Näytä tavallinen näkymä : Hollowtech keskiön ja kammen välinen rako
Vaihdoin eilen uuden hollowtech ii keskiön, sillä koko kesän on keskiön suunnalta kuulunut pientä naksuntaa. Vanha keksiö oli shimanon bb-51 ja uusi bb-70, jonka pitäisi korvata aikaisemman suoraan. Vaihto sujui muuten (melko) ongelmattomasti, mutta asennuksen jälkeen vasemman puoleisen kammen ja keskiön väliin jäi pieni rako, n. 1-2mm. En muista nähneeni aiemmin tuollaista rakoa, joko siksi että se on ollut kuran peitossa, tai siksi ettei sitä ole ollut ollenkaan. Keskiön mukana tuli 4 spaceriä, joista laitoin yhden muistaakseni 2,5mm:sen oikealle puolelle, kuten aiemminkin oli. Onko siis kuvassakin näkyvä rako ihan ok vai pitääkö hinkata spacereiden kanssa lisää?
http://i5.aijaa.com/b/00009/13939205.jpg
Ja ei, keskiön vaihto ei auttanut naksumiseen...:mad:
Iglumies
20.08.2015, 12.09
Jos siinä ei olisi rakoa, kammet ei pyörisi.
Naksunta kuuluu varmaan polkimista, ainakin itsellä yleensä se syy on siellä.
supertele
20.08.2015, 13.16
Tyhmä kysymys, mutta kai sä laitoit paikalleen ruuvit, joilla vasen kampi kiristetään akseliin? Tossa kuvassa niitä ei ole.
Mulla oli joskus samaa naksumisongelmaa, ja noita ruuveja sai muuten kiristää melko tiukkaan ennen kuin naksuminen loppui (hetkeksi). Uusi keskiö, kierteiden oikaisu ja feissaus mulla lopetti naksumisen pysyvästi.
Joo täytyy noi polkimet vielä irrotella ja rasvailla josko se auttais. Ruuvit laitoin kiinni, mutta pitänee kiristää vielä uudestaan jollakin toisella kuusiokoloavaimella, nykyinen tuntui jo tylppääntyvän jonkin verran vaikka olisi saattanut kiristyä vielä.
Puhutaanko tässä nyt rungon ja keskiön välissä olevasta raosta vai keskiön ja kammen välisestä raosta?
Onko Deoren kammet?
Jos on, naksunta voi tulla rattaiden kiinnityspulteista, joita olen joutunut kiristämään molemmista meidän perheessä olevista Deoren kampiseteistä turhan usein.
Joku 1mm rako jää väkisinkin, kun kampea vasten on laakerin sisäkehä, joka tulee vähän ulommas kuin ulkokehä.
Puhutaan keskiön ja kammen välisestä raosta, mutta iglumiehen kommentti jo auttoi avaamaan hieman silmiä ja tajuamaan ettei ne kammet pyöri jos ne hinkkaa kiinni keskiöön. Kammet tosiaan on deoret, kiitos vinkistä, testaanpa tuotakin illalla.
Lisäksi siinä kammessa akselin reiässä lienee (muovinen), kiristysruuvi, jolla kammen saa painettua niin pitkälle akselin päähän kuin pitäisi. Eli ensin sillä kiristetään kampi paikoilleen, sen jälkeen kiristetään kammesta 2 pulttia tasakireelle.
supertele
20.08.2015, 16.57
Ja sitä muovista kiristysruuvia (crank arm bolt) ei sitten käännetä hampaat irvessä vaan sen verran, että ottaa kiinni.
PS. Jos ei satu olemaan oikeaa työkalua ruuvin kiristykseen, Fiskarsin sakset toimii hyvin.
PPS. Crank arm boltin ostaminen Helsinkiläisestä kivijalasta ei muuten onnistu. Tai ei onnistunut pari vuotta sitten, kun sellasta koitin metsästää. Kävin ehkä kymmenessä liikkeessä ja soitin läpi yhtä monta.
Oikealla työkalulla se onkin hankala saada liian kireälle.
Jossain Shimanoissa on ainakin tuossa irtoavassa kammessa pieni pykälä eli pieni väli jää tuohon.
Kai olet kokeillut että onko siinä klappia eli pamauta nyrkillä vuorotellen molemmilta puolilta. Jos rako muuttuu niin joko kampi ei ole tarpeeksi syvällä tai sitten tarviit yhden speiserin lisää.
ParkToolin ohjeilla pärjää http://www.parktool.com/blog/repair-help/external-bearing-crank-systems-hollowtech-ii-megaexo-giga-x-pipe-x-type-campagnolo-ultra-torque
Ei ollut klappia tuossa ja kiristysruuvinkin laitoin kiinni, mutta ehkä hieman turhan kovasti väännettynä. Noh mutta noiden ohjeiden mukaisesti olisi oikein, sillä tuo shell widht on tuossa omassa tuo 73mm. Jokatapauksessa, nyt on päästy naksumisen kanssa voiton puolelle, ainakin toistaiseksi. Sain naksunnat pois ruikkimalla ulkoisesti TF2:sta polkimien kiinnikkeisiin ja rattaiden pultteihin. Jos natina palaa niin pitänee ottaa ruuvit irti ja laittaa rasvat sitä kautta. Kyllä se vaan tuntu hyvältä heittää lyhyt lenkki ilman ylimääräisiä ääniä
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.