NikHa
07.09.2015, 16.00
Maantielle vastaavaa topikkia löytyy arkistosta, mutta maastopyöräilystä ei vissiin ole tälläistä väännetty. Viikonloppuna tuli vastaan Ylläs-Levi välillä kaikenlaista liikkujaa renkaiden päällä. Suurin osa vaikutti kalustosta päätellen (vuokrakamaa) olevan aloittelijoita, mikä on tietysti positiivinen juttu jossain mielessä. Suurin osa vastaantulijoista oli matkalla hyvällä mielellä ja rennolla meiningillä varustettuna. Vähän ikävääkin kokemusta jäi kanssapyöräilijöistä kun pysähdyin toisen turistin läskipyörän rengasta paikkaammaan ja yksi porukka painoi pää punaisena ohi. Kyselin läskikuskilta pumppua/sisuria saaden vastaukseksi vihaisen/väsyneen "ei oo matkassa". Onneksi tuntemattoman turistin kumi tiivistyi repunpohjalta löytyneellä litkupullolla vartin ähinän jälkeen. Mietinpähän vain sitä ohi suhannutta porukkaa ja hauskaa talutusmatkaa, jos ja kun niitä kumeja keskellä korpea paukkuu. Siitähän se ajatus sitten lähti...
Lontoonkielellä näitä koottuja sääntöjä löytyy useammastakin paikasta. Suomeksi löysin pelkästään nämä.
(http://www.suomenlatu.fi/ulkoile/lajit/muut-lajit/maastopyoraily.html)
Englanniksi: IMBA (https://www.imba.com/about/rules-trail), singletracks.com (http://www.singletracks.com/blog/trail-advocacy/mountain-biking-basics-trail-etiquette/), totalwomenscycling (http://totalwomenscycling.com/riding/ten-commandments-trail-etiquette-mountain-biking-37588/#dpy6Brj5muDDwI57.97)
Koska nuo Suomen ladun kirjailut liittyy lähinnä polunvierustan kukkien suojeluun, yritämpä vääntää paremmat itte.
1. Kypärä päähän.
-Metsässä joskus kaatuu, pidä huoli ettei siihen polunvieruksen terävään kiveen osu ensimmäisenä nuppisi.
-Muitakin suojia voi pitää jos siltä tuntuu.
2. Väistä muita liikkujia:
-Pääsääntöisesti nopeampi (pyöräilijä) väistää.
-Alamäessä väistetään ylämäkeen ajavia. Koska näin päin se on helpompaa.
-Jos vastapuoli kohteliaisuuttaan tai pelkonsa takia väistää sinua, vaikka väistämisvelvollisuus on sinulla: hidasta ja kiitä. Älä ala siinä tilanteessa valistamaan kanssaliikkujaa.
3. Älä kuluta maastoa
- Ei tahallisia lukkojarrutuksia ym. turpeen kaivamista. Laji ei kaipaa yhtään negatiivista julkisuutta
4. Älä roskita.
- Sen geelipussin/patukan kuoret ei kuulu metsään.
5. Varaudu.
- Pidä mukana tarvittavat välineet itsesi ja pyöräsi paikkaamiseen epäonnen iskiessä. Todennäköisin paikka puhjenneelle kumille tai katkenneelle ketjulle on reitin kaukaisin piste lähimmästä sivistyksestä mitattuna. Kyseinen paikka myös todennäköisesti kuhisee vertaimeviä hyönteisiä. Kumia puhjettua myös yleensä iskee täysin odottamaton ukkos/raekuuro joka kastelee sinut täysin. Kun et sitä kumia saanut kuitenkaan pitämään ilmaa saat kävellä kotiin märkänä, kylmänä ja väsyneenä. Repussa/taskussa oleva sisäkumi tai paikkasarja on kaikista tehokkain pistosuoja.
-Puhelin on suositeltava kaveri jos sattuu pahasti.
6. Auta kaveria
- Jos kanssaliikkuja ei ole lukenut saatikka noudattanut edellistä ohjetta, on kohteliasta auttaa häntä. Päätä ei kannata alkaa aukomaan sillä ketutuskäyrä on hänellä todennäköisesti muutenkin jo riittävän korkealla.
7. Tunne omat rajat
- Äläkä ylitä niitä (ainakaan liikaa). Liian pitkä lenkki tai liian haastavan kohdan ajaminen voi johtaa kaluston tai kuskin rikkoutumiseen. Kalustoa saa kaupasta, mutta jotkin kuskin osista eivät ole korjattavissa/vaihdettavissa. Helikopterilla tehtävät etsinnät ja evakuoinnit ovat lisäksi melko kallista lystiä veronmaksajille.
Suurelle osalle kaikki edelliset on itsestäänselvyyksiä, mutta ei taatusti kaikille vasta-alkajille. Onko näissä mitään järkeä? Puuttuko mitään? Möyhäänkö tyhjästä?
Lontoonkielellä näitä koottuja sääntöjä löytyy useammastakin paikasta. Suomeksi löysin pelkästään nämä.
(http://www.suomenlatu.fi/ulkoile/lajit/muut-lajit/maastopyoraily.html)
Englanniksi: IMBA (https://www.imba.com/about/rules-trail), singletracks.com (http://www.singletracks.com/blog/trail-advocacy/mountain-biking-basics-trail-etiquette/), totalwomenscycling (http://totalwomenscycling.com/riding/ten-commandments-trail-etiquette-mountain-biking-37588/#dpy6Brj5muDDwI57.97)
Koska nuo Suomen ladun kirjailut liittyy lähinnä polunvierustan kukkien suojeluun, yritämpä vääntää paremmat itte.
1. Kypärä päähän.
-Metsässä joskus kaatuu, pidä huoli ettei siihen polunvieruksen terävään kiveen osu ensimmäisenä nuppisi.
-Muitakin suojia voi pitää jos siltä tuntuu.
2. Väistä muita liikkujia:
-Pääsääntöisesti nopeampi (pyöräilijä) väistää.
-Alamäessä väistetään ylämäkeen ajavia. Koska näin päin se on helpompaa.
-Jos vastapuoli kohteliaisuuttaan tai pelkonsa takia väistää sinua, vaikka väistämisvelvollisuus on sinulla: hidasta ja kiitä. Älä ala siinä tilanteessa valistamaan kanssaliikkujaa.
3. Älä kuluta maastoa
- Ei tahallisia lukkojarrutuksia ym. turpeen kaivamista. Laji ei kaipaa yhtään negatiivista julkisuutta
4. Älä roskita.
- Sen geelipussin/patukan kuoret ei kuulu metsään.
5. Varaudu.
- Pidä mukana tarvittavat välineet itsesi ja pyöräsi paikkaamiseen epäonnen iskiessä. Todennäköisin paikka puhjenneelle kumille tai katkenneelle ketjulle on reitin kaukaisin piste lähimmästä sivistyksestä mitattuna. Kyseinen paikka myös todennäköisesti kuhisee vertaimeviä hyönteisiä. Kumia puhjettua myös yleensä iskee täysin odottamaton ukkos/raekuuro joka kastelee sinut täysin. Kun et sitä kumia saanut kuitenkaan pitämään ilmaa saat kävellä kotiin märkänä, kylmänä ja väsyneenä. Repussa/taskussa oleva sisäkumi tai paikkasarja on kaikista tehokkain pistosuoja.
-Puhelin on suositeltava kaveri jos sattuu pahasti.
6. Auta kaveria
- Jos kanssaliikkuja ei ole lukenut saatikka noudattanut edellistä ohjetta, on kohteliasta auttaa häntä. Päätä ei kannata alkaa aukomaan sillä ketutuskäyrä on hänellä todennäköisesti muutenkin jo riittävän korkealla.
7. Tunne omat rajat
- Äläkä ylitä niitä (ainakaan liikaa). Liian pitkä lenkki tai liian haastavan kohdan ajaminen voi johtaa kaluston tai kuskin rikkoutumiseen. Kalustoa saa kaupasta, mutta jotkin kuskin osista eivät ole korjattavissa/vaihdettavissa. Helikopterilla tehtävät etsinnät ja evakuoinnit ovat lisäksi melko kallista lystiä veronmaksajille.
Suurelle osalle kaikki edelliset on itsestäänselvyyksiä, mutta ei taatusti kaikille vasta-alkajille. Onko näissä mitään järkeä? Puuttuko mitään? Möyhäänkö tyhjästä?