PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ranteesta sykkeen mittaavat GPS urheilukellot

Sivut : 1 2 3 [4]

zoor
01.07.2025, 20.40
Riippuu varmaan kellotaulusta mulla on ei-vakio kellotaulu G:ssa ja en ole havainnut akun kestossa merkittävää eroa vakiotauluihin.

MRe
01.07.2025, 20.59
Niin se riippuukin, mutta jos kokee akun keston ongelmaksi, kannattaa ensin koittaa kellotaulun vaihtamista.

marco1
28.08.2025, 17.05
Uusi Suunto Race 2 julkaistu eilen: https://www.suunto.com/fi-fi/Tuotteet/Urheilulaitteet-ulkoiluun/suunto-race-2/suunto-race-2-coral-orange/

Reiskan testi tuli vastaan ennen julkaisua ja siinä todettiin rannesykkeen mittauksen parantuneen merkittävästi.

zoor
29.08.2025, 20.58
Ja tuossa https://youtu.be/TpEoe4npYZM?si=o70fjj4fviVOVgmK
kaiketi se testi, johon yllä viitataan.

Tämäkin on Made in China. Onkohan Suunnolla enää mitään valmistusta Suomessa?

Mika.V
30.08.2025, 21.33
Ocean mallin kohdalla lukee vielä Suomi valmistus maana. Vertical on tehty myös Suomessa, mutta se oli nyt muuttunut sivujen mukaan myös kiinaksi. On noita näköjään järjestelty jotenkin uusiksi.

Doc.blob
01.09.2025, 11.03
Ostin Garmin forerunner 955 kellon kun oli 299e tarjouksessa. Tyytyväinen oon ollut. Vähän eri peli kun AliExpressin 50e huaweii kopio joka hajos kuukauden käytön jälkeen.

zoor
05.09.2025, 00.07
Uutuudet DCrainmakerin käsittelyssä:
https://www.dcrainmaker.com/2025/09/garmin-fenix-8-pro-lte-microled-satellite-messaging-hands-on-everything-you-need-to-know.html (https://www.dcrainmaker.com/2025/09/garmin-fenix-8-pro-lte-microled-satellite-messaging-hands-on-everything-you-need-to-know.html)

Siis G julkaisi kaksi mallia, joissa molemmissa uutuutena on mobiilityhteydet (via LTE) ja toisessa lisäksi parempi näyttö. Sen pidemmälle en ehtinyt vielä lukea/katsoa videota.

kmruuska
05.09.2025, 10.26
Uutuudet DCrainmakerin käsittelyssä:
https://www.dcrainmaker.com/2025/09/garmin-fenix-8-pro-lte-microled-satellite-messaging-hands-on-everything-you-need-to-know.html (https://www.dcrainmaker.com/2025/09/garmin-fenix-8-pro-lte-microled-satellite-messaging-hands-on-everything-you-need-to-know.html)

Siis G julkaisi kaksi mallia, joissa molemmissa uutuutena on mobiilityhteydet (via LTE) ja toisessa lisäksi parempi näyttö. Sen pidemmälle en ehtinyt vielä lukea/katsoa videota.

Aika raikkaat hintalaput. MicroLED -versio kahden tonnin luokkaa ja AMOLED 1200.

maalinni
07.09.2025, 22.24
Alkaa vähän mopo karata hinnan suhteen. Ite kattelen kyllä seuraavaksi Suunnon Race kakkosta.

zoor
08.09.2025, 09.16
No, köyhälle kaikki on kallista (tähän hymiö).

Mutta joo, kovat on hinnat etenkin, jos tuota LTE-ominaisuutta haluaa käyttää (9,99€/kk). Tuolla DCR:n artikkelin kommenteissa joku kysyi asiasta:

Can you call 112 (Europe) without paying a monthly fee?...

No payment = no LTE activation.

maalinni
08.09.2025, 16.31
Pyöräillessä kulkee kyllä puhelin mukana, en kyllä itelle keksi käyttöä LTE/satelliitti yhteydelle. Luulis, että oikeat eräjormat käyttää myös satelliittipuhelinta, eikä luota kelloon.

MRe
08.09.2025, 16.50
Alkaa vähän mopo karata hinnan suhteen. Ite kattelen kyllä seuraavaksi Suunnon Race kakkosta.

Vähän samat fiilikset. Mun mielestä Fenix 8 lähti jo tangentin suuntaan, kun siihen tuli ne sukelluskello-ominaisuudet. Turhaan nostaa hintaa. Samoin joku LTE-ominaisuus varsinkin ihan järjettömällä data-plänillä.

Harmi että Epixit poistui tuotevalikoimasta. Nyt on Epix Pro 2 ja tällä mennään.

kauris
08.09.2025, 17.30
Mä luulen että downgreidaan polar gritt x:äni kohta lopullisesti hyydyttyä tyyliin Polar pacer pro tasolle eli jopa alle 200 euron hintaluokkaan.

SvaR
08.09.2025, 18.36
Pyöräillessä kulkee kyllä puhelin mukana, en kyllä itelle keksi käyttöä LTE/satelliitti yhteydelle. Luulis, että oikeat eräjormat käyttää myös satelliittipuhelinta, eikä luota kelloon.
Erämaassa luuraavat käyttää nykyään aika paljon noita garminin inreach laitteita eli laitteita joilla pystyy viestittämään ja lähettämään myös hätäviestin.
Samoten niitä pystyy reaaliaikaisesti seuraamaan, eli meilläkin kauniimpi osapuoli näkee missä menen ja mistä saa sitten raadon hakea jos meno loppuu, tätä ominaisuutta ei ole kelloissa.

Tuolla nuista inReach sopimuksista ja kellotkin jo näköjään päivitetty sinne.
https://www.garmin.com/fi-FI/p/837461/pn/010-D2237-SU/

Kalle salonen
08.09.2025, 19.58
Vähän samat fiilikset. Mun mielestä Fenix 8 lähti jo tangentin suuntaan, kun siihen tuli ne sukelluskello-ominaisuudet. Turhaan nostaa hintaa. Samoin joku LTE-ominaisuus varsinkin ihan järjettömällä data-plänillä.

Harmi että Epixit poistui tuotevalikoimasta. Nyt on Epix Pro 2 ja tällä mennään.Eikös epix2 oo käytännössä sama ku fenix 7? Tavallaan aika loogista että noita rinnakkaismalleja poistuu sekoittamasta, fenix 8:stakin taitaa olla melko monta variaatiota jo.

Itse just viime viikolla päätin päivittää fenix 6:n uudempaan ja hiukan tutkailuani totesin ettei mun käytöllä mitään järkeä ostaa fenix 8:a vaan otin enduro 3:n. Kaikki samat (olennaiset) ominaisuudet ja parempi akunkesto ja (8:n variaatiosta riippuen) 300-500€ pienempi hintalappu. Ja itse kellokin on kevyempi ja hieman sirompi ainakin samankokoisella ruudulla olevaan fenixiin verrattuna. Näin viikonlopun yli käytettynä hyvä valinta, ainoa vaan että nailonrannekkeen joutuu vaihtamaan varmaan vielä silikoniseen kun tuo on tympeä kastuessaan.

Ja sitten jos jotakuta ketjua lukevaa kiinnostaa käytetty mutta täysin hyväkuntoinen fenix 6x pro solar niin laittaa privaattiviestiä, siitä sais laatukellon sopuhintaan. En olis oikeastaan ees vaihtanut jos oisin saanu siihen juoksutehon näkymään

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla

MRe
08.09.2025, 20.21
^joo, kyl. Fenix 7 AMOLED-näytöllä. Joka oli se syy vaihtaa seiskasta Epixiin. Enduro olisi juuri se mikä kiinnostaisi, mutta ei ole AMOLEDia.

Kalle salonen
08.09.2025, 20.45
^joo, kyl. Fenix 7 AMOLED-näytöllä. Joka oli se syy vaihtaa seiskasta Epixiin. Enduro olisi juuri se mikä kiinnostaisi, mutta ei ole AMOLEDia.Toisaalta ei taida ihan kauheasti uutta ominaisuutta saada myöskään moisella päivityksellä jos ei tota akunkestoa ajatella. Ja se tuskin on monellekaan peruskäyttäjälle sellainen must juttu, voin ainakin myöntää ettei mulla loppunut fenix 6:sta akku öö vissiin koskaan. Eikun perun sanani, kerran loppui Halloween hikessa kun oli pakkaskeli, kello fillarin stongassa kiinni (=enemmän kylmässä kuin ranteessa ollessaan), näytössä jatkuva taustavalo ja karttaruutu kokoajan auki mikä lienee se pahin akkusyöppö

Kalle salonen
08.09.2025, 20.48
Enduro 3:ssa muuten selkeämpi näyttö kuin aiemmissa aurinkolatausvehkeissä kun just se puoli toteutettu vähän eri tavalla, ite en ainakaan oo osannu amolediä kaivata vaikka onhan se kuvissa tyylikäs. Tosin mua ei haitannut se pieni sameus kyllä fenix 6:ssakaan

MRe
08.09.2025, 21.31
Mulla oli sapphire solar seiskana ja sen näyttö oli kyllä liian himmeä mulle. AMOLED on mulle must.

Tosiaan eihän tätä ole mikään tarve vaihtaa, hyvin toimii ja akku kestää useamman viikon päivittäisessä käytössä.

paaton
08.09.2025, 21.32
Minä en ottaisi nyt enää garminia amoledillä, jos olisin uutta ostamassa.

Pidän näytön aina päällä ja katselen kuitenkin kaikki tarkemmat datat aina kännykän kautta. Normi näytöllä akun kesto olisi paljon parempi.

maalinni
09.09.2025, 08.15

Pidän näytön aina päällä ja katselen kuitenkin kaikki tarkemmat datat aina kännykän kautta. Normi näytöllä akun kesto olisi paljon parempi.

Sama homma, mutta ei kohta muuta saakaan. Ite vaihdoin epixin fenix7:n mipsiin.

zoor
09.09.2025, 08.46
Garmin Fenixeissä (ainakin 7) parasta on ennen AMOLED-näyttöjä juuri hyvä akunkesto (MIP-näytöt) ihan ok älykello-ominaisuuksilla (esim. Garmin Pay). Nyt tuossa kalleimmassa microLED mallissa on 4 päivää(!), always-on moodissa. No, kai G:lla on ajateltu, että lataileehan ihmiset Apple Watchia päivittäin/lähes päivittäin, joten tämän täytyy olla ok. Ei ole ok ainakaan minulle. Varmaan jatkossa sitten on ostettava Enduro-sarjaa, jos ei halua latailla tiuhaan.

MRe
09.09.2025, 09.27

Miksi sulla on näyttö aina päällä? Kuka sitä sieltä hihan sisältä katsoo?

Toinen mikä syö akkua, on kolmannen osapuolten kellotaulut. Mulla oli alunperin joku IQ storesta ladattu kellotaulu ja näyttö myös koko ajan päällä, niin hyvä jos viikkoa kesti. Nyt on Garminin oma kellotaulu ja näyttö pimeänä (siis valo syttyy käden heilautuksesta), niin sunnuntaina ladattu kello näyttää yhä 29 päivää ja takana yksi kolmen tunnin lenkki.

Mut joo, mulle ei kyllä enää mitään MIP-näyttöjä. Etenkään safiirilasin kanssa.

paaton
09.09.2025, 09.34
Niin. Minusta kannattaa miettiä miten itse kelloa käyttää ja valita näyttö sen mukaan.

Ymmärrän täysin amoledin jos käyttää kellosta älypuolta ennemmän ja tulee toimeen sammutetun näytön kanssa.

MRe
09.09.2025, 09.49
^suorituksen aikana näyttö on koko ajan päällä.

maalinni
09.09.2025, 14.26
Itellä tuo käden heilautus on ylimääräinen juttu, en tykännyt. Käytin kyllä sitä pitkään, noin vuoden kunnes riitti. Esim. työmatkapyöräillessä pitää irroittaa käsi ohjaustangosta ja heilauttaa kättä.

paaton
09.09.2025, 14.33
Niin minäkin käytän tuota enemmän kellona+hrv sun muun mittailluun. Just perus kävelyllä mukana ilman että käynnistetelen mitään aktiviteetteja.

Fillaroinnit edgellä ja kello pöydälle.

Yritin kanssa käyttää heilautusta, mutten vaan tajunnut miksi pitäisi opetella turhiin juttuihin kellon käytössä. Ja pelkästään sen vuoksi että nättiä näyttöä ilman kehittynyttä tekniikkaa, jolla saisi sen akunkeston.

MRe
09.09.2025, 14.42
En tiedä onko tämä ”käden heilautus” Epixissä toteutettu jotenkin eri tavalla, mutta en mä mitään ylimääräistä heilautusta joudu tekemään. Ihan normisti kääntää ranteessa olevan kellon naamaa kohden, niin näyttö menee päälle. Toimii yhdeksän kertaa kymmenestä. Joskus sitten joutuu oikeasti heilauttamaan, etenkin jos on juuri katsonut kelloa ja haluaa katsoa uudelleen.

Minua päin vastoin alkoi ottamaan pannuun, kun valo hehkui pimeässä. Jossain leffateatterissa piti näyttö sammuttaa sitten erikseen.

Mutta kukin tavallaan.

Ajaessa mulla on sekä kello, että edge. Niitäkin kaksi eri, 1050 ja 130 plus.

paaton
09.09.2025, 14.58
Niin eihän sitä kelloa tarvitse kääntää kohden että näytön näkee. Minullakin epix 2 pro.

maalinni
09.09.2025, 15.56
No se on just sit se yksi kerta kymmenestä, mikä ärsyttää. Sama autolla ajaessa, ei aina syttynyt. No oli se näyttö nätti, siksi sitä varmaan sietikin vuoden.

Omaan käyttöön tämä mips on vaan ihan täydellinen tai ainakin 98% täydellinen.

Adelius
30.09.2025, 13.57
Ostin Garmin forerunner 955 kellon kun oli 299e tarjouksessa. Tyytyväinen oon ollut. Vähän eri peli kun AliExpressin 50e huaweii kopio joka hajos kuukauden käytön jälkeen.

Verkkiksestä löytyy samaa edelleen outletista, itse ostin sieltä just tämän 955:n vanhan 245 FR:n tilalle hintaan 275e. Ja olen ollut todella tyytyväinen, varsinkin akun kestoon.

Condor Heritage
07.10.2025, 11.35
Suunto has smelled blood in the water, https://www.techradar.com/health-fitness/we-unpack-the-strava-garmin-suunto-lawsuit-situation-and-what-it-means-for-your-watch. -CH-