PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kiekosta irtoaa jarruttaessa metallisiruja

Pahamontes
09.09.2015, 20.02
Sanokaas kokeneemmat, onko normaalia, että alumiinikiekon jarrutuspinnasta irtoaa märällä kelillä ajaessa näin runsaasti metallinsiruja? Rouhivat kivasti pintaa entisestään, kun tarttuvat jarrupalaan. Näitä on tullut nyt kaiveltua pois melkein joka lenkkiä ennen, mutta varsinkin sadelenkin jälkeen.

Kiekkoina Fulcrum Racing 3:t. Tätä ilmiötä esiintynyt vasta tänä vuonna runsaammin, kiekoilla ikää nyt kolme kesää. Siruja tuntuu irtoavan varsinkin takakiekosta. Hieman myös edestä.

Jatkokysymys: kannattaako kiekon jarrutuspintoja tasoittaa huollossa ja tehdäänkö sellaista edes?

http://s21.postimg.org/vaxeigbk7/image.jpg

Juipp4
09.09.2015, 21.58
Laitappas kuva miltä kehä näyttää...?

maalinni
09.09.2015, 22.04
Normaalia on. Siksi levyjarrut.

nure
09.09.2015, 22.39
Jokseenkin yleistä noin vanhoissa kiekoissa, tuon estämiseksi aikoinaan käytettiin keraamista pinnoitetta vanteissa. Aloita jarrupalojen vaihdolla, palat joita jo irronneet sirut riipineet keräävät vain lisää moista.

Nufan
09.09.2015, 23.30
Mulla fulcrumin kiekot tehny tota uudesta asti. CX5:t malliltaan.

sledgehammer
09.09.2015, 23.32
Mulla teki myös. Vaihto toisiin paloihin poisti ongelman. En muista mitkä alunperin oli (saatto olla Tektro), mutta vaihdoin shimpan paloihin ja ongelma katosi.

Antti Salonen
09.09.2015, 23.55
Yleistä saattaa olla, mutta EI normaalia siinä mielessä, että tuota kannattaisi kovin pitkään katsella. Huonoilla jarrupaloilla metallin irtoaminen ja tarttuminen paloihin on yleistä, ja silloin myös jarrupinta ja valmiskiekko on aika nopeasti entinen. Oletko vaihtanut jarrupalat toisenlaisiin, jos tämä kerran on uusi ilmiö? Vaihda nuo palat joka tapauksessa parempiin.

Jarrupintoja kannattaa puhdistaa säännöllisesti, mutta ei niitä tasoiteta -- hyvät jarrupalat kuluttavat jarrupintaa tasaisesti, ja käyttöikä on pitkä. Tuollaisilla paloilla, joista avausviestissä on kuva, tuhoaa mahdollisesti kalliitkin kiekot ennenaikaisesti ja täysin turhaan.

Yleisesti: Halvat jarrupalat käyvät todella kalliiksi, ja kääntäen hyvät jarrupalat ovat ylivoimaisesti paras sijoitus, jonka pyörän kanssa voi tehdä.

Olli L
10.09.2015, 08.45
Eikö nuo avauskuvan "metallisirut" ole pieniä kiviä? Saavat metallisen värin siinä vannetta rouhiessaan. Epätoivottava lopputulos joka tapauksessa.

El-Carpaso
10.09.2015, 09.14
Kool Stop dual compound on maailman paras jarrupala, eli niitä kannattaa kokeilla. Ne on musta/lohi värityksellä. Ei saa suomesta, mutta ulkomaan verkkokaupoissa myydään.
No okei jotku swiss stopit saattaa kanssa olla hyvät, mutta Kool Stopin muotoillut palat on hyviä kahdesta syystä
1) materiaali on pehmempää kuin normipalat, mutta kuluu paljon hitaammin (en tiedä miksi, se on tosi outoa), ei kuluta vannetta eikä ime metallisirua/muuta roskaa ja pysäyttää todella hyvin. Ero orkkispaloihin on valtava.
2) Palat on muotoiltu siten, että puhdistaa vannetta joka jarrutuksella ja paloja pystyy käyttämään esim. sadekelillä putsailuun hyvin kevyellä jarrutuksella alamäissä. Ei ole kool stopin hommaamisen jälkeen meidän taloudessa vanteita putsailtu, eikä kyllä palojakaan sitä myöten.

EsaJ
10.09.2015, 09.37
alumiinivanteen saumasta irtoavat ensimmäiset palat ja sitten se on ton näköstä... Hiomapaperilla siisti sauma... Mä kun luulin, että tää ongelma on jo menneen talven Lumia, mutta näjemmä ei ookaan...

Nufan
10.09.2015, 10.17
Mulla ei auttanut palojen vaihto shimanoihin. Kehä vaan on niin pehmeä, että tavaraa irtoaa. Äänestän itse jaloilla ja noi on viimeiset fulcrumit mitä ostan.

El-Carpaso
10.09.2015, 11.15
Kuka ees käyttää enää saumattuja vanteita? Hitsausta pojat hitsausta!

sledgehammer
10.09.2015, 11.32
alumiinivanteen saumasta irtoavat ensimmäiset palat ja sitten se on ton näköstä... Hiomapaperilla siisti sauma... Mä kun luulin, että tää ongelma on jo menneen talven Lumia, mutta näjemmä ei ookaan...
Ei ollu mun vanteessa saumaa ja silti paskat palat irroittivat noita alumiinin palasia.

Pahamontes
10.09.2015, 12.01
Eikö nuo avauskuvan "metallisirut" ole pieniä kiviä? Saavat metallisen värin siinä vannetta rouhiessaan. Epätoivottava lopputulos joka tapauksessa.

Metallia ovat. On syynätty tarkkaan sitä mukaa, kun on kaivettu ulos jarrupalasta.

Pahamontes
10.09.2015, 14.50
Ostin nyt uudet jarrupalat, Kool Stopin Dura2:t. Toivottavasti käytössä näkyisi eroa entisiin, jotka olivat siis Shimpan palat. Lisäksi kävin hakemassa kaupasta metallin hiomiseen sopivaa hienoa paperia. Päätin, että uskallan ottaa takakiekon jarrupinnat varovaiseen käsittelyyn, kehissä nimittäin oli tuon kuvassa näkyvän jarrupalan jäljiltä pienen pieniä selvästi tuntuvia särmiä, kun sormea juoksutti pinnalla. Ei mitään, mikä näkyisi kunnolla kuvassa, koska irronneet sirut ovat olleet pääosin kooltaan < mm.

Tuntuivat siitä hieman siloutuvan. Hiominen irrotti hieman pinnasta hienoa metallipölyä. Toivon, että siitä ei kuitenkaan aiheudu sen suurempaa vahinkoa itse kiekolle, kunhan ei innostu voimalla jynssäämään.

Jopoman
10.09.2015, 23.40
Tutulta näyttää, yhdet racing 3:t ajettu loppuun ja juurikin tuon näköistä muhjua oli Elvedesin pehmeät palatkin aina täynnä. Tai no etukiekkoa uskaltaa vielä käyttää. Kandee muuten opetella kunnolla jarruttamaan etujarrulla, säästää paloja, kehiä, takarengasta ja sillä fillari kuitenkin tiukassa paikassa pysäytetään.