Näytä tavallinen näkymä : Hybridin hankinta
Heippa
tarkoituksena olisi hommata hybridipyörä työmatkoja varten ja mahdollisesti muutenkin korvata osa autolla kuljettavista matkoista. Työmatka on n. 10 km suuntaansa ja tarkoituksena on ajaa työmatkat kevät / kesä / syksy. Eli en siis meinaa pyöräillä talvisin tai jäisillä teillä.
Haluaisin pitkäikäisen pyörän, jolla mahdollisesti tulisi tehtyä toisinaan pidempiäkin lenkkejä, mutta en siis ole varsinaisesti mitään pyöräilyharrastusta aloittamassa.
Olen käynyt nyt koeajamassa seuraavat pyörät
http://velosport.fi/verkkokauppa/nishiki_hybrid_ultra_sld-p-50718-333/
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_45&products_id=3317
http://www.nishiki.fi/mallisto/2015/hybrid-city-trekking/hybrid-501-lady (http://http://www.nishiki.fi/mallisto/2015/hybrid-city-trekking/hybrid-501-lady)
http://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/hybridipyorat/white-sc-lite-ane-naisten-hybridipyora-15/p/1095673_1_style
Mikä näistä olisi paras vaihtoehto vai onko jotain muita ehdotuksia. Hinta on max 1000 e. Lähinnä haluaisin, että pyörä on kestävä ja kevyt ajaa. Yhtä cresentiä kokeilin myös, mutta onnistuin jo koeajossa saamaan siitä ketjut sijoiltaan. En sitten tiedä oliko vika pyörässä vai pyöräilijässä.
orc biker
29.08.2015, 04.06
Lähinnä haluaisin, että pyörä on kestävä ja kevyt ajaa.
Kaikki pyörät vaativat huoltoa kestääkseen kunnolla ja jos pyörää pitää pitkään, niin se tarkoittaa ajoittaista osien uusimista. En ostaisi tuollaiseen turhan kallista pyörää turhan kalliilla osilla, kun arkipyörässä on sitten vielä se varastetuksi tulemisen riskikin. Mieluummin 500 € kuin 1000 €.
Pari suuntaviivaa.
1) Vältä mieluummin joustohaarukkaa, koska se on tyyris huoltaa ja se usein jääkin monilta huoltamatta ja alkaa toimia aika huonosti. Tuollainen ajo ei sitä erityisemmin kaipaa.
2) Katso, että pyörään saa leveät renkaat. Mielellään ainakin 2". Hyvällä rengasvalinnalla vaimentaa tärinää ja muuta pientä epätasaisuutta paremmin kuin täysjousitetulla pyörällä: http://www.schwalbe.com/en/balloonbikes.html Leveät renkaat rullaavat yhtä hyvin kuin vastaavat kapeat, mutta alhaisemmilla paineilla. Etuna on myös vakaus ja turvallisuus esim. hiekalla ja irtosoralla. Tämä on ehkä tärkein erottava tekijä ajomukavuudessa sen jälkeen, jos ajoasento (ja satula!) on sopiva.
3) Pyörän painon vaikutus nopeuteen on prosentin luokkaa, vaikka tämäkin foorumi on täynnä ihmisiä, jotka luultavasti tähänkin ketjuun tulevat vakuuttamaan, että pyörän pitää olla kevyt. Siitä ei kannata murehtia. Tosin hyvät osat ovat usein myös kevyempiä.
4) Shimanon Acera alkaa olla jo oikein kelvollinen sarja, Alivio ihan varmasti. Takavaihtaja on usein astetta parempi, koska se on iso myyntivaltti. Kannattaa vertailla, että mitä ne muut vaihteiston osat ovat.
5) Etuhaarukan voi myös vaihtaa/vaihdattaa jälkikäteen noin sadan euron kustannuksella tai ehkä vähän kalliimmalla riippuen tekijästä. Koska jäykkäkeulaisten valikoima rajaa niin paljon pyörämalleja, niin ei välttämättä kannata ostaa jäykällä keulalla, vaan vaikka vaihtaa tarvittaessa myöhemmin, jos siltä tuntuu.
Tuo White näyttää erittäin riittävältä noin komponenttien puolesta. Hyvät jarrut, hyvät vaihteiston osat. Siinä mielessä pitäisi olla pitkäikäinen. Vanteista ja navoista en osaa sanoa. En maksaisi pyörästä enempää, kun noin hyvän tuohon rahaan saa. Eikä ole mitään takeita, että yhtään parempaa saisi vaikka laittaisi monta sataa tuohon lisää, koska aika harva kauppa pystyy vastaamaan noihin XXL:n hybriditarjouksiin. Tuohon voisi harkita sitä jäykkää keulaa myöhemmin esim. siinä vaiheessa, kun tuo joustohaarukka kaipaisi huoltoa. Huollon rahalla taitaa jopa saada sen keulan vaihdettua, kun noiden aukominen on niin arvokasta tässä kalliin työn maassa.
Ulkorengas
29.08.2015, 06.38
Hyviä kommentteja, mutta pari tarkennusta niihin silti esitän.
1) Vältä mieluummin etuhaarukkaa, koska se on tyyris huoltaa ja se usein jääkin monilta huoltamatta ja alkaa toimia aika huonosti. Tuollainen ajo ei sitä erityisemmin kaipaa.
Tässä tarkoitetaan joustohaarukkaa.
Pyörän painosta totean myös, että keveys on hyvä asia ajotuntuman, käsiteltävyyden yms. asioiden takia, vaikkei se keskinopeuteen hirveästi vaikuttaisikaan. Tolkku silti täytyy pitää mielessä ja esim. 1 kilon painoeron perusteella ei tuossa luokassa kannata pyöriä paremmuusjärjestykseen laittaa. Painoa verrattaessa täytyy myös huomioida pyörän varusteet. Lokarit, tarakka, jalka ja napadynamo + lamppu tuovat helposti 2 kiloa lisää. Työmatkakäytössä nuo varusteet ovat silti monille täysin perusteltuja.
orc biker
29.08.2015, 06.55
Tässä tarkoitetaan joustohaarukkaa.
Hups. Ilman etuhaarukkaa on tosiaan hieman hankalampi ajaa. Se menisi sitten sinne "how to wheelie like a pro" -osastolle.
Simonsson
29.08.2015, 08.20
2) Katso, että pyörään saa leveät renkaat. Mielellään ainakin 2". Hyvällä rengasvalinnalla vaimentaa tärinää ja muuta pientä epätasaisuutta paremmin kuin täysjousitetulla pyörällä: http://www.schwalbe.com/en/balloonbikes.html Leveät renkaat rullaavat yhtä hyvin kuin vastaavat kapeat, mutta alhaisemmilla paineilla. Etuna on myös vakaus ja turvallisuus esim. hiekalla ja irtosoralla.
Juuri leveät ja rullaavat renkaat ovat pyörän ehkäpä tärkein ominaisuus. Se pitää tarkentaa että leveämmät renkaat rullaavat itse asiassa kapeita paremmin ja niillä saa paljon suuremman nopeuden. Siksi suosittelen että ostat hybridin sijaan läskipyörän. Sen leveät renkaat rullaavat loistavasti ja pääset ajamaan huomattavasti kovempaa millä tahansa tien pinnalla. Lisäksi läskipyörä on paljon monikäyttöisempi. Jos läskipyörä tuntuu liian radikaalilta valinnalta niin ei hätää. Maastopyörä on sekin oiva pyörä. Renkaat ovat riittävän rullaavat ja silläkin voi ajaa ties missä jopa talvella. Jos intoudut työmatkojen lisäksi ajamaan lenkkejä niin huomaat nopeasti sen kuinka tulet ohittamaan kevyesti itseäsi kovakuntoisempia maantiepyöräilijöitä pelkästään hyvin rullaavan renkaan ansiosta. Sen voin kuitenkin taata että mikäli päädyt läskipyörään tulet innostumaan pyöräilystä kuin taikaiskusta. Ajaminen sillä on uskomattoman upeaa.
supertele
29.08.2015, 08.39
3) Pyörän painon vaikutus nopeuteen on prosentin luokkaa, vaikka tämäkin foorumi on täynnä ihmisiä, jotka luultavasti tähänkin ketjuun tulevat vakuuttamaan, että pyörän pitää olla kevyt. Siitä ei kannata murehtia. Tosin hyvät osat ovat usein myös kevyempiä.
Kuten vähän jo aavistelit, tästä täytyy olla eri mieltä. Varmasti onkin niin, että eri tavoin mitattuna kevyempi pyörä ei ole juuri painavampaa nopeampi. Sen sijaan kevyemmällä pyörällä on niin paljon mukavampi ajella, että nostaisin sen tärkeimmäksi kriteeriksi. Ei sen pyörän tarvitse olla absoluuttisesti kevyin, joka budjettiin mahtuu, mutta kevyimmästä päästä.
Mä olen auttanut pyörän hankinnnassa kavereita maajoukkueurheilijoista vähän liikkuvaan anoppiin. Jokainen joka on edes kokeillut merkittävästi aiempaa kevyempää pyörää, ovat olleet vakuuttuneet kevyemmän "paremmuudesta".
En aio jäädä riitelemään. Olen puhunut.
^^Ai tuokin simonssoni trolli vielä kirjoittelee täällä ☺
Ihan turha jauhaa pyrän keveydestä, kannattaa kokeilla... Itsellä kaksi 1x9 täysjäykkää, toinen kymmen kiloinen ja toinen alle kahdeksan kiloa ja ero on kuin yön ja päivän noissakin painoluokissa puhumatakaan kun kyse tuollaisista +14 kiloisista.
orc biker
29.08.2015, 10.08
Juuri leveät ja rullaavat renkaat ovat pyörän ehkäpä tärkein ominaisuus. Se pitää tarkentaa että leveämmät renkaat rullaavat itse asiassa kapeita paremmin ja niillä saa paljon suuremman nopeuden. Siksi suosittelen että ostat hybridin sijaan läskipyörän. Sen leveät renkaat rullaavat loistavasti ja pääset ajamaan huomattavasti kovempaa millä tahansa tien pinnalla. Lisäksi läskipyörä on paljon monikäyttöisempi. Jos läskipyörä tuntuu liian radikaalilta valinnalta niin ei hätää. Maastopyörä on sekin oiva pyörä. Renkaat ovat riittävän rullaavat ja silläkin voi ajaa ties missä jopa talvella. Jos intoudut työmatkojen lisäksi ajamaan lenkkejä niin huomaat nopeasti sen kuinka tulet ohittamaan kevyesti itseäsi kovakuntoisempia maantiepyöräilijöitä pelkästään hyvin rullaavan renkaan ansiosta. Sen voin kuitenkin taata että mikäli päädyt läskipyörään tulet innostumaan pyöräilystä kuin taikaiskusta. Ajaminen sillä on uskomattoman upeaa.
Ottaako taas noin koville? On kummallista, että jotain voi nykytietous renkaista harmittaa niin paljon, että jaksaa luoda altterin trollaamista varten. Jospa ottaisit sen päätunnuksesi ihan reilusti käyttöön ja kertoisit, että mikä muka meni väärin sen sijaan, että iniset kuin naapurin kastroitu pikku rakki :D
orc biker
29.08.2015, 10.17
Mä olen auttanut pyörän hankinnnassa kavereita maajoukkueurheilijoista vähän liikkuvaan anoppiin. Jokainen joka on edes kokeillut merkittävästi aiempaa kevyempää pyörää, ovat olleet vakuuttuneet kevyemmän "paremmuudesta".
Yleensähän ne ovat olleetkin parempia, eikö totta? On hankala löytää edes mitään kunnon osilla olevaa valtamerilaivan ankkuria. Yleensä nuo "testit" suoritetaan siten, että annetaan ihmisen kokeilla uutta pyörää jonkin vanhan romun jälkeen. Sinäkin puhuit tuossa pyörän hankinnasta. Vähemmän yllättäen se kunnon 12-kilon uusi pyörä tuntuu paremmalta kuin 10 vuotta vanha, joka sattuu olemaan 17-kiloinen (mikä myös kertoo pyörän laadusta jo ostettaessa). Todellinen testi olisi laittaa samaan pyörään vaikka 1,5 kg juomapulloja. Sitten ei enää tule niitä tuntemuseroja. Yleensähän painoerot pyöräkategoriassa ovat tuollaista luokkaa, etenkin jos sivuutetaan härskeimmät mainospuheet. Minä huomaan portaikossa kantaessa, että laitoin juomapullot kiinni, mutta en metriäkään ajaessa. No, samapa tuo.
^Ehkä saatan olla väärässäkin mutta usein kevyessä pyörässä huomattavasti paremmat palikat kiinni...
ON tuossa painossa eroa, ainakin kun vertaa vanhaan 25kg 2 vaihteiseen tunturiin ja radonin 13kg maasturin välillä ;)
Eipä ainakaan nuo 2,25" leveät renkaat nyt niin hirveitä vauhdista verota, ekana tulee tuo ajoasennon ilmanvastus suurimmaksi ongelmaksi. Aikalailla varmaan tuon 24-25kmh voi pitää pystyasentoisella maasturillakin keskinopeutena jos kunto riittää.
http://www.schwalbe.com/en/balloonbikes.html[/URL] Leveät renkaat rullaavat yhtä hyvin kuin vastaavat kapeat, mutta alhaisemmilla paineilla. Etuna on myös vakaus ja turvallisuus esim. hiekalla ja irtosoralla. Tämä on ehkä tärkein erottava tekijä ajomukavuudessa sen jälkeen, jos ajoasento (ja satula!) on sopiva.
3) Pyörän painon vaikutus nopeuteen on prosentin luokkaa, vaikka tämäkin foorumi on täynnä ihmisiä, jotka luultavasti tähänkin ketjuun tulevat vakuuttamaan, että pyörän pitää olla kevyt. Siitä ei kannata murehtia. Tosin hyvät osat ovat usein myös kevyempiä.
Tuo White näyttää erittäin riittävältä noin komponenttien puolesta. Hyvät jarrut, hyvät vaihteiston osat. Siinä mielessä pitäisi olla pitkäikäinen. Vanteista ja navoista en osaa sanoa. En maksaisi pyörästä enempää, kun noin hyvän tuohon rahaan saa. Eikä ole mitään takeita, että yhtään parempaa saisi vaikka laittaisi monta sataa tuohon lisää, koska aika harva kauppa pystyy vastaamaan noihin XXL:n hybriditarjouksiin. Tuohon voisi harkita sitä jäykkää keulaa myöhemmin esim. siinä vaiheessa, kun tuo joustohaarukka kaipaisi huoltoa. Huollon rahalla taitaa jopa saada sen keulan vaihdettua, kun noiden aukominen on niin arvokasta tässä kalliin työn maassa.
Kiitos neuvoista. Tuolla pyörän keveydellä tarkoitin ehkä enemmän juuri pyörän rullaavuutta kuin varsinaista kilomäärää. Toi Whiten pyörä oli itseasiassa varsin hyvän tuntuinen ajaa ja vaihteet vaihteihtuivat varsin mallikkaasti. Eniten siinä epäilytti juuri tuo joustohaarukka, kun olen täältä lueskellut, että sellaista ei kannata ostaa. Tohon whiten pyörään tulisi kokonaishintaa noin 700 e, kun siihen lisätään polkimet, lokarit, tavarateline ja lukko. Toinen suosikki oli "yllättäen" kallein vaihtoehto eli tuo Nishikin ultra. Siinä oli ehkä paras ajoasento. Ei kyllä kannattakaan ostaa tarpeisiin nähden liian kallista pyörää. Jotenkin on vaan päähän iskostunut tuo ajatus, että halvemmalla hinnalla saa vain kuraa. Ja kuitenkin on sen verran iso sijoitus kaikki yli 500 e menevät hankinnat, että ei sitten halua enää siinä vaiheessa tehdä hirveästi kompromisseja laadun suhteen.
Noista renkaista vielä sen verran, että kannattaisiko siis mielestäsi vaihtaa pyörän mukana tulevat renkaat samantien tuollaisiin balloonbike renkaisiin? Ilmeisti tuohon whiten pyörään renkaat eivät mahtuisi? Mahdollisimman valmiin paketin kuitenkin haluaisin, kun itse en osaa osia vaihdella enkä haluaisi pyörää heti pajallekaan jättää ja maksaa extraa asennuksista.
Joudun kantamaan ja nostelemaan kaikkia pyöriäni melko usein. Kantaessa 10kg tuntuu paljon kevyemmältä kuin 13kg. Lisäpaino kun on yleensä kaukana otekohdista. Kuvittelen myös, että kevyempi pyörä kiihtyy selvästi vaivattomammin tavoitenopeuteen ja kaupunkiajossa sillä on ainakin merkitystä, kun ajaminen on jatkuvaa pysähtelyä ja kiihdyttelyä. 1,5kg juomapulloja runkokolmion sisään ei ole sama kuin 1,5kg lisää painoa renkaissa. Läskimpi on toisaalta muilla tavoin mukavampi.
Onhan tuolla XXL:ssä joku White ilman joustohaarukkaakin.
Mikä näistä olisi paras vaihtoehto vai onko jotain muita ehdotuksia. Hinta on max 1000 e. Lähinnä haluaisin, että pyörä on kestävä ja kevyt ajaa. Yhtä cresentiä kokeilin myös, mutta onnistuin jo koeajossa saamaan siitä ketjut sijoiltaan. En sitten tiedä oliko vika pyörässä vai pyöräilijässä.
Pyörässä vika ;) Itse ostin aivan extempore hankintana tällaisen halpis Crescent hybridin:
http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/15/1044/crescent-yokto-vm2015
Itse ajoin noin 5km ja vein sen jälkeen takaisin myyjäliikkeeseen. Ei siksi että pyörä olisi ollut niin huono vaan että luovutushuolto oli tehty todella ala-arvoisesti. Säädöt aivan päin puuta.
Itse pyörään olen ollut tyytäväinen, tai hinta/laatusuhteeseen. Ei 500€ eurolla laadukasta pyörää voi saada, mutta positiivisesti on yllättänyt minut. Kuinka kevyt ajettava on. Huhtikuun alusta lähtien on tullut kilometrejä noin 3800km, jotka ovat olleet vain ja ainoastaan kuntoajoa maantiellä. Jos vaan flunssa antaa myöten, niin huomenna on edessä 140km TdH:ssa.
Ketjut (ja rattaat) tuosssa meni uusiksi jo 3000km kohdalla. Laitettiin vähän parempaa osaa tilalle. Toisaalta taas renkaat ovat kuin uudet, kulumaa ei juuri havaittavissa, kuten ei myöskään jarruissa.
Sen kummenpaa neuvoa en osaa sanoa noiden pyörien paremmuudesta, kun kokemusta ei ole kuin tuosta omasta pyörästä. Lähinnä haluan vaan sanoa, että älä jätä Crescent pois laskuista tuon yhden koeajokokeumuksen perusteella. Samaa mieltä myös, että ei missään tapauksessa jousto etuhaarukkaa tavalliseen ajoon. Lisää painoa (?) ja lisää rikkoontuvia osia. Samoin jarrujen suhteen, perus vaijerikäyttöiset levyjarrut on todella tehokkaat ja helpot huoltaa tms. Ei siis hydraulijarruja. Raha niissä menee hukkaan.
Heippa
tarkoituksena olisi hommata hybridipyörä työmatkoja varten ja mahdollisesti muutenkin korvata osa autolla kuljettavista matkoista. Työmatka on n. 10 km suuntaansa ja tarkoituksena on ajaa työmatkat kevät / kesä / syksy. Eli en siis meinaa pyöräillä talvisin tai jäisillä teillä.
Haluaisin pitkäikäisen pyörän, jolla mahdollisesti tulisi tehtyä toisinaan pidempiäkin lenkkejä, mutta en siis ole varsinaisesti mitään pyöräilyharrastusta aloittamassa.
Olen käynyt nyt koeajamassa seuraavat pyörät
http://velosport.fi/verkkokauppa/nishiki_hybrid_ultra_sld-p-50718-333/
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_45&products_id=3317
http://www.nishiki.fi/mallisto/2015/hybrid-city-trekking/hybrid-501-lady (http://http://www.nishiki.fi/mallisto/2015/hybrid-city-trekking/hybrid-501-lady)
http://www.xxl.fi/pyoraily/polkupyorat/hybridipyorat/white-sc-lite-ane-naisten-hybridipyora-15/p/1095673_1_style
Mikä näistä olisi paras vaihtoehto vai onko jotain muita ehdotuksia. Hinta on max 1000 e. Lähinnä haluaisin, että pyörä on kestävä ja kevyt ajaa. Yhtä cresentiä kokeilin myös, mutta onnistuin jo koeajossa saamaan siitä ketjut sijoiltaan. En sitten tiedä oliko vika pyörässä vai pyöräilijässä.
Jos ulkomailta tilaaminen sopii, niin näistä joku. Hinnat alkaen 699€. https://www.canyon.com/en/urban/urban/
orc biker
29.08.2015, 22.25
Eniten siinä epäilytti juuri tuo joustohaarukka, kun olen täältä lueskellut, että sellaista ei kannata ostaa.
Niin. Se riippuu haarukan laadustakin. Kyllä siitä voi olla hyötyäkin ihan kivasti, eli ei se pelkkää pahuutta ole noissakaan ajoissa. Se riippuu ajoista ja mieltymyksistä. Minä itse en sen takia jättäisi pyörää ostamatta. Tietysti minä pystyn tarvittaessa vaihtamaan haarukan itsekin, jos se ei miellytä. Taannoin vaihdoin omaan arkipyörääni uuden haarukan. Siinä oli tosi vanha, huonoksi mennyt Suntourin joustokeula teräsjousella. Ajattelin jäykkää tilalle, mutta kun sain tarjouksesta Rockshoxin jousikeulan neljällä kympillä, niin laitoin sitten semmoisen. Ja parempi niin, koska itse pidän etujousituksesta ja ajaminen ei tunnu niin vieraalta, kun hyppää kauppapyörän päälle etujousitetun harrastuspyörän jälkeen.
Jotenkin on vaan päähän iskostunut tuo ajatus, että halvemmalla hinnalla saa vain kuraa. Ja kuitenkin on sen verran iso sijoitus kaikki yli 500 e menevät hankinnat, että ei sitten halua enää siinä vaiheessa tehdä hirveästi kompromisseja laadun suhteen.
Osat ratkaisevat, ei hinta. Nuo Whiten osat ovat oikein hyviä ainakin pääpiirteissään. Vaihteisto ja jarrut ovat varmasti hyvät. Taisi olla jopa Deoren kampisarjakin. Kuten sanoin, niin vanteista ja navoista en osaa sanoa, mutta muuten on lähtökohtaisesti varmasti kestävillä ja toimivilla osilla. Deore on Shimanon parasta hintalaatua SLX:n ohella, näin varmaan voisi sanoa.
Noista renkaista vielä sen verran, että kannattaisiko siis mielestäsi vaihtaa pyörän mukana tulevat renkaat samantien tuollaisiin balloonbike renkaisiin? Ilmeisti tuohon whiten pyörään renkaat eivät mahtuisi? Mahdollisimman valmiin paketin kuitenkin haluaisin, kun itse en osaa osia vaihdella enkä haluaisi pyörää heti pajallekaan jättää ja maksaa extraa asennuksista.
En osaa sanoa, mahtuuko. Sitä varmaan liikkeestä voisi kysellä. Minä itse vaihtaisin ennen metrinkään ajamista, niin voisin myydä mukana tulevat renkaat uutena eteenpäin. Tai sitten ajaa loppuun (usein 2-4 vuotta kilometreistä ja renkaasta riippuen) ja vaihtaa vasta sitten.
Kapein Big Apple on 2", että olisihan sen kiva mahtua. Ajaahan sitä pyörällä tietysti kapeammillakin ja kovemmillakin kumeilla, mutta kyllä ilmavuus ja leveys tuovat siihen huomattavan mukavuuden nimenomaan pienelle huonokuntoisen asvaltin tärinälle ja kiville ja tuollaiselle. Ja leveä on tosi kiva, jos poikkeaa hiekkateille, koska siellä se on jopa nopeampikin, mutta ennen kaikkea mukavampi ja vakaampi. On aika yleinen ongelma, etteivät nuo välttämättä mahdu. Siksi monelle hybridin ostajalle suosittelenkin 29eria, koska ajoasento on lähtökohtaisesti varsin sama. Niissä on sitä tilaa renkaille.
http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/big-apple.html
(http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/big-apple.html)
orc biker
29.08.2015, 22.25
1,5kg juomapulloja runkokolmion sisään ei ole sama kuin 1,5kg lisää painoa renkaissa.
Ei sillä ole olennaista käytännön merkitystä näissä touhuissa.
http://www.training4cyclists.com/how-much-time-does-extra-weight-cost-on-alpe-dhuez/
(http://www.training4cyclists.com/how-much-time-does-extra-weight-cost-on-alpe-dhuez/)
Voisi vielä lisätä sen, että esim. 500 g lisää renkaisiin (~ Big Applen tuoma lisä verrattuna kapoiseen renkaaseen) reippaassa kiihdytyksessä täysin paikaltaan liikennevaloista pitkälle päälle kahden kympin vaatii kokonaisuudessaan sellaiset nelisen wattia ylimääräistä. Sehän on ihan mitätöntä. Ja toisaalta esim. soratiellä puhutaan useiden kymmenten wattien jatkuvasta erosta vierintävastuksessa leveän ja pehmeän renkaan eduksi. Vierintävastus on paljon renkaan painoa olennaisempi nopeuteen liittyvä tekijä etenkin, jos ei yllä olevan linkin tavoin ajeta tuntia jyrkkää vuoren seinämää ylös.
Simonsson
30.08.2015, 08.09
Ottaako taas noin koville? On kummallista, että jotain voi nykytietous renkaista harmittaa niin paljon, että jaksaa luoda altterin trollaamista varten. Jospa ottaisit sen päätunnuksesi ihan reilusti käyttöön ja kertoisit, että mikä muka meni väärin sen sijaan, että iniset kuin naapurin kastroitu pikku rakki :D
Rauha maassa. Maailmassa on valitettavan paljon hätää ja kärsimystä vihamielen ja aggression johdosta. Olen huomannut liian stressin johtavan odottamattomaan aggressioon. Siksi ei kannata aloittaa toistemme sättimistä vaikka kirjallinen ulosantini ei välttämättä ole Runebergin tasoa. Olen vielä noviisi rengastietoudessa mutta omien kokemusteni pohjalta olen herkeämättä pyrkinyt kartoittamaan avustuksellasi lisätietoutta. Voin myöntää olevani asiasta todella innostunut ja joskus lapsenomainen innostus menee tietouden yläpuolelle.
Itselläni kuitenkin hyvin rullaava rengas on ollut avian valtavan merkittävä stressinpurkaja. Kun rengas rullaa hyvin ja nopeus on riittävä niin aistit pysyvät virkeinä, mieli hyvänä ja elämänasenne positiivisena. Kun vauhtia ei tarvitse jättää herran haltuun vaan on omista jaloista kiinni niin eipä siinä paljon arjen murheet paina. Annetaan siis renkaidemme rullata kohti parempaa maailmaa.
Ei sillä ole olennaista käytännön merkitystä näissä touhuissa.
http://www.training4cyclists.com/how-much-time-does-extra-weight-cost-on-alpe-dhuez/
(http://www.training4cyclists.com/how-much-time-does-extra-weight-cost-on-alpe-dhuez/)
Mitäs ne "nämä touhut" oikein on? Minun "touhuissani" nuo artikkelin kapean otannan erot ovat aika merkityksellisiä, vaikken ihan joka viikonloppu käykään Alpe d'Huezilla.
Ja toisaalta esim. soratiellä puhutaan useiden kymmenten wattien jatkuvasta erosta vierintävastuksessa leveän ja pehmeän renkaan eduksi. Vierintävastus on paljon renkaan painoa olennaisempi nopeuteen liittyvä tekijä etenkin, jos ei yllä olevan linkin tavoin ajeta tuntia jyrkkää vuoren seinämää ylös.
Missä nopeuksissa vierintävastus tuottaa useiden kymmenien wattien eroja? Rohkenisin väittää että samoissa nopeuksissa ilmanvastuksen vaikutus on moninkertainen, johon verraten vierintävastuksen erot muodostuvat mitättömiksi. Mutta se onkin jo ihan toinen keskustelu. Saahan näitä pyöritellä ihan miten päin ne parhaiten omaan näkemykseen sopii.
orc biker
30.08.2015, 11.41
Mitäs ne "nämä touhut" oikein on? Minun "touhuissani" nuo artikkelin kapean otannan erot ovat aika merkityksellisiä, vaikken ihan joka viikonloppu käykään Alpe d'Huezilla.
Tietenkin ketjun aiheen mukaisissa touhuissa: työmatkaa ja arkiajoa. Voin yleistää vielä lisää, että kilpailujen ulkopuolella. Käytännössähän ne erot ovat huomattavasti tuota pienempiä, koska normaalisti ei ajeta alppeja ylös. Kiihdytyksissä vähän häviää ja ylämäissä, mutta toisaalta voittaa siitäkin vähästä osan takaisin käänteisissä tilanteissa. Eipä se käytännössä usein paljon tunnu:
http://www.bmj.com/content/341/bmj.c6801
Missä nopeuksissa vierintävastus tuottaa useiden kymmenien wattien eroja?
No, vaikkapa parissa kympissä. Minä tulkitsen soratien erotuksena hiekkatiestä tieksi, joka ei ole tasainen ja tiivistynyt kovaksi, vaan sillä on irtokiveä, soraa. Se on usein pehmeä ja pinnassa olevat kivet kummasti pyrkivät estämään etenemistä. "Useita" ei ehkä epämääräisyydessään ollut paras sanavalinta, mutta kuitenkin helposti enemmän kuin yksi. Esim. pari tai kolme voi hyvinkin tulla eroa.
Rohkenisin väittää että samoissa nopeuksissa ilmanvastuksen vaikutus on moninkertainen, johon verraten vierintävastuksen erot muodostuvat mitättömiksi. Mutta se onkin jo ihan toinen keskustelu. Saahan näitä pyöritellä ihan miten päin ne parhaiten omaan näkemykseen sopii.
No, jos tuolle tielle lähdetään, niin 9,5 km/h testinopeus ja alustana niitty. 50 vs. 60 mm muuten sama MTB-rengas -> eroa leveämmän hyväksi 15 W. 1,5 bar vs. 4 bar -> eroa alhaisemman paineen eduksi 18 W. Tässä saman testin variaatio:
http://www.mtbonline.co.za/images/tyre_pressure_rolling_resistance.jpg
Kiitoksia kommenteista.
Ihan vielä ei ole päätöstä syntynyt, mutta vähän on jo osviittaa.
Olisiko mielipiteitä näistä pyöristä?
http://www.bikester.fi/384230.html
http://www.suomenurheilupyora.fi/tuote/15/30/bianchi-camaleonte-2-alu-alivio-8sp-mix-triple-disc-vm2014
tuo bianchi saattaa kyllä olla liian iso 173 senttiselle?
Jos ulkomailta tilaaminen sopii, niin näistä joku. Hinnat alkaen 699€. https://www.canyon.com/en/urban/urban/
On muuten hemmetin ruma tuo Canyon Urban 7.0 SL, ampaisi suoraan kärkeen rumimmat koskaan tehdyt pyörät listalla. Jopa Kona:n valmistamat Hybridit on hienoja tuon rumiluksen rinnalla.
Käytettyäkin kannattaa ehkä harkita. Etenkin fillareissa pari vuotta käytettynä pyörän hinta tippuu alle puoleen, eikä tuollainen parivuotias paljoa uutta häpeä. Esimerkiksi itse olen ostanut tänä ja viime kesänä vähän käytetyt fillarit (Fujin ja Feltin) omasta mielestä aivan pilkkahinnalla. Säästyneillä rahoilla voi sitten ostaa vaikka huippuhyvät renkaat ja vieläkin jää monta sataa taskurahaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.