PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörä aloittelijalle?



gobba
26.08.2015, 17.11
Olen aloittelija pyöräharrastuksessa ja haluaisin varmatoimisen pyörän maanteille (max 50km pyörälenkkejä yhdellä kertaa) ja kaupunkiin. Sen verran olen tutustunut erilaisiin pyöriin, että sinkula voisi olla minulle oikea vaihtoehto. Pyörä tulisi mahdollisesti myös talvikäyttöön (haarukkaan olisi hyvä saada myös hiukan leveämmät renkaat talveksi).

Pyöräliikkeessä testasin Charge Crater 0:aa, joka oli ihan mukava ajella. Pyörän pitäisi olla mahdollisimman kevyt, eli max 10-11kg. Sinkulaa puoltaa myös budjettini, joka on maksimissaan 500€ tällä hetkellä.

Lisäksi vapaaratas on ehdoton. En osaa ajaa ainakaan vielä fixillä. Lisäksi jarrut saisi olla edessä ja takana.

Vinkit etenkin edullisista mutta kohtalaisen hyvistä sinkuloista otan kiitollisena vastaan. Hinta ja laatu menee näissäkin varmasti yhtä matkaa, mutta kohtaisen hyvä ja kevyt pyörä olisi tarkoitus saada näin alkuun :) Kiitos kaikille!

kpyora
26.08.2015, 18.01
Aloittelijalle sinkula on liian rankka vaihtoehto. Talvi tarkoittaa käytännössä cyclocrossaria, johon mahdollisesti ostat kahdet kiekot. Jos et löydä sopivaa käytettyä, joudut tarkentamaan budjettisi noin kolminkertaiseksi, kun otetaan kaikki varusteet mukaan.

IncBuff
26.08.2015, 18.04
Talvi tarkoittaa käytännössä maastopyörää, jos haluaa edetä vaivattomasti.

orc biker
26.08.2015, 19.10
Sen verran olen tutustunut erilaisiin pyöriin, että sinkula voisi olla minulle oikea vaihtoehto. Pyörä tulisi mahdollisesti myös talvikäyttöön (haarukkaan olisi hyvä saada myös hiukan leveämmät renkaat talveksi).

Tyypillinen sinkula on huonoin mahdollinen vaihtoehto tuollaiseen. Ympärivuotinen käyttöpyörä vaatii monipuolisuutta. Miten ajattelit edetä huonosti auratulla pyörätiellä sillä yhdellä ainoalla välitykselläsi, jolla pitäisi myös edetä tasaista maantien laitaa loivaan alamäkeen?

paskalokki
26.08.2015, 19.23
Budjettiin n. 120 euroa lisää ja tämä: http://www.evanscycles.com/products/pinnacle/ramin-one-2015-mountain-bike-ec071312

gobba
26.08.2015, 20.41
Kiitos kaikille vastauksista! Tarkennetaan sen verran, että pyörä olisi pääasiassa kesäkäytössä (työmatkaa ym.). Talvikäyttöön voisin harkita myöhemmin jotain toista pyörämallia. Muutaman kerran sinkulaa testanneena (Spessun langsteri oli myös huippu lukuun ottamatta fixiä) se tuntui mielestäni parhaimmalta vaihtoehdolta. Maastopyörästä en pitänyt maantiellä yhtään. Luulen, että cyclokrossari olisi minulle paras mutta auttamatta budjetin ulkopuolella nyt.

kukavaa
26.08.2015, 20.55
Saa sitä välitystä talveksi lyhennettyä.

edit. Surlyn Steamrolleria pidetään tuolla naapurifoorumilla (yksivaihde.net) hyvänä ympärivuoden-pyöränä.

nure
26.08.2015, 21.21
Ramin One ja Canyon saksanmaalta... Sinkula pelkkää takapakkia evoluutiolle...

gobba
26.08.2015, 22.25
Korostan, että pyörä tulee pääasiassa maantielle. Rohkenen ajatella (vaikka olen aloittelija), että sinkulalla (kesällä vaikkapa 23mm sliksit) polkee nopeammin ja mukavammin maantiellä kuin maastopyörällä (jotkut huomattavasti leveämmät ja karkeammat renkaat) :) Olenko väärässä? Tarkoitus on siis päästä maanteillä ja kaupungeissa nopeasti paikasta toiseen. En aja maastossa käytännössä ollenkaan. Joku soratien pätkä voi tulla joskus harvoin vastaan. Talvella voisi tosiaan ajatella eri välityksiä pyörään. Umpihangessa ei ole tarkoitus ajaa, jos pyörätiet on hoitamatta niin auto kulkee silloin :) Talvikelille pitäisi toki olla joku 32mm nappularengas tms, ei sliksi.

orc biker
26.08.2015, 23.06
Sinkula pelkkää takapakkia evoluutiolle...
Totta. Se on ihan tekemällä tehty rajoite. Kumma, etteivät ihmiset osta yksivaihtesia autojakin. Niissä voisi olla vaikka pelkkä 3. vaihde: on vähän jäykkää lähteä liikkeelle, eikä oikein kuljekaan kierroksia huudattamatta.

orc biker
26.08.2015, 23.21
Korostan, että pyörä tulee pääasiassa maantielle. Rohkenen ajatella (vaikka olen aloittelija), että sinkulalla (kesällä vaikkapa 23mm sliksit) polkee nopeammin ja mukavammin maantiellä kuin maastopyörällä (jotkut huomattavasti leveämmät ja karkeammat renkaat) :) Olenko väärässä?

Olet väärässä. Mikä tekisi kapeilla ja kovilla renkailla yhdellä vaihteella myötä- ja vastatuulet sekä -mäet ajamisesta mukavampaa? Mitä nopeuteen tulee, niin maasturiinkin voi heittää slicksit tai semislicksit alle. Esim. Super Moto, Big Apple tai Speed King II kiidättävät pyörää jo oikein hyvin etenkin ilman sisureita (onnistuu ainakin Speed Kingin kanssa), mutta edelleen mukavasti tärinät ja pienet kuopat pehmustaen. Ei tarvitse, eikä yleensä kannata edes, olla kapeaa. Aika kovaa saat ajaa, että pääset olennaisesti kovempaa, jos yhtään kovempaa, kapeammilla renkailla. Ja kun alusta karhenee, niin tilanne kääntyy levemmän eduksi etenkin puhuttaessa normaali-ihmisten nopeuksista, eikä TdF-kuskien.

https://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/



Tarkoitus on siis päästä maanteillä ja kaupungeissa nopeasti paikasta toiseen.
Vaihteiden puuttuminen harvemmin auttaa kaupungin kiihdytyksissä tai muuallakaan nopeudessa. Nopeutta dominoi ilmanvastus. Leveät renkaat rullaavat vähintään yhtä hyvin. Niiden vaikutus ilmanvastukseen ja painon vaikutus nopeuteen on tavan kuolevaisilla marginaalinen ja joka tapauksessa selvästi pienempi kuin vaihteista saatava etu.

Tuollaisen Charge Crater 0:n ajoasennon saa helpohkosti maasturiin. Näin ollen ilmanvastus on ~ sama. Rullaavuus on sama. Maasturi voittaa vaihteilla ja mukavuuksillaan. Parin, kolmen tai neljänkään kilon painoero ei tunnu tässä vertailussa missään, etenkin kun se 1-vaihteinen on ihan kusessa jyrkemmissä ylämäissä kuitenkin.

Woodcutter
26.08.2015, 23.25
Korostan, että pyörä tulee pääasiassa maantielle. Rohkenen ajatella (vaikka olen aloittelija), että sinkulalla (kesällä vaikkapa 23mm sliksit) polkee nopeammin ja mukavammin maantiellä kuin maastopyörällä (jotkut huomattavasti leveämmät ja karkeammat renkaat) :) Olenko väärässä? Tarkoitus on siis päästä maanteillä ja kaupungeissa nopeasti paikasta toiseen. En aja maastossa käytännössä ollenkaan. Joku soratien pätkä voi tulla joskus harvoin vastaan. Talvella voisi tosiaan ajatella eri välityksiä pyörään. Umpihangessa ei ole tarkoitus ajaa, jos pyörätiet on hoitamatta niin auto kulkee silloin :) Talvikelille pitäisi toki olla joku 32mm nappularengas tms, ei sliksi.

Jos haluat päästä talvella ongelmitta ja hankinnassa on vain yksi pyörä niin sanoisin maasturi. Niitä runsaslumisiakin talvia tulee vielä. Jos päädyt sinkulaan niin saatat vielä yllättyä muiden vauhdista maasturin kanssa, sieltäkin löytyy vauhtia. Mutta, jos fiilis sanoo että sinkula niin sitten otat sinkulan. Talvi menee sitten sillä tai autolla, kuten sanoit.

nure
27.08.2015, 05.51
Eipä ole kysyjä myöskään siitä tietoinen että samat kapeat renkaat löytyy maastopyöriinkin kuin sinkuloihin...

Ulkorengas
27.08.2015, 06.25
Korostan, että pyörä tulee pääasiassa maantielle. Rohkenen ajatella (vaikka olen aloittelija), että sinkulalla (kesällä vaikkapa 23mm sliksit) polkee nopeammin ja mukavammin maantiellä kuin maastopyörällä (jotkut huomattavasti leveämmät ja karkeammat renkaat) :) Olenko väärässä? Tarkoitus on siis päästä maanteillä ja kaupungeissa nopeasti paikasta toiseen. En aja maastossa käytännössä ollenkaan. Joku soratien pätkä voi tulla joskus harvoin vastaan. Talvella voisi tosiaan ajatella eri välityksiä pyörään. Umpihangessa ei ole tarkoitus ajaa, jos pyörätiet on hoitamatta niin auto kulkee silloin :) Talvikelille pitäisi toki olla joku 32mm nappularengas tms, ei sliksi.

Minusta pyörää ei kannata valita pelkästään sen perusteella, missä sillä eniten ajetaan. Olennaista on se, että pyörä toimii harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta riittävän hyvin niissä kaikissa tilanteissa, joissa sillä ajetaan. Jos siis ajosi menee maantie/kaupunki-suhteessa esim. 80/20, kannattaa minusta valtia pyörä, mikä toimii myös kaupungissa.

23 mm sliksejä ei kannata yleiskäyttöön (paikasta toiseen siirtymiseen) valita. Paljon vähemmillä huolilla ja paremmalla mukavuudella pääsee, kun valitsee 1-3 cm leveämmät renkaat. Vauhtikaan ei olennaisesti putoa hyvissä olosuhteissa ja huonoissa olosuhteissa se nousee 23 mm renkaisiin verrattuna. Kapealla renkaalla ajaminen on mielestäni stressaavaa, kun pieniäkin päällysteen halkeamia, irtosoraa yms. juttuja pitää varoa ja lisäksi nastojen karhentamat päällysteet täristää. Toki kevyt 23 mm rengas keveytensä puolesta parantaa kiihtyvyyttä ja muutenkin pyörän herkkyyttä leveämpiin ja raskaampiin verrattuna, mutta en oikein osaa pitää sitä em. asioita merkittävämpänä, kun vertailukohtana on n. 35-50 mm rengas + vaihteet. Kiinnitä kulkiessasi seuraavien päivien aikana erityistä huomiota tiestön laatuun, huomaat tien pinnoissa olevan yllättävän paljon puutteita. Viisaampaa on siis mielestäni valita vallitseviin olosuhteisiin sopiva pyörä ja ajaa tyytyväisenä kuin ostaa Ferrari ja alkaa valittaa tienpidon heikosta tasosta.

Koska budjettisi on tiukka, sekin puoltaa monikäyttöisen pyörän hankintaa. Vaihteiden merkitys korostuu silloin, samoin toimivien jarrujen. Kaikkein kallein ratkaisu on ostaa myöhemmin toinen, paremmin esim. talven olosuhteisiin sopiva pyörä. Säilytystilatkin saattaa muodostua ongelmaksi.

Talvella ei kannata nappularenkaalla yrittää selviytyä, pitää olla nastat. Ja muistathan ottaa budjetissasi huomioon myös mahdollisen toisen tai kolmannen rengassarjan sekä muut varusteet, esim. kypärä ja kunnollinen lukko.

Hippo
27.08.2015, 08.37
Kyllä se yksivaihteinen vaan on varsin järkevä vaihtoehto. Vähemmän on enemmän tässäkin kohtaa elämän polkua. Anna mennä vaan. Kaupunki/maasto ja kaikki siltä väliltä onnistuu.

Highlander
27.08.2015, 09.17
Totta. Se on ihan tekemällä tehty rajoite. Kumma, etteivät ihmiset osta yksivaihtesia autojakin. Niissä voisi olla vaikka pelkkä 3. vaihde: on vähän jäykkää lähteä liikkeelle, eikä oikein kuljekaan kierroksia huudattamatta.
Err...:rolleyes:

http://2.bp.blogspot.com/_C6ZbmVggtyo/SrOyS5pVO1I/AAAAAAAAATw/dtBEHiR4bxc/s320/chicken-legs.jpg

..maybe?