taiteltua.
Tosta setistä makuupussi on painavin ja huomattavasti kallein osa, mutta se pitää olla teltassakin.

Teltoissa on kanssa se ongelma, että ne on helvatin kalliita, ja silti teltassa saa helposti kamat kastumaan kun kondensaatio iskee kunnolla. Riippumatto/laavu kombo hengittää paremmin eikä kastuta niin helposti.
Jos vertaa riippumattomajoittumista ja telttamajoittumista, niin riippumatto on itseasiassa aivan naurettavan halpa.

Ainoa syy minkä takia mä ylipäänsä enää käytän telttaa on, että vaimokkeen kanssa on mukavampaa nukkua yhdessä. Riippumatossa kahdestaan nukkuminen ei ikävä kyllä onnistu.

arctic biker
19.09.2015, 16.36
-Carpasolla on pointtinsa, en tinkaa ollenkaan. Tämmöinen kaikenkasteleva kondessi on kyllä pyöräretkeilyyn soveltuvana vuodenaikana sikäli kuin teltassa ees jonkinlainen ilmanvaihto löytyy aika harviistilanne.

Olen kyllä kerran moisen heinäkuun lopulla kokenut, telttana Hillebergin Njammat2, se lyhkäinen versio. Sisäteltta ei tiputellut vaan sieltä tuli vettä noronaan. Niin sanotusti ei yhtään kuivaa kampetta löytynyt. Siihen aikaan ei ollut käytössä vesitiiviitä pakkauspusseja vaan luotettiin rinkkojen sadesuojiin.

Pyhä Risti
19.09.2015, 19.22
-Carpasolla on pointtinsa, en tinkaa ollenkaan. Tämmöinen kaikenkasteleva kondessi on kyllä pyöräretkeilyyn soveltuvana vuodenaikana sikäli kuin teltassa ees jonkinlainen ilmanvaihto löytyy aika harviistilanne.

Olen kyllä kerran moisen heinäkuun lopulla kokenut, telttana Hillebergin Njammat2, se lyhkäinen versio. Sisäteltta ei tiputellut vaan sieltä tuli vettä noronaan. Niin sanotusti ei yhtään kuivaa kampetta löytynyt. Siihen aikaan ei ollut käytössä vesitiiviitä pakkauspusseja vaan luotettiin rinkkojen sadesuojiin.

Jep, täältä kanssa teltalle pisteet. On se vain niin mukava matkustaa kun tietää olevansa varmasti suojassa sateelta/tuulelta ja ötököiltä seuraavana yönä.
Itse olen kanssa sitä mieltä että pyörät ovat kehittyneet kovasti siitä kun esim. itse vuonna 1989? aloittelin isommat pyöräreissut.
Oli aika hempulia lasketella Cressentillä alamäkeen ison painon alla. Nykyinen yleispyörä On One Imbred 29 lujilla kiekoilla olisi jo aivan ehdoton peli pitkille matkoille. Eli rungon ja kiekkojen (ja itse asiassa kaikkien osien) löysyys vanhoissa pyörissä ei tee ajosta niin varmaa kuin nykypäivänä.
Vaan onhan noilla ennenkin ajeltu ja todella pitkiä matkoja. Pääasia lienee että matka taittuu ja siitä nauttii...

via
19.09.2015, 19.48
^Tehtiin kyllä mutta muistan sen työkalu ja varaosa arsenaalin määrän kun Cressulla retkeilin, en toistaisi edes retromielessä. Maakkonen, poliisi ei tosiaan aina ole ystävä varsinkaan entisen itäblokin alueella, ennemminkin suurimpia rosvoja... Mutta toisaaltaan aivan oma asiasi ja onnea matkaan!

mulla ei ole noin huonoa mielikuvaa alueen poliiseista, olen siellä paljon ajellut, mutta kun olen ollut tekemisissä ihan asiallisia on olleet ja sakot olen maksanut kunnon kuittia vastaan paikan päällä, kaksi kertaa - toinen ylinopeudesta Latviassa, toinen törttöilystä Puolassa, tosin viimeksi olen ollut niissä maissa 2005

via
19.09.2015, 19.49
No joo, olihan ne "hieman" raskaita nousut tuon ajan vehkeillä:p Mutta kun ei paremmasta tienny, niin niillä mentiin.
Samaa mieltä myös tuosta ensimmäisestä lauseesta.

näkyykö vasemmanpuoleisessa pyörässä peili? - suosittelen
https://lh3.googleusercontent.com/-ZW1FEf9CcuU/Sa67Nx98FSI/AAAAAAAAcXU/fECztmZwvdY/s720-Ic42/SAKSA-SVEITSI-ITALIA-IT%2525C3%252584VALTA-85%252520011.jpg

usko juntunen
19.09.2015, 20.41
Aivan oiken nähty, peilihän se sieltä pilkistää! Näin jälkikäteen ajatellen ehkäpä eniten arveluttaa noissa kasaripyörissä cantilever-jarrut! Serpolaskuissa tuollainen kuorma päällä sai
puristaa kahvaa ihan tosissaan. Näyttää muuten olevan jarrukaapelia ns. riittävästi!!:)

3 vko:n reissulla suurinpiirtein joka toinen yö puskassa. Illan hämärtyessä kateltiin joku pienempi sivutie ja sit sen varresta sopiva telttapaikka. Aamuhämärissä kamppeet kasaan ja häivyttiin "rikospaikalta" Ei ongelmaa. Nykypäivänä voi olla toisin.
https://lh3.googleusercontent.com/-IRL5PIp3v9s/Sa67HmSv3YI/AAAAAAAAdCA/v3ZIkpKDo2Q/s720-Ic42/SAKSA-SVEITSI-ITALIA-IT%2525C3%252584VALTA-85%252520007.jpg?gl=FI

MTBVespa
19.09.2015, 22.36
Uskolla taas päheet fotot[emoji2]

kpyora
21.09.2015, 12.23
...On mulla tuossa uudempikin pyörä, 24-vaihteinen Insera hybridi, mutta kyllä tuo Tunska on monella tapaa parempi...

Noista kahdesta ilman muuta Tunturi. Toisaalta, jos hajonnut pyörä on tarkoitus jättää matkan varrelle, niin tuo Insera kirpaisisi vähemmän. Osa Tunturin rungoista oli upeita ajaa, seuraava mallivuosi saattoi taas olla ihan susi. Riippui siitä, mistä olivat hankkineet putkisarjat, jotka parhaimmillaan olivat jotain isojen tehtaiden hyvien runkojen ylijäämiä. Kaikki kolme kohtaa, joista olet kiinni fillarissa kannattaa katsoa tarkkaan: polkimet, satula ja tanko.

Itse ajan retket pehmeäpohjaisilla pyöräilykengillä, joilla voi myös kävellä. Satulaa kannattaa kokeilla useampi sata kilometria ennen tuota matkaa. Satulan pitää olla riittävän kapea ja kova, muuten tulee ongelmia. Vanhojen tuntureiden ergonomian heikko kohta on jarrukahvat. Niillä ei ajella kahvoilta, jos pyörään ei ole vaihdettu modernimpaa osasarjaa. Tankonauhan voi kuitenkin vaihtaa paksumpaan.

Riippumatto sai paljon keskustelua aikaan varmaan sen takia, että Euroopassa ei ole yleisesti jokamiehenoikeuksia, kuten Pohjoismaissa. Toisaalta Euroopassa on paljon kohtuuhintaisia majoituspaikkoja.

Älä ota mukaan mitään tarpeetonta periaatteella, jos sitä kuitenkin tarvittaisiin. Itse en kanna mukana keitintä pyöräretkillä. Aina löytyy joku paikka ruokailla. Teltta sen sijaan on ollut ja käytän sitä, jos muuta majapaikkaa ei ole. Silloinkin yleensä leirintäalueella. Koko varustus painaa alle 15 kg yöpymiskamoineen. Teidän kannattaa todennäköisesti jakaa tavaraa vähän eri tavalla, eli otat enemmän painoa pyörään kuin tyttöystäväsi. Vaikka jotkut väittävät, mies ja nainen eivät ole tasa-arvoisia. Eivät ainakaan fyysisesti.

Nesteytyksen onnistuminen on oleellista. Muuten loppuu puhti taatusti. Ainoa tietämäni suomenkielinen artikkeli aiheesta on PV:n tekemä Sotilas kuumassa (http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/295d0080411b4e0c90a7f9e364705c96/Sotilas+kuumassa+loppuraportti.pdf?MOD=AJPERES). Siitä on jossain verkossa myös lyhennelmä. Pyörässäni on kiinni kaksi 7,5 dl pulloa, jotka ovat riittäneet yleensä, mutta vain yleensä. Noin etelässä tulee varmasti haasteita. Nesteen lisäksi mukana on vain muutama energiapatukka, jos lounas jää väliin ja muutama ravintogeeli, jos meinaa hyytyä kesken matkan.

Minulla on mukana kahdet ajokamat ja yhdet "paremmat", sellaiset joilla kehtaa mennä kylän parhaaseen ravintolaan. Kahdet ajokamat sen takia, että ne harvoin ehtivät kuivua pesun jäljiltä aamuksi ja paras tapa estää hiertymiä on riittävä hygienia. Yhdet paremmat taas sen takia, että se kylän paras ravintola voi olla myös ainoa. Ajokamat ovat ihan normaalit henselihoust ja ajopaita. Sadetakkina on perus pyöräilijän hyvin istuva sadetakki, sain tarpeekseni lepattavista viitoista inttiaikana.

Tasaa kuorma eli minulla on painavat tavarat tankolaukussa ja takana kaksi Ortliebin etulaukkua. Meinasin ensin ostaa taakse takalukut, mutta totesin silloin mukaan tulevan vain kaikkea tarpeetonta. Laukkujen laatuun kannattaa satsata. B-kaupalla on muuten ihan hyvät laukut, mutta ne ovat nykyään valitettavasti mustia, mikä kuumassa ilmanalassa ei ole hyvä juttu. Toimiva tankolaukku täytyy ostaa muualta, esimerkiksi mainitsemaltani Ortliebiltä. Ne tavarat, jotka eivät ole laukuissa, mm teltta, ovat tarakalla kanoottipussissa.

Retkeilyliikkeestä olen ostanut erilaisia verkkopusseja pakkaamiseen. Ne ovat käteviä, kun näkee läpi, mutta myös siksi, että suurin pussi on pyykinkuivauspussina tarakalla päälimmäisenä. Ajokamat ovat kuivat viimeistään illalla, kunhan ei sada. Jos ei voi olla varma pyörälaukun vedenpitävyydestä, niin silloin perinteinen minigrip-pakkaaminen on ok.

Työkalut ja varasisurit ovat B-kaupan satulalaukussa. En kanna mukana kovin isoa määrää varaosia. Renkaat kannattaa vaihtaa ennen reissua, kuten joku jo totesikin.

Elektroniikka on nykyään oma lukunsa. Mitä otat mukaan, miten lataat ja kuinka paljon käytät mobiilidataa. Itselläni on: kännykkä (+laturi), kamera + 2 objektiivia (kinovastaavuudeltaan luokkaa yleensä 35 ja 75) + 2 vara-akkua (+laturi), sykemittari ja varavirtalähde aurinkokennolla. Datan hinta eri maissa kannattaa selvittää ennakkoon. Kokeilin joskus suunnistusta niin, että kännykkä oli Ortliebin varta vasten tähän tarkoitukseen tehdyssä kotelossa tankolaukun päällä. Yhden kokeilun jälkeen palasin takaisin paperikarttoihin. Reissusi on niin pitkä, että paperikartat ovat haaste. Kaikkialta ei myöskään saa karttoja yhtä hyvin kuin Suomesta. Sykemittari on hyvä tapa arvioida rasitustasoa ja energian loppumista.

Matka ei tapa vaan vauhti. Järkevät päivämatkat, sopivasti lepopäiviä ja riittävät ruokailut, niin homma onnistuu, kun se tehdään hitaamman ajajan ehdoilla.

maakkonen
21.09.2015, 21.22
Kiitos Kpyora hienosta vastauksesta.

Pyörää ei suinkaan ole tarkoitus hyljätä, ellei ole aivan pakko. Olen sen isoisältä perinyt joten tunnearvoakin sillä on.

Olen vaihtanut pari vuotta sitten ohjaustangon suoraan versioon, minulla kun tuli kauheita niskakipuja sillä käyräsarvisella ajaessa. Uskon että siitä käyräsarvisesta olisi omat hyötynsä, mutta en uskalla ottaa riskiä.

Riippumatto, ja trangia, lähtee mukaan suureksi osaksi budjettisyistä, ja toisaalta vapauden säilyttämiseksi.
Tähän asti olemme kesällä matkaileet mun vanhalla Hiacella, sänky takana ja pari trangiaa mukana, kertaakaan ei ole tarvinnut maksaa camping-alueesta parin kuukauden matkoilla.
Nyt kun vaihtaa Hiacen Tunturiin, pääsee eroon dieselkuluistakin :)

Päätimme myös ottaa mukaan kevyet ilmatäytteiset makuualustat, siis jos ei sopivia riippumattopuita löydy voi tehdä teltan tapaisen laavukankaasta.

maakkonen
21.09.2015, 22.36
Tuli muuten idea askarrella sopivankokoisesta lukittavasta työkalupakista kova laukku toisen takalaukun sisään ja kiinnittää puitteilla kiinteästi tarakkaan takalaukun läpi. Tänne voisi sitten säilöä osan tavaroista kun jättää pyörän ja käy pidemmällä kauppa/kävelyreissulla. Vaatteet, makuupussi jne, saavat jäädä ihan normaaliin takalaukkuun, niitä en usko kenenkään varastavan.

arctic biker
22.09.2015, 03.37
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1442794858381.html

Tää on aika hauska, toki olen nähnyt ja ikäväkseni ittekin vastaavanlaisessa teltassa nukkunut. Tuli ainakin kondenssi-ilmiö tutuksi.

mkpaa
23.09.2015, 01.13
Hei kaikki, tässä kirjoittelee ensikertalainen foorumilla.

Olen jo useampana vuonna matkustellut pikkubudjetilla ympäri eurooppaa pakettiautolla, mutta seuraava matka on tarkoitus tehdä fillarilla.

Paljoa kokemusta pyöräilystä ei ole, koko ikäni olen polkenut kouluun/töihin, ja silloin tällöin pidempiä matkoja. 110km päivässä on tähänastinen "ennätys" ja se sujui kohtuullisen kivuttomasti. Mukaan lähtee tyttöystävä, jonka pyöräilyhistoria on samankaltainen.

Pyöräksi on valikoitunut jo olemassaoleva isoisän vanha Tunturi, 27" 10-vaihteinen retkipyörä arviolta 80-luvun alkupuolelta. Fillari on ollut mulla käytössä kolme vuotta, ja olen vaihtanut kuluvia osia sitä mukaan kun on tarvinnut. Työkalut pysyy kädessä hyvin ja huolto-opas löytyy myös.

Suunniteltu reitti on lentää Istanbuliin, polkea sieltä Cesmeen, ottaa laiva Ateenaan, ja polkea sieltä EV11-reitin mukaisesti Tallinnaan. Matka on tarkoitus aloittaa huhtikuun 2016 lopussa, ja se sitten jatkuu niin pitkään kunnes perille päästään tai pyörä hajoaa.. :)

Matkalla on tarkoitus nukkua suurimmaksi osaksi riippumatossa, ja tehdä ruokaa Trangialla. Mahdollisimman vähällä tavaralla pitäisi selvitä, pelkillä takalaukuilla (jotka löytyy nekin jo, hienot samaa aikakautta pyörän kanssa edustavat Savotta-laukut kirpputorilta).

Vinkkejä kaipailtaisiin siis, mitä kannattaisi ehdottomasti huoltaa pyörässä ennen matkaa, mitä ehdottomasti kannattaa ottaa mukaan, ja mitkä olisi ehdottomat lisävarusteet fillariin.

Reitti vaikuttaa aika hyvältä. Alku on vähän raskaampaa, mutta helpottuu toiselle puolikkaalle. Pystynet pitämään sellaisen 100-150 km päivätahdin riippuen turisteilun määrästä. Riippumatto on ihan hyvä valinta majoitukseen.

Varustuksesta sen verran, että ottaisin ehdottomasti napadynamon ja siiheen usb-lataurin. Mieluiten molempiin pyöriin, mutta kasaaminen toki vaatii vähän askartelua. Balkanin yöt on mahtavia ajaa, kun tiet ovat tyhjiä ja valosaastetta ei ole oikein missään. Napadynamolla voi ajaa ilman huolta valaistuksen loppumisesta.

Jos on mahdollista säätää niin mahdollisimman paljon samoja osia molempien pyöriin. Ottaisin yhden 27" ulkokumin mukaan. Perustarpeita pyörään löytyy vähänkin isommista kaupungeista matkan varrelta. Tarkistaisin lähinnä kiekkojen kunnon, että eivät ole heti lähdössä hajoamassa.

Turkish airlines on ainoita lentoyhtiöitä, jotka eivät edellytä pyörän pakkaamista, mutta laittaisin silti pyörät lennon ajaksi pahvilaatikkoon, joita saa esimerkiksi pyöräkaupoista.

---

Viime kesän matkakertomus http://www.randonneurs.fi/intermodal-cycling-trip-around-europe/
Ja varustelista http://www.randonneurs.fi/transcontinental-race-2015-complete-kit-list/

via
23.09.2015, 10.22
Satulan muodon ehdottomuudesta olen eri mieltä satoja kilometrejä pehmeällä ja leveällä istuneena, siis yhden reissun aikana useina vuosina - ajoasento on pysty

El-Carpaso
23.09.2015, 11.27
Satulan pitää olla niin kapea kuin mahdollista, mutta myös riittävän leveä. Eikä se kovuus ole välttämättä itseisarvo. Liian kovalla penkillä ei pysty ajaa 10km pidempään, mutta liian pehmeä alkaa hiertämään. Pitää löytää itselle sopiva.
Mä tykkään Terryn penkeistä, koska niissä on kohtuu paljon pehmustetta, mutta ko. pehmuste on myös todella kiinteää tavaraa, joten kankku ei pääse hiertymään.

kmw
23.09.2015, 11.48
Huimaa besserwisseröintiä toisen nukkumisesta:) Hieno reissu tulollaan, turvallista matkaa ja suopeita tuulia toivotan.

Mää mukaan pakkaisin ulkorengaspaikkoja (http://www.parktool.com/product/emergency-tire-boot-tb-2). Eivät paina mtn ja itellä ilman nuita olisi ollut muutaman kerran iiiso ongelma.

via
23.09.2015, 19.05
no edelleen satulasta aivan omaa ja puolison kokemusta - meillä oli muutamana kesänä kapeat ja kovat, tutkin täältä kaikenlaisia ohjeita ja kuljettelin mukana niin talkkia kuin vaseliinia muutaman kesän kunnes kerran pitemmällä reissulla eli Tampereelta Merikarvian kautta Vaasaan ja sieltä kiertäen kaartaen pikkuteitä kohti Tretta, jossain pikkukylässä menimme sitten urheilukauppaan ja ostimme pehmeät ja leveät, 25€ kpl, minä ajoin omallani useita kesäreissuja ja muuten ympärivuotisesti kunnes tulin ekan Pelagon mukana saaneeksi Brooksin, joita on nyt kaksi mutta rvalla on edelleen sama vanha jo tuhansia kilometrejä istuttu, pehmeä ja leveä - makuasioista ei kannata esittää ehdottomia mielipiteitä vrt 80-luvun Tunturin/riippumaton mielekkyys tällaiselle reissulle - mä muuten taisin kesällä vaihtaa hänelle oman pehmikseni kun hänen kappaleensa alkoi osoittaa geelille tyypillisiä kulumisen merkkejä

Matti Heikkinen
23.09.2015, 19.48
Mistä aiot etelämpänä hankkia 630 koon ulkorenkaan,saattavat olla harvinaisia,takarengas ei kestä 4000 km,jarruthan ovat ilmeisesti keskiveto,ei Cantilever niinkuin joku esitti,pitävät oikein säädettynä ja sopivilla paloilla kohtuullisesti kuivalla kelillä mutta jos ajat teräsvanteilla ei märkänä paljoa pitoa löydy.Eniten vaikeuksia tulee välitysten kanssa,keskiörattaat ovat ilmeisesti 42/52 ja takana suurin ratas ehkä 26h.Suosittelen testaamaan mäennousukykyäsi vaikka hakemalla paikkakuntasi suurimman mäen,nousemalla ja laskemalla välillä huilaamatta vaikka 10 kertaa.Reitilläsi nousut voivat olla vaikka 10 km pitkiä,korkeuseroa monta sataa metriä.

Hääppönen
23.09.2015, 20.05
Täältä peukkua maakkosen projektille. Ei välttämättä järkevin fillarivalinta, mutta tuleepa kokemusta tulevaisuuteen. Teräsvanteita ei tuon aikakauden Tuntureissa käytetty. Cressu oli ainoa kyseiset vanteet alkuperäisenä omaava.

arctic biker
23.09.2015, 20.27
Huimaa besserwisseröintiä toisen nukkumisesta:) Hieno reissu tulollaan, turvallista matkaa ja suopeita tuulia toivotan.

Mää mukaan pakkaisin ulkorengaspaikkoja (http://www.parktool.com/product/emergency-tire-boot-tb-2). Eivät paina mtn ja itellä ilman nuita olisi ollut muutaman kerran iiiso ongelma.

Mitä minä ny besseröin???

Nuo Parkin TBkakkoset on tosiaan näitä pakin pakollisia.

Markku Liitiä
24.09.2015, 10.22
Ajoin itse muistaakseni vuonna 1979 kymppivaihteiteisella Tunturin retkipyörällä reissun Travemünde (Saksa) - Ancona (Italia) - Patras (Kreikka) - Ateena (Kreikka). Anconan ja Patraksen väli laivalla. 2000 km poljettua osuutta, pisin päivämatka jotain 150 km luokkaa, aikaa meni kuukausi. Fillarini oli varmaan jokseenkin samanlainen kuin aiheen aloittajan Tuntsa.

Tunturi kesti muuten hyvin, mutta Münchenissa ja Riminillä piti takakiekkoon vaihtaa katkenneiden tilalle pari pinnaa. Työkaluarsenaaliini kuului kyllä 8 tuuman jakari, muttei pakan irrotusavainta, joten piti turvautua korjaamoapuun. Pakka taisi olla Maillard ja ainakin italialaiskorjaamon mies joutui turvautumaan kikkailuun, kun hänelläkään ei ollut sopivaa avainta.

Eturattaat olivat 42/52, takarattaita en muista. Kamat tuolle ajalle tyypilliset eli painavat. Brennerin solassa Itävallan ja Italian välillä piti taluttaa pieni pätkä, muuten kaikki mäet menivät polkemalla, ei tosin mitenkään helposti. Jarrut (Weinmannit muistaakseni) kuumenivat isoimmissa alamäissä reippaasti, mutta kyllä niillä toimeen tuli.

Esuli
24.09.2015, 12.55
Nyt vois fiilistella lukemalla Heikki Kuvan: Suuri retkeilypyorakirja. Vuoden 1978 painos.

terppa-78
28.09.2015, 18.26
Upea reissu varmasti tulossa! Asenne tuntuu olevan kohillaan ja sen myötä mahdolliset vastoinkäymiset on helpompi selättää. Itse olen viimeisen kolmen vuoden aikana nukkunut ainakin 16 viikon yöt riippumatossa ja en vaihtaisi enää takaisin telttaan, on sen yöpaikan löytäminen riippumaton kanssa niin paljon helpompaa ja ainakin minä nukun riippumatossa kuin murmeli. Ei tosin Keski-Euroopasta ole kokemusta, vielä. Sadekatos riittävän iso niin sen alla saattaa paremmin viettää sadepäivää/kokkailla.

Pyörään laittaisin peilin jos ei jo ole. Renkaiksi jotkin hyvällä pistosuojauksella olevat, mukaan varasisuri niin puhjenneen saa sitten paikkailla jossain kivemmassa paikassa. Jos päällirengas on joku harvinaisempi koko niin sellainen kans mukaan (itellä mukana molemmat aina). Ei varmaan pöllömpää jo niitä varapinnoja olisi myös, itsellä ei ole koskaan katkennut (tavarat kärryssä ja/tai pienemmät kiekot) mutta jos on epäilys, että ei kestäisi. Varmaan ihan hyvä vinkki sekin jos kuormaa saisi tasattua etutarakalle tms.

Ei ole oma ongelma kun ajelen nojapyörällä mutta pystärillä pitkälle matkalle lähtisin vaippahousuissa. Ilman Leathermania en liiku muutenkaan :) Muuta työkaluarsenaalia kannattaa myös miettiä.

Nyrkin kokoiseksi pakkautuva retkipyyhe on kans ollut hyvä ostos, kevyt, pieni, imukykyinen ja kuivuu nopeasti.

Jos on mahkuja niin joku "pitkän viikonlopun" reissu kannattaa tehdä ensin, helpompi karsia turhaa/tai ottaa mukaan jotain tarpeelliseksi koettua. Ei muutakuin turvallista matkaa ja kirjoittele kokemuksistasi!

idlari
28.09.2015, 23.09
Ihmettelen noita 'ulkokumi ei kestä 4k km' kommentteja; Schwalben Marathon-sarjan kumit retkeily-hybridissäni ovat kestäneet suunnilleen 10k km ja sitten olen vaihtanut, ja silloinkin yleensä lähinnä sen takia että siitä on tullut pistoja läpi eikä mitään fataalia vielä. Tuoretta kumia alle, ja ei halvinta mahdollista, ja varmaan 4k km menee ilman ulkokumien vaihtoa (+- joku hyvin huono tuuri).

En ole itse ottanut reissuun muuta kuin vara-sisäkumin, pumpun, paikkaustarvikkeet, jonkun multitoolin, ja riittävästi jeesusteippiä, ihan hyvin on tähän asti riittänyt.

Vaatepuolella 2 ajosatsia on pakko, ehkä lisäksi jotain muuta vaatetta pidemmälle reissulle jotta voi fiilistellä kaupunkeja niissä - itselläni on yleensä lähinnä ei-pyöräily shortsit + ei-pyöräily paita/kaksi mukana.

Pyyhettä en itse ota, vaan esim jonkun microfleecen jota voi myös käyttää pyyhkeenä tarpeen mukaan (vaellus-tapoja, köh). En tiedä onko moinen tyttöystäväsi kannalta hyväksyttävää tosin ;)

maakkonen
29.09.2015, 11.03
Tässä kuvia matkan ajokeista, tyttöystävälle hankin Tunturi Retki 12, 10€:llä. Kumien vaihdon ja uusien jarrupalojen kanssa se on "kuin uusi". 80-luvun loppupuolelta joten tässä jo vanteet ja muutkin osat lähempänä nykypäivän standardeja.

http://aijaa.com/c9n0ni
http://aijaa.com/i4npTr

Jälkimmäinen kuva on lukittavasta kovasta laatikosta jonka tein, 4mm kovalevyä ja 6.5mm vaneria, kulmat alumiinilla vahvistettuna. Ei paina mitään, sopii täydellisesti pyörälaukun sisään ja pitää ainakin satunnaiset varkaat loitolla sillä aikaa kun on itse muualla.

Tänään vein molemmat pyörät rihtaukseen läheiseen pyöräkauppaan (josta tuo oma on ostettukin, menee muuten 70-luvun loppupuolelle eikä 80 niinkuin itse arvasin), ja omaan vaihtuu myös takarataspakka ja takavaihtaja.

630 kumin harvinaisuus on tiedossa, nykyisillä Nokioilla on ajettu 2-300km, joten vaihdan vain uuden takakumin juuri ennen lähtöä. Ylimääräistä ulkokumia en ota mukaan, se tuntuu minusta liiottelulta, mutta se ulkokumin paikkasarja kuulostaa hyvältä. Jos käy niin että ulkokumi menee täysin ajokelvottomaksi eikä uutta saa lähimain, on minulla aikaa odotella että paikallinen kauppias tilaa sellaisen.

Rämön ensimmäinen kirja on nyt lähes luettu, ja siinä on oikein hyvää tekstiä. Takavanteen pinnoja hänellä katkesi hirveä määrä, mutta painoa tarakalla oli yli 40kg. Varapinnoja lähtee mukaan kuitenkin, nehän ei paljoa paina.

Vaatetuksesta en vielä tarkkaan tiedä, mutta en välitä teknisistä vaatteista. Lidlistä ostin pyöräilyshortsit ihan testin vuoksi, täytyy kokeilla niitä sittemmin, mutta muuten luulen että vaatetus koostuu ihan t-paita+takki yläpäähän ja kevyet irtolahje-housut alas. Ja tilanteen mukaan näillä samoilla kaupungissa :)

Jarrut on muuten omassa Weinnmanin keskiveto-jarrut, uusilla shimanon jarrupaloilla ne on todella tehokkaat. Toisessa pyörässä on taas Cantileverit, ja niistä ei oikein saanut tehokkaita vaikka kuinka säätää ja uusilla jarrupaloilla.

Matti Heikkinen
29.09.2015, 18.58
idlari,kommenttini ulkorenkaiden kestosta retkellä perustuu kokemukseen,ei kylläkään Schwalben renkaisiin,tyttöystävän pyörässä näyttää olevan sivuvetojarrut mitä käytettiin yleisesti halvimmissa pyörissä.Säädöt vaikea saada kohdilleen ja teho vaatimaton,suosittelen vieläkin miettimään välityksiä,42-26 on sopiva harrastepyöräilijän maantiepyörään,ei retkikäyttöön,kolmatta eturatasta kaipaatte varmasti.tyttöystävän pyörään sellaiset kammet voi asentaa,oman Fauber keskiösi kanssa on hankalampaa,Pyörätohtorilta pitäisi löytyä sovite mihin voi asentaa norm keskiön ja kammet

Päiviö Pollari
01.10.2015, 02.01
idlari,kommenttini ulkorenkaiden kestosta retkellä perustuu kokemukseen,ei kylläkään Schwalben renkaisiin,tyttöystävän pyörässä näyttää olevan sivuvetojarrut mitä käytettiin yleisesti halvimmissa pyörissä.Säädöt vaikea saada kohdilleen ja teho vaatimaton,suosittelen vieläkin miettimään välityksiä,42-26 on sopiva harrastepyöräilijän maantiepyörään,ei retkikäyttöön,kolmatta eturatasta kaipaatte varmasti.tyttöystävän pyörään sellaiset kammet voi asentaa,oman Fauber keskiösi kanssa on hankalampaa,Pyörätohtorilta pitäisi löytyä sovite mihin voi asentaa norm keskiön ja kammet
Tein tuontapaisella mankelilla ekat reissuni 80-luvun puolenvälin jälkeen. Kippurasarvisella oli sinänsä hyvä ajaa kun oli kohdalle säädettynä kapea nahkasatula. Taka-akseli ei ollut mutkalle menevää tyyppiä niinkuin ensimmäisessä Tunturissa oli. Jarrut oli huonot vaikka oli keskiveto, vanteet ei oikein pysyneet suorana ja renkaiden ilmatila oli liian pieni vähänkään huonommalla tiellä jos laukut oli tarakalla. Viimeinen reissu ennen maastopyörään siirtymistä oli Gdanskista Prahan, Linzin ja Passaun kautta Müncheniin ja takaisin päin Coburgin kautta Göttingeniin saakka.

Kun renkaissa ei ollut pistosuojausta, niin asvaltilla lojuva kanan tms luu meni läpi ja renkaasta tuli entinen. Onneksi oli matkassa vararengas. Wroclavin eteläpuolella oli varmaan helpoin ylitys Tsekkoslovakiaan (Kudowa), heti kun alamäki alkoi niin meinasi iskeä paniikki kun jarruista ei ollut mihinkään. Kaikki alamäet piti tulla niin hitaasti että jos pitäisi pysähtyä äkkiä niin onnistuu jalat maassa. Laukut oli sellaista mallia jotka olivat yhdessä, ja niiden kiinnitys rupesi repeämään. Puolalainen suutari ompeli kyllä hyvään kuntoon. Tultuani Itävallan puolelle oikea poljinkampi katkesi niin ettei jäänyt kuin pieni tynkä. Paikallisessa pyöräliikkeessä ei oltu koskaan nähtykään fauber-keskiötä, autokorjaamon hitsari sai sen sitten ajokuntoon. Oma episodi oli kun yritin Coburgissa Itä-Saksan puolelle. Silloin (-88) ei suomalaiset enää tarvinneet turistiviisumia mutta pyörän kanssa ei päässyt maahan. Bussilla olisi saanut mennä ihan minne vaan, roskarahan vaihto tuntui olevan tärkeintä.

Elopainoa oli tuolloin noin 85 kg, tavaraa ei ollut mitenkään hirveästi, mutta ei sellaisesta kyllä ollut reissupyöräksi. Hamamsrattaita vaihtamalla olisi voinut löytyä tarpeeksi pieniä välityksiä.

Schwalbe Marathon Plussakin yleensä hajoaa ennen kulutuspinnan loppumista lasinpaloihin, terävään metalliroinaan ja ties mihin jota varsinkin Itä- ja Etelä-Euroopassa kyllä tienvarsilla riittää. Toisaalta MacGyver-tyyppisiin korjauksiin löytyy helposti materiaalia levähdyspaikoilta. Anttila-tasoinen pikkuteltta ja ohutta kasvihuonemuovia tms parin kerroksen verran oli kovallakin sateella ihan hyvä ratkaisu.

Lassard
09.10.2015, 22.59
Vaikka joku 2000-lukuinen hybridi ei vedä samaa cool-kerrointa kuin terästunska, niin lähtisin ennemmin sellaisella. Jos tuollainen vanha vehjes hajoaa, niin osien saanti kestää kauemmin ja on vaikeampaa kuin perus-Shimanoon luottava voimalinja. Epäilen vanhojen kiekkojen rakenteellista kestävyyttä keskiverto nykykiekkoon verrattuna.

Itse olen känyt pari kertaa halpisautoilla Italiassa, ja toisella kerralla halpis hajosi Toscanalaisen outletin parkkipaikalle. Ymmärrän siis urheiluhengen päälle, mutta en viitsisi hankkia lisäjänskää laitteella, jossa on heikkouksia jo lähtöviivalla. Siksi hankkisin vaikkapa tuoreemman alumiinitunskan nykyvaihteilla, - kiekoilla ja - jarruilla.

Matti Heikkinen
10.10.2015, 19.02
Halvat ohentamattomat alumiinirungot ovat yleensä kivikovia tai liian joustavia,suosittelen katselemaan teräsrunkoista hybridiä,itse tein pari Pohjois-Norjan kierrosta pihakirppikseltä kympillä ostamallani Kuwaharalla,päivitin miljoonalaatikosta löytyneillä kirpputoreilta ja huuto-netistä hankituilla osilla,kiekot tietenkin piti rakentaa ja Nexave kahvat ja vaihtajat heittää kierrätykseen,hintaa tuli hankintahinnoilla laskettuna reilu satanen,jos taitoa löytyy itse rakennettu retkipyörä on paras vaihtoehto

Juha Varila
10.10.2015, 21.42
Olen kait kolmesti aloittanut reissun Istanbulista. Ja tullut sieltä Tallinnaan. Toisaalta sama väännetty myös Dubrovnista sekä Simferepolista eli Krimiltä.

Eu tunne EV11 -reittiä. Mutta sieltä aukeaa monta todella hienoa väylää kohden Tallinnaa. Itse tulin viime kesänä Kaspian mereltä Istanbuliin lentäen, siitä Makedonian ja Albanian reittiä Montenegroon. Ja sieltä sitten suorinta reittiä Serbian halki himaan.

Bulgarian eteläiset Rodopit ja Rila on mahtavaa ajoseutua. Ja rauhallista. Serbiassa kokee hartautta maisemien ansiosta, siis vuoristoisessa etelä-Serbiassa. Pohjois-Serbia on kuin Suomen pohjanmaata.

Myös Romanian Transsilvanian ja Moldovan kautta aukeaa kiva reitti. Pohjoisemman ja läntisen osan Ukrainaa uskon olevan ok nykyisinkin. Viimeksi tulin Ukrainan läpi kesällä 2013.

Telttailu: on ok. Ruuan saa aina ostettua ongelmitta noilla alueilla. Mitään keittimiä en kuljeta enkä käy kuppiloissa. Meetvurstia, jugurttia, kefiiriä, vihanneksia. Ja pirusti jäätelöä. Sillä on aika monet kuukaudesta lähemmäksi kolmea reissut Euroopassa tultu. Ja yllättävä kyllä, taitaa mennä ravinto-opillisesti pääpiirteissään oikein. Keskimäärin olen tullut reissuni 120-160 kilsan päiväkeskiarvolla. Eli syönyt, ajanut ja majoittunut telttaan. Ei siinä muuta ennätä.

Mitä pienemmille teille ohjaat reissusi, sen kivempi siitä tulee! Mitä kauemmaksi menet isoista valtateistä, sen kivempi siitä tulee.

Riippumattoa en osaa arvioida kun ei ole kokemusta. Mutta, ei enää tällä iällä eikä kokemuksella tulisi mieleenkään kokeilla. Puhuit budjetti-syistä! Hmm.. no kukin tavallaan. Useimmissa paikoissa löydät metsä-alueita. Ehkä muutaman kerran on niin viljavaa maata, että sellaista voi joutua etsimään.