Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ranteesta sykkeen mittaavat GPS urheilukellot

Sivut : [1] 2 3 4

tiaalto
14.08.2015, 14.47
Kiinnostaisi hommata jokin puhelinta näppärämpi vekotin lenkkien träkkäämiseen ja sykemittauskin periaatteessa kiinnostaa - mutta minkään sykevyön kanssa säätäminen taas ei. Jokin tällainen suoraan ranteesta sykkeen ottava GPS urheilukello olisi ainakin paperilla kiva:

* TomTom Cardio Multisport
http://www.dcrainmaker.com/2014/04/tomtom-cardio.html

* Garmin Forerunner 225
http://www.dcrainmaker.com/2015/05/garmin-fr225-gps-optical-hr.html

* Fitbit Surge
http://www.dcrainmaker.com/2015/01/fitbit-surge-depth-review.html

TomTomissa ja Fitbitissä on pyöräilytuki ja Garminissa ilmeisesti ei. Löytyykö täältä omakohtaisia kokemuksia ko. laitteista tai vastaavista mihin en ole vielä törmännyt?

supertele
14.08.2015, 17.05
Ei sykevyön kanssa säädetä. Se laitetaan ennen lenkkiä päälle, mikä vaatii saman verran vaivaa kuin kypärän pukeminen.
Ei ole kokemusta ranteesta mittaavista, mutta jättäisin väliin. Miten meinaat käyttää tuollaista ne 9 kuukautta vuodessa, kun lenkillä tarvitsee takin?

nure
14.08.2015, 17.14
Jos tosiaan haluaa sykettä mitata niin ei tosiaan ole mitään säätämistä, toisaaltaan, myin M400:n sykevyön välittömästi pois joutilaana.

Jossain kyllä oli juttua ainakin TomTomin epätarkkuudesta versus perinteinen.

idlari
14.08.2015, 23.56
Miolla on järkeviä kellomaisia sykemittareita mutta niissä ei ole GPSää; mikään ei toki estä käyttämästä erillistä GPSää sen kanssa.

BONK
15.08.2015, 11.51
Aika monelle tuo ranteesta mitattu tarkkuus riittää koska heitot eivät ole suuren suuria. Vaikka olen noita sykevöitä käyttänyt kohta 30 vuotta niin ei minulle tulisi lainkaan ikävä, jos niitä ei tarvitsisi päälle pukea, joten mielenkiinnolla odotellaan tämän sektorin kehitystä.

TuH
15.08.2015, 12.32
Aika monelle tuo ranteesta mitattu tarkkuus riittää koska heitot eivät ole suuren suuria.

Yhden melko tuoreen testin (laiskottaa enkä jaksa kaivaa linkkiä) mukaan ranteen pulssimittauksessa oltiin 86 % ajasta oikealla sykealueella, 13 % ajasta yhden sykealueen verran väärässä ja 1 % ajasta kaksi sykealuetta väärässä (verrattuna rintakehän sykepantoihin). Kuka tietysti mistäkin tykkää, mutta jos virhemarginaali on tuota luokkaa, niin voi melkein yhtä hyvin harjoitella puhtaasti fiilispohjalta.

tiaalto
15.08.2015, 23.03
Mulle jäi nyt vähän epäselväksi noi mahdolliset ongelmat kylmällä kelillä - tietääkseni ihmiset käyttävät rannekellojakin takkien kanssa, mikä tuossa nyt olisi erilaista? Tuo HRM:n tarkkuus nyt on kanssa vähän niin ja näin, jotenkin en jaksa uskoa maailmani murenevan vaikka lukemat eivät supereksakteja olisikaan. GPS trakkaus on kuitenkin etusijalla, syke on enemmänkin plussaa.

TuH
15.08.2015, 23.51
Mulle jäi nyt vähän epäselväksi noi mahdolliset ongelmat kylmällä kelillä - tietääkseni ihmiset käyttävät rannekellojakin takkien kanssa, mikä tuossa nyt olisi erilaista?

Jos pulssimittaus tapahtuu valaisemalla ihoa pienillä ledivaloilla, niin siinähän puet mittarin hihan päälle...

LJL
16.08.2015, 00.55
Onnistuuhan se niin että mittari on siellä kerrospukeutumisen alla. Huonona, etten sanoisi rektaalista olevana puolena on se, ettei näe mittarista yhtään mitään informaatiota treenin aikana. Samoin ei voi esim. tarvittaessa näppylöidä mittaria.

maalinni
16.08.2015, 09.10
Ja voisi kuvitella, että tuollainen mittari pitää olla suht tiukalla, että toimii. Itse pidän tietyissä lajeissa kelloa todella löysällä ettei purista rannetta. Esim. Hiihdossa kelloa ei tosiaan näe ja se sitten puristaisi ikävästi kättä. Kuntosalilla varsinkin huomaa miten ranteenkin verisuonet paksuuntuu treenin aikana ja kelloa pitää löysätä. Salilla en tosin käytä sykkeen mittausta vaan tsekkaan vaan taukojen pituudet.

juusoj
16.08.2015, 09.13
Mulle jäi nyt vähän epäselväksi noi mahdolliset ongelmat kylmällä kelillä - tietääkseni ihmiset käyttävät rannekellojakin takkien kanssa, mikä tuossa nyt olisi erilaista? Tuo HRM:n tarkkuus nyt on kanssa vähän niin ja näin, jotenkin en jaksa uskoa maailmani murenevan vaikka lukemat eivät supereksakteja olisikaan. GPS trakkaus on kuitenkin etusijalla, syke on enemmänkin plussaa.

No eikö sitten kannata suosiolla etsiä versiota missä sykkeen saa sitten tarvittaessa erikseen pannalla ja menee sillä kuuluisalla mutulla muuten!?! Koska tolla virhemarginaalilla juuri siitä mutusta eroa :D

maalinni
16.08.2015, 09.20
Onnistuuhan se niin että mittari on siellä kerrospukeutumisen alla. Huonona, etten sanoisi rektaalista olevana puolena on se, ettei näe mittarista yhtään mitään informaatiota treenin aikana. Samoin ei voi esim. tarvittaessa näppylöidä mittaria.

Suunto voisikin lanseerata rektaalipodin, joka mittaa sykkeen optisesti. Ei ainakaan sensori häiriintyisi ylimääräisestä valosta, ja ei tarvitsisi säätää rintapannan kanssa.

Pekka Sirkiä
16.08.2015, 10.02
Nuariso, hoi!!! Ei kannata rynnätä kauppaan ostamaan _vielä_ lastentautisia hilavitkuttimia!!! Teillä - vähän alle ja yli 3-kymppisillä - on aikaa odotella. Sen sijaan me yli 5-kymppiset hätäilemme (osin turhaan, osin syystä), että emme ehdi kokeilla kaikkea uutta teknoloogiaa, ennen kuin kualo korjaa... :( :eek: :mad:

J.k. En, btw, kaukonäköisesti koskaan tullut hankkineeksi sykevyömittaria (= so last season), kun odottelin näitä rannevekottimia (about 10 vuotta)... Nimim. polkee-jo-täyttä-vauhtia-kohti-sykemittarikauppaa... :cool:

TuH
16.08.2015, 12.40
Suunto voisikin lanseerata rektaalipodin, joka mittaa sykkeen optisesti. Ei ainakaan sensori häiriintyisi ylimääräisestä valosta, ja ei tarvitsisi säätää rintapannan kanssa.

Portaaton vertikaalinen säätövara saattaisi hyvinkin ratkaista kontaktiongelmat, joita Suunnolla on ollut perinteisissä sykevöissä.

Rikup
16.08.2015, 17.21
Täällä on fitbit surge ollut käytössä ja melko tyytyväinen olen ollut, sykemittaus reaaliaikaisesti lienee se suurin ongelma näissä optisissa mittareissa eli lukema päivittyy selkeällä viiveellä (about 30-60s) eli ei tuota rannetta ole tarvetta jatkuvasti pällistellä :).
Käytön aikana sitä tuleekin seurattua lähinnä aikaa, kuljettua matkaa, keskisykettä ja keskinopeutta (harvaksemmin näitä kahta).
Reenin jälkeen ja synkattua puhelimeen tuleekin hyvin tietoa ja nätisti reitti piirtyy karttaan, kaikki käytännössä tapahtuu fitbitin oman app'sin kanssa ja tietojen ulosvienti ei taida juurikaan olla mahdollista.

Kellolla ei ole vielä tullut samaa vastaan kuin mitä sykevyöllä, nimittäin aika monta kertaa näytti kovissa thaiboxing reeneissä jotain yli 220 bpm piikkejä kun vissiin vyö päässyt vähän irtoomaan kropasta.

Tuossa vielä kattavampi arvostelu joutuubista http://youtu.be/so1Pyn8L2oM

MV
16.08.2015, 20.07
Täytyy sanoa, että on aina ollut vähän kynnystä käyttää sykevyötä uidessa. Koskee tietysti lähinnä meitä poikia. Että sillä mielellä olen vilkuillut noita rannemittareita. Toisaalta uinnin mittaus on muutenkin niin spesiaalia, että harvasta mittarista on muutenkaan hyötyä.

juusoj
16.08.2015, 20.31
Kamppailulajeissa muutenkaan tule pidettyä mitään mukana.. periaatteessa sykevyö vielä menee mutta mitään kelloa tms vois ees kuvitella pitäväni treenatessa.. eikä ne saavutetut tiedotkaan treenin aikana mun mielestä vielä anna muuta kuin huvia 😀

Oon joskus uidessa käyttänyt jotain, en muista mitä vyötä, eikä siinä ole mitään isoa ongelmaa ollut...

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

sledgehammer
16.08.2015, 21.33
Saahan noihin mittareihin vaikka BT-smart vyön kiinni talvitreenejä ajatellen. Vielä kun tomtom tekisi sen uimamoodin tuohon,niin olis heti hankintalistalla. Otti kyllä sykkeen vedessä, mutta kun oikeaa moodia ei ole, niin vetojen tahti ja määrä jää tallentumatta. Ovat kyllä suunnitteemassa tuota lisäominaisuutta. Vyön kanssa uiminen on ihan penaalista. Ei tarvii kuin päädystä potkaista, niin sykevyö on jo kaksinkerroin... Siitä on ihan oikeasti konkreettista haittaa.

Kamppailulajeissa muutenkaan tule pidettyä mitään mukana.. periaatteessa sykevyö vielä menee mutta mitään kelloa tms vois ees kuvitella pitäväni treenatessa.. eikä ne saavutetut tiedotkaan treenin aikana mun mielestä vielä anna muuta kuin huvia 😀

Wahoo tickr vaan budoasun alle, niin voi sitten treenin jälkeen latailla ulos treenin tiedot. Ihan näppä vehje, ostin semmosen keväällä, kun sykemittari hajosi ja joku halpa laite piti saada nopeasti käyttöön.

http://eu.wahoofitness.com/devices/wahoo-tickr-x-heart-rate-strap.html

Kemizti
16.08.2015, 21.37
^ hrm-swim ;)

sledgehammer
16.08.2015, 21.43
Vyö, ei kiitos. Tuolla wahoolla kävin jo uimassa ja se ei siinä em syistä oikein toiminut. En jaksa kokeilla tuota. Menis mittarikin vaihtoon, kun ei Fenix 2 tuota tue. Hiljattain ostin tuon kakkosen ja en just nyt jaksais taas päivittää. Kunhan tekniikka kehittyy ja malleja tulee, niin kyllä jonkun rannevempeleen vois ottaa uimahommiin. Vyötä en ota.

Kemizti
16.08.2015, 22.13
Anteeks että mainitsin :p

sledgehammer
16.08.2015, 23.53
Heh, jos olisin nyt konetta ostamassa niin saattaisin harkita, jos pääsisin testaamaan. Aika varauksella tuohon kuitenkin suhtaudun. Tuo HRM-swim ei taida myöskään antaa reaaliaikaista dataa kelloon? Eipä sitä anna wahookaan, tallentaa sykevyön muistiin ja sitten ne ovat sieltä synkattavissa.

Kemizti
17.08.2015, 07.36
Juueianna, reaaliakkaista siis.. Mutta pinnalle ku nousee, nii synkkailee sitten.

tiaalto
18.08.2015, 14.15
Tuo Rikup:n Fitbit Surge kokemukset kuulostivat kyllä aika lupaavilta. Tuo viive mittauksen ulosannissa ei kyllä välttämättä ole kauhea ongelma, koska tuskin ainakaan maastopyöräillessä on kauheasti aikaa vilkuilla kelloa. Treenien helppo/automaattinen siirto sovelluksesta toiseen näköjään vaatisi hieman hakkerointia (http://kevin.sanders.io/2015/exporting-your-fitbit-surge-gps-run-data), mutta toisaalta voisi olla mukava pikku koodaushaaste.

Haku foorumille antoi ymmärtää että ainakin yksi TomTomin omistajakin täällä olisi?

Kemizti
18.08.2015, 21.37
Forerunner 225:sesta melko kattavasti:
http://www.dcrainmaker.com/2015/08/garmin-forerunner-225-depth-review.html

Lare
01.09.2016, 13.36
Onko kuluneen vuoden aikana tullut lisää kokemuksia otsikon laitteista? Eli gps ja sykkeen mittaus ranteessa samassa laitteessa. Jonkun nykyaikaisen testin voi myös linkittää. Budjetti alle 300e.

Anaxagore
01.09.2016, 15.06
Onko kuluneen vuoden aikana tullut lisää kokemuksia otsikon laitteista? Eli gps ja sykkeen mittaus ranteessa samassa laitteessa. Jonkun nykyaikaisen testin voi myös linkittää. Budjetti alle 300e.

Tässä: http://www.dcrainmaker.com/2016/05/garmin-vivoactivehr-review.html
Itsellä ollut kyseinen värkki yli kaksi kuukautta ja olen tyytyväinen. Täällä löytyy sekä vanhan vivoactiven että uuden hr-mallin kokemuksia: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52602-Garmin-Vivoactive/page5

jalu78
02.09.2016, 13.50
Polar M600 pari viikkoa käytössä ja toimii todella hyvin myös vedessä. Sykkeen mittauksen tarkkuudesta vertailukohtana Polar V800, ei huomattavaa eroa. Android Wear- sovelluksille en laske minkaanlaista painoarvoa, en käytä niitä lainkaan niin akkukin kestää 4-5 päivää. M600 synkkaus toimii ongelmitta, toisin kuin V800.

juusoj
02.09.2016, 15.00
Eikö koko m600 hienous ole juuri android wear?

jalu78
02.09.2016, 16.17
Ei minulle ainakaan...

juusoj
02.09.2016, 23.02
Se oli ihan yleinen kysymys. Käsittääkseni markkinoilla olisi jopa parempia laitteita ajatellen lisäosia yms kuin m600 mutta se keuluu juuri tolla android puolella taas ohi..

Ohiampuja
05.01.2018, 11.16
Toimiiko sykkeen rannemittaus hiihtäessä? Olen kuullut töissä ihmettelyä kun juostessa sykkeen rannemittaus toimii hienosti, mutta hiihtäessä tökkii pahasti. Ja näin kävi itsellänikin Forerunnerin kanssa...

maalinni
05.01.2018, 11.23
Toimii todella hitaasti hiihdossa. Eli ylämäen jälkeen voit tarkistaa sykkeen, kun olet ensin laskenut alamäen. Johtuuko ”liian” kireällä olevasta sauvasta vai ylipäätään siitä, että ylämäessä ranne käy sydäntä ylempänä? Mutta hitokseen ärsyttävää silti.

hcf
06.01.2018, 10.00
Enpä ole M430:lla hiihdossa pahemmin tarkkaillut kelloa koska on hihan alla piilossa. Mutta aikalailla samanlaisia keskiarvoja antaa mitä oli m400. Omasta mielestä toimii loistavasti. Sykevyöllä on suurempi todennäköisyys häiriöihin.
Rannekkeen kireus ja paikka on aika oleellinen. Ranneluun takana sen verran tiukalla ettei nouse luun päälle mutta ei niin tiukalla että ahistaa/puristaa (verenkierto heikkenee).

Siinä lumisateessa tarpomista vapaalla.
https://farm5.staticflickr.com/4645/25660644178_626d59def2_o_d.jpg

IHD
06.01.2018, 14.12
Itellä Garmin F35 rannemittari kun "sain niin halavalla" (Kikantista)- onhan se vähän hidas reagoimaan nopeisiin muutoksiin, mutta ihan hyvin hiihdossakin pelittänyt kun itseä ei kiinnosta muu kuin keskisyke ja kuljettu matka. Ovat olleen aikalailla samoissa kuin Polarin H7 sykevyöllä ja Samsungin kalikalla saadut lukemat. Täytyy jossain välissä verrata mitä nuo F35:sen arvot täsmää Polarin M450:sen kanssa fillarilla ajettaessa. Hintaisekseen F35 on kyllä kätevä peli ja miellyttävämpi käyttää kun nää rintapannat. Ikävämpi ominaisuus on, ettei ole mitään syke+ matkatiedon standardia, jolla voisi siirrellä tietoja Sporttitrakkerin , Polar Flown ja Garmin Connectin välillä suoraan. Nyt pitänee ostella Google Playsta tuo SyncMyTrack - onko sen toimivuudesta muuten jollain enemmän kokemuksia ??

maalinni
06.01.2018, 16.41
Keskisyke onkin varmaan ok, mutta minä tykkään seurata sykettä ja välillä ärsyttää että se tulee minuutin viiveellä.

Sitä en usko, että sykepanta olisi alttiimpi häiriöille. Mutta ei siihen epämukavaan himmeliin ole enää palaamista. Vähän sama juttu kuin langattomissa kuulokkeissa, että voittaa mukavuudessa minkä laadussa häviää.

hcf
06.01.2018, 16.51
Lihaskuormitustahan ne ei mittaa joten heikosti toimii voimalussa. Ite en ainakaan edes käynnistä harjotusta sillon ku se on turhaa. Sykkeet ei juurikaan nouse

STN
06.01.2018, 20.43
Aikaisemmin oli Fitbit, mutta se hajosi. Veljellä ja 5 muullakin kaverilla oli Fitbit. Kaikki hajosivat takuun päätettyä. Sen jälkeen ostin Garmin Forerunner F35:n ja tähän olen ollut tyytyväinen. Garminin tarkkuutta en jaksanut mitata kun huomasin että Fitbitkin oli tarkka, mittaan verenpaineen päivittäin Omronin olkavarmittarilla ja pulssi ei koskaan heittänyt Omronin ja Fitbitin välillä kuin muutaman pulssin ja sekin saatto olla ajankohdasta johtuva tms.

järtsy
06.01.2018, 20.56
Mulla on Garmin forerunner 235 ja sykkeen mittaus oli kyllä iso pettymys, jossain tasapaksussa suorittamisessa vois toimia riittävällä tarkkuudella mutta esim maastopyöräilyssä ei. tulee niin viiveellä(jos tulee) syke ja heittää pahimmillaan yli 20 pykälää niin ei tuolla kyllä tee mitään.

Varmaan osittain yksilöllistä kun luin kuitenkin arvosteluja ennenkuin ostin ja niissä kehuttiin kyllä.

Laerppi
06.01.2018, 22.49
Itselläni ei myöskään toimi missään lajissa Garmin rannemittaus, kokeiltu parilla eri laitteella. Ekan 20-30min jälkeen alkaa näyttämään jokseenkin todellisia lukemia. Esimerkiksi maksimisykkeet usein mitä sattuu. Riippuu ranteesta miten toimii.

Mcross
06.01.2018, 23.38
Mulla oli Suunnon Spartan Trainer wrist hr steel ja se ei näyttänyt pyöräillessä sykkeitä alkuunkaan oikein. Välillä oli ekat 15 min keskisyke 90 paikkeilla ja joskus tunnin jälkeen saatto näyttää 10 min pätkän keskisykkeen yli 180.

Vertailin sykkeitä Garmin 1000 ja sykevyöllä. Mulla on ilmeisesti liian "luiset" ranteet. Koko lenkin keskisykkeet oli Suunnon mukaan 80 - 100. Todellisuudessa sykkeet oli 120 - 150 välillä. Maksimit oli Suunnolla jotain 150 hujakoilla ja Garmin näytti 180-190. Eli ihan huuhaata näytti Suunnon rannesykkeenmittaus minulle. Ainut missä toimi kunnolla oli vastuksella ajo ja yönaikanen leposyke. Muuten en suosittele rannesykkeenmittausta.

Nykyään käytän Suunnon Ambit3 kelloa kädessä (otin vanhan kellon takas käyttöön) ja fillarissa Garminin mittaria ja sykevyönä on Stagesin sykevyö, kun se lähettää bluethoot ja ANT+ yhtäaikaa. Saan siitä sykkeen Suuntoon ja Garminiin yhtäaikaa.

Miks kaks laitetta? No Garminin mittarista näkee paremmin pyöräilytietoja ajonaikana kuin kellosta, mutta Suunnon palautumisenohjaus on paljon parempi kuin Garminin. Siksi eri laitteet.

Kokeilin pitää Spartan traineria löysemmällä ja eri kohdissa. Syke pätki ja lukemat oli mitä sattuu. Kokeilin myös pitää kireemmällä ja eri kohdissa lukemat oli mitä sattuu, mutta ei pätkinyt niin paljoa. Jatkuva kireällä pitäminen sai ranteesta ihon menemään rikki. Kokeilin myös käyttää Stagesin sykevyön kanssa, mutta kello halusi kuitenkin kesken lenkin siirtyä mittaamaan välillä ranteesta sykettä ja sykkeet oli taas mitä sattuu. Garmin ei kuitenkaan hukannut sykettä Stagesin sykevyöstä eikä vanhaan Ambit3 siirryttyäni ole ollut mitään sykkeen pätkimistä Stagesin sykevyöllä.

Eli mulla meni hermot rannesykkeenmittauksen kanssa ja jään odottelemaan seuraavan sukupolven versiota. Ehkä sitten kokeilen rannesykkeenmittausta tai sitten ostan Spartan Ultra kellon (ilman rannesykkeenmittausta), kun vanha Ambit3 hajoaa.

Kanuuna
06.01.2018, 23.48
Onko Forerunner 935 tai F5 omistajilla kommentoitavaa tähän ketjuun? Kuinka vertautuu halvemman pään Garmineihin ja Suunnon ranteestamittaavaan? Toki DCR on jo omat vertailunsa tehnyt. Kiinnostaisi vain, että tarviiko toisessa olla remmi kireämmällä kuin toisessa jne...

Sent from my iPhone using Tapatalk

JouniJK
06.01.2018, 23.51
Itselläni on Garmin 3, ranteesta sykkeen mittaava.

Olen laitteeseen erittäin tyytyväinen - sen antaman informaation avulla pystyn kivasti säätelemään sykettä sekä lenkillä, että pyörillessä. On totta ettei laite ole täydellinen - Se ei pysy kunnolla mukana nopeissa vedoissa, joita varmasti tulee esim maastopyörillessä. Keskimäärin ranteesta mittaava kello on kuitenkin yllättävän tarkka ja pidän sitä todella järkevänä investointina - tuottaa selkeää lisäarvoa ja hyödyllistä tietoa omasta aktiivisuudesta, sykkeestä, unesta etc. Saat sinne vaikkapa maksimisykkeen hälytyksen, mikä itselleni on tärkeä. Omassa käytössä tämä on riitävän tarkka - en viitsi turhaan sirkustella minkään sykevyön kanssa.

Sanoisin näin: mikäli tarvitset syystä tahi toisesta sykkeen hallintaa, osta ehdottomasti vaikkapa Garminin ranteesta sykkeen mittaava värkki. Itselläni se on yksi parhaista investoinneista mitä olen tehnyt. Toki syyni hankintaan poikkeavat olennaisesti vaikkapa kilpaurheilijan vastaavista.

STN
07.01.2018, 01.39
Onko Forerunner 935 tai F5 omistajilla kommentoitavaa tähän ketjuun? Kuinka vertautuu halvemman pään Garmineihin ja Suunnon ranteestamittaavaan? Toki DCR on jo omat vertailunsa tehnyt. Kiinnostaisi vain, että tarviiko toisessa olla remmi kireämmällä kuin toisessa jne...

Mulla ainakin toimii paremmin jos remmi on löysällä.

järtsy
07.01.2018, 10.13
Sanoisin näin: mikäli tarvitset syystä tahi toisesta sykkeen hallintaa, osta ehdottomasti vaikkapa Garminin ranteesta sykkeen mittaava värkki.

Ja minä taas sanoisin että älä ainakaan osta Garminin ranteesta mittaavaa jos haluat edes vähänkään luotettavia lukemia:D

Tottakai ymmärrän että on helpompaa kun ei tartte sykevyötä pukea mutta ihmettelen miten joku kokee sen niin erityisen hankalaksi:seko:

heikki53
07.01.2018, 10.14
Sattui aamulla tuo linkki silmiin.
http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2017/12000/Comparison_of_Polar_M600_Optical_Heart_Rate_and.26 .aspx
(Itse jatkan vyön käyttämistä.)

Ohiampuja
07.01.2018, 10.33
Keskimäärin ranteesta mittaava kello on kuitenkin yllättävän tarkka ja pidän sitä todella järkevänä investointina - tuottaa selkeää lisäarvoa ja hyödyllistä tietoa omasta aktiivisuudesta, sykkeestä, unesta etc.
Tästä olen samaa mieltä. Rannemittaus on kätevä arkipäivän toimintojen seuraamiseen. Mutta lenkkikäyttöön erillinen panta on minusta parempi. Enkä minä sitä minään erikoisena riesana pidä. Jos muutenkin pitää riisua kaikki arkivaatteet ja pukea treenikamat päälle niin samalla sen pannankin ympärilleen laittaa.

Jonkin aikaa uteliaana seurasin sitä 24h sykkeenmittausta mutta sitten kyllästyin ja napsautin sen rannemittauksen pois päältä. Lenkkisykkeet kun mitataan vanhan Garmin pannan avulla. Elin nyt halppis F35 vastaa hyvin mun tarpeisiin ja akkukin kestää hienosti.

Tinke
07.01.2018, 10.59
Itse päivitin Garmin Vivoactive HR:n Vivoactive 3:een puhtaasti ulkonäkösyistä. Oli mielestäni ensimmäisiä järkihintaisia urheilukelloja, jotka näyttää fiksulta ja mahtu hihan alle. Toinen vaihtoehto oli Fenix 5S. Tuo aiempi VA HR toimi kohtuullisesti myös salilla käydessä esim kyykätessä tai muissa ei-käsillä tehtävissä liikkeissä, mutta jostain syystä tämä VA3 ei toimi juuri ollenkaan. Luulen, että johtuu tuon sensorin asennuksesta, koska anturit on käsittääkseni samat. HR:ssä se oli aavistuksen ulkoneva muusta pinnasta, VA3:ssa koko kellon pohja on tasainen, eikä kellon kiristäminenkään auta. Unta ja muuta perus päivän aktiivisuutta tämä toki mittaa ihan toimivasti.

Lisäksi kellossa on huomattavasti bugeja ja typeriä ominaisuuksia, jotka toivottavasti korjaavat jossain vaiheessa...

elasto
07.01.2018, 11.21
Mulla on Garmin Fenix 3 HR ja itsekään en urheillessa tee sillä rannesykemittauksella mitään, koska se heittää niin pahasti alakanttiin. Juostessa käytän Fenixin kanssa Garminin sykevyötä, joka tuli Edge 1000 bundlen mukana ja pyöräillessä yleensä tuota Edgeä. Leposykkeen mittaamiseen tuo rannemittaus on ihan passeli vaikka siihen stressitasotestiin tarviikin myös vyön tuossa 3-sarjalaisessa.

Jami2003
07.01.2018, 13.37
Ehkä se johtuu tosiaan ton vivoactiven syke anturin pullistumasta mutta mulla toimii rannemittaus niin hyvin että juuri muuta en viitsi käyttää.

Tietysti pyöräilyssä on sitten edge 510 ja panta että voi treenin aikana niitä arvoja lukeakin. Samaan aikaan vivoactive 2 ranteesta saa samat tulokset.

Human Traffic
07.01.2018, 14.02
Vähän reilun vuoden ollut ranteessa Garmin Forerunner 235. Ei mitään pahaa sanottavaa. Varsinkin juoksuun oikein toimiva peli, kuten nimikin antaa osviittaa. Siihen lajiin kaikki tarpeellinen kellosta löytyy ja hyvää dataa saa talteen. Sykkeissä en ole huomannut merkittävää eroa vrt sykevyön aikana tehtyihin harjoituksiin. Treenin aikana en pahemmin sykkeitä seuraa.

ahuji
07.01.2018, 15.26
Mulla on ollut nyt forerunner 935 noin kuukauden käytössä. Hihna on sen verran tiukalla että painaumat jää. On ollut käytössä työmatkapyöräilyssä, juostessa ja salibandyssä. Jälkimmäisessä näkee käyrästä jälkikäteen kuinka laite mittaa sykkeen reilusti alakanttiin ekat puoli tuntia ja tämän jälkeen antaa OK lukemia. Juostessa ja pyöräillessä verrattuna aiempiin sykevyön kanssa saatuihin lukemiin ihan luotettavan kuuloisia lukemia eikä käyrissä näy outoja tuloksia.
En pelkästään näihin kelloihin luottaisi sykkeen mittauksessa (mailapeleissä lainkaan), mutta keskimäärin luvut tuntuu olevan lähellä totuutta

Barracuda
07.01.2018, 23.25
Mulla oli Suunnon Spartan Trainer wrist hr steel ja se ei näyttänyt pyöräillessä sykkeitä alkuunkaan oikein. Välillä oli ekat 15 min keskisyke 90 paikkeilla ja joskus tunnin jälkeen saatto näyttää 10 min pätkän keskisykkeen yli 180.

Vertailin sykkeitä Garmin 1000 ja sykevyöllä. Mulla on ilmeisesti liian "luiset" ranteet. Koko lenkin keskisykkeet oli Suunnon mukaan 80 - 100. Todellisuudessa sykkeet oli 120 - 150 välillä. Maksimit oli Suunnolla jotain 150 hujakoilla ja Garmin näytti 180-190. Eli ihan huuhaata näytti Suunnon rannesykkeenmittaus minulle. Ainut missä toimi kunnolla oli vastuksella ajo ja yönaikanen leposyke. Muuten en suosittele rannesykkeenmittausta.

Nykyään käytän Suunnon Ambit3 kelloa kädessä (otin vanhan kellon takas käyttöön) ja fillarissa Garminin mittaria ja sykevyönä on Stagesin sykevyö, kun se lähettää bluethoot ja ANT+ yhtäaikaa. Saan siitä sykkeen Suuntoon ja Garminiin yhtäaikaa.

Miks kaks laitetta? No Garminin mittarista näkee paremmin pyöräilytietoja ajonaikana kuin kellosta, mutta Suunnon palautumisenohjaus on paljon parempi kuin Garminin. Siksi eri laitteet.

Kokeilin pitää Spartan traineria löysemmällä ja eri kohdissa. Syke pätki ja lukemat oli mitä sattuu. Kokeilin myös pitää kireemmällä ja eri kohdissa lukemat oli mitä sattuu, mutta ei pätkinyt niin paljoa. Jatkuva kireällä pitäminen sai ranteesta ihon menemään rikki. Kokeilin myös käyttää Stagesin sykevyön kanssa, mutta kello halusi kuitenkin kesken lenkin siirtyä mittaamaan välillä ranteesta sykettä ja sykkeet oli taas mitä sattuu. Garmin ei kuitenkaan hukannut sykettä Stagesin sykevyöstä eikä vanhaan Ambit3 siirryttyäni ole ollut mitään sykkeen pätkimistä Stagesin sykevyöllä.

Eli mulla meni hermot rannesykkeenmittauksen kanssa ja jään odottelemaan seuraavan sukupolven versiota. Ehkä sitten kokeilen rannesykkeenmittausta tai sitten ostan Spartan Ultra kellon (ilman rannesykkeenmittausta), kun vanha Ambit3 hajoaa.

Hassua, meikäläisellä sama laite on oma kokemus on että on tarkka ja vaivaton.
No, akku saisi kestää laiskalla lataajalla pidempään mutta muuten.

maalinni
08.01.2018, 10.21
^ Miten olet todennut tarkkuuden? Minulla eräässä maksimisyke hiit -treeniissä näyttää usein maksisykkeeksi 150bmp, kun todellinen on jossain 180 hujakoilla. Pari kertaa mittari on päässyt noihin lukemiin.

Samaa mieltä muiden kanssa, että rannemittari toimii kyllä tarpeeksi hyvin ja varsinkin tasaisissa suorituksissa. Mutta, jos tosissaan urheilee, niin onhan tämä ihan lelu. En ole montaa, jos yhtään, rannemittaria nähnyt ammattilaisten ranteessa telkkarissa.

Antti Kuitto
08.01.2018, 10.30
Fenix 3 HR:llä ajanu pari rauhallista pk-lenkkiä rannemittauksella kun Edge on unohtunut kotiin ja ihan järkeviä lukemia toi on antanut. Kokeilin kerran kuntosalilla ja kaikki hetkelliset piikit jäivät datasta puuttumaan, seuraavalla kerralla mittasin sykevyöllä ja Fenix 2:lla ja sykekäyrä oli sitten se mitä pitikin, eli piikit tallentui myös mukaan. Eli leppoisaan tasavauhtiseen toi rannemittaus on ok omien kokemusten mukaan, mutta mitään intervallityyppistä tolla ei kannata käydä mittailee.

Human Traffic
08.01.2018, 11.37
Jännä mitä eroja esiintyy.. Kyllä mulla toimii invervalli harjoituksessakin. Ainakin tonnin vetoja kun käy juoksemassa, niin käppyrät ovat ihan oikeanlaisia.

maalinni
08.01.2018, 11.39
Ehkä juuri juoksussa toimiikin parhaiten. Minä teen tuon hiitin askelkyykäten sauvojen kanssa jyrkkään ylämäkeen. Edelleen epäilen, että sauvat rajoittaa verenkiertoa juuri sen verran että mittari ei toimi kunnolla.

ajelee
08.01.2018, 13.15
Polar M600 mittaa hiihdossa, jos sitä minun maltillista etenemistä nyt voi hiihdoksi nimittää. Ja se mittaa ranteesta myös kaikenlaisessa muussa liikunnassa. Siihen saa haluttaessa myös sykevyön, joten molempi parempi. Ei se ole ammattilaisten valinta, mutta eipä se ole siihen tarkoitettukaan.

IHD
08.01.2018, 22.11
Heh.. juuri kun pääsin kehumasta F35:n toimimista hiihdossakin niin johan oli "kello" luiskahtanut ranteesta sellaiseen asentoon, että puolet lenkistä näytti alle 90 sykkeitä ja loppumatkasta sitten keskisyke tuolla 140 huitteilla. No sen minkä mukavuudessa voittaa niin luotettavuudessa häviää :)

Radonx
09.01.2018, 03.40
Forerunner 35:n kanssa ollut aviossa jo yli 6kk, ja oikein tyytyväinen. Paras hankinta ever. Stravailuun ja kunnon seurailuun ehdoton työkalu minulle, kun en niitä rintaan laitettavia jaksa säätää.

Harvoin sekoilee joko sykkeenmittaus (jää jumiin) tai sitten bluetoothin kanssa jotain, joka selviää rebootilla. Sain tän tarjouksesta niin halvalla että olen tosi tyytyväinen, ja on kestänyt vaikka mitä osumaa ja kaatumista. Aivan tarkka ja viiveeton ei ole, mutta riittävän.

Akunkesto hyvä kun ottaa turhat värinät, äänet ja ilmoitukset pois.

Jos joskus päivittäisin niin joko ostaisin samanlaisen tai sitten katsoisin että tuoko maastopyöräilyyn joku malli lisää tarpeellisia ominaisuuksia. Fenixeistä yms en tiedä. Jos koko / paino nousee niin huono juttu.

tuurev
09.01.2018, 15.53
Forerunner 35:n kanssa ollut aviossa jo yli 6kk, ja oikein tyytyväinen. Paras hankinta ever. Stravailuun ja kunnon seurailuun ehdoton työkalu minulle, kun en niitä rintaan laitettavia jaksa säätää.

Harvoin sekoilee joko sykkeenmittaus (jää jumiin) tai sitten bluetoothin kanssa jotain, joka selviää rebootilla. Sain tän tarjouksesta niin halvalla että olen tosi tyytyväinen, ja on kestänyt vaikka mitä osumaa ja kaatumista. Aivan tarkka ja viiveeton ei ole, mutta riittävän.

Akunkesto hyvä kun ottaa turhat värinät, äänet ja ilmoitukset pois.

Jos joskus päivittäisin niin joko ostaisin samanlaisen tai sitten katsoisin että tuoko maastopyöräilyyn joku malli lisää tarpeellisia ominaisuuksia. Fenixeistä yms en tiedä. Jos koko / paino nousee niin huono juttu.

Seuraatko ajaessa puhelimen näytöltä stravasta ajoa vai minkälaisella setupilla menet? Itsellä on forerunner 235 ja haluaisin nähdä sykkeeni ajon aikana stravasta puhelimen näytöltä (puhelin tangossa kiinni), kun ranteesta vilkuilu kesken ajon useiden vaatekerrastojen alta melko työlästä.

maalinni
09.01.2018, 21.01
Sykkeen näkee Garminin omastakin softasta ainakin fenixin kanssa.

Blackborow
13.01.2018, 14.16
Kumpi se sitten on mukavampi ja vaivattomampi. Kerran kohdalleen säädetty sykevyö jonka heittää päälle vai ranteeseen kireälle hirtettävä kello jota joutuu asettelemaan joka kerta. Varmaan makuasioita.

PK1
13.01.2018, 15.42
Aiheeseen löyhästi liittyen.
Toimiiko Polarin OH1 optinen käsivarsianturi Garmin fenix 5x:n kanssa?
https://www.polar.com/fi/tuotteet/lisatarvikkeet/oh1-optinen-sykesensori

Viuh
13.01.2018, 16.53
Kumpi se sitten on mukavampi ja vaivattomampi. Kerran kohdalleen säädetty sykevyö jonka heittää päälle vai ranteeseen kireälle hirtettävä kello jota joutuu asettelemaan joka kerta. Varmaan makuasioita.

Onhan se sykevyö selvästi mukavampi ja luotettavampi myös. Ainakin Garmin Fenix 5 rannemittaus on syvältä, mutta sykevyö on todella mukava päällä ja minulla ainakaan ei ole ollut sen kanssa häiriöitä, toisin kuin edellisen Polarin vyön kanssa. Garminin vyötä ei ole tarvinnut edes kastella ennen käyttöä.

Optinen mittaus ranteesta toimii ihan kivasti esim. sohvalla makaillessa, mutta vielä ei ole löytynyt sellaista urheilulajia, jossa se olisi hyvä.

missile
13.01.2018, 21.05
Optinen mittaus ranteesta toimii ihan kivasti esim. sohvalla makaillessa, mutta vielä ei ole löytynyt sellaista urheilulajia, jossa se olisi hyvä.

Shakki?

hcf
13.01.2018, 21.31

Kyllä minä ainaki m430:sestä pidän enemmän ku m400. Ei hierrä yhtään ranteessa. Toki löysään kotona sitte että hengittää paremmin. Eikä se kyllä kireällä ole lenkilläkään
Ei oo kyllä yhtää sykevyötä ikävä. Aina se pukeminen ja peseminen. Joskus unohtu matkasta. Sekoiliki mulla se vyö niin paljon että helpotus ku pääsi eroon siitä.

Viuh
13.01.2018, 21.31
Shakki?

Hah. Niin joo, shakkihan on urheilua jonkun tulkinnan mukaan. Hulluimmat varmaan pitää e-urheiluakin urheiluna, siis tietokoneella pelaaminen muka urheilua, ei se ole.

Jami2003
13.01.2018, 21.43
OT: Kaikki liikunta on urheilua mutta kaikki urheilu ei ole liikuntaa.

Ohiampuja
13.01.2018, 23.52
Ei oo kyllä yhtää sykevyötä ikävä... Joskus unohtu matkasta.
Tämä on se ainut minuakin kiusaava juttu, näin hajamielinen kun olen :)

Blackborow
14.01.2018, 12.10
Kyllä minä ainaki m430:sestä pidän enemmän ku m400. Ei hierrä yhtään ranteessa. Toki löysään kotona sitte että hengittää paremmin. Eikä se kyllä kireällä ole lenkilläkään

Ei kai tässä kukaan hiertämisestä mitään maininnutkaan. Se kello pitää juttujen mukaan kuitenkin olla niin kireällä, että sen olemassa olon huomaa koko ajan.

maalinni
14.01.2018, 12.37
Tuossa m430:ssä on todella mukava ja joustava ranneke, mitä pari kertaa ole kokeillut. Omassa fenix3:ssa ranneke on aika jäykkä, ei silti epämukava ellei tarvitse rannetta taivuttaa esim. salilla. Sykevyö taas on epämukava, jos ollaan vatsallaan esim. kun tekee selkäliikkeitä lattialla.

Jsavilaa
14.01.2018, 13.32
Aikasemmin oli käytössä M400, nyt kesästä asti M600. Ihan yhtä hyvin on mitannu sykeet, mukavan tuntoinen hihna eikä tarvi pitää erikoisen kireällä. Ja isoin plussa on että ei tarvi ikinä vttuunntua siihen että oot saanu kaikki kamat päälle ja huomaat että vyö roikkuu vielä seinällä. Akku on toistaiseksi riittänyt (max 4-5h vetoja), M400:sen etuna oli varsinkin pidemmillä päiväreissuilla että sen pystyi laittamaan virtapankkiin kiinni ja taskuun/tankolaukkuun. Myös M600:n Android jutuilla on ollu käyttöä, kun ei joka piippauksesta tarvi kaivaa luuria taskusta. Ehkä tuo Android auttaa enemmän muualla kuin lenkillä, mutta kun pääsääntöisesti on hyvä olla jossain määrin tavoitettavissa niin helpompi ne viestit on ranteesta tsekata lenkinkin aikana.

Poy
14.01.2018, 17.49
Joskus ostin Sports-tracker softaa varten sykevyön. Jossain vaiheessa se vaan meni siihen, ettei sitä tullut laitettua enää päälle. Joko softa ei osannut antaa inhimillistä palautetta sykkeestä, sykevyön kiinnittäminen oli liian vaivalloista tai sitten molempia. Nyt M430:lla tulee sykkeenmittaus laitettua päälle työmatkallekkin, tuskin tulisi joka pikku matkalle laitettua erillistä sykevyötä.

Viuh
14.01.2018, 18.27
olympialaji kuitenkin https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000001154718.html

Ja kohta penkkiurheilukin on olympialaji, jos kehitys jatkuu tuollaisena.

Äsken juuri telkkarissa pari oikeaa urheilijaa, siis Minna Kauppi ja Sami Jauhojärvi kommentoivat e-urheilua. Kumpikaan ei tuntunut pitävän sitä oikeana urheiluna, vaikka eivät telkkarissa kehdanneet kovin jyrkkää kommenttia antaa.

Tää nyt menee vähän asian vierestä, joten lopetan ainakin omalta osaltani tähän.

maalinni
14.01.2018, 18.48
Ei toi e-urheilu nyt paljon jostain ammunnasta eroa.

hcf
14.01.2018, 18.52
Ei kai tässä kukaan hiertämisestä mitään maininnutkaan. Se kello pitää juttujen mukaan kuitenkin olla niin kireällä, että sen olemassa olon huomaa koko ajan.

Ei tarvi olla niin kireällä. Eikä saakkaan. Mittaustarkkuus heikkenee jos verenkierto estyy. Sen verran vaan ettei se liiku. Ranneke tosiaan on joustavampi ku m400:sessa
En minä ainakaan noteeraa mitenkään. Ennemmin sen huomaa jos sie siel pääsee liikkumaan.

leecher
15.01.2018, 21.19
Likalle ostin Polarin M600 kellon jouluna. Hyvin pelaa treeneissä ja etenkin uinnissa noinkin "halvaksi" laitteeksi. Suurin miinus tulee surkeasta synkronoinnista kun vertaa omaan Garminin fenix3:n.
Tiputtaa helposti bt-yhteyden pois ja tarvitsee yhdistellä vähän väliä. Tässä asiassa Garmin on valovuoden edellä. Rannesykkeet seuraa hyvin perässä ja toimii tosiaan ladulla ja altaassakin hyvin.

Kanuuna
16.01.2018, 10.21
^Omassa V800:ssa oli myös synkkaus- ja bt-ongelmaa viime vuoden puolella. Jonkun loppuvuoden päivityksen myötä haihtui onkelma kuin tuhka tuuleen.

Blackborow
16.01.2018, 11.22
Likalle ostin Polarin M600 kellon jouluna. Hyvin pelaa treeneissä ja etenkin uinnissa noinkin "halvaksi" laitteeksi. Suurin miinus tulee surkeasta synkronoinnista kun vertaa omaan Garminin fenix3:n.
Tiputtaa helposti bt-yhteyden pois ja tarvitsee yhdistellä vähän väliä. Tässä asiassa Garmin on valovuoden edellä. Rannesykkeet seuraa hyvin perässä ja toimii tosiaan ladulla ja altaassakin hyvin.
Mihin luuriin?

leecher
16.01.2018, 16.07
Mihin luuriin?

Iphone se

Bansku81
16.01.2018, 17.18
Itse ostin joulukuussa Garmin Fenix 3 HR kellon ja nyt tammikuussa siihen kaveriksi Garminin HRM Triathlon vyön. On tuo vyö hiukan tarkempi nopeissa vaihteluissa ja rajummassa menossa, mutta mielestäni yllättävän pienet erot. Vyön plussa on että siitä saan myös tangossa olevaan Oregon gepsiin sykkeet näkyviin ja kello saa olla suojassa hihan alla.

Tässä pari vertailu kuvaa vastaavilta lenkeiltä ja sali treeneiltä. Kaikki otettu Connectista.

https://vilpaa.kuvat.fi/kuvat/Sekalaisia/TRI+vs+HR.jpg/_small.jpg

Blackborow
16.01.2018, 23.25
Iphone se

Joo no tuon yhdistelmän Android Wear + iPhone ei voi olettaakaan toimivan. Ei kannata Polarin yleistä synkronoinnin toimivuutta tuon perusteella tuomita.

mkp
17.01.2018, 01.18
Mulla on Garmin forerunner 235 ja sykkeen mittaus oli kyllä iso pettymys, jossain tasapaksussa suorittamisessa vois toimia riittävällä tarkkuudella mutta esim maastopyöräilyssä ei. tulee niin viiveellä(jos tulee) syke ja heittää pahimmillaan yli 20 pykälää niin ei tuolla kyllä tee mitään.

Varmaan osittain yksilöllistä kun luin kuitenkin arvosteluja ennenkuin ostin ja niissä kehuttiin kyllä.

Mulla on myös toi ja oli viime kesän käytössä juoksulenkeillä. Ei myöskään toiminu mulla toi mittaus halutusti ja kun kotona roikku seinällä ylimääräinen garminin vyö, niin kietouduin taas sellaiseen (pyöräkamat kun on muualla kuin himassa). Hihnaa piti pitää meikäläisen tapauksessa myös ranteessa ihan liian tiukalla, mutta mukava kello hyvin ominaiksuuksin se on vyön kanssa ja nyt on taas hetkeksi nää rannejutut kokeiltu. Kuitenkin varmaan saa jonkun verran halvemmalla samoilla ominaisuuksilla pelkästään vyön kanssa operoivan kellon.

Totta on myös varmasti se, että on yksilöllistä, kuinka se kullakin toimii. Itekin luin tarkkaan noita arvosteluja, ennenkuin pistin tilaukseen. Ja kyllähän se jotenkin toimi, kun vaan hirtti ranteen siihen. Vyö vaan reagoi nopeammin ja antaa luotettavamman vasteen. Ja akku sais kestää pidempään.

Bansku81
17.01.2018, 11.13
Sen myös huomannut että jossain valikoissa kellossa näkyvä syke tulee viiveellä ja/tai on jonkun tietyn ajan keskisyke. Mutta kun dataa katsoo Connectista niin mielestäni tietoa on tallentunut enemmän kuin mitä kellon ruudulla on näkynyt.

Fillaritimo
17.01.2018, 23.07
Itellä Polarin M400, kaveri osti just M430:n. Oltiin sulkapalloa pelaamassa ja pelin jälkeen laitoin ranteeseen tuon M430. Saman sykkeen tuo näytti, ehk iskun-pari heitti. Kun pulssi alkoi laskea, M430 seurasi pari sekntia perässä.
Pitää joskus testata paremmin.

Tekis hiukka mieli tuota 430:aa mutta M600 houkuttaa myös. Hintaeroa ei enää montaa kymppiä ole. Saakohan rahalle vastinetta?

leecher
17.01.2018, 23.23
Kyllä tuo M600 on ollut ihan hyvä laite. Akunkesto tosin surkea jos vertaa Garminin laitteisiin.

Kanuuna
17.01.2018, 23.53
^^Tai sitten vartoo hetken, jos vaikka Polari pistäis ”V900”:n liikkeelle tässä Q1:n aikana.

hcf
18.01.2018, 08.22
Tekis hiukka mieli tuota 430:aa mutta M600 houkuttaa myös. Hintaeroa ei enää montaa kymppiä ole. Saakohan rahalle vastinetta?

M430:sessä on jatkuva sykeseuranta ja silti parempi akunkesto. M600 sit jos tarttee älyominaisuuksia

mpk
18.01.2018, 09.55
^^Tai sitten vartoo hetken, jos vaikka Polari pistäis ”V900”:n liikkeelle tässä Q1:n aikana.

Eihän sitä vielä ole kovin kauaa odoteltukaan...

hphuhtin
18.01.2018, 10.08
Garminilla on kyllä hienoja kelloja. Tuntuu että Garminia suositellaan kautta linjan täällä, kiinnostaisi että onkohan suosittelijoilla sen verran oikeata käyttökokemusta esim. Apple Watchista tai vastaavasta Android-puolen laitteesta kuten kai joku Samsung Gear on että voisivat vertailla? Jos on, mikä painaa vaa’an Garminin puolelle? Akkukesto?

Itsellä ei ole Garminisya kokemusta joten en osaa niistä paljoa sanoa. Olen omenakelloa käyttänyt varmaan puolitoista vuotta ja yhtään vähemmän ominaisuuksia sisältävä laite taas tuntuisi vanhanaikaiselta. Pitäisi olla siis GPS/HR lisäksi ainakin puhelut, viestien sanelu, värähtelyllä navigointi, puhelimen etsiminen, Strava/Sportstracker/yms. integraatio ja oikeasti toimivat NFC-maksut.

Asiasta toiseen, yksi kiinnostava laite, josta hakemalla en löydä (ehkä en vain osaa) ketjussa mainintaa on Nokian (olisiko ent. Withings?) HR-kellot. Näyttää ihan näteiltä, ei järkyttävän kalliita ja lupaa 25 päivän akkukestoa https://health.nokia.com/es/en/steel-hr. Voisi olla hyvä jos hakisin pelkistettyä laitetta, mutta ei näytä riittävän ominaisuudet itselle.

Kanuuna
18.01.2018, 10.22
Eihän sitä vielä ole kovin kauaa odoteltukaan...

[emoji23][emoji23]juu. Huhut ovat menneet poskelleen kerta toisensa jälkeen.
Saisivat pistää uutta triatlonikelloa kehiin tai menettävät koko ajan lisää asiakkaita Garminin leiriin.
Huhuja on tosi vähän ja kelloa ei näy missään. Huolestuttavalta näyttää.
Koskas V800 julkistettiinkaan? 2014 alussa? Neljä vuotta vanha malli alkaa olla jo elämää nähnyt tässä teknologian kehittyvällä aikakaudella. Vaikka ominaisuudet ovatkin hyvät edelleen. Silti vähintään rannemuttausta huutaisi.
Toisaalta, turha julkaista keskeneräistä tuotetta, kuten Suunto joutui Spartanin kanssa tekemään.

mpk
18.01.2018, 10.49
^
Juu, jonkin aikaa arvottiin Polarin, Suunnon ja Garminin välillä. Polarin V800 korvaajasta ei ole tietoakaan ja Suunto Spartan Sport HR Baro ja 100-vuotis juhlamallit kävivät mielessä.
Garmin veti pidemmän korren tällä kertaa, 5S, 5S Sapphire ja Chronos keikkuvat nyt ranteissa.

Blackborow
18.01.2018, 10.54
Kyllä tuo M600 on ollut ihan hyvä laite. Akunkesto tosin surkea jos vertaa Garminin laitteisiin.

Näissä vertailuissa pitäisi aina muistaa, että Garminin laitteet on urheilukelloja joillakin älyominaisuuksilla. M600 on älykello hyvillä sporttiominaisuuksilla ja sitä pitäisi verrata paremminkin muihin Android Wear kelloihin niin akunkestoltaan kuin muiltakin ominaisuuksiltaan.

Garminilla on kyllä hienoja kelloja. Tuntuu että Garminia suositellaan kautta linjan täällä,Kyllä kai sitä suosittelee sitä kelloa mitä itse myy :rolleyes:

H. Moilanen
18.01.2018, 11.03
Apple Watchin ehdottomasti suurin turn-off: akunkesto jopa 18 tuntia.

marco1
18.01.2018, 11.17
Asiasta toiseen, yksi kiinnostava laite, josta hakemalla en löydä (ehkä en vain osaa) ketjussa mainintaa on Nokian (olisiko ent. Withings?) HR-kellot. Näyttää ihan näteiltä, ei järkyttävän kalliita ja lupaa 25 päivän akkukestoa https://health.nokia.com/es/en/steel-hr. Voisi olla hyvä jos hakisin pelkistettyä laitetta, mutta ei näytä riittävän ominaisuudet itselle.

Steel HR on hyvä vekotin arkeen, liikkumiseenkin mutta urheiluun ja vaativampaan älykelloiluun ei riitä ominaisuudet. Reilun vuoden ollut käytössä yhdellä perheenjäsenellä ja pitää valtavasti mutta ko. ei henkilö ei ole tykännyt perinteisistä sykemittareista ikinä.

Ohiampuja
18.01.2018, 11.38
Minulla on menossa Forerunner 35:n akkutesti. Otin rannesykemittauksen pois päältä, niin nyt kello on viimeksi ladattu jouluaattona.
Muutamilla lenkeillä olen testannut vanhaa sykepantaa, mutta yleensä olen käyttänyt pelkkää GPS mittausta lenkeillä. Ja kaikki ilmoitukset, BT yms on pois päältä.

leecher
18.01.2018, 11.54
Mulla on edelleen gen1 Fenix 3. En oikein tiedä mitä lisää haluaisi rannekoneelta? Jatkuva sykkeen mittaus ja ohjelma aamulla tapahtuvaan sykevälivaihteluun olisi hyvä lisä.
Huippu laite hintaansa nähden.

CamoN
18.01.2018, 12.24
Mulla on edelleen gen1 Fenix 3. En oikein tiedä mitä lisää haluaisi rannekoneelta? Jatkuva sykkeen mittaus ja ohjelma aamulla tapahtuvaan sykevälivaihteluun olisi hyvä lisä.

Heräsi tuosta ajatus että sitten on varmaan pakko ostaa ranteesta mittaava laite, kun tekniikan tarkkuus & luotettavuus on sillä tasolla että kellon voi käskeä tekemään sykevälivaihtelumittaus automaattisesti vaikka puoli tuntia ennen herätystä. Sitten voisi herätyskellon soidessa vilkaista jo tehdyn testin tuloksen.

H. Moilanen
18.01.2018, 14.28
^Miksi mitata jotakin, jonka luotettavuus on heikko? Unisykli, liikkuminen, unien näkeminen ym. tekijät vaikuttavat sykkeeseen.

maalinni
18.01.2018, 15.03

Akun huonous johtuu, että se on android wear laite(?) Polarin m430 on ihan eri juttu.

simtee
18.01.2018, 15.15
Itselläni on ollut nyt muutaman kuukauden käytössä Garmin Fenix 5. Laitteessa on mukana suomalainen Firstbeat-teknologia, joka näyttäisi antavan hyvää dataa liittyen palautumiseen, stressitasoon yms. liikkujaa kiinnostavaan asiaan. Omien kokemusten perusteella data on myös oikeansuuntaista, esim. alkavatkin sairaudet tai alkoholinkäyttö näkyvät selkeästi ja nykyinen harjoittelun kuormitus ilmaistaan todella selkeästi.

https://www.firstbeat.com/fi/kuluttaja-tuotteet/garmin/

Tätä ennen käytössä oli Fenix 3 HR ja mielestäni 5 versio on aivan eri tasolla juuri palautumisen ja kehon nykytilan analysoimisessa. Laite ei siis vain mittaa sykettä, vaan tekee sen perusteella hyvinkin syvällistä analyysia.

hphuhtin
18.01.2018, 17.17
Apple Watchin ehdottomasti suurin turn-off: akunkesto jopa 18 tuntia.

Tää on vähän outoa aliarviontia Applelta, koska oman kokemuksen mukaan kestää hyvin jos esim. aamulla ottaa latauksesta, seuraavan päivän iltaan klo 22 jolloin on ehkä 10% akkua. Ja vaikkapa pari tuntia Strava päällä kellossa tuona aikana ja muuta käyttöä normaalisti. Eli ainakin 40h toimii. En ole kokenut ongelmaksi ladata, koska en halua pitää kelloa kädessä nukkuessa. Tämä siis AW2 42mm.

maalinni
18.01.2018, 20.46
^ no on se vähän eri kuin vaikka oman fenix3:n kahden viikon akunkesto.

hphuhtin
19.01.2018, 01.48
^ no on se vähän eri kuin vaikka oman fenix3:n kahden viikon akunkesto.

Onhan se eri. On hyvä että on erilaisia vaihtoehtoja markkinoilla, pidempää akunkestoa tai enemmän ominaisuuksia.

maalinni
19.01.2018, 08.17
Onhan se eri. On hyvä että on erilaisia vaihtoehtoja markkinoilla, pidempää akunkestoa tai enemmän ominaisuuksia.

No toki, lisäksi treenatessa koko ajan päällä oleva näyttö on todella kiva ominaisuus ( ja kyllä se on kiva treenin ulkopuolellakin). Eikös apple watchissa ja android wearissa näyttö ole suurimman osan ajasta pimeä?

hphuhtin
19.01.2018, 08.56
No toki, lisäksi treenatessa koko ajan päällä oleva näyttö on todella kiva ominaisuus ( ja kyllä se on kiva treenin ulkopuolellakin). Eikös apple watchissa ja android wearissa näyttö ole suurimman osan ajasta pimeä?

Ai, tuo onkin ihan hyvä ero pitää mielessä. AW on pimeänä koko ajan. Aika hyvin herää kun kättä kääntää, mutta pitää kuitenkin kääntää. Jos ei voi päästää irti vaikka ohjaustangosta niin ei siitä mitää katsella. Katselin noita Garmineita, ja on ne jopa kalliimpia kuin Applen laitteet. Garmin Pay ei varmaan ihan heti tule Suomeen, eihän Apple Paykään taida olla kuin Nordealla.

Mitenkäs jatkuva sykkeen mittaus? AW mittaa muutaman minuutin välein ellei ole ”treeni päällä” jolloin akkukin kuluu nopeammin.

Fillaritimo
19.01.2018, 18.02
Akun huonous johtuu, että se on android wear laite(?) Polarin m430 on ihan eri juttu.

Niinpä. Siksi mietinkin kannattaako moiseen sijoittaa muutama kymppi enemmän kuin 430:aan. Toistaiseksi pysyn tässä 400:ssa.

Mika.V
20.01.2018, 03.39
Jos AW ominaisuuksiensa puolesta miellyttää ja suoritusten tarkastelu Stravan kautta riittää niin melkein sanoisin, että pysy siinä. Itselläni on ollut AW:n lisäksi Polarin V800 ja nyt Fenix 5. Myös vanhempi Android wear kello on ollut käytössä. Polarin Android kellosta ei ole kokemusta. Androidiin vaihtaessa menee myös puhelin uusiksi, että siitä saisi täyden hyödyn. Toki vastapainona tulee NFC maksuihin myös OP.

Älyn puolestahan nämä muut Android kelloja lukuunottamatta eivät pääse lähellekkään AW:ia. Itse vaihdoin Garminiin myös tuon edellä mainitun Firstbeat kytköksen houkuttelemana.
Ainakin vanhemmissa softaversioissa Android wear kelloissa sai asetuksista valittua niin, että näyttö oli koko ajan päällä.

Menee vähän ohi aiheen, mutta aiemmin mainittu yöllinen sykevälinvaihtelun mittaus onnistuu https://ouraring.com <- tuolla. Stanfordin yliopiston validoima ja yleisesti tämän hetken tarkimpana unenseurantaan käytettynä laitteena pidetty ja plussana kotimaisuus. Tuo keksintö jopa tiesi koska olin syönyt edellisenä päivänä liian myöhään :D

Blackborow
20.01.2018, 10.39
Eilen tuli salitreeneissä testailtua tätä rannesykemittausta. Ihan huumoriominaisuushan tuo on. Tai no onhan se varmaan kiva, kun kyykkysarjan jälkeen mittari näyttää leposykelukemia niin tulee hyvä mieli kuinka kovassa kunnossa sitä onkaan.

leecher
20.01.2018, 10.43
Eilen tuli salitreeneissä testailtua tätä rannesykemittausta. Ihan huumoriominaisuushan tuo on. Tai no onhan se varmaan kiva, kun kyykkysarjan jälkeen mittari näyttää leposykelukemia niin tulee hyvä mieli kuinka kovassa kunnossa sitä onkaan.

Millä laitteella testasit? Ainakin Polarit on tarkkoja oikeasta paikasta ranteesta ja hihnan kireydestä.
Max. voima kyykyt ei kyllä itselläkään hirveästi sykettä nosta.

Blackborow
20.01.2018, 12.01
Ei ollut Polarin laite. Itse en ihan niin kovassa kunnossa ole, että leposykkeellä 8x sarjaa tekisin. Hiihdossa tuo ei toiminut yhtään. Lenkin keskisyke alle satkun. Pyöräilyssä toimii jotenkin, mutta välillä tulee sellaisia pätkiä että 5-10min on menty 40-50 sykkeellä.

Aivan leluominaisuus, jolla ei oikean treenin aikaisen sykkeenmittauksen kanssa ole mitään tekemistä.

simtee
20.01.2018, 16.33
Jep, eivät Garmin Fenix 3 HR tai Fenix 5 ainakaan toimi salikäytössä ilman sykevyötä. Ilmeisesti käden lihakset ja jänteet liikkuvat liikaa ja kello sekoaa. Juoksussa, pyöräilyssä ja tietty kävelyssä rannesyke toimii hyvin. Ja jatkuva 24h sykkeen mittaus ja siihen perustuvat analyysit ovat loistava ominaisuus.

Vertti83
20.01.2018, 16.46
Salitouhuihin ranteesta mittaava optinen on kyllä ollut kyllä omissakin kokemuksissa huono, kahdella erilaisella kellolla about samanlaiset kokemukset, mutta toisaalta salitreenissä se sykkeen mittaus nyt ei muutenkaan liene hirveän merkittävässä roolissa..?

Hiihdossa ainakin Garmin 935 on antanut suht järkeviä tuloksia, pyöräillessä toimii hyvin, poislukien reippaasti alamäkeen tykityksissä(jossa kello soutaa ja tärisee ranteessa reippaasti). Yleisestiottaen reagoi hitaasti muutokseen, ja jos kello soutaa ranteessa kovin paljon niin on on tarkka mittaus toki aika mahdotonta, jos miettii miten mittaus ylipäänsä toimii. Mutta toisaalta tuo on kyllä mukavan vaivaton käyttää ja pidempikestoisessa ja rauhallisemmassa urheilussa toimii sykkeen mittaus aivan riittävällä tarkkuudella että harjoituksesta saa selvän kuvan miten raskas se oli ja miten se vertautuu aiempiin treeneihin. Boonuksena jatkuva sykemittaus ja aktiivisuuden seuranta antaa ihan hyvää pidemmän aikavälin kuvaa että minkälaisessa rasitustilassa kroppa mahtaa olla.

leecher
20.01.2018, 16.56
Ei ollut Polarin laite. Itse en ihan niin kovassa kunnossa ole, että leposykkeellä 8x sarjaa tekisin. Hiihdossa tuo ei toiminut yhtään. Lenkin keskisyke alle satkun. Pyöräilyssä toimii jotenkin, mutta välillä tulee sellaisia pätkiä että 5-10min on menty 40-50 sykkeellä.

Aivan leluominaisuus, jolla ei oikean treenin aikaisen sykkeenmittauksen kanssa ole mitään tekemistä.

Kerrotko mikä laite kyseessä?

Poy
20.01.2018, 17.03

Mulla oli tuo hetken aikaa. Vähän huono urheilukäytössä, ehkä enemmän perustallaajalle, joka haluaa aktiivisuutta träkätä. Nykyin Polar M430 ollut syksystä lähtien ja olen ollut ihan tyytyväinen. Jos joka suorituksen träkkää, niin samalla tavalla alle viikon kestää akku Polarissa kuin Wthingissäkin kestä. Polar osaa kertoo muutakin tietoa siitä sykkeestä kuin pelkästään näyttää sen käyrän. Itse en tykkää taas Garminin ulkonäöstä, eikä nyt muutenkaan pahemmin ole tutkinut noita. Applen kellokin olisi ihan ok, mutta ei omaan käyttöön sovellu että päivittäin ladataan. M430 omaan silmään ihan hyvän näköinen ja istuu hyvin ranteeseen. Lisäksi tuossa käsittääkseni paras ranteesta mittaava sykemittaus.

Blackborow
21.01.2018, 11.39
Kerrotko mikä laite kyseessä?

En kerro.

leecher
21.01.2018, 11.40
En kerro.
ok eli bullshittiä koko juttu

Blackborow
21.01.2018, 11.45
ok eli bullshittiä koko juttu
Syytät siis näin julkisesti valehtelijaksi?

Vertti83
21.01.2018, 13.27
En kerro.

Oletko Paavo Väyrynen?

Jenkka
21.01.2018, 16.12
Eeppistä venkoilua. Tää olisi hyvä foorumi, kun kaikki kirjoittaisivat vain tuote x tyyliin. Taitaisi hra B olla foorumin ainoa jäsen.

Huoleton
21.01.2018, 20.22
Aiheeseen löyhästi liittyen.
Toimiiko Polarin OH1 optinen käsivarsianturi Garmin fenix 5x:n kanssa?
https://www.polar.com/fi/tuotteet/lisatarvikkeet/oh1-optinen-sykesensori

Wahoon vastaava ainakin pitäis toimia ja hinta on aika sama. Muistia wahoossa ei ole.

PK1
21.01.2018, 21.16
Kiitos tiedosta.

Greycap
22.01.2018, 01.08
Minulla oli jonkun aikaa Polar A360 josta olen nyttemmin onnellisesti saanut hankkiuduttua eroon. Aivan arpakuutioon verrattava vehje ainakin omassa ranteessa, jollain saattaa toimia mutta minulla ei yhtään. Oli ihan normisettiä että 15 minuuttia lenkin alun jälkeen se näytti vielä sykkeeksi jotain 90 kieppeillä kun tosiasiassa mentiin 150 paremmalla puolella, joskus taas mittaus lähti heti alusta mukaan. Se oli nihilistisen tarkka käden asennosta, laitteen paikasta ranteessa, lukemiin vaikutti kesällä jopa se oliko auringossa pysähdyksissä vai ajoiko varjossa jolloin ilmavirta ilmeisesti jäähdytti kättä riittävästi ja mittari luuli taas käyttäjän suunnilleen makaavan paikallaan sykkeistä päätellen. Pari kertaa se meinasi lähteä kesken lenkin Kymijokeen mainitusta syystä. Alkukevään viileillä keleillä ei saanut tavallisilla ajokamppeilla mitään järkeviä lukuja kun käsivarret ei ilmeisesti lämmenneet riittävästi että se olisi osannut mitata edes sinne päin, tuosta saattaa johtua hiihtäjienkin ongelmat.

Toinen täysi vitsi oli ne passiivisuushälytykset. Hieno idea, joo, mutta kun tunnistus on niin huono että useampikin passiivisuusleima tuli kun en tuntenut sitä hentoa värinää ranteessa - koska satuin olemaan liikkeessä juuri silloin mutta laitteelta se jäi rekisteröimättä. Kerran teki töissä mieli integroida se vasaralla betoniseinään tuollaisen tapahduttua.

Iso paha
23.01.2018, 00.11
Itsellä ollut Garminin Vivoactive 3 nyt pari kuukautta käytössä ja kokemukset ovat ihan vastaavat kuin @Blacborow:lla. Salitreeneissä ei toimi yhtään ja maastopyöräilyssä luetettavuus heikko. Työmatkapyöräilyssä ja juoksulenkeillä toimii kuitenkin hyvin, joten ei tuo ihan toivoton ole. Hiihdossa en ole vielä edes testannut kun eipä täällä luntakaan vielä ole ollut, mutta joka tapauksessa haluan pitää siinä kelloa hihan päällä, joten ihan sama toimiiko rannemittaus siinä vai ei.

Itsellä sykevyön käytössä ei ole mitään ongelmaa ja oikeastaan ajattelin tuota rannemittausta muutenkin vain täydentämään sykevyön käyttöä. Hyvää tässä on tuo jatkuva seuranta ja palautumisen ja stressitasojen mittaus vaikuttaa luotettavalta, sen mitä niitä nyt omiin tuntemuksiin pystyy suhteuttamaan.

Antti Kuitto
23.01.2018, 16.35
Itselläni on ollut nyt muutaman kuukauden käytössä Garmin Fenix 5. Laitteessa on mukana suomalainen Firstbeat-teknologia, joka näyttäisi antavan hyvää dataa liittyen palautumiseen, stressitasoon yms. liikkujaa kiinnostavaan asiaan. Omien kokemusten perusteella data on myös oikeansuuntaista, esim. alkavatkin sairaudet tai alkoholinkäyttö näkyvät selkeästi ja nykyinen harjoittelun kuormitus ilmaistaan todella selkeästi.

Tätä ennen käytössä oli Fenix 3 HR ja mielestäni 5 versio on aivan eri tasolla juuri palautumisen ja kehon nykytilan analysoimisessa. Laite ei siis vain mittaa sykettä, vaan tekee sen perusteella hyvinkin syvällistä analyysia.

Viitsitkö testata tuleeko miten erilaisia HRV-lukemia rannemittauksella versus sykepannalla..? Mietin itse F3 HR:n päivitystä 5X:ään, mutta ei vaikuta niin kauheen lupaavilta nää keskustelut: https://forums.garmin.com/forum/on-the-trail/wrist-worn/fenix-5-5s/1254722-new-stress-widget/page2

Antza44
23.01.2018, 16.56

Miten tuo Garminin 24/7 sykkeen mittaus esitetään käyttäjälle? Näkyykö esim. nukkumisesta ja kokonais palautus jaksosta joku käppyrä missä on sykkeitä?

H. Moilanen
23.01.2018, 17.00
Connectista näkee koko päivän käyrän, laitteessa näkyy (Fenix 3 HR) 4 tunnin graafi. Graafissa on merkittynä korkein ja matalin syke.

Viuh
23.01.2018, 17.46
Sama käppyrä myös F5 kanssa, siis Connectissa koko vuorokauden syke ja stressikäppyrä erikseen. Itse mittari näyttää edeltävän neljän tunnin ajalta sykekäyrän min- ja max-piikkeineen, mutta ei kerro stressitasoa.

Urheillessa rannemittaus ei ole hyvä, mutta arkikäytössä toimii. Garminin sykevyö mittaa myös paljon muuta kuin pelkän sykkeen, mutta nuo muut mittaukset ovat juoksun dynamiikkaan liittyviä.

maalinni
23.01.2018, 17.58
Minä päivittäisin fenix3:sta mieluummin spartaniin, jos sykkeen tarkkuus on kriteeri. Käsittääkseni se valencelin anturi on paljon parempi kuin fenix5:ssä.

Antza44
23.01.2018, 19.01
Miten tuo Garminin 24/7 sykkeen mittaus esitetään käyttäjälle? Näkyykö esim. nukkumisesta ja kokonais palautus jaksosta joku käppyrä missä on sykkeitä?
Tähän Garminiin tulikin jo hyvää kommenttia, nyt älysin, että onhan tuosta Suunnon Spartanistakin ranteesta mittaava baro malli http://www.suunto.com/fi-FI/Tuotteet/Urheilulaitteet-ulkoiluun/suunto-spartan-sport-wrist-hr-baro/suunto-spartan-sport-wrist-hr-baro-stealth/. Mites siinä esittäytyy samat asiat?

Tosin akun kesto vain 10h GPS käytössä 1 sekunnin loggauksella ja Fenix 5 puhutaan enintään 24h, mutta näinkö on 1 sekunnin loggauksella??

Itseäni ranne mittaus kiinnostaa juuri tämän 24/7 loggauksen takia ja satunnaisten lenkkien takia. Oikeat lenkit ajetaan vyöllä jokatapauksessa.

maalinni
23.01.2018, 19.31
Lue dcrainmakerin revikka. Siinä on kaikki.

Viuh
23.01.2018, 20.15
Lue dcrainmakerin revikka. Siinä on kaikki.

Garminista kannattaa katsoa myös Forerunner 935, se on lähestulkoon sama laite kuin Fenix 5, mutta muovikuorisena huomattavasti kevyempi. Kartta siitä puuttuu, mutta muuten samat navigointitoiminnot löytyy. Kartta näin pienellä näytöllä on kyllä aivan turha muutenkin.

maalinni
23.01.2018, 20.34
Eikös se kartta ole vain fenix 5x mallissa?

Mika.V
23.01.2018, 21.41
Rehti kartta on tosiaan vaan x mallissa. 935:ssa saa lisänä wlanin jos sitä kaipaa, mutta ei halua laittaa 5x:ään rahaa.

Blackborow
24.01.2018, 11.53
Aamulla hieroin 5min tuota kelloa käteen ja sainkin sen näyttämään järkeviä sykelukemia. No kuitenkin jälkimmäinen puolisko työmatkasta tultiin 80 bpm keskisykkeellä lumisella kelvillä yli kahta kymppiä. On se mukava olla tikissä.

H. Moilanen
24.01.2018, 12.07
Tosin akun kesto vain 10h GPS käytössä 1 sekunnin loggauksella ja Fenix 5 puhutaan enintään 24h, mutta näinkö on 1 sekunnin loggauksella??

Maksimaalinen GPS -tilan akunkesto edellyttää reitin "älykästä tallentamista". En ole huomannut, että tuo vaikuttaisi tarkkuuteen.

Smart Recording ominaisuutta on selitetty mm. täällä:
https://forums.garmin.com/forum/into-sports/running/running-archive/archived-forums/forerunner-610-aa/21628-

Vertti83
24.01.2018, 15.45
FR935 ainakin käytännön testeissä näyttäisi pääsevän tuohon 24h träkkäysaikaan yhdellä latauksella, tai ainakin lasketellessa yhdellä latauksella pystyi neljän päivän laskut träkkäämään, missä tulee about tuon verran träkkäystä yhteensä.

Smart träkking kaiketi tallentaa dataa vain silloin kun data muuttuu, eli jos et liiku niin ei ole tarpeen tallentaa sekuntin välein koordinaatteja muistiin, joka taasen säästää akkua jonkinverran. Mulla on ollut pääosin tuo smart träkking käytössä ja se tallentaa reitin aivan riittävällä tarkkuudella omiin tarkoituksiin. En ole tehnyt mitään varsinaista päittäisvertaila 1s tallennustilan kanssa samanlaisilla reiteillä, että ihan suoraa vertailua ei osaa antaa...

Tilasin tuossa taannoin tähän metallisen rannekkeen (https://www.banggood.com/Replacement-Stainless-Steel-Metal-Quick-Fit-Watch-Band-Strap-For-Garmin-Fenix-5-p-1230577.html?utm_design=41&utm_source=emarsys&utm_medium=Shipoutinform171129&utm_campaign=newsletter-emarsys&utm_content=Winna&sc_src=email_2671705&sc_eh=cfdb8b5c13a387121&sc_llid=350149&sc_lid=104858042&sc_uid=HgRJIbiOXI&cur_warehouse=CN), joka on osoittautunut jopa erittäin hyväksi. Silikoniset vakio- ja tarvikerannekkeet tuppasivat takertua helposti paidan/takin hihaan ja se liikutteli kelloa ärsyttävästi/tarpeettomasti ranteessa sellaisissa toimissa missä kädet liikkuu enemmän(vrt. hiihto), mikä osaltaan saattaa häiritä myös optista sykemittausta. Metalliranneketta ei saa yhtä tiukalle kuin silikonista, mutta ranneke on liukkaampi ja slimmimpi niin se ei takerru hihaan juurikaan ja siinä mielessä häiritsee vähemmän ja ehkä pysyy kaiken kaikkiaan paremmin paikoillaan. Tämä oli hiukan yllättävä havainto, mutta sanoisin että kannattaa kokeilla jos kokee että silikoniranneke takertelee hihoihin helposti...

OJ
24.01.2018, 18.12
Mulla on ollut Fenix 5X ranteessa jonkun kolme viikkoa. Optinen rannesyke näyttää liikkuessa mitä sattuu, eli olen päätynyt käyttämään Polar H7 anturia. Arkikäytossä rannesyke vaikuttaisi toimivan.

Ominaisuuksia on tässäkin laitteessa sen verran, että en ole joutanut kaikkeen vielä perehtymään. Akku kestää rannemittauksen kanssa ainakin viikon verran, tai olen lapannut kellon kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla oli yli 20% virtaa jäljellä kun aloin akkua lataamaan.

Kanuuna
24.01.2018, 19.00
Akku kestää rannemittauksen kanssa ainakin viikon verran, tai olen lapannut kellon kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla oli yli 20% virtaa jäljellä kun aloin akkua lataamaan.

Paljonko tuli harjoituksia siinä viikon aikana?

OJ
24.01.2018, 21.35
Tänä vuonna on tullut 15 harjoituskertaa tämän kellon kanssa. Kuntopiiricrossfitjumppa taitaa tosin mennä ilman GPS seurantaa, eli vienee vähemmän virtaa. Kaikki kännykän muistutukset tulee kelloon.

Taisin ladata kellon viime torstaina...tai ehkä keskiviikkona. Lauantaina tuli hiihdettyä kaksi tuntia murtsikkaa, maanantaina tunti Zwiftiä, eilen salijumppaa tunti ja vähän reilu tunti Zwiftiä. Nyt on akusta jäljellä 38%.

CamoN
24.01.2018, 22.09
^Miksi mitata jotakin, jonka luotettavuus on heikko? Unisykli, liikkuminen, unien näkeminen ym. tekijät vaikuttavat sykkeeseen.Pitäisihän laitteen olla varustettu myös kiihtyvyysanturilla ja olla muuten niin fiksu, että se yrittäisi esimerkiksi puolen tunnin ajan saada kasaan vaikka kolmen minuutin mittainen tasalaatuinen mittausjakso, joka olisi vertailukelpoinen. Tietysti vuorokausirytmiltään selvästi epänormaalit nukkumisjaksot tai herätysajat voisi suoraan hylätä automaattisen testin perustana. Sinänsä unenlaadun luulisi olevan sidoksissa saman yön palautumisen laatuun.

leecher
24.01.2018, 23.56
Menkööt nyt tähän samaan ketjuun. Likan M600 on jostain syystä alkanut laskea allasuintimetrejä väärin. Altaan koko on asetuksissa oikein. Tänäänkin 4450m laskettuna ja Polarin ilmoittamana 2440?

Bansku81
25.01.2018, 19.16
Olisi kiva tietää kuinka paljon eri käyttäjien ranteen lihaksisto, rasvan määrä, verisuonet ym. vaikuttaa mittaukseen koska samoista laitteista tuntuu olevan hyvin erilaisia kokemuksia eri käyttäjillä.

leecher
25.01.2018, 19.22
Olisi kiva tietää kuinka paljon eri käyttäjien ranteen lihaksisto, rasvan määrä, verisuonet ym. vaikuttaa mittaukseen koska samoista laitteista tuntuu olevan hyvin erilaisia kokemuksia eri käyttäjillä.

Tämä. Töissä testailin kaverin Fenix 5 kun valitti ettei pelaa rannesyke. Omassa testissä pelaisi todella hyvin ja piirti nättiä käyrää. Testi alustana juoksumatto ja Wattbike.
Kaveri valitti että hävittää sykkeen vähän väliä.
Itsellä rasvat 10% pintaan ja kaveri enemmän jumi on voimaa Crossfit kaveri.
Veikkaan että etenkin verisuonten ”näkyvyys” vaikuttaa isosti tuossa.

maalinni
25.01.2018, 19.53

Vaikuttaahan ne, mutta miten niin se on perskohtaista. Applen kellohan oli kohun keskellä, kun sen sensori ei toimi tummaihoisilla yhtä luotettavasti kuin vaaleilla.

simtee
31.01.2018, 10.09
Tiedoksi Fenix 5 käyttäjille. Viimeisimmän päivityksen jälkeen stressitasomittaus näytti jatkuvasti turhan korkeita lukemia, myös nukkuessa. Ajattelin aluksi, että flunssa tulossa (aikaisemmin näkynyt juuri noin), mutta ei tullut flunssaa ja arvot pysyivät silti korkeina. Garminin foorumilta tuli vinkki tehdä laitteelle täysi reset (tehdasasetukset) ja sen jälkeen toimii taas hienosti.

mpk
31.01.2018, 10.29
^
.60 vai .91 päivitys?

simtee
31.01.2018, 11.41
^
.60 vai .91 päivitys?

.60 oli kyseessä, 18.1. julkaistu.

mpk
31.01.2018, 11.51
Ok, kiitos tiedosta.

LÄNNENLOKARI
08.02.2018, 14.38
Ihan ensimmäistä GPS kelloa olen katsellut ja todennäköisesti olen päätymässä Suunto Spartan Sport Wrist Hr Baro Amber malliin. Erittäin vaikeaa valita näistä Suunnon Spartan Sport malleista, kun niitä on niin monta erillaista. Lähinnä käyttö tulisi olemaan maastopyöräilyssä ja lenkkeilyssä. Vaikea vertailla eri malleja, kun ei ole aikaisempaa kokemusta GPS kelloista.

mpk
08.02.2018, 17.58
^
Ei se varmasti huono ole, mietin hiljattain itsekin samaa kun Polar ei tunnu saavan V800 seuraajaa ulos.

Sent from my iPad using Tapatalk

maalinni
08.02.2018, 21.27
Suunnon pitäisi kyllä vähän miettiä noita mallinimiä; Suunto Spartan Sport Wrist Hr Baro Amber on jo naurettava. Miksi mm. väri pitää mainita mallinimessä. Itsekin olen juuri kyseistä mallia kuolannut, en vaan viittisi vaihtaa kun nykyinen Fenix3 on alle 6kk vanha.

leecher
08.02.2018, 21.28
Osta karmiini ja jätä se nimihirviö hyllyyn

maalinni
08.02.2018, 21.30
Osta karmiini ja jätä se nimihirviö hyllyyn

Suosi vaan Suomalaista. Se olisi minulla ainoa syy päivittää, paremman ulkonäön lisäksi.

Antza44
08.02.2018, 22.45
Garmin taitaa vaan olla valitettavasti toistaiseksi ainoa mikä seuraa palautumista ja aktiivisuutta 24/7 sykkeestäkin. Saas nähä joko V800 seuraajakin osaa. Nyt kyllä Garmini houkuttaisi. V800 on ajanut asiansa hienosti, mutta nyt huoltokierroksella. Garminin muokattavuus ja tuo 24/7 seuranta vie sen nyt itsellä kärkisijalle näistä ranteesta mittaavista missä on barometri. Suunnollakaann ei ilmeisesti ole, kuin tuo em mainittu vedos missä on ranne mittaus ja baro.

mpk
08.02.2018, 22.56
Suosi vaan Suomalaista. Se olisi minulla ainoa syy päivittää, paremman ulkonäön lisäksi.

Ei oo Chronos hullumman näköinen...

makimies
08.02.2018, 23.16
Alkoi polarin "palvelu" ja ppt.comin sulkeminen ärsyttää sen verran että vaihdoin garminin 935:een. Ensivaikutelma 5/5, garmin on täynnä ominaisuuksia verrattuna Polariin.

maalinni
09.02.2018, 08.07
^ On siinä Garminissakin suomennettu käyttis

maalinni
09.02.2018, 08.33
Ei oo Chronos hullumman näköinen...

No ei, mutta hinnassa on 1000€ liikaa minulle.

Antza44
09.02.2018, 11.44
^ On siinä Garminissakin suomennettu käyttisSeison korjattuna. Huonosti oli tuota missään mainittu.

LÄNNENLOKARI
09.02.2018, 13.03
Kiitos kaikenlaisista kommenteista. Kyllä mä luulen että merkiksi on valittu Suunto, mutta malli vielä hakusessa. Tuo edellä mainitsemani kiinnostaa eniten. Olen noita lähinnä katsonut Keskisen Kellon sivuilta. Hinat tuntuu olevan aika samoja joka puolella.

maalinni
09.02.2018, 14.37
Kiitos kaikenlaisista kommenteista. Kyllä mä luulen että merkiksi on valittu Suunto, mutta malli vielä hakusessa. Tuo edellä mainitsemani kiinnostaa eniten. Olen noita lähinnä katsonut Keskisen Kellon sivuilta. Hinat tuntuu olevan aika samoja joka puolella.

Tossa paras löytämäni hinta https://www.bike-discount.de/de/kaufen/suunto-spartan-sport-wrist-hr-baro-amber-gps-uhr-722008

mpk
11.02.2018, 11.30
No ei, mutta hinnassa on 1000€ liikaa minulle.

Teräksisen nahkahihnaisen saa karvan yli tonnilla.

maalinni
11.02.2018, 13.39
Teräksisen nahkahihnaisen saa karvan yli tonnilla.

Kuten sanoin hinnassa on tonni liikaa. En maksa kertakäyttökellosta mekaanisen hintaa. Tosin tähän fenix3:een meni kolme sataa. Tuo chronos tuskin tarjoaa mitään extraa ulkonäön lisäksi.

mpk
11.02.2018, 13.58
Ei taida tarjota, softahan on sama kuin Fenix femmassa...

maalinni
11.02.2018, 14.26
Chronoksen nahka ja metallirannekkeet tuskin ovat kovin näppäriä urheiltaessa.

mpk
11.02.2018, 14.30
Ei oo ei, ja siksi ainakin teräksisten paketissa onkin mukana silikoniranneke

maalinni
11.02.2018, 16.29
^ Sepäs fiksua. Minusta fenix5 on ulkonäöltään niin lähellä chronosta, etten ihan tajua chronoksen ideaa. Muoviseen fenix3:een verrattunahan se tarjosi selkeästi premiumpaa ulkonäköä.

mpk
11.02.2018, 17.32
5S / 5 / 5X eroavat nekin toisistaan aika lailla, mulla ei oo käsillä kuvaa jossa kaikki olisivat vierekkäin. Voi ja saakin olla eri mieltä, mutta chronos eroaa niistä enemmän kuin ne toisistaan. Ei femmakaan oo millään lailla ruma tai huono, mä nyt vaan satuin tykästymään chronokseen enemmän.

PS Mulla on käsitys, että metallirannekkeisten femmojenkin mukana saa silikonirannekkeen, korjata saa jos ammuin ohi.

Concorde
18.02.2018, 16.43
Heittäkääs vaihtoehtoja seuraavilla spekseilllä:

- Kellonaika hyvin näkyvissä
- GPS matkan mittaamiseen
- Sykkeen mittaaminen (toissijainen)
- Naisen ranteeseen sopiva
- Helppokäyttöinen
- Tyylikäs
- Mahd. pitkä toiminta-aika ( gps käytössä vain pari tunnin lenkkiä päivässä)

Ei tarvitse mitään liitättävyyksiä luureihin ym. koska käyttäjällä ei ole älyluuria tai vastaavaa. Myöskään lenkkejä ei tarvitse tallentaa mihinkään, jos se vaikuttaa valintaan.

maalinni
18.02.2018, 19.50
Heittäkääs vaihtoehtoja seuraavilla spekseilllä:

- Kellonaika hyvin näkyvissä
- GPS matkan mittaamiseen
- Sykkeen mittaaminen (toissijainen)
- Naisen ranteeseen sopiva
- Helppokäyttöinen
- Tyylikäs
- Mahd. pitkä toiminta-aika ( gps käytössä vain pari tunnin lenkkiä päivässä)

Ei tarvitse mitään liitättävyyksiä luureihin ym. koska käyttäjällä ei ole älyluuria tai vastaavaa. Myöskään lenkkejä ei tarvitse tallentaa mihinkään, jos se vaikuttaa valintaan.

Jos naiselle tulee ja tyylikkyys on kriteeri, niin mites vivoactive3 https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/571520/pn/010-01769-20# Tsekkaisin myös Suunnon Spartan trainerin https://www.keskisenkello.fi/tuotteet/suunto-spartan-trainer-wrist-hr-gold-sykemittari

Ohiampuja
18.02.2018, 19.59
Forerunner 35 akkutesti suoritettu. Kun sykkeen rannemittaus oli pois päältä niin akku kesti noin 40 vrk. Siinä aikana noin 10 h GPS reitin tallennusta. Aika hyvin mielestäni.

Antti Kuitto
19.02.2018, 16.02
Bongasin DC Rainmakerin facesta ja vaikka mallit ovat vanhoja, niin tylyä luettavaa: https://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2018/03000/Validity_of_Wearable_Activity_Monitors_during.28.a spx

Concorde
19.02.2018, 20.35
Onkos kellään kokemusta Garminin Approach X40 -härvelistä: https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/519298

Jos tuollaista käyttäisi vaan lenkkiensä mittaamiseen , ehkä sykkeen seurantaan ja kellona, niin onko noi Golf-valikot koko ajan "tiellä"? Voikohan sitä käyttää liikkumisen seuraamiseen helposti noin muuten? Tuollainen olisi tyrkyssä 150€.
Polarin A370 olis hyvä peli, jos siinä olis se GPS... (koska lenkillä ei ole luuria mukana, eikä rouvan luurissa olisikaan mitään paikannusta)

maalinni
20.02.2018, 19.40
Bongasin DC Rainmakerin facesta ja vaikka mallit ovat vanhoja, niin tylyä luettavaa: https://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/2018/03000/Validity_of_Wearable_Activity_Monitors_during.28.a spx

Ja Apple suunnittelee verensokerimittausta optisesti :o

mpk
20.02.2018, 22.13
Ja Apple suunnittelee verensokerimittausta optisesti :o

Siihen pätee todennäköisesti sama kuin optisille sykemittareillekin, johtopäätöksessähän todetaan seuraavaa: Wearable devices are not medical devices, and users should be cautious when using these devices for monitoring physiological responses to exercise.

Lääkinnällinen ja / tai lääkintälaite on hieman eri kategoriassa monenllakin tavalla kuin urheilukello. Laki, asetukset, direktiivit...

Reiska79
15.04.2018, 15.36
Itsellä myös katselussa ranteesta sykkeen mittaava urheilu-/pyöräilykello/aktiivisuusmittari. Aiemmin mulla oli Polarin CS300, joka oli aikoinaan mun mieleen todella hyvä vehje. Siinä taisi tulla remmin käyttöikä vastaan ja lopulta päädyin ostamaan M400:n, kun halvalla sain - samaan hintaan suunnilleen kuin uuden remmin + GPS:n suoraan kellosta. Ajattelin että toimii joko väliaikaisena, tai pidempään, kun en kadensseja ole koskaan seurannut ja remmiin käyttöön olen ollut tottunut. Nyt kuitenkin pienenä harmina, että loppuu pienellä pakkasella ja ilmankin akku jopa kesken parin tunnin pyörälenkin, vaikka tuntuu että olisin ihan juuri ladannut. Toisekseen miettinyt että jos löytyisi mittari, joka mittaisi sykkeet päivittäisiää askareissa, käytännössä kävelylenkeillä (sauvoilla tai ilman ja lapsi rinkassa tai ilman...), joihin en vaivaudu remmiä laittamaan. Ja olisihan ne kadenssitkin lisäarvoa, jos joku päivä alkaisi kiinnostamaan. Tuuminut hieman että pärjäisikö Tomtom adventurerilla(?). Sen toiminnasta pyöräilyssä en tosin ole löytänyt juurikaan kommentteja. Garminin Forerunner 735 XT voisi olla yksi vaihtoehto, joskaan ei haittaisi jos halvemmallakin jotain löytyisi. Jonnekin 300 € tietämiin kokonaisuutena sykevyön kanssa (että saa tankoon pyöräillessä) toivoisin vehkeen löytyvän, sitä kadenssimittaria ei tuohon rahaan vielä tarvisi. Lisäksi erityistoiveena olisi kevyt (~40-60 g) mittari, koska hartiavaivoja muutenkin. Edellisellä hankintakierroksella esim. V800 jäi hyllyyn juuri painon takia, silloin siis en niin vielä ollut rannesykemittauksen perään. Tuolloin katselin kyllä myös Suunnon Ambit 3:a, joka oli suunnilleen saman painoinen, mutta jostain syystä tuntui sovittaessa paljon mukavammalta käteen. Jäi kuitenkin hyllyyn, koska oli takaraivossa mielikuva Suunnon (kenties vanhoista) ongelmista sykemittauksen ja ylipäätään laadun kanssa.

Eli olisko jotain suositella tuohon 300€ haminoille/alle? Tärkeimmät ominaisuudet varmasti:
- aktiivisuusmittari-ominaisuudet - ei välttämättä unen seurantaa (huonona nukkujana tuntuu että aina kun jätän mittarin tietoisesti ranteeseen, nukun huonosti... joten nukun ilman)
- perusfiksu synkkaus sovellukseen, josta pystyy seuraamaan aktiivisuutta/treenikuormaa tuo selkeää lisäarvoa - ei tarvi jakaa somessa tms.
- toimiva rannesykemittaus
- keveys (+ "ok" ulkonäkö)
- kohtalainen akun (mielellään myös kylmän, jos mahdollista...) kesto
- myös pyöräilyyn sopiva näyttö (tankoon kiinnitettynä)
- lisäarvoa kadenssimittarin kanssa keskustelemisesta
- en ui juurikaan ja juoksen vähän, esim. askeltiheydet ja syke uinnissa jne. ei kiinnosta
- pääasiallisena käyttönä siis pyöräily & päivittäinen aktiivisuusranneke + kävelylenkit: sauvoilla, mukula rinkassa - ja ilman
- pakollisena liitettävyys vyöhön tms. (joka ei mittaa sykettä ranteesta), koska salilla en halua ranteessa mittaria (oikein päin) hajottaa
- en tarvi/halua puhelimen ilmoituksia mittariin
- Minulle ok myös ratkaisu, jossa aktiivisuus mittari päivittäiset askareet ja ottaa sykkeen ranteesta (kävelylenkeillä), jonka kanssa samaan palveluun synkkaa erillisellä pyöräilymittarilla pyörätreenit. Onko olemassa sovellus, joka seuraa aktiivisuutta ja harjoituskuormaa useammata mittarista?

Tuleeko mieleen muita mittareita kuin TomTOm Adventurer ja Garminin 735 XT? Ei tarvi olla ihan viimeisintä mallia, kunhan kaikki tekniikka toimii...

Laerppi
15.04.2018, 16.23
Kannattaa kokeilla, jos mahdollista rannesykemittareita. Mulla on ollut Garmin vivoactive hr ja 735XT, kumpikaan ei mittaa edes välttävästi sykettä missään lajissa. Vähintään ekat 20min lenkistä aina sykkeet alle 100 ja loput sinnepäin. Sykkeenmittaus riippuu suis ranteesta aika paljon, jollain toimii toisilla ei.

Fillaritimo
15.04.2018, 16.26
Eikös Reiska Polarin M430 kelpaisi? Ei tarttis opetella kun M400 on tuttu.

TemMeke
15.04.2018, 16.35
Eli olisko jotain suositella tuohon 300€ haminoille/alle? Tärkeimmät ominaisuudet varmasti:
- aktiivisuusmittari-ominaisuudet - ei välttämättä unen seurantaa (huonona nukkujana tuntuu että aina kun jätän mittarin tietoisesti ranteeseen, nukun huonosti... joten nukun ilman)
- perusfiksu synkkaus sovellukseen, josta pystyy seuraamaan aktiivisuutta/treenikuormaa tuo selkeää lisäarvoa - ei tarvi jakaa somessa tms.
- en ui juurikaan ja juoksen vähän, esim. askeltiheydet ja syke uinnissa jne. ei kiinnosta
- pääasiallisena käyttönä siis pyöräily & päivittäinen aktiivisuusranneke + kävelylenkit: sauvoilla, mukula rinkassa - ja ilman
- pakollisena liitettävyys vyöhön tms. (joka ei mittaa sykettä ranteesta), koska salilla en halua ranteessa mittaria (oikein päin) hajottaa

Mä päädyin aika samoilla vaatimuksilla VIvoactiveen:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/1212/gscnc/Garmin-Vivoactive-HR-GPS-urheilukello-musta

Mulla rannemittaus on toiminu hyvin fillaroinnissa. Salihommissa se taas ei toimi ollenkaan.

mpk
15.04.2018, 17.53
En mä muista tiedä, mutta Garmin Fenix 5S ja Chronos ovat onnistuneet mittaamaan crossfit- ja kahvakuulatreeneissä ihan kelvollisesti. Alussa oli haparointia kummassakin ihan kuin laite ei ehtisi mukaan...

TemMeke
15.04.2018, 18.40
^Toimiiko mikään salihommissa? Niinkun, että kello edes vähän tietäisi oliko kova treeni vai ei?

Vivoactive HR, Vivoactive 3, Forerunner 735XT ja Apple Watch ei ainakaan toimi edes sinnepäin, muista ei oo kokemusta.

Taukojen aikana näyttävät hyvin, mut heti kun syke nousee vauhdilla, ni tippuvat ihan täysin ja jatkavat sitä leposykkeen näyttämistä, vaikka oikea syke on +180. Pääsevät taas jossain välissä kärryille, kun syke laskee takas alas. Seurannassa näyttää, et ois tehty rauhallinen Z1-Z2-kävely ilman suurempaa sykkeen nousua. :)

Fillaroinnissa kuitenkin pysyy mukana ihan samoilla sykkeillä, tiiä sit mikä siinä on.

Jami2003
15.04.2018, 21.06
Käytännössä mikään ranteesta mittaava ei toimi salihommissa. Sykevyötä käytettävä. Mutta tota niin jos puhutaan normaalista salihommista niin joskus vyötä kokeilin käyttää mutta en oikein nähnyt siinä mitään pihviä. Se on rauta ja kilot joka kertoo onko rankka treeni eikä sykkeet :)

maalinni
16.04.2018, 07.33
Joo ei toimi salilla (just tilasin fenix3:een sykevyön). Syke tulee todella paljon myöhässä, jos ollenkaan. Niissä liikkeissä, missä kädet on ylhäällä esim. leuanveto ei tunnu toimivan muutenkaan.

Vertti83
16.04.2018, 12.22
Joo, nopeisiin sykkeen muutoksiin ei rannemittarit kerkeä mukaan, eli salitreeni ja erinäiset intervallitreenit kannattaa tehdä kunnollisen vyön kanssa, jos noissa toimissa tarkan sykemittauksen kokee tarpeelliseksi. Muissa lajeissa(pyöräily, hiihto, juoksu) on FR935 ainakin toiminut suhteellisen hyvin, ja päivittäistä aktiivisuutta jne träkkää hienosti.

timppa_234
16.04.2018, 13.08
Fitbitin ranteesta mittaava ei näytä oikeastaan koskaan yli 120 sykettä vaikka todellinen olisi 180.

maalinni
16.04.2018, 18.59
Fitbitin ranteesta mittaava ei näytä oikeastaan koskaan yli 120 sykettä vaikka todellinen olisi 180.

Vähän sama ilmiö fenix 3:ssa. Maksimi porrastreenissä, kun meinaa taju lähteä, niin syke saattaa olla 150. Kerran on ollut se omasta mielestäni todellinen yli 180.

mpk
17.04.2018, 09.48
Vähän sama ilmiö fenix 3:ssa. Maksimi porrastreenissä, kun meinaa taju lähteä, niin syke saattaa olla 150. Kerran on ollut se omasta mielestäni todellinen yli 180.

Höh, jotain feelua siinä on. Uudemmat Fenixit näyttävät ainakin suurin piirtein sinne päin, reippaassa treenissä mitatut maksimit ovat 190 kahta puolta.

elasto
17.04.2018, 10.24
Höh, jotain feelua siinä on. Uudemmat Fenixit näyttävät ainakin suurin piirtein sinne päin, reippaassa treenissä mitatut maksimit ovat 190 kahta puolta.

Fenix 5X näyttää myös päin pyllyä maastopyöräillessä intervallityyppistä reeniä. Oikea syke 180, niin kello näyttää 100. Kuten on useaan kertaan todettu, niin taitaa riippua aikalailla käyttäjän ranteesta tuo, että miten toimii.

TemMeke
17.04.2018, 12.15

Toimiiko sulla nimenomaan nopeissa sykevaihteluissa oikein? Eli jos vaikka lähdet noin leposykkeestä juoksemaan täysiä portaita ylös, missä syke nousee hetkessä tappiin?

Mullakin toimii kyllä maksimisykkeet ihan ok, jos vaikka fillaroidessa antaa mennä sen vertaa isolla teholla, että syke nousee maksimiin, mut ei kuitenkaan ihan muutamassa sekunnissa. Nopeat muutokset siis on se ongelma, ei niinkään korkea sykelukema.

mpk
17.04.2018, 13.34
Toimii se vaihteluissa oikein, ainakin silloin kun lämmittelyn jälkeen nostaa tempoa. Leposykkeestä en ole porrastreeniä lähtenyt täysillä repimään, enkä lähde. Noin vuosi sitten katkaisin vasemman akillesjänteen ja olen ottanut tavaksi lämmitelllä ennen reippaampia vetoja. Alla oleva pätkä on kuulan kanssa touhuttu treenin ensimmäinen puolikas.

http://i1071.photobucket.com/albums/u518/MaPeKu/Syke_zpsr3ubrv06.jpg~original (http://s1071.photobucket.com/user/MaPeKu/media/Syke_zpsr3ubrv06.jpg.html)

TemMeke
17.04.2018, 21.11
Leposykkeestä en ole porrastreeniä lähtenyt täysillä repimään, enkä lähde.

Arvailin jo kirjottaessa, että voikohan ton ymmärtää väärin, mut kirjoitin silti. Tarkoitin siis treenin lepotauon sykettä, justiin tuollasta kuvaajan mukaista satkua, tai vähän yli. Hyvin se tosiaan näyttää sulla nousevan sieltä. :)

Pitänee yrittää kokeilla Fenixiä, niin tietää pistääkö tuon oman käytöksen kello(je)n piikkiin, vai ranteen piikkiin.

mpk
17.04.2018, 21.43
Hyvin se tosiaan näyttää sulla nousevan sieltä. :)

Pitänee yrittää kokeilla Fenixiä, niin tietää pistääkö tuon oman käytöksen kello(je)n piikkiin, vai ranteen piikkiin.

Niin mä arvelinkin, että et ihan kylmänä tarkoittanut vetoa aloitettavan. Juu, ihan reippaasti kone herää kun antaa kuormaa [emoji2]

Joskus tuntuu, että noi kello-rannekombinaatiot on enemmän tai vähemmän henkimaailman asioita. Mulla on vaalea iho ja ei kovin paljoa laardia ranteessa... Helpointa olisi jos pääsisi kokeilemaan mikä toimii hyvin omassa käytössä ja kädessä.

Fillaritimo
17.04.2018, 22.53
Taannoin kokielin sulkapallos pelatessa kaverin M430/omaM400. M430 ranateessa ja M400 mittasi sitten vyöstä. Samat lukemat mutta M430 tuli aina pari-kolme sekuntia perässä.

TemMeke
18.04.2018, 12.45
Tässä vertailun vuoksi mun sykekäyrät samasta treenistä, ylempi vyöllä, alempi ranteesta.

https://pic.useful.fi/rkneStNnM.png

mpk
18.04.2018, 13.04
^
Onhan tuossa ihan selkeä ero. Pitää varmaan tehdä samanlainen vertailu kunhan saan sykevyön...

Coasting
18.04.2018, 14.46
Olen huomannut että tuo Garmin 935 on vähän tarkka miten se on ranteessa. Kun huomaa ettei fiilis ja syke korreloi ja siirtää vähän niin taas toimii. Mutta kunnon treeneissä käytän kyllä vyötä. Ja pyöräily on kellokke luonnolissti helpompi kuin juoksu (tai uinti jossa ei toimi lainkaan)

Poy
06.05.2018, 16.10
Teimpä minäkin huvikseen testin. Sykkeen mittasin Sports-trackerillä (luultavasti sykemittarin valmistanut polar) ja ranteesta Polar M430. Ainakin maksini ja keskisyke maastopyöräillessä ollut lähes sama. Esimmäinen siis ranteesta ja jälkimmäinen sykevyöstä.

https://www.dropbox.com/s/3htnvi3jm72ghkq/Screen%20Shot%202018-05-06%20at%2014.53.16.png?raw=1

https://www.dropbox.com/s/d7g1rwwqaql1tjp/Screen%20Shot%202018-05-06%20at%2014.53.49.png?raw=1

kurvaaja
22.05.2018, 12.02
Itsellä myös katselussa ranteesta sykkeen mittaava urheilu-/pyöräilykello/aktiivisuusmittari. Aiemmin mulla oli Polarin CS300, joka oli aikoinaan mun mieleen todella hyvä vehje. Siinä taisi tulla remmin käyttöikä vastaan ja lopulta päädyin ostamaan M400:n, kun halvalla sain - samaan hintaan suunnilleen kuin uuden remmin + GPS:n suoraan kellosta. Ajattelin että toimii joko väliaikaisena, tai pidempään, kun en kadensseja ole koskaan seurannut ja remmiin käyttöön olen ollut tottunut. Nyt kuitenkin pienenä harmina, että loppuu pienellä pakkasella ja ilmankin akku jopa kesken parin tunnin pyörälenkin, vaikka tuntuu että olisin ihan juuri ladannut. Toisekseen miettinyt että jos löytyisi mittari, joka mittaisi sykkeet päivittäisiää askareissa, käytännössä kävelylenkeillä (sauvoilla tai ilman ja lapsi rinkassa tai ilman...), joihin en vaivaudu remmiä laittamaan. Ja olisihan ne kadenssitkin lisäarvoa, jos joku päivä alkaisi kiinnostamaan. Tuuminut hieman että pärjäisikö Tomtom adventurerilla(?). Sen toiminnasta pyöräilyssä en tosin ole löytänyt juurikaan kommentteja. Garminin Forerunner 735 XT voisi olla yksi vaihtoehto, joskaan ei haittaisi jos halvemmallakin jotain löytyisi. Jonnekin 300 € tietämiin kokonaisuutena sykevyön kanssa (että saa tankoon pyöräillessä) toivoisin vehkeen löytyvän, sitä kadenssimittaria ei tuohon rahaan vielä tarvisi. Lisäksi erityistoiveena olisi kevyt (~40-60 g) mittari, koska hartiavaivoja muutenkin. Edellisellä hankintakierroksella esim. V800 jäi hyllyyn juuri painon takia, silloin siis en niin vielä ollut rannesykemittauksen perään. Tuolloin katselin kyllä myös Suunnon Ambit 3:a, joka oli suunnilleen saman painoinen, mutta jostain syystä tuntui sovittaessa paljon mukavammalta käteen. Jäi kuitenkin hyllyyn, koska oli takaraivossa mielikuva Suunnon (kenties vanhoista) ongelmista sykemittauksen ja ylipäätään laadun kanssa.

- Minulle ok myös ratkaisu, jossa aktiivisuus mittari päivittäiset askareet ja ottaa sykkeen ranteesta (kävelylenkeillä), jonka kanssa samaan palveluun synkkaa erillisellä pyöräilymittarilla pyörätreenit. Onko olemassa sovellus, joka seuraa aktiivisuutta ja harjoituskuormaa useammata mittarista?

Tuleeko mieleen muita mittareita kuin TomTOm Adventurer ja Garminin 735 XT? Ei tarvi olla ihan viimeisintä mallia, kunhan kaikki tekniikka toimii...

Mihinkä kelloon päädyit ? Itse ruvennut myös kiinnostamaan ensimmäisen äly-/urheilukellon hankinta. Vaihtoehtoja tuntuu olevan markkinoilla aika paljon, joten suosituksia otetaan mielellään vastaan. Kriteerit aika lailla samat kuin Reiskalla, eli normaalin päivittäisen aktiivisuuden seuranta/kalorin lasku ja toiminta myös liikunta käytössä, lajeina lähinnä pyöräily (maantie), kävely ja hiihto talvisin. Pyöräilyn vuoksin mahdollisimman hyvät reittitiedot plussaa. Yhteensopivuus Samsung A5 luurin kanssa toivottavaa.

Olen katsellut esim. seuraavia: Samsung Gear S3 Frontier, Garmin Forerunner 235, Garmin Forerunner 735XT, Garmin Fenix 3S, Garmin Vivoactive HR / 3 GPS ja Suunto Spartan Trainer HR. Onko näistä porukalla kokemuksia, miten isoja eroja esim. noiden Garminin mallien välillä on?

Anaxagore
22.05.2018, 12.14
Mulla on ollut 2 vuotta Vivoactive HR. Ei ole pahan hintainen nyt ja toimii hyvin edellä mainituissa liikuntalajeissa. Rannesykemittaus reagoi hitaasti intervalleihin, mikä on ilmeisesti yleinen ominaisuus optisissa mittareissa. Reittejä (reittiviiva tyhjällä karttapohjalla) saa ladattu dwMAP-nimisellä IQ-sovelluksella. Perusnavigointi haluttuun pisteeseen onnistuu kellosta suoraan haluttuun pisteeseen mutta se on vaan nuoli joka osoittaa minne päin pitäisi mennä. Rannekkeita saa ebaysta murto-osan hinnalla Garminin virallisiin rannekkeisiin verrattuna.

hcf
22.05.2018, 17.07
Eikait tuo m430 ainakaan kylmyydestä hetkahda paitsi ehkä jos on heikko pintaverenkierto sillon.

Opa74
05.06.2018, 14.13
Uusi Suunto 9 esitelty.
http://www.suunto.com/fi-fi/suunnon-mallistot/suunto-9/
https://www.dcrainmaker.com/2018/06/hands-on-the-new-suunto-9-multisport-gps-watch.html

maalinni
05.06.2018, 16.47
Uusi Suunto 9 esitelty.
http://www.suunto.com/fi-fi/suunnon-mallistot/suunto-9/
https://www.dcrainmaker.com/2018/06/hands-on-the-new-suunto-9-multisport-gps-watch.html

Eli kyseessä Spartan ultran seuraaja. Jännä että spartan nimestä luovuttiin näin pian.

hphuhtin
05.06.2018, 16.54
Apple Watch 2:sta olen huomannut nyt erikoisen, toistuvan GPS-epätarkkuuden. Aina sama pätkä hyppää noin 10-20m sivuun, suoralla kelvillä. Näinköhän vieressä oleva meluaita heijastaa GPS-signaalia. Luuri ottaa taas aina oikein. Stravalla nauhoitan.

Silti aika huono esitys Applelta. En suosittele jos haluaa kovin tarkkaa träkkiä :)

Laerppi
05.06.2018, 22.41
Onko fenixeissä parempi sykeanturi kuin 735xt:ssä? 735xt on todella huono sykkeenmittaus, pääosan lenkeistä sykkeet alle 110.

TemMeke
05.06.2018, 23.07
Onko fenixeissä parempi sykeanturi kuin 735xt:ssä? 735xt on todella huono sykkeenmittaus, pääosan lenkeistä sykkeet alle 110.

Fenix 3 ja 5 on ainakin paperilla samalla Elevate-sykeanturilla. Softaeroja niissä tietty voi olla, mut ei tuo vitosen sykeanturi näytä kehuja keräävän. En usko, että saat vaihtamalla parempaa, jos ei tuo nykynen toimi sulla. :(

http://athletictechreview.com/2017/06/17/garmin-fenix-5s-heart-rate-accuracy-review/

Kalle H
07.06.2018, 08.35
Parhaiten tuo varmasti korjaantuu sillä, että laittaa aina "vakavemmalle" (pyörä)lenkkille sykevyön rinnalle, sillä saa huomattavasti luotettavamman ja nopeammin reagoivan sykemittauksen.

Täällä on moneen kertaan todettu, että mm. pyöräillessä ranne on aina vähän rutussa/jännityksessä, mikä heikentää huomattavasti rannemittauksen toimivuutta. Myös yksilöllisiä ja rannekohtaisia eroja on toki paljon.

veke
07.06.2018, 08.42
Omassa Fenix3:ssa huomannut lämpötilan vaikuttavan ranteesta mittaukseen: talven pakkasissa retkiluistelussa sykenäyttö jämähti ja tarvis sykevyön (mulla), nyt kesällä ei mitään ongelmia fillaroidessa. Yksilökohtaista ilmeisesti.

maalinni
07.06.2018, 20.31
Niin, kai se lämpötila vaikuttaa ääreisverenkiertoon(?)

Laerppi
08.06.2018, 00.03
Parhaiten tuo varmasti korjaantuu sillä, että laittaa aina "vakavemmalle" (pyörä)lenkkille sykevyön rinnalle, sillä saa huomattavasti luotettavamman ja nopeammin reagoivan sykemittauksen.

Täällä on moneen kertaan todettu, että mm. pyöräillessä ranne on aina vähän rutussa/jännityksessä, mikä heikentää huomattavasti rannemittauksen toimivuutta. Myös yksilöllisiä ja rannekohtaisia eroja on toki paljon.

Käytän pyöräillessä Edge 820, lähinnä juostessa tulee käytettyä 735xt. Joskus tulee lähetettyä syke edgeen 735xt stä, silloin jopa toimii rannemittaus paremmin kuin juostessa.

Kalle H
08.06.2018, 02.20
Kovin yksilöllisiä tosiaan on tuo toiminta. Itse olen huomannut, että fenix 3 hr:n -rannemittaus on aika toivoton sekä maasto- että maantiepyöräilyssä. Toisaalta rennommalla juoksulenkillä se toimii jo ihan ok. Parhaimmillaan tuo on kuitenkin kävelyssä, vaelluksilla sekä leposyke seurannassa.

Vyön laitan kuitenkin aina lenkille päälle, jos yhtään vakavammin on tarkoitus harjoitella sykkeen mukaan tai muuten seurata sykkeitä tarkemmin.

Sen olen myös huomannut, että jos rannemittauksessa laittaa vähän napakamman paidan kellon päälle, niin mittaustarkkuus saattaa hieman parantua, silloin ei toki näytöstä näe enää mitään =) Voi siis olla, että ulkoinen valo häiritsee mittausta tai sitten paidan aiheuttama puristus parastaan anturin lukukykyä.

Steni
08.06.2018, 08.51
Mulla kyllä Fenix 3 HR sykkeenmittaus toimii tosi hyvin pyöräilyssä.
Yhtään sykevyötä ei löydy enää mun varastoista.

kurvaaja
08.06.2018, 11.51
Onko kokemuksia Garmin Vivoactive 3 kellosta? Kävin noita urheilukelloja XXL:ssä hypelöimässä, oli tarkoituksena ostaa Polar M430, mutta ei tuntunut istuvan ranteeseen ollenkaan. Tuo Vivoactive 3 tuntui sen sijaan hyvälle, mutta hinta aika suolainen (299€). Mietityttää tuo Vivoactive kosketusnäyttö käytännössä? 50€ lisää niin sitten saisi jo Fenix 3.. Vaikeaa :D

sas
08.06.2018, 16.56
Onko jossain vivoactive 3:a näytillä (pk-seudulla)? Tammistossa ei ollut (Power/Gigantti).

mpk
08.06.2018, 17.17
Onko jossain vivoactive 3:a näytillä (pk-seudulla)? Tammistossa ei ollut (Power/Gigantti).

Varusteessa saattaa olla, soita ja kysy +35894540707

sas
08.06.2018, 20.56
Tammiston xxl:ssä oli dummy versiot esillä ja pääsi näin hahmottamaan kokoa. Yksi kappale musta vivo 3:kin löytyi ja se lähti matkaan mukaan.

TERU
25.06.2018, 09.38
Nuariso, hoi!!! Ei kannata rynnätä kauppaan ostamaan _vielä_ lastentautisia hilavitkuttimia!!! Teillä - vähän alle ja yli 3-kymppisillä - on aikaa
odotella. Sen sijaan me yli 5-kymppiset hätäilemme (osin turhaan, osin syystä), että emme ehdi kokeilla kaikkea uutta teknoloogiaa, ennen kuin kualo korjaa... :( :eek: :mad:

J.k. En, btw, kaukonäköisesti koskaan tullut hankkineeksi sykevyömittaria (= so last season), kun odottelin näitä rannevekottimia (about 10 vuotta)... Nimim. polkee-jo-täyttä-vauhtia-kohti-sykemittarikauppaa... :cool:
Tässä samaa henkeä kuin nyt ajattelen, koskaan en ole tiellä mittaillut sykettä, joskus välittömästi pysähdyttyä todennut sellaistakin esiintyvän. Yksinkertaisin perus, perus mittari voisi tulla kyseesen, jolla tuota aina nopeaa sykettä, yöllistä untakin ja muutoinkin terveyskuntoa voisi kokeilla tarkkailla, satasen parin väliin enintään hintaa. Onko noi C, P vai S merkkiset tällaiseen alimman tason tarkkailuun, vai vielä joku muu?

TERU
25.06.2018, 18.02
Huomasin yhden kirjastoni omalla reviirillä lainaavan Polarin sykemittareita. Fillaroin hakemaan Limingan kirjastosta yhden kolmesta mittarista. Tämä on F3 sykevyöllä toimiva, taitaa olla vähän vanhempaa satoa, tuolla voi koejaa. Hommaa sitten ranteeseen uudempaa tekniikkaa, jos tuo innostaa.

arctic biker
25.06.2018, 20.15
Sen harvan kerran kun sykemittaria käytän niin nuo ranteesta mittaavat on mullen perseestä. Miten talvella noista mitään hyötyä?

hcf
25.06.2018, 20.25
^Mulla o 24/7 sykemittaus päällä m430:ssa ku kello on aina ranteessa. Tulee vähä tarkempi kuva päivän aktiivisuudesta ja palautumisesta.
Eikait tuo talvella eroa muuten ku että on hihan alla piilossa. Eipä nuita sykkeitä tule tuijotettua ku ehkä satunnaisesti juoksussa.

TERU
26.06.2018, 06.27
^Mulla o 24/7 sykemittaus päällä m430:ssa ku kello on aina ranteessa. Tulee vähä tarkempi kuva päivän aktiivisuudesta ja palautumisesta.
Eikait tuo talvella eroa muuten ku että on hihan alla piilossa. Eipä nuita sykkeitä tule
tuijotettua ku ehkä satunnaisesti juoksussa.
Ajoittain jaksoittain vähän kuin verenpainemittarin käyttö, taitaisi tähän käyttöön olla sopivampi ajatus kuin varsinainen sykemittari. "Terveysmittari" se taitaisi olla nimeltään. Lainassa olevaa pelkkää sykemittaria kokeilin eikä tuolle järkevää tarvetta hetimmiten ilmennyt.
Oliskohan tuollainen m430 vähän tuohon suunataan?

Ps. Peak Point on kauan sitten taakse jäänyt, nyt vain alamäkeä loivennetaan, siihen yksinkertaisinta härpäkettä tässä, jos nyt jollain "vippaskonstilla" mäkeä lieventää vois...

TERU
26.06.2018, 14.34
Vein tuon kirjaston Polarin F3 mittarin pois vuorokauden kokeiltuani, eka kerta elämässä, säätelin omat tietoni mittariin ja koekäytin riittävästi, iihan mukava kokemus. Sykkeet nousi ja laskikin nopeasti. Se mikä hämmästytti, kulutus kuin vanhassa volvossa! Eipä ihme vaikkei kiloja kerry vaikka tankkaa aina ku mahollista.

hcf
26.06.2018, 16.16
Kyllähän nää nykyaikaset mittarit on ihan eri maata ku noi vanhat perus sykemittarit. Joskus omistin semmosen perusmittarin joka useinmiten jäi kotiin ku tuntu turhalta. GPS oli siinä erillinen laite
M400:sen sitte hankin kuiten ja sen jälkeen aloin käyttään aina ja vaihoin m430:seen joka on melekee sama laite mutta ranteesta mittaavana.
Hyvä ku näkee miten kehittyy tai kunto laskee. Nopeudet, matkat ja palautumiset yms..

Vieläku tosiaan osais mitata verenpaineet aina välillä niin ois täydellinen vehe :D

TERU
26.06.2018, 17.53
Kiitos kun viitsit ottaa juttua tällaisesta kypsästä aiheesta, minulle ihan uusi asia, katselin myös TomTom Spark 3 Cardio laitetta, joka suunnilleen samoissa hinnoissa kuin Polar M430, jotain erojakin noissa lienee. Toisen noista vois poistaa kaupasta. Polar noiden sykkeiden kanssa kauan, Tomppa noiden paikannusten kanssa.

Ps. Luin toisaalta M430 ketjun ja vahvasti kallistuu Polariin. Huomenna kaupungin kauppaan (Power), siellä noita näytti molempia olevan tarjolla.

TemMeke
27.06.2018, 09.42
Garmin teki sen taas.

Ihmettelin maanantaina kotimatkan jälkeen, kun syke näytti olleen kolmanneksen Zone 4 ja lopun aikaa Zone 5, vaikka rullailin mielestäni ihan rauhassa (en seurannut yhtään matkan aikana). Syke oli koko illan normaalia korkeampi ja aamullakin yön sykekäyrä oli selvästi koholla. Että nytkö se ylikunto iski. Ajelin töihinpäin ihan rauhassa, keskisyke reilu 110 ja kaikki näytti taas olevan ok, tämä tosin sykevyöllä Edgen kanssa. Ja töistä kotiinpäin syke ei meinaa tippua alle 150 edes alamäkeen rullaillessa, kun Garmin mittaa ranteesta.

Sittenpä muistin, että maanantainahan tuli aamusta päivitys. Teki syksyllä ihan saman tempun, minkä tajuamiseen meni pidempi aika, kun ei sillon ollut käytössä toista mittaria. Täytyy kerran käsin sammuttaa kello ja käynnistyksen jälkeen sykemittaus toimii taas normaalisti..

TERU
27.06.2018, 13.16
Kyllähän nää nykyaikaset mittarit on ihan eri maata ku noi vanhat perus sykemittarit. Joskus omistin semmosen perusmittarin joka useinmiten jäi kotiin ku tuntu turhalta. GPS oli siinä erillinen laite

M400:sen sitte hankin kuiten ja sen jälkeen aloin käyttään aina ja vaihoin m430:seen joka on melekee sama laite mutta ranteesta mittaavana.
Hyvä ku näkee miten kehittyy tai kunto laskee. Nopeudet, matkat ja palautumiset yms..

Vieläku tosiaan osais mitata verenpaineet aina välillä niin ois täydellinen vehe :D
Verenpainemittarit erikseen, hommasin Polarin M430 ja nyt tuo olisi saatava toimivaksi, ottaisko pöytäkoneella vai tabletilla?
Kiitos vielä jelpistä, Poweri oli uusi tuttavuus, älytöntä härpättimien ylitarjontaa!

hcf
27.06.2018, 15.13
Käytän kummallaki. Tietokoneella parempi ku näkee palautumiset suoraa ponnahtavalta nettisivulta. Muista laittaa max ja min sykkeet oikein niin näkyy ne alueetki oikein. Kuntotesti laittaa kans jotai asetuksia

TERU
27.06.2018, 15.47
Ei onnistunut pöytäkonelle kun on Linux, mutta tabletilla sitten onnistui, tästä se alkaa, aluksi yleensä noiden kanssa yhtä mylläkkää, sitten kun pääsee hyvään vauhtiin, nii helppoa ku mikä.
Erittäin herkkä on tämä optinen sykkeen lukeminen, kun yhden sormen päästäkin löytää!
Lähtee se vielä Linuksillakin pelaamaan kun saan pojan käymään, se vääntää vaikka solmuun nämä vehkeet.

TERU
28.06.2018, 12.25
Jonkin verran vaatii ponnistelua alkuvaiheessa, kun ensimmäisen älysykemittarin ottaa käyttöön, tabletti jä känny olivat helpompia. Tässä sekoittuu tuo mitä ranteessa olevalla tehdään ja mitä tietokoneohjelmalla. Tuo laaja PDF ohjekin on jokseenkin hyödytön alussa, samoin laitteen mukana tullut pikaopas, netistä löytyvät tiiviimmät ohjeet ovatkin hyvin auttavia.
Jopa viisi fyysistä jäykkää nappia laitteesa vaativat voiman lisäksi toisellekin aivosolulle kaloreita kuluttavaa ponnistusta.😁

TERU
01.07.2018, 15.09
Mainio väline Polar M430 ensimmäisten päivien kokemuksella. Kritiikkiäkin, säätöjä pitänyt tähän käyttöön pelkistää paljon, akkukin tyhjenee ihmeen nopeasti. Paraneeko akun toiminta muutamien latausten jälkeen? Paljonhan tuota aluksi joutuu räpläämään, se tietenkin kuluttaa, mutta jotain turhaa tyhjäkäyntiä vielä voisi sammuttaa kun osaisi?

hcf
01.07.2018, 16.44
Jaa-a eikait tuo mahottomasti kuluta. Jatkuva sykeseuranta päällä kestää joku 4-5päivää. Pitkä harjotus tieten syö akun. Olikohan se 8h harjotusta. Älykkäät ilmotukset muistaakseni vie paljon ku on jatkuvasti yhteydessä puhelimeen. Itte en oo käyttäny niitä ku en koe tarpeelliseksi

TERU
01.07.2018, 17.51
Älykkäät ilmoitukset on ollu pois, samoin kellon sekunnit. Pitkiä olleet ensilenkit josko noissa selitystä ja paljon aluksi kaikenlaista tutustelua. Kännyköiden uusista akuista mainitaan niiden toimivan pidempään vasta muutamien lataiskertojen jälkeen, ehkä tässä samaa. Ohjeetkin tukevat oikeita aktiivikäyttäjiä, rallikuskeja, nyt sattuu rauhallisempi ajuri. Kaiken tarpeetoman tyhjäkäynnin sammutan, niin autostakin.😊

Fillaritimo
01.07.2018, 18.13
Polarin sivuilta:
Akun kestoAkun kesto on

jopa 8 tuntia harjoittelua käytettäessä GPS:ää ja optista sykesensoria tai
jopa 30 tuntia harjoittelua käytettäessä GPS-virransäästötilaa ja optista sykesensoria tai
jopa 50 tuntia harjoittelua käytettäessä GPS-virransäästötilaa ja Bluetooth Smart ‑sykesensoria tai
pelkässä ajannäyttötilassa ja päivittäisellä aktiivisuusmittarilla käyttöaika on noin 20 päivää.

TERU
01.07.2018, 20.04
Selitys tuossa, nopeiten kuluttavaa alkuinnostuksessa tullut paljon kokeiltua, pitää uusi kunnolla koeponnistaa. Nuo luvutkin on jo ollut nenän alla, mutta nyt todellistuivat tässä, ei mitään kummallista akun kulumisessa. Pitkillä kävelylenkeillä turha pitää täysillä, riittää aktiivisuusmittaus ja vain tärkeämmässä, maantieajossa kaikki päällä. Kiitoksia faktoista!

oppes
13.07.2018, 18.44
Tuli hankittua M600. Yhden kahdren vuorokauden kokemuksella: Pienen opettelun jälkeen kohtuullisen helposti toimiva/operoitava vehje. 1,5h päivittäisellä "treenaamisella" akku piisaa just 2vrk. En nyt suositelisi tätä Pihtiputaan Mummolle, mutta pienellä kokemuksella näistä vempeleistä, homman oppii aika nopeasti.

Samario
22.07.2018, 19.15
Tuli hommattua Garmin F35 Fenix2: n kaveriksi, tässä tämän päivän fillaritreeni sykekäyrät. Rannesyke vs. Wahoo TICKR sykevyö.
https://img.aijaa.com/b/00530/14595783.jpg

kauris
09.08.2018, 16.09
Mun kuukausi sitten Wigglestä tilaama Suunnon Spartan Trainer wrist sinisenä ei koskaan tullut perille ja nyt ne on kaikissa väreissä wigglessä loppuunmyyty. Nyt laitoin bike24:sta tilaukseen sand stone-värisen, joka alkoi näyttää omaan silmään aika kivalta. Kalliimpi tosin mutta 239 hinnalla vielä toimintoihin nähden mielestäni hyvä. Sininen Wigglen malli olis ollut 195 euroa...

https://www.suunto.com/globalassets/productimages/suunto-spartan-trainer/suunto-spartan-trainer-sandstone/ss023409000-suunto-spartan-trainer-wrist-hr-sandstone-perspective-view-ins-activity-steps-7day-01.png?height=550

hcf
09.08.2018, 20.02
Millohan polar saa reittinavigoinnin kelloihinsa. Tulis tarpeeseen maastopyöräilessä uusia reittejä.
Tuos suunto spartanissa näyttäs olevan moinen. Ainaki osassa malleja. Mut ei kehtaa merkkiä vaihtaa :D

marco1
09.08.2018, 21.10
Millohan polar saa reittinavigoinnin kelloihinsa. Tulis tarpeeseen maastopyöräilessä uusia reittejä.

Syssylle huhuiltu uusia malleja varattujen verkko-osoitteiden perusteella.
Mutta voihan se olla että navigointi on katsottu toissijaiseksi ominaisuudeksi käyttäjäkunnan tai kehitysresurssien perusteella. Mäkäräisen Kaisat ja muut varmaan pysyvät varmaan kisareitillä ilman navigointiakin.

kauris
09.08.2018, 22.34
v800 mallissa se on. Toiminut ihan ok. Ridewithgps.com:illa olen tehnyt gpx-reitin ja siirtänyt sen flow-suosikeihin ja synkannut veekasisataseen. Sitten vain viivaa seurailemaan näytön ruudulta.

IHD
26.03.2019, 14.14
Nyt on ollut kestotestissä Garmin F35 syksystä asti. Muuten mukava, mutta sykemittaus ei tosiaankaan toimi hiihdossa- näyttää ihan mitä sattuu,
yleensä alakanttiin ja reilusti. Juostessa sykenäyttö toimii melkolailla paremmin, joskin välillä siinäkin temppuilee. Ainoaksi mittariksi en voi suositella.

Reiska79
15.05.2019, 14.54
Olen edelleen tullut toimeen Polarin M400:lla, jonka pari vuotta sitten väliaikaiseksi päivitykseksi ostin. Nyt kuitenkin jatkuvat ongelmat yhdistämisessä (vyö), synkkaamisessa, sekä viime-aikaiset mittarin itsekseen nollaukset, joihin ei enää edes Polarilta aiempaan tapaan tukea tule - ovat saaneet minut liikekannalle uuden mittarin kanssa. Mitä suosituksia mittarille seuraaviin spekseihin?

- Stressin/kuormituksen seuranta olisi ehkä tärkein ominaisuus, mieluiten suoraan "miehestä" (esim. sykevaihtelu), ei harjoituskuormasta. Nukkuminen ja stressi vaihtelevaa - ja ei se harjoituskuorma pelkästään ainakaan mulla toimi muutenkaan - välillä on hyviä ja huonoja kausia jne. Nukkuessa en luultavasti edes mittaria ranteessa pidä, koska kuulun porukkaan, joka luultavasti valvoo, kun odottaa että joku mittaa unen laatua.
- GPS (muuten voisinkin suoraan harkita Garminin Vivosmart 4sta kyselemättä)
- perusfiksu synkkaus sovellukseen, josta pystyy seuraamaan aktiivisuutta/treeni/-stressikuormaa tuo selkeää lisäarvoa - ei tarvi jakaa somessa tms.
- toimiva rannesykemittaus JA myös tuki sykevyölle siten, että saa mittarin pyörän tankoon ajaessa - ja että pystyy sykettä seuraamaan myös salitreeneissä (jokaisella olkoon mielipide tarviiko sykemittaria salilla)
- tietenkin myös pyöräilyyn sopiva näyttö (tankoon kiinnitettynä)
- en ui juurikaan ja juoksen vähän, esim. askeltiheydet ja syke uinnissa jne. ei kiinnosta lainkaan
- pääasiallisena käyttönä siis pyöräily & päivittäinen aktiivisuusranneke + kävelylenkit: sauvoilla, mukula rinkassa - ja ilman, satunnainen hölkkä, muu hyötyliikunta jne.
- Minulle ok myös ratkaisu, jossa aktiivisuusmittari seuraa päivittäiset askareet ja hyötyliikunnan, stressin ottaen sykkeen ranteesta (kävelylenkeillä), jonka kanssa samaan palveluun synkkaa erillisellä pyöräilymittarilla pyörätreenit. Onko olemassa sovellus, joka seuraa aktiivisuutta ja harjoituskuormaa useammata mittarista?
- Alustava budjetti noin 300 €, ei kiveen hakattu

Aiemmin jo vähän vastaavin speksein kyselin mittaria, mutta kysytämpä uudestaan, kun en skeneä seuraa ja nyt käsittääkseni nuo firstbeat jne. ominaisuudet mittareissa yleistyneet. Ehdotuksia?

Iglumies
15.05.2019, 15.12
Garmin instinct (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45578-Viimeisin-hankintasi-vol-II&p=2869330#post2869330), jonka viikko sitten otin käyttöön sopii spekseihin ja ainakin mulla mittaa riittävän tarkasti.

Reiska79
15.05.2019, 15.32
Kiitos. Täytyypä perehtyä ja saatan hyvinkin hommata tuollaisen, jos ei varteenotettavia haastajia tule. Tänä päivänä ei enää ehdi/jaksa perehtyä aiheeseen kovin paljon, joten jos jokseenkin siedettävä hinta ja muuten nuo ominaisuudet löytyy, niin saattaisi olla valintani. Perinteisesti varmaankin Garminia voi pitää ainakin pomminvarmana vaihtoehtona, joissa ei ilmeisesti isommin lastentauteja tai aivopieruja ole ollut. Polariin aina tähän asti luottanut, mutta nyt laitteen luotettavuuden ja aspansa tasonlaskun myötä olisin valmis kokeilemaan jotain uutta.

marco1
15.05.2019, 16.03
Perinteisesti varmaankin Garminia voi pitää ainakin pomminvarmana vaihtoehtona, joissa ei ilmeisesti isommin lastentauteja tai aivopieruja ole ollut.

Ei voi, kaikkien firmojen tuotteissa on ollut ongelmia ja lastentauteja, varsinkin nyt uusiin GPS piireihin siirtyessä.

Mika.V
15.05.2019, 20.54
Garminit tosiaan täyttää nuo edellä mainitut vaatimukset parhaiten. Instinct taitaa olla niistä se halvin josta löytyy firstbeatin analyysit ja se käyttää hyvin pitkälle Fenix sarjan kanssa samaa rautaa jonka pitäisi olla melko ongelmatonta. Itseltä löytyy Fenix 5 ja siinä ei ole ollut mitään ongelmia koko aikana.

kauris
15.05.2019, 23.24
Onko toimivia rannesykemittauksia muka jo? Suunnon spartan näyttää useimmiten ihan mitä sattuu. Ei väliä asettaako löysälle vai kireälle tai ylemmäs tai alemmas ranteeseen. Joskus näyttää ehkä ihan ok oikein.

metusala
15.05.2019, 23.39
Ei ole mutta ei tarvitse murehtia: sydän sykkii oma tahtia epätarkasta mittauksesta huolimatta.

MRe
16.05.2019, 09.08
Onko toimivia rannesykemittauksia muka jo? Suunnon spartan näyttää useimmiten ihan mitä sattuu. Ei väliä asettaako löysälle vai kireälle tai ylemmäs tai alemmas ranteeseen. Joskus näyttää ehkä ihan ok oikein.
Mulla on kyllä näyttänyt ihan suhteellisen oikein. En nyt ole sykevyön kanssa verrannut, mutta kun katson vastaavia lenkkejä, niin ei siellä isoja heittoja ole. Talvella sen sijaan sykevyössä oli jotain ihme häikkää, kun aina alussa syke lähti 200+ -lukemista ennen kuin putosi sinne missä piti olla.

Mutta siis rannemittaus varmasti vaihtelee henkilöltä toiselle. Mulla se kello on ranteesta mitattaessa aika ylhäällä. Ei siis missään kelloasennossa, vaan tuuman verran ylempänä ja vielä aika kireällä. Kellona siis Spartan Sport Wrist HR. Ajattelin vastaisuudessa pärjätä vain tuolla ja laitan Ultran myyntiin.