Näytä tavallinen näkymä : Lonkka kipeytyy pyöräillessä.
johannes10
08.09.2015, 20.11
Moikka kaikki fillaristit :-)
Olisiko jollakin kokemusta lonkan kipytymisestä kun pyöräilee?
ja miten on ongelman hoitanut?
Olen ajanut maantiepyörällä kesän aikana n 1000km ja nyt viime aikoina lonkka kipeytyy aina lenkin jälkeen.
Kipu tuntuu syvällä lonkkanivelessä.
Lenkit ovat olleet pituudeltan 35-60km ja intensiivisyydeltään pk lenkkejä.
Mitä voisin tehdä ettei lonkka kipeytyisi enään.
orc biker
08.09.2015, 20.23
On vähän ollut tuollaisia ongelmia, mutta enimmäkseen muualla kuin pyöräillessä. Joskus tuntuu muutaman tunnin ajon jälkeen. Paljon enemmän haittaa juoksua. Venyttelyä alaselälle, lonkankoukistajille ja pakaroille. Satulan asentoa ehkä voisit katsoa; jos kireät paikat, niin onko turhan ylhäällä, että lähteekö lonkka keinumaan turhaan.
^ Samaa mietin minäkin.
Pyöräily vetää helposti lonkankoukistajat ja pakarat jumiin, joten orc bikerin suosittelemia venytyksiä kannattaa tehdä vaikka päivittäin. Piriformis ja gluteus medius lihasten ollessa oikein kunnolla jumissa, kipu voi olla todella vitjamaista ja tuntuu lonkasta selkään asti.
Pekka Sirkiä
09.09.2015, 10.37
...tai penkki vaihtoon!!! ...olen muutenkin sitä mieltä, että aivan liian moni ajaa a) ensiasennussatulalla tai b) huonosti omalle persuukselle sopivalla, usein aivan liian pienellä satulalla (= nykymuoti) aivan liian pitkään. Myös c) halkio- eli reikäsatulan käyttömahdollisuus puutumisen estämisessä on syytä muistaa.
J.k. Oma lonkkavaiva ihan tavallisella, mutta väärästä paikasta liian kovalla satulalla helpotti heti, kun vaihdoin itselleni sopivampaan (= leveämpään, pehmeämpään).
Menisin ajoasennon tarkistukseen ennemmin kuin (työterveys)lääkäriin. Viimeksimainittu tuskin osaa auttaa, ellei satu olemaan pyöräilyyn perehtynyt.
Katso myös esim. tämä: http://shop.probike.fi/2015/09/06/jalkatera-silmatera/
Tuossa puhutaan polvivaivoista, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten lonkkakipukin voi olla lähtöisin vaikka klossin pari milliä väärästä asennosta.
Enpä tiedä että meneekö varsinaisesti lonkan kivuksi mutta ainakin itsellä on maantielenkeillä vaivana (uskoakseni) kramppaileva piriformis. Oikean puolen haitariin ja sitä kautta alaselkään ja reiteen alkaa tuntumaan sellainen tylppä jomotus joka menee pois kun saa selän suoraksi ja hieroo vähän kankkua, mutta tulee sitten taas kohta takaisin kun jatkaa matkaa.
Tuo on ongelmoinut mulla muutenkin ja myös aika erikoisella tavalla. Jotenkin kun tuo piriformis on krampissa niin se tuntui myös lapaluiden välissä ja päässä asti, ja virheellisesti pitkän aikaa yritin vapauttaa tuota sitten hieromalla lapoja ja niskoja. Vaikutushan oli tietenkin minimaalinen... Tänä kesänä sitten pitkällisen selkä-takareisijumpan päätteeksi aloin kokeeksi etsimään lihassolmuja haitarista tennispallolla ja jumalauta että siellä olikin kipeitä patteja. Niitä kun hieroin niin tuo pää-hartia-ongelmointikin hävisi samoin tein ja seuraavan kerran kun menin lenkille niin huomasin että lantiokin on taas oikeassa kulmassa. Olin jo toista kesää yrittänyt selvittää että mikä hiivatti oikein vetää mun lantiota vasemmalle kun se aiemmin on taipunut kuitenkin ihan hyvin asentoon.
Eli juu, kannattaa varmaan kokeilla tuokin venyttelyiden yhteydessä. Tässä vielä kuva että missä asennossa siihen pääsee parhaiten käsiksi, mutta kannattaa tehdä varovasti tuota ainakin ensialkuun:
http://tao-fit.com/wp-content/uploads/2011/07/DSC08609.jpg
johannes10
09.09.2015, 23.13
Kiitoksia asiallisista neuvoista.
Tuo pallolla hierominen on vielä kokeilematta (uskon että sattuu varmasti) mutta kokeilen sitä koska minulla on samanlaisia oireita.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.