Näytä tavallinen näkymä : Korvakuulokkeet
Pyöräilijöitä(kin) on usein syytetty korvalappujen/-kuulokkeiden käyttämisestä ajon aikana.Nyt ,kun itsekin pääsen pyöräilemään töihin,tosin ilman kuulokkeita,olen huomannut merkillisen seikan.Autoilijoilla ns. kuppimalliset kuulokkeet korvilla.Aika riskillä vetävät.:seko:
Pyöräilijöitä(kin) on usein syytetty korvalappujen/-kuulokkeiden käyttämisestä ajon aikana.Nyt ,kun itsekin pääsen pyöräilemään töihin,tosin ilman kuulokkeita,olen huomannut merkillisen seikan.Autoilijoilla ns. kuppimalliset kuulokkeet korvilla.Aika riskillä vetävät.:seko:
En tiedä onko minulla epätavallisen huono kuulo kun autolla ajaessani autoradio päällä en kuule muuta liikennettä ? Esimerkiksi moottoritiellä on vaikea kuulon perusteella havaita takaa tulevaa autoa, myöskin kaupunkiliikenteessä lähestyvän pyöräilijän tai jalankulkijan ääntä minun on vaikea auton sisälle havannoida.
Kukaan ei ole syyttänyt autoradion päällä pitämisestä autoillessa.
Autoillessani turvallisuus pääosin perustuu ns. silmien aukipitämiseen ja muun liikenteen visuaaliseen havannointiin ja sen perusteella tehtyihin arviointeihin muiden liikkujien sijainnista ja liikkeen suunnasta itseni suhteen, jos ajaisin korvakuulolta olisi se vähintään kevyelle liikenteelle aika kohtalokasta.
Pyöräilijöitä(kin) on usein syytetty korvalappujen/-kuulokkeiden käyttämisestä ajon aikana.Nyt ,kun itsekin pääsen pyöräilemään töihin,tosin ilman kuulokkeita,olen huomannut merkillisen seikan.Autoilijoilla ns. kuppimalliset kuulokkeet korvilla.Aika riskillä vetävät.:seko:
Kuppimallisetkaan kuulokkeet eivät kaiketi tuo lisäheikennystä autokuskin kykyyn käyttää kuuloaistiaan liikenteen tapahtumien seuraamiseen, koska monilla kuitenkin raikaa poppikone täysillä. Jo pelkästään uutisten kuunteleminen autossa vaikeuttaa autonkuljettajan ydintehtävän suorittamista.
Autoilijoilla kuulokkeet tai sitten ei niin tajunnantaso aivan yhtä tyhjän kanssa...
Melkeen yhtä tyhjä kuin pyöräilijöillä!
Autolijalla on käytössään taustapeili takana tapahtuvan liikenteen havainnontiin. Jalankulkijalla ja pyöräijällä harvemmin on taustapeiliä eikä taaksepäin muutenkaan pahemmin pälyillä, kuuloaisti paikkaa loistavasti tätä vajetta.
Autolijalla on käytössään taustapeili takana tapahtuvan liikenteen havainnontiin. Jalankulkijalla ja pyöräijällä harvemmin on taustapeiliä eikä taaksepäin muutenkaan pahemmin pälyillä, kuuloaisti paikkaa loistavasti tätä vajetta.
Kuten tiedämme, harva sitä peiliä katselee ainakaan säännöllisesti. Minulle onneksi autokoulusta asti jäänyt selkärankaan, mutta valitettavan usein näkee yksilöitä, joille se on vieras kapistus.
Sent from my K50-T5 using Tapatalk
Itse ajan aika usein napit/nappi korvalla eikä siinä ole mielestäni mitään ongelmaa kun tiedostaa rajoitteensa. Kelvillä ei mielestäni kuulohavaintoon voi muutenkaan luottaa vaan aina sivuttais siirtymiä tehdäs kurkkaan olan yli. Auto tiellä taas ajan vain nappi toisessa korvassa, jolloin kuulen takaa tulevan auton. Metsässä taas harvoin kukaan koittaa takaa tulla ohi jolloin ei ole mitään ongelmaa.
Autolla ajan joskus kuulosuojaimet päässä kun niissä on bluetoothilla toimiva handsfree, ei kuule kyllä ketään eikä mitään mutta eipä nykyaikaisella autolla mielestäni muutenkaan kyllä muuta liikennettä jotain torvea lukuun ottamatta kuule.
Sitten löytyy myös näitä autoilijoita jotka ajaa taustapeilin kautta. Kiinnostaa enemmän miten se takanatulija tulee kun mitä edessä on. Onhan meitä joka junaan....
Ääreisäöllä pitäisi kyllä huomata taustapeilissä tapahtuvat isommat muutokset. Esim. ajovalot.
Juippi, mutta vain melkein... Pyöräilijä pienempänä joutuu aina enemmän tarkkailemaan ympäristöään kuin peltikuoren sisällä olevat.
Pyöräilijällä on kypärä, autoilijalla turvavyö ja veneilijällä on pelastusliivit. Kuka voittaa?
Bätmän voittaa, sillä on ninjapukuhaarniska.
Aina löytyy joku pienempi tai isompi...
Yleensä älykäs pyöräilijä ymmärtää riskinsä ja kompensoi kuuloaan enemmän ympärilleen pälyilemällä. Ei ole koskaan tullut tilannetta jolloin napeista olis ollut jotain haittaa. Päinvastoin, aika moni moottoripyörä/auto on sen verran rikki että ne pörisee tosi kovaa. Turha sitä kuuloansa on tuhota tien päällä.
Pyöräilijöitä(kin) on usein syytetty korvalappujen/-kuulokkeiden käyttämisestä ajon aikana.Nyt ,kun itsekin pääsen pyöräilemään töihin,tosin ilman kuulokkeita,olen huomannut merkillisen seikan.Autoilijoilla ns. kuppimalliset kuulokkeet korvilla.Aika riskillä vetävät.:seko:
Jos kuuntelen musaa puhelimesta niin mullakin on kun ei romun äänentoistojärjestelmään saa signaalia sisään. Pyöräillessä noi ei toimi kun kohisee liikaa tuulessa.
Käytän toispuoleista kuuloketta pyörällä ajaessa eikä se ole koskaan vaikuttanut kykyyni havainnoida mitä ympärillä tapahtuu. Musiikki soi tarpeeksi hiljaa jotta pystyy kuulemaan ympäristön ääniä. Kovassa tuulenkohinassa on kuitenkin yks ja sama kun ei kuule kuitenkaan, mutta silmät on päässä ja niitä käytetään. Taustapeili on siitä kätevä että sen kautta näkee osan takaa tulevista, ei toki kaikkia. Pyörässäkin on ns. kuollut kulma jos ei aktiivisesti katso takaviistoon. Totesin että siihen kuolleeseen kulmaan mahtuu oikein mukavasti esim. kokonainen pyörä. Sen takia pään kääntelyä pitää harrastaa vaikka oliskin peili tangossa.
Silloin kun joskus käytän, buffin alla korvanapit poistavat tuulensuhinan ja hiljaisella volyymillä kuunnellessa kuullee takaa lähestyvän auton vallan mainiosti jo kaukaa. Alkaa musa olla jo kuulovauriota teettävällä tasolla, jos ei kuule muuta liikennettä...
vauhtikorjaavirheet
22.08.2015, 15.48
Mitkä olis hyvät säänkestävät, jotka ei kohisisi kun johto hinkaa jonnekin?
Ihmetyttää, miksi kuulokkeet olis huono juttu? Korvien käyttöön on toki tottunut, mutta eipä kuuloaistilla juuri tee autossa tai prätkällä.
Tapatalkilla vedenkestävästä Sonystä
Mitkä olis hyvät säänkestävät, jotka ei kohisisi kun johto hinkaa jonnekin?
Ihmetyttää, miksi kuulokkeet olis huono juttu? Korvien käyttöön on toki tottunut, mutta eipä kuuloaistilla juuri tee autossa tai prätkällä.
Tapatalkilla vedenkestävästä Sonystä
Bose Sie2 kuulokkeet mulla on ja on sään ja hienkestävät. Silikonisovite pitää napit hyvin korvissa. En tiedä onko tuo malli vielä myynnissä.
EDIT. Taitaa olla vanha malli, nykymalli on SoundSport mikrofonilla ja puhelinnapeilla ja hinta noussut 50%. I laitteille ja galaxylle omat versiot.
Hälytysajoneuvojen sireeni olisi hyvä kuulla, jollei valoja huomaa taustapeilistä, eikä niitä aina huomaa ja/tai jos auto on tulossa kulman takaa. Kuulokkeet saattaa eristää liikaa ulkomaailmasta.
Itse erinäisten kokeiluiden jälkeen palasin sonyn 25-30€ nappikuulokkeisiin. Äänenlaatu kohtalainen (hyvin sonymainen, eli aika hillitty), vaimennus heikohko (verrattuna muihin tulppamallisiin), johto kahisee aika normaaliin malliin, mutta kuulokkeet kestää ja on siedettävät korvissa. Ei mitenkään huiput, mutta ei maksa paljoa, ja kestää hintaansa nähden erinomaisesti. Muissa merkeissä (senheiser, denon, koss) oli ongelmia kestävyyden kanssa, eikä ollut kovin mukavat korvakäytävissä.
Ehkä joku sonyn langaton malli voisi toimia paremmin...
Highlander
22.08.2015, 20.04
Sitten löytyy myös näitä autoilijoita jotka ajaa taustapeilin kautta. Kiinnostaa enemmän miten se takanatulija tulee kun mitä edessä on. Onhan meitä joka junaan....
Ääreisäöllä pitäisi kyllä huomata taustapeilissä tapahtuvat isommat muutokset. Esim. ajovalot.
Oletko ajanut koskaan Saksassa autolla? Siellä on syytä kiinnostaa se taustapeili vaikka ajaisi 200 km/h ;)
Sent from my iPad using Tapatalk
Sitten aika onnettomia kuskeja on sellaiset, joita kiinnostaa apukuski enemmän kuin liikenteen tuijottelu.
Oletko ajanut koskaan Saksassa autolla? Siellä on syytä kiinnostaa se taustapeili vaikka ajaisi 200 km/h ;)
Sent from my iPad using Tapatalk
Juu, uskon että siellä eri asia kun täällä. Mutta eikö siellä ole suoraan oma kaista hitaammille? Suomessa nämä taustapeilihönöt jää tarkkailemaan takanatulevan reaktioita kun vauhti tippuu samalla huomaamatta reilusti alle nopeusrajoituksen. Ihanaa porukka!
paternoster
23.08.2015, 10.22
Oliko tämän ketjun tarkoitus huomioida autoilijoiden kuulokkeiden käyttö joka mun nähdäkseni on aika vähäistä vaiko olla yleinen nillityspaikka autoilijoiden pahuudesta? Jos jälkimmäinen osuu paremmin, lienee sopivia ketjuja jo ollut olemassa. Mutta koska nyt löyhästi aihepiiriin sopii tämäkin niin avaudunpa sitten; havaittu kelvillä neiti joka huiteli rullaluistimillaan menemään koko väylän leveydellä napit korvillaan ja samalla joko selasi soittolistaansa tahi pläräsi sähköpostiaan älyluuristaan eli katse oli 98% ajasta muualla kuin etenemissuunnassa. Kenellekään ei kolaria toivo mutta ehkä tuollaisen tapauksen herättäisi jo oma ulosajo jonnekin karheikkoon. Tosin näillekin havainnoille on jo olemassa oma paikkansa.
Ohiampuja
23.08.2015, 10.37
Juu, uskon että siellä eri asia kun täällä.
Minä olisin toista mieltä. Aika paljon tulee nykyään ajeltua moottoritiellä, ja ihan liian usein siellä näkee kuskeja jotka eivät yhtään seuraa mitä takana tapahtuu.
Sama on kyllä tavallisella maantielläkin. Jos sitä tyttären muuttokuormaa rahdatessa perään on kasvanut pitkä autojono, niin olisi fiksua välillä väistää johonkin levikkeelle.
Ketjureaktio
23.08.2015, 20.17
En tiedä onko minulla epätavallisen huono kuulo kun autolla ajaessani autoradio päällä en kuule muuta liikennettä ? Esimerkiksi moottoritiellä on vaikea kuulon perusteella havaita takaa tulevaa autoa, myöskin kaupunkiliikenteessä lähestyvän pyöräilijän tai jalankulkijan ääntä minun on vaikea auton sisälle havannoida.
Kukaan ei ole syyttänyt autoradion päällä pitämisestä autoillessa.
Autoillessani turvallisuus pääosin perustuu ns. silmien aukipitämiseen ja muun liikenteen visuaaliseen havannointiin ja sen perusteella tehtyihin arviointeihin muiden liikkujien sijainnista ja liikkeen suunnasta itseni suhteen, jos ajaisin korvakuulolta olisi se vähintään kevyelle liikenteelle aika kohtalokasta.
Sanos sen paremmin :)
Itse ainakin kuljen melkein aina napit korvassa. Työmatkat sekä maasto- ja maantielenkit eikä ole tapahtunut kertaakaan mitään onnettomuutta tai edes läheltä piti-tilannetta, joka olisi johtunut siitä etten kuule autoa, toista pyöräilijää tai jalankulkijaa (koputan puuta silti). Lainatakseni omaa autokoulun opettajaani, jonka ensimmäinen lause ensimmäisellä teoriatunnilla " kaikki muut liikenteessä olevat ovat idiootteja." Ketään sen kummemmin syrjimättä tai väheksymättä olen huomannut suomalaisesta liikenne kulttuurista, että säännöistä ei paljon välitetä ja kohteliaisuus on harvinaista herkkua. Siksi luotan aina näköaistiini ja annan musiikin soida niin kovaa kuin korvat kestävät, koska musiikki ei häiritse keskittymistä ajamiseen kun se on vain taustameteliä.
Tästä päästään opettajani seuraavaan opetukseen : "ennakoi aina kolme askelta. " jos olettaa, että muut eivät tiedä, osaa tai välitä liikennesääntöjä on jo henkisesti niskan päällä. Monta kertaa olen seurannut vierestä läheltä piti-tilanteita, koska joku ei tajunnut ajatella mitä voisi tapahtua jos..
Tärkeimpänä itse pidän ehkä oman haavoittumisen tunnetta. En rupea koskaan kisaamaan auton kanssa tilasta saati nopeudesta koska en voi ikinä voittaa. Sen kun moni pyöräilijä tajuaisi niin ei tarvitsisi lukea iltalehdestä kuinka joku autollaan mällää pyöräilijöitä kuoliaaksi.
Lisäys, tässä vähän vessalukemista aiheeseen liittyen http://singletrackworld.com/columns/2015/03/bez-the-sounds-of-science-2/
Itse ainakin kuljen melkein aina napit korvassa. Työmatkat sekä maasto- ja maantielenkit eikä ole tapahtunut kertaakaan mitään onnettomuutta tai edes läheltä piti-tilannetta, joka olisi johtunut siitä etten kuule autoa, toista pyöräilijää tai jalankulkijaa (koputan puuta silti). Lainatakseni omaa autokoulun opettajaani, jonka ensimmäinen lause ensimmäisellä teoriatunnilla " kaikki muut liikenteessä olevat ovat idiootteja." Ketään sen kummemmin syrjimättä tai väheksymättä olen huomannut suomalaisesta liikenne kulttuurista, että säännöistä ei paljon välitetä ja kohteliaisuus on harvinaista herkkua. Siksi luotan aina näköaistiini ja annan musiikin soida niin kovaa kuin korvat kestävät, koska musiikki ei häiritse keskittymistä ajamiseen kun se on vain taustameteliä.
Tästä päästään opettajani seuraavaan opetukseen : "ennakoi aina kolme askelta. " jos olettaa, että muut eivät tiedä, osaa tai välitä liikennesääntöjä on jo henkisesti niskan päällä. Monta kertaa olen seurannut vierestä läheltä piti-tilanteita, koska joku ei tajunnut ajatella mitä voisi tapahtua jos..
Tärkeimpänä itse pidän ehkä oman haavoittumisen tunnetta. En rupea koskaan kisaamaan auton kanssa tilasta saati nopeudesta koska en voi ikinä voittaa. Sen kun moni pyöräilijä tajuaisi niin ei tarvitsisi lukea iltalehdestä kuinka joku autollaan mällää pyöräilijöitä kuoliaaksi.
Lisäys, tässä vähän vessalukemista aiheeseen liittyen http://singletrackworld.com/columns/2015/03/bez-the-sounds-of-science-2/
amen
Kuulokkeet eivät poista sitä faktaa että joku voi tulla hyvin hiljaisella ajoneuvolla takaa. Tällainen ajoneuvo voi olla joku sähköllä kulkeva, tai ihan vain fillari. Se että ajoneuvo ei pidä lainkaan ääntä ei muuta väistämisvelvollisuuksia. Itse olen useamman kerran todistanut jalankulkijaa joka ei pitänyt kuulokkeita korvilla, mutta ei katsonut ympärilleen ennen kuin astui käyttämälleni ajolinjalle, ja sitä kautta erinäisiä jarrutuksia/väistöliikkeitä on tullut useamman kerran tullut tehtyä. Nämä ilmeisesti oletti että jos jostain joku tulee, se pitää hirmuista meteliä? Kyllähän kuuloaisti voi toimia lisäturvana, mutta kuuloaisti ei ikinä saa olla se minkä avulla varmistutaan jostain. Toki jossain tilanteissa on hyvä jos kuulee takaa tulevan äänimerkin, mutta tuohon auttaa paljon jos ei ihan täysillä kuuntele.
Jos kuulokkeiden käyttö kiellettäisiin, niin yhtä hyvin mielestäni autostereot pitää kieltää lailla, ja kaikkien pitäisi ajaa ikkunat auki jotta kuulee ympärillään olevan liikenteen hyvin. Myös moottoripyörällä ajaessa pitäisi ajaa ilman kypärää jotta kuulee ympärillä olevan liikenteen hyvin.
Mitkä tahansa napit hankkiikin, nii yleensä niihin sopii tuommoiset koss tulpat. Tungetaan korvaan ja pysyy kuin tauti. Ainakin omassa ahtaassa korvakäytävässä.
Kolmiin erimerkkisiin nappeihin oon tuommoset irtopäät ostanu ja voin suositella.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/27/98e7c1eaa502a0c6f57d4a120a346e09.jpg
Oma kokemukseni vajaan viikon kuulokkeiden kanssa fillaroidessa sanoisin että sekä napit korvassa tahi ilman pitää samalla tavalla päätä kääntää. Kuulokkeilla sain viimakohinan pois joka tuntuu auttavan joidenkin äänien seuraamiseen paremmin, muuten kyllä nuo vaimentavat hieman. Pyöränmittaria en enää kaipaa kun kuuluu väliajoin vauhdit ja ajat napeista, voi keskittyä silmien käyttämiseen siihen liikenteen seuraamiseen.
Vielä kun saisi peilin hommattua, kapeilla maanteillä lisäisi turvallisuutta ainakin omalla kohdalla.
brilleaux
29.08.2015, 11.41
Mitkä tahansa napit hankkiikin, nii yleensä niihin sopii tuommoiset koss tulpat. Tungetaan korvaan ja pysyy kuin tauti. Ainakin omassa ahtaassa korvakäytävässä.
Kolmiin erimerkkisiin nappeihin oon tuommoset irtopäät ostanu ja voin suositella.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/27/98e7c1eaa502a0c6f57d4a120a346e09.jpg
Mistäpä noita saa?
Mistäpä noita saa?
kärkkäinen oulu ainakin myy
Google löysi tuolta: https://www.expert.fi/Tuotteet/Audio/Tarvikkeet/Spark-Plug-varatyynyt
Toimiskohan tällainen vastamelukuuloke tuulen suhinaa vastaan??
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/26487/dhcjx/Sennheiser-MM-450-X-Bluetooth-vastamelukuulokkeet
Kokemuksia kaipailisin noista korvan päälle tulevista, napit ei oikeen mulla toimi.
E-villestä ostin ensimmäiset langattomat nappini ja hinta-laatu -suhde ylitti odotukset huimasti. Äänenlaatu on aivan hyvä ja saundi tasapainoinen, ei pyörällä ajaessa osaa kaivatakaan 300 euron luurien tasoa.
http://www.e-ville.com/fi/113-kuulokkeet/14052-langattomat-kuulokkeet-ja-handsfree.html
Eniten tykkään siitä että akku ja lähetin on tajuttu sijoittaa johtoon eikä nyrkin kokoiseksi veistettyihin kuulokeosiin kuten varhaisissa versioissa. Todella kevyet ja akku kestää oikeasti +5 tuntia käyttöä. Äänenvoimakkuuden säätö ja vastausnappi myös plussaa, joskaan ei välttämättömiä. Hieman ärsyttävä ominaisuus on sisäänrakennettu ääniohjaus. Kun puhelin soi, napit kysyvät "yes or no? yes or no? yes or..." ja toimivat sen mukaan mitä vastaat. Toimii siis hands freenä myös.
Ei ole maksettu mainos :)
Lähetetty minun D5803 laitteesta Tapatalkilla
Siitä 3-tiet
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/39071/dqcvn/AKG-K-3003i-referenssitason-3-tie-nappikuulokkeet
Siitä 3-tiet
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/39071/dqcvn/AKG-K-3003i-referenssitason-3-tie-nappikuulokkeet
Jätän seuraavan pyörän ostamisen väliin, jos tuollaisiakin löytyy.
Pitäähän sitä luukuttaa laadukkaasti täböllä myös pyöräillessä!
Te joko aliarvioitte kuulon merkitystä tai sitten teillä on huono kuulo :) Äänimaisema on ainakin alitajuisesti aika tärkeä asia tilan havainnoinnissa.
That said, itselläni on melkein aina napit korvissa—tosin ihan perusversiot jotka tarkoituksella päästävät huomattavasti ääntä läpi. Pitävät kuitenkin korvakäytävät suojassa syysviileillä. Porukassa ajaessa ei koskaan päällä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.