PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uudet ketjut ei synkkaa?

formulastara
09.09.2015, 20.48
Vaihdoin juuri - tai liike vaihtoi - uudet ketjut MTB-tyyppiseen Trek-pyörään. Ongelmana on se, että vaikka kuinka väännän Deoren hienosäätövipua, niin uudet ketjut hyppii yli rattaiden vähänkin kovemmassa poljennassa. Mitä voi tehdä?

Olisiko niistä kahdesta varsin mystisestä ruuvista apua siellä peräpäässä ja jos on niin mihin suuntaan niitä kannattaa vääntää. Hakusessa siis todennäköisesti kiristäminen -jotta hampaiden yli pomppiminen loppuisi.

Shimaani
09.09.2015, 20.51
Jos pakka on kulunut niin uusi ketju ei istu vanhalle kuluneelle pakalle vaan pomppii.

formulastara
09.09.2015, 21.04
Tiedän. Joten?

edit. Siis kuinka selätän ongelman? Pakan vaihto ei tule tässä tapauksessa kyseeseen. Eli kuinka saan keskialueen kiristettyä?

Kaatuilija
09.09.2015, 21.11
Eipä tuossa muu oikeastaan auta kuin pakan vaihto. Toki jos ajaa hirveästi, niin ketju jossain vaiheessa kuluu sen verran, että alkaa sopimaan rattaiden kanssa, mutta siinä ei juurikaan järkeä ole.

Ketjua et saa takavaihtajan säädöillä kiristettyä. Niillä kahdella "mystisellä" ruuvilla säädetään takavaihtajan paikkaa isoimman ja pienimmän rattaan kohdalla. Joissakin takavaihtajissa on jäykempi häkki, jolloin ketju pysyy kireämpänä, mutta ei semmoisenkaan tuossa tilanteessa auta, jos ketju noin pahasti hyppii.

MacKonte
09.09.2015, 22.00
Takapakka tarkastelun alle ja vaihtoon, jos aiheellista. Jos ketju on vaihdettu liikkeessä niin kysyisin sieltä, oliko takapakassa mitään sanomista. Luulisi, että olisivat koeajaneet. Tarkista/tarkistuta samalla eturattaiden kunto. Vaihdoin Cannondaleen takapakan ja ketjun, mutta en huomannut tarkistaa eturattaita. Melkoisen rouheaa ääntä kuului vähänkin kojempaa vedättäessä. Koko voimansiirron uusinnan jälkeen vaihteet toimii kuin ajatus ja polkiessa vain renkaat humisee.

formulastara
10.09.2015, 00.16
Takapakka tarkastelun alle ja vaihtoon, jos aiheellista. Jos ketju on vaihdettu liikkeessä niin kysyisin sieltä, oliko takapakassa mitään sanomista. Luulisi, että olisivat koeajaneet. Tarkista/tarkistuta samalla eturattaiden kunto. Vaihdoin Cannondaleen takapakan ja ketjun, mutta en huomannut tarkistaa eturattaita. Melkoisen rouheaa ääntä kuului vähänkin kojempaa vedättäessä. Koko voimansiirron uusinnan jälkeen vaihteet toimii kuin ajatus ja polkiessa vain renkaat humisee.

Voi hitsi kun tulee vähän kalliiksi(Nyt meni jo 90e) ketjun vaihtoon ja takajarrujen kieltämättä haastavaan korjaushankkeeseen. Liike ei laskuttanut Kool-Stopin jarrupaloista, vaikkei työnkuvaan edes uudet palat kuuluneetkaan. Noh, koitan täs vähän säädellä ja jos ei toimi niin liikkeeseen takas.

Harryupp
10.09.2015, 05.42
Nyt käytössä olevat 9-10v ketjut ja kasetit kuluvat yhteen jo 800 - 1000 km ajon jälkeen ainakin pienimmillä rattailla. Minä kun ennen ajoin käyttäen kaksi ketjua samalla kasetilla jouduin välillä välttämään jonkinaikaa niitä pienimpiä rattaita muutama viikko ennenkuin ketjut taas sopivat myös pienempien rattaiden kanssa. Paikat kuluvat huomattavasti vähemmän jos pitää ketjut ja rattaat puhtaina ja tuon eturatasvaihdon joi siirtää parhaimmassa tapauksessa pari kolme vuotta eteenpäin.
Jos ei tiedä miten paljon kilometrejä nykyisellä ketjulla on ajettu ja ketjun nivelissä on jo käsin tunnettavaa klappia ja jotkut takarattaista ovat kuluneet piikille ei yleensä pelkkä ketjunvaihto toimi vaan molemmat pitää uusia samaan aikaan. Ja joskus pitää vielä uusia takavaihtajan rissat sekä keskimmäistä ratasta edessä jos se on saatavana erillisenä. Halvat kampisarjat ovat yleensä vain niitattu yhteen niin ettei niihin yksittäisiä rattaita saa vaihdettua.

nure
10.09.2015, 07.45
Taitaa olla ainoa konsti vaihtaa pakka ja kustannuksien estämiseksi opetella tuollaiset yksinkertaiset perusjutut tekemään itse...

formulastara
10.09.2015, 15.34
Taitaa olla ainoa konsti vaihtaa pakka ja kustannuksien estämiseksi opetella tuollaiset yksinkertaiset perusjutut tekemään itse...

Jos menee takapakan vaihtoon, niin onnistuuko kotikonstein ja mistä löytyisi ohjeet suomeksi? Paljonko 9-rattainen perustakapakka noin kustantaa? Muistaakseni edellinen takapakkaoli sramin, mutta liikkeessä on Shimanon edustus niin kannattaisiko sitten myös pakka olla shimanoa vai onko väliä lain?

Jar56
10.09.2015, 20.47
Itse vaihdoin takapakan niin meni noin 20min varsin helppo juttu en itsekkään ollut ennen tehdyt mutta tarvitsee kyllä asiaan kuuluvat työ kalut niin käy helposti esim ketjuruoska ja rataspakka avain pakka varmaan maksaa muutaman kympin itsellä 10lehtinen 54€ ainakin jotkut sramin ja shimanon pakat käy keskenään
itse katsoin neuvoa polkupyörä kirjasta polkupyörän täydellinen huolto varmaan netistäkin ohjeet löytyy

juhazz
10.09.2015, 20.48
Takapakka 20-30e
Ketjuruoska 10e
Kasettipakan avain 5-10e

Ohjevideo: https://www.youtube.com/watch?v=WwryRfQSH_4

Tuskin huomaat mitään eroa eri merkkien välillä.

Herkko6
10.09.2015, 22.27
Nämä esim. Rose Bikes.http://i.imgur.com/Svuma4Q.jpg?1

nure
11.09.2015, 10.13
Työkalut löytyy Biltsustakin, pakan saa kait parilla kympillä halvimmillaan...

Harryupp
11.09.2015, 12.55
Pakan ei tarvii olla se kevyin ja kallein, mutta ketjun laatuun kannattaa satsata. Halvat ketjut venyvät merkittävästi jo ekat 50 kilsaa.

Olli L
11.09.2015, 16.50
Helsinkiläisenä voisit saada neuvoja ja työkaluja tuolta http://pyorapaja.info/ ? Itse en ole käynyt, joten en tiedä tarkemmin.

"Pyöräpaja on tila, jonne voi tulla itse korjaamaan tai rakentamaan polkupyöränsä. Vapaaehtoiset ovat valmiita antamaan neuvoja korjaustoimenpiteissä. Käytössä on perustyökaluja sekä tarvittavat erikoistyökalut. Kierrätysvarastosta löytyy varaosia paikanpäällä asennettavaksi. Ei maksua, voit lahjoittaa halutessasi."

Bilteman lisäksi Motonet on edullinen, jos et halua ryhtyä verkko-ostoksille.

Shimaani
11.09.2015, 18.27
Voimansiirtomatematiikkaa:
vanha ketiu + vanha pakka = ei (ehkä) pompi kauhiasti mutta rutisee ihan p1rusti ja vaihtaa hassusti
uusi ketju + vanha pakka = pomppii stnasti
vanha ketiu + uusi pakka = pomppii stnasti
Uuusi ketiu + uusi pakka = ei pompi.
Jos uuusi ketiu + uusi pakka pomppii niin vaiha myös eturattaat.

Ne kaikki on kulutusosia.

Kiltisti kysymällä täältä löytyy asennusapua ja/tai työkalut lainaan, kiukuttelemalla saat osoitteen verkkokauppaan.
Tää on kuitennii harrastusfoorumi. :)

formulastara
13.09.2015, 20.14
Kiitos kaikista vinkeistä. En tiedä ketjujen laadusta muuta kuin, että niissä lukee Shimano ja ehkä jotain hgs, en saa selvää kun näköni on epätarkka.

Nyt kun on pari päivää ajellut ja säädellyt, niin itse asiassa ketjut ei enää hypi niin paljon. Ja sitten olen havainnut, että tietyillä etu- takaratasyhdistelmillä ketjut ei hypi lainkaan.

Kysymys kuuluu, voisiko ketjut ajella pikkuhiljaa sisään rattaisiin? Koska silmällä katsoen sekä etu- että takarattaat ovat ihan hyvässä kunnossa vielä.

Shimaani
13.09.2015, 20.25
Viestissä numero 7 annettiin jo lohdutuksen sanoja kulumisesta. Huonolla tuurilla seuraavassa ylämäessä runtatessa se uusi ketju loikkaa vanhan hampaan yli ja takasin istuesssaan halkaisee takarattaan ja samalla saat lyötyä omat hampaat ohjaustankoon. Pakasta kuluu pahiten ne rattaat joita käytetään eniten :)

SakkeMO
21.09.2015, 04.59
Komppaan itse vielä tähän, saman ongelman kanssa olen paininut eilisen ja tämän päivän.

Eli vanha pakka ja uus ketju, kaks pienintä ratasta pomppii.

Tuli vaihdettua vaijerit ja kuoret kerta olivat jo vaihtokunnossa ajat sitten, myös takapakan putsasin ihan uuden näköiseksi. Vaiheet siis säädetty ja paikat putsattu ja pomputtaa silti, kuvittelin että näillä konseilla loppuisi. Ei loppunut.

Uus pakka + ketju on tulossa crc:ltä, menee varmaan taas sen 2vko ennen kun tuleevat niin kerkeää tässä ajella, kiinnostaa jos tuo uusi ketju kuluisi pakalle sopivaksi, sit olisi ainakin varaosat hyllyssä jos seuraavan kerran tarvitsee.

Muutoin helppo homma, youtubesta löytyy paljon videoita jos ei heti uskalla itse aukoa, b-kaupasta löyty työkalut kympillä eli kasettipakan asennustyökalu ja ketjupiiska, takapakka irtoaa helposti varsinkin jos on kaveri apuna pitelemässä, ainakaan noita sramin rattaita ei voinut edes väärinpäin laittaa, kasaus päinvastoin kun irtosi.

Samalla aukasulla huolsin takanavan ja vapaarattaan/vapaanavan, tuo vapari vähän arvelutti aukasta mutta tunnissa oli jo kasattu, löyty tubesta hyvä video josta mallia.

Itse vielä kasatessa hifistelin ja runttasin pakan lukkorenkaan momenttiin kun näkyvästi oli ilmoitettu, nyt on kallista avainta käytetty kahdesti :) Piti joskus auton kansiremonttiin ostaa semmonenkin.

Nyt vaan sylettää kun koko pyörä muuten täysin huollettu ja kulkee ja vaihtaa kuin ajatus mutta kaikkia rattaita ei voi käyttää :)

Uusi pakka maksoi 22e, sama mikä tuo entinen hyväksi havaittu ja grammoja minä en mittaile joten en näe syytä miksei pakkaa voisi vaihtaa.