Näytä tavallinen näkymä : Cyclocrossille korvaaja talveksi.

Eli tarkoitus olisi taivaltaa työmatka myös talvella (n.20km) suuntaansa. Crossari menee pitkälle syksyyn, mutta talven sohjoissa en sillä halua edes kokeilla... Monenmoista analyysia täällä jo pyöristä onkin, mutta nyt pitäisi löytää menopeli jolla pääsee vähän huonommassakin säässä perille. Osa urista on tuskin aurattu, ainakaan menomatkalla. Eli pyörä olisi tulossa niille huonoille keleille, jolloin crossaria ei viitsi tallista kaivaa.
Asia kiinnostaa minuakin. Olen ajanut tyytyväisenä maastopyörällä viime talven yli mutta jättänyt kaikkein pahimmat kelit väliin. Miten läskin leveä rengas pitää kovalla ja jäisellä pohjalla kun paino jakautuu isommalle alalle?
On se sitten hyvä että te teette näitä tredejä, että saan mainostaa omaa työmatkatykkiä, joka on nimenomaan ympärivuotiseen, pysäyttämättömään pyöräilyyn optimoitu.
I give you; Pinnacle Ramin One. http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/ramin-one-2015-mountain-bike-ec071312 http://images.evanscycles.com/product_image/image/601/fca/1e4/149416/product_page/pinnacle-ramin-one-2015-mountain-bike.jpg
Syitä miksi tämä:
-Täysjäykkä. Jousituksella ei tee talvella mitään, etenkin kun pakkanen raiskaa kaiken
-Ei etuvaihtajaa samoista syistä
-Alumiini todettu hyväksi ja toimivaksi materiaaliksi
-Leveä 29 rengas on paras mahdollinen rengas kun lumen läpi pitäisi päästä (poislukien fatbiket)
-Halpa sijoitus
-Minulla on tommoinen. No 2014 malli, mutta kuitenkin.
En ole kokeillut, mutta veikkaisin että läski rengas ei auta yhtään jäällä. Niin kauan kun on oikeata jäätä, vain nastarengas on riittävän hyvä. Itse hommaan talveksi Ice Spikerit myös.
edit: Pari juttua, satulatolppa ei pysy pikalinkulla paikallaan, pitää työkalulla kiristää, tai vaihtaa tolppa toiseen (siinä on 27,2 tolppa shimmillä 31,6:een. Korvasin sen tavallisella 31,6 tolpalla ja pysyy helposti linkulla)
Voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Lumikerros ja jäiset urat on se suurin vitsaus, jota varten tässä uutta kulkupeliä ollaan etsimässä. Ja tosiaan matkaa on työmatkaksi ihan kohtuullisesti, niin mitään välimallia en tarvitse..
Jami2003
13.09.2015, 20.41
Veikkaan että kohta tähän tulee kaikki ehdotukset läskistä sinkulaan. 
Talvipyöräilyssä tarvii nastarenkaita ja suoraa ohjaustankoa imo. Loppu on hifistelyä :)
Isä nitro
13.09.2015, 20.57
Itse ajelen aluuminisella etujoustoisella 29llä. Etujousto toimii pakkasessa ainakin minulla ja vähentää toisinaan epämieluisaa tärinää, jota tulee mm. aurauksen ja sulamisen/jäätymisen seurauksena. Mutta jäykällä keulallakin pärjää. Alla on Schwalben ISPt
Läski on sitten tod lumisia ja sohjoisia kelejä varten sekä kaikenlaiseen fiilistelyyn mutta liukas on ilman nastoja jääkeleillä sekin.
Mutta että tuo 29 on Suomen talveen oikein mainio vaihtoehto.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Läskillä varmaan taittuu pahimmillakin keleillä, mutta onko se sellainen pyörä jolla tuota matkaa jaksaisi sahata vähän paremmallakin kelillä?
Miksi ei cyclocrossilla ? Siihen nastarenkaat. Näin ainakin itse työmatkaa ajan läpi talven. On mulla Läskiki, jos sattuu olleen lakossa aurat tai muuten todella luminen tai loskanen keli, mutta cyclolla kovalla alustalla pääsi suht hyvin silloinkin. 
Läski on kyllä verraton kans, mutta työmatka-ajossa (30km suuntaan) arvostan täyspitkiä lokareita ja nastoja.
Läskillä sitten ajelen ku ei oo kiire tai pitää koluta Oulun loistavat talvipolut kovalla vauhilla ennen Emmerdalea... :)
Olen myös puntaroinut tuotakin vaihtoehtoa. Jotenkin stongaan kaipaisi leveyttä ja jarrut lähemmäksi, ettei olisi sielä kippuran päässä, kun kieli keskellä suuta ajelee:) Renkaan leveyskin epäilyttää, jos lunta on satanut enemmän kuin sentin..
Olitko siis jo kokeillu ? Vai aattelitko että nuo mainitsemasi asiat voi olla ongelma ? Ja sentti lunta ei tee muutakuin pehmentää menoa ja tekee siitä äärimmäisen miellyttävää :) 
Toisaalta, jos on kuume uuteen toiseen pyörään, niin yllä on jo paljon vinkkejä minne rahat laittaa. :)
En ole siis kokeillut lumella, mutta pohjaan mielipiteeni aikoihin jolloin ajelin vuodet ympäri mummiksella jossa oli nastat :D Stongasta sensijaan on mielipide, että saisi olla leveämpi. Mitään varsinaista poltetta uuden hankintaan ei välttämättä ole, mutta tein sopimuksen itseni kanssa, että työmatkat taitetaan fillarilla ympäri vuoden, satoi tai paistoi...:)
EDIT: eipä noi nastat ole tosin niin kalliita, etteikö voisi niiden kanssa kokeilla.
Pointsit täysjäykälle maastopyörälle, sellaisella ajelen ympäri vuoden työmatkoja, lyhyempää kylläkin mutta ei ole tullut ongelmia.
Työmatkoja en voi fillarilla ajaa, mutta talviajot hoituu 14v vanhalla teräsjousitäpärillä jossa esikouluikäiset piikkirenkaat (nokian wxc 300 terävällä nastalla) ja noilla pärjää mainiosti tiellä, jäällä ja maastossa. Toki, ei ne pinnalla pysy pehmeässä. Nykyisin nastarenkaita lienee vielä parempia ja noissakin pito erittäin kova, sileä jää ei aiheuta kummempaa puristusta tangossa.
Minä ajattelin koettaa cyclolla ensin ja vaihtaa maasturiin mikäli ei onnistu. Kapea ohjaustanko epäilytti vielä aiemmin itseänikin, mutta nyt peräpyörää kiskoessa tuohonkin on jo tottunut.
Ihan heti en vaihda raskaampaan kulkineeseen, jos ei ihan pakko ole. 
Keilanlahden rannassa on muuten loistava paikka testata, irtoaako kenkä automaattisesti polkimesta ja onko jarruissa tuntuma kohdillaan. 
Kiersin laiturialuetta pienessä sateessa auringonlaskun aikaan ja ajoin kohtuullisen vauhdikkaasti puiselle kannelle, joka vietti alaspäin ja päättyi betoni seinään.
https://www.google.fi/maps/@60.1753514,24.8317034,3a,75y,355.71h,69.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5-N-mvq_jzt2b0N_EqRidw!2e0!7i13312!8i6656
Jalka irtosi jo hienosti, mutta mekaaniset BB7 jarrut taitavat mennä ainakin edestä vaihtoon ennen talvea.
Munarello
13.09.2015, 23.14
Eikös talvikelien baskeleimmat tilanteet ole ne suojakelien jälkeiset pakkaset, jolloin väylille on jäätynyt ohutrenkaisten kiemurtelut? Siihen toimii vain riittävän leveät renkaat. Itse ajelin viime talvena ihan tyytyväisenä kaksysillä parituumaa leveillä nakeilla.
E: Vaihdoin kyllä lumien lähdettyä nopeasti takaisin krossariin.
Ääni cyclolle. Minun mielestäni rengasleveyskin on vähän comme sien comme ca. Leveämpi vaeltelee vs. kapeampi leikkaa tukevasti, kapeampi solahtaa uriin vs. leveämpi muljahtelee nätisti yli. Nastoja ei tarvitse välttämättä kuin jäisellä kelillä. Jos lunta on niin paljon, että siitä tulee tukeva kerros minkä tahansa jään päälle - ajelee ihan krossirenkaillakin. Tietysti ylläripylläreitä saattaa tapahtua silloin tällöin mutta se on vain hauskaa :). Samalla harjaantuu käsittelytaito niin, että kesällä on kiva painella polkuja ilman suurta pelkoa otteen menetyksestä. Jarrut ovat toissijainen seikka - ennakoinnista on paljon enemmän hyötyä.
Pasi Ahopelto
13.09.2015, 23.21
Miten läskin leveä rengas pitää kovalla ja jäisellä pohjalla kun paino jakautuu isommalle alalle?
Luistaa hyvin. Jääkeleille haluan ainakin itse nastat.
Jarrut ovat toissijainen seikka - ennakoinnista on paljon enemmän hyötyä.
Olen jo oppinut hiljentämään vauhdin mateluksi ennen tunneleita, mutta siltikin meinasin täräyttää hivenen alkoholisoituneen mummelin päälle märällä asfaltilla.
Näihin tilanteisiin haluaisi mielellään jarrut, joiden tehoa voi säännöstellä liukkaallakin ongelmitta.
Luistaa hyvin. Jääkeleille haluan ainakin itse nastat.
Eli teoria kohtaa käytännön. Kiitos.
Lumikeleillä pärjää karkeilla mutta ainakin Länsi-Suomen talvet sitä sorttia ettei ilman nastoja tule toimeen ja mitä enemmän niitä on niin sitä parempi.
Viime talven raskaimmat matkat koin ainakin niiksi, kun yön oli satanut paksu kerros nuoskaa tai märempää lumettomalle maalle. 42 rengas meni suoraan asfaltille, eikä leveydestä ollut kuin haittaa. Maantie kumi olis ollut varmaan paras kun olisi leikannut läpi. Kuvittelen että edes läski ei kanna näillä 1,0,-1 "lumilla". Möykkysäksi tallatulla kovahkolla lumella ja kevään yöllä jäätyneellä loskalla on tullut haaveiltua etujoustosta.
Krossari on vähän sellanen kompromissi, just hyvä aina muttei paras oikein missään. No olalla kanteluun se on erikoistunut.
J.Kottenberg
14.09.2015, 15.43
^^Kyllä. Etelä-Suomessa sama juttu. Kun välillä sataa vettä ja taas pakastaa ja menee nollan tienoille esimerkiksi. Ja tätä keliä on varsin paljon joten jos ei omaa akrobaatin taitoja ja arvostaa terveyttään niin kunnon piikkirengas on todella paikallaan.
arctic biker
14.09.2015, 16.01
Minusta luonteva on 29, täysjäykkänä. Sen harvan kerran kun itse emmin crossarilla lähtöä niin oma 26" jäykällä keulalla on hoitanut homman. Ja ainakaan itse en talviajossani kaipaa joustokeulaa.
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=fi&prev=search&rurl=translate.google.fi&sl=en&u=http://salsacycles.com/bikes/deadwood&usg=ALkJrhjago0Y3FaqMSnmOMVZDIS_EWq6Bw
Veikkaan että kohta tähän tulee kaikki ehdotukset läskistä sinkulaan. 
Talvipyöräilyssä tarvii nastarenkaita ja suoraa ohjaustankoa imo. Loppu on hifistelyä :)
Tosiaan, ainakin 2014 mallin Pinnaclessa on tosi leveä tanko. Otin molemmista päistä 3cm pois ja ajo muuttui paljon mukavammaksi.
Miksi ei cyclocrossilla ? Siihen nastarenkaat. Näin ainakin itse työmatkaa ajan läpi talven. On mulla Läskiki, jos sattuu olleen lakossa aurat tai muuten todella luminen tai loskanen keli, mutta cyclolla kovalla alustalla pääsi suht hyvin silloinkin. 
Läski on kyllä verraton kans, mutta työmatka-ajossa (30km suuntaan) arvostan täyspitkiä lokareita ja nastoja.
Läskillä sitten ajelen ku ei oo kiire tai pitää koluta Oulun loistavat talvipolut kovalla vauhilla ennen Emmerdalea... :)
Yritin kovasti cycloa, mutta tulin siihen tulokseen että sen kanssa pitää suhtautua työmatkalla kuin kesällä maastolenkkiin. Raa'alla voimalla pääsee railot ja sohjot ja lumet kyllä, mutta minulla ei kyllä sitä voimaa ole. Etenkin kun vaihteet on niin paljon raskaammat.
Ulkorengas
14.09.2015, 17.23
Aloittajan koosta riippuen 29 tai 27,5 jäykkäperäinen maasturi nastarenkailla on varmasti hyvä valinta, ehkä jopa 26. Jäykkäkeulainen olisi minun valintani työmatkoille, mutta tarjontahan on surkea. Niinpä tässä tapauksessa on mielestäni muutama eri lähestymistapa. Jos pyörän säilytys onnistuu ilman isompaa vaaraa varastamisesta, valitsisin n. tonnin joustokeulaisen maasturin. Bonuksena tulee mahdollisuus maastoajoon, jos sellainen vähänkään kiinnostaa. Tai jos maastoajo ei kiinnosta yhtään, sitten Evansin Ramin tai joku vastaava jäykkäkeulainen voisi olla sopiva. Ehkä jopa käytetty maasturi, johon voi kuluneen keulan tilalle vaihtaa jäykän n. 100-150 euron kustannuksilla. 
Jos pyörän säilytys arveluttaa, sitten valitsisin jonkun halvan käytetyn maasturin, mielellään jäykällä keulalla.
Käytettynä myydään jonkin verran täysjäykkiä maastureita. Tosin hintapyynnöt ovat usein samaa luokkaa kuin tuo Pinnacle. Jos sattuu löytämään esimerkiksi käytetyn On One Inbredin (tässä tapauksessa varmaan vaihteellisen), on kokeilu ainakin edullinen, kun sen saa luultavasti lähes samalla hinnalla myytyä pois.
Ottaen huomioon mitenkä edullisia täysjäykät 1x9 vaihteiset maasturit olisi myydä, ihmettelen että ne ei ole suosittuja suomessa. Varmaan ihan vaan siks että pyöräily on vielä niin harvoja kiinnostava aihe ja massoille saa myytyä kaikkia turhia kilkkeitä helposti...
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=fi&prev=search&rurl=translate.google.fi&sl=en&u=http://salsacycles.com/bikes/cutthroat&usg=ALkJrhhEhHO2S7W0-Ihoo4AOrxnhm8xJ9g
Työmatkoille pitää olla hyvä pyörä.
^Ota nyt v..tuun tuo kääntäjä, ei kaivata huumoria just nyt keskusteluun.
arctic biker
14.09.2015, 19.53
En nyt jaksa linkkejänne sun muita tiirata. Oman maasturin etupään jäykistäminen talvea varten niinnei paljoa maksanut, kuitua kuitenkin.
Kävin paikallisessa pyöräliikkeessä testailemassa maastureita. Taisi olla 27,5 joustokeulaa ja läskipyörääkin testasin. Ei mitään wow elämyksiä tarjonnut, mutta läski oli todella kevyt siihen mitä odotin sen olevan.
Anteeksi Nure, en tiennyt että hermosi ovat paskana. Ja anteeksi muillekkin, ne pyörät oli se juju.
Ulkorengas
15.09.2015, 04.40
Nure unohti, ettei voi puhua muiden puolesta.
Mutta maasturin wow-elämys mielestäni tulee jos on tullakseen krossarin omistajalle sitten, kun ajetaan olosuhteissa, joissa krossarilla ei enää ole mukavaa. 29:n kyky ylittää esteitä antaa mielestäni aihetta iloon jokapäiväisessä arjessakin. Onko tuo sitten tärkeä ominaisuus pyörässä, sen päättää jokainen itse.
Isä nitro
15.09.2015, 15.12
Läskillä varmaan taittuu pahimmillakin keleillä, mutta onko se sellainen pyörä jolla tuota matkaa jaksaisi sahata vähän paremmallakin kelillä?
Kuten jo on käynyt varmaan ilmi, niin talvella voi pyöräillä aika monenlaisella vehkeellä. Osa menee cyclolla tyytyväisenä, osa jäykkäperällä osan halutessa kaikki joustot pois. Vastavuoroisesti jotkut käyttävät täpäriä. Kaikilla näillä pääsee, nastoilla tai ilman. Lisäksi baanalla näkee sitä iäkkäämpää naisväkeä, jotka vetävät ihan perusmankelilla päivästä toiseen kun se ukko on vienyt sen Corollan. Tsygästä talvipyöräily ei ole siis kiinni.
Minulla on kanssa tuo 20 km suuntaansa ja itse en henkilökohtaisesti jaksaisi joka päivä sahata läskillä tuota matkaa edestakaisin. Kun tulen sillä, ajelen yleensä metsien kautta kotiin. On muutenkin sellainen erityispäivä. Mutta joku ajelee varmaan läskillä päivittäin tuonkin matkan.
Eteläisessä Suomessa olen ajellut talven työmatkat cc:llä, Mara Wintereillä eli nastat alla. Toissa talvena oli hankalia kelejä, lähinnä jäätynyttä sohjoa, jossa oli renkaan- ja jalanjäljet olivat jäätyneet syviksi uriksi ja koloiksi. Sen verran hirvitti alamäessä ajaa, että joku tyttökin meni maasturilla ohi. Tätä ei itsetunto kestänyt ja hankin jäykkäperäisen 29:n, jolla homma hoituu sujuvasti. Varmasti sujuisi jäykkäkeulaisella, täpärillä tai läskillä yhtä lailla, mutta tuo valinta on minulle ympärivuotisesti monikäyttöisin. Nastarenkaat näyttävät kestävän hyvin tappajasepeliä, joten ne kulkevat alla koko sepelikauden.
Kuten jo on käynyt varmaan ilmi, niin talvella voi pyöräillä aika monenlaisella vehkeellä. Osa menee cyclolla tyytyväisenä, osa jäykkäperällä osan halutessa kaikki joustot pois. Vastavuoroisesti jotkut käyttävät täpäriä. Kaikilla näillä pääsee, nastoilla tai ilman. Lisäksi baanalla näkee sitä iäkkäämpää naisväkeä, jotka vetävät ihan perusmankelilla päivästä toiseen kun se ukko on vienyt sen Corollan. Tsygästä talvipyöräily ei ole siis kiinni.
Minulla on kanssa tuo 20 km suuntaansa ja itse en henkilökohtaisesti jaksaisi joka päivä sahata läskillä tuota matkaa edestakaisin. Kun tulen sillä, ajelen yleensä metsien kautta kotiin. On muutenkin sellainen erityispäivä. Mutta joku ajelee varmaan läskillä päivittäin tuonkin matkan.
Ootko tehny vertailua, että onko läski raskaampi kuin tavallinen maasturi tuolla matkalla?
Isä nitro
15.09.2015, 22.02
Paljonhan riippuu renkaista kuvioineen ja materiaaleineen. Minun läskini, surly Moonlander, on moton ja Caterpillarin risteytys edustaen järeää ääripäätä. Nelituumaisilla kokemus voisi olla jo toinen.
Ulkorengas
16.09.2015, 07.37
Ootko tehny vertailua, että onko läski raskaampi kuin tavallinen maasturi tuolla matkalla?
Ellen ihan väärin muista, toiseksi uusimmassa Fillari-lehdessä testattiin erityyppisiä pyöriä samalla reitillä. Taidettiin simuloida työmatkaa. Tilastotieteen vaatimuksia testi ei täytä, mutta silti tulokset vaikuttivat uskottavilta.
Muuten, yllätyksenä maantiemiehelle tuli, että 29 jäykkäperällä ja cc:llä työmatkaan kuluva aika ei normiolosuhteissa poikkea toisistaan, ainakaan tilastollisesti merkittävällä tavalla.
twentyniner
16.09.2015, 11.36
Itse pidän maastureiden tai yleensä pyörien pystymmästä asennosta talvisin. Se mikä fillari on alla tai rengaskoolla en tunne olevan niin paljon merkitystä. Jokaisella erityyppisellä pyörällä tai renkaalla on se oma "hyvä" keli. Ei tuosta talvipyöräilystä kannata tehdä liian tieteellistä, kunnon varusteet päälle, niillä pärjää :)
Ellen ihan väärin muista, toiseksi uusimmassa Fillari-lehdessä testattiin erityyppisiä pyöriä samalla reitillä. Taidettiin simuloida työmatkaa. Tilastotieteen vaatimuksia testi ei täytä, mutta silti tulokset vaikuttivat uskottavilta.
Juttua kun en ole lukenut, niin voitko avata mihin siinä päädyttiin?
Minkälaisia keskinopeuksia ollette saaneet maasturilla tai läskeillä?
Isä nitro
16.09.2015, 21.42
Sinnikäs kyselijä olet Jolpe. 
Garmin mittaa keskinopeudet, mutten ole niitä työmatkakäytössä vilkuillut. Ei mitään todella merkittävää eroa pyörien välillä ennen kuin lunta tulee tosisnansa. Minullakin mieltymys maastokalustoon liukkailla perustuu lähinnä maasturien suomaan pystyyn ajoasentoon plus ISPn huikeaan pitoon.
Tyhmä on se joka jättää kysymättä, kun on kysyttävää;) 
Tossa on nyt pari vaihtoehtoa kiikarissa joiden hintahaarukka on 1200-1900€. Se on kuitenkin muutama euro rahaa ainakin minulle, niin siksi kiinnostaa kaikki kokemukset. Läskipyörä kiinnostaisi siksi, että se olisi jotain ihan päinvastaista kuin cyclo. Toisaalta taas mietityttää, että osuuko se sitten kuitenkaan tämänhetkiseen tarpeeseen..
mankeloija
16.09.2015, 22.40
Puoli talvea yritin cyclolla ja sitten tuli raja vastaan. Harvassa oli ne paikat kun kapeasta tangosta ja renkaista oli etua... Ja silloinkin käärmeily huonoissa kohdissa otti päähän sen verran ettei jaksanut edes nauttia hyvistä kohdista. 29" ja ISP:t alle on mielestäni paras vaihtoehto. Niillä pääsee nautiskellen. Joustokeula on vähän siinä ja tässä kun se on kuitenkin talvella suht jäykkä. Jotain pientä apua siitä voi saada. Ratasmäärilläkään ei ole mielestäni suurta väliä. Yleensä yhden käden sormilla saa laskea päivät kun vaihteet eivät oikeasti toimi kun sohjolumi jäätyy rattaisiin ja ketju voi kulkea vain yhdestä kohtaa.
mankeloija
16.09.2015, 22.42
Sen näkee muuten aika selkeästi kun talvi tulee ja kalustot vaihtuu työmatkatempoilijoilla. Alkaa kippurasarvet vaihtumaan maastopyöriin:)
No ei todellakaan tuosta voi mitään päätellä... :) Pyöräilijöitä tulee koko ajan lisää yleensäkin, ja moni, tilastofaktaa, ostaa hybridin tai kalliin ja raskaan maastopyörän ensiksi, kunnes sitten innostuessaan ostavat cyclon, ja joskus jopa läskin. 
Se mikä on varmaa, velliperseet yksinautoilijat alkavat sisuuntua ja alkavat ajamaan joko säästääkseen rahaa tai muka kuntoillaakseen :)
Ulkorengas
17.09.2015, 05.39
Juttua kun en ole lukenut, niin voitko avata mihin siinä päädyttiin?
Minkälaisia keskinopeuksia ollette saaneet maasturilla tai läskeillä?
Kannattaa lukaista vaikka kirjastossa tuo artikkeli. Nopeuksiin vaikuttaa niin moni asia, että minun referaattini johtaisi vain harhaan.
Läskillä en aja, 29:llä keskinopeudet on yleensä 20:n molemmin puolin. En kuitenkaan pysty nopeuksia vertaamaan cc:n lukemiin, kun käytän pyöriä erilaisiin tarkoituksiin ja/tai eri olosuhteissa. Toisaalta parin km/h:n ero keskinopeudessa on vähemmän tärkeä juttu kuin fiilis. Siksi ajan hyväpintaista tietä mielummin cc:llä ja talven muhkuraisilla teillä 29:llä. Jos auraus on hoidettu asiallisesti, cc tai oikeastaan gg on yhtä hyvä kuin kesälläkin. Poikkeus on esim. alemman luokan tiet, joissa pinta on painunut ja sivukaltevuus saattaa olla paikoin suuri. Tällöin jäisellä pinnalla ajaminen ei ole kivaa lukkopolkimin varustetulla kippurasarvisella pyörällä. Maasturissani ei ole lukkoja.
Isä nitro
17.09.2015, 08.31
Juu kysyä saa. Nuo keskinopeudet vain eivät ole kovin oleellinen juttu työmatkoille ainakaan täällä ruuhka-Suomessa
Cyclolla kelaan n. 4000 km vuodessa ja se tosiaan saa sydäntalvella kaipaamansa levon. Talvella tulee ainakin minun työmatkareiteillä todella vähän cycloja vastaan, hybridejä huomattavasti enemmän. Silti cyclo voi olla kelpo peli.
Minä ajan pyörällä lähes joka päivä. Ja jos minulla olisi (vain) kaksi pyörää ne olisivat hiilikuiturunkoinen adventure bike/allroad (kuten GT Grade). Cyclocross ajaa myös saman asian. Toisena joku 29" edestä joustavana. Edellinen pyörätyyppi taipuu tarvittaessa maantieajoon ja jälkimmäisellä taipuu talviajot ja sillä kehtaa mennä metsään muutenkin kuin ohjausvirheen saattelemana. Näillä kahdella pärjää Suomen oloissa vaikka joka päivä. On kokeiltu.
Ymmärrän toki että keskinopeudet ovat enimmäkseen sidottu reiden paksuuteen ja oikeastaan ihan kaikkeen. Lähinnä kiinnostaa minkälaista tiputusta tapahtuu nopeuksissa, kun renkaat levenee ja keli huononee. Näin syyskeleillä on n30km/h mukava keskinopeus pitää ihan pk sykkeillä. Paras olisi kun jossain saisi fillareita koeajoon vaikka 10km siirtymälle, niin ei tarvisi täällä arvuutella..
Isä nitro
17.09.2015, 10.38
Eikä sovi unohtaa renkaiden suurta merkitystä, jonka totesin viimeksi viime viikolla. Vaihdoin cycloon Challengen halpisgummit (http://www.bike24.com/p222171.html), ja samalla työmatkasta tuli yhtä helvettiä. Vaihdoin äkkiä takaisin jo kuluneet Schwalben Racing Raplhit. Hymy palasi kasvoilleni.
Kaikki vaihtoehdot ovat hyviä, se riippuu pyörätien kunnosta ja säästä. Itse kuljen pyörällä töissä joka päivä ja yleensä 7v ns. miestenpyörällä, jossa on talvella nastarengas vain edessä. Mutta viime talvena oli niin paljon jäisiä pyöräteitä että kulkineena oli usein miten 29 etujoustolla ja kunnon piikkipyörillä. Mutta sitten taas jos pyörätie on kuiva ja sula, ne piikkipyörät rullaavat tosi heikosti. Vika on kyllä silloin renkaissa eikä pyörässä. Läski voisi olla hyvä paksussa lumessa, mutta jos auraus toimii edes jotenkin, on niitä päiviä kyllä vähän.
Renkaiden leveneminen tuskin paljon keskariin vaikuttaa. Jos vaihdat cyclon pitkällä reachilla olevaan xc-maasturiin, jossa on kevyet renkaat ja reilummin painetta, tuskin suurta eroa syntyy. Ajotuntumassa ja mukavuudessa voikin sitten olla eroja. Pystympi asento, järeämmät renkaat ja matalammat paineet (~alle 2 bar) taas vaikuttavat vauhtiin varmasti. Vertasin hyvin suppealla otoksella yhtä cyclolla ja yhtä maasturilla ajettua lenkkiä, ja pururataosuuksilla maasturi oli 2-6 km/h hitaampi. Paljon tietysti tästäkään ei voi päätellä, kun kumpaakaan lenkkiä tuskin tuli ajettua täysillä. Maasturilla tulee harvoin vedettyä siirtymiä hampaat irvessä, oman pyörän pysty asento ei tunnu kannustavan siihen. Vauhdin ylläpitäminen ei tunnu yhtä palkitsevalta kuin cyclolla. Maasturilla voi siis käydä niin, että ajelee jo lähtökohtaisesti kevyemmin. Toki voin sanoa tämän vain omalta kohdaltani.
Talven aikana olosuhteet ehtivät muuttua niin laidasta laitaan että yksi pyörä ei ole kaikilla keleillä nopein (jos nopeus nyt on tärkein peruste). Hyvin hoidetuilla reiteillä voi cyclo olla nopein, huonosti hoidetulla/jäisellä reitillä luultavasti maasturi nappularenkailla tai nastoilla ja hangessa taas läski.
Nopeudesta vielä sen verran, että marras-joulukuun pakkaspäivinä cyclokin on nopeampi normirenkailla kuin nastoilla, mutta jos tiet ovat enemmän jäässä kuin parin lätäkön kohdalta, on mielestäni parempi ajella nastarenkailla turvallisuuden vuoksi vaikka nopeus vähän kärsisikin.
Näin syyskeleillä on n30km/h mukava keskinopeus pitää ihan pk sykkeillä.
Toi menee läskillä 20 km siivu ihan keposeen ja läski vähintään 4,8" kumeilla on tohon hommaan just paras, oliks sun nimi Armstrong vai Froone?
Toi menee läskillä 20 km siivu ihan keposeen ja läski vähintään 4,8" kumeilla on tohon hommaan just paras, oliks sun nimi Armstrong vai Froone?
Armstrong on nimi, hauska tutustua.
Haistan, että enismmäistä kertaa kun kirjoittaa fillarifoorumille, niin tarkoittaa myös sitä, että olisi ensimmäistä kertaa pyörän selässä ;)
Ei Jolpe Ei vaan kysymysten laatu.... kaikkeen ei löydy hakemaasi vastausta täältä , mutta paljon hyviä kommentteja ja vähemmän hyviä kommentteja... ☺☺ 
Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla
Olen pahoillani jos joku nyt ei ymmärtänyt mitä hain kyselyilläni. Sain kuitenkin vastaukset kaikkeen mikä mieltä askarrutti, joten seuraavaksi suunnistan pyöräkaupoille :) Kiitoksia asiallisista vastauksista ja mukavaa syksynjatkoa kaikille tasapuolisesti!
Adios!
Läskillä tulee ajettua nykyään alle 100km maantielenkitkin, jotain vajaa 28 km/h keskaria pystyy pitämään. Maantiepyörällä tulee ajeltua todella harvoin, lähinnä triathlonkisoja eli kerran tänän vuonna.
Isä nitro
17.09.2015, 13.12
Hyvä Jolpe jos tämä auttoi. Itse en olisi tästä tullut hullua hurskaammaksi, mutta niinhän se on että mieltymyksiä (totuuksia?) on monia ja päätöksen tehnee kysyjä saamansa informaation perusteella. Sinällään huvittavaa, että harvemmin kysytään "mikä olisi hyvä pyörä kesäajoon". 
Mutta 28 km/h keskari läskillä on jo kova suoritus muuta kuin hetkellisesti.
http://www.roadbike.de/sixcms/media.php/6/c.lampe_open_standbild_1500.9582454.jpg
Ulkorengas
17.09.2015, 20.06
Muuten hyvä, mutta... Frameset Price:2 900 €
Työmatka jonkin verran vähemmän mitä aloittajalla, ja viime talvena Oulun korkeudella, läpi talven, tuli valittua lähes aina 29 jäykkäperä. Pakkasessakin täysin toimiva lefty auki tasoittamaan tärinöitä vaikka tehoja syökin vähän, ja racing ralpheissa paineet 1.5-2.5 barin välillä. Edeltävät kahdeksan vuotta taasen cyklocrossi vei vastaavasti voiton 26" jäykkäperästä jokseenkin aina, vauhtia oli sen verran helpompi pitää cyklolla. 
Enemmistö talvista meni nastoilla, mutta menipä joku ilmankin, ja oikeastaan jokaisen muutaman jokatalvisen kaatumisen syy on ollut liika into:) Pahasti jäisen kelin sattuessa osa matkoista ilman nastoja cyklolla on kyllä elämys, mutta selätettävissä jos tykkää haasteista elämässä yleensäkin. Vähän himmaa pahimmissa paikoissa, ei purista liikaa ja muuten antaa mennä vaan. Yleensä jostain kohdin tietä löytyy pitoa. Tiivissä pakkaslumessa taasen pito ilman nastoja normaalilla touring-rengastuksella on yllättävänkin hyvä. 
Vasta sataneessa reilummassa pakkaslumikerroksessa tykkään syklon kapeasta leikkaavasta renkaasta, mutta edellyttää kovaa pohjaa alla. Kapea leikkaa läpi, ei "leiju" ja vauhtia on ehkä helpompi pitää mitä tuplat leveämmällä maasturin rengastuksella. Silti viime talvena 29-maasturi syystä tai toisesta vei yleensä voiton noissakin keleissä. Muhjuisemmalla pohjalla tai nollan paikkeilla paksummassa "soosissa" taas maasturin leveämpi tanko auttaa pitämään suunnan paremmin. Cyklolla tahtoo piirtää helpommin ässää. Ehkä maasturin peräpainoisemmalta tuntuva painojakaumakin auttaa soosissa.
Cykloilussa talvella on kyllä urheiluhenkeä lukkojen kanssa kun pidetään vauhtia. Mutkissa renkaan alla sortuva lumi antaa elämyksiä mitä ei maasturilla ehkä niin saa. Joku ehkä valitsee syklon tämän vuoksi, joku ehkä ei samasta syystä. Cyklo ei ole kaikille suositeltava valinta, ehkä enempi aktiivipyöräilijän tonttia.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.