Näytä tavallinen näkymä : Garminilta Varia tutka takaa tulevien autojen ilmaisemiseen.

Laite toimii ainakin joissain EDGE-laitteissa ja siihen saa myös yhdistettyä erikseen ostettavan näytön ohjaustankoon.
http://www.dcrainmaker.com/2015/07/garmins-varia-radar-lights.html
Löysin tällaisen maininnan
1 Compatible with Edge 1000; compatibility with Edge Touring Plus/810/520/510/25 coming via a software update in Q3
Paljastaakohan tuo jekkupeesaajan? Jos paljastaa niin työmatkakäyttöön erittäin käyttökelpoinen härpätin.
Laitteita sarjassa mitä et ole koskaan tietänyt tarvitsevasi... :) Mutta nyt kun miettii, voishan tuommosesta laitteesta olla jotain hyötyäkin. Siis siitä että näkee auton tulevan takaa. Aina kun ajaa poppi korvilla niin että tärykalvot raikaa, tuo EHKÄ antaisi aikaisemmin informaatiota kuskille että auto tulee takaa mitä korvat antaa ja voisi liimautua vielä enemmän pientareen vierelle mitä normaalistikin auton ohituksen ajaksi.
Tuomio: Menee harkintaan. :)
Edit: Joku pistänyt rahoiksi näköjään. Vuosi sitten joukkorahoituksella tuo tuote aluille ja sit tuommonen pikkufirma kuten Garmin ostaa koko roskan. Tuskin ihan ilmaiseksi. Joku saanut voita leivän päälle ihan suht paksun siivun varmaan.
Oijoijoi. Jos olisin aktiivi-työmatkatempoilija niin lähtisi heti ostoskoriin :) Satunnaisilla TMT-vedoilla ei riitä kantti investoida.
supertele
31.08.2015, 14.06
Jos nyt joku tuollaisen tarvitsee, eikö pieni peili ajaisi saman asian?
MTBVespa
31.08.2015, 14.30
Jos nyt joku tuollaisen tarvitsee, eikö pieni peili ajaisi saman asian?
No ei. Peili on liian vanha keksintö. Haitekkiä sen olla pitää. Eihän se muuten kaupaksi menisi, ja markkinatalouden loppumattomat rattaat pyörisi.
Just. Peilistä pitäs kattoo taaksepäin, tuon avulla voi tuijottaa watteja vain garminista ja silti näkee milloin joku tulee takaa. :) Ja se joka keksii ensimmäisen seksikkään näköisen toimivan peilin fillariin niin varmaan tulee yhtärikkaaksi mitä Garminin perustaja. :rolleyes:
Jepjep. Peili (10 €) mistä näkee fiksusti takanäkymän vs tutka (199 $), mikä ledillä vilkuttaa kun auto takaa lähestyy. Omalla kohdalla valinta ei tuota vaikeuksia.
Kuinkahan pitkään Edgessä riittää puhti, jos siihen liittää sykevyön, nopeus/kadenssianturin, kännykän ja lisäksi tuon tutkan. Siinä liikkuu dataa ilmassa.
maalinni
20.05.2022, 12.38
Onko tästä kertynyt kokemuksia?
^Mitä kokemuksia kaipaat? Mulla on joku versio tuosta tutkasta, olisko mallia 515. Soiva peli, hyvin toimii ja poimii. Autot pidempääkin ja useamman kerralla. Näyttönä toimii Edge 1030 Plus. Mutta nykyään nämä toimivat myös muidenkin kuin Garminin gepsien kanssa, kuten Wahoon. Keila on aika leveä, joten hälyttää myös jos kelvi kulkee ajoradan vieressä. En vaihtaisi pois. Enkä peiliin.
Nythän Garminilta tuli uusi tutka, mihin on integroitu kamera. Sen saa kuvaamaan joko koko ajan tai tutkan liipaisemana. Joten hautajaisissa sitten voidaan katsoa miten se auto tuli päälle.
https://www.dcrainmaker.com/2022/05/garmin-rct715-varia-rearview-bikelight-radar-camera-review.html
maalinni
20.05.2022, 13.02
Lähinnä, että kannattaako hommata. Kamerallista en kaipaa. Se karvalakkimalli ilman valoa kiinnostaa, maksaisi 125e.
Garminin mittari löytyy ja takavalo on kiinni kypärässä.
Peiliä kokeilin, mutta se vaatii, että katseen siirtää suoraan alaspäin, tämähän hälyttää äänellä.
Sotanorsu666
20.05.2022, 13.17
Lähinnä, että kannattaako hommata. Kamerallista en kaipaa. Se karvalakkimalli ilman valoa kiinnostaa, maksaisi 125e.
Garminin mittari löytyy ja takavalo on kiinni kypärässä.
Peiliä kokeilin, mutta se vaatii, että katseen siirtää suoraan alaspäin, tämähän hälyttää äänellä.
Itse ainakin olen tykännyt maantiellä ja gravelilla käyttää. Ajan paljon yksin lenkkiä kuulokkeet päässä, joten ihan mukava saada tieto takana tulevista autoista. Nyt voi pitää volumea kovemmalla kuulokkeissa, kun tieto lähestyvistä autoista tulee aina näkökenttään ja korviin, kun 1030 garmin piippaa ainakin sen verran kovalla äänellä, että sen kuulee kuulokkeiden läpi. Annan itse ainakin suositukseni tuolle tuohon käyttötarkoitukseen. Sähköautot ovat myös niin hiljaisia nykyään ja lisääntyvät koko ajan, joten ihan fiksu ostos ilman kuulokkeitakin ajaville.
maalinni
20.05.2022, 13.48
Kai se on hommattava. Vastatuuleenkin kun ajaa, niin suhina saattaa peittää vaanivat autot.
Sotanorsu666
20.05.2022, 14.01
Kai se on hommattava. Vastatuuleenkin kun ajaa, niin suhina saattaa peittää vaanivat autot.
Suosittelen. Onhan tuo aika edullinen "henkivakuutus" kuitenkin. Ja kaiken pyöräilytavaran ostaminen tuottaa myös mielihyvää.
Ainoa taisi olla se, että akun kesto on aika rajallinen. Itsellä on valomoodina se "sykkivä", jolloin akun kesto hieman paranee.
maalinni
20.05.2022, 14.15
Sitä ei vissiin ajon aikana saa mitenkään näppärästi pois päältä? Valottomalle luvataan 7h kesto. Riittää kyllä minulle.
Sotanorsu666
20.05.2022, 14.44
Minulla on RTL516 malli missä valo päällä koko ajan. Kestänyt akku ainakin vähän reilut 200km maantielenkin. Pidempää en ole ajanut ja tuskin ajankaan, joten tuskin tarvitsen ikinä pidempää akun kestoa. Ajon aikana ainakain eri moodeja saa ohjattua ajotietokoneesta ja ainakin tuossa minun mallissa on/off nappi on ihan saavutettavissa myös ajon aikana, jos osaa ajaa yhdellä kädellä hetken :)
Tuo tutka tuli hommattua muutama vuosi sitten ja arvotan itse sen hankinnan aika korkealle. Ja liekö se valo vai mikä, mutta väitän, että nykyään 90-95% autoilijoista jättää nykyään reilusti sivusuunnassa tilaa, kun ohittavat. Mutta itselle pääasiallinen syy hankkia tuo oli se, että nyt pystyy vähän varautumaan, kun kuulee piippauksen mittarista, vetää vähän fillaria laidempaan jne.
Pelkällä vilkkuvalolla varoittaa?
Mun mielestä pitäisi olla härpäkesysteemi johon tulee kamerakuvaa sekä edestä että takaa vaikkapa kypärän visiirin asennettuun näyttöön. Sit vois ajaa nenä kiinni stemmissä koko ajan ja seurata edessä olevaa näkymää ihan vaan näytön kautta nostamatta päätään.
Vahva suositus täältäkin. Pidemmillä lenkeillä olen laittanut päälle vasta kaupunkialueen ulkopuolella (kelvillä ei ole koskaan tullut autoa takaa ohi, vastaan kyllä) tai lataillut välillä. 
Vaikka ei ihan Howerin spekseillä (tarkoituksena kait, ettei tarvitsisi edes vilkaista stemmiin päin), niin tuossa olisi periaatteessa yksi lisälaite: https://www.garmin.com/fi-FI/p/530536
HXX1100H
20.05.2022, 16.30
Minulla  on myös RTL516 ja se on osoittanut todella hyväksi ostokseksi.  Jos ei satu katsomaan mittaria niin tutkan piippaus varoittaa hyvissä ajoin lähestyvästä/lähestyvistä autosta/autoista.
Pelkällä vilkkuvalolla varoittaa?
Vilkkuvalolla varoittaa sitä autoa. Muistaakseni tuo alkaa vilkuttaa tiheämmin ja kirkkaammin kun se auto lähestyy. Autosta sitten varoittaa merkkiäänellä ja grafiikalla yhteensopivassa laitteessa.
Mutta ei tuollaista ole pakko hankkia, jos ei katso tarpeelliseksi. Itse pidän tuota parempana kuin peiliä.
Toimiiko nää ihan stand alone, ilman mitään garminin tai muutoin yhteensopivaa laitetta?  Ok, hienot alertit jäisi näkemättä näytöillä mutta piippaisi auto lähestyessä tms.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Sotanorsu666
20.05.2022, 23.43
Toimiiko nää ihan stand alone, ilman mitään garminin tai muutoin yhteensopivaa laitetta?  Ok, hienot alertit jäisi näkemättä näytöillä mutta piippaisi auto lähestyessä tms.
Ei taida toimia. Varia ei piippaa itse, vaan pitää olla yhdistettynä johonkin laitteeseen mikä piippaa. Tähän sopii myös ilmeisesti älypuhelimet, eli ei tarvitse välttämättä olla garminin ajotietokonetta.
Vilkasliikenteisellä tiellä tuo on ärsyttävä kun piippaa koko ajan. Äänet saa kyllä pois päältä valikosta mutta niin paljon joutuu näpyttelemään ettei ajon aikana ole sujuvaa.
Ei taida toimia. Varia ei piippaa itse, vaan pitää olla yhdistettynä johonkin laitteeseen mikä piippaa. Tähän sopii myös ilmeisesti älypuhelimet, eli ei tarvitse välttämättä olla garminin ajotietokonetta.Höh, en mä pidä puhelinta missään esillä, se on aina haudattu jonnekin. Tekisivät tuosta standalone editionin, joka toimis (tarvittaessa) ihan ittekseen.
maalinni
21.05.2022, 12.21
Ei varmaan piipaus kuuluisi sieltä perseen alta.
Täksi kesäksi hommasin maantiekäyttöön ja ilman ei huvittaisi enää ajella. Ensimmäisellä lenkillä kävi heti mielessä "miksi en aikaisemmin ole tällaista hankkinut". 516 "saksanmalli" kyseessä joka ei vilkuttele vaan palaa tasaisesti.
Connect IQ:sta jos latailee vielä pari tietokenttää Edgeen:
Tail Light Field saa kätevästi tutkan akun tilan sekä valon on/off napin yhteen tietokenttään.
My Bike Radar Traffic saa sitten kaikkea kivaa näkymään Edgessä/Connectissa. Mm. voi seurata ohittavien kulkuneuvojen nopeuksia kun ne sieltä takaa lähestyvät. Nuo voi ladata myös jälkeenpäin appin nettisivuille jos haluaa katsoa missä kohti kaaharit tulivat ohi.
Mikäs on halvin ajotietokone, mihin Varian saa paritettua? Se oma näyttö ei innosta...
Garmin kello / ekosysteemi ei muutoin kiinnosta. Polarilla mennään.
arctic biker
21.05.2022, 14.41
Huonokuuloisena lievää suurempaa mielenkiintoa tunnen.
Mikäs on halvin ajotietokone, mihin Varian saa paritettua? Se oma näyttö ei innosta...
Garmin kello / ekosysteemi ei muutoin kiinnosta. Polarilla mennään.
Tuossa listaa:
https://www.garmin.com/fi-FI/p/698001#devices
maalinni
23.05.2022, 16.47
Oisny joku voinut haukkua, niin oisin säästänyt 150.
Firlefanz
23.05.2022, 17.04
Et sä sitä tarvitse!
Laita viisikymppiä minun tilille, säästät silti satasen!
Mutta vakavammin, eilen taas ajoin yhden tyytyväisen käyttäjän kanssa. Ilmankin on tietysti eletty, pärjätty ja oltu onnellisia, mutta sekin on tosiasia että useampi kuin yksi käyttäjä on sanonut ettei osaisi enää ilman olla.
PS Sekin voi olla syytä mainita ettei se takavalo ole ollenkaan häiritsevä tai ärsyttävä. Kunhan ei aseta sitä vilkkutoiminnolle:cool:
Eikä se vilkku kuskia ärsytä. Ja onhan siitä valotonkin versio
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Itselle se olisi alkaen 300e takatutka, kun pitäisi ajotietokonekin hankkia. Edge 25 lienee halvin uutena mutta onko siinä mitään mieltä, kun Edge530 lähtee 220e kulmilta?
No ei ole. 530 on loisto laite.
maalinni
24.06.2022, 17.09
Nyt kun tota tutkaa on lenkeillä testaillut, niin vaikea olisi tosiaan olla ilman. Erityisen kätevää on se, kun näkee takaa tulevien autojen lukumäärän. 
Semmoista kaipaisin, että tutkan saisi helposti päälle/pois ajon aikana. Jos vaikka ajaa 30km pyörätietä, niin tutka kyllä poimii viereisen autotien autot. Lähinnä, että säästäisi akkua pitkällä matkalla. 
Ei viitsisi pysähtyä laittamaan sitä pois päältä ja sen kaivaminen satulatolpasta ei oikein tällä kropalla enää onnistu. Tutkan saa mittaristakin pois päältä, mutta se vaatii varmaan 10 painallusta.
maalinni
24.06.2022, 17.10
Siis kaivaminen satulatolpasta ajon aikana.
Isä nitro
01.07.2022, 16.22
Olen tasaisen valon Variaa käyttänyt runsaat kaksi vuotta ja arvostan laitetta. Saa piippailla suurimman osan aikaa yksikseen, mutta kun ajaa kapealla tiellä ja laite alkaa piippamaan ja huomaa, että vastaan tulee samaan aikaan autoja, niin sitten tietää pitääkö toimia vai ei ja mihin suuntaan. Jos joskus jää lenkeillä kotiin,  tunne on kuin olisi lähtenyt ilman kypärää (tai housuja) liikenteeseen. 
Minulla siis se Saksan malli, joka ei vilku. Itse preferoisin nyt tuota vilkkuvaa mallia, mutta eikös meillä, kuten Saksassa, välkkyvät valot ole periaatteessa pyhitetty hälytysajoneuvoille?
Mutta minäkin kaipaan sitä, että laitteen tutkan saisi pois Garminista helposti ajon aikana. Valon poistamiselle on jo olemassa oma lisäohjelmansa.
Kollinjoki
07.07.2022, 00.33
Onkos tuo suuren suuri vaiva painaa Varia vaan pois päältä virtanapista jos jollakin etapilla ei halua kuunnella piippauksia? Tietty jos laite on jotenkin sellaiseen paikkaan onnistuttu asentamaan, että käsi ei yllä nappulalle, niin sitten ei tietysti onnistu.
Sotanorsu666
07.07.2022, 07.27
Onkos tuo suuren suuri vaiva painaa Varia vaan pois päältä virtanapista jos jollakin etapilla ei halua kuunnella piippauksia? Tietty jos laite on jotenkin sellaiseen paikkaan onnistuttu asentamaan, että käsi ei yllä nappulalle, niin sitten ei tietysti onnistu.
Itselleni ei ainakaan ole ja uskoisin että ei pitäisi olla kenellekkään pitkiä maantielenkkejä ajavalle. Jos kuitenkin olkanivelen liikkuvuus rajoittaa oleellisesti käden pääsyä satulaputkelle, niin voisin ilman mitään vittuilua suositella jonkun näköisiä liikkuvuusharjoitteita :)
maalinni
07.07.2022, 11.08
Se Varian nappula on sellainen että pitää painaa aika kovaa ja pitkään. Se että se on kiinni kumpparilla vaikeuttaa yhdellä kädellä painamista, kun se kumppari joustaa. 
Ja sitten mittari alkaa herjata, että tutka on kadonnut…
Eli helpompi olisi, jos sen saisi mittarista vaikka 2-3 painalluksella pois päältä/päälle. 
Ja jos tarkoitus on vaikka kaverin kanssa ajaa kovaa, niin hankalaksi menee tämä akrobatia. Omilla lenkeillä tietty voi pysähtyä.
F. Kotlerburg
07.07.2022, 11.28
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/796693/Garmin-Varia-pidike
Minä laitoin molempiin kippurasarviin Varialle tollaisen. Paljon parempi kuin se kuminauhaviritelmä.
maalinni
07.07.2022, 11.50
Minä laitoin molempiin kippurasarviin Varialle tollaisen. Paljon parempi kuin se kuminauhaviritelmä.
Pitänee hommata, vähän se kumpparin kestävyys epäilyttää pidemmän päälle.
Jos satulaputki on aeromallia niin voi tilata kiinasta satulan kiskoihin laitettavan telineen. Asssaver ei sit enää mahu mutta muuten hyvä peli.
Poislaitossa just hyvä kun garmin rääkäsee disconnected niin tietää että paino nappia riittävän pitkään.
F. Kotlerburg
07.07.2022, 14.53
Pitänee hommata, vähän se kumpparin kestävyys epäilyttää pidemmän päälle.Joo itellä meni se kuminauha poikki. Onneksi laitetta paikalleen laittaessa eikä ajossa.
maalinni
07.07.2022, 14.59
Joo itellä meni se kuminauha poikki. Onneksi laitetta paikalleen laittaessa eikä ajossa.
Ihmettelen, että miksi siinä ei ole sitä samaa varmistuslenkkiä, kuin edgessä.
callahan
07.07.2022, 17.51
Mites se kulma, satulatolppahan vinossa joten tossa varmaan jonkinlainen ettei sojota joko liikaa renkaaseen tai taivaaseen.
maalinni
07.07.2022, 18.49
Mites se kulma, satulatolppahan vinossa joten tossa varmaan jonkinlainen ettei sojota joko liikaa renkaaseen tai taivaaseen.
Eipä siinä Garminin omassakaan ole mitään kulman säätöä. Ei se varmaan ihan piirun tarkkuudella tarvitse olla.
F. Kotlerburg
07.07.2022, 19.37
Ei se kiinnike 90 asteen kulmaa tee. Tuolla (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38567-Canyon-maantiepy%C3%B6r%C3%A4&p=3063721#post3063721) on kuva minun Ultimatesta, jossa tuollainen kiinni.
callahan
07.07.2022, 21.50
Eipä siinä Garminin omassakaan ole mitään kulman säätöä. Ei se varmaan ihan piirun tarkkuudella tarvitse olla.
Mulla ainakin ton mukana tuli kaksi erillistä palaa josta toisella sa tuon tutkan asennettua "suoraan. "
F. Gotleburgillakin näkyy olevan "suorassa" eli kiinnike ei tee 90 asteen kulmaa.
arctic biker
07.07.2022, 23.07
Harmi kun tossa on vain tolppakiinnike, mulla tarakalla saattaa olla bensapänikkä niin ei hyötyä.
maalinni
07.07.2022, 23.35
Mulla ainakin ton mukana tuli kaksi erillistä palaa josta toisella sa tuon tutkan asennettua "suoraan. "
F. Gotleburgillakin näkyy olevan "suorassa" eli kiinnike ei tee 90 asteen kulmaa.
Ai, minulla tuli sovitepalat kolmelle erilaiselle tolpalle, kaikissa lienee sama kulma.
maalinni
07.07.2022, 23.36
Harmi kun tossa on vain tolppakiinnike, mulla tarakalla saattaa olla bensapänikkä niin ei hyötyä.
Kyllä tuon saa tarakan taaksekin viriteltyä. Netistä saa vaikka minkälaisia garminin kiinnikkeitä.
F. Kotlerburg
08.07.2022, 09.28
Toihan passaa normaaliin Edgen kiinnikkeeseen, että siitä vaan viritteleen.
Goomikko
08.07.2022, 12.16
Suosittelen. Onhan tuo aika edullinen "henkivakuutus" kuitenkin. Ja kaiken pyöräilytavaran ostaminen tuottaa myös mielihyvää.
Miten tuo toimii henkivakuutuksena? Ei tuo estä autoa ajamasta päälle. Itse ajan aivan tien reunassa tulee auto takanta tai ei. Mitä siinä pitäisi tehdä kun tutka ilmoittaa auton tulevan. Musiikki soi korvissa ja autoja menee ohi eikä tutka tilannetta muuta.
maalinni
08.07.2022, 13.50
Itse en aja ihan reunassa, kun siellä on yleensä aika rupinen alusta. Itsekin olin hyvin skeptinen tämän suhteen, mutta viime lenkillä unohdin ja aika orpo olo oli ilman. 
Etenkin hiekkatiellä on aivan mahdoton ajaa ihan reunassa.
Firlefanz
08.07.2022, 14.11
^ Eli siirryt sinne aika rupiselle alustalle tai sinne missä on aivan mahdoton ajaa joka kerta kun Varia varoittaa?
Sotanorsu666
08.07.2022, 16.27
Miten tuo toimii henkivakuutuksena? Ei tuo estä autoa ajamasta päälle. Itse ajan aivan tien reunassa tulee auto takanta tai ei. Mitä siinä pitäisi tehdä kun tutka ilmoittaa auton tulevan. Musiikki soi korvissa ja autoja menee ohi eikä tutka tilannetta muuta.
Siksi se on tuossa henkseleissä, että eihän se mikään oikea henkivakuutus ole. Tekee silti esimerkiksi minut tietoiseksi takaa tulevista ajoneuvoista ja jos edessä sattuu olemaan kuoppa pientareella, niin tietää ainakin ajoradalle väistön olevan mahdoton ajatus, jos varia on ilmoittanut takaa lähestyvästä liikenteestä. Tuollaisessa tilanteessa koen siitä ainakin olevan hyötyä ja tiedän reagoida vain jarruttamalla ja kierrän kuopan sitten, kun auto/autot ovat menneet ohi tuosta kohdasta. Hiljaisilla hiekkateillä on myös kiva ajaa vaikka keskellä tietä ns. ajourassa, kun reunat ovat yleensä huonommassa kunnossa.
Ja jos Goomikko ei koe tuosta laitteesta olevan itselleen mitään hyötyä, niin eihän sitä kannata ostaa. 150 euroa voi käyttää johonkin itselleen tarpeelliseen asiaan mielummin.
maalinni
08.07.2022, 16.39
^ Eli siirryt sinne aika rupiselle alustalle tai sinne missä on aivan mahdoton ajaa joka kerta kun Varia varoittaa?
Kyllä.
maalinni
08.07.2022, 16.42
Ja kaverin kanssa voi ajaa vierekkäin huolettomammin. Varia antaa monta sekuntia lisää reagointiaikaa.
Goomikko
08.07.2022, 17.07
Nyt alkaa kuullostamaan vielä hurjemmalta. Ajetaan kaverin kanssa vierekkäin luottaen tutkaan ettei kukaan aja yli. Toinen taas ajaa keskellä tietä luottaen että tutka hälyttää jos on tarvetta siirtyä tien laitaan. Jos tutka ei hälytä kuapan voi väistää ajoradan puolelta. Nämä tiedot varmistaa sen että minun ajotapa ilman tutkaa on paljon turvallisempi. Ikinä en antaisi henkeäni moisen laitteen armoille. On näköjään selvää että tutka muuttaan joidenkin pyöräilijöiden käyttäytymisen vaarallisempaan suuntaa. Tämä ei pitäisi olla laitteen tarkoitus.
^melko selvää, ettei tutka ole sinua varten. Meille muille, joille ei luoja tai tsernobyl ole antanut silmiä niskaan, se tuo turvallisuutta.
Firlefanz
08.07.2022, 17.27
^ Älä viitsi olla idiootti!
maalinni
08.07.2022, 19.16
Nyt alkaa kuullostamaan vielä hurjemmalta. Ajetaan kaverin kanssa vierekkäin luottaen tutkaan ettei kukaan aja yli. Toinen taas ajaa keskellä tietä luottaen että tutka hälyttää jos on tarvetta siirtyä tien laitaan. Jos tutka ei hälytä kuapan voi väistää ajoradan puolelta. Nämä tiedot varmistaa sen että minun ajotapa ilman tutkaa on paljon turvallisempi. Ikinä en antaisi henkeäni moisen laitteen armoille. On näköjään selvää että tutka muuttaan joidenkin pyöräilijöiden käyttäytymisen vaarallisempaan suuntaa. Tämä ei pitäisi olla laitteen tarkoitus.
Ai, että hiljaisella maalaistiellä ei voisi ajaa kaverin kanssa vierekkäin? Tutka toimii oman lyhyen kokemuksen mukaan 100% ja hälyttää autosta ennen kuin sen kuulee. Kuulohavainnonkin perusteella ehtii toinen vetää sivuun, mutta tutka tuo lisäturvaa. 
Ei me missään vilkkaasti liikennöidyllä tiellä ajeta vierekkäin.
edit: ja ei kukaan autolla saa yli ajaa vaikka edessä olisikin pyöräilijä...
F. Kotlerburg
08.07.2022, 19.30
Autolla ei tulisi ajaa yli, vaikka keskellä tietä joku kulkisikin.
K.Kuronen
08.07.2022, 19.30
Siksi se on tuossa henkseleissä, että eihän se mikään oikea henkivakuutus ole. Tekee silti esimerkiksi minut tietoiseksi takaa tulevista ajoneuvoista ja jos edessä sattuu olemaan kuoppa pientareella, niin tietää ainakin ajoradalle väistön olevan mahdoton ajatus, jos varia on ilmoittanut takaa lähestyvästä liikenteestä. Tuollaisessa tilanteessa koen siitä ainakin olevan hyötyä ja tiedän reagoida vain jarruttamalla ja kierrän kuopan sitten, kun auto/autot ovat menneet ohi tuosta kohdasta. Hiljaisilla hiekkateillä on myös kiva ajaa vaikka keskellä tietä ns. ajourassa, kun reunat ovat yleensä huonommassa kunnossa.
Ja jos Goomikko ei koe tuosta laitteesta olevan itselleen mitään hyötyä, niin eihän sitä kannata ostaa. 150 euroa voi käyttää johonkin itselleen tarpeelliseen asiaan mielummin.
(lihavoitus lainaajan tekosia)
Mä ajan vähänkään hiljaisemmilla sorateillä aina ajourassa. Tämä on ehkä näiden syrjäseutujen etuja kun ei sorateillä juuri koskaan kukaan pyörällä aja, paitsi paikalliset. Joskus joutuu vain luottamaan kanssakulkijoihin, kuten kävi tällä viikolla: ajoin roisisti nimismiehen kiharoilla olevaa Suopohjantietä, takaa tuli auto ja siirtyessäni sivummalle kosautin pahaan rytkytykseen ja oli liki, että ei taju lähtenyt tai pyörä täysin käsistä. Takana tullut autoilija näki tilanteen ja toimi sen mukaisesti.
Sotanorsu666
08.07.2022, 19.35
Nyt taitaa olla kyseessä vain foorumin historian suurin tahallaan väärinymmärtäjä vänkääjä. Tuskin kukaan mitään verivaloja hengissäsäilymisen kannalta on tehnyt tuon tutkan kanssa, mutta itse koen sen hyödylliseksi LISÄLAITTEEKSI. Seuraan kyllä liikennettä muutenkin, kuin tuon tutkan kautta(esim. silmät, korvat).
maalinni
08.07.2022, 19.36
Tutkaa voisi verrata auton taustapeiliin. Aika ikävä olisi ajella ilman.
F. Kotlerburg
08.07.2022, 19.41
(lihavoitus lainaajan tekosia)
Mä ajan vähänkään hiljaisemmilla sorateillä aina ajourassa. Tämä on ehkä näiden syrjäseutujen etuja kun ei sorateillä juuri koskaan kukaan pyörällä aja, paitsi paikalliset. Joskus joutuu vain luottamaan kanssakulkijoihin, kuten kävi tällä viikolla: ajoin roisisti nimismiehen kiharoilla olevaa Suopohjantietä, takaa tuli auto ja siirtyessäni sivummalle kosautin pahaan rytkytykseen ja oli liki, että ei taju lähtenyt tai pyörä täysin käsistä. Takana tullut autoilija näki tilanteen ja toimi sen mukaisesti.
Jep, tuolla sorateillä kun ajelee niin välillä voi olla, että tulee auto takaa kerran tunnissa. Ihan hyvin voi ajaa keskemmällä tietä tai vaikka kaverin kanssa rinnan. Ei kai kukaan moista mene harrastamaan keskelle valtatietä.
^ Älä viitsi olla idiootti!
Sulta jäi tosta toinen ylänuoli pois, mutta ei haittaa. Ymmärsimme pointin.
K.Kuronen
08.07.2022, 20.31
Tutkaa voisi verrata auton taustapeiliin. Aika ikävä olisi ajella ilman.
Ei ole. Mielestäni kysymys on vain siitä, mihin on itsensä totuttanut. Tämä vertautuu hyvin joskus käytyyn keskusteluun maastokäyttöön tarkoitettuihin hätälähettimiin: kun laitteen hankkii, niin ilman ei maastoon saata lähteä, mutta kun ei hanki, niin pääsee maastoon ilmankin.
Joskus ajaessani enemmän maantiepyörällä vilkkaasti liikennöidyillä teillä koin fillarissa taustapelin hyödylliseksi: osasi varautua takaa tuleviin rekkoihin paremmin.
maalinni
08.07.2022, 21.42
Tarkoitin, että autoa olisi ikävä ajaa ilman taustapeiliä.
Mulla Varia odottaa ensikoeajoa. En odota, että se tekisi minusta kuolemattoman. Odotan, että se auttaa havaitsemaan entistä paremmin takaa ohi tulevat ajoneuvot. Joissain (erityisesti tuuli-) olosuhteissa ajoneuvon havaitseminen (=kuuleminen) on mennyt hiukan myöhäiseksi. Toivon, että tämän härvelin avulla saan enempi aikaa kaikkiin olosuhteisiin.
K.Kuronen
08.07.2022, 21.50
Tarkoitin, että autoa olisi ikävä ajaa ilman taustapeiliä.
Ymmärsin kyllä, varmasti olisi ikävää ajaa autoa, jossa ei olisi peilejä. Mä kommentoinkin ajatusta, että polkupyörän takatutka olisi samalla tavalla välttämätön, kuin auton taustapeili.
Varia on aika hyvä autonpelätin vaikkei hälyyttäiskään. Jos itse ajaa autolla variapyöräilijän ohi niin huomaa kuinka vaistomaisesti antaa enemmän rispektiä kun on kirkas takavalo ja jos se vielä alkaa vilkuttaan kun auto lähestyy.
Siis ihan kirkkaalla kesäpäivällä yllättävän paljon tuo näkyvyyttä/huomattavuutta.
Mites Varian saisi kiinni esim. satulalaukun perään? Siis joku klipsityyppinen ratkaisu tjsp. Inttervepsissä on diy-ratkaisuita mutta onko mitään valmista?
maalinni
11.07.2022, 11.15
Googgeloi ”garmin clip mount” löytyy vaikka mitä. Vaikea ehdottaa, kun ei tiedä millainen satulalaukku on kyseessä.
maalinni
11.07.2022, 11.18
Itse jouduin maasturissa heivaamaan satulalaukun varian tieltä. Korvasin sen juomapullotelineeseen tulevalla tavaraboksilla. 
Ja kun joku miettii, miksi maasturissa on tutka, niin ajan sillä lähinnä retkiajoa/grääveliä. En oikeaa maastoa.
Brytonilta tullut/tulossa takatutka Gardia R300. Hinta 130 euroa ja akunkesto pidempi kuin Variassa. Virallista julkaisua odotellaan, mutta tutka ja brosyyrit on jo näytillä Eurobikessa.
GPLaman videolla kohdasta 1:22 eteenpäin.
https://www.youtube.com/watch?v=w2SVoYWczQc
maalinni
14.07.2022, 14.01
129 usd eli siihen alv. ja "suomilisä", niin noin 200euroa. Silti on kyllä aika mielenkiintoinen!
https://i.postimg.cc/zGD6WX8J/Screenshot-2022-07-14-at-13-26-52.png (https://postimg.cc/qzY1HrNY)
maalinni
14.07.2022, 14.51
???? Jos on noin halpa, niin voisi hommata toiseen fillariin.
maalinni
14.07.2022, 14.52
Kysymysmerkit = peukkuemoji. 
Olikos tuossa jopa usb-c latauskin?
Kysymysmerkit = peukkuemoji. 
Olikos tuossa jopa usb-c latauskin?
Juu, näyttää olevan.
m e r k s
09.11.2022, 23.55
Onko kenenkään (muun) Varia lopettanut akun lataamiskyvyn? Omani on eloton laite puolivuotiaaksi päästyään. Ei vilkuta latauksessa enää mitään valoja, kännykkäsovelluksessa näkyy virran vähyys. Pistin eilen mailia support@garmin.fi kun se näytti verkkokauppa.com mukaan olevan takuuasioiden hoitokanava. Ulkomaan foorumeilla oli kohtalotovereita ja erinäisiä garminin omia korjausehdotuksia, mutta eipä niistä apua ole kun edes Garmin Express -ohjelma ei enää tunnista laitetta USB-yhteydellä.
Ps. vähän provosti kysyn että onko Garminin rautapuoli yleisesti näin kuraa ja softapuolella niittävät menestystä? (hieman olin ajatellut siirtymistä Polar-leiristä pois, mutta tämä ongelma ei auta asiassa)
maalinni
10.11.2022, 07.19
Ihan on Garminin rauta hyvää, mitä olen foorumeita seuraillut ja takuuasiat kyllä toimii eli eiköhän sieltä tule uutta laitetta tai vaihtaavat akun.
^Omat kokemukseni Carmineista ovat päinvastaiset. On kokemusta juoksuun ja pyöräilyyn tarkoitetuista laitteista. Lähes kaikissa on ollut ongelmia. Onneksi takuuasiat sujuu ja aina olen saanut uuden laitteen tilalle. Yksi juoksukello ja tuo Varia ovat pelanneet. Pojalla on myös ollut ongelmia Garminin juoksukellojen kanssa.
m e r k s
10.11.2022, 09.34
Näillä puheilla luulisi sitten sähköpostitse tulevan piakkoin vastausta. Takuucase pitäisi itsessään olla selvä kunhan saisi prosessiin käyntiin…
maalinni
10.11.2022, 09.48
Minulla on ollut ongelmia vain Polarin kanssa (V800 kellon), mutta Polarin huolto pelasi erittäin hyvin, sain kaksi kertaa uuden kellon. Mutta yhden ihmisen kokemukset eivät paljon laadusta kerro, kaikilla merkeillä on kaikissa laitteissa x verran ongelmia. 
Veikkaan, että Garmin, Polar ja Suunto on tässä suhteessa aika tasaväkisiä. Ja onneksi kaikilla tuntuu takuut pelaavan.
m e r k s
10.11.2022, 23.21
Ja näinhän siinä kävi miten maalinni petasi, että takuuprosessi lähti käyntiin eikä Garminin asiakaspalvelua voi tilanteesta moittia vaan päinvastoin mallikasta viestintää. Huomenna asiakaspalautusta tehden, ja viikonlopun lenkki valoisalla ajalla…
Joo, kyllähän näillä tuntuu huolto pelaavan. Mulla on menossa toinen Gritti ja kolmas H10 sykevyö takuuseen.
Kuinka hyvin Variat ovat kestäneet pakkasta ja vaikkapa lumisadetta? Sekoaako laite lumihiutaleista?
Saako Varian piippaamaan Edgessä, jos Edgen muut äänet ovat kokonaan pois päältä?
Saako Varian piippaamaan Edgessä, jos Edgen muut äänet ovat kokonaan pois päältä?
Juu, mulla on Garminin äänet (Tones & Key Tones) pois päältä ja tutka piippailee. Myös sähkövaihteet piippailee, kun on pienin tai isoin vaihde.
On se. Kiva vehje nimittäin. Tänään testissä kun ajeli tien laitaa tovin. Kelvillä turha.
On se. Kiva vehje nimittäin. Tänään testissä kun ajeli tien laitaa tovin. Kelvillä turha.
Toimiihan se sentään takavalona kelvilläkin. Toki aavistuksen arvokas vain siihen käyttöön.
Onko kellään Varian kameraversiota käytössä?
Toimiihan se sentään takavalona kelvilläkin. Toki aavistuksen arvokas vain siihen käyttöön.
Onko kellään Varian kameraversiota käytössä?
Toimii se tutkanakin kelvillä, toki en sitä tajunnut vaan luulin että vieressä kulkevalta tieltä tulee auto kunnes ylämäessä ohitetettiin selkä suorana...  Kameraversiota mietin itsekin mutta on todella suolainen lisähinta
Kuinka hyvin Variat ovat kestäneet pakkasta ja vaikkapa lumisadetta? Sekoaako laite lumihiutaleista?
Ei sekoa lumihiutaleista. Pakkasessa akunkesto heikkenee. Sitten kun alkaa olla -20 tai enempikin ni ei tuo montaa kymmentä minuuttia kestä. Tunti maksimissaan.
Goomikko
26.08.2024, 21.46
Itsellä ei toiminut Varia 15-20 pakkasella. Jos oli työpaikan pyöräparkissa pyörässä kiinni pakkasella ei valo edes syttynyt. Jos oli mukana lämpöisessä sammui muutamassa minuutissa käynnistyksen jälkeen. Ei siis ainakaan minulla toimi talvella. Tosin ei moni muukaan valo toiminut kovemmilla pakkasilla. Pari erilaista takavaloa ostettu tulevaa talvea ajatelle katsotaan josko ne toimisivat edes työmatkan.
Itsellä ei toiminut Varia 15-20 pakkasella. Jos oli työpaikan pyöräparkissa pyörässä kiinni pakkasella ei valo edes syttynyt. Jos oli mukana lämpöisessä sammui muutamassa minuutissa käynnistyksen jälkeen. Ei siis ainakaan minulla toimi talvella. Tosin ei moni muukaan valo toiminut kovemmilla pakkasilla. Pari erilaista takavaloa ostettu tulevaa talvea ajatelle katsotaan josko ne toimisivat edes työmatkan.
Pakkaskeleillä toimii parhaiten perinteisillä sormiparistoilla varustettu halpa perusmalli. Oman kokemuksen perusteella. Akkupohjaiset hyytyy kaikki ennen aikojaan.
Pakkaskeleillä toimii parhaiten perinteisillä sormiparistoilla varustettu halpa perusmalli. Oman kokemuksen perusteella. Akkupohjaiset hyytyy kaikki ennen aikojaan.
Näitä olen itsekin käyttänyt. Jos menee rikki tai katoaa, niin halpa hankkia uusi. Litium paristoilla toimii -40 °C asti ok.
maalinni
27.08.2024, 15.15
Näitä olen itsekin käyttänyt. Jos menee rikki tai katoaa, niin halpa hankkia uusi. Litium paristoilla toimii -40 °C asti ok.
Tämä kuski hyytyy jo kauan ennen tuollaisia pakkasia. Respectiä teille ketkä ajatte -40c
Tämä kuski hyytyy jo kauan ennen tuollaisia pakkasia. Respectiä teille ketkä ajatte -40c
Öö tuo oli vain paristoista löytyvä tieto toiminnasta pakkasessa. Taitaa olla meikäläisellä jotakin -27 °C kylmintä mitä tuli joskus pidempi lenkki ajettua järven jäällä. Töihin kai tuli joskus ajettua noin -30 °C kelissä, mutta se oli vain 3,5 km eli ei vielä ehtinyt pakkanen jäädyttämään kuskia.
Juha Lehtinen
28.08.2024, 10.44
Ajatteln siirtyä myös Garmin Varia käyttäjäksi, tosin tilasin ilman kameraa version. Toivottavasti satulalaukku ei ole pahasti tiellä maantiefillarissani.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ajatteln siirtyä myös Garmin Varia käyttäjäksi, tosin tilasin ilman kameraa version. Toivottavasti satulalaukku ei ole pahasti tiellä maantiefillarissani.
Sent from my iPad using TapatalkGarminilta saa ainakin satulankiskoihin kiinnikkeen, jolla tuon tutkan saa satulalaukun taakse. 
https://www.garmin.com/fi-FI/p/874032
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Millainen satulalaukku lie jos tulee tuon tielle. Ei sen tartte satulassa kiinni olla. Toimii kyllä alempanakin hyvin.
Millainen satulalaukku lie jos tulee tuon tielle. Ei sen tartte satulassa kiinni olla. Toimii kyllä alempanakin hyvin.
Haaste syntyy jos on lyhytjalkainen kuski eli vähän satulaputkea näkyvissä.
Juha Lehtinen
28.08.2024, 11.22
Itselläni satulalaukku on jo kiskoissa kiinni joten sen alle tolppaan tarkoitus laittaa. Tuskinpa ongelmia tulee asennuksen kanssa, laitan Varian satulatolppaan niin alas kuin saan. Eihän tuo ole kuin vajaat 10cm korkea. Jos ongelmia niin sitten tuo kiskosarja tai pienempi satulalaukku.
Kun joskus tulee satulaan kiinnitettävää laukkua käytettyä niin olen Varian asemoinut näin.
https://pic.useful.fi/kJ_8cxeSV.jpg
Juu, toimii ylösalaisinkin.
Haaste syntyy jos on lyhytjalkainen kuski eli vähän satulaputkea näkyvissä.
Ei synny. Mullakin on Varia ihan tolpan juuressa kiinni ja hyvin toimii.
Juha Lehtinen
28.08.2024, 11.45
Meikäläisen fillarissa satulalaukku haukkaa kohtuullisesti tilaa satulatolpasta. Voi olla että tilaan toisenlaisen satulalaukun että saan tolppaan enemmän tilaa jos tuo haittaa. Mutta kyllä tuokin luulisi riittävän.
https://pic.useful.fi/o6vAPBxln.jpg
Ei haittaa mitään. Mulla on ollut Varia peräporkkanan allakin ja hyvin toimi.
Ei sen tolpassakaan ole pakko olla kiinni, laita se tuohon tolpan alapuolelle.
Juha Lehtinen
28.08.2024, 11.53
Ok, kiitos lisäinfosta.
maalinni
28.08.2024, 20.45
Amazoniasta ja internetistä saa erilaisia garminin kiinnikkeitä esim. tuon laukun taakse (kiinnittyy satulan kiskoihin)
Juha Lehtinen
28.08.2024, 22.00
Amazoniasta ja internetistä saa erilaisia garminin kiinnikkeitä esim. tuon laukun taakse (kiinnittyy satulan kiskoihin)
Kyllä ja Garminin omasta verkkokaupasta myös.
Juha Lehtinen
04.09.2024, 10.17
Tuli eilen Varia asennettua ja lenkki tehtyä ja on kyllä oiva laite, olisi pitänyt jo aikaisemmin hankkia. Suhteellisen laajalta alueelta havaitsee takaa tulevan auton, jopa kevyenliikenteen väylältäkin jos ajotiellä tulee auto.
Sent from my iPad using Tapatalk
Goomikko
20.06.2025, 13.35
Nyt Garmin Edge herjaa Varian päivitystä joka käynnistyksellä. Päivitys ei onnistu vaan tulee ilmoitus "anturin varaus on liian pieni. Asenna uusi akku jotta voit suorittaa päivityksen". Laite on ladattu ja päivityksen aikana kiinni laturissa silti käskee vaihtamaan akun. Mitään eroa en ole akun kestossa huomannut. Onko tämä jotain Garminin pakkomyyntiä vai mistä on kyse. Suositteleeko Garmin oikeasti akun vaihtoa onko heillä uusia akkuja myytävänä?
maalinni
20.06.2025, 16.55
Nyt Garmin Edge herjaa Varian päivitystä joka käynnistyksellä. Päivitys ei onnistu vaan tulee ilmoitus "anturin varaus on liian pieni. Asenna uusi akku jotta voit suorittaa päivityksen". Laite on ladattu ja päivityksen aikana kiinni laturissa silti käskee vaihtamaan akun. Mitään eroa en ole akun kestossa huomannut. Onko tämä jotain Garminin pakkomyyntiä vai mistä on kyse. Suositteleeko Garmin oikeasti akun vaihtoa onko heillä uusia akkuja myytävänä?
Oletko kokeillut päivittää tietokoneeseen kytkettynä?
Vähän tuohon edelliseen liittyen, voiko tutkaa ladata käytön aikana? Tietysti vaatii 90 asteen kulmalla olevan microusbin mutta kuitenkin.
maalinni
20.06.2025, 17.38
Vähän tuohon edelliseen liittyen, voiko tutkaa ladata käytön aikana? Tietysti vaatii 90 asteen kulmalla olevan microusbin mutta kuitenkin.
Luulisi että voi, kokeile.
Goomikko
20.06.2025, 18.20
Oletko kokeillut päivittää tietokoneeseen kytkettynä?
Kiitos vinkistä. En ole kokeillut mutta nyt kokeilen
maalinni
20.06.2025, 19.24
Oma edge explorer2 mittari päivittyy helpoiten tietokoneella, bluetoothilla katkeaa aina jossain vaiheessa.
Goomikko
20.06.2025, 20.23
Garmin Express versiota ei voida käyttää tämän macOS-version kanssa. Ei sitten päivitetä tietokoneellakaan. Vai eikös päivitys tehdä Garmin Expressillä.
Voi
maalinni
20.06.2025, 22.39
Garmin Express versiota ei voida käyttää tämän macOS-version kanssa. Ei sitten päivitetä tietokoneellakaan. Vai eikös päivitys tehdä Garmin Expressillä.
Sillähän se. Kaverilta winkkaria lainaan?
maalinni
20.06.2025, 22.44
Tai irroita garmin connectista ja yhdistä uudelleen, henkimaailman asioita joskus nuo päivitykset
Goomikko
20.06.2025, 22.50
^ Mutta miksi pyytää vaihtamaan akun eikä lataamaan akun. Tai miksi edes pyytäisi lataamaan kun akku on 100% täynnä.
Mitä garminin tuki asiaan sanoo?
maalinni
21.06.2025, 10.29
^ Mutta miksi pyytää vaihtamaan akun eikä lataamaan akun. Tai miksi edes pyytäisi lataamaan kun akku on 100% täynnä.
En tiedä, joku bugihan tossa on pakko olla.
Juha Lehtinen
21.06.2025, 11.32
Onko kokeiltu Variassa tehdasasetuksen palautusta eli virtanappulaa painaa 8-10sek pohjassa. Tuon pitäisi poistaa myös pariliitos.
Voi
Hienoa, on meinaan pieni varavirtalähde ylimääräisenä. En ole seurannut kuinka hyvin akku kestää kun yleensä viimeistään 5h ajon jälkeen tulee ladattua
Valon kanssa kestää melko vähän, 5-6 tuntia. Pelkkänä tutkana moninkertaisesti, päiviä.
Valon kanssa kestää melko vähän, 5-6 tuntia. Pelkkänä tutkana moninkertaisesti, päiviä.
Eli pidemmälle reissulle kannattaa hankkia euron ledivalo ja pitää vain tutkaa päällä. Hyvä vinkki kyllä.
maalinni
21.06.2025, 12.59
Minun varia 315 kesti kyllä vain yhden lenkin eli noin 2-3h ja siinä ei siis ole valoa. Nykyinen Magene kestää tuon 5-6h valo päällä. Vitsi kun tulos jo uusi varia usb-c liittimellä, niin vaihtuis magene siihen.
Mikä nyt sitten kenenkin käyttötapaukset onkaan. Jos on tarkoitus ajaa pitkään takavalo JA tutka päällä, niin siinä tapauksessa joko lataa ajaessa tai käyttää erillistä lamppua vaikka jotenkin hölmöä olisikin. En kuitenkaan suosittele kiinanroskaa, vaan jotain kunnollista, esim. Rotlicht.
Omassa käytössäni ajan Varian valo päällä vain isompia teitä ja sammutan jos liikenne on hiljaista. Ja akku kestää. Tämän mahdollisuuden halusin tuoda esille.
Tässäkin -niinku varsin monessa muussakin asiassa- kukin toimikoon haluamallaan tavalla. Kunhan eläimiä ei vahingoiteta.
Hyvästä pienestä pelkästä takavalosta otetaan suosituksia vastaan. Saksan kaupoistakin on tullut tilattua lähinnä surkeiksi osoittautuneita esityksiä; akut kuolevat suhteellisen nopeasti, napit lakkaavat toimimasta jne. Näköjään tuo Lupine Rotlicht ei ole enää valikoimissa.
Goomikko
21.06.2025, 14.00
Yksi vaihtoehto on ostaa kiinaroskaa ja hankkia Cycplus L7 Radal takavalo tutkalla. Akunkesto valon kanssa 25 tuntia ja ilman valoa 36 tuntia. Itse varmaan päädyn tähän jos Garmin Varian akku herja ei poistu. Kiina roskasta vielä sen verran että aika monta takavaloa tuli kahden talven aikana kokeiltu ja mikään ladattava valo ei palanut koko työmatkaa. Garmin varia ei kovalla pakkasella syttynyt ollenkaan. Vime talveksi tilasin Temusta ritariässä tyylisen valon 5€. Koko talvi mentiin kahdella latauskerralla ja valo toimi pakkasesta riippumatta vaikka valo ja pyörä oli koko talven ulkona pakkasessa.
maalinni
21.06.2025, 14.02
Hyvästä pienestä pelkästä takavalosta otetaan suosituksia vastaan. Saksan kaupoistakin on tullut tilattua lähinnä surkeiksi osoittautuneita esityksiä; akut kuolevat suhteellisen nopeasti, napit lakkaavat toimimasta jne. Näköjään tuo Lupine Rotlicht ei ole enää valikoimissa.
Minulla on Blackburn Dayblazer kestänyt jo kolmatta vuotta. Ei ehkä se kaikkein pienin, mutta on riittävän kirkas päivänvalossa.
maalinni
21.06.2025, 14.05
Yksi vaihtoehto on ostaa kiinaroskaa ja hankkia Cycplus L7 Radal takavalo tutkalla. Akunkesto valon kanssa 25 tuntia ja ilman valoa 36 tuntia. Itse varmaan päädyn tähän jos Garmin Varian akku herja ei poistu. 
Kannattaa kyllä katsella arvosteluja youtubesta. Ei välttämättä koske Cycplussaa, kun en muista mitä tutkia videolla testailtiin. Mutta katsoin videon, missä kolme erimerkkistä tutkaa olivat kaikki surkeita Garminiin verrattuna. Garmin toimi minulla 100%, tällä magenella tulee vääriä positiivisia pari kpl joka lenkillä, yleensä samassa kohdassa.
Goomikko
21.06.2025, 14.17
Tästä voi katsoa Velogin kommentit tästä Kiinalaisesta tutkasta. Testissä tämä toimi myös 13 pakkasella toisin kuin minun Varia. Tutka Variassa on moitteeton. Kaikki se on näyttänyt ja ainuttakaan väärää hälytystä ei ole tullut.
https://www.youtube.com/watch?v=823Avu7BHYI
Yksi vaihtoehto on asentaa Garminin mittariin johonka tutka on yhdistetty SmartBikeLights niminen Connect IQ sovellus. Tällä voi muuttaa takavalon asetuksia ja esim. tässä tapauksessa muuttaa toiminnan niin, että valo syttyy kun tutka havaitsee auton. Koska eihän sitä valoa tyhjällä tiellä tarvitse ja näin tulee akun kestoa reilusti lisää.
Ai kuinka? Mulla on toki tuo widgetti, sillä valonkin saa sammutettua ja näkee akun varauksen. En Edgestä ole keksinyt miten pääsisi muuttamaan asetuksia. Tuo olisi itselleni täysin riittävä tutkavalon toimintatapa.
Valojen ohjelmointi tapahtuu tuon https://maca88.github.io/SmartBikeLights/  kautta ja sieltä saatu koodin pätkä tallennetaan sitten asetuksiin. Vaatii vähän perehtymistä tuohon, mutta näyttäisi olevan todella monipuolinen. Garmin tuki foorumilta löytyi kehittäjän itsensä antama koodi juurikin tuohon esimerkki käytökseen valolle.
###0,73535488#2,2|RaDaFl:1:7:1I[140]0|:1:0:1D=1##6,5:Varia 515|2,:-1,Off:0|1,Solid:4|1,Day Flash:7|1,Night Flash:6#B3570##3#0#0
Ois kiva jos Garminin roskasofta antaisi asentaa tuon.
Condor Heritage
21.06.2025, 17.13
Garmin OS (MonkeyC) on niin symbian. -CH-
Oli kyllä ”hieman” haastava saada tuo toimimaan, vaikka kuinka luki manuaalia…
Nyt mulla on asetukset:
- valo oletuksena pois
- jos auto (tms.) lähestyy yli 5m etäisyydellä, siis ajoneuvo kauempana kuin 5m, niin ”day flash”, joka pidetään päällä 10 sek sen jälkeen kun tutka on hukannut kontaktin
Varmaan tunnin väänsin…
—-
Jaa… oikea tapa oli siis laittaa ”Threat operator” Greater than NONE. Noni.
—-
Mikähän mahtaa olla sen ”Threat operator” skaala? Olisi fiksua, jos valo ei vilkuttelisi ohittavalle pyöräilijälle, eli jos nopeusero on vaikka <10 km/h tjsp.
Voisiko joku selittää niinku 5-vuotiaalle mitä pitää tehdä? Olen luonnontieteilijä, en koodaaja.
###0,73535488#2,2|RaDaFl:1:7:1I[140]0|:1:0:1D=1##6,5:Varia  515|2,:-1,Off:0|1,Solid:4|1,Day Flash:7|1,Night  Flash:6#B3570##3#0#0
Minne mä tuon kopioin, päteekö RTL516:sta?
Voisiko joku selittää niinku 5-vuotiaalle mitä pitää tehdä? Olen luonnontieteilijä, en koodaaja.
Minne mä tuon kopioin, päteekö RTL516:sta?
Sulla pitää olla sun garmin päällä (ja tutka?). Sitten menet puhelimessa connect iq-kauppaan ja haet tuon sovelluksen, siltä löytyy ”asetukset”. Klikkaa sitä ja ”Lights configuration”-kohtaan kopioit tuon merkkijonon ja ”tallenna” En tiedä toimiiko tuo suoraan 516:lle, kun on tehty 515:lle. Mulla on 510.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250621/3de48efbf04757419c88b30bf5e950c2.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250621/24e175e19a18d148883161a6984523bd.jpg
Puhelimella Connect IQ —> valitse oma edge laitteesi —> omat tietokentät —> Smart Bike Lights —> asetukset —> Lights Configurator Name. Tuonne se kopioidaan. 
tuo kyseinen koodi ei välttämättä toimi suoraan, kun on tehty eri mittarille ja valolle, en ole tästä varma. Joku minua näppärämpi sen varmasti voi tehdä uusiksi myös oikeilla tiedoilla ja sen jälkeen riittää kun sen oikean rivin lisää tuonne paikkaan.
edit: olin hidas.
Joo, mut ei toi kyl kovin intuitiivinen ole. Tosin muutakaan tapaa ei Garmin kai mahdollista. Mulla on vastaava yhden kellotaulun asetusten säätämisessä.
Ei ole ei. Toisaalta koko Connect IQ on Garminin hienous ja hatun nosto kyllä ihmisille jotka näitä ohjelmia jaksavat tehdä ja sen puolesta mahdollistavat erilaisia asioita mitä Garmin itse ei ja vieläpä iso osa on ilmaisia.
Heitin tänään lenkin ja hienosti toimi. Tuo ratkaisee aika lailla akun kesto-ongelman, jos sellaista on jollakin ollut.
*Mistään ei tainnut saada graafisena muokattua noita tiloja? RTL516 ei tukenut välkkymoodia, joten se ei sellaisesta tuntunut tietävän mitään.
TheMiklu
23.06.2025, 14.42
https://maca88.github.io/SmartBikeLights/ kautta löytyy kpnfiguraattori.
Mun mielestä se prosessi menee niin että kaivetaan Expressin kautta Varian sarjanumero ja se kopsitaan tuonne konfiguraattoriin. Sen tekemä rimpsu sitten Connectin kautta Variaan tuonne Smartbikeliightsin konfigurointeihin.
Stepit on selitetty tuolla ja hyvät perussettingit.
Tosiaan vilkumaton 516 meikälläkin.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Sarjanumeroa tarvitaan, jos on useampi saman sarjan laite ja niillä jostain syystä eri konffikset. Muuten riittää pelkkä mallinumero. Mulla on 510 ja vilkuttaa iloisesti. 516 taitaa olla StVZO-yhteensopiva, joten siksi ei vilkuta. Standardi kieltää vilkkumiset.
TheMiklu
23.06.2025, 17.58
Juurikin näin. Täytyy kyllä sanoa että on älyttömän kätevä ja järkevä tuo ettei lamppua polttele koko ajan ja samaan aikaan ompa turhaa että tämä pitää ite askarrella eikä tule vakiona Garminin pajalta.
maalinni
23.06.2025, 18.01
Magenella tuon saa tosiaan suoraan äpistä säädettyä. En ole testaillut paljonko säästäisi sähköä.
Itellä 515 ja siihen laitettu oletuksena valo poissa päältä, mutta takatutkan aktivoitumisesta kiinteä (solid) valo päälle ja tutkan menetettyä havainnon, viiden sekunnin jälkeen valo pois päältä.
Kun käytetty kiinteää (ei välkkyvää) valoa, niin toimii myös vaimon 516-mallissa (kun vaihdettu vaimon fenixin malli configiin).
###0,73535488::1:#2,2!Xxx:1:4:5:1I]-1]0!:1:0:0:0D=1##2:Varia 515!Off:0!Solid:4#0::#0:0#16776960#0#B4376##3#0#0
Tuon yllä olevan voi kopsata siihen konfiguraattoriin ja vaihtaa oma Garmin ajotietokone määrityksiin (mulla 7X pro). Kopsata konfiguraattorin komentomerkkijono ja liittää siihen em. data field -asetukseen.
Sotanorsu666
10.07.2025, 09.16
Valojen ohjelmointi tapahtuu tuon https://maca88.github.io/SmartBikeLights/  kautta ja sieltä saatu koodin pätkä tallennetaan sitten asetuksiin. Vaatii vähän perehtymistä tuohon, mutta näyttäisi olevan todella monipuolinen. Garmin tuki foorumilta löytyi kehittäjän itsensä antama koodi juurikin tuohon esimerkki käytökseen valolle.
###0,73535488#2,2|RaDaFl:1:7:1I[140]0|:1:0:1D=1##6,5:Varia 515|2,:-1,Off:0|1,Solid:4|1,Day Flash:7|1,Night Flash:6#B3570##3#0#0
Toimiiko tämä 516 mallin kanssa? Tuolla koodin välissä on Varia 515, riittääkö jos tuon vaihtaa Varia 516 vai onko tuolle 516 mallille kokonaan omat koodinsa? Haluaisin kovasti saada myös tutkan tuohon moodiin, että valo palaa vain auton lähestyessä.
TheMiklu
10.07.2025, 09.28
Toimiiko tämä 516 mallin kanssa? Tuolla koodin välissä on Varia 515, riittääkö jos tuon vaihtaa Varia 516 vai onko tuolle 516 mallille kokonaan omat koodinsa? Haluaisin kovasti saada myös tutkan tuohon moodiin, että valo palaa vain auton lähestyessä.Tuossa lainaamassasi viestissä on linkki konfiguraattoriin. Kopio tuo rimpsu siihen mihin tulee olemassa oleva konfigurointi. Painat load ja muutat tarvittavat tiedot siihen.
516:ssa pitää vaihtaa myös se valomoodi, kun se ei vilkuta. Mutta joo, noin kun Miklu tuossa sanoo.
Sotanorsu666
10.07.2025, 10.26
516:ssa pitää vaihtaa myös se valomoodi, kun se ei vilkuta. Mutta joo, noin kun Miklu tuossa sanoo.
On kyllä sen verran työlään oloista, että taitaa jäädä tekemättä. Tuon koodin osaan kopioida varmaan oikeaan paikkaan, mutta ei mitään käryä mistä noita valomoodeja pääsee muokkaamaan.
On kyllä sen verran työlään oloista, että taitaa jäädä tekemättä. Tuon koodin osaan kopioida varmaan oikeaan paikkaan, mutta ei mitään käryä mistä noita valomoodeja pääsee muokkaamaan.
Kopioit sen koodin sinne konfiguraattoriin, joka purkaa sen sovelluksen asetuksiksi. Vaihdat Varian mallin oikeaksi ja valokohdasta halutun valomoodin. Saat uuden koodin jonka sitten siirrät Garmin ConnectIQ:n avulla siihen sovellukseen.
Hieman tuo vaatii vaivaa, mutta kun kerran sen itselleen selittää ja selvittää, niin se on aika loogista.
Sotanorsu666
10.07.2025, 11.29
Kopioit sen koodin sinne konfiguraattoriin, joka purkaa sen sovelluksen asetuksiksi. Vaihdat Varian mallin oikeaksi ja valokohdasta halutun valomoodin. Saat uuden koodin jonka sitten siirrät Garmin ConnectIQ:n avulla siihen sovellukseen.
Hieman tuo vaatii vaivaa, mutta kun kerran sen itselleen selittää ja selvittää, niin se on aika loogista.
Taidan olla vähän vammainen, mutta ei tuolta nyt omilla atk-taidoilla purkaudu mitään, että pääsisin johonkin sovelluksen asetuksiin.
Tämän ketjun viestissä #151 asiaa on selitetty miten syötät asetukset sovellukseen, kun olet saanut sen omaa laitetta vastaavan merkkijonon aikaiseksi.
Mikä sulla on garmin-vehkeenä? Joku edge vai kello?
Sotanorsu666
10.07.2025, 14.36
Tämän ketjun viestissä #151 asiaa on selitetty miten syötät asetukset sovellukseen, kun olet saanut sen omaa laitetta vastaavan merkkijonon aikaiseksi.
Mikä sulla on garmin-vehkeenä? Joku edge vai kello?
Edge 540
Tuota voi nyt kokeilla. Edge 540, Varia 516. Sytyttää valon jos auto lähestyy 140 metrin päässä. Muuten valo pimeänä.
###0,4096::1:#2,2!RaDaFl:1:4:1:0I[140]0!:1:0:0:0D=1##2:Varia 516!Off:0!Solid:4#0::#0:0#0#0#B4061##8#0#0
Sotanorsu666
10.07.2025, 15.44
Tuota voi nyt kokeilla. Edge 540, Varia 516. Sytyttää valon jos auto lähestyy 140 metrin päässä. Muuten valo pimeänä.
###0,4096::1:#2,2!RaDaFl:1:4:1:0I[140]0!:1:0:0:0D=1##2:Varia 516!Off:0!Solid:4#0::#0:0#0#0#B4061##8#0#0
https://i.ibb.co/kVmpXxzq/IMG-20250710-144222.jpg
Kiitos. Eli nyt kun olen lisännyt tuon koodin tuonne, niin muuta ei tarvitse tehdä vai tarviiko?
https://i.ibb.co/kVmpXxzq/IMG-20250710-144222.jpg
Kiitos. Eli nyt kun olen lisännyt tuon koodin tuonne, niin muuta ei tarvitse tehdä vai tarviiko?
Jep. Sitten testaat, että toimii.
Sotanorsu666
10.07.2025, 16.00
Jep. Sitten testaat, että toimii.
Ei taida toimia. Tässä kokeilin töiden lomassa vain, en lenkillä. Laitoin edgen ja tutkan päälle. Yhteys näiden välille muodostui ja lupaavasti valo oli pois päältä. Valitsin ajoprofiiliksi maantiepyöräilyn ja käynnistin tallennuksen jolloin valo syttyi palamaan.
Lisää se sovellus siihen profiiliin. Itse lisäsin sen yhdeksi ylimääräiseksi näyttösivuksi. Muutenkin se tarvitaan, jos haluaa manuaalisesti säätää valoa.
Sotanorsu666
11.07.2025, 10.11
Lisää se sovellus siihen profiiliin. Itse lisäsin sen yhdeksi ylimääräiseksi näyttösivuksi. Muutenkin se tarvitaan, jos haluaa manuaalisesti säätää valoa.
Ei tästä kyllä v*ttu tule mitään :D On ladattu iq:n kautta omat tietokentät smart bike lights ja oman laitteen sovellukset osioon bike lights control. Bike lights control näkyy tuolla edgessä, mutta sitä kun painaa valintanäppäimellä, niin tulee vaan teksti Error 4. Alkaa loppua usko tähän maailmaan.
No ei mulla ole kyllä mitään Bike Lights Controlia asennettuna. Ainoastaan tuo Smart  Bike Lights
Varmaan toimii eri tavalla toi hässäkkä kosketusnäytöllisessä kuin 540:ssä. Eihän sillä widgetillä hirveästi 540:ssä taida tehdä. En tiedä. IQ Connect ei omaan 540:een suostunut asentamaan koko smartbikelightsia.
Joo, no nyt mulla loppuu sitten ohjeet. Jos joku 540:n omistaja voisi jatkaa jos on saanut toimimaan.
Ei tästä kyllä v*ttu tule mitään  On ladattu iq:n kautta omat tietokentät smart bike lights ja oman laitteen sovellukset osioon bike lights control. Bike lights control näkyy tuolla edgessä, mutta sitä kun painaa valintanäppäimellä, niin tulee vaan teksti Error 4. Alkaa loppua usko tähän maailmaan.
Edge540 on kyllä mainittu tuettuna laitteena.
Poista ne tietokentät, lataa sitten pelkästään se smartbikelights (itse jouduin poistamaan ja asentamaan uudelleen, että sain sitten toimimaan).
Sitten asenna uudelleen, aseta tietokenttä Edgeen ja laita se komentorimpsu asetuksissa kuten neuvottu. Testaa.
Jos ongelmia, niin mene Edgellä siihen tietonäkymään: valo-ikonin sisällä oltava 'S'-kirjain, joka näyttää, että appi on saanut valon asetettua smart-moodiin.
Jos sen sijaan näkyy 'N', niin tarkoittaa valon olevan vaan yhteydessä muuhun gaminiin tyhmänä. Tää 'N' oli mulla se ongelma joka ratkesi smartbikelights-tietokentän poistolla ja uudelleenasennuksella.
Edittiä: se error 4:
"Garmin Smart Bike Lights error 4 indicates that the configuration value is invalid. This error can occur when there is an issue with the settings or parameters configured for the bike lights. It is important to check the configuration values and ensure they are correct and supported by the device. If the problem persists, it may be necessary to reset the device or consult the user manual for further troubleshooting steps."
Viitsisitkö Veke katsoa tuon mun postaaman konfiksen tuoreilla silmillä, että onko siinä joku virhe?
Mulla näkyy Edge 1040:ssa vain ylhäällä N ja Off ja niiden alla 4 suorakulmiota, joissa numerot 4-7. Ilm. siis ei ole smart moodissa. Uudelleen asennus ei auttanut.
Minulla kans kaikkia noita yllä mainittuja ongelmia 840 ja 511 kanssa. On kyllä niin nörrtimoodia tuo konffaus, että ei tämmönen office-työlainen kykene pystymään. 
Missä tuossa konfiguraattorissa mainitaan esim. tuo lähestyvän auton vuoksi syttyvä valo? Eli kun tutka aktivoituu.
Missä tuossa konfiguraattorissa mainitaan esim. tuo lähestyvän auton vuoksi syttyvä valo? Eli kun tutka aktivoituu.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250711/d2f0fba6316aeef16b22c819ed15793c.jpg
Itse käyttänyt tällaista yksinkertaista sääntöä, että jos tutka havaitsee jonkin uhkan, niin valo päälle ja uhkan poistuttua 5s viive ennen sammutusta.
http:// (http://<a href="https://aijaa.com/gy8ctZ" target="_blank">https://img.aijaa.com/m/00632/15366188.jpg</a>)https://img.aijaa.com/m/00632/15366188.jpg (https://aijaa.com/gy8ctZ)
Eli pelkkä 'Threat operator" isompi kuin ei mitään.
Mren konfiksesta en huomannut mitään olevan pielessä, vaan en nyt niin hirveän paljon tämän kanssa tapellut - sen jälkeen kun sain omani toimimaan.
Mutta muisti palailee pätkittäin, nimittäin kun resetoin sen smartbikelightsin (poistin ja asensin uusiksi), niin samalla resettasin myös sen tutkavalon. Eli ensin poistin kellosta liitoksen ja sitten virtanappulalla resetoin sen valon paritustilaan.
Toinen juttu: sitä konfiguraattorista saatua komentomerkkijonoa ei tule mennä editoimaan käsin. Mistäkö tiedän? No kun leikin tuon kanssa ja sitten sain pelittämään, niin olin tuon filtterin nimeksi pistänyt Xxx. Ja kun se toimi, niin korjasin käsin Car ja siitä sitten erroria.
^joo, itse asiassa pelkkä ”threat operator” mullakin. Tuo tuli siitä edellisestä mallistringistä. Mutta ei tuo nyt toimimattomuutta selitä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250711/d2f0fba6316aeef16b22c819ed15793c.jpg
Kiitos! Nyt sain toimimaan[emoji106]
Sotanorsu666
12.07.2025, 15.55
Kiitos! Nyt sain toimimaan[emoji106]
Voitko pitää minua kädestä kiinni ja kertoa miten tämä kaikki tapahtui?
Voitko pitää minua kädestä kiinni ja kertoa miten tämä kaikki tapahtui?
Latasin uudelleen tuon Smart Bike Lights sovelluksen ja sitten hoksasin siinä konfiguraattorissa lisätä tuon filtterin takatutkalle noiden MRe:n kuvakaappausten mukaisesti. Sitten sen koodirimpsun kopiointi siihen sovellukseen ja tallennus. Seuraavaksi siitä Edgen tietokentästä (joka lisätty ajotilaan/profiiliin) valitsee sitten tuon "valotilan", jonka jälkeen toimi. Jotenkin noin se tuurilla meni :)
Joo, ja tuosta mun postaamasta voi tosiaan jättää tuon etäisyysehdon pois. Mutta… if it works, don’t fix it…
Sotanorsu666
16.07.2025, 21.14
En kyllä saa mistään näkymään omaan edge 540 mitään smart bike lights muokkauskenttiä. Aina vaan error 4, no network tai jotain muuta paskaa. Parempi varmaan vaan ajaa valo päällä jatkuvasti ja sitten kun akku loppuu, niin ajelee ilman.
Mitä tarkoitat muokkauskentillä?
Sotanorsu666
16.07.2025, 21.57
Mitä tarkoitat muokkauskentillä?
No siis mitään tollaista sovelluksen smart bike lights tietokenttää en saa näkymään tuossa omassa edgessä. Sovellus näkyy siellä ja saan lisättyä sen tietonäytöksi, mutta sitten tietonäytössä lukee vain no network tai error 4.
Oletko konfiguroinut sen oikealla stringillä? Eikö tuo virhe viitannut virheelliseen konfiguraatiostringiin?
Sotanorsu666
17.07.2025, 10.27
Oletko konfiguroinut sen oikealla stringillä? Eikö tuo virhe viitannut virheelliseen konfiguraatiostringiin?
Tuskin, kun en edes tiedä mikä on string :D
Sivustakatsoja
17.07.2025, 11.07
^naru tai nyöri, esim. String bikini.
Tietotekniikassa kuitenkin merkkijono...
Tuskin, kun en edes tiedä mikä on string :D
Joo, sori. Siis se merkkijono, minkä saa siitä konfiguraattorista tai kopioi tuon minkä minä aikanaan laitoin. Eli olethan syöttänyt sen sinne asetuksiin käyttäen Connect IQ:ta?
Sotanorsu666
17.07.2025, 15.08
Joo, sori. Siis se merkkijono, minkä saa siitä konfiguraattorista tai kopioi tuon minkä minä aikanaan laitoin. Eli olethan syöttänyt sen sinne asetuksiin käyttäen Connect IQ:ta?
Joo sen syötin kyllä sinne. Käytin tuota sinun tänne laittamaa.
Kumma juttu… ei taida ratketa näin etänä, jos ratkeaa lainkaan.
Sotanorsu666
17.07.2025, 18.55
Kumma juttu… ei taida ratketa näin etänä, jos ratkeaa lainkaan.
Jep. Kokeilin vielä tehdä nämä stepit tietokoneella, mutta ihan sama lopputulos. ATK on erikoinen asia.
Ohjelman ovat tehneet insinöörit insinööreille. :D
Pitäisi joskus jaksaa värkätä tätä omalle Varialle taas uudestaan. Joku GUI olisi ihan kiva, josta asioita saisi valita vähän selkokielisemmin.
No siis tuohan on jonkun harrastelijan tekemä softa ihan vapaaehtoispohjalta. Varmaan tuohonkin on aikaa vierähtänyt ihan kivasti. Nää ei koskaan ole kaupallisten softien tasoa ja vaatii perehtymistä.
Omaan 540:eenkin oli mystisesti tuo nyt ilmestynyt, vaikka Connect IQ aiemmin valitti ettei onnistu. Taustalla sitten vissiin onnistui. Pitääpä katsoa josko jaksais perehtyä.
No siis tuohan on jonkun harrastelijan tekemä softa ihan vapaaehtoispohjalta. Varmaan tuohonkin on aikaa vierähtänyt ihan kivasti. Nää ei koskaan ole kaupallisten softien tasoa ja vaatii perehtymistä.Näinhän se näissä menee. Ylimääräistä karkkia ei laiteta, jos ei ole tarkoitus saada tuloja tekemästään tuotteesta.
Oman 1040:sen kanssa "error 4" ongelmaan auttoi se, että poistin Smart Bike Lights sovelluksen ja asensin sen uudelleen. Sen jälkeen uudelleen konfiguraatio Lights Configuration kenttään ja Garminin tietonäkymästä S-moodiin ja nopealla testauksella homma näyttäisi nyt toimivan. Ennen tuota sovelluksen poistoa homma päätyi aina tuohon "error 4" tilanteeseen
Missä vaiheessa error 4 jne tulevat, jos tulevat? Laittelin combolle Edge 530 + 516 koodit eilen. Erroreita ei ole tullut koekäynnistyksissä mutta ajamassa en ole käynyt.
Errorit tulivat muistaakseni ihan tsydeemiä käynnistettäessä.
Testasin itse ihan vaan olohuoneessa. 
Ensimäinen tsekkaus, että valo sammuu/pysyy sammuneena kun ao.harjoituksen käynnistää (kun oletuksena valo pois päältä, jos takaa ei tule ketään).
Sitten kuljetin tutkaa kohti seinää todetakseni valon syttyvän, ja sitten pysäytys että sammuuko valo asettamani ajan jälkeen.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.