Näytä tavallinen näkymä : Parempi kampisarja hybridiin
Hybridissä alkaneet eturattaat kulua ja googlailin koko kampisarjan vaihtoa parempaan.
Nykyinen on halpa Shimano FC-M191 48-38-28, jossa 123 mm pitkä keskiö.
Tällaiseen Sugino XD2-varianttikampisarjaan törmäsin, joka olisi maantieajoon varmaan käypäsempi.
http://www.spacycles.co.uk/products.php?plid=m2b0s109p2000
Tuossa on vaan lyhempi vaatimus keskiölle, pitäisi siis vaihtaa se 110mm pitkään. Onko ongelma 123mm -> 110 mm? Vaihtajat ovat Shimanon Altusta. Vai pitäskö mieluummin ostaa Aceran tai Altuksen kampisarja?
Voi mennä ketjulinja pieleen. Paha sanoa noista Suginoista, ei nekään mitään ihme laatua ole ja mitähän eroa saavutat nykyisiin verrattuna? Lisäksi saatavana vain 170millin kammilla, hieman lyhyet jos olet miehen mittainen.
Koska osasarja tuota luokkaa niin kyllä löytyy muutakin parannettavaa...
Sori OT,mut lyhennätkö nure noit kampia.En edes uskalla kuvitella millaiseen pyörään noi 1.7m:t kuuluu.
Jos homma ei ole rahasta kiinni, voi vaihtaa vaikka kaikki vetävät ja siirtävät osat. Tosin voi olla, ettei tässä ole siitä kysymys. Olen itse vaihdattanut Trek 7.4 FX Disciin (http://www.bikepedia.com/QuickBike/BikeSpecs.aspx?year=2013&brand=Trek&model=7.4+FX+Disc) Ultegran kymppikasetit ja 46/36-cyclocrossvälityksillä olevat 6800-sarjan maantiekammet. Se on tosiaankin keskiöstä ja ketjulinjasta kiinni. Yllättäen myös vaihtajat ja kahvat piti vaihtaa.
Suosittelen tarkastamaan, että uudet osat ovat yhteensopivat aiempien kanssa tai tekemään yhteistyötä osaavan pyörämekaanikon kanssa.
OT: Onhan tuo hirveää overkilliä, mutta on se talvipyörällä mukavampi pyöritellä, kun osat ovat kunnossa.
Ylämäessä pienintä ratasta käyttäessä on oltava tarkkana nykyään, kun muutaman kerran on ketjut tippuneet rattaalta. Huomasin, että pari rattaan hampaasta on vääntynyt. Nyt kun kyseessä on halvin Shimanon kampisarja, niin noita rattaitapa ei vissiin noin vain vaihdeta, vaan koko helahoito olisi vaihdettava.. Ajatus lähti tästä, että en tuota parinkympin kampisatsia uusi samanlaatuiseen. ;)
Miehen mittainen olen ainakin torson puolesta, mutta aivan liian lyhytjalkainen (30"). Olen tykännyt 17 cm pituisista kammista. Pyörä on putkikorkeudeltaan just passeli, ns. sloupattu malli, maailmalla kutsutaan entry level flat bar road bikeksi..Geometria on hieman lennokkaampi kuin "tavan" hybridissä, mutta osasarja on tosiaan halpa ja maastopyörään tarkoitettu. Pyörä on liian lyhyt yläruumiilleni, mutta 13 cm stemmi auttoi tähän. Ja kun pyörä on liian lyhyt, niin kannattaisiko minun ostaakin käyrätanko vaihtajineen ym? :) Tehdä siis Avanti Bladesta Avanti Giro?
Googlailin sitten arvosteluja ja sopivuuksia 3-rattaisista ei-maastokampisatseista, kun maantiellä ajelen, ja törmäsin tuohon japanilaiseen sutsisatsiin. Ns. touring-porukka on joskus ollut innoissaan tuosta. Haen kestävyyttä, ulkonäköä (komia on hopia), ja jos pyörittäminen tuntuisi vielä paremmalta, niin kiva olisi (painoeroa on satseissa jotain 350 grammaa). Innoissani harkitsen myös SRAMin 8-takapakkaa (11-30) saman värisenä, sitäkin hehkutetaan netissä hyvänä nykyaikaisena takapakkana. Nykyinen Shimano on ruman musta ja siinä on vieläpä muoviläpyskä isoimman rattaan takana..
Tyytyväinen olen vielä vaihtajiin, niitä en ole vielä uusimassa.
Opiskelin eilen keskiö/ketjulinjoja. Nykyisessä on 122,5/47,5mm. Suginossa onkin mahdollisuus tuohon ketjulinjaan 113mm keskiöllä (113/47,5mm). Sugino 110mm keskiöllä antaa 45mm ketjulinjan. Eli onko sopivaa laittaa 113mm keskiö 122,5mm tilalle?
Vai ostaisko paremman pyörän..No tuo kampisarja,takapakka ja uusi kiiltävä ketju ei hirveästi maksa..
docweird
25.08.2015, 13.04
Itse vaihdoin juuri >kk sitten Fisherin hybridiin 118mm keskiöön rattaat+polkimet jotka tarkoitettu 123mm keskiölle. (Ts. ~7v vanhasta Nexuksen satsista Altukseen koska ensimmäistä ei saa enää mistään, kuten muitakaan 118mm Shimanoja...)
Tuo ei ainakaan tehnyt hallaa hybridin ketjulinjalle; vaiheisto toimii taas lähes kuin uutena (tosin tuli muutkin osat vaihdettua, eli pakka, ketju, vaihtaja, vaijeri).
Olisinko laittanut tuohon 10mm erolla olevan satsin? En, koska nytkin on jo huomattavissa että about "yksi vaihde aikaisemmin" alkaa ääripäiden kanssa tuo ketjun kiinni ottaminen etuvaihtajaan. Eli tuollainen 5mm muutos menee vielä 3-rattaalla varustetussa 7/8/9v pyörässä hyvin.
Alivio taitaa olla "alin" Shimanon kampisarja jossa on rattaat ja kammet erillään; Acerassa ja Altuksessa ne ovat muistaakseni niitattuja, eli kampi ja muut rattaat menee aina vaihtoon samalla. Eri asia sitten kannattaako niitä rattaita ostella erikseen jos koko halpis-satsi maksaa ~28 euroa esim. Motonetistä mukaan napattuna. Mielestäni keston kannalta oleellisinta on vaihtaa ne ketjut ajoissa ja pitää ne edes jotenkuten puhtaina, saahan ne kalliimmatkin setit kulumaan halutessaan.
Onko tuo etuvaihtaja muuten säädetty varmasti oikein? Itse sain "säätövaiheessa" putoilemaan nuo uudetkin ketjut uusilta rattailta. Muutenhan kulahtaneet eturattaat, ainakin omassa tapauksessa, vain heittivät tyhjää kunnon polkaisulla mutta ketjut pysyivät rattailla...
Etuvaihtajan säätö on maksimissaan ja vaihteet toimivat ok. Jyrkässä mäessä kun vaihtaa etuvaihtajaa pienimpään pitää olla tarkkana ja pyöräyttää muutama kierros taaksepäin..Ne ketjut jää silleen jumiin niihin vääntyneisiin hampaisiin ja kammet siis menevät lukkoon.
Eppäilen, kun etuvaihtajaa piti tosiaan säätää maksimiin, että tuo Shimano M131 (Tourney) 47,5mm chainline ei ole paras mahollinen altus-osille?
Tän mukaan tämä altus-kampisarja käyttää 50mm ketjulinjaa. Eikös silloin etuvaihtaja siirry vasemmalle pois nykyisestä maksimitilasta, jos altuksen kampisarjan vaihtaisi?
http://www.mec.ca/product/5037-329/shimano-altus-fc-m311-crankset-283848-78-speed/
Taidan tuollaisen sittenkin laittaa ja nauttia eteenpäin ja näin?
Onkos tuo kolme ratasta lainkaan tarpeellinen suomenmaassa hybridissä?
docweird
26.08.2015, 12.58
Eppäilen, kun etuvaihtajaa piti tosiaan säätää maksimiin, että tuo Shimano M131 (Tourney) 47,5mm chainline ei ole paras mahollinen altus-osille?
Tän mukaan tämä altus-kampisarja käyttää 50mm ketjulinjaa. Eikös silloin etuvaihtaja siirry vasemmalle pois nykyisestä maksimitilasta, jos altuksen kampisarjan vaihtaisi?
Ei se 2,5mm:stä kiinni ole. Eli toimii kyllä tuolla ketjulinjallakin. Tärkeintä eturattaiden kanssa on ettei koko kampisetti tule liikaa sisäänpäin jolloin joku saattaa ottaa kiinni johonkin tai etuvaihtajalta jäädä pienin ratas vaihtamatta (se kun on rungossa kiinni ja vara loppuu sisäänpäin paljon helpommin kuin ulospäin).
Shimanon ja valmistajien mielestä katu-/hybridi-/MTB-pyörissä on kaikissa eri ketjulinja (43,5 - 50mm) ja silti noita osasatseja on vuosien saatossa nähty käytettävän sekaisin kaikissa mahdollisissa pyörissä eri valmistajien toimesta.
Onkos tuo kolme ratasta lainkaan tarpeellinen suomenmaassa hybridissä?
Selviäähän täällä vaikka sinkulalla...
Itselläni ainakin on sen verran isoja mäkiä pari työmatkalla että mennessä keskimmäisestä rattaasta loppuu vauhti noin 35km/h kohdilla ja tullessa on huomattavasti mukavampi polkea pienellä kakkosella ja ykkösellä mäki ylös (risteykseen) kuin rutistaa selvästi liian isolla "keskiykkösellä" koko matka.
Nuo rattaat on ihan vaihdettavissa mieleisiksi, toisaaltaan mikäs tässä sanomaan kun yksi edessä riittää itselle aivan hyvin.
Nure heitti mielenkiintoisen skenaarion ja olen nyt opiskellut kadensseja, eturattaiden hammastuksia ja vauhteja 11-30 takapakalle.
Pääosin 38-hampaista käytän "arkiajossa", ja 30-38 riittää kyllä ylämäkiinkin, mutta kuntoillessa lukkokengillä sitten 48-hampainen on tasaisella ja alamäissä aika sopiva. 11-48 -välitystä en tosin vielä ole tarvinnut kertaakaan.
Elikkä 40-,42- tai 45-hampainen eturatas voisi olla ok kaikkeen käyttöön? Mitäs jos laittaisikin tuollaisen 42-hampaisen kampisatsin ja heittäisi etuvaihtajan pois? Shimano Alfine FC-S501 varmaan kävisi? Tuolla pääsisi noin neljääkymppiä 80-kadenssilla polkien.
http://www.rosebikes.fi/tuote/shimano-alfine-fc-s501-crankset/aid:670759
Norcolla on mielenkiintoinen VFR(1-6)-hybridipyöräsarja. Tästä näkee kivasti eri osasarjat, alkaen VFR6(Tourney $585)-mallista päätyen VFR1(Tiagra $1535)-malliin. Osasarjat: Tourney-Altus-Acera-Sora-Tiagra.
http://www.norco.com/bikes/city/fitness/vfr/
Avanti Blade, joka mulla on (Blade 1) tarjosi myös vastaavaa vm. 2013, Blade 1,2,3 ja 4 oli myynnissä. Blade 4:ssa oli Tiagra-osasarja. Elikkä pätäkkää kun laittaisi, niin vois tosiaan kaikki vaihtaa.
Tuon laajan välitysalan vastapainoksi saat kyllä aika isot hypyt peräkkäisten välitysten välille, jos laitat yhden eturattaan ja 11-30 8-pakan (kasipakan ymmärsin sinulla olevan). Poljinrytmi sekoaa vauhtiajossa liikaa. Tästä löydät varmaan juttua muualta.
Tuon laajan välitysalan vastapainoksi saat kyllä aika isot hypyt peräkkäisten välitysten välille, jos laitat yhden eturattaan ja 11-30 8-pakan (kasipakan ymmärsin sinulla olevan). Poljinrytmi sekoaa vauhtiajossa liikaa. Tästä löydät varmaan juttua muualta.
Päätin kokeilla 42-eturatasta ja 11-34 8-vaihteista takapakkaa, aattelin, että tuolla 34:lla pääsen jyrkemmätkin mäet ylös. :) Katotaan millaista on ajella. Takapakan voi tarpeen vaatiessa päivittää, vaihtajan ja vivun myös. Millaista välitystä ja mitä takapakkaa muuten suosittelet yhden eturattaan kanssa?
Muoks: Nyt on Alfine kampisarja, takapakka ja ketjut vaihdettu. Tein itse ja hyvä tuli. Seuraavaksi talvea varten suunnittelen eteen levyjarruja, vaatinee uuden kiekon ja haarukan myös. ;)
Blackmind
20.06.2020, 07.15
Ihan piti rekisteröityä tähän foorumille, koska alkanu kiinnostaa työ pyöräily. Ihan senkin takia, että iso kavio ei mahdollista kaikkea urheilua mitä haluaisin 😂
Mutta asiaan. Itellä sama sporster 55 xl rungolla ja pitkä ja painava mies niin mitkä ois kampisuositukset?
Tossa tulikin yksivaihtoehto mutta itsellä se tilanne, että olen tekemässä sinkkua. Eli takavaihtaja sram x7, sramin 10pakka 11-36. Mikä ratas ja kampi sarja ois hyvä eteen? 32?
Xxl ehdotti, että shimano fc-m5100-1 32t. Tarkoitus olisi lähteä ihan tonne siistille metsä reiteille ja työmatkapyöräilyä. Ei mitään umpi mehtä mtb hommia. Sääliksi tkäy pyörää jo nytkin minun alla. Kannattaisko vaihtaa myös takavanne samalla ja mitä suosituksia siihen?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.